Michael Lonsdale

1931 Acteur

Michael Lonsdale (1931) is acteur.
Er zijn 115 films gevonden.

Les premiers les derniers

2016 | Komedie, Misdaad, Romantiek

België/Frankrijk 2016. Komedie van Bouli Lanners. Met o.a. Albert Dupontel, Bouli Lanners, Suzanne Clément, Michael Lonsdale en Max von Sydow.

Een nieuw hoogtepunt in het bescheiden oeuvre van veelgevraagd bijrolacteur en autodidact Bouli Lanners, dat met elke film aan zeggingskracht wint. Les premiers les derniers is zijn meest persoonlijke film, waarin hij zelf de hoofdrol vertolkt, naast zijn eigen hondje Gibus. Een mystieke western c.q. absurde film noir, over twee onafscheidelijke premiejagers die langs een verlaten Franse hovertreinbaan op zoek zijn naar de gestolen satelliettelefoon van een onderwereldfiguur. En een film over het einde der tijden, met een verrassend optimistische boodschap.

Maestro

2014 | Komedie

Frankrijk 2014. Komedie van Léa Fazer. Met o.a. Pio Marmaï, Michael Lonsdale, Déborah François, Alice Belaïdi en Nicolas Bridet.

Sympathiek, lichtvoetig drama met prima hoofdrolspelers werd gebaseerd op de ervaringen van een jonge acteur op de set van de laatste film van de Franse maestro Eric Rohmer (1920-2010). Henri (Marmaï) heeft zijn draai als acteur nog niet gevonden, totdat hij een rol krijgt in een film van veteraan Cédric Rovère (Lonsdale). Op locatie in een gehucht, in een poëtische setting, leert Henri de waarde en potentiële diepte van zijn vak kennen. Jocelyn Quivrin schreef mee aan het script over zijn tijd met Rohmer, voordat hij in 2009 vroegtijdig overleed.

Les hommes libres

2011 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 2011. Drama van Ismaël Ferroukhi. Met o.a. Tahar Rahim, Michael Lonsdale, Mahmud Shalaby, Lubna Azabal en Christopher Buchholz.

Coming of age-verhaal van de Marokkaans-Franse regisseur Ferroukhi gaat over de jonge Algerijnse immigrant Younes (Tahar Rahim, de hoofdrolspeler uit Un prophète), die zich in Parijs ten tijde van de Tweede Wereldoorlog ontwikkelt van opportunist via verklikker tot verzetsman. Gebaseerd op waargebeurde verhalen rond de Parijse moskee, die een bolwerk van verzetsactiviteiten was. De fictieve dramatische lijn van de film heeft af en toe te lijden onder Ferroukhi's streven naar historische accuratesse. Zo had Younes' love interest, de Algerijnse communiste Leila, meer scènes verdiend.

Des hommes et des dieux

2010 | Drama, Historische film

Frankrijk 2010. Drama van Xavier Beauvois. Met o.a. Lambert Wilson, Michael Lonsdale, Roschdy Zem, Olivier Rabourdin en Sabrina Ouazani.

Een groep Franse monniken leeft al jaren in vreedzame harmonie met de lokale bevolking in het Algerijnse Atlasgebergte, totdat de burgeroorlog tussen leger en islamitische extremisten richting de poorten van hun klooster sluipt. In prachtig serene stijl - met wonderschoon monnikengezang - toont regisseur Beauvois hun rituelen en hun gebeden, maakt hun angsten voelbaar en plaatst de kijker midden in het grote dilemma: blijven, of vluchten voor het te laat is. Winnaar van de Grand Prix, de zilveren medaille, op het festival van Cannes.

Agora

2009 | Drama, Historische film, Romantiek, Avonturenfilm

Spanje 2009. Drama van Alejandro Amenábar. Met o.a. Rachel Weisz, Max Minghella, Oscar Isaac, Ashraf Barhom en Michael Lonsdale.

De Griekse wiskundige, filosoof en astronoom Hypatia (Weisz) vertegenwoordigt de voice of reason in de nadagen van het Romeinse rijk, een samenleving op de rand van verval. In Alexandrië probeert ze de raadselen van de sterren op te lossen en draagt ze haar kennis ruimhartig over aan ieder die geïnteresseerd is. Om haar heen woedt een escalerend conflict tussen Grieks-Romeinse polytheïsten en christenen, dat uiteindelijk zal leiden tot de verbranding van de legendarische bibliotheek. Prachtige art direction en uitstekend spel, in dit intelligente pleidooi tegen extremisme.

Goya's Ghosts

2006 | Biografie, Drama, Historische film

Verenigde Staten/Spanje 2006. Biografie van Milos Forman. Met o.a. Javier Bardem, Natalie Portman, Stellan Skarsgård, Blanca Portillo en Randy Quaid.

Omdat Broeder Lorenzo (Bardem) zijn portret laat schilderen door Francisco Goya (Skarsgård) barst er een discussie los onder kerkelijke hoogwaardigheidsbekleders: is die Goya niet veel te kritisch over de methodes van de Inquisitie? Hoe bruut ze te werk gaan blijkt als Goya's bediende en muze Inés (Portman) wordt gearresteerd en gemarteld, omdat ze ervan verdacht wordt joods te zijn. Regisseur Forman (Amadeus, One Flew Over the Cuckoo's Nest) gaat met grote sprongen door de Europese geschiedenis, het maakt de film tamelijk fragmentarisch. Bardems dappere geworstel met de Engelse uitspraak helpt ook niet erg.

Munich

2005 | Thriller, Drama, Historische film

Verenigde Staten 2005. Thriller van Steven Spielberg. Met o.a. Eric Bana, Daniel Craig, Geoffrey Rush, Mathieu Kassovitz en Ciarán Hinds.

Na de moord op Israëlische atleten tijdens de Olympische Spelen van 1972 in München krijgt een team Mossad-agenten onder leiding van Avner (Bana) de opdracht om daders en opdrachtgevers op te sporen en te vermoorden. Een lastige opdracht, vooral omdat de agenten zich ermee moeten verzoenen dat ze uiteindelijk net zoveel dood en verderf zaaien als hun doelwitten. Een van de beste serieuze films van Spielberg. Hij kiest partij, niet tegen de Palestijnen of de Israëli's, maar tegen de vicieuze cirkel van wraaknemingen. Prima spel van alle acteurs.

Le parfum de la dame en noir

2005 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 2005. Komedie van Bruno Podalydès. Met o.a. Denis Podalydès, Pierre Arditi, Sabine Azéma, Jean-Noël Brouté en Olivier Gourmet.

Verfilming van een van de romans over journalist/speurneus Rouletabille van schrijver Gaston Leroux (Het spook van de opera). Met behulp van zijn rechterhand, fotograaf Sainclair, onderzoekt de held de dood van een illusionist en gaat op zoek naar zijn moeder, de vrouw in het zwart uit de titel, van wie hij zich alleen haar opvallende geur herinnert. Er gebeurt nog veel meer in dit overvolle avontuur, maar veel leuker dan de plot zijn de absurdistische bijrollen en prachtige decors, die doen denken aan de films van Jean-Pierre Jeunet.

Gentille

2005 | Drama, Komedie, Romantiek

Frankrijk 2005. Drama van Sophie Fillières. Met o.a. Emmanuelle Devos, Lambert Wilson, Bruno Todeschini, Michael Lonsdale en Bulle Ogier.

Anesthesiste Fontaine heeft het maar moeilijk met mannen. Een patiënt is verliefd op haar, ze beschuldigt een man op straat er verontwaardigd van haar te volgen (om hem vervolgens voor een drankje uit te nodigen) en ondertussen laat haar geliefde herhaaldelijk weten nou eens te willen trouwen. Met lichte tred en ironie volgt scenariste-regisseuse Fillières in de straten van Parijs de romantische perikelen van een jonge vrouw die enigszins op drift is geraakt. Gentille ('braaf meisje') is even grillig en licht absurdistisch als de liefde zelf. Devos speelde eerder de dove secretaresse in Sur mes lèvres.

Sotto falso nome

2004 | Thriller, Drama, Erotiek

Italië/Frankrijk/Zwitserland 2004. Thriller van Roberto Andò. Met o.a. Daniel Auteuil, Anna Mouglalis, Greta Scacchi en Michael Lonsdale.

Le prix du désir ('De prijs van het verlangen') en Sotto falso nome ('Onder valse naam') luiden de Franse en Italiaanse titels van deze Transalpino-productie met een Frans acteerkanon als schrijver met Poolse antecedenten. Europudding-alarm? Ach, dat valt in dit thrillerachtig drama met een fondantje erotiek alleszins mee. Auteuil is Daniel, succesauteur met een geheim. Onderweg van Parijs naar Italië voor de bruiloft van zijn zoon, komt hem in de vorm van Milla (Chanel-model/actrice Mouglalis) een stomend entre nous aanwaaien. Edoch, zo ervaart onze levensgenieter, voor niks gaat de zon op. Regisseur Andò was assistent van Fellini en Coppola.

5x2

2004 | Drama, Romantiek

Frankrijk 2004. Drama van François Ozon. Met o.a. Stéphane Freiss, Valeria Bruni Tedeschi, Géraldine Pailhas, Françoise Fabian en Michael Lonsdale.

Vijf fragmenten, die steeds verder terug in de tijd voeren, tonen cruciale momenten uit de relatie tussen Marion (Valeria Bruni Tedeschi) en Gilles (Stéphane Freiss). Aan het begin van de film wordt hun huwelijk door een notaris ontbonden, aan het eind ontmoeten de twee elkaar op een paradijselijk strand bij een ondergaande zon. Een van de betere films van snelle jongen Ozon. De acteurs zijn prachtig en overtuigend. Ozon besteedde, zoals altijd, veel zorg aan aankleding, muziek en kadrering, maar de schoonheid van de film ligt vooral in het wrange, vergeefse gevecht van de personages.

Le mystère de la chambre jaune

2003 | Mysterie, Komedie

België/Frankrijk 2003. Mysterie van Bruno Podalydès. Met o.a. Jean-Noël Brouté, Claude Rich, Denis Podalydès, Christophe Beaucarne en Michael Lonsdale.

In de vijfde filmadaptatie van Gaston Leroux' misdaadfeuilleton uit 1907 buigt reporter-speurneus Joseph Rouletabille (Podalydès) zich op Château du Glandier over de moordaanslag op Mathilde Stangerson (de immer verrukkelijke Azéma). De gele kamer waarin het delict heeft plaatsgegrepen blijkt van binnenuit hermetisch afgesloten en de dader spoorloos. Mysterie! Ondanks de lengte en de voor het genre nogal contraproducteve lolbroekerij biedt deze versie van de klassieke breinbreker topacteurs in fruitige rollen en fraaie 'Scope-composities van Christophe Beaucarne. Hetzelfde team tekende twee jaar later voor de evenwichtigere Rouletabille-film Le parfum de la dame en noir.

Adieu

2003 | Drama

Frankrijk 2003. Drama van Arnaud des Pallières. Met o.a. Michael Lonsdale, Aurore Clément, Olivier Gourmet en Mohamed Rouabhi.

Zwaarmoedige dubbelvertelling over afscheid en ongastvrijheid. Het ene verhaal toont de belevenissen van een Algerijn die in Frankrijk politiek asiel wordt geweigerd en zichzelf in brieven aan zijn dochter vereenzelvigt met Jonas in de walvis. In het andere verhaal moet een oude boer zijn jongste zoon begraven en verliest daarbij zelf de wil om te leven. Tegendraadse regie ademt ouderwetse strengheid en tracht in twee volledig contrasterende verhaallijnen het wezenlijke in een mensenbestaan te doorvorsen. De regisseur gebruikt daarbij herhaalde discrepantie tussen beeld en geluid als stijlmiddel.

Ceux d'en face

2001 | Experimenteel

Frankrijk 2001. Experimenteel van Jean-Daniel Pollet. Met o.a. Michael Lonsdale en Valentine Vidal.

Linda (Vidal) volgt de innerlijke stem die van haar vriend S[KA1]ebastien afkomstig is. Hij is vertrokken om te mediteren. Zij begeeft zich naar de eenzame Mikael (Lonsdale) die in een huis op het platteland woont. Ze vindt een koffer met foto's die variëren van exotische, erotische vrouwen tot uitgehongerde kinderen. Ze gaat de beelden in een bepaalde volgorde leggen waardoor er een verband ontstaat. Veteraan Lonsdale met zijn sonore stem geeft een solide rol weg, die waardig wordt aangevuld door Vidal, maar de film doet een beroep op het geduld van de kijker. Hij spreekt voornamelijk aan bij de adepten van het werk van regisseur Pollet. Met in de originele versie de stem van Alain Beigel als Sébastien. Het scenario is van regisseur Pollet en Laurent Roth. Het camerawerk is van Acácio De Almeida.

