Ralf Wienrich

Componist

Ralf Wienrich is componist.
Er zijn 11 films gevonden.

Partnertausch

2007 | Komedie

Duitsland 2007. Komedie van Thorsten Schmidt. Met o.a. Thorsten Schmidt, Bjarne Mädel, Nadeshda Brennicke, Christina Große en Pierre Besson.

Andreas en Olaf zijn als sinds hun schooltijd de beste vrienden en inmiddels getrouwd. Olaf stelt partnerruil voor om hun ingedutte huwelijken een oppepper te geven. Na aanvankelijke terughoudendheid besluiten ze met z'n vieren tot ruil en spreken een termijn af en besluiten niet over de betreffende nacht te praten. Alleen Andreas heeft zijn bedenkingen, maar kan niet meer terug.

Polizeiruf 110: Vergewaltigt

2005 | Misdaad, Actiefilm, Thriller

Duitsland 2005. Misdaad van Christian von Castelberg. Met o.a. Imogen Kogge, Anja Franke, Horst Krause, Anna Maria Mühe en Hinnerk Schönemann.

Op een zomers dorpsfeest in Brandenburg flirt de hupse, achttien-jarige Claudia (M[KA3]uhe) iets te veel naar de zin van haar vriend (Sch[KA3]onemann) met de `veel oudere` aannemer Frank G[KA3]ober (Schrott), waardoor ze onenigheid krijgen. De nukkige Claudia verlaat daarop het feestgedruis en keert alleen te voet huiswaarts. Ze wordt ingehaald door de auto van Frank, die met zijn maat Alex Kohler (Pippig) eveneens is vertrokken. Claudia stapt in met een zucht van verlichting, niet vermoedend dat de heren in het bos stoppen om zich aan haar te vergrijpen, althans het lukt Frank om haar te verkrachten. Als Alex zijn gang wil gaan, kan Claudia ontsnappen. Hauptkommissarin Joanna Herz (Kogge), licht die nacht nog Frank en Alex van hun bed en sluit hen in. Tot haar niet geringe verbazing laat de rechter van instructie Dr. Freitag (Striesow) het duo de volgende dag vrij wegens gebrek aan (samenhangende) bewijzen. Daarop wordt Alex levenloos aangetroffen. Hij is doodgebloed en gecastreerd. Voor het leven van Frank mag nu gevreesd worden. Herz moet snel ingrijpen, voor het te laat is. Is het een wraakengel of een eenzame wreker die het recht in eigen hand neemt, waar Vrouwe Justitia stekeblind is? Polizeimeister Krause (Krause) en assistente Schubert (Franke) blijken van onschatbare waarde, de een door zijn grondige kennis van de buurt en de ander omdat zij de juiste initiatieven neemt. Het scenario van Stefan Kolditz is spannend en de rolverdeling speelt goed. Het camerawerk is van Thomas Plenert.

Polizeiruf 110: Dumm wie Brot

2004 | Misdaad, Thriller

Duitsland 2004. Misdaad van Kai Wessel. Met o.a. Uwe Steimle, Yekaterina Medvedeva, Henriette Heinze, Julia Richter en Eva Blum.

Hinrichs (Steimle) en T[KA3]orner (H[KA3]ubchen) doden de tijd met duikbootje spelen op de computer omdat er absoluut niets gebeurt in Schwerin en omgeving. Hinrichs dochtertje leert op de kleuterschool met de computer omgaan dankzij een donatie van de computerfirma CU.East, en Hinrichs vrouw Nina (Richter) schaft een laptop aan. Hinrichs moet Nina veelvuldig bijstaan omdat ze veel te vlug klikt met de muis zonder de instructies te lezen en dankt de goede god als er weer werk aan de winkel is na een treinoverval. Doch de beschrijving van de dader door de passagiers levert tegenstrijdige signalementen op, waardoor de zaak komt vast te zitten. Er komt nog meer leven in de brouwerij als er een container met computerchips gestolen wordt ter waarde van zeven miljoen euro uit Taiwan bestemd voor CU.East. Hier zijn de aanwijzingen een stuk duidelijker, maar de zaak vlot evenmin. Als er delen van de buit van de roofoverval op een auction site op het internet opduiken, is de overvaller van de trein snel gepakt. Zelf vindt hij zijn daad niet meer dan een huzarenstukje, temeer het feit dat hij gezinshoofd en werkloos is. Hij zegt dat zijn voormalige bazen van CU.East zakkenvullers en lichtelaaiers zijn. Hinrichs probeert CU.East systematisch door te lichten, waarop T[KA3]orner ongedurig wordt en meer op zijn speurdersinstinct gaat vertrouwen. Hij mengt zich undercover in het truckerswereldje en komt via de Russische chauffeuse Vica (Medvedeva) het nodige over verzekeringsfraude en de maffia te weten. Een aardige aflevering, waarin het personage van Hinrichs nauwelijks veranderd is, weliswaar wat huiselijker is geworden, en zijn tegenspeler H[KA3]ubchen de klassieke, eenzaam optredende speurder vertegenwoordigt, een rol die door wijlen Kurt B[KA3]owe zo fraaien zo vaderlijk werd ingevuld in de eerste afleveringen met Steimle na de Duitse hereniging. Fans kunnen hun hart ophalen in deze `eigentijdse` misdaadfilm (computers, internet, chips). De ogenschijnlijke boosdoeners zijn nog altijd dezelfden en komen uit het Oosten, maar de rotte plek in de appel zit toch thuis. Het scenario van Beate Langmaack is niet onaardig, maar bevat heel wat routines. Het camerawerk is van Rudolf Blahacek.

