Karin Baal

Acteur

Karin Baal is acteur.
Er zijn 61 films gevonden.

Fliege hat Angst

2004 | Drama, Thriller, Misdaad, Mysterie

Duitsland 2004. Drama van Klaus Gietinger. Met o.a. Karl-Heinz von Hassel, Peter Weck, Wolfgang Winkler, Heidelinde Weiss en Ernst Stankovski.

Alweer een aflevering met ex-TATORT Kommissar Edgar Brinkmann (Von Hassel), een gentleman, bijgenaamd Fliege, die nog niet helemaal gewend is aan zijn pensioenstelling. Hij deelt nog steeds een flat met toneelspeler-zonder-rol Otto von Thalheim (Weck) en gepensioneerde dierenarts Richard Bilinsky (Winkler). Ursula Dietrich (Weis), bijgenaamd Frau Dieter, zorgt nog altijd voor hen. Otto krijgt eindelijk een filmrol, verzwijgt dat het om een reclamefilmpje gaat en vraagt de tegenstribbelende Frau Dieter om op treden als zijn agente. Ondertussen worden er dreigementen ontvangen en volgens Otto komen die van oude vijanden van Fliege, die nog een appeltje met hem te schillen hebben. Tenslotte blijkt het om een andere zaak te gaan, zodat er ook nog een rol voor Richard weggelegd is. Het scenario is van Thomas Kirdorf, die de nodige TATORT-afleveringen op zijn naam heeft staan. Deze keer is zijn werk een verzameling van schetsen, die door de bank genomen heel tam zijn en uitsluitend ware fans van het personage Kommissar Brinkmann kunnen bekoren. Het camerawerk is van Peter Hoffmann.

Das Kuckucksei

2004 | Korte film

Duitsland 2004. Korte film van Nils Loof. Met o.a. Therese Lohner, Karin Baal en Cora Jurek.

Alweer een aflevering met ex-TATORT Kommissar Edgar Brinkmann (Von Hassel), een gentleman, bijgenaamd Fliege, die nog niet helemaal gewend is aan zijn pensioenstelling. Hij deelt nog steeds een flat met toneelspeler-zonder-rol Otto von Thalheim (Weck) en gepensioneerde dierenarts Richard Bilinsky (Winkler). Ursula Dietrich (Weis), bijgenaamd Frau Dieter, zorgt nog altijd voor hen. Otto krijgt eindelijk een filmrol, verzwijgt dat het om een reclamefilmpje gaat en vraagt de tegenstribbelende Frau Dieter om op treden als zijn agente. Ondertussen worden er dreigementen ontvangen en volgens Otto komen die van oude vijanden van Fliege, die nog een appeltje met hem te schillen hebben. Tenslotte blijkt het om een andere zaak te gaan, zodat er ook nog een rol voor Richard weggelegd is. Het scenario is van Thomas Kirdorf, die de nodige TATORT-afleveringen op zijn naam heeft staan. Deze keer is zijn werk een verzameling van schetsen, die door de bank genomen heel tam zijn en uitsluitend ware fans van het personage Kommissar Brinkmann kunnen bekoren. Het camerawerk is van Peter Hoffmann.

Haus ohne Fenster

2003 | Drama

Zwitserland 2003. Drama van Peter Reichenbach. Met o.a. Esther Gemsch, Robert Hunger-Bühler, Delia Mayer, Karin Baal en Max Gertsch.

De labiele Franziska Schaller (Spichtig) pleegt zelfmoord. Haar zuster Renate (Gemsch) staat voor een raadsel. Ze bezoekt Sebastian Frey (Hunger-B[KA3]uhler), Franziska`s psychiater, die zegt geen kant en klaar antwoord te hebben. Hij raadt Renate aan om bij hem in therapie te gaan, omdat zij en haar vriend Walter (Gertsch) zojuist uit elkaar gegaan zijn. Over Franziska komt ze niets te weten, maar de sessies luchten haar op. Ze wordt verliefd op haar psychiater, iets wat normaal is, maar wat niet normaal is, is dat Frey de situatie uitbuit om een relatie met Renate aan te gaan. Dit gaat goed totdat Renate ontdekt dat hij ook nog een andere minnares heeft, eveneens een pati[KA3]ente. Ze belandt in een hele diepe depressie, waar zij dankzij haar moeder (Baal) en Walter weer uitkomt. Dan vindt zij een brief van Franziska en begrijpt wat er gebeurd is. Ze doet Frey een proces aan dat zij niet wint, maar wel een waarschuwing is aan haar fragiele lotgenoten. Het hechte scenario van Christa Capaul legt de vinger op een grijze zone in de psychiatrie die, als er sprake van is, maar al te gauw in de doofpot raakt. De film is goed geregisseerd en het spel van de hoofdrollen is boeiend.

Betty - Schön wie der Tod

2003 | Misdaad, Thriller, Mysterie

Duitsland 2003. Misdaad van Peter Keglevic. Met o.a. Claudia Michelsen, Udo Kier, Erol Sander, Jenny Schily en Stefanie Stappenbeck.

Het scenario van Christian Schnalke is gebaseerd op het verhaal dat de vijftig-jarige Petra Hammesfahr schreef, die sedert 1991 suspense-romans publiceert. Helaas garandeert dit niet dat we met een originele thriller te maken hebben. Betty Theissen (Michelsen) bestiert het grote bouwbedrijf van haar schoonvader (Kleinert). Haar man Herbert (Burmeister) voert geen bal uit. Hij zuipt, drinkt en snolt. Hij gooit verschrikkelijk veel geld over de balk. Dit is Betty en Thomas Lohner (Sander), de adjunct-directeur, een doorn in het oog. Betty vindt dat Herbert uit de weg geruimd moet worden en Thomas wil best een handje helpen, want hij heeft een oogje op haar. Ze zorgen ervoor dat Herbert de nodige drank met drugs naar binnen krijgt. De dosis is hem fataal. Vervolgens zetten ze in sc[KA2]ene, dat het lijkt alsof Herbert fysiek geweld tegen Betty heeft gebruikt, en dat hij er met een grote som geld vandoor is gegaan. Zijn lijk wordt voorlopig niet gevonden, maar ligt op zijn buik in het water - dat is voor later. Smeris Georg Wassenberg (Kier) komt de charmante Betty horen, want dit hoort nu eenmaal bij een verdwijning. Hij vindt Betty best aantrekkelijk en Betty heeft er belang bij om zijn fantasie eventjes op hol te laten slaan. Georgs assistente Dina (Stappenbeck, die in TATORT ervaring opdeed) wijst hem op ongerijmdheden in Betty's verhaal. Georg kijkt met een roze bril naar Betty, maar als Herbert opgedregd wordt, zijn er te veel zaken die niet kloppen. Dan past het om Thomas voor de moordenaar te houden, maar daar past Thomas dan weer voor. Ondanks het feit dat Georg een nachtje heel plezierig met Betty geslapen heeft, moet hij haar in de finale toch de handboeien omleggen. De regie en het spel zijn best goed, maar de film houdt absoluut geen verrassingen in. Hij werd opgenomen in de winter van 2001/2002 in en om Berlijn en lag eerst een jaartje op de plank voordat hij in première ging tijdens een tv- uitzending.

