Charles Vidor: regie.
Er zijn 31 films gevonden.

Song Without End

1960 | Muziek, Biografie

Verenigde Staten 1960. Muziek van Charles Vidor en George Cukor. Met o.a. Dirk Bogarde, < Capucine, Patricia Morison, Ivan Desny en Martita Hunt.

Prachtige muziek (de uitvoering kreeg een Oscar), bedolven onder de dramatiek van het leven van componist Franz Liszt. Bogarde doet zijn best en de decors zijn chique. Vidor stierf tijdens de opnamen en Cukor maakte de film af.

The Joker Is Wild

1957 | Drama, Biografie

Verenigde Staten 1957. Drama van Charles Vidor. Met o.a. Frank Sinatra, Mitzi Gaynor, Jeanne Crain, Eddie Albert en Beverly Garland.

Sinatra is prima in deze biografie over de nachtclubartiest Joe E. Lewis met Crain en Gaynor vermakelijk als zijn twee geliefdes. Het liedje 'All The Way' kreeg een Oscar.

A Farewell to Arms

1957 | Romantiek, Oorlogsfilm, Drama

Verenigde Staten 1957. Romantiek van Charles Vidor. Met o.a. Rock Hudson, Jennifer Jones, Vittorio De Sica, Alberto Sordi en Mercedes McCambridge.

Tijdens WO I, in 1915, strijdt Hudson als vrijwilliger aan Italiaanse zijde. Tijdens een gevecht raakt hij ernstig gewond en belandt in het hospitaal. Daar wordt hij verliefd op de Engelse verpleegster Jones. Ze beleven een gelukkige tijd, maar wanneer hij terug moet naar het front, blijkt ze zwanger te zijn. Overgeproduceerd oorlogsdrama met ongeloofwaardige acteurs. Dit fiasco werd de zwanezang voor producer David O. Selznick. De roman van Ernest Hemingway werd ditmaal bewerkt door Ben Hecht. De verfilmingen uit 1932 en zelfs die uit 1951, getiteld FORCE OF ARMS, zijn beter geslaagd. De romantiek in deze versie is allesbehalve overtuigend. Voor de fotografie werd beroep gedaan op Piero Portalupi en Oswald Morris. Gefilmd in Cinemascope.

The Swan

1956 | Komedie, Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1956. Komedie van Charles Vidor. Met o.a. Grace Kelly, Alec Guinness, Agnes Moorehead, Jessie Royce Landis en Brian Aherne.

Een aardige zedenkomedie van Franz Molnar met aantrekkelijke, maar weinig geïnspireerde spelers. Jourdan is goed als Kelly's vrijer, maar zij werd aan prins Guinness beloofd. Al eerder verfilmd in 1925 en 1930 als ONE ROMANTIC NIGHT. Dit was de laatste film van Kelly, die daarna Prinses Gracia van Monaco werd. Scenario van John Dighton. Camerawerk van Joseph Ruttenberg en Robert Surtees.

Love Me or Leave Me

1955 | Musical, Biografie, Drama

Verenigde Staten 1955. Musical van Charles Vidor. Met o.a. Doris Day, James Cagney, Cameron Mitchell, Robert Keith en Tom Tully.

Biografie van zangeres Ruth Etting, die rond 1930 aan de top stond. Het scenario van Daniel Fuchs en Isobel Lennart concentreert zich vooral op haar verhouding met kleine gangsterbaas Marty Snyder, die haar ontdekte en beroemd maakte. Hun kortstondige huwelijk leidde haar bijna naar de afgrond. Day en Cagney verpersoonlijken deze figuren op sublieme wijze. Het scenario biedt tevens plaats voor een twaalftal songs: voor het merendeel successen van Etting, maar ook twee nieuwe, die Day de hitparades in zong. De film blijft dicht bij de waarheid, vandaar dat hij zo deprimerend is. Achter de camera stond Arthur E. Arling. Percy Faith arrangeerde de songs en George Stoll had de muzikale leiding. Fuchs kreeg een Oscar voor het verhaal.

Rhapsody

1954 | Drama, Romantiek, Musical

Verenigde Staten 1954. Drama van Charles Vidor. Met o.a. Elizabeth Taylor, Vittorio Gassman, John Ericson, Louis Calhern en Michael Chekhov.

Een driehoek-romance tussen de rijke Louise Durant (Taylor), violist Paul Bronte (Gassman) en pianist James Guest (Ericson): het muzikaal tussenspel dikt het melodrama aan. Fay en Michael Kanin bewerkten de roman Maurice Guest van Henry Handel Richardson tot scenario. Camerawerk van Robert Planck.

Thunder in the East

1953 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1953. Avonturenfilm van Charles Vidor. Met o.a. Alan Ladd, Deborah Kerr, Charles Boyer, Corinne Calvet en Cecil Kellaway.

