Klaus Manchen

Acteur

Klaus Manchen is acteur.
Er zijn 15 films gevonden.

Das Apfelbaumhaus

2004 | Romantiek

Duitsland 2004. Romantiek van Andrew G. Hood. Met o.a. Andreas Patton, Tamara Stern, Renate Becker, Klaus Manchen en Ivan Shvedoff.

Masseur Karl (Patton) uit Leipzig zorgt voor zijn gebrekkige, bezitterige oude moeder Marianne (Becker) door haar in huis te nemen, maar merkt dat hij door haar van de buitenwereld raakt afgesloten. Dan duikt Jael Zadikow (Stern) uit Amerika bij hem op. Ze is beeldschoon en verleidelijk en begint hem vragen te stellen over het huis uit de titel. Karl is teleurgesteld te ontdekken dat zij architecte is, en van het appelboomhuis een joods-cultureel centrum annex shopping-mall wil maken. Het pand heeft echter een dubieuze eigendom, terwijl het wordt bewoond door een van zijn pati[KA3]enten, Danzig (Manchen), een drukker, die in de kelder een drukkerijtje heeft gevestigd. Danzig wil de gedichten van Karl Marx uitbrengen. Voor de oorlog was het huis eerst in het bezit van de familie Zadikow, bontwerkers, die het aan de joodse familie Scheindl verkochten. Hoewel Karl zich gebruikt voelt, dringt hij steeds meer het wereldje van Jael binnen en weet haar voor zich te winnen als hij zijn eigen afkomst ontdekt, die zijn moeder altijd voor hem heeft verzwegen. Een hecht en intelligent scenario van regisseur Hood, die zijn rolverdeling vaardig door de film heen loodst. Het camerawerk is van Wojciech Szepel. Het budget naar Europese maatstaven was redelijk: 1,2 miljoen euro. Opgenomen in de prestigieuze reeks Das kleine Fernsehspiel in de serie Gefühlsecht.

Tatort - Rosenholz

2003 | Mysterie

Duitsland 2003. Mysterie van Peter Ristau. Met o.a. Dominic Raacke, Boris Aljinovic, Ernst-Georg Schwill, Aglaia Szyszkowitz en Tatja Seibt.

Als Till Ritter (Raacke) en Felix Stark (Aljinovic) de moord op Hans Garbrecht (Manchen) onderzoeken, de directeur van een woningbouwvereniging, ontdekken ze dat Garbrecht in de DDR de rang van majoor had. Hij heeft ooit gewerkt voor de buitenlandse inlichtingendienst van eerste partijsecretaris Honecker. Hij had in die hoedanigheid een lijst samengesteld met namen van Westduitsers die voor de DDR spioneerden. Ruim tien jaar nadat de Berlijnse muur is gevallen en Duitsland is herenigd, is dit nog altijd een brisant dossier dat bekend is als Rozenholz, de codenaam van weleer. Het moet zich achter slot en grendel bevinden bij de Birthler stichting, die speciaal in het leven geroepen is door de overheid om hete historische informatie te bewaren, die uitsluitend voor een volgende generatie toegankelijk is. Talloze lieden kunnen het dus op Garbrecht gemunt hebben en hieronder bevindt zich de eerzuchtige politicus Wolfgang Zimmerer (Grunert), al heeft zijn connectie eerder te maken met corruptie en grondspeculatie. Op de plaats van het misdrijf werd ook de bekende Berlijnse tv-journaliste Maria Vollrath (Szyszkowitz) gesignaleerd, die bezig is met een onderzoek voor een boek over de spion Leopard, die met het dossier Rosenholz te maken heeft. Maria`s man Max (Von Manteuffel) is een steenrijke uitgever, die haar boek zal uitbrengen en hen nog rijker zal maken. Het boek beantwoordt aan de voorwaarden voor een onverbiddellijke bestseller. Maria werkt samen met Dr. Gerd Rabius (Goldberg) van de stichting omdat hij haar graag wil helpen. Routinematig trekken Ritter en Stark alle feiten over Maria na en plaatsen haar even routinematig op de rij van verdachten. Niet onterecht geredeneerd, want Maria's ouders zijn tegen het paradijselijke regime van SED hoofdman Honecker geweest en werden verraden. Voor Maria's ogen pleegden ze zelfmoord. Maria is uit op wraak, waardoor Ritter en Stark tegen de finale er de spurt moeten inzetten om te voorkomen dat Maria een moordenares wordt. Als zo vaak het geval is, moet de verrader in een kleine kring van bekenden gezocht worden. Het tamelijk conventionele scenario over wraak en politiek gesjoemel met een dubbel plot is van Pim Richter. De rolverdeling doet het goed en deze aflevering, nummer 537, is beslist om te genieten. Het camerawerk is van Frank Brühne.

