Frank Giering

Acteur

Frank Giering is acteur.
Er zijn 23 films gevonden.

Der Tote in der Mauer

2008 | Misdaad

Duitsland 2008. Misdaad van Markus Imboden. Met o.a. Michaël Mendl, Anna Maria Mühe en Frank Giering.

Tijdens bouwwerkzaamheden wordt het ingemetselde lijk van de al jaren vermiste Michael Lehmann gevonden, een man die ervan verdacht wordt een 9-jarige jongen seksueel misbruikt en vermoord te hebben.

Erinnere dich, wenn du kannst!

2005 | Thriller, Misdaad, Drama

Duitsland 2005. Thriller van Sigi Rothemund. Met o.a. Dieter Pfaff, Frank Giering, Uwe Kockisch, Hansa Czypionka en Ilrike Knospe.

De bij het publiek geliefde acteur Max Walden (Pfaff) speelt in Duitsland een tv-commissaris, die met succes de afschuwelijkste misdaden binnen anderhalf uur oplost. Hij is vervreemd geraakt van zijn zoon Tom (Giering), die in Ierland verblijft. Dan krijgt Max het bericht dat Tom in coma ligt in het ziekenhuis na een mislukte zelfmoordpoging. Hij is van de rotsen gesprongen nadat hij zijn vriendin vermoord zou hebben, maar hij heeft de val overleefd. Max pakt het vliegtuig en vertrekt. De plaatselijke politie willen geen bemoeienis van een vader, die niet geloven kan dat zijn zoon een moordenaar is. Max besluit op discrete wijze, volgens de draaiboeken die hij gewend is, de waarheid te achterhalen en hoopt daarmee ook weer nader tot zijn zoon te komen, hoewel die (nog) niet weet dat zijn vader zich voor hem inzet. Het scenario van Thomas Kirdorf heeft een soort dubbele bodem: een van Pfaffs grote glansrollen is de Berlijnse commissaris Sperling en nu speelt Pfaff als het ware Pfaff in een levensecht vader en zoon drama met een misdaad, maar het verhaal had wel wat sterker en origineler mogen zijn. Uiteraard doet Pfaff dat heel goed en boeit hij de kijkers zoals die dat van hem gewend zijn. Het camerawerk is van Hannes Hubach.

Ein Starkes Team - Ihr letzter Kunde

2005 | Misdaad

Duitsland 2005. Misdaad van René Heisig. Met o.a. Maja Maranow, Florian Martens, Tayfun Bademsoy, Arnfried Lerche en Kai Lentrodt.

Het scenario van Birgit Grosz en Leo P. Ard is opgebouwd uit de bekende formule van boezemvrienden, die elkaar door dik en dun steunen, maar daarmee heftig op de proef gesteld worden. Daaraan zijn toegevoegd een jaloerse echtgenote en Verena (Maranow), die verliefd is. Hoewel Otto (Martens) een soort platonische verhouding heeft met Verena, heeft hij het in deze aflevering een beetje voor het nakijken, tot de ontknoping. In een bos wordt het stoffelijk overschot van Jennifer Preu[KL29] gevonden, een studente, die fors bijverdiende als callgirl. Ze zou een rendez- vous gehad hebben met de getrouwde sportman Kai Wiesholler (Koeberlin), een zeer goede vriend van persvoorlichter Thomas Overbeck (Sadler), het voorwerp van Verena`s liefde. De connectie tussen Thomas en Kai ontdekt Verena pas later, als zij weet dat Kai`s vrouw Stefanie (J[KA3]ager) verschrikkelijk in de kuif geschoten is door zijn schuinsmarcheerderij. Als je wilt weten hoe het precies afloopt, moet natuurlijk gaan kijken. Lentrodt maakt voor het eerst zijn opwachting als Ben Kolberg, een lid van het sterke team. In het subplotje een dwaalspoor van Jennifers kamergenote Maria (Heerwagen), die een parlementslid van de bondsdag probeert te chanteren met een videootje van Jennifer, voor een betere toekomst met haar vaste vriend. Het camerawerk is van Simon Schmejkal.

Klassentreffen

2004 | Drama

Duitsland 2004. Drama van Marc Hertel. Met o.a. Frank Giering, Johann von Bülow, Lisa Martinek, Barbara Philipp en Devid Striesow.