Der Tunnel

2001 | Drama

Duitsland 2001. Drama van Roland Suso Richter. Met o.a. Heino Ferch, Nicolette Krebitz, Sebastian Koch, Alexandra Maria Lara en Claudia Michelsen.

Geïnspireerd op het ware verhaal van Hasso Herschel vertelt Der Tunnel over de overgelopen Oost-Duitse topzwemmer Harry Melchior. Om zijn zuster Lotte ook uit Oost-Duitsland weg te halen begint Harry een tunnel te graven, die vanuit een oude fabriek in het westelijke deel van Berlijn onder De Muur door naar Oost-Berlijn moet leiden. Steeds meer mensen, die allen wel iemand willen 'redden' uit het oosten, raken betrokken bij het graven. Het project wordt almaar groter en onderhaviger aan verraad. Bizar genoeg, en eveneens waar gebeurd, co-financiert de Amerikaanse zender NBC de expeditie in ruil voor beeldmateriaal. Der Tunnel is begonnen als miniserie voor televisie, maar heeft zoveel weg van een Hollywoodfilm dat heruitgave in de bioscoop voor de hand lag. De gerespecteerde acteur Ferch ziet eruit als een Duitse Bruce Willis, de belichting is prachtig, de gefilmde dames zien er sensueel uit - zelfs besmeurd en in het donker - en er is genoeg intrige en actie om het tempo hoog te houden. Na Der Tunnel mocht regisseur Richter in het echte Hollywood aan de slag met The I Inside.

Polizeiruf 110: Der Fremde

1997 | Misdaad

Duitsland 1997. Misdaad van Manfred Stelzer. Met o.a. Kurt Böwe, Uwe Steimle, Ingo Naujoks, Gabriele Völsch en H.H. Müller.

De overval op een postkantoortje in een dorpje in de buurt van Schwerin wordt toegeschreven aan een Roemeense bende, die in Mecklenburg-Vorpommern meer zaken op hun geweten heeft. Hinrichs (Steimle) ontdekt bij zijn onderzoek een hoop illegaal gif en stuit op Stefan Bender (Naujoks), een afgezant van Greenpeace. Hinrichs krijgt de hik als de kleindochter van Kurt Groth (B[KA3]owe), Juliane (V[KA3]olsch), meer oog heeft voor Bender dan voor hem. Inmiddels leidt het spoor naar het havenstadje Wismar, waar het gif verscheept wordt. Ondanks Hinrichs vooroordelen en rivaliteit gaat hij met Bender samenwerken om de boosdoeners in de kraag te vatten. Aardig deel uit de serie, die B[KA3]owe als de conventionele cop toont en Hinrichs als de moderne driftkikker, maar tenslotte kunnen ze niet zonder elkaar als het erop aankomt om de misdaad te bestrijden. Het scenario is van Leo P. Ard en Rainer Butt. Krause, die Johann L[KA3]uhmann speelt, zouden we in 2001 in de reeks zien als boerenslimme Dorfspolizist Krause in een motor met zijspan en een hond, die zou gaan dienen onder Kommissarin Wanda Rosenbaum (Jutta Hoffmann) van de Kripo in Brandenburg. Krause groeide geleidelijk uit tot een cultfiguur in de serie. Aflevering 188.

Un amour inachevé

1996 | Romantiek, Drama, Muziek, Historische film

Frankrijk/Duitsland 1996. Romantiek van Fabrice Cazeneuve. Met o.a. François Loriquet, Amira Casar, Lara Guirao, Karin Baal en Peter Ketnath.

Begin 1800. De adellijke jonge Minona von Stakelberg (Thomas) werd met strenge hand opgevoed door haar vader. Als ze twintig is sterft haar moeder. Ze neemt haar intrek bij haar vroegere gouvernante Gabrielle (Br[KA3]ucher), waar ze als kind dol op was maar waarmee ze, door tussenkomst van haar vader, sinds haar vierde geen contact meer had. Minona`s moeder liet het meisje een pakje liefdesbrieven na van niemand minder dan Ludwig van Beethoven (Loriquet). Ze raakt er meer en meer van overtuigd dat de beroemde pianist haar natuurlijke vader is. Gabrielle vertelt haar hoe Minona's moeder en zijzelf destijds Beethoven hebben leren kennen. Een poëtische romantische fantasie rond vrouwenloper Beethoven. Een film vol levenslust en tragedie, die je gewoon over je heen moet laten komen zonder je af te vragen wat er nu eigenlijk realiteit is en wat fictie. De acteurs leveren schitterend werk af en lopen rond in sprookjesachtige decors. Bovendien kan je genieten van prachtige muziek op de soundtrack. Jean-Luc Seigle baseerde het scenario op het kort verhaal La musique de l'amour van Jacques Otmezguine. Gefilmd in echte lokaties rond St. Petersburg door Sergeï Astakhov.

Rosa Roth - Verlorenes Leben

1996 | Misdaad

Duitsland 1996. Misdaad van Carlo Rola. Met o.a. Iris Berben, Carmen-Maja Antoni, Jockel Tschiersch, Zacharias Preen en Gunter Schoß.

Als het prostitu[KA1]eetje Eva Seifert (Cukrowski) vermist wordt, komt Rosa (Berben) terecht in haar geboorteplaats, een onooglijk gat in Brandenbrug. Het is te laat, want Eva heeft het leven gelaten. De dorpsbewoners koesteren een groot wantrouwen tegen de chique, mondaine Kommissarin uit de hoofdstad, maar Rosa weet hun vertrouwen te winnen en de dader te achterhalen. Het scenario van Klaus Poche wil laten zien hoe de Duitse hereniging een hele grote kloof moest overbruggen, waarbij het vallen van de Berlijnse muur aanleiding gaf tot onrealistische dromen over de zeer nabije toekomst, waarop grote teleurstellingen en vooral het onvermogen om die rooskleurige verwachtingen te vervullen volgden. Het camerawerk is van Peter Ziesche. Een aflevering, waarover je zou kunnen nadenken, los van het gebruikelijke amusement.

Ein starkes Team

1994 | Mysterie

Duitsland 1994. Mysterie van Konrad Sabrautzky. Met o.a. Maja Maranow, Florian Martens, Traugott Buhre, Karin Baal en Leonard Lansink.

