Maria de Medeiros

1965 Regisseur, Acteur, Scenarist

Maria de Medeiros (1965) is regisseur, acteur en scenarist.
Er zijn 36 films gevonden.

Pasolini

2014 | Biografie, Drama

Frankrijk/België/Italië 2014. Biografie van Abel Ferrara. Met o.a. Willem Dafoe, Adriana Asti, Ninetto Davoli, Maria de Medeiros en Riccardo Scamarcio.

Abel Ferrara (Bad Lieutenant) brengt een avant-gardistische hommage aan de revolutionaire cineast Pier Paolo Pasolini. Hij toont de laatste dagen van de regisseur, tussen de afronding van diens controversiële Saló o le 120 giornate di Sodoma en zijn vroege dood, en wisselt dat af met drie verfilmde scènes van Porno-Teo-Kolossal, het nooit voltooide project van Pasolini. Ondanks een wat rommelige opzet levert het een intrigerend portret op, waarbij de nodige voorkennis van Pasoloni en zijn werk wel vereist is.

Poulet aux prunes

2011 | Drama

Frankrijk/Duitsland/België 2011. Drama van Vincent Paronnaud en Marjane Satrapi. Met o.a. Mathieu Amalric, Edouard Baer, Maria de Medeiros, Golshifteh Farahani en Éric Caravaca.

De opvolger van animatiefilm Persepolis - van het schrijvers- en regieduo Satrapi en Paronnaud - is deze liefdevolle mix van live action en animatie. Wederom gebaseerd op een graphic novel van Satrapi, ditmaal over een violist in het Teheran van de jaren vijftig (Amalric) die weigert verder te leven als zijn vrouw zijn geliefde viool kapot slaat. Gaandeweg leren we zowel de keuze van de violist als de actie van de vrouw beter begrijpen. Kleurrijk, humoristisch en veel levenslustiger dan het onderwerp doet vermoeden.

La bande des Jotas

2012 | Komedie, Misdaad

Frankrijk/België 2012. Komedie van Marjane Satrapi. Met o.a. Marjane Satrapi, Mattias Ripa, Stéphane Roche, Maria de Medeiros en Ali Mafakheri.

De Iraanse striptekenaar Satrapi verfilmde met Persepolis (2007) en Poulet aux prunes (2011) op prachtige wijze twee van haar eigen graphic novels. Maar opvolger La bande des Jotas, naar een origineel scenario, lijkt in niets op haar eerdere werk. Satrapi speelt zelf een van de hoofdrollen, als een mysterieuze vrouw die op de dodenlijst van de maffia staat. Via een verwisselde koffer komt ze in contact met twee badmintonspelers, die ze inhuurt als haar huurmoordenaars. Charmant, maar vooral ook een onnozel tussendoortje.

La belle et le sauvage

2007 | Drama

Frankrijk 2007. Drama van Bertrand Arthuys. Met o.a. Maria de Medeiros, Lionel Abelanski, Jacques Spiesser, Didier Bezace en François Caron.

Natalie Carter is een Amerikaanse scenariste die het klaarspeelde om de vernuftig geconstrueerde Holocaust-roman Un secret van Philippe Grimbert voor regisseur Claude Miller tot vloeiend filmscenario te bewerken. Met La belle et le sauvage bewijst ze dat ze ook met een klein, lineair tv-script uit de voeten kan. In de Zuid-Franse kruidentuinheuvels van de Luberon leidt de oud-kinderpsychiater Louis Riquet (een karakterrol van Bezace) een teruggetrokken leven. Op een dag staat er een dame (De Medeiros) voor zijn neus die beweert, op zijn advertentie voor een huishoudster te komen solliciteren. Louis weet echter van niets.

Dans les cordes

2007 | Drama

Frankrijk 2007. Drama van Magaly Richard-Serrano. Met o.a. Richard Anconina, Maria de Medeiros en Louise Szpindel.

Natalie Carter is een Amerikaanse scenariste die het klaarspeelde om de vernuftig geconstrueerde Holocaust-roman Un secret van Philippe Grimbert voor regisseur Claude Miller tot vloeiend filmscenario te bewerken. Met La belle et le sauvage bewijst ze dat ze ook met een klein, lineair tv-script uit de voeten kan. In de Zuid-Franse kruidentuinheuvels van de Luberon leidt de oud-kinderpsychiater Louis Riquet (een karakterrol van Bezace) een teruggetrokken leven. Op een dag staat er een dame (De Medeiros) voor zijn neus die beweert, op zijn advertentie voor een huishoudster te komen solliciteren. Louis weet echter van niets.

Je m'appelle Elisabeth

2006 | Drama

Frankrijk 2006. Drama van Jean-Pierre Améris. Met o.a. Alba Gaïa Kraghede Bellugi, Benjamin Ramon, Stéphane Freiss, Maria de Medeiros en Yolande Moreau.

Een huis op het naoorlogse Franse platteland. Alsof angst voor spoken en het donker de tienjarige Betty nog niet genoeg parten speelt, gaan haar ouders scheiden en is haar zusje naar een internaat vertrokken. Maar dan verschijnt er een vreemde, schichtige jongen in de tuin; Betty verbergt hem in het schuurtje en verzorgt hem. Opgroeidrama met soms somber-sprookjesachtige sfeer. Invoelend bewerkte Améris de gelijknamige roman van François Mauriacs acterende kleindochter Anne Wiazemsky, die de ware geschiedenis optekende uit de mond van een goede vriendin.

The Saddest Music in the World

2003 | Komedie, Fantasy

Canada 2003. Komedie van Guy Maddin. Met o.a. Isabella Rossellini, Maria de Medeiros, Mark McKinney en David Fox.

