Nicole Courcel (1931-2016): cast.
Er zijn 43 films gevonden.

Les cinq dernières minutes : Deuil à Cognac

1995 | Misdaad

Frankrijk 1995. Misdaad van Jean-Jacques Kahn. Met o.a. Pierre Santini, Pierre Hoden, Nicole Courcel, François Chaumette en Philippe Morier-Genoud.

Commissaris Massard (Santini) wil eens een rustig avondje doorbrengen met een goede vriend die burgemeester van Cognac is. Zoals dat meestal gaat met politiemannen in hun vrije tijd, maakt een telefoontje een einde aan de voorgenomen rust. De eigenaar van de cognac-kelders van Vayrac is vermoord. Het is algemeen bekend dat het slachtoffer en keldermeester die zijn stiefvader opvolgde, steeds weigerde om de wijngaarden aan de bekende cognac-huizen te verkopen. Dat zou een motief kunnen zijn, maar verder staat commissaris Massard voor een raadsel. Een ontspannende policier waarin niets sensationeel gebeurt, maar die toch doorlopend blijft boeien met een interessante intrige, met de nodige onverwachte wendingen. Het scenario werd geschreven door France Bourgeois, Laurence Fructus en Pierre Pauquet. Fotografie is van Serge Palatsi. Om van te genieten bij een goed glas cognac.

La milliardaire

1991 |

Frankrijk 1991. Jacques Ertaud. Met o.a. Nicole Courcel, Judith Magre, Bernard Fresson, Klaus Grundberg en Philippe Rouleau.

Men zou deze produktie als `zakenfilm` kunnen betitelen. De film verhaalt over de talrijke verwikkelingen rond het personage van de miljardaire Ir[KA2]ene Aubrac (Courcel) en heeft als hoofdthema Geld met een grote G: race om een industrieel imperium, redding van een bedreigde holding, duistere financiële operaties, tussenkomst van een 'Zuid-Amerikaanse' dictator, vertrouwde raadsmannen op de achtergrond, verloren contracten, etc.. Deze hele santekraam werd geregisseerd door een ex-cineast die een zeer invloedrijke tv-maker is geworden: men heeft hem dus de nodige middelen gegeven, maar het is niets meer dan een handige fabrikatie. Zeker, miljardairs bestaan, maar in een tijd dat het openbare bod voor overname van bedrijven in de mode is, zal deze film een groot, niet erg ontwikkeld publiek trekken. Degenen die daarentegen verstand hebben van zaken doen, lopen een grote kans in lachen uit te barsten, zo is alles in deze miniserie teruggebracht naar stereotiepen. Wij hebben het sterke vermoeden dat de Franse socialistische regering achter de politieke afstandsbediening van deze produktie zit. De acteurs zijn goed, dus laten we barmhartig zijn en zeggen dat de film bijna GEMIDDELD is.

La Milliardaire: Quand la fiction rejoint la sinistre réalité!

1991 | Avonturenfilm

Frankrijk 1991. Avonturenfilm van Jacques Ertaud. Met o.a. Nicole Courcel, Judith Magre, Bernard Fresson en Klaus Grunberg.

Godzijdank het laatste deel van de serie [KL]La Milliardaire[KLE]. De eigenaar van een chemische fabriek maakt in het grootste geheim gifgas voor een dictator uit het Midden- Oosten. Hij heeft besloten met de produktie te stoppen, maar de tiran bedreigt hem met de dood, en er blijft nog maar [KA1]e[KA1]en oplossing over: de verkoop van zijn fabriek. De onnozelheid (of het cynisme) bij Antenne 2 is dusdanig, dat deze tv-zender het klaarspeelde deze onzin in een tijd dat de Golfoorlog volop gaande was uit te zenden. Tja, en de acteurs kunnen er ook niets meer aan veranderen. Minder dan

Madame Bovary, Deuxième partie.

1989 | Drama, Historische film

Frankrijk 1989. Drama van Pierre Cardinal. Met o.a. Nicole Courcel, Jean Bouise, André Dussollier en Claude Giraud.

De tweede aflevering over Madame Bovary bewerkt door Georges Neveux naar de oorspronkelijke roman van Flaubert, die een scherpe kroniek van het bestaan van alledag maakte.

Les deux virus

1989 |

Frankrijk 1989. Bruno Gantillon. Met o.a. Patrick Fierry, Jean-Claude Brialy, Gérard Blain, Ambre Thiaw en Eugenius Priwieziencew.