De Berlijnse politie-agente Maranow verdenkt handelaar Schmidt-Schaller ervan aanzienlijke hoeveelheden heroïne uit Turkmenistan in te voeren. Haar collega Martens is er daarentegen van overtuigd dat de man onschuldig is en dat het zijn mederwerkers Hennicke en Scheé zijn, die zonder medeweten van hun baas het spul het land binnensmokkelen. De nadruk wordt door de scenarioschrijvers Krystian Martinek en Neithardt Riedel gelegd op het steeds groter wordende meningsverschil tussen Maranow en Martens.

5 Stunden Angst - Geiselnahme im Kindergarten

1994 | Drama, Misdaad

Duitsland 1994. Drama van Peter Keglevic. Met o.a. Hannes Jaenicke, Anica Dobra, Arthur Brauss, Corinna Harfouch en Ana Fonell.

Jaenicke is bankrover Koch, ca 35 jaar oud, die in Berlijn een bank overvalt waar zo juist geld was afgeleverd. De hold-up loopt echter uit de hand en de politie zit hem op de hielen. Hij weet zich te verschuilen in een kinderdagverblijf en gijzelt kleuterjuf Dobra met kleintjes. Een jongetje lijdt aan epilepsie en haastig opgetrommelde politiepsychologe stelt vast dat Jaenicke onberekenbaar is. De politie omsingelt het gebouw en sluit de buurt hermetisch af. Hoewel de afloop bekend is, doet regisseur Keglevic zijn best de aandacht van de kijker vast te houden en wordt daarbij gesteund door een geroutineerde cast. Scenario van Christa Capaul en Uta Geiger-Berlet. Naar een waar gebeurd voorval.

Scheidung à la carte

1991 | Komedie

Duitsland 1991. Komedie van Konrad Sabrautzky. Met o.a. Elisabeth Trissenaar, Vadim Glowna, Miriam Bepouhr, Karin Baal en Heino Ferch.

Pretentieloos werkje over een echtscheiding, die tot in de kleinste details wordt voorbereid middels een belachelijke scheiding van tafel en bed, wederzijdse jaloezie en een voorspelbare draai in de finale. Scenario van Dorothe Dhan. Johannes Hollmann stond achter de camera.

Die Männer vom K3 - Auge um Auge

1991 | Misdaad

Duitsland 1991. Misdaad van Ulrich Stark. Met o.a. Harald Dietl, Hartmut Reck, Wolfgang Müller, Alexander Pelz en Karin Baal.

Deze aflevering is eigenlijk meer de moeite waard vanwege de goed gecaste sterbezetting dan om het niet al te sterke scenario van Harald Vock. Zware misdadiger Fritz K[KA3]ufner (Krebs) werd door rechter Heinemann (Sattman) tot een lange vrijheidsstraf veroordeeld. Een moeizaam verkregen verlof dat door Heinemann werd goedgekeurd, wordt door Fritz onmiddellijk benut om te ontsnappen. Kort na de ontsnapping wordt het lijkje van de negen- jarige Ingrid Ranke gevonden en haar ouders (Von Borsody en Klau[KL29]ner) zijn vertwijfeld. De aanwijzingen, dat Fritz de dader zou kunnen zijn, stapelen zich steeds meer op. Rechter Heinemann wordt het mikpunt van de kritiek, en de afdeling K3 moet koortsachtig werken, want in de eerste 48 uur na een misdrijf is de kans om de zaak op te lossen het grootst. Ondertussen krijgen Heinemann en zijn vrouw Marion (Ziegler) alsmede het gezin K[KA3]ufner, moeder Erna (Baal) en volwassen kinderen, Rolf (Landuris) en Ruth (Petri) politiebescherming, omdat Fritz ze bedreigt en ze poogt af te persen. Is hij werkelijk zo slecht of is er nog een joker in het spel? Krebs is in ieder geval een groot plezier om te zien in zijn te kleine rol als inktzwarte schurk. De regie van Stark is degelijk.

Cosimas Lexikon

1991 | Komedie

Duitsland 1991. Komedie van Peter Kahane. Met o.a. Iris Berben, Ralf Richter, Karin Baal, Sebastian Koch en Tilly Lauenstein.

Kort na de val van de Muur van Berlijn houdt Cosima Richter (Berben) zich in leven met het schrijven van rijmregels voor een radiozender. In haar vrije tijd werkt ze aan de Grote Encyclopedie der Volkswijsheden (zie de titel). Omdat haar inkomen heel bescheiden is, woont ze in een afgetrapte woonkazerne, maar dat kan haar geen lor schelen. Juist als haar naslagwerk zijn voltooiing nadert, besluit de hufterige huismeester (Stier) een graantje mee te pikken van het nieuwe kapitalisme dat hij altijd partijgetrouw gehaat had, door de huren drastisch op te schroeven onder het mom van een verhoogd woongenot. De bewoners zijn dermate geschrokken dat ze de eigenaar opsporen. Het is de drankzuchtige zwerver Klaus Borgmann (Richter), die zich niet bewust is van zijn bezit, omdat zijn zakkenvullende neef Heinz (Mannkopf) onder één hoedje speelt met de schofterige huismeester. Cosima neemt Klaus onder haar hoede, krijgt hem droog, maakt hem gelukkig, maar dan wordt Klaus door de geldzucht behept... Het scenario van regisseur Kahane is een vrolijke satire op de nieuwe rijkdom die in zicht kwam toen het arbeidersparadijs DDR eindelijk ophield te bestaan. Berben is heerlijk en krijgt een uitstekende ondersteuning van de bijrollen. Het camerawerk is van Andreas Köfer. Al met al heerlijke onzin.

Marleneken

1990 |

Duitsland 1990. Karin Brandauer. Met o.a. Hannelore Hoger, Nina Hoger, Karin Baal, Therese Lohner en Janina Froh.

Duits-Duitse kroniek als lange tv-film, die begint in 1989 vlak voor het vallen van de Muur. In flashbacks zien we het leven van het inmiddels vijftig-jarige titelpersonage aan ons voorbij trekken. Hoe haar vader in 1945, een dokter, naar het Westen vluchtte, een nieuw leven begon in West-Berlijn met een nieuwe vrouw, terwijl haar moeder in de DDR moest achterblijven. Haar steun en toeverlaat was opa, die haar Marleneken noemt, maar deze sterft als zij nog heel jong is. Marilena als kind wordt gespeeld door Scheicher en als tiener - geen onbelangrijke rol - door Nina Hoger. Als de Muur in 1961 wordt opgetrokken is zij toevallig bij haar vader in West-Berlijn. Ze kan niet meer terug en ze trouwt met een vriend Dieter (Diekow), komt in de BRD terecht, maar keert algauw zonder hem terug naar de hoofdstad. Haar zuster Marga (Baal, als jong meisje Lohner) is een trouw lid van de partij van Herr Ulbricht en is daarom kwaad op haar zus - het duurt 28 jaar voordat deze twee elkaar weer ontmoeten. Van een gladprater Mario (Wollweber) krijgt Marilena een tweeling, maar Mario laat haar binnen de kortst mogelijke keren zitten. Van Wolfgang (Heyl) die Marilena op een parkeerplaats ontmoet als ze verzekeringspolissen tracht te slijten, leert ze fotograferen, waardoor ze een glansrijke carrière maakt. Wolfgang zorgt voor de tweeling, maar na een lange tijd gaan ze uit elkaar. Marilena is dan volwassen. Het scenario van dit uit het leven gegrepen drama is van Eva Maria Mieke en het camerawerk is van Helmut Pirnat. Wordt meestal in twee delen uitgezonden.

