Gunnel Lindblom: regie, cast en scenario.
Er zijn 21 films gevonden.

Die Frauen in Ingmar Bergmans Filmen

1998 | Documentaire, Biografie

Duitsland 1998. Documentaire van Katja Raganelli. Met o.a. Bibi Andersson, Harriet Andersson, Eva Dahlbeck, Gunnel Lindblom en Ingrid Thulin.

Betraktelse

1993 |

Zweden 1993. Gunnel Lindblum. Met o.a. Gunnel Lindblom, Barbro Lomakka en Keve Hjelm.

Capitán Escalaborns

1989 | Avonturenfilm

Spanje 1989. Avonturenfilm van Carlos Benpar. Met o.a. José Conde, Iván Fernández, Juan Luis Galiardo, Gunnel Lindblom en Ariadna Gil.

In de periode na de oorlog waarin Catalonië, Valencia en de Balearen geconfronteerd werden met de troepen van Philips V, gaat een jongetje op zoek naar de piraat die volgens zijn moeder weet waar een geweldige schat ligt. Deze avonturenfilm, die over de zee gaat, maakte een forse knipoog naar TREASURE ISLAND, MOONFLEET en WORLD IN HIS ARMS. Om allerlei redenen mislukt, maar wel leuk door zijn eigenzinnige en anachronistische karakter.

Sommarkvällar pȧ jorden

1987 | Komedie, Drama

Zweden 1987. Komedie van Gunnel Lindblom. Met o.a. Sif Ruud, Margaretha Byström, Per Mattsson, Harriet Andersson en Leif Ahrle.

De voormalige Bergman-actrice Lindblom regisseerde de familiereünie met oma, haar drie dochters met hun resp. echtgenoten of partners plus een kleindochter. Op een eilandje van de Stockholmse archipel zorgt ieder personage voor meer klachten dan geschenken voor de verjaardag van oma. Te veel gejammer over sleur, met clichédialogen en lang uitgesponnen camerawerk van nevelige zomerdagen.

Sally och friheten

1981 | Drama

Zweden 1981. Drama van Gunnel Lindblom. Met o.a. Ewa Fröling, Hans Wigren, Leif Ahrle, Gunnel Lindblom en Gunn Wållgren.

Sally (Fr[KA3]ling), de heldin, is van de bescherming van het ouderlijk huis overgestapt naar de bescherming van het huwelijk en wil na een scheiding met haar kinderen onafhankelijkheid verwerven. In een nieuwe relatie op basis van gelijkwaardigheid blijkt ze haar vrijheid moeilijk te kunnen hanteren. Opmerkelijk acteren behoedt de film van clichématigheid, hoewel iets van de ironie waarmee actrice Lindblom als Nora tegen Sally aankijkt medescenarioschrijfster/regisseuse Lindblom ook van nut had kunnen zijn. Het scenario is van Margarete Garpe, althans volgens de aftiteling. Het camerawerk is van Tony Forsberg. Eastmancolor, Mono.

Bomsalva!

1978 | Drama, Thriller

Zweden 1978. Drama van Lars Molin. Met o.a. Lars Hjelt, Annika Lundgren, Gunnel Lindblom, Folke Asplund en Bo Brundin.

Voor een hydro-elektrisch bouwproject moet een tunnel worden opgeblazen; hierbij maakt de te vroege explosie van een dynamietlading drie slachtoffers onder de arbeiders. Na de paniek en discussies over de schuldvraag dient zich een nog urgenter probleem aan: wie durft de tunnel in om het nog niet geëxplodeerde dynamiet te verwijderen? De regisseur heeft zelf in het bouwvak en met explosieven gewerkt voor hij schrijver werd. De verfilming van zijn eigen roman krijgt daardoor een authenticiteit en een zeggingskracht die dit debuut uit tillen boven de beginnersonhandigheden.

Paradistorg

1977 | Drama, Komedie

Zweden 1977. Drama van Gunnel Lindblom. Met o.a. Birgitta Valberg, Sif Ruud, Margaretha Byström, Agneta Ekmanner en Per Myrberg.

Een uitgebreide familie brengt de jaarlijkse vakantie door in een idyllisch zomerhuis. Het middenklasse-comfort wordt enigermate verstoord door huwelijks- en andere problemen en het kritisch optreden van buitenstaanders, maar een rustig jongetje naar wie niemand hoefde om te kijken pleegt aan het eind van het verblijf zelfmoord. Vooral qua spelregie een opmerkelijk debuut van actrice Lindblom dat qua inhoud nooit onnodig zwaarwichtig wordt. Een reeks treffende vrouwenportretten van vier generaties.

