Adolphe Menjou: cast.
Er zijn 69 films gevonden.

Pollyanna

1960 | Familiefilm, Drama, Komedie

Verenigde Staten 1960. Familiefilm van David Swift. Met o.a. Hayley Mills, Jane Wyman, Richard Egan, Karl Malden en Nancy Olson.

Een jong weeskind moet na de dood van haar ouders bij haar tante gaan wonen, in een dorp waar veel onderlinge ruzies zijn. Mede door haar goedhartigheid weet ze al snel vrienden te maken.

I Married a Woman

1958 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1958. Drama van Hal Kanter. Met o.a. George Gobel, Diana Dors, Adolphe Menjou en Jessie Royce Landis.

Overwerkte advertentie executive Gobel trouwt met het sexy model van zijn bierreclame en dat maakt zijn leven bijzonder ingewikkeld. Hij verwaarloost haar en zij tracht hem jaloers te maken. Argeloze komedie, geschreven door Goodman Ace, helemaal op de maat van de Britse Marilyn Monroe, de platinablonde rondborstige stoot Dors die hiermee in Hollywood debuteerde aan de zijde van de toenmalige tv-komiek Gobel. Zij, een schatje, verdiende echter een beter verhaal en een dito film die overigens op alle fronten flopte.

The Fuzzy Pink Nightgown

1957 | Komedie

Verenigde Staten 1957. Komedie van Norman Taurog. Met o.a. Jane Russell, Ralph Meeker, Adolphe Menjou, Keenan Wynn en Fred Clark.

Een filmster wordt gekidnapt en iedereen denkt dat het een publiciteitsstunt is. Behalve wanneer Russell in beeld is, is deze satire zonder meer saai. Scenario van Richard Alan Simmons naar de roman van Sylvia Tate. Joseph LaShelle maakte de plaatjes.

Paths of Glory

1957 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigde Staten 1957. Oorlogsfilm van Stanley Kubrick. Met o.a. Kirk Douglas, Ralph Meeker, Adolphe Menjou, George Macready en Wayne Morris.

Doorbraakfilm van Stanley Kubrick (1928-1999) waarin de vermaarde cineast de absurditeit van oorlog belicht aan de hand van de loopgravenoorlog van 1914-1918. Kubrick houdt de teugels strak aangetrokken en vertelt in slechts 88 minuten een haarscherp verhaal over een Franse generaal die drie van zijn eigen soldaten wil laten fusilleren om zijn eigen fatale inschattingsfout te maskeren. Kirk Douglas speelt een officier die met verve zijn oude advocatenmetier oppakt om de drie bij te staan. Gebaseerd op de roman van Humphrey Cobb. Geschoten op locatie in Beieren, onder andere in en rond Schloss Schleissheim.

The Ambassador's Daughter

1956 | Komedie

Verenigde Staten 1956. Komedie van Norman Krasna. Met o.a. Olivia de Havilland, John Forsythe, Myrna Loy, Adolphe Menjou en Tommy Noonan.

Charme ontbreekt aan deze film hoewel de sterren zich volledig ingezet hebben om deze zwakke komedie op niveau te houden. Joan Fiske (De Havilland) is in Parijs uit op een verzetje en soldaat Danny Sullivan (Forsythe) maakt haar het hof. Het scenario is van regisseur Krasna. Het camerawerk is van Michael Kelber.

Bundle of Joy

1956 | Muziek, Komedie, Musical

Verenigde Staten 1956. Muziek van Norman Taurog. Met o.a. Eddie Fisher, Debbie Reynolds, Adolphe Menjou en Tommy Noonan.

Moeizame nieuwe versie van musical BACHELOR MOTHER met Reynolds als verkoopstertje die de voogdij over een baby krijgt en een schandaal veroorzaakt omdat men gelooft dat vriendje Fisher de vader is. Gemaakt toen Debbie en Eddy in Amerika het meest favoriete koppel waren.

Timberjack

1955 | Western, Actiefilm

Verenigde Staten 1955. Western van Joseph Kane en Joe Kane. Met o.a. Sterling Hayden, Vera Ralston, David Brian, Adolphe Menjou en Hoagy Carmichael.

Deze zeer middelmatige western werd door Allen Rivkin naar de roman van Dan Cushman geschreven. Hayden keert twaalf jaar nadat zijn vader is vermoord terug. Hij neemt diens houtzagerij over en komt onmiddellijk in botsing met concurrent Brian die bereid is over lijken te gaan om zijn doel te bereiken. Hij blijkt zowel de moordenaar van Hayden's vader als die van Ralston's vader te zijn. Het verhaal sleept zich moeizaam voort, met weinig echte actie. Zelfs het camerawerk van Jack Marta is onder zijn niveau.

Man on a Tightrope

1953 | Drama

Verenigde Staten 1953. Drama van Elia Kazan. Met o.a. Fredric March, Gloria Grahame, Terry Moore, Cameron Mitchell en Adolphe Menjou.

Een sfeervol circusdrama van een troupe die van plan is van achter het IJzeren Gordijn te ontsnappen; sterke rollen.

The Sniper

1952 | Drama

Verenigde Staten 1952. Drama van Edward Dmytryk. Met o.a. Adolphe Menjou, Arthur Franz, Marie Windsor, Richard Kiley en Mabel Paige.

Een voortreffelijk realistisch verfilmd drama over een geesteszieke schutter (Franz) die het niet kan helpen dat hij onschuldige vrouwen neerschiet. Iedereen speelt goed.