Nadat Winnipeg door een krant is verkozen tot de 'meest droevige stad ter wereld' looft de lokale bierproducente Lady Port-Huntly (Rossellini) een prijs uit voor de maker van de meest trieste muziek. Ze hoopt stiekem dat al die verdrietige klanken de bierconsumptie omhoog zullen stuwen, want wie melancholiek is drinkt. Absurd sprookje van de Canadese regisseur Maddin, geschoten op acht millimeterfilm en digitale camera, daarna opgeblazen om een oud en korrelig effect te krijgen. Een vreemde, grappige, soms wondermooie film, die zeker niet bij iedereen in de smaak zal vallen.

My Life Without Me

2003 | Drama, Romantiek

Canada/Spanje 2003. Drama van Isabel Coixet. Met o.a. Sarah Polley, Amanda Plummer, Scott Speedman, Deborah Harry en Leonor Watling.

De 23-jarige Ann (Polley) woont in een stacaravan in de tuin van haar moeder, samen met haar man en hun twee kinderen. Ann weet dat ze binnen twee maanden zal sterven en stelt een lijst samen met prioriteiten als: de naderende dood blijft geheim, slapen met een andere man, felicitaties vastleggen voor haar kinderen tot hun achttiende verjaardag en een vrouw zoeken voor haar man. Regisseur Isabel Coixet baseerde de film op het boek 'Pretending the bed is a raft' van Nanci Kincaid en fabriceerde, mede dankzij het fabuleus ingetogen acteerwerk van Sarah Polley, een integer meesterwerkje dat geen moment vervalt in sentimentaliteit.

Deuxième vie

2000 | Komedie, Fantasy

Frankrijk 2000. Komedie van Patrick Braoudé. Met o.a. Isabelle Candelier, Patrick Braoudé, Daniel Russo, Gad Elmaleh en Elie Semoun.

De dertig-jarige Vincent (Braoudé) is in 1982 een overjarige hippie, die ondanks zijn idealen en grote woorden, nooit iets doet, bang is voor zijn eigen schaduw en ademhalen een grote inspanning vindt. Hij krijgt een verkeersongeluk en wordt zestien jaar verder in de toekomst gekatapulteerd. Hij slaat om als een blad aan een boom en ontpopt zich als een slagvaardige, kapitalistisch ingestelde ondernemer zonder scrupules. Hij belandt aan de top op het moment dat Frankrijk in 1998 wereldkampioen voetballen wordt. Je krijgt de indruk dat de rollen niet goed weten wat ze moeten doen, inclusief hoofdrol- regisseur Braoudé, die samen met Francis Palluau het scenario pleegde. De Medeiros is een capabele actrice, maar haar rol is veel te klein en Lhermitte doet duidelijk mee voor het geld en niet voor zijn carrière. Wie de film leuk vindt, mag opstaan en het zeggen. Het camerawerk is van Philippe Pavans de Ceccatty. Ook bekend als LE 11ÈME COMMANDEMENT en MON FUTUR ET MOI.

Capitães de Abril

2000 | Avonturenfilm, Historische film, Drama

Portugal/Spanje/Italië/Frankrijk 2000. Avonturenfilm van Maria de Medeiros. Met o.a. Stefano Accorsi, Maria de Medeiros, Joaquim de Almeida, Frédéric Pierrot en Fele Martínez.

In Nederland bloeit de rode anjer vanaf medio mei. In Portugal is de bloem gelukkig vroeger present want de Anjerrevolutie in 1974 viel al op 25 april. In het historisch verantwoorde docudrama Kapiteins van april wordt de aanloop naar de nagenoeg geweldloze staatsgreep op klemmende wijze uit de doeken gedaan, met beelden van verminkte lijken in de koloniën als huiveringwekkende proloog. Maar de Portugese revolutie leent zich ook voor slapstickvermaak want welke staatsgrijper stopt nou voor rood licht op weg naar de regeringsstad? En wat te denken van de cartoonesk gemeen ogende rijke, oude, oorlogszuchtige kliek? Machtig mooi.

Les infortunes de la beauté

1999 | Drama, Komedie

Frankrijk 1999. Drama van John Lvoff. Met o.a. Arielle Dombasle, Maria de Medeiros, Thibault de Montalembert, Jean-Philippe Écoffey en Louis-Do de Lencquesaing.

Daphn[KA1]e (Dombasle) is verliefd op de steenrijke uitgever Vincent (De Montalembert). Zij is echter verlegen en onzeker van zichzelf, en hij zoekt zijn geluk bij mannequins. Daphn[KA1]e bedenkt een list door haar vriend Jacques ([KA1]Ecoffey) te vragen een naakt te schilderen dat Vincent op andere idee[KA3]en moet brengen. Met haar vriendin C[KA1]eline (De Medeiros) gaat ze op zoek naar het ideale model. Het wordt een lange tocht door Parijs. Het scenario van Laure Massenet, Frédéric Beigbeder en regisseur Lvoff is nog trager en prateriger dan een film van Éric Rohmer. Het camerawerk van Gilles Porte is onrustig omdat alles vanuit de hand of vanaf de schouder is genomen. Uitsluitend voor cinefiele kaviaar-eters.

Spanish Fly

1998 | Romantiek, Drama, Komedie

Frankrijk/Spanje/Verenigd Koninkrijk 1998. Romantiek van Daphna Kastner. Met o.a. Daphna Kastner, Toni Canto, Martin Donovan, Danny Huston en Marianne Sägebrecht.

