Kurt Meisel: regie en cast.
Er zijn 33 films gevonden.

Les grandes familles

1989 |

Frankrijk 1989. Edouard Molinaro. Met o.a. Pierre Arditi, Michel Piccoli, Roger Hanin, Evelyne Bouix en Catherine Arditi.

Een tot in de puntjes uitgewerkte bewerking (door Maurice Druon zelf, Pierre Moustiers en de regisseur) van het succesvolle epos van de romancier Maurice Druon, die op realistische en meedogenloze wijze de heersende klasse in Frankrijk ten tijde van het interbellum (de periode tussen WO I en WO II) beschrijft. Denys de la Patelli[KA2]ere maakte in 1958 van deze roman al eens een (slechte) bewerking voor film. Deze plichtmatige versie lijdt aan wisselvallig spel en een gebrek aan persoonlijke stijl. Daarentegen zijn wel de sfeer en de mentaliteit van destijds goed weergegeven.

Bitte laßt die Blumen leben

1986 | Misdaad, Romantiek, Drama

Duitsland 1986. Misdaad van Duccio Tessari. Met o.a. Klausjürgen Wussow, Birgit Doll, Hannelore Elsner, Radost Bokel en Gerd Böckmann.

De hoofdpersoon, een welgestelde advocaat, overleeft een ernstig vliegtuigongeluk en besluit daarop niet meer naar zijn oude leven terug te keren, maar een andere identiteit aan te nemen. Het verleden achtervolgt hem echter en bedreigt zijn nieuwe bestaan. Een zwakke, sentimentele film naar de gelijknamige roman van Johannes Mario Simmel door Joachim Hammann tot scenario bewerkt. Camerawerk van Charly Steinberger.

Michele Strogoff

1970 | Avonturenfilm, Historische film

Frankrijk​/​​Duitsland​/​​Italië 1970. Avonturenfilm van Eriprando Visconti. Met o.a. John Phillip Law, Mimsy Farmer, Hiram Keller, Delia Boccardo en Elisabeth Bergner.

Deze verfilming van de avonturenroman van Jules Verne is groots aangepakt en zorgvuldig aangekleed, maar mist - behalve voor wie het verhaal nog niet kent - iedere vorm van spanning. De heldenrollen van Law en Farmer zijn uitermate flets, de schurken Keller en Boccardo zijn niet alleen kleurrijker maar ook aanzienlijk mooier, zodat de interesse zich naar hen verplaatst. De legendarische Bergner maakt een weinig opvallende come-back als moeder Strogoff. De versies uit 1935 en 1956 zijn superieur. Scenario van Giampiero Bona, Ladislas Fodor, Stefano Strucchi, Georges Launer, Albert Kantof en regisseur Visconti. Camerawerk van Luigi Kuveiller. Ook bekend als MICHEL STROGOFF.

Michael Kohlhaas - der Rebell

1969 | Historische film, Drama

Duitsland 1969. Historische film van Volker Schlöndorff. Met o.a. David Warner, Anna Karina, Relja Basic, Anita Pallenberg en Kurt Meisel.

Een indrukwekkende Rob Houwer/Columbia-produktie naar Heinrich von Kleists novelle over de paardenhandelaar die een burcht van een jonker afbrandt nadat de laatste hem twee paarden afhandig maakte. Schlöndorff gaf later toe dat de commerciële druk van een internationale produktie van deze omvang dramaturgische en artistieke fouten had veroorzaakt.

Zwei Girls vom Roten Stern

1965 | Komedie, Thriller

Frankrijk​/​​Oostenrijk​/​​Duitsland 1965. Komedie van Sammy Drechsel en Sammy Drechsel. Met o.a. Lilli Palmer, Pascale Petit, Curd Jürgens, Daniel Gélin en Anthony Steel.

