Horst Krause

Acteur

Horst Krause is acteur.
Er zijn 55 films gevonden.

Krüger aus Almanya

2015 | Komedie

Duitsland 2015. Komedie van Marc-Andreas Bochert. Met o.a. Horst Krause, Marie Gruber en Anna Unterberger.

Paul Krüger reist naar Turkije om zijn kleindochter het huwelijk met haar Turkse vriend Deniz uit het hoofd te praten. Ook de familie van Deniz is niet zo blij met het aanstaande huwelijk.

Krauses Geheimnis

2014 | Komedie

Duitsland 2014. Komedie van Bernd Böhlich. Met o.a. Horst Krause, Carmen-Maja Antoni en Jörg Schüttauf.

Politieagent Horst Krause brengt de zomer door in Schönhorst. Terwijl hij mijmert over zijn zuster Meta, die zomaar naar Keulen is verhuisd, staat plotseling de onbekende Albert voor de deur. De zwijgzame Albert vertelt alleen dat hij geïnteresseerd is in een circus dat in 1961 in Schönhorst zijn tenten had opgeslagen en dat hij op zoek is naar zijn vader.

Krauses Braut

2011 | Komedie

Duitsland 2011. Komedie van Bernd Böhlich. Met o.a. Carmen-Maja Antoni, Angelika Böttiger en Horst Krause.

Krause en Elsa zijn stomverbaasd maar ook beledigd als ze horen dat hun zus Meta wil trouwen op 60-jarige leeftijd. Waarom heeft ze dit verzwegen en vooral, waarom laat ze hun in de steek om naar Keulen te verhuizen?

Boxhagener Platz

2010 | Historische film, Drama

Duitsland/Frankrijk 2010. Historische film van Matti Geschonneck. Met o.a. Gudrun Ritter, Samuel Schneider, Horst Krause, Jürgen Vogel en Meret Becker.

Eind jaren zestig wonen de twaalfjarige Holger (Schneider) en zijn oma Otti (Ritter) in een rustig wijkje rond de Oost-Berlijnse Boxhagener Platz. Holgers vader werkt bij de Volkspolizei en staat zelfs niet toe dat er naar westerse tv-zenders wordt gekeken, met al die beelden van studentenprotest. Oma heeft al zes mannen versleten, maar heeft op hoge leeftijd nog steeds sjans, van een voormalige nazi en van een oude stakingsleider. En dan wordt er iemand vermoord. Sfeervolle ostalgie van regisseur Geschonneck, die opgroeide in de buurt. Goed spel, vooral van Ritter.

Krauses Kur

2009 | Drama

Duitsland 2009. Drama van Bernd Böhlich. Met o.a. Horst Krause, Carmen-Maja Antoni en Angelika Böttiger.

Een agent uit het dorpje Schönhorst in Brandenburg gaat samen met zijn twee zussen naar de Oostzee: hij naar een kuuroord en de vrouwen naar een camping. De man ontdekt vervolgens al snel dat de kuur hem niet erg bevalt.

Reine Geschmacksache

2007 | Komedie

Duitsland 2007. Komedie van Ingo Rasper. Met o.a. Edgar Selge, Florian Bartholomäi, Roman Knizka, Franziska Walser en Traute Höss.

De vertegenwoordiger Wolfgang trekt met zijn oubollige collectie dameskleding langs kleine winkeltjes op het platteland. Hij krijgt het zwaar te verduren als er een geduchte concurrent uit de grote stad komt en zijn zoon op hem verliefd wordt.

Krauses Fest

2007 | Familiefilm

Duitsland 2007. Familiefilm van Bernd Böhlich. Met o.a. Angelika Böttiger, Carmen-Maja Antoni, Horst Krause en Gabriela Maria Schmeide.

Politiechef Krause maakt zich op voor de traditionele kerstviering met zijn twee zussen in hun hotel in het idyllische Schönhorst in Brandeburg. Dan staat de aantrekkelijke Marie met haar zoon voor de deur. Zij heeft autopech en zoekt onderdak. Enige tijd later ontdekt Krause dat Marie gezocht wordt.

Pommery und Leichenschmaus

2005 |

Duitsland 2005. Manfred Stelzer. Met o.a. Karl Kranzkowski, Mareike Carrière en Horst Krause.

Moeder Ruth heeft de hele familie bijeengeroepen. Na tien jaar heeft ze geen zin meer de grafkosten van de urn van haar man Horst te betalen, dus wat te doen met de urn? Het duurt niet lang voor iedereen ruzie heeft met iedereen en plotseling valt de urn kapot. Maar wat blijkt? De urn is leeg en waar is de as van Horst?

Polizeiruf 110: Vergewaltigt

2005 | Misdaad, Actiefilm, Thriller

Duitsland 2005. Misdaad van Christian von Castelberg. Met o.a. Imogen Kogge, Anja Franke, Horst Krause, Anna Maria Mühe en Hinnerk Schönemann.

Op een zomers dorpsfeest in Brandenburg flirt de hupse, achttien-jarige Claudia (M[KA3]uhe) iets te veel naar de zin van haar vriend (Sch[KA3]onemann) met de `veel oudere` aannemer Frank G[KA3]ober (Schrott), waardoor ze onenigheid krijgen. De nukkige Claudia verlaat daarop het feestgedruis en keert alleen te voet huiswaarts. Ze wordt ingehaald door de auto van Frank, die met zijn maat Alex Kohler (Pippig) eveneens is vertrokken. Claudia stapt in met een zucht van verlichting, niet vermoedend dat de heren in het bos stoppen om zich aan haar te vergrijpen, althans het lukt Frank om haar te verkrachten. Als Alex zijn gang wil gaan, kan Claudia ontsnappen. Hauptkommissarin Joanna Herz (Kogge), licht die nacht nog Frank en Alex van hun bed en sluit hen in. Tot haar niet geringe verbazing laat de rechter van instructie Dr. Freitag (Striesow) het duo de volgende dag vrij wegens gebrek aan (samenhangende) bewijzen. Daarop wordt Alex levenloos aangetroffen. Hij is doodgebloed en gecastreerd. Voor het leven van Frank mag nu gevreesd worden. Herz moet snel ingrijpen, voor het te laat is. Is het een wraakengel of een eenzame wreker die het recht in eigen hand neemt, waar Vrouwe Justitia stekeblind is? Polizeimeister Krause (Krause) en assistente Schubert (Franke) blijken van onschatbare waarde, de een door zijn grondige kennis van de buurt en de ander omdat zij de juiste initiatieven neemt. Het scenario van Stefan Kolditz is spannend en de rolverdeling speelt goed. Het camerawerk is van Thomas Plenert.

Polizeiruf 110: Kleine Frau

2005 | Thriller

Duitsland 2005. Thriller van Andreas Kleinert. Met o.a. Horst Krause, Anja Franke en Imogen Kogge.

Een schoolreünie van Hoofdcommissaris Johanna Herz wordt ruw verstoord als blijkt dat Johanna's vroegere schoolvriendin Lisa beschuldigd wordt van de moord op haar zoon. Samen met politiecommandant Krause en assistente Katrin duikt Johanna in Lisa's verleden op zoek naar aanknopingspunten

Polizeiruf 110: Das Zeichen

2004 | Misdaad, Thriller

Duitsland 2004. Misdaad van Bodo Fürneisen. Met o.a. Imogen Kogge, Horst Krause, Anja Franke, Alexandra Schalaudek en Alexander Flache.

Kommissarin Johanna Herz (Kogge) zit met een puzzel. De zeven-jarige Mona (Willsch[KA3]utz) maakt tekeningen, die volwassenen diep raken en schokkeren. Haar moeder had Mona bij haar zus ondergebracht, hoewel dit tweetal nauwelijks contact had de laatste jaren. Nu is Mona`s moeder dood en Mona zwijgt in alle talen. Dankzij de gemoedelijke Krause (Krause) wordt het ijs gebroken en kan Herz met de hulp van haar nieuwe assistente Katrin Schubert (Franke) klaarheid in deze moeilijke zaak brengen. Het scenario van Marlis Ewald grenst aan het sentimentele en is eerder een soft psychologisch drama dan een misdaadverhaal. De spelprestaties zijn goed en de liefhebbers van de serie zijn weer eens terug in een ouderwetse aflevering, die doet denken de DDR-periode, waarin de serie ontstond. Het camerawerk is van Sebastian Richter.

Liebe auf Bewährung

2004 | Drama, Romantiek

Duitsland 2004. Drama van Bernd Böhlich. Met o.a. Thekla Carola Wied, Helmut Griem, Michael Greiling, Mariella Ahrens en Hans Peter Hallwachs.

Vrouw belandt na de dood van haar man in een zwart gat, maar een nieuwe baan als hoofd van een gevangenisbibliotheek geeft haar nieuwe levensmoed.

Verkauftes Land

2003 | Drama, Documentaire

Duitsland 2003. Drama van Horst Königstein. Met o.a. Rudolf Kowalski, Angelika Thomas, Stefanie Stappenbeck, Maria Körber en Guntram Brattia.