A propos de Buñuel

2000 | Documentaire, Biografie

Spanje/Frankrijk 2000. Documentaire van José Luis López-Linares en Javier Rioyo. Met o.a. Manuel Mindan, Pepín Bello, Conchita Buñuel, Margarita Buñuel en Román Gularn.

Schitterende documentaire over de Spaanse cineast Luis Bu[KA6]nuel (1900-1983), gemaakt ter gelegenheid van diens honderdste geboortedag. Een opeenvolging van zeldzame beelden uit de jaren 1920, toen de cineast in de intellectuele kringen van Madrid en Parijs in het gezelschap verkeerde van mensen als Lorca en Dali. Het was trouwens samen met deze laatste dat hij zijn eerste twee films zou draaien, UN CHIEN ANDALOU (1928) en L`AGE D`OR (1930), waarmee hij de goegemeente tegen zich in het harnas zou jagen. Na nog een documentaire in Spanje, LAS HURDES (1932), zou het vijftien jaar duren alvorens zijn carri[KA2]ere als cineast goed op dreef zou komen in Mexico. Naast fragmenten uit klassiekers als LOS OLIVADOS (1950), EL (1953), NAZARIN (1959), VIRIDIANA (1961), EL ANGEL EXTERMINADOR (1962), SIMON DEL DESIERTO (1965) en de reeks Franse films die hij maakte met scenarist Jean-Claude Carrière, volgen we gesprekken met tientallen mensen die met hem gewerkt of hem persoonlijk gekend hebben, zodat we een uitstekend beeld krijgen van Buñuel als mens en als cineast. Knap scenario van Agustín Sánchez Vidal. Montage is van Fidel Collados, terwijl regisseur López-Linares de camera bediende. Een must voor filmstudenten.

Les Acteurs

1999 | Drama

Verenigde Staten 1999. Drama van Bertrand Blier. Met o.a. Pierre Arditi, Josiane Balasko, Jean-Paul Belmondo, François Berléand en Dominique Blanc.

In deze bijna plotloze film die aaneengeregen is met min of meer in elkaar overgaande episoden krijgen een keur van Franse acteurs en actrices de kans zichzelf te spelen, te parodiëren of andere te imiteren in scène's uit bekende of beroemde films. Wie niet op de hoogte is met de Franse cinema, ontgaat veel. Wie denkt dat hij flink wat af te lachen krijgt, wordt teleurgesteld omdat de spelers eindeloos lang over hun vak, hun angsten voor de toekomst en andere zaken praten. Sommige fragmenten duren veel te lang en herhalen zich. Toch moet gesteld worden dat de rolverdeling zijn uiterste best gedaan heeft, waardoor er hele boeiende stukken in de film zitten. Soms staat de fijnzinnige humor op een hoog niveau. Kortom een film voor echte cinefielen met een gedegen kennis van de Franse film. Het scenario is van regisseur Blier. Het camerawerk is van François Catonné. Hoe je het wendt of keert, het resultaat is een originele en verbluffende Blier.

Ronin

1998 | Thriller

Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten 1998. Thriller van John Frankenheimer. Met o.a. Robert De Niro, Jean Reno, Natascha McElhone, Sean Bean en Stellan Skarsgård.

Wat zit er precies in het koffertje? In deze pittige spionagefilm doet het er niet toe. Sam (De Niro), Vincent (Reno), Gregor (Skarsgård) en Spence (Bean) moeten het zien te onderscheppen, daar gaat het om. Ooit werkten ze voor geheime diensten, nu zijn ze freelance - 'ronin', zoals samoerai zonder meester in het oude Japan werden genoemd. Routinier Frankenheimer (The Manchurian Candidate, French Connection 2) maakte een prettig ouderwetse actiethriller met uitstekend spel, een script vol lekkere oneliners, en prachtig, ambachtelijk autostuntwerk, gefilmd in Nice en Parijs.

Don Juan

1998 | Romantiek, Avonturenfilm, Historische film

Frankrijk/Spanje/Duitsland 1998. Romantiek van Jacques Weber. Met o.a. Jacques Weber, Michel Boujenah, Emmanuelle Béart, Penélope Cruz en Ariadna Gil.

De onverschrokken rokkenjager-edelman Don Juan (Weber) trekt met zijn trouwe bediende Sganarelle (Boujenah) begin 1600 door Spanje. Zonder enige wroeging doodt hij zijn vijanden en verleidt de vrouwen, waarop hij zijn oog laat vallen, zonder zich achteraf te bekommeren om hun gevoelens. Hij heeft Elvire (B[KA1]eart) van het klooster naar de sponde gelokt en daarna heeft hij haar vergeten. Elvire voelt zich gekrenkt en hitst haar broers op om de achtervolging van Don Juan inzetten en haar eer te wreken. Intussen belooft Don Juan afzonderlijk aan twee dorpsschonen, Mathurine (Cruz) en Charlotte (Gil), met hen te trouwen. Hun hoofd is zodanig op hol gebracht dat ze om hem gaan vechten. Nadat Don Juan met beiden de liefde bedreven heeft, vertrekt hij weer met de noorderzon. Dit kan natuurlijk niet eeuwig voortduren. Als Don Juan opnieuw Elvire ontmoet, heeft zij hem al afgeschreven, maar hij is en blijft onverbeterlijk en begrijpt het pas als het te laat is. Het scenario is van debuterend regisseur en hoofdrol Weber naar het blijspel uit 1665 Don Juan van Molieère, die in werkelijkheid Jean-Baptiste Poquelin heette. Het is een zeer vrije bewerking geworden, waarin Weber zijn rol op maat heeft gemaakt. De film is oppervlakkig en biedt niets nieuws, maar het camerawerk van Jose Luis Alcaine is verschrikkelijk mooi en de dames zijn stuk voor stuk heel aantrekkelijk, hetgeen niet van Weber opgemerkt kan worden. Boujenah geeft misschien wel de beste rol weg. Kostuums van Sylvie de Segonzac. Dolby Digital.

Que la lumière soit !

1997 | Komedie, Fantasy

Frankrijk 1997. Komedie van Arthur Joffé. Met o.a. Hélène de Fougerolles, Tchéky Karyo, Ticky Holgado, Pierre Arditi en Sergio Castellitto.

In deze fantastische vertelling treedt god hoogst persoonlijk op, vermomd als een beschermengel, die nadat hij zijn scenario voltooid heeft, afdaalt naar de aarde om de ideale regisseur te vinden. Regelmatig van gedaante verwisselend ontmoet god een zekere Jeanne (De Fougerolles), aan wie hij zijn project voorlegt. Zij geeft het aan haar baas Harper (Karyo), die het aanvaardt op voorwaarde dat zij een aantal veranderingen doorvoert. Als god er achter komt, is het te laat. Hij voelt zich verraden en ontmaskert in Harper de duivel. Hij ziet er vanaf en legt de opnames stil. Jeanne is wanhopig, gaat op zoek naar de almachtige, dwaalt door de straten en laat zich insluiten in een psychiatrische inrichting. Ze ontsnapt met de hulp van een aantal geestelijke gehandicapte patiënten. Met de camera aan de schouder legt ze haar dromen vast op de gevoelige laag. De film wordt op deze manier voltooid en gaat in een kathedraal in première. De reacties zijn laaiend enthousiast. Op lichte toon behandelt het scenario van regisseur Joffé het thema van een film die nog gemaakt moet worden en een film die gedraaid wordt. Hij wisselt steeds van zijde om een ongrijpbaar onderdeel van de film uit te bannen: de succesfactor. De rolprent bevat cameo's van talloze coryfeeën uit de film- en glitterwereld, die de kijker vrolijke knipoogjes geven. Meesterfotograaf Philippe Welt heeft zijn taak heel inventief verricht, waardoor de enscènering uitblinkt, maar hij overtreft het eenmalige succes van god bij diens première uiteraard niet.

Mauvais genre

1996 | Romantiek, Komedie

Frankrijk 1996. Romantiek van Laurent Bénégui. Met o.a. Jacques Gamblin, Elina Löwensohn, Monica Bellucci, Christiane Cohendy en Michel Aumont.

Martial (Gamblin) is schrijver, onhandig, zwak, onbetrouwbaar en verschrikkelijk ego[KA3]istisch. Hij schrijft een roman over Lucie (L[KA3]owensohn). Zij is hoteldievegge, onafhankelijk, sterk en ze is verliefd op Martial. Camille (Bellucci) verkoopt hoeden en zij krijgt per toeval de roman van Martial in handen. Er zou niets aan de hand zijn als Martial niet verliefd geworden was op Camille, terwijl zij niet ongevoelig blijft voor de charmes van Lucie. Een flauwe komedie die zich richt tot de kringen van snobistische Franse literatuurliefhebbers. Gemaakt met verschrikkelijk veel pretenties en vol met Freudiaanse en Kafkaësque elementen. Uitsluitend verteerbaar voor kijkers die trippen op dit soort ongenietbaar Frans intellectueel gedoe, dat grappig gevonden zou moeten worden. Bénégui, Jean- Luc Gaget en Jean-Luc Voulfow schreven het scenario. Lonsdale is Honoré de Balzac, Perrot is Victur Hugo, en successchrijver van commerciële pulp Sulitzer is zichzelf. Fotografie was in handen van Pascal Gennesseaux. Dolby Stereo.

Nelly & Monsieur Arnaud

1995 | Drama, Romantiek

Frankrijk/Italië/Duitsland 1995. Drama van Claude Sautet. Met o.a. Emmanuelle Béart, Michel Serrault, Jean-Hugues Anglade, Françoise Brion en Michèle Laroque.

Sautet, die vooral bekendheid verwierf met zijn verhalen over de middenklasse in midlife crisis in films als Vincent, François, Paul... et les autres en Une histoire simple, richt zich hier op de relatie tussen een jonge typiste en een gepensioneerde rechter. Voor de een moet het leven nog beginnen, de ander heeft het er zo'n beetje opzitten. Zoals gebruikelijk bij Sautet wordt het subtiele en gelaagde verhaal mooi traag verteld. Maar de film, die prachtig gefotografeerd is door Jean-François Robin, moet het vooral hebben van het spel en de dialoog. Césars voor Sautet en Serrault.

Jefferson in Paris

1995 | Biografie, Historische film, Drama

Verenigde Staten/Verenigd Koninkrijk/Frankrijk 1995. Biografie van James Ivory. Met o.a. Nick Nolte, Greta Scacchi, Jean-Pierre Aumont, Simon Callow en Seth Gilliam.

Statig, maar te trage biopic, waarin Thomas Jefferson die twee eeuwen geleden leefde, geportretteerd wordt als een onbestendig heerschap. Het tandem Merchant-Ivory dat bekend staat om hun zwak voor verheven melodrama - een soort Danielle Steel met betere dialogen - berijdt sierlijk de hoge en lage tonen van de romance tussen Nick Nolte en Greta Scacchi.

The Remains of the Day

1993 | Drama, Romantiek

Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten 1993. Drama van James Ivory. Met o.a. Anthony Hopkins, Emma Thompson, James Fox, Christopher Reeve en Peter Vaughan.

Na Howards End worden acteurs Hopkins en Thompson herenigd in dit sobere drama van het succesvolle duo Merchant-Ivory. Hopkins is de rigide traditionele butler James Stevens in het Engeland van de jaren dertig. Een rol waarin zijn ingetogen stijl bijzonder goed tot zijn recht komt; ieder woord, iedere beweging getuigt van zijn uitzonderlijke klasse. Verblind door zijn arbeidsethiek negeert James zijn gevoelens voor huishoudster Mary (Thompson) en blijft loyaal aan zijn werkgever Lord Darlington (Fox), die duidelijk sympathiseert met de nazi's. Ouder en wijzer besluit James na de oorlog alsnog toenadering te zoeken tot Mary. De twee hoofdrolspelers werden allebei genomineerd voor een Oscar.

L'ordre du jour

1993 | Komedie

België 1993. Komedie van Michel Khleifi. Met o.a. Robin Renucci, Michael Lonsdale, Marianne Basler, Francine Blistin en Bernard Cogniaux.