Tijdens een ontwapeningsconferentie in Genève zijn de vrouwen uit de Russische delegatie en de zaakgelastigden van de V.S. elkaars opponenten, óók buiten de vergaderzaal als de dames de Amerikanen met wodka onder de tafel drinken. Het scenario, dat voortkomt uit de befaamde cabaretgroep 'Die Stachelschweine' ligt onder het peil van hun eigen satirische humor. Bovendien ontbreekt het de regie aan filmische fantasie en vakbekwaamheid, zodat de acteurs niet in staat zijn om de looiigheid te doorbreken. Klaus-Peter Schreiner bewerkte een roman van Peter Norden tot scenario. Camerawerk van Werner M. Lenz en Herbert Geier.

Die Rote Hand

1960 | Misdaad

Duitsland 1960. Misdaad van Kurt Meisel. Met o.a. Eleonora Rossi-Drago, Paul Hubschmid, Hannes Messemer, Rainer Brandt en Susanne von Almassy.

Jonny Zamaris (Hubschmid) maakt als undercover politieman tussen Berlijn en Lugano jacht op meedogeloze wapensmokkelaars. Zowel de Franse geheime dienst als de Duitse politie lukt het niet te infiltreren in een bende die zich Die Rote Hand noemt en al hun pogingen moesten ze betalen ze met bloedige aanslagen, waarbij heel wat medewerkers het leven lieten. De charmante Jonny weet via de knappe toneelspeelster Violetta Scotoni (Rossi-Drago) door te dringen tot de kopstukken van de misdaadorganisatie. Een onwaarschijnlijke film, die bij het uitbrengen al achterhaald was door veel betere tv-films, al dan niet in serieverband. Regisseur Meisel die te zien is in de rol van Oberst Hubert, maakte zich er als een jantje-van-lei vanaf. Het scenario is van Ernst Neubach, die de rolprent onder de firma met dezelfde naam produceerde. Het camerawerk is van Georg Bruckbauer. Zelfs voor nostalgiegangers niet interessant.

Liebe verboten - Heiraten erlaubt

1959 | Komedie

Duitsland 1959. Komedie van Kurt Meisel. Met o.a. Ingeborg Schöner, Peter Weck, Elma Karlowa, Wolfgang Neuss en Inge Meysel.

Een jonge, getrouwde architect in spe (en vader van een baby) straalt voor zijn examen wegens het gebrek aan een wiskundeknobbel en komt daardoor niet aan de bak. Zijn vrouw die een opleiding als secretaresse heeft genoten, vindt een baantje, maar verzwijgt man en kind aan haar werkgever. Op de tweede huwelijksdag moet ze met haar baas naar het idyllische Comomeer (in de Italiaanse Alpen) op dienstreis. Manlief zoekt troost bij een hupse onderhuurster van zijn buurvrouw. Na de wederzijdse jaloezie en de misverstanden wordt het huwelijk, de toekomst en het werk toch nog gered. Formulefilm met een ervaren en populaire rolverdeling, die ten onder gaat aan het clichématige scenario van Gitta von Cetto en Joachim Wedekind naar een verhaal van Hans Nicklisch. Het camerawerk is van Gerhard Krüger.

Kriegsgericht

1959 | Oorlogsfilm, Drama

Duitsland 1959. Oorlogsfilm van Kurt Meisel. Met o.a. Karlheinz Böhm, Christian Wolff, Klaus Kammer, Hans Nielsen en Herbert Tiede.

Luitenant ter Zee Böhm, vaandrig Wolff en matroos Kammer overleven in 1942 de zeeslag, waarbij de kruiser 'Pommern' met 1.400 man aan boord is vergaan. Ze worden uit het water gered door de bemanning van een onderzeeër. Aanvankelijk worden ze als helden beschouwd en gevierd, totdat een smerige nazi hen voor de krijgsraad haalt wegens lafheid en voortijdig verlaten van hun schip. De verachtelijke mentaliteit die toen heerste, wordt duidelijk getoond in een verder niet al te boeiende film.

Romarei - das Mädchen mit den Grünen Augen

1958 | Avonturenfilm, Erotiek

Duitsland 1958. Avonturenfilm van Harald Reinl. Met o.a. Carola von Kayser, Joachim Hansen, Leonhard Steckel, Dominique Wilms en Werner Peters.

