Al Freeman jr (1934): cast.
Er zijn 16 films gevonden.

Down In The Delta

1998 | Drama

Verenigde Staten​/​​Canada 1998. Drama van Maya Angelou. Met o.a. Alfre Woodard, Wesley Snipes, Esther Rolle, Mary Alice en Loretta Devine.

Deze Amerikaanse kabeltv-film - het debuut van dichteres/schrijfster Maya Angelou - handelt over een verlopen zwarte vrouw (Alfre Woodard) uit Chicago die haar roots ontdekt in ruraal Mississippi. Uncle Earl (mooie rol van Al Freeman jr) is de explicateur die haar wegwijs maakt in de roerige familiegeschiedenis die teruggaat naar het slavernijtijdperk. Een zoete ode aan Zalvende Familie en het Dorpse Leven. Winnaar van de publieksprijs op het filmfestival van Chicago.

Once Upon A Time... When We Were Colored

1996 |

Verenigde Staten 1996. Tim Reid. Met o.a. Al Freeman jr, Phylicia Rashad, Leon, Paula Kelly en Polly Bergen.

Deze Amerikaanse kabeltv-film - het debuut van dichteres/schrijfster Maya Angelou - handelt over een verlopen zwarte vrouw (Alfre Woodard) uit Chicago die haar roots ontdekt in ruraal Mississippi. Uncle Earl (mooie rol van Al Freeman jr) is de explicateur die haar wegwijs maakt in de roerige familiegeschiedenis die teruggaat naar het slavernijtijdperk. Een zoete ode aan Zalvende Familie en het Dorpse Leven. Winnaar van de publieksprijs op het filmfestival van Chicago.

Once upon a time when we were colored

1995 |

Verenigde Staten 1995. Tim Reid. Met o.a. Leon Robinson, Al Freeman jr, Phylicia Rashad en Leon.

Deze Amerikaanse kabeltv-film - het debuut van dichteres/schrijfster Maya Angelou - handelt over een verlopen zwarte vrouw (Alfre Woodard) uit Chicago die haar roots ontdekt in ruraal Mississippi. Uncle Earl (mooie rol van Al Freeman jr) is de explicateur die haar wegwijs maakt in de roerige familiegeschiedenis die teruggaat naar het slavernijtijdperk. Een zoete ode aan Zalvende Familie en het Dorpse Leven. Winnaar van de publieksprijs op het filmfestival van Chicago.

Assault at West Point

1994 | Drama

Verenigde Staten 1994. Drama van Harry Moses. Met o.a. Samuel L. Jackson, Sam Waterston, Seth Gilliam, John Glover en Eddie Bracken.

Producent en regisseur Moses heeft een meeslepend scenario geschreven op basis van het boek The Court-Martial of Johnson Whittaker van John F. Marszalek. De cast komt onder zijn regie bovendien tot prima acteerprestaties. Het verhaal is gebaseerd op een waar gebeurd voorval in 1880 op de militaire academie van West Point. Johnson Whittaker (Freeman jr.) vertelt zijn verhaal in flash-back aan een verslaggever. De jonge Whittaker (Gilliam), een zwarte man, zit in het laatste jaar van zijn opleiding en wordt door racistische mede-kadetten ernstig mishandeld. De krijgsraad bepaalt dat hij zichzelf heeft verminkt om zo niet aan het laatste examen te hoeven meedoen. Hij wordt vertegenwoordigd door twee advocaten, Daniel Chamberlain (Waterston) en Richard Greener (Jackson), die onderling ook regelmatig botsen. Als verdedigers doen ze echter goed werk en ze weten aan te tonen dat Whittaker door racistische kadetten is aangevallen en dat West Point heeft geprobeerd de zaak in de doofpot te stoppen. Verrassend is vooral dat West Point al in 1870 mensen van kleur toeliet.

Assault At West Point: The Court-Martial of Johnson Whittaker

1994 | Drama

Verenigde Staten 1994. Drama van Harry Moses. Met o.a. Robert Clohessy, Al Freeman jr, Seth Gilliam, Sam Waterston en John Glover.

