Bernard Verley

Regisseur, Acteur, Producer

Bernard Verley is regisseur, acteur en producer.
Er zijn 72 films gevonden.

Rodin

2017 | Biografie, Drama, Romantiek

Frankrijk/België/Verenigde Staten 2017. Biografie van Jacques Doillon. Met o.a. Vincent Lindon, Izïa Higelin, Séverine Caneele, Bernard Verley en Anders Danielsen Lie.

Biografische film over de stormachtige romance tussen de Franse beeldhouwer Auguste Rodin (Lindon) en zijn even getalenteerde, maar getormenteerde leerling Camille Claudel (Higelin). Veel kunstzinnig naakt en grijperige seks in deze helaas nauwelijks opwindende biopic, die nooit echt weet te raken. Ook veel te lang met z'n twee uur looptijd. Want hoe vaak wil je Rodin zien staren naar een hoop klei, die hij dan vervolgens furieus te lijf gaat. Kleurloze 'cinéma de papa' van de 73-jarige regisseur Doillon.

15 jours ailleurs

2013 | Drama

Frankrijk 2013. Drama van Didier Bivel. Met o.a. Didier Bourdon, Fatima Adoum, Judith Chemla, Agathe Dronne en Bernard Verley.

De tv-film 15 jours ailleurs, vrij vertaald '15 dagen elders', begint als de anatomie van een burn-out. Overwerkte Vincent (Bourdon) draait op een dag volledig door en belandt gedrogeerd in een psychiatrische kliniek. Daar raakt hij geïnspireerd door de vrije geest van een labiele jonge vrouw. Tv-regisseur Bivel melkt de kliniek-setting tot de laatste druppel uit voor het opvoeren van voorspelbare typetjes. Maar net op het moment dat de verveling toeslaat, schakelt de filmmaker over op een welgemeend drama waarin de wazige grens tussen geestelijk gezond en ongezond wordt weggevaagd.

Au galop

2012 | Komedie, Drama

Frankrijk 2012. Komedie van Louis-Do de Lencquesaing. Met o.a. Marthe Keller, Valentina Cervi, Bernard Verley, Alice de Lencquesaing en Louis-Do de Lencquesaing.

Succesliterator Paul (De Lencquesaing) kampt met een zekere levensleegte en de soms gevaarlijke grillen van zijn geest. Wanneer hij de even aantrekkelijke als gelieerde Ada (Cervi) ontmoet en vervolgens zijn vader overlijdt, heeft hij ineens z’n handen vol. Regiedebuut van karakterspeler De Lencquesaing is, dwars tegen alle hedendaagse sociaalrealistische filmhuisgrimmigheid in, aangenaam meanderend drama waarin personages en dialoog belangrijker zijn dan het narratief. Verhaallijntje over Pauls dochter Camille (De Lencquesaings dochter Alice) had niet gehoeven, maar daarvoor garandeert de immer fascinerende Cervi weer kijkvreugde.

Lady Chatterley

2006 | Drama, Romantiek

Frankrijk/België 2006. Drama van Pascale Ferran. Met o.a. Marina Hands, Jean-Louis Coullo'ch, Hippolyte Girardot, Hélène Alexandridis en Hélène Fillières.

Het klassieke verhaal van D.H. Lawrence - over de jonge vrouw van een invalide man die wegkwijnt in een saai huwelijk, maar helemaal opleeft als ze een knappe tuinman leert kennen - werd al meerdere malen verfilmd, met gemengd resultaat. Ferran is de eerste vrouwelijke regisseur die zich aan het verhaal waagt. Ze baseerde zich niet op de uiteindelijk gepubliceerde versie van het boek, maar vond een eerdere, minder grove en meer liefdevolle versie. Perfectioniste Ferran liet haar acteurs lang repeteren, en dat wierp vruchten af: ze kreeg een César, net als haar hoofdrolspeelster.

Au sud des nuages

2003 | Komedie

Zwitserland/Frankrijk 2003. Komedie van Jean-François Amiguet. Met o.a. Maurice Aufaire, François Morel en Bernard Verley.

Het klassieke verhaal van D.H. Lawrence - over de jonge vrouw van een invalide man die wegkwijnt in een saai huwelijk, maar helemaal opleeft als ze een knappe tuinman leert kennen - werd al meerdere malen verfilmd, met gemengd resultaat. Ferran is de eerste vrouwelijke regisseur die zich aan het verhaal waagt. Ze baseerde zich niet op de uiteindelijk gepubliceerde versie van het boek, maar vond een eerdere, minder grove en meer liefdevolle versie. Perfectioniste Ferran liet haar acteurs lang repeteren, en dat wierp vruchten af: ze kreeg een César, net als haar hoofdrolspeelster.

Des nouvelles des enfants

2001 |

Frankrijk 2001. Daniel Janneau. Met o.a. Mireille Roussel, Caroline Baehr en Bernard Verley.

Het klassieke verhaal van D.H. Lawrence - over de jonge vrouw van een invalide man die wegkwijnt in een saai huwelijk, maar helemaal opleeft als ze een knappe tuinman leert kennen - werd al meerdere malen verfilmd, met gemengd resultaat. Ferran is de eerste vrouwelijke regisseur die zich aan het verhaal waagt. Ze baseerde zich niet op de uiteindelijk gepubliceerde versie van het boek, maar vond een eerdere, minder grove en meer liefdevolle versie. Perfectioniste Ferran liet haar acteurs lang repeteren, en dat wierp vruchten af: ze kreeg een César, net als haar hoofdrolspeelster.

Les frères Sœur

2000 | Komedie

Frankrijk 2000. Komedie van Frédéric Jardin. Met o.a. José Garcia, Denis Podalydès, Jackie Berroyer, Edouard Baer en Alexandra London.

De gebroeders Jacques (Podalyd[KA2]es) en Charlie (Garcia) hebben al een zekere leeftijd bereikt zonder al te veel succes. Jacques heeft nu een heel dik scenario (ruim 450 pagina`s) geschreven. Het is de bedoeling dat Charlie de film gaat regisseren, maar de producenten die ze benaderen, willen er niet aan beginnen. Op een party, waarvoor zij niet werden uitgenodigd, krijgen ze de kans om producent Francis France (Berroyer) op de videoband vast te leggen als hij zijn vrouw Marion (Nanty) bedriegt. Jacques en Charlie chanteren Francis om de film te produceren, maar Francis stuurt Darius (St[KA1]evenin) op het stel af om de band in te pikken. Darius is echter een grote klungel. Ondertussen hebben de twee broers Blaise (Baer), de vaste scenarioschrijver van Francis ontvoerd, en dwingen hem het draaiboek van Jacques bij te punten. Blaise is echter aan de heroïne verslaafd en dat stelt hen weer voor andere problemen. Het scenario is van regisseur Jardin, Adouard Baer en Fabrice Roger-Lacan, en ze hebben er aardig de vaart in gehouden. Hoewel de spelprestaties heel aanvaardbaar zijn, is de film oer- Frans en buiten zijn grenzen nauwelijks relevant. Het camerawerk is van Laurent Machuel.

Un cadeau : la vie

1999 | Drama

België/Frankrijk/Zwitserland 1999. Drama van Jacob Berger. Met o.a. Carole Richert, Laurent Bateau, Bernard Verley, Edgard Givry en Noémie Kocher.

Paul (Bateau) en Genevi[KA2]eve Lesage (Richert) zouden dolgraag een kind hebben, maar elke poging is tot hiertoe mislukt. Na zeven jaar is het eindelijk zover: Geneviève is zwanger. De hele familie is dolgelukkig, maar dan dreigt een dom auto-ongeval een eind te maken aan dit geluk. Genevièves baarmoeder is gescheurd en de foetus kan dit niet overleven. Dit lijkt het einde van hun droom, want een nieuwe zwangerschap is uitgesloten. Bij de operatie blijkt de foetus onbeschadigd te zijn en de dokter besluit de vrucht in een kunstmatige baarmoeder verder te laten groeien. Maar is dit een verantwoorde beslissing? Kan een foetus zich harmonieus ontwikkelen buiten het lichaam van de moeder? Een ethisch probleem dat vragen oproept bij de vooruitgang van de wetenschap. Voor de enen schept dit een religieus dilemma, voor anderen wordt het een in vraag stelling van hoe ver de wetenschap mag gaan. In elk geval lijkt het ons in dit geval ver gezocht er een probleem van te maken, want vermits de foetus in goede gezondheid verkeert hoeven we ons toch de vraag niet te stellen of deze gered moet worden of niet. Goed gespeeld, maar de vraag is of het drama dit allemaal wel waard is. Chantal Renaud baseerde haar scenario op een verhaal van Gareth Jones, Fiona Howe, Nicolas Buri en Dominic Noble. Fotografie is van Claude Egger.

Un cadeau : La vie

1999 | Drama

België/Zwitserland/Frankrijk 1999. Drama van Jacob Berger. Met o.a. Carole Richert, Laurent Bateau, Bernard Verley, Francine Bergé en Edgar Givry.

In melodramatische Europudding, geschreven door Chantal Renaud naar `origineel idee` van Fiona Howe en Gareth Jones, wilden Paul Lesage (Bateau en zijn vrouw Genevi[KA2]eve (Richert) sinds lang een kind. Na zeven jaar is zij eindelijk zwanger. Hun geluk is van korte duur want bij verkeersongeluk wordt Geneviève zwaar gekwetst. Haar baarmoeder is gescheurd zodat elke zwangerschap uitgesloten is. Toch is er nog hoop, want de foetus is intact. Kijkers die ook pulpverhaaltjes lezen, weten wat volgt: de foetus wordt getransfereerd naar een artificiële uterus. Mirakel of catastrofe?

Sade en procès

1999 | Experimenteel, Drama

Frankrijk 1999. Experimenteel van Pierre Beuchot. Met o.a. Anne De Broca, Evelyn Didi, Judith Henry, Maud Rayer en Alexia Stresi.