Het titelkaraktertje is een helderziend weesmeisje, dat door een schatrijke nikkelmagnaat bij haar harteloze pleegmoeder wordt weggekocht en meegenomen naar Tripoli. Daar krijgt zij in ruil voor haar bovennatuurlijke raadgevingen een leven van luxe aangeboden. Deze heel naïeve en enigszins kitscherige avonturen in min of meer exotische locaties waren destijds een doorn in het oog van de fatsoensrakkers, die borg stonden voor onze morele smetteloosheid. De film werd 'aanstootgevend' bevonden en had grote moeite de filmkeuringsdienst te passeren. Onbegrijpelijk allemaal als men zoveel jaar na dato dit samenraapsel van romantische, sensationele en vooral sentimentele elementen nog eens terugziet.

La Chatte

1958 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1958. Oorlogsfilm van Henri Decoin. Met o.a. Françoise Arnoul, Bernard Blier, Bernhard Wicki, Kurt Meisel en Harald Wolff.

Parijs onder de naziknoet. Cora, echtgenote van een verzetsman die tijdens een razzia het leven laat, draagt het Résistance-vuur van haar wederhelft verder. Maar dan. In deze spannende, bijzonder sfeerrijk gefotografeerde film noir op bescheiden budget zijn de nazi's karikaturen, maar Arnoul-met-de-kattenogen excelleert op bijna stoïcijnse wijze als sensuele femme fatale. Producent en coscenarist Eugène Tucherer ontkent vóór de openingstitels voorzichtigheidshalve de scenariobron: de duister-tragische geschiedenis van dubbelagente Mathilde Carré (1908-2007). Wegens eclatant kassucces gevolgd door La Chatte sort ses griffes (1960).

Dorothea Angermann

1958 | Drama

Duitsland 1958. Drama van Robert Siodmak. Met o.a. Ruth Leuwerik, Bert Sotlar, Kurt Meisel, Alfred Schieske en Edith Schulze-Westrum.

Verfilmde bewerking van Gerhart Hauptmanns toneelstuk. Leuwerik is Dorothea Angermann, een keurige domineesdochter die na verkrachting zwanger raakt en gedwongen wordt haar verkrachter te trouwen. Het kindje wordt doodgeboren, de vrouw doodt haar man. Een rasechte Duitse melodramatische draak, hoewel uit het leven gegrepen.

Der veruntreute Himmel

1958 |

Duitsland 1958. Ernst Marischka. Met o.a. Anni Rosar, Hans Holt, Victor de Kowa, Vilma Degischer en Kai Fischer.

Teta Linek (Rosar) werkt als kokkin op het landgoed Grafenegg in Bohemen. Ze is goed voor haar werk, gelovig, tuk op geld en verschrikkelijk gierig. Ze wil een stoel in de hemel verdienen en besluit daarom haar neef Mojmir (Meisel) om te praten om theologie te gaan studeren en priester te worden. Als hij ja zegt, stuurt ze hem geld en ze heeft geen enkele behoefte om hem op te zoeken, want de gedachte aan haar eigen zaligheid schenkt haar meer dan voldoening. Na een groot aantal jaren vraagt Mojmir zijn tante om een som geld en ze besluit hem op te zoeken. Mojmir is weliswaar de pastoor van Hustopec, maar hij heeft er niet veel van terecht gebracht, en hij heeft voortdurend met van alles en nog wat gesjoemeld. Teta, die niet meer de jongste is, besluit een bedevaart naar Rome te maken en mag tijdens een massa-audiëntie bij Paus Pius XII (hij is het zelf!) op de eerste rij zitten. Ze valt in zwijm van de emotie en sterft daarop in vrome handen. Melodramatische bewerking van Marischka, die zelf het scenario schreef naar de gelijknamige roman van Franz Werfel, die hij kort voor zijn dood in 1945 had geschreven en naar de toneelbewerking van het boek door Leslie Bush-Fekete en Mar-Helen Fay. Werfel, die als de vertegenwoordiger van het religieuze expressionisme beschouwd mag worden, vluchtte in 1938 voor de nazi's naar Amerika, waar hij in 1945 op slechts 55-jarige leeftijd stierf - altijd nog beter in exil te gaan dan in een concentratiekamp afgeslacht te worden. Rosar's sterfscène is zeer dramatisch, maar nog altijd de moeite waard. Het camerawerk is van Bruno Mondi. In 1990 onder dezelfde titel bewerkt als tv-film door Ottokar Runze. Agfacolor en Perfectone.