Scenes uit een huwelijk

1974 | Drama, Experimenteel

Zweden 1974. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Liv Ullmann, Erland Josephson, Bibi Andersson, Jan Malmsjö en Anita Wall.

Zes episodes uit een periode van ongeveer twintig jaar in de relatie van Marianne en Johan, van het eerste schijnbaar rimpelloze huwelijksgeluk tot hun rendez-vous als medeplichtige vrienden jaren na de pijnlijke scheiding. Bergmans minutieuze observatie van de elementaire problematiek leverde zijn meest toegankelijke film op. Inkorting van de tv-serie die 300 minuten was, veroorzaakte dat scènes en bijfiguren vervielen, maar juist door de zo ontstane continuïteit wordt de evolutie van de partners extra duidelijk.

Broder Carl

1970 | Drama

Zweden 1970. Drama van Susan Sontag. Met o.a. Geneviève Page, Terzieff, Gunnel Lindblom, Keve Hjelm en Torsten Wahlund.

Een theaterregisseur zit samen met een actrice, die ooit zijn geliefde was, een ex-balletdanser, voor wiens psychotische toestand hij verantwoordelijk lijkt, en de moeder van een autistisch dochtertje op een eiland. Engels gesproken Kammerspiel van de Amerikaanse schrijfster-essayiste Sontag suggereert veel erotische spanningen tussen dit viertal, maar laat alles in het onbestemde. Dat geldt zelfs voor de omkering van de Frankenstein-mythe met danser Terzieff als de 'creatie' van deze theaterregisseur Hjelm, en zijn contactpogingen met het kleine meisje. De actrices komen de handicap van de dialogen in het Engels niet te boven, de acteurs zijn wezenlozer dan de bedoeling lijkt en maken de film nog vager dan hij al is.

Fadern

1969 | Drama

Zweden 1969. Drama van Alf Sjöberg. Met o.a. Georg Rydeberg, Gunnel Lindblom, Lena Nyman, Sif Ruud en Aino Taube.

Strindbergs drama over een atheïst die zijn eigen onsterfelijkheid ziet in zijn dochtertje en het gevecht om het gezag met zijn vrouw, die twijfel zaait over zijn vaderschap, waarna hij overwonnen door de vrouwen vlucht in de waanzin. Sjöberg maakte met FRÖKEN JULIE in 1951 een bijna klassieke Strindberg-verfilming, maar deze nieuwe poging - gebaseerd op een eigen veelgeprezen theaterregie - is een pijnlijke vergissing. De camera onthult dat Rydeberg en Nyman al lang de leeftijd van hun personages niet meer hebben en pogingen om 'film' te maken met opzichtige en misplaatste effecten van stilzetten van de beelden tot zelfs flarden animatie zijn potsierlijk en saboteren de dramatische spanning. De stof zelf en een beklemmende rol van Lindblom als de gefrustreerde en onverzettelijke echtgenote blijven in deze aanpak nog net overeind.

The Girls

1968 |

1968. Mai Zetterling. Met o.a. Gunnel Lindblom, Gunnar Björnstrand, Bibi Andersson, Harriet Andersson en Erland Josephson.

Strindbergs drama over een atheïst die zijn eigen onsterfelijkheid ziet in zijn dochtertje en het gevecht om het gezag met zijn vrouw, die twijfel zaait over zijn vaderschap, waarna hij overwonnen door de vrouwen vlucht in de waanzin. Sjöberg maakte met FRÖKEN JULIE in 1951 een bijna klassieke Strindberg-verfilming, maar deze nieuwe poging - gebaseerd op een eigen veelgeprezen theaterregie - is een pijnlijke vergissing. De camera onthult dat Rydeberg en Nyman al lang de leeftijd van hun personages niet meer hebben en pogingen om 'film' te maken met opzichtige en misplaatste effecten van stilzetten van de beelden tot zelfs flarden animatie zijn potsierlijk en saboteren de dramatische spanning. De stof zelf en een beklemmende rol van Lindblom als de gefrustreerde en onverzettelijke echtgenote blijven in deze aanpak nog net overeind.

Flickorna

1968 | Drama

Zweden 1968. Drama van Mai Zetterling. Met o.a. Bibi Andersson, Harriet Andersson, Gunnel Lindblom, Gunnar Björnstrand en Erland Josephson.

