Gabriela Sperl

Scenarist, Producer

Gabriela Sperl is scenarist en producer.
Er zijn 24 films gevonden.

Operation Zucker

2012 | Thriller

Duitsland 2012. Thriller van Rainer Kaufmann. Met o.a. Nadja Uhl, Senta Berger en Anatole Taubmann.

Politieagente Karin Wegemann (Uhl) stuit tijdens haar onderzoek naar mensenhandel en kinderprostitutie op een Berlijns bordeel waar jonge Roemeense kinderen worden misbruikt. Snel ingrijpen lijkt de enige optie, maar de betrokkenheid van een bekende politicus en een rechter, die bovendien goed bevriend is met Wegemanns leidinggevende, compliceren de zaak. Sobere en ronduit schrijnende thriller die oorspronkelijk door de ARD in een gekuiste, meer optimistische versie werd uitgezonden, omdat het origineel te schokkend en deprimerend zou zijn voor kijkers op primetime.

In aller Stille

2010 | Drama

Duitsland 2010. Drama van Rainer Kaufmann. Met o.a. Nina Kunzendorf, Michael Fitz en Jakob Tiger Brendel.

Rechercheur Anja Amberger, zelf worstelend met haar alleenstaand moederschap, krijgt een zaak rond kindermishandeling op haar bureau. Niet alleen is de situatie in het gezin van de kleine Max ingewikkelder dan ze dacht, de zaak confronteert haar ook met haar eigen, persoonlijke demonen uit het verleden. Visueel misschien net iets te pretentieus vormgegeven drama heeft een prima hoofdrol van Kunzendorf en staat, met een beklemmende sfeer, serieus stil bij een groot maatschappelijk probleem. In eigen land met diverse onderscheidingen bekroond.

Lulu und Jimi

2009 | Romantisch drama, Muziek

Duitsland/Frankrijk 2009. Romantisch drama van Oskar Roehler. Met o.a. Jennifer Decker, Ray Fearon, Katrin Saß, Rolf Zacher en Udo Kier.

Filmmaker Oskar Roehler - een Duitse mengelmoes van kitschkoning Pedro Almodóvar en stylist David Lynch - kwam na zijn rellerige melodrama's Suck My Dick (2001) en Agnes und Seine Brüder (2004) in 2007 opnieuw op de proppen met een opmerkelijke rolprent: Lulu und Jimi. Het excuus voor de bonte kleuren, cartooneske personages, decoratieve tierelantijnen en opdringerige cameravoering is een liefdesavontuur tussen een blank Duits zwijmelmeisje (Decker) en een hippe zwarte Amerikaan (Fearon) op en rond een Duitse kermis in 1959. Triomf van stijl en inhoud.

Kinder des Sturms

2009 |

Duitsland 2009. Miguel Alexandre. Met o.a. Hermann Beyer, Inga Birkenfeld en Maurice Engst.

Een 11-jarig meisje wordt in de zomer van 1946 tijdens de vlucht uit Polen gescheiden van haar familie. Pas vele jaren later krijgt het gezin een levensteken van het meisje.

Mogadischu

2008 | Drama

Duitsland 2008. Drama van Roland Suso Richter. Met o.a. Thomas Kretschmann, Nadja Uhl, Saïd Taghmaoui, Herbert Knaup en Jürgen Tarrach.

In 1977, jaren voor het Amerikaanse Mogadishu-debacle van 1993, vonden onze oosterburen bijna hun Waterloo in de Somalische titel-metropool. Vier politiek gemotiveerde Palestijnse en Libanese twintigers kaapten toen een Lufthansa toeristen-Boeing die na een flink aantal tussenlandingen stopte in Mogadishu. Deze tv-film verhaalt in geuren en kleuren over de dagenlange vliegreis van de kapers en de passagiers, met uiteindelijk de actie van een Duitse antiterreur-eenheid als rimpelige kers op de inmiddels ingezakte taart. Leuk voor het Duitse tv-archief, in de kast met licht historisch volksvermaak rond Duitse terreurgroeperingen.

Die zweite Frau

2008 | Drama

Duitsland 2008. Drama van Hans Steinbichler. Met o.a. Matthias Brandt, Monica Bleibtreu, Maria Popistasu en Sven Pippig.

