Francisco Rabal

Acteur

Francisco Rabal is acteur.
Er zijn 139 films gevonden.

Divertimento

2000 |

Spanje 2000. José Garcia Hernandez. Met o.a. Pastor R. Feal, Federico Luppi en Francisco Rabal.

Goya

1999 | Biografie, Historische film

Italië/Spanje 1999. Biografie van Carlos Saura. Met o.a. Francisco Rabal, José Coronado, Dafne Fernández, Eulalia Ramón en Joaquin Climent.

De Spaanse schilder Francisco Jos[KA1]e de Goya y Luciente leefde van 1746 tot 1828. De laatste vier jaar van zijn leven bracht hij door in exil in de Franse stad Bordeaux. Hij was begonnen met het schilderen van portretten en volkstaferelen. Hij werd hofschilder, ging veldslagen afbeelden toen de Napoleontische legers Spanje binnen vielen en legde de sociale ellende van zijn tijd vast in etsen. Hij is wellicht het beroemdst om [KL]La maja vestida[KLE] (De Naakte Maja) en [KL]Desnuda[KLE]. Op zijn 46ste was hij doof. Saura liep heel lang rond met plannen om de biopic van Goya te maken en hij heeft dit op een bijzondere wijze gedaan, die kenmerkend is voor zijn stijl. Het resultaat is verbluffend, gedraaid in de studio`s van Cinecitt[KA2]a in Rome en met tableaux vivants opgevoerd door de Catalaanse groep La Fura des Baus. Het verhaal wordt in flashback veteld, waarbij de oude Goya gespeeld wordt door Rabal en de jongere door Coronado. We gaan van de levensavond in Bordeaux, die hij doorbrengt met de veel jongere Leocadia (Ram[KA1]on) en hun dochter Rosario (Fern[KA1]andez), terug naar zijn tijd in Spanje. We zijn getuige van zijn romance met de hertogin van Alba (Verd[KA1]u) en voelen zijn sociale bewogenheid door de ellende van de oorlog en de behoudendheid van de adel. We ontdekken dat Goya een vooruitziende blik had, die trouwens ook duidelijk uit zijn schilderijen spreekt. De meester werd tegen het einde van zijn leven steeds somberder. Deze film is ongeschikt voor het grote publiek, maar liefhebbers van het werk van Saura en degenen die ge[KA3]interesseerd zijn in de grote Spaanse schilder, kunnen hun hart ophalen. De film draaide in vijf bioscopen in Amerika en leverde ruim zevenhonderdduizend dollar op. Het hoeft niemand te verbazen dat deze film vier van de tien Spaanse Oscars, de Goya`s, in de wacht sleepte: Beste Film, Beste Acteur (Rabal), Beste Vormgeving en Beste Make-up. Het scenario is van regisseur Saura. Het prachtige camerawerk is van Vittorio Storaro. Ook bekend als GOYA IN BORDEAUX en GOYA EN BURDEOS.

Talk of Angels

1998 | Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1998. Romantiek van Nick Hamm. Met o.a. Polly Walker, Vincent Perez, Franco Nero, Marisa Paredes en Leire Berrocal.

De jonge Ierse Mary (Walker) ontvlucht halverwege de jaren dertig de politieke onrust in haar land en vertrekt naar Spanje. Daar komt ze echter terecht bij een familie die actief betrokken is bij de burgeroorlog. Het verhaal pretendeert meer dan er uiteindelijk wordt verteld: de Britse regisseur Hamm concentreert zich tezeer op romantische verwikkelingen en de schoonheid van zijn hoofdrolspeelster. In de fascinerende cast duiken onder meer Marisa Peredes (Todo sobre mi madre) en Francesco Rabal (een van Luis Buñuels favoriete acteurs) op. In de bijrollen valt op Frances McDormand (Fargo) als gouvernante en in die hoedanigheid een van Mary's collega's.

En Dag Til i Solen

1998 | Drama

Frankrijk/Spanje/Noorwegen/Denemarken 1998. Drama van Bent Hamer. Met o.a. Eric Magnusson, Nicholas Hope, Ingrid Rubio, Luis Cuenca en Jose Luis Fonoll.

De jonge Noorse zeeman Almar (Magnusson) moet de boot, die aan de terugreis begint, laten uitvaren zonder dat hij meekan, omdat hij het dure horloge van zijn vader in het water heeft laten vallen. Hij zit nu vast in een Spaanse haven, en hij moet geduldig afwachten totdat de slome horlogemaker het kostbare aandenken gerepareerd heeft. De na[KA3]ieve Almar sluit vriendschap met de Australische zeevaarder Windy (Hope), die al heel lang in de plaats is blijven hangen en hij ontmoet Marta (Rubio), een aantrekkelijk meisje, dat pakjes rondbrengt. Het tamelijk absurde verhaal dat een losse structuur heeft, gaat over het in den vreemde blijven steken, excentriek gedrag en een romance die bitterzoet afloopt. Het scenario is van regisseur Hamer. Het camerawerk is van Philip Ø Ogaard. Ook bekend als WATER EASY REACH.

El evangelio de las maravillas

1998 |

Spanje/Argentinië/Mexico 1998. Arturo Ripstein. Met o.a. Patricia Reyes Spindola, Bruno Bichir, Carolina Papaleo, Edwarda Gurrola en Katy Jurado.

De jonge Noorse zeeman Almar (Magnusson) moet de boot, die aan de terugreis begint, laten uitvaren zonder dat hij meekan, omdat hij het dure horloge van zijn vader in het water heeft laten vallen. Hij zit nu vast in een Spaanse haven, en hij moet geduldig afwachten totdat de slome horlogemaker het kostbare aandenken gerepareerd heeft. De na[KA3]ieve Almar sluit vriendschap met de Australische zeevaarder Windy (Hope), die al heel lang in de plaats is blijven hangen en hij ontmoet Marta (Rubio), een aantrekkelijk meisje, dat pakjes rondbrengt. Het tamelijk absurde verhaal dat een losse structuur heeft, gaat over het in den vreemde blijven steken, excentriek gedrag en een romance die bitterzoet afloopt. Het scenario is van regisseur Hamer. Het camerawerk is van Philip Ø Ogaard. Ook bekend als WATER EASY REACH.

El evangelico de las marvillas

1998 | Komedie

Mexico 1998. Komedie van Arturo Ripstein. Met o.a. Francisco Rabal, Kathy Jurado, Edwarda Gurrola, Carolina Papaleo en Bruno Bichir.

VV.

Airbag

1997 | Komedie, Thriller

Spanje/Portugal/Duitsland 1997. Komedie van Juanma Bajo Ulloa en Juanma Bajo Ulloa. Met o.a. Karra Elejalde, Fernando Guillén-Cuervo, Alberto San Juan, Maria de Medeiros en Francisco Rabal.

Het humoristische scenario van de regisseur Baja Ulloa, medehoofdrollen Elejalde, en Guill[KA1]en-Cuervo is au fond een eenvoudig verhaal voor een roadmovie, maar het zit complex in elkaar, zodat je er even in moet komen. Achteraf blijkt alles heel netjes in elkaar te passen en is het volop genieten van de ironische ondertoon die de Spaanse bourgeoisie, de r.k. kerk en de georganiseerde misdaad op de korrel neemt. Moederszoontje, net begonnen als advocaat, Juantxo (Elejalde) gaat binnenkort trouwen met de chique Araceli (Mero[KA6]no), die uit nog een nog rijkere familie komt dan hijzelf. Zijn vrienden Paco (San Juan) en Konradin (Guill[KA1]en-Cuervo) trakteren hem voor de laatste vrijgezellenfuif op een nachtje met prostitu[KA1]ee Marquesa (Sarda) in een bordeel, dat aan Villambrosa (Rabal) behoort. Juantxo heeft zijn trouwring bij zich, maar op een of andere manier verliest hij die. De rest van de film gaat erover hoe het drietal deze ring die telkens van bezitter wisselt, probeert terug te krijgen en hebben daar drie dagen de tijd voor. Ze raken betrokken in een gangsteroorlog, krijgen te maken met corrupte politie, moeten meedoen aan heroïnesmokkel tussen Spanje en Portugal en gaan van bordeel tot bordeel aan de noordwestkust van het Iberisch schiereiland. Hun rit eindigt in het casino van Santander en Juantxco doet een fraaie ontdekking over zijn familie! De film is aan de lange kant, maar exportversies zijn 22m korter en dat helpt. Het spel is voortreffelijk en de regie is goed. Het camerawerk is van Gonzalo Berridi. Bajo Ulloa's derde film.

Le jour et la nuit

1996 | Drama

Canada/Spanje/België/Frankrijk 1996. Drama van Bernard-Henri Lévy. Met o.a. Alain Delon, Lauren Bacall, Arielle Dombasle, Xavier Beauvais en Julie Du Page.

Alexandre (Delon) is een schrijver die uitgeschreven is. Hij leeft als een kluizenaar in het hartje van Mexico in een grootse, maar bouwvallige hacienda. Aan de andere kant van de wereld droomt de jonge actrice Laura (Dombasle) ervan om het hoofdpersonage van zijn eerste roman te spelen. Op een mooie dag verschijnt ze in zijn leven vol hoop en niet wetend wat haar te wachten staat. De argeloze toeschouwer die aan de bioscoopkassa voor deze film een kaartje koopt, weet het al evenmin. Een ontmoeting tussen 'nouvelle philosophie' en 'vieux jeu' zoals de filmer-filosoof Lévy het zelf graag omschrijft. Om het resultaat valt echter hooguit te lachen over de buitensporige pretentie waarmee het gemaakt werd. Er is niets menselijks meer aan de personages. Het zijn fossielen die gefilmd werden met de flair van een goedkoop glanzend damesblad en die daarbij lege, nutteloze, holle dialogen moeten afraspelen. De oudere, maar nog zeer charmante weduwe van Humphrey Bogart, Bacall vraagt zich duidelijk af waarom zij voor dit onding moest komen opdraven. Het hoogdravend scenario is van Lévy en Jean-Paul Enthoven. Het camerawerk is van Willy Kurant. Zoals Lévy heel denigrerend, maar wel raak schreef in Le Monde aan collega-filosoof Régis Debray naar aanleiding van zijn Milosovich- progandareis door Kosovo tijdens de NATO-bombardementen van 1999: 'Au revoir Régis', zeggen wij: 'Au revoir Henry'! Dolby Stereo.

Cita con el cine español: La novia de medianoche

1996 |

Spanje 1996. Antonio Simón. Met o.a. Esperanza Roy, Juan Diego, Francisco Rabal en Nancho Novo.

Alexandre (Delon) is een schrijver die uitgeschreven is. Hij leeft als een kluizenaar in het hartje van Mexico in een grootse, maar bouwvallige hacienda. Aan de andere kant van de wereld droomt de jonge actrice Laura (Dombasle) ervan om het hoofdpersonage van zijn eerste roman te spelen. Op een mooie dag verschijnt ze in zijn leven vol hoop en niet wetend wat haar te wachten staat. De argeloze toeschouwer die aan de bioscoopkassa voor deze film een kaartje koopt, weet het al evenmin. Een ontmoeting tussen 'nouvelle philosophie' en 'vieux jeu' zoals de filmer-filosoof Lévy het zelf graag omschrijft. Om het resultaat valt echter hooguit te lachen over de buitensporige pretentie waarmee het gemaakt werd. Er is niets menselijks meer aan de personages. Het zijn fossielen die gefilmd werden met de flair van een goedkoop glanzend damesblad en die daarbij lege, nutteloze, holle dialogen moeten afraspelen. De oudere, maar nog zeer charmante weduwe van Humphrey Bogart, Bacall vraagt zich duidelijk af waarom zij voor dit onding moest komen opdraven. Het hoogdravend scenario is van Lévy en Jean-Paul Enthoven. Het camerawerk is van Willy Kurant. Zoals Lévy heel denigrerend, maar wel raak schreef in Le Monde aan collega-filosoof Régis Debray naar aanleiding van zijn Milosovich- progandareis door Kosovo tijdens de NATO-bombardementen van 1999: 'Au revoir Régis', zeggen wij: 'Au revoir Henry'! Dolby Stereo.