Actrices die op toernee gaan met 'Lysistrata' bezinnen zich - ook in hun herinneringen en fantasieën - op hun afhankelijke positie van de man en maken van de voorstelling een protestdemonstratie. Deze vroege 'vrouwenfilm' heeft in de regie en het scenario de van Zetterling gebruikelijke grove overdrijving en zwartwit clichés, die door de spelers genuanceerd weer wat recht worden getrokken. Overigens bekwaam gemaakte film waarin alle mannen zulke lamlullen zijn, dat het inzicht bij de heldinnen onwaarschijnlijk laat komt. Opvallend ontbreken van de vrouwelijke solidariteit of zelfs maar de suggestie daarvan.

Sult

1966 | Drama, Historische film

Denemarken​/​​Zweden​/​​Noorwegen 1966. Drama van Henning Carlsen. Met o.a. Per Oscarsson, Gunnel Lindblom, Osvald Helmuth, Birgitte Federspiel en Knud Rex.

Compromisloze schrijver Pontus (Oscarsson) uit Oslo krijgt zijn werk niet uitgegeven en slaagt er niet in een geliefde te vinden. Hij krijgt daardoor letterlijk en psychisch steeds meer een niet te stillen honger. De bekende autobiografische roman van Nobelprijs-winnaar Knut Hamsun heeft een sobere, quasi- documentaire verfilming gekregen, die erg dor zou zijn geworden zonder de beklemmende hoofdrol van Oscarsson die in perfect opgebouwde nuances het verval van zijn gedisciplineerde personage gedurende de hele film boeiend weet te houden. Oscarsson werd in Cannes geëerd met de prijs als Beste Acteur voor zijn prestatie. Lindblom is de aantrekkelijke Ylajali, die zich tot Pontus aangetrokken voelt. Het scenario is van Peter Seeberg en regisseur Carlsen. Het camerawerk is van Henning Kristiansen. Mono.

Den Ondra cirkeln

1966 | Thriller

Zweden 1966. Thriller van Arne Mattsson. Met o.a. Gunnel Lindblom, Gio Petré, Erik Hell, Heinz Hopf en Elsa Prawitz.

Een vrouw arriveert na het vakantieseizoen in het pension van een vakantieplaats om zich te wreken op de eigenaar die haar als twaalfjarige aanrandde, wat voor diens dochtertje die dat zag in haar volwassenheid nog steeds traumatisch doorwerkt. De jongste dochter wordt op haar beurt verkracht door een debiele zwerver, waarmee de vicieuze cirkel doorbroken is en de vrouw van verdere wraak afziet en voor het meisje zal gaan zorgen. Dit noodlotsdrama grijpt terug op de Zweedse traditie van de jaren veertig en krijgt daardoor een zekere fascinatie ondanks dit aangezet effectbejag. Het herfstige Farö-eiland draagt somber bij aan de zwartgalligheid.

De Dans van de Reiger

1966 | Komedie

Nederland 1966. Komedie van Fons Rademakers. Met o.a. Gunnel Lindblom, Jean Desailly, Van Doude, Mien Duymaer van Twist en Jan Teulings.

Regisseur Rademakers verfilmde het toneelstuk van Hugo Claus, die zelf het filmscript schreef over een huwelijkscrisis. Edouard probeert tijdens hun vakantie wraak te nemen op zijn vrouw Elena die overspelig is geweest. Rademakers maakte er een internationale produktie van, met in de hoofdrollen de Franse Desailly en Zweedse Lindblom (lid van het theatergezelschap van Ingmar Bergman). De acteurs werden wat houterig nagesynchroniseerd. De Franse cameraman Sacha Vierny maakte de fraaie opnamen aan de kust van voormalig Joegoslavië.

Rapture

1965 |

1965. John Guillermin. Met o.a. Patricia Gozzi, Gunnel Lindblom, Dean Stockwell en Melvyn Douglas.

Regisseur Rademakers verfilmde het toneelstuk van Hugo Claus, die zelf het filmscript schreef over een huwelijkscrisis. Edouard probeert tijdens hun vakantie wraak te nemen op zijn vrouw Elena die overspelig is geweest. Rademakers maakte er een internationale produktie van, met in de hoofdrollen de Franse Desailly en Zweedse Lindblom (lid van het theatergezelschap van Ingmar Bergman). De acteurs werden wat houterig nagesynchroniseerd. De Franse cameraman Sacha Vierny maakte de fraaie opnamen aan de kust van voormalig Joegoslavië.