Nadat er positieve reacties waren gekomen op het artikel van Zoe (Kastner) over macho`s in het damesblad [KL]Vanity Fair[KLE] tekende Zoe een contract om een boek over de machocultuur te schrijven. De bakermat ervan bevindt zich in Spanje. Zoe vertrekt van New York naar Madrid om mannen te interviewen. Omdat ze nauwelijks Spaans spreekt, huurt ze als tolk Antonio (Cant[KA1]o) in. Antonio geeft opzettelijk een draai aan de antwoorden op Zoe`s bitcherige vragen. Zoe zoekt in Madrid haar collegeprofessor Carl (Donovan) op, die een Engelse boekwinkel is begonnen, maar hun relatie loopt op niets uit. Zoe laat zich verleiden door de flamencogitarist Julio (Castro), maar dat is zo`n ijdeltuit dat hij in bed in de spiegel kijkt of zijn haar nog wel goed zit en of zijn tanden wit genoeg zijn. Bovendien denkt hij serieus dat hij de beste minnaar ter wereld is. Een regelrechte ramp. Zoe`s ex-vriendje John (Huston) duikt ook nog even op, maar van het aanhalen van de vriendsschapsbanden is geen sprake. Als Zoe in het gezelschap van Antonio naar de Spaanse Costa del Sol gaat, komt het tot een toenadering en een onthulling over Zoe`s jeugd, die veel verklaart. Op dat punt is de film afgegleden naar een moeder-en-dochter verhaal (per telefoon met de stem van Mary McDonell, want Zoe`s moeder krijg je niet te zien). Het weinig opzienbarende scenario van regisseusse/hoofdrol Kastner (in haar tweede film) is idioot, de humor wordt als zout in de wonden gewreven en de romantiek is ver zoek. In cameo's maken Sägebrecht als Rosa en De Medeiros als Rossy hun opwachting. De film draaide een weekje in de Amerikaanse bioscopen, leverde aan de kassa vijftienduizend dollar op, om daarna geruisloos te verdwijnen. Het camerawerk is van Arnaldo Catinari. Dolby.

El sudor de los ruiseñores

1998 |

Spanje 1998. Juan Manuel Cotelo. Met o.a. Carlos Isbert, Alexandru Agarici en Maria de Medeiros.

Nadat er positieve reacties waren gekomen op het artikel van Zoe (Kastner) over macho`s in het damesblad [KL]Vanity Fair[KLE] tekende Zoe een contract om een boek over de machocultuur te schrijven. De bakermat ervan bevindt zich in Spanje. Zoe vertrekt van New York naar Madrid om mannen te interviewen. Omdat ze nauwelijks Spaans spreekt, huurt ze als tolk Antonio (Cant[KA1]o) in. Antonio geeft opzettelijk een draai aan de antwoorden op Zoe`s bitcherige vragen. Zoe zoekt in Madrid haar collegeprofessor Carl (Donovan) op, die een Engelse boekwinkel is begonnen, maar hun relatie loopt op niets uit. Zoe laat zich verleiden door de flamencogitarist Julio (Castro), maar dat is zo`n ijdeltuit dat hij in bed in de spiegel kijkt of zijn haar nog wel goed zit en of zijn tanden wit genoeg zijn. Bovendien denkt hij serieus dat hij de beste minnaar ter wereld is. Een regelrechte ramp. Zoe`s ex-vriendje John (Huston) duikt ook nog even op, maar van het aanhalen van de vriendsschapsbanden is geen sprake. Als Zoe in het gezelschap van Antonio naar de Spaanse Costa del Sol gaat, komt het tot een toenadering en een onthulling over Zoe`s jeugd, die veel verklaart. Op dat punt is de film afgegleden naar een moeder-en-dochter verhaal (per telefoon met de stem van Mary McDonell, want Zoe`s moeder krijg je niet te zien). Het weinig opzienbarende scenario van regisseusse/hoofdrol Kastner (in haar tweede film) is idioot, de humor wordt als zout in de wonden gewreven en de romantiek is ver zoek. In cameo's maken Sägebrecht als Rosa en De Medeiros als Rossy hun opwachting. De film draaide een weekje in de Amerikaanse bioscopen, leverde aan de kassa vijftienduizend dollar op, om daarna geruisloos te verdwijnen. Het camerawerk is van Arnaldo Catinari. Dolby.

Babel

1998 | Fantasy, Familiefilm, Avonturenfilm

Canada/Frankrijk 1998. Fantasy van Gérard Pullicino. Met o.a. Mitchell David Rothpan, Maria de Medeiros, Tchéky Karyo, Michel Jonasz en Bronwen Booth.

Deze film werd gemaakt om te kunnen profiteren van het millennium-gebeuren en heeft zo`n vergezocht verhaal dat het hooguit zin heeft om hem bij het volgende evenement in het jaar 3000 nog eens onder het stof vandaan te halen. David Carat (Rothpan) heeft een hond die Woodstock heet. Het goede beest vindt een stuk perkament in de goot, waarop Davids vader Patrick (Jonasz), die een onderbetaalde en gekoeioneerde tekstschrijver bij een reclamebureau is, een slogan krabbelt. Patrick neemt het perkament mee naar kantoor. Davids moeder is overleden en dat maakt hem heel zielig. Er zal `s avonds op de tv een documentaire worden uitgezonden over Davids moeder, maar de nacht ervoor is de bliksem ingeslagen en doen de tv`s het niet meer. David heeft echter nog [KA1]e[KA1]en draagbaar toestel, dat door de onderwijzer op school was afgepakt. Hij gaat het nu halen, al is het al na schooltijd. Onderweg komt hij drie onderaardse figuren tegen die er uitzien als een kruising tussen de kerstman, een trol, een kobolt, een gremlin en een hobbit. Het zijn de drie overlevenden van de bijbelse toren van Babel. Het perkament mag niet in handen raken van de schurkachtige mediabaas Nemrod (Karyo), want dan weet hij de vindplaats van een steen van voornoemde toren en daarmee krijgt hij de wereldheerschappij in handen tijdens een zonsverduistering in het jaar 2000. Het scenario van regisseur Pullicino, Serge Richez en Vincent Lambert is verschrikkelijk kronkelig en weinig plausibel. Het spel van Rothpan is irritant, Jonasz is ongeloofwaardig als vader maar aannemelijk als rokkenjagende vrijgezel die zich vermaakt met zijn vriendin, en de schurk met zijn trawanten zijn als personages belachelijk. De muziek die regisseur Pullicino schreef is niet om aan te horen. Bijbelvaste kijkers hebben zich groen en geel ge[KA3]ergerd aan het banaliseren van het verhaal over de toren van Babel (wij niet). Het camerawerk is van Eric Cayla.