In 1956 wordt de rijke Franse uitgever van de werken van de Markies de Sade, Jean-Jacques Pauvert, voor de rechtbank gedaagd wegens schending van de goede zeden en publiceren van pornografie. Dit was zeker niet de eerste keer dat de Sade met het gerecht in aanraking kwam. Hij werd geboren in 1755 en reeds in 1778 werd hij veroordeeld tot een jarenlange gevangenis, die steeds weer door hemzelf verlengd werd wegens het schrijven van `schandalige` teksten. Hierdoor werd zijn leven gered na de Franse revolutie, maar al vlug kwam hij in conflict met Robespierre. In 1804 werd hij, zonder proces, terug opgesloten. Hij stierf in 1829 op 74- jarige leeftijd. Meer dan een derde van zijn leven bracht hij achter de tralies door. Een zeer literaire reconstructie van de processen rond de Sade, volledig gebaseerd op authentieke teksten van de Sade (gelezen door Andr[KA1]e Dussollier), gerechtelijke dossiers en journalistieke verslagen. Het `hedendaagse` gedeelte (1956) werd in zwart-wit gefilmd, terwijl voor het historische deel kleur gebruikt werd. Ondanks het didactische karakter toch een uiterst boeiende filmervaring. Jean-Jacques Pauvert en Pierre Beuchot baseerden het scenario op hun eigen, gelijknamig boek. Fotografie is van Jacques Bouquin.

Recto/Verso

1999 | Komedie

Frankrijk 1999. Komedie van Jean-Marc Longval. Met o.a. Smaïn, Michel Muller, Linda Hardy, Sophie Forte en Ronald Guttman.

Rondom de populaire stand-up comedian Sma[KA3]in werd een vreselijke klucht gebouwd. Fred (Sma[KA3]in), de onmogelijke presentator van een tv-programma wordt ten onrechte op staandevoet ontslagen. Hij kan geen werk meer vinden. Bij een tv- kanaal dat speciaal voor homo`s is, hebben ze een presentator nodig voor de homeshopping. Fred, die een notoire rokkenjager is, krijgt de job omdat hij zich voordoet als homo. Als de directeur avances gaat maken, recruteert hij zijn na[KA3]ieve neefje Jo[KA3]el (Muller) als vaste vriend, die juist van een provincienest naar Parijs is gekomen voor een karaoke- kampioenschap. Hoewel er hier en daar goede grappen in de film zitten, stelt de film de homowereld als manvijandig voor en zijn de personages karikaturen. Jammer, want het idee leek niet eens slecht. Het als satirisch bedoelde scenario dat de tv-wereld in de kijk moet zetten, is van Michel Delgado, Fabrice Blind, Jean- Luc Lemoine en regisseur Longval, die hiermede zijn derde speelfilm afleverde. Het camerawerk is van Carlo Varini.

Les terres froides

1999 | Drama

Frankrijk 1999. Drama van Sébastien Lifshitz. Met o.a. Yasmine Belmadi, Bernard Verley, Sébastien Charles, Valérie Donzelli en Florence Giorgetti.

In opdracht van tv-zender Arte lieten enkele filmmakers zich inspireren door de politieke en maatschappelijk verschuivingen die Frankrijk de laatste twintig jaar hebben vormgegeven. In het verhaal van schrijver-regisseur Lifshitz (1968) - die een jaar eerder met Les corps ouverts zijn speelfilmdebuut had gemaakt en later internationaal succes zou hebben met Presque rien - komt de jonge Djamel (Belmadi) in een fabriek in Grenoble terecht. Daar komt hij al gauw in de problemen. (IdH/VPRO Gids)

Les complices

1999 | Drama

Frankrijk 1999. Drama van Serge Moati. Met o.a. Eva Darlan, Sophie Broustal en Bernard Verley.

In opdracht van tv-zender Arte lieten enkele filmmakers zich inspireren door de politieke en maatschappelijk verschuivingen die Frankrijk de laatste twintig jaar hebben vormgegeven. In het verhaal van schrijver-regisseur Lifshitz (1968) - die een jaar eerder met Les corps ouverts zijn speelfilmdebuut had gemaakt en later internationaal succes zou hebben met Presque rien - komt de jonge Djamel (Belmadi) in een fabriek in Grenoble terecht. Daar komt hij al gauw in de problemen. (IdH/VPRO Gids)

Au cœur du mensonge

1999 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1999. Misdaad van Claude Chabrol. Met o.a. Jacques Gamblin, Sandrine Bonnaire, Valeria Bruni Tedeschi, Antoine de Caunes en Bernard Verley.

In een dorpje in Bretagne wordt een tienjarig meisje dood aangetroffen. Haar tekenleraar (Gamblin) is de laatste die haar heeft gesproken en is even later de hoofdverdachte. Zijn dorpsgenoten keren zich massaal tegen hem. Alleen zijn vrouw (Bonnaire) blijft loyaal. Net als in films als La femme infidèle, Le boucher en Violette Nozière is Chabrol, soms wel 'de Franse Hitchcock' genoemd, minder geïnteresseerd in het whodunit-verhaal dan in onderliggende thema's als huwelijk en ontrouw. Ditmaal staat hij vooral stil, zoals de titel al aangeeft, bij leugens die niemand vreemd zijn. Prima rollen van Gamblin en de immer fascinerende Bonnaire.

Un cadeau de la vie

1998 |

Frankrijk 1998. Jacob Berger. Met o.a. Bernard Verley, Laurent Bateau en Carole Richert.

In een dorpje in Bretagne wordt een tienjarig meisje dood aangetroffen. Haar tekenleraar (Gamblin) is de laatste die haar heeft gesproken en is even later de hoofdverdachte. Zijn dorpsgenoten keren zich massaal tegen hem. Alleen zijn vrouw (Bonnaire) blijft loyaal. Net als in films als La femme infidèle, Le boucher en Violette Nozière is Chabrol, soms wel 'de Franse Hitchcock' genoemd, minder geïnteresseerd in het whodunit-verhaal dan in onderliggende thema's als huwelijk en ontrouw. Ditmaal staat hij vooral stil, zoals de titel al aangeeft, bij leugens die niemand vreemd zijn. Prima rollen van Gamblin en de immer fascinerende Bonnaire.

Terre violente : Jeanne (1925-1946)

1998 | Drama, Historische film

Australië/Frankrijk 1998. Drama van Michael Offer. Met o.a. Claire Nebout, Jeremy Callahan, Bernard Verley, Bill Hunter en Joe Petruzzi.

Tweede deel van de miniserie over de geschiedenis van Nieuw- Caledoni[KA3]e aan de hand van het verhaal van drie vrouwen. In dit tweede deel be[KA3]eindigt Jeanne (Karvan), de dochter van H[KA1]el[KA2]ene (Nebout) in 1925 haar opleiding van onderwijzeres. Ze wordt aanbeden door Wanatcha (Bennet), zoon van een Bretoen en een Kanaak. Het meisje geeft echter de voorkeur aan de Italiaan Vincenzo Scarpinato (Petruzzi), de uitbater van een nikkelmijn en als zodanig één van de rijkste mannen van het eiland. Vreemd genoeg vervalt het verhaal niet in de enigszins verwachte sentimentaliteit en de meest melodramatische momenten komen nauwelijks ongegrond over.

Terre violente : H[KA1]el[KA2]ene (1888-1908)

1998 | Drama, Historische film

Australië/Frankrijk 1998. Drama van Michael Offer. Met o.a. Claire Nebout, Brittany Byrnes, Jeremy Callaghan en Bernard Verley.

Eerste deel van driedelige miniserie over de geschiedenis van Nieuw-Caledoni[KA3]e in de voorbije honderde jaar, aan de hand van het verhaal van drie vrouwen. In 1888 aariveert Frans gezin in Nieuw-Caldoni[KA3]e om er zich te vestigen. Kort na hun aankomst wordt de hele familie uitgemoord door een groep Kanaken. De tienjarige H[KA1]e[KA2]ene (Byrnes) is de enige die kan ontkomen. Ze wordt opgevangen door Australische boeren. Dank zij de ouwe Hippocrate (Verley) krijgt zij opnieuw zin in het leven. Finaal wordt zij verliefd op John Sutton (Callaghan), de neef van patriarch Hippocrate. Zij trouwen, krijgen kindjes en alles ziet er schitterend uit. Goed gestarte familie-sage met Nebout als sterke jonge volwassen vrouw Hélène.

La femme du cosmonaute

1998 | Komedie

Spanje/Frankrijk 1998. Komedie van Jacques Monnet. Met o.a. Victoria Abril, Gérard Lanvin, Rossy de Palma, Gérard Hernandez en Bernard Verley.

Anna is getrouwd met astronaut Jean-Paul. Het gaat niet zo goed met hun relatie en Anna is dan ook blij met zijn vertrek voor een missie van acht maanden in de ruimte. Er wordt een reuzenscherm in de zitkamer geplaatst zodat Jean-Paul met zijn familie kan communiceren, maar dat maakt de situatie er niet beter op.

...comme elle respire

1998 | Komedie

Frankrijk 1998. Komedie van Pierre Salvadori. Met o.a. Marie Trintignant, Guillaume Depardieu, Jean-François Stévenin, Serge Riaboukine en Blanchette Brunoy.

Jeanne (Marie Trintignant) is een pathetische leugenaar, ze liegt zoals ze ademhaalt (elle ment ...comme elle respire). Jeanne ontvlucht haar verloofde en vertrekt naar Parijs waar ze dankzij een van haar fantastische verhalen - dat ze uit een puissant rijke familie komt - een baantje als au pair vindt. Antoine (Guillaume Depardieu) is een kleine crimineel, die het plan opvat de 'rijke' Jeanne te ontvoeren voor losgeld. Zijn partners in de misdaad zijn twee klunzen die zich als zware jongens gedragen. Maar er doen zich probleempjes voor. Ten eerste heeft Jeanne natuurlijk helemaal niet veel geld en ten tweede valt Antoine voor haar charmes. Trintignant slaagt er glansrijk in haar leugenachtigheid geloofwaardig te maken en Depardieu weet met succes zijn rol als mislukkeling te vervullen. Pierre Salvadori creëerde een aangename klucht waar ernst doorheen sijpelt, maar deze wordt dankzij Trintignants luchtige spel niet te hevig.

Une clinique au soleil

1997 | Drama

Frankrijk/Duitsland 1997. Drama van Josée Dayan. Met o.a. Rüdiger Vogler, Evelyne Bouix, Pierre Arditi, Julie Depardieu en Catherine Wilkening.

De Duitse chirurg Werner Bergh (Vogler) heeft een medicijn ontwikkeld dat de bestraling van kankerpati[KA3]enten overbodig maakt. Hij leeft echter al een tijdje in onmin met de directie van het ziekenhuis waar hij werkt. Bovendien wordt hij tegengewerkt door de farmaceutische industrie. Op dat ogenblik wordt hij benaderd door Marie (Bouix), een ex-geliefde, die samen met haar man Bernard Letechin (Arditi) een hospitaal leidt in de buurt van Marseilles. Werner aanvaardt hun aanbod, maar beseft niet dat hij in een wespennest terecht komt, want de kliniek wordt gefinancierd door de meedogenloze zakenman Albert Morin (Verley) en diens plannen zijn alles behalve zuiver. Medische ethiek t.o.v. winstbejag. Het klinkt heel idealistisch, maar het was niet de bedoeling van de makers om een aanklacht te maken, maar een sensationeel beeld te scheppen van de minder mooie kanten van de medische wereld. Het verhaaltje gaat erin als zoete koek, maar het klinkt allemaal zo onecht en vals. Christian Rullier en Viviane Zingg baseerden het scenario op de roman La passion du Docteur Berg van Heinz G. Konsalik. De fotografie is van Jean-Jacques Bouhon. Stereo.

