Joe Dallesandro (1948): cast.
Er zijn 37 films gevonden.

The Limey

1999 | Thriller, Actiefilm, Drama

Verenigde Staten 1999. Thriller van Steven Soderbergh. Met o.a. Terence Stamp, Peter Fonda, Lesley Ann Warren, Barry Newman en Joe Dallesandro.

Het gebeurt niet vaak dat een gangsterfilm grotendeels wordt bevolkt door 60-plussers: Stamp, Fonda en Newman zijn in de film allen 61 en Warren is ook al weer over de vijftig. The Limey is dan ook een gangsterdrama met meer drama dan actie. De Britse Dave Wilson (Stamp), juist vrij uit de gevangenis, reist naar Los Angeles om de man op te zoeken die hij verantwoordelijk acht voor de dood van zijn dochter. Zij had een affaire met deze gladde muziekproducent, Terry Valentine (Fonda), die worstelt met een smerig drugzaakje. Maar Wilson, die voortdurend zijn leven overpeinst, vraagt zich gaandeweg af of een vader die de helft van zijn leven in het gevang heeft doorgebracht, de aangewezen persoon is om zijn dochter te wreken. In een visuele hink-stap-stijl springt regisseur Soderbergh heen en weer in de tijd om een verhaal te vertellen dat eigenlijk gaat over twee mannen op leeftijd die krampachtig vasthouden aan een imago dat ze feitelijk niets heeft opgeleverd. De flashbacks, waarin Wilsons dochter nog een klein meisje is, zijn fragmenten uit de film Poor Cow, het debuut van de Britse regisseur Ken Loach. In die film, uit 1967, speelde de blauwogige Stamp een dief genaamd...Dave Wilson.

Lou Reed: Rock And Roll Heart

1997 | Documentaire, Biografie, Muziek

Verenigde Staten 1997. Documentaire van Timothy Greenfield-Sanders. Met o.a. Lou Reed, Paul Auster, David Bowie, John Cale en Joe Dallesandro.

Het gebeurt niet vaak dat een gangsterfilm grotendeels wordt bevolkt door 60-plussers: Stamp, Fonda en Newman zijn in de film allen 61 en Warren is ook al weer over de vijftig. The Limey is dan ook een gangsterdrama met meer drama dan actie. De Britse Dave Wilson (Stamp), juist vrij uit de gevangenis, reist naar Los Angeles om de man op te zoeken die hij verantwoordelijk acht voor de dood van zijn dochter. Zij had een affaire met deze gladde muziekproducent, Terry Valentine (Fonda), die worstelt met een smerig drugzaakje. Maar Wilson, die voortdurend zijn leven overpeinst, vraagt zich gaandeweg af of een vader die de helft van zijn leven in het gevang heeft doorgebracht, de aangewezen persoon is om zijn dochter te wreken. In een visuele hink-stap-stijl springt regisseur Soderbergh heen en weer in de tijd om een verhaal te vertellen dat eigenlijk gaat over twee mannen op leeftijd die krampachtig vasthouden aan een imago dat ze feitelijk niets heeft opgeleverd. De flashbacks, waarin Wilsons dochter nog een klein meisje is, zijn fragmenten uit de film Poor Cow, het debuut van de Britse regisseur Ken Loach. In die film, uit 1967, speelde de blauwogige Stamp een dief genaamd...Dave Wilson.

Sugar Hill

1994 | Misdaad, Drama, Thriller, Actiefilm

Verenigde Staten 1994. Misdaad van Leon Ichaso. Met o.a. Wesley Snipes, Michael Wright, Theresa Randle, Clarence Williams III en Abe Vigoda.

Een leuterend mengsel van MEAN STREETS en de GODFATHER-films, maar dan door en voor zwarten, met Snipes als een drugsdealer in Sugar Hill, een verpauperde buurt in Harlem, die pogingen onderneemt om uit het milieu te stappen. Dat is uiteraard niet gemakkelijk als je in de klauwen van de maffia zit, net als je hysterische, gewelddadige broer Wright. Randle is een lieve would-be actrice, die ook uit Harlem weg wil. Maar met Snipes als vriendje moet dat wel leiden tot de voorspelbaar bloederige maar ongeloofwaardige afloop. Snipes slingert heen en weer tussen twee gelaatsuitdrukkingen: dreigend starend en schuldbewust starend. Het scenario is van Barry Michael Cooper en de zwaarmoedige jazzmuziek van Terence Blanchard. Voorzien van Dolby.