Felicidades, Tovarich

1995 |

Spanje 1995. Antonio Eceiza. Met o.a. Xavier Elorragia, Ruth Gabriel en Francisco Rabal.

Alexandre (Delon) is een schrijver die uitgeschreven is. Hij leeft als een kluizenaar in het hartje van Mexico in een grootse, maar bouwvallige hacienda. Aan de andere kant van de wereld droomt de jonge actrice Laura (Dombasle) ervan om het hoofdpersonage van zijn eerste roman te spelen. Op een mooie dag verschijnt ze in zijn leven vol hoop en niet wetend wat haar te wachten staat. De argeloze toeschouwer die aan de bioscoopkassa voor deze film een kaartje koopt, weet het al evenmin. Een ontmoeting tussen 'nouvelle philosophie' en 'vieux jeu' zoals de filmer-filosoof Lévy het zelf graag omschrijft. Om het resultaat valt echter hooguit te lachen over de buitensporige pretentie waarmee het gemaakt werd. Er is niets menselijks meer aan de personages. Het zijn fossielen die gefilmd werden met de flair van een goedkoop glanzend damesblad en die daarbij lege, nutteloze, holle dialogen moeten afraspelen. De oudere, maar nog zeer charmante weduwe van Humphrey Bogart, Bacall vraagt zich duidelijk af waarom zij voor dit onding moest komen opdraven. Het hoogdravend scenario is van Lévy en Jean-Paul Enthoven. Het camerawerk is van Willy Kurant. Zoals Lévy heel denigrerend, maar wel raak schreef in Le Monde aan collega-filosoof Régis Debray naar aanleiding van zijn Milosovich- progandareis door Kosovo tijdens de NATO-bombardementen van 1999: 'Au revoir Régis', zeggen wij: 'Au revoir Henry'! Dolby Stereo.

El palomo cojo

1995 | Komedie

Spanje 1995. Komedie van Jaime de Armiñan. Met o.a. Francisco Rabal, Carmen Maura en María Barranco.

Alexandre (Delon) is een schrijver die uitgeschreven is. Hij leeft als een kluizenaar in het hartje van Mexico in een grootse, maar bouwvallige hacienda. Aan de andere kant van de wereld droomt de jonge actrice Laura (Dombasle) ervan om het hoofdpersonage van zijn eerste roman te spelen. Op een mooie dag verschijnt ze in zijn leven vol hoop en niet wetend wat haar te wachten staat. De argeloze toeschouwer die aan de bioscoopkassa voor deze film een kaartje koopt, weet het al evenmin. Een ontmoeting tussen 'nouvelle philosophie' en 'vieux jeu' zoals de filmer-filosoof Lévy het zelf graag omschrijft. Om het resultaat valt echter hooguit te lachen over de buitensporige pretentie waarmee het gemaakt werd. Er is niets menselijks meer aan de personages. Het zijn fossielen die gefilmd werden met de flair van een goedkoop glanzend damesblad en die daarbij lege, nutteloze, holle dialogen moeten afraspelen. De oudere, maar nog zeer charmante weduwe van Humphrey Bogart, Bacall vraagt zich duidelijk af waarom zij voor dit onding moest komen opdraven. Het hoogdravend scenario is van Lévy en Jean-Paul Enthoven. Het camerawerk is van Willy Kurant. Zoals Lévy heel denigrerend, maar wel raak schreef in Le Monde aan collega-filosoof Régis Debray naar aanleiding van zijn Milosovich- progandareis door Kosovo tijdens de NATO-bombardementen van 1999: 'Au revoir Régis', zeggen wij: 'Au revoir Henry'! Dolby Stereo.

Así en el cielo como en la tierra

1995 | Komedie

Spanje 1995. Komedie van José Luis Cuerda. Met o.a. Fernando Fernán Gómez, Jesús Bonilla en Francisco Rabal.

God wil weer een zoon naar aarde sturen om de wereld te redden. Jesus is het hier niet mee eens omdat dan de geschiedenis herschreven moet worden. Ze besluiten om dan maar de apocalypse te organiseren.

La lola se va a los puertos

1993 |

Spanje 1993. Josefina Molina. Met o.a. José Sancho, Francisco Rabal en Rocio Jurado.

God wil weer een zoon naar aarde sturen om de wereld te redden. Jesus is het hier niet mee eens omdat dan de geschiedenis herschreven moet worden. Ze besluiten om dan maar de apocalypse te organiseren.

Sang et poussière

1992 | Drama, Avonturenfilm, Sportfilm

Frankrijk 1992. Drama van Dennis Berry. Met o.a. Rémy Martin, Lydia Andrei, Francisco Rabal, Fredéric Deban en Maurice Tuech.

Tijdens feestelijkheden ter ere van de schutspatroon meten de jonge stierenvechters uit Marsillargues in de Camargue zich met de prijsdieren van de oude Fernando Ort[KA1]ega (Rabal). Een veelbelovende `razzeteur` (een jonge durfal die de attributen van de hoorns van de stier moet halen), Remi S[KA1]erano (Martin), wordt door een razend beest opgepakt en raakt in zijn benen verlamd. Niemand gelooft dat hij ooit in de arena zal terugkeren, behalve Fernando en zijn aantrekkelijke kleindochter Marie (Andrei), die Remi in hun huis halen. Jawel, hij komt er weer bovenop en verovert uiteraard ook het hartje van Marie ondanks de vijandige houding van haar tweelingbroer (Deban). Frans heimatdrama tegen de achtergrond van de Camargue. Het scenario is van Christian Biegalski, Bénédicte Popper en Jean- Bernard Pouy, een bekend auteur van misdaadromans.

Manuel le fils emprunté

1990 | Drama

Canada 1990. Drama van François Labonté. Met o.a. Francisco Rabal, Nuno Da Costa, Luiz Saraïava, Kim Yaroshevskaya en Michel Dumont.

De twaalfjarige Manuel is een outsider. Niet alleen omdat hij een immigrant is, maar ook omdat hij van zijn ouders niet genoeg liefde krijgt. Een stel op leeftijd adopteert hem min of meer. De echtgenoot, Alvarez, is een militante anarchist die de Spaanse Burgeroorlog heeft meegemaakt. Een dikke vriendschap bindt hen, maar ze krijgen te maken met de meedogenloze realiteit van alledag. Een gevoelig, ontroerend en ongekunsteld werkje, dat van het begin tot eind boeit, en waarin Rabel en de jonge Da Costa opmerkelijk acteerwerk laten zien.

La Blanca paloma

1990 | Drama

Spanje 1990. Drama van Juan Miñón en Juan Miñon. Met o.a. Francisco Rabal, Antonio Banderas, Perla Cristal en Emma Suárez.

Een man op leeftijd die oorspronkelijk uit Andalusië komt, heeft in Bilbao een lokaal geopend waar de sfeer van zijn geboortestreek hangt. Hij verlangt heimelijk naar zijn dochter die een verhouding heeft met een jongen uit dezelfde plaats. In dit smerige drama wordt geprobeerd om verschillende inhoudelijke en conceptuele niveaus te combineren waardoor de film verdrinkt in een zee van vervelende dubbelzinnigheden. De tweede van Juan Miñón in zijn uppie.

L'autre

1990 | Drama

Frankrijk 1990. Drama van Bernard Giraudeau. Met o.a. Francisco Rabal, Wadeck Stanczak, Smaïl Mekki, Julian Negulesco en Rafic Ali Ahmad.

Een vrije bewerking van de roman van Andr[KA1]ee Chedid. Een oude man speelt met zijn hond op het plein van een klein (Grieks) dorpje. Plotseling beeft de aarde en het dorp wordt één groot kerkhof, uitgezonderd voor de hoofdpersoon die op zoek gaat naar een verdwenen jongeman van wie hij zeker is dat hij hem levend zal aantreffen. Een verrassend gegeven voor een wat vreemde low budget-film met een angstwekkende en bijna dromerige sfeer, innemende beelden van Georgios Arvanatis en een opmerkelijke prestatie van Rabal. Daarentegen was een half zo lange speelfilm voldoende geweest voor het magere thema. Anderhalf uur vol krijgen lukte niet zonder enige blunders in de regie.

Barroco

1989 | Muziek

Cuba/Mexico 1989. Muziek van Paul Leduc. Met o.a. Francisco Rabal en Ángela Molina.

Een film over muziek met veel variatie: van volksmuziek tot klassiek en rock 'n roll. Pre-Columbiaanse muziek, rococo, Vivaldi, Flamenco, Schubert en Rock. Door middel van een reis die in Zuid-Amerika begint via het Caraïbische gebied en Mexico gaat het naar Europa in een vlot tempo zonder één woord dialoog. 'Barocco' is een divertimento in vier delen dat al zes eeuwen oud is. Scenario van regisseur Leduc, Jesús Diaz, José Joaquín Blanco.

Torquemada

1988 | Historische film

Spanje/Frankrijk 1988. Historische film van Stanislav Barabas. Met o.a. Francisco Rabal, Jacques Breuer, Michel Auclair en Georges Claisse.

Aan het eind van de 15de eeuw wordt Spanje gedomineerd door de inquisitie, met de dominicaner Tomás Torquemada aan het hoofd. Een jonge monnik laat merken dat hij tegen de tirannie is. Hij wordt niet naar de brandstapel gestuurd, maar benoemd tot secretaris van de Grote Inquisiteur. Vanaf dat moment beginnen zijn ideeën te veranderen. Een slecht gemaakte film, met zeer slechte decors, en volgepropt met dialogen.

El aire de un crimen

1988 | Misdaad

Spanje 1988. Misdaad van Antonio Isasi-Isasmendi. Met o.a. Francisco Rabal, Maribel Verdú, Germán Cobos en Miguel Rellán.

In een dorp wordt het lijk van een onbekende gevonden. De inwoners vragen hulp aan de kapitein van een nabijgelegen fort. Naar zijn eigen zeggen is dit de laatste film van de Catalaanse regisseur Isasi-Isasmendi, gebaseerd op een roman van Juan Benet. Niets bijzonders.

A Time of Destiny

1988 | Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1988. Drama van Gregory Nava. Met o.a. William Hurt, Timothy Hutton, Melissa Leo, Stockard Channing en Megan Follows.

San Diego, Californi[KA3]e 1943. Dochter Josie (Leo) wordt verliefd op G.I. Jack McKenna (Hutton), maar haar norse vader (Rabal) verbiedt haar om te gaan met de berooide soldaat. Ze loopt weg van huis en trouwt stiekem. Haar vader is hen echter gevolgd, maar verongelukt. Zijn oudste zoon (Hurt) verwijt Jack de dood van zijn vader en zweert hem te wreken. Idioot, vergezocht familie-melodrama in een dromerig-realistische stijl, gemaakt door de regisseur van het opmerkelijke EL NORTE. Deze onmogelijke smartlap werd geschreven door Nava en Anna Thomas. De vele close-ups werden op film gezet door James Glennon. De stroperige muziek van Ennio Morricone maakt de teleurstelling compleet. Ook bekend als DESTINY.

La Piovra 3

1987 | Misdaad

Italië 1987. Misdaad van Luigi Perelli. Met o.a. Michele Placido, Giuliana de Sio, Alain Cuny, Francisco Rabal en Marie Laforêt.

Deze tv-film gaat over de strijd van commissaris Cattani met de georganiseerde misdaad in Milaan. De thema's zijn in dit derde deel wapensmokkel en witte- boordencriminaliteit. Goed spel en snelle actie maken de film de moeite van het zien waard. Engelse titel: THE OCTOPUS 3.

Divinas Palabras

1987 | Drama

Spanje 1987. Drama van José Luis García Sánchez. Met o.a. Ana Belén, Imanol Arias, Francisco Rabal en Esperanza Roy.

Een klein Galicisch dorp wordt beheerst door de angst voor hekserij, maar iedereen mishandelt de 'dorpsgek' en lacht hem uit. Gebaseerd op het gelijknamige werk van Valle-Inclán. Een heel slecht verfilmd wanprodukt, een fiasco bij pers en publiek.

Un complicato intrigo di donne vicoli e delitti

1986 | Misdaad, Drama, Thriller

Italië 1986. Misdaad van Lina Wertmüller. Met o.a. Ángela Molina, Harvey Keitel, Isa Danieli, Paolo Bonacelli en Francisco Rabal.

