Michel Simon

1895 -1975 Acteur, Producer

Michel Simon (1895-1975) is acteur en producer.
Er zijn 80 films gevonden.

Jean Renoir, le patron

1994 | Documentaire

Frankrijk 1994. Documentaire van Jacques Rivette. Met o.a. Jean Renoir en Michel Simon.

Op 25 mei 1966 zitten regisseur Renoir en acteur Simon in een bistro aan de oevers van de Marne. Ze praten er lustig op los over hun jarenlange samenwerking, over hun opvattingen over film, over de principes van een regisseur en een acteur. Deze door Rivette geregisseerde film was bedoeld als een deel van de trilogie die [KL]Cin[KA1]eastes de notre temps[KLE] wijdde aan Renoir. Om juridische redenen mocht deze aflevering echter niet worden uitgezonden. In 1994 heeft Rivette de film opnieuw gemonteerd, waarna hij eindelijk werd vrijgegeven voor vertoning. Vooral interessant voor studenten filmkunde. Jean Eustache monteerde in het gesprek fragmenten uit films als BOUDU SAUVE DES EAUX (1932) en LA CHIENNE (1931). Het gesprek werd in rechte banen geleid door Janine Bazin en André S. Labarthe. Het camerawerk is van Henri Cartier-Bresson en Pierre Mareschal. Ondertitel: PORTRET DE MICHEL SIMON PAR JEAN RENOIR ou PORTRET DE JEAN RENOIR PAR MICHEL SIMON ou LA DIRECTION D'ACTEURS: DIALOGUE.

Gainsbourg, génération Gainsbarre

1991 | Muziek, Biografie

Frankrijk 1991. Muziek van Gérard Lanvin en Bambou. Met o.a. Jean Gabin, Michel Simon, Jane Birkin, Isabelle Adjani en Brigitte Bardot.

Een niet te klassificeren tv-film, want zogenaamde onderzoeks-fictie rond de zeer controversiële persoon van Serge Gainsbourg, die na zijn dood 'over zichzelf' vertelt. Met in willekeurige volgorde degenen die hij heeft ontmoet, van wie hij heeft gehouden en die met hem hebben gezongen, en aan het slot helemaal nergens op slaande thema's die, wat de makers 'de generatie Charlotte' durven noemen, behandelen! Een oppervlakkige, tamelijk onfatsoenlijke en in elk geval misplaatste nagedachtenis. Typisch nostalgie voor een klein kringetje, want deze vedette, die zichzelf zag als Rimbaud en Victor Hugo samen, bezat verre van hun talent.

Carné, l'homme à la camèra

1985 | Documentaire, Biografie

Frankrijk 1985. Documentaire van Christian-Jaque. Met o.a. Marcel Carné, Yves Montand, Roland Lesaffre, Michèle Morgan en Jules Berry.

Een hommage, zoals ze wel eens voor de televisie in elkaar worden gedraaid, wanneer een beroemdheid is overleden. De gesprekken en getuigenissen zijn werkelijk kort, schaars en Maurice Carné zelf verklaart: 'dat hij niets te zeggen heeft'. Het resultaat dat de film vooral een verwarrende opeenhoping van filmfragmenten is die zo bekend zijn dat ze cinefielen niets meer kunnen leren. Geen samenhangende stijl en geen analyse van de regie van Carné. Niet erg zinvol.

L'ibis rouge

1975 | Misdaad, Komedie

Frankrijk 1975. Misdaad van Jean-Pierre Mocky. Met o.a. Michel Simon, Michel Serrault, Michel Galabru, Jean Le Poulain en Evelyne Buyle.

Een jeugdtrauma over een muzieklerares doet een kleurloze man een aantal vrouwen wurgen, waarvoor een oude krantenverkoper de verantwoordelijkheid opeist, om uit de anonimiteit te komen. Ondertussen wordt een vertegenwoordiger in sterke drank om zijn speelschulden naar het leven gestaan, terwijl zijn huwelijk op de klippen loopt. Uit ontmoetingen resulteert een bevredigende oplossing voor iedereen. Deze zwarte komedie werkt sterker dan meeste andere Mocky-films dankzij de geslaagde stilering van situaties en intriges en inzet van de hoofdrollen, onder wie Simon in zijn laatste film. Naar de roman van Fredric Brown die in Frankrijk is verschenen onder de titel Ça ne se refuse pas door André Ruellan en regisseur Mocky tot scenario bewerkt. Camerawerk van Marcel Weiss.

Le Boucher, la star et l'orpheline

1974 | Experimenteel

Frankrijk 1974. Experimenteel van Jérôme Savary. Met o.a. Christopher Lee, Gérard Croce, Micheline Presle, Delphine Seyrig en Michel Simon.

Een zijn werk verafschuwende slager heeft een filmster en een regisseur als klanten en komt daardoor op het idee een film te financieren over de liefde tussen mens en dier. De opnamen verlopen uiterst moeizaam, omdat de producenten steeds scenarioveranderingen willen. Uiteindelijk wordt de slager gearresteerd wegens een reeks moorden op collega`s. Filmpoging van de befaamde theatergroep Grand Magic Circus, die internationaal opviel door de uitbundige spontaniteit en het genadeloos stoeien met stereotiepen. Helaas wisten ze die kwaliteiten niet werkzaam op celluloid te brengen, zodat het resultaat een vormeloos ratjetoe werd (scènes van een eerdere onvoltooide filmpoging worden hier gebruikt als film-in-de-film). De superieure fotografie en het zelf-parodiërend optreden van gast-sterren zijn de voornaamste lichtpunten.

La più bella serata della mia vita

1972 | Komedie, Drama

Italië/Frankrijk 1972. Komedie van Ettore Scola. Met o.a. Alberto Sordi, Michel Simon, Pierre Brasseur, Charles Vanel en Claude Dauphin.

Welgemoed zoeft parvenu Alfredo Rossi (Sordi) in zijn blitse Maserati met een pak zwart geld richting Genève wanneer een in zwart leder gehulde motorrijdster (Janet Agren) lonkt. Zelfverzekerd achtervolgt Alfredo haar, krijgt autopech in de bergen en onderdak in een kasteel. Daar participeert hij in een zonderling avondlijk rollenspel met vier exquis dinerende magistraten in ruste. De blonde motorpoes blijkt dienstmeisje Simonetta. Schuld, boete, Scola-esprit: in dit gastronomisch-vinologisch uitgelezen semi-Kammerspiel jongleren Sordi en vier Franse acteerveteranen met trancheermesscherpe dialogen. Prachtig. Naar Friedrich Dürrenmatts Die Panne (1956). Pierre Brasseur verscheidde in de opnameslotfase.

Blanche

1971 | Drama, Historische film

Frankrijk 1971. Drama van Walerian Borowczyk. Met o.a. Michel Simon, Ligia Branice, Lawrence Trimble, Jacques Perrin en Georges Wilson.

Bejaarde slotheer is getrouwd met een deugdzame jonge vrouw die ook wordt bemind door een zoon uit een eerder huwelijk. Bij een bezoek van de koning en zijn page worden beiden verliefd op haar, maar de jaloerse aandacht van de zoon redt haar eer. Niettemin is de jaloezie van de slotheer gewekt en dit leidt ondanks de onschuld van de vrouw tot een tragedie. Poolse ex- tekenfilmer geeft door minitieuze aandacht voor decor, aankleding, visuele details een voortdurend verrassende en beklemmende sfeer en geeft blijk van talent dat zijn latere opgaan in pretentieuze porno des te sterker doet betreuren. Hoewel acteurs als zetstukken in een middeleeuws schaakspel worden gebruikt is Simon ontroerend èn angstaanjagend.

La Maison

1970 | Komedie

Frankrijk 1970. Komedie van Gérard Brach. Met o.a. Michel Simon, Patti D'Arbanville, Alain Libolt, Paul Préboist en Richard Bohringer.

Een ex-leraar natuurlijke historie woont in een oud landhuis met zijn bediende, waar hij ongevraagd de dochter van een Amerikaanse collega te logeren krijgt in wier gevolg zich een groep hippies op zijn terrein installeert. Hij geniet van alle onverwachte voorvallen en is zich na hun vertrek zijn eenzaamheid des te pijnlijker bewust. Het non-conformisme van de oude Simon en de frisheid van het fotomodel dat het lied MY LADY D`ARBANVILLE inspireerde zijn ideaal voor de broze tragi-komedie waarmee de scenarioschrijver van Polanski veelbelovend debuteerde. (Hij zou het echter bij slechts één volgende film laten.)