De 61-jarige Klaus Schucht (Kowalski) wordt in 1991 gevraagd om voor de Duitse Treuhandanstalt de verkoop van de staatsondernemingen van de voormalige DDR op het gebied van de mijnbouw, de energie en de chemie te begeleiden. Schucht, afkomstig uit Pruisen, is een net mens, die het algemeen belang laat prevaleren bij zijn besluiten. Zijn assistent Frank Pauly (Brattia) is eerzuchtig en heeft uitsluitend oog voor zijn eigen carri[KA2]ere. Als Schucht de kalimijnen en de verouderde raffinaderijen van Leuna tracht te verkopen, ontdekt hij dat de Westduitse grootindustrie voornamelijk probeert de potenti[KA3]ele concurrentie te elimineren of de zakken te vullen ten koste van de werkloosheid, die in complete regio`s gaat ontstaan. Aan het eind van de rit vallen de raffinaderijen in handen van een Frans petrochemisch consortium, waarbij op grote schaal smeergelden werden betaald (maar dat komt in deze film nauwelijks aan de orde). De mijnen worden ondergebracht in één onderneming en de elektriciteitsbedrijven worden op een rationele manier gesaneerd ten koste van tienduizenden arbeidsplaatsen zonder voldoende alternatief om dit op te vangen. Vijftien jaar later was de werkloosheid in de ex-DDR bijna twee maal zo hoog als in de rest van de bondsrepubliek. Voor kijkers, die geïnteresseerd zijn in de privatisering van de BV Honecker, een uiterst boeiende film, waarin aangetoond wordt dat het communisme zijn land heeft uitgebuit, uitgezogen en volledig uitgeput, en dat het kapitalisme zoiets alleen maar op zeer lange termijn kan oplossen met alle betrekkelijkheden vandien. Dit is betreurenswaardig, want na de Duitse capitulatie in 1945 had het nooit zover mogen komen; helaas stak de oprichting van de DDR in 1948 hier een stokje voor. De echte Schucht overleed in 2001 op 71-jarige leeftijd en kon niet bepaald terugkijken op een 'geslaagde' onderneming. De vertelstem is van Susanne Daubner. Het scenario is van Claudius Crönert en Michael Esser. Het camerawerk is van Johannes Anders.

Spurlos - Ein Baby verschwindet

2003 | Drama, Thriller

Duitsland 2003. Drama van Hans Werner. Met o.a. Jürgen Schornagel, Erol Sander, Muroel Baumeister, Marita Marschall en Maria Simon.

Het sentimentele scenario van Christian Demke gaat over jonge, ongehuwde vrouwen die ongewenst in verwachting raken. Ze weten hun zwangerschap vaak tot aan de geboorte voor de buitenwereld te verbergen. Als het zover is, bevallen ze alleen op een stille plek zonder hulp. Dit laatste werd een van hen fataal en nu zoekt de politie naar het verdwenen kind en de eventuele vader. Een degelijke rolverdeling met Schornagel als Hannes Merten en Semmelrogge als Rod Stewart, Sander als Peter Wedekind en last but not least Nosbusch als Katja Wedekind zitten opgezadeld met een tamelijk drakerig drama. Het camerawerk is van Falko Ahsendorf.

Schultze Gets the Blues

2003 | Drama, Komedie, Muziek

Duitsland 2003. Drama van Michael Schorr. Met o.a. Horst Krause, Harald Warmbrunn en Karl Fred Müller.

Schultze heeft zijn hele leven in de mijnen in Saksen-Anhalt gewerkt. Nu hoeft het niet meer. Maar wat moet je met al die vrijheid die pensioen heet? Schultze, een zwaarlijvige man met sigaar die voor iedereen zijn vilten hoed afneemt, kijkt in dit lichtvoetige, warme regiedebuut van Michael Schorr voor het eerst verder dan zijn achtertuin en komt via muziek terecht in het diepe Zuiden van de Verenigde Staten. De mijnwerker, een pars pro toto voor álle Oost-Duitsers die na de val van de Muur hun draai moesten vinden in hun nieuwverkregen vrijheid, wordt hartveroverend gespeeld door Horst Krause.

Polizeiruf 110: Die Schlacht

2003 | Misdaad, Thriller

Duitsland 2003. Misdaad van Thomas Bohn. Met o.a. Imogen Krogge, Horst Krause, Julia Jäger, Peter Prager en Michael Roll.

Een weinig bekend historisch feit: Napoleon verloor zijn eerste veldslag bij Gro[KL29]beeren in 1813 tegen de Pruisen, maar nog onbekender is het feit dat hij van de gelegenheid gebruik gemaakt zou hebben om zich te ontdoen van de minnaar van zijn mai[KA4]tresse... Kommissarin Johanna Herz (Kogge) kan zo`n bijna tweehonderd jaar oude moord niets schelen en heeft weinig begrip voor de opwinding van haar vriend historicus, Robert Beck (Prager), die getipt werd door de plaatselijke bibliothecaresse Amelie Wieland (J[KA3]ager). Het liefst zou ze bij het naspelen van de veldslag opkrassen, maar dan gebeurt er een echte moord, waardoor ze moet blijven. Haar assistent Revierpolizist Horst Krause (Krause) bewijst weer eens dat hij goud waard is. Deze afleveringen met Herz en Krause staan qua geest het dichtst bij de oorspronkelijke DDR films, niet dat dit een veeg teken zou zijn, integendeel. Het scenario is van Scarlett Kleint en Michael Illner. Het camerawerk is van Hans Franek.

Schweigen ist Gold

2002 | Misdaad

Duitsland 2002. Misdaad van Sabine Landgraeber. Met o.a. Mavie Hörbiger, Roman Knizka, Horst Krause, Peter Sattmann en Julia Richter.

Jenny, de dochter van een gehandicapte schrijver van misdaadromans, helpt door toeval Ben (Knizka), een jonge bankrover en krijgt de smaak te pakken. Bovendien gaat zij op de buit zitten, terwijl Ben nog een schuld heeft aan een humorloze woekeraar. Na twee verdere overvallen, en de chantage van de corrupte aannemer Micha Viebig (Ricciarelli), die de minnaar van Jenny`s moeder Julia (Malton) is, raken ze in de klem van dikke smeris B[KA3]uchler (Krause) en zijn aantrekkelijke assistente Franz (Richter). Jenny moet alle geleerde lessen uit vaders boeken toepassen om de dans te ontspringen. Het scenario van Regine K[KA3]uhn is een ongebruikelijk misdaadverhaal, dat door een uitgelezen tv-rolverdeling met verve wordt neergezet. Helaas heeft het geen grote diepgang, maar het is op zijn minst onderhoudend. Krause is bekend als de sympathieke, gemoedelijke Dorfspolizist Krause (motor met zijspan en een hond) van het Kripo-Team Brandenburg in de nieuwe reeks uit de serie POLIZEIRUF 110. Het camerawerk is van Uli Kudicke.

Polizeiruf 110: Wandas letzter Gang

2002 | Misdaad, Thriller

Duitsland 2002. Misdaad van Bernd Böhlich. Met o.a. Jutta Hoffmann, Horst Krause, Bettina Kurth, Claudia Geisler en Axel Prahl.

Paul Kieslowski (Prahl) moet terechtstaan wegens een poging tot doodslag op zijn vrouw Maria (Geisler). Hij heeft haar in de buik gestoken voor de ogen van zijn stiefdochter Theresa (Wolfram), een tiener, en zijn zoontje Enrico (Benner). Op Theresa`s beschuldigingen werd Kieslowski door Kommissarin Wanda Rosenbaum (Hoffmann) gearresteerd, maar Wanda vraagt zich tijdens het proces af of zij niet al te snel gehandeld heeft en waarom Enrico de vragen van de vrouwelijke rechter niet beantwoorden wil. Ze gaat buiten haar boekje als ze de bewakers en collega- smerissen aanbiedt Paul terug te brengen naar het huis van bewaring. Zij maakt een omweg om hem te confronteren met Enrico, die in een sporthal op de handbaltraining is. De zaak loopt uit de hand als blijkt dat Enrico al eerder naar huis was gegaan. De wanhopige Kieslowski wil zich de handboeien niet meer laten aanleggen. Hij neemt Wanda, haar dochter Annette (Kurth) met haar tien-jarige stiefzoontje, een aantal kinderen en de trainster in gijzeling nadat hij Wanda`s dienstwapen gepakt heeft. Annette is juist op die dag getrouwd en was net binnengekomen. Annette waarschuwt haar kersverse echtgenoot via haar portable waardoor de oude sportzaal door een elite-eenheid van de politie wordt omsingeld. Kieslowski eist dat hij Enrico wil spreken. Als de politie hem thuis wil ophalen, hebben zijn moeder en stiefzus hem al verstopt. Gelukkig verliezen koddebeier Krause (Krause) en Tamara (Angerer) hun koelbloedigheid niet. Terwijl de gijzeling voortgaat en er wanhopig naar Enrico gezocht wordt, stapelen de bewijzen zich op dat Kieslowski onschuldig is, terwijl zijn vrouw en stiefdochter hem met meineed achter de tralies hopen te krijgen. Theresa zal zelfs niet rouwig zijn als de politie hem doodschiet. Als alle kinderen, de trainster, Annette en haar stiefzoontje vrij zijn, heeft Wanda Kieslowski zo ver gekregen om met haar naar buiten te komen. Dan valt er een schot dat de verkeerde treft. De zestig-jarige Hoffmann die de DDR tien jaar voor de val van de Muur van Berlijn kon verlaten, wordt wel op een hele rauwe wijze uit de serie geschoten. Het spel van de hoofd- en bijrollen is geloofwaardig en goed. Het scenario van Stefan Kolditz heeft psychologische diepgang, maar is enigszins traag en voorspelbaar, op de onaangename verrassing in het einde na. Het subplot van de verstoorde moeder-dochter verhouding tussen Wanda en Annette is goed en consequent doorgetrokken uit gebeurtenissen in andere films met Wanda Rosenbaum. De film eindigt met beelden uit Wanda Rosembaums carrière. Het camerawerk is van Thomas Plenert. Stereo, 16:9.