Lina Wertmüller heeft zich met deze dramatische en spannende film ontwikkeld tot een serieus cineaste, hoewel ze vast blijft houden aan haar handelsmerk door, zoals gebruikelijk, een uitzonderlijk lange filmtitel te kiezen. Het ingewikkelde verhaal begint met de moord op een maffiabaas tijdens diens poging een jonge vrouw te verkrachten; deze vrouw komt in het brandpunt van de belangstelling te staan van zowel de politie als de onderwereld, die op zoek is naar de dader. Het strakke script en het indringende spel maken dit tot een van Wertmüllers beste films. Scenario van regisseur Wertmüller en Elvio Porta. Camerawerk van Giuseppe Lanci. Ook bekend als CAMORRA.

Tiempo de silencio

1986 | Drama

Spanje 1986. Drama van Vicente Aranda. Met o.a. Imanol Arias, Victoria Abril, Francisco Rabal, Charo López en Francisco Algora.

In 1949 wordt een jonge Spaanse wetenschapper ervan beschuldigd abortus te hebben gepleegd bij een bedelares... Een houterige en grove verfilming van een van de klassiekers van de hedendaagse Spaanse literatuur. Scenario van regisseur Aranda, Luis Martin Santos en Antonio Rabinad. Camerawerk van Juan Amorós.

La Storia

1986 | Drama, Oorlogsfilm

Italië 1986. Drama van Luigi Comencini. Met o.a. Claudia Cardinale, Lambert Wilson, Francisco Rabal, Andrea Spada en Antonio Degli Schiavi.

Deze film volgt de gelijknamige roman van Elsa Morante trouw. Het verhaal speelt in de jaren 1941-'47 en toont de naweeën van de oorlog, gezien door de ogen van een jongetje en zijn moeder die door een jonge Duitse soldaat wordt verkracht. Zij heeft al een vijftienjarige zoon en geeft met tegenzin haar jongste kind ter adoptie. Na de oorlog wordt haar oudste zoon zwarthandelaar, wat hij met de dood bekoopt. Al gauw treedt zijn broertje in zijn voetsporen. Cardinale's beste rol in een prima film. Engelse titel: HISTORY.

El Hermano bastardo de Dios

1986 | Drama

Spanje 1986. Drama van Benito Rabal. Met o.a. Francisco Rabal, Asunción Balaguer, Agustín González en María Luise Ponte.

De herinneringen van een man aan zijn jeugd tijdens de Spaanse Burgeroorlog. De derde film van de zoon van de hoofdrolspeler alweer over de Burgeroorlog. Middelmatig qua idee en regie, en niet zo best camerawerk.

El Disputado voto del señor Cayo

1986 | Drama

Spanje 1986. Drama van Antonio Giménez-Rico en Antonio Gimenez Rico. Met o.a. Francisco Rabal, Juan Luis Galiardo, Iñaki Miramón en Lidia Bochs.

Een oude boer, ironisch en intelligent, slaagt erin met zijn charme drie afgevaardigden van een linkse politieke partij voor zich te winnen. De Spaanse cinema maakt voor de zoveelste keer gebruik van het goudmijntje, het plattelandsleven. Gebaseerd op een roman van Miguel Delibes. Middelmatige film, met een Francisco Rabal die even cliche-matig is als de film zelf.

Un marinaio e mezzo

1985 |

Duitsland/Italië 1985. Tomasso Dazzi. Met o.a. Galo Ahumada, Francisco Rabal en Franco Nero.

Een oude boer, ironisch en intelligent, slaagt erin met zijn charme drie afgevaardigden van een linkse politieke partij voor zich te winnen. De Spaanse cinema maakt voor de zoveelste keer gebruik van het goudmijntje, het plattelandsleven. Gebaseerd op een roman van Miguel Delibes. Middelmatige film, met een Francisco Rabal die even cliche-matig is als de film zelf.

Padre nuestro

1985 | Drama

Spanje 1985. Drama van Francisco Regueiro en Franciso Regueiro. Met o.a. Fernando Rey, Francisco Rabal, Victoria Abril en Emma Penella.

Een kardinaal, door de artsen opgegeven, keert terug naar zijn geboortedorp in Castillië. Een van de beste hedendaagse Spaanse films. Rey's personage doet denken aan een aantal van zijn vroegere rollen in Buñuels films. Met zwarte humor en anticlericalisme. Verder speelden Lina Canalejas, Amelia de La Torre en Rafaela Aparicio mee.

Marbella

1985 | Komedie

Verenigde Staten/Spanje 1985. Komedie van Miguel Hermoso. Met o.a. Rod Taylor, Britt Ekland, Francisco Rabal, Fernando Fernán-Gómez en Oscar Ladoire.

Een Amerikaanse ex-militair die in Marbella woont, besluit een landgenoot te bestelen. Een grauwe en flauwe komedie zonder fut. Het is de tweede film van regisseur Hermoso. Het scenario is van regisseur Hermoso.

Luces de Bohemia

1985 | Drama

Spanje 1985. Drama van Miguel Angel Díez. Met o.a. Francisco Rabal, Agustín González, Fernando Fernán-Gómez, Berta Riaza en Mario Pardo.

De tragedie van Max Estrella: bohémien, dichter, blind en depressief. Een slechte filmbewerking van het prachtige gelijknamige theaterstuk van Valle-Inclán. Een van de grootste teleurstellingen van de hedendaagse Spaanse film.

Los Paraísos perdidos

1985 | Drama

Spanje 1985. Drama van Basilio Martín Patino. Met o.a. Charo López, Alfredo Landa, Miguel Narros, Francisco Rabal en Juan Diego.

Een vluchtelinge keert naar haar geboortedorp in Spanje terug.Een schoolmeesterachtig zelfzuchtig knoeiwerk, dat geheel te gronde gaat aan de zwakke filmopzet en de uiterst lompe regie.

La Vieja música

1985 | Drama

Spanje 1985. Drama van Mario Camús. Met o.a. Federico Luppi, Antonio Resines, Charo López, Eva Pearson en Assumpta Serna.

Een Uruguayaan reist naar Spanje op zoek naar een oude geliefde. Een domme, vervelende en anachronistische film, gemaakt door een regisseur die enkele van de belangrijkste kassuccessen uit de hedendaagse Spaanse cinema op zijn naam heeft staan, die overigens een goede kritiek kregen.

La Hora bruja

1985 | Drama

Spanje 1985. Drama van Jaime de Armiñán. Met o.a. Francisco Rabal, Concha Velasco, Victoria Abril, Asunción Balaguer en Sancho Gracia.

Een goochelaars-echtpaar van middelbare leeftijd vangt een jonge zwerfster op. Een volledig zinloos verhaal dat beter in een kwartiertje verteld had kunnen worden.

Sal gorda

1984 | Komedie

Spanje 1984. Komedie van Fernando Trueba. Met o.a. Oscar Ladoire, Silvia Munt, Francisco Rabal en Antonio Resines.

Een jonge componist zit in moeilijkheden, omdat hij niet in staat is de door zijn platenmaatschappij gevraagde tien liedjes voor zijn nieuwe LP te schrijven... Een erbarmelijke en onuitstaanbare komedie.

Los santos inocentes

1984 | Drama

Spanje 1984. Drama van Mario Camús. Met o.a. Alfredo Landa, Francisco Rabal, Agustín González, Juan Diego en Terele Pávez.

Rond 1965 strijdt een Spaanse boerenfamilie voor een beter bestaan. In dit rauwe sociale drama is vastgehouden aan de grondregels van de Spaanse cinema: de (bijzonder) esthetische verhalende formule. Op verschillende festivals, w.o. Cannes, zijn aan dit werk prijzen toegekend. Deze produktie kan worden beschouwd als de een der zeer succesvolle Spaanse films, die zowel in commercieel als artistiek opzicht zeer geslaagd is. De roman van Miguel Dellbes werd tot scenario bewerkt door Antonio Lerreta, Manuel Matji en regisseur Camus. Camerawerk van Hans Burmann.

Los Zancos

1984 | Drama

Spanje 1984. Drama van Carlos Saura. Met o.a. Fernando Fernán Gómez, Laura del Sol, Antonio Banderas en Francisco Rabal.

Een professor, gedeprimeerd na de dood van zijn vrouw, leert een jonge vrouw kennen waarop hij verliefd wordt. Zij haalt hem uit zijn crisissituatie. De decadentie van de overgewaardeerde Saura.

Das Geheimnis des schwarzen Tankers

1984 | Familiefilm, Avonturenfilm

Duitsland/Italië 1984. Familiefilm van Tommaso Dazzi en Tomasso Dazzi. Met o.a. Franco Nero, Francisco Rabal, Galo Ahumada, Santiago Garcia en Santiago García.

Ten Oosten van het Panamakanaal wordt in open zee een solozeiler in zijn slaap opgeschrikt, als hij geramd wordt door een zwarte tanker. Dankzij de roep van een pelikaan weet hij zich ternauwernood te redden. Een toevallig in de buurt zijnde vissersboot pikt hem op en geeft hem een lift naar een dichtbij gelegen haven. Tot zijn verrassing ligt daar het tankschip gemeerd. Als hij zich aan boord begeeft, zegt de bemanning van niets te weten. De onfortuinlijke zeezeiler probeert dan verhaal te halen bij de rederij, waar hij stuit op een tien-jarige jongen, die bij nader inzien de eigenaar blijkt te zijn. Ondanks diens positie staat men hem naar het leven en de oplossing bevindt zich aan boord van de tanker. Bont gemaakte, niet al te diepgravende avonturenfilm voor de jonge kijkers die hier en daar een onwaarschijnlijke situatie op de koop toe nemen. Het scenario is van Sergio Donati. Het camerawerk is van Luigi Verga.

Victoria

1983 | Drama, Historische film

Spanje 1983. Drama van Antonio Ribas. Met o.a. Helmut Berger, Xabier Elorfiaga, Norma Duval, Craig Hill en Francisco Rabal.

Een epische recontructie van een beslissende periode in juni 1917 als de Spaanse wankele monarchie bedreigd wordt door de opkomende arbeidersbeweging, in navolging van de Russische revolutie. In het leger dreigt een scheuring te komen en profiteurs verleggen hun sympathie[KA3]en en dwarsbomen elkaar. In deze in drie delen opgesplitste en in Castiliaans dialect gesproken film wordt op scenarioniveau teveel overhoop gehaald om de draad niet kwijt te raken. Er zijn echter (goede) centrale rollen van Berger als principiële militair en Elorriaga als activist. Elke afzonderlijke scène in de contrasterende milieus is bovendien boeiend en fantasierijk in beeld gebracht, met af en toe een weldadige dosis ironie.

Truhanes

1983 | Komedie

Spanje 1983. Komedie van Miguel Hermoso. Met o.a. Francisco Rabal, Arturo Fernandez, Isabel Mestres, Lola Flores en Vicky Lagos.

Een playboy-oplichter belandt voor het eerst in de gevangenis, waar een veteraan-boef hem protectie belooft in ruil voor een partnerschap na hun vrijlating. Hij geeft de veteraan een aanstelling als tuinman, maar de oude rot bemoeit zich met al zijn affaires in plaats van met de heesters. Een bravoure-rol van Rabal in een vlot gemaakte en amusante komedie die net geen slapstick wordt.

Escapada final

1983 | Misdaad

Spanje 1983. Misdaad van Carlos Benpar. Met o.a. Sean Derek, Francisco Rabal, Robert Gras en Ovidi Montllor.

Een groep jongeren laat een vrachtwagen geladen met kernmateriaal exploderen...Een wat trage, verwarrende film, die echter wel sympathiek is door de manier waarop Benpar zijn liefde voor film in zijn produkties laat doorklinken.

Treasure of the Four Crowns

1982 | Avonturenfilm, Actiefilm

Spanje/Verenigde Staten 1982. Avonturenfilm van Ferdinando Baldi. Met o.a. Tony Anthony, Ana Obregón, Gene Quintano, Jerry Lazarus en Francisco Rabal.

Een schaamteloos RAIDERS OF THE LOST ARK-plagiaat, gefilmd in hoofdpijnverwekkend 3D. Een aantal actiescènes zijn vakkundig in elkaar gezet, maar Anthony is beslist de meest saaie en uitdrukkingloze filmheld sinds mensenheugenis. Muziek van Ennio Morricone.