Tatort - Große Liebe

2003 | Mysterie

Duitsland 2003. Mysterie van Manuel Siebenmann. Met o.a. Ulrike Folkerts, Andreas Hoppe, Uwe Bohm, Juliane Köhler en Sona MacDonald.

Op de geldwagen van de firma WTB wordt een overval gepleegd. Chauffeur Hannes Buck (Bohm) spurt tijdens de overval weg met zijn collega, die gewond op de voorbank ligt. De daders hebben maar een deel van de buit te pakken. Lena Odenthal (Folkerts) herkent Hannes uit haar jeugd. Volgens Lena en Mario Koppe (Hoppe), die ijlings nog in een Elvis-kostuum op de plaats van het misdrijf arriveert, zit er een luchtje aan de zaak. Ging het om een dief en diefjesmaat, die onenigheid kregen over de buit of speelde WTB onder een hoedje met de overvallers en zette Hannes hen de voet dwars? Zij neigt naar dat laatste, maar Mario stuit op bewijzen die haar jeugdvriend toch bovenaan het lijstje van de verdachten plaatst, maar niemand neemt deze cop serieus, die een Elvis-imitator is. Het onderhoudende en kleurrijke scenario is van Daniel Martin Eckhart. Folkerts en Hoppe zijn als vanouds en krijgen uitstekende steun van de bijrollen. Het camerawerk is van Immo Rentz. Aflevering 558.

Aus Liebe zu Deutschland: Eine Spendenaffäre

2003 |

Duitsland 2003. Raymond Ley. Met o.a. Klaus Manchen, Rüdiger Vogler en Günther Schramm.

Op de geldwagen van de firma WTB wordt een overval gepleegd. Chauffeur Hannes Buck (Bohm) spurt tijdens de overval weg met zijn collega, die gewond op de voorbank ligt. De daders hebben maar een deel van de buit te pakken. Lena Odenthal (Folkerts) herkent Hannes uit haar jeugd. Volgens Lena en Mario Koppe (Hoppe), die ijlings nog in een Elvis-kostuum op de plaats van het misdrijf arriveert, zit er een luchtje aan de zaak. Ging het om een dief en diefjesmaat, die onenigheid kregen over de buit of speelde WTB onder een hoedje met de overvallers en zette Hannes hen de voet dwars? Zij neigt naar dat laatste, maar Mario stuit op bewijzen die haar jeugdvriend toch bovenaan het lijstje van de verdachten plaatst, maar niemand neemt deze cop serieus, die een Elvis-imitator is. Het onderhoudende en kleurrijke scenario is van Daniel Martin Eckhart. Folkerts en Hoppe zijn als vanouds en krijgen uitstekende steun van de bijrollen. Het camerawerk is van Immo Rentz. Aflevering 558.

Aus Liebe zu Deutschland

2003 | Drama

Duitsland 2003. Drama van Raymond Ley. Met o.a. Günther Schramm, Rüdiger Vogler, Klaus Manchen, Ullrich Voss en Christian Doermer.

