Bronislau Kaper

1902 -1983 Componist

Bronislau Kaper (1902-1983) is componist.
Er zijn 75 films gevonden.

Counterpoint

1968 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigde Staten 1968. Oorlogsfilm van Ralph Nelson. Met o.a. Charlton Heston, Maximilian Schell, Kathryn Hays, Leslie Nielsen en Anton Diffring.

Ten tijde van een geallieerd offensief in WO II in de Ardennen maakt een Ameikaanse band een toernee voor de soldaten. De bus waarin ze reizen, rijdt in een Duitse hinderlaag. Ook bekend als THE BATTLE HORNS.

Tobruk

1967 | Oorlogsfilm, Drama, Actiefilm

Verenigde Staten 1967. Oorlogsfilm van Arthur Hiller. Met o.a. Rock Hudson, George Peppard, Nigel Green, Guy Stockwell en Jack Watson.

Noord-Afrika, september 1942. De Duitse troepen onder veldmaarschalk Rommel staan al voor het Suezkanaal. Hierop besluiten de Engelsen een commando, vermomd als Duits gevangenenkonvooi, naar Tobruk te sturen om daar de Duitse brandstofvoorraden te vernietigen.

The Way West

1967 | Western

Verenigde Staten 1967. Western van Andrew V. McLaglen. Met o.a. Richard Widmark, Robert Mitchum, Kirk Douglas, Sally Field en Lola Albright.

McLaglen heeft niets heel gelaten van het goede boek van Alfred Bertram Guthrie jr dat door Ben Maddow en Mitch Lindemann werd bewerkt. Hij maakte het traag en langdradig. Douglas is een senator die zich in 1840 aan het hoofd stelt van een grote groep pioniers, bezeten van het nieuwe te ontginnen land en de nieuwe toekomst. Een harde persoonlijkheid die even mens wordt als zijn zoontje sterft. Pas als hij dood gaat, blijkt dat hij gelijk had. Mitchum is de scout en Widmark (in zijn gebruikelijke rol) is een pionier met vrouw en kind. William H. Clothier nam de film prachtig op, maar de verveling slaat snel toe. Field's filmdebuut, na bekend te zijn geworden door de tv-serie The Flying Nun. Gedraaid in Panavision.

Lord Jim

1965 | Avonturenfilm, Actiefilm, Drama

Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten 1965. Avonturenfilm van Richard Brooks. Met o.a. Peter O'Toole, James Mason, Eli Wallach, Jack Hawkins en Paul Lukas.

O'Toole wordt beschouwd als lafaard, omdat hij tijdens een hevige storm het schip verliet. Zijn leven wordt hierdoor getekend. Rusteloos trekt hij van haven naar haven, maar nergens voelt hij zich thuis. Zijn verleden blijft hem achtervolgen. Tot hij bij een volk komt dat getiranniseerd wordt door een blanke avonturier. Het onderwerp van de roman van Joseph Conrad is het relativeren van het heldendom en de lafheid, dat niet tot uiting komt omdat het verhaal niet een geheel is. Drie verhalen worden slordig door elkaar vermengd. De schitterende cast redt de onderneming ook al lijkt de film soms eindeloos. Brooks schreef zelf het scenario, dat adembenemend mooi gefilmd werd door Frederick A. Young. Gefilmd in Super Panavision 70mm. Stereo.

Mutiny on the Bounty

1962 | Avonturenfilm, Historische film, Drama

Verenigde Staten 1962. Avonturenfilm van Lewis Milestone en Carol Reed. Met o.a. Marlon Brando, Trevor Howard, Richard Harris, Hugh Griffith en Richard Haydn.

Deze avonturenfilm werd genomineerd voor zeven Oscars, waaronder voor de fotografie en de muziek, maar Brando's hoofdrol werd veelal als mislukt beschouwd: zijn Britse accent overtuigde niet en nergens zou hij zijn voorganger Clark Gable evenaren. Toch was Brando vast van plan een 'historisch verantwoorde' Fletcher Christian (leider van de muiterij op de Bounty) neer te zetten. Dat heeft de regie geweten. Regisseur Carol Reed kon Brando niet aan en haakte af. Maar ook de vervanger Milestone had geen grip op hem: de regisseur zat op de set een krantje te lezen en liet Brando z'n gang gaan.

Two Loves

1961 | Drama

Verenigde Staten 1961. Drama van Charles Walters. Met o.a. Shirley MacLaine, Laurence Harvey, Jack Hawkins, Juano Hernandez en Nobu MacCarthy.

In een afgelegen plaats in Nieuw-Zeeland ontmoet de onorthodoxe lerares Anna Vorontosov (Maclaine) de verwarde professor Paul Lathrope (Harvey). Totaal gedeprimeerd dreigt deze voortdurend dat hij zelfmoord gaat plegen. De film eindigt met een gewelddadige climax. Knap gespeeld, sentimenteel drama naar de roman The Spinster van Sylvia Ashton Warner. Er werd goed gebruik gemaakt van de exotische locaties, zonder dat deze de opbouw van het verhaal of de sfeer verstoren. MacLaine en Harvey spelen de sterretjes van de hemel, maar hun talent had toch een beter verhaal verdiend. Het scenario is van Ben Maddow. Het camerawerk is van Joseph Ruttenberg.

Ada

1961 | Drama

Verenigde Staten 1961. Drama van Daniel Mann. Met o.a. Susan Hayward, Dean Martin, Martin Balsam, Ralph Meeker en Frank Maxwell.

Een zeper van het type `van krantenjongen-tot-miljonair` over een arm meisje (Hayward) dat de gemakzuchtige Martin helpt gouverneur te worden, terwijl zij zelf een enorme standvastigheid aan de dag moet leggen om de politieke corruptie te overwinnen. Hayward contra Hyde-White in de volksvertegenwoordiging van de staat vormt het hoogtepunt van de film. William Driskill bewerkte de roman van Wirt Williams tot scenario. Camerawerk van Joseph Ruttenberg.

The Angel Wore Red

1960 | Drama, Oorlogsfilm, Avonturenfilm, Komedie, Romantiek

Verenigde Staten/Italië 1960. Drama van Nunnally Johnson. Met o.a. Ava Gardner, Dirk Bogarde, Vittorio De Sica, Joseph Cotten en Ava Gardner e.e.

Soms boeiend verhaal over een dominee die de Spaanse loyalisten steunt en zijn romance met een goedhartige artieste.

Home from the Hill

1960 | Drama

Verenigde Staten 1960. Drama van Vincente Minnelli. Met o.a. Robert Mitchum, Eleanor Parker, George Peppard, George Hamilton en Everett Sloane.

Dit behoorlijk DALLAS-achtige drama gaat over een rijke, autoritaire grootgrondbezitter, die met zijn vrouw en hun zoon op hun chique landgoed wonen. Er is ook een bastaardzoon.

Butterfield 8

1960 | Drama, Komedie, Romantiek, Thriller

Verenigde Staten 1960. Drama van Daniel Mann. Met o.a. Elizabeth Taylor, Laurence Harvey, Eddie Fisher, Dina Merrill en Mildred Dunnock.