LiveMovie: Feuer in der Nacht

2004 | Thriller

Duitsland 2004. Thriller van Kai Wessel. Met o.a. Martina Gedeck, Christian Berkel, Alice Dwyer, Chris Doerk en August Diehl.

Bij de telefonische hulpdienst van Milena Braun (Doerk) en Lukas Stein (Diehl) komt een telefoontje binnen van de geagiteerde Karl Winkler (Berkel), een politieman die politici beschermt. Hij wil weten waarom zijn dochter Angie (Dwyer) heeft opgebeld. Het is Milena al heel snel duidelijk dat er problemen zijn bij Karl thuis. Zijn vrouw Paola (Gedeck) en zijn dochter willen weglopen, en Karl is uit het lood geslagen. Terwijl Milena aan de telefoon een bloedbad probeert te voorkomen, zoekt Lukas met de Turkse taxichauffeuse Eyla (Ÿner) bijna tevergeefs naar het adres van de familie Winkler, een rijtjeshuis ergens in Berlijn, waarvan er zoveel zijn, dat het een naald in de hooiberg is. Spannende race tegen de klok die goed gebracht wordt door de voortreffelijke rolverdeling. Het sterke scenario is van Richard Reitlinger. Gefilmd in real-time alsof het een live verslag is, de eerste tv-film van Duitse bodem die op die manier tot stand kwam. Het camerawerk is van Martin Gressmann.

Bella Block - Die Freiheit der Wölfe

2004 | Misdaad, Thriller

Duitsland 2004. Misdaad van Christian von Castelberg. Met o.a. Hannelore Hoger, Rudolf Kowalski, Katrin Saß, Thomas Schendel en Karoline Eichhorn.

Bella Block (Hoger) onderzoekt de moord op verpleegster Marie Kupfer. Als dader komt in aanmerking Holger Kamp (Schendel), een meervoudige zedenmisdadiger, die uit de gesloten psychiatrische inrichting van professor Korbach (Krassnitzner) is gevlucht. Bella had Kamp indertijd kunnen arresteren dankzij de aanwijzingen van het slachtoffer Anette Hansen (Eichhorn), die de aanranding had overleefd. Anette is nu een geestelijk wrak. De zaak wordt ingewikkeld als wordt vastgesteld dat de vermoorde Marie kort voor haar overlijden een abortus heeft gehad. De `vader` was professor Korbach, maar zij was inmiddels de geliefde van Holger Kamp. Om tot de kern van de zaak door te dringen besluit Bella Block muurbloem Monika Hoffmann (Sa[KL29]), die Kamp regelmatig in de inrichting bezocht, te confronteren met Anette. Deze manoeuvre loopt uit op een regelrechte ramp. Bella is terug naar af, maar dankzij de morele steun van haar vriend professor Simon Abendroth (Kowalski) krijgt ze weer greep op alles en brengt ze het geval tot een goed einde. Het scenario van Katrin Bühlig, die voor een tweede keer een aflevering meewerkt, is niet direct origineel, maar geeft de uitstekende rolverdeling goede en gelijke kansen om te tonen wat ze kunnen. Mede dankzij de behoorlijke regie werd het een geslaagde film. Het camerawerk is van Dragan Rogulj.

Hat er Arbeit?

2002 | Komedie

Duitsland 2002. Komedie van Kai Wessel. Met o.a. Wotan Wilke Möhring, Mina Tander, Antoine Monot jr, Rainer Sellien en Kai Ivo Baulitz.