Galdiro

1989 | Familiefilm, Fantasy

Spanje/Frankrijk/Duitsland/Italië 1989. Familiefilm van Jésus Garcia De Duenas. Met o.a. Thomas Heinze, Emma Suárez, Héctor Alterio, Karin Baal en Lina Canalejas.

Naar het sprookje van de gebroeders Grimm vermengd met Spaanse motieven over een handige jonge boer, die trouwt met Blansefloer, de beeldschone en lieve dochter van een duivel, nadat hij met haar uit de schemerwereld heeft kunnen ontsnappen. Het scenario is van Juan Tebar en regisseur Garcia De Duenas. Het camerawerk is van José Luis Cabanas. Speciaal geproduceerd voor de Europese tv-omroepen; wordt ook uitgezonden in twee delen en is dan 10m langer. De co-regie van de Amerikaanse versie was in handen van Robert Riety.

Welcome To Germany

1988 | Drama

Zwitserland/Duitsland 1988. Drama van Thomas Brasch. Met o.a. Tony Curtis, Katharina Thalbach, Matthias Habich, Alexandra Stewart en Charles Régnier.

Amerikaanse filmregisseur Curtis komt met een pak geld naar Duitsland om er een film te maken. Wanneer de plaatselijke acteurs het script in handen krijgen volgt er een golf van wantrouwen en agressie. De film zou handelen over de produktie van een film in 1942. De opdrachtgever van toen was propaganda- minister Dr. Joseph Goebbels die eiste dat hij gemaakt zou worden met joden, geselecteerd uit een concentratiekamp. De medewerkers werd vrijheid beloofd, maar een van hen twijfelt aan de belofte. Iedereen saboteert Curtis in zijn plannen. Wie is deze Amerikaan die blijkbaar goed Duits verstaat maar weigert het te spreken? En waarom wil hij deze leugenachtige film draaien? Een ongenadig anti-racistisch pamflet, gebaseerd op ware feiten dat eigenlijk nooit de aandacht kreeg die het verdiende. Het scenario van Brasch zelf zit uitstekend in elkaar en leidt naar een onverwachte climax. Een droom van een rol voor een ouder wordende acteur als Curtis. Fotografie van Axel Block. In première en in mededinging gegaan tijdens het filmfestival van Cannes in 1988.

Liebe ist kein Argument

1985 | Drama

Duitsland 1985. Drama van Marianne Lüdcke. Met o.a. Erika Pluhar, Günter Lamprecht, Friedrich-Karl Praetorius, Nina Hoger en Heinz Schubert.

De zoon van een industrieel, die niets beters heeft te doen, heeft een affaire met de dochter van een advocaat, en met haar moeder. Wanneer daardoor een schandaal dreigt te ontstaan, is zelfmoord zijn enige uitweg. Een clichématige, vervelende film.

Die Mitläufer

1985 | Historische film, Documentaire

Duitsland 1985. Historische film van Erwin Leiser en Eberhard Itzenplitz. Met o.a. Felix von Manteuffel, Lissi Mangold, Gottfried John, Regina Lemnitz en Frank Strecker.

Deze film, waarin documentairemateriaal en gespeelde scènes elkaar afwisselen, schildert het leven van alledag van de 'kleine man' in het Derde Rijk. Aan de hand van individuele lotgevallen probeert regisseur Leiser te laten zien hoe het kon gebeuren dat zoveel Duitsers meelopers van het nazi- regime werden.

Die Galaxenbauer

1985 | Drama, Documentaire, Experimenteel

Duitsland 1985. Drama van Kurt Konrad Hieber. Met o.a. Hugo Käufl, Karin Baal, Michael Kroeger, Paul Högenauer en Magnus Moser.

Na de dood van zijn vrouw kon de kunstenaar Hugo K[KA3]aufl zich niet meer thuisvoelen in deze wereld. Hij begon zich een eigen universum te bedenken en bracht dit met zijn schilderijen in beeld. Via 8-mm home-movies reconstrueert hij zijn leven, terwijl hij door zijn schilderijen en monologen zijn opvattingen van zijn persoonlijke, nieuwe, perfecte wereld openbaart. Zelf leeft hij in grote armoede, gesteund door zijn zuster en familieleden. Door een mengeling van werkelijkheid en gespeelde fragmenten tracht de regisseur een portret te schetsen van de schizofrene kunstenaar, die zelf de beelden van (grotendeels onverstaanbare) commentaar voorziet. Je vraagt je af of de man zelf in zijn theorieën gelooft of dat hij de kijker in de maling neemt. Je ziet in elk geval de grens tussen realiteit en fictie niet duidelijk liggen. Mogelijk was dit de bedoeling van scenaristen Hieber en Karin Süss, maar dan zijn ze toch niet helemaal in hun opzet geslaagd. De monotone stem van Käufl zal bovendien menige kijker voortijdig doen afhaken. Fotografie is van Thomas Mauch.

Die Fraäulein von damals

1985 | Drama

Duitsland 1985. Drama van Dietrich Hangk. Met o.a. Horst Buchholz, Doris Kunstmann, Judy Winter en Karin Baal.

Een hoogleraar in de literatuur moet na 25 jaar voor een symposium terug naar Hamburg en hij besluit zijn zeven vriendinnen van weleer op te zoeken. Dat pakt geheel anders uit dan hij zich had voorgesteld. Een weinig onderhoudende film die het verschil van ouder worden tussen mannen en vrouwen tracht te behandelen.

Tod eines Schaustellers

1984 | Misdaad

Duitsland 1984. Misdaad van Dietrich Haugk. Met o.a. Karl-Heinz Vosgerau, Hans-Helmut Dickow, Michael Böttge, Michael Schottenberg en Heinz Moog.

Een moord op de exploitant van een achtbaan voert commissaris Hartmann (Vosgerau) en zijn collega Dressler (Dickow) in het wereldje van kermisklanten. Het blijkt dat het slachtoffer Van Schuuten (Moog) een jarenlange vete had met M[KA3]unch (Korte), de spullenbaas van een waterglijbaan, maar de schijn bedriegt. Onderhoudende krimi met redelijke spelprestaties. Het scenario is van Harald Vock, die een aardige milieuschets geeft van het rondtrekkende kermisvolk en hun wereldje. Het camerawerk is van Hans-Joachim Theuerkauf.