De officier van justitie in Augsburg begon eind jaren 1990 met een onderzoek naar een corruptiezaak, die te maken had met de levering van in Duitsland gebouwde tanks aan het Midden-Oosten. De spil in deze zaak is een zekere Karlheinz Schreiber (Manchen), een man die geld als water verdiende met de wegbewijzering, waarin hij had bewezen hoe je met een eenvoudige handel kon scoren door ambtenaren uit de lokale overheid om te kopen. Schreiber ging een stapje hoger door als stroman te werken voor het staalconcern Krupp-Thyssen, dat moeilijk zelf steekpenningen kon uitdelen bij de verkoop van hun peperdure pantservoertuigen. De film begint met een dol nieuwjaarsfeest, waar Schreiber begint te lobbyen voor het project `Bear Head`. Schreiber stort contanten van Thyssen in de partijkassen van zowel links als rechts en liberaal. Zelf verhuisde hij tijdig naar Canada, waar deze vorm van lobbyen niet strafbaar is, maar staatssecretaris Walther Leisler Kiep (Schramm) dook onder in Parijs en werd vijf jaar later uitgeleverd naar Duitsland. Ex-bonskanselier Helmut Kohl (Voss) weigerde te zeggen van wie zijn partij CDU geld had ontvangen en zijn troonopvolger Wolfgang Sch[KA3]auble (Vogler) beweerde van niets te weten. Toen het uitkwam dat hij de waarheid niet sprak, betekende dat het einde van zijn politieke carrière. Het scenario van regisseur Ley wisselt fictie af met journaalopnames en interviews. Voor kijkers in Duitsland, die dachten dat in hun land niet op grote schaal omgekocht werd in de politiek, een interessante blikopener. Het einde is trouwens nog niet steeds in zicht, want deze zaak tegen Schreiber loopt nog steeds. Kiep kreeg een milde straf nadat Helmut Kohl positief kwam getuigen en kwam in 2005 weer op vrije voeten. Dergelijke drama's die met de actualiteit te maken hebben, zijn vergankelijk.

Die Polizistin

2000 | Drama, Thriller

Duitsland 2000. Drama van Andreas Dresen. Met o.a. Axel Prahl, Jevgenij Sitochin, Katrin Saß, Horst Krause en Martin Seifert.

De wederwaardigheden en de ongestilde verlangens van Anne (Schmeide), een aankomende vrouwelijke smeris, die net afgestudeerd is aan de politieacademie in Berlijn. De 27-jarige Anne komt terecht op een wijkbureau in Rostock (de voormalige DDR), in een buurt waar de kleine criminaliteit hoogtij viert. De politiepost is duf en het gaat er bureaucratisch toe, terwijl Anne gehoopt had op een avontuurlijk leven en een interessante carri[KA2]ere. Ze leert via de kleine winkeldief Benny (Grubba) diens vader Jegor (Sitochin) kennen die tot de kleine Russische maffia hoort. Ze knoopt tegen beter weten een intieme relatie met hem aan als ze een wasmachine van hem koopt en maakt kennis met de asociale moeder van Benny. Ze laat zich ook pakken door een getrouwde collega van het werk en als ze haar carrière zwaar op het spel zet door Jegor te laten vluchten nadat hij een overval had gepleegd, blijken haar collega's niet zo duf en bureaucratisch te zijn. Aardig beeld van het leven in een grauwe stad naar een redelijk boeiend scenario van Laila Stieler en goed spel van de gehele rolverdeling, zeker Schmiede die aardig snel uit de hoek kan komen, niet mooi is maar wel echt, ook als ze in haar zwarte ondergoed zit en uit de kleren gaat. Het camerawerk is van Michael Hammon.

Tatort - Tödlicher Galopp

1997 | Mysterie

Duitsland 1997. Mysterie van Wolfgang Panzer. Met o.a. Peter Sodann, Bernd Michael Lade, Rolf Hoppe, Dietrich Mattausch en Klaus Manchen.

