Catherine Rouvel: cast.
Er zijn 35 films gevonden.

Va savoir

2001 | Drama, Komedie, Romantiek

Duitsland​/​​Italië​/​​Frankrijk 2001. Drama van Jacques Rivette. Met o.a. Marianne Basler, Sergio Castellitto, Jeanne Balibar, Bruno Todeschini en Hélène de Fougerolles.

Innemende comedy of manners rond zes personen (een regisseur, een actrice, haar voormalige amant, diens echtgenote, haar minnaar en zijn zus) biedt bitterzoete verwikkelingen en hilarische situaties, gemodelleerd naar Pirandello's 'Zes personages op zoek naar een auteur'. Het literair getinte scenario is een typisch ensemblestuk, dat met de solide rolverdeling heel goed tot zijn recht komt, vooral tegen de achtergrond van het theaterwereldje, waarin de 73-jarige Rivette, die met Va savoir wellicht een van zijn toegankelijkste films heeft gemaakt, zo graag werkt. Tegenover het volledig uitgebalanceerde geheel staat de lange speelduur, voor een modern publiek mogelijk wat teveel van het goede.

La clef des champs

1998 | Drama

Frankrijk 1998. Drama van Charles Nemes. Met o.a. Christine Boisson, Catherine Rouvel, Thérèse Liotard, Jean-Claude Dauphin en Amandine Chauveau.

Innemende comedy of manners rond zes personen (een regisseur, een actrice, haar voormalige amant, diens echtgenote, haar minnaar en zijn zus) biedt bitterzoete verwikkelingen en hilarische situaties, gemodelleerd naar Pirandello's 'Zes personages op zoek naar een auteur'. Het literair getinte scenario is een typisch ensemblestuk, dat met de solide rolverdeling heel goed tot zijn recht komt, vooral tegen de achtergrond van het theaterwereldje, waarin de 73-jarige Rivette, die met Va savoir wellicht een van zijn toegankelijkste films heeft gemaakt, zo graag werkt. Tegenover het volledig uitgebalanceerde geheel staat de lange speelduur, voor een modern publiek mogelijk wat teveel van het goede.

Cassidi et Cassidi : Le prix de la liberté

1997 | Misdaad

Frankrijk 1997. Misdaad van Joël Santoni. Met o.a. Elizabeth Bourgine, Patrick Catalifo, Catherine Rouvel, Bruno Raffaelli en Cécile Auclert.

Innemende comedy of manners rond zes personen (een regisseur, een actrice, haar voormalige amant, diens echtgenote, haar minnaar en zijn zus) biedt bitterzoete verwikkelingen en hilarische situaties, gemodelleerd naar Pirandello's 'Zes personages op zoek naar een auteur'. Het literair getinte scenario is een typisch ensemblestuk, dat met de solide rolverdeling heel goed tot zijn recht komt, vooral tegen de achtergrond van het theaterwereldje, waarin de 73-jarige Rivette, die met Va savoir wellicht een van zijn toegankelijkste films heeft gemaakt, zo graag werkt. Tegenover het volledig uitgebalanceerde geheel staat de lange speelduur, voor een modern publiek mogelijk wat teveel van het goede.

Cassidi et Cassidi : Le démon de midi

1997 | Misdaad

Frankrijk 1997. Misdaad van Joël Santoni. Met o.a. Elizabeth Bourgine, Patrick Catalifo, Catherine Rouvel, Bruno Raffaelli en Cécile Auclert.

Innemende comedy of manners rond zes personen (een regisseur, een actrice, haar voormalige amant, diens echtgenote, haar minnaar en zijn zus) biedt bitterzoete verwikkelingen en hilarische situaties, gemodelleerd naar Pirandello's 'Zes personages op zoek naar een auteur'. Het literair getinte scenario is een typisch ensemblestuk, dat met de solide rolverdeling heel goed tot zijn recht komt, vooral tegen de achtergrond van het theaterwereldje, waarin de 73-jarige Rivette, die met Va savoir wellicht een van zijn toegankelijkste films heeft gemaakt, zo graag werkt. Tegenover het volledig uitgebalanceerde geheel staat de lange speelduur, voor een modern publiek mogelijk wat teveel van het goede.