Guncrazy

1992 | Actiefilm, Misdaad, Thriller, Drama

Verenigde Staten 1992. Actiefilm van Tamra Davis. Met o.a. Drew Barrymore, James LeGros, Billy Drago, Rodney Harvey en Joe Dallesandro.

Matthew Brights oorspronkelijke scenario bevat echo's van de Joseph H. Lewis B-filmklassieker GUN CRAZY maar daar houdt de vergelijking mee op. Barrymore speelt de rol van een overrijp tienermeisje dat in opdracht van een leraar een penvriend zoekt om in klasverband verslag uit te brengen over haar ervaringen. Zij komt in contact met LeGros, die wegens doodslag in de bajes zit. Hij moedigt haar aan met wapens om te gaan en dat blijkt niet voor niets geweest te zijn als het vriendje van haar moeder, Dallesandro, haar wil verkrachten: zij schiet hem in koelen bloede neer. LeGros komt voorwaardelijk vrij, Barrymore helpt hem aan een baantje en hun steeds intiemer wordende relatie wordt hèt roddelpraatje van de dorpsgemeenschap. Barrymore zet een indrukwekkende, zestien-jarige lellebel uit de lagere klasse neer en het portret dat opgehangen wordt van een lelijk, landelijk Californië met een samenleving die slechts in staat lijkt te zijn misdadige jongelui voort te brengen, is bepaald depressief.

Wild Orchid II: Two Shades of Blue

1991 | Film noir, Erotiek

Verenigde Staten 1991. Film noir van Zalman King. Met o.a. Nina Siemaszko, Wendy Hughes, Tom Skerritt, Robert Davi en Brent Fraser.

Meisje Blue (Siemaszko) is alleen op de wereld en zonder onderdak als haar vader, een aan de heroïne verslaafde jazz- trompetspeler door een auto-ongeval sterft. Ze mag in het dure bordeel van Hughes komen werken, denkt dat wel aan te kunnen, vindt het soms zelfs lekker, maar ondanks haar succes blijft ze een unhappy hooker. Ze vlucht met behulp van de goeiige lijfwacht Davi, vindt haar jeugdvriendje Fraser weer terug en ze leefden nog lang en gelukkig. Mooifilmer King maakt van de gelegenheid gebruik wat kleffe erotiek-op-z'n-Amerikaans te vertonen, maar het blijft een onoprecht en pretentieus geheel. Gesitueerd in Californië rond 1958. Oorspronkelijk getiteld BLUE MOVIE BLUE en lag onder die vlag ruim een half jaar op de plank voordat hij eraf mocht als 'vervolg' op Kings WILD ORCHID uit 1990 - uitsluitend in naam overigens. De fotografie is van Mark Reshovsky.

Blue Movie Blue

1991 | Thriller, Romantiek

Verenigde Staten 1991. Thriller van Zalman King. Met o.a. Nina Siemaszko, Wendy Hughes, Tom Skerritt, Robert Davi en Brent Fraser.

Meisje Blue (Siemaszko) is alleen op de wereld en zonder onderdak als haar vader Skerritt sterft. Ze mag in een duur bordeel komen werken, denkt dat wel aan te kunnen, vindt het soms zelfs lekker, maar ondanks haar succes blijft ze een unhappy hooker. Ze vlucht met behulp van de goeiige lijfwacht Sully, vindt haar jeugdvriendje weer terug en ze leefden nog lang en gelukkig. Mooifilmer King maakt van de gelegenheid gebruik wat kleffe erotiek-op-z'n-Amerikaans te vertonen, maar het blijft een onoprecht en pretentieus geheel.

Cry-Baby

1990 | Drama, Komedie, Muziek, Romantiek

Verenigde Staten 1990. Drama van John Waters. Met o.a. Johnny Depp, Traci Lords, Amy Locane, Willem Dafoe en Ricki Lake.

