Michel Drach: regie, cast, scenario en productie.
Er zijn 14 films gevonden.

Il est génial Papy !

1987 | Komedie, Familiefilm

Frankrijk 1987. Komedie van Michel Drach. Met o.a. Guy Bedos, Marie Laforêt en Fabien Chombart.

Drach gaat niet door voor een vrolijkerd: serieus, zwaar, demonstratief en demagogisch over moeilijke onderwerpen, maar hij houdt wel van het leven. Dit onschuldige niemendalletje is klaarblijkelijk bedacht voor de feesten tijdens de jaarwisseling; naar het stuk [KL]Grand-P[KA2]ere[KLE] van de boulevard-schrijver Remo Forlani. Het resultaat is een slappe, psychologisch verkeerde en dwaze klucht, maar wat wil je ook van Bedos. Alleen het jongetje Chombart (twaalf jaar) is soms te pruimen.

Sauve-toi Lola

1986 | Drama

Canada​/​​Frankrijk 1986. Drama van Michel Drach. Met o.a. Carole Laure, Sami Frey, Jeanne Moreau, Dominique Labourier en Robert Charlebois.

Een serieus onderwerp want het gaat om het van dag tot dag bijgehouden verslag van een behandeling die acht vrouwen in het ziekenhuis tegen kanker krijgen: sommigen sterven, anderen niet. Een moeilijk onderwerp dat Drach correct heeft aangepakt, ook al vallen enkele tussengevoegde komische momenten - zonder twijfel om de sfeer wat minder sinister te laten zijn - teveel uit de toon, met betrekking tot waar het om gaat in de film. Deze scènes lijken duidelijk achteraf toegevoegd terwijl het spel eerder wat wisselvallig van kwaliteit is. Het totaal komt niettemin sympathiek over.

Guy de Maupassant

1982 | Biografie, Drama, Historische film

Frankrijk 1982. Biografie van Michel Drach. Met o.a. Claude Brasseur, Jean Carmet, Miou-Miou en Simone Signoret.

Successchrijver-uit-ennui en aartspessimist De Maupassant, in 1891 via de syfilis onderweg naar de waanzin, beschouwt twee jaar voor hij zal sterven zijn jeugd, literaire carrière en grote passie: vrouwen. Met sterspelers bestrooid, door Philippe Rousselot chique gefotografeerd uittreksel van een woelig schrijversleven is uiteindelijk een lege huls. Een verklede Brasseur met jubelsnor is daarnaast nog geen Guy de Maupassant; kennelijk had regisseur noch titelvertolker er veel goesting in. Pluspunt: de belle époque-zwier van Georges Delerues muziek. Let op Catherine Frot in een van haar eerste rolletjes.

Le pull-over rouge

1979 | Drama

Frankrijk 1979. Drama van Michel Drach. Met o.a. Serge Avedikian, Roland Blanche, Michelle Marquais, Roland Bertin en Claire Deluca.

In Zuid-Frankrijk wordt een achtjarig meisje ontvoerd en vermoord. Volgens getuigen droeg de ontvoerder een rode trui, net als Christian Ranucci, die - buitengewoon hardhandig - wordt ondervraagd en bekent. Later zegt hij onschuldig te zijn. Het bewijsmateriaal tegen Ranucci is bovendien niet sterk. Toch wordt hij in 1976 ter dood gebracht, door de guillotine. De linkse schrijver-journalist Gilles Perrault schreef een boek over de affaire, dat in 1979 werd verfilmd. De ophef die werd veroorzaakt door boek en film speelden een stevige rol in de aanloop naar de afschaffing van de doodstraf in Frankrijk.

Le Passé simple

1977 | Drama, Thriller

Frankrijk 1977. Drama van Michel Drach. Met o.a. Marie-José Nat, Victor Lanoux, Anne Lonnberg, Vania Vilers en Philippe March.

Een vrouw lijdt na een auto-ongeval aan geheugenverlies. Haar pogingen om het verleden te reconstrueren worden tegengewerkt door haar echtgenoot. Dit overbekende uitgangspunt voor een psychologische thriller weet altijd weer te intrigeren.

Parlez-moi d'amour

1975 | Drama

Frankrijk 1975. Drama van Michel Drach. Met o.a. Louis Julien, Nathalie Roussel, Andréa Ferréol, Michel Aumont en Joëlle Bernard.

Een adolescent - zoon van gescheiden ouders - beleeft zijn eerste seksuele ervaringen, maar adviseert zelf de jonge actrice op wie hij verliefd wordt om een regisseur te verkiezen boven hem. Een zelfmoordpoging uit eenzaamheid resulteert in de hereniging met, en hopelijk meer aandacht van zijn moeder. De bekwame en soepele regie en de goede spelprestaties verdienen een beter scenario dan de optelsom van clichés en aangedikte zwartwitcontrasten. Een traumatische ervaring te laten oplossen in een lachbui aan het slot lijkt gepikt te zijn van LE SOUFFLE AU COEUR en mist iedere overtuigingskracht.

Les violons du bal

1973 | Biografie, Oorlogsfilm

Frankrijk 1973. Biografie van Michel Drach. Met o.a. Marie-José Nat, Jean-Louis Trintignant, David Drach, Yves Afonso en Guido Alberti.