L'embellie

1995 | Romantiek, Komedie

Frankrijk 1995. Romantiek van Charlotte Silvera. Met o.a. Line Renaud, Jean-Pierre Cassel, Jackie Berroyer, Claude Evrard en Agnès Soral.

Renaud is zevenenzestig, maar ze leidt nog met kranige hand een groot cosmeticabedrijf, samen met haar kinderen Berroyer en Commelin, die echter weinig verantwoordelijk op zich nemen. Op een dag valt ze bewusteloos op straat. Ze wordt geholpen door de uiterst charmante Cassel. Ongerust raadpleegt ze haar dokter van wie ze verneemt dat ze een tumor heeft. Nu is ze wel verplicht haar activiteiten op een laag pitje te zetten. Als gezonden uit de hemel duikt dan Cassel weer op. Charmante, verfijnde komedie over liefde op latere leeftijd die nergens in de goedkope sentimentaliteit verzinkt. Dank zij het talent van de twee hoofdacteurs wordt de film een lust voor oog en oor, want de dialogen zijn gewoonweg sprankelend. Knap geschreven scenario van Henri Slotine en Silvera. Fotograaf van dienst was Dominique Le Rigoleur. Formaat 16/9. Stereo.

Les mamies

1992 | Komedie, Actiefilm

Frankrijk 1992. Komedie van Annick Lanoë. Met o.a. Danielle Darrieux, Sophie Desmarets, Paulette Dubost, Jackie Sardou en Marthe Villalonga.

De twaalf-jarige Gallon woont bij zijn grootmoeder Darrieux en zijn moeder Kriegel. Deze laatste is zo ingenomen met haar aanstaande, tweede huwelijk, dat ze geen aandacht heeft voor de jongen. Wanneer moeder op zakenreis is, loopt de jongen weg. Darrieux wil haar kleinzoon terugvinden en roept de hulp in van enkele oude vriendinnen. Ontwapenend spel van zeven oudere actrices redt de film van de totale ondergang. Het scenario hangt met haken en ogen aan elkaar en heeft weinig opwindends, maar Darrieux en haar trawanten zorgen voor leuke dialogen en situaties. Lano[KA3]e, Claude Besson, Claire Alexandrakis en Chantal Pelletier schreven het scenario, dat (gelukkig) veel plaats laat voor improvisatie. Fotografie van Olivier Gueneau.

Le serin du major

1989 | Drama, Historische film

Frankrijk 1989. Drama van Alain Boudet. Met o.a. Henri Virlojeux, Catherine Rouvel, Pierre Olaf, François-Eric Gendron en Hippolyte Girardot.

De gedramatiseerde reconstructie van een proces dat in 1786 in Metz voor nogal wat opschudding zorgde. Dat Pierre Miquel aan het scenario meeschreef biedt garantie voor een goede film. Een verzamelaar van zingende kanaries, een edelman en ridder in de orde van Louis XVI, weigert aan de rechtmatige eigenaar - een voor die tijd nogal linkse niet-adelijke persoon - een van deze vogels die toevallig bij hem is binnengevlogen terug te geven. Wellicht een wat mager gegeven maar de jonge advocaat van de eigenaar van de geelvink, die overigens het proces wint, is Robespierre.

La steppe

1989 | Drama

Frankrijk 1989. Drama van Jean-Jacques Goron. Met o.a. Catherine Rouvel, Jean-Marc Thibault en Matthieu Gain.

Een trouwe bewerking van het werk van Anton Tsjechov. Een krachteloze, uitgerekte en suffige regie, die het onnavolgbare talent van deze schrijver niet verdient. Het verfilmen van Tsjechov en de weergave van de ziel van zijn personages vereist dat men het slavisme doorgrondt. Het onmiskenbare talent van de acteurs en met name dat van Gain in de rol van het jongetje Igor kon weinig uitrichten. Een nutteloze televisiefilm.