Hilarische parodie op de jarenvijftigtienerfilm met Depp als vetkuif Cry-Baby. Hij heeft een eeuwige traan op zijn wang als herinnering aan zijn criminele ouders die op de elektrische stoel stierven. De plot draait rond zijn pogingen het meisje op wie hij verliefd is (Locane) te bemachtigen, maar leuker dan het verhaal zijn de vermakelijke bijrolletjes: let vooral op Iggy Pop als swingende opa. Regisseur/scenarist Waters houdt de bombarie gaande met een constante stroom larie in de vorm van inventieve dans- en zangnummers.

Almost an Angel

1990 | Fantasy, Komedie, Drama, Familiefilm

Verenigde Staten 1990. Fantasy van John Cornell. Met o.a. Paul Hogan, Elias Koteas, Linda Kozlowski, Charlton Heston en Doreen Lang.

Als grappig bedoelde film die voornamelijk op effectbejag bij de kijker uit is met de charismatische Australiër Hogan als een vreemde inbreker, die in een ziekenhuis terecht komt na een verrassende heroïsche daad. Wat hem vervolgens overkomt - een confrontatie met God, gespeeld door Heston - doet hem besluiten dat hij gestorven is en eigenlijk opnieuw onder de levenden is terechtgekomen als een ongewone engel. Ondanks de goedlachse humor lukt het Hogan, die zelf het flinterdunne scenario schreef over het z.g. leven na de dood, niet de film te redden.

The Hollywood Detective

1989 |

1989. Kevin Connor. Met o.a. Tom Reese, Helen Udy, Joe Dallesandro, George Cole en Telly Savalas.

Als grappig bedoelde film die voornamelijk op effectbejag bij de kijker uit is met de charismatische Australiër Hogan als een vreemde inbreker, die in een ziekenhuis terecht komt na een verrassende heroïsche daad. Wat hem vervolgens overkomt - een confrontatie met God, gespeeld door Heston - doet hem besluiten dat hij gestorven is en eigenlijk opnieuw onder de levenden is terechtgekomen als een ongewone engel. Ondanks de goedlachse humor lukt het Hogan, die zelf het flinterdunne scenario schreef over het z.g. leven na de dood, niet de film te redden.

Hollywood Detective

1989 | Drama

Verenigde Staten 1989. Drama van Kevin Connor. Met o.a. Telly Savalas, Helene Udy, George Coe, Joe Dallesandro en Tom Reese.

Savalas steekt de draak met zijn eigen Kojak-imago als een voormalige tv-detective die zonder werk zit en die een belangrijke zaak aanneemt om de huur te kunnen betalen. Hij wordt daarbij geholpen door het meisje Wednesday (zo heet ze) en een aan de grond geraakte voormalige tekstschrijver van zijn oude tv- serie. Een koddig idee, dat meer succes had verdiend. Scenario Christopher Crowe.

Sunset

1988 | Komedie, Thriller, Mysterie

Verenigde Staten 1988. Komedie van Blake Edwards. Met o.a. Bruce Willis, James Garner, Malcolm McDowell, Mariel Hemingway en Jennifer Edwards.

De legendarische sheriff Wyatt Earp (Garner) wordt in de jaren twintig als adviseur ingehuurd door een filmstudio: er wordt een film over zijn leven gemaakt, met de beroemde westernacteur Tom Mix (Willis) in de hoofdrol. Als Mix en Earp een avondje gaan stappen stuiten ze op een moord. De twee besluiten de zaak te onderzoeken. De film begint veelbelovend en ziet er prima uit, maar zwalkt later tussen pastiche en thriller, tussen komedie en whodunit. Regisseur Edwards kreeg een Razzie voor zijn film.

Private War

1988 | Actiefilm, Thriller, Drama

Verenigde Staten​/​​Joegoslavië 1988. Actiefilm van Frank DePalma. Met o.a. Martin Hewitt, Joe Dallesandro, Kimberly Beck, Curt Lowens en Reggie Johnson.

Dallesandro gaat als instructeur van het Amerikaanse leger in Italië op psychotische wijze te keer om Hewitt, in de rol van cadet, te 'trainen'. Buitensporig gewelddadige actiethriller, die in Joegoslavië werd opgenomen.

