Jeanne Labrune: regie en scenario.
Er zijn 8 films gevonden.

Ça ira mieux demain

2000 | Komedie

Frankrijk 2000. Komedie van Jeanne Labrune. Met o.a. Nathalie Baye, Jeanne Balibar, Jean-Pierre Darroussin, Danielle Darrieux en Isabelle Carré.

Vatel

2000 | Drama, Historische film

Verenigd Koninkrijk​/​​Frankrijk​/​​België 2000. Drama van Roland Joffé. Met o.a. Gérard Depardieu, Uma Thurman, Tim Roth, Julian Glover en Julian Sands.

Engels gesproken Europudding met Hollywood-slagroom. April 1671: op zijn Château de Chantilly geeft de berooide Prince de Condé een driedaags feest met bacchanaal om bij Louis XIV naar een generaalspost te hengelen. In deze prerevolutionaire hogedrukpan leidt chefkok-meesterpatissier François Vatel de forse keukenbrigade. Helaas kan ook Depardieu als gedoemde perfectionist-cuisinier de stoofpot van 36 miljoen dollar niet laten smaken. Diverse muzikale anachronismen, een potsierlijke Julian Sands als Zonnekoning en schmierkeizer Roth wekken vooral de lachlust op. Toegegeven: de dis wordt oogverblindend mooi geserveerd. César voor Beste Decors.

Si je t'aime... prends garde à toi

1998 | Drama

Frankrijk 1998. Drama van Jeanne Labrune. Met o.a. Nathalie Baye, Hubert Saint-Macary, Philippe Khorsand, Daniel Duval en Elisabeth Commelin.

Muriel (Baye) is schrijfster van romans en scenario`s. Ze heeft succes, maar niet in de liefde, want haar oudere minnaar heeft haar laten vallen. Als ze in de trein zit en op weg naar huis is, ontmoet ze Samuel (Duval), die haar opsmoest. Als ze uitstapt op haar station, scheiden hun wegen. Samuel, een weinig succesvolle verkoper van vloerbedekking, belt haar op en zegt dat hij langs komt met verse croissants, die ze met een koffie voor ontbijt samen zullen nuttigen. Inderdaad staat hij voor de deur en als hij eenmaal binnen is, wordt onmiddellijk de liefde bedreven en Muriel geniet ervan. Ze geniet nog meer, want ze weet dat zij geestelijk sterker is dan Samuel, die echter een karakter met hele duistere trekken blijkt te hebben. Het duurt echter enige tijd voordat Muriel het in de gaten heeft. Het scenario van regisseuse Labrune windt er geen doekjes om, maar de boodschap die zij heeft willen brengen met de film roept zowel voor mannen als vrouwen vragen op, want ze zegt: 'Ik geloof niet in de gemeenschap tussen twee schepsels'; en ze vervolgt: 'er ontbreekt een schakel. Mijn film is de missing link'. We geloven er geen snars van, maar Baye is heel goed, de scène's zijn niets verhullend en mooi en de hoofdpersonages vormen puzzels, waarover je nog een lange tijd nadenkt.

Jules et Jim

1995 | Komedie, Romantiek, Historische film

Frankrijk​/​​Zwitserland​/​​Spanje 1995. Komedie van Jeanne Labrune. Met o.a. Anouk Grinberg, Charles Berling, Bruno Todeschini, Johan Leysen en Marianne Amy.

Parijs in 1907. Jules (Berling), afkomstig uit centraal Europa en Jim (Todeschini), een jonge Fransman, ontmoeten elkaar en worden onafscheidelijke vrienden. Beiden zijn dol op mooie vrouwen. De ene na de andere verschijnt en verdwijnt uit hun leven, waarbij ze beiden hun ultieme geluk trachten te vinden. Dan is er Claire (Grinberg), de mooiste en vurigste van allemaal, en beide vrienden worden door haar gefascineerd en hopeloos verliefd. Een ondankbare en bijna onmogelijke taak om een nieuwe (en helaas overbodige) versie te maken van de onverwoestbare klassieker van Fran[KA10]cois Truffaut (1961), waarin alles zo goed zat met een perfecte rolverdeling. Deze speciaal voor de tv geproduceerde film is er in elk geval niet in geslaagd en kan maar het best vergeten worden. Het scenario is van regisseur Labrune, die de klassieke roman over een driehoeksverhouding van Henri-Pierre Roché bewerkte. Het camerawerk is van André Néau.

Sans un cri

1992 | Drama

Frankrijk 1992. Drama van Jeanne Labrune. Met o.a. Rémi Martin, Nicolas Prive, Lio en Bruno Todeschini.

Labrune nam als stille getuige een kind in deze ontroerende film over de communicatieproblemen, die zich langzamerhand meester maken van een klein gezin. De dag waarop Nicolas geboren wordt, besluit de moeder haar echtgenoot, die vrachtwagenchauffeur is, niet meer te vergezellen op zijn ritten. Deze neemt een Duitse herder en wordt steeds jaloerser op zijn kind, tot de gevoelens onomkeerbaar geworden zijn. Wanneer woorden niet meer volstaan, is er sprake van geweld en het evenwicht volkomen zoek. Labrune onderzoekt nauwgezet dit afgesloten wereldje, goed in beeld gebracht door het spel van Lio en Martin, die de kracht van blikken en stiltes aan het uitproberen lijken te zijn. Scenario van de regisseur, camerawerk van André Neau.

La part de l'autre

1989 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1989. Drama van Jeanne Labrune. Met o.a. Laurent Malet, Pierre Malet, Christine Boisson en Jean-Bernard Guillard.

Twee tweelingbroers wonen al sinds hun jeugd in een huis dat op de oceaan uitkijkt. Hun probleem bestaat erin dat de ene zich niet kan voorstellen hoe hij zonder het gezelschap van zijn broer moet leven, terwijl de andere daarentegen zijn best doet zijn tweelingbroer te ontvluchten. De tweede broer gaat daarom een romantische verhouding aan met een jonge vrouw, hetgeen de eerste niet kan accepteren en dan begint het drama. Tamelijk origineel onderwerp en de rollen worden bovendien door echte tweelingen gespeeld. Losse en ontspannen regie. Het frisse camerawerk contrasteert met de sombere observatie van een psychopathisch probleem. Overtuigend acteerwerk.

De sable et de sang

1988 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1988. Drama van Jeanne Labrune. Met o.a. André Dussollier, Sami Frey, Clémentine Celarié, María Casares en Catherine Rouvel.

Eerste bioscoopfilm van een televisieregisseuse die hiervoor eveneens het scenario schreef. Speelt zich af in het milieu van de stieregevechten en de torero's. De haat-liefde verhouding van een torero en een radiologe. De hoofdpersonen achtervolgen en ontvluchten elkaar beurtelings, van de benauwende ring van de arena tot in de afgelegen moerassen van de Camargue, wat het leidmotief vormt. Eindigt allemaal op bloedige wijze want de heldhaftigheid en de dromen laten zich moeilijk verenigen met een dergelijke werkelijkheid. De regisseusse wordt zichtbaar gefascineerd door de stieregevechten die zij krachtig weergeeft. Dit ten koste van de intieme scènes die veel onevenwichtiger zijn. Hetzelfde geldt voor het min of meer overtuigende spel.

Fenëtres

1977 |

Frankrijk 1977. Jeanne Labrune.

Een ruziënd stel in Amiens. De partners gaan elk op hun eigen manier tot het uiterste. De film heeft iets obsessioneels en komt door te talrijke gebreken op allerlei gebied niet boven een amateuristisch niveau uit.