Gloria Wandrous (Taylor) wisselt regelmatig van partner en neemt het niet zo nauw met de (toen geldende zedelijke) moraal. Eigenlijk heeft ze een hekel aan haar leven als dure prostituee, en zou ze er graag mee willen ophouden, maar de wilskracht ontbreekt. Tenslotte wordt ze verliefd op twee mannen uit haar kringetje: jazz-musicus Steve (Fisher) en playboy Weston (Harvey) - de laatste voelt ook veel voor haar en wil zich laten scheiden van zijn vrouw Emily (Merrill). De film wordt gedragen door het degelijke acteerwerk van de hoofdrollen en Taylor kreeg een Oscar voor haar rol, want het smartelijke scenario (van Charles Schnee en John Michael Hayes) stelt niet zoveel voor. Gebaseerd op het boek van John O'Hara.

The Scapegoat

1959 | Thriller, Drama, Horror, Fantasy

Verenigd Koninkrijk 1959. Thriller van Robert Hamer. Met o.a. Alec Guinness, Bette Davis, Nicole Maurey, Irene Worth en Peter Bull.

Tijdens een reisje in Frankrijk wordt de Britse toerist Guinness benaderd door een aristocraat die als twee druppels water op hem lijkt (inderdaad eveneens een rol van Guinness). Deze stelt hem voor van identiteit te verwisselen, waarin de naïeve Brit stapt, niet vermoedend dat zijn dubbelganger van plan is een moord te plegen. Middelmatige bewerking door Gore Vidal en regisseur Hamer van de uitstekende roman van Daphne du Maurier. Het is gewoonweg ondenkbaar dat Guinness kan doorgaan voor een Franse edelman en nog erger is het gesteld met Davis als diens moeder, een Franse gravin. De film heeft duidelijk ook veel te lijden van diverse hermontages. Fotografie is van Paul Beeson.

The Brothers Karamazov

1958 | Drama

Verenigde Staten 1958. Drama van Richard Brooks. Met o.a. Yul Brynner, Maria Schell, Claire Bloom, Lee J. Cobb en Albert Salmi.

Filmversie van Dostojevski's tragedie rondom de dood van een dominerende vader Fjodor Karamazov (Cobb) en de uitwerking daarvan op zijn zoons: de plezier zoekende Dimitri Karamazov (Brynner), de geleerde Iwan Karamazov (Basehart), de religieuze Alexej Karamazov (Shatner) en de epileptische Smerdjakow (Salmi). Speelt in het 19de-eeuwse Rusland. Uitzonderlijk goed script van regisseur Brooks. Camerawerk van John Alton.

Auntie Mame

1958 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1958. Komedie van Morton DaCosta. Met o.a. Rosalind Russell, Forrest Tucker, Coral Browne, Fred Clark en Roger Smith.

Een kleurrijke verfilming van de roman van Patrick Dennis over zijn excentrieke tante die gelooft dat 'het leven één feest is en dat de meeste arme drommels van de honger omkomen'. Episodisch, maar heel plezierig verlevendigd door Russells sterke rol. Opnieuw gemaakt als musical MAME.

The Barretts of Wimpole Street

1957 | Romantiek, Drama, Biografie

Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten 1957. Romantiek van Sidney Franklin. Met o.a. Jennifer Jones, John Gielgud, Bill Travers, Virginia McKenna en Susan Stephen.

Slap aftreksel van de enerverende romance tussen de dichters Robert Browning en Elisabeth Barrett, met acteurs die hun rol niet kennen en dat verdoezelen met veel valse opsmuk. Regisseur Franklin heeft een betere film gemaakt in 1934. Scenario van John Dighton. Gedraaid in CinemaScope.

Jet Pilot

1957 | Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1957. Romantiek van Josef von Sternberg. Met o.a. John Wayne, Janet Leigh, Jay C. Flippen, Paul Fix en Richard Rober.

Een van de curiositeiten uit de nalatenschap van Howard Hughes' zijn interesse voor vliegtuigen, ditmaal gedragen door een koude oorlog-thema. De Amerikaanse vlieger Wayne wordt verliefd op de Russische straaljagerpilote Leigh. Belachelijk, om het maar eens zacht uit te drukken, hoewel sommige grapjes ook echt zo bedoeld schijnen te zijn. Opgenomen in 1950 en zeven jaar op de plank blijven liggen. Tussen haakjes: Chuck Jeager heeft aan de vliegstunts meegewerkt. Jules Furthmann schreef het scenario, en Winton C. Hoch bemande de camera.

Don't go near the water

1957 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1957. Komedie van Charles Waters en Charles Walters. Met o.a. Glenn Ford, Eva Gabor, Gia Scala, Anne Francis en Fred Clark.

In het water gevallen komedie over marinemensen, die tijdens WO II recreatiezaal bouwen op eiland in Stille Oceaan. Clark als gefrustreerde officier de beste in trage film.

The Swan

1956 | Komedie, Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1956. Komedie van Charles Vidor. Met o.a. Grace Kelly, Alec Guinness, Agnes Moorehead, Jessie Royce Landis en Brian Aherne.

Een aardige zedenkomedie van Franz Molnar met aantrekkelijke, maar weinig geïnspireerde spelers. Jourdan is goed als Kelly's vrijer, maar zij werd aan prins Guinness beloofd. Al eerder verfilmd in 1925 en 1930 als ONE ROMANTIC NIGHT. Dit was de laatste film van Kelly, die daarna Prinses Gracia van Monaco werd. Scenario van John Dighton. Camerawerk van Joseph Ruttenberg en Robert Surtees.

Somebody Up There Likes Me

1956 | Biografie, Sportfilm, Drama

Verenigde Staten 1956. Biografie van Robert Wise. Met o.a. Paul Newman, Pier Angeli, Everett Sloane, Sal Mineo en Steve McQueen.

Het geromantiseerde verhaal over het leven van van Rocky Graziano, het heetgebakerde straatvechtertje, dat wereldkampioen lichtgewicht boksen werd. De film is strak opgebouwd volgens het klassieke Hollywood-bio-recept van de jaren 1950-60: er wordt een indrukwekkende parallel getrokken tussen zijn vuistgevechten in de buurt en zijn triomfen in de ring. De film gaf de kans aan een hele nieuwe generatie van jonge acteurs: Newman, Mineo, McQueen en Loggia. Vooral Newman was de onmiddellijke ontdekking, ook al was hij in feite slechts een tweede keuze, want oorspronkelijk zou James Dean deze rol gespeeld hebben, ware het niet dat hij kort voor het begin van de opnamen verongelukte. Joseph Ruttenberg won een Oscar voor de sfeervolle zwart-wit fotografie. De titelsong wordt gekweeld door Perry Como, en het scenario is van Ernest Lehmann naar de biografie van Rowland Barber.

Forever Darling

1956 | Komedie

Verenigde Staten 1956. Komedie van Alexander Hall. Met o.a. Lucille Ball, Desi Arnaz, James Mason, Louis Calhern en Natalie Schafer.