Een zestal uit een stadje in de Taunus, niet ver van Frankfurt, komt vijftien jaar nadat zij hun eindexamen aan de middelbare school hebben gedaan weer bij elkaar voor een re[KA3]unie. Als de balans wordt opgemaakt valt het tegen en zijn we wat het verhaal betreft een nachtje verder van praten en herinneringen ophalen (in flashbacks). Nick (Von B[KA3]ulow) is rockzanger, die weet dat hij aan het eind van zijn carri[KA2]ere is; hij is nog altijd een rokkenjager. Het stuk van de klas Connie (Martinek) is mislukt in het leven omdat ze haar eisen veel te hoog heeft gesteld, maar ze eindigt de volgende ochtend in de armen van Bert (Striesow), de loser van de klas en een computernerd - of was het omgekeerd: Bert in de armen van Connie? Tanja (Philipp) heeft inmiddels een tweeling en merkt dat zij altijd voor anderen heeft geleefd, en nooit aan zichzelf heeft gedacht - ze is inmiddels gescheiden. Ze besluit voortaan zelf het heft in handen te nemen en haar eigen toekomst te bepalen. Voor Lutz (Koch), die geen licht is, loopt de nacht verkeerd af en St[KA3]utze (Giering), die nooit de stad heeft verlaten, concludeert dat hij zijn muziektalent heeft verspild. Het scenario van Arne Sommer beweegt zich op een terrein, waarin talloze Amerikaanse films hem zijn voorgegaan. Het biedt de relatief jonge rollen, midden dertigers, een ensemblestuk te spelen. Niemand steekt er dan ook met kop en schouders bovenuit. Het is niet slecht, zelfs aardig en wordt wellicht bejubeld in de doelgroep. Het camerawerk is van Tom Jeffers. 16:9, Stereo.

Die Rosenzüchterin

2004 | Drama

Duitsland 2004. Drama van Erhard Riedlsperger. Met o.a. Hannelore Elsner, Axel Milberg, Frank Giering, Eva Herzig en David Rott.

De film begint in 1990 op Guernsey, het Britse eiland voor de Normandische kust. Helene Feldmann (Kubitschek) is vermoord en Beatrice Shaye (Elsner) zit in de gevangenis als de verdachte. Beatrice vraagt haar zoon Alan (Giering), die advocaat is, haar te verdedigen. Alan, geen sterke persoonlijkheid, die soms te diep in het glaasje kijkt, heeft zich als jurist beziggehouden met het oprichten van bedrijfjes en onduidelijke onroerend goed transacties en voelt zich niet competent genoeg om zijn moeder in een moordzaak te verdedigen. Beatrice vraagt Alan om haar in de gevangenis te bezoeken en haar verhaal aan te horen. Het begint in 1940 als de nazi`s het eilandje bezetten en de elf-jarige Beatrice (dan Tietz) haar beide ouders verliest. Ze verbergt zich in het ouderlijk huis dat gevorderd wordt door de Wehrmacht, waarin het kinderloze officiersechtpaar Feldmann ingekwartierd wordt. Erich Feldmann (Milberg) die besluit Beatrice te adopteren, kan niet goed met zijn vrouw Helene (dan Herzig) opschieten. Ze liggen dikwijls met elkaar overhoop en Beatrice belandt tussen hamer en aanbeeld. Ze trekt zich terug in de rozentuin van haar overleden moeder en legt zich toe op het kweken van die fascinerende geurige, doornige bloemen. Erich zorgt ervoor voor dat twee krijgsgevangenen haar gaan helpen; het zijn Fransen, Julien Lacroix (Rott) en Pierre Roi (Van Vuuren). Julien wordt Beatrice`s eerste grote liefde. Als Erich Julien bedreigt, schiet Beatrice Erich dood en bedekt Helene de moord als een ongeluk. Na afloop van de oorlog besluit Helene op Guernsey te blijven en Beatrice gaat naar het vasteland, Engeland, om te studeren. Ze trouwt met universiteitsprofessor Frederic Shaye (McCloud). Dan ontmoet ze door toeval Julien weer en raakt zwanger van hem. Alleen Helene kent het geheim, dat ze misbruikt om het huwelijk te verbreken, zodat ze Beatrice weer in haar macht krijgt en het kind kan bemoederen; zo krijgt Alan twee moeders. Als de jaren verstrijken krijgt de weinig wilskrachtige Alan eindelijk kennis aan een vrouw, de getrouwde Franca Palmer (Sbaffi), die evenwel bij hem past. Helene intrigeert opnieuw om ook Alan in haar macht te houden en zo stapelen de mensen met moordmotieven zich op. Ook Julien duikt weer op en Beatrice herkent hem onmiddellijk na al die jaren. De pulpromans van Charlotte Link zijn een stuk beter dan de zeperige bestsellers van Rosamunde Pilcher, maar ze laat veel aan het toeval over en gaat in het laatste gedeelte van haar verhaal over liefde, haat, oorlog en moord toch behoorlijk de mist in door te veel onbenullige zijpaden te bewandelen, die fataal zijn voor de dramatische spanning en de juiste verhaalontwikkeling. Dat is heel jammer, want de rolbezetting is goed, met name Elsner en Kubitschek, de vormgeving is mooi evenals het camerawerk van Frank Brühne. Het scenario van Jürgen Werner is een getrouwe bewerking voor een lange tv-film, die meestal in twee delen wordt uitgezonden.

