Gilbert Taylor (1914-2013): camera.
Er zijn 19 films gevonden.

A Hard Day's Night

1964 | Komedie, Muziek

Verenigd Koninkrijk 1964. Komedie van Richard Lester. Met o.a. John Lennon, Paul McCartney, George Harrison, Ringo Starr en Wilfrid Brambell.

Ondanks de haast - de Beatlemania moest immers maximaal worden benut - wisten regisseur Richard Lester en scenarist Alun Owen hun A Hard Day's Night op te schroeven tot een wervelende komedie rond het dito viertal. De film bestrijkt 36 volle uren waarin de Beatles zich met management en McCartney's opa per trein en auto naar een Londense televisiestudio begeven. Geschaduwd door gillende meisjes (echte fans) vermaken de vier zich met een niet aflatende reeks kwajongensgrappen in onder andere een nachtclub, een casino, een sportvereniging, een hotel, een politiebureau en natuurlijk de televisiestudio's zelf. Uiteraard is de film tot de rand gevuld met hits.

The Bedroom Window

1987 | Thriller, Misdaad

Verenigde Staten 1987. Thriller van Curtis Hanson. Met o.a. Steve Guttenberg, Elizabeth McGovern, Isabelle Huppert, Paul Shenar en Frederick Coffin.

De veelbelovende architect Guttenberg heeft een verhouding met Huppert, de verleidelijke vrouw van zijn baas. Op een regenachtige avond ziet Huppert vanuit het slaapkamerraam van Guttenberg hoe een jonge vrouw (McGovern) op brute wijze mishandeld wordt. Even later wordt een studente duidelijk door dezelfde persoon vermoord. Huppert durft niet naar de politie gaan. Inplaats van haar treedt Guttenberg op als getuige, maar hij slaagt er niet in de verdachte te identificeren. Hij komt terecht in een nachtmerrie van bloed en geweld. Spannende thriller die aanvankelijk zeer sterk overkomt, maar die naar het einde toe een opeenstapeling van onwaarschijnlijkheden wordt. Hanson baseerde zijn scenario op de roman The Witnesses van Anne Holden. Gil Taylor stond achter de camera. Gefilmd in J- D-C Scope.

Venom

1981 | Horror, Misdaad, Thriller

Verenigd Koninkrijk 1981. Horror van Piers Haggard. Met o.a. Klaus Kinski, Susan George, Oliver Reed, Nicol Williamson en Sarah Miles.

Internationaal misdadiger Jacques Müller (Kinski) poogt, samen met twee handlangers, een tienjarige jongen te ontvoeren wiens rijke ouders niet thuis zijn. De jongen is echter een liefhebber van exotische dieren, en hij heeft net van zijn opa een Zwarte Mamba gekregen, het dodelijkste reptiel ter wereld. Het beestje dwarsboomt de snode plannen. Aardige pulp vol zelfrelativerende humor. De beste B-acteurs werden ingehuurd, vooral Kinski is op z'n plaats in dit betere genrewerk. Het scenario vol plotgaten heeft zoveel vaart dat het niet moeilijk is om de vele onwaarschijnlijkheden te negeren. Dom, maar leuk.

Flash Gordon

1980 | Avonturenfilm, Sciencefiction

Verenigde Staten 1980. Avonturenfilm van Mike Hodges. Met o.a. Sam J. Jones, Melody Anderson, Max von Sydow, Ornella Muti en Timothy Dalton.

Verschrikkelijke natuurrampen bedreigen de aarde. Door vreemde energiegolven werd de maan uit haar baan gedreven. Volgens Dr. Zarkov (Topol) is een botsing met de aarde onvermijdelijk. Samen met zijn vrienden Flash Gordon (Jones) en Dale Arden (Anderson) vertrekt hij met zijn ruimteschip om te onderzoeken wie hier achter kan zitten. Overgeproduceerd SF- avontuur, dat doet terugverlangen naar de naïeve serials van destijds. Verbluffende special-effects van Glen Robinson en George Gibbs, maar een rommelig en niet overtuigend scenario van Lorenzo Semple, Jr. en Michael Allin, gebaseerd op de comic- strips van Alex Raymond. De popgroep Queen leverde een leuke rock-score, terwijl Howard Blake de actiescènes muzikaal ondersteunde. Muti als de boze prinses Aurora en Von Sydow als Ming hebben geen moeite om de rest van de rolverdeling weg te spelen. Het camerawerk is van Gil Taylor.