Het wispelturige karakter van Ball brengt haar echtgenoot Arnaz op de rand van de waanzin. Dan verschijnt beschermengel Mason, die niet alleen sprekend lijkt op Balls lievelingsacteur maar er na heel wat inspanningen ook in zal slagen het huwelijk te redden. Niet erg overtuigende komedie, geschreven door Helen Deutsch en duidelijk geënt op de succesvolle tv-serie I LOVE LUCY. Jammer genoeg slagen de makers er niet in de vinnige, spontane speelsheid van het origineel te evenaren - daarvoor volgen de gags elkaar niet vlug genoeg op. Een vluggertje, dat niet verveelt maar ook niet blijft hangen. Voor de fotografie tekende Harold Lipstein. Bronislau Kaper was verantwoordelijk voor de muziek.

The Prodigal

1955 | Familiefilm, Avonturenfilm, Drama

Verenigde Staten 1955. Familiefilm van Richard Thorpe. Met o.a. Lana Turner, Edmund Purdom, James Mitchell, Louis Calhern en Audrey Dalton.

Bijbelse onzin 'made in Hollywood'. Jood Purdom wordt verliefd op gojse Turner, de hoge priesteres van een liefdesgodin. Bij gevolg wordt hij uit de gemeenschap verstoten. Vol wroeging keert hij niet veel later naar huis terug om herenigd te worden met de mispoge. Hij heeft inmiddels geleerd dat een impulsieve daad verregaande gevolgen kan hebben. Het scenario van Maurice Zimm heeft, behoudens enkele citaten, bitter weinig met het oude testament te maken. De film lijkt eerder een western, waarin men het spoor bijster raakt door de decors en kostuums. Er werd duidelijk veel geld aan de productie gespendeerd, maar het is echter vraag is of iemand zich ooit voor deze mengelmoes zal interesseren. Camerawerk van Joseph Ruttenberg. Bombastische score van Bronislau Kaper.

The Glass Slipper

1955 | Musical

Verenigde Staten 1955. Musical van Charles Walters. Met o.a. Leslie Caron, Michael Wilding, Keenan Wynn, Estelle Winwood en Elsa Lanchester.

Musicalversie van het sprookje Assepoester, waarin het weesmeisje Ella opgroeit bij de weduwe Sonder. De vrouw verwaarloost haar en vindt haar eigen dochters Birdena en Serafina belangrijker, maar dan ontmoet Ella een charmante jongeman.

The Adventures of Quentin Durward

1955 | Historische film, Avonturenfilm, Thriller, Actiefilm

Verenigd Koninkrijk 1955. Historische film van Richard Thorpe. Met o.a. Robert Taylor, Kay Kendall, Robert Morley, George Cole en Alec Clunes.

De verfilming van een historische roman van Sir Walter Scott in 1814 geschreven, over de held uit de titel, gespeeld door Taylor, die door zijn oom, een Schotse graaf, naar het hof van Karel de Stoute wordt gestuurd om de hand te vragen van Isabelle (Kendall), de gravin van Marcroy. De schone jonkvrouw gaat dwarsliggen, want ze wenst geen pion te worden in een politiek spel. Ze schaart zich onder protectie van Lodewijk XI (Morley). Een fraai aangeklede, maar enigszins statische kostuumfilm. Gesitueerd in Frankrijk in de late middeleeuwen. Het scenario werd geschreven door Robert Ardrey. Fotografie van Christopher Challis. Ook bekend als QUENTIN DURWARD.

Them!

1954 | Sciencefiction, Horror

Verenigde Staten 1954. Sciencefiction van Gordon Douglas. Met o.a. James Whitmore, Edmund Gwenn, Joan Weldon, James Arness en Onslow Stevens.

Smeuïge sf-film speelt effectief in op de sores van de jaren vijftig: de angst voor de Bom, het Rode Gevaar, de Koude Oorlog, allemaal narigheid die voor deze gelegenheid wordt samengebald in het tastbare verschijnsel Monster. Monsterlijke mieren om precies te zijn, ongedierte dat door nucleaire straling onbedoeld flink uit de kluiten is gewassen. Dat levert oa schrikwekkende (en levensechte!) plaatjes op van hulpeloze mensen die zich moeten verdedigen tegen een soort levende tanks.

Rhapsody

1954 | Drama, Romantiek, Musical

Verenigde Staten 1954. Drama van Charles Vidor. Met o.a. Elizabeth Taylor, Vittorio Gassman, John Ericson, Louis Calhern en Michael Chekhov.

Een driehoek-romance tussen de rijke Louise Durant (Taylor), violist Paul Bronte (Gassman) en pianist James Guest (Ericson): het muzikaal tussenspel dikt het melodrama aan. Fay en Michael Kanin bewerkten de roman Maurice Guest van Henry Handel Richardson tot scenario. Camerawerk van Robert Planck.

Her 12 Men

1954 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1954. Drama van Robert Z. Leonard en Robert Leonard. Met o.a. Greer Garson, Robert Ryan, Barry Sullivan, Richard Haydn en Barbara Lawrence.

Een sentimentele film met Garson als toegewijde juf op een jongensschool. Een niet-geslaagde poging GOODBYE, MR. CHIPS te imiteren. Scenario van William Roberts en Laura Z. Hobson. Camerawerk van Joseph Ruttenberg.

The Naked Spur

1953 | Western

Verenigde Staten 1953. Western van Anthony Mann. Met o.a. James Stewart, Janet Leigh, Robert Ryan, Ralph Meeker en Millard Mitchell.

Premiejager Howard Kemp (Stewart) krijgt tegen z'n zin hulp van twee mannen bij zijn speurtocht naar boef Ben Vandergroat (Ryan), hij wil de beloning liever niet delen. Vandergroat, eenmaal gearresteerd, maakt daarvan listig gebruik om de mannen uit elkaar te spelen. Bovendien valt Kemp voor de fraaie vriendin van de outlaw (Leigh), wederom een zwakke plek. IJzersterk exemplaar uit een reeks goede westerns die Mann en Stewart in de jaren '50 maakten, waaronder de klassieker The Man From Laramie (1955). The Naked Spur is vooral bijzonder vanwege de voor een western onkarakteristieke psychologische diepgang.

The Actress

1953 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1953. Komedie van George Cukor. Met o.a. Spencer Tracy, Jean Simmons, Teresa Wright, Anthony Perkins en Mary Wickes.

Een smakelijk verhaal dat gebaseerd is op Ruth Gordon's ervaringen als tiener in Massachussetts rond 1900. Ze is vastbesloten om top-actrice te worden; Tracy is de opvliegende vader. Filmdebuut van Anthony Perkins. Camerawerk van Harold Rosson. Naar het toneelstuk van Gordon Years Ago.

Saadia

1953 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1953. Avonturenfilm van Albert Lewin. Met o.a. Cornel Wilde, Mel Ferrer, Rita Gam, Cyril Cusack en Richard Johnson.

Deze film schiet naast de roos. Een intellectueel verhaal over een moderne Marokkaanse heerser en een arts die naar de hand dingt van een bijgelovig inheems dansmeisje. Scenario van Francis d'Autheville.

Ride, Vaquero!

1953 | Western

Verenigde Staten 1953. Western van John Farrow. Met o.a. Robert Taylor, Ava Gardner, Howard Keel, Anthony Quinn en Kurt Kasznar.

