Pierre Fresnay: regie en cast.
Er zijn 41 films gevonden.

Les vieux de la vieille

1960 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1960. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. Jean Gabin, Pierre Fresnay, Noël-Noël, Mona Goya en Yvette Etiévant.

Als drie kabaalmakers - inmiddels op leeftijd gekomen - besluiten hun geboorteplaats te verruilen voor een pension in een naburig dorp, is iedereen blij van een drietal lastposten verlost te zijn. De wijn smaakt hen echter niet en ze besluiten dat `Oost West, thuis best` is en moeten met de burgemeester afspreken dat ze zich niet zullen misdragen om weer toegelaten te mogen worden. Verouderde film over het Franse platteland (Vendée) met weinig sterke hoofdrollen ondanks de sterbezetting. Michel Audiard schreef ten principale het scenario naar de roman van René Fallet, die hem samen met regisseur Grangier bijstond. Het camerawerk is van Louis Page.

La Millième fenêtre

1960 | Drama, Komedie

Frankrijk 1960. Drama van Robert Menegoz. Met o.a. Pierre Fresnay, Jean-Louis Trintignant, Barbara Lass, Julien Carette en Michel de Ré.

Een oud-marinier installeert zich in zijn bouwvallige geboortehuis en stagneert daarmee de voltooiing van een torenflat met 3000 woningen. Hij blijft pal op zijn rechten staan tot een Poolse studente, die verliefd is op de architect, hem tot andere gedachten brengt. Een sociale tragikomedie in de stijl van de vooroorlogse Frank Capra-films die nogal voorspelbaar uitvalt. De volkse hoofdrol wordt door Fresnay te opgelegd en doorzichtig geacteerd. Schilderachtige bijrollen.

Les Affreux

1959 | Komedie

Frankrijk 1959. Komedie van Marc Allégret. Met o.a. Pierre Fresnay, Darry Cowl, Anne Collette, Louis Seigner en Jacques Charon.

Door misverstand uit verstrooidheid belandt modelboekhouder in gevangenis en jonge uitvinder in militaire dienst. Eenmaal ontslagen associ[KA3]eren ze zich om wraak te nemen voor de verloren tijd. Vriendelijk satirische komedie heeft geestige dialoog en een aantal geslaagde gags, maar regie houdt het al te tam. Goed spel, vooral van Darry-Cowl (die niet met dankbare rollen verwend is)

Et sa soeur

1958 | Komedie

Frankrijk 1958. Komedie van Maurice Delbez. Met o.a. Pierre Fresnay, Arletty, Jean-Claude Brialy, Sophie Grimaldi en Jacques Dufilho.

Een venijnige journaliste domineert haar broer, een krantendirecteur, en haar nichtje, dat met een berooide student wil huwen. Promotie naar de rubriek 'hartsproblemen' heeft als resultaat dat ze adviezen op papier geeft die haar zelf tegenwerken. Ondanks zijn geringe lengte is dit toneelkluchtgegeven nog te simpel om het zonder toegevoegde gags te kunnen stellen, die niets met de actie te maken hebben. De film is slechts curieus om de rolbezetting.

The Fanatics

1957 |

1957. Alex Joffe. Met o.a. Michel Auclair, Pierre Fresnay en Grégoire Aslain.

Een venijnige journaliste domineert haar broer, een krantendirecteur, en haar nichtje, dat met een berooide student wil huwen. Promotie naar de rubriek 'hartsproblemen' heeft als resultaat dat ze adviezen op papier geeft die haar zelf tegenwerken. Ondanks zijn geringe lengte is dit toneelkluchtgegeven nog te simpel om het zonder toegevoegde gags te kunnen stellen, die niets met de actie te maken hebben. De film is slechts curieus om de rolbezetting.

Les Oeufs de l'autruche

1957 | Komedie

Frankrijk 1957. Komedie van Denys de La Patellière. Met o.a. Pierre Fresnay, Simone Renant, Marguerite Pierry, Georges Poujouly en Ypko Tani.

Een zelfingenomen fabrieksdirecteur meent ook een voorbeeldig gezinsleven te hebben, tot hij merkt dat zijn oudste zoon homoseksueel is en modeontwerper wil worden, terwijl de jongste zich laat inpalmen door een Japanse gravin. Een venijnige boulevardkomedie van André Roussin - die inmiddels veel scherpte verloren heeft - kreeg een bekwame maar fantasieloze filmversie, maar biedt de verrassing van de anders op het pompeuze af serieuze Fresnay in de komische vaderrol.

