Pierre Oser: muziek.
Er zijn 2 films gevonden.

Prem Sanyas

1925 | Drama, Zwijgende film

India​/​​Duitsland 1925. Drama van Franz Osten, Himansu Rai en Himanshu Rai. Met o.a. Himansu Rai, Seeta Devi, Sarada Ukil, Rani Bala en Profulla Chandra.

De Indiase kroonprins Gautama (Rai) laat zijn schone gemalin Gopa (Devi) en zijn gemakkelijke leventje aan het hof van koning Suddhodhana (Ukil) in de steek om boeddhist te worden nadat hij geconfronteerd was met met een zieke, en iemand die op sterven lag. Deze zwijgende film werd in 1925 op locatie in India gedraaid en is de geschiedenis ingegaan als de eerste Duits- Indiase coproductie. Hij werd in 2001 met fondsen van de Duitse multimediale onderneming KirchMedia in samenwerking met het British Film Institute gerestaureerd en voorzien van muziek die Pierre Oser speciaal voor de film geschreven had. Het scenario is van Niranjan Pal naar een verhaal van Edwin Arnold. Het camerawerk is van Willi Kiermeier en Josef Wirsching. De decors en de tableaux zijn tijdloos en zonder meer fascinerend.

Michael

1923 | Romantiek, Drama

Denemarken 1923. Romantiek van Carl Theodor Dreyer. Met o.a. Benjamin Christensen, Walter Slezak, Nora Gregor, Robert Garrison en Alexander Murski.

Tijdens een bezoek aan Praag ontmoet de bekende kunstschilder Claude Zoret (Christensen) de jonge Eug[KA2]ene Michael (Slezak), die hem enkele van zijn schetsen toont. Zoret is meer onder de indruk van de jongeman dan van zijn tekeningen en Michael wordt de onafscheidelijke muze en gezel van Zoret. Deze laatste krijgt de opdracht een portret te schilderen van de Russische prinses Zamikov (Gregor) en tot groot ongenoegen van Zoret ontstaat er een idylle tussen zijn beschermeling en de prinses. Dreyer brengt op subtiele wijze homoseksualiteit in zijn film, waarop in die tijd een groot taboe rustte. Nu komt de film traag en theatraal over, maar het is ongetwijfeld een van de allergrootste zwijgende films, waarin met weinig woorden veel duidelijk gemaakt wordt. Het scenario van Thea von Harbou is gebaseerd op een roman van Herman Bang. Oorspronkelijk werd de muziek gecomponeerd door Hans-Joseph Vieth, die echter verloren is gegaan. Pierre Oser kreeg de opdracht een nieuwe partituur te schrijven. De barokke decors zijn van Hugo H[KA3]aring en als fotografen fungeerden Karl Freund (die in de film ook de rol speelt van kunsthandelaar Leblanc) en Rudolf Maté, die later faam verwierven in Hollywood, evenals Slezak die de titelrol vertolkt.