Frank Fenton schreef het opwindende verhaal over een bende onder leiding van Jos[KA1]e Esqueda (Quinn). Zijn broer Rio Esqueda (Taylor) brandt alles plat wat maar branden wil. Zo ook de ranch van King Cameron (Keel) en Cordelia Cameron (Gardner). King probeert de burgers te mobiliseren tegen José en vindt uiteindelijk Rio aan zijn zijde, die zijn broer steeds waanzinniger ziet worden. Als José King wil vermoorden vindt hij Rio tegenover zich. Het is een somber verhaal zonder een echt bevredigend einde, maar de film boeit. Robert Surtees maakte de prachtige beelden en Jerry Thorpe was assistent-regisseur.

Ride, Vaquer!

1953 | Western

Verenigde Staten 1953. Western van John Farrow. Met o.a. Howard Keel, Ava Gardner en Robert Taylor.

Kolonist Cameron haalt zijn vrouw Cordelia naar de Zuid-Texaanse stad Brownsville. Desperado's onder leiding van de gebroeders José en Rio Esqueda willen echter voorkomen dat hun land gekoloniseerd wordt en steken Camerons ranch in de brand. Hij laat zich echter niet wegjagen. Het lukt Cameron Rio over te halen voor hem te gaan werken maar José probeert alles om zijn broer terug te winnen

Lili

1953 | Musical, Romantiek

Verenigde Staten 1953. Musical van Charles Walters. Met o.a. Leslie Caron, Mel Ferrer, Zsa Zsa Gabor, Jean-Pierre Aumont en Amanda Blake.

Het zestienjarige dakloze weesje Lili (Caron) wordt opgenomen door de spelers van een marionettentheatertje dat onder leiding staat van Ferrer. Ze trekken langs kermissen. Caron wordt verliefd op Aumont, die haar niet ongenegen is, maar hij is getrouwd met Gabor. Als Aumont de troep verlaat, bemerkt Ferrer dat Caron smoor is op Aumont, en hij probeert daaraan een eind te maken, met als gevolg dat Caron wegloopt. Middels een poppenvoorstelling maakt hij Caron de realiteit duidelijk. Een vertederende film met prachtige choreografie en uitmuntend spel van Caron. Het liedje 'Hi Lili, Hi Lo' is door de film heel bekend geworden.

The Wild North

1952 | Avonturenfilm, Actiefilm, Western, Romantiek

Verenigde Staten 1952. Avonturenfilm van Andrew Marton. Met o.a. Stewart Granger, Cyd Charisse, Wendell Corey, J.M. Kerrigan en Ray Teal.

In het hoge noorden van Canada wordt een trapper (Granger) ten onrechte verdacht van moord. Na een achtervolging door de wildernis wordt hij ingerekend door een Mountie (Corey). Vervolgens moet het stel samen zien te overleven in het koude niemandsland, wat de nodige avonturen oplevert. En romantiek, in de vorm van een knappe indianenvrouw (Charisse). De aankondigingen vatten het destijds zo samen: 'Wild rapids! Wild wolf attack! Wild avalanche! Wild love!' Het is maar net wat je wild noemt natuurlijk, maar met wat nostalgische goede wil valt er best te genieten van deze brave avonturenfilm.

The Red Badge of Courage

1951 | Historische film, Drama, Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1951. Historische film van John Huston. Met o.a. Audie Murphy, Bill Mauldin, John Dierkes, Royal Dano en Arthur Hunnicutt.

Murphy (in het werkelijke soldatenleven een held uit de oorlog) moet in dit Burgeroorlogdrama op de vlucht slaan, maar hij revancheert zich als een held. Naar het boek van Stephen Crane verfilmd, maar door MGM totaal kapotgesneden. Tegen Hustons wil werd de film teruggebracht naar nauwelijks een uur speeltijd. MGM wilde actie en dat zit er nu in; het is echter ten koste van de diepgang gegaan. Desondanks is het een klein meesterwerk.

To Please a Lady

1950 | Komedie, Romantiek, Drama, Actiefilm

Verenigde Staten 1950. Komedie van Clarence Brown. Met o.a. Clark Gable, Barbara Stanwyck, Adolphe Menjou, Roland Winters en Will Geer.

Een onopvallend liefdesverhaal over journaliste Regina Forbes (Stanwyck) en fanatieke autocoureur Mike Brannan (Gable). Het scenario is van Barre Lyndon en Marge Decker. Het camerawerk is van Harold Rosson.

The Secret Garden

1949 | Familiefilm, Drama

Verenigde Staten 1949. Familiefilm van Fred M. Wilcox. Met o.a. Margaret O'Brien, Herbert Marshall, Dean Stockwell, Gladys Cooper en Elsa Lanchester.

Verheffende jeugdfilm rond een weesmeisje dat haar opstandigheid verliest dankzij de louterende werking van opbloeiende natuur, vriendschap en familiebanden. Kindsterretje Margaret O'Brien (1937) speelt de rol zeer theatraal maar het verhaal over verwaarloosde kindertjes die de overwoekerde tuin opknappen van de overleden vrouw van rouwende oom/broodheer/vader leent zich uitstekend voor het betere schmierwerk. Filmmaker Wilcox (regisseur van de oorspronkelijke Lassie-films 1, 3 en 4) baseerde zijn werk op het boek van Frances Hodgson Burnett, een kinderboek dat nog altijd op de leesplank staat van jonge kinderen in Engelstalige landen. In zwart-wit en Technicolor.

The Great Sinner

1949 | Drama

Verenigde Staten 1949. Drama van Robert Siodmak. Met o.a. Gregory Peck, Ava Gardner, Melvyn Douglas, Walter Huston en Ethel Barrymore.

1860. Op weg naar Parijs stapt de Russische schrijver Peck uit in Wiesbaden, op uitnodiging van de mysterieuze generaalsdochter Gardner. Hij ontdekt dat zij bezeten is door het spel, evenals haar vader Huston. Hij wil haar genezen maar komt tot de ontdekking dat ze eigenlijk door haar schulden al het eigendom is van casino-baas Douglas. Om haar te kunnen vrijkopen begint ook Peck te spelen, en na aanvankelijke winst blijkt ook hij bezeten door de gokkoorts. Vergezocht en niet overtuigend melodrama, dat wordt gered door het fantastische spel van een aantal schitterende acteurs. Het scenario van Ladislas Fodor en Christopher Isherwood is gebaseerd op een vrije interpretatie door Fodor en René Fülöp-Miller van Dostoievsky's De Speler. Fotografie van George Folsey. De score van Bronislau Kaper werd gedirigeerd door André Previn.

That Forsyte Woman

1949 | Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1949. Drama van Compton Bennett. Met o.a. Errol Flynn, Greer Garson, Walter Pidgeon, Robert Young en Janet Leigh.

Overdadig Victoriaans drama met prima acteurs en prachtige kostuums, waarvoor een Oscar werd uitgereikt. De levenslustige echtgenote van puissant rijke Soames Forsyte wordt uit frustratie over diens Victoriaanse terughoudendheid verliefd op een jonge architect.

Malaya

1949 | Oorlogsfilm, Avonturenfilm, Thriller, Drama

Verenigde Staten 1949. Oorlogsfilm van Richard Thorpe. Met o.a. Spencer Tracy, James Stewart, Valentina Cortese, Sydney Greenstreet en John Hodiak.