La Colmena

1982 | Oorlogsfilm, Drama

Spanje 1982. Oorlogsfilm van Mario Camus. Met o.a. Rafael Alonso, Victoria Abril, Ana Belen, José Bódalo en Mary Carillo.

Rond 1943 is het café La Dolicia het toevluchtsoord voor een deel van de Madrileense bevolking, dat er warmte en gezelschap komt zoeken, en de afloop van de Burgeroorlog probeert te verwerken in illusies omtrent de toekomst. Deze beroemde - als fresco opgebouwde - roman van Camilo José Cela mocht oorspronkelijk niet in Spanje worden gepubliceerd en werd tenslotte in Argentinië uitgegeven. Ze kreeg een zeer evenwichtige filmbewerking die de periode van politieke en economische chaos gestalte geeft, zonder overigens aan de identiteit van de talrijke personages voorbij te gaan. De film weet de met de karakters wisselende stemmingen en sferen toch tot een eenheid te maken met behulp van de zeer geraffineerde scenario-opbouw en de uitzonderlijk harmonieuze acteerprestaties. Het scenario is van José Luis Dibildos, die de film produceerde. Het camerawerk is van Hans Burmann. Stereo.

Reborn

1981 | Drama

Spanje/Verenigde Staten/Italië 1981. Drama van Bigas Luna. Met o.a. Dennis Hopper, Michael Moriarty, Antonella Murgia en Francisco Rabal.

De religieuze sekte 'Harley's soldiers' zoekt een manier om weer populair te worden. Een in ieder opzicht mislukte film over de religieuze hysterie in de Verenigde Staten, van de overigens geweldige Spaanse regisseur Bigas Luna.

I Guerrieri del terrore

1981 | Misdaad

Italië 1981. Misdaad van René Cardona Jr.. Met o.a. Stuart Whitman, Antonella Interlenghi, Francisco Rabal, Gianni Machina en Marisa Mell.

Bende overvalt casino, maar wordt ten dele door politie uitgeroeid. Enkele overlevenden gijzelen vervolgens een gezin. Chaotische film met nadruk op actie en geweld, waarvan de plot tot het laatste half uur volstrekt duister blijft.

Poliziotto solitudine e rabbia

1980 | Actiefilm, Misdaad

Duitsland/Italië 1980. Actiefilm van Stelvio Massi. Met o.a. Maurizio Merli, Jutta Speidel, Arthur Brauss, Reinhard Kolldehoff en Francisco Rabal.

Een ex-politieman probeert samen met een oude makker die voor Interpol werkt een bende ontvoerders en moordenaars van rijke zakenmensen op te sporen en te elimineren. De speurtocht voert hen naar Berlijn. Goede actiescènes en het hoge tempo laten weinig ruimte voor opmerkelijke acteerprestaties maar houden de aandacht gaande.

Nightmare City

1980 | Horror

Italië 1980. Horror van Umberto Lenzi. Met o.a. Francisco Rabal, Laura Trotter en Mel Ferrer.

Een ex-politieman probeert samen met een oude makker die voor Interpol werkt een bende ontvoerders en moordenaars van rijke zakenmensen op te sporen en te elimineren. De speurtocht voert hen naar Berlijn. Goede actiescènes en het hoge tempo laten weinig ruimte voor opmerkelijke acteerprestaties maar houden de aandacht gaande.

La Invasión de los zombies atómicos

1980 | Horror

Spanje/Italië/Verenigde Staten 1980. Horror van Umberto Lenzi. Met o.a. Hugo Stiglitz, Laura Trotter, Maria Rosaria Omaggio, Francisco Rabal en Eduardo Fajardo.

Een groep gewapende zombies stapt uit een vliegtuig en raast door de stad... Een belachelijke horrorfilm, die geregisseerd is alsof het om een oorlogsfilm gaat.

El Gran secreto

1980 | Drama

Spanje 1980. Drama van Perdo Mario Herrero en Pedro Mario Herrero. Met o.a. Francisco Rabal, María Luisa San José, María Asquerino, Emilio Gutiérrez Caba en Charo López.

In een verlaten pension wacht een groep mensen op de aankomst van een onbekende. Een knoeiwerk met allegorische en metafysische pretenties, dat op een enorme mislukking uitliep.

Fabricantes de pánico

1979 | Actiefilm

Mexico/Spanje/Italië 1979. Actiefilm van René Cardona Jr.. Met o.a. Stuart Whitman, Marisa Mell, Victoria Vera en Francisco Rabal.

Door tussenkomst van een speciaal commando worden enkele mensen gered, die door een groep terroristen worden gegijzeld. Een even grof als opruiende film.

Così come sei

1978 | Komedie, Erotiek, Drama

Italië/Spanje 1978. Komedie van Alberto Lattuada. Met o.a. Marcello Mastroianni, José María Caffarel, Nastassja Kinski, Francisco Rabal en Monica Randal.

Een architect van middelbare leeftijd laat zich het hof maken door een vrijgevochten jong meisje, totdat hij hoort dat ze de dochter is van een overleden vriendin en hoogstwaarschijnlijk zijn eigen kind. Voor haar maakt het geen verschil uit, maar uiteindelijk zal ze hem precies zo verlaten als haar moeder eertijds. Het goede spel van Mastroianni gaat ietwat verloren in de al te decoratieve aanpak, waardoor met name de liefdessc[KA2]enes een reeks poses voor pikante foto`s lijken (en zí[KA1]jn, want de foto's kregen een betere verspreiding dan de film zelf). Voor wie Lattuada's fascinatie voor heel jonge meisjes niet deelt, worden alle opnamen van Kinski danig vervelend. Mogelijk incestmotief is niet meer dan een extraatje bij de generatiekloof.

Corleone

1978 | Drama, Misdaad

Italië 1978. Drama van Pasquale Squitieri. Met o.a. Giuliano Gemma, Claudia Cardinale, Francisco Rabal, Stefano Satta Flores en Michele Placido.

De dood van Salvatore Giuliaono in 1952 leidt tot onderlinge verdeeldheid en onzekerheid binnen de Siciliaanse maffia, waarvan een boerenknecht gebruik maakt om zich in Palermo omhoog te werken met moderne methodes waarmee hij de traditioneel ingestelde peetvaders overtroeft, tot de politieke maffia ingrijpt en hij gedood wordt. Het boeiende en gedocumenteerde tijdsbeeld draagt méér aan dan in de film verwerkt kan worden, zodat de tweede helft met al te vlotte tijdsovergangen nogal vlak wordt. De actieve scènes zijn beter gedaan dan de dramatische momenten, ondanks het goede spel van de hoofdrollen. Bijfiguren blijven clichés.

Sorcerer

1977 | Actiefilm, Avonturenfilm, Thriller

Verenigde Staten 1977. Actiefilm van William Friedkin. Met o.a. Roy Scheider, Bruno Cremer, Francisco Rabal, Amidou en Ramon Bieri.

Vier vluchtelingen in woelig Zuid-Amerika proberen hun vrijheid te kopen door vrachtwagens met nitroglycerine naar een brandende oliebron te brengen. Een kostbare nieuwe versie van LE SALAIRE DE LA PEUR (THE WAGES OF FEAR) die niet echt pakt, ondanks spectaculaire scènes. Voor Nederland ingekort.

Io sono mia

1977 | Drama

Duitsland/Italië/Spanje 1977. Drama van Sofia Scandurra. Met o.a. Stefania Sandrelli, Maria Schneider, Michele Placido, Grischa Huber en Anna Henkel.

Een met een fallocraat getrouwde onderwijzeres gaat met vakantie naar een eilandje waar de mannen zo mogelijk nòg erger zijn. Feministische toeristes stimuleren haar doorbraak naar autonomie. Deze komt echter te laat voor een kreupele lesbienne die na haar vertrek zelfmoord pleegt. Als produkt van mannen zou deze film waarschijnlijk zijn aangevallen als een kwaadwillig overdreven parodie; serieus bedoeld is deze eerste volledige Italiaanse vrouwenfilm een misser. De zinnige kern - een roman van Dacia Maraini - verdrinkt in een totaal gemis aan gevoel voor drama, humor, structuur en vormgeving. Sandrelli en Schneider doen hun best, maar kunnen met de holle cliché-dialoog geen kant op.

Il Prefetto di ferro

1977 | Drama, Misdaad

Italië 1977. Drama van Pasquale Squitieri. Met o.a. Giuliano Gemma, Claudia Cardinale, Stefano Satta Flores, Francisco Rabal en Rik Battaglia.

De door Mussolini aangestelde prefect van Sicilië bindt de strijd aan tegen de mafia en verwerft zich daardoor zelfs een internationale reputatie. Als hij vervolgens de relatie tussen mafia en machthebbers in de openbaarheid wil brengen, wordt hij door Mussolini op non-actief gesteld; hij beseft alleen te hebben gediend om het fascistisch regime een respectabel aanzien te geven. Films van Squitieri lijken op elkaar - zelfde acteurs, zelfde onderwerp - maar deze krijgt door het politiek-historisch kader een interessantere werking dan de meeste mafia-aanklachten. Gemma heeft een melodramatische inzet in de titelrol, andere acteurs blijven vluchtige schimmen.

Cacique bandeira

1977 | Biografie, Historische film

Argentinië/Spanje 1977. Biografie van Héctor Olivera. Met o.a. Francisco Rabal, Thelma Biral en Antonio Iranzo.

Herinnering aan een beroemde Argentijnse leider. Een van de minder overtuigende films van Hector Olivera.

Las Largas vacaciones del '36

1976 | Drama, Oorlogsfilm

Spanje 1976. Drama van Jaime Camino. Met o.a. Amalia Gade, Ismael Merlo, Ángela Molina, Vicente Parra en Francisco Rabal.

Een sobere psychologisch-dramatische film over twee families uit de Spaanse middenklasse die tijdens hun vakantie in hun buitenverblijf in de buurt van Barcelona de eerste geruchten opvangen van wat de Spaanse Burgeroorlog zou worden. De film observeert hun reacties, verwarring en interne verdeeldheid en is niet zozeer een film over de Spaanse Burgeroorlog als wel over het Spanje tijdens die Burgeroorlog.

Emilia... parada y fonda

1976 |

Spanje 1976. Angelino Fons. Met o.a. Francisco Rabal, Maria Luisa San José en Ana Belen.

Een sobere psychologisch-dramatische film over twee families uit de Spaanse middenklasse die tijdens hun vakantie in hun buitenverblijf in de buurt van Barcelona de eerste geruchten opvangen van wat de Spaanse Burgeroorlog zou worden. De film observeert hun reacties, verwarring en interne verdeeldheid en is niet zozeer een film over de Spaanse Burgeroorlog als wel over het Spanje tijdens die Burgeroorlog.

Emilia, parada y fonda

1976 | Drama

Spanje 1976. Drama van Angelino Fons. Met o.a. Ana Belén, María Luisa San José, Francisco Rabal en Juan Diego.

Een knappe jonge vrouw heeft berouw van haar huwelijk met een koopman van hoge leeftijd. Een echt onuitstaanbare produktie.

Las Bodas de Blanca

1975 |

Spanje 1975. Francisco Regueiro. Met o.a. Conchita Velasco, Francisco Rabal, Isabel Garcés en Javier Escrivá.

Blanca aarzelt tussen haar vroegere echtgenoot en haar huidige geliefde. Beiden hebben heel verschillende erotische voorkeuren. Een vreemde, absurde film, nauw verbonden aan een traditie van zeer Spaanse zwarte humor.

Il Deserto dei Tartari

1975 | Avonturenfilm, Drama, Historische film

Italië/Frankrijk/Duitsland 1975. Avonturenfilm van Valerio Zurlini en Christian de Chalonge. Met o.a. Vittorio Gassman, Giuliano Gemma, Helmut Griem, Philippe Noiret en Jacques Perrin.