Simenon des tropiques

1997 |

Frankrijk 1997. Stephen Whittaker, Alain Tasma, Edouard Niermans, Claire Devers en Agusti Villaronga. Met o.a. Donald Sumpter, Joe Shaw, Élodie Navarre, Manuel de Blas en Hélène de Fougerolles.

De Duitse chirurg Werner Bergh (Vogler) heeft een medicijn ontwikkeld dat de bestraling van kankerpati[KA3]enten overbodig maakt. Hij leeft echter al een tijdje in onmin met de directie van het ziekenhuis waar hij werkt. Bovendien wordt hij tegengewerkt door de farmaceutische industrie. Op dat ogenblik wordt hij benaderd door Marie (Bouix), een ex-geliefde, die samen met haar man Bernard Letechin (Arditi) een hospitaal leidt in de buurt van Marseilles. Werner aanvaardt hun aanbod, maar beseft niet dat hij in een wespennest terecht komt, want de kliniek wordt gefinancierd door de meedogenloze zakenman Albert Morin (Verley) en diens plannen zijn alles behalve zuiver. Medische ethiek t.o.v. winstbejag. Het klinkt heel idealistisch, maar het was niet de bedoeling van de makers om een aanklacht te maken, maar een sensationeel beeld te scheppen van de minder mooie kanten van de medische wereld. Het verhaaltje gaat erin als zoete koek, maar het klinkt allemaal zo onecht en vals. Christian Rullier en Viviane Zingg baseerden het scenario op de roman La passion du Docteur Berg van Heinz G. Konsalik. De fotografie is van Jean-Jacques Bouhon. Stereo.

Les rives du paradis

1997 | Komedie

Frankrijk 1997. Komedie van Robin Davis. Met o.a. Richard Bohringer, Bernard Verley, Coraly Zahonero, Diane Bellego en Elisabeth Kaza.

Tijdens een huwelijksfeest in het dorp geeft de koppige boer Raoul Peyrolle (Bohringer) burgemeester Philippe Saint-Brice (Verley) een vuistslag. Zojuist heeft Raoul vernomen dat hij het proces verloren is dat hij had ingespannen omdat het dorpsbestuur zijn boerderij wil onteigenen om er een sportcentrum te bouwen. Raoul, een weduwnaar, heeft nog drie dagen tijd om te verhuizen. Op de boerderij woont hij samen met zijn twee zonen, de advocaat Fran[KA10]cois (Boisselier) en Raouls opvolger Rick (Slagmulder) en zijn dochtertje Julie (Valette). Raoul verwijt de burgemeester ook een oogje te hebben op Agn[KA2]es (Bellego), de vrouw met wie hij wil trouwen. Rick volgt zijn vader, terwijl François tracht hem tot rede te brengen. Het was een eerlijk proces en zij hebben het verloren. De ruzie tussen vader en zoon wordt nog heviger als François opmerkt dat hij Agnès geen vrouw vindt voor zijn vader. Een familieruzie en een strijd tegen de overheid voor hun eigendom, een cocktail die een boeiende film waarborgt, temeer daar de acteurs zich uitstekend in hun rollen inleven. Erg origineel is het niet, maar het is zeker gelukt als ontspanning met een zeker niveau. Patrick Laurent en Davis schreven het scenario. Sfeervolle fotografie van Jimmy Glasberg.

Les braconniers de Belledombre

1997 | Drama

Frankrijk 1997. Drama van Philippe Triboit. Met o.a. Niels Dubost, Benjamin Rataud, Erwan Creignou, Christophe Rault en Agathe De la Boulaye.

Jean-Pierre (Rault), Richard (Dubost), Alain (Rataud) en Jacky (Creignou) zijn vier kompanen die samen opgegroeid zijn in Belledorme in de Gironde. De werkloosheid in het gehucht is erg groot en de vier leven van het nietsdoen en het uitvoeren van strooptochten op zee. Tijdens een van die tochten beschadigen ze een boot en vermits ze voor de herstellingen een aanzienlijke som moeten ophoesten besluiten ze op andere strooptochten uit te gaan. Ze worden echter betrapt en terwijl de anderen kunnen ontsnappen wordt hun leider Jean-Pierre aangehouden. Tragische gebeurtenissen zullen de arme Richard samenbrengen met de rijke, ambitieuze Florence (De la Boulaye). Een niet erg opwindend misdaadsdrama met sociale ondertoon. Er wordt ontzaglijk veel geleuterd, met als gevolg dat de actie praktisch nihil is. De acteurs krijgen allen de kans hun nummertje op te voeren, maar dat maakt zeker nog geen goede film. Scenaristen Simon Michael, Dominique Louise Pellegrin en Jean-Michel Rodrigo werden geïnspireerd door een verhaal van Pellegrin en Rodrigo. Alain Levent stond achter de camera.

Le Rouge et le Noir

1997 | Romantiek, Historische film, Drama

Frankrijk/Duitsland/Italië 1997. Romantiek van Jean-Daniel Verhaeghe. Met o.a. Carole Bouquet, Judith Godrèche, Claude Rich, Bernard Verley en Pierre Vernier.

De slim gecaste Kim Rossi Stuart - die de rol speelt van timmermanszoon Julien Sorel - is zo'n onmiskenbaar mooie jongen, denk aan het type prins William, dat het al vanaf het begin op z'n minst twijfelachtig is of hij ooit priester zal worden. Zelfs al lijkt iedereen, hijzelf incluis, daar van uit te gaan. Als onbedoeld rokkenjager heeft hij in ieder geval een gouden toekomst. Sorel zelf laat zijn ware kwaliteiten in deze eerste aflevering nog zo'n beetje in het midden. Wie 'Le rouge et le noir' nog helder 'op het netvlies heeft', weet wat er gaat volgen, al valt er hier en daar nog wel wat nieuws te beleven. Met fraai versneden beelden, geraffineerde close-ups en een muziekje op z'n tijd levert regisseur Verhaeghe appetijtelijk en eigentijds kostuumwerk af. Gebaseerd op de gelijknamige roman van Henri Stendhal.

Pasteur: Cinq années de rage

1996 |

1996. Luc Béraud. Met o.a. Bernard Verley, Nadia Berentin en Bernard Fresson.

De slim gecaste Kim Rossi Stuart - die de rol speelt van timmermanszoon Julien Sorel - is zo'n onmiskenbaar mooie jongen, denk aan het type prins William, dat het al vanaf het begin op z'n minst twijfelachtig is of hij ooit priester zal worden. Zelfs al lijkt iedereen, hijzelf incluis, daar van uit te gaan. Als onbedoeld rokkenjager heeft hij in ieder geval een gouden toekomst. Sorel zelf laat zijn ware kwaliteiten in deze eerste aflevering nog zo'n beetje in het midden. Wie 'Le rouge et le noir' nog helder 'op het netvlies heeft', weet wat er gaat volgen, al valt er hier en daar nog wel wat nieuws te beleven. Met fraai versneden beelden, geraffineerde close-ups en een muziekje op z'n tijd levert regisseur Verhaeghe appetijtelijk en eigentijds kostuumwerk af. Gebaseerd op de gelijknamige roman van Henri Stendhal.

Lucie Aubrac

1996 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1996. Oorlogsfilm van Claude Berri. Met o.a. Carole Bouquet, Daniel Auteuil, Jean-Roger Milo, Éric Boucher en Patrice Chéreau.

Lyon, maart 1943. Raymond Samuels (Auteuil) en zijn vrouw Lucie zijn actief in het verzet tegen de Duitse bezetters. Hun naam is veranderd in Aubrac - dat is in ieder geval minder joods. Hun leven is voortdurend in gevaar. Raymond wordt met een tweetal kameraden aangehouden tijdens een geheime bespreking, maar Lucie weet hem te bevrijden in de morgen van 14 mei, want dat is de dag waarop zij elkaar vier jaar geleden leerden kennen in Straatsburg. Kort erna, 21 juni, wordt Raymond opnieuw gepakt als hij op weg is naar een geheime ontmoeting met Max, de verzetsheld Jean Moulin (Ch[KA1]ereau), bij dokter Dugoujon in Caluire. Hij krijgt de doodstraf wegens sabotage. Lucie is nu tot alles in staat om haar man uit de klauwen van de nazi`s te bevrijden. De film is een banale oorlogsromance die totaal niet boeiend is. De handeling verloopt traag en in intiem-romantische momenten stierlijk vervelend. Als een gerenommeerde regisseur van Berri`s kaliber (JEAN DE FLORETTE, GERMINAL) er al niet meer in slaagt een klassiek oorlogsdrama boeiend te maken dan is het droevig gesteld met de Franse film; verwonder je dan ook niet dat die duidelijk in het slop zit. Het scenario van Berri en Arlette Langmann is gebaseerd op de autobiografische roman Ils partiront dans l'ivresse van Lucie Aubrac. Lucie en Raymond hebben de oorlog overleefd en toen de film werd gedraaid, waren ze de tachtig gepasseerd. Fotografie van Vincenzo Marano. Dolby Stereo.

Les liens du c[KA21]ur

1996 | Historische film, Drama

Frankrijk 1996. Historische film van Josée Dayan. Met o.a. Tchéky Karyo, Florence Darel, Christopher Thompson, Caterine Wilkening en Julie Depardieu.

Het Britse plattelandsdorpje St.Martin in de 19e eeuw. De handwever Silas Marner (Karyo) wordt ten onrechte beschuldigd van diefstal en uit het dorp verbannen. Hij vindt onderkomen op een van de landerijen van Baron Godfroy (Thompson). Hier ontdekt hij dat Godfroy de vader is van de zesjarige Eppie (Serre), het onechtelijk kind van Melanie (Wickering). Het meisje aanbidt Silas alsof hij haar vader was. Een Franse bewerking van een typisch Britse literaire klassieker. Ondanks het feit dat Karyo een knap staaltje acteertalent weergeeft kunnen de Fransen toch onmogelijk die Britse Victoriaanse sfeer recreëren die uit de roman straalt. Je kan beter de Engelse versie uit 1985 met Ben Kingsley in de titelrol bekijken. Bernard Revon, Juliette Weiler en Eric & Christian Watton bewerkten de roman Silas Marner van George Eliot. Mooie fotografie van Romain Winding. Een prestige product dat niet aflevert wat het belooft.