Vrouwelijke jockey Agnes Damrau wordt levenloos aangetroffen in de stallen van de renbaan in Dresden. Ze kwam om het leven door vergiftiging. Men heeft gezien, dat zij vlak voor haar dood een hoog opgelopen ruzie had met haar getrouwde minnaar Brekelsen (Mattausch). Kort erop vindt de politie het dodelijke gif bij voornoemde Brekelsen. Het ligt voor de hand dat Kommissar Kain (Lade) zijn geluk gaat beproeven bij het wedden op de paarden. Zo ontdekt hij dat Agnes gediskwalificeerd werd wegens gesjoemel en dat er geruchten gonzen over doping van het paard Feuerteufel, wat door haar bereden werd. De inzet blijkt echter veel groter: er zijn vele miljoenen gemoeid met de aanleg van een nieuwe renbaan in Leipzig. Als er op Hauptkommissar Ehrlicher (Sodann) een aanslag gepleegd wordt, begrijpt men dat het om de grote misdaad gaat. Geschreven door Helmut Richter, die zorgt voor een labyrint van corruptie en intriges die voor een kijker, die het paardenwereldje niet kent, niet zo gemakkelijk te volgen zijn. Het ontbreekt daarom aan spanning. Bezienswaardig is Hoppe als Karsunke met een grijze baard, de oom van het dodelijke slachtoffer. Het camerawerk is van Edwin Horak. Veertiende zaak van Ehrlicher en Kain, aflevering 364.

Der Strand von Trouville

1997 | Romantiek

Duitsland 1997. Romantiek van Michael Hofmann. Met o.a. Boris Aljinovic, Antje Westermann, Katja Zinsmeister, Christoph Zapatka en Karina Krawczk.

Tijdens de zomervakantie ontmoet Lukas (Aljinovic) Nathalie (Krawczk). Ze geeft hem haar telefoonnummer wat Lukas prompt verliest, maar hij weet [KA1]e[KA1]en ding zeker: ze werkt ergens in het Rheinland in een groot winkelcentrum. Lukas gaat op zoek en vindt inderdaad dat winkelcentrum, maar Nathalie schijnt onderweg te zijn. Lukas besluit er te blijven rondhangen totdat Nathalie terugkomt. Hij vindt er een baantje als slagersknecht en leert een paar leuke meiden kennen: Elenor (Zinsmeister) met een broer die probeert de stukjes van de gigantische legpuzzel met de naam uit de titel aan elkaar te laten passen en Alice (Westermann), maar die is nogal koel. Toch slaat zij Lukas die eigenlijk op Nathalie zit te wachten, aan de haak. Ze komen niet meer van elkaar los, al hebben ze verschillende karakters. In de finale duikt Nathalie duikt op, om wie het allemaal begonnen was. Aardige film over verliefd worden, bij elkaar passen en van elkaar houden. Het scenario is van regisseur Hofmann, die met de premiére op een regionale Duitse omroep zijn opwachting maakte. Stereo, 16:9.

Polizeiruf 110: Keine Liebe, kein Leben

1994 | Misdaad, Thriller

Duitsland 1994. Misdaad van Jan Ruzicka. Met o.a. Michael Kind, André Hennicke, Florian Mertens, Jürgen Frohriep en Ulrich Voß.

Max Pelitz (Hennicke) draaide in de DDR de bak in voor moord op de losbandige Marlene. Na de Duitse hereniging is hij weer op vrije voeten in een wereld die hij alleen maar van horen zeggen kent. Zijn studievriend van vroeger Hans D[KA3]orner (Martens), die ook een zeer goede vriend van Marlene was, is de enige houvast die hij heeft. Hans ontvangt hem met open armen en wil hem best op weg helpen. Geleidelijk ontdekt Max dat Hans een eerzuchtig type is, dat er niet voor terugschrikt om over lijken te gaan. Dan bekent de cynische Hans aan Max dat hij degene was, die Marlene heeft vermoord, omdat hij gelooft ongenaakbaar te zijn. Max denkt dat hij gek wordt, temeer hij ontdekt dat hij tegen dovemansoren praat als hij aanklopt bij Oberkommissar Raabe (Kind). Ondertussen besluit Hans de lastige getuige Max voor alle zekerheid uit de weg ruimen. Gelukkig is ex-Oberleutnant H[KA3]ubner (Frohriep in een van zijn laatste rollen), nu zonder rang, er nog om het ergste te voorkomen. Een niet erg hoog ingeschatte, maar wel voor de fans interessante aflevering uit de transitieperiode van de serie. Martens was toen al op weg om carrière te maken en werd o.a. zeer bekend en geliefd door zijn medehoofdrol in de politiereeks EIN STARKES TEAM. Het scenario is van André Hennicke. Het camerawerk is van Matthias Tschiedel. Aflevering 165.