Tempête dans un verre d'eau

1997 | Komedie, Romantiek

Frankrijk/Verenigde Staten 1997. Komedie van Arnold Barkus. Met o.a. Jackie Berroyer, Arnold Barkus, Maria de Medeiros, François Dyrek en Simon Abkarian.

VV.

Les mille merveilles de l'Univers

1997 | Sciencefiction, Komedie

Frankrijk/Canada 1997. Sciencefiction van Jean-Michel Roux. Met o.a. Tchéky Karyo, Julie Delpy, Féodor Atkine, Maria de Medeiros en Chick Ortega.

De aarde ontvangt een gecodeerde boodschap uit de ruimte. Wat later blijken de 12.000 inwoners van de goddeloze vrijhandelszone Sepulveda spoorloos verdwenen. Het vermoeden rijst dat de aarde wel eens aangevallen kan zijn door buitenaardse wezens. UFO- expert Professor Larsen (Karyo) krijgt van president Blandine Brucker (De Medeiros) 24 uur de tijd om het hermetisch afgesloten rampgebied te onderzoeken. Hij wordt bijgestaan door de mooie Eva (Delphy), die bij de beveiliging van Sepulveda werkt en zijn bionische assistent Oscar (Ortega). De Franse cineast Roux liet zich inspireren door het universum van Philip K. Dick om een eigen toekomstfantasie in een tijdloze parallelle wereld te vertellen waar een heel andere tijd-ruimte dimensie heerst. Hij is er echter niet in geslaagd om de complexe stijl van Dick om te zetten in een gelijkwaardige visuele stijl zodat de film chaotisch overkomt, zonder dat de toeschouwer zich in de personages kan terugvinden. Roux schreef het scenario samen met Alexis Galmot en Régine Abadia. Fotografie is van Michel Mathieu. Dolby Stereo.

Le comédien

1997 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1997. Komedie van Christian de Chalonge. Met o.a. Michel Serrault, Charles Aznavour, Daniel Prévost, Maria de Medeiros en Nathalie Serrault.

Op het toneel zien we een stel (Serrault als de komediespeler en De Medeiros als Antoinette Vervier). Ze maken ruzie en besluiten uit elkaar te gaan. Het is hun laatste voorstelling. Dan herhaalt een dergelijke sc[KA2]ene zich in de werkelijkheid: hij vindt plaats tussen de coulissen in een aantal twistgesprekken tussen een oude vriend, Maillard (Aznavour), en een voormalige rivaal (Prévost). Later zal blijken dat deze ruzie zonder einde is, hen uit elkaar gedreven heeft, maar hen al heel lang helpt de tijd te doden en tenslotte een onderdeel van het stuk is. Deze komedie naar een briljant, gelijknamig blijspel van Sacha Guitry, lijkt op de ruïne van het leven te rusten en is verpakt in de prachtige beelden van cameraman Patrick Blossier. Hij lokt de kijker echter in een fuik. Het verhaal blijft zorgvuldig dubbelzinnig dankzij het doorlopende dialoog, waarvan de fraaie zinnen de oren van de kijker strelen. Een bekwame rolverdeling ondersteunt deze intelligente overpeinzing, die een brug slaat tussen de werkelijkheid en de fantasie en in het onderhavige geval de verbinding tussen film en theater symboliseert.

Go for Gold!

1997 | Komedie

Duitsland/Frankrijk/Spanje 1997. Komedie van Lucian Segura. Met o.a. Lars Rudolph, Saïd Taghmaoui, Antonio Carmona, Maria de Medeiros en Chick Ortega.

In Berlijn houdt Jeff (Rudolph) zich in leven met zaken, die eigenlijk niet door de beugel kunnen. Als de grond hem te heet onder de voeten wordt, moet hij ijlings de wijk nemen met zijn vriend Moussa (Taghmaoui). Ze pakken het eerste, het beste vliegtuig dat op het punt staat te vertrekken. Zo komen ze door toeval in het Spaanse Benidorm aan de Costa del Sol terecht. Ze huren een goedkoop appartement, dat de gewetenloze eigenaar al had verhuurd aan de zigeuner Quillo (Carmone) die ter plaatse met zijn partner Paquita (De Meideiros) een tamelijk lauwe flamenco act als broodwinnig opvoert. Na aanvankelijk wat stekeligheden, besluiten de stellen samen te gaan doen; bovendien is Jeff smoor op Paquita. Jeff organiseert survivaltochten voor geronselde toeristen, waarbij de slachtoffers hun fantasieën mogen uitleven. Deze tochten draaien snel uit op een horrortrip als een van de deelnemers een vrouw verwondt met een pistoolschot. Als er vervolgens ook nog een bloedig, nachtelijk stierengevecht wordt gehouden, moeten ze het hazenpad kiezen omdat de politie achter hen aan zit. Het vormeloze scenario van regisseur Segura, kan niet kiezen tussen slapstick en griezel met als gevolg dat het geen van beiden is geworden. De rolverdeling voert zijn eigen nummers op, hetgeen de harmonie niet ten goede komt. Bovendien spreken sommige spelers hun teksten niet in hun eigen taal, wat afbreuk aan hun spelprestaties doet. Bij een zorgvuldig ingedubde versie, anders dan de oorspronkelijke, is dat effect enigszins afgezwakt. Al met al is deze film nauwelijks boeiend of interessant en helemaal niet grappig. Concluderend moet gesteld worden dat Segura's tweede film feitelijk een mislukking is. Geproduceerd o.a. door Wim Wenders, die na DER AMERIKANISCHE FREUND en PARIS, TEXAS verder nauwelijks iets boeiends heeft voortgebracht, behalve een hoop slaapverwekkend, intellectualistisch gedoe. Het camerawerk is van Giovanni Fiore Coltellacci. Dolby.