Polizeiruf 110: Braut in schwarz

2002 | Thriller

Duitsland 2002. Thriller van Scarlett Kleint. Met o.a. Eva Mattes, Horst Krause en Imogen Kogge.

Als Arndt na twee jaar gevangenis vrijkomt en terugkeert naar zijn geboortedorp, komt hij er achter dat zijn grote liefde trouwt met zijn vroegere schoolvriend René. Arndt is woedend en gaat op de vuist met de man. De volgende dag wordt René's lijk teruggevonden

Polizeiruf 110: Angst

2001 | Misdaad, Thriller

Duitsland 2001. Misdaad van Manuel Siebenmann. Met o.a. Jutta Hoffmann, Horst Krause, Nina Petri, Jochen Nickel en Antonio Wannek.

Deze aflevering gaat over het in Duitsland sterk omstreden transport van kernafval uit Brandenburg per trein naar Frankrijk. Voordat de trein zijn bestemming bereikt, wordt Kommissarin Rosenbaum (Hoffmann) geconfronteerd met een poging tot zelfmoord van Martin Claussen (Nickel) en kort daarna het stoffelijk overschot van zijn vrouw; bovendien doet er zich een luide explosie voor. Rosenbaum overlegt met haar koddebeier Krause (Krause) of er soms een verband tussen de drie gebeurtenissen zou zijn. Intussen neemt haar dochter Annette (Kurth) als milieuactiviste deel aan een actie om het afvaltransport tegen te houden en Rosenbaum wordt heel ongerust als onbekende daders de trein desnoods met geweld tot stilstand willen brengen. Nu lijkt alles met elkaar in verband te staan. Hoffmann en Krause vormen een der betere duo's uit de reeks, maar het scenario van Stefan Kolditz is niet erg sterk. Het camerawerk is van Thomas Plenert.

Gripsholm

2000 | Drama, Historische film, Biografie

Duitsland 2000. Drama van Xavier Koller. Met o.a. Ulrich Noethen, Heike Makatsch, Jasmin Tabatabai, Marcus Thomas en Anette Felber.

In het begin der jaren 1930 is Kurt (Noethen) een bekend publicist in de republiek van Weimar, die door het opkomende nazisme op zijn eind loopt. Kurt komt uit welgestelde kringen, is links geori[KA3]enteerd en geldt als een tegenstander van het fascisme. In de zomer van 1932 reist hij met zijn vriendin Lydia (Makatsch), bijgenaamd de prinses, naar Zweden voor een zomervakantie. Terwijl de berichten uit Duitsland deprimerend zijn, krijgt het stel bezoek van Berlijnse vari[KA1]et[KA1]e- artieste Billie Sunshine (Tabatabai), die voor heel wat leven in de brouwerij zorgt, tot en met een cabaretavond met zang en dans toe. Ook Kurts goede vriend Karl (Thomas) komt met een eenmotorig vliegtuigje langs. Karl en Kurt debatteren over de Duitse politiek en dat betekent het einde van hun vriendschap als Kurt ontdekt dat Karl de nazi`s zo slecht niet vindt. Tegen het einde van de vakantie, die bestaat uit zwemmen, zonnen, zeilen, vrijen en genieten, nemen Kurt en Lydia het misdeelde en veelvuldig mishandelde kostschoolmeisje Ada (F[KA3]ottinger) onder hun vleugels, terwijl Billie ondanks de slechte berichten besluit weer terug te keren naar Berlijn. Het werd een zomer om nooit meer te vergeten en Duitsland zou nooit meer zijn wat het was. Een met flair gemaakte film over een vervlogen tijdperk met uitstekende rollen van een onderkoelde Noethen, de meestel zeer onderschatte Makatsch en Tabatabai, die laat zien dat ze ook nog heel aardig kan zingen. De fraaie kostuums van Birgit Hutter verhogen de rake sfeer. Het scenario van Stefan Kolditz is vrijelijk ge[KA3]inspireerd op de semi-autobiografische roman [KL]Schloss Gripsholm[KLE] van Kurt Tucholsky uit 1931. Tucholsky schreef: `Je bent geneigd te denken dat de liefde sterker is dan de tijd; maar de tijd blijkt veel sterker dan de liefde`. Dit schreef hij later in de voornoemde roman. Tucholsky, geboren in 1890, overleed in 1935 aan een overdosis slaaptabletten. Tegenwoordig wordt betwijfeld of het wel zelfmoord was, wat tot nu toe werd aangenomen; of het gewoon niet een ongelukje was met een fatale en tragische afloop. Als gevolg van een justitieel onderzoek naar de publicatie over Duitslands wederrechtelijke herbewapening van de luchtmacht (ten opzichte van het vernederende vredesverdrag van Versailles) in 1929 verloor Tucholsky de Duitse nationaliteit. Sedert 1930 was hij definitief gevestigd in Zweden in Hind[KA9]as in de buurt van G[KA3]oteborg. Als vanzelfsprekend werd hij als criticus van het fascisme der nazi`s op de index geplaatst en werden zijn boeken verbrand; [KA1]o[KA1]ok omdat hij een jood was, hoewel hij overgegaan was naar het protestantisme; voor de nazi`s gold zoiets uitaard niet. Eigenlijk een tv-film, die echter internationaal in de bioscopen werd uitgebracht. Geproduceed met een budget van 10,4 miljoen DM (ca vijf miljoen euro). Het camerawerk is van Pio Corradi, die filmde in Wenen, dat heel goed doorgaat voor Berlijn rond 1930, in Denemarken (voor de ferry), in Zweden bij een tweetal buitens omdat Gripsholm 'verboden' cultuurgebied is; en: de Zweedse meren liggen in Oostenrijk! Corradi's beelden zien er fantastisch mooi uit. CinemaScope, Dolby Digital.

Die Polizistin

2000 | Drama, Thriller

Duitsland 2000. Drama van Andreas Dresen. Met o.a. Axel Prahl, Jevgenij Sitochin, Katrin Saß, Horst Krause en Martin Seifert.

De wederwaardigheden en de ongestilde verlangens van Anne (Schmeide), een aankomende vrouwelijke smeris, die net afgestudeerd is aan de politieacademie in Berlijn. De 27-jarige Anne komt terecht op een wijkbureau in Rostock (de voormalige DDR), in een buurt waar de kleine criminaliteit hoogtij viert. De politiepost is duf en het gaat er bureaucratisch toe, terwijl Anne gehoopt had op een avontuurlijk leven en een interessante carri[KA2]ere. Ze leert via de kleine winkeldief Benny (Grubba) diens vader Jegor (Sitochin) kennen die tot de kleine Russische maffia hoort. Ze knoopt tegen beter weten een intieme relatie met hem aan als ze een wasmachine van hem koopt en maakt kennis met de asociale moeder van Benny. Ze laat zich ook pakken door een getrouwde collega van het werk en als ze haar carrière zwaar op het spel zet door Jegor te laten vluchten nadat hij een overval had gepleegd, blijken haar collega's niet zo duf en bureaucratisch te zijn. Aardig beeld van het leven in een grauwe stad naar een redelijk boeiend scenario van Laila Stieler en goed spel van de gehele rolverdeling, zeker Schmiede die aardig snel uit de hoek kan komen, niet mooi is maar wel echt, ook als ze in haar zwarte ondergoed zit en uit de kleren gaat. Het camerawerk is van Michael Hammon.

Der Schnapper: Ein Toter kehrt zurück

2000 | Thriller

Duitsland 2000. Thriller van Peter F. Bringmann. Met o.a. Martin Armknecht, Stephanie Philipp en Horst Krause.

In een mijn wordt het lichaam van Franz Marquardt gevonden. De oud-mijnwerker heeft ogenschijnlijk zelfmoord gepleegd. Hoofdinspecteur Paul Schrader duikt in het verleden en ontdekt dat Marquardt vijftien jaar geleden een explosie overleefde, precies op de plaats waar hij gestorven is...

Der Schnapper - Ein Toter kehrt zurück

2000 | Mysterie

Duitsland 2000. Mysterie van Peter F. Bringmann. Met o.a. Horst Krause, Stephanie Philipp, Martin Armknecht, Rudolf Kowalski en Hans Martin Stier.

Hauptkommissar Paul Schrader (Krause) uit Dortmund heeft de bijnaam van Schnapper (grijper). Hij onderzoekt de dodelijke val van ex-mijnwerker Franz Marquardt, die kennelijk in een beschonken toestand in een stilgelegde mijnschacht is neergepletterd. Volgens zijn nieuwe chef Bernd Zimmer (Armknecht) kan hij de zaak maar beter afsluiten als zelfmoord, want er zijn veel belangrijkere zaken op te lossen, zoals een grootscheepse bouwfraude en een daarmee samenhangend omkoopschandaal. Zimmer heeft iedere speurder nodig die hij grijpen kan. De Schnapper laat zich niet weerhouden om toch verder te kijken dan zijn neus lang is en ontdekt dat Marquardt vijftien jaar geleden samen met een zekere Volker Konz (Kowalski) en Peter Speichert (Stier) een mijnongeluk heeft overleefd, waarbij twee doden zijn gevallen. Daarna verlieten ze hun beroep, dat immers ten dode was opgeschreven, en het ging hen voor de wind. Volker is de eigenaar van een goedlopend restaurant, en Peter heeft heel goed geboerd in de bouw. Dan wordt Peter in zijn peperdure villa vermoord, en via Peters dochter Tinka (Gehlen) komt de Schnapper op Konz, maar hij ziet nog geen samenhang in beide zaken totdat er weer een dode op een bouwproject valt. Zelfs Pauls chef Zimmer kan tevreden zijn met het resultaat van zijn Hauptkommissar. Het scenario van Ralf Löhnhardt bevat een serie aardige plotwendingen en de rolverdeling doet zijn best. Krause is een bekend gezicht als Rivierpolizist Krause in de misdaadserie POLIZEIRUF 110 uit Brandenburg. In deze reeks heeft hij een veel hogere rang, maar zijn schranderheid is in alle series gelijk. Het camerawerk is van Michael Faust.