Vierde avondvullende speelfilm van Palestijn Khleifi, die in Belgi[KA3]e woont en werkt. Hij heeft duidelijk met zijn gebruikelijke onderwerpen die over het Midden Oosten gaan, willen afrekenen en koos daarvoor het boek van Jean-Luc Outers, die meeschreef aan het scenario van Khleifi. Outers is een voormalige ambtenaar uit Brussel, die heel goed weet hoe dat wereldje eruit ziet. Er heerst beperkte chaos achter de schermen van de ministeries; op Openbare Werken bevinden zich dossiers over lekkende zwembaden, onafgemaakte bruggen van snelwegen, tunnels die nergens op uitkomen, etc., etc. Renucci is Martin K (dit is niet zonder toeval volgens de regisseur), een klein ambtenaartje die rapporten moet schrijven voor zijn baas Stark (Lonsdale). Hij leeft en werkt voor zijn zoon Jonas, omdat zijn vrouw hen in de steek heeft gelaten en naar Amerika is vertrokken. Af en toe heeft hij eens een onschuldig uitspattinkje met de aardige Basler, de secretaresse-ma[KA4]itresse van onderdirecteur Gosselin (Delcampe). Dat is het weinige vertier in zijn troosteloze bestaan. Een dappere, maar niet al te geslaagde poging van Khleifi om het wisselende fortuin van ambtenaren die een speelbal van de politiek zijn, te verfilmen. Het camerawerk was in handen van Jean-Claude Neckelbrouck.

Un cane sciolto 3

1992 | Misdaad

Italië/Frankrijk 1992. Misdaad van Giorgio Capitani. Met o.a. Sergio Castellitto, Nancy Brilli, Carlo Cartier, Michael Lonsdale en Marie Laforêt.

Voor de Italiaanse kust wordt het lichaam gevonden van aannemer Aldo Rodani. Het mysterie van zijn dood verdeelt de publieke opinie en er wordt een onderzoek ingesteld onder leiding van officier van justitie De Santis (Castellitto). Aan boord van Rodani`s jacht waren toen hij stierf maar drie mensen: de kapitein, een matroos en H[KA1]el[KA2]ene (Laforet), de vriendin van de aannemer. Deze laatste is de hoofdverdachte voor De Santis en de vrouwelijke rechercheur Claudia Baldazzi (Brilli). Het blijkt een ingewikkelde zaak. Over de hele linie goed gespeeld.

Un cane sciolto 2

1991 | Misdaad, Drama

Italië 1991. Misdaad van Giorgio Capitani. Met o.a. Sergio Castellitto, Aldo Maccione, Laure Killing, Michael Lonsdale en Margaret Mazzantini.

Magistraat De Sanctis (Castellitto) keert terug om de strijd aan te binden met de corruptie in hoge financiele kringen en in de politiek. Hij krijgt opdracht om naar Parijs te gaan om de uitlevering te bewerkstelligen van een Italiaanse zakenman die in het verleden betrokken is geweest bij een onkiese affaire rond een faillissement. Onze magistraat raakt echter betrokken bij het onderzoek naar de smokkel van chemische wapens, waarbij een onervaren jonge rechter gedood wordt. Omdat het om een eenvoudige zaak lijkt te gaan, denkt De Sanctis in eerste instantie zijn dochtertje te kunnen opzoeken, die bij zijn ex-vrouw in Parijs woont, maar gaandeweg worden de zaken ingewikkelder dan hij had gedacht.

Ma vie est un enfer

1991 | Komedie, Fantasy, Horror

Frankrijk 1991. Komedie van Josiane Balasko. Met o.a. Josiane Balasko, Daniel Auteuil, Richard Berry, Michael Lonsdale en Catherine Samie.

Niet al te grappig amusement over een muurbloem van 35 (Balasko), die een Faustiaans pact met een afgezant van de duivel Auteuil sluit en daarvoor in ruil het schitterende voorkomen van Forde krijgt. Algauw verbiedt de Aartsengel Gabriel (Londsdale) deze overeenkomst, maar als Balasko Auteuil enige weken op het rechte pad houdt, mag zij haar fraaie wensvorm behouden. Berry (in werkelijkheid haar zwager) is de psychiater, haar geile buurman wordt gespeeld door Benguigui. Balasko's echtgenoot Philippe en dochtertje Marilou zijn even te zien in piepkleine rolletjes. Niet verstoken van dure speciale effecten, en raspende muziek van de trendy Les Ritas Mitsouko, blijft het Franse lol à la de meester van de ongein, Claude Zidi. Scenario van hoodrolspeelster-regisseuse Balasko en fotografie van Dominique Chapuis.

L'affaire Rampoldi

1991 | Misdaad

Italië/Frankrijk 1991. Misdaad van Giorgio Capitani. Met o.a. Sergio Castellitto, Aldo Maccione, Michael Lonsdale, Ludmila Mikaël en Carlo Cartier.

Rechter Castellitto komt naar Parijs om een eenvoudige zaak op te lossen. Zakenman Maccione wordt daar vastgehouden voor enkele verduisteringen bij een faillissement. Maar terwijl hij dit snel tracht af te handelen blijkt dat de man, volgens een getuige, mede verantwoordelijk is voor een internationaal smokkelnetwerk van chemische wapens. Plotseling wordt er van alle kanten druk op hem uitgeoefend, niet in het minst door de medeplichtigen van Maccione, die er zelfs niet voor terugdeinzen de rechter die de zaak in Italië behandelt, uit de weg te ruimen. Veel te lange misdaadgeschiedenis met een aantal spectaculaire beelden van aanslagen en misleidingen van het gerecht. Je krijgt een beeld van de corruptie die in Italië schering en inslag is geworden. De acteurs doen hun best maar kunnen niet verhelpen dat er aan het scenario van Sergio Donati, naar een verhaal van Pier-Guiseppe Murcia en Antonio Servidio, geen eind lijkt te komen.

Un cane sciolto

1990 | Misdaad, Drama

Frankrijk/Italië 1990. Misdaad van Giorgio Capitani. Met o.a. Sergio Castellitto, Nancy Brilli, Laure Killing, Micheline Presle en Marc Adjadj.

In september 1966 valt een zestien-jarig meisje van de rotsen als ze probeert te ontsnappen aan een viertal achtervolgers. Meer dan twintig jaar later zijn de omstandigheden, waaronder zij de dood vond, nog steeds niet duidelijk. Haar moeder is nu een oude zwerfster, die nog steeds de waarheid probeert te achterhalen. Een van de achtervolgers krijgt gewetenswroeging en een jonge rechter kan, met nieuwe gegevens, de zaak heropenen. Film gaat mede over het privé-en familieleven van de rechter.

Le retour

1990 | Romantiek

Frankrijk 1990. Romantiek van Michel Boisrond. Met o.a. Michèle Morgan, Marie-France Pisier, Daniel Gélin, Michael Lonsdale en Heinz Bennent.

Een bewerking van de roman van Danièle Thompson, een soort Barbara Cartland. Daarmee is alles wel gezegd over deze suikerzoete feuilleton, waarin de hoofdpersonen zich van Italië via Parijs naar Brazilië spoeden, want daar komt het allemaal zo'n beetje op neer. Het is spijtig om zulke grote filmacteurs in de huid van zulke stereotiepe en al even weinig consequente personages te zien kruipen, maar het is waar dat enkele bijrollen toendertijd debuutrolletjes waren, die voor de acteurs de doorbraak in het televisiewereldje betekende. Vervelend.

Niezwykla podroz Balthazara Kobera

1989 | Oorlogsfilm, Avonturenfilm

Frankrijk/Polen 1989. Oorlogsfilm van Wojchiech J. Has. Met o.a. Rafal Wieczynski, Michael Lonsdale, Emmanuelle Riva, Daniel Emilfork en Christine Laurent.

Bewerking van de roman van Frédérick Tristan. De vijftien-jarige Balthasar trekt door het Duitsland van het einde van de 16e eeuw, dat geteisterd wordt door godsdienstoorlogen, hongersnood en de pest. Na diverse ontmoetingen en spannende avonturen komt hij in Venetië en bij zijn geliefde Rosa aan. Een kleurrijk fresco met een minder sombere inhoud dan het thema doet vermoeden. De beelden zijn beïnvloed door de Duitse schilders van die tijd en tonen een instabiele wereld vol valse schijn. Een beetje filosofie komt er ook in voor, vooral de ideeën van Giorgano Bruno en de alchemisten. Om vergissingen te voorkomen: deze geplaagde 16e eeuw is een impliciete verwijzing naar onze eeuw. De moralist en de estheet komen in deze film samen!

Souvenir

1988 | Drama, Oorlogsfilm, Romantiek

Verenigde Staten 1988. Drama van Geoffrey Reeve. Met o.a. Christopher Plummer, Catherine Hicks, Michael Lonsdale en Christopher Cazenove.

Plummer is een kruidenier in Amerika, maar moest veertig jaar ervoor als jong, Duits soldaat in WO II dienen. Wanneer hij zijn in Parijs wonende dochter Hicks gaat bezoeken wordt hij geconfronteerd met zijn verleden en dat levert wat dramatische en romantische herinneringen op aan de oorlog. Schuld, liefde, verzet, represailles zitten in een slordig gestructureerd en niet altijd geloofwaardig verhaal verweven. Gebaseerd op de roman The Pork Butcher van David Hughes.

Le loufiat

1988 | Komedie

Frankrijk 1988. Komedie van Michel Boisrond. Met o.a. Florent Pagny, Anne Gautier, Anne Caudry, Michael Lonsdale en Daniel Ceccaldi.

Een komedie die speelt in de wereld van de restauratie. Boisrond heeft een aantal variaties op dit thema bedacht, waarbij hij de cliché's niet wist te vermijden. Een paar geslaagde grappen kunnen deze lange en moeizame serie niet redden. De acteurs speelden kennelijk alleen om den brode de kleurrijke en oppervlakkige personages.

La confession d'un enfant du siècle

1988 | Drama

Frankrijk 1988. Drama van Claude Santelli. Met o.a. Sami Frey, Marie-Christine Barrault en Michael Lonsdale.

Alfred de Musset verwerkte in dit werk zijn mislukte relatie met Georges Sand en smeerde hem alle fouten aan (1836). Laatstgenoemde nam echter wraak met [KL]Lui et elle[KLE] (1859). Genoeg daarover. Afgezien van het (bewerkte) verhaal over deze beroemde relatie is het vooral interessant in deze film een zeer scherpzinnige beschrijving van het levensleed van een romantische generatie te ontdekken. Slimme tv-versie zonder grote verdiensten als het gaat om het herscheppen van het betreffende tijdperk maar wel met veel uitstekend acteerwerk.

Der Madonna-Mann

1988 | Thriller

Duitsland 1988. Thriller van Hans-Christoph Blumenberg. Met o.a. Marius Müller-Westernhagen, Renée Soutendijk, Michael Lonsdale, Heinrich Schweiger en Peter Kraus.

Door een ongelukkige verwisseling raakt een argeloze geleerde in een groots opgezette kunstroof verwikkeld. De gangsters proberen koste wat kost de gevaarlijke getuige uit de weg te ruimen. Hoe is Soutendijk in deze miskleun verzeild geraakt? Een ondermaatse thriller.

Riviera

1987 | Actiefilm

Verenigde Staten 1987. Actiefilm van Alan (John) Smithee (Frankenheimer). Met o.a. Ben Masters, Elyssa Davalos, Patrick Bauchau, Richard Hamilton en Michael Lonsdale.

Warrig spionnen-gedoe aan de Franse Rivièra. Amerikanen tegen Russen. Deze tv-film werd in 1985 opgenomen en was bedoeld als pilot voor een tv-serie. Achter het pseudoniem Smithee, dat door enige regisseurs gebruikt wordt bij mislukkingen, verschool zich ditmaal John Frankenheimer.

La rencontre

1987 |

Frankrijk 1987. Edouard Molinaro. Met o.a. Michèle Morgan, Marie-France Pisier, Jeanne Moreau, Daniel Gélin en Michael Lonsdale.

Deze film maakt deel uit van de cyclus LE TIROIR SECRET, een serie films waarin dezelfde hoofdpersonen verschillende avonturen beleven. Deze keer is het plot opgebouwd rond een reis naar Rome en een autentieke Stradivarius. Het fantasieloze scenario, dat van Danièle Thompson zelf is, doet weinig degelijk aan en is over het geheel genomen tamelijk wee. Deze onderneming, waaraan Molinario met zijn vakkennis een duidelijke bijdrage levert door nog maar net te voorkomen dat er te veel toeristische plaatjes in zitten, bevat dan ook weinig belangwekkends. Afgezien van dit alles is deze onbeduidenende familiegeschiedenis ook een film waarin wij weer zes leden van de familie Morgan tegenkomen.

L'enfant et le Président

1987 | Drama

Frankrijk 1987. Drama van Régis Milcent. Met o.a. Michael Lonsdale, Martine Sarcey, Bruno Burtin, Pascale Petit en Catherine Sola.