Les Fanatiques

1957 | Thriller

Frankrijk 1957. Thriller van Alex Joffé. Met o.a. Pierre Fresnay, Michel Auclair, Françoise Fabian, Grégoire Aslain en Tilda Thamar.

Generaal die Zuidamerikaanse revolutie bloedig gaat onderdrukken moet tijdens overtocht door tijdbom worden gedood, maar hij kiest op het laatste moment voor een lijnvliegtuig in plaats van een privévliegtuig. Ondanks bedenkingen besluiten de samenzweerders het belang van de revolutie te laten gaan boven het lot van passagiers, maar een fatale hartaanval van de generaal maakt aanslag overbodig als er nauwelijks nog tijd is om bom onklaar te maken. Film houdt de spanning goed vast, al is de situatie daarna vaker en spectaculairder gebruikt voor rampenfilms. Dialogen over ideologie en gewetensconflicten zijn weinig overtuigend.

L'homme aux clefs d'or

1956 | Drama, Komedie

Frankrijk 1956. Drama van Léo Joannon. Met o.a. Pierre Fresnay, Annie Girardot, Grégoire Aslain, Gil Vidal en Jean Rigaux.

Wraak van scholieren op een idealistische leraar die hen op het rechte pad probeert te brengen, leidt tot zijn ontslag, zodat hij een baantje als hotelportier in Monte Carlo moet aannemen waar de leerlingen een diefstal voorbereiden. De film steunt bijna geheel op de moraliserende dialogen die zo irritant gaan werken dat de sympathie van de toeschouwer zich tegen de oude idealist keert en voor de jeugdige criminelen doet kiezen. Goed bedoeld maar bedroevend uitgewerkt. Het scenario is van Léo Joannon en Roland Laudenbach.

Les aristocrates

1955 | Drama

Frankrijk 1955. Drama van Denys de La Patellière. Met o.a. Pierre Fresnay, Brigitte Auber, Maurice Ronet, Jacques Dacqmine en Georges Descrières.

Deze film gaat over de autoritaire markies de Maubrun (Fresnay) die niet meer met zijn tijd kan meegaan. Hij is tegen het voorgenomen huwelijk van zijn dochter Daisy (Auber), die met een rijkaard beneden haar stand wil trouwen. Hij geeft de strijd op als hij merkt dat hij alleen staat. Het fatale ongeluk dat een van zijn zoons krijgt, is de druppel die de emmer doet overlopen: hij trekt zich terug in een klooster. Hoewel het verhaal een draak is, zeker een halve eeuw later (het speelt in N.O. Frankrijk in Bourgondië rond 1950), is de psychologische aanpak van het familiedrama goed gedaan, waardoor het niet veroudert. De spelprestaties zijn heel behoorlijk, maar er zijn even sterke, zo niet betere, boeiendere en modernere films over dit onderwerp gemaakt die gemakkelijk kunnen opwegen tegen deze rolprent. Het scenario is van Roland Laudenbach naar de roman van Michel de Saint-Pierre. De fotografie was in handen van Pierre Petit.

Le Défroqué

1953 | Drama

Frankrijk 1953. Drama van Léo Joannon. Met o.a. Pierre Fresnay, Pierre Trabaud, Nicole Stéphane, Léo Joannon en Marcelle Géniat.

Afvallige priester is verbeten atheïst die zich in krijgsgevangenschap onderscheidt door morele moed. Jonge medegevangene wil na de bevrijding zelf priester worden en probeert atheïst te bekeren. Film was bij première aandachttrekkend en veelgeprezen discussiestuk, komt nu over als soms melodramatisch.

La Route Napoléon

1953 | Komedie

Frankrijk 1953. Komedie van Jean Delannoy. Met o.a. Pierre Fresnay, Claude Laydu, Mireille Ozy, Henri Vilbert en René Génin.

Een publiciteitsman wil een vakantiereis organiseren volgens de route die Napoleon volgde na zijn vlucht van Elba. Omdat hem onderweg de toegang geweigerd wordt, pleegt hij geschiedvervalsing door de bevolking van een dorpje wat verderop in de waan te brengen dat Napoleon ooit in hun midden heeft verbleven. Deze op zich aardige en oorspronkelijke satire schiet zijn doel voorbij, omdat zowel de regisseur als de hoofdrollen de vereiste lichte aanpak missen.