Melodramatische hutspot met Ladd als een wapensmokkelaar in India die betrokken raakt bij plaatselijke opstootjes.

Hans Christian Andersen

1952 | Musical, Biografie, Drama

Verenigde Staten 1952. Musical van Charles Vidor. Met o.a. Danny Kaye, Farley Granger, Zizi Jeanmaire, Roland Petit en John Qualen.

Dit is niet zozeer een biopic over Hans Christian Andersen, als wel een sprookje over 's wereld bekendste sprookjesverteller, zo vermeldt de film aan het begin. Broadway-ster Danny Kaye, door producent Samuel Goldwyn naar Hollywood gehaald, schittert in deze kleurrijk vormgegeven musical als de Deense geboren chroniqeur die jonge luisteraars amuseert én de stuipen op het lijf jaagt. De verbaal rappe Kaye zingt fraaie liedjes, waaronder Frank Loessers voor een Oscar genomineerde song 'Thumbelina'. De andere vier nominaties gingen naar onder meer kostuumontwerp en het camerawerk van Harry Stradling sr.

It's a Big Country

1951 | Drama, Historische film

Verenigde Staten 1951. Drama van Charles Vidor, Richard Thorpe, John Sturges, William A. Wellman en Don Hartman. Met o.a. Ethel Barrymore, Keefe Brasselle, Gary Cooper, Nancy Davis en Gene Kelly.

Dore Schary's promotie van Amerika, die gebruik maakt van diverse zinloze episoden over hoe verschillend de mensen op diverse plaatsen in de VS zijn. Andere segmenten komen beter uit de verf in deze heel wisselvallige film.

The Loves of Carmen

1948 | Drama

Verenigde Staten 1948. Drama van Charles Vidor. Met o.a. Rita Hayworth, Glenn Ford, Ron Randell, Victor Jory en Luther Adler.

Hayworths schoonheid is helemaal aanwezig in dit kleurrijke, maar routineus opnieuw vertelde verhaal van het zigeunermeisje dat gedood wordt. Alleen de muziek van Bizet ontbreekt nu.

Gilda

1946 | Film noir, Romantiek, Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1946. Film noir van Charles Vidor. Met o.a. Rita Hayworth, Glenn Ford, George Macready, Joseph Calleia en Steven Geray.

'Every man I have ever known has fallen in love with Gilda and awakened with me.' Het was natuurlijk tragisch voor Rita Hayworth dat ze zo werd vereenzelvigd met haar titelrol als femme fatale in die prachtige film noir, maar wie kan het haar bewonderaars kwalijk nemen. Nooit eerder trok iemand zo wellustig dansend één handschoen uit. Gilda is een danseres en echtgenote van de eigenaar/gangster Mundson (Macready) in een Argentijns casino. Dan dient gokker Johnny (Ford) zich aan, die snel bevriend raakt met Mundson. Maar Johnny en Gilda hebben een verleden.

Over 21

1945 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1945. Drama van Charles Vidor. Met o.a. Irene Dunne, Alexander Knox, Charles Coburn, Jeff Donnell en Lee Patrick.

Een pittige komedie over Knox op middelbare leeftijd, die met hulp van echtgenote Dunne probeert te overleven in de officiersopleiding voor de dienst in WO II; naar Ruth Gordons toneelstuk.

A Song to Remember

1945 | Muziek, Biografie, Drama, Musical

Verenigde Staten 1945. Muziek van Charles Vidor. Met o.a. Paul Muni, Merle Oberon, Cornel Wilde, Stephen Bekassy en Nina Foch.

Een kleurige, maar oppervlakkige biografie van Chopin met de overdreven Muni als leraar, de knappe Oberon als Georges Sand, goede muziek, maar een dun verhaal. Toch kreeg Wilde een Oscarnominatie.

Together Again

1944 | Komedie

Verenigde Staten 1944. Komedie van Charles Vidor. Met o.a. Irene Dunne, Charles Boyer, Charles Coburn, Mona Freeman en Elizabeth Patterson.

Een niemendalletje over niets, dat schitterend gedragen wordt door Dunne als burgemeesteres in een stadje waar de doorgewinterde New yorker Boyer op bezoek komt. Een charmante komedie.

Covergirl

1944 | Musical, Erotiek

1944. Musical van Charles Vidor.

Een niemendalletje over niets, dat schitterend gedragen wordt door Dunne als burgemeesteres in een stadje waar de doorgewinterde New yorker Boyer op bezoek komt. Een charmante komedie.

Cover Girl

1944 | Muziek, Komedie, Musical, Thriller

Verenigde Staten 1944. Muziek van Charles Vidor. Met o.a. Rita Hayworth, Gene Kelly, Lee Bowman, Phil Silvers en Jinx Falkenburg.