Die Nacht singt ihre Lieder

2004 | Drama

Duitsland 2004. Drama van Romuald Karmakar. Met o.a. Frank Giering, Anne Ratte-Polle, Manfred Zapatka, Sebastian Schipper en Marthe Keller.

Melancholisch drama met enkele onbedoeld hilarische uitschieters over twee jonge Berlijnse echtelieden die passieloos langs elkaar heen leven. De man (Giering) is een schrijver zonder uitgever, een man die weigert het huis te verlaten. De vrouw (Ratte-Polle) wordt meegezogen in zijn apathie maar ze verlangt afwisseling. Het Berlijnse nachtleven levert een welkome uitweg voor haar hunkering, tot ongenoegen van de jaloerse man. Die Nacht singt ihre Lieder is een zoete kwelling, een film die met akelige precisie de lamlendigheid van een gewoonterelatie ontleedt. Gebaseerd op het gelijknamige werk van toneelschrijver Jon Fosse, de Noorse meester van het verstilde ongenoegen.

Hierankl

2003 | Drama

Duitsland 2003. Drama van Hans Steinbichler. Met o.a. Johanna Wokalek, Barbara Sukowa, Peter Simonischek, Josef Bierbichler en Frank Giering.

Lene (Wokalek) had na een ruzie met haar moeder Rosemarie (Sukowa) Hierankl aan de alpenrand in Zuid-Duitsland verlaten. Ze was toen zeventien jaar. Vele jaren later keert ze terug voor de zestigste verjaardag van haar vader Lukas (Bierbichler) en verheugt zich op een weerzien met haar broer Paul (Giering). Tegelijkertijd komt ook Goetz Hildebrand (Simonischek) na dertig jaar weer op de proppen. Lene is onder de indruk van Goetz en valt voor hem. Er komen verder heel wat duistere familiegeheimen boven water, terwijl de amour fou tussen Lene en Goetz gedoemd lijkt. Het doet de kijker goed om Sukowa, een van R.W. Fassbinder's fetisj actrices, weer eens aan het werk te zien; ze krijgt redelijk tegenspel van Wokalek, maar het scenario van regisseur Steinbichler had wel wat sterker en origineler mogen zijn. Het camerawerk is van Bella Halben en ziet er mooi uit.

Der Mörder ist unter uns

2003 | Thriller, Misdaad

Duitsland 2003. Thriller van Markus Imboden. Met o.a. Christoph Waltz, Susanne Schäfer, Thomas Schendel, Hermann Lause en Mirijam Morgenstern.