Wetenschappelijke spionage naar dodelijke virussen als oorlogswapen staat centraal in deze pilot voor de tv-serie Nemours. Fierry in de heldenrol als biologisch onderzoeker die zich wil wreken op de moordenaars van zijn vrouw. Gantillon bracht, dertig jaar na LE BEAU SERGE, Brialy en Blain voor het eerst opnieuw samen. Ze spelen rivaliserende wetenschappers.

Non-lieu

1981 | Drama, Misdaad, Thriller

Frankrijk 1981. Drama van Bruno Gantillon. Met o.a. Charles Denner, Michael Lonsdale, Nicole Courcel, Bertrand Bonvoisin en Raymond Bussières.

Een onderzoeksrechter - die klassejustitie aan den lijve heeft ondervonden - bijt zich hardnekkig vast in zijn verdenking van een 'luxe' chirurg, die in de omgeving van de wurgmoord op een jong meisje wordt beticht en een onjuiste getuigenverklaring heeft afgelegd. Dit op de realiteit gebaseerde verhaal werd een tv-film met mengsel van feiten en fictie, dat bij de uitzending tot een schandaal en protesten bij de nabestaanden van het slachtoffer leidde. Boeiend gemaakt en zeer goed geacteerd, al resulteerden lengte en dramaturgie van de vier losse episodes in een serie valse sporen en verdenkingen, die bij de ontknoping niet meer dan loze tijdvulling blijken te zijn geweest.

L' Esprit de famille

1978 | Komedie

Frankrijk 1978. Komedie van Jean-Pierre Blanc. Met o.a. Michel Serrault, Nicole Courcel, Pascale Rocard, Sylvain Joubert en Laurence de Monaghan.

Het gezin van een arts heeft vier opgroeiende, dwarse dochters, van wie vooral de 17-jarige, met romantische en literaire ambities, voor verwarrende problemen zorgt. Deze brave bourgeois-komedie verspilt het talent van Serrault en Courcel en de frisheid van de jonge actrices in verrassingsloos scenario, terwijl de eerdere kracht van Blanc toch in een cynische en tegendraadse schrijftrant lag. De matte filmische vormgeving biedt evenmin compensatie. Dat de jongste dochter een fan is van de Nederlandse zanger Dave, is aanleiding voor een lang en overbodig muzikaal gastoptreden.

Thomas

1975 | Drama, Biografie

Frankrijk 1975. Drama van Jean-François Dion. Met o.a. Nicole Courcel, Michel Bouquet, Patrick Lemauff, Christine Boisson en Laurence de Monaghan.

Eerste (en tot op heden laatste) lange speelfilm t.w. een bittere, rechtlijnige en zorgvuldig uitgewerkte vertelling over het thema van de laatste tienerjaren, beleefd door een burgermanszoon uit de provincie. Zijn ouders zijn gescheiden en van zijn twee vriendinnen komt er een op tragische wijze aan haar einde. Dan is hij volwassen. Een gevoelig, erg boeiend en realistisch meesterwerk dat voor een belangrijk deel in de geboortestad van de filmer, Troyes, speelt. Er is hier ongetwijfeld sprake van autobiografische elementen. Gefilmd op het bolvormige 'panavision'. Deze cineast behaalde nimmer enig commercieel succes en zodoende is hij zich met tv-werk gaan bezighouden, zoals zovele anderen.

La gifle

1974 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1974. Komedie van Claude Pinoteau. Met o.a. Lino Ventura, Annie Girardot, Isabelle Adjani, Nicole Courcel en Francis Perrin.

Gescheiden aardrijkskundeleraar Jean (Ventura) en zijn opgroeiende dochter Isabelle (Adjani) hebben dezelfde opvliegende aard. Een stevige ruzie eindigt met een klap, waarop Isabelle naar haar moeder Hélène (Girardot) in Engeland vertrekt. Jean, die ook nog ruzie met zijn vriendin heeft, besluit Isabelle achterna te reizen. Ventura en Girardot zijn goed in deze aardige, tikje melancholieke komedie over moeizame familierelaties, maar de belangrijkste trekpleister van de film is Adjani, destijds pas achttien jaar, die een geweldige temperamentvolle meid neerzet en met deze film doorbrak.

Un Officier de police sans importance

1973 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1973. Misdaad van Jean Larriaga. Met o.a. Marc Porel, Julian Negulesco, Dani, Robert Hossein en Charles Denner.