Tach, Herr Dokter

1999 | Komedie

Duitsland 1999. Komedie van Gerd Dudenhöffer en Gernot Roll. Met o.a. Horst Krause, Sabine Urig en Gerd Dudenhöffer.

Hauptkommissar Paul Schrader (Krause) uit Dortmund heeft de bijnaam van Schnapper (grijper). Hij onderzoekt de dodelijke val van ex-mijnwerker Franz Marquardt, die kennelijk in een beschonken toestand in een stilgelegde mijnschacht is neergepletterd. Volgens zijn nieuwe chef Bernd Zimmer (Armknecht) kan hij de zaak maar beter afsluiten als zelfmoord, want er zijn veel belangrijkere zaken op te lossen, zoals een grootscheepse bouwfraude en een daarmee samenhangend omkoopschandaal. Zimmer heeft iedere speurder nodig die hij grijpen kan. De Schnapper laat zich niet weerhouden om toch verder te kijken dan zijn neus lang is en ontdekt dat Marquardt vijftien jaar geleden samen met een zekere Volker Konz (Kowalski) en Peter Speichert (Stier) een mijnongeluk heeft overleefd, waarbij twee doden zijn gevallen. Daarna verlieten ze hun beroep, dat immers ten dode was opgeschreven, en het ging hen voor de wind. Volker is de eigenaar van een goedlopend restaurant, en Peter heeft heel goed geboerd in de bouw. Dan wordt Peter in zijn peperdure villa vermoord, en via Peters dochter Tinka (Gehlen) komt de Schnapper op Konz, maar hij ziet nog geen samenhang in beide zaken totdat er weer een dode op een bouwproject valt. Zelfs Pauls chef Zimmer kan tevreden zijn met het resultaat van zijn Hauptkommissar. Het scenario van Ralf Löhnhardt bevat een serie aardige plotwendingen en de rolverdeling doet zijn best. Krause is een bekend gezicht als Rivierpolizist Krause in de misdaadserie POLIZEIRUF 110 uit Brandenburg. In deze reeks heeft hij een veel hogere rang, maar zijn schranderheid is in alle series gelijk. Het camerawerk is van Michael Faust.

Polizeiruf 110: Mörderkind

1999 | Mysterie, Thriller

Duitsland 1999. Mysterie van Matti Geschonneck. Met o.a. Jutta Hoffmann, Horst Krause, Kathrin Angerer, Robert Stadlober en Dominique Horwitz.

Zonder enige emotie bekent de dertien-jarige Mark (Stadlober) de moord op de vijftien-jarige Jennifer. Tot grote verbijstering van de bewoners van zijn dorpje in Brandenburg mag hij als minderjarige in afwachting van de beslissing van de kinderrechter naar huis. Het onderzoek van commissaris Wanda Rosenbaum (Hoffmann) uit Potsdam neemt een totaal andere wending als er sperma op de kleding van Jennifer gevonden wordt. Uit laboratoriumonderzoek blijkt namelijk dat het niet van Mark kan zijn. Nu wordt de plaatselijke dierenarts (Horwitz) de belangrijkste verdachte. Onder de behoedzame regie van Geschonneck, noch voyeuristisch noch op effecten mikkend, slaagt Hoffmann in haar debuut als nieuwe Kommissarin Wanda Rosenbaum met gevoel voor humor en met de nodige ironie een supersmeris te spelen, die af en toe een vergissing maakt. Bovendien, zoals later blijkt, is zij een eenzame vrouw die niet ongevoelig is voor een verleider, zelfs als die eigenlijk iets te jong voor haar lijkt. Zij krijgt bij haar onderzoek hulp van gemoedelijke koddebeier Krause (Krause), die algauw uitgroeide tot een cultfiguur in de serie. Zelf is Wanda Rosenbaum in de plaats gekomen voor Tanja Voigt (Katrin Saß), die sinds 1993 tien zaken oploste. Ooit werd Hoffmann in de DDR de Audrey Hepburn van het Oostblok genoemd. Het scenario is van Stefan Kolditz, die zijn eigen verhaal bewerkte. Deze aflevering scoorde op dat moment de hoogste kijkdichtheid, die de reeks ooit behaalde.

Nachtgestalten

1999 | Komedie, Drama

Duitsland 1999. Komedie van Andreas Dresen. Met o.a. Meriam Abbas, Dominique Horwitz, Oliver Bäßler, Susanne Bormann en Michael Gwisdek.

Na Dresen`s film STILLES LAND een soort SHORT CUTS (van Robert Altman uit 1993), die in Berlijn speelt op het moment dat de paus de Duitse hoofdstad komt bezoeken. Het zijn een aantal op zichzelf staande gebeurtenissen, die op een of andere manier met elkaar verbonden zijn. Hanna (Abbas) is dakloos en bedelt om geld. Ze vindt in haar hoed een honderd markbiljet. Ze wil met haar vriend Victor (Horwitz) voor een nacht in een hotel slapen, zodat ze voor een keer eens lekker kunnen baden en wassen. Dat blijkt veel moeilijker te zijn dan ze denken en hun voornemen gaat gepaard met allerlei tegenslagen zoals het kwijtraken van Hanna`s identiteitsbewijs en het metrokaartje. Intussen arriveert Jochen (B[KA3]a[KL29]ler), een boerenkinkel, in de stad, omdat hij het niet meer kon uithouden op het land. Hij is op zoek naar genegenheid. Een stel skinheads pikken zijn sporttas, maar gelukkig niet zijn portefeuille. Hij neemt een taxi en belandt in de rosse buurt, waar hij het minderjarige hero[KA3]inehoertje Patty (Bormann) ontmoet en met haar voor vijfhonderd mark het weekend wil doorbrengen. Hij heeft het beste met haar voor, maar Patty is gedoemd door haar verslaving. Ondertussen krijgt taxichauffeur Ricardo (Separa), die op weg is naar de Berlijnse luchthaven een aanrijding. Hierdoor kan hij Feliz (Valentim), een jongen uit Angola, die op familiebezoek komt, niet tijdig afhalen. De wachtende Feliz is ondertussen beschuldigd van diefstal van de portefeuille van Henrik Peschke (Gwisdek), maar Peschke ziet in dat hij het mis had. Uit spijt wil hij Feliz wegbrengen, maar zijn BMW is gestolen door hetzelfde stelletje loeders, dat Jochen beroofde. Peschke erkent voor zichzelf dat hij in zijn leven niets bereikt heeft en gekoeioneerd wordt door zijn baas. De kaalkoppen hebben aan het einde van de nacht het strand bereikt en de BMW in de fik gestoken. Het scenario van de 37-jarige regisseur Dresen, die afkomstig is uit de voormalige DDR, zit hecht in elkaar, al is er geen echt verhaal. Het spel van de hoofdrollen is van grote klasse. Gwisdek kreeg de Zilveren Beer op het Berlijnse filmfestival voor zijn rol. Het beeld van Berlijn in de regen, dat cameraman Andreas Hofer vastgelegd heeft, is misschien wel bleek en beangstigend, maar het is pakkend en blijft je bij. Dresen draaide deze zeer geslaagde film met het ultralage budget van drie miljoen mark (ongeveer anderhalf miljoen euro). Het werk van Ken Loach is nooit veraf. Dolby Stereo.

Fisimatenten

1999 | Komedie

Duitsland 1999. Komedie van Jochen Kuhn en Jochem Kuhn. Met o.a. Maximilian Schell, Tonio Arango, Alexandra Maria Lara, Edgar Selge en Neza Selbuz.

Edward, een jonge schilder, voltooit geen enkel werk maar wordt desondanks onderhouden door een gulle galeriehouder (die in vervalsingen handelt). Wanneer hij zowel zijn huis als zijn meacenas verliest besluit Edward de kunstwereld voor gezien te houden. Regisseur Kuhn (1954) die met Fisimatenten zijn speelfilmdebuut maakte, volgde zelf een kunstopleiding en schildert eveneens. In deze vrolijke satire legt hij het narcisme in de kunstwereld bloot. (RdL/VPRO Gids)

Die Spesenritter

1999 |

Duitsland 1999. Jörg Grünler. Met o.a. Harald Juhnke, Horst Krause, Jürgen Schmidt, Alexander Held en Lutz Mackensy.