Il est minuit, Dr. Schweitzer

1952 | Biografie

Frankrijk 1952. Biografie van André Haguet. Met o.a. Pierre Fresnay, Jeanne Moreau, Raymond Rouleau, Jean Debucourt en Georges Chamarat.

Een Elzasser dominee gaat op latere leeftijd medicijnen studeren en brengt met internationale orgelconcerten geld bijeen voor een hospitaal te Lambarene in Frans Equatoriaal Afrika. Na een jaar breekt WO I uit en hij wordt vanwege zijn geboorte in de Elzas door het Franse bestuur geïnterneerd. Deze filmbiografie is gebaseerd op een toneelstuk van Gilbert Cesbron en blijft ondanks documentaire inlassen haar theatrale herkomst verraden. Interessant vanwege het onderwerp, hoewel zo doortrokken van een geur van uitsluitend nobelheid dat het resultaat niet steeds overtuigt.

Un Grand patron

1951 | Drama

Frankrijk 1951. Drama van Yves Ciampi. Met o.a. Pierre Fresnay, Renée Devillers, Roland Alexandre, Jean-Claude Pascal en Marcel André.

Specialist in niertransplantaties komt tot inzicht dat hij zijn vrouw en privé-verplichtingen heeft verwaarloosd, maar het werk trekt toch weer, ook omdat favoriete neef voor medische wetenschap kiest. Film vermijdt aantal clichés van doktersroman, maar houdt zich angstvallig aan alle andere zodat conventioneel drama overbleef zonder veel overtuigingskracht. Spel van acteurs is navenant.

Monsieur Fabre

1951 | Biografie, Historische film

Frankrijk 1951. Biografie van Henri Diamant-Berger. Met o.a. Elina Labourdette, Elisabeth Hardy, Espanita Cortez, France Descaut en Catherine Cullaz.

Gedramatiseerde film over het leven van Jean-Henri Fabre (Fresnay) een wetenschapper uit de Provence, die de geschiedenis is ingegaan als insektenkenner (entomoloog). Het verhaal speelt ten tijde van het Seconde Empire van Napoleon III (Bertin), die van 1852 tot 1870 keizer van Frankrijk was. De film is vooral curieus door het camerawerk van Claude Renoir. Het scenario is van regisseur Diamant-Berger en Jack Kirkland naar een idee van W. Futter.

Dieu a besoin des hommes

1950 | Drama

Frankrijk 1950. Drama van Jean Delannoy. Met o.a. Pierre Fresnay, Madeleine Robinson, Daniel Gélin, Andrée Clément en Antoine Balpêtré.

Een rebelse eilandbevolking heeft haar priester verdreven, maar dwingt vanuit de behoefte aan sacramenteel leven de koster om diens functies te imiteren. Een nieuw aangestelde priester ontmoet vijandschap en conflicten rond zelfmoord, maar de koster doet zijn invloed gelden bij de terugkeer naar reguliere godsdienstbeleving. Het boeiend scenario over de behoefte aan religie ondanks ontsporingen in primitief bijgeloof kreeg een meer op uiterlijke esthetiek dan op bezieling gerichte regie. Er zijn overwegend rake typeringen, maar zeker naar het einde slaat de geur van heiligheid wel toe.

Vient de paraître

1949 | Komedie

Frankrijk 1949. Komedie van Jacques Houssin. Met o.a. Blanchette Brunoy, Hélène Petit, Marguerite de Morlaye, Pierre Fresnay en Frank Villard.

Een wrede satire op de uitgeverswereld naar het stuk van Edouard Bourdet oftewel hoe een na[KA3]ieve schrijver, neem Zola, een geduchte carri[KA2]erejager kan worden. Met wrede baas, succesvol maar zich belachelijk gedragend schrijver en haatdragende mislukkeling. Bittere, geniepige, hypocriete personages en het is allemaal niet zo slecht gezien. Perfect spel van de acteurs. De regisseur, die als voorbeeld Bernard Grasset heeft genomen, weet het beste uit hen te halen. Dit zou tot op heden de laatste film van Houssin (geboren in 1902) worden. Hij is de moeite waard om opnieuw te ontdekken.

La Valse de Paris

1949 | Biografie

Frankrijk 1949. Biografie van Marcel Achard. Met o.a. Pierre Fresnay, Yvonne Printemps, Noëlle Norman, Denise Provence en Jacques Charon.