Hayworth is de vedette van een tweederangs cabaret, dat wordt geleid door Kelly. Kruger, uitgever van een populair tijdschrift, zoekt voor de vijfde verjaardag van zijn blad een onbekende voor de cover. Zodra hij Hayworth ziet engageert hij haar. Hij staat verbaasd over haar gelijkenis met een oude vlam van hem. Ongeloofwaardige muzikale film, die echter dankzij de pittige dialogen en de knappe zang- en dansnummers te genieten is. Uitstekend spel van de hoofdrolspelers, maar ook Kruger, Arden en Silvers zijn erg leuk in hun bijrollen. Choreografie van Kelly, Stanley Donen, Seymour Felix en Jack Cole. Enkele knappe songs van Jerome Kern en Ira Gershwin. Hayworth wordt in haar zangnummers gedubd door Nan Wynn. Virginia Van Upp, Marion Parsonnet en Paul Gangelin schreven het scenario naar een verhaal van Erwin Gelsey. Het camerawerk is van Rudolph Maté en Allen M. Davey.

The Desperadoes

1943 | Western

Verenigde Staten 1943. Western van Charles Vidor. Met o.a. Randolph Scott, Glenn Ford, Claire Trevor, Evelyn Keyes en Edgar Buchanan.

Ietwat verouderde western, maar nog steeds onderhoudend. Sheriff Scott en zijn outlaw-vriend Ford, die op aandrang van zijn geliefde het rechte pad gaat volgen, weten pas rust en orde te herstellen nadat Buchanan ontmaskerd is als bandietenleider van de streek. Robert Carson schreef het script naar een verhaal van Max Brand. George Meehan had als cameraman een speciale taak: het was de eerste kleurenfilm die Columbia uitbracht. Harry Joe Brown, die later een eigen produktie-unit met Scott zou oprichten, was hier nog alleen de producent.

The Tuttles of Tahiti

1942 | Komedie

Verenigde Staten 1942. Komedie van Charles Vidor. Met o.a. Charles Laughton, Jon Hall, Peggy Drake, Florence Bates en Mala.

Na jarenlange omzwervingen over de wereldzeeën keert zeeman Chester Tuttle terug naar zijn thuishaven Tahiti. Aldaar blijkt er niets veranderd: voor de Tuttle-kliek, pater familias Jonas voorop, is werk bijzaak en carpe diem de prioriteit. Deze warme, enthousiast gespeelde RKO Pictures-bewerking van de roman No More Gas van Charles Nordhoff en James Norman Hall biedt inkijkjes in verdwenen werelden. Hoe de Tuttles tussen luieren, leningen en hanengevechten in hun levensplezier bewaken, is een nostalgisch-naïef contrapunt tot de verwoestende hedendaagse groeimodelwaanzin. Prachtfotografie van Nicholas Musuraca (1892-1975).

New York Town

1941 | Komedie, Korte film

Verenigde Staten 1941. Komedie van Charles Vidor. Met o.a. Fred MacMurray, Mary Martin, Robert Preston, Akim Tamiroff en Lynne Overman.

Een vrolijke komedie over de naïeve Martin die in New York City een man zoekt, hierbij geassisteerd door fotograaf MacMurray. Een van de liedjes is 'Love in Bloom'.

Ladies in Retirement

1941 | Drama, Misdaad

Verenigde Staten 1941. Drama van Charles Vidor. Met o.a. Ida Lupino, Louis Hayward, Evelyn Keyes, Elsa Lanchester en Edith Barrett.

Een statisch, maar goedgemaakt gotisch melodrama over huishoudster Lupino die een poging doet om een moord te verbergen in een excentrieke Engelse huishouding. Niet zo krachtig of schokkend als het in 1941 overkwam, maar toch nog goed. Opnieuw gemaakt als: THE MAD ROOM.

The Lady in Question

1940 | Misdaad, Komedie, Drama

Verenigde Staten 1940. Misdaad van Charles Vidor. Met o.a. Brian Aherne, Rita Hayworth, Glenn Ford, Irene Rich en George Coulouris.

Aherne speelt een jurylid dat geïnteresseerd is in gedaagde Hayworth. Hij weet haar te redden, maar valt later ten prooi aan jaloezie. Heel vervelend schiet de film van komedie naar drama.

My Son, My Son

1940 | Drama

Verenigde Staten 1940. Drama van Charles Vidor. Met o.a. Madeleine Carroll, Brian Aherne, Louis Hayward, Laraine Day en Henry Hull.

Een breed uitgesponnen, weinig overtuigend verhaal over een man (Aherne) die zich opwerkt van bittere armoede tot grote welstand en als reactie zijn zoon verwent en een dure opvoeding geeft. Later betreurt hij dit ten zeerste. Enkele uitstekende vertolkingen, verspild aan een banaal scenario.