Zoals elke dag laat Remy voordat hij naar school gaat zijn hond uit op de kaden van Parijs. Maar deze keer komt hij een man tegen die ook zijn hondje uitlaat en waarmee hij het meteen goed kan vinden. Die man blijkt echter de president te zijn en het praatje dat ze maken is dan ook een ontmoeting tussen een kind en de staatsmacht, waaruit een hechte vriendschap onstaat maar ook een confrontatie tussen de scherpzinnige eenvoud van de ene en het door een verpletterende administratieve structuur verstoorde innerlijke leven van de andere. Een mooi maar moeilijk te filmen onderwerp en dat verklaart waarom de regisseur het verknoeid heeft met een aantal even verpletterende en buitensporig lange dialogen. Hoewel het kind (Burtin) het aardig doet (ondanks bepaalde uitspraken die het in de mond gelegd krijgt en die niet bij zijn leeftijd passen, tenzij het om een superintelligent mannetje gaat!) voelt Lonsdale zich niet helemaal op zijn gemak in een rol die hem niet echt op het lijf geschreven is, maar woorden schieten pas echt tekort als we het hebben over Petit die zijn tekst gewoon opdreunt in zijn rol van minister van Cultuur! Belachelijk.

The Name of the Rose

1986 | Mysterie, Misdaad, Thriller

Frankrijk/Italië/Duitsland 1986. Mysterie van Jean-Jacques Annaud. Met o.a. Sean Connery, Helmut Qualtinger, Christian Slater, F. Murray Abraham en Elya Baskin.

Als in de late Middeleeuwen in een klooster in Noord-Italië mysterieuze moorden worden gepleegd, reist de franciscaner monnik William of Baskerville (Connery) naar de plaats des onheils om met een onkarakteristiek rationele blik licht in de duisternis te brengen. Zijn assistent Adso (Slater) observeert, leert, en huivert bij de aanblik van de mismaakte kloosterlingen met hun beroerde omgangsvormen. Niet erg geslaagde adaptatie van Umberto Eco's roman, waaruit alleen het hoognodige bewaard bleef. Maar Connery is niet slecht, en er kan volop gegriezeld worden.

Le tiroir secret

1986 | Drama

Frankrijk 1986. Drama van Edouard Molinaro. Met o.a. Michèle Morgan, Marie-France Pisier, Daniel Gélin, Heinz Bennent en Jeanne Moreau.

Morgan wordt weduwe en vindt in een geheime lade aardig wat zaken over haar man, die ze niet wist. Hij blijkt een dochter te hebben, terwijl zij ook in contact komt met vroegere vrienden van haar zoon, die zich met terroristische activiteiten bezighouden. Zijzelf raakt betrokken in een spionagezaak. Voor elk wat wils in een Franse miniserie, opgesmukt met een sterke rolbezetting.

The Holcroft Covenant

1985 | Actiefilm, Thriller

Verenigd Koninkrijk 1985. Actiefilm van John Frankenheimer. Met o.a. Michael Caine, Anthony Andrews, Victoria Tennant, Lilli Palmer en Mario Adorf.

Deze verfilmde roman van bestsellerschrijver Ludlum (de eerste Ludlum-verfilming) is ondoorzichtig, in elkaar geflanst en hoogst ongeloofwaardig. Caine zwerft de wereld rond en beleeft avonturen omdat zijn vader (een broeder-in-het-kwaad van Hitler) hem een kapitaal heeft nagelaten, kennelijk bedoeld als een soort 'Wiedergutmachung'. Ouderwets genoeg om naar te kijken, maar niet te lang.

L' Eveillé du Pont de l'Alma

1985 | Experimenteel

Frankrijk 1985. Experimenteel van Raoul Ruiz. Met o.a. Michael Lonsdale, Jean-Bernard Guillard, Olimpia Carlisi, Jean Badin en Melvil Poupaud.

Geen intrige, geen rode draad, maar karakters die gewoon wat ronddwarrelen. Of deze film zich nu in een tijdsspanne van drie dagen, drie weken of drie jaar afspeelt is niet bekend. In feite één grote droom met als thema 'is dit leven of dood?' Een meesterwerk waarover tien pagina's geschreven moeten worden, of helemaal niets.

Billy-Ze-Kick

1985 | Komedie, Horror

Frankrijk 1985. Komedie van Gérard Mordillat. Met o.a. Francis Perrin, Cerise Bloc, Dominique Lavanant, Zabou Breitman en Michael Lonsdale.

Verfilming van de roman van Jean Vautrin waarin de verbeelding zich zodanig mengt met de werkelijkheid dat de lezer c.q. de kijker beide niet meer uit elkaar kan houden. Het lijkt wel of de regisseur een soort ZAZIE wilde maken van Raymond Queneau die Louis Malle inspireerde. Dit mengsel lukt niet: alles is even zwaar aangedikt en deze bizarre overdrijving is niets anders dan een trage vervelende film waarin bovendien slecht geacteerd wordt met uitzondering van Lonsdale en Robert die hun rollen nog wat inhoud kunnen geven.

Le juge

1984 | Misdaad

Frankrijk 1984. Misdaad van Philippe Lefebvre. Met o.a. Jacques Perrin, Richard Bohringer, Daniel Duval, Andréa Ferréol en Michael Lonsdale.

De film berust op een waargebeurde zaak uit 1981, waarbij onderzoeksrechter Michel uit Marseille op klaarlichte dag doodgeschoten werd door schurken uit het drugsmilieu. Commissaris Bohringer arresteert drugskingpin Duval. Perrin speelt rechter Muller, die via het gangsterliefje van Duval, Ferréol en een jonge gangster Duval achter de tralies probeert te houden. Bohringer wordt echter vermoord en Duval's gluiperige advocaat Benguigui weet hem vrij te krijgen wegens zijn zwakke gezondheid. Rechter Perrin stelt vast dat zijn onderzoek muurvast zit. Niet zozeer een actiefilm, maar vooral een felle aanklacht tegen corruptie en politieke bescherming met overtuigend spel van de hoofdrollen.

Le bon roi Dagobert

1984 | Komedie

Frankrijk/Italië 1984. Komedie van Dino Risi. Met o.a. Coluche, Michel Serrault, Michael Lonsdale, Carole Bouquet en Karin Mai.

De producent van deze film is een Italiaan, maar de belangrijkste scenarioschrijver (Gérard Brach), de hoofdrolspelers en de geldschieters zijn Frans. Het geheel is een groteske voorstelling die absoluut niet trouw is aan de geschiedenis. Coluche is onuitstaanbaar en platvloers en de regie is slecht. Nog nooit zijn Dino Risi en zijn scenarioschrijver zo laag gezonken.

Erendira

1983 | Drama

Frankrijk/Duitsland/Mexico 1983. Drama van Ruy Guerra. Met o.a. Irene Papas, Claudia Ohana, Oliver Wehe, Rufus en Pierre Vaneck.

Een veertien-jarig meisje heeft in onnadenkendheid het landgoed van haar autoritaire grootmoeder in vlammen laten opgaan, en wordt door haar genoodzaakt om zich te prostitueren om zo haar schuld af te betalen. Ze wordt de prot[KA1]eg[KA1]ee van een senator, maar zet een jonge Hollander (die verliefd op haar is) aan tot moord op de grootmoeder. Ondanks het feit dat Nobelprijs-winnaar Gabriel Carcia Marquez zijn roman zelf tot scenario bewerkte, gaat de sociaal-politieke aanklacht verloren in een kleurrijk en bizar prentenboek, dat als zodanig zeer bezienswaardig is en waarin met animo wordt geacteerd vooral door Papas als de monsterlijke grootmoeder. Het camerawerk is van Denys Clerval.

Une Jeunesse

1982 | Komedie

Frankrijk 1982. Komedie van Moshé Mizrahi. Met o.a. Ariane Lartéguy, Patrick Norbert, Jacques Dutronc, Charles Aznavour en Michael Lonsdale.

Een film naar de gelijknamige roman van Patrick Modiano. Het boek is zo nauwgezet gevolgd dat elke spontaniteit verdwijnt. Er gebeurt al weinig in de roman en de regisseur slaagt er niet in de sfeer over te brengen. Slechts saaie zwerftochten en eindeloze dialogen blijven over. De enige kostelijke momenten zijn te danken aan de prestaties van Dutronc, Aznavour en Lonsdale. Wat doen die beproefde acteurs trouwens in deze slechte film?

Smiley's People

1982 |

Verenigd Koninkrijk 1982. Simon Langton. Met o.a. Alec Guinness, Eileen Atkins, Michael Gough, Vladek Sheybal en Dudley Sutton.

Mini-serie in zes delen. Guinness opnieuw in de rol van de Britse meesterspion George Smiley (hij deed het eerder in de mini-serie TINKER, TAILOR, SOLDIER, SPY) in het derde deel van de trilogie van John Le Carr[KA1]e - het tweede deel werd niet verfilmd, maar dat is hier niet te merken. Guinness is in actie in Oost-Berlijn met Karla (Patrick Stewart) als tegenstander. Vlak na de opnamen van de serie stierf in juni 1982 Curd Jürgens - de grijze eminentie van de Duitse film zoals hij de laatste jaren genoemd werd.

Enigma

1982 | Thriller

Frankrijk/Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten 1982. Thriller van Jeannot Szwarc. Met o.a. Martin Sheen, Sam Neill, Brigitte Fossey, Derek Jacobi en Frank Finlay.

Tijdens de Koude Oorlog wordt een 'ex-patriate', die achter het IJzeren Gordijn is opgegroeid maar nu in Parijs woont en propaganda-uitzendingen voor World Radio verzorgt, door de CIA gerecruteerd om het besturingsmechanisme van de enigmacomputer naar het Westen te smokkelen. Natuurlijk raakt hij verstrikt in het web van spionage, contraspionage en liefde. Het verhaal is goed, de rolbezetting sterk, toch is de film geen echte uitschieter in het genre, daarvoor is de voorspelbaarheid nog te groot. Naar het boek The Enigma Sacrifice van Michael Barak, door John Briley tot scenario bewerkt.

Douce enquête sur la violence

1982 | Misdaad

Frankrijk 1982. Misdaad van Gérard Guérin. Met o.a. Michael Lonsdale, Prune Bergé, Elise Caron, Mustapha Ami en Caro.

Vreemde titel voor een verhaal over een financier die door terrorsiten wordt ontvoerd, opgesloten en achtergelaten in de kelder van een van zijn eigen gebouwen waar de honden van zijn lijfwachten hem in stuken scheuren! Kennelijk een overpeinzing over terrorisme, maar de verwaande en slordige achronologische opbouw van de film, de onwezenlijke personages en het ijskoude intellectualisme van de cineast hebben als resultaat een lege en onverschillige film.

The Bunker

1981 | Oorlogsfilm, Historische film, Actiefilm

Verenigde Staten 1981. Oorlogsfilm van George Schaefer. Met o.a. Anthony Hopkins, Piper Laurie, Richard Jordan, Susan Blakely en Cliff Gorman.

Hopkins won een Emmy voor dit huiveringwekkende portret van Adolf Hitler in John Gay's bewerking van het boek van James P. O'Donnell dat de laatste dagen van het Derde Rijk beschrijft. Piper Laurie kreeg een Emmy-nominatie voor haar vertolking van Magda Goebbels.

Seuls

1981 | Drama

Zwitserland 1981. Drama van Francis Reusser. Met o.a. Niels Arestrup, Christine Boisson, Michael Lonsdale, Bulle Ogier en Olimpia Carlisi.

Een dertiger duikt in zijn jeugdherinneringen als hij in een foto-automaat een vergeten kiekje vindt van een jonge vrouw die frappant veel op zijn overleden moeder lijkt. Na een reeks van ontmoetingen met mensen die het ook moeilijk hebben in hun liefdesbeleving en nadat hij via een transseksueel tot de ontdekking komt dat hij wellicht homofiel is, verdwijnt hij samen met het kind dat hij ooit zelf was. Een volledig in mineur gehouden film met overdreven opzettelijke en uitsluitende treurigheid die een monument van verveling wordt, en niet eens het compliment mag krijgen dat hij zo interessant bedoeld was. De uiterst begaafde acteurs houden een wedstrijdje somber staren; alleen de fotografie heeft kwaliteiten.

Non-lieu

1981 | Drama, Misdaad, Thriller

Frankrijk 1981. Drama van Bruno Gantillon. Met o.a. Charles Denner, Michael Lonsdale, Nicole Courcel, Bertrand Bonvoisin en Raymond Bussières.

Een onderzoeksrechter - die klassejustitie aan den lijve heeft ondervonden - bijt zich hardnekkig vast in zijn verdenking van een 'luxe' chirurg, die in de omgeving van de wurgmoord op een jong meisje wordt beticht en een onjuiste getuigenverklaring heeft afgelegd. Dit op de realiteit gebaseerde verhaal werd een tv-film met mengsel van feiten en fictie, dat bij de uitzending tot een schandaal en protesten bij de nabestaanden van het slachtoffer leidde. Boeiend gemaakt en zeer goed geacteerd, al resulteerden lengte en dramaturgie van de vier losse episodes in een serie valse sporen en verdenkingen, die bij de ontknoping niet meer dan loze tijdvulling blijken te zijn geweest.