Een routineus WO II drama dat in de Stille Oceaan speelt; het gaat over pogingen van de geallieerden om rubber weg te smokkelen. De goede rolverdeling redt het niet door het zeer matige scenario van Frank Fenton naar een verhaal van Manchester Boddy. Camerawerk van George Folsey.

Homecoming

1948 | Oorlogsfilm, Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1948. Oorlogsfilm van Mervyn LeRoy. Met o.a. Clark Gable, Lana Turner, Anne Baxter, John Hodiak en Ray Collins.

Gable en Turner hebben een opwindende WO II-romance in de loopgraven, maar 113m is een hele zit voor zo'n druilerig drama. Een van Gables mindere films.

B.F.'s Daughter

1948 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1948. Drama van Robert Z. Leonard. Met o.a. Barbara Stanwyck, Van Heflin, Charles Coburn, Richard Hart en Keenan Wynn.

Stanwyck als dominerende rijkelui's dochter die het huwelijk van de anti-kapitalistische professor Heflin ruïneert. Een desastreuze film, naar de roman van J.P. Marquand. De film kan gekenmerkt worden als een 'socio-exploitation'-werkje, dat handig probeerde in te haken op de na-oorlogse socialistische gezindheid van het publiek, door toespelingen op de bittere ervaringen van de depressie-jaren in de V.S. die vooral gekenmerkt werden door grote werkloosheid en armoede.

Act of Violence

1948 | Drama, Thriller, Film noir

Verenigde Staten 1948. Drama van Fred Zinnemann. Met o.a. Van Heflin, Robert Ryan, Janet Leigh, Mary Astor en Phyllis Thaxter.

De kreupele, verbitterde Ryan gaat op zoek naar Heflin, de man die tijdens de oorlog in een krijgsgevangenenkamp zijn mensen verraadde. Een adembenemend spannende 'kleine' film, die door de ontvangst bij het publiek destijds 'groot' werd. Het verhaal wordt in een razend ritme verteld, en op het sentimentele einde na zit er geen enkel zwak punt in de film. Heflin en Ryan schitteren in hun rol, maar ook sympathieke prostituée Astor steelt een deel van de show. Het sterk realistische scenario van Robert I. Richards is gebaseerd op een verhaal van Collier Young. Prachtige fotografie van Robert Surtees.

Song of Love

1947 | Drama, Muziek, Biografie

Verenigde Staten 1947. Drama van Clarence Brown. Met o.a. Katharine Hepburn, Paul Henreid, Robert Walker, Henry Daniell en Leo G. Carroll.

Een chique, maar traag melodrama over Clara Schumann (Hepburn), haar man de componist Robert Schumann (Henreid) en hun vriend de componist Johannes Brahms (Walker). Scenario van Ivan Tors, Irmgard von Cube en Allen Vincent naar het toneelstuk van Bernard Schuber en Mario Silva. Camerawerk van Harry Stradling. Speelt in de periode 1840-60.

High Wall

1947 | Misdaad, Drama, Thriller

Verenigde Staten 1947. Misdaad van Curtis Bernhardt. Met o.a. Robert Taylor, Audrey Totter, Herbert Marshall, Dorothy Patrick en H.B. Warner.

Nadat hij in de oorlog gewond raakte, lijdt de ex-piloot Taylor aan een trauma waarbij hij af en toe afwezig is. Hij wordt ervan verdacht zijn vrouw vermoord te hebben. Hij bekent en wordt opgenomen in een psychiatrische inrichting. De openbare aanklager vreest dat hij hem tijdelijk krankzinnig zal moeten verklaren. De jonge vrouwelijke arts Totter trekt zich zijn lot aan. Tijdens de behandeling beseft Taylor dat hij zijn vrouw onmogelijk vermoord kan hebben. Hij vlucht uit de kliniek om de ware moordenaar te ontmaskeren. Niet erg overtuigend melodrama dat door enkele sterke acteerprestaties nog juist te pruimen valt. De suspense wordt goed opgedreven. Geschreven door Sydney Boehm en Lester Cole en in beeld gebracht door Paul C. Vogel.

Green Dolphin Street

1947 | Romantiek, Drama, Komedie, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1947. Romantiek van Victor Saville. Met o.a. Lana Turner, Van Heflin, Donna Reed, Richard Hart en Frank Morgan.

Sophie an Edmund waren verliefd, maar Edmund vertrok toen Sophie door haar ouders gedwongen werd te trouwen met de rijke Octavius. Jaren later keert Edmund terug met William, zijn zoon. William en Sophie's dochter, Marguerite, worden ook verliefd op elkaar. Marguerite's zus, Marianne, is ook verliefd op William. Timothy, een meubelmaker, is verliefd op Marianne. Als William per ongeluk een man vermoord, helpt Edmund hem ontsnappen naar Nieuw Zeeland. Daar ontmoet hij William die weggelopen is uit de marine. Samen beginnen ze een succesvolle zaak. Als hij op een nacht erg dronken is, schrijft William een brief aan Octavius. Hij eist dat hij mag trouwen met zijn dochter. Omdat hij dronken is vraagt hij per ongeluk om de hand van Marianne.

Cynthia

1947 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1947. Drama van Robert Z. Leonard. Met o.a. Elizabeth Taylor, George Murphy, S.Z. Sakall, Mary Astor en Gene Lockhart.

Suikerzoete film over ziek meisje Taylor dat een uitlaatklep vindt in muziek; verspilling van goede acteurs. Scenario van Charles Kaufman en Harold Buchmandie het toneelstuk van Vina Delmar The Rich, Full Life bewerkten. Camerawerk van Charles Schoenbaum.

The Stranger

1946 | Thriller, Film noir, Mysterie, Drama

Verenigde Staten 1946. Thriller van Orson Welles. Met o.a. Orson Welles, Edward G. Robinson, Loretta Young, Richard Long en Martha Wentworth.

Welles' derde film - vijf jaar na Citizen Kane gedraaid - wordt wel z'n minst geslaagde genoemd, maar is niettemin een prettige thriller met fraaie film noir-elementen. Robinson speelt een agent van de War Crimes Commission die in de Amerikaanse Midwest op zoek is naar een oorlogsmisdadiger. In het stadje Harper meent hij de man te herkennen die hij zoekt, een alomgerespecteerde geschiedenisleraar. The Stranger is niet alleen spannend maar biedt ook een intrigerend portret van de oud-nazi die op vernuftige wijze de inwoners van Harper, inclusief zijn aanstaande vrouw, een rad voor ogen weet te draaien. Anthony Veiller baseerde zijn scenario op een verhaal van Victor Trivas en Decla Dunning.

The Secret Heart

1946 | Drama

Verenigde Staten 1946. Drama van Robert Z. Leonard. Met o.a. Claudette Colbert, Walter Pidgeon, June Allyson, Lionel Barrymore en Robert Sterling.

Allyson steelt de film. Ze is als jong meisje, geobsedeerd door de dood van haar vader, niet in staat haar stiefmoeder Colbert te accepteren. De film schept een onwezenlijke stemming en er wordt goed geacteerd. Een ongebruikelijke film, niet naar ieders smaak. Het scenario is van Whitfield Cook en Anne Morrison Chapin naar een verhaal van Rose Franken en William Brown Meloney. Het camerawerk is van George Folsey.