Operation Paratrooper

1988 | Actiefilm, Drama

Verenigde Staten 1988. Actiefilm van Frank De Palma. Met o.a. Joe Dallesandro, Martin Hewitt, Kimberly Beck en George Shannon.

Vince Rayner (Dallesandro), een geharde veteraan van de Vietnamoorlog, is jaren later commandant der parachutisten met de bijnaam `Engelen der Vernietiging`. Vince wordt ingehaald door zijn duistere verleden: hij liet tijdens de actie zijn dienstmaat in de steek achter de vijandelijke linies. Diens volwassen zoon Phil Cooper (Hewitt) volgt nu bij hem een opleiding zonder te weten wie Vince Rayner precies is. Vince slaat op hol en wil ten koste van alles Vietnam laten herleven. Wanneer Phil ontdekt dat Vince verantwoordelijk is voor de dood van zijn vader, pakt hij de strijdbijl op. In hun duel maken beide mannen gebruik van de verschrikkelijkste armed-combat technieken. In deze film wordt andermaal bewezen hoe beperkt het talent van de ex-underground acteur Dallesandro is. Bovendien is de rolprent de zoveelste domme Vietnamsyndroomfilm uit een eindeloze rij met een onwaarschijnlijk slecht verhaal. Het scenario is van Bjorn Carlstrom, Terry Borst en regisseur De Palma naar een verhaal van Jan Guillou. Het camerawerk is van Karpo Acimovic-Godina.

Double Revenge

1988 | Misdaad, Actiefilm

Verenigde Staten​/​​Joegoslavië 1988. Misdaad van Armand Mastroianni. Met o.a. Joe Dallesandro, Leigh McCloskey, John Chandler, Theresa Saldana en Chris Nash.

Twee boeven plegen een overval op een landelijke Californische bank; een en ander loopt uit de hand en er vallen doden. Een man, wiens vrouw omkwam gaat zich wreken omdat het gerecht de overlevende boef niets ten laste kan leggen. Maar ook de schoft wil de dood van zijn broer wreken. Eigenlijk een soort moderne western, stijlvol in beeld gebracht, behoorlijk vertolkt en snedig gemonteerd.

Critical Condition

1987 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1987. Komedie van Michael Apted. Met o.a. Richard Pryor, Rachel Ticotin, Joe Mantegna, Bob Dishy en Sylvia Miles.

Door zich als een krankzinnige voor te doen, weet kleine drugskoerier Pryor aan een gevangenisstraf ontsnappen. Hij wordt ondergebracht in een psychiatrische instelling. Hier wacht hij op de gelegenheid om te ontsnappen. Het geluk lacht hem toe, want de elektriciteit valt uit. In de chaos die hierop volgt, denkt men dat hij een dokter is en de rest is voorspelbaar. Flauwekul vermomd als komedie. Pryor kan met zijn rol geen kant op en zelfs Warhol-epigonen Dalessandro en Miles lopen er verloren bij. Het drukke maar humorloze (en hersenloze) script is van de hand van Denis & John Hamill en Alan Swyer. Verantwoordelijk voor het camerawerk is Ralf D. Bode.

Fortune Dane

1986 | Misdaad, Drama, Actiefilm

Verenigde Staten 1986. Misdaad van Nicholas Sgarro en Charles Correll. Met o.a. Carl Weathers, Adolph Caesar, Joe Dallesandro, Daphne Ashbrook en David Rappaport.

Weathers was mede-producent en speelde de hoofdrol in deze pilot voor een tv-serie die niet veel afleveringen heeft gekend, over een voormalige beroepsathleet die politieman wordt. Hij onderzoekt corruptiezaak, die hem bij zijn eigen collega's en familie brengt. De nadruk ligt sterker dan gebruikelijk op de personages, maar er is toch tijd voor saaie achtervolgingen en gevechten. Oorspronkelijk uitgezonden in twee delen.

The Cotton Club

1984 | Misdaad, Muziek, Thriller, Musical

Verenigde Staten 1984. Misdaad van Francis Ford Coppola. Met o.a. Richard Gere, Gregory Hines, Diane Lane, James Remar en Lonette McKee.