Een jonge luitenant wordt geplaatst in een woestijnfort waar soldaten en officieren een mogelijk nieuwe aanval van de Tartaren afwachten. Jaren verstrijken zonder dat die gevreesde of gehoopte aanval plaatsvindt, zodat het wachten voor alle militairen de enige bestaansreden wordt. Na vergeefse pogingen van vele regisseurs zette acteur-producent Perrin de filmversie door van de symbolische roman van Dino Buzzatti. Locaties in Iran geven een onwezenlijke sfeer, internationale acteurs maken `niet- gebeuren` onderhoudend, maar het resultaat is meer respectabel dan echt geslaagd. (Zurlini regisseerde de spelscènes, De Chalonge het buitengebeuren.)

Tormento

1974 | Romantiek

Spanje 1974. Romantiek van Pedro Olea. Met o.a. Ana Belén, Francisco Rabal, Javier Escrivá en Cocha Velasco.

In de 19de eeuw aarzelt een jonge vrouw tussen de liefde van een miljonair en die van een priester. Een zeer zorgvuldige literaire bewerking wat de sfeer betreft, maar vol onvolkomenheden in andere opzichten.

No es nada, mamá, sólo un juego

1974 | Drama, Erotiek

Venezuela/Spanje 1974. Drama van José María Forqué. Met o.a. David Hemmings, Alida Valli, Andrea Rau en Francisco Rabal.

De zoon van een machtige Zuidamerikaanse boerenfamilie schept er behagen in een meisje uit de buurt te vernederen. Een groteske co-produktie, die alleen de moeite waard is door de waanzinnige sensualiteit van de turbulente Andrea Rau.

Metralleta stein

1974 | Actiefilm

Spanje 1974. Actiefilm van José Antonio de la Loma. Met o.a. John Saxon, Francisco Rabal, Blanca Estrada, Simón Andreu en David Carpenter.

Een politieagent is van plan om een gevaarlijke misdadiger te pakken. Een Spaanse actiefilm waarin gestreefd is naar een Amerikaanse uitvoering. Helaas is men daar in geen enkel opzicht in geslaagd.

L' Autre femme

1974 | Drama, Thriller

Spanje/Frankrijk/Italië 1974. Drama van François Villiers. Met o.a. Annie Girardot, Richard Johnson, Francisco Rabal en Alida Valli.

Overspannen ontwerpster gaat bij vrienden logeren op Spaans eilandje waar ze verliefd wordt op geheimzinnige Britse schrijver wiens vrouw is overleden onder onduidelijke omstandigheden. Onevenwichtige combinatie van liefdesfilm en thriller geeft aardig beeld van confrontatie met nieuwsgierige eilandbewoners en jet set-toeristen, al heeft alleen Valli als alcoholistische gastvrouw het vereiste satirische spel.

Infamia

1974 | Misdaad

Spanje/Italië 1974. Misdaad van Giovanni Deramo. Met o.a. Marisa Mell, Farley Granger, Francisco Rabal en Helga Liné.

Een politiecomplot komt tot een ontknoping in een luxueus huis. Een middelmatige, belachelijke co-produktie, die nauwelijks in de bioscopen gedraaid heeft.

La Otra Imagen

1973 | Drama

Spanje 1973. Drama van Antonio Ribas. Met o.a. Francisco Rabal, Julian Mateos, Jeannine Mestre, Asuncion Balaguer en Fernando Ulloa.

Een door een ongeval blind geworden man weigert in zijn conditie te berusten, ondanks zijn huwelijk met een blind geboren vrouw. De ontmoeting met een derde blinde die zich niet als gehandicapte wil laten behandelen, zal beider leven veranderen. De blinde mannen vertegenwoordigen elk een maatschappij-segment -bourgeoisie die heil verwacht van eigen, economische middelen en progressie die inperking en etikettering verwerpt. Het boeiende gegeven komt in haar uitwerking niet boven zinnige ideeën uit, omdat de acteurs weinig overtuigend 'blind spelen' en de regie al te nadrukkelijk is en daardoor het doel mist.

La Colonna infame

1973 | Drama, Historische film, Oorlogsfilm

Italië 1973. Drama van Nelo Risi. Met o.a. Helmut Berger, Lucia Bosé, Vittorio Caprioli, Francisco Rabal en Salvo Randone.

Angst en bijgeloof rond de pestepidemie van de 17de eeuw in Milaan leiden tot een politiek gemanipuleerde heksenjacht op de 'verspreiders' van de ziekte. Twee mannen verklaren zich na langdurige processen en folteringen schuldig en worden geëxecuteerd als sussende afleiding voor het groeiend verzet onder de bevolking. Deze filmische reconstructie van een historisch proces kreeg een zorgvuldige aankleding en een sterke rolbezetting, maar heeft te weinig dramatische adem waardoor het resultaat nauwelijks boven een geïllustreerde geschiedenisles uitstijgt.

Il Consigliore

1973 | Misdaad, Drama

Italië 1973. Misdaad van Alberto De Martino. Met o.a. Martin Balsam, Tomas Milian, Francisco Rabal, Dagmar Lassander en John Anderson.

Een mafioso die de dokken van San Francisco beheerst, geeft zijn peetzoon toestemming om uit de 'familie' te stappen voor een respectabel huwelijksleven. Een andere employé probeert van deze zwakte profijt te trekken om de macht over te nemen. De bende-oorlog verplaatst zich naar Sicilië, waar alleen de oude Don overleeft en zijn positie in Amerika opnieuw kan innemen. Het talent van acteurs is verspild aan schematisch GODFATHER-plagiaat dat de logica offert aan overmatig harde actiescènes en toeristische prentjes van Sicilië en Amerikaanse West-Coast.

Si puo' fare... amigo!

1972 | Western, Komedie

Frankrijk/Spanje/Italië 1972. Western van Maurizio Lucidi. Met o.a. Bud Spencer, Jack Palance, Francisco Rabal, Dany Saval en Renato Cestié.

Een veehouder wil zich op een paardendief wreken, en tevens de eer van zijn zuster redden, door de dief te dwingen haar te trouwen en hem daarna te doden. De boer moet de dief uit handen van een schurkachtige sheriff redden; ten slotte vindt hij het huwelijk zelf al voldoende straf. Deze komische spaghetti-western heeft een geestige dialoog waarvan de nuances in de nasynchronisatie verloren gaan. Palance en Rabal zijn verrassend sober, maar Spencer schmiert enorm en wordt voor het eerst gekoppeld aan een schattig en slim weesje (Cestié). Ook bekend als HALLELUJAH... AMIGO, RIO MALO en EN EL OESTE SE PUEDE HACER, AMIGO.

Pianete Venere

1972 | Drama

Italië 1972. Drama van Elda Tattoli. Met o.a. Bedi Moratti, Lilla Brignone, Marina Berti, Lou Castel en Pierre Cressoy.

Een burgerman verliest tijdens de oorlog zijn bezit, gaat bij het communistische verzet en wordt na 1945 een alleen om eigen status denkende partijbons, terwijl zijn geliefde merkt dat de politieke zaak waaraan ze zich heeft gewijd haar als vrouw net zomin een eigen plaats gunt als welk ander maatschappijsysteem dan ook. De bij vlagen zeer effectieve politieke satire is te vaak schetsmatig en melodramatisch, hoewel de debuterende regisseuse haar uitgebreide rolbezetting de personages m[KA1]e[KA1]er reli[KA3]ef laat geven dan ze zelf als schrijfster heeft gedaan. (Tattoli was medewerkster van Marco Bellocchio, die haar hielp met het scenario en zelf ook nog een rolletje speelt)

N.P. il secreto

1972 | Sciencefiction

Italië 1972. Sciencefiction van Silvano Agosti. Met o.a. Francisco Rabal, Ingrid Thulin, Irene Papas, Takis Emmanuel en Edy Biagetti.

Een industrieel die met de staat een verdrag heeft gesloten voor de ontwikkeling van een machine die tot massale werkeloosheid zal leiden, wordt ontvoerd en gehersenspoeld. Zonder spraak of geheugen keert hij terug in de gereorganiseerde maatschappij waar werkelozen één voor één worden opgeroepen en verdwijnen. Omdat hij geen identiteit heeft, blijft hij gespaard. Deze politiek-filosofische SF-film geeft een toekomstvisie zonder trucages of decors, zodat de herkenbaarheid van het eigentijds maatschappijbeeld een beklemmende werking krijgt. De presentatie is echter wat erg vlak en langdradig.

La Guerrilla

1972 | Avonturenfilm

Frankrijk/Spanje 1972. Avonturenfilm van Rafael Gil. Met o.a. Francisco Rabal, Jacques Destoop en Fernando Sancho.

Tijdens de Spaanse onafhankelijkheidsoorlog wordt een Franse officier zich bewust dat hij de rol van onderdrukker vervult. Onuitstaanbaar en doorspekt met gemeenplaatsen.

Si puo' fare...amigo/ Et ainsi soit-il

1971 | Western, Komedie

Spanje/Frankrijk/Italië 1971. Western van Maurizio Lucidi. Met o.a. Francisco Rabal, Jack Palance en Bud Spencer.

Dikzak Hiram Coburn wordt achternagezeten door een groep boze paardeneigenaren, die hem beschuldigen van diefstal. Ook Sonny, de broer van het mooiste meisje van het dorp, zit Coburn op de hielen omdat hij haar in haar eer heeft aangetast. Dus zit er maar één ding op: vluchten!

Nada menos que todo un hombre

1971 | Drama

Spanje 1971. Drama van Rafael Gil. Met o.a. Francisco Rabal, Analía Gadé, Ángel del Pozo, José María Seoane en Tomás Blanco.

Een rijk geworden emigrant komt naar zijn geboortedorp terug en is bereid om met de meest aantrekkelijke en hebzuchtige vrouw te trouwen. Onuitstaanbaar en slecht gemaakt.

Las Melancolicas

1971 | Horror, Historische film

Spanje 1971. Horror van Rafael Moreno Alba. Met o.a. Analia Gade, Espartaco Santoni, Francisco Rabal, Maria Asquerino en Jose Vivo.

Een arts wordt de nieuwe directeur van een 19e-eeuwse psychiatrische inrichting, waar het personeel sadistische en seksuele instincten op de pati[KA3]entes blijkt bot te vieren. Pogingen tot hervormingen en het invoeren van nieuwe therapie[KA3]en - waarmee hij door hypnose probeert een vrouw van haar jeugdtrauma te bevrijden - lijken ondanks alle tegenwerking te gaan slagen, tot hij van hogerhand wordt overgeplaatst. De poging om via deze ogenschijnlijke horrorfilm met duidelijke, aan `De duivels van Loudun` geleende elementen, kritiek te leveren op de Franco-bougeoisie is vanuit het inmiddels historisch perspectief interessant, maar valt tussen te veel verschillende stoelen in om als film echt te overtuigen en de al te voorbeeldige heldenrol van de geneesheer-directeur (die de regisseur-schrijver zijn eigen naam heeft gegeven) wordt nergens aannemelijk.

Le Soldat Laforêt

1970 | Komedie, Oorlogsfilm

Frankrijk 1970. Komedie van Guy Cavagnac. Met o.a. Roger Van Hool, Catherine Rouvel, Francisco Rabal, Fernand Sardou en Jacques Rispal.

Een Franse soldaat raakt in 1940 los van zijn regiment en zwerft dagenlang doeloos rond door Zuid-Frankrijk. Hij heeft een aantal plezierige en bizarre (mischien alleen gefantaseerde) ontmoetingen, totdat hij op brute wijze wordt geconfronteerd met de realiteit van de door hem bijna vergeten oorlog. Door de fotografie wordt de schijnbare vredigheid van het platteland overtuigend, de acteurs zorgen voor kleurrijke typeringen, maar de dialoog is vaak pretentieus en wezenloos. Een innemende, niet geheel geslaagde film van een debutant die nooit meer een volgende film maakte.

Laia

1970 | Drama

Spanje 1970. Drama van Vicente Lluch. Met o.a. Nuria Espert, Francisco Rabal, Julieta Serrano, Daniel Martín en Julieat Serrano.

Een verbitterde vrouw voelt zich niet in staat om van haar eigen man te houden en koestert alleen warme gevoelens voor haar zoon. De derde speelfilm van de regisseur Vicente Lluch, die de mooie toneelactrice Nuria Espert op een overdreven manier in het zonnetje zet.

Goya

1970 | Biografie, Drama

Spanje 1970. Biografie van Nino Quevedo. Met o.a. Francisco Rabal, Irina Demick, Jacques Perrin, Hugo Blanco en José María Prada.