Tausend Augen

1984 | Misdaad, Drama

Duitsland 1984. Misdaad van Hans-Christoph Blumenberg. Met o.a. Barbara Rudnik, Armin Müller-Stahl, Karin Baal, Peter Kraus en Hannelore Hoger.

De studente Gabriele werkt in een peep-show om haar droomreis naar Australië te verwezenlijken. Er tussendoor zien we een gangsterverhaal over een videopiraat. De film onthult de verborgen verlangens van mensen en in een schijnwereld leven.

Der Mann auf der Mauer

1982 | Drama, Komedie

Duitsland 1982. Drama van Reinhard Hauff. Met o.a. Marius Müller-Westernhagen, Julie Carmen, Towje Kleiner, Patricia von Miseroni en Karin Baal.

Voor de hoofdrolspeler is de Berlijnse Muur zo'n obsessie geworden dat hij per se naar de andere kant moet. Dit lukt hem ook, al is het na veel moeite, maar als hij in het Westen is wil hij weer terug. Scenarioschrijver Peter Schneider heeft er deze keer een wat afstandelijk werkstuk van gemaakt in een vreemde film die nergens echt boeit, hoewel Marius Müller- Westernhagen van THEO GEGEN DEN REST DER WELT een goede keuze is. Het camerawerk is van Frank Brühne.

Lola

1981 | Drama, Experimenteel

Duitsland 1981. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Barbara Sukowa, Mario Adorf, Armin Mueller-Stahl, Matthias Fuchs en Karin Baal.

Lola uit 1981 is een losse remake van Von Sternberg's Der Blaue Engel. Barbara Suwoka is te bewonderen in de Marlene Dietrich-rol: ze speelt Lola, een nachtclubzangeres die er een dubbel leven op na houdt, en die mannelijke slachtoffers in de goot achter zich laat liggen. Regisseur Rainer Werner Fassbinder demonstreert als altijd een cynische kijk op de mensheid.

Lili Marleen

1981 | Drama, Oorlogsfilm

Duitsland 1981. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Hanna Schygulla, Giancarlo Giannini, Mel Ferrer, Udo Kier en Christine Kaufmann.

Indrukwekkend melodrama begint in Zürich, 1938. Een verliefd stel - zij Duits, hij joods -, wordt door de oorlog gescheiden, maar doet er alles aan om elkaar weer terug te zien. Dat valt nog niet mee: als zangeres van het beroemde soldatenliedje 'Lili Marleen' dient ze een tijdlang naar het pijpen te dansen van hooggeplaatst nazi-volk. 'Je kunt niet altijd zelf bepalen hoe je wilt leven als je wilt overleven,' verzucht ze. Fraai spel van Schygulla. Gebaseerd op de autobiografie van Lale Andersen die tijdens WO II met het bewuste liedje furore maakte.

Engel aus Eisen

1981 | Drama, Misdaad

Duitsland 1981. Drama van Thomas Brasch. Met o.a. Hilmar Thate, Katharina Thalbach, Ullrich Wesselmann, Karin Baal en Ilse Pagé.

Boven en onder de grens van de misdaad proberen mensen in Berlijn, anno 1948, zich door het leven te slaan. Brasch noemde het zelf: 'Een ballade over de dood'. Een indringende, goed geregisseerde film. Het camerawerk is van Walter Lassally.

Desperado City

1981 | Film noir

Duitsland 1981. Film noir van Vadim Glowna. Met o.a. Siemen Rühaak, Beate Finckh, Karin Baal, Vera Tschechowa en Vadim Glowna.

Een oud gegeven: de Reeperbahn bij nacht, maar met een fraaie rol van Tschechowa is dit regiedebuut van voormalig tv-acteur Glowna een hartstochtelijke 'film noir' volgens nieuw recept; een taxichauffeur berooft vergeefs de bank van zijn vader en een nachtclubzangeresje weigert prostituée te worden. Het camerawerk is van Thomas Mauch, die hiervoor de gouden camera kreeg op het filmfestival van Cannes in 1981.

Tatort - Hände hoch, Herr Trimmel

1980 | Mysterie

Duitsland 1980. Mysterie van Carlheinz Caspari. Met o.a. Walter Richter, Karl-Heinz von Hassel, Elisabeth Ackermann, Jörg Peter Falkenstein en Karin Baal.

Helga Martini (Baal) wordt door een schofterige huwelijksmakelaar in de luren gelegd. Zij wordt gekoppeld aan een zwendelaar die op haar erfenis uit is. Kriminalhauptmeister H[KA3]offgen (Von Hassel) zal Helga, op wie hij verliefd is, als een ridder op een wit paard te hulp snellen. Commissaris Trimmel (Richter) is met de hele situatie niet in de wolken: zijn collega zeurt niet alleen te veel, maar zijn romantische stemming heeft ook een nefaste uitwerking op zijn werk. Het scenario is van Peter Schulze-Rohr en Friedhelm Werremeier, de geestelijke vader van politiecommissaris Trimmel, die sinds 1969 (!) door Richter gespeeld wordt. Leuk Baal nog eens terug te zien, ooit de verrassing in de film DIE HALBSTARKEN van Georg Tressler uit 1956 en een veelbelovende jonge Duitse actrice aan het begin der jaren 1960. Het camerawerk is van Gerd Thieme en Axel Svoboda. Tiende zaak van Trimmel. Hoewel de eerste aflevering van TATORT officieel in 1971 van start ging, was er voor die periode een misdaadfilm, waarin Richter als Trimmel zat. Die voorperiode wordt niet meegeteld. Aflevering 112.

Deadly Game

1980 | Drama

Duitsland 1980. Drama van Karoly Makk. Met o.a. Helmut Berger, Mel Ferrer, Barbara Sukowa, Karin Baal en Josef Kroner.

Een moordenares keert terug naar de plaats van haar misdaad, een oud jachtslot. Opnieuw vinden er noodlottige gebeurtenissen plaats. Een melodrama, dat zich afspeelt temidden van mooie landschappen, maar dat ondanks de sterbezetting het niveau van de Heimatfilm nauweljks overstijgt.

Berlin Alexanderplatz - Die Strafe beginnt (1)

1980 | Drama

Duitsland 1980. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Günter Lamprecht, Elisabeth Trissenaar, Karin Baal, Franz Buchrieser en Peter Kollek.