Ambitieuze kijk op wederwaardigheden in en rond de legendarische jazzclub in het Harlem van de jaren 30, waar de werelden van showbizz en gangsters elkaar kruisten. Stilist Coppola vertelt honderduit over zijn fictieve hoofdpersonen - onder wie de zwarte tapdanser Hines en de blanke (en opvallend besnorde) trompettist Gere - zonder zich al te veel te bekommeren over zoiets als dramatische eenheid en zeggingskracht. De misdadige bijfiguren komen nog het best uit de verf. Verder geen klagen over de luxueuze en fotogenieke aankleding.

Born Winner

1980 | Actiefilm, Drama

Italië 1980. Actiefilm van Massimo Ranieri. Met o.a. Joe Dallesandro, Marisa Mell en Elenora Giorgi.

Het verhaal van twee vrienden die eenzelfde droom koesteren: geld, vrouwen en motorfietsen.

Tapage nocturne

1979 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1979. Drama van Catherine Breillat. Met o.a. Dominique Laffin, Joe Dallesandro, Bertrand Bonvoisin, Marie-Hélène Breillat en Bruno Devoldère.

Een getrouwde filmregisseuse verzamelt in hoog tempo eenmalige veroveringen tot ze haars ondanks verliefd wordt op een collega die haar na een verhouding vol spelletjes en rituelen zelf de bons geeft. De regisseuse schreef vanaf haar zeventiende jaar schandaalromans, werkte als actrice en scenarioschrijfster. De film loopt vast in clichés die weliswaar worden omgekeerd maar cliché's blijven. De hoofdrol zonder enige terughoudendheid van Laffin verdient een betere context, zoals ook bij andere rollen Breillats duidelijkste talent spelregie lijkt.

Merry-go-round

1979 | Thriller

Frankrijk 1979. Thriller van Jacques Rivette. Met o.a. Maria Schneider, Joe Dallesandro, Sylvie Meyer, Françoise Prévost en Danielle Gégauff.

Onafhankelijk van elkaar volgen een man en een meisje het spoor van een verdwenen vrouw die ontvoerd lijkt te zijn. Hun wegen kruizen elkaar in een komplot, waarbij niemand degene blijkt te zijn die hij schijnt te zijn. Deze nieuwe labyrintachtige film van Rivette (in de verte ge[KA3]inspireerd op Chandlers [KL]Little Sister[KLE]) is aardser dan DUELLE en NORO[KA4]IT waarmee hij een triologie vormt, en is weer vooral aanleiding tot wisselend (en voortreffelijk) rollenspel, dat hier direct gerelateerd wordt aan free jazz-improvisaties. Een minpunt is dat ieder voor zich acteert, zonder de wisselwerking van echt samenspel.

Un Cuore semplice

1977 | Drama, Romantiek

Italië 1977. Drama van Giorgio Ferrara. Met o.a. Adriana Asti, Joe Dallesandro, Alida Valli, Tina Aumont en Antonio Falsi.

Een eenvoudig dienstmeisje blijft na haar onbeantwoorde liefde en het uiteenvallen van de familie voor wie ze werkt, alleen achter met een papegaai, die tot haar dood haar enige trouwe levensgezel zal blijven. De verfilming van een roman van Flaubert was een lievelingsproject van Vittorio de Sicca, die daarvoor echter geen financiering loskreeg. Het voor hem geschreven scenario werd later stijlvol en ingetogen verfilmd door Ferrara, een tv-regisseur. Er is een opmerkelijke hoofdrol van Adriana Asti, die haar 'simpele ziel' weet te behoeden voor karikatuur en vals sentiment.

La Marge

1976 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1976. Drama van Walerian Borowczyk. Met o.a. Sylvia Kristel, Joe Dallesandro, Mireille Audibert, Denis Manuel en André Falcon.

Een huisvader bezoekt tijdens een zakenverblijf in Parijs een prostituée en krijgt de volgende dag bericht over de dood van zijn vrouw en zoontje. Hij verdringt het bericht uit zijn bewustzijn om nog twee dagen en nachten met de prostituée door te brengen en rijdt zich daarna te pletter. Dallessandro heeft noch de leeftijd noch de spelvermogens om het katholieke zondebesef van de held uit de roman van Pieyre-de Mandiargues waar te maken, maar sluit visueel overtuigend aan bij Kristel die haar sterkwaliteit bewijst door haar erotische inbreng, ook wanneer ze van top tot teen gekleed is. De langdurige bedscènes na de eerste ontmoeting zijn minder boeiend en door een geforceerd zoeken naar variatie soms onbedoeld komisch.