My Son My Son

1940 |

1940. Charles Vidor. Met o.a. Henry Hull, Laraine Day, Josephine Hutchinson, Brian Aherne en Louis Hayward.

Een breed uitgesponnen, weinig overtuigend verhaal over een man (Aherne) die zich opwerkt van bittere armoede tot grote welstand en als reactie zijn zoon verwent en een dure opvoeding geeft. Later betreurt hij dit ten zeerste. Enkele uitstekende vertolkingen, verspild aan een banaal scenario.

Those High Gray Walls

1939 | Drama, Misdaad

Verenigde Staten 1939. Drama van Charles Vidor. Met o.a. Onslow Stevens, Walter Connolly, Iris Meredith, Paul Fix en Bernard Nedell.

Een arts wordt er van beschuldigd een crimineel te hebben geholpen. Hij raakt erdoor in de gevangenis. Het thema lijkt een beetje op dat van films als PRISONER OF SHARK ISLAND en DEVILS ISLAND. Goed gespeeld, maar verder niets bijzonders.

Romance of the Redwoods

1939 | Western

Verenigde Staten 1939. Western van Charles Vidor. Met o.a. Charles Bickford, Jean Parker, Al Bridge, Gordon Oliver en Ann Shoemaker.

Dit is een zogenaamde houthakkers-western (Lumberjack- western), hetgeen betekent dat deze film zich afspeelt in het houthakkersmilieu, waar Bickford verliefd is op Parker. Alles gaat fout als Oliver boven water komt en Parker het hof gaat maken. Dan komt hij onder mysterieuze omstandigheden om en Bickford is de hoofdverdachte. Michael Simmons schreef het langzame scenario naar het boek van Jack London.

Blind Alley

1939 | Misdaad

Verenigde Staten 1939. Misdaad van Charles Vidor. Met o.a. Chester Morris, Ralph Bellamy, Ann Dvorak, Joan Perry en Melville Cooper.

Een van de eerste pogingen van Hollywood om psychologische ideeën te illustreren. Morris is de vertwijfelde gangster die psychiater Bellamy gevangenhoudt en zichzelf belooft psychoanalyse te laten toepassen. Verouderd, maar interessant. Opnieuw gemaakt als: THE DARK PAST.

The Great Gambini

1937 | Drama

Verenigde Staten 1937. Drama van Charles Vidor. Met o.a. Akim Tamiroff, Marian Marsh, Genevieve Tobin, William Demarest en Reginald Denny.

Een onderhoudende low budget-film met Tamiroff als magiër die de dood voorspelt, tot hij zijn eigen slachtoffer wordt.

Muss 'Em Up

1936 | Misdaad

Verenigde Staten 1936. Misdaad van Charles Vidor. Met o.a. Preston Foster en Margaret Callahan.

Een slimme detective lost een ontvoering op. Een interessant mysteriedrama.

The Arizonian

1935 | Western

Verenigde Staten 1935. Western van Charles Vidor. Met o.a. Richard Dix, Preston Foster, Margot Grahame, Louis Calhern en James Bush.

Sterke rolbezetting in matige western, nog wel door Dudley Nichols geschreven naar zijn eigen roman THE PEACEMAKER. Nichols won dat jaar zelfs een Oscar, niet voor deze film, maar voor THE INFORMER. Dix, de sheriff, houdt grote opruiming in een westernstadje. Calhern is de gevaarlijkste tegenstander. Foster speelt een goede rol als de outlaw die uit bewondering voor Dix aan de goede kant van de wet komt.

Strangers All

1935 | Drama

Verenigde Staten 1935. Drama van Charles Vidor. Met o.a. May Robson, Preston Foster, Florine McKinney, William Bakewell en James Bush.

Meeslepend zakdoekendrama over een zwoegende moeder met vier ondankbare kinderen. De een pikt al haar spaarcentjes in om toneellessen te betalen, de ander ontfutselt haar geld om zaakjes op te zetten en een derde komt in aanraking met de wet. Film uit het begin van de loopbaan van de regisseur, die ons later het erotisch geladen werk GILDA zou schenken en Rita Hayworth tot sekssymbool zou vereeuwigen.

The Mask of Fu Manchu

1932 | Sciencefiction, Fantasy, Horror, Thriller, Actiefilm, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1932. Sciencefiction van Charles Brabin en Charles Vidor. Met o.a. Boris Karloff, Lewis Stone, Karen Morley, Myrna Loy en Charles Starrett.

Een ingewikkelde griezelfilm over een krankzinnige Chinees, Karloff, die een expeditie naar het graf van Ghengis Khan in gevaar brengt. Veel poespas en hocus-pocus, maar leuk. Loy speelt een exotische dame, in een van haar rollen vóór haar Thin Man-avonturen. Scenario van Irene Kuhn, Edgar Allan Woolf en John Willard naar een roman van Sax Rohmer. Camerawerk van Tony Gaudio.