Een drietal jongeren droomt van een vertrek naar een eiland in de Stille Oceaan en bereidt daartoe een bankoverval voor. De overval mislukt en ze gijzelen de politieman die met de zaak belast wordt. De simpele maar onderhoudende misdaadfilm - met een scenario van hoofdrolspeler Porel - probeert al te nadrukkelijk sympathie te wekken voor het centrale trio, maar heeft daardoor toch een eigen toon. Van de veteraan-acteurs in de bijrollen onderscheidt Denner zich als de gekidnapte politieman.

Le rempart des Béguines

1972 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1972. Drama van Guy Casaril. Met o.a. Nicole Courcel, Anicée Alvina, Jean Martin, Venantino Venantini en Ginette Leclerc.

Een meisje dat adolescente is, verzet zich tegen de huwelijksplannen van haar vader, een weduwnaar. Ze gaat diens ruim denkende minnares opzoeken. Er ontstaat een lesbische relatie die van de oudere vrouw vooral tactiek is om de afweer van het meisje dat het huwelijk in de weg staat, te ondermijnen. De inzet en suggestieve dubbelzinnigheid van de hoofdrolspeelsters wegen enigzins op tegen de vlakke scenariobewerking (van de schrijfster zelf) en botte regie van de roman van Fran[KA10]coise Mallet-Joris (die eveneens een verfilmd vervolg kreeg met LA CHAMBRE ROUGE). De andere acteurs passen zich bij de regie aan en zijn dus beneden peil. Achter de camera stond Andreas Winding.

L'aventure, c'est l'aventure

1972 | Komedie, Avonturenfilm

Frankrijk​/​​Italië 1972. Komedie van Claude Lelouch. Met o.a. Jacques Brel, Charles Denner, Lino Ventura, Yves Robert en Juan Luis Buñuel.

Kassucces over oude houwdegens in een veranderende wereld. Na de gebeurtenissen van mei 1968 gaan bankovervallers Lino, Jacques en Simon in ontvoeringszaken. Rockzanger Johnny Hallyday, een ambassadeur, een Latijns-Amerikaanse revolutionair, ze moeten er allemaal aan geloven. Aansluitend viert het trio met hun twee handlangers het dolce far niente in de tropenzon, maar al snel slaat de ennui toe. Waarop regisseur Lelouch de grote blufbus opentrekt. Niets voor azijnpissers, twee uur feest voor liefhebbers van Franse cinéma populaire met karakterkoppen en heerlijke muziek. Gastoptredens van Michel Drucker, Catherine Allégret en anderen.

L' Etrangleur

1970 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1970. Drama van Paul Vecchiali. Met o.a. Jacques Perrin, Eva Simonet, Julien Guiomar, Paul Barge en Nicole Courcel.

Een man die als kind een lustmoord heeft gezien, wurgt als volwassene vrouwen om hen uit hun lijden te verlossen, maar wordt gevolgd door een misdadiger die de slachtoffers berooft. Hij neemt telefonisch contact op met de inspecteur om zijn naam te zuiveren. Een jonge lerares biedt zich bij de politie aan om als lokvogel voor de moordenaar te dienen en verstoort daarmee de gegroeide vertrouwensrelatie. Deze tegendraadse verfilming van een misdaadscenario offert suspense bewust op aan de schildering van een tragisch nachtuniversum en is vooral aanleiding voor een reeks boeiende vrouwenportretten, hoewel Perrin de aandoenlijkheid van de wurger wat al te zeer aandikt.

Nick Carter et le trèfle rouge

1965 | Actiefilm

Italië​/​​Frankrijk 1965. Actiefilm van Jean-Paul Savignac. Met o.a. Eddie Constantine, Nicole Courcel, Jo Dassin en Jeanne Valerie.

Routinewerkje met Eddie die achter een stel gestolen kernraketten aangaat. Het thema is achterhaald en de actie is met recht ouderwets, maar Eddie's smoel blijft sympathiek. Het scenario is van regisseur Sauvignac en gebaseerd op het boek Bombe sur table van Claude Rank. Cameraman van dienst was Claude Beausoleil.

Les Ruses du diable

1965 | Drama

Frankrijk 1965. Drama van Paul Vecchiali. Met o.a. Geneviève Thénier, Jean-Claude Drouot, Danielle Ajoret, Roger Blin en Nicole Courcel.