The Tall Target

1951 | Historische film, Thriller, Drama

Verenigde Staten 1951. Historische film van Anthony Mann. Met o.a. Dick Powell, Paula Raymond, Adolphe Menjou, Marshall Thompson en Ruby Dee.

De spanning stijgt ten top als detective Powell een tip krijgt dat Abraham Lincoln tijdens een treinreis in 1861 vermoord zal worden. Frappant is dat de detective John Kennedy heet. Het scenario is geschreven door George Worthing Yates, Art Cohn en Joseph Losey naar een verhaal van Yates en Geoffrey Holmes (Daniel Mainwaring). Camerawerk van Paul C. Vogel.

Across the Wide Missouri

1951 | Avonturenfilm, Western

Verenigde Staten 1951. Avonturenfilm van William A. Wellman. Met o.a. Clark Gable, Ricardo Montalban, John Hodiak, Adolphe Menjou en J. Carrol Naish.

Een groep zwervers trekt het gebied van de Zwartvoetindianen binnen om daar op pelsdieren te jagen. Hun aanvoerder trouwt met de kleindochter van de hoofdman, omdat hij daar voordeel van verwacht. Wat als een berekenend huwelijk begint, eindigt echter in echte liefde. Verbitterde gevechten tussen de pelsdierjagers en de indianen kosten zijn indiaanse echtgenote echter het leven.

To Please a Lady

1950 | Komedie, Romantiek, Drama, Actiefilm

Verenigde Staten 1950. Komedie van Clarence Brown. Met o.a. Clark Gable, Barbara Stanwyck, Adolphe Menjou, Roland Winters en Will Geer.

Een onopvallend liefdesverhaal over journaliste Regina Forbes (Stanwyck) en fanatieke autocoureur Mike Brannan (Gable). Het scenario is van Barre Lyndon en Marge Decker. Het camerawerk is van Harold Rosson.

My Dream Is Yours

1949 | Komedie, Musical

Verenigde Staten 1949. Komedie van Michael Curtiz en Friz Freleng. Met o.a. Jack Carson, Doris Day, Lee Bowman, Adolphe Menjou en Eve Arden.

Doug Blake (Carson) maakt Martha Gibson (Day) tot een bekende radiofiguur in deze muzikale komedie van standaard-gehalte; hoogtepunten zijn het droomfragment met Bugs Bunny en Edgar Kennedy als Day's oom. Het scenario is van Harry Kurnitz en Dane Lussier. Het camerawerk is van Ernest Haller en Wilfred M. Cline.

Dancing in the Dark

1949 | Komedie, Muziek

Verenigde Staten 1949. Komedie van Irving Reis. Met o.a. William Powell, Betsy Drake, Mark Stevens, Adolphe Menjou en Walter Catlett.

Zo nu en dan sprankelende muzikale komedie met Powell die goede relaties hoopt aan te knopen met een filmmaatschappij door een Broadwayster aan te trekken; hij raakt gefascineerd door talent van onbekend meisje dat zijn dochter blijkt te zijn.

State of the Union

1948 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1948. Komedie van Frank Capra. Met o.a. Spencer Tracy, Katharine Hepburn, Angela Lansbury, Van Johnson en Adolphe Menjou.

Het toneelstuk van Howard Lindsay en Russel Crouse werd een gave film waarin presidentskandidaat Tracey met zijn vrouw Hepburn vecht om zijn integriteit. Een goede bijrol van Lansbury als de miljonaire die de verkiezingscampagne financiert en van Johnson als campagneleider. Ook bekend als THE WORLD AND HIS WIFE.

The Hucksters

1947 | Drama

Verenigde Staten 1947. Drama van Jack Conway. Met o.a. Clark Gable, Deborah Kerr, Adolphe Menjou, Ava Gardner en Keenan Wynn.

Na zijn terugkeer uit de oorlog kan reclameman Victor Albee Norman (Gable) niet meer de toon vinden die zijn klanten aanspreekt. Wat ze van hem verlangen is in strijd met zijn principes. Dan besluit hij maar samen met society girl Kay Dorrance (Kerr) van het leven te gaan genieten. Vlotte ontspanning, die een goed beeld geeft van de reclamewereld van vlak na de oorlog, met uitstekende prestaties van Gable, Kerr in haar eerste Amerikaanse film en de schitterende Greenstreet. Het scenario dat Luther Davis, Edward Chodorov en George Wells haalden uit de roman van Frederick Wakeman is toegesneden op Gable. Fotografie is van Harold Rosson. Wordt ook als ingekleurde versie vertoond.

I'll Be Yours

1946 | Komedie, Muziek

Verenigde Staten 1946. Komedie van William A. Seiter. Met o.a. Deanna Durbin, Tom Drake, Adolphe Menjou, William Bendix en Franklin Pangborn.

Een plezierige, maar weinig opvallende, nieuwe versie van: THE GOOD FAIRY, met Deanna op glad ijs, omdat ze een leugen aan de rijke amoureuze Menjou heeft verteld.

Heartbeat

1946 | Komedie

Verenigde Staten 1946. Komedie van Sam Wood. Met o.a. Ginger Rogers, Jean-Pierre Aumont, Adolphe Menjou, Basil Rathbone en Melville Cooper.

Een zakkenrolster ontmoet haar gelijke als zij de portefeuille van de diplomaat probeert te stelen. Uiteindelijk vallen zij op elkaar. Hoewel de film niet zo veel bijzonders is, maken de acteurs het met hun aanstekelijke spel de moeite waard om naar deze komedie te kijken.

Man Alive

1945 | Komedie

Verenigde Staten 1945. Komedie van Ray Enright. Met o.a. Pat O'Brien, Adolphe Menjou, Ellen Drew, Rudy Vallee en Fortunio Bonanova.