Hans-Werner Giering (Schendel) kreeg levenslang wegens moord op een jonge vrouw. Hij doet een zelfmoordpoging, waarbij hij een afscheidsbrief schrijft, waarin hij aangeeft dat hij onschuldig zit. Tijdens de detentie van Giering, gebeurt er weer een moord, die als twee druppels water lijkt op het geval, waarvoor Giering werd veroordeeld. Gaat het om een dader, die de moord heeft ge[KA3]imiteerd, was het dezelfde dader of zijn het twee totaal verschillende daders en is Giering inderdaad onschuldig? Officier van justitie Julia Stein (Sch[KA3]afer) besluit de zaak discreet te heropenen. Samen met speurder Martin Bach (Waltz) gaat zij ter plaatse een kijkje nemen en stuit op een hoop ongerijmdheden in het onderzoek van Kriminalhauptkommissar Lorenz (Lause). Bovendien blijkt Giering niet de enige geweest te zijn, die op de moordnacht in het dorp een oogje op het slachtoffer had laten vallen. Als Stein en Bach indirect bedreigd worden, weten zij dat er meer aan de hand moet zijn. Een spannende misdaadfilm over de gesloten dorpsgemeenschap, waarin men 'solidair' is, voor eigen rechter speelt en het gezag probeert te laten stuklopen op een muur van zwijgen en intimidatie. Goed spel over de gehele linie onder de degelijke regie van Imboden. Het scenario van Holger Karsten Schmidt is weliswaar niet origineel, maar zit wel degelijk in elkaar. Het camerawerk is van Rudolf Blahacek.

Rosa Roth - Die Abrechnung

2002 | Misdaad

Duitsland 2002. Misdaad van Carlo Rola. Met o.a. Iris Berben, Carmen-Maja Antoni, Jockel Tschiersch, Zacharias Preen en Gunter Schoß.

Bij de overval op het bankfiliaal, waar Martha Hanson (Hagen) werkt, moet zij de dader de buit overhandigen, maar ze stopt zonder dat haar collega`s iets door hebben ook een paar marken in haar eigen zak. De overvaller ontkomt, maar doodt een klant die hem probeerde te tegen te houden. Martha krijgt later thuis bezoek van een onbekende die haar koelbloedigheid zo bewonderde en we weten meteen dat het om de bankovervaller gaat. Martha is gefascineerd als een jong konijn dat een brilslang ziet. Ondertussen zit Rosa Roth (Berben) met haar onderzoek te modderen en Martha, Rosa's belangrijkste getuige, vertelt haar niet meer dan ze kwijt wil. Korte tijd later loopt er een drugstransactie mis in een bos; er vallen schoten en er is weer een dode te betreuren. Het is duidelijk dat het om dezelfde dader gaat als bij de bankoverval. Van Martha ontbreekt ieder spoor - is zij een lastige getuige, van wie men zich ontdaan heeft of is zij een medeplichtige? Het onderzoek voert de chique Rosa naar Lissabon, waar de zaak tot een showdown komt. Het scenario van Klaus Poche bevat een aardig verhaal dat voor één keer nu eens niet helemaal op Berben is toegeschreven, maar ook de ruimte geeft aan het oogverblindende vampje, een talent in opkomst, Hagen - en dat is heel prettig en maakt veel goed. Het camerawerk is van Thomas Merker en de regie was in vaste handen van de altijd aanwezige Rola.

Baader

2002 | Drama, Biografie

Duitsland/Verenigd Koninkrijk 2002. Drama van Christopher Roth. Met o.a. Vadim Glowna, Laura Tonke, Frank Giering, Can Taylanlar en Birge Schade.

Aangedikt portret van Andreas Baader, één van de leiders van de Baader-Meinhof-Gruppe, beter bekend als de Rote Armee Fraktion (RAF). Regisseur Roth deed naar eigen zeggen onderzoek naar de RAF en haar leden maar 'gooide op een gegeven moment alles overboord' ten faveure van zijn eigen interpretatie. Argumentatie: 'Ik vond de realiteit niet zo interessant.' Het resultaat is een boeiende film die is gedraaid volgens de opzet van Michael Manns Heat waarin crimineel Robert De Niro wordt opgejaagd door rechercheur Al Pacino. In Baader zijn het terrorist Baader (Frank Giering) en rechercheur Kurt Kroone (Vadim Glowna), compleet met gefingeerde ontmoeting langs de snelweg.

Ein mörderischer Plan

2001 | Misdaad, Thriller

Duitsland 2001. Misdaad van Matti Geschonneck. Met o.a. Iris Berben, Frank Giering, Christian Redl, Daniel Brühl en Jan Georg Raffelt.