Imken, Anna und Maria, oder Besuch in der Zone

1994 | Drama

Duitsland 1994. Drama van Gunther Scholz. Met o.a. Magdalena Ritter, Gila von Weitershausen, Ruth Glöss, Klaus Manchen en Manfred Zetzsché.

De drie vrouwen uit de titel behoren elk tot een verschillende generatie en hebben te maken met de overschakeling van een metaalverwerkingsbedrijf in de voormalige DDR bij de overgang naar de vrije markteconomie. Ritter is Imken, een bedrijfsadviseuse uit Hamburg die naar Graifenhain in het Ertsgebergte trekt om er te helpen bij de privatisering. Von Weitershausen (Anna) is een politica die met de burgemeester over de stadsontwikkeling onderhandelt en de zeventig-jarige Glöss wil ter plekke ook helpen. Actie zit er nauwelijks in, er wordt wel aardig gebakkeleid tussen Ossis en Wessis, fatsoenlijke lieden maar ook zogeheten profiteurs van de Duitse hereniging na 1990, herenigingscriminelen, en Stasi-slachtoffers. Geschreven door Dieter Meichsner, een van de succesrijkste televisieschrijvers, die geen blad voor de mond neemt en zowel de DDR als het westen beschuldigt van dilettantisme, onwetenheid en slordigheden. Camerawerk van Roland Dressel. Wordt op tv meestal uitgezonden in drie delen.

Der Blaue

1993 | Thriller, Komedie

Duitsland 1993. Thriller van Lienhard Wawrzyn en Leinhard Wawrzyn. Met o.a. Manfred Krug, Ulrich Muehe, Meret Becker, Marijam Agischewa en Klaus Manchen.

Dr. Otto Skrodt (Krug), ooit in het verleden van de DDR naar het Westen gegaan, gaat het voor de wind. Hij heeft een goedlopende stoeterij en is parlementslid. Bovendien is zijn tweede vrouw jong, mooi en lief. Hij aast op een baantje als staatssecretaris. Zijn dochter Isabella (Becker) was hem allang gesmeerd en woont uit de buurt, maar weet dat hij ooit informant voor de Stasi was. Werner Rogatsch (Manchen) was de Stasi officier, die Dr. Otto recruteerde; hij zit nu op zwart zaad. Kalle Kamiminski (Muehe) duikt op; hij zuchtte heel wat jaren in een DDR-gevangenis wegens een vluchtpoging naar het Westen. Wat Kalle niet weet is dat Dr. Otto hem heeft verraden; wat Dr. Otto weer niet weet is dat Kalle met Isabella ging. Als het uitkomt dat hij voor de Stasi heeft gewerkt, heeft Otto het in alle opzichten gehad. Kalle wil erachter komen, wie de verrader was en hij wil zijn geliefde Isabella weer terugvinden. Als Kalle bij Otto opduikt, probeert Otto hem met hulp van Werner koud te maken. Schitterende plot-elementen in een eersteklas vertolkte thriller, waarbij de gejaagde de jager wordt. Helaas zitten er een paar onwaarschijnlijkheden in het scenario van regisseur Wawrzyn die zijn eigen roman verfilmde, maar die doen beslist geen (definitieve) afbreuk aan het geheel. Goed camerawerk van Martin Kukula. Een Blaue was een niet-officiële informant van de Stasi en diens naam stond met blauwe inkt op de dossiers geschreven.

Jeder traumt von einem Pferd

1989 | Familiefilm

Duitsland 1989. Familiefilm van Karola Hattop. Met o.a. André Lohrmann, Monique Gewe, David Radscheidt, Klaus Manchen en Karin Gregorek.

Gerds grote droom is een eigen paard en op een goede dag lijkt het dan eindelijk zover te zijn: opa Krgers paard Maxe sjokt op hem af en wordt op hoogst wonderbaarlijke wijze zijn eigendom. Het is echter allemaal niet zo eenvoudig als het lijkt...

Jeder träumt von einem Pferd

1984 | Familiefilm

DDDE 1984. Familiefilm van Karola Hattop. Met o.a. David Radscheidt, Monique Gewe, André Lohrmann, Alexander Schubert en Carmen-Maya Antoni.

