Nikolaus Leytner

Regisseur, Scenarist

Nikolaus Leytner is regisseur en scenarist.
Er zijn 18 films gevonden.

Die Stille danach

2016 | Drama

Duitsland 2016. Drama van Nikolaus Leytner. Met o.a. Ursula Strauss, Peter Schneider en Enzo Gaier.

Am Ende des Sommers

2015 | Drama

Oostenrijk/Duitsland 2015. Drama van Nikolaus Leytner. Met o.a. Thomas Schubert, Julia Koschitz, Johannes Zeiler, Alina Fritsch en Kitty Speiser.

Sylvia is tegelijk moeder en vertrouwenspersoon voor Ben. Maar Ben dreigt het vertrouwen in zijn moeder te verliezen als hij erachter komt dat zij niet zwanger is geraakt van Ben na een romantische onenightstand, maar door een verkrachting.

Schon wieder Henriette

2013 | Komedie, Misdaad

Oostenrijk/Duitsland 2013. Komedie van Nikolaus Leytner. Met o.a. Christiane Hörbiger, Erwin Steinhauer en Harald Schrott.

Henriette Frey restaureert kunstwerken. Ze is de weduwe van een politie-inspecteur en gebruikt deze achtergrond om de dood van een jonge kunstenaar te onderzoeken. Dit tot ergernis van een rechercheur, die een andere verdachte op het oog heeft dan Henriette.

Die Auslöschung

2013 | Drama

Duitsland 2013. Drama van Nikolaus Leytner. Met o.a. Klaus Maria Brandauer, Martina Gedeck, Birgit Minichmayr, Philipp Hochmair en Regina Fritsch.

Al een eind op streek in hun respectievelijke levens, ontmoeten weduwnaar en kunsthistoricus Ernst Lemden en schilderijenrestaurateur Judith Fuhrmann elkaar. En dan, rozengeurjaren later, begint Ernst dingetjes te vergeten. Wees gewaarschuwd, kijker, bij deze tv-draak over Alzheimer. Voor bakelieten toneelteksten, gedeclameerd door de keizer van Groot-Pompeusia en diens wederhelft, gravin van Midden-Theatralië. Voor meedogenloos eikenhouten melodrama met hoge dit-is-belangwekkend-factor. Om u een schier eeuwigdurende anderhalf uur ergernis te besparen: vergeet Die Auslöschung en ga gewoon Michael Hanekes Amour (her)zien.

Ein halbes Leben

2009 | Drama

Duitsland/Oostenrijk 2009. Drama van Nikolaus Leytner. Met o.a. Josef Hader, Matthias Habich, Franziska Walser, Franziska Weisz en Wolfgang Böck.

Niet zelden sloopt het eigen geweten de mens die een ernstige misdaad heeft begaan zonder ervoor te zijn veroordeeld. Zie de Weense metromachinist Lenz (Hader in een genuanceerde hoofdrol), voor wie de twee verkrachtingen en één veroordeling al een half leven terug liggen. Inmiddels is hij met vrouw en dochter een nieuw leven begonnen, maar wordt door schuld verteerd. Niemand weet namelijk dat hij de tweede misdaad, waarbij het slachtoffer is gedood, op zijn kerfstok heeft. En dan doet de DNA-wetenschap hem uiteindelijk toch nog de das om. Confronterend en sterk bezet psychodrama, gebaseerd op een Oostenrijks politiedossier.

Der Besuch der alten Dame

2008 | Drama

Duitsland 2008. Drama van Nikolaus Leytner. Met o.a. Christiane Hörbiger, Michael Mendl en Muriel Baumeister.

Miljonaire keert na veertig jaar terug naar geboortedorp en wil de bevolking - de helft is na de sluiting van de enige fabriek werkloos - met een flink geldbedrag ondersteunen. Zij heeft echter een bizarre en macabere voorwaarde.

Die Geschworene

2007 | Drama, Mysterie

Oostenrijk/Duitsland 2007. Drama van Nikolaus Leytner. Met o.a. Christiane Hörbiger, Erwin Steinhauer en Hary Prinz.