Courage of Lassie

1946 | Familiefilm, Oorlogsfilm, Drama, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1946. Familiefilm van Fred M. Wilcox. Met o.a. Elizabeth Taylor, Frank Morgan, Selena Royle, Tom Drake en George Cleveland.

Held van de film is Bill, een nazaat van de originele Lassie, die in het wild opgroeide. Na een aanval van een wolf te hebben doorstaan, wordt hij verzorgd door Taylor. Het dier wordt getraind door een legereenheid en zal uiteindelijk een omsingeld regiment redden, maar dat laat zijn sporen na. Verdere avonturen van de beroemdste aller collies, met de dramatiek, sentimentaliteit en humor die de reeks kenmerken. Het enige dat de hond niet kan is praten, voor de rest zijn zijn mogelijkheden onbeperkt. De toen dertien-jarige Miss Taylor werd op slag de lieveling van het volk. Het scenario van Lionel Hauser blinkt niet uit door originaliteit maar was, zeker in die tijd, onderhoudend en ontspannend. Hedendaagse kinderen zullen het moeilijker hebben deze onzin te slikken. Knappe kleurenbeelden van Leonard Smith. Romantische score van Bronislau Kaper. Gevolgd door een reeks sequels.

Without Love

1945 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1945. Komedie van Harold S. Bucquet. Met o.a. Spencer Tracy, Katharine Hepburn, Lucille Ball, Keenan Wynn en Carl Esmond.

Tracy en Hepburn deden het samen nog nooit zo leuk, maar het scenario van Donald Ogden Stewart laat hen in de steek. Een uitvinder en een weduwe gaan een verstandshuwelijk aan omdat dit goed uitkomt, maar worden later ook nog verliefd. Wynn en Ball zijn prima in de bijrollen. Naar het blijspel van Philip Barry. Camerawerk van Karl Freund.

Mrs. Parkington

1944 | Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1944. Drama van Tay Garnett. Met o.a. Greer Garson, Walter Pidgeon, Edward Arnold, Gladys Cooper en Agnes Moorehead.

De kordate Garson heeft vergaande ambities, huwt de gefortuneerde maar huiselijk aangelegde Pidgeon en beklimt de sociale ladder. Een lange maar verzorgde smartlap. Robert Thoeren en Polly James bewerkten een roman van Louis Bromfield tot scenario. Het camerawerk is van Joseph Ruttenberg.

Gaslight

1944 | Drama, Thriller

Verenigde Staten 1944. Drama van George Cukor. Met o.a. Ingrid Bergman, Charles Boyer, Joseph Cotten, Dame May Whitty en Angela Lansbury.

In deze sfeervolle klassieker trouwt Paula Alquist (Bergman) met Gregory Anton (Boyer). Ze trekken in het huis van haar recent overleden tante. Al snel gebeuren er geheimzinnige dingen, lampen beginnen onverklaarbaar zwakker te branden, ze hoort vreemde geluiden. Volgens haar man verbeeldt ze zich dingen, en ze begint aan zichzelf te twijfelen. Gelukkig krijgt ze hulp van Brian Cameron (Cotton). Zeer sfeervolle thriller is gebaseerd op een toneelstuk, wat te zien is, maar allerminst stoort. Veel mooie zwart/wit opnamen van mistig Londen. Bergman won een Oscar voor haar rol.

Whistling in Brooklyn

1943 | Komedie, Mysterie

Verenigde Staten 1943. Komedie van S. Sylvan Simon. Met o.a. Red Skelton, Ann Rutherford, Jean Rogers, 'Rags' Ragland en Ray Collins.

Voor de derde (en laatste) maal zien we Skelton als radio- speurder `The Fox`, in een aflevering die veel beter is dan de voorgaande, WHISTLING IN DIXIE. Achtervolgd door zowel een stel moordenaars als de politie, die hem (uiteraard) van moord verdenkt, doet hij zich voor als baseball-speler (bij de Brooklyn Dodgers, met de echte spelers) om alles tot een goed einde te brengen. Ook al komt Skelton's speelstijl als achterhaald over, toch zitten er in deze film een aantal leuke momenten. Niet echt spannend, maar best gezellig om naar te kijken. Scenario van Nat Perrin en Wilkie Mahoney. Camerawerk van Lester White.

The heaven body

1943 | Drama

1943. Drama van Alexander Hall. Met o.a. James Craig, Henry O'Neill, Fay Bainter, Hedy Lamarr en William Powell.

Voor de derde (en laatste) maal zien we Skelton als radio- speurder `The Fox`, in een aflevering die veel beter is dan de voorgaande, WHISTLING IN DIXIE. Achtervolgd door zowel een stel moordenaars als de politie, die hem (uiteraard) van moord verdenkt, doet hij zich voor als baseball-speler (bij de Brooklyn Dodgers, met de echte spelers) om alles tot een goed einde te brengen. Ook al komt Skelton's speelstijl als achterhaald over, toch zitten er in deze film een aantal leuke momenten. Niet echt spannend, maar best gezellig om naar te kijken. Scenario van Nat Perrin en Wilkie Mahoney. Camerawerk van Lester White.

The Cross of Lorraine

1943 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigde Staten 1943. Oorlogsfilm van Tay Garnett. Met o.a. Jean-Pierre Aumont, Gene Kelly, Richard Whorf, Joseph Calleia en Peter Lorre.

Na de rampzalige gevechten van mei 1940 brengen de Duitsers de gevangen Franse soldaten onder in heropvoedingskampen. Van de belofte dat ze zo snel mogelijk naar huis zullen worden gestuurd komt niets. Kelly en Aumont verzetten zich tegen hun bewakers en weigeren hun kameraden te verraden. Om hen heen verzamelen zich wat soldaten die vastbesloten zijn te ontsnappen, de frontlijn te overschrijden en zich bij het verzet te voegen. Typische anti- nazi-propagandafilm, gemaakt volgens de beste Hollywood- standaard, al kunnen de acteurs - afgezien van Aumont - moeilijk doorgaan voor Fransen. De decors zijn evenmin erg realistisch. Lorre is uitstekend als gemene nazi. Michael Kanin, Ring Lardner Jr., Alexander Esway en Robert D. Andrews baseerden hun scenario op een verhaal van Lilo Demert en Robert Aisner en op Hans Hebe's boek A Thousand Shall Live. Fotografie van Sidney Wagner.

Bataan

1943 | Oorlogsfilm, Drama, Actiefilm

Verenigde Staten 1943. Oorlogsfilm van Tay Garnett. Met o.a. Robert Taylor, George Murphy, Thomas Mitchell, Lloyd Nolan en Lee Bowman.

Realistisch drama rondom het beroemde WO-II-incident op Pacific Island; goede gevechtsscènes.

Above Suspicion

1943 | Oorlogsfilm, Thriller, Drama, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1943. Oorlogsfilm van Richard Thorpe. Met o.a. Joan Crawford, Fred MacMurray, Conrad Veidt, Basil Rathbone en Reginald Owen.

Crawford en MacMurray moeten op hun huwelijksreis spioneren voor de Britse Geheime dienst in Parijs tijdens WO II. Pure ontspanning, met Joan die de Nazi's de baas is. Het scenario is van Melville Baker, Patricia Coleman en Keith Winter naar een roman van Helen MacInnes. Het camerawerk is van Robert Planck.