Je t'aime, moi non plus

1976 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1976. Drama van Serge Gainsbourg. Met o.a. Jane Birkin, Joe Dallesandro, Hugues Quester, Reinhard Kolldehoff en Gérard Depardieu.

De relatie tussen homoseksuele vrachtrijders wordt verstoord, als een van hen zich aangetrokken voelt tot een jongensachtige serveerster in een wegrestaurant die zijn aandacht met een heftige verliefdheid beantwoordt. Het bedrijven van de liefde veroorzaakt navrant-komische, praktische problemen die tenslotte in de vrije natuur worden opgelost. Bij het conflict met zijn jaloerse vriend kiest de chauffeur echter z[KA1]i[KA1]jn partij en laat het meisje achter. Dit verrassend regiedebuut van chansonnier Gainsbourg plaatst aandoenlijk primitieve personages in een letterlijk en figuurlijk `niemandsland`, dat door een uitgekiende fotografie de vervreemdende werking van de Amerikaanse hyperrealistische schilderkunst krijgt. Birkin is aangrijpend tragisch. (De film heeft met het roemruchte hijgduet van weleer niet meer gemeen dan de titel).

Je t'aime moi non plus

1976 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1976. Drama van Serge Gainsbourg. Met o.a. Jane Birkin, Joe Dallesandro, Gérard Depardieu en Michel Blanc.

De relatie tussen homoseksuele vrachtrijders wordt verstoord, als een van hen zich aangetrokken voelt tot een jongensachtige serveerster in een wegrestaurant die zijn aandacht met een heftige verliefdheid beantwoordt. Het bedrijven van de liefde veroorzaakt navrant-komische, praktische problemen die tenslotte in de vrije natuur worden opgelost. Bij het conflict met zijn jaloerse vriend kiest de chauffeur echter z[KA1]i[KA1]jn partij en laat het meisje achter. Dit verrassend regiedebuut van chansonnier Gainsbourg plaatst aandoenlijk primitieve personages in een letterlijk en figuurlijk `niemandsland`, dat door een uitgekiende fotografie de vervreemdende werking van de Amerikaanse hyperrealistische schilderkunst krijgt. Birkin is aangrijpend tragisch. (De film heeft met het roemruchte hijgduet van weleer niet meer gemeen dan de titel).

Il Tempo degli assassini

1976 | Actiefilm

Italië 1976. Actiefilm van Marcello Andrei. Met o.a. Joe Dallesandro, Martin Balsam, Magali Noël en Rossano Brazzi.

Actiefilm waarin alles draait om een jeugdbende die de omgeving terroriseert. Geweld en sex zijn de voornaamste ingrediënten.

Fango Bollente

1975 |

Italië 1975. Vittorio Salerno. Met o.a. Guido De Carli, Gianfranco De Grassy en Joe Dallesandro.

Actiefilm waarin alles draait om een jeugdbende die de omgeving terroriseert. Geweld en sex zijn de voornaamste ingrediënten.

Black Moon

1975 | Fantasy, Experimenteel, Oorlogsfilm

Frankrijk​/​​Duitsland 1975. Fantasy van Louis Malle. Met o.a. Cathryn Harrison, Alexandra Stewart, Therese Giehse en Joe Dallesandro.

Een meisje vlucht voor de oorlog de bossen in en wordt door een eenhoorn naar een afgelegen huis gebracht waar een tweeling voor weeskinderen en dieren zorgt en een oude vrouw vanaf haar ziekbed met ratten praat. Het meisje zal de plaats van de oude innemen. Deze hoogstpersoonlijke film is een variant op Alice in Wonderland met de op en top Britse kleindochter van Rex Harrison in de hoofdrol. Opmerkelijke fotografie.

The Gardener

1974 | Horror

Verenigde Staten 1974. Horror van James H. Kay III. Met o.a. Katherine Houghton, Joe Dallesandro, Rita Gam en James Congdon.