De geschiedenis van de laatste jaren uit het leven van de grote Spaanse schilder Goya en zijn platonische liefdesverhouding met de hertogin de Alba. Een belangrijke film, die vreemd genoeg onopgemerkt bleef. De figuur van Goya werd er op een curieuze en werkelijk gedenkwaardige manier in benaderd en het camerawerk van Luis Cadrado is bovendien opmerkelijk.

Cabezas cortadas

1970 | Experimenteel

Spanje/Brazilië 1970. Experimenteel van Glauber Rocha. Met o.a. Francisco Rabal, Marta May, Pierre Clémenti en Emma Cohen.

De relatie die ontstaat tussen een dictator uit de derde wereld, een eenvoudige boerin en een dappere herder. Een allegorie over macht met een weinig gelukkig resultaat.

Ann och Eve - de erotiska

1970 | Erotiek, Komedie

Venezuela/Zweden 1970. Erotiek van Arne Mattsson. Met o.a. Gio Petré, Marie Liljedahl, Francisco Rabal, Julian Mateos en Olivera Vuco.

Een filmjournaliste - die zich afvraagt of ze door de negatieve kritieken niet de zelfmoord van een regisseur op haar geweten heeft - is met een vriendin per auto met vakantie in Zuid-Europa (voormalig Joegoslavië). Een reeks erotische avonturen onderweg leidt tot ruzie waarna ze, alleen in Venetië, verliefd wordt op een regisseur die om haar 'verachtelijke beroep' niets van haar wil weten. De uit de gunst geraakte regisseur Mattsson probeerde met deze lamlendige, komische bedoelde seksfilm commercieel weer in het zadel te komen. Hij gokte in beide opzichten mis en er kan om het resultaat zelfs niet eens gelachen worden. Het scenario is van Ernest Hoch. Het camerawerk is van Max Wilén. Eastmancolor, Mono.

Simón Bolívar

1969 | Biografie, Actiefilm, Oorlogsfilm, Avonturenfilm, Historische film

Venezuela/Italië/Spanje 1969. Biografie van Alessandro Blasetti. Met o.a. Maximilian Schell, Rosanna Schiaffino, Francisco Rabal, Conrado San Martin en Manuel Otero.

Een oppervlakkige film over het leven van Simon Bolivar (Schell), bijgenaamd `De Veroveraar`, de Zuidamerikaans verzetsleider, die in Venezuela in de periode 1817-23 de strijd tegen de Spaanse hegemonie leidde. Veel wijzer worden we er allemaal niet van, al geeft de film wat spectaculaire troepenbewegingen te zien. Voornamelijk romantiek (Schiaffino) en wapengekletter, maar een goede rol van Schell. Het scenario is van Enrique Llovet, Rafael mateo, John Melson en Joé Luis Dibildos, naar diens verhaal. Het camerawerk is van Manuel Berenguer. Mono. Ook bekend als LA EPOPEYA DE BOLIVAR.

Sangre en el ruedo

1969 | Drama

Spanje 1969. Drama van Rafael Gil. Met o.a. Alberto Closas, Francisco Rabal, Angel Teruel en Cristina Galbó.

Een jongen besluit stierenvechter te worden om de belediging van zijn vader te wreken. Een onuitstaanbaar melodrama dat zich in de stierenvechterswereld afspeelt, onder regie van de altijd even rampzalige Gil.

La Battaglia d'Inghilterra

1969 | Avonturenfilm, Oorlogsfilm

Spanje/Italië/Frankrijk 1969. Avonturenfilm van Enzo G. Castellari. Met o.a. Frederick Stafford, Van Johnson, Francisco Rabal, Christian Hay en Evelyn Stewart.

Bij de strijd in Duinkerken weten de Duitsers geheime Engelse dossiers buit te maken. Door de uniformen van gesneuvelde soldaten aan te trekken, slagen zij erin bij de geallieerden te infiltreren. De sabotage van een radarinstallatie leidt tot een groot bombardement van Londen door de Luftwaffe v[KA1]o[KA1]or een Britse kapitein de indringers kan ontmaskeren, waarna de situatie bij de Battle of Britain wordt omgedraaid. De snelle Italiaanse poging om de superproduktie BATTLE OF BRITAIN, die lang op zich liet wachten, voor te zijn, heeft voor een exploitatiefilm nogal ruime middelen. Dat de camera (van Vincenzo Tomassi) nooit werkelijk in Engeland is geweest en de rolbezetting geen enkele echte Brit (of Duitser) telt, wordt door spectaculaire aanpak niet gecompenseerd. Scenario van Fabio Carpi, Ugo Pirro, Vincenzo Flamini, Tito Carpi en J.L. Martinez Molla. Ook bekend als EAGLES OVER LONDON en BATTLE SQUADRON.

Después del diluvio

1968 | Drama

Spanje 1968. Drama van Jacinto Esteva. Met o.a. Francisco Rabal, Mijanou Bardot, Francisco Viader en Luis Ciges.

Een jonge Française verstoort het samen wonen van twee mannen in de bergen. Een pretentieuze en schoolmeesterachtige film, typisch voor de Spaanse cinemastroming met de naam 'Escuela de Barcelona'

Oscuros sueños de Agosto

1967 | Drama

Spanje 1967. Drama van Miguel Picazo. Met o.a. Sonia Bruno, Viveca Lindfords, Francisco Rabal, Julián Mateos en José María Prada.

Verschillende personages omringen de neurotische hoofdpersoon gedurende de maand augustus. Deze verdienstelijke goed uitgewerkte film is door de censuur erg onsamenhangend geworden.

Le streghe

1967 | Komedie, Experimenteel, Romantiek

Italië/Frankrijk 1967. Komedie van Luchino Visconti, Mauro Bolognini, Pier Paolo Pasolini, Franco Rossi en Vittorio De Sica. Met o.a. Silvana Mangano, Clint Eastwood, Annie Girardot, Francisco Rabal en Massimo Girotti.

Rode draden in deze intrigerende, zij het erg wisselvallige collectie korte films van Italiaanse regisseurs zijn producent Dino De Laurentiis, zijn vrouw Silvana Mangano, die in alle vijf episodes een rol speelt, en het thema 'heksen'. Geen van de regisseurs lijkt écht z'n best te hebben gedaan, maar elke bijdrage bevat wel een goede vondst of fijne, meestal absurdistische toon. Hoogtepunten zijn de surrealistische bijdrage van Pasolini en de onkarakteristieke rol van Eastwood in Una serata come le altre van De Sica. Eastwood kreeg er van De Laurentiis een Ferrari voor.
Het vijfluik bestaat uit:
1. La strega bruciata viva (The Witch Burned Alive) van Luchino Visconti.
2. Senso civico (Civic Sense) van Mauro Bolognini.
3. La terra vista dalla Luna (The Earth As Seen From The Moon) van Pier Paolo Pasolini.
4. La siciliana (The Girl From Sicily) van Franco Rossi.
5. Una serata come le altre (A Night Like Any Other) van Vittorio De Sica.

Cervantes

1967 | Biografie, Avonturenfilm

Spanje/Frankrijk/Italië 1967. Biografie van Vincent Sherman. Met o.a. Horst Buchholz, Gina Lollobrigida, José Ferrer, Louis Jourdan en Francisco Rabal.

Levensverhaal van de jonge Miguel de Cervantes, die later faam zou verwerven met de literaire klassieker 'Don Quichot´. Voordat hij zich aan het schrijven wijdde, werd hij namens koning Philips II naar paus Pius V gestuurd om hulp te vragen voor de Spaanse strijd tegen de Moren en beleeft op zijn missie diverse avonturen. Romantische biopic is historisch niet al te accuraat, maar wel visueel aantrekkelijk en spectaculair. Ook bekend onder de titel Young Rebel.

Belle de jour

1967 | Drama, Erotiek, Experimenteel

Frankrijk/Italië 1967. Drama van Luis Buñuel. Met o.a. Catherine Deneuve, Jean Sorel, Michel Piccoli, Pierre Clémenti en Geneviève Page.

Jonge doktersvrouw Séverine (Deneuve) houdt van haar man maar niet van zijn liefkozingen en vlucht weg in sado-masochistische fantasieën. Om die in de praktijk te brengen gaat ze in een bordeel werken, maar stipt om vijf uur 's middags gaat ze naar huis, haar man mag het niet weten. Een jonge gangster wil meer worden dan een klant en dreigt haar geheim te onthullen. Rampspoed dient zich aan. Buñuel vermengde fantasie en werkelijkheid zo effectief dat hij ooit vertelde ze zelf aan het einde ook niet meer uit elkaar te kunnen houden. De mooie fotografie is van Sacha Vierny.

La Réligieuse

1966 | Drama, Historische film

Frankrijk 1966. Drama van Jacques Rivette. Met o.a. Anna Karina, Liselotte Pulver, Micheline Presle, Francine Bergé en Francisco Rabal.

Een jonge aristocrate is door haar ouders voor het klooster voorbestemd, maar wijst aanvankelijk de aflegging van de gelofte af tot ze uit bewondering voor de moeder-overste haar weigering intrekt. In verschillende kloosterordes wordt ze onderworpen aan martelpraktijken en vasten. Ze wordt bovendien van bezetenheid beschuldigd. Evenmin als haar verzet geeft ze haar geloof in God op. Deze opmerkelijk in beeld gebrachte en schitterend gespeelde film naar de roman van Denis Diderot werd bij zijn première verboden wegens antikerkelijke strekking en daardoor een schandaalsucces. Zoiets is nu onvoorstelbaar, maar de uitzonderlijke kwaliteiten van de film laten zich onbevangener beoordelen.

I lunghi giorni della vendetta

1966 | Western

Italië/Spanje 1966. Western van Florestano Vancini. Met o.a. Gabriella Giorgelli, Giuliano Gemma, Francisco Rabal, Conrado Sanmartin en Nieves Navarro.

Gemma ontsnapt uit de gevangenis, en de lange weg van de wraak is daar. Gemma heeft onschuldig gezeten en de schuldigen krijgen nu problemen - tot aan de laatste man, zoals dat in een spaghetti-western hoort. Een goede, spannende film. Vancini heet gebruikt de naam Stan Vance als pseudoniem. Scenario van Fernando Di Leo. Camerawerk van Francisco Marin.

Hoy como ayer

1966 | Komedie, Fantasy

Spanje 1966. Komedie van Mariano Ozores. Met o.a. José Luis Ozores, Antonio Ozores, Conchita Velasco, Gracita Morales en Francisco Rabal.

Een man uit de jaren twintig stapt uit een portret om een journalist uit de jaren zestig te laten zien in hoeverre de tijden veranderd zijn. Een buitensporige en acceptabele komedie, met een cast van zeker belang in de Spaanse cinema.

Das Vermächtnis des Inka

1966 | Avonturenfilm

Duitsland/Spanje/Italië/Bulgarije 1966. Avonturenfilm van Georg Marischka. Met o.a. Guy Madison, Rik Battaglia, Fernando Rey, William Rothlein en Francisco Rabal.

De verfilming van een weinig bekende avonturenroman van Karl May, die zich in Peru afspeelt, bij de ruïne van de Machu Pichu, de stad der Inca's. De broer van Karl Hansen (Madison), bijgenaamd Jaguar, is jaren geleden vermoord, toen hij op zoek was naar een schat van de Inca's. Nu wordt de Peruaanse president Castillo (Rey) geconfronteerd met een opstand van de nakomelingen van de Inca's. Hij vraagt Hansen op onderzoek uit te gaan, die ontdekt, dat een boze priester de kwade genius is. De rolverdeling uit die tijd is opmerkelijk: Madison, Battaglia als Perillo, Rey als president Castillo, Erhardt als professor Morgenstern, Rabal als Gambusino enz., maar regisseur Marischka heeft zich er veel te gemakkelijk vanaf gemaakt. Niettemin trok de film indertijd in Spanje een aardig aantal bezoekers.

Camino del Rocío

1966 | Romantiek, Musical

Spanje 1966. Romantiek van Rafael Gil. Met o.a. Carmen Sevilla, Arturo Fernández, Francisco Rabal en Guillermo Marín.

