Dominique Pinon

Acteur

Dominique Pinon is acteur.
Er zijn 33 films gevonden.

La guerre du Royal Palace

2012 | Komedie

Frankrijk 2012. Komedie van Claude-Michel Rome. Met o.a. Daniel Russo, Michel Leeb, Anne Jacquemin en Dominique Pinon.

Na de capitulatie van Parijs requisitioneerden de nazi's de zogenaamde 'palaces', fameuze luxehotels van de stad, als hoofdkwartieren voor verschillende diensten. In het Lutetia, aan de boulevard Raspail op de linkeroever, waren onder anderen de contraspionnen van de Abwehr gestationeerd. In deze matig amuserende tv-productie, met de succesvolle grappenmaker Leeb en volop Duitse karikaturen, heet het Lutetia het Royal Palace. Daar werken Hitlers vazallen zich in het grijsgroene zweet om de geheimzinnige verzetsgroep onder leiding van ene D'Artagnan te pakken. Aan sfeer en decors is aandacht besteed.

La loi de Murphy

2009 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 2009. Komedie van Christophe Campos. Met o.a. Pio Marmaï, Fanny Valette, Omar Sy, Guy Lecluyse en Dominique Pinon.

Na vier jaartjes brommen werkt Elias (Marmaï) tijdens zijn proeftijd in een ziekenhuis. Nog even en hij is werkelijk vrij man, klaar om een nieuw en zo mogelijk stommiteitenvrij leven te beginnen. Helaas gooien een partij geroofde diamanten, een aantal zeer ontstemde gangsters en uiteraard de immer onbetrouwbare flikken roet in het eten. Elias ondervindt, kortom, het domino-effect van de wet van Murphy. Regiedebutant Campos putte inspiratie uit de onbezorgde jaren zeventig-komedies van Georges Lautner. Helaas ook uit allerlei nieuwerwets Amerikaans tv-lawaai, waardoor dit een behoorlijk enerverend puberkolderfilmpje is geworden.

Roman de gare

2007 | Thriller

Frankrijk 2007. Thriller van Claude Lelouch. Met o.a. Dominique Pinon en Fanny Ardant.

Na vier jaartjes brommen werkt Elias (Marmaï) tijdens zijn proeftijd in een ziekenhuis. Nog even en hij is werkelijk vrij man, klaar om een nieuw en zo mogelijk stommiteitenvrij leven te beginnen. Helaas gooien een partij geroofde diamanten, een aantal zeer ontstemde gangsters en uiteraard de immer onbetrouwbare flikken roet in het eten. Elias ondervindt, kortom, het domino-effect van de wet van Murphy. Regiedebutant Campos putte inspiratie uit de onbezorgde jaren zeventig-komedies van Georges Lautner. Helaas ook uit allerlei nieuwerwets Amerikaans tv-lawaai, waardoor dit een behoorlijk enerverend puberkolderfilmpje is geworden.

Se souvenir des belles choses

2001 | Komedie, Drama

Frankrijk 2001. Komedie van Zabou Breitman. Met o.a. Isabelle Carré, Bernard Campan, Bernard Le Coq, Dominique Pinon en Anne Le Ny.

Liefde is schitterend, maar wordt ongrijpbaar als je moeite hebt je een omhelzing te herinneren. Claire (Carré) wordt getroffen door een ongelukkig lot: een blikseminslag veroorzaakt geheugenproblemen. In een kliniek ontmoet zij dokter Licht (Le Coq) en de eveneens aan geheugenverlies lijdende Philippe (Campan). De beelden zijn licht en kleurig, Claire en Philippe gaan samenwonen, maar terwijl hij langzaam zijn verdrongen herinneringen terugkrijgt, vergeet Claire steeds meer. Se souvenir des belles choses lijkt een documentaire, zo roerend echt wordt er gespeeld. Het is niet moeilijk te begrijpen waarom Carré, Le Coq en regisseuse Zabou Césars wonnen.

Le fabuleux destin d'Amélie Poulain

2001 | Romantische komedie, Fantasy, Drama

Frankrijk/Duitsland 2001. Romantische komedie van Jean-Pierre Jeunet. Met o.a. Audrey Tautou, Mathieu Kassovitz, Rufus, Lorella Cravotta en Serge Merlin.

Werkelijk overláden met prijzen en nominaties werd dit suikertaartje van een romantische komedie. Barmeisje Amélie (Tautou) besluit op een goede dag andere mensen een handje te helpen bij het geluk. Als een hedendaags sprookjesfiguur trippelt ze het leven binnen van iemand die als kind een doosje met persoonlijke dingetjes verloor, van barklanten op zoek naar liefde en nog vele anderen. Dan raakt ze zelf verliefd. Met zijn film schildert regisseur Jeunet (Delicatessen) een vriendelijk, kleurrijk (maar blank), brandschoon, kortom imaginair, Parijs waar alles mogelijk is. Dat pakt onweerstaanbaar uit.