Huisvrouw fungeert als jurylid in een proces naar aanleiding van de moord op een prostituee, maar is na de veroordeling van de verdachte bang dat zij de verkeerde naar de gevangenis heeft gestuurd. Daarom gaat zij zelf op onderzoek uit.

Stärker als der Tod

2004 | Drama

Duitsland 2004. Drama van Nikolaus Leytner. Met o.a. Veronica Ferres, August Zirner, Anna Brüggemann, Laura Sonntag en Cornelia Froboess.

Deze film laat zien hoe een gezin er onderdoor kan gaan als het jongste kind van veertien, Melanie (Sonntag), op een avond niet meer terugkeert van een popconcert. Haar vader Georg (Zirner) gaat zoeken en gaat tenslotte enkele uren later met haar moeder Lena (Ferres) naar het politiebureau, waar men lauw reageert, ten onrechte de zaak sust en daardoor te laat in actie komt. Voor Georg wordt het onhoudbaar en hij gaat op eigen houtje zoeken, ook als de politie de volgende dag aan het offici[KA3]ele onderzoek begint. Georg hangt overal plakkaten met foto`s op, en bezoekt disco`s. De media beginnen zich geleidelijk aan te interesseren voor het geval en na drie weken heeft de persofficier van de politie de takt om op te merken dat de kans, dat Melanie nog levend wordt teruggevonden kleiner is dan vijf procent. Dan wordt het lijk gevonden, de media storten zich op de zaak en door toeval wordt later ook de dader gepakt. Die wordt ontoerekenbaar verklaard en verdwijnt voor onbepaalde tijd in een inrichting. Inmiddels is Georg zijn werk kwijt en het gezin kapot. Dan pakt Lena de draad weer op en begint te knokken voor een gezin, dat hoe triest het ook zij, zonder Melanie verder moet. De oudste dochter Julia (Brüggemann), die te weinig aandacht heeft gekregen, komt op een avond niet op tijd naar huis. Het scenario van regisseur Leytner is recht toe recht aan, wat de film alleen maar ten goede komt, terwijl de sterke hoofdrollen van Zirner en Ferres de aandacht van de kijker weten vast te houden. Het camerawerk is van Hermann Dunzendorfer.

Der Bulle von Tölz: Schlusspfiff

2002 | Thriller

Duitsland 2002. Thriller van Nikolaus Leytner. Met o.a. Felix Eitner, Ruth Drexel en Ottfried Fischer.

Deze film laat zien hoe een gezin er onderdoor kan gaan als het jongste kind van veertien, Melanie (Sonntag), op een avond niet meer terugkeert van een popconcert. Haar vader Georg (Zirner) gaat zoeken en gaat tenslotte enkele uren later met haar moeder Lena (Ferres) naar het politiebureau, waar men lauw reageert, ten onrechte de zaak sust en daardoor te laat in actie komt. Voor Georg wordt het onhoudbaar en hij gaat op eigen houtje zoeken, ook als de politie de volgende dag aan het offici[KA3]ele onderzoek begint. Georg hangt overal plakkaten met foto`s op, en bezoekt disco`s. De media beginnen zich geleidelijk aan te interesseren voor het geval en na drie weken heeft de persofficier van de politie de takt om op te merken dat de kans, dat Melanie nog levend wordt teruggevonden kleiner is dan vijf procent. Dan wordt het lijk gevonden, de media storten zich op de zaak en door toeval wordt later ook de dader gepakt. Die wordt ontoerekenbaar verklaard en verdwijnt voor onbepaalde tijd in een inrichting. Inmiddels is Georg zijn werk kwijt en het gezin kapot. Dan pakt Lena de draad weer op en begint te knokken voor een gezin, dat hoe triest het ook zij, zonder Melanie verder moet. De oudste dochter Julia (Brüggemann), die te weinig aandacht heeft gekregen, komt op een avond niet op tijd naar huis. Het scenario van regisseur Leytner is recht toe recht aan, wat de film alleen maar ten goede komt, terwijl de sterke hoofdrollen van Zirner en Ferres de aandacht van de kijker weten vast te houden. Het camerawerk is van Hermann Dunzendorfer.

Der Bulle von Tölz: Malen mit Vincent

2002 | Thriller

Duitsland 2002. Thriller van Nikolaus Leytner. Met o.a. Ruth Drexel, Katerina Jacob en Ottfried Fischer.