Airbag

1997 | Komedie, Thriller

Spanje/Portugal/Duitsland 1997. Komedie van Juanma Bajo Ulloa en Juanma Bajo Ulloa. Met o.a. Karra Elejalde, Fernando Guillén-Cuervo, Alberto San Juan, Maria de Medeiros en Francisco Rabal.

Het humoristische scenario van de regisseur Baja Ulloa, medehoofdrollen Elejalde, en Guill[KA1]en-Cuervo is au fond een eenvoudig verhaal voor een roadmovie, maar het zit complex in elkaar, zodat je er even in moet komen. Achteraf blijkt alles heel netjes in elkaar te passen en is het volop genieten van de ironische ondertoon die de Spaanse bourgeoisie, de r.k. kerk en de georganiseerde misdaad op de korrel neemt. Moederszoontje, net begonnen als advocaat, Juantxo (Elejalde) gaat binnenkort trouwen met de chique Araceli (Mero[KA6]no), die uit nog een nog rijkere familie komt dan hijzelf. Zijn vrienden Paco (San Juan) en Konradin (Guill[KA1]en-Cuervo) trakteren hem voor de laatste vrijgezellenfuif op een nachtje met prostitu[KA1]ee Marquesa (Sarda) in een bordeel, dat aan Villambrosa (Rabal) behoort. Juantxo heeft zijn trouwring bij zich, maar op een of andere manier verliest hij die. De rest van de film gaat erover hoe het drietal deze ring die telkens van bezitter wisselt, probeert terug te krijgen en hebben daar drie dagen de tijd voor. Ze raken betrokken in een gangsteroorlog, krijgen te maken met corrupte politie, moeten meedoen aan heroïnesmokkel tussen Spanje en Portugal en gaan van bordeel tot bordeel aan de noordwestkust van het Iberisch schiereiland. Hun rit eindigt in het casino van Santander en Juantxco doet een fraaie ontdekking over zijn familie! De film is aan de lange kant, maar exportversies zijn 22m korter en dat helpt. Het spel is voortreffelijk en de regie is goed. Het camerawerk is van Gonzalo Berridi. Bajo Ulloa's derde film.

Tiré à part

1996 | Thriller, Drama

Frankrijk 1996. Thriller van Bernard Rapp. Met o.a. Terence Stamp, Daniel Mesguich, Jean-Claude Dreyfus, Maria de Medeiros en Franck Finlay.

Edward werkt bij een kleine Engelse uitgeverij. Hij krijgt een heel goed manuscript onder ogen dat geschreven is door een vriend van hem, Nicholas. Dit is vreemd, aangezien Nicholas hiervoor alleen maar erg slechte dingen geschreven heeft. Het manuscript speelt in Tunesië, 35 jaar geleden en Edward meent de vrouw die beschreven wordt te herkennen: zij was ooit zijn geliefde, die na een verkrachting zelfmoord pleegde. Geleidelijk komt Edward tot de slotsom dat Nicholas de verkrachter van toen moet zijn. Hij zint op wraak.

Sans mentir

1996 | Komedie

Frankrijk 1996. Komedie van Joyce Buñuel. Met o.a. Robin Renucci, Maria de Medeiros, Xavier Rothmann, Eric Prat en Cécile Auclert.

Philippe is een charmante zakenman. Alles wat hij begint lijkt te lukken. Hij heeft echter een groot gebrek: hij is verschrikkelijk gierig. Dit brengt hem ertoe een doortrapte leugen te vertellen aan de makelaarster, de knappe Brigitte (De Medeiros), om het appartement dat hij absoluut wil huren - maar aan een lagere prijs - te bemachtigen. Hij zegt haar dat zijn zoontje aan de overkant gehospitaliseerd is. Brigitte raakt in zijn ban en verlaagt de huurprijs. Maar ze komt hem nog bezoeken. Een klein niemendalletje dat echter een leuke ontspanningsfilm wordt door de spontane vertolkingen van de hoofdrollen. Het wordt een onweerstaanbare liefdestango met het duo Renucci/De Medeiros. Emmanuelle Bernheim, Serge Bramly en Bruno Dega baseerden hun scenario op een origineel verhaal van Bernheim en Isabelle Mergault. Fotografie van Charlie Gaëta.

Maria, fille de Flandres

1996 |

Frankrijk 1996. Philippe Triboit. Met o.a. Christopher Thompson, Maria de Medeiros en Thierry Frémont.