Tijdens de pelgrimstocht naar Rocío ontstaat een driehoeksverhouding. Een betreurenswaardig folkloristisch melodrama.

Marie-Chantal contre le Dr. Kha

1965 | Avonturenfilm

Spanje/Frankrijk 1965. Avonturenfilm van Claude Chabrol. Met o.a. Marie Laforêt, Francisco Rabal, Akim Tamiroff, Serge Reggiani en Roger Hanin.

Een snobistische jongedame krijgt tijdens een wintersportvakantie door een opgejaagde dief een bijou toevertrouwd die een voor de hele mensheid gevaarlijk virus bevat. Spionnen van diverse nationaliteit en meester-misdadiger Kha proberen haar de bijou te ontfutselen. Chabrol plaatste de cartoonheldin in een spionageparodie die voor de hand liggende grappen en avonturen afwisselt met meer persoonlijke, dwarse humor en sc[KA2]enes. (De rol van Audran als lesbische spionne loopt vooruit op LES BICHES.) De verbaasde gepikeerdheid van Laforêt wordt eentonig, maar het tegenspel is gevarieerd en kleurrijk, o.a. van Chabrol zelf als omkoopbare barkeeper.

Currito de la cruz

1965 | Drama

Spanje 1965. Drama van Rafael Gil. Met o.a. Manuel Caño, Francisco Rabal, Arturo Fernández, Soledad Miranda en Arturo Fernandez.

De tot op heden laatste versie van de beroemde CURRITO DE LA CRUZ, nu gerealiseerd met een overdaad aan middelen en kleurenfotografie. Het artistieke resultaat was slechter dan ooit.

María Rosa

1964 | Drama, Misdaad

Spanje 1964. Drama van Armanso Moreno. Met o.a. Nuria Espert, Francisco Rabal, Luis Dávila en Carlos Otero.

Een man die op een getrouwde vrouw verliefd is, vermoordt haar echtgenoot en onmiddellijk daarna begint hij de weduwe het hof te maken. Een hoogdravend en aanmatigend drama - kunstmatig theatraal.

Le Gros coup

1964 | Misdaad

Frankrijk/Italië 1964. Misdaad van Jean Valère. Met o.a. Hardy Krüger, Emmanuelle Riva, Francisco Rabal, Roger Couderc en Jacques Monod.

Een vlot en boeiend verhaal over een zwendel met verzekeringen met een ongunstige afloop.

Mathias Sandorf

1963 | Avonturenfilm, Historische film

Spanje/Frankrijk/Italië 1963. Avonturenfilm van Georges Lampin. Met o.a. Louis Jourdan, Bernard Blier, Francisco Rabal, Serena Vergano en Valeria Fabrizi.

Een aristocraat komt in verzet tegen de dictatuur in zijn land, maar de intriges van baatzuchtige rivalen doen hem in de gevangenis belanden. Na zijn ontsnapping neemt hij wraak. De roman van Jules Verne in de vereiste prentenboekstijl verfilmd, met nobele helden en inktzwarte schurken.

Llanto por un bandido

1963 | Drama, Historische film

Frankrijk/Italië/Spanje 1963. Drama van Carlos Saura. Met o.a. Francisco Rabal, Lea Massari, Philippe Leroy, Lino Ventura en Manuel Zarzo.

Een Andalusische bandiet is met zijn bende ondergedoken in de Siera Morena. Hij krijgt van de koning amnestie aangeboden, op voorwaarde dat hij behulpzaam zal zijn bij de jacht op zijn vroegere medestanders. Dit historische fresco rond de legendarische 'El tempranillo', die in de vorige eeuw leefde, heeft als co-produktie onvoldoende middelen om spectaculair te worden. De film overtuigt vooral in de huwelijksscènes van Rabal en Massari. De keuring greep destijds in en verwijderde de rolletjes van maatschappijkritische intellectuelen als revolutionairen, hoewel het gastoptreden van Buñuel als beul gespaard bleef. De Italiaanse versie werd nauwelijks gecensureerd, waardoor het mogelijk was 25 jaar later het oorspronkelijke werk te reconstrueren.

Fra Diávolo

1963 | Avonturenfilm

Spanje/Italië 1963. Avonturenfilm van Giorgio Simonelli. Met o.a. Francisco Rabal, Ugo Tognazzi, Raimondo Vianello, María Cuadra en Moira Orfei.

De strooptochten van de bandiet en verleider Fra Diávolo. Zwakke film, met enkele sterke punten zoals sfeer en vertolking.

El Diablo también llora

1963 | Misdaad, Drama

Spanje/Italië 1963. Misdaad van José Antonio Nieves Conde. Met o.a. Eleanora Rossi-Drago, Francisco Rabal, Alberto Closas en Graziella Galvani.

Een vrouw doodt per ongeluk haar man. Ze wist niet dat hij er een minnares op nahield die hij zwanger had gemaakt. Een aardige film, met een onduidelijk plot en psychopathologische vertakkingen.

Noche de verano

1962 | Drama

Italië/Spanje 1962. Drama van Jorge Grau. Met o.a. Francisco Rabal, Umberto Orsini, María Cuadra en Rosalba Neri.

Twee mannen uit verschillende sociale klassen kunnen de ware liefde nooit echt vinden. De eerste speelfilm van Jorge Grau, enigszins beperkt maar toch interessant.

La Mano en la trampa

1962 | Drama

Spanje/Argentinië 1962. Drama van Leopoldo Torre Nilsson. Met o.a. Francisco Rabal, Elsa Daniel, Leonardo Favio en Enrique Vilches.

Een adolescente wordt geobsedeerd door de persoon die op de bovenverdieping van haar huis woont en die ze nog nooit gezien heeft. Een schitterende en veelzijdige film, gemaakt door een van de belangrijkste regisseurs uit de geschiedenis van de Argentijnse cinema.

L'eclisse

1962 | Drama

Italië/Frankrijk 1962. Drama van Michelangelo Antonioni. Met o.a. Alain Delon, Monica Vitti, Francisco Rabal, Rossana Rory en Mirella Ricciardi.

Slotdeel in Antonioni's informele trilogie over vervreemding, na L'avventura (1960) en La notte (1961). Centraal staat weer een liefdespaar van wie de relatie gedoemd lijkt om te mislukken: na een stukgelopen affaire papt Vittoria (Vitti) aan met gladde beurshandelaar Piero (Delon), maar diens materialistische instelling en Vittoria's onvermogen tot het uiten van emoties staan het prille geluk in de weg. Inspiratiebron voor cineast Martin Scorsese, die de film zelf omschreef als 'meer gedicht dan verhaal'. De mysterieuze laatste akte, waarin alle personages van het scherm verdwenen zijn, is onvergetelijk.

I Tromboni di fra' Diavolo

1962 | Komedie

Spanje/Italië 1962. Komedie van Giorgio C. Simonelli en Miguel Lluch. Met o.a. Ugo Tognazzi, Raimondo Vianello, Francisco Rabal, Moira Orfei en Jackie Lane.

Speelt in het Napoleontische Keizerrijk, in de tijd dat de Italianen en Fransen bondgenoten waren. De Franse troepen hebben een vesting in Caserta, bij Napels, veroverd, in de Italiaanse provincie Campania. Een Italiaanse officier en zijn sergeant, een paar klunzen, worden aangewezen om de vesting tegen de opstandelingen te beschermen. Helaas, de gravin van het fort is heimelijk verliefd op hun leider, en helpt hen al gauw de Fransen te verslaan, waarbij de twee Italianen haar schoorvoetend steunen. Een geestige komedie, leuk om naar te kijken.

Fra diavolo

1962 |

Italië/Spanje 1962. Miguel Lluch en Giorgio Simonelli. Met o.a. Francisco Rabal, Raimondo Vianello en Ugo Tognazzi.

Speelt in het Napoleontische Keizerrijk, in de tijd dat de Italianen en Fransen bondgenoten waren. De Franse troepen hebben een vesting in Caserta, bij Napels, veroverd, in de Italiaanse provincie Campania. Een Italiaanse officier en zijn sergeant, een paar klunzen, worden aangewezen om de vesting tegen de opstandelingen te beschermen. Helaas, de gravin van het fort is heimelijk verliefd op hun leider, en helpt hen al gauw de Fransen te verslaan, waarbij de twee Italianen haar schoorvoetend steunen. Een geestige komedie, leuk om naar te kijken.

Autopsia de un criminal

1962 | Misdaad

Spanje 1962. Misdaad van Ricardo Blasco. Met o.a. Francisco Rabal, Danielle Godet, Howard Vernon en Félix Dafauce.

Een avonturierster wil haar geliefde vermoorden om te kunnen trouwen met de diplomaat die zij zojuist heeft verleid. Deze goede detectivefilm heeft een fantastische rolverdeling. Twee buitenlandse acteurs, Godet en Vernon, waren destijds veelvuldig in Spaanse films te zien. Ze verleenden ook aan deze film hun medewerking.

Viridiana

1961 | Komedie, Drama, Fantasy

Spanje/Mexico 1961. Komedie van Luis Buñuel. Met o.a. Silvia Pinal, Fernando Rey, Francisco Rabal, Margarita Lozano en Victoria Zinny.

Met Viridiana oogstte Buñuel de Palme d'Or in Cannes, de dubbele banvloek van Vaticaan en Franco plus een invitatie om in Frankrijk censuurvrij films te komen maken. Alle favoriete thema's van de regisseur zijn dan ook voorhanden in dit drama over devote novice Viridiana (Pinal) die met tegenzin ingaat op de invitatie van haar suikeroompje Don Jaime (Rey) om hem te bezoeken. Vanaf dat moment is het kloosterleven nog slechts een verre idylle. De herschepping, met bedelaars en zwervers, van Leonardo da Vinci's Het Laatste Avondmaal was een cause célèbre.

Tiro al piccione

1961 | Drama, Oorlogsfilm

Italië 1961. Drama van Giuliano Montaldo. Met o.a. Jacques Charrier, Elenora Rossi-Drago, Francisco Rabal, Sergio Fantoni en Carlo d' Angelo.

Na het uitroepen van de fascistische republiek van Sal[KA2]o wordt een 20-jarige onverwacht voor het leger opgeroepen. De ervaringen die hij daar opdoet maken hem verbitterd. Terwijl zijn vrienden vluchten of deserteren omdat zij de nederlaag voorzien, blijft hij doorvechten tot hij de laatste overlevende is in een uiteindelijk treffen met de partizanen. Bardots ex-echtgenoot (die de good-will van de Fransen verloor door vroegtijdig ontslag te nemen uit militaire dienst wegens overgevoeligheid) geeft zijn anderssoortige rol opmerkelijke overtuigingskracht mee in een geslaagde, maar niet zeer oorspronkelijke debuutfilm.

La Sed

1961 | Oorlogsfilm, Drama

Argentinië/Spanje 1961. Oorlogsfilm van Lucas Damare. Met o.a. Francisco Rabal, Olga Zubarry, Carlos Estrada en Jacinto Herrera.

Het stamhoofd Jara moet vijandelijk grondgebied doorkruisen, om een watertank naar een geïsoleerde positie in de woestijn te brengen. Een goede film met een dramatische inslag en passend gerealiseerd.

Trío de damas

1960 | Komedie

Spanje 1960. Komedie van Pedro Lazaga. Met o.a. Francisco Rabal, Laura Valenzuela, José Luis Lopéz Vázquez en Ismael Merlo.

Een vrouw is jaloers omdat haar man er twee vriendinnen op na houdt. Een met zekere verve vertelde komedie met gevoel voor humor, die in Spanje tot een van de beste in haar genre wordt gerekend.

Trio de damas

1960 |

Spanje 1960. Pedro Lazaga. Met o.a. Francisco Rabal, José Luis Lopéz Vázquez en Laura Valanzuela.

Een vrouw is jaloers omdat haar man er twee vriendinnen op na houdt. Een met zekere verve vertelde komedie met gevoel voor humor, die in Spanje tot een van de beste in haar genre wordt gerekend.

Azahares rojos

1960 | Drama

Mexico 1960. Drama van Alfredo B. Crevenna. Met o.a. Francisco Rabal, Teresa Velázquez, Silvia Fournier en Roberto Cañedo.