De operette-componist Offenbach brengt een jonge zangeres tot roem en helpt haar over haar wantrouwen jegens mannen heen - gemotiveerd door eerder liefdesverdriet. Het resultaat is dat ze hem bedriegt met haar talrijke bewonderaars, zodat hij voor haar 'La belle Hélène' componeert als een spottend portret. Deze ironische muzikale biografie is zowel in regie als door het acteren nogal toneelmatig gebleven, waardoor de geluidsband meer bezieling heeft dan het beeld. Scenario van Marcel Achard. Camerawerk van Christian Matras.

Barry

1949 | Romantiek, Drama

Frankrijk 1949. Romantiek van Richard Pottier. Met o.a. Simone Valère, Pauline Carton, Liliane Lesaffre, Pierre Fresnay en Gérard Landry.

Dit zware melodrama, zoals ze al jaren niet meer worden gemaakt, speelt zich af in het Eerste Keizerrijk. We zien afscheid en weerzien tussen geliefden. Maar ook aan het slot een lawine, tijdens welke een monnik van het hospitium van Saint- Bernard de heldin, voor wie hij vroeger een onbeantwoorde liefde koesterde, redt. Maar hij sterft en dan, etc. etc. Niet nog meer verklappen! Er komt geen einde aan en het komt vandaag de dag ongewild grappig over. Blijven over de mooie landschappen van cameraman Charles Suin en de kleding uit die tijd, ontworpen door Mayo en Noeppel.

Au grand balcon

1949 | Drama

Frankrijk 1949. Drama van Henri Decoin. Met o.a. Pierre Fresnay, Georges Marchal, Janine Crispin, Suzanne Dehelly en Germaine Michel.

Oude vrijsters leiden een pension voor vliegeniers en zijn zo de meelevende getuigen van de moeizame, maar uiteindelijk geslaagde oprichting van een commerciële luchtvaartmaatschappij op Zuid-Amerika. Toegewijd gemaakte en door Joseph Kessel geschreven hommage aan de luchtvaart is nogal traag en er wordt bovendien vrij dor geacteerd. Het inmiddels historisch geworden beeld van de luchtvaart is niettemin interessant.

Barry - moines du Mont Saint Bernhard

1948 | Avonturenfilm, Romantiek

Frankrijk​/​​Zwitserland 1948. Avonturenfilm van Karl Anton en Richard Pottier. Met o.a. Pierre Fresnay, Simone Valère, Gérard Landry, Marc Valbel en Jean Brochard.

In dit nationalistische melodrama over een monnik zien we diverse reddingen in de bergen, gedwarsboomde liefdes, de sint- bernhardshond Barry en op de achtergrond lawines en sneeuwstormen. Anton werd vervangen door de al even middelmatige Pottier, die de film af heeft gemaakt. Het resultaat is treurig. Bovendien krijgt deze film iets belachelijks door het overdreven acteren van Fresnay. Gefilmd door maar liefst acht cameramensen, hetgeen de samenhang niet ten goede is gekomen.

Monsieur Vincent

1946 | Historische film, Drama

Frankrijk 1946. Historische film van Maurice Cloche. Met o.a. Pierre Fresnay, Jean Carmet, Aimé Clariond, Jean Debucourt en Lise Delamare.

Een pastoor wordt aalmoezenier aan het hof, maar blijft alle aandacht geven aan zieken, vondelingen en andere misdeelden en geeft daar zijn leven en gezondheid aan. De eertijds beroemde film onderscheidde zich door een niet al te zalvend godsdienstig betoog, maar is nu ondanks de verzorgde vormgeving en het toegewijd acteren toch gedateerd, ook omdat de grime waarmee de personages geleidelijk aan ouder worden gemaakt nogal doorzichtig is. Niettemin behouden aantal een scènes hun overtuigingskracht.

Le Visiteur

1946 | Misdaad

Frankrijk 1946. Misdaad van Jean Dréville. Met o.a. Simone Sylvestre, Maria Maya, Pierre Fresnay, Michel Vitold en Antoine Balpêtré.