L'enfant du secret

1996 | Drama

Frankrijk 1996. Drama van Josée Dayan. Met o.a. Caroline Silhol, Richard Berry, Jacqueline Danno, Florence Darel en Pedro Mourao.

Sociaal-assistente Blanche Pr[KA1]evost (Sihol) houdt zich in Marseille met verwaarloosde kinderen bezig. Op straat leert zij gekneveld jongetje I-Yau (Mourao) kennen. Zij hecht zich aan het knaapje, dat niet geestelijk zwak is (zoals haar entourage denkt) maar gewoon gehoorgestoord. Een en ander geraakt in een stroom- versnelling wanneer twee moordenaars het knaapje willen doden. Melodrama wordt pas oerdom wanneer Blanche zich wendt tot een zekere Christian Merlu (Verley), politiek kandidaat bij de lokale verkiezingen die op I-Yau lijkt... Franse nonsens op zijn smalst ondanks aanwezigheid van bekende Franse soap-acteurs.

Dr. Berg - Nur das Leben zählt

1996 | Drama

Duitsland 1996. Drama van Josée Dayan. Met o.a. Rüdiger Vogler, Pierre Arditi, Evelyne Bouix, Julie Depardieu en Catherine Wilkening.

De wat vreemde eend in de Konsalik-verfilmingen voor de kijkkast; in feite de eerste, en gedraaid door een Franse regisseuse met v.n.l. een Franse rolverdeling - het verhaal leent zich ertoe: Dr. Werner Berg (Vogler) is een briljante onderzoeker op het gebied van de kankerbestrijding, die voor een grote doorbraak staat om een doelmatig geneesmiddel te ontwikkelen, maar hij is gedeprimeerd door de vroegtijdige dood van zijn dochter en wordt gekweld door schuldgevoelens. Zijn voormalige minnares Marie (Bouix) is gehuwd met Bernard L[KA1]etechin (Arditi), de eigenaar van een groot farmaceutisch bedrijf. Marie haalt Werner over om zijn werk in een chique kliniek in Zuid- Frankrijk voort te zetten. Werner weet niet dat die kliniek eigendom is van Bernards onderneming en dat het uitsluitend de bedoeling is om Werners onderzoek in de kiem te smoren, zodat Bernard nog lang kan profiteren van al die ongelukkige kankerpati[KA3]enten door zijn gebrekkige preparaten zonder concurrentie te blijven verkopen. Ambitieuze journaliste Gabrielle Caderon (Wilkening) opent Werners ogen over het gewetenloze bedrog. Christian Rullier bewerkte het boek Rostender Ruhm tot een efficiënt scenario, maar het blijft aan de oppervlakte, ook al is Arditi een heerlijke schurk en Bouix een mooie, valse slang. Depardieu is veelbelovend en de moeite waard om in betere films te blijven volgen. Vogler geeft een solide rol weg, maar de regie heeft de koers ingezet voor een gemakkelijke vaart zonder al te veel deining. Mooie locaties en onberispelijk camerawerk van Jean-Jacques Bouhon.

Dans un grand vent de fleurs

1996 | Drama

Frankrijk 1996. Drama van Gérard Vergez. Met o.a. Rosemarie La Vaullée, Bruno Wolkowitch, Bernard Verley, Marina Vlady en Agnese Nano.

Groots opgezet zevendelig fresco over wereldje der traditionele parfumeurs, verteld via persoonlijk verhaal van mooie en rebelse boerendochter Sorenza (La Vaull[KA1]ee), die het dank zij haar voorliefde voor bloemen en mannen ver schopte...Sorenza komt als meisje uit Itali[KA3]e met haar ouders, maar die sterven meteen en zij wordt in het Franse Grasse door twee zussen opgevoed, waar zij een jasmijnenveld verzorgt. Op haar 19de wordt zij verliefd op Guillaume Garlande (Wolkowitch), zoon van plaatselijk parfumeur. Maar die moet gedurende twee jaar naar Indonesi[KA3]e en Sorenza weigert hem te vergezellen. Sorenza moet in een bar gaan werken en zoekt intussen naar identiteit van haar vader, die voor juwelendiefstal werd veroordeeld, onterecht. Hierdoor kwam het jasmijnenveld in het bezit van schofterige Marli (Ballet). Guillaume keert terug, zijn bedrijf wordt door pech achtervolgd, Sorenza springt bij maar tot een huwelijk met Guillaume komt het niet. Diens vader (Verley) toont slechts misprijzen. Erger nog: Guillaume huwt met Louise (Nano), dochter van rijke baron. Een ontgoochelde Sorenza aanvaardt dan maar een huwelijk met Felix (Schneider). De klap op de vuurpijl moet nog komen. Sorenza en Louise blijken halfzussen te zijn. Felix geeft Sorenza de vrijheid terug, maar verongelukt kort daarop. Opgeruimd staat netjes? Nee, hoor, Sorenza erft zijn schulden. Zij zet een coöperatieve op om bankroet af te wentelen. Intussen ontwikkelt Guillaume een nieuw parfum dat hij Sorenza doopt. Zijn vrouw Louise gaat ervandoor met Antoine, de 'neus' van de parfumzaak. Nu kan ook Guillaume scheiden en kan de edelmoedige Sorenza opnieuw naar haar geliefde Guillaume. Scenario en dialogen van Valérie Guignabodet, naar gelijknamige melodramatische roman van Janine Montupet. Landradige voorspelbare Franse soap met als enig lichtpunt vanuit de verte getekende achtergronden van parfum-makerij.

Compagnons secrets

1996 | Drama, Oorlogsfilm, Mysterie

Bulgarije/Frankrijk 1996. Drama van Pierre Beuchot. Met o.a. Philippe Bizari, Bernard Verley, André Wilms, Nathalie Boutefeu en Stephanie Braunschweig.

Tijdens WO II sluit de zestien-jarige Arcole (Bizari) zich aan bij het verzet. Twee jaar later is hij onderluitenant bij het Franse leger. Hij werkt samen met de mysterieuze sergeant Crabe (Wilms). Kort voor het einde van de oorlog sneuvelt Crabe. Arcole neemt nota van de laatste wens van Crabe: hij moet diens vrouw en kind opzoeken en hen een fotoboek overhandigen. Er verlopen vele jaren alvorens de dan vijftig-jarige Arcole (nu gespeeld door Verley) hen kan vinden in een dorpje in de Limousin. Een erg literair uitgewerkte film die wel wat inzet vraagt van de kijker om te blijven volgen. Een deel van de film is voorzien van off- screen gesproken, poëtische, kommentaar. Een traag, maar indrukwekkend relaas van een zoektocht die meer weg heeft van een initiatie. Beuchot en Jérôme Prieur baseerden hun scenario op de roman Le compagnon secret van Daniel Anselme. Grotendeels opgenomen in Bulgarije door Stefan Ivanov en Maurice Perrimond.

Avocat d'office : Marchands de rêves

1996 | Drama

Frankrijk 1996. Drama van Daniel Vigne. Met o.a. Marlène Jobert, Agathe De la Boulaye, Françoise Bette, Marie Ravel en Dolorès Chaplin.

Claire (Jobert) en Adrien Moretti (Verley) hebben de zorg op zich genomen van Agathe (De la Boulaye), terwijl haar moeder in Canada een architectencursus volgt. Het meisje studeert medicijnen in Parijs. Het is niet de eerste maal dat de Moretti's moeten zorgen voor het dochtertje van Claire's zuster. Ditmaal heeft Agathe hen echter meer nodig dan ooit, want haar beste vriendin, Inès, is zojuist omgekomen in een verkeersongeluk. Agathe is ervan overtuigd dat het niet om een ongeval ging. Volgens haar pleegde het meisje zelfmoord en ze verwijt zichzelf het feit dat ze niet merkte dat er iets met haar mis was. Claire onderzoekt de zaak en stoot op een sekte die haast onmerkbaar haar leden recruteert. Jobert slaagt erin om met haar spontane menselijke vertolking een onwaarschijnlijke gebeurtenis logisch te maken. De regie is uiterst zwak en het verhaal weinig opmerkelijk, maar toch kan Jobert de kijker boeien. Odile Barsky schreef het scenario en Elisabeth Prouvost stond achter de camera. Stereo.

Avocat d'office : L'amour piégé

1996 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1996. Misdaad van Bernard Stora. Met o.a. Marlène Jobert, Hélène de Fougerolles, Alexandre Medvedev, Bernard Verley en Kathie Kriegel.

Met de hulp van zijn minnares tracht Anton Lopakine (Medvedev), een jonge Rus met een niet al te zuiver verleden, haar echtgenoot te doden zodat ze van diens geld kunnen genieten. Geboren manipulator kan hij de verdenking probleemloos op Nadine (Babe), zijn ex doen vallen. Ten einde geloofwaardig over te komen contacteert hij een advocaat om Nadine te verdedigen. Zo komt hij in contact met Claire Moretti (Jobert), die de zaak met tegenzin aanvaardt. Dat hij juist haar koos is ook geen toeval, want op dat ogenblik heeft hij een verhouding met Marie (De Fougerolles), Claire's dochter. Het is voor Claire een klein kunstje om Nadine van de verdenking te zuiveren, maar dan komt ze in conflict met haar dochter. Het dilemma van het gerecht. Wat is het belangrijkste: moederliefde of de waarheid? Niet al te opwindend gerechtsdrama dat ondanks de uitstekende vertolking van Jobert niet kan overtuigen. Het is allemaal zo ver gezocht. Stora schreef het scenario samen met Gabriel Aghion, Rémi Waterhouse en Guy-Patrick Sainderichin. Fotografie van Gérard De Battista.

Pasteur : Cinq années de rage

1995 | Drama, Biografie

Frankrijk 1995. Drama van Luc Béraud. Met o.a. Bernard Fresson, Nadia Barentin, Bernard Verley, Philippe Clay en Claude Evrard.