Een meisje uit de provincie heeft een kleurloos bestaan in een Parijs` atelier. Regelmatige post met 100 francs-biljetten van een onbekende brengt kleur in haar leven, maar een kortstondige idylle, teleurstellende terugkeer in haar geboorteplaats en be[KA3]eindiging van de geldzendingen brengen haar tot zelfmoord. Ex-criticus Vecchiali probeert in zijn debuut (en volgende films) terug te grijpen naar volkse romantiek en (melo)dramatiek van de vooroorlogse film in een moderne, afstandelijker vorm, maar het resultaat is hier meer curieus dan overtuigend.

Verspätung in Marienborn

1963 |

Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Italië 1963. Rolf Haedrich en Rolf Haedrich. Met o.a. José Ferrer, Sean Flynn, Nicole Courcel, Yoseph Yadin en Hans-Joachim Schmiedel.

Koude-Oorlogsspionage in een tam verhaal over communisten die een Oostduitse vluchteling in een internationale trein opjagen. Redelijk spannend.

Sundays And Cybele

1962 |

1962. Serge Bourguignon. Met o.a. Patricia Gozzi, Nicole Courcel en Hardy Krüger.

Koude-Oorlogsspionage in een tam verhaal over communisten die een Oostduitse vluchteling in een internationale trein opjagen. Redelijk spannend.

Vive Henri IV, vive l'amour!

1961 | Historische film, Romantiek, Erotiek

Frankrijk 1961. Historische film van Claude Autant-Lara. Met o.a. Francis Claude, Francis Blanche, Bernard Blier, Pierre Brasseur en Nicole Courcel.

De bejaarde koning Hendrik IV wordt verliefd op een vijftienjarige en om de jaloezie van koningin Maria de Medicis niet te wekken, huwt hij haar uit aan een jonge prins, die onvoorzien aanspraak maakt op zijn huwelijksrechten en zijn echtgenote van het hof ontvoert. Het ironisch scenario in de traditie van een pikante roddel over gekroonde hoofden waarin Sacha Guitry uitblonk, concentreert de actie in de diverse slaapvertrekken van het hof. De regisseur mist echter de lichtvoetige aanpak en de theaterkomiek Claude is niet tegen de hoofdrol opgewassen. Het weerzien met een reeks sterren is aangenaam, hoe weinig kansen de film hun ook biedt.

Les Dimanches de Ville-d'Avray

1961 | Drama

Frankrijk 1961. Drama van Serge Bourguignon. Met o.a. Hardy Krüger, Nicole Courcel, Patricia Gozzi, Daniel Ivernel en André Oumansky.

Oorlogspiloot met geheugen verlies en klein weesmeisje vinden elkaar in eigen fantasiewereld. Argwanende omgeving bemoeit zich ermee, met tragische gevolgen. Gevoelige film steunt voor poëtische effecten wat al te zeer op gekunsteld mooie beelden. Won de Oscar voor de Beste Buitenlandse Film.

Vergini di Roma

1960 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk 1960. Avonturenfilm van Vittorio Cottafavi en Carlo Bragaglia. Met o.a. Louis Jourdan, Sylvia Syms, Nicole Courcel, Ettore Manni en Jean Chevrier.

Een Etruskische koning heeft Rome verslagen en neemt een aantal Romeinse maagden mee als onderpand naar zijn kamp. De generaal wenst een correcte behandeling van de meisjes, maar kan zijn soldaten niet onder controle houden. Hij kan niet voorkomen dat zij ontsnappen, zodat de oorlog opnieuw kan beginnen. Een redelijk intelligent scenario en een zorgvuldige regie tillen de spektakelfilm - met de voor het genre verbazingwekkende rolbezetting - uit boven het gemiddelde.

Le vergini di Roma

1960 | Drama, Actiefilm

Italië​/​​Frankrijk 1960. Drama van Carlo Bragaglia en Vittorio Cottafavi. Met o.a. Sylvia Syms, Nicole Courcel en Louis Jourdan.

Een Etruskische koning heeft Rome verslagen en neemt een aantal Romeinse maagden mee als onderpand naar zijn kamp. De generaal wenst een correcte behandeling van de meisjes, maar kan zijn soldaten niet onder controle houden. Hij kan niet voorkomen dat zij ontsnappen, zodat de oorlog opnieuw kan beginnen. Een redelijk intelligent scenario en een zorgvuldige regie tillen de spektakelfilm - met de voor het genre verbazingwekkende rolbezetting - uit boven het gemiddelde.