Deze film laat zien hoe een gezin er onderdoor kan gaan als het jongste kind van veertien, Melanie (Sonntag), op een avond niet meer terugkeert van een popconcert. Haar vader Georg (Zirner) gaat zoeken en gaat tenslotte enkele uren later met haar moeder Lena (Ferres) naar het politiebureau, waar men lauw reageert, ten onrechte de zaak sust en daardoor te laat in actie komt. Voor Georg wordt het onhoudbaar en hij gaat op eigen houtje zoeken, ook als de politie de volgende dag aan het offici[KA3]ele onderzoek begint. Georg hangt overal plakkaten met foto`s op, en bezoekt disco`s. De media beginnen zich geleidelijk aan te interesseren voor het geval en na drie weken heeft de persofficier van de politie de takt om op te merken dat de kans, dat Melanie nog levend wordt teruggevonden kleiner is dan vijf procent. Dan wordt het lijk gevonden, de media storten zich op de zaak en door toeval wordt later ook de dader gepakt. Die wordt ontoerekenbaar verklaard en verdwijnt voor onbepaalde tijd in een inrichting. Inmiddels is Georg zijn werk kwijt en het gezin kapot. Dan pakt Lena de draad weer op en begint te knokken voor een gezin, dat hoe triest het ook zij, zonder Melanie verder moet. De oudste dochter Julia (Brüggemann), die te weinig aandacht heeft gekregen, komt op een avond niet op tijd naar huis. Het scenario van regisseur Leytner is recht toe recht aan, wat de film alleen maar ten goede komt, terwijl de sterke hoofdrollen van Zirner en Ferres de aandacht van de kijker weten vast te houden. Het camerawerk is van Hermann Dunzendorfer.

Der Schuss

2001 | Thriller, Misdaad

Duitsland 2001. Thriller van Nikolaus Leytner. Met o.a. Lisa Martinek, Felix Eitner, Dominique Horwitz, Gerd Wameling en Thomas Thieme.

Het smerissenduo Rita Bluhm (Martinek) en Martin Sabarski (Eitner) vormen buiten de dienst ook een stel, dat met elkaar hoopt te trouwen. Bij een overval op een benzinestation schieten twee uit de gevangenis ontsnapte Albanese schurken de pompbediende dood. Terwijl een der daders de wijk neemt, raakt Martin de andere man, Quendrin Osmani (Hildebrand), die door het schot vanaf zijn nek verlamd raakt. Hierdoor wordt de illegaal in Duitsland verblijvende Osmani een permanente sociale last, want hij kan in deze toestand moeilijk uitgewezen worden. Omdat hij een fors strafblad voor geweldsdelicten heeft en gezocht werd door het BKA, probeert men hem toch te lozen. Ondertussen onderzoekt de officier van justitie de toedracht van de schietpartij, waardoor eerst Martin en dan Rita onder druk komt te staan. Voor Rita wordt het gehele voorval een gewetensconflict, dat haar hoop op een gelukkige toekomst in de waagschaal zet. Zij weet als enige dat Osmani zijn handen als teken van overgave in de lucht had gestoken en dat het slachtoffer een vriend van Martin was. Een interessant gegeven, waarin eigenlijk niets zwart-wit is en je onder zulke omstandigheden de beste grijstonen moet zien te vinden. Het spel van de hoofdrollen is overtuigend. Het scenario van regisseur Leytner is geloofwaardig. Het camerawerk is van Hermann Dunzendorfer.

Drei Herren

1998 | Komedie

Oostenrijk/Duitsland 1998. Komedie van Nikolaus Leytner. Met o.a. Karl Merkatz, Karl Markovics, Ottfried Fischer, Regina Fritsch en Erni Mangold.