Het dagelijkse gezelschap van einddertiger Erwin (Brandt) bestaat uit siervissen en zijn moeder. De symbiotische moeder-zoonrelatie wordt verstoord als Erwin via partnerbemiddeling een speels Roemeens meisje in huis haalt. Die zweite Frau draait volgens regisseur en draaiboekschrijver Steinbichler om Heimatgefühle omdat de personages losbreken uit hun oude bestaan en thuiskomen in de liefde. Een sympathiek werk met innemend acteerwerk. Alleen al de moeite van het inschakelen waard vanwege het intens aanzwellende piano/strijkerslotstuk 'To build a home' van de Britse downtempo jazzformatie Cinematic Orchestra, met de ijle stem van Patrick Watson. Verder met muziek van oa Lou Reed, AIR en Beck.

Die Flucht

2007 | Drama, Historische film, Oorlogsfilm

Duitsland 2007. Drama van Kai Wessel. Met o.a. Maria Furtwängler, Jean-Yves Berteloot en Tonio Arango.

In 1944 keert gravin Lena von Mahlenberg (Furtwängler) terug naar haar ouderlijk landgoed in Oost-Pruisen. Met haar zieke vader heeft ze een moeizame relatie. Voorjaar 1945 vlucht ze met haar jonge dochter voor het naderende Rode Leger. Lena moet kiezen: vasthouden aan haar oude status of meegaan in een nieuw sociaal systeem. Interessant perspectief van blauwbloedige Duitsers en de Tweede Wereldoorlog wordt vervat in een wat schematisch opgezet melodrama. In eigen land succesvolle televisiefilm in twee delen werd in Berlijn en Litouwen opgenomen.

Das letzte Stück Himmel

2007 | Drama

Duitsland 2007. Drama van Jo Baier. Met o.a. David Rott, Maximilian von Pufendorf, Nora Tschirner en Karl Kranzkowski.

De broers Anno en Julian verschillen van elkaar als dag en nacht. Modefotograaf Anno is een ware levensgenieter, maar Julian is depressief en wil het liefst dood. Terwijl Anno onderweg is naar de Alpen krijgt hij een telefoontje van Julian, die op de brug staat en klaar is om te springen.

Stauffenberg

2004 | Drama, Oorlogsfilm, Historische film

Duitsland 2004. Drama van Jo Baier. Met o.a. Sebastian Koch, Ulrich Tukur, Hardy Krüger jr, Christopher Buchholz en Nina Kunzendorf.

Op 20 juli 1944 werd op het leven van Adolf Hitler een aanslag gepleegd door Claus Schenk Graf von Stauffenberg. De dure Duitse tv-film Stauffenberg gaat over deze daad en de 'Aufstand des Gewissens' in het algemeen van Stauffenberg en zijn handlangers. Regisseur Jo Baier houdt zich nauwgezet aan de feiten en de overlevering en vult volgens eigen zeggen hier en daar slechts leemtes in de geschiedenis door in de emoties van de personages 'te sluipen'.

Carola Stern: Doppelleben

2004 | Biografie, Drama

Duitsland 2004. Biografie van Thomas Schadt. Met o.a. Maria Simon, Renate Krößner, Uwe Kockisch, Felix Eitner en Burghart Klaußner.

Carola Stern (Simon) heette aanvankelijk Erika Assmus en was lid van de jongerenafdeling van de BDM (Bund der Deutsche M[KA3]adel) onder de nazi`s. Ze gold als een ideaal voorbeeld zonder dat ze er zelf misschien iets aan kon doen. Toen de oorlog (1939-45) voorbij was en Duitsland verpletterd, werd ze lerares in de Russische bezettingszone, wat later Oost-Duitsland werd. Niemand wist dat ze tegelijkertijd voor de Amerikanen spioneerde. Totdat het natuurlijk op een dag w[KA1]el uitlekte, maar toen kon ze nog tijdig naar West-Berlijn vluchten. Ze kreeg er werk bij het Instituut voor Politieke Wetenschappen en kwam daarna terecht als boekenredactrice bij uitgeverij Kiepenheuer & Witsch in Keulen. Ze was een der mede-oprichtsters van de Duitse afdeling van Amnesty International en kreeg een baan als tv-journaliste bij regionale omroep WDR. In 2001 verscheen haar autobiografie [KL]Doppelleben[KLE], waarop deze goed in elkaar gezette film is gebaseerd. De kijker die ge[KA3]interesseerd is in een inside blik in de Duitse geschiedenis van de periode 1933-83 krijgt een duidelijk beeld dankzij deze boeiende film. Regisseur Schadt die zijn huiswerk goed gedaan heeft is van huis uit maker van documentaires en die ervaring heeft hem goed geholpen bij de productie van deze biopic. Zijn aanpak doet denken aan de stijl die Heinrich Breloer gebruikte voor zijn monumentale werken over (onder andere) Thomas Mann en Albert Speer. Het scenario is van Gabriela Sperl en regisseur Schadt. De oudere Stern wordt vertolkt door Krößner. Het camerawerk is van Holly Fink.