Le testament d' Orphée, ou ne me demandez pas pourquoi!

1960 | Drama, Komedie

Frankrijk 1960. Drama van Jean Cocteau. Met o.a. Jean Cocteau, María Casares, François Périer, Edouard Dermithe en Yul Brynner.

De bejaarde Cocteau maakt voor zichzelf de balans op van symboliek en mythes die in zijn literaire en filmische oeuvre en beeldende kunst steeds terugkeerden. Personages uit zijn film ORPHEE leggen hem de `straf te leven` op en ook als de godin Minerva hem doorspiest heeft, herrijst hij weer: de kunstenaar is onsterfelijk. Verrassende visuele vondsten en zelfironie (niet zonder ijdelheid) maken dit letterlijk en artistiek familiealbum zeer onderhoudend, al is de onderliggende filosofie weinig origineel of diepgravend. Bekendheid met de eerdere Cocteaufilm is geen voorwaarde, maar helpt wel.

Le passage du Rhin

1960 | Drama, Oorlogsfilm

Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Italië 1960. Drama van André Cayatte. Met o.a. Charles Aznavour, Nicole Courcel, Georges Rivière, Cordula Trantow en Georges Chamarat.

Franse soldaten zijn in 1940 gevangen genomen en worden op het Duitse platteland tewerkgesteld. Een van hen beraamt onmiddellijk een ontsnapping om zich bij de Vrije Fransen in Londen te voegen, de tweede ondervindt in een boerengezin meer hartelijkheid dan in zijn eigen huwelijk en bij zijn schoonfamilie, en zal na de bevrijding permissie aanvragen naar Duitsland terug te keren. Dit pleidooi voor verbroedering wordt al te zwart-wit en vol melodramatische incidenten getekend, zodat de overtuigingskracht vooral komt van de aandoenlijk sobere Aznavour die de vijand leert waarderen. Onderscheiden met de Gouden Leeuw op het filmfestival van Venetië. Het scenario is van Pascal Jardin, regisseur Cayatte en Arman Jammot naar diens idee. Het camerawerk is van Roger Fellous. Mono.

Ein Mann geht durch die Wand

1959 | Komedie, Sciencefiction

Duitsland 1959. Komedie van Ladislao Vajda. Met o.a. Heinz Rühmann, Nicole Courcel, Rudolf Vogel, Rudolf Rhomberg en Hans Leibelt.

Wees maar bescheiden, dan komt alles ook wel in orde, is het brave evangelie van deze Rühmann-komedie over iemand die door muren heen kan lopen, wat in het begin best leuk is, maar later vervelend wordt, waardoor ook de film inzakt. Scenario van István Békeffy en Hans Jacoby naar een novelle van Marcel Aymé. Camerawerk van Bruno Mondi.

The Case Of Dr. Laurent

1958 |

1958. Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Sylvia Monfort, Nicole Courcel en Jean Gabin.

Wees maar bescheiden, dan komt alles ook wel in orde, is het brave evangelie van deze Rühmann-komedie over iemand die door muren heen kan lopen, wat in het begin best leuk is, maar later vervelend wordt, waardoor ook de film inzakt. Scenario van István Békeffy en Hans Jacoby naar een novelle van Marcel Aymé. Camerawerk van Bruno Mondi.

Le Cas du docteur Laurent

1957 | Drama

Frankrijk 1957. Drama van Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Jean Gabin, Nicole Courcel, Sylvia Montford, Antoine Balpêtré en Michel Barbey.

Om gezondheidsredenen verhuist de Parijse arts Laurent naar een gehucht in de Alpes-Maritimes om daar de praktijk van de oude dorpsdokter over te nemen. Wanneer hij bij een zwangere patiënte experimenteert met onconventionele bevallingsmethoden vindt Laurent conservatieve collegae tegenover zich, maar krijgt steun van vele streekbewoners. Met bedaarde souplesse vertolkt Gabin de rechtschapen innovator-dokter, een personage gebaseerd op de pionierende arts Fernand Lamaze (1891-1957). De echte bevalling aan het einde van de film mag een boud stukje cinéma vérité avant la lettre heten.

La Peau de l'ours

1957 | Komedie, Thriller

Frankrijk 1957. Komedie van Claude Boissol. Met o.a. Jean Richard, Nicole Courcel, Denise Grey, Sophie Daumier en Junie Astor.