Een amusante komedie; over O'Brien wordt verondersteld dood te zijn en speelt voor geest om de nieuwe aanbidder van zijn vrouw de stuipen op het lijf te jagen.

Step Lively

1944 | Musical

Verenigde Staten 1944. Musical van Tim Whelan. Met o.a. Frank Sinatra, George Murphy, Adolphe Menjou, Gloria DeHaven en Eugene Pallette.

Een vlotte muzikale nieuwe versie van ROOM SERVICE waarin producent Murphy alles afsjachert om zijn produktie van de grond te krijgen. Flitsend geregisseerd met scherpe dialogen en komische bijdragen van Slezak als hotelmanager.

Sweet Rosie O'Grady

1943 | Musical

Verenigde Staten 1943. Musical van Irving Cummings. Met o.a. Betty Grable, Robert Young, Adolphe Menjou, Reginald Gardiner en Virginia Grey.

Een aardige musical over een variété-artieste en een schandaaljournalist. Menjou steelt de film als redacteur van de Police Gazette.

Hi Diddle Diddle

1943 | Komedie

Verenigde Staten 1943. Komedie van Andrew L. Stone en Andrew Stone. Met o.a. Adolphe Menjou, Martha Scott, Pola Negri, Dennis O'Keefe en Billie Burke.

Een slijmbal-komedie over jonge geliefden en hun buitenissige ouders die vervalsers zijn. Een van de laatste films van Negri. Ook bekend als DIAMONDS AND CRIME.

You Were Never Lovelier

1942 | Musical, Drama

Verenigde Staten 1942. Musical van William A. Seiter. Met o.a. Fred Astaire, Rita Hayworth, Adolphe Menjou, Leslie Brooks en Adele Mara.

Astaire zit achter Hayworth aan met hulp van vader Menjou die haar getrouwd wil hebben. Het werd een opwindende musical met liedjes als 'Dearly Beloved' en 'I'm Old-Fashioned'.

Syncopation

1942 | Muziek

Verenigde Staten 1942. Muziek van William Dieterle. Met o.a. Adolphe Menjou, Jackie Cooper, Bonita Granville, Todd Duncan en Connee Boswell.

Een onevenwichtig verhaal volgt de geschiedenis van de jazz vanaf 1906 met Cooper als jonge, aankomende trompettist (gesynchroniseerd door Bunny Berigan). De film wordt enigszins gered door een uitstekende jamsessie met Benny Goodman, Harry James, Charlie Barnet, Gene Krupa en andere muzikale grootheden.

Roxie Hart

1942 | Komedie

Verenigde Staten 1942. Komedie van William A. Wellman. Met o.a. Ginger Rogers, Adolphe Menjou, George Montgomery, Lynne Overman en Nigel Bruce.

Beweeglijke persiflage op de Roaring Twenties met Rogers op zoek naar publiciteit en terechtstaand wegens moorden, met Menjou als haar theatrale advocaat. Dolkomische verwikkelingen maken de zwakke plekken weer goed.

Road Show

1941 | Komedie

Verenigde Staten 1941. Komedie van Hal Roach, Gordon Douglas en Hal Roach Jr. Met o.a. Adolphe Menjou, Carole Landis, John Hubbard, Charles Butterworth en Patsy Kelly.

Een rijke playboy wordt het slachtoffer van zijn konkelende verloofde die hem laat opsluiten in een psychiatrische inrichting. Hij ontsnapt met een medepatiënt, en ze voegen zich bij een juist voorbijtrekkende troep kermisgasten. Een vrolijke, zij het soms merkwaardige komedie. De film is niet overal even logisch opgebouwd.

Father Takes a Wife

1941 | Komedie

Verenigde Staten 1941. Komedie van Jack Hively. Met o.a. Adolphe Menjou, Gloria Swanson, John Howard, Desi Arnaz en Helen Broderick.

Eenvoudige, aardige komedie over de glorieuze toneelster Swanson die zich uit het wereldje terugtrekt als ze met Menjou trouwt, maar wel de operazanger Arnaz als haar beschermeling neemt.

Turnabout

1940 | Komedie, Fantasy

Verenigde Staten 1940. Komedie van Hal Roach. Met o.a. John Hubbard, Carole Landis, Adolphe Menjou, Mary Astor en William Gargan.

Twee kijvende echtelieden hebben samen een reclamebureautje dat gesierd wordt door een (magisch) boeddahbeeld. Dat beeldje krijgt schoon genoeg van al dat geruzie, en besluit dat ze een lesje moeten leren door van lichaam te verwisselen, zodat ze elkanders standpunt kunnen inzien, en daardoor tot bedaren komen. Een unieke klucht voor zijn tijd, want het idee was gewaagd; het resultaat houdt echter niet over. Naar een verhaal van Thorne Smith. Later een kortlopende tv-serie.

A Bill of Divorcement

1940 | Drama

Verenigde Staten 1940. Drama van John Farrow. Met o.a. Maureen O'Hara, Adolphe Menjou, Fay Bainter, Herbert Marshall en Dame May Whitty.

Nauwkeurige herverfilming van drama uit 1932, maar de acteurs tippen niet aan de vorige rolverdeling. Hertiteld: NEVER TO LOVE.

The Housekeeper's Daughter

1939 | Komedie, Misdaad

Verenigde Staten 1939. Komedie van Hal Roach. Met o.a. Joan Bennett, Victor Mature, Adolph Menjou, William Gargan en Adolphe Menjou.