Vreemde kleine thriller, verspild door onnodig materiaal. Geheimzinnige tuinman Dallesandro heeft de macht om planten te laten groeien en zich zelf in een boom te veranderen. Begrijpelijk waarom Houghton na GUESS WHO'S COMING TO DINNER? alleen nog maar deze film heeft gedaan. In Puerto Rico gefilmd.

Seeds Of Evil

1974 |

1974. James Kay Iii. Met o.a. Rita Gam, Katharine Houghton en Joe Dallesandro.

Vreemde kleine thriller, verspild door onnodig materiaal. Geheimzinnige tuinman Dallesandro heeft de macht om planten te laten groeien en zich zelf in een boom te veranderen. Begrijpelijk waarom Houghton na GUESS WHO'S COMING TO DINNER? alleen nog maar deze film heeft gedaan. In Puerto Rico gefilmd.

Dracula vuole vivere: cerca sangue di Vergine!

1974 | Horror, Erotiek

Frankrijk​/​​Italië​/​​Verenigde Staten 1974. Horror van Paul Morrissey en Antonio Margheriti. Met o.a. Udo Kier, Vittorio De Sica, Maxime de la Falaise, Milena Vukotic en Stefania Casini.

Een beroemde vampier kan alleen overleven door het drinken van maagdenbloed, maar dat wordt steeds schaarser. Hij hoopt op de dochters uit een Italiaanse aristocratische familie, maar een revolutionaire knecht verzet zich zowel tegen hem als tegen de heersende klasse door alle meisjes vóór de vampier te verleiden. Geslaagdere camp-parodie dan FRANKENSTEIN, omdat dezelfde acteurs voor deze rollen beter geschikt zijn, zodat de mythes - naast alle melige en uitdagende grappen - hun eigen bestaansrecht houden. Kier is met een broos-decadente uitstraling zelfs aandoenlijk als de vampier, wanneer hij weer geen onbezoedeld bloed heeft gevonden. Ook bekend als BLOOD FOR DRACULA en YOUNG DRACULA.

Dracula Vuole Vivere: Cerca Sangue Di V

1974 | Horror

Italië 1974. Horror van Paul Morrissey. Met o.a. Stefania Casini, Milena Vukotic, Maxime de la Falaise, Arno Juerging en Silvia Dionisio.

Een beroemde vampier kan alleen overleven door het drinken van maagdenbloed, maar dat wordt steeds schaarser. Hij hoopt op de dochters uit een Italiaanse aristocratische familie, maar een revolutionaire knecht verzet zich zowel tegen hem als tegen de heersende klasse door alle meisjes vóór de vampier te verleiden. Geslaagdere camp-parodie dan FRANKENSTEIN, omdat dezelfde acteurs voor deze rollen beter geschikt zijn, zodat de mythes - naast alle melige en uitdagende grappen - hun eigen bestaansrecht houden. Kier is met een broos-decadente uitstraling zelfs aandoenlijk als de vampier, wanneer hij weer geen onbezoedeld bloed heeft gevonden. Ook bekend als BLOOD FOR DRACULA en YOUNG DRACULA.

Donna è bello

1974 | Erotiek

Italië​/​​Duitsland​/​​Frankrijk 1974. Erotiek van Sergio Bazzini. Met o.a. Andréa Ferréol, Joe Dallesandro, Marino Masé en Dieter Metternich.

Een ultra-rechtse terrorist duikt onder op het platteland en bezorgt een gedweeë boerin het eerste orgasme van haar leven, wat de aanzet is voor haar radicale bevrijding. Een groteske satire die het regiedebuut was van een bekwaam schrijver. Hij werd gehandicapt door produktionele bemoeienis die politieke schimpscheuten zoveel mogelijk uit de film verwijderde en alleen de sex overliet. Het resultaat is meer smakeloos dan leuk, al doet Ferréol haar best en is de fysieke arrogantie van Dallesandro goed gebruikt. De karikaturale bijrollen zijn stuitend.