Ȧlskande par

1964 | Drama

Zweden 1964. Drama van Mai Zetterling. Met o.a. Harriet Andersson, Gunnel Lindblom, Gio Petré, Anita Björk en Gunnar Björnstrand.

Drie vrouwen die ondanks verschillende maatschappelijk status op zelfde landgoed zijn opgegroeid liggen gelijktijdig in de kraamkliniek en herinneren zich hun leven. Zetterling wist lijvige romantrilogie te bewerken tot compact scenario - met simplificering omwille van feministische strekking (de enige sympathieke man in de film is homoseksueel) en niet altijd noodzakelijke uitbouw van sensationele of choquerende elementen - maar heeft in haar regie een opmerkelijk stevige greep op de stof en weet de actrices tot zeer goed spel te inspireren.

Tystnaden

1962 | Drama

Zweden 1962. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Ingrid Thulin, Gunnel Lindblom, Jörgen Lindström, Birger Malmsten en Hakan Jahnberg.

Reizende zusters hebben een tijdelijk oponthoud in een land waarvan ze de taal niet spreken. De tuberculeuze lesbische Ester blijft op de hotelkamer met drank en studieboeken, Anna zoekt losse seksuele contacten in de stad. Anna's zoontje is de nieuwsgierige observator. Deel drie van Bergmans trilogie over 'Gods zwijgen' had een schandaalsucces en censuurproblemen, maar is een ascetische, anti-erotische film waarin ook seksualiteit een vergeefse schreeuw om contact is. Het pessimisme doet soms al te kunstmatig aan. Scenario van regisseur Bergman. Camerawerk van Sven Nykvist.

Nattvardgästerna

1961 | Drama, Experimenteel

Zweden 1961. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Ingrid Thulin, Gunnar Björnstrand, Gunnel Lindblom, Allan Edwall en Kolbjörn Knudsen.

Met behulp van Sven Nykvists schitterende camerawerk wordt in sombere kleuren de diepe twijfel geschilderd van een dominee in een kleine gemeente, waar een visser uit wanhoop zelfmoord pleegt. Bergmans krampachtige, soms wel wat erg gezocht aandoende vraag naar het godsbestaan vormde de tweede in een drieluik waarvan de eerste S[KA9]ASOM I EN SPEGEL (ALS IN EEN DONKERE SPIEGEL) is en de derde TYSTNADEN (DE GROTE STILTE). Ook bekend als THE COMMUNICANTS.

Jungfrukällan

1960 | Drama, Mysterie, Historische film

Zweden 1960. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Max von Sydow, Birgitta Valberg, Birgitta Petterson, Gunnel Lindblom en Axel Düberg.

Een middeleeuwse legende over een boerendochter die op weg naar de kerk door schaapherders wordt verkracht en vermoord. Daarna vragen de daders nietsvermoedend onderdak op de boerderij van de vader, die hen op zijn beurt vermoordt. Hij zweert een kerk te laten bouwen op de plek waar het lijk van het meisje gevonden wordt, waarna er een bron ontspringt. De picturale schoonheid van de film compenseert de gruwelijk aangezette aanrandings- en wraakscènes, maar de godsdienstigheid wordt in beeld gebracht met steeds fanatiekere en averechtsere vormen dat het verlossende wonder aan het slot in geen enkel opzicht overtuigt. De film kreeg de Oscar voor de beste buitenlandse film. Scenario van Ulla Isaksson. Camerawerk van Sven Nykvist.

Het zevende zegel

1957 | Fantasy, Drama, Mysterie, Historische film

Zweden 1957. Fantasy van Ingmar Bergman. Met o.a. Bengt Ekerot, Nils Poppe, Bibi Andersson, Max von Sydow en Åke Fridell.

Een ridder keert van de Kruistochten terug in het door pest geteisterde Zweden. In een confrontatie met de Dood - een schaakspel - weet hij uitstel te krijgen, dat hij zal gebruiken om de jonge rondtrekkende komedianten Mia en Jof (Maria en Jozef), met hun kind te redden, terwijl hijzelf met zijn huishouding zich aansluit in de dodendans. Het filmisch mysteriespel maakte Bergman internationaal beroemd, maar was inmiddels zo vaak onderwerp van satire (oa Woody Allens Love and Death) dat de somberheid van Von Sydow en Ekerot als ridder en Dood zich nauwelijks nog zonder grinnikneiging laat aanzien. De poëzie rond het komediantengezin werkt echter onverminderd.