Contestazione generale

1970 | Komedie

Italië 1970. Komedie van Luigi Zampa. Met o.a. Vittorio Gasmann, Nino Manfredi, Alberto Sordi, Marina Vlady en Michel Simon.

Drieluik.I. Gegoede burgers van middelbare leeftijd komen in opstand tegen de establishment en een avant-garde artiest die van een tv-programma een protestactie maakt. II. De zaakwaarnemer van een miljonair geeft de brui aan de grillige willekeur van zijn chef. III. Een dorpspastoor wordt vals beschuldigd een verhouding te hebben met een lokettiste, maar zijn ontmoeting met een getrouwde dominee brengt hem op bepaalde ideeën. Na een zwakke eerste episode met ongetemde schmiere van Gasmann zijn de volgende delen uiterst boeiend, zowel dankzij de vernuftige scenario's met verrassend ironische verwikkelingen als treffende spelprestaties. Zampa evenaart zijn uitstekende komedies uit de jaren veertig.

Le vieil homme et l'enfant

1967 | Drama, Oorlogsfilm, Komedie

Frankrijk 1967. Drama van Claude Berri. Met o.a. Michel Simon, Alain Cohen, Charles Denner, Luce Fabiole en Zorica Lozic.

Dat tijdens de opnamen van Le vieil homme et l'enfant soms alleen de impromptu ingehuurde chauffeur op leeftijd kon communiceren met wispelturigheidskoning Michel Simon, deed uiteindelijk niets af aan de karaktercompositie die het monstre sacré neerzette. Als de virulent antisemitische oude knar die tijdens WO II een recalcitrante stadsjongen opneemt zonder diens joodse origines te kennen, is Simon simpelweg ontroerend. Berri draaide zijn autobiografische regiedebuut nabij Grenoble, op het platteland waar hij zelf indertijd als knaap ondergedoken zat. Onfortuinlijk miste de film Cannes-competitie en Oscar-inzending, maar scoorde in slechts twee Parijse bioscopen al 400.000 bezoekers.

Ce sacré grand-père

1967 | Drama, Komedie

Frankrijk 1967. Drama van Jacques Poitrenaud. Met o.a. Michel Simon, Marie Dubois, Yves Lefebvre, Thalie Frugès en Serge Gainsbourg.

Oude bohémien nodigt kleinzoon die op punt van scheiden staat met echtgenote uit op het platteland. Al gauw voegt zich de vriendin bij hen om toenadering echtelieden te voorkomen. Voorspelbaar, eenvoudig verhaal wordt gemaakt door Simon als zoveelste brombeer-met-gouden-hart.

Deux heures à tuer

1965 | Misdaad

België/Frankrijk 1965. Misdaad van Ivan Govar. Met o.a. Michel Simon, Pierre Brasseur, Catherine Sauvage, Raymond Rouleau en Julie Fontaine.

Een lustmoordenaar maakt een klein dorpje onveilig. In het station wachten enkele mensen op hun trein en allen worden ze op de een of andere manier betrokken in deze geschiedenis. Zo gezien, zo vergeten.

The Train

1964 | Oorlogsfilm, Actiefilm, Thriller

Verenigde Staten/Frankrijk/Italië 1964. Oorlogsfilm van John Frankenheimer. Met o.a. Burt Lancaster, Paul Scofield, Jeanne Moreau, Suzanne Flon en Michel Simon.

In briljant zwart-wit gefotografeerde avonturen- annex WO II-film van actiespecialist John Frankenheimer (The French Connection II) kan bogen op een prima cast. Paul Scofield is in een van z'n spaarzame filmrollen een fanatieke, in Vaires (Fr) gestationeerde Oberst die verantwoordelijk is voor het transport van geroofde kunstschatten richting Heimat. Als het aan loc-machinist Michel Simon en stationschef Burt Lancaster ligt haalt zijn trein de Frans-Duitse grens niet eens. Jeanne Moreau steelt de show. Als quasi-kwetsbare hotelhoudster biedt ze Lancaster onderdak. 'Waarom zijn mannen toch zo dom,' vraagt ze zich af. 'Waarom moeten ze per se de held uithangen. Voor de vrouwen zit er niks anders op dan thuis te zitten en angstig af te wachten.' Intussen zet ze wel haar eigen leven op het spel.

The Devil And The Ten Commandments

1962 |

1962. Julien Duvivier. Met o.a. Claude Nollier, Lucien Baroux, Dany Saval en Michel Simon.

In briljant zwart-wit gefotografeerde avonturen- annex WO II-film van actiespecialist John Frankenheimer (The French Connection II) kan bogen op een prima cast. Paul Scofield is in een van z'n spaarzame filmrollen een fanatieke, in Vaires (Fr) gestationeerde Oberst die verantwoordelijk is voor het transport van geroofde kunstschatten richting Heimat. Als het aan loc-machinist Michel Simon en stationschef Burt Lancaster ligt haalt zijn trein de Frans-Duitse grens niet eens. Jeanne Moreau steelt de show. Als quasi-kwetsbare hotelhoudster biedt ze Lancaster onderdak. 'Waarom zijn mannen toch zo dom,' vraagt ze zich af. 'Waarom moeten ze per se de held uithangen. Voor de vrouwen zit er niks anders op dan thuis te zitten en angstig af te wachten.' Intussen zet ze wel haar eigen leven op het spel.

Le Diable et les dix commandements

1962 | Komedie

Frankrijk 1962. Komedie van Julien Duvivier. Met o.a. Françoise Arnoul, Charles Aznavour, Lucien Baroux, Maurice Biraud en Jean-Claude Brialy.

De duivel stelt alles in het werk om de mensheid van de Tien Geboden te laten afwijken in zeven episoden (die soms een paar zonden tegelijk combineren). Wisselend van niveau, maar evenwichtiger dan episodefilms van andere regisseurs. Simon als de vloekende knecht in een klooster en Darrieux als een actrice die in uitbestede, volwassen zoon Delon een bewonderaar vermoedt, stelen de show. Zwakste sketches - met Brialy-De Funès en Saval-Tisot - werden bij bioscooproulatie afwisselend gecoupeerd, vanwege de lengte.

Cyrano et d'Artagnan

1962 | Avonturenfilm, Historische film

Italië/Frankrijk/Spanje 1962. Avonturenfilm van Abel Gance. Met o.a. José Ferrer, Jean-Pierre Cassel, Daliah Lavi, Sylva Koscina en Michel Simon.

Hoewel hun loyaliteiten tegenover elkaar staan - bij koning Lodewijk XIII en bij koningin Anne - sluiten Cyrano de Bergerac en d'Artagnan toch vriendschap en gaan samen op het liefdespad met beroemde courtisanes. Ambitieuze poging om literaire helden bijeen te brengen in een scenario-in-versen struikelt over het gebrek aan financiële middelen zodat de film nooit echt spectaculair wordt. De rolbezetting - typisch coproductie ratjetoe - helpt ook onvoldoende. Treurig stemmende laatste film van pionier Gance, die ook het scenario schreef.

Le Bâteau d'Emile

1961 | Komedie

Frankrijk 1961. Komedie van Denys de La Patellière. Met o.a. Lino Ventura, Annie Girardot, Pierre Brasseur, Michel Simon en Edith Scob.

Een visser is de bastaardzoon van een rijke zakenman die, om zijn broer te dwarsbomen vanwege een oude vete, zijn deel van het familiekapitaal aan hem overmaakt. De oom probeert de erfgenaam in te palmen door hem een compagnonschap en de hand van zijn dochter aan te bieden, hoewel de visser samenleeft met een ex- zangeres. De roman van Simenon kreeg een oppervlakkige schilderachtige milieutekening die de sterke acteurs overigens dankbare rollen biedt. Scenario van regisseur de La Patellière en Albert Valentin.

Candide ou l'optimisme au 20e siècle

1960 | Komedie, Avonturenfilm

Frankrijk 1960. Komedie van Norbert Carbonnaux. Met o.a. Jean-Pierre Cassel, Pierre Brasseur, Daliah Lavi, Nadia Gray en Michel Simon.

Leerling van filosoof wordt verliefd op jonge barones, maar door haar vader verjaagd. Tijdens WO II vindt hij leermeester terug in concentratiekamp en geliefde op blanke slavenmarkt in Midden-Oosten. Film heeft met een filosofische vertelling van Voltaire niet meer gemeen dan namen van personages, maar is met vaart gemaakte komedie die als satirisch doelwit filmgenres en filmtypes neemt (zelfparodieën van sterbezetting) in plaats van het echte leven. Cassel geeft aan het onverwoestbare optimisme van held charme, Brasseur is briljant als dwarse filosoof.