Philippe is een charmante zakenman. Alles wat hij begint lijkt te lukken. Hij heeft echter een groot gebrek: hij is verschrikkelijk gierig. Dit brengt hem ertoe een doortrapte leugen te vertellen aan de makelaarster, de knappe Brigitte (De Medeiros), om het appartement dat hij absoluut wil huren - maar aan een lagere prijs - te bemachtigen. Hij zegt haar dat zijn zoontje aan de overkant gehospitaliseerd is. Brigitte raakt in zijn ban en verlaagt de huurprijs. Maar ze komt hem nog bezoeken. Een klein niemendalletje dat echter een leuke ontspanningsfilm wordt door de spontane vertolkingen van de hoofdrollen. Het wordt een onweerstaanbare liefdestango met het duo Renucci/De Medeiros. Emmanuelle Bernheim, Serge Bramly en Bruno Dega baseerden hun scenario op een origineel verhaal van Bernheim en Isabelle Mergault. Fotografie van Charlie Gaëta.

Attends-moi

1996 | Drama

Frankrijk/Portugal 1996. Drama van François Luciani. Met o.a. Maria de Medeiros, Alain Bashung, Christophe Odent, Florence Viala en Catherine Ferran.

Wanneer haar ontrouwe echtgenoot (Bashung) terugkeert van een reisje naar Zuid-Frankrijk met nog maar een van zijn minaressen, schiet Jeanne Castejac (De Medeiros) hem neer. Dit zou een banaal liefdesdrama geworden zijn moest Jeanne niet weigeren verzachtende omstandigheden in te roepen. Nochtans kan haar advocaat Marc (Odent) er een hele reeks op een rijtje zetten en hij maakt zich zelfs sterk dat hij haar vrij zou krijgen. Halsstarrig weigert ze hierop in te gaan. Intrigerend psychologisch drama dat vooral gemaakt wordt door het sterke spel van De Medeiros, die de absolute huwelijkstrouw in haar vaandel draagt. Boeiend scenario van Philippe Madral, naar een roman van Françoise Xenakis. Prima fotografie van Mário De Carvalho.

Jenseits der Brandung

1995 | Fantasy

Duitsland/Frankrijk 1995. Fantasy van Peter Patzak en Peter Pazak. Met o.a. Thomas Kretschmann, Claudia Michelsen, Juraj Kukura, Claus Eberth en Georges Merny.

Persfotograaf Paul (Kretschmann) keert gedeprimeerd terug van een missie in het strijdgewoel van het voormalige Joegoslavi[KA3]e. Om een beetje bij te komen neemt hij zijn intrek bij Th[KA1]er[KA2]ese (De Medeiros), een vriendin die een hotelletje heeft aan de Bretonse kust. Hier ontmoet hij Morgane (Michelsen), een geheimzinnige vrouw, waarop hij verliefd wordt. Hij is nieuwsgierig naar haar achtergronden en probeert het een en ander over haar te weten te komen. Het lukt hem niet. Tijdens een boottochtje breekt er een noodweer los en ze kapseizen. Paul wordt op het nippertje gered, maar van Morgane ontbreekt ieder spoor. Enige mijlen verderop vergaat een ferry in de vliegende storm. Hier wordt een jonge vrouw gered die als twee druppels water op Morgane lijkt. Ze lijdt aan geheugenverlies. De hoofdrollen doen hun best, maar ze slagen er niet in om het ongeloofwaardige scenario van Dorothée Dhan en Knut Boeser aannemelijk te maken. Het verhaal werd geïnspireerd door een Keltische legende - was het maar daarbij gebleven. Martin Stingl bemande de camera.

Três Irmãos

1994 | Drama, Familiefilm

Duitsland/Portugal 1994. Drama van Teresa Villaverde. Met o.a. Maria de Medeiros, Marcello Urgeghe, Evgeni Sidihin, Laura del Sol en Mireille Perrier.

Medeiros woont samen met haar ouders en twee broers in een arbeiderswijk in Lissabon. Na de zoveelste slaande ruzie tussen de broers en hun egocentrische, gevoelloze, blinde vader, gaan de jongens het huis uit. Medeiros onderhoudt nog contact met hen maar weet eigenlijk niet meer bij wie ze hoort. Na een opgedrongen seksueel contact met de zoon van haar baas lijkt de liefde haar een vieze bedoening. Wanneer dan ook nog haar moeder het huis verlaat en zij met haar vader alleen achterblijft, raakt het meisje helemaal de kluts kwijt. Aangrijpend verhaal van een meisje midden in de puberteit, dat op zoek is naar liefde en genegenheid. Met bijzonder veel gevoel gespeeld door Medeiros, die voor haar prestatie in 1994 op het Filmfestival van Venetië de prijs kreeg voor de beste vrouwelijke rol. Villaverde schreef zelf het meeslepende scenario, waarin realiteit en fantasie, toekomst en verleden volmaakt één worden met de cinematografische werkelijkheid. Mooie beelden van Volker Tittel.

Saint-Exupéry: La dernière mission

1994 | Drama, Biografie

Duitsland/Frankrijk 1994. Drama van Robert Enrico. Met o.a. Bernard Giraudeau, Maria de Medeiros, Jean-Paul Comart, Frédéric van den Driessche en Jean-Marie Winling.

De film speelt zich af op 30 en 31 juli 1944, de twee laatste dagen van het leven van Antoine de Saint-Exup[KA1]ery, schrijver van onder meer [KL]De kleine prins[KLE]. De auteur (gespeeld door Giraudeau) is een fervent piloot, gelegerd op een basis op Corsica. Zijn kapitein probeert hem over te halen te stoppen met vliegen, maar daar wil hij niets van horen. De kapitein wordt op het matje geroepen door een officier die getuige was van de smeekbede. Dan volgt een overzicht van de staat van dienst van De Saint-Exupéry, die als piloot bij het leger kwam in 1939. Een gevoelige hulde aan een van Frankrijks meest invloedrijke schrijvers van de twintigste eeuw. Schitterende vertolking van Giraudeau in de titelrol. Ook zijn er oude archiefopnamen te zien. Het intelligente scenario werd geschreven door Enrico en Marcel Jullian. Cyril Lathus fungeerde als fotograaf.