Escape to Athena

1979 | Oorlogsfilm, Actiefilm, Avonturenfilm, Komedie

Verenigd Koninkrijk 1979. Oorlogsfilm van George P. Cosmatos. Met o.a. Roger Moore, Telly Savalas, David Niven, Claudia Cardinale en Richard Roundtree.

Ontsnapping naar Athene is geclassificeerd als oorlogsfilm, vanwege het enigszins spannende WO II-verhaal rond de ontsnappingspoging van geallieerde krijgsgevangenen op een Grieks eiland (Rhodos). 'Grappige sterrenfilm' was duidelijker geweest, want de grote namen hebben net iets te veel lol voor een oorlogsfilm. Maar de ware attractie is een achtervolging door smalle steegjes met een zijspanmotor en een reguliere motor. De held van de film is het toen net uitgevonden steadicam-systeem, waardoor de camera de motoracties close-up en haarscherp in beeld krijgt. Lof voor de kundig toegepaste moderne filmtechniek.

Dracula

1979 | Horror, Romantiek

Verenigde Staten 1979. Horror van John Badham. Met o.a. Frank Langella, Laurence Olivier, Donald Pleasence, Kate Nelligan en Trevor Eve.

Mistige versie van Bram Stoker's klassieker met in de titelrol Frank Langella, die de rol eerder al met veel succes vertolkte op de Broadway-planken. De modieuze horroreffecten en misplaatste veranderingen aan het origineel zijn niet echt geslaagd te noemen, maar Langella sleept de kijker er doorheen. Gefilmd in Engeland. Het scenario is van Hamilton Deane. Het camerawerk is van Gilbert Taylor.

Star Wars - Episode IV: A New Hope

1977 | Sciencefiction, Avonturenfilm, Fantasy

Verenigde Staten 1977. Sciencefiction van George Lucas. Met o.a. Mark Hamill, Harrison Ford, Carrie Fisher, Peter Cushing en Alec Guinness.

Regisseur/scenarist Lucas kreeg zijn Star Wars bijna niet van de grond. De filmmaatschappij verwachtte dat zo'n film zou floppen. Dat viel erg mee. Star Wars IV leverde alleen in de VS al een dikke 460 miljoen dollar op. Er kwamen acht vervolgfilms, een aantal series, talloze boeken, speelgoed en nog veel meer, allemaal zeer lucratief. Ook de culturele invloed is niet te onderschatten. Bijna iedereen weet wat The Force is, kent Darth Vader en weet hoe een lightsaber klinkt. En ten slotte is A New Hope ook nog een aardige sf-film.

The Omen

1976 | Horror, Thriller

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk 1976. Horror van Richard Donner. Met o.a. Gregory Peck, Lee Remick, Billie Whitelaw, David Warner en Harvey Stephens.

Deze horrorfilm over de komst van de antichrist is bijna even spannend maar - een paar gruwelscènes daargelaten - minder bloederig dan het fameuze voorbeeld The Exorcist. Toch zijn er ook deze keer diverse sterfgevallen te betreuren, waaronder een zelfmoord tijdens een kinderfeestje. De veroorzaker van al dat naars is de Duivel zelf die de gedaante heeft aangenomen van het stiefzoontje van de Amerikaanse ambassadeur Robert Thorn (Peck), een complicatie die het knap lastig maakt om het Kwaad met wortel en tak uit te roeien. De rechtgeaarde horrorfan komt niets tekort, maar moet wel een hoop christelijk-apocalyptische rimram voor lief nemen. Oscar-winnende muziek van Jerry Goldsmith, met oa het genomineerde lied 'Ave Satani'.

Frenzy

1972 | Thriller

Verenigd Koninkrijk 1972. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. Jon Finch, Barry Foster, Alec McCowen, Vivien Merchant en Anna Massey.

Londen wordt geteisterd door een maniak die zijn vrouwelijke slachtoffers wurgt met een das. De aan lager wal geraakte ex-RAF-piloot Richard Blaney (Finch) is de hoofdverdachte, hij had stevige ruzie met zijn ex-vrouw, vlak voordat ze vermoord werd. Hij duikt onder, want de politie zoekt hem, maar hij is onschuldig. Door Hitchcock op 73-jarige leeftijd gemaakt, zijn eerste Engelse film in twintig jaar. De film doet sterk denken aan vroeger werk van de meester en is gegarneerd met geslaagde, macabere grappen. Scheutjes geweld en bloot werden toegevoegd om het publiek uit de jaren zeventig niet teleur te stellen.