Candide Ou L'optimisme Au 20e Siecle

1960 | Komedie

Frankrijk 1960. Komedie van Norbert Carbonnaux. Met o.a. Jean Poiret, Jean-Louis Richard, Nadia Gray, Daliah Lavi en Michel Serrault.

Leerling van filosoof wordt verliefd op jonge barones, maar door haar vader verjaagd. Tijdens WO II vindt hij leermeester terug in concentratiekamp en geliefde op blanke slavenmarkt in Midden-Oosten. Film heeft met een filosofische vertelling van Voltaire niet meer gemeen dan namen van personages, maar is met vaart gemaakte komedie die als satirisch doelwit filmgenres en filmtypes neemt (zelfparodieën van sterbezetting) in plaats van het echte leven. Cassel geeft aan het onverwoestbare optimisme van held charme, Brasseur is briljant als dwarse filosoof.

Austerlitz

1960 | Oorlogsfilm, Historische film, Drama, Biografie

Frankrijk 1960. Oorlogsfilm van Abel Gance. Met o.a. Pierre Mondy, Martine Carol, Rossano Brazzi, Claudia Cardinale en Leslie Caron.

Engeland verbreekt verdrag met Frankrijk en laat lord Nelson Franse vloot blokkeren. Napoleon keert zich tegen Oostenrijk en Rusland en trotseert hun verenigde legers bij Austerlitz. Ruim dertig jaar na klassieker NAPOLEON maakte Gance onevenwichtige film over andere wapenfeiten van de Franse keizer. De eerste helft wordt besteed aan oppervlakkige anekdotes in luxueuze decors die reeks van internationale sterren kans moeten geven, waarna veldslag verdere film in beslag neemt met imponerende en meeslepende momenten. Mondy is verrassende maar geen bevredigende keus voor Napoleon-rol.

The Head

1959 | Horror

1959. Horror van Victor Trivas. Met o.a. Karin Kernke, Horst Frank, Helmut Schmid en Michel Simon.

Engeland verbreekt verdrag met Frankrijk en laat lord Nelson Franse vloot blokkeren. Napoleon keert zich tegen Oostenrijk en Rusland en trotseert hun verenigde legers bij Austerlitz. Ruim dertig jaar na klassieker NAPOLEON maakte Gance onevenwichtige film over andere wapenfeiten van de Franse keizer. De eerste helft wordt besteed aan oppervlakkige anekdotes in luxueuze decors die reeks van internationale sterren kans moeten geven, waarna veldslag verdere film in beslag neemt met imponerende en meeslepende momenten. Mondy is verrassende maar geen bevredigende keus voor Napoleon-rol.

Es geschah am hellichten Tag

1958 | Misdaad, Thriller

Duitsland/Zwitserland/Spanje 1958. Misdaad van Ladislao Vajda. Met o.a. Heinz Rühmann, Michel Simon, Ewald Balser, Gert Fröbe en Berta Drews.

Eerste grote krimi van Duits acteerkanon Heinz Rühmann (1902-1994), de acteur die in de naoorlogse Duitse filmtheaters vooral de paljas uithing. In de cultklassieker 'Het gebeurde op klaarlichte dag' speelt Rühmann een politiecommissaris die vlak voor zijn pensioen een moordenaar hoopt te ontmaskeren met een meisje als lokaas. De booswicht in de film, acteur Gert Fröbe, werd vanwege zijn overtuigende werk gestrikt als tegenspeler van James Bond in Goldfinger (1964). Amerikaanse acteur Jack Nicholson evenaarde Rühmanns spel in de remake The Pledge (2001).

Die Nackte und der Satan

1958 | Horror

Duitsland 1958. Horror van Victor Trivas. Met o.a. Horst Frank, Karin Kernke, Michel Simon, Helmut Schmid en Dieter Eppler.

Een rechtlijnige horrorfilm over transplantaties met hoofden wat de nodige moorden met zich meebrengt. Een niet al te overtuigende film van een regisseur die in 1931 zo verrassend naar buiten kwam met de anti-oorlogsrevue NIEMANDSLAND. Ook bekend als THE HEAD.

Un Certain monsieur Jo

1957 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1957. Drama van René Jolivet. Met o.a. Michel Simon, Raymond Bussières, Geneviève Kervine, Jacques Morel en Joëlle Fournier.

Een paar voortvluchtige misdadigers laten een ontvoerd kleutertje achter op de woonboot van een oude ex-gangster; deze kan het kind niet aangeven omdat zijn verleden de verdenking van medeplichtigheid zou wekken. Bovendien gaat hij zich steeds meer aan de kleuter hechten, hoewel zoiets niet in zijn aard ligt. De aandoenlijke rol van Simon redt deze nogal banale en sentimentele misdaadfilm, maar kan de onuitstaanbare schattigheid van de kleine Fournier niet goedmaken.

Les trois font la paire

1957 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1957. Komedie van Sacha Guitry. Met o.a. Michel Simon, Sophie Desmarets, Philippe Nicaud, Darry Cowl en Christian Méry.

De beeltenis van een moordenaar is in het bezit van de politie en leidt tot de arrestatie van twee mannen die daar sprekend op lijken. De getuige weet de dader niet te identificeren. Publikatie van de foto brengt de opdrachtgevers van de moord in paniek zodat ze de echte dader zelf liquideren. Het gezochte scenario van regisseur Guitry voor deze misdaadkomedie kreeg een nogal amechtige filmvorm met een paar individueel aardige scènes dankzij Simon als commissaris in verwarring. Camerawerk van Philippe Agostini.

La Joyeuse prison

1956 | Komedie

Frankrijk 1956. Komedie van André Berthomieu. Met o.a. Michel Simon, Ded Rysel, Paulette Dubost, Lisette Lebon en Michel Roux.

Een goedmoedige hoofdcipier weet van alle gedetineerden zijn vrienden te maken. En nieuwe gevangene weigert deze verbroedering, maar gebruikt de cipier wel om te ontsnappen. Een op ware gebeurtenissen in een Normandische gevangenis gebaseerde komedie, waarin opgewekt wordt geacteerd; de regie is helaas niet meer dan routineus.

Tempi nostri

1954 | Komedie

Italië/Frankrijk 1954. Komedie van Alessandro Blasetti en Paul Paviot. Met o.a. Memmo Carotenuto, Elisa Cegani, Sophia Loren, Totò en Marcello Mastroianni.

Blasetti die met ALTRI TEMPI de formule van episodefilm een nieuw leven inblies, brengt een reeks schetsen, waarin ondanks armoede en sociale achterstand het optimisme toch steeds wint. Verschillende happy endings zijn meer sympathiek dan overtuigend, maar de film boeit toch, mede door de sterke rolbezetting. Beste schetsen zijn met Mastroianni en Padovani als arm echtpaar dat een baby te vondeling legt en na berouw probeert hem terug te vinden en met De Sica en Cegani als bejaarde filmfiguranten die elkaar nog van vroeger kennen.

Saadia

1953 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1953. Avonturenfilm van Albert Lewin. Met o.a. Cornel Wilde, Mel Ferrer, Rita Gam, Cyril Cusack en Richard Johnson.

Deze film schiet naast de roos. Een intellectueel verhaal over een moderne Marokkaanse heerser en een arts die naar de hand dingt van een bijgelovig inheems dansmeisje. Scenario van Francis d'Autheville.

L' Etrange désir de monsieur Bard

1953 | Komedie

Frankrijk 1953. Komedie van Géza von Radványi. Met o.a. Michel Simon, Geneviève Page, Yves Deniaud, Henri Crémieux en Paul Frankeur.

Een bejaarde en rijke vrijgezel heeft niet lang meer te leven en wil een erfgenaam hebben waartoe hij een revuemeisje zwanger maakt. Tegen de afspraak in gaan ze dan toch huwelijksplannen maken die de op het fortuin azende familieleden proberen te saboteren. Deze met Simon ideaal bezette tragikomedie gebruikt de mogelijkheden van het scenario al te snel op, zodat de film daarna op (overmatige) lengte wordt gebracht met gooi- en smijteffecten. In de eerste helft zit niettemin een aantal zeer treffende scènes.