Mein letzter Film

2003 | Drama

Duitsland 2003. Drama van Oliver Hirschbiegel. Met o.a. Wanja Mues en Hannelore Elsner.

De film is een eenacter en een one-woman show. Je moet van prachtig gespeelde monologen houden die zich richten tot de kijker of tot de cameraman (Mues), die de intieme ontboezemingen van de succesvolle actrice Marie (Elsner) - haar laatste film - opneemt. Het resultaat is een unieke rolprent, waarvoor iedere actrice van formaat een moord zou plegen om de rol te mogen spelen. Terwijl Marie haar spullen bij elkaar pakt omdat ze besloten heeft afscheid te nemen van haar vak, vertelt ze de kijker over haar carrière, haar liefdes en dramatische gebeurtenissen. Ze werd ontdekt door Richard, haar eerste regisseur en haar echtgenoot met wie ze hoopte oud te worden. Marie was hem ontrouw en heeft hem een jaar geleden de deur uitgezet. Ze vertelt over de affaires die ze achtereenvolgens had met een politicus, die niet kon kiezen tussen zijn loopbaan en een huwelijk, en een bekende voetbaltrainer. Ook over haar dochtertje dat na drie dagen al stierf en naamloos begraven werd, over de angst voor het oud worden en haar relatie met een vriendin van vroeger. De prijzen die zij won en de soap, waarin ze moest spelen komen eveneens aan bod. De innemende, talentvolle Elsner levert een krachttoer en boeit van het begin tot het eind de geïnteresseerde kijker, die vindt dat anderhalfuur in een ommezwaai voorbij is. Het scenario is van Bodo Kirchhoff. Het camerawerk is van Rainer Klausmann. Elsner kreeg de Duitse filmprijs voor haar prestatie.

Leben wäre schön

2003 | Drama, Romantiek

Duitsland 2003. Drama van Kai Wessel. Met o.a. Dagmar Manzel, Gabriela Maria Schmeide, Filip Peeters, Amelie Kiefer en Hans Korte.

De 42-jarige, alleenstaande Manja Gr[KA3]uneberg (Manzel) is bouwkundig ingenieur. Ze zorgt voor haar puberende dochter Miriam (Kiefer) en haar bejaarde vader Albert (Korte). Ze is hard aan vakantie toe en grijpt de kans met beide handen aan als ze wordt uitgenodigd om haar getrouwde vriendin van vroeger Uta Even (Schmiece) in IJsland te bezoeken. Daar ontmoet ze Uta`s zwager Ragnar (Peeters) en het tweetal beleeft een mooie, onvergetelijke romance. Dan ontdekt Manja een paar knobbeltjes op haar borst en een borstafzetting dreigt. Thuis kan ze er niet over spreken, want Miriam en Albert hebben hun eigen 'grote' problemen, die al haar aandacht opeisen, terwijl ze verwachten dat Manja voor hen klaar staat. Als Ragnar lucht krijgt van het geheel, reageert hij afwijzend. Zou het zo blijven en zou Manja's wereld definitief instorten? Pure damessoap, maar toch wel enige graden beter dan de eenheidswordt van Rosamunde Pilcher. Redelijke spelprestaties en opnames op locatie verheffen dit tranendal met aanvaardbare afloop tot een zeker niveau. Het scenario is van Beate Langmaack, een genrespecialiste. Het camerawerk is van Holly Fink.

Hotte im Paradies

2003 | Drama, Komedie

Duitsland 2003. Drama van Dominik Graf. Met o.a. Misel Maticevic, Birge Schade, Stefanie Stappenbeck, Nadeshda Brennicke en Isabell Gerschke.