Vater sein dagegen sehr

1957 | Romantiek, Komedie

Duitsland 1957. Romantiek van Kurt Meisel. Met o.a. Heinz Rühmann, Marianne Koch, Hans Leibelt, Maren Bielenberg en Rolf Pinegger.

Wanneer twee kinderen na het overlijden van hun ouders bij hun wettelijke voogd worden gebracht, zijn beide partijen alles behalve gelukkig. Een oom (Rühmann) wil de kinderen wel adopteren, maar brengt daarmee zijn voorgenomen huwelijk ernstig in gevaar. Een ouderwetse familiefilm met Rühmann in de voor hem karakteristieke rol van de vrome en goedmoedige burger. Het scenario is van Hans Jacoby en Gustav Kampendonk naar de roman van Horst Biernath. Het camerawerk is van Kurt Hasse.

Drei Mann auf einem Pferd

1957 | Komedie

Duitsland 1957. Komedie van Kurt Meisel. Met o.a. Walter Giller, Nadja Tiller, Gardy Granass, Theo Lingen en Kurt Meisel.

Erwin Tucke is dichter, maar hij moet de kost winnen met het maken van vier-regelige rijmpjes voor ansichtkaarten. Daarmee kan hij nauwelijks het zout in de pap verdienen. In zijn vrije tijd vult hij als hobby de paardentoto in, want voor Erwin is dit net zoiets als een kruiswoordpuzzel.

Das Sonntagskind

1956 | Komedie

Duitsland 1956. Komedie van Kurt Meisel. Met o.a. Heinz Rühmann, Hannelore Bollmann, Werner Peters, Günther Lüders en Walter Giller.

Kleermaker wordt kort na WO II door een Britse militaire rechtbank tot een korte gevangenisstraf veroordeeld. Maar omdat hij zijn vrouw niet in de steek wil laten, haalt hij zijn leerling over om voor hem de cel in te gaan.

Es geschah am 20. Juli

1955 | Thriller, Drama, Historische film

Duitsland 1955. Thriller van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Bernhard Wicki, Karl Ludwig Diehl, Carl Wery, Kurt Meisel en Erik Frey.

Het verslag van de mislukte aanslag op Hitler op 20 juli 1944, waarbij Pabst grote nadruk legt op alles wat er misging. Een uiterst spannende thriller met opvallende montagetechnieken. Op deze film sloot Pabst's Der Letzte Akt, over Hitler's laatste dagen, nauw aan. Scenario van Werner P. Zibaso en Gustav Machaty naar een bericht van Jochen Wilke. Camerawerk van Kurt Hasse.

Mannequins für Rio

1954 | Drama

Duitsland 1954. Drama van Kurt Neumann. Met o.a. Scott Brady, Raymond Burr, Johanna Matz, Ingrid Stenn en Gert Fröbe.

Handel in 'blanke slavinnen' op Zuid-Amerika; een redelijk spannend Neumann-melodrama.

Gestatten, mein Name ist Cox

1954 | Misdaad, Komedie

Duitsland 1954. Misdaad van Georg Jacoby. Met o.a. Johannes Heesters, Claude Borelli, Nadja Tiller, Kurt Meisel en Charles Régnier.