Monsieur Taxi

1952 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1952. Komedie van André Hunebelle. Met o.a. Michel Simon, Nathalie Nattier, Roland Alexandre, Claire Olivier en Jane Marken.

Een taxichauffeur vindt in zijn auto een tas met geld dat hij zelf best kan gebruiken, maar probeert toch de eigenares op te sporen. Als blijkt dat het de buit van een diefstal is, komt hij door zijn eerlijkheid in moeilijkheden. De glansrol van Simon tilt de al te zeer op de dialoog steunende komedie op een hoger niveau en de pittoreske tekening van de volksbuurt is waarschijnlijk een folkloristische fictie, maar leidt tot pittige karakterrollen.

Le rideau rouge

1952 | Mysterie

Frankrijk 1952. Mysterie van André Barsacq. Met o.a. Jean-Denis Maclès, Michel Simon, Pierre Brasseur, Monelle Valentin en Noël Roquevert.

Waarschijnlijk de enige film van deze theaterman, en helaas is dat aan de regie goed te merken. Toch is het best een aardig thema: het scenario brengt een scène uit Hamlet over naar Macbeth, en de acteur die Banco speelt wordt echt vermoord. In zekere zin een politiefilm, maar toch ook weer niet. Is vooral waardevol door wat de acteurs laten zien, die zich helemaal geven, zonder het te overdrijven. De film is ook bekend onder de titels LES ROIS D'UNE NUIT en CE SOIR, ON JOUE MACBETH.

Le Chemin de Damas

1952 | Biografie

Frankrijk 1952. Biografie van Max Grass. Met o.a. Michel Simon, Claude Laydu, Antoine Balpêtré, François Chaumette en Jacques Dufilho.

Het verhaal van de bekering van de heilige Paulus, die door het zien van de steniging van Sint Stefanus tot inkeer komt en de leer van het christendom gaat prediken. In een visioen heeft hij zijn eigen marteldood echter al voorzien. Een stichtelijke biografie, die met toewijding is gemaakt en die goeddeels de belerende toon weet te vermijden. Wat de vorm betreft blijft de film helaas steken in een nogal trage theatraliteit.

La fille au fouet

1952 | Avonturenfilm, Komedie, Drama

Frankrijk/Duitsland/Zwitserland 1952. Avonturenfilm van Jean Dréville, René Le Hénaff en Roger Burckhardt. Met o.a. Gaby Morlay, Véronique Deschamps, Michel Barbey, Michel Simon en Colette Darfeuil.

Een bewerking van de melodramatische roman Pietro der Schmuggler van Ernst Zahn. Het verhaal gaat over een meisje dat als jongen verkleed is, over smokkelaars, jaloezie, wraak en een erfenis. De rommeligheid van de film wordt nog versterkt door het feit dat er drie regisseurs aan meewerkten. Le Hénaff werd wegens ziekte vervangen door Dréville die de film redde van de onbetekenendheid, door er een verwarrende, tamelijk erotische sfeer aan te geven, met name in de scènes waar het meisje in een jongensinternaat verblijft. Er is ook een Duitse versie gemaakt, met andere acteurs, DAS GEHEIMNIS VOM BERGSEE.

La Vie d'un honnête homme

1952 |

Frankrijk 1952. Sacha Guitry. Met o.a. Michel Simon, Marguérite Pierry, Lana Marconi, Laurence Badie en Pauline Carton.

Een oude industrieel neemt de plaats in van zijn aan lager wal geraakte tweelingbroer en doet voorkomen of hij is overleden om te zien wat familie en personeel echt van hem vinden. Deze venijnige dialoogkomedie geeft het talent van Simon alle kansen.

Le Due verità

1951 | Drama, Misdaad

Frankrijk/Italië 1951. Drama van Alberto Leonviola. Met o.a. Michel Auclair, Anna-Maria Ferrero, Michel Simon en Valentine Tessier.

Een jongeman staat terecht voor moord op een meisje dat hij op het slechte pad zou hebben gebracht. Een geschorste advocaat trekt zich zijn zaak aan en toont aan dat het precies andersom was. Goed spel in dit rechtbankdrama dat te geconstrueerd is in een al te diametrale tegenstelling tussen schijn en werkelijkheid en dat aan het eind melodramatisch ontspoort.

La poison

1951 |

Frankrijk 1951. Sacha Guitry. Met o.a. Michel Simon, Germaine Reuver, Jean Debucourt, Jacques Varennes en Pauline Carton.

Een bloemist is al jaren getrouwd met een drankzuchtige feeks. Beiden hebben moordplannen, maar de man neemt eerst een advocaat die beroemd is om het verkrijgen van vrijspraak in de arm voor hij daad bij voornemen voegt. Deze briljant geschreven zwarte komedie kreeg een uitzonderlijk geslaagde vertolking van Simon als de moordenaar en Debucourt als de pleiter.

La beauté du diable

1950 | Drama

Frankrijk/Italië 1950. Drama van René Clair. Met o.a. Gérard Philipe, Michel Simon, Nicole Besnard, Simone Valère en Carlo Ninchi.

Aan het eind van zijn carrière betreurt wetenschapper Faust dat zijn werk nog lang niet voltooid is. Maar Mephistopheles, duivel in opleiding, biedt uitkomst: in ruil voor zijn ziel krijgt Faust zijn jeugd weer terug. Dat geeft hem meteen de gelegenheid om aan te pappen met vrouwelijk schoon. Bovendien krijgt Faust het alchemistische recept voor goud. Clair maakte een luchtige, wat ironische versie van het aloude verhaal. Philipe is goed als de jonge Faust en Mephistopheles, Simon is nog beter als de oudere versies van de geleerde en de duivel.

Fabiola

1948 | Historische film, Avonturenfilm, Drama

Frankrijk/Italië 1948. Historische film van Alessandro Blasetti. Met o.a. Michèle Morgan, Henri Vidal, Michel Simon, Louis Salou en Massimo Girotti.

Een Gallische gladiator wordt in Rome in de vierde eeuw verliefd op een christenvrouw. Door jaloerse intriganten wordt hij ter dood veroordeeld en zijn geliefde kan hem alleen redden door haar religie af te zweren. Eerste naoorlogse terugkeer tot een van de specialismes van de Italiaanse cinema: het spektakel. Zorgvuldig gemaakt, maar nogal wijdlopig. (De exportversie is maar liefst 70 m korter).

Non coupable

1947 | Film noir, Misdaad

Frankrijk 1947. Film noir van Henri Decoin. Met o.a. Michel Simon, Jean Debucourt, Jany Holt, Ariane Muratore en Christiane Delacroix.

Het lukt een arts in een kleine plaats, die door zijn collega's vanwege zijn middelmatigheid wordt geminacht, het aantal moorden te verdubbelen. Na de dood van zijn vriendin geeft hij zich aan bij de politie, opdat men in hem een knap misdadiger onderkent... maar die gelooft hem niet. Dan pleegt hij zelfmoord. Op het vlak van de misdaadfilm komt Decoin heel wat beter naar voren dan de reputatie die de 'intellectuele' kritiek hem heeft bezorgd. De film heeft veel te danken aan Simon. Scenario van Marc-Gilbert Sauvajon en de regisseur. Camerawerk van Jacques Lemar.

Les amants du Pont Saint-Jean

1947 | Komedie

Frankrijk 1947. Komedie van Henri Decoin. Met o.a. Michel Simon, Gaby Morlay, Marc Cassot, Nadine Alari en André Darnay.

Een oude clochard woont in een onttakelde woning samen met zijn vriendin, als zijn zoon verliefd wordt op de burgemeestersdochter. De burgemeester zal zich niet tegen verbintenis verzetten als de aanstaande schoonvader van zijn kind diens concubinaat legaliseert. Ondertussen ziet het meisje zelf steeds minder de noodzaak van het huwelijk in. Knappe rollen van Simon en Morlay en het genuanceerde scenario van Jean Aurenche en René Wheeler kregen een nogal dorre regie, zodat de emoties op een al te laag pitje sudderen. Fotografie van Jacques Lemare.

Panique

1946 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1946. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Michel Simon, Viviane Romance, Paul Bernard, Charles Dorat en Lucas Gridoux.

Een excentrieke oude man wordt van moord verdacht. Hij is verliefd op de minnares van de echte dader die ongemerkt belastende bewijzen bij hem deponeert. De buurtbewoners komen het slachtoffer wreken. Een traditioneel driehoeksdrama wordt door Duvivier geplaatst binnen massa-hysterie in deze sfeervolle maar erg zwartgallige film. Scenario van regisseur Duvivier en Charles Spaak naar de roman van Georges Simenon. De camera werd bediend door Nicolas Hayer.