El detective y la muerte

1994 |

Spanje 1994. Gonzalo Suarez. Met o.a. Javier Bardem, Charo López en Maria de Medeiros.

De film speelt zich af op 30 en 31 juli 1944, de twee laatste dagen van het leven van Antoine de Saint-Exup[KA1]ery, schrijver van onder meer [KL]De kleine prins[KLE]. De auteur (gespeeld door Giraudeau) is een fervent piloot, gelegerd op een basis op Corsica. Zijn kapitein probeert hem over te halen te stoppen met vliegen, maar daar wil hij niets van horen. De kapitein wordt op het matje geroepen door een officier die getuige was van de smeekbede. Dan volgt een overzicht van de staat van dienst van De Saint-Exupéry, die als piloot bij het leger kwam in 1939. Een gevoelige hulde aan een van Frankrijks meest invloedrijke schrijvers van de twintigste eeuw. Schitterende vertolking van Giraudeau in de titelrol. Ook zijn er oude archiefopnamen te zien. Het intelligente scenario werd geschreven door Enrico en Marcel Jullian. Cyril Lathus fungeerde als fotograaf.

Des feux mal éteints

1994 | Oorlogsfilm, Actiefilm

Frankrijk 1994. Oorlogsfilm van Serge Moati. Met o.a. Manuel Blanc, Maria de Medeiros, Emmanuel Salinger, Hélène Vincent en Rufus.

J[KA1]er[KA4]ome (Blanc) heeft een opleiding genoten als journalist en wordt tegen het einde van de Algerijnse vrijheidsoorlog opgeroepen voor actieve dienst. Hij wordt ingedeeld bij de gemuilkorfde redactie van een krant voor de strijdkrachten. Het akkoord van Evian is getekend, maar de OAS begint met zijn verzet en de tactiek van de verschroeide aarde. Van een vriend die al in Algerije zit, ontvangt J[KA1]er[KA4]ome een lijst met namen van gevaarlijke rechtse personen. Vlak voor zijn inscheping wordt hij neergeknuppeld en ontfutselen zijn belagers hem de lijst. De vriend wordt vermoord en J[KA1]er[KA4]ome sluit vriendschap met diens mooie vriendin Tweedy Bird (De Medeiros) en raakt in Algerije bekneld in het strijdgewoel. Met vaart gefilmd stukje gescheidenis over Frankrijks Algerijnse verleden en erfenis. Wie daar niet goed mee op de hoogte is, geniet veel minder van deze rolprent. Naar het boek van Philippe Labro uit 1967 dat door Jean-Jacques Zilberman, Didier Decoin en regisseur Moati tot scenario werd bewerkt. Het puike camerawerk was in handen van Jacques Guerin en Georges Orset. De titel is afkomstig van een gedicht van de 19e eeuwse dichter Apollinaire en is bijna veertig jaar na het beëindigen van de Algerijnse oorlog helaas nog maar al te waar.

Huevos de oro

1993 | Komedie, Drama, Erotiek

Italië/Frankrijk/Spanje 1993. Komedie van Bigas Luna. Met o.a. Javier Bardem, Maria de Medeiros, Maribel Verdú, Elisa Touati en Rachel Bianca.

Tijdens zijn dienstplicht wordt bouwvakker Benito (Bardem) bedrogen door zijn vriendin Rita (Touati) die aanpapt met zijn beste vriend. Gek van jaloezie wordt hij cynisch en eerzuchtig. Hij zweert zich te wreken door het grootste en hoogste gebouw van Benidorm te bouwen. Maar dan moet hij eerst nog de belangrijkste bouwondernemer worden. Om dit doel te bereiken besluit hij de vrouwen te versieren die hem hogerop kunnen helpen. Dat begint bij Marta (De Medeiros), de dochter van een machtige bankier. Ten slotte smijt zij hem eruit en dat wordt toch zijn ondergang. Bijtend cynische satire over een kerel die zonder schroom vrouwen gebruikt om zijn doel te bereiken. De humor is niet steeds even fijnzinnig en komt soms zelfs over als een regelrechte vuistslag. Bardem is schitterend in zijn rol van macho. Spitsvondig scenario van Luna en Cuca Canals. Achter de camera stond José Luis Alcaine.

Meeting Venus

1991 | Drama, Romantiek, Muziek

Verenigde Staten/Verenigd Koninkrijk/Hongarije/Frankrijk 1991. Drama van István Szabó. Met o.a. Glenn Close, Niels Arestrup, Moscu Alcalay, Macha Méril en Erland Josephson.

Arestrup speelt een Hongaarse dirigent die naar Parijs gaat om Wagners opera Tannhauser te dirigeren en dat leidt tot een aantal observaties over kunst en bureaucratie, kunstenaars en democratie, gekibbel, interventies van vakbonden en triviale afgunst. Eigenlijk een soort metafoor over wat er in het Europa van 1990 gaande is. Een dappere film waarin de opera meer als decor dient. Er is ook een mooi liefdesverhaal tussen Arestrup en een schitterende Close als de diva. Tot op zekere hoogte ook een alternatieve versie van Truffaut's LA NUIT AMÉRICAINE. Nederlandse Ter Steege, dé ontdekking van SPOORLOOS in de rol van Monique. De stem van Close is ingedubbed door niemand minder dan Kiri Te Kanewa. Scenario van regisseur Szabó en Michael Hirst. Camerawerk van Lajos Koltai.