De bewoners van een internaat met een nogal slappe discipline ontvangen hun weldoener Monsieur Sauval enthousiast. Een enkele leerling ontdekt de ware identiteit van de bezoeker die zich als Sauval voordoet: een gangster op de vlucht. Sauval maakt een afspraak met de politie: hij laat zich gevangen nemen na zijn 'vertrek' en ver uit het gezichtsveld van de kinderen die aan hem de beste herinneringen bewaren. Op dit interessante thema en in het spoor van DISPARUS DE SAINT-AGIL is Jean Dréville erin geslaagd een gevoelige en aangrijpende film te maken.

La Fille du Diable

1946 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1946. Misdaad van Henri Decoin. Met o.a. Andrée Clément, Thérèse Dorny, Pierre Fresnay, Fernand Ledoux en Henry Charrett.

De tegenwoordig in de ogen van de kritiek erg verdachte Decoin kende slechts missers, ondanks zijn hoge produktiviteit. Deze is opgenomen in de periode dat hij ernstige problemen had met de verzetsbeweging vanwege de ideologie achter LES INCONNUS DANS LA MAISON (1942) - overigens een van de hoogtepunten uit zijn werk. Hij zet zijn naam hier onder een fatsoenlijke misdaadfilm. De geschiedenis van een man die, rijk geworden in de Verenigde Staten, zijn leven in Frankrijk onder een valse naam over tracht te doen...maar het noodlot slaat toe en hij wordt gearresteerd.

Le voyageur sans bagage

1943 | Komedie

Frankrijk 1943. Komedie van Jean Anouilh. Met o.a. Pierre Fresnay, Blanchette Brunoy, Marguerite Deval, Jean Brochard en Louis Salou.

Een van de twee films die Anouilh maakte. Deze bewerking van zijn befaamde toneelstuk werd volledig afgekraakt door de critici. Inderdaad maakt het toneelaspect de film erg zwaar. De beklemmende atmosfeer, het pessimisme en de somberheid van het stuk zijn ook hier aanwezig. Alleen al om Fresnay in de hoofdrol is het de moeite waard deze film te bekijken. Het camerawerk van Christian Matras is weliswaar te statisch maar toch opmerkelijk. Goede muziek van Francis Poulenc en fraaie decors van Jacques Krauss.

Le corbeau

1943 | Film noir, Misdaad, Thriller, Drama

Frankrijk 1943. Film noir van Henri-Georges Clouzot. Met o.a. Pierre Fresnay, Ginette Leclerc, Micheline Francey, Pierre Larquey en Héléna Manson.

Een slaperig Frans dorpje raakt geïnfecteerd met achterdocht vanwege anonieme dreigbrieven. In de geheimzinnige epistels, getekend Le corbeau (de raaf), worden diverse dorpelingen beschuldigd van onfatsoenlijk gedrag. Le corbeau is één van de meest bejubelde film noirs vanwege de sfeervolle cinematografie, de effectieve suspense en de treffende zedenles (niemand is fatsoenlijk). Tegelijkertijd is de film besmet omdat de makers werkten voor productiehuis Continental, een filmbedrijf dat door nazi Joseph Goebbels in 1940 was opgezet om het Franse publiek te sussen met a-politiek vermaak. Na de bevrijding werd cineast Clouzot voor twee jaar geschorst en kreeg acteur Fresnay zes maanden celstraf.

La main du diable

1943 | Horror

Frankrijk 1943. Horror van Maurice Tourneur. Met o.a. Pierre Fresnay, Josseline Gaël, Palau, Guillaume De Sax en Noël Roquevert.

Een schilder zonder veel talent koopt als talisman een kistje met een mensenhand erin en opeens gaat het beter met zijn kunst en in de liefde, tot Satan als prijs voor zí[KA1]jn hand steeds hogere eisen aan hem komt stellen. De veteraan-regisseur weet in beeld een beklemmende sfeer te bereiken, maar Fresnay als de belaagde artiest blijft al te bedachtzaam. Geschreven door Jean-Paul Le Chanois, gefilmd door Armand Thirard. Ook bekend als CARNIVAL OF SINNERS.

La main diable

1942 |

Frankrijk 1942. Maurice Tourneur. Met o.a. Josseline Gaël, Pierre Fresnay en Palau.

Een schilder zonder veel talent koopt als talisman een kistje met een mensenhand erin en opeens gaat het beter met zijn kunst en in de liefde, tot Satan als prijs voor zí[KA1]jn hand steeds hogere eisen aan hem komt stellen. De veteraan-regisseur weet in beeld een beklemmende sfeer te bereiken, maar Fresnay als de belaagde artiest blijft al te bedachtzaam. Geschreven door Jean-Paul Le Chanois, gefilmd door Armand Thirard. Ook bekend als CARNIVAL OF SINNERS.