La Taverne du poisson couronné

1946 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1946. Misdaad van René Chanas. Met o.a. Michel Simon, Jules Berry, Blanchette Brunoy, Michèle Martin en Yves Vincent.

De zwager van een marinecommandant exploiteert een havenkroeg en heeft een verhouding met de zangeres die voor hem de marinier verliet. Als de marine weer in de haven is, wordt de kroegbaas vermoord. Alleen de keuze van het milieu kan oorspronkelijk worden genoemd, voor de rest is het een doorsnee en mat verfilmd misdaaddrama. Door de ironische dialogen van Henri Jeanson en het spel van de topbezetting wordt het geheel toch nog op smaak gebracht.

Un Ami viendra ce soir

1945 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1945. Oorlogsfilm van Raymond Bernard. Met o.a. Madeleine Sologne, Yvette Andreyor, Cécilia Paroldi, Lily Mounet en Michel Simon.

Een vreemd sanatorium in de Alpen tijdens de Duitse bezetting: het dient als hoofdkwartier van het Verzet terwijl spionnen, door de nazi's betaald, zich onder de demente patiënten bevinden. De sfeer is zo gespannen dat men niet goed de een van de ander kan onderscheiden tijdens de gewelddadige gebeurtenissen. Deze film lijdt onder zijn lengte maar bevat een aantal verstikkende scènes in een claustrofobische sfeer met bovendien uitzonderlijke intense acteerstaaltjes.

Vautrin

1943 | Drama, Historische film, Romantiek

Frankrijk 1943. Drama van Pierre Billon. Met o.a. Michel Simon, Madeleine Sologne, Georges Marchal, Gisèle Casadesus en Line Noro.

Een uit de gevangenis ontsnapte avonturier neemt de identiteit van een Spaanse abt aan en maakt zo zijn entree in de door hem verachte aristocratie. Hij neemt een aantrekkelijke nietsnut onder zijn hoede en wil hem laten trouwen met een gravin. Zijn protégé doorkruist dit plan door op een ander meisje verliefd te worden. De bravoure-rol van Simon redt de film waarin de meest interessante aspecten van Balzacs roman zijn verwaarloosd. De schildering van het milieu en de andere personages zijn niet meer dan decoratieve romantiek.

Au bonheur des dames

1943 | Drama, Historische film

Frankrijk 1943. Drama van André Cayatte. Met o.a. Albert Préjean, Michel Simon, Blanchette Brunoy, Juliette Faber en Suzy Prim.

Oprichting van warenhuis voor damesconfectie in midden vorige eeuw leidt tot ondergang van kleine modewinkels. Nichtje van geruïneerde winkelier gaat als verkoopster in warenhuis werken en wordt verliefd op directeur, wat jaloezie van diens geldschietster tot gevolg heeft. Aan roman van Zola ontleend verhaal en acteursprestaties blijven boeiend, al heeft regisseur Cayatte in vroege film nog veel te leren.

Tosca

1941 | Drama

Italië 1941. Drama van Carlo Koch. Met o.a. Argentina Imperio, Michel Simon, Rossano Brazzi en Carla Candiani.

Rome rond 1800. De beroemde en veelgeprezen operazanger Tosca probeert te voorkomen dat zijn geliefde gevangenisstraf krijgt. Hij levert een verbeten strijd en laat geen mogelijkheid onbenut. Uiteindelijk faalt hij in zijn opzet en wacht beiden hetzelfde lot: de dood. Sentimenteel, romantisch, dramatisch en tragisch. Matig acteerwerk en dito regie.

Paris-New York

1940 | Misdaad, Komedie

Frankrijk 1940. Misdaad van Yves Mirande. Met o.a. Gisèle Préville, Gaby Morlay, Michel Simon, Jules Berry en Marcel Simon.

Politiekomedie vol verwikkelingen en persoonsverwisselingen, die zich afspeelt aan boord van het beroemde passagiersschip 'Normandie' op weg van Le Havre naar New York. Levendig, sprankelend en opmerkelijk goed geacteerd met daarenboven een ongewild historisch documentair tintje. De uiterst produktieve scenarioschrijver Yves Mirande, die in werkelijkheid Anatole Le Querrec heette, heeft slechts een tiental films gemaakt. Deze rolprenten, waaronder MESSIEURS LES RONDS-DE-CUIR en CAFÉ DE PARIS, verdienen beslist om opnieuw ontdekt te worden.

Les Musiciens du ciel

1939 | Drama

Frankrijk 1939. Drama van Georges Lacombe. Met o.a. Michèle Morgan, René Lefèvre, Michel Simon, René Alexandre en Alexandre Rignault.

Een bedelaar die doet alsof hij blind is, leert een Leger des Heils-soldate kennen die zich over hem wil ontfermen. Deze sobere en zonder valse sentimenten gemaakte film toont het Leger zonder een traktaat te worden; hij werd bij de première geen succes bij het aan forse melodramatiek gewend publiek. De herontdekking en -waardering volgden pas in de jaren vijftig. Hoofdrolspeler René Lefèvre schreef zelf het scenario.

Le dernier tournant

1939 | Drama

Frankrijk 1939. Drama van Pierre Chenal. Met o.a. Corinne Luchaire, Florence Marly, Michel Simon, Yvonne Yma en Fernand Gravey.

De allereerste verfilming van het vermaarde boek van James Cain [KL]The Postman Always Rings Twice[KLE] over zwerver Frank (Gravey) die in dienst wordt genomen door goedhartige Nick Marino (Simon) en verliefd wordt op diens vrouw, de wilde Cora (Luchaire). Cora en Frank glijden tussen de lakens en besluiten zich te ontdoen van Nick. Ze zijn onbevreesd voor de politie die Nicks dood beschouwt als een ongeluk. Later krijgt Cora een auto- ongeluk met dodelijke afloop, waarvan Frank ten onrechte de schuld krijgt. Hij wordt veroordeeld tot de guillotine. Volgens sommigen de meest zuivere verfilming van het boek hoewel de film van Tay Garnett met Lana Turner uit 1946 waarschijlijk bekender is, want Chenal's versie kwam vlak voor het uitbreken van WO II uit. Visconti draaide in 1941 zijn interpretatie en Bob Rafelson draaide een uitstekende, nieuwe versie in 1980 met Jack Nicholson in de hoofdrol. Het scenario is van Henry Torrès en de dialogen zijn van Charles Spaak. De fotografie was in handen van Claude Renoir en Christian Matras.

La fin du jour

1939 | Drama

Frankrijk 1939. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Louis Jouvet, Victor Francen, Michel Simon, Madeleine Ozeray en Gabrielle Dorziat.

Een succesvolle, maar berooide acteur neemt zijn intrek in een tehuis voor gepensioneerde artiesten waar hij zijn vrienden en geliefdes van vroeger weer aantreft. De dreigende sluiting van het tehuis wordt afgewend. Een aandoenlijke en treffende milieutekening, met karakterrollen van toen zelf nog jonge acteurs. Scenario van regisseur Duvivier en Charles Spaak.

Fric-frac

1939 | Komedie

Frankrijk 1939. Komedie van Maurice Lehmann en Claude Autant-Lara. Met o.a. Fernandel, Michel Simon, Marcel Vallée, Arletty en Hélène Robert.

Provençaal Fernandel speelt met verve Parijzenaar Marcel, juweliersemployé van beroep en Joris Goedbloed van nature. Wanneer hij het luidruchtige achterbuurtduo Jo en Loulou ontmoet, is hij van laatstgenoemde direct met liefdesblindheid geslagen. Slinkse Loulou, wier wederhelft volpension heeft van Vrouwe Justitia, ziet direct mogelijkheden. Knaladaptatie van het Édouard Bourdet-boulevardstuk uit 1936 zwiert van smeuïge dialogen, met brille afgevuurd door legendarische acteurs. Het argot van Arletty en Simon is vetter dan afgewerkte olie. Fric-frac ('Inbraak') was de derde en laatste coregie van Lehmann en Autant-Lara.

Derrière la façade

1939 | Komedie, Drama

Frankrijk 1939. Komedie van Georges Lacombe. Met o.a. Lucien Baroux, Simone Berriau, Jules Berry, Julien Carette en Gabrielle Dorziat.