Pilotfilm van dertiendelige serie plus een epiloog, gebaseerd op de gelijknamige, in 1929 gepubliceerde roman van Alfred D[KA3]oblin, een hoogtepunt uit de Duitse literatuur maar tevens diens enige succesvolle roman. Hoofdpersoon is Franz Biberkopf (Lamprecht), een ex-transportarbeider die na de moord op zijn vrouw, een crime passionnel, de gevangenis in ging en in 1929, na vier jaar brommen in de Berlijnse Tegel-bajes, weer vrijkomt. Het valt hem zwaar weer een volwaardig lid van de samenleving te worden: `Er stand an der Haltestelle. Die Strafe beginnt!` Als hij zover is, zweert hij zichzelf altijd eerlijk te zijn en nooit meer te doen wat respectabele mensen van hem verlangen. Na een ontmoeting met enkele joden belandt hij bij een hoer en heeft hij problemen met zijn potentie. Pas wanneer hij de zus van zijn vrouw opzoekt, en haar min of meer verkracht, krijgt hij weer zelfvertrouwen. Hij ontmoet Lina (gespeeld door Trissenaar), die hem zal helpen bij het bewandelen van het rechte pad. Indrukwekkende kennismaking met de personages, het Berlijn van 1929 en een aantal vormelementen die kenmerkend zijn voor het 'futurisme', met straatgeluiden, machines en voertuigen die aantonen hoe Biberkopf door het nieuwe, moderne leven wordt overvallen. Het camerawerk is van Xaver Schwarzenberger.

Gefundenes Fressen

1977 | Drama

Duitsland 1977. Drama van Michael Verhoeven. Met o.a. Heinz Rühmann, Mario Adorf, Barbara Valentin, Elisabeth Volkmann en René Deltgen.

Een glansrol van Rühmann als gepensioneerde spoorwegambtenaar die spaart voor een reis naar het zonnige zuiden, bevriend raakt met een Joegoslavisch meisje en een politieman. Na een maagbloeding besluit de oude man toch maar thuis te blijven. Hij is niet in staat uit zijn grauwe cirkel te breken. Een boeiend sociaal drama dat een groot bioscoopsucces was.

Erikas Leidenschaften

1976 | Drama

Duitsland 1976. Drama van Ula Stöckl en Ula Stèckl. Met o.a. Karin Baal en Vera Tschechowa.

Erika (Baal) en Franziska (Tschechowa) leren elkaar kennen als ze allebei secretaresse zijn. Erika is net gescheiden en Franziska heeft een ongelukkige liefde achter de rug. Ze besluiten samen te gaan wonen, maar na zes jaar is hun relatie voorbij. Erika voelde zich door Franziska uitgebuit en Franziska wist niet wat ze wilde. Erika was jaloers op de zekere levensvreugde van Franziska, en de onzekere Franziska keek op tegen de stabiele Erika. Vier jaar later ontmoeten ze elkaar weer en proberen aan de hand van gesprekken te analyseren wat er gebeurd is, wat er mis ging en ze trachten elkaars gevoelens te begrijpen. Uitstekende spelprestaties van Baal en Tschechowa in een zwaar op de hand zijnde film met veel dialoog. Het strekt maakster Stöckl tot eer dat de film niet veel langer is dan een uur. Het camerawerk is van Thomas Mauch.

Haus ohne Hüter

1975 | Drama

Duitsland 1975. Drama van Rainer Wolffhardt. Met o.a. Johannes Wolffhardt, Werner Lier, Renate Schroeter, Günther Malzacher en Karin Baal.

Het tv-spel van Heinrich Bölls gelijknamige roman over twee gezinnen omstreeks 1952 in een stad in Rheinland-Pfalz. De wonden van WO II zijn nog steeds open. De handelingen zijn verschillend, maar zijn onderling verbonden aan de hand van de vriendschap tussen de kinderen die zo een beeld geven van oorlogswezen en weduwen. Scenario van Daniel Christoff. Camerawerk van Rolf Romberg.

Sonderdezernat K1 - Hafenhyänen

1974 | Mysterie

Duitsland 1974. Mysterie van Hans-Dieter Schwarze. Met o.a. Gert Günther Hoffmann, Hubert Suschka, Hermann Treusch, Peter Lakenmacher en Peer Schmidt.

In de Hamburgse haven krijgen de zelfstandige taxichauffeurs de dikke ritjes via een shiphandler, die meestal vanaf de binnenvarende schepen wordt opgebeld door de opdrachtgevende schepelingen. Ze mogen dan zeelieden vervoeren over grote afstanden die zo ver gaan als Hanover, Keulen of Dortmund. Ze moeten een commissie van dertig procent afstaan aan de man van het kantoor en wie dat niet doet, is een hyena, wordt bedreigd en krijgt problemen met de douane. Werner Koop (Buck) is zo'n scharrelaar en pikt zijn vrachtjes van zijn collega's af door in de buurt te zijn en de mobilofoon af te luisteren, maar een rit naar Kiel wordt hem fataal: zijn lijk wordt aan de stadsrand gevonden en zijn auto is verdwenen. De politie tast in het duister, maar de kijker weet wel beter. Nadat de auto van Koop is teruggevonden sluist het K1 de jongste van het drietal met de Mercedes van Koop het taxicircuit in. Dan is de zaak snel opgelost. Vlotte, nostalgische krimi over het snorren in de haven met een leuk rolletje van ster Baal als de weduwe van Koops, die de eindjes aan elkaar moet knopen, en zelf de taxi wil gaan besturen. Het scenario van Maria Matray en Answald Krüger geeft de solidariteit in het taxiwereldje aardig weer, maar eigenlijk is een uur te kort voor een goed verhaal. Het camerawerk is van Bernd Eismann.

Das Geheimnis der grünen Stecknadel

1972 | Misdaad

Duitsland/Italië 1972. Misdaad van Massimo Dallamano. Met o.a. Joachim Fuchsberger, Fabio Testi en Karin Baal.

Zie: Edgar Wallace-serie.

Hannibal Brooks

1969 | Oorlogsfilm, Komedie, Drama, Avonturenfilm

Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten 1969. Oorlogsfilm van Michael Winner. Met o.a. Oliver Reed, Michael J. Pollard, Wolfgang Preiss, Helmut Lohner en Karin Baal.

Plezierige, onbenullige film over een gevangene in WO II, Reed, die vanuit het leger de opdracht krijgt om een waardevolle olifant uit de dierentuin van München te evacueren. Hij moet dit lopend doen en maakt er meteen een ontsnappingsplan van. Gaat heen en weer van komedie naar melodrama, met Pollard in een belangrijke, komische rol; goede actie in de climax.

Der Hund von Blackwood Castle

1968 | Misdaad, Thriller

Duitsland 1968. Misdaad van Alfred Vohrer. Met o.a. Heinz Drache, Karin Baal, Horst Tappert, Siegfried Schürenberg en Hans Söhnker.

Zie: Edgar Wallace-serie.

Erikas Leidenschaften

1967 |

Duitsland 1967. Ula Stèckl. Met o.a. Vera Tschechowa en Karin Baal.