Een regisseur (Trintignant) slaagt er ondanks commerciële bedenkingen van zijn producent (Yak) in om een film te maken over zijn riskante maar geslaagde ontsnapping als joods jongetje (David Drach) tijdens WO II (1939-44) naar Zwitserland, dankzij en samen met zijn kranige moeder (Nat). De autobiografie, zowel qua jeugdervaringen als weerstanden die de volwassen regisseur ontmoet, maakt niet écht indruk omdat Drach met te veel vertedering kijkt naar zijn jeugdig alter ego (gespeeld door zijn eigen zoon) en de moeder (gespeeld door zijn vrouw) uitsluitend idealiseert waardoor overtuigingskracht ontbreekt. Ondanks de barre realiteit lijkt de vlucht meer een avontuurlijk sprookje. Als eis van het 'star-system' neemt Trintignant voor de camera de rol van de volwassen Drach over. Nat kreeg in Cannes de prijs als Beste Actrice. Het scenario is van regisseur Drach, die trouwens in de film ook te zien is, maar niet op de aftiteling staat vermeld.

Élise ou la vraie vie

1970 | Drama, Romantiek

Frankrijk​/​​Algerije 1970. Drama van Michel Drach. Met o.a. Marie-José Nat, Mohamed Chouikh, Jean-Pierre Bisson, Bernadette Lafont en Catherine Allégret.

Toen Drach deze film maakte, was de mei '68-revolutie nog vers en het Algerije-conflict niet echt geliefd producentenmateriaal. Daarom verpakte hij het gevoelige thema in een romance tussen een Franse fabrieksarbeidster en een Algerijnse militant. Élise (Nat), die zich in 1957 vanuit Bordeaux bij broer Lucien (Bisson) in Parijs voegt, valt voor FLN-activist Arezki (Chouikh). Naar de gelijknamige semi-autobiografische roman van Claire Etcherelli. Titel refereert zowel aan Élises droom van de grote stad als aan de deprimerende alledag van Algerijnen in de beschreven periode. Truffaut-lievelinge en bohémienne Bernadette Lafont speelt een bijrol.

Maigret : L'inspecteur Cadavre

1968 | Misdaad

Frankrijk 1968. Misdaad van Michel Drach. Met o.a. Jean Richard, Jean Martin, Christian Barbier, Béa Tristan en Etienne Bierry.

Een bewerking van de gelijknamige roman van Georges Simenon door Jacques Remy. Het is vooral een naargeestige beschrijving van de provincie. De sfeertekening in deze film is goed, maar de acteerprestaties zijn van ongelijkmatige kwaliteit. Ook bekend als LES ENQUÊTES DU COMMISSAIRE MAIGRET.

L' Inspecteur Cadavre

1968 | Thriller

Frankrijk 1968. Thriller van Michel Drach.

Een bewerking van de gelijknamige roman van Georges Simenon door Jacques Remy. Het is vooral een naargeestige beschrijving van de provincie. De sfeertekening in deze film is goed, maar de acteerprestaties zijn van ongelijkmatige kwaliteit. Ook bekend als LES ENQUÊTES DU COMMISSAIRE MAIGRET.

Safari-diamants

1965 | Misdaad, Actiefilm

Duitsland​/​​Frankrijk 1965. Misdaad van Michel Drach. Met o.a. Marie-José Nat, Jean-Louis Trintigant, Horst Frank, Jean-Pierre Kalfon en Hellmut Lange.

De vriendin van een gedode juwelendief gaat met haar nieuwe aanbidder naar Monte Carlo, waar de in geld omgezette buit verborgen is. Ze worden echter achtervolgd door zowel de politie als haar gangsterrivalen. Het achtervolgingsavontuur van de in een serieuzer genre gespecialiseerde regisseur Drach, weet de juiste toon niet te treffen, en lijkt door laconiek acteren in de richting van een parodische komedie te gaan, maar neemt dan plotseling wel weer onverwachte noodlottige wendingen. Onderhoudend, maar geen moment overtuigend.

La Bonne occase

1964 | Komedie

Frankrijk 1964. Komedie van Michel Drach. Met o.a. Francis Blanche, Claude Brasseur, Jacques Charrier, Darry Cowl en Edwige Feuillère.

Tweedehands DS wisselt voortdurend van eigenaar en is decor en aanleiding voor reeks van komische sketches. Cabaretachtige humor wisselt per sc[KA2]ene van toon en niveau (tien scenarioschrijvers), maar film heeft in elk geval tempo en laat naast overbekende komieken niet in dit genre gespecialiseerde acteurs zien met soms verrassend resultaat.

Amélie ou le temps d'aimer

1961 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1961. Drama van Michel Drach. Met o.a. Marie-José Nat, Jean Sorel, Clotilde Joano, Sophie Daumier en Jean Babilée.

Een weesmeisje wordt in de tweede helft van de vorige eeuw opgenomen in het Bretons burgergezin van haar oom en wordt daar in stilte verliefd op haar neef die naar zee trekt. Ze sterft aan een gebroken hart, maar ondertussen heeft haar ervaring haar nichtje de moed gegeven om met haar milieu te breken. Een zorgvuldig geobserveerde, vrijwel actieloze film over statisch vegeterende mensen die zonder inzicht in hun situatie de gevangenen zijn van hun fantasieën. Nat - die met de regisseur zou trouwen - was nooit beter als in de titelrol, maar wordt overspeeld door Joano als haar schuchtere nicht.

On n'enterre pas le dimanche

1959 | Drama, Thriller

Frankrijk 1959. Drama van Michel Drach. Met o.a. Philippe Maury, Christina Bendz, Hella Pétri, Reginald Kernan en Marcel Cuvelier.

Een zwarte schrijver in Parijs en een Zweedse au-pair worden in hun isolement verliefd op elkaar. Hij bezorgt haar werk bij zijn uitgever, die hij per ongeluk doodt in een gevecht inzake zijn intrigerende echtgenote. Deze typische debuutfilm uit de nouvelle vague-periode gebruikt de misdaadplot voor fotografische stijloefeningen met sfeerondersteunende jazz- muziek. Destijds zeer modieus en overschat, nu hooguit bij vlagen nog interessant en naarmate de thriller-elementen de overhand krijgen steeds minder.