Overwerkte, vereenzaamde Luisa (Berben), die de laatste tijd teveel in het glaasje heeft gekeken, gaat voor haar rust naar een eiland in de Waddenzee, maar van uitblazen komt niets. Ten eerste probeert de lokale koddebeier Robert Pfaff (Redl), met wie zij ooit een verhouding had, oude banden weer te herstellen ondanks het wakende oog van zijn stinkend jaloerse vrouw Doris (Postel). Ten tweede worden haar buren vermoord en de verdachten zijn de zonen van Pfaff, Reini (B[KA3]uhl) en Alex (Raffelt). Ten derde loopt de zoon van de slachtoffers Mark (Giering) bij haar de deur plat. Door dit laatste begint Luisa zich meer dan goed voor haar is, te interesseren voor een jongen die twintig jaar jonger is. Ze heeft dan te laat door dat iemand de situatie verschrikkelijk manipuleert. Het scenario van Hannah Hollinger, verrast eigenlijk alleen maar hoofdrol Berben zelf, voor wie het geschreven werd, want de kijker heeft van de meet af aan besloten dat zoveel ongeloofwaardige situaties niet kunnen. Aantrekkelijke Berben die zeer beslist niet van talent verstoken is, moet oppassen niet dezelfde fout te maken als de zo verschrikkelijk leuke Senta Berger: iedereen van het scherm spelen en laten zien dat ze boven de vijftig jongere rivalen gemakkelijk verslaat. Hierbij bedienen beide dames zich van neutrale verhalen die weinig van hen eisen en hen zeker niet kunnen schaden - jammer. Brühl bijv. is een jong talent die in deze film een veel te kleine rol krijgt toegemeten.

Clowns

2001 | Komedie, Korte film, Romantiek

Duitsland 2001. Komedie van Tim Trageser. Met o.a. Frank Giering, Anna Thalbach, Jochen Nickel, Jan-Gregor Kremp en Klaus B. Wolf.

Een dag uit het leven van een werkloze acteur, een moeder en een gek. Hun levenspaden kruisen elkaar wanneer de acteur, in clownstenue op weg naar een kinderpartijtje, wordt aangezien voor de gek die verkleed als clown een bankoverval heeft gepleegd. De moeder is zojuist gearresteerd voor een klein vergrijp maar moet haar kind ophalen. Chaotische verwikkelingen volgen in deze voor televisie gemaakte komedie.

Der Gerechte Richter

2000 |

Duitsland 2000. Torsten C. Fischer. Met o.a. Frank Giering, Julia Jäger, Jürgen Hentsch, André Hennicke en Anian Zollner.

Jan, een briljante, jonge DDR-rechter (Giering) weigert in de jaren 1950 wetenschappelijk onderzoeker Viktor Gasko (Hennicke) wegens hoogverraad te veroordelen, omdat er onvoldoende bewijzen zijn. Jan staat onder druk van zijn directe meerderen, maar hij ontdekt eerder willekeurige verdachtmakingen dan harde feiten en doet het niet. Dat Jan Viktor nog uit zijn studietijd kende, staat buiten de zaak. Het in Jan teleurgestelde gezag sleept hem nu zelf voor de kadi en Jan belandt in een werkkamp wegens hoogverraad, omdat zijn zuster is gevlucht uit het arbeidersparadijs der DDR en nu in het vrije Westen, in het kapitalistische Canada woont. In het kamp ontmoet Jan de volledig gedeprimeerde Viktor, van wie hij, ondanks de benarde omstandigheden, de moraal opvijzelt onder het motto dat alles wat er vroeger gebeurd is, toch zin heeft. Het scenario van Peter Steinbach is wellicht fictie over heldenmoed, maar er zijn onder communistische dictatuur van de DDR talloze vergelijkbare voorvallen van machtsmisbruik en willekeur geweest zonder enig respect voor het individu. Het camerawerk is van Theo Bierkens. Een sobere film met dito en spel en regie.

Und alles wegen Mama

1999 | Drama, Komedie

Duitsland 1999. Drama van Hermine Huntgeburth. Met o.a. Uwe Ochsenknecht, Eva Mattes, Frank Giering, Jochen Nickel en Andrea Sawatzki.