Erika en Franziska zijn er allebei van overtuigd dat hun vriendschap nooit kapot kan gaan. Ze zien echter over het hoofd dat er onoverkomelijke verschillen zijn die hun relatie langzaamaan kapot maken...

Ganovenehre

1966 | Komedie

Duitsland 1966. Komedie van Wolfgang Staudte. Met o.a. Gert Fröbe, Mario Adorf, Helen Vita, Karin Baal en Ilse Pagé.

In de Berlijnse massagesalon 'Venus von Milo' komen in 1925 allerlei bandietenfiguren en prostituées genoeglijk bij elkaar. Een aardig niemendalletje waarmee Staudte de sfeer van de jaren 1920-'30 terughaalt.

Avec la peau des autres

1966 | Thriller

Frankrijk/Italië 1966. Thriller van Jacques Deray. Met o.a. Lino Ventura, Jean Servais, Jean Bouise, Marilù Tolo en Wolfgang Preiss.

Regisseur Deray verdiepte zich graag in de onderwereld, zoals in films als Borsalino en Le Marginal, met acteurs Alain Delon en Jean-Paul Belmondo. Dit keer levert hij een spionageverhaal af, waarin een geheim agent (Ventura) naar Wenen wordt gestuurd om een collega agent in de gaten te houden. Even later stuit hij op de KGB. Rechttoe-rechtaan thriller met Koude Oorlogthematiek, waarin Ventura - prima op zijn plek - een plezier is om naar te kijken. Naar een boek van Gilles Perrault.

Voir Vénise et crever

1963 | Avonturenfilm

Duitsland/Italië/Frankrijk 1963. Avonturenfilm van André Versini. Met o.a. Sean Flynn, Karin Baal, Madeleine Robinson, Ettore Manni en Hannes Messemer.

Een Frans geheimagent is in Venetië ontvoerd, maar wordt door de inlichtingendienst als verrader beschouwd en niet geholpen. Zijn vrouw roept de hulp in van de zoon van een overleden collega die in een ondoorzichtig internationaal komplot belandt. Pogingen om de film vaart te geven resulteren in een warrige intrige naar Mission to Venice van James Hadley Chase. Venetiaanse locaties en gondels worden op voor de hand liggende manier fotogeniek gebruikt, acteurs vullen de schematische rollen goed in, maar de zoon van Errol Flynn mist de nonchalante charme van zijn vader.

Zwischen Shanghai und St. Pauli

1962 | Documentaire, Actiefilm, Erotiek

Duitsland/Italië 1962. Documentaire van Wolfgang Schleif. Met o.a. Karin Baal, Joachim Hansen, Horst Frank en Luisella Boni.

Zie: Reeperbahn-serie.

So toll wie anno dazumal

1962 | Muziek, Komedie

Duitsland 1962. Muziek van Franz Marischka. Met o.a. Peter Kraus, Karin Baal, Hans Nielsen, Vico Torriani en Renate Ewert.

In deze muzikale komedie, waarin het verhaal maar bijzaak is en waarin de klemtoon ligt op zingen en dansen, maakt een rijkaard gebruik van een groepje jongeren om zijn vroegere vrienden eens bang te maken.

Vertauschtes Leben

1961 | Drama

Duitsland 1961. Drama van Helmut Weiss. Met o.a. Karin Baal, Barbara Frey, Rudolph Prack, Carola Höhn en Camilla Spira.

Tijdens een bombardement in WO II worden twee babies abuisievelijk verwisseld. Brigitte (Baal) groeit op als de onmuzikale dochter van van welgestelde, begenadigd musicus Alexander Bertram (Prack) en Katharina Lindner (Frey) als de talentvolle muzikale dochter van eenvoudige weduwe Luise Lindner (Spira) met een garen-en-band winkeltje.

Una Domenica d'estate

1961 | Komedie

Italië 1961. Komedie van Giulio Petroni. Met o.a. Jean-Piere Aumont, Karin Baal, Jacques Bergerac, Eddie Bracken en Françoise Fabian.

Een automonteur `leent` op zijn werk een wagen om met zijn vriendin op vakantie naar de badplaats Fregene te kunnen gaan; om dezelfde reden leegt een boekhouder de kas van zijn werkgever. De bestolenen gaan achter hen aan en hun belevenissen mengen zich met die van andere toeristen, met alle complicaties en romances vandien. Deze episodische film onderscheidt zich van andere vakantiefilms door de grotere eenheid van toon (waardoor het vooral een achtervolgingskomedie wordt met de nodige vaart) en door een curieuze internationale rolbezetting, die in de Italiaanse personages niet altijd overtuigt.

Die Toten Augen von London

1961 | Misdaad, Thriller

Duitsland 1961. Misdaad van Alfred Vohrer. Met o.a. Joachim Fuchsberger, Klaus Kinski, Karin Baal, Eddi Arent en Dieter Borsche.

Zie: Edgar Wallace-serie.

Das Letzte Kapitel

1961 | Drama

Duitsland 1961. Drama van Wolfgang Liebeneiner. Met o.a. Hansjörg Felmy, Karin Baal, Helmut Lohner, Robert Freitag en Klausjürgen Wussow.

Een jeugdige schone en een aftroggelaar worden verliefd op elkaar in een kuuroord in het Noorse hooggebergte. Samen beramen ze een plan waar een goedhartig mens het slachtoffer van zal worden. Een middelmatige vertolking van de beide hoofdrolspelers, maar prachtige natuuropnamen.

Blond muß man sein auf Capri

1961 |

Duitsland 1961. Wolfgang Schleif. Met o.a. Maurizio Arena, Helmut Lohner en Karin Baal.

Een jeugdige schone en een aftroggelaar worden verliefd op elkaar in een kuuroord in het Noorse hooggebergte. Samen beramen ze een plan waar een goedhartig mens het slachtoffer van zal worden. Een middelmatige vertolking van de beide hoofdrolspelers, maar prachtige natuuropnamen.

Blond muss man sein auf Capri

1961 | Komedie

Duitsland 1961. Komedie van Wolfgang Schleif. Met o.a. Karin Baal, Helmut Lohner, Maurizio Arena en Hans Nielsen.

Een jonge secretaresse, teleurgesteld omdat de zoon van haar baas haar geen huwelijksaanzoek doet, gaat naar Capri en raakt na allerlei verwikkelingen in de ban van een jongeman. Wanneer zij toch terugkeert naar Duitsland volgt haar aanbidder uit Capri haar en steekt haar neer. In elkaar geflanst stuntelig gedoe.

Wir Kellerkinder

1960 |

Duitsland 1960. Jochen Wiedermann. Met o.a. Wolfgang Neuss, Jo Herbst, Karin Baal, Ingrid van Bergen en Helmut Käutner.