Een meisje trouwt met een invalide, uitsluitend om van zijn fortuin te kunnen genieten, terwijl hij waanzinnig veel van haar houdt; beetje bij beetje gaat zij van haar man houden. Typisch Azteeks melodrama, deze keer met komische inslag om het verzinsel wat te verlevendigen.

A las cinco de la tarde

1960 | Drama

Spanje 1960. Drama van Juan Antonio Bardem. Met o.a. Francisco Rabal, Nuria Espert, Germán Cobos en Enrique A. Diosdado.

In deze film ontstaat een vriendschap tussen twee stierenvechters (de één heeft afgedaan en is bangelijk, de ander is op het hoogtepunt van zijn populariteit) vóór een zeer belangrijk gevecht. Een van de weinige kritische Spaanse films over de wereld van de stierenvechters. Triomfen en folklore ontbreken dan ook.

Sonatas

1959 | Avonturenfilm

Spanje/Mexico 1959. Avonturenfilm van Juan Antonio Bardem. Met o.a. Francisco Rabal, María Félix, Aurora Bautista, Fernando Rey en Carlos Casaravilla.

Rond het midden van de negentiende eeuw beleeft de markies van Bradomín een avontuurtje met een zieke vrouw. Als gevolg van een politieke samenzwering moet de markies naar Mexico emigreren, hij neemt zijn geliefde mee op zijn reis. Gebaseerd op twee van de Sonatas van Valle-Inclán. Deze film had niet het succes dat hij verdiende op grond van de perfecte technische afwerking. Fantastisch camerwerk van Cecilio Paniagua en Gabriel Figueroa.

El Hombre de la isla

1959 | Romantiek

Spanje 1959. Romantiek van Vicente Escrivá. Met o.a. Francisco Rabal, Marga López, Pilar Cansino en Manuel Zarzo.

Een jonge Duitse vrouw komt in een Spaans vissersdorp aan om te trouwen met de man die ze slechts als correspondentievriend kent. De eerste film van Vicente Escrivá, die iets beter is dan zijn latere films.

Tal vez mañana

1958 | Drama

Italië/Spanje 1958. Drama van Glauco Pellegrini. Met o.a. Francisco Rabal, Alida Valli en Julia Martínez.

De omzwervingen van een kind op zoek naar zijn moeder. Een vervelende smartlap.

Nazarin

1958 | Drama

Mexico 1958. Drama van Luis Buñuel. Met o.a. Francisco Rabal, Rita Marcedo, Marga Lopez Tarso, Ofelia Guilmáin en Rita Macedo.

Een meedogenloos wreed drama over de bijna heilige priester Rabal die letterlijk tracht uit te voeren wat Christus heeft gezegd, en over hypocriete boeren die hem links laten liggen. Opgenomen in Mexico. Typerend voor het werk van Buñuel, en moeilijk. Scenario van Luis Buñuel en Julio Alejandro naar de gelijknamige roman van Benito Perez Galdos. Camerawerk van Gabriel Figueroa.

Los Clarines del miedo

1958 | Drama

Spanje 1958. Drama van Antonio Román. Met o.a. Francisco Rabal, Rogelio Madrid, Silvia Solar en Manuel Luna.

Twee stierenvechters hebben uiteenlopende motieven om aan een belangrijk stieregevecht deel te nemen. Een conventionele stierenvechtersfilm, maar toch niet zo slecht als de meeste overige films in dit genre.

Llegaron dos hombres

1958 | Avonturenfilm

Zweden/Spanje 1958. Avonturenfilm van Anne Mattasson en Eusebio Fernández Ardavín. Met o.a. Francisco Rabal, Ulla Jacobson, Christian Marquand en Ana Esmeralda.

Twee gevaarlijke deserteurs komen in een dorpje aan en nemen de onderwijzeres in gijzeling. Een ongetwijfeld curieuze co-produktie en tevens de laatste film van de regisseur Eusebio Fernández Ardavín.

La Noche y el alba

1958 | Drama

Spanje 1958. Drama van José María Forqué. Met o.a. Francisco Rabal, Zully Moreno, Rosa Arenas en Antonio Vilar.

Twee paren van verschillende maatschappelijke klasse leren elkaar kennen. Een achtenswaardige film van een overdreven lastige regisseur.

10 fusiles esperan

1958 | Oorlogsfilm

Spanje 1958. Oorlogsfilm van José Luis Sáenz de Heredia. Met o.a. Francisco Rabal, Ettore Manni, Rosa Arenas en Berta Riaza.

Tijdens de eerste Carlistenoorlog wordt een luitenant, die gedeserteerd was om zijn kind te zien, gevangen genomen. Een behoorlijke film met een redelijk interessant thema.

The Mighty Crusaders

1957 |

1957. Carlo Ludovico Bragaglia. Met o.a. Gianna Maria Canale, Francisco Rabal en Sylva Koscina.

Tijdens de eerste Carlistenoorlog wordt een luitenant, die gedeserteerd was om zijn kind te zien, gevangen genomen. Een behoorlijke film met een redelijk interessant thema.

Marisa la civetta

1957 | Komedie

Spanje/Italië 1957. Komedie van Mauro Bolognini. Met o.a. Marisa Allasio, Renato Salvatori, Ettore Manni, Francisco Rabal en Luz Marquez.

Een serveerster in een stationsrestauratie is een onverbeterlijke flirt, wat haar zowel problemen op haar werk als in haar verkering met een brave matroos bezorgt. Hoewel ze met haar koketterie de werkomstandigheden naar haar hand zet, dreigt ze haar vrijer te verliezen. In deze simpele komedie wordt uitbundig geacteerd en hij maakt boeiend gebruik van de stationssituering. Dat dit het eerste scenario was van Pier Paolo Pasolini is echter nauwelijks voorstelbaar.

La grande strada azzurra

1957 | Drama

Italië 1957. Drama van Gillo Pontecorvo. Met o.a. Yves Montand, Alida Valli, Francisco Rabal, Peter Carsten en Terence Hill.

Een schitterend in beeld gebracht verhaal over een strenge doch rechtvaardige inspecteur van politie. Hij probeert vergeefs een eenvoudige visser te arresteren, die er illegale dingen naast doet om te kunnen overleven en om voor zijn twee zoontjes te kunnen zorgen. Het wordt een tragedie. Mooi gespeeld en goed geregisseerd.

Gerusalemma Liberata

1957 | Historische film, Avonturenfilm

Italië 1957. Historische film van Carlo L. Bragaglia. Met o.a. Francisco Rabal, Sylva Koscina, Gianna Maria Canale, Rik Battaglia en Philippe Hersent.

Slordige verbeelding van Tasso's epische gedicht, met gekunstelde liefdesrelatie tussen Saraceen en Christin tegen achtergrond van beleg van Jeruzalem. Film maakt amateuristische indruk. USA/GB-titel: THE MIGHTY CRUSADERS.

Amanecer en Puerta Oscura

1957 | Drama

Spanje 1957. Drama van José María Forqué. Met o.a. Francisco Rabal, Alberto Farnesse, Luis Peña en Isabel de Pomés.

Enkele vluchtelingen houden zich in de bergen schuil voor de wet. De zevende bioscoopfilm van José María Forqué en één van de beste uit zijn carrière. De film werd bekroond op het Festival van Berlijn en werd goed ontvangen door de Spaanse pers en het publiek.

Muerte de un ciclista

1955 | Drama

Spanje/Italië 1955. Drama van Juan Antonio Bardem. Met o.a. Lucia Bosé, Alberto Closas, Otello Toso, Carlos Casaravilla en Francisco Rabal.

De vrouw van een miljonair heeft de verhouding met haar vroegere geliefde weer aangeknoopt. Samen veroorzaken ze een dodelijk verkeersongeval, waarmee ze later gechanteerd worden. Haar man wil naar de politie gaan, maar de vrouw weigert haar luxe-bestaan te riskeren en overrijdt hem op zijn beurt. Dit plagiaat van Antonioni's CRONACA DI UN AMORE boeit door de schildering van het milieu, hoewel de symmetrie van de diverse verkeersongevallen te opzettelijk is, waardoor de film geen noodlotsdrama wordt. Bardem had de goede smaak om óók Bosé van Antonioni te 'lenen' en kreeg voor zijn film meer erkenning dan het voorbeeld.

La picar molinera

1955 |

Spanje 1955. Leon Klimovsky. Met o.a. Mischa Auer, Francisco Rabal en Carmen Sevilla.

De vrouw van een miljonair heeft de verhouding met haar vroegere geliefde weer aangeknoopt. Samen veroorzaken ze een dodelijk verkeersongeval, waarmee ze later gechanteerd worden. Haar man wil naar de politie gaan, maar de vrouw weigert haar luxe-bestaan te riskeren en overrijdt hem op zijn beurt. Dit plagiaat van Antonioni's CRONACA DI UN AMORE boeit door de schildering van het milieu, hoewel de symmetrie van de diverse verkeersongevallen te opzettelijk is, waardoor de film geen noodlotsdrama wordt. Bardem had de goede smaak om óók Bosé van Antonioni te 'lenen' en kreeg voor zijn film meer erkenning dan het voorbeeld.

Historias de la radio

1955 | Komedie

Spanje 1955. Komedie van José Luis Sáenz de Heredia. Met o.a. Francisco Rabal, Margarita Andrey, Pepe Isbert, Angel de Andrés en José Luis Ozores.

De voorvallen van enkele mensen die graag succes willen hebben in de wereld van de radio. Een onopvallende film die in Spanje een groot kassucces is geweest.

Todo es posible en Granada

1954 | Komedie

Spanje 1954. Komedie van José Luis Sáenz de Heredia. Met o.a. Merle Oberon, Francisco Rabal en Félix Dafauce.

Een Amerikaanse wil een Spanjaard ervan overtuigen zijn land aan haar te verkopen. Schilderachtig maar toch niet veel bijzonders.

La Pícara molinera

1954 | Komedie

Spanje 1954. Komedie van Leon Klimowsky. Met o.a. Carmen Sevilla, Francisco Rabal, Mischa Auer en Madeleine Lebeau.

In Arcos de la Frontera zijn twee echtparen uit verschillende sociale milieus op partnerruil uit. Een film zonder kwaliteiten, met uitzondering van de rol van de geniale Mischa Auer. Deze speelde, tevens in Spanje in hetzelfde jaar, in MISTER ARAKADIN van Welles.

El Beso de Judas

1954 |

Spanje 1954. Rafael Gil. Met o.a. Rafael Rivelles, Francisco Rabal, Gerard Tichy en Fernando Sancho.

De film verhaalt het lijden van Christus in de geschiedenis van de intrigant Judas. Weer een van die religieuze films diegemaakt werden in het Spanje van de jaren vijftig.

La Guerra de Dios

1953 | Drama

Spanje 1953. Drama van Rafael Gil. Met o.a. Claude Laydu, Francisco Rabal, Fernando Sancho en Gerard Tichy.

De inspanningen die een jonge priester zich getroost om de klassenhaat te verzachten. Een demagogische en beschamende film.

Duda

1951 | Misdaad

Spanje 1951. Misdaad van Julio Salvador. Met o.a. Conrado San Martín, Elena Espejo, Francisco Rabal en Mary Lamar.

De man van een vrouw die voor de tweede keer getrouwd is gelooft dat zij haar eerste echtgenoot heeft vermoord. Een middelmatige film van een regisseur die juist in het detective-genre zijn beste films realiseerde.

Luna de sangre

1950 | Avonturenfilm

Spanje 1950. Avonturenfilm van Francisco Rovira Beleta. Met o.a. Francisco Rabal, Paquita Rico, Isabela de Pomés en Juan Mnuel Soriano.

Tijdens de inval van Napoleon in Spanje moet de jonge Pedro vluchten voor de Fransen. Een houterige en vervelende film die zich werkelijk in niets onderscheidt.

La Honradez de la cerradura

1950 | Komedie

Spanje 1950. Komedie van Luis Escobar. Met o.a. Mayra O'Wisiedo, Francisco Rabal, Ramón Elías en Pilar Muñoz.

Op zekere dag krijgt een eenvoudige familie een fortuin in handen van een geldschieter die bankroet is. Een curieuze verfilming van een toneelstuk van Jacinto Benavente.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Francisco Rabal op televisie komt.

Reageer