Les yeux de la comtesse Dolingen de Gratz

1980 |

Frankrijk 1980. Catherine Binet. Met o.a. Katia Wastchenko, Carol Kane en Michael Lonsdale.

Een onderzoeksrechter - die klassejustitie aan den lijve heeft ondervonden - bijt zich hardnekkig vast in zijn verdenking van een 'luxe' chirurg, die in de omgeving van de wurgmoord op een jong meisje wordt beticht en een onjuiste getuigenverklaring heeft afgelegd. Dit op de realiteit gebaseerde verhaal werd een tv-film met mengsel van feiten en fictie, dat bij de uitzending tot een schandaal en protesten bij de nabestaanden van het slachtoffer leidde. Boeiend gemaakt en zeer goed geacteerd, al resulteerden lengte en dramaturgie van de vier losse episodes in een serie valse sporen en verdenkingen, die bij de ontknoping niet meer dan loze tijdvulling blijken te zijn geweest.

Les jeux de la comtesse Dolingen de Gratz

1980 | Mysterie, Komedie

Frankrijk 1980. Mysterie van Catherine Binet. Met o.a. Carol Kane, Michael Lonsdale, Marina Vlady, Robert Stephens en Marilu Marini.

Een cineaste is getrouwd met een autoritaire kunstverzamelaar. Zij leest een roman van een vriendin die in een inrichting is opgenomen, over een fantaserend pubermeisje dat na een stille verliefdheid zelfmoord pleegt. Die vriendin doet dat vervolgens op dezelfde manier als de schrijfster. De heldin, die zwanger is van haar gehate echtgenoot, kan de weerzin jegens hem en zijn milieu niet meer bedwingen en zal na uitbarsting óók een einde aan haar leven maken. Deze zowel irritante, als bij vlagen boeiende debuutfilm brengt de uiteenlopende verhaallijnen en literaire referenties bij elkaar, doordat de acteurs meerdere personages spelen, die elkaar moeten becommentariëren en aanvullen. Het onderlinge verband en de emotionele spanningsboog gaan al te vaak verloren. Wel sterke afzonderlijke scènes. Scenario van regisseuse Binet. William Lubtchansky zette het in beeld.

Le Rose et le Blanc

1980 | Avonturenfilm, Fantasy, Mysterie

Frankrijk 1980. Avonturenfilm van Robert Pansard-Besson. Met o.a. Raymond Pellegrin, Bulle Ogier, Michael Lonsdale, Yves Alfonso en Vittorio Caprioli.

Deze film hoort thuis bij dat zeldzame rijtje films dat net zo origineel en onmogelijk om na te vertellen is als ZAZIE DANS LE METRO, waarmee hij verschillende punten van overeenkomst vertoont. Denk ook aan L`ANNEE DERNIERE A MARIENBAD of HISTOIRE DU MANUSCRIT TROUVE A SARAGOSSE. Ditmaal speelt het in Parijs. Een moza[KA3]iekvormige allegorie in een dromerig-po[KA3]etisch- komische stijl met talloze knipogen en imitaties (van HOTEL DU NORD tot LES PARAPLUIES DE CHERBOURG), die ondanks enkele langdradige momenten eé[KA1]n van de beste in zijn soort is.

Moonraker

1979 | Actiefilm, Avonturenfilm, Sciencefiction, Thriller

Verenigd Koninkrijk/Frankrijk 1979. Actiefilm van Lewis Gilbert. Met o.a. Roger Moore, Lois Chiles, Michael Lonsdale, Richard Kiel en Corinne Clery.

James Bond (Moore) moet de verdwijning van een ruimtevaartuig onderzoeken. Hij komt op het spoor van de perfide industrieel Drax (Lonsdale), die een plan heeft om de wereld te vernietigen. Zijn speurtocht brengt James en de fraaie Holly Goodhead (Chiles) van de ene exotische locatie naar de andere en uiteindelijk naar de ruimte. Meer geestig dan spannend, deze Bond-film, en vooral de ruimtescènes zijn bijzonder mooi gemaakt. Ook leuk: Jaws (Kiel) is terug met zijn roestvrijstalen gebit. Moore mocht na Moonraker nog in drie films zijn snedige versie van 007 neerzetten.

Die linkshändige Frau

1978 | Drama

Duitsland 1978. Drama van Peter Handke. Met o.a. Bruno Ganz, Edith Clever, Markus Mühleisen, Gérard Depardieu en Rüdiger Vogler.

Een indrukwekkende literaire studie over een vrouw die haar man en haar zoontje in een isolement brengt door de eerste te verzoeken haar huis te verlaten, met camerabeelden als Japanse etsen van Robby Müller.

Une Sale histoire

1977 | Experimenteel, Documentaire

Frankrijk 1977. Experimenteel van Jean Eustache. Met o.a. Michael Lonsdale, Jean Noël Picq, Jean Douchet, Jacques Burloux en Douschka.

Een man vertelt een schijnbaar waar gebeurd verhaal over hoe hij een gat in de muur van een damestoilet boorde, zodat hij op de grond liggend de bezoeksters kon begluren, nadat in de eerste helft van de film acteur Lonsdale hetzelfde verhaal vertelt aan collega's en een regisseur. Een bizarre film die de 'schunnige anekdote' tot discussie-onderwerp maakt over perversie, de vrouw- als-lustobject, seksuele prikkeling en door de tweevoudige presentatie óók interpretatie en registratie tegenover elkaar plaatst. Hoewel de film volledig steunt op de dialoog is het een provocerend en zinnig werk geworden van de op tragische wijze gestorven dwarsligger van de Franse cinema.

Sur les traces de Balint

1977 | Drama

Frankrijk 1977. Drama van Eric Duvivier. Met o.a. Nadine Alari, Anouk Ferjak, Michael Lonsdale, Denis Manuel en Claude Nicot.

De verfilming van het boek La formation psychologique du médécin van Michel Sapir. Hoewel het niet om een documentaire gaat staat het onderzoek van de psychiater Michael Balint en zijn vrouw Enid centraal. Zij analyseren zijn deformatie en zoeken naar methoden hier wat aan te kunnen doen. Er is van professionele acteurs gebruik gemaakt bij deze interessante maar tevens als aanvechtbare film.

Le diable dans la boîte

1977 |

Frankrijk 1977. Pierre Lary. Met o.a. Jean Rochefort, Dominique Labourier, Michael Lonsdale, Micheline Presle en Bernard LeCocq.

Een werknemer in een grote onderneming wordt onverwachts ontslagen en komt in verzet door zijn eigen bureau te bezetten. Hij krijgt voor zijn directeuren onaangename publiciteit en medestanders bij de collega's. Knappe en niet al te komische aangezette acteursprestaties in actuele satire waarmee assistent van Buñuel goed debuteert.

Le Diable Dans La Boite

1977 | Drama

Frankrijk 1977. Drama van Pierre Lary. Met o.a. Dominique Labourier, Michel Blanc, Michael Lonsdale en Jean Rochefort.

Een werknemer in een grote onderneming wordt onverwachts ontslagen en komt in verzet door zijn eigen bureau te bezetten. Hij krijgt voor zijn directeuren onaangename publiciteit en medestanders bij de collega's. Knappe en niet al te komische aangezette acteursprestaties in actuele satire waarmee assistent van Buñuel goed debuteert.

L'hiver

1977 | Drama, Experimenteel

Frankrijk 1977. Drama van Marcel Hanoun. Met o.a. Michael Lonsdale en Tiziana.

Een van de vier 'Seizoenen' van Hanoun, het laatste deel van deze esthetische studies. Het verhaal gaat over een naar het leven getekend echtpaar in Brugge, waar de man in opdracht een korte film maakt, terwijl hij ervan droomt een fantastische film op te nemen met hetzelfde decor. Deze 'cinéma-écriture' is de vrucht van een lange, diepgaande meditatie over de kracht van de film, enigszins in de geest van Antonioni. Een intense poëtische kracht transcendeert de blikken en gebaren, en maakt van een 'gewoon' moment iets bijzonders. Deze eigenwijze en ontoegankelijke aanpak plaatst de film volkomen buiten het commerciële circuit.

L'Eden-Palace

1977 | Drama, Experimenteel, Misdaad

Frankrijk 1977. Drama van Frédéric Compain. Met o.a. Monique Frinchaboix, Olivier Hémon, Michel Méderic en Michael Lonsdale.

Een schoonmaakster in een kleine bioscoop in de Parijse voorstad is geleidelijk aan krankzinnig aan het worden. Zij bedenkt een misdaad, waarvan zij getuige zou zijn geweest en vertelt hierover aan haar baas en haar echtgenoot. De politie bemoeit zich ermee en gelooft haar. In plaats van ervan af te zien, gaat zij steeds verder mee in de ziekelijke fantasiën. Een onevenwichtige B- film, zoals al het werk van Compain, met weinig geld gemaakt. Angstwekkende scènes worden voortdurend herhaald en brengen daardoor slechts een gevoel van onbehagen teweeg. Het ontbreekt L'EDEN-PALACE aan innerlijke samenhang maar het blijft ondanks alles een opzienbarend produkt.

L' Imprécateur

1977 | Thriller, Drama

Frankrijk 1977. Thriller van Jean-Louis Bertucelli. Met o.a. Jean-Pierre Marielle, Jean Yanne, Michel Piccoli, Jean-Claude Brialy en Michael Lonsdale.

Een multinationale onderneming wordt in beroering gebracht door de zelfmoord van de directeur marketing en een reeks anonieme beschuldigingen. De adjunct-directeur human relations wordt met het onderzoek belast en ontdekt dat de schuldige werkzaam moet zijn in de onderneming, die letterlijk op weinig solide fundamenten is gebouwd. Deze ambitieus opgezette sociaal-politieke satire schiet zijn doel voorbij door grote vaagheid en nogal melige humor. De sjabloonachtige rollen geven de ster-acteurs weinig kansen.

Aurais dû faire gaffe, le choc est terrible

1977 | Drama

Frankrijk 1977. Drama van Jean-Henri Meunier. Met o.a. Claude Gippon, Roland Blanche, Rosine Young, Hedi Daoud en Marie Bouchard.

Hoewel de titel een Franse komedie laat vermoeden, gaat het hier om nét het tegenovergestelde: een Franse film d'auteur, waarin ernstig kijkende mensen zich bezinnen over Het Zijn en wat je daarbij dient te dragen. William S. Burroughs leest Amerikaanse teksten op de klankband, Serge Gainsbourg rochelt er wat tussendoor en Michel Lonsdale, de goeierd, werd bereid gevonden een bijrolletje te spelen. Een paar intrigerende momenten, maar verder De Grote Leegte.

Monsieur Klein

1976 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk/Italië 1976. Oorlogsfilm van Joseph Losey. Met o.a. Alain Delon, Jeanne Moreau, Francine Bergé, Juliet Berto en Jean Bouise.

De ­Parijse antiekhandelaar Klein (Delon) koopt begin WO II - voor een veel te lage prijs - kunstwerken aan van joden die Frankrijk willen ontvluchten. Maar dan krijgt hij plots een tijdschrift op de deurmat dat alleen aan joden wordt toegestuurd, en moet Klein (zichzelf) zien te bewijzen dat er sprake is van een persoonsverwisseling. De taalbarrière bij de eerste Franse film van Losey leidt tot een aantal minder geslaagde spelprestaties, met als belangrijkste gunstige uitzondering de ingehouden geplaagde rol van Delon (die de film ook produceerde).

L' Adieu Nu

1976 | Drama

Frankrijk 1976. Drama van Jean-Henri Meunier. Met o.a. María Casares, Pierre Maxence, Claude Degliame, José Luiz en Michael Lonsdale.

Een zeurderig psychodrama met Casarès als een actrice die zich van de buitenwereld afzondert en terugblikt op haar leven, wat dan weer aanleiding is voor mistige flash-backs, hoogdravende monologen en veel artistiek gedaas. Een saaie film.

Bartleby

1976 | Drama

Frankrijk 1976. Drama van Maurice Ronet. Met o.a. Michael Lonsdale, Maxence Mailfort, Maurice Biraud, Dominique Zardi en Jacques Fontanelle.

Een ambitieus, niet onverdienstelijke poging om het onverfilmbaar geachte verhaal van Herman Melville, een bezinning over de absurditeit van het bestaan, toch te verfilmen. Een klerk wordt ontslagen, maar weigert te vertrekken. Hoewel het geheel statisch en kunstmatig overkomt, zijn er een aantal boeiende diaglogen en sobere, ingetogen acteursprestaties die erin slagen de onvermijdelijke monotonie te doorbreken. Regisseur Maurice Ronet is te horen als de verteller. Eerder verfilmd in 1972 in Engeland.