D[KA3]olken (Merkatz), Ivo (Markovics) en Sichel (Fischer) zijn prettig gestoord en verblijven in een psychiatrische inrichting. D[KA3]olken lijdt aan chronische slapeloosheid en heeft een manie ontwikkeld, waarbij hij mensen in hun slaap opneemt op een bandrecorder. Ivo ontsnapte ooit aan de communistische terreur in het voormalige Tsjechoslowakije en leeft sedertdien in een hermetisch afgesloten wereldje en Sichel heeft een meer dan ziekelijke vraatzucht. Ze zijn totaal ongevaarlijk. Voor de zomer wil de directie hen een tijdje lozen door ze naar een vakantiekamp te sturen wat wellicht heilzaam is voor hun toestand. Ze gaan met een minibusje op weg en hun rit eindigt vlakbij een dorpje dat ge[KA3]isoleerd van de buitenwereld ligt, in een greppel, omdat de chauffeur door een hartaanval in een coma geraakt is, waaruit hij regelmatig ontwaakt en dan weer wegzakt (de running gag in de film). Onze gekken gaan het dorp in en voelen zich er onmiddellijk thuis. Aan hen kun je natuurlijk niet zien dat zij afkomstig zijn uit een instituut voor geestelijk gehandicapten. Ondertussen wordt het viertal vermist en komt er een bericht in de pers dat verschrikkelijk wordt verdraaid: drie levensgevaarlijke psychopaten zijn ontsnapt en houden zich op in de buurt van een dorp. Onmiddellijk komt er een hetze op gang. Niemand in het dorp merkt iets aan ons trio, terwijl het duidelijk wordt dat de bewoners nog veel gekker zijn dan D[KA3]olke, Ivo en Sichel, die zich met veel plezier en groot genoegen inburgeren. Een aardige en rake satire, die heel diep in de toch soms aardig verknipte Oostenrijkse ziel kijkt. De film is beslist niet van het niveau van ONE FLEW OVER THE CUCKOO`S NEST van Milos Foreman (een Tsjech van oorsprong, Oostenrijk is niet ver en het was ooit één rijk!) uit 1975, maar de kijker kan er best heel veel plezier aan beleven. De portretten van de diverse types zijn beslist geslaagd. Het scenario is van regisseur Leytner en Max Linder. Het camerawerk van Hans Selikovsky.

Spurensuche

1997 |

Oostenrijk 1997. Nikolaus Leytner. Met o.a. Merinz, Sandra Cervik en Harald Posch.

D[KA3]olken (Merkatz), Ivo (Markovics) en Sichel (Fischer) zijn prettig gestoord en verblijven in een psychiatrische inrichting. D[KA3]olken lijdt aan chronische slapeloosheid en heeft een manie ontwikkeld, waarbij hij mensen in hun slaap opneemt op een bandrecorder. Ivo ontsnapte ooit aan de communistische terreur in het voormalige Tsjechoslowakije en leeft sedertdien in een hermetisch afgesloten wereldje en Sichel heeft een meer dan ziekelijke vraatzucht. Ze zijn totaal ongevaarlijk. Voor de zomer wil de directie hen een tijdje lozen door ze naar een vakantiekamp te sturen wat wellicht heilzaam is voor hun toestand. Ze gaan met een minibusje op weg en hun rit eindigt vlakbij een dorpje dat ge[KA3]isoleerd van de buitenwereld ligt, in een greppel, omdat de chauffeur door een hartaanval in een coma geraakt is, waaruit hij regelmatig ontwaakt en dan weer wegzakt (de running gag in de film). Onze gekken gaan het dorp in en voelen zich er onmiddellijk thuis. Aan hen kun je natuurlijk niet zien dat zij afkomstig zijn uit een instituut voor geestelijk gehandicapten. Ondertussen wordt het viertal vermist en komt er een bericht in de pers dat verschrikkelijk wordt verdraaid: drie levensgevaarlijke psychopaten zijn ontsnapt en houden zich op in de buurt van een dorp. Onmiddellijk komt er een hetze op gang. Niemand in het dorp merkt iets aan ons trio, terwijl het duidelijk wordt dat de bewoners nog veel gekker zijn dan D[KA3]olke, Ivo en Sichel, die zich met veel plezier en groot genoegen inburgeren. Een aardige en rake satire, die heel diep in de toch soms aardig verknipte Oostenrijkse ziel kijkt. De film is beslist niet van het niveau van ONE FLEW OVER THE CUCKOO`S NEST van Milos Foreman (een Tsjech van oorsprong, Oostenrijk is niet ver en het was ooit één rijk!) uit 1975, maar de kijker kan er best heel veel plezier aan beleven. De portretten van de diverse types zijn beslist geslaagd. Het scenario is van regisseur Leytner en Max Linder. Het camerawerk van Hans Selikovsky.