Een geslaagde milieuschets van het rosse wereldje aan de zelfkant van de maatschappij, aan de hand van de voor- en meestal tegenspoed van de kleine, naïeve pooier Hotte (Maticevic). Hotte's vaste relatie heet Rosa (Schade), maar ook pezende Yvonne (Stappenbeck) brengt de nodige centjes in het laatje. Hotte droomt van een gouden Rolex en een Jaguar cabriolet, die hij kan aanschaffen als Jenny (Brennicke) erbij komt. In het scenario van Rolf Basedow is authentieke dialoog verwerkt, de rollen zijn voortreffelijk ingevuld en vooral de dames zijn heel uitbundig.

Eine Liebe in Afrika

2003 | Romantiek, Drama

Duitsland 2003. Romantiek van Xaver Schwarzenberger. Met o.a. Heiner Lauterbach, Julia Stemberger, Hannelore Elsner, Bernhard Schir en Hans-Michael Rehberg.

Miriam gaat met haar verloofde, de chirurg Stefan, naar Zuid-Afrika. Wanneer Stefan het slachtoffer van een overval wordt, vraagt Miriam de Anglicaanse bisschop Jo, die een diepe indruk op haar maakt, om haar te helpen. 2-delige televisiefilm.

Zwei Affären und noch mehr Kinder

2002 | Drama

Duitsland/Oostenrijk 2002. Drama van Wolfram Paulus. Met o.a. Udo Wachveitl, Sissy Höfferer, Hans Sigl, Marion Mitterhammer en Louise Martini.

De 42-jarige Hubert Haller (Wachtveitl) is inmiddels zeventien jaar met de 38-jarige Rosemarie (H[KA3]offerer) getrouwd. De jongste zoon, een peuter, is nog niet echt zindelijk, de twee oudere jongens zitten al op de middelbare school. Martin (Polak), de oudste, wil zijn eerste liefde ontmaagden en zijn oma (Martini) schiet hem daarbij te hulp, omdat ze zich verwaarloosd voelt door Hubert en Rosemarie. Omdat het huwelijk van Hubert en Rosemarie een sleur is geworden, zoekt Rosemarie troost bij een soort goeroe, die niets meer en niets minder is dan een zwendelaar. Ondertussen neemt de band tussen Monica Brunner (Mitterhammer) en Hubert veel te serieuze vormen aan. Verder wil Hubert inschrijven op een productie, die het bedrijf volgens zijn compagnon Hans (Silberschneider) niet aankan. Kortom allemaal onbelangrijke gebeurtenissen die het leven van een familie tot een grote chaos dreigen te maken. Het scenario van Klaus Pieber is tamelijk onbenullig. Een tv-film met de inhoud van een sitcom met bijpassend spel. Het camerawerk is van Helmut Wimmer. Stereo; 16:9.

Der Seerosenteich

2002 | Romantiek, Drama, Komedie

Duitsland 2002. Romantiek van Johannes Fabrick. Met o.a. Natalia Wörner, Tim Bergmann, Dietrich Hollinderbäumer, Anja Kling en Kai Scheve.

De titel slaat op een van de waterlelie-schilderijen van de impressionistische schilder Claude Monet (1840-1926). Voordat Isabelle Corthen (Wörner), een succesvolle mode-ontwerpster, dit kostbare doek kan kopen voor 22 miljoen dollar, is er veel gebeurd. Opgegroeid in Hamburg als dochter van de huishoudster bij de rijke stoffenhandelaar Carl Trakenberg (Hollinderbäumer), deelde ze lief en leed met de bijna evenoude dochter des huizes Vivien (Kling). Eenmaal volwassen dreven ze door het zakenleven uiteen. Opgeleid door Puppe Mandel (Elsner) in het vak en later haar opvolgster na een mislukking in Parijs, maakt zij haar grote doorbraak in Amerika, het land van de onbegrensde mogelijkheden. Haar jeugdliefde Jon (Bergmann) wordt arts, maar hij trouwt niet met Isabelle totdat ze ontdekken dat ze niet zonder elkaar kunnen. Heerlijk romantische make-believe, naar de gelijknamige, dikke roman van Christian Pfannenschmidt. Wordt meestal in twee delen uitgezonden.