Een leuke komedie over moord, verrijkt door de verdienstelijke bijdrage van de chique Joan Bennett, een gangstermeisje die haar zware jongens zat is en teruggaat naar haar moeder, een huishoudster bij een rijke familie. Ze helpt bij het oplossen van een moordzaak. Het filmdebuut van Mature.

That's Right, You're Wrong

1939 | Musical

Verenigde Staten 1939. Musical van David Butler. Met o.a. Kay Kyser, Lucille Ball en Adolphe Menjou.

Kay Kyser en zijn band arriveren in Hollywood om er een film te maken. Ze slagen erin een contract los te peuteren, maar de studiobaas haat hen en heeft een hekel aan hun muziek; hij is niet van plan hun verblijf aangenaam te maken. Een plezierige muzikale nonsens film, die echter vol goede muziek zit. Het was de eerste en de beste van een reeks films die Kyser maakte met zijn 'Kollege of Musical Knowledge'. Een goed scenario van William Conselman en James V. Kern, laat voldoende ruimte voor een logische inlassing van de songs en zelfs een romance ontbreekt niet. Horton is, zoals steeds, weer onvergetelijk in een kleinere rol. De opnamen gebeurden onder leiding van Russell Metty.

That's Right - You're Wrong

1939 |

1939. David Butler. Met o.a. Kay Kyser, Roscoe Karns, Lucille Ball, May Robson en Adolphe Menjou.

Kay Kyser en zijn band arriveren in Hollywood om er een film te maken. Ze slagen erin een contract los te peuteren, maar de studiobaas haat hen en heeft een hekel aan hun muziek; hij is niet van plan hun verblijf aangenaam te maken. Een plezierige muzikale nonsens film, die echter vol goede muziek zit. Het was de eerste en de beste van een reeks films die Kyser maakte met zijn 'Kollege of Musical Knowledge'. Een goed scenario van William Conselman en James V. Kern, laat voldoende ruimte voor een logische inlassing van de songs en zelfs een romance ontbreekt niet. Horton is, zoals steeds, weer onvergetelijk in een kleinere rol. De opnamen gebeurden onder leiding van Russell Metty.

Golden Boy

1939 | Drama

Verenigde Staten 1939. Drama van Rouben Mamoulian. Met o.a. Barbara Stanwyck, Adolphe Menjou, William Holden, Lee J. Cobb en Joseph Calleia.

Clifford Odets verhaal over een muziekminnende jongen die bokser wordt heeft de tijd niet doorstaan. Holdens debuut is nog goed, maar Cobb gaat te ver met zijn Henry Armetta-imitatie.

The Goldwyn Follies

1938 | Komedie, Muziek

Verenigde Staten 1938. Komedie van George Marshall. Met o.a. Adolphe Menjou, Andrea Leeds, Kenny Baker, < The Ritz Brothers en Zorina.

Verschrikkelijke hutspot. Producer Menjou huurt Leeds als 'Juffrouw Menselijkheid' om zijn films vanuit een gemiddeld gezichtspunt te waarderen. Ze had deze waarschijnlijk overgeslagen. De Ritz Brothers brengen het er nog het beste vanaf. Baker zingt 'Love Walked In' ongeveer dertig keer.

Thanks for Everything

1938 | Komedie

Verenigde Staten 1938. Komedie van William A. Seiter. Met o.a. Jack Hayley, Jack Oakie, Adolphe Menjou, Tony Martin en Arleen Whelan.

Een heel aardige komedie over een reclamebureau dat de perfecte Amerikaan ontdekt. Hayley doet het in die rol voortreffelijk.

Letter of Introduction

1938 | Komedie

Verenigde Staten 1938. Komedie van John M. Stahl. Met o.a. Adolphe Menjou, Andrea Leeds, Edgar Bergen, Charlie McCarthy en George Murphy.

Een vlot verlopend verhaal over Leeds die carri[KA2]ere probeert te maken als actrice in Hollywood. Ze wijst hulp af van haar beroemde vader (Menjou), omdat ze vindt dat het uitsluitend tot complicaties kan leiden; daardoor krijgt ze het zwaar te verduren, maar uiteindelijk lukt het haar. Een rolverdeling met sterren van naam.

A Letter Of Introduction

1938 |

1938. John M. Stahl. Met o.a. Andrea Leeds, Charlie McCarthy, Edgar Bergen, George Murphy en Eve Arden.

Een vlot verlopend verhaal over Leeds die carri[KA2]ere probeert te maken als actrice in Hollywood. Ze wijst hulp af van haar beroemde vader (Menjou), omdat ze vindt dat het uitsluitend tot complicaties kan leiden; daardoor krijgt ze het zwaar te verduren, maar uiteindelijk lukt het haar. Een rolverdeling met sterren van naam.

Stage Door

1937 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1937. Drama van Gregory La Cava. Met o.a. Katharine Hepburn, Ginger Rogers, Adolphe Menjou, Lucille Ball en Andrea Leeds.

De jonge en ambitieuze actrice Terry Randall (Hepburn) is naar New York gekomen in de hoop er een grote rol te bemachtigen. Ze komt terecht in een kosthuis voor aspirant-toneelspeelsters, waar ze onder andere kennismaakt met de jonge, schuchtere Jean Maitland (Rogers). Boeiend melodrama over de toneelwereld, waar de rollen ook destijds niet bepaald voor het oprapen lagen. De actrices doden de tijd met scherp, razendsnel en geestig gekibbel. Prima spel over de hele linie en mooie zwart-witfotografie. Oscarnominaties voor beste film, regie, script en de bijrol van Andrea Leeds.