L'assassin habite au 21

1942 | Misdaad, Komedie, Thriller

Frankrijk 1942. Misdaad van Henri-Georges Clouzot. Met o.a. Pierre Fresnay, Suzy Delair, Huguette Vivier, Jean Tissier en Pierre Larquey.

Rechercheur Wenceslas (Fresnay) ontdekt het adres van een seriemoordenaar, maar de moeilijkheid is dat het huis in kwestie een pension is met veel gasten. Wenceslas besluit te infiltreren, vermomd als priester. Zijn vriendin Mila Malou (Delair), een zangeres op zoek naar publiciteit, komt hem helpen. Dit debuut van auteur-cineast Clouzot bevat allerlei elementen die volgende films als Le corbeau en Les diaboliques vermaard zouden maken: een ingewikkelde moordzaak, seksuele spanning en wantrouwen jegens autoriteiten. L'assassin habite au 21 werd gedraaid tijdens de Duitse bezetting wat vooral voelbaar is in de ontknoping.

Le dernier des six

1941 | Avonturenfilm, Mysterie, Thriller

Frankrijk 1941. Avonturenfilm van Georges Lacombe. Met o.a. Pierre Fresnay, André Luguet, Jean Chevrier, Lucien Nat en Jean Tissier.

De verfilming van de bekroonde roman [KL]Six hommes morts[KLE] van S.A. Steeman (Prix du roman d`aventures 1931). Dit uitstekende misdaadverhaal over zes vrienden die bij een spel een groot bedrag hebben gewonnen en elkaar beloven na vijf jaar weer samen te komen met hun fortuinen, verdwijnen een voor een onder verdachte omstandigheden. De politie begint een onderzoek... De film heeft veel profijt van de opmerkelijke bewerking (inclusief het scenario) en dialogen op naam van Clouzot. Ook de zeer realistische decors van Andreiew vallen op. Fresnay, die de hoofdrol van Meneer Wens heeft, stelde zich toen nog niet zo aan. De beste van de vier versies dankzij het scenario waardoor het een genre-model is geworden, trouw aan de letter en de geest van het boek. De film heeft een fletse en duistere sfeer. Verbluffend acteerwerk met als extraatje de verschijning van een nog totaal onbekende Carol, die een klein rolletje in haar eerste film speelt.

Le Duel

1940 | Drama

Frankrijk 1940. Drama van Pierre Fresnay. Met o.a. Yvonne Printemps, Pierre Fresnay, Raymond Rouleau, Raimu en André Carretier.

Een vliegeniersvrouw is door de voortdurende afwezigheid van haar man steeds gevoeliger voor de attenties van een aanbidder. In gewetensnood keert ze zich tot haar biechtvader die de broer van haar minnaar blijkt. De acteur Pierre Fresnay kreeg voor zijn eenmalige regiepoging een zeer sterke rolbezetting bij elkaar, maar hij is te kritiekloos ten opzichte van de echtgenote Yvonne Printemps en zichzelf als de onuitstaanbaar rechtschapen priester. Om de heilzame werking van de religie te onderstrepen wordt er gezongen door de Petits Chanteurs à la Croix de Bois.

La Charrette fantôme

1939 | Drama, Horror

Frankrijk 1939. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Pierre Fresnay, Louis Jouvet, Marie Bell, Micheline Francey en Valentine Tessier.

Een zwerver heeft zich met kameraden bedronken op het kerkhof en wordt tijdens een gevecht gedood. Een koets stopt bij hem om zijn ziel op te halen. De roman van Selma Lagerlöf - naar Scandinavische legenden - kreeg een stijl- en sfeervolle verfilming.

Les Trois valses

1938 | Komedie, Romantiek, Muziek

Frankrijk 1938. Komedie van Ludwig Berger. Met o.a. Yvonne Printemps, Pierre Fresnay, Henri Guisol, Jean Périer en Guillaume de Sax.