Schwarzfahrer

1997 | Komedie

Oostenrijk 1997. Komedie van Nikolaus Leytner. Met o.a. Roswitha Meyer, Andreas Lust en Lukas Resetarits.

D[KA3]olken (Merkatz), Ivo (Markovics) en Sichel (Fischer) zijn prettig gestoord en verblijven in een psychiatrische inrichting. D[KA3]olken lijdt aan chronische slapeloosheid en heeft een manie ontwikkeld, waarbij hij mensen in hun slaap opneemt op een bandrecorder. Ivo ontsnapte ooit aan de communistische terreur in het voormalige Tsjechoslowakije en leeft sedertdien in een hermetisch afgesloten wereldje en Sichel heeft een meer dan ziekelijke vraatzucht. Ze zijn totaal ongevaarlijk. Voor de zomer wil de directie hen een tijdje lozen door ze naar een vakantiekamp te sturen wat wellicht heilzaam is voor hun toestand. Ze gaan met een minibusje op weg en hun rit eindigt vlakbij een dorpje dat ge[KA3]isoleerd van de buitenwereld ligt, in een greppel, omdat de chauffeur door een hartaanval in een coma geraakt is, waaruit hij regelmatig ontwaakt en dan weer wegzakt (de running gag in de film). Onze gekken gaan het dorp in en voelen zich er onmiddellijk thuis. Aan hen kun je natuurlijk niet zien dat zij afkomstig zijn uit een instituut voor geestelijk gehandicapten. Ondertussen wordt het viertal vermist en komt er een bericht in de pers dat verschrikkelijk wordt verdraaid: drie levensgevaarlijke psychopaten zijn ontsnapt en houden zich op in de buurt van een dorp. Onmiddellijk komt er een hetze op gang. Niemand in het dorp merkt iets aan ons trio, terwijl het duidelijk wordt dat de bewoners nog veel gekker zijn dan D[KA3]olke, Ivo en Sichel, die zich met veel plezier en groot genoegen inburgeren. Een aardige en rake satire, die heel diep in de toch soms aardig verknipte Oostenrijkse ziel kijkt. De film is beslist niet van het niveau van ONE FLEW OVER THE CUCKOO`S NEST van Milos Foreman (een Tsjech van oorsprong, Oostenrijk is niet ver en het was ooit één rijk!) uit 1975, maar de kijker kan er best heel veel plezier aan beleven. De portretten van de diverse types zijn beslist geslaagd. Het scenario is van regisseur Leytner en Max Linder. Het camerawerk van Hans Selikovsky.

Schwarze Tage

1994 |

Oostenrijk 1994. Nikolaus Leytner. Met o.a. Bernhard Schir, Michaela Mazac en Stephane Bonnet.

D[KA3]olken (Merkatz), Ivo (Markovics) en Sichel (Fischer) zijn prettig gestoord en verblijven in een psychiatrische inrichting. D[KA3]olken lijdt aan chronische slapeloosheid en heeft een manie ontwikkeld, waarbij hij mensen in hun slaap opneemt op een bandrecorder. Ivo ontsnapte ooit aan de communistische terreur in het voormalige Tsjechoslowakije en leeft sedertdien in een hermetisch afgesloten wereldje en Sichel heeft een meer dan ziekelijke vraatzucht. Ze zijn totaal ongevaarlijk. Voor de zomer wil de directie hen een tijdje lozen door ze naar een vakantiekamp te sturen wat wellicht heilzaam is voor hun toestand. Ze gaan met een minibusje op weg en hun rit eindigt vlakbij een dorpje dat ge[KA3]isoleerd van de buitenwereld ligt, in een greppel, omdat de chauffeur door een hartaanval in een coma geraakt is, waaruit hij regelmatig ontwaakt en dan weer wegzakt (de running gag in de film). Onze gekken gaan het dorp in en voelen zich er onmiddellijk thuis. Aan hen kun je natuurlijk niet zien dat zij afkomstig zijn uit een instituut voor geestelijk gehandicapten. Ondertussen wordt het viertal vermist en komt er een bericht in de pers dat verschrikkelijk wordt verdraaid: drie levensgevaarlijke psychopaten zijn ontsnapt en houden zich op in de buurt van een dorp. Onmiddellijk komt er een hetze op gang. Niemand in het dorp merkt iets aan ons trio, terwijl het duidelijk wordt dat de bewoners nog veel gekker zijn dan D[KA3]olke, Ivo en Sichel, die zich met veel plezier en groot genoegen inburgeren. Een aardige en rake satire, die heel diep in de toch soms aardig verknipte Oostenrijkse ziel kijkt. De film is beslist niet van het niveau van ONE FLEW OVER THE CUCKOO`S NEST van Milos Foreman (een Tsjech van oorsprong, Oostenrijk is niet ver en het was ooit één rijk!) uit 1975, maar de kijker kan er best heel veel plezier aan beleven. De portretten van de diverse types zijn beslist geslaagd. Het scenario is van regisseur Leytner en Max Linder. Het camerawerk van Hans Selikovsky.