L'homme de ma vie

1991 | Komedie

Frankrijk/Canada 1991. Komedie van Jean-Charles Tacchella. Met o.a. Thierry Fortineau, Jean-Pierre Bacri, Anne Letourneau, Ginette Garcin en Maria de Medeiros.

De Madeiros (Anais Nin uit HENRY AND JUNE) heeft snel in de kieren dat het vinden van werk moeilijker zal zijn dan het aan de haak slaan van een echtgenoot. Hoewel ze best wil vallen voor boekhandelaar Fortineau, is hij geen partij, want de huur van zijn winkeltje wordt hem heel waarschijnlijk binnenkort opgezegd. Ze weet culinair-criticus Bacri te strikken, maar is natuurlijk niet gelukkig en stuurt het handig aan op een echstscheiding. Ondanks de voorspelbare afloop een heerlijke, zeer vlotte bitterzoete komedie met prachtig dialoog van regisseur- scenarioschrijver Tacchella. De goed klinkende score is van Raymond Alessandrini en het camerawerk is van Dominique Le Rigoleur.

A idade maior

1991 | Drama

Portugal/Duitsland 1991. Drama van Teresa Villaverde. Met o.a. Ricardo Colares, Vincent Gallo, Teresa Roby, Maria de Medeiros en Joaquim de Almeida.

Traag familiedrama tegen de achtergrond van de nadagen van de Portugese dictatuur. Vader De Almeida wordt naar Afrika gestuurd om te vechten tegen de rebellen; zijn vrouw Roby en zoon Colares houden contact met hem via brieven. Pas als De Almeida al meer dan twee maanden in zijn vaderland gerepatriëerd is, hoort zijn gezin ervan. Roby dwingt haar echtgenoot naar huis terug te keren. De film draait om twee hoofdfiguren - De Almeida en Colares - waarvan het spel en de dynamiek te uiteenlopend is, zodat de film geen geheel vormt. Scenario van regisseuse Villaverde en fotografie van Elfi Mikesch.

A divina comedia

1991 | Komedie

Portugal/Frankrijk 1991. Komedie van Manoel de Oliveira. Met o.a. Maria de Medeiros, Miguel Guilherme, Luis Miguel Cintra, Mario Viegas en Leonor Silveira.

De elfde film van de grootmeester van de Portugese cinema bestaat uit een mozaïek van komediestukjes rond bijbelse voorvallen of rond romanpersonages met als centraal thema de dood en de verrijzenis. Gesitueerd in een moderne, hedendaagse kliniek met schizofrenen, paranoïden en verplegend personeel die toneelstukjes opvoeren, in de stijl van middeleeuwse mysterie- spelen. Bij momenten een goddelijke tragikomedie met aardig wat godsdienstige, politieke en filosofische bedenkingen.

Henry & June

1990 | Drama, Biografie

Verenigde Staten 1990. Drama van Philip Kaufman. Met o.a. Fred Ward, Uma Thurman, Maria de Medeiros, Richard E. Grant en Kevin Spacey.

Gelikte verfilming van Anaïs Nins erotische dagboeken die ze schreef ten tijde van haar onstuimige driehoeksverhouding, begin jaren dertig, met schrijver Henry Miller en diens vrouw June. Henry & June onderscheidt zich onder andere door de prachtige decors van wellustig Parijs in de jaren dertig. Kaufman, die eerder de arthouse-hit The Unbearable Lightness of Being maakte, zorgde met dit werk voor een aanpassing in het Amerikaanse filmkeuringssysteem: het keurmerk 'X' (porno) werd vervangen door 'NC-17' (no children under 17). Let op de hier nog onbekende Spacey, die sinds zijn doorbraakrol in The Usual Suspects tot de commerciële top van Hollywood behoort.

Vertiges

1985 | Muziek, Musical, Experimenteel

Frankrijk 1985. Muziek van Christine Laurent. Met o.a. Magali Noël, Krystina Janda, Paulo Autran, Hélène Lapiower en Henri Serre.

Dit zijn slechts de repetities voor de [KL]Bruiloft van Figaro[KLE] van W.A. Mozart, die gehouden worden in een Portugees theater. Alweer een variatie op het thema `de komiek en zijn evenbeeld` dat sinds de Franse schrijver en samensteller van een universele encyclopedie Denis Diderot (1713-84) velen bezighoudt. Een overpeinzing over werkelijkheid en bedrog evenals over theater op film. Spiegeleffecten met spel en werkelijkheid, dankzij de subtiele stijl van de regisseuse en de boeiende vertolking. Het scenario is van regisseuse Laurent. Het camerawerk is van Acácio de Almeida.

Paris vu par...20 ans après

1984 | Drama

Frankrijk 1984. Drama van Bernard Dubois, Philippe Garrel, Frédéric Mitterrand, Vincent Nordon en Philippe Venault. Met o.a. Agathe Vannier, Julien Dubois, Daniel Mesguich, Christine Boisson en Jean-Pierre Léaud.

Een herhaling van wat al gedaan werd in 1964 met PARIS, VU PAR... Het resultaat is wisselvallig. Het onderwerp dat Akerman koos voor J'ai faim, j'ai froid is onbetekenend. Nordons Paris-Plage is behoorlijk banaal. Venault geeft een bijzondere visie op euthanasie in Canal Saint-Martin. Wat betreft Dubois, hij slaagt erin de interesse te wekken, maar weet niet helemaal te overtuigen met Place Clichy. Mitterand maakte het pessimistische en provocerende Rue du Bac, maar al deze regisseurs vallen in het niet naast het talent van Garrel die ons in zijn Rue Fontaine een blik gunt in zijn gekwelde, obsessieve en zeer persoonlijke wereld.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Maria de Medeiros op televisie komt.

Reageer