De misdaad in een sjiek appartementengebouw leidt tot een onderzoek waarbij elk van de bewoners een geheim blijkt te hebben. Politie-intrige als rode draad door episodische all-star film die in het scenario van toneelschrijver Yves Mirande een oppervlakkige, maar venijnige satire op de bourgeoisie wordt, met afwisselend komische en tragische scènes die de uitzonderlijke rolbezetting optimale kansen geeft. Von Stroheim speelt een arrogante emigrant die van zijn Parijse buren weinig heel laat.

Circonstances atténuantes

1939 | Komedie

Frankrijk 1939. Komedie van Jean Boyer. Met o.a. Michel Simon, Arletty, Dorville, Andrex en Mila Parély.

Bewerking van de roman van Marcel Arnac met een goed scenario en goede dialogen, maar slecht geregisseerd door Jean Boyer, die overigens een indrukwekkende reeks prullen op zijn naam heeft staan. Misschien is dit wel zijn beste film: deze onschuldige, pretentieloze komedie is amper uit de tijd geraakt, mede dankzij prima spel.

Cavalcade d'amour

1939 | Romantiek, Historische film

Frankrijk 1939. Romantiek van Raymond Bernard. Met o.a. Janine Darcey, Simone Simon, Corine Luchaire, Blanchette Brunoy S en Milly Mathis.

Romantische drieluik rond een kasteel aan de Loire. Drie verhalen in drie verschillende periodes. Het eerste luik speelt in 1639. De dochter een slothouder wordt tegen haar wil uitgehuwelijkt aan een lelijke en afstotelijke markies; in de huwelijksnacht is zij hem ontrouw met een komediespeler, maar die wordt gedood. Ze is voor haar verdere leven veroordeeld tot het monster, waarmee ze gedwongen werd te trouwen. Het tweede luik speelt in 1839. Juliette, een naaistertje (Simone Simon) wil trouwen met graaf Hubert (Dauphin), maar zijn machtige oom, de aartsbisschop (Michel Simon) beslist ten gunste van zijn nichtje. Juliette bezwijkt onder het verdriet als het huwelijk voltrokken wordt. In het laatste deel, dat in 1939 speelt, behoort het kasteel aan een rijke bankier (wederom Michel Simon), die voor zijn dochter een geschikte echtgenoot wil zoeken. Zij is daarover niet enthousiast totdat zij de jongeman ontmoet: het is (wederzijdse) liefde op het eerste gezicht, dus eind goed al goed. Escapisme uit de Franse Gouden Eeuw van de cinema met een uitgekiende sterbezetting (van toen) en uitstekende dialogen van niemand minder dan Jean Anouilh en Jean Aurenche die ook het scenario voor hun rekening namen. Het camerawerk is van Robert Le Febvre. Een groot commercieel succes toen de film uitkwam.

Les disparus de Saint-Agil

1938 | Misdaad, Mysterie

Frankrijk 1938. Misdaad van Christian-Jaque. Met o.a. Erich von Stroheim, Michel Simon, Armand Bernard, Aimé Clariond en Serge Grave.

Geheimzinnige verdwijningen in een jongensinternaat en moord op een van de leraren worden opgelost door een leerling, met behulp van de leraar Duits. Verrassende wendingen in sfeervolle en oorspronkelijke misdaadfilm, met ongewoon sympathieke rol van Von Stroheim. Als een van de scholieren figureert de zeer jonge Charles Aznavour.

Les Nouveaux riches

1938 | Komedie

Frankrijk 1938. Komedie van André Berthomieu. Met o.a. Raimu, Michel Simon, Betty Stockfeld, Fernand Fabre en Raymond Segard.

Twee voormalige collega's zijn beiden in goeden doen geraakt. De een gaat zich te buiten aan liefdadigheid, de ander gebruikt zijn geld om hinderlijke tegenstanders uit te schakelen. De lopende band-verfilmer van een reeks succesvolle boulevard- komedies was zo slim om vaak een beroep te doen op goede acteurs; het duo Raimu-Simon geeft deze film haar enige, maar wel spectaculaire kwaliteit.

Le quai des brumes

1938 | Film noir, Drama

Frankrijk 1938. Film noir van Marcel Carné. Met o.a. Jean Gabin, Michèle Morgan, Michel Simon en Pierre Brasseur.

Regisseur Marcel Carné en schrijver Jacques Prévert maakten eigenhandig het 'réalisme poétique' in cinema populair. Le quai des brumes is een prachtig vroeg voorbeeld, Les enfants du paradis (1945) werd het summum en de Amerikaanse film noir volgde hun voorbeeld. Spaarzaam licht, natte klinkers, mistige werf, dromerig fatalisme, alle ingrediënten zijn aanwezig in Le quai des brumes. Acteerkanon Gabin speelt deserteur Jean die een steegje van Le Havre in vlucht, Nelly (Morgan) tegen het lijf loopt en verliefd wordt. Jean doodt Nelly's aanrander, maar wil eigenlijk op een schip naar een ver land.

Le Club des aristocrates

1937 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1937. Komedie van Pierre Colombier. Met o.a. André Lefaur, Jules Berry, Elvire Popesco, Viciane Romance en Michel Simon.

Een berooide aristocraat gaat zich op advies van zijn butler die zich als inbreker ontpopt toeleggen op juwelendiefstallen in zijn milieu. Hij wordt verliefd op een gravin die hem weer op het rechte pad wil helpen en daartoe zijn gestolen diamant zal retourneren. Ze blijkt echter zelf aan het hoofd van een mondaine dievenbende te staan. De vooroorlogse ster-bezetting is de voornaamste bezienswaardigheid in deze zonder fantasie geregisseerde, maar goed geoliede oplichterskomedie die overigens met een botte bijl gemonteerd lijkt te zijn.

Le Choc en retour

1937 | Komedie

Frankrijk 1937. Komedie van Georges Monca en Maurice Kéroul. Met o.a. Michel Simon, René Lefèvre, Janine Crispin, Raymond Cordy en Marcelle Praince.

Een eigenaar van een suikerraffinaderij weet de doorvoering van sociale verworvenheden van het Volksfront, in 1936, in zijn eigen voordeel om te zetten. Hij lokt een staking uit. Zo vermijdt hij bekend te moeten maken dat zijn bedrijf in moeilijkheden verkeert. Zo'n tamelijk reactionaire instelling daargelaten, een sentimentele komedie, waar Michel Simon zich niet aan had moeten wagen, net zo min als de schrijver, Pierre Mac Orlan. Alleen voor de fans van Simon.

Drôle de drame

1937 | Komedie, Mysterie

Frankrijk 1937. Komedie van Marcel Carné. Met o.a. Michel Simon, Louis Jouvet, Françoise Rosay, Jean-Pierre Aumont en Jean-Louis Barrault.

Razend gewiekste komedie van regisseur Carné en scenarist Jacques Prévert, de makers van de klassieker Les enfants du paradis (1945). Hun detectiveparodie Drôle de drame is gelardeerd met surrealistische uithalen in een verhaal over een botanist (Simon) die in het geniep misdaadromannetjes publiceert. Neef en bisschop Soper (Jouvet) maakt jacht op de ongrijpbare schrijver en weet hem zelfs te betrekken in een moordzaak zonder dader en zonder slachtoffer. De mooie beelden van Victoriaans Londen zijn geschoten door Eugen Schüfftan, die eerder baanbrekend werk verrichtte voor Fritz Langs Metropolis.

Sous les yeux d'Occident

1936 | Thriller

Frankrijk 1936. Thriller van Marc Allégret. Met o.a. Danièle Parola, Pierre Fresnay, Michel Simon, Jacques Copeau en Madeleine Suffel.

Intrigrerende spionagefilm over een a-politieke student die uitmedelijden onderdak heeft verschaft aan een vriend die strijdt tegen het Russische imperialisme. Hoewel hij hem 't liefst verraden had, stemt hij uit angst voor de ontdekking daarvan erin toe te spioneren. Zo geraakt hij in de klauwen van de politie en om wille van zijn zielerust bekent hij zijn misdaad, die hij met zijn leven betaalt als hij door een revolutionair wordt neergeschoten. Vooroorlogs Frans vakwerk. Ook bekend als RAZUMOV.

Naples au baiser de feu

1936 | Drama

Italië/Frankrijk 1936. Drama van Augusto Genina. Met o.a. Viviane Romance, Tino Rossi, Michel Simon, Mireille Balin en Marcel Dalio.