Een politiecommissaris is een ingebeelde zieke en constateert vergiftigingsverschijnselen bij zichzelf, waarna hij zijn hele familie gaat verdenken, zijn aantrekkelijke en veel jongere vrouw in de eerste plaats. Zij gaan op hun beurt aan zijn geestesvermogens twijfelen, tot alles - uiteraard - een misverstand blijkt. Ondanks de voorspelbare afloop en de weinig vlotte regie levert het wantrouwen van Richard een aantal vermakelijke scènes op en weren ook de andere acteurs zich met verve.

Ma Femme Et Moi Papa, Maman

1956 | Komedie

Frankrijk 1956. Komedie van Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Gaby Morlay, Nicole Courcel en Fernand Ledoux.

Een politiecommissaris is een ingebeelde zieke en constateert vergiftigingsverschijnselen bij zichzelf, waarna hij zijn hele familie gaat verdenken, zijn aantrekkelijke en veel jongere vrouw in de eerste plaats. Zij gaan op hun beurt aan zijn geestesvermogens twijfelen, tot alles - uiteraard - een misverstand blijkt. Ondanks de voorspelbare afloop en de weinig vlotte regie levert het wantrouwen van Richard een aantal vermakelijke scènes op en weren ook de andere acteurs zich met verve.

La sorcière

1956 | Mysterie, Romantiek, Drama, Actiefilm

Zweden​/​​Frankrijk 1956. Mysterie van André Michel. Met o.a. Marina Vlady, Maurice Ronet, Nicole Courcel, Michel Etcheverry en Ulf Palme.

Laurent Br[KA4]ulard (Ronet), een Franse landbouwingenieur, krijgt werk in de bossen van Noord-Zweden op de grens met Finland (Lapland) en ontmoet A[KA3]ino (Vlady), een ge[KA3]isoleerd levende jonge vrouw die de kleindochter van een door de dorpelingen gevreesde `heks` (Wilfstrand) is. A[KA3]ino meent zelf ook vervloekt te zijn en weigert de liefde van de Fransman. Ondertussen is Laurents werkgeefster Kristina (Courcel) verliefd op hem en wordt jaloers op diens toenaderingen jegens Aïno. Dit sfeervolle drama vol bijgeloof kreeg een fraaie landschapsfotografie en een mysterieuze aanwezigheid van de jeugdige, blonde Vlady die ideaal is voor haar rol. Het scenario is van Jacques Companéz, die met Christiane Imbert de novelle Olesia van Alexandre Kouprine bewerkte. Het camerawerk is van Marcel Gignon.

L' Inspecteur aime la bagarre

1956 | Drama, Misdaad, Actiefilm

Frankrijk 1956. Drama van Jean Devaivre. Met o.a. Paul Meurisse, Nicole Courcel, Louis Velle, Bernard Dhéran en Albert Dinan.

De moord op een vliegtuigconstructeur en diefstal van een plan voor revolutionaire atoomaandrijving worden toegeschreven aan de aanstaande schoonzoon. Diens tweelingbroer neemt zijn plaats in om zijn onschuld te bewijzen, maar krijgt te maken met een argwanende politie en een gangster die de feitelijke schuldige is. Meurisse geeft als politie-inspecteur zijn rol veel meer ironie dan waarin het geforceerde scenario van deze onderhoudende B-film oorspronkelijk voorzag.

Club des femmes

1956 | Komedie, Erotiek

Frankrijk 1956. Komedie van Ralph Habib. Met o.a. Nicole Courcel, Yvan Desny, Dany Carrel, Jean-Louis Trintignant en Béatrice Altariba.

Meisjesstudenten lossen kamernood op, door samen een leegstaand huis te kraken. De woonsituatie is achtergrond en bindmiddel voor een reeks romances en amoureuze rivaliteiten van de studentes. Weinig oorspronkelijke komedie heeft voordeel van de charme van de actrices, hoewel iets minder aandacht daarvoor en iets meer voor de humor, de film ten goede zou zijn gekomen. Mijanou Bardot is het zusje van Brigitte.

The Sorceress

1955 |

1955. Andre Michel. Met o.a. Nicole Courcel, Maurice Ronet en Marina Vlady.

Meisjesstudenten lossen kamernood op, door samen een leegstaand huis te kraken. De woonsituatie is achtergrond en bindmiddel voor een reeks romances en amoureuze rivaliteiten van de studentes. Weinig oorspronkelijke komedie heeft voordeel van de charme van de actrices, hoewel iets minder aandacht daarvoor en iets meer voor de humor, de film ten goede zou zijn gekomen. Mijanou Bardot is het zusje van Brigitte.