Een drieluik: zijn liefde voor een danseres brengt de militaire loopbaan van een markies in gevaar; zij vlucht, met een engagement in het buitenland. Haar dochter wordt een succesvolle operette-ster die de zoon van de markies leert kennen. Deze eist dat ze kiest voor het theater of voor hem. De kleindochter is een filmactrice die in een verfilmde biografie van oma zal spelen, waarbij de kleinzoon haar tegenspeler wordt. Deze neemt haar angst, dat de geschiedenis van de vorige generaties zich zal herhalen, weg. Een met walsen van drie generaties componisten ondersteunde en sierlijk gestileerde operettefilm in de stijl van Ernst Lubitsch. Printemps is een goed equivalent van Jeanette MacDonald, maar Fresnay is houtenklazig in een hem vreemd genre. Deze romantische flut boeit door de enscenering en het camerawerk van Eugen Schüfftan.

Mademoiselle Docteur

1937 | Romantiek

Frankrijk 1937. Romantiek van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Dita Parlo, Pierre Blanchar, Pierre Fresnay, Louis Jouvet en Jean-Louis Barrault.

Een duitse spionne weet tijdens WO I aan de Franse contraspionage te ontkomen en vlucht naar Saloniki waar een Franse officier verliefd op haar wordt. Deze film naar authentieke gebeurtenissen, kreeg een sfeervolle en verrassende actie en wordt vooral door de kwaliteit van het acteren en de fotografie bepaald. Scenario van Irma von Cube en Georges Neveux. Camerawerk van Eugen Schüfftan en Paul Portier. Alternatieve titel: SALONIQUE NID D'ESPIONS. In dezelfde periode werd met deels dezelfde acteurs een Engelse versie gemaakt onder regie van Edmond Gréville. De hoofdrol inspireerde in 1968 de Italiaanse film FRÄULEIN DOCTOR. In 1997 restaureerde Eric Le Roy van het Franse filmarchief CNC in Parijs de daaraanwezige kopie, die op de tv werd uitgezonden door de Frans-Duitse zender ARTE.

Le Puritain

1937 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1937. Drama van Jeff Musso. Met o.a. Jean-Louis Barrault, Pierre Fresnay, Viviane Romance, Alexandre Rignault en Georges Flamant.

Een overspannen Ierse moraalprofeet vermoordt uit zuiveringsdrang zijn lichtzinnige buurvrouw en schuift de schuld op haar minnaar. De commissaris van politie raakt geïntrigeerd door zijn merkwaardige psychologie en komt zo achter de waarheid. Een verouderde, maar boeiende karakterstudie/politiefilm, die behalve door zijn opmerkelijke rolbezetting ook curiositeitswaarde heeft door de situering in Dublin. De Ierse Liam O'Flaherty schreef het scenario, dat vervolgens werd vertaald in het Frans.

La grande illusion

1937 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1937. Oorlogsfilm van Jean Renoir. Met o.a. Jean Gabin, Pierre Fresnay, Erich von Stroheim, Dita Parlo en Marcel Dalio.

Tijdens WO I worden drie Franse militairen met zeer verschillende karakters en achtergrond van het ene Duitse krijgsgevangenenkamp naar het andere gesleept. Onderwijl vijlen ze aan een indrukwekkend curriculum van ontsnappingspogingen. Humanistisch meesterwerk chroniqueert hun tragikomische overlevingskunsten in tijd van onvoorstelbare barbarij. Briljant scenario van Renoir en co-auteur Charles Spaak tovert met dialogen: het hagelt wijze subtiliteiten, rake observaties en sarcastenhumor. Dat de bevlogen acteurs als één organisch ensemble optreden maakt iedere minuut van dit beste pacifistenpamflet ooit tot een tijdloze delicatesse.

Sous les yeux d'Occident

1936 | Thriller

Frankrijk 1936. Thriller van Marc Allégret. Met o.a. Danièle Parola, Pierre Fresnay, Michel Simon, Jacques Copeau en Madeleine Suffel.

Intrigrerende spionagefilm over een a-politieke student die uitmedelijden onderdak heeft verschaft aan een vriend die strijdt tegen het Russische imperialisme. Hoewel hij hem 't liefst verraden had, stemt hij uit angst voor de ontdekking daarvan erin toe te spioneren. Zo geraakt hij in de klauwen van de politie en om wille van zijn zielerust bekent hij zijn misdaad, die hij met zijn leven betaalt als hij door een revolutionair wordt neergeschoten. Vooroorlogs Frans vakwerk. Ook bekend als RAZUMOV.

César

1936 | Drama

Frankrijk 1936. Drama van Marcel Pagnol. Met o.a. Raimu, Pierre Fresnay, Orane Demazis, André Fouché en Fernand Charpin.