Met een meerderheid van slechts [KA1]e[KA1]en stem wordt de beroemde dokter Louis Pasteur (Fresson) gekozen als lid van de prestigieuze Franse academie voor geneeskunde. Hij is nog geen zestig, maar wordt sinds zijn 56ste geplaagd door een verlamming aan [KA1]e[KA1]en kant. Hij is nog steeds een gedreven onderzoeker ondanks de tegenwerking van een afgunstig groepje dat wordt aangevoerd door professor Peter (Verley), een van de grootste chirurgen van die tijd. Een boeiend relaas over de herfsttijd van het leven van Louis Pasteur (1822-95), de man die de microbiologie vormgaf en die een vaccin ontdekte tegen hondsdolheid. Fresson zet een onvergetelijke Pasteur neer. Het scenario is van regisseur Béraud, Michel Jestin en Serge Leroy. Het mag verweten worden soms een beetje sentimenteel te zijn. De medische adviezen zijn van Patrice Debré. 16/9, Nicam Stereo.

Les Cordier, juge et flic : Cathy

1995 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1995. Drama van Alain Wermus. Met o.a. Pierre Mondy, Bruno Madinier, Charlotte Valandrey, Marie Guillard en Bernard Verley.

Tijdens ondervraging van drugsverslaafde maakt commissaris Cordier (Mondy) kennis met diens advocaat, Joseph Cohen (Verley), een jeugdvriend. Cordier en Cohen maken afspraak voor een etentje, waarop ook zoon Bruno Cordier (Madinier) en de dochter van de advocaat, Cathy (Guillard), zijn uitgenodigd. Cathy blijkt raadselachtig meisje te zijn dat vreemd reageert op verhaal van vader Cordier die moord op bekende Parijse restaurateur Richard Pavail (Ridoux) en op gastronomisch schrijver Antoine Domloup (Adjadj) onderzoekt. Wat is Cathy's betrokkenheid en hoe zit de link tussen beide moorden in elkaar? Alles in deze aflevering, geschreven door Pierre-Yves Pruvost, draait rond genuanceerd spel van mooie Guillard, want plot bevat geen enkele verrassing.

Le crime de Monsieur Stil

1995 | Drama, Thriller

Zuid-Afrika/Frankrijk 1995. Drama van Claire Devers. Met o.a. Bernard Verley, Jeanne Balibar, Jean-Michel Martial, Michael Richard en Peter Se Puma.

In Kongo eind jaren 1950 is de oudere Monsieur Stil (Verley) van plan naar Frankrijk te gaan om een vrouw die in Lotharingen op hem wacht, te trouwen. Het loopt echter anders dan gepland. Onderweg ontmoet hij de beeldschone en jongere Charlotte (Balibar) die wel oor heeft naar zijn enigszins merkwaardige voorstel: materi[KA3]ele zekerheid in ruil voor het ophouden van de schijn van een goed huwelijk. De cynische en vastberaden Charlotte gaat erop in, past zich snel aan het leven in de tropen en begint heel geleidelijk de baas te spelen over de oude Stil. Bevrediging in de liefde zoekt ze bij Dialo (Martial), een Afrikaan. Waarop Charlotte niet gerekend heeft, is dat Stil jaloers wordt. Gebaseerd op de in 1944 verschenen korte verhaal Un crime au Gabon van Georges Simenon. De cineaste Devers zette dit om in een bescheiden politiek pamflet door het verhaal rond 1960 te situeren op het moment van de dekolonisatie met een blanke koloniaal die de zwarten nog steeds uitbuit, terwijl zijn 'echtgenote' een zwarte minnaar heeft. In het oorsponkelijke verhaal krijgt de jonge vrouw de liefde van een blanke arts, in deze tv-film is hij een geciviliseerde, enigszins ontwortelde zwarte. Gelukkig is de sfeer van Simenon gebleven met de favoriete anti-helden van deze misdaadauteur. Het boek werd geadapteerd werd door regisseuse Devers, Alain Adijes en Jean- Louis Benoit. Het camerawerk is van Buster Reynolds. 16:9.

Le charme brumeux du crime : Les brumes de Manchester

1995 | Mysterie, Misdaad

België/Frankrijk 1995. Mysterie van Jean-Daniel Verhaeghe. Met o.a. Bernard Fresson, Laure Duthilleul, Pascal Elso, Bernard Verley en Alexandra London.

Alan Collins (Fresson) is verlamd en zit aan een rolstoel gekluisterd. Hij besluit het mistige Manchester te verruilen voor het zonnige Frankrijk. Hij heeft zijn keuze laten vallen op een prachtige villa, waarop echter een vloek rust. Vijftien jaar ervoor vond zijn eerste vrouw er de dood. Komt daar nog bij dat zijn zoon wordt vermoord in het stationstoilet van het Franse provinciestadje, waar hij zich ge[KA3]installeerd heeft. Werk aan de winkel voor inspectuer Garreau (Verley). In de machiavellistische plot blijkt elk personage verdacht. Het scenario is van Maurice Frydland en regisseur Verhaeghe naar het toneelstuk van Frédéric Dard.

La rivière Espérance

1995 |

Frankrijk 1995. Josée Dayan. Met o.a. Manuel Blanc, Carole Richert, Claire Nebout, Pascal Greggory en Jean-Claude Drouot.

Tv-fresco in negen delen, naar de gelijknamige trilogie van Christrian Signol, met centraal het leven en de vele dramatische gebeurtenissen van een familie van binnenvaartschippers op de Dordogne, in de tweede helft van de 19e eeuw. Liefde, passies, haat, ambities, hoop, mislukkingen, menselijk lijden en min of meer avontuurlijke ondernemingen vormen de ingredi[KA3]enten van een familiekroniek [KA2]a la Fran[KA10]caise. De handeling begint in het jaar 1832 wanneer de dertien-jarige Benjamin Donnadieu (Wiik), net als zijn vader en grootvader, met een sleepboot hout gaat vervoeren van de bovenloop van de Dordogne naar de laagvlakte - precies te zijn van Souillac naar Libourne. De jongen hoopt later onder de knoet van Ars[KA2]ene Lombard (Verley), de grote baas, en voor eigen rekening te kunnen varen. Zeven jaar later slaagt de inmiddels volwassen Benjamin (nu gespeeld door Blanc) erin een nieuwe afzetmarkt voor het hout te vinden. De toekomst ziet er stralend uit en Benjamin stapt fier in de voetsporen van zijn vader. Hij heeft ook een `verboden` relatie met Marie Paradou (Richert) en hij wordt weggestuurd voor een harde opleiding bij de marine. De zwangere Marie is wanhopig en twijfelt tussen haar liefde voor Benjamin en een verstandshuwelijk (met materi[KA3]ele zekerheid) die de notarisklerk Alexandre Duthil (Gr[KA1]eggory) haar en haar kind kan bieden. Benjamin gaat zich later met het vervoer van ondermijnende republikeinse geschriften bezighouden. Een gepland trac[KA1]e van de spoorlijn tot Souillac betekent een nekslag voor de schippers. Opvallend mooie landschappen van de P[KA1]erigord, Corr[KA2]eze en vooral van de Dordogne maken dit lange epos van de Isra[KA3]elische generaalsdochter Dayan (zij speelt zelf een rolletje) het volgen waard. Zij liet zich duidelijk inspireren door het oeuvre van John Ford. Bij het geheel kwamen negentig acteurs, honderd figuranten en een technische ploeg van 45 personen te pas. Scenaristen zijn Jean- Pierre Sinapi en Daniel Tonachella, die eerder al voor de tv de hit JALNA maakten. Drouot - van oorsprong een Belg en waar is de tijd van THIERRY LA FRONDE, Frankrijks populairste serie! - is een robuuste vijftiger, de familiepatriarch Victorien en vader van Benjamin, met madame Depardieu als zijn tv-echtgenote Elina.

L'auberge de la Jamaïque

1995 | Historische film

Frankrijk 1995. Historische film van Gilles Béhat. Met o.a. Alice Béat, Harry Cleven, Isabelle Roelandt, Bernard Yerlès en Bernard Verley.

We zijn omstreeks 1850. Na de dood van haar moeder wordt de puber Marie (B[KA1]eat) opgevangen door haar tante Patience (Roelandt) en oom Joss (Cleven) die in het ge[KA3]isoleerde Cotentin een herberg explo[KA3]iteren, dicht bij een gevaarlijke klip waar geen enkele toerist zich waagt. Het meisje ontdekt dat de werkelijke werkzaamheden van oom Joss heel wat minder nobel zijn: samen met zijn bende schurken lokt hij met valse lichtseinen de schepen naar de rotsen die aan de grond lopen om dan de lading te jutten. Overbodige remake van de Hitchcock- klassieker uit 1939. De mooie, po[KA3]etische mistige strandbeelden zijn zo`n beetje het enige gedenkwaardige aan deze film, de derde verfilming van de roman [KL]Jamaica Inn[KLE] van Daphne Du Maurier (in 1985 werd hij nog gedaan voor de Britse tv). Het scenario is van Eric-Emmanuel Schmitt. De acteurs zijn best genietbaar. Breedbeeld-formaat 16/9.

Julie Lescaut : Le secret des origines

1995 | Misdaad

Zwitserland/Frankrijk 1995. Misdaad van Josée Dayan. Met o.a. Véronique Genest, Mouss Diouf, Renaud Marx, Alexis Desseaux en Jeanne Marine.

Een bediende van de plaatsings- en adoptiedienst wordt vermoord. Een getuige heeft de moordenaar zien wegvluchten. De verdachte komt zich vrijwillig melden bij Julie Lescaut (Genest) en bekent. Dat maakt allemaal weinig indruk, als de verdachte niet een vriend zou zijn van Sarah, de dochter van Julie. De jongen werd geadopteerd en hij heeft zijn dossier gestolen om zijn te achterhalen waar hij vandaan komt. Redelijke story met een sociale achtergrond die goed uitgewerkt werd en die soms zelfs aangrijpend is. Van een beter niveau dan de meeste JULIE LESCAUT-plots, geschreven door Françoise Peroche en Alexis Lecaye. Fotografie van Denis Jutzeler. Aflevering van het seizoen, nummer van 72. Stereo.

À la folie

1994 | Drama

Frankrijk 1994. Drama van Diane Kurys. Met o.a. Anne Parillaud, Béatrice Dalle, Patrick Aurignac, Bernard Verley en Alain Chabat.

Parillaud en Dalle zijn twee zusters die altijd een hechte band hadden, hoewel ze elkaar nu al twee jaar niet meer hebben gezien. Op een dag verlaat Dalle haar man en twee kinderen om Parillaud op te zoeken. Zonder kennisgeving arriveert ze uitgerekend op de dag dat haar zus een nieuw leven wil beginnen met Aurignac. De haat-liefdeverhouding tussen beide jonge vrouwen bereikt een hoogtepunt als Dalle door middel van emotionele chantage vat probeert te krijgen op Parillaud. Integer drama met knap spel van de twee hoofdrolspeelsters. Best genietbaar, ondanks enkele storende hiaten in het scenario van Kurys en Antoine Lacomblez. Mooie beelden van Fabio Conversi. Dolby- stereo. GB-titel: SIX DAYS, SIX NIGHTS.