Sur un air d'autoroute

2000 | Komedie, Fantasy

Frankrijk 2000. Komedie van Thierry Boscheron. Met o.a. Sacha Bourdo, Aure Atika, Philippe Nahon, Marc Berman en Marie-France Pisier.

Jeff (Bourdo) heeft een baantje als papierprikker aan de Franse p[KA1]eage en hij hoopt daarmee dichter in de buurt te zijn van zijn ex-vriendin P[KA1]erinne (Atika), die in een tolhuisje zit, om haar hartje opnieuw te winnen. Als hij langs de kant van de snelweg aan het opruimen is, wordt er een muziekschijf uit een voorbijrijdende auto geworpen waardoor zijn oor wordt afgesneden. Jeff krijgt een vreemde sensatie: hij hoort muziek en allerlei andere geluiden op een afstand. Hij laat zich leiden door wat hij hoort en maakt een avontuurlijke tocht door het land, waarbij hij zelfs eventjes van Frankrijk in Zwitserland belandt. Dr. Rouget (Pisier), een wat curieuze verschijning, probeert hem in de finale een oor aan te naaien. De film is een aaneenschakeling van grappige en minder grappige schetsen, voldoende voor een goede moyen-m[KA1]etrage, onvoldoende voor een avondvullende speelfilm, die tenslotte onderuit gehaald wordt door het scenario van Philippe Donzelot, Philippe Charazenc, Xavier Mathieu en regisseur Boscheron, naar diens idee. De titel is een woordspeling op een melodie (air) en een parkeerplaats aan de Franse autoroute. Het camerawerk van Jérôme Israel is opgenomen met een digitale camera en ziet er tiptop uit.

Violetta, la reine de la moto

1997 | Drama

Frankrijk 1997. Drama van Guy Jacques. Met o.a. Florence Pernel, Dominique Pinon, Daniel Prévost, Eva Darlan en Julien Guiomar.

De heldin van deze geschiedenis is de 27-jarige Am[KA1]elie (Pernel), die na een afwezigheid van tien jaar terugkeert op het honk - een vervallen garage met de geroeste wrakken van voertuigen. Het is een weerzien met haar drankzuchtige broer Adrien (Pinon), een stel kennissen Kl[KA1]eber (Pr[KA1]evost) en Rosaline (Darlan), die in een caravan op het terrein wonen en hun uit het leger gedeserteerde zoon Johnny (Slagmulder), die in een van de leegstaande garages hokt. Ze hoort dat haar vader inmiddels is overleden en ze besluit een stunt met de motor uit te voeren, die door haar vader was bedacht. Ze meet zich de titel van de film aan. Ze gaan allemaal naar het kermisterrein en het succes is gering. Bij een andere gelegenheid loopt het fout en veroorzaakt dat Johnny het tijdige met het eeuwige verwisselt. Om in leven te kunnen blijven verkoopt Amélie het nummer aan Corneille, een vriend van haar vader, die overigens tien jaar tevoren geprobeerd had haar te verkrachten zonder dat haar broer voor haar op de bres sprong. Corneille vervalt in herhaling en probeert opnieuw Amélie aan te randen, maar deze keer komt haar broer tussen beiden zonder dat de alcoholnevel in zijn hoofd hem daaraan hindert. Het scenario is van regisseur Jacques en Emmanuel List en heeft tesamen met het geringe budget veroorzaakt dat het resultaat conventioneel is geworden; de rolverdeling heeft een beetje aangerommeld en tracteert de kijker af en toe op een verschrikkelijk geschmier. De psyche van de personage van Adrien lijkt ontleend te zijn aan de sheriff uit RIO BRAVO van Howard Hawks, maar hij is stukken minder en lijkt er met de beste wil van wereld heel weinig op, zo niet helemaal niet. Bij het gebrek aan zicht komen dan ook de vale kleuren en het sfeerloze camerawerk van Jérôme Robert. Tweede film van regisseur Jacques.

Violetta la reine de la moto

1997 | Drama

Frankrijk 1997. Drama van Guy Jacques. Met o.a. Daniel Prévost, Dominique Pinon en Florence Pernel.