Whistling in Dixie

1942 | Komedie, Mysterie

Verenigde Staten 1942. Komedie van S. Sylvan Simon. Met o.a. Red Skelton, Ann Rutherford, George Bancroft, Guy Kibbee en Rags Ragland.

Skelton kruipt opnieuw in de huid van 'The Fox', een amateur radio-detective. Een rol die hij creëerde in WHISTLING IN THE DARK. Hij is net in het huwelijk getreden met Rutherford en zo brengen ze hun wittebroodsweken door in het Zuiden van de V.S., waar ze natuurlijk terecht komen in allerlei vreemde spookachtige situaties. De film is plezierig, dankzij Skeltons rol, maar qua plot laat hij wel afweten. Een tekort aan leuke gags en een gemis aan echte spanningsmomenten, maken dat de film niet meer voldoet aan de eisen van moderne filmkijker. Scenario van Nat Perrin en Wilkie Mahoney. Camerawerk van Clyde DeVinna. Gevolgd door een derde sequel, WHISTLING IN BROOKLYN.

We Were Dancing

1942 | Komedie

Verenigde Staten 1942. Komedie van Robert Z. Leonard. Met o.a. Norma Shearer, Melvyn Douglas, Gail Patrick, Marjorie Main en Reginald Owen.

Een kitscherig verhaal over een prinses die er op haar verlovingsfeest met een ander vandoor gaat. Shearer en de haren proberen er nog wat van te maken. Tevergeefs. Ava Gardners eerste film. Het scenario is van Claudine West, Hans Rameau en George Froeschel naar een toneelstuk van Noel Coward. Het camerawerk is van Robert Planck.

Somewhere I'll Find You

1942 | Musical, Oorlogsfilm, Drama, Komedie

Verenigde Staten 1942. Musical van Wesley Ruggles. Met o.a. Lana Turner, Clark Gable, Robert Sterling, Reginald Owen en Lee Patrick.

Turner en Gable zijn onwaarschijnlijk als oorlogscorrespondenten in WO II, maar hun liefdesscènes tussen de gevechten door mogen er wezen.

Keeper of the Flame

1942 | Drama

Verenigde Staten 1942. Drama van George Cukor. Met o.a. Spencer Tracy, Katharine Hepburn, Richard Whorf, Margaret Wycherly en Forrest Tucker.

Journalist Steven O`Malley (Tracy) krijgt opdracht over een Amerikaanse patriot die zo pas is overleden de levensgeschiedenis te schrijven, maar hij wil het ware verhaal schrijven. De film is wat zwaar op de hand en bij het weerzien te gedateerd: maar het thema van de ontmythologisering van een held die blind vereerd werd, blijft overeind. Hepburn is de weduwe van de man. Het scenario is van Donald Ogden Stewart naar een roman van I.A.R. Wylie, en men hoort de vage echo van CITIZEN KANE. Het camerawerk is van William Daniels.

Fingers at the Window

1942 | Mysterie, Horror, Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1942. Mysterie van Charles Lederer. Met o.a. Lew Ayres, Laraine Day, Basil Rathbone, Walter Kingsford en Miles Mander.

Vermakelijk mysterie over Ayres en Day die een maniakale moordenaar opsporen, die een aantal moorden pleegt met een bijl op een vrijwel geniale wijze. Scenario van Rose Caylor en Lawrence P. Bachmann. Camerawerk van Harry Stradling en Charles Cawton.

Two-Faced Woman

1941 | Komedie

Verenigde Staten 1941. Komedie van George Cukor. Met o.a. Greta Garbo, Melvyn Douglas, Constance Bennett, Roland Young en Robert Sterling.

Deze luchtige film gaat over tijdschriftenuitgever Larry Blake (Douglas), die tijdens een ski-vakantie Karin (Garbo) leert kennen. Ze worden verliefd en dan wordt hij teruggeroepen naar New York. Als hij niet terugkomt, wordt Karin ongerust over de idylle en reist af naar de grote stad, waar ze aanklopt bij Larry en zich uitgeeft voor haar (niet bestaande) tweelingzuster. Ze gaan samen naar het wintersportoord om zuslief op te zoeken. De rest laat zich raden. Garbo die niet zo in deze rol past, sloot haar filmcarrière af met deze film, die geweldig flopte.

Rage in Heaven

1941 | Mysterie

Verenigde Staten 1941. Mysterie van W.S. Van Dyke. Met o.a. Robert Montgomery, Ingrid Bergman, George Sanders, Lucile Watson en Oskar Homolka.

Teleurstellend verhaal naar de roman van James Hilton over de geestelijk gestoorde eigenaar van een staalfabriek die een dubbel zelfmoordplan beraamt. Speelt in Engeland. Scenario van Christopher Isherwood en Robert Thoeren. Camerawerk van Oliver T. Marsh.

Johnny Eager

1941 | Drama, Thriller

Verenigde Staten 1941. Drama van Mervyn Le Roy en Mervyn LeRoy. Met o.a. Robert Taylor, Lana Turner, Edward Arnold, Van Heflin en Robert Sterling.

Sociologie-studente Lisbeth (Turner) ontmoet de genadeloze gangsterleider Johnny Eager (Taylor) en wordt verliefd op hem. Haar vader, aanklager John Benson Farrell (Arnold), waarschuwt haar voor diens slechte reputatie. Deze vurige liefdesgeschiedenis speelt zich af in de benevelde sfeer van de onderwereld. Destijds een groot kassucces, maar nu een hopeloos verouderd en ongeloofwaardig verhaal. Niettemin uitstekend gemaakt en Taylor speelde zelden een betere rol, ook al werd Heflin als zijn immer dronken vriend de ster van de film. Deze hield een Oscar over aan de prent. Het melodramatische scenario is van John Lee Mahin en James Edward Grant. Aan de camera stond Harold Rosson.

Dr. Kildare's Wedding Day

1941 | Drama

Verenigde Staten 1941. Drama van Harold S. Bucquet en Harold Bucquet. Met o.a. Lew Ayres, Lionel Barrymore, Laraine Day, Red Skelton en Fay Holden.

Dr. Kildare`s verloofde (Day voor wie MGM andere en grotere plannen had) wordt getroffen door een tragedie. Een buitengewoon zwartgallige aflevering uit de serie. Gelukkig zorgt Skelton zo nu en dan voor een komische noot. Ex-DICK TRACY-ster Ralph Byrd is de politieman. Het scenario is van Willis Goldbeck en Harry Ruskin naar een verhaal van Ormond Ruthven en Lawrence Bachmann. Het camerawerk is van George Folsey. Zie ook: Dr. Kildare/Dr. Gillespie serie.

Comrade X

1940 | Komedie, Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1940. Komedie van King Vidor. Met o.a. Clark Gable, Hedy Lamarr, Felix Bressart, Oskar Homolka en Eve Arden.

Gegeven dat op NINOTCHKA lijkt met Amerikaan Gable die de ijzige Russin Lamarr opwarmt (zij is conductrice op een tram). Kunstmatig romanceverhaal overtuigt nergens.

Everybody Sing

1938 | Musical, Komedie

Verenigde Staten 1938. Musical van Edwin L. Marin. Met o.a. Allan Jones, Judy Garland, Fanny Brice, Reginald Owen en Billie Burke.