Un si bel orage

1994 | Romantiek, Historische film

Frankrijk 1994. Romantiek van Jean-Daniel Verhaeghe. Met o.a. Laure Marsac, Jean-Philippe Écoffey, Christopher Thompson, Bernard Verley en Laure Duthilleul.

In Frankrijk rond 1780 brengen Antoine de Cherchery (Ecoffey) en Renaud de Saint-Pons (Thompson), twee soldaten van het leger van de koning, een weggelopen paard terug naar de Markies De Tallert (Verley). Daar maken ze kennis met diens dochter Claire (Marsac). De twee vrienden laten een grote indruk na bij de markies. Voor Claire liggen de zaken anders: de mannen zijn zo verschillend dat ze voor haar samen één enkele persoonlijkheid vormen. Ze gaat een relatie aan met allebei en kan niet kiezen. Als ze zwanger wordt komt ze in een moeilijke positie. Ontspannend kostuumdrama dat een goed beeld geeft van de losbandige zeden van het Frankrijk kort voor de revolutie. De acteurs passen uitstekend in hun rol, maar naar het einde toe wordt het een beetje te sentimenteel. Pierre Moustiers baseerde het scenario op zijn eigen roman. Sfeervolle fotografie van Gérard Vigneron.

Rosine

1994 | Drama

Frankrijk 1994. Drama van Christine Carrière. Met o.a. Eloïse Charretier, Mathilde Seigner, Laurent Olmédo, Christine Murillo en Aurélie Vérillon.

Toen Rosine`s moeder Marie (Seigner) nog maar net zestien was kreeg zij haar kind (Charretier) en nu is zij dertig en nog steeds niet volwassen. Ze stapt de disco`s af, Rosine aan haar lot overlatend. De vader Pierre smeerde hem nog voordat Rosine geboren werd. Nu is hij terug en Marie is maar al te blij een vaste relatie te hebben en haalt hem in huis. Aanvankelijk lijkt alles koek en ei, Rosine heeft een vader, maar Pierre is een grote zak met losse knuisten. Hij gaat zelfs zover dat hij Rosine verkracht (dat gebeurt overigens buitensbeelds, maar is expliciet genoeg). Intimistisch drama tegen het naargeestige decor van een kille Noord-Franse industriestad, spontaan gespeeld door de hoofdrollen en met namen Charretier als de veertien-jarige Rosine - zij zou wel eens hoge ogen kunnen gooien op het witte doek. Scenario van regisseuse Carrière en de fotografie was in handen van Christophe Pollock. Op kleine festivals meervoudig bekroond - en terecht.

Pas très catholique

1994 | Komedie, Mysterie

Frankrijk 1994. Komedie van Tonie Marshall. Met o.a. Anémone, Michel Didym, Roland Bertin, Denis Podalydès en Micheline Presle.

Priv[KA1]espeurneus Maxime Chabrier (Anémone) is rond de veertig. Ze een vrijgevochten, bi-seksueel persoontje. Ze komt via een tweetal zaken opnieuw in contact met haar verleden: haar zoon van 18, waarvan ze zelf zegt dat ze het bestaan vergeten was en haar ex-echtgenoot.

Le sourire

1994 | Drama, Erotiek, Komedie

Frankrijk 1994. Drama van Claude Miller. Met o.a. Jean-Pierre Marielle, Richard Bohringer, Emmanuelle Seigner, Chantal Banlier en Nadia Barentin.

De zestig-jarige neuropsychiater Pierre-Fran[KA10]cois Le Clainche (Marielle) krijgt van zijn arts een waarschuwing: een tweede hartaanval ligt op de loer en zal ongetwijfeld fataal zijn. Dit nieuws deprimeert hem, maar in plaats van luisteren naar de raad het rustig aan te doen, valt hij voor de glimlach van Odile (Seigner), een amper 25-jarige bron van levenslust. Is zijn liefde voor haar zijn redding of wordt het zijn dood? Overbodige en ongeloofwaardige love-story over twee mensen die totaal niet bij elkaar passen. De film mist de gevoeligheid die de vroegere werken van Miller kenmerken, hoewel hij ook deze keer zelf het scenario schreef. Guillaume Schiffman hanteerde de camera. Dolby Stereo.

La nage indienne

1994 | Drama

Frankrijk 1994. Drama van Xavier Durringer. Met o.a. Karin Viard, Gerald Laroche, Antoine Chappey, Eric Savin en Sherif Scouri.

Twee kameraden, Max (laroche) en Lockeed (Chappey) gaan met de aantrekkelijke Clara (Viard) van de hoofdstad naar de Alpen in het Z.O., waar een vriend in een botenhuis aan het meer van Annecy werkt, om hun geluk te beproeven. Clara is een stripper die in een peepshow werkte, Max is een stabiele persoonlijkheid en Lockeed is opvliegend van aard. Regisseur Durringer is van huis uit theaterregisseur en de schrijver van toneelstukken, die voor deze film zelf zijn scenario schreef naar zijn eigen roman. Het is een toneelmatige karakterstudie over een ménage à trois, waarin veel gepraat wordt. De spelpresaties zijn heel behoorlijk. Het camerawerk is van Laurent Macheul. De titel slaat op een zwemslag, maar ook op het gebruiken van je koppie om iets te bereiken. Pieker er maar eens over of u de film wilt gaan bekijken...

La bavure

1994 | Misdaad

Frankrijk 1994. Misdaad van Alain Tasma. Met o.a. Bernard Verley, Clovis Cornillac, Renaud Ménager, Caroline Proust en Erick Deshors.

Autodief Bruno (M[KA1]enager) wordt betrapt. Zijn schitterende zus Betty (Proust) bepleit bij inspecteur Corti (Cornillac) zijn vrijlating wat diens meerdere Lessner (Verley) goed vindt op voorwaarde dat Bruno verklikker wordt. Betty en Corti weten dat Bruno niet is opgewassen tegen het misdaadmilieu. Bij een door Bruno getipte afrekening, is de politie niet tijdig aanwezig. Als de gangsters zich uit de voeten maken, wordt smeris Bricourt (Deshors) neergeschoten, maar Corti ziet dat het moordwapen van de politie is en komt achter heel veel onwelriekends. Franse standaard policier, redelijk gedaan. Scenario van Mathieu Fabiani.

L'ange noir

1994 | Thriller, Actiefilm, Drama

Frankrijk 1994. Thriller van Jean-Claude Brisseau. Met o.a. Sylvie Vartan, Michel Piccoli, Tchéky Karyo, Alexandra Winisky en María Luisa García.

Regisseur Brisseau maakte L'ange noir in de beste traditie van de film noir. De zwarte engel uit de titel is de blonde Stéphane, die in koelen bloede een gangster neerknalt, maar tegenover haar man, een rechter, beweert dat het uit zelfverdediging was: de gangster wilde haar verkrachten. De rechter vraagt een collega haar te verdedigen, en die hapt maar wat graag toe, want weinig mannen kunnen de charmes van de mysterieuze Stéphane weerstaan. Zangeres Sylvie Vartan speelt Stéphane, van wie ze ondanks haar wat hogere leeftijd (Vartan werd tijdens de opnames vijftig) een inderdaad zeer verleidelijke vrouw wist te maken.

Je voudrais descendre

1994 | Drama

Frankrijk 1994. Drama van Jean-Daniel Verhaeghe. Met o.a. Laure Duthilleul, Johan Leysen, Arthur Gouyé, Priscilla Frey en Luisa Barbosa.

Duthilleul heeft haar gezin in de steek gelaten voor de architect die hun huis bouwde. Haar man, Leysen, besluit have en goed achter te laten en vertrekt met zijn twee kinderen, Frey en Gouyé, op een reis zonder bestemming. Hij laat alles aan het toeval over en ontmoet nieuwe vrouwen, die vreemd genoeg allemaal lijken op Duthilleul. Alleen zijn kinderen kunnen hem met een dunne draad aan de realiteit binden. Op een dag zijn ze ongemerkt de grens overgestoken en bevinden ze zich in een land waar oorlog woedt. Sterk symbolisch geladen drama, dat alledaagse problemen op een uiterst gevoelige en originele manier behandelt. Leysen schittert in de moeilijke hoofdrol, terwijl Duthilleul in de huid kruipt van een viertal totaal verschillende vrouwen. Knap in elkaar gestoken scenario van Verhaeghe en Jean-Marc Roberts, naar een roman van Lionel Duroy.

Fils de flic

1994 | Misdaad

Frankrijk 1994. Misdaad van Igaal Niddam. Met o.a. Bernard Verley, Sébastien Roch, Marie-Christine Adam, Cécile Bois en Bernard Yerlès.

Terwijl een Italiaanse toerist zijn gezellin filmt op video, vindt een overval plaats op een juwelier. De camera neemt nog steeds op en de hele hold-up wordt vereeuwigd. De gangsters kunnen ontsnappen, maar politie-inspecteur Verley bestudeert de film en herkent tot zijn ontsteltenis zijn eigen zoon, Roch, als chauffeur van de wagen van de dieven. Typische politiefilm die weinig nieuws te bieden heeft, met uitzondering van het einde. Er werden twee verschillende slotsequenties gefilmd en de kijkers mogen beslissen welk slot hun het best bevalt. Als we het dan toch voor het kiezen hebben, hadden ze de film beter niet kunnen maken. Claude- Michel Rome schreef het alles behalve opwindende, voorspelbare scenario, waarin geen enkel cliché ontbreekt.

Avocat d'office

1994 | Drama

Frankrijk 1994. Drama van Gabriel Aghion. Met o.a. Picciolli, Marlène Jobert, Hélène de Fougerolles, Vladimir Weiss en Bernard Verley.