De heldin van deze geschiedenis is de 27-jarige Am[KA1]elie (Pernel), die na een afwezigheid van tien jaar terugkeert op het honk - een vervallen garage met de geroeste wrakken van voertuigen. Het is een weerzien met haar drankzuchtige broer Adrien (Pinon), een stel kennissen Kl[KA1]eber (Pr[KA1]evost) en Rosaline (Darlan), die in een caravan op het terrein wonen en hun uit het leger gedeserteerde zoon Johnny (Slagmulder), die in een van de leegstaande garages hokt. Ze hoort dat haar vader inmiddels is overleden en ze besluit een stunt met de motor uit te voeren, die door haar vader was bedacht. Ze meet zich de titel van de film aan. Ze gaan allemaal naar het kermisterrein en het succes is gering. Bij een andere gelegenheid loopt het fout en veroorzaakt dat Johnny het tijdige met het eeuwige verwisselt. Om in leven te kunnen blijven verkoopt Amélie het nummer aan Corneille, een vriend van haar vader, die overigens tien jaar tevoren geprobeerd had haar te verkrachten zonder dat haar broer voor haar op de bres sprong. Corneille vervalt in herhaling en probeert opnieuw Amélie aan te randen, maar deze keer komt haar broer tussen beiden zonder dat de alcoholnevel in zijn hoofd hem daaraan hindert. Het scenario is van regisseur Jacques en Emmanuel List en heeft tesamen met het geringe budget veroorzaakt dat het resultaat conventioneel is geworden; de rolverdeling heeft een beetje aangerommeld en tracteert de kijker af en toe op een verschrikkelijk geschmier. De psyche van de personage van Adrien lijkt ontleend te zijn aan de sheriff uit RIO BRAVO van Howard Hawks, maar hij is stukken minder en lijkt er met de beste wil van wereld heel weinig op, zo niet helemaal niet. Bij het gebrek aan zicht komen dan ook de vale kleuren en het sfeerloze camerawerk van Jérôme Robert. Tweede film van regisseur Jacques.

Alien: Resurrection

1997 | Sciencefiction, Horror, Actiefilm

Verenigde Staten 1997. Sciencefiction van Jean-Pierre Jeunet. Met o.a. Gary Dourdan, Michael Wincott, Kim Flowers, Dan Hedaya en J.E. Freeman.

Na de virtuose Amerikaanse actiespecialisten Ridley Scott, James Cameron en David Fincher mocht de creatieve Fransman Jeunet (Delicatessen) aan de gang met het beroemde Alien-concept. Jeunet en cameraman Darius Khondji (Se7en) hadden wat betreft de vormgeving de Alien-sfeer goed begrepen met koude gangen, robots, monsters en louter kunstlicht, maar met het kunstmatige script van Joss Whedon (Toy Story) konden zij noch de cast uit de voeten. Weaver is 200 jaar na Alien 3 terug als Ellen Ripley en opnieuw zijn de broedende superwezens met zuurbloed de vijand. In een poging de aandacht te behouden heeft Ripley nu wat Alien-DNA en vinden gevechten onderwater plaats.

Un samedi sur la terre

1996 | Mysterie

Frankrijk 1996. Mysterie van Diane Bertrand. Met o.a. Elsa Zylberstein, Éric Caravaca, Kent, Johan Leysen en Dominique Pinon.

De uitgebreide anatomie van twee mysterieuze, dodelijke ongelukken en drie slachtoffers. Martin (Caravaca) rijdt per ongeluk een man dood, ergens in Normandi[KA3]e. Hij gaat midden op de weg zitten en wacht zijn noodlot af. Zijn zus Claire (Zylberstein) die verslaggeefster is in Parijs, komt toevallig voorbij en wil haar broer helpen; de afloop is voor beiden fataal. Het speelfilmdebuut van Bertrand houdt de kijker ruim anderhalf uur bezig met de noodlottige ongevallen, zonder dat deze daardoor erg geboeid of in extase geraakt. Het scenario is van de regisseuse Bertrand en Guillaume Laurent. Camerawerk van Michel Amathieu. Zylberstein heeft beslist talent.

La cité des enfants perdus

1995 | Avonturenfilm, Fantasy, Sciencefiction, Experimenteel

Frankrijk/Duitsland/Spanje 1995. Avonturenfilm van Jean-Pierre Jeunet en Marc Caro. Met o.a. Ron Perlman, Daniel Emilfork, Judith Vittet, Dominique Pinon en Jean-Claude Dreyfus.

Opvolger van Delicatessen (1991), de bizarre doorbraak van Jeunet en Caro. De slechte wetenschapper Krank (Emilfork), die niet in staat is te dromen, ontvoert kinderen om hun dromen af te pakken. Wanneer hij het jongere broertje van circusnummer One (Perlman) kidnapt komt hij in problemen. Het verhaal is nauwelijks te volgen, maar deze hoogst originele avonturenfilm is bovenal een visueel spektakel, met kostuums van Jean-Paul Gaultier. Werd in 1995 genomineerd voor een Palme d'Or in Cannes en won in 1996 een César voor de production design.