Een avonturierster zoekt in Napels clandestien toevlucht bij een kerkorganist en verleidt niet alleen hem, maar ook zijn zingende vriend, die al degelijk verloofd is. Zowel tussen de verloofden als de beide vrienden dreigt alles mis te gaan, tot de vrouw afreist om elders haar heil te zoeken. Dit vooroorlogs succes heeft de jaren niet doorstaan en komt nu vooral belachelijk over. Ook het weerzien met de idolen van weleer roept overwegend vraagtekens op over de redenen van hun succes.

Moutonnet

1936 | Komedie

Frankrijk 1936. Komedie van René Stil. Met o.a. Noël-Noël, Michel Simon, Janine Crispin, Lucien Rozemberg en Suzy Prim.

Een eenvoudige boer begeeft zich in de jungle van de Parijse studio's, waar zijn dubbelganger op het witte doek triomfen viert met het belachelijk maken van... boeren! Onze naïeve vriend vergeeft hem en keert opgelucht terug naar zijn dorp. Een ontroerend blijspel dankzij het veelzijdige talent van Noël- Noël en Simon; Jacques Prévert tekende voor de dialogen. Over het geheel genomen een van de beste films van 1936; helaas niet erg bekend.

Le mort en fuite

1936 | Komedie

Frankrijk 1936. Komedie van André Berthomieu. Met o.a. Jules Berry, Michel Simon, Marie Glory, Fernande Albany en Gaston Mauger.

Acteurs Trignol en Baluchet hebben het gehad met de daverende desinteresse voor hun toneeltalenten en verzinnen een publiciteitsstunt. Baluchet zal Trignol laten 'verdwijnen' en zich vervolgens van moord laten beschuldigen, waarna de doodgewaande uiteindelijk bij het proces zal opduiken. De bezopen onderneming loopt hopeloos in de soep: Trignol raakt daadwerkelijk zoek. Fraai gefotografeerde farce in het volkstheater- en variétémilieu sprankelt dankzij de legendes Berry en Simon. De feestelijke optiteling en auditie-openingsscène zetten meteen de toon. Meerdere herverfilmingen, daaronder in 1955 eentje van Berthomieu zelf.

Faisons un rêve

1936 | Drama

Frankrijk 1936. Drama van Sacha Guitry. Met o.a. Jacqueline Delubac, Sacha Guitry, Raimu, Robert Seller en Arletty.

Klassieke driehoeksverhouding, maar dan in de speciale Guitry-stijl. Een vrouw slaapt bij haar minnaar, de beste vriend van haar man, de slaap der onschuldigen maar 's morgens worden ze gewekt door haar man.

Amants et voleurs

1935 | Drama

Frankrijk 1935. Drama van Raymond Bernard. Met o.a. Florelle, Arletty, Milly Mathis, Maximilienne en Valentine Camax.

Eigenlijk een behoorlijke draak, maar vooruit dan maar. Na het overlijden van zijn vader ontdekt Claude Br[KA1]evin (Blanchar) dat hij geheel en al zonder middelen zit. P[KA2]ere Tabac (Joffre), de peetvader van de buurt, kan hem aan geld helpen. Claude moet dan bij Irma Lurette (Florelle) compromitterende brieven stelen voor haar minnaar, die vreest in moeilijkheden te komen als zijn epistels in verkeerde handen zullen raken. Claude moet haar desnoods koud maken als zij zich verzet. Claude is echter geen dief en moordenaar. Hij vindt in Irma de ware en grote liefde. Ze leefden nog lang (waarvan blijft een mysterie) en gelukkig. Een tamelijk ongebruikelijke rol voor Blanchar. Arletty, die in 1938 beroemd zou worden in HÔTEL DU NORD van Marcel Carné als Raymonde, zien we hier in de rol van Agathe. Het scenario is van regisseur Bernard en Henri Diamant-Berger naar het toneelstuk Le costaud des Épinettes en Un Oisif van Tristan Bernard en Alfred Athis. Dit melodrama werd in 1922 verfilmd onder titel LE COSTAUD DES ÉPINETTES door Raymond Bernard met Germaine Fontaines en Henri Debain. Het camerawerk is van Joseph-Louis Mundwiller en René Ribault. Mono.

Le Bonheur

1934 | Drama

Frankrijk 1934. Drama van Marcel L'Herbier. Met o.a. Charles Boyer, Gaby Morlay, Jean Toulout, Paulette Dubost en Michel Simon.

Een jonge anarchistische kunstenaar voelt zich aan de ene kant aangetrokken tot een filmster, maar ergert zich aan de andere kant aan haar sterallures. Hij doet een vage poging haar te doden, maar dat mislukt; de filmster op haar beurt wordt geïntrigeerd door zijn ambivalente gevoelens: een romance is het gevolg. Hoewel wat dramatisch van opzet, staat de film nog steeds. Dat is een gevolg van het goede spel en de goede sfeertekening. Het scenario is van regisseur L'Herbier naar een toneelstuk van Henry Bernstein. Het camerawerk is van Harry Stradling.

L'atalante

1934 | Drama, Experimenteel, Komedie, Romantiek

Frankrijk 1934. Drama van Jean Vigo. Met o.a. Michel Simon, Dita Parlo, Jean Dasté, Gilles Margaritis en Louis Lefebvre.

De jonge vrouw van een binnenschipper verveelt zich door haar eentonige bestaan aan boord en voelt zich onbehaaglijk door de aanwezigheid van een bizarre knecht. Als ze Parijs aandoen laat ze zich het hof maken door een ander, maar de dekknecht weet haar bij haar echtgenoot terug te brengen. Dit simpele en voorspelbare gegeven kreeg door de verrassende vormgeving en het weinig bekende milieu een opmerkelijke en tijdloze charme. Waarschijnlijk de beste rol van Simon, terwijl deze geheel werd geïmproviseerd. Een flop bij de première, nu klassiek, al heeft de te jong gestorven Vigo het succes zelf niet mee kunnen maken. Scenario van de regisseur en Albert Riéra naar een manuscript van Jean Guinée. Ook bekend als LE CHALAND QUI PASSE.

Lac aux dames

1933 | Romantiek, Drama

Frankrijk 1933. Romantiek van Marc Allégret. Met o.a. Jean-Pierre Aumont, Simone Simon, Rosine Déréan, Odette Joyeux en Illa Meery.

Een jonge badmeester van een zwembad in een bergmeer heeft veel succes bij toeristes en meisjes uit de streek, maar is zelf verliefd op de dochter van een industrieel die hem beneden hun stand vindt. Door toedoen van een intelligent meisje uit de buurt volgt er toch een happy ending. Deze allesbehalve opmerkelijke film kreeg mettertijd een meerwaarde door de in de studio nagebouwde natuurdecors, die irreële beelden opleverden. Simon als het intrigerende natuurmeisje heeft een ongegeneerd en modern gebleven natuurlijk spel, waardoor ze binnen de vooroorlogse cinema uniek zou blijven. Dialogen van Colette. Scenario van Jean-Georges Auriol naar de roman van Vicki Baum.

Du haut en bas

1933 | Drama, Komedie

Frankrijk 1933. Drama van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Jean Gabin, Jeannine Crispin, Michel Simon, Margo Lion en Ma.

Een Weense stervoetballer keert na een overwinning terug in zijn wijk, die bevolkt wordt door allerhande mislukkelingen. Een werkloze onderwijzeres zoekt zijn steun en schaaft tevens zijn verwaarloosde ontwikkeling bij. De laatste Franse film van Pabst vóór zijn emigratie naar Hollywood is een teleurstelling, zowel door de niet-overtuigende Franse reconstructie van Wenen als door zijn ongeïnspireerde aanpak van de romance tussen de voetballer en de onderwijzeres. De bijrollen, zoals die van Simon en Lion als de verwerpelijke werkgevers van de heldin in haar tijdelijke betrekking als dienstmeisje, krijgen méér reliëf. De toen uit Duitsland gevluchte Peter Lorre heeft een minieme bijrol als bedelaar.

Boudu sauvé des eaux

1932 | Komedie

Frankrijk 1932. Komedie van Jean Renoir. Met o.a. Michel Simon, Charles Granval, Sévérine Lerczinska Lerczinska, Marcelle Hainia en Jacques Becker.