Les dossiers de l'inspecteur Lavardin : L'escargot noir

1988 | Misdaad

Frankrijk 1988. Misdaad van Claude Chabrol. Met o.a. Jean Poiret, Roger Dumas, Catherine Rouvel, Stéphane Audran en Mario David.

In het Franse provincienest Chinon worden kort na elkaar een drietal vrouwen van onbestemde leeftijd vermoord. Duidelijk het werk van een maniak, want bij ieder lijk vindt men een zwarte slak. Commissaris David die moeite heeft met de voortgang van het onderzoek, krijgt hulp van Poiret, een inspecteur met Interpolervaring. Deze laatste is een keurige, grijze heer met humor, levenswijsheid en een onconventionele stijl van werken. Gelukkig voor David, dat hij goed kan opschieten met Poiret. Samen ontrafelen zij het moordmysterie, dat verweven zit in lokale intriges, waarvoor je de plaatselijke verhoudingen moet kunnen doorzien, wil je het kunnen oplossen. Dankzij het ironiserende scenario, de vaardige regie van Chabrol, die de clichés op een schitterende wijze uitbuit en het heerlijke spel van Poiret is de film een genoegen om naar te kijken.

L'escargot noir

1988 | Thriller, Actiefilm

Frankrijk 1988. Thriller van Claude Chabrol. Met o.a. Catherine Rouvel, Roger Dumas en Jean Poiret.

In het Franse provincienest Chinon worden kort na elkaar een drietal vrouwen van onbestemde leeftijd vermoord. Duidelijk het werk van een maniak, want bij ieder lijk vindt men een zwarte slak. Commissaris David die moeite heeft met de voortgang van het onderzoek, krijgt hulp van Poiret, een inspecteur met Interpolervaring. Deze laatste is een keurige, grijze heer met humor, levenswijsheid en een onconventionele stijl van werken. Gelukkig voor David, dat hij goed kan opschieten met Poiret. Samen ontrafelen zij het moordmysterie, dat verweven zit in lokale intriges, waarvoor je de plaatselijke verhoudingen moet kunnen doorzien, wil je het kunnen oplossen. Dankzij het ironiserende scenario, de vaardige regie van Chabrol, die de clichés op een schitterende wijze uitbuit en het heerlijke spel van Poiret is de film een genoegen om naar te kijken.

De sable et de sang

1988 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1988. Drama van Jeanne Labrune. Met o.a. André Dussollier, Sami Frey, Clémentine Celarié, María Casares en Catherine Rouvel.

Eerste bioscoopfilm van een televisieregisseuse die hiervoor eveneens het scenario schreef. Speelt zich af in het milieu van de stieregevechten en de torero's. De haat-liefde verhouding van een torero en een radiologe. De hoofdpersonen achtervolgen en ontvluchten elkaar beurtelings, van de benauwende ring van de arena tot in de afgelegen moerassen van de Camargue, wat het leidmotief vormt. Eindigt allemaal op bloedige wijze want de heldhaftigheid en de dromen laten zich moeilijk verenigen met een dergelijke werkelijkheid. De regisseusse wordt zichtbaar gefascineerd door de stieregevechten die zij krachtig weergeeft. Dit ten koste van de intieme scènes die veel onevenwichtiger zijn. Hetzelfde geldt voor het min of meer overtuigende spel.

Sacrifice

1987 | Avonturenfilm, Historische film

Frankrijk 1987. Avonturenfilm van Patrick Meynier. Met o.a. Roland Blanche, Catherine Rouvel en Clotilde Couvreau.

Enkele eeuwen voor Christus strandt een schip uit Carthago op een rots in de Middellandse Zee. De schipbreukelingen beleven vervolgens verschillende avonturen op dit onbekende stuk grond. Een wel heel eenvoudig scenario en weinig belangwekkende situaties. Bovendien noodzaakte een dergelijk thema middelen, waarover de tv-regisseur duidelijk niet kon beschikken. Laten we het maar niet hebben over de Franse acteurs, die zogenaamd Carthagers spelen.