Andreas Hofer

2002 | Biografie, Historische film

Oostenrijk/Duitsland 2002. Biografie van Xaver Schwarzenberger. Met o.a. Tobias Moretti, Franz-Xaver Kroetz, Martina Gedeck, Gregor Bloéb en Peter Mitterrutzner.

De Tiroolse volksheld Andreas Hofer (Moretti) leefde van 1767 tot 1810. Na de slag bij Austerlitz die door Napoleon werd gewonnen, is het Oostenrijkse keizerrijk opgedeeld in 1805. Tirool werd ingelijfd bij het koninkrijk Beieren, omdat ze Napoleon steunden. De bezetters schaften een wet af uit 1511, waarin bepaald was dat een Tiroler alleen binnen zijn landsgrenzen mochten dienen. Bovendien verhoogden ze de belastingen aanzienlijk. Er ontstond wrevel onder de bevolking en de Oostenrijkse regering in ballingschap stimuleerde Hofer om een opstand te ontketenen. Dat was in 1809. Hofer had aanvankelijk succes, maar Saksen, Beieren en Frankrijk besloten niet bij de pakken neer te zitten en terug te slaan. Hofer werd verraden en kwam in Franse handen. De keizerlijke troepen maakten korte metten met hem en zetten hem voor het vuurpeloton. Hofer geldt nog steeds als een Oostenrijkse vrijheidsheld. De rolverdeling is heel behoorlijk en wie zich voor een historische film uit de Napoleontische oorlogen interesseert, is aan het goede adres. Het scenario is van Felix Mitterer. Het camerawerk is van regisseur Schwarzenberger.

Scheidung auf Amerikanisch

2001 | Drama

Duitsland 2001. Drama van Sherry Hormann. Met o.a. Martina Gedeck, John Corbett, Vyto Ruginis, Marianne Sägebrecht en Rosemarie Fendel.

Aanvankelijk leek het zo mooi: het huwelijk, twee kinderen en het leven in de V.S., maar uiteindelijk werd het een teleurstelling. Sarah (Gedeck) uit Duitsland probeert de schijn van het ideale huwelijk met Bob (Ruginis) op te houden, want een scheiding betekent dat zij de voogdij over de kinderen verspeelt. Om de zaken nog ingewikkelder te maken wordt Sarah verliefd op bioloog David (Corbett), maar in de finale zijn het de kinderen, die de ogen van hun ouders openen. Sägebrecht speelt Betty, Sarah's vriendin en vertrouwelinge. Het scenario is van Gabriela Sperl, die voor de Beierse tv de film meeproduceerde. De regie van Hormann is gedegen net zoals de spelprestaties. In zijn soort geen slecht relatiedrama. Het camerawerk is van Ken Kelsch.

Der König vom Block

2001 | Drama

Duitsland 2001. Drama van Carolin Thummes. Met o.a. Hannes Hellmann, Renate Krößner, Andreas Schmidt, Nina Petri en Jacqueline Macaulay.

Jannes (Hellmann), de huismeester van een achterhuis uit een multiculturele buurt in Berlijn, koestert sedert twintig jaar [KA1]e[KA1]en grote droom: het bijwonen van het Oktoberfest in M[KA3]unchen. Hij heeft een videoband, waarop diverse opnames en reportages over de legendarische bierkermis staan. Men drinkt er in een gigantisch grote tent uit [KA1]e[KA1]en-literglazen bier, verorbert een half haantje, Eisbein of een andere traditonele schotel onder de luide begeleiding van hoempamuziek, die het constante geroezemoes van de gelukkige bezoekers die een zitplaats konden vinden, overstemt. De ex-vrouw van Jannes, Rita (Petri) voor wie hij ooit uit Oost-Berlijn is ontsnapt, maakt hem het leven zuur, maar de sympathieke eigenaresse van de wasserette annex onofficieel stacaf[KA1]e in het voorhuis, Hilde (Krößner), helpt hem dan altijd weer uit de penarie en zorgt er in de finale voor dat Jannes' droom werkelijkheid wordt. Het regiedebuut voor een avondvullende tv-film van de 32-jarige Thummes is een aardige milieustudie van het leven in een sociale wijk in de nieuwe Duitse hoofdstad. In haar scenario laat ze net zoals zo vele anderen naar voren komen dat de Muur van Berlijn nog steeds in de hoofden van de mensen bestaat. De rollen zijn heel aardig ingevuld en de jongensachtige regisseuse is in een paar kleine scène's in het stacafé te zien. Het camerawerk is van Peter Nix.