La cavale des fous

1993 | Komedie

Frankrijk 1993. Komedie van Marco Pico. Met o.a. Pierre Richard, Michel Piccoli, Dominique Pinon, Florence Pernel en Edith Scob.

Nadat de filosoof prof. Henri Toussaint (Piccoli) zijn vrouw had gepoogd te wurgen, heeft hij zichzelf vrijwillig ter beschikking gesteld en wordt hij al zeven jaar verpleegd in een chique inrichting voor psychisch gestoorden. Zijn psychiater, die zich persoonlijk om hem bekommert, is Bertrand Daumale (Richard, die samen met Olivier Dazat het scenario schreef). Als Henri`s vrouw (Scob) ongeneeslijk ziek is, uit zij de wens zich te verzoenen met haar man. Dokter Daumale is van oordeel dat pati[KA3]ent Henri onder zijn begeleiding wel een weekend met verlof kan uit de inrichting. Als zij de kliniek verlaten, smokkelt Henri een medepati[KA3]ent mee naar buiten. Het is de redelijk gestoorde, maar niet onaantrekkelijke Angel (Pinon). Met zijn drietjes komen ze in dolkomische situaties terecht (trekken aan de noodrem van de trein, de hotelkamer delen, een miss-verkiezing, Piccoli die zich uitgeeft voor Richard en hem tracht op te bergen in een krankzinnigengesticht, etc.). Ondanks het feit dat Pinon heel erg haar best doet om het leuk te houden, spelen Piccoli en Richard als houten klazen, behoudens een uitschieter van eerstgenoemde die dan goed is voor een zeer gulle lach. Het camerawerk is van François Lartigue.

Je m'appelle Victor

1992 | Drama, Familiefilm

Duitsland/Frankrijk 1992. Drama van Guy Jacques. Met o.a. Jeanne Moreau, Micheline Presle, Dominique Pinon, Julien Guiomar en Claudio Bucella.

De elf-jarige Basile (Bucella) woont bij zijn grootouders (Presle en Pinon). Zijn moeder ziet hij bijna nooit, want die heeft geen tijd voor hem. Grootvader is een excentrieke man, die krokodillen fokt. Op zolder woont oma`s halfzuster Rose (Moreau), die sedert WO II verlamd is. Rose liep tijdens de oorlog in een hinderlaag met haar vriend, Victor, die daarbij het leven liet. Basile en zijn tante Rose hebben een bijzondere relatie. Basile wordt verliefd op een zestien-jarig meisje, C[KA1]ecile (Bémol) en hij probeert haar in te palmen met de herinneringen, die zijn tante Rose hem verteld heeft. Gevoelige debuutfilm met een aankomende adolescent in de hoofdrol, hetgeen een Gallisch patent is. De regisseur schreef samen met Emmanuel List het scenario en de film kwam o.a. tot stand met fondsen van de Duitse bondsstaat Nordrhein-Westfalen, de Franse betaal-tv Canal Plus en de commerciële zender RTL-TVI, die franstalige uitzendingen in België verzorgt. Komt het best tot zijn recht op het kleine scherm en de confrontatie tussen veteranen Presle en Moreau is een fijn staaltje acteren. Camerawerk van Jerôme Robert.

Août

1992 | Komedie

Frankrijk 1992. Komedie van Henri Herré. Met o.a. Dominique Pinon, Anouk Grinberg, Patrick Pineau, Jean-Claude Brialy en Hélène Lapiower.

Tijdens een zeer warme augustusmaand in Parijs vormen zich nieuwe stelletjes en gaan stelletjes weer uit elkaar. Levens kruisen elkaar, het bestaan van personages raakt met elkaar verweven. Het begint ermee dat Caroline naar buiten gaat om een ijsje te kopen, om even verlost te zijn van het slechte humeur van haar partner, Antoine. Ze ontmoet een laboratoriumassistent, die 's nachts over de muizen in het Institut Pasteur waakt. Terwijl Herré deze twee personages gloedvol, en met een vleugje poëzie neerzet, streelt ook de bijbehorende muziek de oren. Jammer dat hij enkele andere personages, die verder geen belangrijke bijdrage aan het verhaal leveren, te veel aandacht heeft geschonken. Het scenario, waarop hij geen volledige greep kon krijgen, weet desondanks op een zeldzame manier te betoveren, en dat verdient de aandacht. De film dankt veel aan het spel van twee verrassende acteurs, Grinberg en Pinon.

Terminus

1991 | Misdaad, Thriller

Duitsland/Frankrijk 1991. Misdaad van Häns-Jürgen Togel. Met o.a. Dominique Pinon, Iris Berben, Peter Bongartz, Sabine Wollin en Wolfgang Wahl.