Papa, maman, ma femme et moi

1955 | Komedie

Frankrijk 1955. Komedie van Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Robert Lamoureux, Nicole Courcel, Gaby Morlay, Fernand Ledoux en Elina Labourdette.

Robert en Catherine uit PAPA, MAMAN, LA BONNE ET MOI zijn nu getrouwd, maar wonen nog in bij zijn ouders. Het praktische ongemak wordt na de geboorte van een tweeling steeds groter, zodat de grootouders zich - niet van harte - willen wegcijferen en buiten Parijs gaan wonen. Rake en vaak geestige observaties in een plezierig tempo, al blijft de komedie vaak wat al te angstvallig vriendelijk.

Papa, maman, la bonne et moi

1954 | Komedie

Frankrijk 1954. Komedie van Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Robert Lamoureux, Nicole Courcel, Gaby Morlay, Fernand Ledoux en Madeleine Barbulée.

Een werkloze jonge advocaat kan niet aan een huwelijk denken, dus brengt hij zijn geliefde als dienstbode onder in zijn ouderlijk huis. Deze vriendelijke komedie over de verwikkelingen in een bourgeois-gezin onthoudt zich van al te dolle kluchteffecten, maar kabbelt daardoor ietwat sloom voort zodat het dwaas optreden van De Funès als excentrieke buurman zeer welkom is. Het ironisch commentaar van de held steunt al te zeer op verbale spitsvondigheden.

Marchandes d'illusions

1954 | Drama

Frankrijk 1954. Drama van Raoul André. Met o.a. Nicole Courcel, Raymond Pellégrin, Giselle Pascal, Philippe Lemaire en Louise Carletti.

Parijse prostituées hebben twee jongemannen ontmoet die niets van hun beroep weten, tot een moordzaak dat bekend maakt. De zorg van een lekezuster van de reclassering brengt voor een van beiden een verzoening met haar vriend tot stand en weet de ander tot een nieuw leven te brengen. De fletse relatie van het traktaat-achtig drama steunt op een overdadige en nietszeggende dialoog en geeft geen van de personages enige authenticiteit.

Les Clandestines

1954 | Drama

Frankrijk 1954. Drama van Raoul André. Met o.a. Nicole Courcel, Philippe Lemaire, Maria Mauban, Dominique Willms en Michèle Philippe.

Een uit de gevangenis ontslagen man onderzoekt de redenen voor de zelfmoord van zijn grootvader en ontdekt een call-girl-centrale waar ook de vrouw van een vriend en zijn eigen vriendin - bijna - bij horen. Deze zogenaamde waarschuwende zelfkantfilm in de traditie van de jaren vijftig is redelijk sfeervol gemaakt, ondanks de zwaar aangedikte dramatiek.

Huis clos

1954 | Drama

Frankrijk 1954. Drama van Jacqueline Audry. Met o.a. Frank Villard, Arletty, Gaby Sylvia, Yves Deniaud en Nicole Courcel.

Laffe revolutionair Garcin, tirannieke lesbienne Inès en slinkse kindermoordenares Estelle belanden na hun dood in de hel: een protserige hotelsuite waarin ze ad infinitum tot elkaar zijn veroordeeld. Oorspronkelijke gesloten ruimte-situatie van Sartres theaterstuk Huis clos werd losgelaten voor een filmtruc die niet werkt: een venster waarin het infernale trio scènes ziet van wat er op aarde rest van hun leven. Fraaie fotografie en muziek wegen niet op tegen het hysterische spel en de pijnlijk miscaste Arletty. Los daarvan een beproeving vanwege het naargeestige Sartriaanse nihilisme. Digitale restauratie 2017.

Si Versailles m'était conté

1953 | Historische film, Romantiek

Frankrijk 1953. Historische film van Sacha Guitry. Met o.a. Michel Auclair, Jean-Pierre Aumont, Jean-Louis Barrault, Bourvil en Gino Cervi.

De geschiedenis van het paleis van Versailles, verteld van de bouw onder Lodewijk XIII tot en met 1919 als het in de feestroes na WO-I een toeristenattractie is geworden. Dit luxueus opgezet fresco haalt zoveel anekdotes uit het leven van diverse vorsten overhoop dat in de vluchtigheid de ironie van Guitry's eerdere, verwante films grotendeels verloren gaat en alleen een fraai aangeklede presentatie van bijna alle Franse acteurs en actrices overblijft.