Das Glück sitzt auf dem Dach

2001 | Misdaad, Komedie

Duitsland 2001. Misdaad van Claus Strobel. Met o.a. Antoine Manot jr., Eva Haßmann, Martin Feifel, Florian Lukas en Julia Bähre.

Kurt (Manot jr.) wil zijn mooie Mona (Ha[KL29]mann) een rode cabriolet cadeau geven, maar hij heeft de centen niet. Hij laat zich door Mona`s dubieuze broer J[KA3]org (Feifel) een lening aanpraten tegen een woekerrente. Kurt belegt het geld in een wedstrijdduif in de hoop op de grote prijs en groot gewin. De postduif keert nimmer terug op het honk en Kurt zit met een hok vol dure duiven die geen cent waard zijn. Ondertussen laat Mona zich opsmoezen door nachtclubeigenaar Alfi Balthoff (Andreas Hoppe). Kurt moet iets doen om erger te voorkomen en komt op het idee dat de postduiven ingezet kunnen worden om cocaïne uit Nederland over te vliegen; uiterst lucratief, maar ook heel riskant. Gelukkig komt alles letterlijk op zijn pootjes terecht en loopt het hachelijke avontuur voor Kurt met een sisser af. Het scenario voor deze tot zekere hoogte kluchtige film met veel gerij in kleine bestelwagentjes door bos en veld in een grensgebied met Nederland is van regisseur Strobel, die voldoende steun van zijn rolverdeling kreeg. Vooral Haßmann en Manot jr. doen het leuk. Andreas Hoppe is een bekend gezicht als smeris Mario Kopper, de hulp met de paardenstaart van de jongensachtige commissaris Lena Odenthal uit Ludwigshafen in de serie TATORT. Het camerawerk is van Constantin Kesting.

Supersingle

1998 | Komedie

Duitsland 1998. Komedie van Sharon von Wietersheim. Met o.a. Ann-Kathrin Kramer, Heio von Stetten, Regula Grauwiller, Jan Sosniok en Saskia Vester.

Ouderwetse komedie der misverstanden, trendy ingepakt binnen het kader van de tijd, waarin hij gedraaid werd. Op de redactie van een lifestyle-magazine wordt pittig blondje Alexa (Kramer) verliefd op de aantrekkelijke hoofdredacteur Philipp (Von Stetten), ondanks het feit dat hij een rokkenjager is. Gewaarschuwd door haar collega`s doet ze de lakmoestest en Philipp slaat blauw uit, want hij had een slippertje gemaakt met collegaatje Conny (Ten Damme). De behoudende Alexa neemt wraak door Philipp verschrikkelijk te pesten en uit te dagen met de sympathieke Nick (Sosniok) en door diens ex-vriendin Florentine (Grauwiller) - een lekker stuk - op Philipp af te sturen, maar dan blijkt niemand tevreden en wil iedereen eigenlijk terug naar af. Snel (in ruim zes weken) gedraaide tv-film met een aantrekkelijke bezetting van dertigers, die serieus over hun relaties en het huwelijk moeten gaan nadenken, maar het scenario van de in Amerika geboren regisseuse Von Wietersheim is onbenullig en weinig origineel. Camerawerk van Joachim Berg. Wie deze film overslaat, mist niets.

Die unerwünschte Zeugin

1997 | Drama

Duitsland 1997. Drama van Maria Theresia Wagner. Met o.a. Judith Kernke, Marcus Mittermeier, Christine Neubauer, Veronika Fitz en Fred Stillkrauth.