Édouard Lestingois, boekhandelaar aan de Quai de Conti in Parijs, redt clochard Boudu nadat deze van de Pont des Arts in de Seine is gesprongen. Vanaf het moment dat de levensmoede straatschuimer weer bij zijn positieven is ('Ben ik dood?') en bij monsieur en madame Lestingois zijn intrek neemt, loopt het huishouden gestaag uit het roer. Klassieke zedenkomedie met een briljante Simon als Boudu, en de aloude levensles: sommige individuen zijn individueler dan anderen. Naar het theaterstuk uit 1919 van René Fauchois, die de ruimhartige boekhandelaar ook zelf op de bühne speelde, tegenover Simon.

On purge bébé

1931 | Komedie

Frankrijk 1931. Komedie van Jean Renoir. Met o.a. Michel Simon, Jacques Louvigny, Marguerite Pierry, Fernandel en Sacha Tarride.

Een zakenman probeert een opdracht tot levering van po's aan een legerkazerne te krijgen, maar een bespreking met een legerfunctionaris wordt onbedoeld volledig in de war gestuurd door zijn gezinsleden. De klucht van Feydeau kreeg in Renoirs filmversie een optimale vaart en vertolking, waardoor de vroege sprekende film in geen enkel opzicht zijn werking heeft verloren.

La chienne

1931 | Drama, Experimenteel, Film noir

Frankrijk 1931. Drama van Jean Renoir. Met o.a. Michel Simon, Janie Marèze, Georges Flamant, Magdeleine Bérubet en Jean Gehret.

Een ongelukkig getrouwde winkelbediende wordt hopeloos verliefd op een doortrapte jonge vrouw, die hem samen met haar minnaar, uitbuit en misbruikt. Noodlottig drama werd een klassieker, mede door de uitzonderlijke rol van Simon. Scenario van Jean Renoir en André Girard. Camerawerk van Théodore Sparkuhl. Opnieuw verfilmd als SCARLET STREET.

Jean de la lune

1931 | Komedie

Frankrijk 1931. Komedie van Jean Choux. Met o.a. Madeleine Renaud, René Lefebvre, Michel Simon, Jean-Pierre Aumont en Constant Rémy.

Een dichterlijke bloemenverkoper troggelt een grillige jonge vrouw af van haar minnaar, met steun van haar broer. Eenmaal met hem getrouwd zal ze ook hem ontrouw zijn, maar toch terugkomen. De eigen scenariobewerking door Marcel Achard houdt de toon van zijn beste bitterzoete komedies geheel intact, en geeft de acteurs-in-topvorm alle kansen. Vooral Simon is perfect als de excentrieke broer. (Simon pretendeert tevens de regie van Choux te hebben overgenomen; hoe dan ook, de film is een opmerkelijk fris gebleven prestatie.) Opnieuw gefilmd in 1948. Camerawerk van Perinal, Isnard en Raulet.

L' Enfant de l'amour

1930 | Drama

Frankrijk 1930. Drama van Marcel L'Herbier. Met o.a. Emmy Lynn, Jacques Catelain, Jean Angelo, Marie Glory en Michel Simon.

Zangeres heeft buitenechtelijk zoontje dat ze verwaarloost voor politicus met wie ze jarenlange verhouding heeft. Als hij minister wordt laat hij haar vallen en de volwassen zoon begint als journalist campagne tegen hem om zijn moeder te wreken. Melodrama heeft curiositeitswaarde als eerste Franse geluidsfilm.

Tire-au-flanc

1928 | Komedie, Drama

Frankrijk 1928. Komedie van Jean Renoir. Met o.a. Georges Pomiès, Michel Simon, Fridette Fatton, Félix Oudart en Jeanne Helbling.

Eerste filmbewerking van een toneelstuk van Mou[KA1]ezy- [KA1]Eon en Sylvane, dat toentertijd en nog lang daarna enorm populair was. De film is een kluchtige schets van het kazerneleven en beschikt over alle traditionele elementen: de tirannieke kolonel, die niet van `slappelingen` houdt, de pesterijen, de talloze incidenten die het bestaan van een dienstplichtige kleur geven, enz. Aan het einde van het verhaal voeren de soldaten een (niet minder rommelige) show op om het einde van hun rekrutentijd te vieren. Het toneelstuk en de film zijn al wat ouder, maar de film blijft het bekijken waard, want hoewel Renoir naar zichzelf op zoek is, blijkt de montage dankzij haar vloeiende verloop heel modern te zijn en komen de acteurs heel natuurlijk over. Marc Perrone verzorgde in 1996 een versie met muziek. Regie-assistenten waren Lola Markovitch, André Cerf en Alberto Calvacanti. Het scenario is van Renoir, André Cerf en Claude Heymann. Het camerawerk is van Jean Bachelet.

La passion de Jeanne d'Arc

1927 | Historische film

Frankrijk 1927. Historische film van Carl Dreyer. Met o.a. Renée Falconetti, Eugène Sylvain, Antonin Artaud, Maurice Schutz en André Berley.

Tijdens een vijf maanden durend proces proberen rechters met chantage en intimidatie Jeanne d`Arc haar overtuiging af te doen zweren, maar ze kiest toch voor de brandstapel. Deze klassieke zwijgende film is geheel opgebouwd uit dramatische close-ups waarbij Falconetti zich in zijn enige filmrol een uitzonderlijk gevoelig instrument toont. Zelfs de tussentitels zijn functioneel gemaakt in het ritme van de afwisseling van beelden (wat in de latere versies met muziekgeluidsband is verstoord). Het camerawerk is van Rudolf Mat[KA1]e. De decors zijn van Jean Hugo en Herman Warm. Het negatief van de film verbrandde in 1928 in de UFA-studio. Dreyer herstelde hem samen met zijn monteuse Frau Oswald, maar ook die versie kwam in de vlammen om. In 1952 werd een gerestaureerde versie gemaakt, voorzien van religieuze muziek; dit laatste kreeg geen goedkeuring van Dreyer (ook al slachtoffer van de Parijze cleris die indertijd sc[KA2]enes coupeerde), maar men trok zich daar niets van aan. Tenslotte maakte de Duitse omroep NDR een versie waarvoor pianist Gottfried B[KA3]ottger (geboren 1949) passende muziek schreef. Sommige vertoningen op de tv duren 6m langer.

Casanova

1927 | Drama

SU/Frankrijk 1927. Drama van Alexander Volkoff. Met o.a. Ivan Mozzhukhin, Diana Karenne, Suzanne Blanchetti, Jenny Jugo en Rina De Liguro.

De Venetiaanse hartendief uit de titel (Mosjoukine) maakt het te bont in zijn eigen stad en ziet zich gedwongen zijn toevlucht te nemen tot het Russishe hof van tsarina Catherina de Grote (Bianchetti). De film werd in 1926 gedraaid en ging in de Angelsaksische landen pas in 1931 in première nadat hij flink gecensureerd was. Dit is de gerestaureerde versie.

Feu Mathias Pascal

1926 | Zwijgende film, Drama

Frankrijk 1926. Zwijgende film van Marcel L'Herbier. Met o.a. Ivan Mozzhukhin, Marcelle Pradot, Lois Moran, Marthe Mellot en Michel Simon.

De schoonmoeder van de ongelukkige Mathias Pascal (Mozzhukhin) is een loeder. En dan overlijdt ook nog zijn geliefde dochter. Aangeslagen reist hij naar Monte Carlo, en wint daar een fortuin. Op de terugreis leest hij in een krant zijn eigen overlijdensbericht, hij besluit elders een ander leven te beginnen, maar ook dat valt na verloop van tijd tegen. Interessante zwijgende film naar een roman van Pirandello. L'Herbier was vooral ten tijde van de stomme film een van de belangrijkste Franse regisseurs.

Vocation d'André Carel

1924 | Komedie, Romantiek

Zwitserland/Frankrijk 1924. Komedie van Jean Choux. Met o.a. Michel Simon, Blanche Montel, Camille Bert, Maurice Destain en Stéphane Audel.

Dit scenario is tegenwoordig niet meer te pruimen. De eerste rol op het witte doek van Simon. Hij speelt een ontvanger van belastingen en hij blijkt lachwekkend. De briljante documentairemaker Charles-Georges Duvanel tekende voor onweerstaanbaar gevoelig camerawerk die de natuurlijke decors goed laat uitkomen. De Zwitser Choux heeft voor zijn eerste film talentvol de techniek van de 'symphonie visuelle' gebruikt, waardoor de montage van 1500 opnames beknopt en vloeiend is. Ontmoedigd door de onverschilligheid van zijn landgenoten, vluchtte Choux naar Parijs om daar carrière te maken. Hij zette nooit meer een voet in Zwitserland.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Michel Simon op televisie komt.

Reageer