Claire (Jobert) en Adrien Moretti (Verley) vormen een gelukkig paar. Zij is advocate en ze beleeft haar beroep als een roeping. Hun dochter Marie (De Fougerolles) viert haar twintigste verjaardag en haar ouders willen er een onvergetelijk feest van maken. Op het moment echter dat al haar vrienden van de unif haar willen feliciteren draait Marie zich om en vlucht weg. Het meisje zit met een zware depressie, sluit zich af van de buitenwereld en geeft haar studies op. Gelijktijdig moet Claire Denis (Weiss) verdedigen, een jongeman die dezelfde symptomen vertoont als haar dochter. Ze neemt de zaak erg ter harte en ontdekt het geheim van Denis en dit vult haar met de grootste angst. Een moedig drama dat vertolkt wordt door competente acteurs maar gebukt gaat onder een oppervlakkig scenario (van regisseur Aghion), dat duidelijk de mensen niet durft choqueren (de film werd gemaakt voor een commerciëel tv-station). Bovendien schrikt de maker er niet voor terug goedkoop sentiment over het scherm te smeren. Spijtig voor de acteurs want die hadden beter verdiend. Fabio Conversi stond achter de camera. Stereo.

Une nouvelle vie

1993 | Drama, Experimenteel

Zwitserland/Frankrijk 1993. Drama van Olivier Assayas. Met o.a. Sophie Aubry, Judith Godrèche, Bernard Giraudeau, Christine Boisson en Philippe Torreton.

Tina is twintig en heeft haar vader nooit gekend. Ze is opgevoed door haar wilskrachtige moeder en staat nu op het punt te trouwen met de vriendelijke Torreton. Wanneer haar moeder sterft, stort haar fragiele wereldje in. Hoewel ze heeft beloofd het nooit te zullen doen, wil ze per se haar vader opzoeken. De eerste confrontatie is niet met hem, maar met haar halfzuster Godrèche. Een intimistische beschouwing van complexe familiebetrekkingen, goed gefilmd en aanvaardbaar gespeeld, maar met een scenario van Assayas dat weinig verrassends te bieden heeft. Denis Lenoir stond achter de camera.

Un été à l'envers

1993 | Drama, Familiefilm

Frankrijk 1993. Drama van Roger Guillot. Met o.a. Maureen Diot, Bernard Verley, Anouk Ferjac, Catherine Frot en Patrick Catalifo.

Drie jaar nadat haar vader omkwam bij een ongeluk op het werk, brengt Diot de zomer door bij haar grootouders, ver weg van de grote stad. Hier ondergaat het meisje een moeizaam opgroeiingsproces, de eerste flirt, spanningen in het gezin en uiteindelijk een confrontatie met de jeugdjaren van haar moeder in dit dorp. Haar broze zelfvertrouwen brokkelt steeds verder af en ze raakt helemaal in zichzelf gekeerd. Slechts twee mannen kunnen nog tot haar doordringen, beiden vroegere minnaars van haar moeder. Aangrijpend portret van een meisje dat op weg is naar de volwassenheid, maar de moeilijkheden van het leven niet aankan. Niet direct een opwekkende film, maar wel indrukwekkend gespeeld door de jonge Diot. Weloverwogen scenario van Guillot en Josiane Maisse. Gefotografeerd door Philippe Théodière.

Le blanc à lunettes

1993 | Drama

Frankrijk 1993. Drama van Edouard Niermans. Met o.a. Laurent Grévill, Catherine Mouchet, Linsey Baxter, Martin Venner en Bernard Verley.

In Cuba gedraaide tv-film naar de in 1937 verschenen gelijknamige roman van Georges Simenon, waarvoor hij zijn inspiratie vond na een reis naar de toenmalige Belgische Kongo (tegenwoordig Za[KA3]ire). Een `serieuze` roman, geen Maigret- policier. Niermans situeerde het verhaal in 1957, in Donker Afrika met Gr[KA1]evill als Ferdinand Graux, een koffieplanter met een gekleurd liefje Henriette (Mouchet), et all. Na een vakantie in Frankrijk keert Gr[KA1]evill, de blanke-met-het- brilletje, naar zijn goed geordende leven in Afrika terug. Tijdens zijn afwezigheid moest een priv[KA1]e-vliegtuigje een noodlanding maken op zijn plantage. De twee passagiers van het toestelletje, de mooie Lady Makinson (Baxter) en een elegante captain Philips (Venner), hebben hun intrek genomen in het huis van Ferdinand Graux. Hij wordt verliefd op de Engelse Lady maar beseft dat zij uit zijn leven zal verdwijnen als de vliegmachine gerepareerd is. Ferdinands zwarte minnares biedt hem een drankje aan dat de Engelse voorgoed aan hem zal binden... Regisseur Niermans en de scenarist Emmanuel Carrère voegden aan het koloniale liefdesverhaal van Simenon iets toe: een misdaad. Bij Simenon was het fysieke liefdesverhaal koud en afstandelijk. In de tv-film gaat het er hartsochtelijker aan toe, inclusief tropische hitte, koorts en zweet, maar zonder de clichés van naakte lichamen onder een muskietennet.

Hélas pour moi

1993 | Drama

Frankrijk/Zwitserland 1993. Drama van Jean-Luc Godard. Met o.a. Gérard Depardieu, Laurence Masliah, Bernard Verley, Jean-Louis Loca en François Germond.

Godard brengt een fabel waarin hij zich laat kennen als gelegenheidstheoloog. Hij baseert zich op een tekst van Giacomo Leopardi waarin de Schepper zijn bezorgdheid uit voor het onheil dat de mensen aanrichten (o.a. oorlog). Plus een legende die door zowel Plato als Molière, Kleist en Giraudoux zijn omgewerkt tot een toneelstuk waarin God de wens uitdrukt de menselijke emoties aan den lijve te ondervinden. Het verhaal navertellen is onmogelijk. Godard voelt zich als 'genie' veel te ver gevorderd om zich nog bezig te houden met zoiets banaals als een storyline. De film richt zich dan ook uitsluitend tot de liefhebbers en kenners van deze cineast, daar anderen onmogelijk zullen doordringen in dit intellectualistische universum, dat in beeld gebracht werd door Caroline Champetier, muzikaal omlijst door werk van o.a. Bach en Darling.

Taxi de nuit

1992 | Drama

Frankrijk 1992. Drama van Serge Leroy. Met o.a. Bruno Cremer, Laure Marsac, Didier Bezace, Maka Kotto en Bernard Verley.

Op 7 oktober 1999 verlaat jonge verpleegster Carole (Marsac) haar vriendje en doolt door de stad. Zonder papieren, noch identiteitsbewijzen op zak beseft zij dat dit levensgevaarlijk is in de politiestaat die Frankrijk rond eeuwwisseling is geworden. Taxichauffeur Silver (Cremer) pikt haar op, sympathiseert met haar en brengt haar naar hotelletje van zijn vriend Max (Kotto). Daar leert Carole ene Voix Grave (Bezace) kennen, een voormalig actie lid van de communistische partij. Maar de politie is nooit ver af... Leroy doet mislukte poging om tekortkomingen van het Frankrijk van vandaag in heftiger toekomstperspectief te zetten. Te simplistisch om echt te overtuigen.

L'accompagnatrice

1992 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1992. Drama van Claude Miller. Met o.a. Romane Bohringer, Richard Bohringer, Elena Safonova, Claude Rich en Samuel Labarthe.

Miller heeft de gebeurtenissen in de roman van Nina Berberova verplaatst naar het bezette Parijs van 1942. Centraal staat de aantrekkingskracht die een mooie, jonge zangeres op een adolescente uit een bescheiden milieu uitoefent. Als talentvol pianiste wordt zij de begeleidster van eerstgenoemde. Hoewel Miller laat merken niet wezenlijk geraakt te zijn door het onderwerp, herkent de kijker zijn muziek en vakmanschap, als het gaat om het vastleggen van een blik, een traan of een gebaar, niet onder woorden te brengen gevoelens en de ingehouden confrontaties tussen de personages. De uitstekende acteursregie dwingt bewondering af. Een opmerkzame vertolking van Richard Bohringer en Safonova. Romane Bohringer is een ware ontdekking. Scenario van Miller en Luc Beraud. Camerawerk van Yves Angelo.

Nord

1991 | Drama

Frankrijk 1991. Drama van Xavier Beauvois. Met o.a. Xavier Beauvois, Bernard Verley en Bulle Ogier.

Miller heeft de gebeurtenissen in de roman van Nina Berberova verplaatst naar het bezette Parijs van 1942. Centraal staat de aantrekkingskracht die een mooie, jonge zangeres op een adolescente uit een bescheiden milieu uitoefent. Als talentvol pianiste wordt zij de begeleidster van eerstgenoemde. Hoewel Miller laat merken niet wezenlijk geraakt te zijn door het onderwerp, herkent de kijker zijn muziek en vakmanschap, als het gaat om het vastleggen van een blik, een traan of een gebaar, niet onder woorden te brengen gevoelens en de ingehouden confrontaties tussen de personages. De uitstekende acteursregie dwingt bewondering af. Een opmerkzame vertolking van Richard Bohringer en Safonova. Romane Bohringer is een ware ontdekking. Scenario van Miller en Luc Beraud. Camerawerk van Yves Angelo.

Asphalte

1980 | Drama

Frankrijk 1980. Drama van Denis Amar. Met o.a. Jean Yanne, Carole Laure, Jean-Pierre Marielle, Georges Wilson en Philippe Ogouz.

Op 31 juli vertrekt een groot gedeelte van de Franse bevolking met vakantie. Als die datum ook nog op zaterdag valt, zijn files, botsingen en ongelukken op de autoweg met een zeer grote frequentie, onvermijdelijk. Op zo'n zaterdag gaat een jonge vrouw per auto naar haar getrouwde minnaar, 1000 km verder. Na WEEKEND van Godard en L'INGORGO van Comencini valt er nauwelijks nog iets aan de verkeerswaanzin toe te voegen en de film heeft zo'n willekeurig verspringende selectie van mensen onderweg, melodramatische incidenten en bizarre symboliek, dat de interesse ver vóór het abrupte einde definitief ondermijnd is.

Les Mal partis

1975 | Drama

Frankrijk 1975. Drama van Jean-Baptiste Rossi. Met o.a. France Dougnac, Olivier Jallageas, Marie Dubois, Jean Gaven en Pascale Roberts.

In 1944 leert een scholier op een jezu[KA3]ietencollege een jonge ziekenhuisnon kennen, die meer geleid wordt door haar plichtsbesef dan door een echte roeping; vergeefs verzet ze zich tegen de ontluikende gevoelens ten aanzien van de jongen. Rossi ( = thrillerschrijver Sébastien Japrisot) maakte dit regiedebuut met de verfilming van een roman die hij als adolescent schreef. De film heeft een naïeve romantiek, die overtuigend wordt gemaakt in het aarzelende spel van de hoofdrollen, maar de vormgeving legt de effecten er veel te dik op. Sober geacteerde bijrollen neutraliseren hun stereotiepen.