Jours clandestins

1994 | Misdaad, Thriller

Duitsland/Italië/Oostenrijk/Frankrijk 1994. Misdaad van Nikolaus Leytner. Met o.a. Stéphane Bonnet, Michaela Mazac, Bernhard Schir, Michaella Rosen en Tobias Ambrosi.

Een succesvolle binnenhuisarchitect (Bonnet) was enkele jaren geleden de toevallige getuige van een moord, maar in ruil voor een groot geldbedrag bewaarde hij het stilzwijgen. Als hij deze onverkwikkelijke geschiedenis zo goed als vergeten heeft, wordt hij het slachtoffer van chantage. Als de eisen zeer hoog worden opgeschroefd, dreigt hij zijn werk en gezin te verliezen. Hij ziet geen andere uitweg meer dan de afperser uit de weg te ruimen. Dat is het begin van een nieuwe nachtmerrie. Spannend gemaakt melodrama dat de kijker van begin tot einde weet te boeien. Wanneer je denkt dat alles rond is, neemt het verhaal onverwacht een andere wending. Het scenario dat goed in elkaar is gezet, is van Max Linder, regisseur Leytner en Dominique Roulet naar diens roman Mes jours clandestins. Het camerawerk is van Michi Riebl.

Ein Anfang von etwas

1993 |

Oostenrijk 1993. Nikolaus Leytner. Met o.a. Georg Trenkwitz, Sandra Cervik en Christoph Waltz.

Een succesvolle binnenhuisarchitect (Bonnet) was enkele jaren geleden de toevallige getuige van een moord, maar in ruil voor een groot geldbedrag bewaarde hij het stilzwijgen. Als hij deze onverkwikkelijke geschiedenis zo goed als vergeten heeft, wordt hij het slachtoffer van chantage. Als de eisen zeer hoog worden opgeschroefd, dreigt hij zijn werk en gezin te verliezen. Hij ziet geen andere uitweg meer dan de afperser uit de weg te ruimen. Dat is het begin van een nieuwe nachtmerrie. Spannend gemaakt melodrama dat de kijker van begin tot einde weet te boeien. Wanneer je denkt dat alles rond is, neemt het verhaal onverwacht een andere wending. Het scenario dat goed in elkaar is gezet, is van Max Linder, regisseur Leytner en Dominique Roulet naar diens roman Mes jours clandestins. Het camerawerk is van Michi Riebl.

Die Entscheidung

-1 |

Duitsland/Oostenrijk. Nikolaus Leytner. Met o.a. Simon Morzé, Julia Stemberger en Jan Josef Liefers.

Michael Späth leidt op het oog een gelukkig leven met zijn vrouw Mara en zijn zevenjarig zoontje Jonas. Hij werkt in het beveiligingsbedrijf van zijn vader, maar heeft wel vaak aanvaringen met hem. Tijdens een routine-onderzoekje blijkt dat Jonas een hartafwijking heeft en langzamerhand slechter wordt. Zonder een harttransplantatie zal hij niet overleven.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Nikolaus Leytner op televisie komt.

Reageer