Als antiekhandelaar-charmeur Heesters een appartement betrokken heeft, wordt er gebeld en staat de schone Borelli, een jonge buitenlandse vrouw, voor de deur met een dossier dat bestemd is voor een advocaat, die de vorige huurder was. Zo raakt hij betrokken in een netelig zaakje, waarin de dubbelhartige priv[KA1]e-detective Lowitz (later bekend als 'Der Alte') hem de schuld in de schoenen tracht te schuiven van de 'verdwijning' van belastende papieren, die toebehoren aan Borelli. Ze hebben betrekking op een stelletje misdadigers van wie Lowitz in feite een handlanger is. De verfilming van het gelijknamige, toendertijd zeer populaire hoorspel van Rolf Becker, die ten opzichte daarvan alleen maar kon teleurstellen, vooral omdat er voor de film zo veel bijgefabriekt is.

Emil und die Detektive

1954 | Familiefilm, Avonturenfilm

Duitsland 1954. Familiefilm van Robert A. Stemmle. Met o.a. Peter Finkbeiner, Kurt Meisel, Claudia Schäfer, Heli Finkenzeller en Margarethe Hagen.

Stemmle's nieuwe versie van Lamprechts enthousiaste jeugdfilm is een levenloos lopende-bandwerkje geworden. Na Lamprechts succesfilm werden er nieuwe versies in Engeland, Amerika en zelfs in Japan en Brazilië gemaakt. Lamprecht filmde in 1946 een soort van vervolg op de Berlijnse puinhopen met opnieuw Fritz Rasp: IRGENDWO IN BERLIN. Het scenario is van Billy Wilder naar de roman van Erich Kästner. Het camerawerk is van Kurt Schulz.

Die Todesarena

1953 | Mysterie, Actiefilm

Oostenrijk 1953. Mysterie van Kurt Meisel. Met o.a. Richard Häußler, Katharina Mayberg, Friedel Hardt, Bert Fortell en Helli Servi.

Een gevierd circusartiest met een motor-nummer slaagt er niet in te ontkomen aan zijn verleden. Hij heeft de dood van een collega op zijn geweten en pas na een jacht door half Europa wordt hij gearresteerd. Een fletse, warrige misdaadfilm. Zowel de acteurs als de schrijver van het draaiboek leveren hier een proeve van onbekwaamheid.

Die Spur führt nach Berlin

1952 | Mysterie, Thriller

Duitsland 1952. Mysterie van Frantisek Cáp. Met o.a. Gordon Howard, Irina Garden, Kurt Meisel, Hans Nielson en Paul Bildt.

In het Berlijn van 1952 worden in de zakken van een dode man valse dollarbiljetten uit 1944 gevonden. Een Amerikaanse advocaat raakt toevallig betrokken bij de zaak, terwijl hij op zoek is naar ene Dornbrink, die een hoop geld zal erven. Er wordt zo overdreven geacteerd, dat het af en toe net lijkt of je naar een zwijgende film zit te kijken.

Bis wir uns wiedersehen

1952 | Romantiek, Drama

Duitsland 1952. Romantiek van Gustav Ucicky. Met o.a. Maria Schell, O.W. Fischer, Karl Ludwig Diehl, Josef Sieber en Eugen Dumont.

Het weerzien tussen Pamela, een ten dode opgeschreven jonge vrouw, en Paul, de enige man op wie ze ooit verliefd was. Herinneringen komen boven en de twee worden wederom verliefd. Hun liefde wordt echter bemoeilijkt door het feit dat Paul voortvluchtig is. Een smartlap rondom het in de jaren 1950-'60 in Duitsland populaire duo Schell/Fischer. Het dramatische einde zal vooral bij Boeketreeksliefhebbers hoge, en natte ogen gooien. Het scenario is van Eberhard Kleindorff en Johanna Sibelius. Het camerawerk is van Hannes Staudinger en Gunther Anders.

Liebe auf Eis

1950 | Komedie, Muziek, Sportfilm

Duitsland 1950. Komedie van Kurt Meisel. Met o.a. Margot Hielscher, Kurt Meisel, Kurt Waitzmann, Friedrich Schönfelder en Hubert von Meyerinck.