Een Juhnke-vehikel. Hij speelt administratief ambtenaar Bienbusch van het ministerie van buitenlandse zaken. Bienbusch heeft als taak de onkostennota`s van hoge ambtenaren te verwerken. Bienbusch is een kleurloze man, die er ook wel eens op uit zou willen trekken. Op een bepaald moment moet Bienbusch een zekere Dr. Ritter een bedrag in contanten overhandigen, maar die blijkt onvindbaar. Ondertussen zet zijn baas hem onder druk om op te schieten. Hij besluit Dr. Ritter in een duur restaurant te gaan storen bij de maaltijd, maar zodra hij de naam van Dr. Ritter heeft laten vallen, wordt hij aan een heerlijke dis gezet. De topambtenaar is echter in geen velden of wegen te zien en betalen hoeft Bienbusch ook niet. Als hij Dr. Ritter op het vliegveld wil afvangen, zit hij voordat hij het weet in het vliegtuig naar Zuid-Afrika. Dan begint het Bienbusch te dagen dat Dr. Ritter helemaal niet bestaat, maar dat ambtenaren, die veel hoger zijn dan hijzelf op kosten van de belastingbetaler zich tegoed doen aan van alles en nog wat. In een chique hotel wordt Bienbusch een mooie call-girl ter beschikking gesteld, maar dan opent de ambtenarenmaffia (uit de titel) de jacht door een huurmoordenaar - uiteraard betaald uit de onkosten - op hem af te sturen. De call-girl helpt de ongelukkige medewerker van BZ een handje om zijn huid te redden en maakt hem ook nog gelukkig. Het scenario van Jürgen Pomorin is een hele leuke satire op de ambtenarij en Juhnke kan natuurlijk niet stuk. Het camerawerk is van Daniel Koppelkamm.

Polizeiruf 110: Eifersucht

1998 | Misdaad

DDDE 1998. Misdaad van Bernd Böhlich. Met o.a. Horst Krause, Lutz Riemann, Peter Borgelt, Käthe Reichel en Uwe Kokisch.

Getrouwde zeeman Mario Sander (Kokisch) heeft een minnares, Sibylle Weigbrecht (Manzel). Als hij met verlof is, moet hij zijn tijd verdelen tussen haar en zijn gezin. Mario`s vrouw Petra (Sch[KA3]onfeld) ziet groen van jaloezie. Dan wordt Sybille vermoord. Wie zou het gedaan hebben? Oberleutnant Zimmermann (Riemann) en Hauptmann Fuchs (Borgelt) zoeken het voor de kijker uit. Na veel gepraat en gesnuffel, lossen ze de zaak op, die een onverwachte wending neemt. Het DDR-publiek was de gekunstelde aanpak zat: er keken steeds minder mensen naar de serie, want de kijker verlangde naar een algehele omwenteling. Die volgde in de herfst van het volgende jaar en leidde in 1991 tot de Duitse hereniging. Regisseur Böhlich mocht na de val van de Muur van Berlijn enkele jaren later doorgaan met TATORT. Hij draaide JETZT UND ALLES in 1994 en FALSCHES ALIBI in 1995, beiden zaken van commissaris Ehrlicher uit Dresden -Böhlich bleef dus wel op vertrouwd terrein. Gwisdeck, die Herr Weigbrecht speelt, gooide in het vrije westen hoge ogen en bewees een acteur van formaat te zijn. Aflevering 121.

Polizeiruf 110: Das Wunder von Wustermark

1998 | Misdaad

Duitsland 1998. Misdaad van Bernd Böhlich. Met o.a. Otto Sander, Ben Becker, Steffen Schult, Monika Hansen en Katrin Saß.

Een bedrieger heeft aan goedgelovige bewoners van Wustermark bij Berlijn vervalste aandelen voor aanleg van geplande luchthaven verkocht. Werner Sommer (Schult) heeft hem daarbij onwetend geholpen. Maar nu het geld foetsie is wordt Werner door iedereen met de vinger gewezen. In poging het geld vooralsnog te recupereren faalt hij. De Wustermarker sluiten daarop de rangen en zetten zelfs de politie op een dwaalspoor. De `posse` van de dorpelingen is het vervolg van TOTES GLEIS, een van de meest originele en succesvolle afleveringen uit de POLIZEIRUF 110- serie. Enkele vertrouwde karakters ziet men dus terug: de mannen van de vrijwillige brandweer Lansky (Sander), zijn collega Dettmann (Becker) en Maria (Saß). Genietbaar script van Leo P. Ard en Michael Illner. Ook bijrollen tot in de puntjes verzorgd. Speciale gaste Dolly Buster steelt de show en brengt de hooften van de Wustermarker op hol.

Polizeiruf 110 - Das Wunder von Wustermark

1998 | Thriller

Duitsland 1998. Thriller van Bernd Böhlich. Met o.a. Otto Sander, Horst Krause en Katrin Saß.

Een bedrieger heeft aan goedgelovige bewoners van Wustermark bij Berlijn vervalste aandelen voor aanleg van geplande luchthaven verkocht. Werner Sommer (Schult) heeft hem daarbij onwetend geholpen. Maar nu het geld foetsie is wordt Werner door iedereen met de vinger gewezen. In poging het geld vooralsnog te recupereren faalt hij. De Wustermarker sluiten daarop de rangen en zetten zelfs de politie op een dwaalspoor. De `posse` van de dorpelingen is het vervolg van TOTES GLEIS, een van de meest originele en succesvolle afleveringen uit de POLIZEIRUF 110- serie. Enkele vertrouwde karakters ziet men dus terug: de mannen van de vrijwillige brandweer Lansky (Sander), zijn collega Dettmann (Becker) en Maria (Saß). Genietbaar script van Leo P. Ard en Michael Illner. Ook bijrollen tot in de puntjes verzorgd. Speciale gaste Dolly Buster steelt de show en brengt de hooften van de Wustermarker op hol.

Die Bubi Scholz-Story

1998 | Drama, Sportfilm

Duitsland 1998. Drama van Roland Suso Richter. Met o.a. Götz George, Benno Fürmann, Nicolette Krebitz, Angela Winkler en Heinrich Schmieder.

Het verhaal begint in 1946 als Bubi (F[KA3]urmann) nog zestien is. We zien hoe hij via de zwarte handel in de bokssport verzeild raakt, opklimt en in 1951 kampioen van Duitsland wordt. In dat jaar trouwt hij met de knappe Helga (Krebitz). Na hun huwelijksreis naar Veneti[KA3]e blijkt dat Bubi aan TBC lijdt en volgens de doktoren is het met zijn sportieve carri[KA2]ere gedaan. Bubi herstelt langzaam en Helga neemt de cosmeticazaak over van haar moeder en de zaken gaan goed. Bubi kan niet blijven niksen en gaat weer trainen en in 1958 is het zover: hij wordt Europees kampioen middengewicht. Hij krijgt filmrolletjes en maakt zich op voor het wereldkampioenschap. Daarna trekt Bubi (nu gespeeld door George) zich terug en gaat met veel succes in zaken. Ze worden rijk. Bubi raakt aan de drank en schiet in een dronken roes Helga (nu gespeeld door Winkler) dood. Hij moet drie jaar brommen. Zelfs in de gevangenis moet hij zich bewijzen om zich te kunnen handhaven. Dan zijn we in de jaren 1980. Super melodrama over een beroepsbokser Made in Germany. Helemaal niet slecht, mooi gespeeld door de jonge en oude hoofdrollen, al is George lang niet zo goed gecast en aantrekkelijk als Fürmann. George vormt met Winkler een onwaarachtig stel, maar ze moeten nu eenmaal onsympathiek uit de bus komen. De kortere tweede helft is beslist een stuk minder, maar de film doet beslist niet onder voor dergelijke films van de andere kant van de Grote Plas, al blijft RAGING BULL natuurlijk ongeslagen. Het ongecompliceerde scenario is van Uwe Timm en het camerawerk is van Martin Langer. Wordt meestal in twee delen uitgezonden.

Der Laden

1998 |

Duitsland 1998. Jo Baier. Met o.a. Martin Benrath, Dagmar Manzel, Jörg Schüttauf, Ole Brandmeyer en Horst Krause.

Familiesaga die meestal in drie delen wordt uitgezonden, naar de gelijknamige in 1992 verschenen autobiografische romantrilogie van Erwin Strittmatter (1912-94), de meest bejubelde schrijver van het socalistische realisme uit de voormalige DDR. Esau Matt (Brandmeyer), eigenlijk Erwin Strittmatter, is negen als zijn ouders in in 1919 in Bossdom, een dorpje in de streek Niederlausitz bij de Poolse grens, een bakkerij annex postagentschap en winkel van sinkel openen. Omdat zij het veel te druk hebben met hun zaak, moeten vader en moeder hun vier kinderen aan hun lot overlaten. Gelukkig kan Esau met zijn zorgen en problemen van elke dag bij zijn opa (Benrath) terecht. De jongen blijkt goede hersens te hebben en talent om te schrijven. Hij wordt door zijn onderwijzer naar de middelbare school in Spremberg gestuurd. Daar wordt Esau in 1927 (nu gespeeld door Trost) tot over zijn oren verliefd op zestien-jarige Ilonka Spadi (Hagen), de dochter van een advocaat uit Berlijn. Zij neemt Esau niet helemaal serieus, maar hij kan haar niet vergeten, ook niet na zijn eerste liefdeslessen met boerendochters uit zijn eigen omgeving. Tot zijn grote ergernis wordt Ilonka verliefd op een leraar, die van Esau een oorvijg in het openbaar krijgt. Esau wordt van school gestuurd. Tijdens de oorlog deserteert Esau wat hem de doodstraf bezorgt, maar een toeval redt zijn leven. Na WO II keert Esau (nu gespeeld door Klawitter) naar zijn geboortedorp terug, in de door Sovjets bezette zone. De winkel van zijn moeder wordt door de staat onteigend, maar zij mag de zaak verder voeren. Esau ontmoet Christine (Kaufmann), zijn grote liefde, maar hij moet trouwen met Nora (Wörner), omdat zij een kind van hem verwacht. Esau komt in de problemen met de Russische bezetter als ze een energiebedrijf willen ontmantelen. Ulrich Plenzdorf is er in zijn scenario wonderwel in geslaagd om de door Strittmatter meer dan tweehonderd haarscherp beschreven personages te reduceren tot aanvaardbare proporties. De reconstructie van het leven op het platteland voor- en na WO II toont een somber, maar indrukwekkend sociaal fresco. Regisseur Baier bewijst dat hij met gevoel personages kan plaatsen en de juiste sfeer weet te handhaven zonder vals sentiment of kitsch. Hagen is de charmante dochter van het Duitse enfant terrible en popzangeres Nina Hagen.