Macbeth

1971 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1971. Drama van Roman Polanski. Met o.a. Jon Finch, Francesca Annis, Martin Shaw, Nicholas Selby en John Stride.

Nadat het Noorse leger verslagen is, keert Macbeth naar Schotland terug. Bezeten door machtswellust en aangemoedigd door zijn vrouw vermoordt hij de Schotse koning Duncan, waarna de zonen van de koning verdacht worden en op de vlucht slaan. Om zijn macht te bevestigen begaat Macbeth nog meer moorden, maar de geesten van de slachtoffers achtervolgen hem in zijn slaap en zijn vrouw pleegt zelfmoord. Langzamerhand begint de macht van de wrede koning af te brokkelen. (VM/VPRO Gids)

The Man Outside

1967 | Thriller

Verenigd Koninkrijk 1967. Thriller van Samuel Gallu. Met o.a. Van Heflin, Heidelinde Weis, Peter Vaughan, Pinkas Braun en Charles Gray.

Londen, jaren '70. Bill MacLean (Van Heflin), een in Londen gestationeerde geheim agent van de CIA wordt ontslagen als hij de onschuld van een van verraad beschuldigde vriend en collega wil bewijzen. Hij geeft echter niet op en zoekt contact met een Russische topagent (Braun), die over wil lopen en meer van de zaak afweet. Pretentieloze spionagethriller naar de roman 'Double agent' van Gene Stackleborg.

Cul-De-Sac

1966 | Komedie, Drama, Thriller

Verenigd Koninkrijk 1966. Komedie van Roman Polanski. Met o.a. Donald Pleasence, Françoise Dorleac, Lionel Stander, Jack MacGowran en Iain Quarrier.

Macabere komedie over twee gewonde misdadigers die een halfzacht ei van middelbare leeftijd en diens mooie jonge vrouw terroriseren. Niet geheel geslaagd, maar de goede acteurs en de stijlvolle regie maken het tot een succes en een blijvend drama. Er zijn versies van 103m in omloop.

Repulsion

1965 | Drama, Horror, Thriller

Verenigd Koninkrijk 1965. Drama van Roman Polanski. Met o.a. Catherine Deneuve, Ian Hendry, John Fraser, Patrick Wymark en Yvonne Furneaux.

De jonge Belgische Carole (Deneuve) woont bij haar zus in Londen. Ze walgt van seks en beschouwt elke man als een potentiële verkrachter, ook de minnaar van haar zus. Wanneer ze een tijdje het huis alleen heeft, slaan bij haar de stoppen door. Volgens velen is Repulsion een van de beste thrillers ooit. Hij komt wat traag op gang, met lange shots van Carole die stil voor zich uitstaart, gaandeweg wordt duidelijk dat ze een tijdbom is die op het punt staat te ontploffen. De zwart-witte overbelichte en onderbelichte beelden en het Barbiepop-uiterlijk van ijskoningin Deneuve dragen bij aan een onwerkelijke spanning.

Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb

1964 | Sciencefiction, Komedie

Verenigd Koninkrijk​/​​Verenigde Staten 1964. Sciencefiction van Stanley Kubrick. Met o.a. George C. Scott, Peter Sellers, Sterling Hayden, Jack Creley en Keenan Wynn.

In deze vlijmscherpe politieke satire, alom beschouwd als een van de beste filmkomedies aller tijden, besluit een maffe Amerikaanse generaal op eigen houtje nucleair geschut af te vuren op de Sovjet-Unie. Peter Sellers steelt de show in maar liefst drie rollen: die van de Amerikaanse president, een Britse kapitein en natuurlijk de dubieuze Duitse wetenschapper Dr. Strangelove. Dat Sellers meerdere rollen zou spelen was een eis van producent Columbia Pictures, die zeer gecharmeerd was van zijn veelzijdige optreden in Stanley Kubricks eerdere film Lolita.

A Prize of Arms

1961 | Misdaad, Thriller

Verenigd Koninkrijk 1961. Misdaad van Cliff Owen. Met o.a. Stanley Baker, Tom Bell, Helmut Schmid, John Phillips en David Courtney.