The Romantic Englishwoman

1975 | Drama, Komedie

Verenigd Koninkrijk/Frankrijk 1975. Drama van Joseph Losey. Met o.a. Glenda Jackson, Michael Caine, Helmut Berger, Michael Lonsdale en Béatrice Romand.

Op het oog mankeert er niets aan het huwelijk van de welgestelde schrijver Lewis Fielding (Caine) met Elizabeth (Jackson). Toch gaat Elizabeth er een paar dagen tussenuit, naar Baden-Baden, waar ze een mysterieuze Duitser (Berger) ontmoet. Dan begint Lewis een opdracht voor een filmscript - over een vrouw die op zoek gaat naar zichzelf - te mengen met elementen uit zijn eigen leven. Hoewel soms cerebraal en emotioneel vlak, blijft The Romantic Englishwoman intrigerend tot het einde. Door de topacteurs, door de afwisseling tussen dramatische en komische momenten, en door luxueus camerawerk dat de scheiding tussen werkelijkheid en fictie nadrukkelijk veronachtzaamt.

Section spéciale

1975 | Oorlogsfilm, Historische film, Drama, Thriller

Frankrijk/Italië/Duitsland 1975. Oorlogsfilm van Costa-Gavras. Met o.a. Louis Seigner, Michael Lonsdale, Roland Bertin, Heinz Bennent en Bruno Cremer.

Op 21 augustus 1941 liquideert de communistische verzetsstrijder 'colonel Fabien' in de Parijse metro een Duitse marinier. Teneinde repressailles te voorkomen, besluit Pétain een wet te ontwerpen die het mogelijk maakt om ongewenste elementen zonder proces te elimineren. De eerste zes slachtoffers van deze section spéciale in de jurisprudentie van het Vichy-regime zijn al aangewezen. Sombere politieke thriller-in-oorlogstijd reconstrueert het hellende vlak van collaboratie: de hele film is doortrokken van een sfeer van langzame morele verstikking.

Les Oeufs brouillés

1975 | Komedie

Frankrijk 1975. Komedie van Joël Santoni. Met o.a. Jean Carmet, Jean-Claude Brialy, Anna Karina, Michael Lonsdale en Michel Aumont.

De directeur public relations van de Franse regering wil de president een populair image geven door hem op een reis door Frankrijk te laten vergezellen door de 'gemiddelde Fransman'. De opzet lukt, maar mèt de goodwill van de president is ook het aanzien van de metgezel gestegen, die het niet kan verwerken daarna afgedankt te worden. Deze sociale satire naar Italiaans voorbeeld blijft ietwat vrijblijvend, omdat in plaats van de politiek zelf politieke gebruiken tot doelwit zijn genomen: bijzaken in plaats van hoofdzaken. Het scenario is voldoende geestig om de acteurs amusante en niet al te overtrokken karikaturen te laten spelen. De titel verwijst naar het lievelingskostje van Giscard d'Estaing.

Le téléphone rose

1975 | Komedie, Drama

Frankrijk 1975. Komedie van Edouard Molinaro. Met o.a. Mireille Darc, Pierre Mondy, Daniel Ceccaldi, Michael Lonsdale en Gérard Hérold.

Een Amerikaanse onderneming die een fabriek in de provincie wil opkopen tracteert de ondernemer op een uitje met een call- girl zonder dat hij dat direct doorheeft. De verwikkelingen zijn voorspelbaar in een toneelmatige film, met sympathieke acteursprestaties. Scenario van Francis Véber.

La Traque

1975 | Drama, Avonturenfilm

Frankrijk 1975. Drama van Serge M. Leroy. Met o.a. Mimsy Farmer, Jean-Luc Bidault, Françoise Brion, Michel Constantin en Georges Géret.

Terwijl een groep vrienden zich voorbereidt op een jachtpartij, wordt een Britse studente door twee mannen aangerand. Ze doodt een van de belagers en maakt zich daarmee tot prooi voor de jagers. Een negatieve film - overigens goed gemaakt en uitstekend gespeeld - laat een kwalijke smaak na. Het scenario is van André G. Brunelin. Het camerawerk is van Claude Renoir.

India song

1975 | Drama, Experimenteel

Frankrijk 1975. Drama van Marguerite Duras. Met o.a. Delphine Seyrig, Mathieu Carrière, Claude Mann, Didier Flamand en Vernon Dobtcheff.

Tijdens twee soirées rond 1930 danst en flirt de vrouw van de Franse ambassadeur in India met de aanwezige diplomaten, maar negeert de op haar verliefde vice-consul die zijn liefde tenslotte wanhopig uitschreeuwt. Ondertussen suggereert de geluidsband de door pest en honger geteisterde buitenwereld in de persoon van een waanzinnige bedelares. Deze hallucinerend trage film laat geen geacteerde, maar door de acteurs gerepresenteerde scènes zien zonder dialoog, verhaal of actie, die door de schoonheid van de beelden en muziek een bijzondere en indringende werking krijgen, zodat tegen de kennelijke opzet in, de pestilentie in de gesproken tekst tot bijzaak of een muzikaal element wordt gemaakt.

Folle à tuer

1975 | Thriller

Frankrijk 1975. Thriller van Yves Boisset. Met o.a. Marlène Jobert, Thomas Waintrop, Michael Lonsdale, Michel Peyrelon en Victor Lanoux.

Een jonge vrouw die een psychiatrische behandeling heeft ondergaan wegens een jeugdtrauma wordt kindermeisje van het neefje van een miljonair. Net als beiden met elkaar vertrouwd zijn, worden ze gekidnapt door bandieten. Een misdaadintrige met onwaarschijnlijke verwikkelingen en motieven, maar wordt met vaart gebracht. (Boisset nam de regie op het laatste moment over van zieke Jean-Pierre Mocky.) Goed spel, vooral van Milian en Lonsdale. Ives Boisset bewerkte de roman van Jean-Patrick Manchette tot scenario. Camerawerk van Jean Boffety.

Une Baleine qui avait mal aux dents

1974 | Komedie

Frankrijk 1974. Komedie van Jacques Bral. Met o.a. Bernadette Lafont, Francis Blanche, Julian Guiomar, Henri Labussière en Jean-Claude Drouot.

Een vrouw leeft ongecompliceerd met drie mannen, haar echtgenoot en zijn twee vrienden, maar tijdens het weekend gaan hun platvloerse grappen en eindeloze kaartspelletjes haar danig vervelen en ze voegt een vierde, wat subtielere man toe aan haar entourage. Deze met de losse pols gemaakte debuutfilm vol improvisatie heeft spontane en rake scènes en een verbazende zwartheid tussen alle opgewektheid, maar de optelling is te episodisch en te schetsmatig. Binnen de Franse cinema een ongewone vrijheid in cameravoering en acteren, die aan de Newyorkse underground-films doet denken. Het geheel is echter veel zonniger.

Un Linceul n'a pas de pôches

1974 | Drama

Frankrijk 1974. Drama van Jean-Pierre Mocky. Met o.a. Jean-Pierre Mocky, Francis Blanche, Jean Carmet, Michel Constantin en Michel Galabru.

Om aan de censuur van de hoofdredacteur te ontkomen, richt een journalist een onafhankelijk dagblad op, waarin corruptie en in de doofpot gestopte schandalen bij notabelen in een grote provincieplaats aan de kaak worden gesteld. Ondanks drastische tegenmaatregelen zet hij door, tot hij wordt vermoord. De verplaatsing naar het eigentijds Frankrijk maakt dit vooroorlogs Amerikaans romanverhaal van Horace McCoy no pockets in a shroud minder waarschijnlijk, ook omdat actuele toespelingen een strakke intrige onnodig verwarren en verzwaren. Mocky speelt zelf de hoofdrol al te ijdel en heeft daardoor weinig aandacht voor de regie. Een curieus gebruik van komische acteurs in schurkenrollen die door bewust onflatteus camerawerk tot een 'monstergalerij' worden gemaakt.

Sérieux comme le plaisir

1974 | Komedie

Frankrijk 1974. Komedie van Robert Benayoun. Met o.a. Jane Birkin, Richard Leduc, Georges Mansard, Michael Lonsdale en Jean-Luc Bideau.

Een meisje en jongemannen in een ongecompliceerde driehoeksrelatie gaan spontaan in op alle spelingen van het lot, tot verwarring van hun omgeving. Deze poging tot een surrealistische komedie door een filmcriticus blijft steken in een reeks episodische grappen die zelden echt leuk zijn. De charme van het trio, plus een uitgebreide reeks gastacteurs houden aandacht net vast.

Stavisky...

1974 |

Italië/Frankrijk 1974. Alain Resnais. Met o.a. Roberto Bisacca, Michael Lonsdale, Anny Duperey, François Périer en Claude Rich.

Een meisje en jongemannen in een ongecompliceerde driehoeksrelatie gaan spontaan in op alle spelingen van het lot, tot verwarring van hun omgeving. Deze poging tot een surrealistische komedie door een filmcriticus blijft steken in een reeks episodische grappen die zelden echt leuk zijn. De charme van het trio, plus een uitgebreide reeks gastacteurs houden aandacht net vast.

Stavisky

1974 | Drama, Historische film

Frankrijk/Italië 1974. Drama van Alain Resnais. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Charles Boyer, Anny Duperey, François Périer en Michael Lonsdale.

De oplichter en lieveling van de jet-set Stavisky is betrokken bij een financieel schandaal en komt ook door het toenemende antisemitisme steeds meer alleen te staan. In dezelfde periode (1933) is Lev Trotsky een banneling aan de C[KA4]ote d`Azur. Meer dan in een politieke analyse is Resnais ge[KA3]interesseerd in de uitzonderlijk elegante reconstructie van de periode en het portret van een raadselachtig mens (Belmondo in zijn enige echt goede rol in jaren). Scenario van Jorge Semprun.

Les Suspects

1974 | Mysterie

Italië/Frankrijk 1974. Mysterie van Michel Wyn. Met o.a. Mimsy Farmer, Paul Meurisse, Bruno Cremer, Michel Bouquet en Michael Lonsdale.

Een Amerikaanse toeriste wordt vermoord in Zuid-Frankrijk. Uit onderzoek blijkt er een hele reeks van verdachten die tijdens haar verblijf en reis contact met haar heeft gehad. Afzonderlijke situaties en personages zijn - dankzij reeks voortreffelijke acteurs - boeiender dan de feitelijke oplossing van het mysterie.

Le fantôme de la liberté

1974 | Fantasy, Komedie, Drama, Experimenteel

Frankrijk/Italië 1974. Fantasy van Luis Buñuel. Met o.a. Jean-Claude Brialy, Monica Vitti, Michel Piccoli, Adriana Asti en Julien Bertheau.

'Het was een ambitieuze film,' becommentarieert Buñuel in zijn autobiografie 'Mon dernier soupir' eufemistisch zijn één-na-laatste werk Le fantôme de la liberté. Ondanks de frustrerende productie zou het niettemin een persoonlijke favoriet blijven. Geen wonder: in een niet na te vertellen slinger van onderling nauwelijks verbonden episodes drijft de filmmagiër op 74-jarige leeftijd nogmaals zijn satirische vorm van surrealistencinema op de spits. Sardonisch, scabreus, droomlogisch, oogstrelend, bizar - adjectieven te over voor deze vrije val door de oorspronkelijke kunstenaarsgeest die Buñuel eigen was. Memorabel is oa de dinerscène op toiletpotten. Co-scenarist was Jean-Claude Carrière.

Aloïse

1974 | Drama

Frankrijk 1974. Drama van Liliane de Kermadec. Met o.a. Delphine Seyrig, Isabelle Huppert, Marc Eyraud, Michael Lonsdale en Jacques Weber.

Zwitserse jonge vrouw groeit in begin deze eeuw op met vaderbinding en kan gehoopte zangcarrière niet doorzetten. Opgenomen in psychiatrische inrichting begint ze te schilderen en wordt met beelden van een imaginair theater beroemd. Waar-gebeurde case history werd niet uitdrukkelijk militante vrouwenfilm met opmerkelijk spel van Seyrig in titelrol, die als jong meisje door Huppert wordt vertolkt.

The Day of the Jackal

1973 | Thriller

Verenigd Koninkrijk/Frankrijk 1973. Thriller van Fred Zinnemann. Met o.a. Edward Fox, Michael Lonsdale, Derek Jacobi, Alan Badel en Tony Britton.