Franz Zucker (Ochsenknecht) is net zoals zijn zoon Benny (Giering) werkloos. Mama Hilda (Mattes) verdient de poen als serveerster en werkster. Op een dag wordt ze door een knellende rugzenuw geveld. Nu dreigen er gigantische problemen: een forse achterstallige huurschuld, die ieder moment door de deurwaarder ge[KA3]ind kan worden, de oude Mercedes van Franz begeeft het en er hangt een grote schande boven hun hoofd over hun nakende afgang in de buurt, w.o. de burgerlijke smeris Komrad Kaminski (Nickel) en zijn nog veel burgerlijkere vrouw Steffi (Sawatzki). Vader en zoon moeten een daad stellen om de totale ondergang te voorkomen. Ze zetten tegen wil en dank een kraak, die wonderwel slaagt. Om de schijn op te houden beginnen ze een transportbedrijfje. Franz kan zich op die manier in zijn kantoortje terugtrekken om in werkelijkheid bier te zuipen en tv te kijken. Nietsvermoedende Hilda zorgt ervoor dat de onderneming een duw in de goede richting krijgt en het wordt een succesje, maar buurman-diender Kaminski vertrouwt het zaakje niet en komt met zijn naspeuringen heel dicht bij de waarheid. Geslaagde sociale komedie, die heel aardig is door het uitstekende spel van de uit het leven gegrepen hoofdrollen, die stuk voor stuk prima karakterspelers zijn. Het scenario van Volker Einrach is niet al te origineel, maar zeker niet slecht of vervelend. Het camerawerk van Martin Kukula is adequaat. Gedraaid in Hamburg en omgeving.

Liebe deine Nächste!

1999 | Komedie

Duitsland 1999. Komedie van Detlev Buck. Met o.a. Moritz Bleibtreu, Lea Mornar, Heike Makatsch, Marc Hosemann en Heribert Sasse.

Josefine (Mornar) en Isolde (Makatsch) zijn heilsoldaten in de Duitse provincie. In het Leger des Heils, een organisatie naar een model van ruim honderd jaar geleden, loopt alles op rolletjes. Het duo wordt naar Berlijn gestuurd om zich te ontfermen over een tehuis voor daklozen. Wat ze daar aantreffen, overtreft zelfs hun stoutste verwachtingen. Het is er een liederlijke boel van hossende en dansende zuipschuiten, werkschuwe dugsverlaafden en andere losbandige lanterfanters, die op een handige manier worden uitgebuit door een uitgekookte duivel, zakenadviseur Tristan (Bleibtreu). Terwijl het tweetal met de slogan 'soep, zeep en zielenheil' orde op zaken tracht te stellen en de ledigheid van de bewoners in vlijtige arbeid probeert om te zetten, sluit Tristan een weddenschap af, dat hij de engelachtige Josefine in bed kan krijgen voordat zij de bewoners halleluja leert zeggen. Josefine die vindt dat het doel de middelen heiligt, is bereid haar maagdelijkheid voor tienduizend mark op te offeren als Tristan zijn oneerbare voorstel doet. Het scenario van regisseur Buck, Jens-Frederick Otto en Eckhard Theophil behelst een simpel verhaaltje, dat echter in een razend tempo wordt gebracht. Alles gaat zo snel, dat de kijker heel wat details ontgaat, zodat je de film eigenlijk voor een tweede keer zou moeten bekijken. Helaas is hij daar te onbenullig voor. Debutante Mornar, een fotomodel uit Kroatië, laat zien dat zij acteertalent heeft. Makatsch die bewezen heeft een goede actrice te zijn, krijgt te weinig te doen om haar mogelijkheden te tonen en Bleibtreu, die net zoals regisseur Buck het etiket van Wunderkind draagt, had het script van te voren moeten lezen en zich moeten afvragen of deze lichtvoetige film wel geschikt voor hem was. Eigenlijk is het niet verwonderlijk dat de film in de Duitse bioscopen niet veel deed, maar grijp toch de kans om hem te bekijken als hij op de tv uitgezonden wordt zodat je zelf kunt oordelen. Erger je niet aan de stampende, oorverdovende muziek op de soundtrack. Het camerawerk is van Joachim Berc. Werktitel: SOLDATEN GOTTES.

Das merkwürdige Verhalten geschlechtsreifer Großstädter zur Paarungszeit

1999 | Romantiek, Komedie

Duitsland/Verenigde Staten 1999. Romantiek van Marc Rothemund. Met o.a. Christoph Waltz, Ann-Kathrin Kramer, Heio von Stetten, Michaela May en Anica Dobra.