In het Beierse Otterkam dondert Lorenz Kogel van de bouwsteigers om niet meer op te staan. Lorenz was een ontrouwe rakker en het huwelijk met Betty Bernreitner (Kent) was niks, waardoor zij aan de drank raakte. Bovendien was Lorenz ongeliefd, want als projectontwikkelaar vond men hem een landschapsvervuiler. Er wordt geroddeld dat zijn val geen ongeluk zou zijn en dit smerige gerucht zou verspreid zijn door Anna Nennhuber (Kretschmer), een jonge vrouw, die er als een punker uitziet. De machtige familie Bernreitner onder aanvoering van matriarch Rosa (Fitz), die het meeste land bezit, heeft het niet begrepen op Anna, want ze beschouwen haar als een vreemde pottenkijkster. De wufte en wereldse Franziska Walponer (Neubauer) die een schoonheidssalon heeft, neemt het op voor Anna en transformeert haar tot een bekoorlijke, aantrekkelijke jonge vrouw, waarop Bernreitner-kleinzoon Thomas Kogel prompt verliefd wordt. Als dat tijdens een zomerfeest in de openbaarheid komt, gaat er een beerput open. Pure heimatfilm voor de thuisbuis in bioscooptraditie met behoorlijke spelprestaties en mooie landschapopnames van James Jacobs. Het scenario is van Ines Cording. Liefhebbers kunnen zich voor de tv nestelen en genieten. Genrehaters, scheer u weg.

Die Cellistin

1997 | Drama

Duitsland 1997. Drama van Sherry Hormann. Met o.a. Jeanette Hain, Richy Müller, Martin Feifel, Elisabeth Kaza en Tamara Kafka.

In de U-bahn van M[KA3]unchen leert de 26-jarige celliste Paula Falk (Hain) door een toeval neurochirurg Dr. Georg Ellis (M[KA3]uller) kennen als zij een vrouw die flauw gevallen is, tegelijk te hulp schieten. Het is liefde op het eerste gezicht, hoewel Georg ouder is dan Paula. Ze gaan intensief met elkaar om tot groot verdriet van Paula`s buurman, leeftijdgenoot en gitarist, Leonard Willkopf (Feifel). Hij is een sympathieke, jongen met lange haren, die waanzinnig verliefd is op Paula. Paula, die absoluut geen nota neemt van Leonard, raakt in blijde verwachting van Georg. De baby wordt veel te vroeg geboren en ondanks de tomeloze inspanningen van een hulpvaardige kinderarts (Czepl) blijft de boreling niet lang in leven. Een traumatische ervaring voor Paula en Georg die in de stromende regen voor een kindergrafje komen te staan. Georg gaat naar New York en vraagt Paula met hem mee te gaan, maar Paula blijft liever in de Beierse hoofdstad om zich voor te bereiden op haar eerste soloconcert. Eenzaam, maar niet alleen door de nabijheid van Leonard, gaat ze van hem houden, maar ze raakt hierdoor innerlijk in een tweestrijd. Sterk melodrama over de klassieke driehoeksverhouding naar een gevoelig scenario van Dorothee Schön onder de bekwame regie van de Amerikaans-Duitse regisseuse Hormann, die ooit een pianostudie aan het conservatorium opgaf voor de filmacademie. Het degelijke camerawerk is van Hans G. Bücking.

Nur über meine Leiche

1995 | Komedie, Horror, Fantasy

Duitsland 1995. Komedie van Rainer Matsutani. Met o.a. Christoph M. Ohrt, Felix Eitner, Udo Kier, Julia Brendler en Ulrike Folkerts.

Fred (Ohrt) is een ware Don Juan, maar nu heeft hij het te bont gemaakt. Zijn vrouw en zakenpartner Charlotte (Folkerts) ziet het niet meer zitten, maar wil ook geen peperdure echtscheiding. Ze huurt daarom de diensten in van een moordenaar (Kier) die ervoor moet zorgen dat er geen notaris aan te pas hoeft te komen. Onderweg naar de hel weet mooiprater Fred de Dood (Williamson) ervan te overtuigen hem een tweede kans te geven. Op voorwaarde echter dat hij binnen drie dagen erin slaagt drie vrouwen die hij belazerde en veel verdriet deed, weer levenslustig te maken. Charlotte ligt echter op de loer en tracht haar man voor een tweede keer koud te maken. Inktzwarte humor en komisch gegriezel in het genre van HEAVEN CAN WAIT. De dialogen zijn snel en pittig, de situaties wat overtrokken. Riemann als Rita is schitterend als een van de vrouwtjes die door Ohrt moet worden opgebeurd. Matsutani schreef voor zijn speelfilmdebuut het scenario samen met Sebastian Niemann. Fotografie van Gerhard Schirlo. De special effects van Magicon uit München zijn heel goed gedaan. Opgenomen in de originele versie met Engelse dialogen. Dolby SR. Gedraaid in de omgeving van München en de Stanberger See in 1994 in 41 dagen.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Gabriela Sperl op televisie komt.

Reageer