La Bonzesse

1974 | Avonturenfilm, Erotiek

Frankrijk 1974. Avonturenfilm van Sylvie Meyer, Bernard Verley en Olga Valéry. Met o.a. Jacqueline Laurent, Christine Aurel, Bernard Tixier, Betty Berr en Karine Jeantet.

Na veel plat te zijn gegaan en vooral op de betaalde en vrije markt, na experimenten met drugs, gaat een ex-studente uit het Quartier Latin naar Katmandou, bekeert zich tot het Boeddhisme en wordt non. De film was veroorzaakte destijds een schandaal maar verdient die eer niet. Buiten onverbloemde porno spreidt hij een stationscafé-filosofie ten toon.

Le Feu aux Lèvres

1972 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1972. Drama van Pierre Kalfon. Met o.a. Olga Georges-Picot, Bernard Verley, Paul Guers, Jacques Portret en Karin Petersen.

Verbitterd over de dubbele moraal van haar echtgenoot en zijn notabele kennissenkring, versiert de vrouw van een seksuoloog een sensatiejournalist, die ze overhaalt om de perversiteiten van haar milieu in de openbaarheid te brengen, zonder te beseffen dat ze zelf óók het slachtoffer zal worden van zijn onthullingen. De veronderstelde aanklacht tegen de vercommercialisering van de erotiek doet hypocriet aan, omdat de film zelf niet anders doet. Dat levert overigens werkzaam suggestieve scènes op - contact tussen heldin en journalist in een seks-bioscoop waar voyeurisme op het doek en in de zaal verdubbeld wordt - hoewel het te pas en te onpas in beeld brengen van Parijse monumenten de commerciële export-overwegingen zeer nadrukkelijk duidelijk maakt.

L'amour l'après-midi

1972 | Drama, Komedie

Frankrijk 1972. Drama van Eric Rohmer. Met o.a. Bernard Verley, Zouzou, Françoise Verley, Daniel Ceccaldi en Malvina Penne.

Een jonge zakenman blijft na kantoortijd in Parijs om pas n[KA1]a de spits naar de echtelijke woning te forensen en droomt dan over mogelijke slippertjes. Een vrijgevochten kennis - de geliefde van een vriend die om haar zelfmoord pleegde - komt hem bezoeken en dringt zich steeds meer aan hem op, wat zowel zijn afweer als zijn twijfel wekt. De laatste van Rohmer`s Morele Vertellingen heeft minder intellectualistische personages dan de vorige delen, maar de erotische prikkeling blijft zich vooral in de geest afspelen. Als de verleidster groeit Zouzou van weinig aantrekkelijke onbehouwenheid naar bijna onweerstaanbaarheid. (In een droomscène figureren alle actrices uit Rohmer's eerdere films).

L'Amour l'apres-midi

1972 | Drama

Frankrijk 1972. Drama van Eric Rohmer. Met o.a. Silvaine Charlet, Claude-Jean Philippe, Frdrique Hender, Babette Ferrier en Malvina Penne.

Een jonge zakenman blijft na kantoortijd in Parijs om pas n[KA1]a de spits naar de echtelijke woning te forensen en droomt dan over mogelijke slippertjes. Een vrijgevochten kennis - de geliefde van een vriend die om haar zelfmoord pleegde - komt hem bezoeken en dringt zich steeds meer aan hem op, wat zowel zijn afweer als zijn twijfel wekt. De laatste van Rohmer`s Morele Vertellingen heeft minder intellectualistische personages dan de vorige delen, maar de erotische prikkeling blijft zich vooral in de geest afspelen. Als de verleidster groeit Zouzou van weinig aantrekkelijke onbehouwenheid naar bijna onweerstaanbaarheid. (In een droomscène figureren alle actrices uit Rohmer's eerdere films).

Chloe In The Afternoon

1972 |

1972. Eric Rohmer. Met o.a. Franoise Verley, Zouzou en Bernard Verley.

Een jonge zakenman blijft na kantoortijd in Parijs om pas n[KA1]a de spits naar de echtelijke woning te forensen en droomt dan over mogelijke slippertjes. Een vrijgevochten kennis - de geliefde van een vriend die om haar zelfmoord pleegde - komt hem bezoeken en dringt zich steeds meer aan hem op, wat zowel zijn afweer als zijn twijfel wekt. De laatste van Rohmer`s Morele Vertellingen heeft minder intellectualistische personages dan de vorige delen, maar de erotische prikkeling blijft zich vooral in de geest afspelen. Als de verleidster groeit Zouzou van weinig aantrekkelijke onbehouwenheid naar bijna onweerstaanbaarheid. (In een droomscène figureren alle actrices uit Rohmer's eerdere films).

Les cracks

1968 | Komedie

Frankrijk/Italië 1968. Komedie van Alex Joffé en Alex Joffe. Met o.a. Robert Hirsch, Monique Tarbès, Bernard Verley, Anne Jolivet en Gianni Bonagura.

Een uitvinder heeft voor zijn zwager, die aan een wielerwedstrijd zal deelnemen, een revolutionaire fiets ontworpen. Hij wordt bedreigd door een schuldeiser die op zijn bezittingen beslag wil laten leggen. Hij vlucht op het rijwiel en belandt zelf in de race die hij wint; bovendien weet hij zo ook aan zijn achtervolgers te ontkomen. De situering rond 1900 verhult in een schilderachtige verpakking een weinig oorspronkelijke komedie die eigenlijk niks voorstelt en door het levendige acteren van de hoofdrolspelers over talrijke zwakke plekken heen wordt geholpen. Scenario van de regisseur, Gabriel Arout, Pierre Levy en Jean-Bernard Luc.

La Voie Lactée

1968 | Experimenteel, Fantasy, Drama

Italië/Frankrijk 1968. Experimenteel van Luis Buñuel. Met o.a. Laurent Terzieff, Paul Frankeur, Claudio Brook, Pierre Clémenti en Alain Cuny.

Een pelgrimstocht van twee zwervers voert hen langs alle excessen en vormen van ketterij die sinds het ontstaan van het christendom hebben bestaan. Deze surrealistische reeks episoden, visioenen, ontmoetingen en dromen is in briljante stijl gemaakt, maar religie als uitsluitend doelwit voor harde satire maakt deze Buñuel-film minder algemeen toegankelijk dan zijn verwante werk. Het scenario is van Buñuel en Jean-Claude Carrière. Het camerawerk is van Christian Matras. Ook bekend als THE MILKY WAY.

La Fille d'en face

1967 | Drama, Komedie

Frankrijk 1967. Drama van Jean-Daniel Simon. Met o.a. Bernard Verley, Joël Barbouth, Marika Green, Albane Navizet en Dani Graule.

Twee studenten delen samen flat. Vlotte rokkenjager slaagt er niet in contactgestoorde lelijkerd uit zijn schulp te krijgen, tot deze mooi buurmeisje uit de verte opmerkt en haar 's avonds opbelt en observeert zonder de moed voor een afspraak op te brengen. Voor het originele, maar simpele scenario van Roman Polanski en Gérard Brach is gedetailleerde regie nodig om broze psychologische tekening waar te maken. Debutant Simon slaagt daar niet steeds in, maar maakt ook dankzij acteurs - die ten onrechte nooit bekender werden - toch innemende film.

David Copperfield

1965 | Drama

Frankrijk 1965. Drama van Marcel Cravenne. Met o.a. Didier Haudepin, Bernard Verley, Michel Duchaussoy, Madeleine Clervanne en Germaine Michel.

Naar het meesterwerk van Charles Dickens uit 1850, dat sinds zijn schepping regelmatig bewerkt is en een tv-klassieker is geworden. De regisseur van deze tv-film heeft eerst zijn sporen verdiend met de speelfilm LA DANSE DE MORT (1946). Zijn talent, dat geraffineerd is en tegelijkertijd zoveel zeggingskracht heeft, is terug te vinden in dit warme portret van het kind en later de jongeling die door het leven heen en weer geslingerd wordt. Haudepin is onvergetelijk in zijn vertolking van de jonge David Copperfield.

Les honneurs de la guerre

1962 | Oorlogsfilm

Frankrijk 1962. Oorlogsfilm van Jean Dewever. Met o.a. Pierre Collet, Danielle Godet, Serge Davri, Bernard Verley en Paul Mercey.

In 1944 installeert een groep Duitse soldaten zich tijdens hun terugtocht in een Frans dorpje, dat iets te vroeg zijn bevrijding had gevierd. Verzetslieden uit een naburig dorp maken zich klaar om de Duitsers te verjagen, maar ze vernemen dat hun tegenstanders totaal gedemoraliseerd en fysiek uitgeput zijn. De bevelhebbende officier weigert zich over te geven aan het verzet. Een onderhoudende oorlogsfilm die het niet zozeer moet hebben van stereotiepe actie-taferelen, als wel van een rake psychologische typering van de hoofdpersonen. Scenario van Jean-Charles Tacchella. Het camerawerk is van Ghislain Cloquet en Georges Lévy.

Napoleon II, l'aiglon

1961 | Komedie, Biografie, Romantiek

Duitsland/Frankrijk 1961. Komedie van Claude Boissol. Met o.a. Bernard Verley, René Dary, Danièle Gaubert, Paul Hubschmidt en Marianne Koch.

Napoleons zoon wordt door zijn grootvader, de keizer van Oostenrijk, opgevoed, maar blijft tegen de invloed van zijn omgeving in zijn vader idealiseren. In 1830 slaagt een getrouwe van zijn vader er in hem te bereiken en haalt hem over naar Parijs te gaan, maar dan is het adelaarsjong al te zwaar ondermijnd door tuberculose. Luxueuze decors zijn de voornaamste bezienswaardigheid in deze als smartlap gebrachte biografie waarin alle personages zo schetsmatig zijn getekend dat de acteurs in hol pathos vervallen.

Un été ê l'envers

-1 |

. Roger Guillot. Met o.a. Anouk Ferjac, Bernard Verley en Maureen Diot.

Napoleons zoon wordt door zijn grootvader, de keizer van Oostenrijk, opgevoed, maar blijft tegen de invloed van zijn omgeving in zijn vader idealiseren. In 1830 slaagt een getrouwe van zijn vader er in hem te bereiken en haalt hem over naar Parijs te gaan, maar dan is het adelaarsjong al te zwaar ondermijnd door tuberculose. Luxueuze decors zijn de voornaamste bezienswaardigheid in deze als smartlap gebrachte biografie waarin alle personages zo schetsmatig zijn getekend dat de acteurs in hol pathos vervallen.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Bernard Verley op televisie komt.

Reageer