Scenario en dialogen van het duo Boileau en Narcejac. De beheerder van de restauratiewagen 'Terminus' heeft besloten te breken met zijn vrouw. Bij zijn terugkeer komt hij erachter dat zij na een ernstig ongeluk in een diep coma is geraakt, en tussen leven en dood zweeft. Echter, hij stuit ook op allerlei verwarrende details die met de omstandigheden waaronder dit 'ongeluk' plaatsvond hebben te maken. Kunstig gefilmd met gevoel voor suspense en overtuigende acteurs. Scenario van Mischa Mleinek naar de roman Terminus van Pierre Boileau en Thomas Narcejac. Camerawerk van Alfred D. Ebner. Ook bekend als RŸCKFAHRT IN DEN TOD.

Les arcandiers

1991 | Komedie

Frankrijk 1991. Komedie van Manuel Sanchez. Met o.a. Simon de La Brosse, Dominique Pinon, Charles Schneider, Géraldine Pailhas en Yves Alfonso.

Drie nutsnutten die hun tijd vullen met gapperijtjes en a- sociale bezigheden, beluiten hun slag te slaan door de heilige Bernadette Soubirous van haar tombe in de kathedraal van Nevers te lichten. Ze hopen op een leuke som losgeld, maar komen er alras achter dat de kerk legio Bernadette`s in voorraad heeft. Ze laten haar in het ijskoude water van de Loire glijden en zetten hun reis voort (naar Brazili[KA3]e!) in hun wrakkige Mercedes. Onderweg pikken zij een liftster (Pailhas) op, die als twee druppels lijkt op de heilige Bernadette. Ze mogen haar allemaal begeren, maar alleen De La Brosse durft, want het meisje slaapt nooit en is niet bang voor het koude water. Bernadette is een vurige fan van de legendarische (bejaarde) rocker Johnny Hallyday... Originele filmdebuut van Sanchez, die zijn eigen scenario schreef en zelf achter de camera stond. Arcandiers zijn kleine gauwdiefjes, die losers blijven. Scenario van Manuel Sanchez, Muriel Sanchez en Jacky Berroyer.

La guillotine

1991 | Mysterie

Frankrijk 1991. Mysterie van Paul Planchon. Met o.a. Philippe Bouclet, Christopher Bowen, Aurelle Doazan, Eva Mazauric en Pieral.

Eerste deel van een serie in vier delen, vrij naar het nog altijd populaire werk van Gaston Leroux, [KL]Le roi myst[KA2]ere[KLE] (1868-1927), dat al vaak is bewerkt, of het nu voor het bisocoopscherm of voor de beeldbuis is. Het resultaat is een onwaarschijnlijke, ruige en soms sentimentele serie rond een tot de guillotine veroordeelde man, die zijn onschuld betuigt. De Geheimzinnige Koning (Bowen), die met zijn mannen in de catacomben van Parijs leeft, wil de executie voorkomen. Een en ander speelt zich af rond 1900. Redelijke regie van deze tv-regisseur, niet te verwarren met Ren[KA1]e Planchon (DANDIN), en een knappe tijdsreconstructie. Uiteraard moet er eerlijk gespeeld worden.

Delicatessen

1991 | Komedie, Sciencefiction, Horror, Fantasy

Frankrijk 1991. Komedie van Marc Caro en Jean-Pierre Jeunet. Met o.a. Dominique Pinon, Marie-Laure Dougnac, Karin Viard, Jean-Claude Dreyfus en Rufus.

In zijn nieuwe appartement realiseert Louison (Pinon) zich te laat dat de huisbaas, tevens slager, niet te vertrouwen is. Tegen die tijd is hij al verliefd op de blinde slagersdochter. Inventief vormgegeven, surrealistische komedie met een parade van maffe personages. Jeunet, Caro en scenarist Gilles Adrien kregen voor Delicatessen Césars voor het beste debuut en beste script. Ze werkten in 1995 nog samen aan La cité des enfants perdus voordat Jeunet met Le fabuleux destin d'Amélie Poulain allerlei records in de Franse filmgeschiedenis brak.

Bleu marine

1989 | Drama

België 1989. Drama van Jean-Claude Riga. Met o.a. Jean-Claude Adelin, Maurice Garrel, Dominique Pinon en Bernard Ballet.