Een nieuwe onderwijzer arriveert in een klein dorpje. De kinderen denken helemaal over naar school gaan, want het is nog steeds vakantie en hun leventje is zorgeloos. Behalve dan voor dat ene kleine jongetje en zijn zusje. Zij willen koste wat het kost een paard hebben. Dankzij hun grote broer slagen ze erin een paard te kopen en voor hen ligt de weg naar de vrijheid open. Simplistische jeugdfilm waarin twee kinderen hun droom verwezenlijken. Voor de hand liggend en voorspelbaar, maar kinderen zullen genieten van de mooie beelden met rennende paarden. Of ze het eindeloze gezwam van de volwassenen evenzeer waarderen is erg twijfelachtig. Scenario van Karola Hattop. Camerawerk van Ralf Neubert.

Der Scout

1982 | Familiefilm, Western

DDDE/SU 1982. Familiefilm van Konrad Petzold. Met o.a. Gojko Mitiíc, Klaus Manchen, Jürgen Heinrich, Giso Weißbach en Milan Beli.

Een nep-western uit Oost-Duitsland met Joegoslaaf Mitiíc in de hoofdrol, omdat hij bijna twintig jaar daarvoor in de Karl May-verfilmingen WINNETOU en UNTER GEIERN gestaan had. Hij speelt hier Indianenopperhoofd Witte Veer, die zich als een verkenner van het Amerikaanse leger vermomt om de van zijn stam geroofde paarden weer terug te vinden. Gefilmd in Mongolië, dat model moest staan voor het Verre Westen. Geschikt voor wie de lagere school gaat betreden.

Polizeiruf 110: Der Fall Lisa Murnau

1971 | Misdaad, Thriller

DDDE 1971. Misdaad van Helmut Krätzig. Met o.a. Peter Borgelt, Sigrid Göhler, Petra Hinze, Hans Lucke en Hans-Dieter Knaup.

Er gebeurt een overval op het postkantoor in de Herderstraße. De brandkast wordt leeggeroofd. De voor de hand liggende verdachte is een kermisklant, maar dan wordt de ex- kantoorbeheerder van Lisa Murnau aan de tand gevoeld. De jongens van de Oostduitse Kripo zijn niet mals. Het scenario is van regisseur Krätzig en Hans-Jürgen Faschina. Eerste aflevering van het DDR-antwoord op de succesvolle Westduitse TATORT-serie, die een jaar eerder gestart was met TAXI NACH LEIPZIG. Men dient te bedenken dat deze misdaadfilms moesten laveren tussen enorme klippen die in de uitgebreide catalogus van taboethema's uit het Oostduitse arbeiderspardijs stonden. Ze moesten evenwel spanning en amusement bieden en waren derhalve ietsje vrijer dan de gewone film- en theaterproducties. De producties die in 1990 werden gemaakt ademen al heel wat vrijheid uit die ontstond toen dramaturgen, scenarioschrijvers en producenten van de ARD en DFF ervaringen en ideeën met elkaar gingen uitwisselen. Er werden in de DDR totaal 148 films uitgezonden; de laatste dateert van 31 maart 1991; daarna nam de ARD ze over, want er waren er 153 gedraaid. Nummer 153 werd op 22 december 1991 uitgezonden. Toen werd het een paar jaar stil rondom de serie. Na de Duitse hereniging werd de officiële DDR-omroep de regionale zender MDR en de andere regionale zenders begonnen mee te helpen om vanaf 1993 in TATORT-traditie POLIZEIRUF 110 afleveringen te maken en zo moest de 'moord na het nieuws van zondagavond' gedeeld worden met DIE MÄNNER VON K3 en TATORT. Rond het jaar 2000 was men al ver over de tweehonderd afleveringen, maar TATORT bereikte in augustus van dat jaar nummer 450. Het grote verschil tussen TATORT en POLIZEIRUF 110 is dat de eerste serie in grote steden speelt en te maken heeft met zware jongens, terwijl de laatste reeks in de provincie speelt, meer te maken heeft met de kleine misdaad en veel aandacht besteedt aan de verbinding dader-slachtoffer.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Klaus Manchen op televisie komt.

Reageer