Baker werd als kapitein oneervol uit het leger ontslagen, omdat hij zich had ingelaten met de zwarte markt. Uit wraak besluit hij de soldij te roven van de troepen die in Suez gelegerd zijn. Daartoe raapt hij een onwaarschijnlijk team van mannen bij elkaar. Hij voert zijn plannen met militaire precisie uit. De ontknoping is verrassend. Een effectieve, onderhoudende kleine film met goede rollen van Baker en Bell.

Ice Cold In Alex

1958 | Actiefilm, Avonturenfilm, Thriller, Oorlogsfilm

Verenigd Koninkrijk 1958. Actiefilm van J. Lee Thompson. Met o.a. John Mills, Sylvia Syms, Anthony Quayle, Harry Andrews en Diane Clare.

Psychologisch oorlogsdrama dat knap in elkaar zit over een Engelse ambulance-officier, twee verpleegsters en een Duitse soldaat die in de Afrikaanse woestijn met elkaar moeten optrekken als ze tijdens de gevechtshandelingen achter de linies geraken. Ze willen Alexandria bereiken, waar Engelsen een marinebasis hebben, maar de troepen van veldmaarschalk Rommel zijn nog steeds heer en meester in de woestijn. Er blijkt echter een verrader onder hen te zijn. Zeer spannend en de titel slaat op het koude biertje dat ze elkaar beloven als ze eenmaal veilig en wel in Alexandria zullen zijn. Bekroond met de prijs van de internationale kritiek op het filmfestival van Berlijn. Het scenario is van T.J. Morrison en Christopher Landon naar diens roman. Het camerawerk is van Gilbert Taylor. Mono.

Woman in a Dressing Gown

1957 | Romantisch drama

Verenigd Koninkrijk 1957. Romantisch drama van J. Lee Thompson. Met o.a. Yvonne Mitchell, Anthony Quayle, Sylvia Syms, Andrew Ray en Carole Lesley.

De opgewekte, slonzige Amy (Yvonne Mitchell) woont samen met haar knullige man Jim (Anthony Quayle) en zoontje Brian. De drie leiden een prettig bestaan in een Engels stadje in de jaren vijftig, maar wanneer Jim verliefd wordt op een jongere collega (Sylvia Syms) ontstaan er scheurtjes in de relatie. Het echtscheidingsdrama dat volgt is qua toon, setting en dialoog nogal gedateerd - het draait wel heel erg om het geluk van de man, terwijl hij degene is die zijn vrouw om de tuin leidt - maar weet tegelijkertijd een volwassen beeld neer te zetten van de verschillende kanten van een stukgelopen huwelijk. Bovendien valt het creatieve camerawerk te prijzen en zijn de acteurs goed in vorm.

Seagulls over Sorrento

1954 | Drama, Thriller, Sciencefiction, Oorlogsfilm

Verenigd Koninkrijk 1954. Drama van John Boulting en Roy Boulting. Met o.a. Gene Kelly, John Justin, Bernard Lee, Jeff Richards en Patric Doonan.

Een Amerikaanse marine-wetenschapper moet een man vervangen die omgekomen is in een geheime experimentele explosie. Gene Kelly heeft de leiding over een goed team van mensen in deze effectieve thriller. Amerikaanse titel: CREST OF THE WAVE.

Seven Days to Noon

1950 | Thriller, Actiefilm

Verenigd Koninkrijk 1950. Thriller van John Boulting en Roy Boulting. Met o.a. Barry Jones, Olive Sloane, André Morell, Sheila Manahan en Hugh Cross.

Professor Willingdon (Jones) die zich bezighoudt met atoomonderzoek, slaat door. Hij gijzelt een hele stad, en niet de kleinste: Londen. Als niet op zijn verzoek wordt ingegaan, dreigt hij de Britse hoofdstad binnden de gestelde termijn uit de titel in de lucht te laten vliegen. Bijzonder spannende thriller, waar je van het begin tot het einde ademloos naar kijkt. De film werd meermaals geïmiteerd en lijkt nu lang niet meer zo origineel als toen hij voor het eerst op het grote scherm verscheen. Sterk spel van vrijwel de hele cast. Een verdiende Oscar ging naar het verhaal van Paul Dehn en James Bernard, die het vervolgens samen met Frank Harvey en Roy Boulting omwerkten tot een scenario. Uitstekende fotografie van Gilbert Taylor.