Fuegos

1987 | Drama, Film noir

Frankrijk 1987. Drama van Alfredo Arias. Met o.a. Vittorio Mezzogiorno, Catherine Rouvel, Ángela Molina, Valentine Vargas en Marilu Marini.

Een kleine misdadigster wreekt zich op haar afschuwelijke vader, die zo weggestapt lijkt te zijn uit NIGHT OF THE HUNTER van Charles Laughton. Ook van opzet en regie lijkt FUEGOS op deze klassieker. De plot is een vreemde mengeling van droomachtige werkelijkheid en onderdrukt geweld, doorspekt met humor à la Buñuel. Deze eerste film van voormalig toneelregisseur Arias geeft blijk van zijn zeer persoonlijke en soms provocerende benadering. Het camerawerk is van Raoul Coutard.

Jubiaba

1986 | Drama

Frankrijk​/​​Brazilië 1986. Drama van Nelson Pereira Dos Santos. Met o.a. Grande Otelo, Charles Baiano, Françoise Goussard, Catherine Rouvel en Raymond Pellegrin.

Jubiaba is een oude zwarte man die in de Braziliaanse stad Bahia de gezagsdrager van de mystieke Candomble-cultus is, die een mengelmoes is van religie en mysterie met vreemde gebruiken en riten. Hij staat met raad (en daad) zijn v.n.l. zeer arme volgelingen bij. Een van hen is Baiano, die als jonge zwarte wees na de dood van zijn tante geplaatst werd in het blanke gezin van de welgestelde Pellegrin. Huishoudster Rouvel heeft een hekel aan zwarten en maakt Baiano het leven zuur, terwijl Pellegrin's dochter Goussard toenadering tot hem zoekt. Beiden jongeren worden verliefd op elkaar. Als Pellegrin hierachter komt, smijt hij Baiano zijn huis uit. Baiano slaat zich door het leven als beroepsbokser, plantagewerker en worstelaar in een circus. Met zijn niet aflatende charme verovert hij menig vrouwenhart. Sfeervolle film met een swingende Braziliaanse score, die zich hier en daar op te veel zijpaden begeeft. Hij behoort tot de Cinema Nuovo. Jorge Amado bewerkte met regisseur Pereira Dos Santos zijn eigen roman tot scenario. Gesitueerd rond 1930.

Louise l'insoumise

1984 | Drama

Frankrijk 1984. Drama van Charlotte Silvera. Met o.a. Catherine Rouvel, Roland Bertin, Myriam Stern, Joëlle Tami en Deborah Cohen.

Het verhaal speelt zich af in een buitenwijk van Parijs in 1961. De moeder van een Tunesisch-joodse gastarbeidersfamilie verplicht haar drie dochters als kluizenaars te leven en verbiedt hen enig contact met de Fransen. Op den duur gaat een van de dochters, Louise, zich verzetten tegen de tyrannie van haar moeder. Een uitstekend onderwerp, maar de film kan samengevat worden als een confrontatie tussen een karikaturale moeder en dochter. Traag en bovendien niets nieuws onder de zon: elk kind zou hetzelfde doen, ook bij moslims van de oude stempel. Het gevolg: de film verliest zijn aparte karakter.

Stradivarius

1983 | Thriller, Biografie, Oorlogsfilm

Frankrijk 1983. Thriller van Yannick Andrei. Met o.a. Wojtek Pszoniak, Julien Guiomar, Catherine Rouvel, André Falcon en Marcel Cuvelier.

De in Warschau geboren jood Marek Goldstein, vioolbouwer van beroep, emigreert vanwege de pogroms naar Frankrijk. Dan breekt de oorlog (WO II) uit. Hij gaat bij het verzet en wordt in 1943 opgepakt door de politie van Vichy. Bestemming: Auschwitz. De nazi`s beloven hem te sparen en een behoorlijke mate van zelfstandigheid te geven als hij voor hen Stradivarius-violen namaakt die over de hele wereld voor grof geld verkocht kunnen worden. Fictie op basis van waar gebeurde feiten. Het is ook een verhaal over de vriendschap tussen een vioolbouwer en een politie-agent en de vriendschap tussen een republikeinse functionaris en zijn royalistische assistent. Stevige regie aan de hand van uitstekend scenario en prima dialogen van Jacques Kirsner. Terwijl Pszoniak zoals zo vaak uitblinkt, is Guiomar (die meestal - en ten onrechte - wordt ingezet voor grove kluchten) een aangename verrassing in een ongebruikelijke rol. Bijna zeer

Le voleur d'enfants

1981 | Komedie

Frankrijk 1981. Komedie van François Leterrier. Met o.a. Sami Frey, Catherine Rouvel, Jean Bouise en Eleonore Hirt.