Polizeiruf 110: Der Fremde

1997 | Misdaad

Duitsland 1997. Misdaad van Manfred Stelzer. Met o.a. Kurt Böwe, Uwe Steimle, Ingo Naujoks, Gabriele Völsch en H.H. Müller.

De overval op een postkantoortje in een dorpje in de buurt van Schwerin wordt toegeschreven aan een Roemeense bende, die in Mecklenburg-Vorpommern meer zaken op hun geweten heeft. Hinrichs (Steimle) ontdekt bij zijn onderzoek een hoop illegaal gif en stuit op Stefan Bender (Naujoks), een afgezant van Greenpeace. Hinrichs krijgt de hik als de kleindochter van Kurt Groth (B[KA3]owe), Juliane (V[KA3]olsch), meer oog heeft voor Bender dan voor hem. Inmiddels leidt het spoor naar het havenstadje Wismar, waar het gif verscheept wordt. Ondanks Hinrichs vooroordelen en rivaliteit gaat hij met Bender samenwerken om de boosdoeners in de kraag te vatten. Aardig deel uit de serie, die B[KA3]owe als de conventionele cop toont en Hinrichs als de moderne driftkikker, maar tenslotte kunnen ze niet zonder elkaar als het erop aankomt om de misdaad te bestrijden. Het scenario is van Leo P. Ard en Rainer Butt. Krause, die Johann L[KA3]uhmann speelt, zouden we in 2001 in de reeks zien als boerenslimme Dorfspolizist Krause in een motor met zijspan en een hond, die zou gaan dienen onder Kommissarin Wanda Rosenbaum (Jutta Hoffmann) van de Kripo in Brandenburg. Krause groeide geleidelijk uit tot een cultfiguur in de serie. Aflevering 188.

Liane

1997 | Musical

Duitsland 1997. Musical van Horst Königstein en Frank Gaede. Met o.a. Ina Kling, Anette Uhlen, Horst Krause, Matthias Freihof en Brigitte Janner.

Liane (Kling) die vijftien is, wordt uit duizenden kandidaten uitverkoren om in een jungle-film te spelen. Hoewel de film een draak is, stroomt het publiek in groten getale toe. Het is dan 1956. Haar producent Fritz Gerhardt (Krause) wil van zijn kleine Lolita een volwaardige ster maken en zorgt ervoor dat ze op achttien-jarige leeftijd een opleiding op een finishing school krijgt, maar dat lukt niet helemaal. Tijdens de opnames voor een nieuwe productie krijgen ze samen een auto-ongeluk in Frankrijk. Omdat Fritz aan het stuur zat, moet hij ervoor betalen, wat hem zwaar valt omdat het bioscooppubliek in de jaren 1960 gaat teruglopen door de concurrentie van de tv. Liane is inmiddels twintig en heeft dan al een heel leven achter de rug. Ze ontmoet een spierbundel, Sven Gericke (Pantel), met wie zij zich halsoverkop in het huwelijk stort. Ze glijdt af naar het pornowereldje tot groot verdriet van haar vroegere ontdekker Fritz die in 1972 sterft. Na in de hippietijd in een Berlijnse commune geleefd te hebben en een kind overgehouden te hebben van een Vietnam-deserteur lukt het haar bij een kinderprogramma voor de tv te komen, maar voor de draainede camera`s krijgt ze een inzinking. Daarop gaat ze naar de DDR om bevrijd te worden van de druk van de kapitalistische wereld. Ze wordt echter na een tijdje verpleegd in een psychiatrische inrichting. Door het vallen van de Muur kan ze weer terug naar het Westen. Deze film is interessant omdat het een van die zeldzame tv-musicals is, die in anderhalf uur een verhaal in Hollywoodstijl probeert te vertellen, al moet je het wel met teugen bier, worst en sauerkraut naar binnen slokken. De muziek werd gearrangeerd door Paul Vincent Gunia met composities van Udo Lindenberg (die Hans Albers speelt!), wijlen Queen Freddie Mercury en de onvergankelijke Britse Sting. Veteraan uit de jaren 1950 Tiller speelt een voormalige Ufa-ster. Achtervolgende sensatiejournalist Ziemer (Freihof) zorgt voor de rode draad, als het verhaal tijdssprongen neemt. Scenario van Frank Gaede en regisseur Königstein. Gaat dat zien en oordeel zelf.

Koerbers Akte: Tödliches Ultimatum

1997 | Mysterie

Duitsland 1997. Mysterie van Bernd Böhlich. Met o.a. Martin Lüttge, Cornelia Froboess, Ralph Herforth, Horst Krause en Marijam Agischewa.

Max Koerber (L[KA3]uttge in zijn tweede avontuur als de Berlijnse officier van justitie) zit in een lastig parket. Zijn petekind is ontvoerd en de misdadigers hebben de vader, Klaus Breuer (Schüttauf), laten weten dat hij zijn zoontje weer in levende lijve kan terugzien als hij peetvader Koerber binnen 48 uur koudmaakt. De vrouw die van de ontvoering wordt verdacht, geen onbekende van de Staatsanwalt, wordt dood aangetroffen en Hauptkommissar Matzanke is ten einde raad als de nacht ervoor zijn trouwe medewerker wordt doodgeschoten. Tamelijk routineachtige aflevering, waarin de redelijk gezette Koerber het geval klaart. Het scenario met de nodige te verwachten plotwendigen is van Eva en Volker A. Zahn. Achter de camera stond Atze Glanert. Griem speelt Roland Romulka. Formaat 16:9.

Koerbers Akte: Kleines Mädchen - Großes Geld

1997 | Mysterie

Duitsland 1997. Mysterie van Bernd Böhlich. Met o.a. Martin Lüttge, Cornelia Froboess, Ralph Herforth, Horst Krause en Marijam Agischewa.

Ex-TATORT commissaris Bernd Flemming, lijvige Lüttge als officier van justitie Max Koerber, die de reputatie geniet geen droge dossier-lezer te zijn, maar een man die altijd naar de motieven en de menselijke aspecten zoekt achter de wandaden. Hij is om die reden bij de Kripo niet zo populair, want hij heeft de onhebbelijke gewoonten gesloten zaken te heropenen en op eigen houtje op onderzoek uit te gaan. In deze pilootaflevering gaat het om een vijftien-jarig meisje dat levenloos werd aangetroffen bij een bushalte. Oordeel van de politie: een overdosis heroïne, maar Staatsanwalt Koerber ontdekt sporen die regelrecht leiden naar de sigarettenmafia die in handen is van Aziatische bendes. Een naar de werkelijheid gespiegelde krimi die met originele invalshoeken de kijker probeert te boeien. Dat is redelijk geslaagd dankzij de behoorlijke rollen, het scenario van Conny Lens en de regie van Böhlich. Het camerawerk is van Rodger Hinrichs. Schlagersterretje van toen, dame op leeftijd van nu Froboess, speelt Max Koerbers vrouw, Monika. Tidof is te zien als de sinistere Krasska.

Gelegenheit macht Liebe

1997 | Familiefilm, Misdaad, Avonturenfilm

Duitsland 1997. Familiefilm van Olaf Kreinsen. Met o.a. Johannes Klaußner, Kaya Möller, Horst Krause, Peter Heinrich Brix en Elke Czischek.

De ouders van Philip Knaack (Klau[KL29]ner) winnen de hoofdprijs in de lotto en kunnen uit de achterbuurt verhuizen naar een chique woonwijk in de voorstad. Het gezin Knaack krijgt als buren de dure familie Johannsen, die hen laatdunkend de Lotto`s noemt. Philip heeft twee hobbies: sterren kijken en vogels waarnemen. Buurmeisje Julia Johannsen (M[KA3]oller) vindt hij een snoepje, waarmee hij graag vriendschap zou willen sluiten, maar Philip is natuurlijk te min voor haar. Zijn kans komt echter als hij met zijn sterrenkijker een insluiper (Krause) waarneemt, die het op de met diamanten gevulde safe van juwelier Johannsen voorzien heeft. Hij besluit hem onschadelijk te maken en Julia, die alleen thuis is, op die manier een handje te helpen. Als hij eenmaal in het huis is, schakelt het alarmsysteem aan en wordt het huis hermetisch afgesloten. Philip raakt met de inbreker en Julia in het pand opgesloten; een gevaarlijke situatie. De twee jongelui moeten al hun vindingrijkheid gebruiken om de inbreker te vlug af te zijn. Onderhoudend vermaak voor jonge kijkers met aardige hoofdrollen. Regisseur Kreinsen schreef samen met Peter Pursche het scenario. Het camerawerk is van Achim Hasse.