Vier mannen bevinden zich in een boot op volle zee: dat is alles. Nostalgische film over liefdesherinneringen, want een zich niet in de boot bevindende vrouw is als vijfde persoon overheersend aanwezig. Volgens de auteur moet het een verzonnen metaforisch verhaal voorstellen, maar de kijker verveelt zich stierlijk. Op het esoterische karakter van de vertelling valt niets aan te merken, maar wel op de onbeholpen verfilming ervan vol overbodige, ja zelfs weerzinwekkende scènes, zoals die waarin één van de mannen over de rand van de boot moet overgeven. Het tergend langzame tempo noch de nasynchronisatie kunnen hier iets aan verhelpen. Voor de zoveelste keer wordt ambitie de das omgedaan door middelmatigheid. Alleen de fotografie en de muziek zijn de moeite waard.

Mort mystérieuse de Nina Chéreau

1988 | Mysterie, Thriller

Frankrijk 1988. Mysterie van Denis Berry. Met o.a. Maud Adams, Scott Renderer, Alexandra Stewart, László Szabó en Charles Millot.

Suspense over de dokter die bewijzen wil dat een jonge en krankzinnig verklaarde patiënte geen moordenaarster is. Een geheimzinnige sfeer rondom een vrouw die vier honderd jaar geleden meende de eeuwige jeugd te hebben gevonden door te baden in maagdenbloed.

La Leggenda del Santo Bevitore

1988 | Drama

Italië/Frankrijk 1988. Drama van Ermanno Olmi. Met o.a. Rutger Hauer, Anthony Quayle, Sandrine Dumas, Dominique Pinon en Sophie Segalen.

Het tragische leven van Andreas Kartak, een alcoholist in Parijs in de jaren 1930-1940. Hij is een ex-mijnwerker die een gevangenisstraf uitzit voor moord. Na zijn vrijlating ontmoet hij een mysterieuze heer die hem 200 Franken geeft. Goede rol van Hauer. Gebaseerd op een boek van Joseph Roth. De film werd beloond met de Gouden Leeuw in Venetië. Scenario van regisseur Olmi. Camerawerk van Dante Spinotti.

Suivez mon regard

1986 | Komedie

Frankrijk 1986. Komedie van Jean Curtelin. Met o.a. Richard Berry, Patrick Bruel, Tom Novembre, Dominique Pinon en Zabou Breitman.

Deze film is eigenlijk een unieke onderneming en zou ook EEN DAG IN PARIJS kunnen heten: een opstopping onderweg naar het werk en een opstopping onderweg naar huis. Wel honderd acteurs verschijnen op het scherm, variërend van 15 sekonden tot 2 minuten, hoewel het geen sketches zijn: er is een eenheid van toon en sfeer. Diverse situaties worden kil en afstandelijk bestudeerd. De film doet aan PLAYTIME van Jacques Tati denken. Sommigen zullen het fascinerend vinden, anderen afschuwelijk. Ook bekend als JE HAIS LES ACTEURS.

Rückfahrt in den Tod

1986 | Thriller

Duitsland 1986. Thriller van Hans-Jürgen Tögel. Met o.a. Peter Bongartz, Wolfgang Wahl, Iris Berben, Sabine Wollin en Andreas Mannkopff.

De vrouw van de chef van een restauratiewagen raakt na een ongeluk in coma. Via de inhoud van haar handtas ontdekt haar man dat zij een gecompliceerd dubbelleven heeft geleid als prostitu[KA1]ee, drugsdealer en stille vennoot van een firma. Zijn onderzoek heeft dramatische gevolgen. Echter een slaapverwekkende thriller. Naar de roman [KL]Terminus[KLE] van Pierre Boileau en Thomas Narcejac, die beter gescoord hebben met o.a. de klassieker LES DIABOLIQUES (1955) van Henri-Georges Clouzot. Het scenario is van Micha Mleinek.

Des Teufels Paradies

1986 | Avonturenfilm

Duitsland 1986. Avonturenfilm van Vadim Glowna. Met o.a. Jürgen Prochnow, Sam Waterston, Dominique Pinon, Suzanna Hamilton en Mario Adorf.

Prochnow en Doyle zijn de voormannen van een onrendabele kolenmijn op een idyllisch eilandje in de Java Zee, die gesloten moet worden. Doyle zou vertrekken en Prochnow wil achterblijven en van rust gaan genieten op het paradijselijke oord. Doyle verandert op het laatste moment van idee en wil met een drietal inheemse vrouwen gaan samenleven. Prochnow waarschuwt dat hij daarmee zijn hachje op het spel zet, omdat de zeden en gewoonten van de eilanders geen vreemdelingen toelaten in hun milieu. Als Prochnow vertrekt naar Surabaja hoort hij het onheilspellende roeren van de tam-tam. Onderweg ontmoet hij schurk Waterston, die eruit ziet als een gentleman. Samen trekken zij in Hotel Grand Pacific waar Waterston een illegaal casino inricht. Prochnow ontmoet daar Hamilton, die in een damesorkestje speelt. Hamilton gaat met Prochnow terug naar het eilandje. Hij wordt verliefd op Hamilton en zij op hem, hoewel zij aanvankelijk op hem afgestuurd was. Waterston komt met zijn gevaarlijke helper naar het eiland op een stormachtige nacht; Prochnow en Hamilton moeten voor hun leven vechten - Waterstons perverse spelletje. Goede rollen in een springerige, nogal vrije verfilming van de roman van Joseph Conrad. De regisseur speelt bootkapitien Davidson. Gesitueerd in 1937. Het sceanrio is van Leonard Tuck, Joehembus en regisseur Glowna. Martin Schäfer stond achter de camera. Gemaakt voor het ZDF, maar ook in de zalen uitgebracht.