Producent en regisseur Moses heeft een meeslepend scenario geschreven op basis van het boek The Court-Martial of Johnson Whittaker van John F. Marszalek. De cast komt onder zijn regie bovendien tot prima acteerprestaties. Het verhaal is gebaseerd op een waar gebeurd voorval in 1880 op de militaire academie van West Point. Johnson Whittaker (Freeman jr.) vertelt zijn verhaal in flash-back aan een verslaggever. De jonge Whittaker (Gilliam), een zwarte man, zit in het laatste jaar van zijn opleiding en wordt door racistische mede-kadetten ernstig mishandeld. De krijgsraad bepaalt dat hij zichzelf heeft verminkt om zo niet aan het laatste examen te hoeven meedoen. Hij wordt vertegenwoordigd door twee advocaten, Daniel Chamberlain (Waterston) en Richard Greener (Jackson), die onderling ook regelmatig botsen. Als verdedigers doen ze echter goed werk en ze weten aan te tonen dat Whittaker door racistische kadetten is aangevallen en dat West Point heeft geprobeerd de zaak in de doofpot te stoppen. Verrassend is vooral dat West Point al in 1870 mensen van kleur toeliet.

Malcolm X

1992 | Biografie, Drama, Historische film

Verenigde Staten 1992. Biografie van Spike Lee. Met o.a. Denzel Washington, Angela Bassett, Albert Hall, Al Freeman jr en Theresa Randle.

Naar 'The autobiography of Malcolm X' van Alex Haley. In de hype die ontstond voordat de film in 1992 uitkwam (bijvoorbeeld door merchandising met een grote X op petjes, T-shirts en sweaters) werd de verwachting gewekt dat regisseur Spike Lee een prikkelend en provocerend pamflet zou maken over Malcolm X, de omstreden leider van burgerrechtenbeweging Nation of Islam. Lee maakte echter een evenwichtige, relatief genuanceerde vertelling over Malcolm X's ontwikkeling van straatschoffie, via bajesklant en charismatisch militant tot een verzoeningsgezinde man. De uitstekend spelende Washington werd genomineerd voor een Oscar maar legde het af tegen Al Pacino (Scent of a Woman).

Seven Hours to Judgment

1988 | Misdaad, Thriller, Actiefilm

Verenigde Staten 1988. Misdaad van Beau Bridges. Met o.a. Beau Bridges, Ron Leibman, Julianne Phillips, Reggie Johnson en Tiny Ron Taylor.

Bridges probeerde het nog eens als regisseur met deze oprechte maar vergezochte wraakfilm. Hij is de ongelukkige rechter van wie de gekke Leibman vindt dat hij te zacht is geweest tegenover de minderjarige punk-jongeren die Leibmans vrouw hebben vermoord; Hij neemt wraak door Bridges` mooie echtgenote (Phillips) te ontvoeren. Bridges moet strijd leveren in een achterbuurt van de stad om haar nog voor zonsondergang te redden.

King

1978 | Drama, Biografie

Verenigde Staten 1978. Drama van Abby Mann. Met o.a. Paul Winfield, Cicely Tyson, Tony Bennett, Roscoe Lee Browne en Lonny Chapman.

Mini-serie in drie delen. Mann schreef zelf het scenario en poogde zo getrouw mogelijk het leven en werken van ds. Martin Luther King te vervatten en te verfilmen. Het geheel boeit echter maar matig door te langdradige scènes met te veel dialoog en te weinig afwisseling. Billy Goldenberg kreeg een Emmy Award voor de muziek.

My Sweet Charlie

1970 | Drama

Verenigde Staten 1970. Drama van Lamont Johnson. Met o.a. Patty Duke, Al Freeman jr, Ford Rainey, William Hardy en Noble Willingham.

Een blanke, ongehuwde moeder en een negeradvocaat uit New York komen terecht in een verlaten huis ergens in het weidegebied van Texas. Een goede bewerking van Westheimers' roman, uitstekende acteerprestaties; het algehele resultaat is geloofwaardig en aangrijpend. Na de tv-vertoning veroverde het stuk zich een plaats in de toneelwereld.

The Lost Man

1969 | Misdaad

Verenigde Staten 1969. Misdaad van Robert Alan Aurthur. Met o.a. Sidney Poitier, Joanna Shimkus, Al Freeman jr, Michael Tolan en Leon Bibb.

Een modernisering van ODD MAN OUT die niet goed loopt en waarin de Ierse achtergronden zijn overgebracht naar het hedendaagse zwarte probleemgebied. Er zit spanning in, maar het werkt eigenlijk niet. Poitier, Shimkus en Freeman zijn goed.

Castle Keep

1969 | Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1969. Oorlogsfilm van Sydney Pollack. Met o.a. Burt Lancaster, Peter Falk, Patrick O'Neal, Jean-Pierre Aumont en Scott Wilson.