Der Schnapper - Blumen für den Mörder

1997 | Mysterie, Thriller

Duitsland 1997. Mysterie van Vadim Glowna. Met o.a. Horst Krause, Stephanie Philipp, Beate Jensen, Jacques Breuer en Wolfgang Maria Bauer.

In het najaar van 1998 hield Horst Tappert er na 281 afleveringen definitief mee op als Hauptkommissar Derrick. Voor de omroep ZDF een behoorlijk probleem om deze man en de verhalen, die zo gekenmerkt worden door grote middelmatigheid, te vervangen. Miljoenen kijkers (ook buiten Duitsland) vonden zich in de serie, die van de behapbare glitter (een glanzende BMW, een gouden Rolex-horloge, een mooie inrichting) konden (dag)dromen. Verplaatst van de omgeving van het mondaine M[KA3]unchen naar het troosteloze Ruhrgebiet, met Duisburg als middelpunt, maken we kennis met Hauptkommissar Paul Schrader (Krause), bijgenaamd Schnapper, een onbestendige vijftiger, die een vintage Borgward Isabella bezit. Schrader neemt toch liever de bus om naar de plaats des onheils te gaan. Schrader is beslist geen genie, maar geholpen door een scenario van Horst Freund en Thomas Wittenberg komt hij ook aan de oplossingen van zijn moordgevallen. In deze pilot gaat hij kalm op zoek naar de moordenaar van een neergestoken eigenaresse van een bloemenzaakje. Dr. Claudia Lost (Philipp) psychologe bij de Polizei, trekt veel te haastige conclusies al lijkt het geval door haar snel opgehelderd. Door de zelfmoord van een aan de morfine verslaafde Arbeitskollege, smeris Klaus Dorfmann (Andreas Schmidt) gaat men de zaak toch anders bekijken. De waardering voor deze redelijke pilot is geen toeval, al is het voor de rest van de serie nog maar even afwachten. Het camerawerk is van Jörg Seidl.

Willi und die Windzors

1996 | Komedie

Duitsland/Oostenrijk 1996. Komedie van Hape Kerkeling en Doris J. Heinze. Met o.a. Hape Kerkeling, Brigitte Mira, Tana Schanzara, Irm Hermann en Charles Brauer.

Het Britse Lagerhuis kondigt af dat de monarchie is afgeschaft, en de koninklijke familie staat op straat. Tevergeefs zoeken ze onderdak bij de verschillende Europese koningshuizen en ten einde raad gaan ze naar hun nietsvermoedende verwanten in Hannover, Willi en Else Bettenberg. Daar proberen ze zo goed en zo kwaad als het gaat hun leventje als vanouds te leven

Tote sterben niemals aus

1996 | Komedie, Drama

Duitsland 1996. Komedie van Jürgen Goslar. Met o.a. Götz George, Walter Schmidinger, Ulrike Kriener, Luise Helm en Horst Krause.

Op één nacht stort de wereld van Benno, een succesvolle ondernemer, in elkaar. Zijn bedrijf ging in de vlammen op, waardoor hij zijn broodwinning, zijn vrouw en zijn vriendin kwijtraakt. De verzekering weigert de schade uit te keren en Benno dreigt de maatschappelijke afgrond in te vallen. Hij wordt opgevangen door een oude acteur, Wolski, die hem leert overleven als dakloze.

Schräge Vögel

1996 | Familiefilm

Duitsland 1996. Familiefilm van Thomas Wegmann. Met o.a. Florian Köster, Lena Beyer, Joachim Król, Horst Krause en Walter Gontermann.

Dennis (K[KA3]oster) heeft een duif, die Madonna heet. Hij is stomverbaasd een valkenkuiken in Madonna`s nest te vinden, want een valk is immers een roofvogel die het op andere vogels, dus ook Madonna, gemunt heeft, al is dit gevaar niet direct aanwezig. Zijn vriendinnetje Sarah (Beyer) meent dat het om een wees moet gaan die verzorgd moet worden en daar schept Dennis best plezier in. Vriendjes en vriendinnetjes in de buurt en op school horen ervan. Dennis is de held, maar die gemene Otto (Gontermann) en Olli (Krause) liggen op de loer. Al mag een valk dan een beschermde vogelsoort zijn, in de handel is hij wel wat waard. De kinderen zijn echter heel vindingrijk om de boeven te vlug af te zijn. Traditionele film voor het kleine volkje over de natuur en vriendschap, verteld als een spannend avontuur. Het idee en het scenario is afkomstig van zowel cameraman Mathias Wegmann als van regisseur Thomas Wegmann. Gedraaid in 1995 en uitgekomen in 1996.

Charleys Tante

1996 | Komedie

Duitsland 1996. Komedie van Sönke Wortmann. Met o.a. Horst Krause, Anya Hoffmann en Thomas Heinze.

Slager Waldemar Pückler komt in financiële problemen door zijn beleggingsadviseur Stefan Lohmann. Om aan geld te komen, probeert Pückler nu de steenrijke barones Lucia D'Alvarez te verleiden tot een huwelijk.

Amerika

1996 | Komedie, Drama

Duitsland 1996. Komedie van Ronald Eichhorn. Met o.a. Sophie von Kessel, Stephan Ullrich, Gudrun Okras, Hagen Müller-Stahl en Weijian Liu.

Lilli, de dochter van een succesvolle restaurateur, krijgt te horen dat ze in Amerika, een klein plaatsje tussen Chemnitz en Leipzig, een restaurant geërfd heeft. Het blijkt een aftands pension te zijn, waar de plaatselijke aannemersmaffia zijn zinnen op heeft gezet. Ze probeert het hoofd boven water te houden omdat ze ondanks alles wil bewijzen dat ze zich kan redden. Als haar droom ondanks alles toch in duigen valt, blijkt ze te kunnen rekenen op de steun van de lokale bevolking, die haar inmiddels in het hart heeft gesloten

Die Spur der roten Fässer

1995 | Familiefilm, Misdaad

Duitsland 1995. Familiefilm van Kai Wessel. Met o.a. Florian Bamberg, Meike Fellinger, Evren Sahin, Florian Schön en Teresa Harder.

Zoals de titel doet vermoeden, loost iemand illegaal vloeistof uit rode vaten. De kinderen Steink[KA3]uller, Roman (Bamberg), Julia (Fellinger), Jonas (Sch[KA3]on), en Steffi (Harder) komem tijdens de zomervakantie ondernemer Otto Schlange (Krause) op het spoor die zijn zakken vult met het laten verdwijnen van gif. Zij zorgen ervoor dat hij in handen komt van Kommissar Kaminski (Sodann). Redelijk spannende, goed gemaakte milieuthriller voor het jonge volkje met zelfs een boodschap over verdraagzaamheid. Speelt in Noord-Duitsland, de voormalige DDR, en werd in feite gemaakt voor de omroepen NDR en MDR met steun van omroep ORB. Het scenario is van regisseur Wessel, die zich baseerde op een verhaal van Ursula West. Camerawerk van Hagen Bogdanski.

Dicke Freunde

1995 |

Duitsland 1995. Horst Königstein. Met o.a. Josef Bierbichler, Horst Krause en Rosel Zech.

Zoals de titel doet vermoeden, loost iemand illegaal vloeistof uit rode vaten. De kinderen Steink[KA3]uller, Roman (Bamberg), Julia (Fellinger), Jonas (Sch[KA3]on), en Steffi (Harder) komem tijdens de zomervakantie ondernemer Otto Schlange (Krause) op het spoor die zijn zakken vult met het laten verdwijnen van gif. Zij zorgen ervoor dat hij in handen komt van Kommissar Kaminski (Sodann). Redelijk spannende, goed gemaakte milieuthriller voor het jonge volkje met zelfs een boodschap over verdraagzaamheid. Speelt in Noord-Duitsland, de voormalige DDR, en werd in feite gemaakt voor de omroepen NDR en MDR met steun van omroep ORB. Het scenario is van regisseur Wessel, die zich baseerde op een verhaal van Ursula West. Camerawerk van Hagen Bogdanski.

Club Las Piranjas

1995 | Komedie

Duitsland 1995. Komedie van Ulli Baumann. Met o.a. Hape Kerkeling, Angelika Milster, Judy Winter, Michael Brandner en Katharina Schubert.

In het vakantiekamp Las Piranjas in Egypte ontmoeten de vreemdste vogels elkaar. Biggi (Milster) en Edwin (Kerkeling) vermaken de vrolijke vakantiegangers. Biggi houdt zich bezig met de kinderen, Edwin ontfermt zich over de volwassenen. Ze eisen echter absolute discipline van hun deelnemers. De feestavondjes, die ze iedere dag organiseren, zijn ongezellig, maar deelname is voor iedereen verplicht. Zodra de eerste gasten er genoeg van krijgen, zorgen Edwin en Biggi met directrice Dr Wenger (Winter) ervoor dat niemand hem smeert. Een dolle satire op georganiseerde reizen waarbij toerisme ondergeschikt is aan het ontspanningsprogramma van de touroperator. Dwaze situaties en leuke dialogen, geschreven door Doris J. Heinze en Hape Kerkeling. Achter de camera stond Axel Henschel.

Bella Block - Liebestod

1995 | Mysterie, Thriller

Duitsland/Oostenrijk 1995. Mysterie van Max Färberböck. Met o.a. Hannelore Hoger, Ralf Schermuly, Jutta Hoffmann, Peter Lohmeyer en Eva Kryll.