Een filmisch cabaretprogramma over drie `gekken` die een parodie maken op de Hitlertijd, het verbod op jazz in de DDR en het `Wirtschaftswunder` [KA2]a la Hoffmanns WIR WUNDERKINDER (waaraan scenario-schrijver Wolfgang Neuss ook had meegewerkt).

Juke-box, urli d'amore

1960 | Thriller, Drama, Romantiek

Italië 1960. Thriller van Mauro Morassi. Met o.a. Marisa Merlini, Mauro Morassi en Karin Baal.

Een leegloper die uit de gevangenis komt, ontmoet een vrouw en maakt haar het hof. Zij wordt verliefd op hem en uiteindelijk trouwen ze. In werkelijkheid trouwt hij echter alleen met haar om te voorkomen dat hij naar de gevangenis terug moet. Deze sentimentele film bevat echter een goed plot.

Die Junge Sünderin

1960 | Drama, Komedie

Duitsland 1960. Drama van Rudolf Jugert. Met o.a. Karin Baal, Rudolf Prack, Paul Hubschmid, Vera Tschechowa en Grethe Weiser.

Een burgermeisje raakt, dankzij een vriendin in het mondaine milieu verzeild. Wanneer de vader van die vriendin haar oneerbare voorstellen doet, besluit ze dat ze liever terugkeert naar haar eigen omgeving dan dat ze toegeeft. Gelukkig is er een happy-end voorzien. Scenario van Maria von der Osten-Sacken en Peter Berneis. Camerawerk van Ekkehard Kyrath en Werner M. Lenz.

Der Jugendrichter

1960 | Misdaad

Duitsland 1960. Misdaad van Met o.a. Heinz Rühmann, Lola Müthel, Karin Baal, Hans Nielsen en Michael Verhoeven.

R[KA3]uhmann als de humane kinderrechter, die de jeugd weer op het rechte pad wil brengen. Hij zet zich vooral in voor het jonge meisje Inge (Karin Baal) die zich door een bende nozems laat gebruiken als lokaas bij chantage. De film vermijdt sensationele effecten en Rühmann levert weer een prachtige rol als rechter, goed bijgestaan door Karin Baal.

...und so was nennt sich Leben

1960 | Drama

Duitsland 1960. Drama van Géza von Radványi. Met o.a. Karin Baal, Michael Hinz, Elke Sommer en Peter Nestler.

Ouders die hun kinderen niet verstaan en kinderen die rebelleren leiden tot de zelfmoord van een meisje en van de jongeman die haar liefheeft. Een misbaksel van de bovenste plank.

Jons und Erdme

1959 | Drama, Romantiek

Italië/Duitsland 1959. Drama van Victor Vicas. Met o.a. Giulietta Masina, Carl Raddatz, Gert Fröbe, Richard Basehart en Karin Baal.

De veenarbeider Jons is getrouwd met de serveerster Erdme. Breed hebben ze het niet. Zij wordt verliefd op een ander en hun ongetrouwde dochter raakt zwanger. Hun huwelijk raakt in een ernstige crisis.

Der Eiserne Gustav

1958 | Komedie

Duitsland 1958. Komedie van George Hurdalek. Met o.a. Heinz Rühmann, Lucie Mannheim, Karin Baal, Ingrid van Bergen en Ernst Schröder.

Een typische lachfilm met Rühmann als Gustav Hartmann, de koetsier van een rijtuigje, die niet met zijn tijd wil meegaan, als de auto zijn intrede doet. Terwijl er thuis grote chaos heerst, probeert hij een reis naar Parijs te ondernemen. Het scenario is van regisseur Hurdalek. Het camerawerk is van Georg Bruckbauer.

Das Mädchen Rosemarie

1958 | Drama

Duitsland 1958. Drama van Rolf Thiele. Met o.a. Nadja Tiller, Peter van Eyck, Carl Raddatz, Gert Fröbe en Mario Adorf.

Nadja Tiller werd op slag wereldberoemd als Rosemarie, het luxe hoertje dat gebruikt wordt om industriële spionage te plegen. Het is een van Rolf Thieles beste films en een ongenadige kritiek op de manier waarop het Westduitse 'Wirtschaftswunder' werd bereikt.

Der müde Theodor

1957 | Komedie

Duitsland 1957. Komedie van Géza von Cziffra. Met o.a. Heinz Erhardt, Loni Heuser en Karin Baal.

Jamfabrikant Theodor Hagemann heeft geen gevoel voor zakendoen. Hij verliest dan ook een vermogen met het helpen van onbekende kunstenaars. Een goede vriend helpt hem echter aan een baantje in een hotel. Zijn vrouw Rosa weet van niets tot zij uitgerekend daar een kamer huurt.

Das Herz von St. Pauli

1957 | Misdaad, Drama

Duitsland 1957. Misdaad van Eugen York. Met o.a. Hans Albers, Gert Fröbe, Hansjörg Felmy, Jürgen Wilke en Karin Baal.

De trotse ex-kapitein Jonny Jensen wil zijn havencafé redden van een faillissement. Hij trekt de boef Jabowski aan als partner en moet vervolgens toezien hoe Das Herz von St. Pauli verwordt tot een nachtclub.

Die Halbstarken

1956 | Misdaad, Drama

Duitsland 1956. Misdaad van Georg Tressler. Met o.a. Horst Buchholz, Karin Baal, Christian Doermer, Jo Herbst en Viktoria von Ballasko.

Een Halbstarke is de Duitse evenknie van de Nederlandse jaren vijftig nozem. In Die Halbstarken figureert Horst Buchholz als nozem Freddy, een negentienjarige rebel op roverspad met een groepje toegewijde volgelingen. Minutieus uitgewerkte personages, fraai camerawerk op locatie, en soepele regie (voor 1956) resulteerden in een film die af en toe kan tippen aan rolmodel Rebel Without a Cause van een jaar eerder. Jammer is dat de ondergang van de bende al in de proloog wordt aangekondigd met een belerend stuk tekst. Jazzy muziek is van Martin Böttcher, de componist van de legendarische Winnetou-films.

La musique de l'amour: Beethoven

-1 |

. Jacques Otmezguine. Met o.a. Karin Baal, Christine Brucher en Amira Casar.

Een Halbstarke is de Duitse evenknie van de Nederlandse jaren vijftig nozem. In Die Halbstarken figureert Horst Buchholz als nozem Freddy, een negentienjarige rebel op roverspad met een groepje toegewijde volgelingen. Minutieus uitgewerkte personages, fraai camerawerk op locatie, en soepele regie (voor 1956) resulteerden in een film die af en toe kan tippen aan rolmodel Rebel Without a Cause van een jaar eerder. Jammer is dat de ondergang van de bende al in de proloog wordt aangekondigd met een belerend stuk tekst. Jazzy muziek is van Martin Böttcher, de componist van de legendarische Winnetou-films.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Karin Baal op televisie komt.

Reageer