Cent francs l'amour

1986 | Komedie, Erotiek

Frankrijk 1986. Komedie van Jacques Richard. Met o.a. Richard Bohringer, Valérie Steffen, Sabine Delouvrier, Dominique Pinon en Maryse Déol.

Om voor een expositie het noodzakelijke kapitaal bij elkaar te krijgen moet een hongerige fotograaf op de avances van een rijke homoseksuele vriend ingaan. Maar hij vindt uiteindelijk een andere oplossing: optreden in een 'life-show' met de blonde Otie op wie hij verliefd wordt. Het eigenlijke thema van de film is interessant: zich prostitueren om in leven te blijven. Maar hierop wordt oppervlakkig ingegaan en meermalen met een al te grote inschikkelijkheid. Het spel is erg onevenwichtig en de muziek en de liedjes stinken evenzeer.

Via Mala

1985 | Romantiek, Drama

Italië/Frankrijk/Oostenrijk/Duitsland 1985. Romantiek van Tom Toelle. Met o.a. Mario Adorf, Maruschka Detmers, Milena Vukotic, Dominique Pinon en Sissy Höfferer.

Tot dusver langste (de derde) verfilming van de beroemde gelijknamige Zwitserse familesaga van John Knittel met Adorf als de wrede, overheersende aan de drank verslaafde patriarch Jonas Laurentz, die door iedereen wordt gehaat - hij slaat zijn zoon Niklas (Pinon) kreupel en de Nederlandse Detmers als zijn jongste dochter Silvie die verdwijnt nadat zij van medeplichtig aan de moord op haar vader wordt verdacht. Kale jonkheer Andreas von Richenau (Kukura) is verliefd op Silvie, maar Andreas` verarmde familie heeft andere plannen. Na de onnatuurlijke dood van Jonas Laurentz, ontrafelt Andreas - inmiddels rechter geworden - de familietragedie, en aan het slot kan hij Silvie in zijn armen sluiten. Dramatische, groots opgezette miniserie die ver boven het peil van colportagelectuur uitstijgt dankzij een indrukwekkende internationale bezetting (Adorf en Höfferer werden in 1986 gelauwerd als beste Duitse tv-acteurs voor hun vertolkingen) en de muziek van Ennio Morricone. Detmers werd naar aanleiding van haar rol en vertolking in Duitsland uitgeroepen tot populairste actrice van het seizoen 1985/86. Het camerawerk is van Igor Luther, die de kijker op fraaie landschapsopnamen van de alpen tracteert. Het scenario is van Jörg Graser. Wordt meestal in drie delen uitgezonden.

Nemo

1985 | Familiefilm, Avonturenfilm, Mysterie

Verenigd Koninkrijk/Frankrijk 1985. Familiefilm van Arnaud Sélignac en Arnaud Sélignac. Met o.a. Seth Kibel, Jason Connery, Mathilda May, Nipsey Russel en Harvey Keitel.

Een betoverende film met personages geïnspireerd door het werk van Jules Verne. Een gevarieerde produktie; een Frans- Engelse samenwerking met een Amerikaanse produktieleider. Een film over het wonderbare, bestemd voor kinderen, maar zonder verrassingen. Ook bekend als DREAM ONE.

La Baston

1985 | Thriller, Misdaad

Frankrijk 1985. Thriller van Jean-Claude Missiaen. Met o.a. Robin Renucci, Véronique Genest, Gérard Desarthe, Michel Constantin en Patrick Depeyrat.

Deze film is het laatste deel van een thriller-achtige serie over de avonturen van sympathieke boeven met een melodramatisch tintje. Het scenario is lomp en de dialogen van Jacques Labib zijn onbegrijpelijk. Voor de rest is de film goed verpakt en draaglijk.

Le Thé à la Menthe

1984 | Avonturenfilm, Drama

Frankrijk 1984. Avonturenfilm van Abdelkrim Bahloul. Met o.a. Abdellatif Kechiche, Chaffia Boudra, Dominique Pinon, Anne Canovas en Krimo Bouguetof.

