Michael Epp

Cameraman

Michael Epp is cameraman.
Er zijn 14 films gevonden.

Nora

1998 | Drama

Frankrijk/Duitsland 1998. Drama van Edouard Molinaro. Met o.a. Jean-Michel Dupuis, Leslie Malton, Julia Maraval, Jacques Perrin en Andreas Elsholz.

Sinds de dood van zijn echtgenote leeft de veertig-jarige leraar Antoine (Dupuis) alleen. Hij heeft een latrelatie met Charlotte (Malton), maar wil zich nog niet binden. Op een dag komt een man die van hem een kamer huurt zijn hulp inroepen. Het appartementsgebouw waar hij met zijn dertienjarige dochter Nora (Maraval) woont is onteigend en hij weet niet waar naartoe. Antoine kan de man niet helpen. Eens buiten pleegt deze zelfmoord. Antoine voelt wroeging en besluit Nora in huis te nemen. Het meisje, dat opgegroeid is in een marginaal milieu, maakt hem het leven niet gemakkelijk en het lijkt alsof hij geen vat op haar krijgt. Opmerkelijk menselijk drama over een man van middelbare leeftijd die eensklaps de verantwoordelijkheid krijgt over een tienermeisje dat zich niet naar zijn wensen wil plooien en dat bovendien elke gelegenheid te baat neemt om hem te pesten. De jonge Maraval leeft zich uitstekend in haar moeilijke rol in en alleen reeds voor haar prestatie is de film de moeite waard. Molinaro en Nicolas Bréhal baseerden hun scenario op de roman Watch And Ward van Henry James. Fotografie is van Michael Epp.

Der Vulkan

1998 | Drama

Duitsland 1998. Drama van Ottokar Runze. Met o.a. Nina Hoss, Meret Becker, Christian Nickel, Udo Samel en Sylvester Groth.

1933 na de machtsgreep van de nazi`s. De weduwe van de alom gerespecteerde diplomaat Von Kammer (Rohweder) gaat met haar twee dochters Marion (Hoss) en Tilly (Becker) naar Z[KA3]urich in Zwitserland. Zodra de chique kennissen van mevrouw Von Kammer begrijpen dat zij hun land als exil gekozen heeft, mijden ze haar in `goede` Zwitserse traditie als de pest. Marion die toneelspeelster is, vertrekt spoorslags naar Parijs en helpt haar jeugdvriend Martin Korella (Nickel) bij het opzetten van een illegale zender die ware berichten over de fascisten thuis verspreidt. Terwijl Marion in de Parijse cabarets ge[KA3]engageerde liederen ten gehore brengt, ziet Tilly het niet meer zitten en pleegt zelfmoord. Marion ontdekt dat Martin gefrustreerd is omdat hij als dichter en schrijver nauwelijks succes heeft. In zijn grote verdriet raakt hij aan de hero[KA3]ine, wat hem tenslotte kapot maakt. Marion ontmoet de charmante, cleane Walter Konradi (Kurt) die haar verleiden wil. Ze voelt instinctief dat er iets niet met hem klopt, maar weet niet wat het is. De kijker weet al beter: hij is een informant van de Gestapo. Wie een beetje op de hoogte is met de levensgeschiedenis van Klaus Mann, op wiens gelijknamige roman deze film gebaseerd is, weet dat deze tv-film heel veel autobiografische elementen bevat en een pijnlijk beeld geeft van de werkelijkheid. Deze tv-bewerking met een scenario van Rebecca Hughes, Ursula Grützmacher-Tabori en regisseur Runze is een zeer geschikte kennismaking met het literaire werk van Klaus Mann. We zien een uitstekende rolverdeling in een sfeervolle film, Samel past goed in zijn rol van professor Benjamin Abel en Kurt is zeer geloofwaardig als supergladde nazi. Het camerawerk is van Michael Epp.

Clarissa

1998 | Drama

Frankrijk/Duitsland 1998. Drama van Jacques Deray. Met o.a. Maruschka Detmers, Claude Rich, Stéphane Freiss, Wolfgang Gasser en Tobias Moretti.

De dochter van een hoge Habsburgse officier wordt verliefd op een Franse leraar. Ze raakt zwanger van hem, maar verliest hem tijdens de oorlog uit het oog. Als verpleegster redt ze het leven van een Oostenrijkse soldaat, die haar kind een vader wil geven en als tegenprestatie met haar trouwt

Sperling und der gefallene Engel

1997 | Misdaad

Duitsland 1997. Misdaad van Kai Wessel. Met o.a. Dieter Pfaff, Benno Fürmann, Petra Kleinert, Hans-Joachim Grubel en Meret Becker.