Een kolonel en zijn vrouw, die in ballingschap leven in Parijs, zijn kinderloos gebleven. Omdat ze toch stinkend rijk zijn, stichten ze een gezin door andermans kinderen te ontvoeren. Deze film is niet zo tragisch als het lijkt, maar men vraagt zich af waarom een dergelijk onderwerp, dat toch zeer actueel (en in werkelijkheid vaak veel ernstiger) is, zo geneutraliseerd wordt door het verhaal te situeren rond 1900. Hoe dan ook, het verhaal blijft geloofwaardig en er wordt tegelijkertijd levendig en overtuigend geacteerd. Het zou echter een stommiteit zijn om een dergelijke film om middernacht uit te zenden, want hij is ook geschikt voor jeugdige kijkers!

Tendres cousines

1980 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1980. Drama van David Hamilton. Met o.a. Thierry Tevini, Anja Shüte, Elise Cervier, Jean-Yves Chatelais en Macha Méril.

Een vijftienjarige puber brengt in 1939 de zomervakantie buiten door zonder zich van de economische crisis en politieke beroeringen bewust te zijn. Hij is verliefd op een nichtje dat echter de verkering van een oudere zus verkiest, maar hij mag zich toch niet beklagen over gebrek aan aandacht van andere meisjes en jonge vrouwen. De prentbriefkaarten-aanpak van Hamilton met jonge meisjes in verschillende staten van ontkleding in dit `artistiek` wazige beelden, kreeg de steun van een iets minder wezenloos scenario (van LA DENTELLIERE-auteur Pascal Lainé) en redelijk spel van de oudere generatie, maar dat blijft bijzaak in het decoratieve prentenboek.

La Cavale

1980 | Drama, Biografie

Frankrijk 1980. Drama van Michel Mitrani. Met o.a. Juliet Berto, Jean-Claude Bouillon, Olga Georges-Picot, Geneviève Page en Catherine Rouvel.

Twee jonge inbrekers worden gearresteerd en trouwen met elkaar tijdens hun voorarrest. Als de man tot een twee keer zo lange straf als de vrouw wordt veroordeeld, zet deze hem tijdens de kerstdagen aan tot een gezamenlijke ontsnappingspoging, die door een goedbedoelende bewaakster mislukt. Deze film naar de autobiografische roman van Albertine Sarrazin, probeert een niet-sensationeel beeld van het dagelijkse leven in een vrouwengevangenis te geven, maar overtuigt te weinig door de reeks van al te mooie en chique actrices. Berto imponeert in de hoofdrol door zijn emotionele inzet. Miou-Miou debuteerde.

L'école est finie

1979 | Familiefilm

Frankrijk 1979. Familiefilm van Olivier Nolin. Met o.a. Corinne Dacla, Bertrand Waintrop, Catherine Rouvel, Hélène Vincent en François Nocher.

Dappere, zij het eigenlijk mislukte poging om het thema van de kalverliefde op een ernstige, beetje provocerende toon in een dramatische film te behandelen. Twee adolescenten, kinderen uit een middenklasse-gezin met gescheiden ouders, worden verliefd op elkaar en willen voor die liefde tot het uiterste gaan. Als het meisje zwanger raakt reageert hun omgeving echter beduidend minder enthousiast. De toch wel talrijke mogelijkheden van het scenario worden onbenut gelaten ten voordele van zeurderige clich[KA1]es (de sympathieke, begrijpende grootvader bijv.) die de stootkracht van het thema serieus ondergraven.