Na de dood van Panisse (Fernand Charpin) hoort de volwassen Césariot (André Fouché) wie zijn echte vader is en gaat hem opzoeken. Na jaren op zee heeft Marius (Pierre Fresnay) inmiddels een garage in Toulon, waar zijn vrienden de onbekende jongeman in de maling nemen en zijn vader als een gevaarlijke bandiet afschilderen. Deel drie van de trilogie (eerdere delen Marius en Fanny) werd door schrijver Pagnol zelf verfilmd met een meer geloofwaardige stijl dan in eerdere delen, al is zijn scenario een wat geforceerde en overbodige poging om zijn personages alsnog in een happy ending te verenigen.

Königsmark

1935 | Thriller

Verenigd Koninkrijk​/​​Frankrijk 1935. Thriller van Maurice Tourneur. Met o.a. John Hodge, Pierre Fresnay en Elissa Landi.

Na de dood van Panisse (Fernand Charpin) hoort de volwassen Césariot (André Fouché) wie zijn echte vader is en gaat hem opzoeken. Na jaren op zee heeft Marius (Pierre Fresnay) inmiddels een garage in Toulon, waar zijn vrienden de onbekende jongeman in de maling nemen en zijn vader als een gevaarlijke bandiet afschilderen. Deel drie van de trilogie (eerdere delen Marius en Fanny) werd door schrijver Pagnol zelf verfilmd met een meer geloofwaardige stijl dan in eerdere delen, al is zijn scenario een wat geforceerde en overbodige poging om zijn personages alsnog in een happy ending te verenigen.

Koenigsmark

1935 | Romantiek, Historische film

Frankrijk​/​​Verenigd Koninkrijk 1935. Romantiek van Maurice Tourneur. Met o.a. Elissa Landi, Pierre Fresnay, John Lodge, Jean Debucourt en Allain Jeayes.

Een jonge prinses verveelt zich in haar huwelijk met een groothertog die op expeditie naar Afrika vertrekt en daar aan een tropische ziekte gestorven heet te zijn. Een jonge historicus arriveert aan het hof als opvoeder van de neef van de prinses en ontdekt oude documenten en zorgvuldig bewaard gebleven geheimen. De hoogst romantische avonturen in een denkbeeldig koninkrijk naar de roman van Pierre Ben[KA4]oit leverden al een succesvolle zwijgende film op van L[KA1]eonce Perret, die ook de tweetalige remake zou regisseren, maar vlak voor de opnamen stierf. Tourneur nam zijn taak meer dan bekwaam over. (Acteur Lodge werd de latere politicus Cabot-Lodge.) Opnieuw gefilmd in 1952. Scenario van Léonce Perret, André-Paul Antoine en René Champigny.

Fanny

1932 | Komedie

Frankrijk 1932. Komedie van Marc Allégret. Met o.a. Raimu, Pierre Fresnay, Orane Demazis, Fernand Charpin en Robert Vattier.

Vervolg op Marius (1931): als de jonge held na jaren op zee terugkomt in Marseille, is zijn geliefde getrouwd met een oudere weduwnaar die ook zijn zoon heeft geadopteerd. Het heroveren van zijn gezin mislukt en hij gaat weer varen. Pagnol schreef het scenario van deze film, die de humor mist van het eerste deel van zijn trilogie: de melodramatische emoties zijn langdradig en theatraal verfilmd. Regie-assistenten waren Yves Allegret, Pierre Prévert en Eli Lotar. In 1961 opnieuw gefilmd.

Marius

1931 | Komedie

Frankrijk 1931. Komedie van Alexander Korda. Met o.a. Raimu, Pierre Fresnay, Orane Demazis, Fernand Charpin en Robert Vattier.

Marius (Fresnay), de zoon van de Marseillaanse havencaféhouder César (Raimu), wil naar zee. Noch zijn vader, noch de liefde van zijn buurmeisje Fanny (Demazis) kan hem weerhouden. Zij verzwijgt haar zwangerschap om zijn ideaal niet in de weg te staan. Het eerste deel van een beroemde toneeltrilogie van Marcel Pagnol, die zelf het scenario naar zijn eigen toneelstukken schreef, werd mooi verfilmd, al zijn de contrasten tussen de studiodecors en de locaties een tikje opzichtig. Maar de humor, het oprechte sentiment en het goede spel houden de film fier overeind. Vervolgen: Fanny (1932) en César (1936).