Een verrassend speelse, frisse film over jonge Algerijnen en hun dagelijkse problemen om te overleven in een stad als Parijs. Op een dag komt de moeder van [KA1]e[KA1]en van hen op bezoek om haar zoon te vragen terug te keren naar zijn geboortedorp. Subtiel-komische sc[KA2]enes (de moeder die geen woord Frans spreekt en koppig-dapper haar weg in de metro probeert te vinden) en de innemende vertolkingen maken van deze kleine, sympathieke film een aangename meevaller. Het scenario van regisseur Bahloul. Het camerawerk is van Charlie van Damme.

La lune dans le caniveau

1983 | Misdaad, Mysterie, Actiefilm

Italië/Frankrijk 1983. Misdaad van Jean-Jacques Beineix. Met o.a. Gérard Depardieu, Nastassja Kinski, Victoria Abril, Vittorio Mezzogiorno en Bertice Reading.

Een havenarbeider wordt geobsedeerd door wraak op de aanrander van zijn zusje, die haar tot zelfmoord dwong. Hij wordt verliefd op de vriendin van een rijke dronkelap. Werkelijkheid en romantische wraak-fantasie[KA3]en gaan dan onontwarbaar door elkaar lopen. Een pretentieuze en onbegrijpelijke mislukking van de regisseur van DIVA, die de roman van David Goodis gebruikt voor een oogverblindende maar holle vormgeving. De bekwame acteurs zijn niet meer dan een decoratieve beeldvulling en alleen Abril en Reading (als Depardieu's vaste vriendin en stiefmoeder) brengen er een schijn van leven in. De film gaat amechtig van het ene quasi-einde naar het andere en lijkt eindeloos te duren.

Ghost Dance

1983 | Experimenteel, Drama

Verenigd Koninkrijk 1983. Experimenteel van Ken McMullen. Met o.a. Pascale Ogier, Leonie Mellinger, Robbie Coltrane, Stuart Brisley en Jacques Derrida.

Een aantal interessante ideeën lopen verloren rond in deze onvoorstelbaar complexe, visueel pretentieuze en bewust ontoegankelijke impressie, losjes geïnspireerd op een theorie van de Franse filosoof Jacques Derrida: 'geesten zijn herinneringen van een verleden dat nooit was'. Derrida wordt in de film geïnterviewd en licht een en ander uitvoerig toe. Een Schotse criticus meende in deze film invloeden van Godard én Rivette te ontdekken, wat voldoende waarschuwing zou moeten zijn. Camerawerk van Peter Harvey.

Tir groupé

1982 | Misdaad, Actiefilm

Frankrijk 1982. Misdaad van Jean-Claude Missiaen. Met o.a. Gérard Lanvin, Véronique Jannot, Michel Constantin, Mario David en Roland Blanche.

Een meisje wordt in de trein geterroriseerd en vervolgens gedood door een psychopatisch trio, waarna haar vriend onafhankelijk van, maar tegelijk met de politie de daders gaat opsporen om haar te wreken. Deze merkwaardige variant op DEATH WISH zonder de kwalijke aspecten van die film - de wrekende held zit berustend zijn gevangenisstraf uit - boeit door de oorspronkelijke afwijkingen van cliché-personages en - situaties. Tevens is er sprake van goed spel, en effectief fotografisch gebruik van vooral het nachtelijke Parijs. De als regisseur debuterende filmpublicist is beslist geen vernieuwer, maar levert wel een onderhoudend en schijnbaar geroutineerd werk. Het scenario is van Claude Veillot, die samen de regisseur diens verhaal bewerkte. Achter de camera stond Pierre William Glenn.

Diva

1981 | Misdaad, Mysterie, Romantiek, Muziek, Thriller

Frankrijk 1981. Misdaad van Jean-Jacques Beineix. Met o.a. Frédéric Andréi, Wilhelmenia Fernandez, Richard Bohringer, Thuy An Luu en Jacques Fabbri.

De jonge brommerkoerier Jules (Andréi) heeft een passie voor opera. Hij slaagt erin een clandestiene opname te maken van een optreden van de Amerikaanse diva Cynthia Hawkins (Fernandez). Al snel zijn criminelen op jacht naar de bijzondere tape. Het is niet het enige bandje waar men naar op zoek is: op een andere cassette doet een vermoorde prostituee onthullingen over een politiecommissaris. Visueel verbluffend speelfilmdebuut van Beineix (37°2 le matin), die het vak leerde als assistent van Claude Berri, René Clément, Claude Zidi en Jerry Lewis. Vier Césars, waaronder eentje voor de prachtige muziek.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Dominique Pinon op televisie komt.

Reageer