De TV Movie Award-jury die Hat er Arbeit? tot de beste Duitse tv-film uitriep, prees de esthetiek van de film en de kundigheid waarmee het politieke thema werkloosheid toegankelijk gemaakt werd, en stelde dat enkele sterke beelden 'lang bij de kijkers zullen blijven hangen'. Karl (Möhring) en Kitty (Tander) zijn heel erg verliefd en zweren eeuwige trouw. Het ontslag van Karl als scheepmaker gooit echter roet in het eten.

Mein Bruder, der Idiot

2000 | Drama

Duitsland 2000. Drama van Kai Wessel. Met o.a. Martin Feifel, Michael Wittsack, Jule N. Gartzke, Cornelia Froboess en Marion Breckwoldt.

Op het sterfbed van Anna (Froboess, arme Conny!) wordt bepaald dat haar jongste zoon Jakob (Wittsack) onder de hoede moet komen van haar oudste zoon Julian (Feifel). Een familierechter bepaalt echter anders, want de 24-jarige Jakob lijdt aan het Downsyndroom en zijn 27-jarige broer is barpianist, zodat hij Jakob geen stabiel gezinsleven kan bieden. Hoewel de broers uit elkaar lagen door een diepe teleurstelling die Julian Jakob bezorgde toen hij zijn diploma als hotelemploy[KA1]e behaalde, kruipt het bloed toch waar het niet gaan kan, en is de toenadering onvermijdelijk. Hierbij reikt de groothartige, dertig-jarige Mascha (Gartzke), die Jakobs verzorgster is, de helpende hand. Uiteraard wordt het wat tussen Mascha en Julian, maar dat pad gaat ook al niet over rozen. Er zijn niet zoveel films die over geestelijk gehandicapten gaan en in deze wordt net zoals in LE HUITIÈME JOUR van Jaco van Dormael uit 1996 met Daniel Auteuil en Pascal Duquenne, een van de hoofdrollen gespeeld door iemand die een krachttoer uithaalt, omdat hij in werkelijkheid aan voornoemd syndroom lijdt. Het scenario van Beate Langmaack is met liefde en grote kennis van zaken geschreven, waardoor de film vrij is van vals sentiment en de buitenstaander een geloofwaardige blik gunt in de wonderlijke wereld van dergelijke gehandicapten. Uitstekende regie van de ervaren Wessel, die zijn rolverdeling de juiste toon laat aanslaan. Het camerawerk is van Martin Gressmann. De laatste scène, waarin Wittsack letterlijk een torenhoge bouwkraan beklimt om even reclame te maken bij de kraandrijver voor het jazzcafé dat hij samen met zijn broer geopend heeft, bezorgt de kijker toch wel even een flinke duizeling en de benauwende angstgevoelens die je door hoogtevrees krijgt!

Goebbels und Geduldig

2000 | Oorlogsfilm, Historische film, Komedie, Drama

Duitsland 2000. Oorlogsfilm van Kai Wessel. Met o.a. Dagmar Manzel, Eva Mattes, Dieter Pfaff, Katharina Thalbach en Tilo Prückner.

In deze komedie heeft Joseph Goebbels een (joodse) dubbelganger, die dankzij diens sprekende gelijkenis met de propaganda-minister uit het 'Lager' kan ontsnappen wanneer de echte Goebbels op werkbezoek komt. Dat gaat verwarring geven. Wanneer de nep-Goebbels, die tussen de bedrijven door zijn grote liefde Grethe uit het kamp weet te redden, even later in Neurenberg voor tienduizenden dolenthousiaste toehoorders een rede houdt, vraagt echtgenote Magda (die met Hitler en Eva Braun op de Berghof naar de televisie zit te kijken) zich af wat voor rare tekst daar uitgesproken wordt. Joseph had toch een heel ander verhaal voorbereid? Peter Steinbach die het hilarische scenario schreef, heeft flink geleend uit de oorspronkelijke toespraken, maar er een draai aangegeven die ze volslagen belachelijk maakt.

Tödliche Schatten

1999 | Drama

Duitsland 1999. Drama van Diethard Klante. Met o.a. Heinz Hoenig, Stefan Kurt, Hans Michael Rehberg, Imogen Kogge en Monica Bleibtreu.