One Hundred Men and a Girl

1937 | Komedie, Muziek, Drama

Verenigde Staten 1937. Komedie van Henry Koster. Met o.a. Deanna Durbin, Leopold Stokowski, Adolphe Menjou, Alice Brady en Eugene Pallette.

Een verukkelijke mengeling van muziek en komedie, waarin Deanna dirigent Stokowski lastig valt om haar werkeloze vader en diens muzikale vrienden aan een baantje te helpen. Boordevol charme en mooie muziek. Charles Previn kreeg een Oscar voor zijn muziek.

Cafe Metropole

1937 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1937. Komedie van Edward H. Griffith. Met o.a. Loretta Young, Tyrone Power, Adolphe Menjou, Gregory Ratoff en Charles Winninger.

Young wordt het hof gemaakt door straatarme playboy Power, die ongedekte cheques rondstrooit en zich uitgeeft voor een Russische prins. Aardige komedie naar een verhaal van Ratoff.

A Star Is Born

1937 | Musical, Drama

Verenigde Staten 1937. Musical van William A. Wellman. Met o.a. Janet Gaynor, Fredric March, Adolphe Menjou, May Robson en Andy Devine.

Het bekendste Hollywood-over-Hollywood verhaal is A Star Is Born, waarin de dromen van een gewoon meisje werkelijkheid worden wanneer ze de filmindustrie weet binnen te komen en een schijnbaar perfect huwelijk aangaat met een Hollywoodberoemdheid. Maar terwijl de ster van Vicki Lester (Janet Gaynor) begint te rijzen, zinkt echtgenoot Norman Maine (Fredric March) steeds verder weg in drankzucht en misère. Tikje vet aangezet, tragisch drama, mede geschreven door de sardonische Dorothy Parker, kreeg in 1954 een succesvollere remake met Judy Garland en in 1976 een popversie met Barbra Streisand.

Wives Never Know

1936 | Komedie

Verenigde Staten 1936. Komedie van Elliott Nugent. Met o.a. Mary Boland, Adolphe Menjou, Vivienne Osborne, Claude Gillingwater en Fay Holden.

Een flodderig verhaal over een stel dat probeert verliefd op elkaar te worden. Ruggles en Boland zijn altijd goed om naar te kijken en Menjou zorgt voor de vaart.

The Milky Way

1936 | Komedie

Verenigde Staten 1936. Komedie van Leo McCarey. Met o.a. Harold Lloyd, Adolphe Menjou, Helen Mack, Dorothy Wilson en Verre Teasdale.

Eigenzinnige melkboer Lloyd 'slaat' per ongeluk in een gevecht zowel de lichtelijk aangeschoten bokskampioen Gargan neer, als zijn trainer Stander. Hij wordt voor een nieuwe boksheld aangezien door manager Menjou en diens vriendin Teasdale. Hij moet gaan trainen en weet uiteindelijk ook de overwinning in de wacht te slepen. De laatste en beste geluidsfilm van Lloyd; bovendien zijn grootste succes. Pittig dialoog, dat te danken is aan het feit dat het de verfilming betreft van het gelijknamige Broadwaystuk van Lynn Root en Harry Clork. Samuel Goldwyn had de herverfilmingsrechten gekocht voor THE KID FROM BROOKLYN met Danny Kaye en filmde deze scène voor scène na. Hierdoor waren nagenoeg alle originele kopieën vernietigd en heeft men lange tijd aangenomen dat de oorpsronkelijke lengte 83m was.

Sing Sing, Baby

1936 | Musical, Komedie

Verenigde Staten 1936. Musical van Sidney Lanfield. Met o.a. Alice Faye, Adolphe Menjou, Gregory Ratoff, Ted Healy en Patsy Kelly.

Een plezierige muzikale komedie met Menjou die als prototype van John Barrymore de show steelt. Hij laat zich in met de publiciteitshongerige Faye. Liedjes: 'When Did You Leave Heaven?' en 'You Turned The Tables On Me' als titelsong. De Ritz Brothers zijn prima in hun hoofdfilmdebuut.

One in a Million

1936 | Komedie, Muziek

Verenigde Staten 1936. Komedie van Sidney Lanfield. Met o.a. Sonja Henie, Adolphe Menjou, Don Ameche, Ned Sparks en Jean Hersholt.

Schaatskampioene Henie wordt in haar filmdebuut omgeven door een uitstekende rolbezetting. De schaatsscènes zijn zeer vermakelijk en ook de levendige muziek dient de film. The Ritz Brothers zijn goed op dreef met een amusante horrorfilm-parodie.

Gold diggers of 1935

1935 | Musical, Muziek, Komedie

Verenigde Staten 1935. Musical van George Amy en Busby Berkeley. Met o.a. Gloria Stuart, Alice Brady, Adolphe Menjou, Glenda Farrell en Dick Powell.

Schaatskampioene Henie wordt in haar filmdebuut omgeven door een uitstekende rolbezetting. De schaatsscènes zijn zeer vermakelijk en ook de levendige muziek dient de film. The Ritz Brothers zijn goed op dreef met een amusante horrorfilm-parodie.

Gold Diggers of 1935

1935 | Musical, Komedie

Verenigde Staten 1935. Musical van Busby Berkeley. Met o.a. Dick Powell, Adolphe Menjou, Gloria Stuart, Alice Brady en Glenda Farrell.