Een platvloerse liefdeskomedie vol misverstanden en verwarring in het ijshockeystadion. Twee mannen zwermen om een jonge fotografe heen, terwijl zij eigenlijk van de sterspeler van SC Riessersee houdt. Na talrijke misverstanden en aardig in beeld gebrachte wintersporttaferelen volgt tenslotte een happy-end.

Tragödie einer Leidenschaft

1949 | Drama

Duitsland 1949. Drama van Kurt Meisel. Met o.a. Johana Maria Gorvin, Friedrich Schoenfelder, Carl Kuhlmann, Hermine Körner en Nicolai Kolin.

Rond 1900 wordt in een Russisch gehucht een man vermoord en een jonge vrouw is de verdachte. Op de plaats van het misdrijf is echter rond dat tijdstip een rondscharrelende oudere heer aangetroffen. Voor de rechtbank beweert de jonge weduwe hem niet te kennen. De ontknoping in de goed gespeelde, maar sentimentele zakdoekdrama is natuurlijk geheel anders. Aardige milieuschildering.

Woyzeck

1947 | Drama

Oost Duitsland 1947. Drama van Georg C. Klaren. Met o.a. Kurt Meisel, Helga Zülch, Max Eckardt, Paul Henckels en Arno Paulsen.

Een zeer vakkundige, treffende verfilming van Georg Büchners toneelstuk over fuselier Woyzeck die moest hangen omdat de autoriteiten dit nu eenmaal wilden, met een indrukwekkende rol van Meisel. Herzog verfilmde in 1979 met Klaus Kinski een geheel eigen versie.

Eine Frau wie Du

1939 | Romantiek

Duitsland 1939. Romantiek van Viktor Tourjansky. Met o.a. Brigitte Horney, Joachim Gottschalk, Hans Brausewetter, Charlotte Susa en Volker von Collande.

Marie (Horney) is een jonge, sociale werkster bij een grote industri[KA3]ele onderneming. Het lukt haar door vrouwelijke wijsheid en oprechtheid, Manfred, een ietwat lichtzinnige en wispelturige jonge man (Gottschalk) oprecht verliefd op haar te laten worden. Pluspunt van de film zijn de uitstekende hoofdrolspelers, minpunt is het onvermogen van de regisseur om vrolijkheid en ernst van het onderwerp met elkaar in harmonie te brengen. Toch het aanzien waard.

Das Ekel

1939 | Komedie

Duitsland 1939. Komedie van Hans Deppe. Met o.a. Hans Moser, Josefina Dora, Herma Relü, Kurt Meisel en Lotte Spira-Andersen.

Moser in gevecht met de gemeente over de tram die telkens piepend voorbij zijn zaak schuurt, is een tegendraadse doorbijter, maar liefhebbers van zijn kluchtig acteerwerk waarin zijn armen niet stil kunnen blijven, komen volop aan hun trekken. Leuk spel in de bijrollen. De herverfilming van het UFA-vehikel uit 1931.

Spiel auf der Tenne

1937 | Komedie

Duitsland 1937. Komedie van Georg Jacoby. Met o.a. Heli Finkenzeller, Richard Häußler, Joe Stöckel, Kurt Meisel en Fritz Kampers.

Om het toerisme te bevorderen zullen in een plaats in Opper- Beieren regelmatig theatervoorstellingen gegeven worden. Er wordt gekozen voor het klassieke stuk [KL]Judith[KLE] van Friedrich Hebbel. Ondanks protesten van de plaatselijke jonge- damesvereniging vinden de repetities plaats. Bovendien wordt Lena, die Judith speelt (Finkenzeller), verliefd op Martin, de vertolker van Holofernes (Häußler). De première van de klassieke tragedie wordt een ongeëvenaard succes. Onder grote bijval moet Judith Holofernes zesmaal de kop afhakken. Omdat de tweede opvoering wegens de regen 'in het water valt', wordt het theater-experiment beëindigd. Desondanks komt er ook wat goeds uit de hele onderneming voort: Lena en Martin worden een paar. Een Beiers blijspel van gemiddelde kwaliteit. Alleen interessant voor liefhebbers van dit genre.