Op het ogenblik dat de Duitsers hun Ardennenoffensief voorbereiden, neemt een peloton van acht vermoeide Amerikaanse soldaten zijn intrek in het kasteel van graaf Aumont. Bevelvoerend commandant Lancaster voelt zich aangetrokken tot de mooie, jonge vrouw van de graaf. Deze laatste sluit de ogen in de hoop zo toch nog aan een erfgenaam te komen. Voor de soldaten is dit intermezzo in de bloedige strijd welkom, maar de vijand is in de buurt. Onsamenhangend beeld van soldaten die even de oorlogsstress kunnen vergeten. Qua sfeer baadt de film meer in de fantasie dan in de oorlog. Een interessante poging, maar scenarioschrijvers Daniel Taradash en David Rayfiel konden de broeierige dreiging uit de roman van William Eastlake niet geslaagd op het filmscherm overbrengen. Camerawerk van Henri Decae en muziek van Michel Legrand. Gefilmd in Panavision.

The Detective

1968 | Misdaad, Mysterie, Erotiek, Thriller

Verenigde Staten 1968. Misdaad van Gordon Douglas. Met o.a. Frank Sinatra, Lee Remick, Ralph Meeker, Jacqueline Bisset en William Windom.

Omdat hij een moordzaak heeft opgelost, wordt politiesergeant Sinatra bevorderd tot luitenant. Een poosje na de executie van de moordenaar ontdekt hij bij een onderzoek naar een corruptiezaak bewijzen voor de onschuld van de man. Hoewel het hem in de problemen kan brengen, besluit hij de waarheid te onthullen. Boeiende politiefilm met een uitstekende Sinatra. Een van de eerste films, geproduceerd door een major company, waarin homoseksualiteit aan de orde kwam, een thema waarop een taboe rustte. Het op een roman van Roderick Thorpe gebaseerde scenario van Abby Mann is chaotisch en niet steeds goed te volgen, maar dat wordt goedgemaakt door een vakkundige regie en een vlotte montage. Gefotografeerd door Joseph Biroc en van muziek voorzien door Jerry Goldsmith.

Finian's Rainbow

1968 | Musical, Drama

Verenigde Staten 1968. Musical van Francis Ford Coppola. Met o.a. Fred Astaire, Petula Clark, Tommy Steele, Keenan Wynn en Al Freeman jr.

Vrolijke, kleurrijke verfilming van de musical van E.Y. Harburg en Fred Saidy (die ook het scenario schreven) op muziek van Burton Lane. Astaire, een zeventig-jarige Ier, vlucht met een pot goud van kabouter Og naar Amerika. Hij is ervan overtuigd dat het goud zich zal vermenigvuldigen als hij het in de grond stopt. Maar de pot bezit de kracht om de eerste drie wensen, uitgesproken in de onmiddellijke nabijheid, te vervullen. Zijn dochter Clark uit een onwaarschijnlijke wens die haar haast op de brandstapel brengt. De fotografie van Philip Lathrop is goed, maar met weinig originele filmische invallen. Beter werk wordt geleverd in de ballet- en zangnummers. Vertolking is over de hele lijn uitstekend en de film barst van het optimisme. Ray Heindorf was muzikaal directeur en hield er een Oscarnominatie aan over. Als deze breedfilm draait moet je hem in een bioscoop gaan zien en niet op de beeldbuis. Gesitueerd in het Midden-Zuiden van de V.S.

Dutchman

1966 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1966. Drama van Anthony Harvey. Met o.a. Shirley Knight en Al Freeman jr.

Allegorie voor twee, gebaseerd op toneelstuk van LeRoi Jones, over confrontatie in een metrowagon tussen sadistische blanke del Knight en naïeve gekleurde Freeman. Spannende en goed geacteerd, maar gezocht.

The Troublemaker

1964 | Komedie

Verenigde Staten 1964. Komedie van Theodore Flicker. Met o.a. Tom Aldredge, Joan Darling, Theodore Flicker, Buck Henry en Godfrey Cambridge.

Een gedateerde komedie over een plattelandsjongen die in Greenwich Village een koffiewinkeltje wil beginnen. Het gegeven is sterk tijdgebonden, maar spel en regie zijn goed.

Black Like Me

1964 | Drama

Verenigde Staten 1964. Drama van Carl Lerner. Met o.a. James Whitmore, Roscoe Lee Browne, Sorrell Booke, Will Geer en Dan Priest.

In deze film over rassendiscriminatie neemt een journalist een medicijn in, zodat hij voor neger kan doorgaan en op die manier alle rassenproblemen uit de eerste hand te verwerken krijgt.