Deze film, de opvolger van GOLD DIGGERS OF 1933, is alleen in de uitgebreide muzikale gedeelten genietbaar. Dit is niet in de laatste plaats te danken aan de feilloze choreografie van regisseur Berkeley. Het nietszeggende scenario van Manuel Seff, Peter Milne en Robert Lord handelt over een rijke dame die in haar landhuis een Broadway-show wil laten opvoeren, maar het slachtoffer wordt van een bedrieger. Het verhaaltje is totaal ondergeschikt gemaakt aan de muzikale nummers, met wederom songs van Harry Warren en Al Dubin, w.o. het met een Oscar bekroonde 'The Lullaby Of Broadway'. Powell voelt zich weer helemaal in zijn nopjes, deze maal met als partner Wini Shaw. Berkeley's verbeeldingskracht kent duidelijk geen grenzen. Schitterend camerawerk van George Barnes. Gevolgd door GOLD DIGGERS OF 1937.

Broadway Gondolier

1935 | Komedie, Muziek

Verenigde Staten 1935. Komedie van Lloyd Bacon. Met o.a. Dick Powell, Joan Blondell, Adolphe Menjou, Louise Fazenda en William Gargan.

Powell reist de wereld af, opdat hij door een bekende producer ontdekt wordt. Liedjes o.a. 'Lulu's Back in Town'.

The Mighty Barnum

1934 | Avonturenfilm, Biografie

Verenigde Staten 1934. Avonturenfilm van Walter Lang. Met o.a. Wallace Beery, Adolphe Menjou, Virginia Bruce, Rochelle Hudson en Janet Beecher.

Een fantasierijke biografie van de wereldvermaarde showman, met Menjou als zijn weerbarstige compagnon Bailey. Meer Beery dan Barnum.

Little Miss Marker

1934 | Komedie, Muziek

Verenigde Staten 1934. Komedie van Alexander Hall. Met o.a. Adolphe Menjou, Shirley Temple, Dorothy Dell, Charles Bickford en Lynne Overman.

Een succesvol verhaal van Damon Runyon over gokker Menjou en de New yorkse gokkolonie, omgeturnd door de vertederende kleine Shirley, die als 'schuldbekentenis' achterblijft. Opnieuw gemaakt als SORROWFUL JONES en FOURTY POUNDS OF TROUBLE en nogmaals in 1980 met Matthau en Andrews.

The Worst Woman in Paris?

1933 | Komedie

Verenigde Staten 1933. Komedie van Monta Bell. Met o.a. Benita Hume, Adolphe Menjou, Harvey Stephens, Helen Chandler en Margaret Seddon.

Een Lubitsch-achtige komedie over de sjieke Hume die bij haar rijke man Menjou wegloopt en terug in Amerika verliefd wordt op de naïeve jongeman Stephens.

Morning Glory

1933 | Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1933. Romantiek van Lowell Sherman. Met o.a. Katharine Hepburn, Adolphe Menjou, Douglas Fairbanks jr, C. Aubrey Smith en Mary Duncan.

Hepburn komt als jonge, ambitieuze actrice naar Broadway, in de hoop er in korte tijd naam te maken. Maar niemand neemt haar ernstig, zeker producent Menjou niet. De enige die in haar gelooft is auteur Fairbanks Jr., die haar op het juiste moment naar voren schuift. Sprookjesachtig scenario van Howard J. Green, naar een toneelstuk van Zoe Akins, met alle ingrediënten voor een goed getimede lach en traan. Subliem gespeeld door Hepburn, die hiervoor haar eerste Oscar ontving. Ze wordt omringd door louter uitstekende acteurs. Een droom van een film voor een jonge actrice. Iets té toneelmatig in beeld gebracht door Bert Glennon, maar met een magistrale score van Max Steiner. Opnieuw verfilmd als STAGE STRUCK in 1958.

Prestige

1932 | Drama

Verenigde Staten 1932. Drama van Tay Carnett en Tay Garnett. Met o.a. Ann Harding, Melvyn Douglas, Adolphe Menjou, Clarence Muse en Ian MacLaren.

Uitbundige regie en stevig acteerwerk redden dit ramsj- melodrama over het leven op een Britse legerpost in het Verre Oosten, waar de blanke suprematie - en Douglas' gezondheid - worden bedreigd.

Forbidden

1932 | Drama

Verenigde Staten 1932. Drama van Frank Capra. Met o.a. Barbara Stanwyck, Adolphe Menjou, Ralph Bellamy, Dorothy Peterson en Henry Armetta.

Vrijgezelle onderwijzeres maakt een cruise en raakt verliefd op een man die nooit met haar kan trouwen. Goede vertolkingen en verbluffend camerawerk van Joseph Walker houden dit Back Street-achtige soapdrama tot aan het belachelijke einde drijvende.

A Farewell to Arms

1932 | Romantiek, Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1932. Romantiek van Frank Borzage. Met o.a. Helen Hayes, Gary Cooper, Adolphe Menjou, Mary Philips en Jack LaRue.

Een bijzonder romantische verfilming van Hemingway's roman over een uitzichtloze liefdesrelatie in WO I tussen een Amerikaanse soldaat en een Engelse verpleegster. Helaas gedateerd, maar nog altijd goed uitgevoerd.

The Front Page

1931 | Komedie

Verenigde Staten 1931. Komedie van Lewis Milestone. Met o.a. Adolphe Menjou, Pat O'Brien, Mary Brian, Edward Everett Horton en Walter Catlett.

Deze eerste verfilming van het stuk van Ben Hecht en Charles MacArthur is krachtig, leuk en zeer bijzonder geregisseerd. Menjou en O`Brien vormen een goed paar als vechtende hoofdredacteur en reporter in Chicago. Deze versie kan het opnemen tegen de nieuwe versies HIS GIRL FRIDAY (met Grant en Russell) en THE FRONT PAGE (1974) (met Natthan en Lemmon).