Die Göttliche Jette

1937 | Musical

Duitsland 1937. Musical van Erich Waschneck. Met o.a. Grethe Weiser, Viktor de Kowa, Eva Tinschmann, Kurt Meisel en Rudolf Klein-Rogge.

Grethe Weiser is de tot de toppen van de roem opgeklommen revuester 'goddelijke Jette'. Een kijkje achter de schermen van de Berlijnse variététheaters met al hun gekunsteldheid en dagelijkse zorgen. Het speelt zich af omstreeks 1900. Het scenario is van Rolf Meyer en Kurt E. Walter. Het camerawerk is van Friedl Behn-Grund.

Der Schimmelkrieg in der Holledau

1937 | Drama

Duitsland 1937. Drama van Alois Johannes Lippl. Met o.a. Eduard Köck, Heli Finkenzeller, Richard Häussler, Kurt Meisel en Gustav Waldau.

De boeren van Haselbach en die van Banzingen zitten elkaar voortdurend in de haren over een geheimzinnige paardendiefstal die dertig jaar geleden heeft plaats gehad. De beide burgemeesters hopen dat het huwelijk van hun kinderen daaraan een einde maakt. De film komt niet los van het door de regisseur zelf geschreven volksstuk waarop hij is gebaseerd. Alles drijft op de dialogen; van enig tempo is dus geen sprake.

Schlußakkord

1936 | Drama, Muziek

Duitsland 1936. Drama van Douglas Sirk. Met o.a. Willy Birgel, Lil Dagover, Theodor Loos, Maria von Tasnady en Maria Koppenhöfer.

Een dirigent en zijn vrouw adopteren een kind, van wie de moeder later dienstmeisje wordt in het huishouden. Groot kassucces voor een melodrama dat je moet zien om te geloven. Sierck zou later als Douglas Sirk triomfen vieren in Hollywood. Camerawerk van Robert Baberske. Scenario door Kurt Heuser en de regisseur zelf.

Ehestreik

1935 | Komedie

Duitsland 1935. Komedie van Georg Jacoby. Met o.a. Trude Marlen, Paul Richter, Erika von Thellmann, Oskar Sima en Heli Finkenzeller.

In een Beiers boerendorp ontstaat nogal wat beroering onder de dames als in de dorpskroeg een nieuw dienstertje ten tonele verschijnt, Hanni, die flirt met alle mannen. De vrouwen beginnen een huwelijksstaking, ze weigeren zich aan hun mannen te geven. Maar vele houden het niet lang vol en als dan ook nog blijkt dat Hanni onschuldig is en de mannen alleen de kroeg inlokt, spat de staking als een zeepbel uiteen. Komediespecialist Jacoby (de latere echtgenoot van Marika Rökk) heeft er een vlot geheel van gemaakt, dat niet alleen in Beieren, maar ook in de rest van Duitsland, veel succes had en dat tot op de dag van vandaag nog publiek trekt.

Klein Dorrit

1934 | Drama, Historische film

Duitsland 1934. Drama van Carl Lamac. Met o.a. Anny Ondra, Gustav Waldau, Hilde Hildebrand, Kurt Meisel en Mathias Wieman.

Deze verfilming van de roman [KL]Little Dorrit[KLE] van Charles Dickens kan mislukt genoemd worden. Regisseur Lamac heeft te veel vertrouwd op de lieftalligheid van zijn favoriete hoofdrolspeelster Ondra en heeft een suikerzoet verhaal van de vierdelige roman gemaakt. Het verhaal van de kleine Dorrit (Ondra), wier vader in de gevangenis zit en die ondanks alle moeilijkheden haar leven meester wordt, is al te zeer op de Tsjechische kunstenares afgestemd en verliest daardoor de charme van het literaire voorbeeld. Goede prestaties van Waldan als Dorrit's vader en Wiemann als haar verloofde.