Flesh for Frankenstein

1973 | Horror

Frankrijk​/​​Italië 1973. Horror van Antonio Margheriti en Paul Morrissey. Met o.a. Udo Kier, Joe Dallesandro, Monique Van Vooren en Arno Jürging.

Baron Frankenstein - getrouwd met zijn eigen zuster en vader van twee kinderen - probeert perfecte man en vrouw te creëren om via hen een nieuw ras te kweken. Mede door toedoen van anarchistische huisknecht mislukt het experiment en wordt een volledig bloedbad, waarbij alleen de kinderen overleven die de familietraditie zullen voortzetten. Horrorlegende is weinig geschikt doelwit voor 'camp-humor' die smakeloos en al te melig uitpakt. Film werd in 3D opgenomen, maar niet zo in de theaters uitgebracht. Mogelijk maakt het effect van de toeschouwer in de schoot rollende bloedige ledematen, uit de hand gelopen flauwiteit iets werkzamer. Ook bekend als FLESH FOR FRANKENSTEIN, MONSTRO E IN TAVOLA...BARON FRANKENSTEIN, THE FRANKENSTEIN EXPERIMENT, WARHOL'S FRANKENSTEIN, UP FRANKENSTEIN en THE DEVIL AND DOCTOR FRANKENSTEIN.

Heat

1972 | Drama

Verenigde Staten 1972. Drama van Paul Morrissey. Met o.a. Sylvie Miles, Joe Dallesandro, Andre Feldman, Pat Ast en Ray Vestal.

Andy Warhol en Sunset Boulevard komen samen in dit pikante en zware verhaal over een werkeloze acteur (Dallesandro), die aanpapt met de verbleekte ster Miles. Zelfs niet-liefhebbers van de Warhol-aanhang kunnen hieraan plezier beleven.

Trash

1970 | Drama

Verenigde Staten 1970. Drama van Paul Morrissey. Met o.a. Joe Dallesandro, Holly Woodlawn, Jane Forth en Michael Sklar.

Underground Andy Warholproduktie, in twaalf deeltjes, over de seksuele ontaarding in New York. Beangstigend beeld over o.m. impotentie als gevolg van druggebruik. Echte auteursfilm, Morrissey regisseerde, schreef het scenario en de fotografie. Vaak melodramatisch-pathetisch, helemaal in de Warholtraditie, over de schaduwzijde van het leven in Amerika. Vooral belangrijk als tijdsdokument.

Lonesome Cowboys

1968 | Western

Verenigde Staten 1968. Western van Andy Warhol. Met o.a. Viva, Tom Hompertz, Louis Waldon, Eric Emerson en Taylor Mead.

Hoewel Andy Warhol als regisseur genoemd wordt, moet de eer (?) gegeven worden aan Paul Morrissey, wiens invloed duidelijk merkbaar is. Hij is ook de scenario-schrijver en de cameraman. Algemeen bekend als een homo-western en dan is het aan de kijker te bepalen in hoeverre hier sprake is van een parodie, want de film staat bol van de seks. Cowboy Tom Hompertz wordt door iedereen begeerd in een homo-gezelschap waar men druk met haren en uiterlijk bezig is. Erotiek en soms een lachbui, maar niets voor een doorsnee-westernfan.

Flesh

1968 | Experimenteel, Drama

Verenigde Staten 1968. Experimenteel van Paul Morrissey. Met o.a. Joe Dallesandro, Geraldine Smith, Maurice Bradell, Gerri Miller en Candy Darling.

Het episodische verhaal over een werkdag van Dallesandro, een mannelijke tippelaar, die de kost verdient voor vrouw en kind in de straten van New York. De kijker volgt hem vanaf het opstaan en tot hij weer naar bed gaat. Afkomstig uit de legendarische Andy Warhol Factory, ging de film in Amerika circuleren in de underground scene en heeft tot op de dag van vandaag bij de gevestigde critici nog steeds geen genade gevonden. Toch is het de voorloper van TRASH. In Europa werd Warhols kunst wel erkend en ging hij in sommige landen in première of vond zijn weg naar de filmhuizen. Geheel nieuw was het feit dat Dallessandro naakt op het doek verschijnt in poses die men eigenlijk alleen van vrouwen gewend is, iets dat Hollywood nog steeds behoorlijk seksistisch maakt.