The Easiest Way

1931 | Drama

Verenigde Staten 1931. Drama van Jack Conway. Met o.a. Constance Bennett, Adolphe Menjou, Robert Montgomery, Clark Gable en Anita Page.

Melodrama in optima forma met een puike rolverdeling van jonge sterren en een zwaar verouderde moraal. Laura Murdock (Bennett) is de oudste uit een Newyorks arbeidersgezin. Haar vader Ben (MacDonald) is door de beurskrach van 1929 werkloos en haar moeder Agnes (Blandick) moet iedere cent omdraaien om rond te komen. Laura moet het bed delen met haar twee jongere zussen Peggy (Page) en Elfie (Rambeau). Peggy wordt het hof gemaakt door Nick (Gable), een rauwe, ambitieuze jongeman die chauffeur is bij een wasserij. Peggy ziet in Nick de kans om aan het arme gezin te ontkomen en het stel trouwt. Laura heeft een aardig kopje en krijgt een kans als fotomodel bij een reclamebureau, waar het oog van haar oudere baas Willard Brockton (Menjou) haar inpalmt. Laura`s beslissing is snel gemaakt: ze wordt de maintenee van Willard en baadt algauw in weelde voor haar doen. Nick verbiedt Peggy om nog langer met haar zondige zus om te gaan. Laura kan haar arme vader af en toe een welkom douceurtje onder de afkeurende blikken van haar moeder toestoppen. Laura leert de knappe, jonge verslaggever Jack Madison (Montgomery) kennen. Het is liefde op het eerste gezicht. Laura besluit met haar immorele leven te breken als Jack zegt met haar te willen trouwen. Jack wordt als correspondent naar Argentinië gestuurd, maar wil zijn belofte inlossen zodra hij terug is. Als Laura niets meer van Jack hoort, kan ze de verleiding van Willards geboden luxe niet langer weerstaan en keert naar haar suikeroompje terug. Dan komt Jack weer op de proppen... De film werd ontkracht door de Amerikaanse censuur van het z.g. Hays Office, dat naar hartelust coupeerde. Het scenario is van Edith Ellis naar een toneelstuk van Eugene Walter. Het camerawerk is van John Mescall. Een in de kiem gesmoord curiosum.

Friends and lovers

1931 |

1931. Victor Schertzinger. Met o.a. Lili Damita, Erich von Stroheim, Adolphe Menjou en Laurence Olivier.

Melodrama in optima forma met een puike rolverdeling van jonge sterren en een zwaar verouderde moraal. Laura Murdock (Bennett) is de oudste uit een Newyorks arbeidersgezin. Haar vader Ben (MacDonald) is door de beurskrach van 1929 werkloos en haar moeder Agnes (Blandick) moet iedere cent omdraaien om rond te komen. Laura moet het bed delen met haar twee jongere zussen Peggy (Page) en Elfie (Rambeau). Peggy wordt het hof gemaakt door Nick (Gable), een rauwe, ambitieuze jongeman die chauffeur is bij een wasserij. Peggy ziet in Nick de kans om aan het arme gezin te ontkomen en het stel trouwt. Laura heeft een aardig kopje en krijgt een kans als fotomodel bij een reclamebureau, waar het oog van haar oudere baas Willard Brockton (Menjou) haar inpalmt. Laura`s beslissing is snel gemaakt: ze wordt de maintenee van Willard en baadt algauw in weelde voor haar doen. Nick verbiedt Peggy om nog langer met haar zondige zus om te gaan. Laura kan haar arme vader af en toe een welkom douceurtje onder de afkeurende blikken van haar moeder toestoppen. Laura leert de knappe, jonge verslaggever Jack Madison (Montgomery) kennen. Het is liefde op het eerste gezicht. Laura besluit met haar immorele leven te breken als Jack zegt met haar te willen trouwen. Jack wordt als correspondent naar Argentinië gestuurd, maar wil zijn belofte inlossen zodra hij terug is. Als Laura niets meer van Jack hoort, kan ze de verleiding van Willards geboden luxe niet langer weerstaan en keert naar haar suikeroompje terug. Dan komt Jack weer op de proppen... De film werd ontkracht door de Amerikaanse censuur van het z.g. Hays Office, dat naar hartelust coupeerde. Het scenario is van Edith Ellis naar een toneelstuk van Eugene Walter. Het camerawerk is van John Mescall. Een in de kiem gesmoord curiosum.

Morocco

1930 | Drama, Romantiek, Komedie

Verenigde Staten 1930. Drama van Josef von Sternberg. Met o.a. Gary Cooper, Marlene Dietrich, Adolphe Menjou, Francis McDonald en Eve Southern.

Exotische Dietrich is de verleidelijke kroegzangeres Amy Jolly, die de gefortuneerde Menjou opgeeft om haar geliefde legionair Cooper door de woestijn te volgen. Marlene zingt 'What Am I Bid?' in haar eerste Amerikaanse film. Von Sternberg en Jules Furthman schreven het scenario naar de roman Amy Jolly van Benno Vigny. De camera werd bemand door Lee Garmes en Lucien Ballard.

Marquis Preferred

1929 | Drama

Verenigde Staten 1929. Drama van Frank Tuttle. Met o.a. Adolphe Menjou, Chester Conklin, Nora Lane, Mischa Auer en Jack Chefee.

Menjou speelt een grote verkwister die door zijn schuldeisers aan banden wordt gelegd en aan een rijke vrouw gekoppeld wordt. Een zwijgende film.

His Tiger Lady

1928 | Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1928. Romantiek van Hobart Henley. Met o.a. Adolphe Menjou, Evelyn Brent en Rose Dione.