Ook Duitsers vinden de titel van Rothemunds debuut lang en moeilijk uitspreekbaar. Het weerhield hen er niet van de film de best bezochte te maken van 1998, na Lola rennt. Zij zagen merendeels ongelukkige lieden die in München verschillende paden vol liefdesperikelen bewandelen. Zo is er de gefrustreerde schrijver Charly (Waltz), die de sportwagen van zijn uitgever steelt voor een laatste hedonistische en destructieve stadstoer. De komedie met de lange titel is kundig gemaakt, maar niet echt leuk. Rothemund zei in een interview beïnvloed te zijn door Martin Scorsese, maar dat is niet te zien. De dochter van zangeres Nina Hagen, Cosma, maakt haar acteerdebuut.

Tatort - Blick in den Abgrund

1998 | Mysterie

Duitsland 1998. Mysterie van Jürgen Brauer. Met o.a. Winfried Glatzeder, Claudia Messner, Robinson Reichel, Frank Siebenschuh en Oliver Stern.

Een vermoorde travestiet wordt opgevist uit het Landwehrkanaal in Berlijn. De commissarissen Ernst Roiter (Glatzeder) en Michael `Zorro` Zorowski (Reichel) hebben snel een dader. De labiele zedenmisdadiger Richard H[KA3]opke (Stern), die voorwaardelijk werd vrijgelaten nadat hij gezeten had voor de verkrachting van een travestiet, bekent `spontaan` de moord. Maar gerechtelijk psychiater Dr. Maria Bubek (Messner), die Höpke voor genezen had verklaard, is helemaal niet overtuigd. Zij citeert graag Nietzsche, waaraan ook de titel is ontleend: 'Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehen, daß er dabei nicht zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange genug in diesen Abgrund blickst, blickt der Abgrund in dich hinein'. Hauptkommissar Ernst Roiter heeft het aanvankelijk moeilijk met de stelling van deze aantrekkelijke zielenknijpster. Zij weet alles over serie- en vrouwenmoordenaars. Zij moet in de finale toegeven dat zij slechts samen de wedloop kunnen winnen tegen een moordenaar, die met hen en kat- en muisspelletjes speelt. Scenario van Andreas Pflüger. Aflevering 381.

Gangster

1998 | Komedie

Duitsland 1998. Komedie van Volker Einrauch. Met o.a. Frank Giering, Laura Tonke, Joachim Dietmar Mues, Saskia Vester en Andreas Schmidt.

Van kwaad tot erger gangsterkomedie over kruimeldief Vincent (Frank Giering, o.a. Funny Games) die na zijn arrestatie (door zijn potentiële schoonvader!) en celstraf op zoek gaat naar het rechte pad. Met zijn achtergrond lijkt het slotenmakerschap de logische stap. Het startkapitaal hoopt hij te verdienen aan de pokertafel maar de inzet van zijn vriendin Mona (Laura Tonke) als prostituee loopt anders uit dan verwacht. Een overval lijkt de enige optie. Overtuigend acteerwerk, vlotte montage in een saus van zwarte humor.

Caipiranha

1998 | Komedie

Duitsland 1998. Komedie van Felix Dünnemann. Met o.a. Frank Giering, Jasmin Gerat en Christine Kaufmann.

Van kwaad tot erger gangsterkomedie over kruimeldief Vincent (Frank Giering, o.a. Funny Games) die na zijn arrestatie (door zijn potentiële schoonvader!) en celstraf op zoek gaat naar het rechte pad. Met zijn achtergrond lijkt het slotenmakerschap de logische stap. Het startkapitaal hoopt hij te verdienen aan de pokertafel maar de inzet van zijn vriendin Mona (Laura Tonke) als prostituee loopt anders uit dan verwacht. Een overval lijkt de enige optie. Overtuigend acteerwerk, vlotte montage in een saus van zwarte humor.

Absolute Giganten

1998 | Komedie, Romantiek, Drama

Duitsland 1998. Komedie van Sebastian Schipper. Met o.a. Frank Giering, Florian Lukas, Julia Hummer, Jochen Nickel en Albert Kitzl.