Michael Beyer (Lohmeyer), ex-collega van Kommissarin Bella Block (Hoger) onderzoekt de raadselachtige dood van een vrouw die blijkbaar thuis verongelukt is. Bella die een jaar vrij is van haar dienst en nog niet helemaal is teruggekeerd, bemoeit zich met de zaak omdat er zich enkele gelijkenissen vertonen met een zaak die zij drie jaar daarvoor had nageplozen. Ook hier wordt tijdens het onderzoek een jonge politie-agent overvallen. Zoals het in een reine Duitse krimi behoort te zijn, goochelt regisseur-scenarioschrijver F[KA3]arberb[KA3]ock, die ook de pilootfilm van deze reeks BELLA BLOCK - DIE KOMMISSARIN (1994) voor zijn rekening nam, pas op het einde de criminele konijnen uit de hoed. Camerawerk van Diethard Prengel.

Imken, Anna und Maria, oder Besuch in der Zone

1994 | Drama

Duitsland 1994. Drama van Gunther Scholz. Met o.a. Magdalena Ritter, Gila von Weitershausen, Ruth Glöss, Klaus Manchen en Manfred Zetzsché.

De drie vrouwen uit de titel behoren elk tot een verschillende generatie en hebben te maken met de overschakeling van een metaalverwerkingsbedrijf in de voormalige DDR bij de overgang naar de vrije markteconomie. Ritter is Imken, een bedrijfsadviseuse uit Hamburg die naar Graifenhain in het Ertsgebergte trekt om er te helpen bij de privatisering. Von Weitershausen (Anna) is een politica die met de burgemeester over de stadsontwikkeling onderhandelt en de zeventig-jarige Glöss wil ter plekke ook helpen. Actie zit er nauwelijks in, er wordt wel aardig gebakkeleid tussen Ossis en Wessis, fatsoenlijke lieden maar ook zogeheten profiteurs van de Duitse hereniging na 1990, herenigingscriminelen, en Stasi-slachtoffers. Geschreven door Dieter Meichsner, een van de succesrijkste televisieschrijvers, die geen blad voor de mond neemt en zowel de DDR als het westen beschuldigt van dilettantisme, onwetenheid en slordigheden. Camerawerk van Roland Dressel. Wordt op tv meestal uitgezonden in drie delen.

Heller Tag

1994 | Drama

Duitsland 1994. Drama van André Nitzschke. Met o.a. Bruno Ganz, Werner Dissel, Lotte Loebinger, Christian Blümel en Franziska Scholz.

Ganz in de rol van een gevierd toneelspeler die ongeneeslijk ziek is, en weet dat hij nog maar heel kort te leven heeft. Hij keert - voor de laatste keer - terug naar het huis van zijn grootouders waar hij mijmert over het verleden, heden en de onafwendbare, nabije toekomst. Mooi geregisseerd debuut van theatervakman Nitzschke (en daar zit hem ook de kneep, het is wat toneelmatig) over een afscheid van het leven. Strak scenario van Nitzschke en Gabi Blauert. Camerawerk van Michael Doering. De Duitse regionale omroep WDR was coproducent.

Wir können auch anders...

1993 | Komedie

Duitsland 1993. Komedie van Detlev Buck. Met o.a. Joachim Król, Horst Krause en Konstantin Kotljarov.

In de doorbraakfilm van acteur/scenarist/regisseur Buck gaan de analfabete broers Kipp en Most na de Wende in een gammele Hanomag welgemoed en route naar het noordoostelijke Mecklenburg-Vorpommern. Daar, namelijk, ligt het landgoed dat oma hun heeft nagelaten. Ziehier de opmaat tot een odyssee waarin twee geboren stuntels zich bewonderenswaardig consequent in de nesten werken. De proeve van komediebekwaamheid, vol kurkdroge situatiehumor en morsige types, heeft iets van een western met Scandinavische raarheid. Sophie Rois speelt een waardin, Buck komt even langs als skinhead. Meerdere Duitse filmprijzen.

De bom tikt

1993 | Drama

Duitsland/Zwitserland/Oostenrijk/Nederland 1993. Drama van Thorsten Näter. Met o.a. Julia Grimpe, Frank Stieren, Maiko Kemper, Ulrich Matschoss en Udo Schenk.

Realistisch, sociaal drama gesitueerd in het milieu van rechts-extremistische jongeren. Stieren is de zoon van een plaatsvervangend burgemeester in een plaatsje in de voormalige DDR. Hij revolteert tegen asielzoekers en gastarbeiders. Zijn zus, Grimpe, is een gevierd radiomaakster, die aan de andere kant van de barrière staat. Stieren geraakt verstrikt in een netwerk van skinheads en neo-nazi's en zijn zus Grimpe probeert hem daaruit te halen. Deze Nederlands-Duits-Oostenrijks-Zwitserse coproductie gaat mank aan overdosis aan research en een te dik aangezet script van regisseur Näter. Opnames op lokaties in Duitsland, België, Frankrijk en Nederland. Camerawerk van Dragan Rogulj.

Go Trabi go 2

1992 | Komedie

Duitsland 1992. Komedie van Wolfgang Büld en Reinhard Klooss. Met o.a. Wolfgang Stumph, Marie Gruber, Claudia Schmutzler, Rolf Zacher en Uwe Friedrichsen.

Door het onverwachte, internationale succes van de eerste film, was de verleiding te groot om een vervolg te maken. Als het gezin Struutz, vader Udo (Stumph), moeder Rita (Gruber) en dochter Jacqueline (Schmutzler) van hun avontuurlijke reis naar Itali[KA3]e terugkomen in Bitterfeld zijn er twee verrassingen. Hun woning moet plaatsmaken voor een golfterrein en ze hebben een fabriek ge[KA3]erfd in de buurt van Dresden, waar tuinkabouters met rode mutsen worden gemaakt. Helaas dreigt het bedrijf failliet te gaan als er niet heel snel [KA1]e[KA1]en miljoen mark op tafel komt. Corrupte burgemeester Kuhn (Friedrichsen) staat te popelen om het terrein te pakken te krijgen en ten eigen bate tegen een zeer hoge prijs te verkopen als pijlergrond voor een autobaanviaduct. Komt een wessi, ordinaire drifter Charlie (Zacher) met een grote Amerikaanse slee, die ossi Udo een snelcursus kapitalisme geeft, terwijl Rita zich laat benevelen door de charme van de inhalige Kuhn en dochter Jacqueline zich in het wilde nachtleven van Dresden stort. Oh, ja skinheads slopen de oude blauwe Trabi van de familie Stuutz. Deze film, die ingehaald werd door satirische tv-programma's wat de parodieën aangaat, bewijst dat het bij de eerste film had moeten blijven, tenzij je over frisse ideeën beschikt - dat kwam later in 2003 met GOOD BYE LENIN van Wolfgang Becker met Daniel Brühl en Katrin Sass. GO TRABI GO 2 wordt vooral gekenmerkt door langdraderigheid en gebrek aan samenhang en spontaniteit, ondanks het feit dat de rollen leuk trachten te zijn. Het scenario is van regisseur Klooss en Stefan Cantz. Het camerawerk is van Axel Block.

Polizeiruf 110: Eifersucht

1988 | Thriller

Duitsland/DDDE 1988. Thriller van Bernd Böhlich. Met o.a. Peter Borgelt, Horst Krause en Lutz Riemann.

Door het onverwachte, internationale succes van de eerste film, was de verleiding te groot om een vervolg te maken. Als het gezin Struutz, vader Udo (Stumph), moeder Rita (Gruber) en dochter Jacqueline (Schmutzler) van hun avontuurlijke reis naar Itali[KA3]e terugkomen in Bitterfeld zijn er twee verrassingen. Hun woning moet plaatsmaken voor een golfterrein en ze hebben een fabriek ge[KA3]erfd in de buurt van Dresden, waar tuinkabouters met rode mutsen worden gemaakt. Helaas dreigt het bedrijf failliet te gaan als er niet heel snel [KA1]e[KA1]en miljoen mark op tafel komt. Corrupte burgemeester Kuhn (Friedrichsen) staat te popelen om het terrein te pakken te krijgen en ten eigen bate tegen een zeer hoge prijs te verkopen als pijlergrond voor een autobaanviaduct. Komt een wessi, ordinaire drifter Charlie (Zacher) met een grote Amerikaanse slee, die ossi Udo een snelcursus kapitalisme geeft, terwijl Rita zich laat benevelen door de charme van de inhalige Kuhn en dochter Jacqueline zich in het wilde nachtleven van Dresden stort. Oh, ja skinheads slopen de oude blauwe Trabi van de familie Stuutz. Deze film, die ingehaald werd door satirische tv-programma's wat de parodieën aangaat, bewijst dat het bij de eerste film had moeten blijven, tenzij je over frisse ideeën beschikt - dat kwam later in 2003 met GOOD BYE LENIN van Wolfgang Becker met Daniel Brühl en Katrin Sass. GO TRABI GO 2 wordt vooral gekenmerkt door langdraderigheid en gebrek aan samenhang en spontaniteit, ondanks het feit dat de rollen leuk trachten te zijn. Het scenario is van regisseur Klooss en Stefan Cantz. Het camerawerk is van Axel Block.

op televisie
1 uitzending

Krauses Fest (2007) is deze week eenmaal op televisie. Log in om een abonnement aan te maken

Datum
Zender
Tijd
zondag 24 december
NDR Fernsehen
23:25 - 00:55

Reageer