Een gedateerde toneelromance van Paramount.

A Gentleman of Paris

1927 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1927. Komedie van Harry d'Abbadie d'Arrast. Met o.a. Adolphe Menjou, Shirley O'Hara, Arlette Marchal, Nicholas Soussanin en William B. Davidson.

Ge[KA3]inspireerd op Menjous successen in A WOMAN OF PARIS, maakte men deze prima verfilming van Roy Horniman`s [KL]Bellamy the Magnificent[KLE]. Als vrouwenjager Menjou zich verlooft en alle liefdesschepen achter zich wil verbranden valt het hem zwaar zijn bediende op te geven. De bediende (een goede rol van de jonge Nicholas Soussanin) neemt wraak door zijn meester van oplichting te beschuldigen. Hij krijgt echter berouw. Insiders liepen weg met de film, het grote publiek reageerde lauw.

Are Parents People?

1925 | Komedie, Zwijgende film

Verenigde Staten 1925. Komedie van Malcolm St. Clair en Malcolm St. Clair. Met o.a. Betty Bronson, Adolphe Menjou, Florence Vidor en Lawrence Gray.

Aangename film van hoog gehalte met goede acteurs. Onschuldig verhaal over de jeugdige Bronson die haar van elkaar vervreemde ouders verzoent. Niet wereldschokkend, maar gewoon leuk.

The Marriage Circle

1924 | Komedie, Zwijgende film

Verenigde Staten 1924. Komedie van Ernst Lubitsch. Met o.a. Florence Vidor, Monte Blue, Marie Prevost, Creighton Hale en Adolphe Menjou.

Een klassieker uit het tijdperk van de zwijgende film. Een komedie over flirt en ontrouw in de betere kringen van Wenen, 'Stad van de Lach en de Romantiek'. Door Lubitsch oorspronkelijk bedoeld als Amerikaanse zedenkomedie, geïnspireerd op Chaplins A WOMAN IN PARIS. Later door Lubitsch en George Cukor nog eens overgedaan als musical: ONE HOUR WITH YOU.

The Fast Set

1924 |

Verenigde Staten 1924. William C. De Mille. Met o.a. Elliott Dexter, Betty Compson, Adolphe Menjou, Zasu Pitts en Claire Adams.

Schrijver Dexter heeft een literaire vriendenkring, terwijl zijn vrouw het meer in de artistieke kringen zoekt. Zij ontmoet er playboy Menjou, met wie het direct klinkt. Dexter neemt wraak met behulp van hoertje Pitts. Menjou wil achteraf zijn vrijheid niet missen en probeert de zaak te lijmen. Goede bezetting in een uitstekende regie van William C. De Mille, gebaseerd op het toneelstuk Spring Cleaning van Frederick Lonsdale.

A Woman of Paris

1923 | Zwijgende film, Drama

Verenigde Staten 1923. Zwijgende film van Charles Chaplin. Met o.a. Edna Purviance, Adolphe Menjou, Carl Miller, Lydia Knott en Clarence Geldart.

Een jonge vrouw (Purviance) wil weglopen met haar geliefde (Miller), maar dat gaat faliekant mis. Jaren later ontmoet ze hem weer. Nadat hij met zijn personage van The Little Tramp erg succesvol was geworden wilde Chaplin ook wel eens zijn serieuze kant laten zien, en koos hij er, heel dwars, voor níet de hoofdrol te spelen. Bovendien wilde hij Purviance, die belangrijke rollen had gespeeld in veel van Chaplins films, een handje helpen bij het realiseren van een mooie carrière. Helaas. Het publiek bleef massaal weg en met Purviances loopbaan bleef het kwakkelen.

The Fast Mail

1922 | Western

Verenigde Staten 1922. Western van Bernard J. Durning. Met o.a. Buck Jones, Eileen Percy, James Mason, William Steele en Adolphe Menjou.

Buck Jones, een cowboy, komt in de problemen als hij Percy in bescherming neemt, zoals een hoffelijke cowboy dat nu eenmaal deed in die dagen. THE FAST MAIL van Lincoln J. Carter werd door Agnes Parsons en Jacques Jaccard bewerkt. Adolphe Menjou speelde sinds 1916 kleine rolletjes, maar in 1923 werd hij een ster. James Mason is niet de befaamde acteur die wij van later kennen; deze Mason speelde tot in de jaren dertig in tientallen westerns bijrolletjes.

The Sheik

1921 | Romantiek, Avonturenfilm, Zwijgende film, Historische film

Verenigde Staten 1921. Romantiek van George Melford. Met o.a. Rudolph Valentino, Agnes Ayres, Adolphe Menjou en Lucien Littlefield.

Valentino kreeg zijn definitieve filmimago door deze romantische film, waarin hij een zwierige woestijnvagebond speelt die een verleidelijk Engels meisje vangt. Deze film had veel imitaties door zijn populariteit.

Manhattan Madness

1916 | Western

Verenigde Staten 1916. Western van Allan Dwan. Met o.a. Douglas Fairbanks, Jewel Carmen, George Beranger, Ruth Darling en Eugene Ormonde.

Cowboy Fairbanks verlaat het westen om zaken te doen in New York, maar in feite wil hij de sfeer van het westen meenemen. Zelfs de gebruikelijke scène van de beide tegenstanders die elkaar in de straat tegemoet lopen met de hand boven de revolver zat erbij. Fairbanks speelde de rol humoristisch; hier en daar is de film aardig satirisch. Charles Dazey bewerkte het verhaal van E.V. Durling, dat in 1925 opnieuw werd verfilmd.