Zinnemans verfilming van de bestseller van Frederick Forsyth heeft in de slotscènes veel weg van een spannend documentair verslag. Een waardige afsluiting van een strak geregisseerde film waarin Edward Fox de rol speelt van de Jackal, een huurmoordenaar die De Gaulle moet omleggen. Ook al is op voorhand bekend dat de aanslag zal mislukken, toch weet Zinnemann er de spanning tot in de laatste minuten goed in te houden. In een rumoerige remake uit 1997 van Michael Caton-Jones neemt Bruce Willis compleet met computergestuurd wapentuig de rol van Jackal voor zijn rekening.

Out one: Spectre

1973 | Experimenteel, Mysterie

Frankrijk 1973. Experimenteel van Jacques Rivette en Suzanne Schiffman. Met o.a. Juliet Berto, Jean Bouise, Françoise Fabian, Bernadette Lafont en Jean-Pierre Léaud.

De speurtocht van L[KA1]eaud naar een geheimzinnig complot, waarbij dertien mensen betrokken zouden zijn in een machtsstrijd binnen de Vijfde Republiek, is niet meer dan een rode draad om een reeks acteurs contrasterend bij elkaar te brengen of onafhankelijk van elkaar te tekenen in uiteenlopende spelstijlen. De repetities van Griekse tragedies onder een autoritaire regisseur en in een democratische interpretatie vanuit de acteurs zelf nemen een belangrijke plaats in binnen deze film die na voltooiing in 1971, 820 minuten duurde en bekend staat als OUT ONE, maar in de bekorte versie een opmerkelijke eenheid blijkt te hebben, ook door de fotografie die met simpele middelen van het herkenbare Parijs een vervreemde fantasiewereld maakt als theaterdecor waar binnen alles mogelijk is. De oorspronkelijke versie van twaalf uur en veertig minuten werd in 1990 ingedeeld in acht opeenvolgende episoden die op tv werden vertoond met het predicaat OUT 1 - Noli me tangere. Rivette, die bekend staat om zijn minachting voor het publiek, heeft maar [KA1]e[KA1]en succesfilm gemaakt (de aanvankelijk verboden LA RÉLIGIEUSE) en wordt gerekend tot de nouvelle-vague regisseurs, maar het grootste deel van zijn tijd heeft hij doorgebracht als redacteur van het filmtijdschrift Cahiers du Cinéma.

Le passager

1973 | Avonturenfilm, Actiefilm

Frankrijk/Verenigd Koninkrijk 1973. Avonturenfilm van Geoffrey Reeve. Met o.a. Charlotte Rampling, David Birney, Marcel Bozzuffi, Françoise Brion en Michael Bryant.

Een jonge Amerikaan moet een Hongaarse geleerde, op wiens uitvinding verschillende naties het gemunt hebben, veilig van Frankrijk naar de V.S. brengen. De huisvriend van de gastheer van de geleerde blijkt degene die dat in opdracht van de vijand moet zien te voorkomen. Het simpele verhaal van Alistair Maclean verloopt zonder spanning of verrassing en wordt op lengte gebracht met overbodige personages (de nominale hoofdrol van Rampling heeft geen enkele functie), ansichtkaarten van de Camargue en slecht nagespeelde zigeunerfolklore. Er zou toch nog iets aan te beleven zijn geweest als óók de fotografie niet beneden alle peil was. Scenario van Paul Wheeler.

La Fille au violoncelle

1973 | Drama

Frankrijk/Zwitserland 1973. Drama van Yvan Butler. Met o.a. Michael Lonsdale, Angela McDonald, Jean-Luc Bideau, Arlette Bonnard en Martine Simon.

Verkoper in warenhuis leidt kleurloos bestaan zonder afwisseling tot vriendschap met niet-burgerlijke celliste hem in verwarring brengt en leidt tot steeds verdere uiterlijke en morele aftakeling en een wanhopige misdaad. Debuutfilm van tv-reporter valt rimpelloze maatschappij in Zwitserland aan als broeiplaats voor frustraties die zelfs met kleine aanleidingen dramatisch aan de oppervlakte komen. Knap geobserveerd, zowel de werksituatie als het isolement, maar wel héél erg in mineur. Perfecte rol van Lonsdale.

Glissements progressifs du plaisir

1973 | Experimenteel, Misdaad, Erotiek

Frankrijk 1973. Experimenteel van Alain Robbe-Grillet. Met o.a. Anicée Alvina, Olga Georges-Picot, Marianne Egerickx, Jean Martin en Maxence Mailfort.

Een meisje wordt verdacht van moord op haar vriendin en krijgt een advocate toegewezen die sprekend lijkt op het slachtoffer. In haar bekentenis loopt de gefrustreerde fantasie over in werkelijkheid waardoor de geschiedenis zich herhaalt met de advocate, hoewel de verdachte onschuldig was aan de eerste moord. Deze intellectuele film van pionier van de nouveau roman , Robbe-Grillet, is aanleiding voor soms frappante, maar vaker gezochte beelden en scènes, waarin mooie jonge vrouwen als objecten in lesbische of sado-masochistische beelden worden gebruikt. Voyeurisme krijgt de overhand op het experiment met verhaalsmechanisme en de film gaat in beide opzichten irriteren.

Papa les petits bateaux

1972 | Misdaad

Frankrijk 1972. Misdaad van Nelly Kaplan. Met o.a. Sheila White, Michel Bouquet, Sydney Chaplin, Michael Lonsdale en Judith Magre.

Een niet al te uitgeslapen groep gangsters kidnapt een miljonairsdochter, die niet alleen uitzonderlijk lastig blijkt te zijn, maar met raffinement haar ontvoerders tegen elkaar weet uit te spelen. De burleske gangsterkomedie heeft een scenario als vele andere, maar de temperamentvolle rol van de jonge Britse White en het karikaturale tegenspel van de gewoonlijk serieuzere acteurs geven er de nodige jeu aan.

Les Petits Bateaux Papa

1972 | Komedie

Frankrijk 1972. Komedie van Nelly Kaplan. Met o.a. Jean Paredes, Judith Magre, André Valardy, Michael Lonsdale en Michel Bouquet.

Een niet al te uitgeslapen groep gangsters kidnapt een miljonairsdochter, die niet alleen uitzonderlijk lastig blijkt te zijn, maar met raffinement haar ontvoerders tegen elkaar weet uit te spelen. De burleske gangsterkomedie heeft een scenario als vele andere, maar de temperamentvolle rol van de jonge Britse White en het karikaturale tegenspel van de gewoonlijk serieuzere acteurs geven er de nodige jeu aan.

Les Grands sentiments font les bons gueuletons

1972 | Komedie

Frankrijk 1972. Komedie van Michel Berny. Met o.a. Michel Bouquet, Jean Carmet, Anicée Alvina, Michael Lonsdale en Anouk Ferjac.

Buren in een modern appartementengebouw zijn tegelijk in beroering door de begrafenis van de grootmoeder uit de ene familie en de bruiloft van de dochter in de andere. Reünies en drank leiden in beide gevallen tot ophalen van oud zeer en de huisvaders treffen elkaar in de wijnkelder en zoeken wederzijds troost voor hun besef van middelmatigheid en mislukking. Deze effectief onaangename karakterstudie levert bittere humor op, zonder dat de situaties of personages geforceerd hoeven te worden. De debutant laat de film naar het einde toe te zeer vertragen maar zijn observatievermogen geeft de sterke rolbezetting alle kansen.

Chut

1972 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1972. Misdaad van Jean-Pierre Mocky. Met o.a. Jacques Dufilho, Michael Lonsdale, Henri Poirier, Maurice Vallier en Guy Davout.

Een kleine vertegenwoordiger van de spaarkas 'Caution Foncière' komt toevallig een financieel schandaal op het spoor en zal proberen het geld van zijn klanten veilig te stellen alvorens de bom barst. Mocky ziet het weer groots, maar zijn aanklacht tegen corruptie, financiële kuiperijen met het geld van de kleine spaarder en de onbetrouwbaarheid van de bourgeoisie gaat roemloos ten onder in gechargeerde karikaturen, een al te rommelig scenario en een regie met de subtiliteit van een vliegdekschip.

Les assassins de l'ordre

1971 | Misdaad, Drama

Frankrijk/Italië 1971. Misdaad van Marcel Carné. Met o.a. Jacques Brel, Catherine Rouvel, Michael Lonsdale, Paola Pitagora en Charles Denner.

Brel vecht als onderzoeksrechter Level tegen windmolens wanneer hij in een smerig zaakje duikt: de dood van een kleine crimineel als gevolg van een zinloos bruut politieverhoor. In een van zijn laatste films trachtte Carné (Les enfants du paradis, Le quai des brumes) de tijdgeest en een sociaalkritische toon à la André Cayatte te treffen. Dat mislukte, voornamelijk omdat de ouderwetse regiestijl niet rijmt met het onderwerp. In dit als semi-rechtbankdrama vermomde 'J'accuse' staan niettemin de acteurs hun mannetje - Brel als underdogverdediger en Lonsdale als fielt voorop. Naar de roman van Jean Laborde.

Le souffle au coeur

1971 | Drama, Komedie

Frankrijk/Italië/Duitsland 1971. Drama van Louis Malle. Met o.a. Lea Massari, Benoît Ferreux, Daniel Gélin, Michael Lonsdale en Ave Ninchi.

Dijon 1954. De vijftienjarige Laurent woont met zijn ouders en broers in een fraai huis. De vader van Laurent heeft een drukke dokterspraktijk, zijn jonge moeder kan haar rebellerende zoons nauwelijks de baas. Als bij Laurent een hartruis wordt geconstateerd, vertrekt hij met zijn beschermende moeder naar een rustoord. Daar wordt de relatie tussen moeder en zoon wel erg intiem. Het incestthema van de film zorgde bij de première voor nogal wat ophef, maar daaraan was regisseur Malle (Les amants) wel gewend. Genomineerd voor een Oscar.

La Vieille fille

1971 | Komedie

Frankrijk 1971. Komedie van Jean-Pierre Blanc. Met o.a. Annie Girardot, Philippe Noiret, Marthe Keller, Michael Lonsdale en Edith Scob.

Een ongehuwde vrouw van 35 brengt alleen haar vakantie in een badplaats door, waar een vrijgezel van middelbare leeftijd op doorreis naar Spanje ook blijft steken. Hun eerste afweer en de geleidelijke toenadering worden gekruid met cynische dialogen en debuterende regisseur geeft ook ruime ironische aandacht aan andere vakantiegangers. Observatievermogen en scherp acteren geven het simpel gegeven een oorspronkelijke stijl.

Il était une fois un flic

1971 | Komedie, Misdaad

Frankrijk/Italië 1971. Komedie van Georges Lautner. Met o.a. Mireille Darc, Michel Constantin, Michael Lonsdale, Alain Delon en Daniel Ivernel.

Opgewekte misdaadkomedie waarin politiecommissaris tijdens onderzoek naar moord undercover gaat in gezinnetje. Binnen de kortste keren krijgt de barse vrijgezel allerlei huiselijke taken opgelegd, iets waar hij geen rekening mee had gehouden. Mireille Darc, een voormalig model, was vanaf begin jaren 60 een populair en drukbezet actrice, o.m. te zien in Jean-Luc Godards Le week-end. Regisseur Lautner, zoon van actrice Renée Saint-Cyr, is gespecialiseerd in luchtig amusement en vooral bekend om zijn parodieën op spionagefilms, zoals Les barbouzes ('74), waarin Darc ook optrad. Let op kort optreden van Alain Delon.

Maigret et la grande perche

1970 |

Duitsland 1970. Claude Goretta. Met o.a. Michael Lonsdale, Anne Bellec en Bruno Cremer.

Opgewekte misdaadkomedie waarin politiecommissaris tijdens onderzoek naar moord undercover gaat in gezinnetje. Binnen de kortste keren krijgt de barse vrijgezel allerlei huiselijke taken opgelegd, iets waar hij geen rekening mee had gehouden. Mireille Darc, een voormalig model, was vanaf begin jaren 60 een populair en drukbezet actrice, o.m. te zien in Jean-Luc Godards Le week-end. Regisseur Lautner, zoon van actrice Renée Saint-Cyr, is gespecialiseerd in luchtig amusement en vooral bekend om zijn parodieën op spionagefilms, zoals Les barbouzes ('74), waarin Darc ook optrad. Let op kort optreden van Alain Delon.

L' Hiver

1970 | Drama

België 1970. Drama van Marcel Hanoun. Met o.a. Tiziana Siffi, Michael Lonsdale, Christian Barbier en Frédéric Latin.