Floyd (Giering), Ricco (Lukas) en Walter (Monot jr.) wonen in een sociaal mindere buurt van Hamburg. Ze hebben geen vast werk. Ze doen allerlei gelegenheidsbaantjes om aan geld te komen. Drie thema`s zijn belangrijk in hun leven: auto`s - ze hebben een opgedofte Ford Granada, minstens 25 jaar oud en rijp voor de sloop - voetbal, en hoe kan het ook anders: de vrouwtjes. Hamburg is hun biotoop, maar Floyd wil meer zien en heeft aangemonsterd op een vrachtschip, dat de volgende morgen het ruime sop kiest voor Singapore via Kaapstad. Ze gaan met zijn drie[KA3]en nog eenmaal de bloemetjes buiten zetten. Ze gaan langs disco`s, clubs (een Elvis contest) en maken met hun auto het natte asfalt onveilig. Het hoogtepunt wordt gevormd door een partijtje tafelvoetbal. Het scenario van regisseur Schipper, die zijn intrede deed in de film met een rolletje in THE ENGLISH PATIENT, is origineel en schetst een aardig portret van jonge mensen in het midden van de jaren 1990 met thema`s als volwassen worden, het nazi-verleden, homoseksualiteit en verantwoording nemen. Het spel is zeer goed en heel geloofwaardig. Geproduceerd door Tom Tykwer (LOLA RENNT, WINTERSCHL[KA3]AFER) en Stefan Arndt (DAS LEBEN IST EINE BAUSTELLE) voor omroep NDR. Eigenlijk een tv-film, maar kreeg bioscoopstatus op filmfestivals en ging daarna de zalen in. Het camerawerk is van Frank Griebe. Meervoudig bekroond.

Funny Games

1997 | Thriller, Experimenteel

Oostenrijk 1997. Thriller van Michael Haneke. Met o.a. Susanne Lothar, Ulrich Mühe, Arno Frisch, Frank Giering en Stefan Clapczynski.

Op een dag wordt er aangebeld bij een Oostenrijks gezin. Twee nette, beleefde jongemannen staan voor de deur. Ze worden binnengelaten. En dan blijken ze toch niet zo netjes en beleefd te zijn. Raspessimist Haneke confronteert de kijker in deze anti-slasherfilm met gruwelijke scènes, maar bovenal met onze diepgewortelde fascinatie voor (media)geweld. Dat geweld vindt hier grotendeels buiten beeld plaats, maar maakt toch een enorme indruk. Tien jaar later maakte Haneke een, vrijwel identieke, Amerikaanse versie.

Das Schloß

1997 | Drama

Oostenrijk 1997. Drama van Michael Haneke. Met o.a. Frank Giering, Felix Eitner, André Eisermann, Nikolaus Paryla en Dörte Lyssewski.

Een van de zwakste Kafka-verfilmingen aller tijden. Lang, traag, alles behalve intrigerend. Haneke schreef zelf het draaiboek over landmeter K (Mühe), uitgenodigd door een graaf om op diens slot te werken. K wordt duidelijk niet verwacht maar zoekt zelf zijn weg naar het slot. Niemand wil hem helpen. Iedereen lijkt iets tegen hem te hebben. De bureaucratie blijft ondoordringbaar. Ùiteindelijk blijft K wat hij was op de dag van zijn aankomst: een niet gedulde vreemdeling.

Der Verräter

1995 | Mysterie

Duitsland 1995. Mysterie van Diethard Klante. Met o.a. Frank Giering, Peter Lohmeyer, Renate Krößner, Stefan Kowalski en Peter Fitz.

In een stadje in Thüringen in de voormalige DDR wordt een asielzoeker doodgeslagen door drie extreem-rechtse militanten. De daders worden aangehouden en komen voor het gerecht. Om indruk te maken op de aanvoerder van het trio, Kowalski, legt Giering die graag een gewaardeerd lid van zijn neo-nazistische organisatie wil worden, een ontlastenende getuigenis af die vrijspraak tot gevolg heeft. Politieman Lohmeyer die een oogje op Giering's moeder heeft, neemt de jongen onder handen. De film probeert de vraag te beantwoorden waarom iemand neo-nazistische idealen nastreeft. Het blijkt echter niet om ideologie te gaan, maar doodeenvoudig om eenzaamheid en vriendschap. Deze problemen lossen zich op als je bij een groep hoort. De jonge acteurs leveren goed werk en het scenario van regisseur Klante zit boeiend in elkaar. Franz Rath was verantwoordelijk voor de fotografie. Stereo.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Frank Giering op televisie komt.

Reageer