La victoire en chantant

1976 | Oorlogsfilm

Frankrijk​/​​Ivoorkust 1976. Oorlogsfilm van Jean-Jacques Annaud. Met o.a. Jean Carmet, Jacques Spiesser, Jacques Dufilho, Catherine Rouvel en Dora Doll.

Kleine groepjes Franse en Duitse kolonialisten in de omgeving van Kameroen horen met maanden vertraging over het uitbreken van WO I en beginnen onhandige pogingen om die strijd - met hun 'eigen' niet begrijpende en spottend reagerende allochtonen - op koloniaal terrein ook uit te vechten. Deze scherpe satire heeft vooral een goed scenario van Georges Conchon en regisseur Annaud, en dito spelprestaties, maar de regie van deze debutant kon minder vlak. Camearwerk van Claude Agostini. Won de Oscar voor de Beste Buitenlandse Film. Er bestaan kopieën die 100m lang zijn. Ook bekend als BLACK AND WHITE IN COLOR.

Les grands moyens

1975 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1975. Komedie van Hubert Cornfield. Met o.a. Hélène Dieudonné, Yvette Maurech, Andrée De Beaumont, Roger Carel en Fernand Sardou.

Een oude moeder, getuige van de moord op haar zoon en zijn vrouw, besluit met de hulp van haar twee zusters het recht in eigen hand te nemen en de moordenaars één voor één uit te schakelen. Plezierig verhaaltje, opgefleurd door zwarte humor.

Chobizenesse

1975 | Misdaad

Frankrijk 1975. Misdaad van Jean Yanne. Met o.a. Jean Yanne, Robert Hirsch, Catherine Rouvel, Liliane Montevecchi en Paul Le Person.

Directeur van revuetheater wordt met faillissement bedreigd sinds zijn ster en geliefde serieus toneel verkiest. Pogingen om financiering uit wapenindustrie te krijgen voor militaristische show eindigen ook in flop, maar ontdekking van geniale, maar miskende componist en heroriëntatie van revue op porno en travestie lijken resultaat te hebben. Satire op showbiz is voor de hand liggend en mist lichtheid en fantasie in uitwerking, heeft bovendien reactionaire ondertoon. Amusante rol van Hirsch als de componist.

Vertudieu

1974 | Komedie

Canada​/​​Frankrijk 1974. Komedie van Claude Pierson. Met o.a. Catherine Rouvel, Jean-Marie Proslier, Gilles Latulippe, Marco Perrin en Roselyne Hoffman.

Deze vrije bewerking van enige passages uit [KL]Heptameron[KLE] van Marguerite de Navarre (1492-1549), op haar beurt geïnspireerd door de Decamerone van Bocaccio, opgenomen in de Parijse regio en in de omgeving van Montreal, spreekt met twee monden. Enerzijds slaagt zij er niet in de geest van de Renaissance op te roepen, anderzijds is zij net zo vrijgevochten als het origineel. Enkele kleurrijke scènes doen de aanstootgevende obsceniteiten vergeven.

Les rois maudits: La reine blanche

1972 | Biografie, Oorlogsfilm

Frankrijk 1972. Biografie van Claude Barma. Met o.a. Jean Amos, Gilles Behat, Hélène Duc, Jean Piat en Claude Brosset.

De vierde titel van het epos [KL]Les rois maudits[KLE] van Maurice Druon. Hierin wordt de korte regeerperiode van Philip V, ook wel de Lange (1316-1322) beschreven, die zich vooral heeft beziggehouden met het ophelderen van de intriges van Karel de Valois. Een zeer kleurrijk en bloemrijk geheel, een prima tijdsreconstructie en naast epische scènes ook een karakterstudie bevattend.

Les assassins de l'ordre

1971 | Misdaad, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1971. Misdaad van Marcel Carné. Met o.a. Jacques Brel, Catherine Rouvel, Michael Lonsdale, Paola Pitagora en Charles Denner.