Een cineast draait in Brugge een documentaire, in de hoop in hetzelfde decor een fictiefilm te mogen maken. Zijn vrouw, een Italiaanse actrice, komt hem gezelschap houden. Bij haar tochten door de stad wordt ze gevolgd door een man die als twee druppels water op haar echtgenoot lijkt en die haar zelfs voorstelt samen naar Florence te gaan. Jammer om Brugge zo in het water te zien wegzinken.

L' Etalon

1969 |

Frankrijk 1969. Jean-Pierre Mocky. Met o.a. Bourvil, Francis Blanche, Michael Lonsdale, Francis Terzian en Noëlle Leiris.

Werkloze veearts moet eerste hulp verlenen bij zelfmoordkandidate en verneemt zo van de seksuele frustraties bij getrouwde vrouwen. Samen met een aantal goedgebouwde vrijwilligers begint hij een op het ziekenfonds verhaalbare therapie waar vrouwen genezing kunnen halen zonder slecht geweten over overspel. Film laat weinig van die pikante praktijk zien, maar richt zich op de reacties van echtgenoten en moraalprofeten. Zalvend hypocriete rol van Bourvil.

Hibernatus

1969 | Komedie, Fantasy, Sciencefiction

Frankrijk/Italië 1969. Komedie van Edouard Molinaro. Met o.a. Louis de Funès, Michael Lonsdale, Claude Gensac, Bernard Alane en Olivier de Funès.

Na een ietwat uitgelopen winterslaap van zeventig jaar in het Noordpoolijs wordt jong gebleven wetenschapper Fournier (Alane) eind jaren zestig ontdekt en ontdooid. Hij blijkt de overgrootvader van Edmée, echtgenote van heetgebakerde industrieel Hubert de Tartas, maar waant zich nog altijd in 1905. Krankjorume sciencefictionpremisse biedt meesterkomiek De Funès ampel voorzetten tot staccato verbaliteiten, verkleedpartijen en andere kluchtigheden in kleurig CinemaScope. Gensac, comédienne van de millimetertiming en De Funès’ echtgenote in diverse Gendarme-films, geeft uitstekend partij. De Tartas' kapitale residentie staat overigens in Le Vésinet, West-Parijse groenoase der zeer bevoorrechten.

Détruire, dit-elle

1969 | Experimenteel

Frankrijk 1969. Experimenteel van Marguerite Duras. Met o.a. Henri Garcin, Daniel Gélin, Nicole Hiss, Michael Lonsdale en Catherine Sellers.

Gasten in een afgelegen hotel - een historicus, de studente met wie hij getrouwd is, een Duitse jood en een depressieve fabrikantenvrouw - zijn onmachtig om in de buitenwereld te functioneren en worden in dit vacuüm onderling verwisselbaar van identiteit en uitspraken. Dit zelfstandige filmdebuut van Duras naar haar eigen roman is ongewoon, ontoegankelijk, maar een opmerkelijk stijlvol experiment dat de filosofie helder weet te maken in treffende, uiterst sobere scènes.

La Grande lessive

1968 |

Frankrijk 1968. Jean-Pierre Mocky. Met o.a. Bourvil, Francis Blanche, Jean Poiret, Karin Balme en Michael Lonsdale.

Leraar merkt dat schoolprestaties fataal beïnvloed worden door tv-kijken en weet antennes op huizen van leerlingen onklaar te maken. Zowel de politie als de tv-stations komen in het geweer tegen 'gevaarlijke maniak'. Satire op tv-verslaving was in jaren zestig misschien actueler dan nu, maar levert nog steeds vermakelijke wraak vanuit concurrerend medium met karikaturaal spel.

Baisers volés

1968 | Drama, Romantiek, Biografie

Frankrijk 1968. Drama van François Truffaut. Met o.a. Jean-Pierre Léaud, Claude Jade, Delphine Seyrig, Michael Lonsdale en Harry-Max.

Derde episode uit de Antoine Doinel-cyclus van François Truffaut. Antoine (Léaud) wordt oneervol uit het leger ontslagen en is aan een baantje, maar vooral aan De Liefde toe. Met geen van beide wil het echt lukken, hij verprutst zijn eerste baantje en wordt verliefd op een fascinerende, maar getrouwde vrouw. Gelukkig is er ook nog Christine, 'wier gezicht van binnenuit verlicht lijkt te worden'. Een van de hoogtepunten in Truffauts oeuvre, humoristisch en ironisch, met een ondertoon van melancholie over het verliezen van romantische illusies.

La mariée était en noir

1967 | Drama, Actiefilm, Film noir, Thriller

Frankrijk 1967. Drama van François Truffaut. Met o.a. Charles Denner, Claude Rich, Alexandra Stewart, Daniel Boulanger en Serge Rousseau.

Op de trappen van de kerk wordt een kersverse bruidegom dodelijk getroffen door een geweerschot. Zijn bruid zal haar leven wijden aan het vinden en doden van de schuldigen. Deze wraakfilm kreeg een episodische aanpak waarbij elk van de vijf schuldigen in zijn levenssituatie wordt getekend en Moreau zich in wisselende, aangepaste gedaantes daarin binnendringt. De delen zijn boeiender dan het geheel. Opmerkelijke muziek van Bernard Herrmann. Het scenario is van regisseur Truffaut en Jean-Louis Richard naar het boek van William Irish.

L' Homme à la Buick

1967 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1967. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. Fernandel, Danielle Darrieux, Jean-Pierre Marielle, Georges Descrières en Michael Lonsdale.

Een juwelensmokkelaar wil nog één grote slag slaan voor hij rustig en respectabel gaat leven met een aantrekkelijke weduwe. Het mislukt, maar in de gevangenis treft hij zijn vriendin die haar vorige echtgenoten heeft omgebracht. De rolbezetting speelt met verve waarbij scenario en regie nogal achterblijven.

Les Compagnons de la Marguérite

1966 |

Frankrijk/Italië 1966. Jean-Pierre Mocky. Met o.a. Claude Rich, Paola Pitagora, Francis Blanche, Catherine Rich en Michel Serrault.

Restaurateur van oude handschriften gebruikt zijn talent om zonder administratieve rompslomp van frigide echtgenote af te komen en zoekt echtpaar om mee te ruilen. Advertentie wekt wantrouwen van inspecteur van zedenpolitie die zelf mooie maar veeleisende vrouw heeft. Zoals vaker zijn Mocky's ideeën - ditmaal met valse papieren bekrachtigde partnerruil - beter dan regie en uitwerking, maar arsenaal van komische acteurs grijpt kansen tot venijnige karikaturen aan met graagte.

Les Copains

1963 | Komedie

Frankrijk 1963. Komedie van Yves Robert. Met o.a. Philippe Noiret, Pierre Mondy, Claude Rich, Michael Lonsdale en Guy Bedos.

Zeven schoolvrienden - inmiddels van middelbare leeftijd - brengen samen hun vakantie door met drinkgelagen en practical jokes als in 'de goeie ouwe tijd'. Vriendschap tussen veertigers die zich nog gedragen alsof ze kleine jongens zijn, is een thema waarmee Robert met deels dezelfde acteurs later zijn grootste successen zou behalen. Deze vroege poging - naar een roman van Jules Romains - heeft al veel van de latere kwaliteiten, al weten niet alle acteurs de juiste toon te treffen. De grote uitzondering is Noiret, in een prachtig nummer in vermomming als een prelaat die op de kansel een schunnige preek houdt.

Le procès

1962 | Drama, Komedie

Frankrijk/Italië/Duitsland 1962. Drama van Orson Welles. Met o.a. Anthony Perkins, Jeanne Moreau, Romy Schneider, Orson Welles en Elsa Martinelli.

Een kantoorklerk krijgt te horen dat hem een proces te wachten staat, maar waarvan hij beschuldigd wordt, blijft in het midden. Vergeefs probeert hij te ontdekken wat zijn misdaad is, wat hem niet verhindert zich schuldig te voelen. Intussen nadert de dag van zijn executie, terwijl het proces nog van start moet gaan. Welles reisde heel Europa af om locaties te vinden die hij filmisch kon samenvoegen tot een nachtmerrie-achtig labyrint, het labyrint van de bureaucratie. De barokke effecten van Welles' film doen wellicht geen recht aan Kafka's sobere verteltoon, maar de krachtige, bijna expressionistische beeldtaal maken The Trial tot een belevenis.

Les Snobs

1961 | Komedie

Frankrijk 1961. Komedie van Jean-Pierre Mocky. Met o.a. Francis Blanche, Jacques Dufilho, Jean Galland, Gérard Hoffmann en Elina Labourdette.

De directeur van een zuivelcoöperatie in Normandië is in de melk verdronken en de vier adjunctdirecteuren komen in het geweer om zich als opvolger te laten kiezen. Ieder heeft eigen tactiek en kruiwagens, maar de jongste bespeelt met succes het snobisme van de plattelands-notabelen. Deze nogal venijnig uitgevallen satire krijgt haar voornaamste scherpte door de gewoonlijk tweede- of derde plansacteurs naar voren te halen die van hun rollen ongegêneerde karikaturen maken.

La Dénonciation

1961 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1961. Drama van Jacques Doniol-Valcroze. Met o.a. Maurice Ronet, Françoise Brion, Nicole Berger, Sacha Pitöeff en Michèle Grellier.

Filmproducent - die tijdens oorlog na marteling heeft doorgeslagen - is toevallig getuige van politieke moord en weigert hem bekende daders bij politie te identificeren. Gewetensconflict blijft nogal abstract in film die overigens boeiend is opgebouwd en geënsceneerd. Opmerkelijk spel van fraaie Brion als echtgenote doet aandacht verschuiven naar huwelijk van hoofdpersoon dat zowel speelse als innige vorm krijgt.

Adorable menteuse

1961 | Komedie

Frankrijk 1961. Komedie van Michel Deville. Met o.a. Marina Vlady, Macha Méril, Jean-Marc Bory, Michel Vitold en Jean-François Calvé.

Een kokette redactrice bij een damesblad brengt met haar fantasieverhalen haar talrijke aanbidders in de war en gaat voor de grap haar avances richten op een man van middelbare leeftijd, tot ze ontdekt echt verliefd te zijn. Ondanks de overmatige lengte is dit een aanstekelijke komedie met een verrukkelijke titelrol van Vlady, navenant gesecondeerd door M[KA1]eril als haar jongere zuster, die met minder raffinement haar voorbeeld probeert na te volgen. De tegendraadse [KL]casting[KLE] van de (schijnbaar kleurloze) mannenrollen draagt bij aan de oorspronkelijke toon.

Les Portes claquent

1960 | Komedie

Frankrijk 1960. Komedie van Jacques Poitrenaud. Met o.a. Dany Saval, Maurice Sarfati, Jacqueline Maillan, Noël Roquevert en Françoise Dorléac.

Een bourgeoisgezin wordt tot chaotisch dolhuis gemaakt door de amoureuze escapades van de opgroeiende dochters. Deze ijzeren boulevardklucht - in Nederland gespeeld met Ko van Dijk als de getergde vader - kreeg een mechanische en wat te rumoerig geacteerde filmversie, waarbij Saval overmatig veel aandacht krijgt ten koste van een leukere Dorléac. De nog donkerharige Deneuve speelt de benjamin van het gezin en is nauwelijks te herkennen.

Une Balle dans le canon

1958 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1958. Misdaad van Michel Deville en Charles Gérard. Met o.a. Pierre Vaneck, Roger Hanin, Mijanou Bardot, Paul Frankeur en Colette Duval.

Enkele paratroepers uit Indo-China laten zich bij hun demobilisatie overhalen tot geldsmokkel en gebruiken dat geld om een nachtclub op Pigalle te kopen. Het geringe succes van de club en het terugeisen van de buit door hun oude opdrachtgever noodzaken hen tot een inbraak waarbij een medeplichtige hen weer bedriegt. Dit onderwereld-drama onderscheidt zich alleen door een overmaat aan onwaarschijnlijke complicaties, maar is curieus als jeugdwerk van later beroemde mensen voor en achter de camera. (B.B.'s zusje Mijanou heet in haar rol Brigitte)

C'est arrivé à Aden

1956 | Komedie

Frankrijk 1956. Komedie van Michel Boisrond. Met o.a. Dany Robin, André Luguet, Jean Bretonnière, Jacques Dacqmine en Elina Labourdette.

Een Frans theatergezelschap blijft tijdens een wereldtournee stagneren in de haven van een Victoriaans-Britse kolonie. Hun aanwezigheid en de wens om op te treden brengt de kolonialisten tot morele verontwaardiging maar de vedette verovert een woestijnprins die een politiek verdrag komt tekenen. In deze vlotte en (soms al te) uitbundig geacteerde komedie worden weinig overtuigende, maar wel vermakelijke, Engelse karikaturen door Franse acteurs neergezet. Robin speelt een charmante hoofdrol.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Michael Lonsdale op televisie komt.

Reageer