Jeugdvrienden Stephan (Riedel) en Heinz (Schenke) waren als kind verantwoordelijk voor de dood van het broertje van Heinz. Stephan vluchtte toen snel weg en zo trof Heinz alle blaam. Hierdoor haalde hij zich de toorn van zijn vader (Rehberg) op de hals. De vrienden gingen voorgoed uit elkaar - althans zo leek het. Bij de restauratie van een kloosterkerk zien ze elkaar dertig jaar later weer terug: Stephan (nu gespeeld door Hoenig) is pater en geeft les op de kloosterschool. Heinz (als volwassene Kurt) is een kunstschilder, die af en toe met restauratiewerkzaamheden geld verdient en nog altijd zwaar zucht onder het juk van de traumatische gebeurtenissen uit zijn jeugd. Pater Stephan probeert een van zijn leerlingen verder te helpen met het onderwijs, maar diens vader is er tegen. Kort daarop wordt de jongen vermoord gevonden. Tijdens de biecht hoort Stephan van de labiele Heinz dat hij de dader is, maar Stephan moet zijn mond houden, omdat hij zwijgplicht heeft. De ambitieuze en snel concluderende vrouwelijke commissaris (Bleibtreu) die belast is met het onderzoek, sluit pater Stephan in op verdenking van moord, maar Paula (Kogge), echtgenote van Heinz, helpt Stephan ontsnappen en samen sporen zij Heinz op. Een zwaar op de hand liggend drama over schuld en boete, dat niet slecht gedaan is; het begin is aan de trage kant, waardoor menige kijker afhaakt voordat het de moeite waard wordt. Het niet oninteressante scenario, waarin de rollen worden omgedraaid, is van regisseur Klante. Het camerawerk is van Johannes Hollmann. De spelprestaties zijn heel behoorlijk.

Schnee in der Neujahrsnacht

1999 | Misdaad, Drama

Duitsland 1999. Misdaad van Thorsten Schmidt. Met o.a. Jürgen Tarrach, Tamara Simunovic, Hannes Jaenicke, Dieter Landuris en Eric Burdon.

Met radiopresentator Zippo (Jaenicke) als middelpunt beleven we een paar onwaarschijnlijke gebeurtenissen tijdens de laatste nacht van de 20ste eeuw in Berlijn. Hij roept het publiek op om er een gedenkwaardige nacht van te maken. Buschauffeur Toto (Tarrach) treft op het eindpunt in zijn lichtgele dubbeldekker de hoogzwangere Russische Natalia (Simunovic) aan, die op zoek is naar de vader van haar kind, en een dode Nigeriaanse drugskoerier met een koffertje vol zuivere coca[KA3]ine. Hoewel Toto op het rechte pad wilde blijven (hij heeft een strafblad), is de verleiding te groot. Een oude maat uit de petoet, Frank (Landuris), zal voor een miljoenendeal zorgen, waardoor iedereen voorgoed uit de zorgen zal zijn. Ondertussen tracht de geflipte Rory (Burdon) in een vlaag van waanzin zijn vrouw Carola (Rudnik) van het leven te beroven. Alles loopt heel anders af dan voorzien, dankzij Zippo's oproep. Het scenario van Stefan Kolditz heeft iets gekunstelds. Wie na dato de film nog eens ziet, vindt het een hoop gedoe om niets, al lijken de inzetten hoog. Dankzij de zeer adequate rolverdeling toch nog een genietbaar geheel. Het camerawerk is van Klaus Eichhammer.

Love and Rage

1998 | Romantiek, Historische film

Ierland/Duitsland 1998. Romantiek van Cathal Black. Met o.a. Greta Scacchi, Daniel Craig, Stephen Dillane, Donal Walsh en Valerie Edmond.

Rond 1890 ontstond er in Ierland een beweging die het land wilde afscheiden van het Verenigde Koninkrijk, waarbij het sedert 1800 was ingelijfd. Men wilde `homerule`, maar er waren twee stromingen: een revolutionaire en een parlementaire. De Ierse vrijheidsstrijd werd tenslotte in de periode 1921-23 beslecht en leidde tot een Ierse Vrijstaat en het Engelse Noord Ierland. Tegen deze achtergrond speelt het romantische verhaal dat vlak voor 1900 begint. Een Engelse grootgrondbezitster, Agnes McDonnell (Scacchi), een aantrekkelijke vrouw, op het eiland Achill dat voor de Noord-Westkust ligt laat zich tegen beter weten in ompraten door de jongere James Lynchehaun (Craig) om hem aan te stellen als rentmeester en de baas te laten spelen over de pachters en landarbeiders. Ze beleven een stormachtige affaire, waarbij de charismatische Lynchehaun bijna het landgoed versjachert en het bezit aan de rand van de afgrond brengt. Een fraai beeld van het op zijn einde lopende Victoriaanse tijdperk, het begin van de seksuele bevrijding en de opkomende emancipatie (van de vrouw). Het scenario is van Brian Lynch en gebaseerd op twee korte verhalen van James Carney, getiteld The Playboy en The Yellow Lady, dat als toneelstuk met de titel The Playboy of the Western World in het Londense theaterdistrict volle zalen getrokken had. Het fraaie camerawerk is van Slavomir Idziak. Voor kijkers die van mooie mensen en goed dialoog houden.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Ralf Wienrich op televisie komt.

Reageer