Onderzoeksrechter Level (Brel) vecht tegen de bierkaai wanneer hij in een smerig zaakje duikt: de dood van een kleine crimineel als gevolg van een zinloos bruut politieverhoor. In een van zijn laatste films trachtte Carné (Les enfants du paradis, Le quai des brumes) de tijdgeest en een sociaalkritische toon. Dat mislukte, voornamelijk omdat de ouderwetse regiestijl niet rijmt met het onderwerp. In dit als semi-rechtbankdrama vermomde ‘J‘accuse’ staan niettemin de acteurs hun mannetje – Brel als underdogverdediger en Lonsdale als fielt voorop.

Mont-dragon

1970 | Drama, Erotiek

België​/​​Frankrijk 1970. Drama van Jean Valère. Met o.a. Jacques Brel, Françoise Prévost, Catherine Rouvel, Carole André en Paul Le Person.

Een man - die uit het leger is ontslagen na ontdekking van zijn verhouding met de vrouw van de kolonel - gaat zich later wreken. Een weduwe en een dienstbode worden verleid en vernederd, alleen de dochter zint op middelen om in verzet te komen. Dit troebel melodrama heeft cynische dialogen vol vrouwenhaat, en de humor is grotendeels onopzettelijk.

Le Soldat Laforêt

1970 | Komedie, Oorlogsfilm

Frankrijk 1970. Komedie van Guy Cavagnac. Met o.a. Roger Van Hool, Catherine Rouvel, Francisco Rabal, Fernand Sardou en Jacques Rispal.

Een Franse soldaat raakt in 1940 los van zijn regiment en zwerft dagenlang doeloos rond door Zuid-Frankrijk. Hij heeft een aantal plezierige en bizarre (mischien alleen gefantaseerde) ontmoetingen, totdat hij op brute wijze wordt geconfronteerd met de realiteit van de door hem bijna vergeten oorlog. Door de fotografie wordt de schijnbare vredigheid van het platteland overtuigend, de acteurs zorgen voor kleurrijke typeringen, maar de dialoog is vaak pretentieus en wezenloos. Een innemende, niet geheel geslaagde film van een debutant die nooit meer een volgende film maakte.

La Rupture

1970 | Drama, Thriller

Italië​/​​België​/​​Frankrijk 1970. Drama van Claude Chabrol. Met o.a. Stéphanie Audran, Jean-Pierre Cassel, Michel Bouquet, Jean-Claude Drouot en Michel Duchaussoy.

Een onvolwassen, aan drugsverslaafde rijkeluiszoon staat in zijn roes zijn zoontje naar het leven, waarna zijn vrouw zich met haar kind in een familiepension installeert en scheiding aanvraagt. Haar schoonvader houdt haar verantwoordelijk voor de verloedering van zijn zoon en wil de voogdij over zijn kleinkind, zodat hij een schoftige detective opdracht geeft om haar in discrediet te brengen. Dit melodramatisch en hoogst ingewikkeld verhaal vormt de aanleiding voor een eerbetoon aan de morele moed van Audran als de jonge moeder, waarbij de andere acteurs in vaak bizarre scènes op verrassende en geslaagde wijze rollen tegen - hun - type in, hebben gekregen.

Mister Freedom

1968 | Sciencefiction, Komedie

Frankrijk 1968. Sciencefiction van William Klein. Met o.a. John Abbey, Jean-Claude Drouot, Sami Frey, Serge Gainsbourg en Yves Montand.

Een anti-communistische Amerikaanse organisatie stuurt een agent naar Frankrijk om de natie politiek te hervormen. De pogingen mislukken en de agent komt met een tegenstander overeen het land in twee delen op te splitsen. Guerrilla's lokken hem door middel van een prostituée in de val en een oorlog breekt uit waarvan Mr. Freedom de enige overlevende zal zijn. Deze politieke satire werd in beeld gebracht als comic strip met inmiddels gedateerde op- en pop-art vondsten. De wijdlopige en niet al te spitse dialoog ondermijnt en vertraagt de visuele humor, maar de acteurs storten zich met overgave in de karikatuur.

Benjamin ou les mémoires d'un puceau

1967 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1967. Komedie van Michel Deville. Met o.a. Michèle Morgan, Michel Piccoli, Pierre Clémenti, Catherine Deneuve en Francine Bergé.