Les Amours finissent à l'aube

1953 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1953. Drama van Henri Calef. Met o.a. Georges Marchal, Françoise Christophe, Nicole Courcel, Suzanne Dehelly en Louis Seigner.

Auto-ingenieur heeft zwaar zieke vrouw voor wie elke emotie fataal kan zijn. Hij houdt zijn slippertjes voor haar geheim tot zwangere vriendin alles dreigt te vertellen. Hij wurgt haar per ongeluk en laat lijk verdwijnen. Politie ontdekt misdaad toch, maar kan niet tot sluitend bewijs komen. Film aarzelt voortdurend tussen politie-intrige en overspannen psychologisch drama en houdt door die toonswisseling nieuwsgierigheid gaande. Als meer steracteurs uit die periode komt Marchal naar huidige maatstaven over als een engerd.

Gibier de potence

1951 | Drama

Frankrijk 1951. Drama van Roger Richebé. Met o.a. Arletty, Georges Marchal, Nicole Courcel, Pierre Dux en Mona Goya.

Een maatschappelijk mislukte jongeman wordt door een koppelaarster als gigolo aan oudere dames gelieerd. Krijgsgevangenschap tijdens de oorlog en verliefdheid op een jong meisje doen hem besluiten een nieuw leven te beginnen, maar zijn bazin weigert hem los te laten. Dit morsige melodrama, dat bij de première enig schandaal verwekte, wordt van larmoyantie gered door een onverwachte en goede rol van Arletty. Georges Marchal is - naar de normen van destijds - een aantrekkelijke ledepop, die echter zijn gewetensconflicten potsierlijk aandikt.

Rendez-vous de juillet

1949 | Drama, Komedie

Frankrijk 1949. Drama van Jacques Becker. Met o.a. Daniel Gélin, Nicole Courcel, Brigitte Auber, Pierre Trabaud en Maurice Ronet.

Jonge Parijzenaars uit diverse milieus sluiten vriendschap omdat ze in hun eigen omgeving weinig begrip vinden voor hun aspiraties die in de praktijk moeilijk realiseerbaar blijken. Dit historisch geworden document van zgn. 'Saint-Germain-des- Près-jeugd' is met ironische objectiviteit in beeld gebracht. De spontane regie van de jonge acteurs aan het begin van hun carrière heeft alle frisheid behouden.

La Marie du port

1949 | Drama

Frankrijk 1949. Drama van Marcel Carné. Met o.a. Jean Gabin, Nicole Courcel, Blanchette Brunoy, Claude Romain en Julien Carette.

Een ambitieus weesmeisje weet een welgestelde bioscoopeigenaar van zijn vriendin - haar eigen zuster - te vervreemden en hem tot een huwelijk met haar zelf te brengen. Deze bekwame maar weinig bevlogen Simenon-verfilming was Carné's definitieve breuk met het poëtisch universum van scenario-schrijver Jacques Prévert én van Gabin met zijn personage als tragische marginale held, die een gezeten burger speelt die zich illusieloos laat inpakken door het zakelijke raffinement van Courcel. Overigens schreef Prévert, zonder daarvoor te worden vermeld, nog een aantal dialogen voor de film, die officieel worden toegeschreven aan Georges Ribemont-Dessaignes, terwijl het scenario aan Louis Chavance en Carné is gecrediteerd. Henri Alekan hanteerde de camera.

Antoine et Antoinette

1947 | Komedie, Drama

Frankrijk 1947. Komedie van Jacques Becker. Met o.a. Roger Pigaut, Claire Mafféi, Noël Roquevert, Annette Poivre en Gaston Modot.

Kleurrijke evocatie in zwart-wit van het naoorlogs Parijs der gewone mensen, in de vorm van een naturalistische romantische komedie. Waarin meesterfilmer Becker (1906-1960) de alledag volgt van de gelukkige geliefden Antoine, een drukkerijarbeider, en Antoinette, die de fotocabine bedient in de Champs-Élysées-Prisunic. Een winnend loterijbiljet veroorzaakt deining, een slijmerige kruidenier die het op ‘Nette voorzien heeft, krijgt z’n vet. Prachtige milieuschildering vol bijrolpareltjes, daaronder twee van een jonge Louis de Funès. Innemende hoofdrollen van Pigaut en Mafféi, sappige dialogen, joyeuze slotscène, kortom: Franse filmpoëzie die het leven viert. Palme d’Or 1947.