Schelle musical met een stom verhaal en songs die je meteen weer kunt vergeten. Goede acteurs, die echter moeten knokken met het zwakke materiaal over een krankzinnige familie die betrokken raakt bij het opzetten van een show. Na de luide finale kun je een vervolg verwachten met de titel: EVERYBODY SHUT UP. Of iedereen nú zijn mond wil houden. Scenario van Florence Ryerson en Edgar Allen Woolf. Camerawerk van Joseph Ruttenberg.

A Day at the Races

1937 | Familiefilm, Komedie, Muziek

Verenigde Staten 1937. Familiefilm van Sam Wood. Met o.a. Groucho Marx, Harpo Marx, Chico Marx, Allan Jones en Maureen O'Sullivan.

Groucho is Dr. Hackenbush die de ingebeelde zieke Dumont komt behandelen; veel klassieke sc[KA2]enes (Chico die aan Groucho racetips verkoopt, enzovoort), maar niet het succes van A NIGHT AT THE OPERA vanwege minder opwindende muziek en nevenintrige. Scenario van Robert Pirosh, George Seaton en George Oppenheimer. Camerawerk van Joseph Ruttenberg.

Les nuits moscovites

1934 | Drama

Frankrijk 1934. Drama van Alexis Granowsky. Met o.a. Annabella, Harry Baur, Pierre Richard-Willm, Spinelly en Germaine Dermoz.

1916. WO I woedt in alle hevigheid. In een militair hospitaal in Moskou leert verpleegster Natacha Kovrine (Annabella) kapitein Ignatoff (Richard-Willm), een jonge officier kennen, die gewond is. Ze worden verliefd, maar ze is al verloofd met de veel oudere, maar rijke graanhandelaar Piotr Brioukow (Baur). Als Ignatoff begrijpt dat ze aan een ander toebehoort, verdwijnt hij geruisloos. Later wordt kapitein Ignatoff beschuldigd van spionage, maar de ridderlijke getuigenis van Brioukow redt hem van de strop. Een melodrama van jewelste, dat alleen nog maar interessant is vanwege de prachtige decors van André Andrejew en zeker niet vanwege het scenario van Hermann Kosterlitz die de pulproman van Pierre Benoit bewerkte. Het camerawerk was in handen van Franz Planer en Louis Née, en oogt nog steeds zeer goed. Baur was beslist niet in topvorm. Er werd tegelijkertijd een Engelstalige versie gedraaid onder de regie van Anthony Asquith met eveneens Baur, die zijn eigen rol speelde, Laurence Olivier, Penelope Dudley Ward en Robert Cochran. Deze film kwam in Engeland uit onder de titel MOSCOW NIGHTS en in Amerika als I STAND CONDEMNED.

Madame wünscht keine Kinder

1933 | Komedie

Oostenrijk/Duitsland 1933. Komedie van Hans Steinhoff. Met o.a. Georg Alexander, Liane Haid, Lucie Mannheim, Erika Glässner en Hans Moser.

Het scenario is van Billy Wilder en Max Kolpe, het succesvolle filmschrijversduo, naar de roman Madame ne veut pas d'enfants van Clément Vautel. Schlagers 'Nur sport' en 'Ich geh' nie von dir fort'. Het kersverse huisvrouwtje van dokter Alexander is een tennisfreak en wil niets van kindertjes krijgen en eten koken weten. Steinhoff filmde later de kwalijke HITLERJUNGE QUEX. In de Franstalige versie van deze film, MADAME NE VEUT PAS D'ENFANTS, speelden Marie Clory en Robert Arnoux.

Abenteuer am Lido

1933 | Muziek

Oostenrijk 1933. Muziek van Richard Oswald. Met o.a. Alfred Piccaver, S.Z. Sakall, Walter Rilla, Nora Gregor en Susi Lanner.

Een vroeger beroemde zanger, die zich verbitterd in een Italiaans dorpje heeft teruggetrokken, wordt ontdekt door een rijke Amerikaanse die voor zijn 'come-back' zorgt. De enige Oostenrijkse film waarin de in Wenen ongelooflijk populaire Engelse tenor van Spaanse afkomst, Piccaver is opgetreden onderscheidt zich o.a. door het ontbreken van een 'happy ending' van zijn soortgenoten. De liefde van de zanger voor zijn weldoenster wordt namelijk niet beantwoord.

Es wird schon wieder besser

1932 | Komedie

Duitsland 1932. Komedie van Kurt Gerron. Met o.a. Dolly Haas, Heinz Rühmann, Oskar Sima, Paul Otto en Fritz Grünbaum.

Een werkloze ingenieur wordt door de dochter van een autofabrikant aangereden en krijgt daardoor een vrouw èn een baan. Uitstekend door Gerron geregisseerd, speelt Rühman een van zijn beste rollen tot dan toe.

Die Große Attraktion

1931 | Muziek

Duitsland 1931. Muziek van Max Reichmann. Met o.a. Richard Tauber, Marianne Winkelstern, Margo Lion, Siegfried Arno en Ivan Koval-Samborsky.

Zanger Riccardo (Tauber) is directeur van een variet[KA1]e- gezelschap. Kitty, een danseresje (Winkelstern), wordt verliefd op hem, maar hij denkt alleen aan zijn vrouw, die een paar jaar geleden bij hem weggelopen is. Maar Kitty houdt vol: ze verbreekt haar contract met haar dansgroep, reist Riccardo achterna en slaagt erin een baantje te krijgen bij zijn gezelschap. Als Riccardo toevallig de vriend van zijn vrouw ontmoet (Kowal- Samborski) beseft hij dat zijn huwelijk nu echt verleden tijd is. Hij is vrij om de liefde van Kitty te beantwoorden. Houterig gedoe in een afgrijselijk langdradige film, die alleen overeind gehouden wordt door de vele muzikale intermezzi en de prachtige stem van Tauber (die ook producent van de film was).

Alraune

1930 | Sciencefiction, Horror

Duitsland 1930. Sciencefiction van Richard Oswald. Met o.a. Brigitte Helm, Albert Bassermann, Käthe Haack, Agnes Straub en Martin Kosleck.

De tweede keer dat Brigitte Helm de rol speelt van Alraune, de duivelse vrouw die de kunstmatig verwekte vrucht is van een hoer en een moordenaar. De eerste keer was in 1928 onder regie van Henrik Galeen. Helm was beroemd geworden door haar rol in Fritz Lang's SF-film METROPOLIS. In 1952 mocht Hildegard Knef de rol dunnetjes over doen.

'n Fijne Familie

1930 | Komedie, Muziek

Duitsland/Nederland 1930. Komedie van Max Obal. Met o.a. Valeska Stock, Fritz Kampers, Hermann Picha, Camilla Spira en Kees Pruis.

Een oorspronkelijke Duitse film met, voor de Nederlandse bioscopen, inlassen met Kees Pruis, zodat het hier als een Duits- Nederlands sprekende film gold. Het origineel verhaal over Berlijnse volkstuinbewegingen is DIE LUSTIGEN MUSIKANTEN met een oorspronkelijke lengte van 84 minuten. De cabaretscènes van Pruis kreeg Nederland dus als 'toegift'.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Bronislau Kaper op televisie komt.

Reageer