Jonge provinciaal wordt door de minnaar van zijn voogdes levenswijs gemaakt. Hij beleeft zijn eerste liefde met het meisje dat voor een huwelijk met zijn mentor is voorbestemd en zich aan hem geeft, omdat ze de bruidegom haar maagdelijkheid niet gunt. Elegante kostuumfilm legt meer de nadruk op melancholie over het verlies van onschuld dan op pikante verwikkelingen. Morgan onderscheidt zich in sterke rolbezetting in rijpe berusting over trouweloosheid van minnaar Piccoli.

Les Pas perdus

1964 | Drama

Frankrijk 1964. Drama van Jacques Robin. Met o.a. Michèle Morgan, Jean-Louis Trintignant, Catherine Rouvel, Michel Vitold en Jean Carmet.

Een eenvoudige schilder van bioscoopreclames wordt verliefd op een oudere, getrouwde dame van stand, die het comfort en de zekerheid van haar huwelijk niet wil opgeven, vooral niet als ze ten onrechte gaat twijfelen aan de trouw van haar minnaar. Het simpele gegeven verdiende een genuanceerdere regie om diepte en overtuigingskracht te krijgen dan de debutant opbrengt, zodat de oppervlakkige sociale notities en quasi-poëzie allesbehalve stimuleren. Morgan is op herhalingsoefening met romantische chic, Trintignant is verrassend als de volksjongen.

Les Amoureux du 'France'

1964 | Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1964. Komedie van Pierre Grimblat. Met o.a. Marie-France Pisier, Olivier Despax, Catherine Rouvel, Henri Garcin en Maria Grazia Buccella.

De zoon van een geru[KA3]ineerde aristocraat wordt verplicht tot belangen-huwelijk met de dochter van een ijsco-magnaat, maar wisselt tijdens een boottocht naar New York (waar hij zijn aanstaande zal ontmoeten) van identiteit met zijn butler. De erfgename heeft echter hetzelfde gedaan met haar secretaresse, zodat een dubbel happy end de ouders precies in de kaart speelt. Een op Marivaux geïnspireerd liefdesstratego, waarin met ironische luchtigheid wordt geacteerd, echter zonder de melancholie en het cynisme van het orgineel. François Reichenbach filmde voor een boottocht 'reisimpressies' die bezienswaardig zijn, maar die tevens de handeling nodeloos ophouden en stijlbreuken tot stand brengen.

Chair de poule

1963 | Thriller

Frankrijk 1963. Thriller van Julien Duvivier. Met o.a. Robert Hossein, Jean Sorel, Catherine Rouvel, Georges Wilson en Nicole Berger.

Een vrouw wacht in een afgelegen pompstation in Haute- Provence op de kans om haar oudere echtgenoot het spaargeld afhandig te maken. Die lijkt ze te krijgen in de persoon van een ontsnapte gevangene die daar onderdak zoekt. Veteraan-regisseur Duvivier weet het gegeven van James Hadley Chase een broeierige spanning te geven met Rouvel als femme fatale in de traditie van thrillers van vóór WO II. Fraaie landschapsopnamen en een verrassende ontknoping. Scenario van René Barjavel en Julien Duvivier. Camerawerk van Henri Burel.

Le déjeuner sur l'herbe

1959 | Drama, Experimenteel

Frankrijk 1959. Drama van Jean Renoir. Met o.a. Paul Meurisse, Catherine Rouvel, Micheline Gary, Ingrid Nordine en Jacqueline Morane.

Een bioloog die kunstmatige inseminatie propageert wordt tijdens een picknick met familie en aanhangers van zijn theorieën door een sater betoverd en wordt vervolgens hevig verliefd op een boerendochter voor wie hij de wetenschap opgeeft. Renoir nam deze film op volgens een experimentele 'tv-methode' (met meer camera's tegelijk). De film is een hommage aan de impressionistische schilders en een pleidooi voor niet- gereglementeerde vitaliteit. Camerawerk van Georges Leclerc.