Berlijn wordt geteisterd door een reeks onbeschaamde inbraken. Commissaris Hans Sperling (Pfaff) en zijn mensen slagen er niet in de schuldigen bij de kraag te vatten. Ze hebben geen enkel aanwijzingspunt waarop ze kunnen inpikken. Zelfs in zijn vrije tijd laat de zaak hem niet los. Op een dag vergezelt Sperling zijn zoon naar een plaatselijke kermis en toevallig is hij getuige van een vechtpartij waarbij een zekere Ries (Groth) wordt ingerekend. Deze zou wel eens meer kunnen weten over de inbraken. Een goed vertelde Krimi zonder sensationele moorden of gebeurtenissen, met een vleugje menselijkheid. Evenals in de eerste film SPERLING UND DAS LOCH IN DER WAND tracht de goedhartige commissaris de boosdoener eerder op het rechte pad als in de gevangenis te brengen. Aanvaardbare ontspanning zonder veel originaliteit, geschreven door Rolf Basedow en in beeld gebracht door Michael Epp.

Beaumarchais l'insolent

1996 | Biografie, Avonturenfilm, Historische film, Komedie

Frankrijk 1996. Biografie van Edouard Molinaro. Met o.a. Fabrice Luchini, Manuel Blanc, Sandrine Kiberlain, Michel Aumont en Michel Serrault.

Het turbulente leven van de Parijse societyschrik, entrepreneur en schrijver Pierre-Augustin Caron de Beaumarchais (1732-1799) is een schelmenroman tjokvol woordduels, valkuilen en rake pointes. Luchini, in cinema en theater dé pleitbezorger der klassieke Franse letteren, was dan ook de ideale keuze voor de titelrol in deze even 'talige' als dynamische filmbiografie. Met veel zin voor theater werkt de aristocraat annex revolutionair zich steeds in de nesten, om zich daar telkens toch ook weer uit te redden. Scenario wortelt in toneelstuk van Sacha Guitry, zelf een romaneske figuur die taalvirtuositeit niet vreemd was. Schatkamer van knipogen en leuke bijrollen.

Les Alsaciens ou les deux Mathilde

1995 | Historische film

Frankrijk/Duitsland 1995. Historische film van Michel Favart. Met o.a. Cécile Bois, Aurore Clément, Jean-Pierre Miquel, Sebastian Koch en Julien Lambroschini.

Vierdelige Frans-Duitse familiekroniek over de geschiedenis van een geslacht in de Elzas. In het eerste deel (1870-1894) huwt Mathilde (Bois), de enige dochter van baron Eug[KA2]ene-Victor Kempf (Miquel), graaf Charles du Tour (Coltelloni). Hun geluk is van korte duur want de Frans-Duitse oorlog breekt uit en de graaf sneuvelt op `het veld van eer`. De Elzas maakt voortaan deel uit van het Duitse keizerrijk, maar Mathilde houdt koppig vast aan haar Franse nationaliteit. Tot haar grote ergernis worden Straatsburg en de rest van de Elzas daarop steeds meer in de Duitse invloedssfeer getrokken. Twintig jaar later wordt de zoon van Mathilde, Louis de La Tour (Lambroschini), die rechten studeert in `klein Berlijn` (Straatsburg) verliefd op Frederike (Wanka), de dochter van een Pruisische generaal. Mathilde is de wanhoop nabij. In het tweede deel (1904-1919) trouwt Louis toch met de Duitse Frederike en gaat over naar het Duitse kamp. Zijn twee kinderen worden echter een schoolvoorbeeld van de gemengde gevoelens in de regio: de ene, Edouard (Tavel), studeert technische wetenschappen en kiest resoluut voor de Franse nationaliteit; de andere, Karl (Paul), studeert rechten in Heidelberg en wordt Duitser. Dan breekt WO I uit en staan Frankrijk en Duitsland tegenover elkaar. In 1918 triomfeert Mathilde want Frankrijk heeft gewonnen. Karl is gesneuveld en Mathilde verzoent zich met de vader van Frederike. In het derde deel (1927-1940) huwt Edouard met de mooie Alexandra Rheinhardt (Aymerie) en neemt de leiding van de zaak over. De Elzassers zijn niet te spreken over de tegen Duitsland gerichte maatregelen die Frankrijk neemt. Een beschermeling van Mathilde, Albert Laugel (Rossigneux) geeft de aanzet tot de oprichting van de Heimatbund, maar spoedig infiltreren pro-Duitse elementen in de organisatie, die spoedig daarop wordt opgeheven. Onderwijl bereidt het nazisme de machtsovername in Duitsland voor. In de vierde en slotaflevering (1943-1953) woedt WO II in alle hevigheid. Laugel is commandant in het verzet geworden. Zijn ex-vrouw Katel (Resca) blijkt een gezante van De Gaulle te zijn. De oorlog verdeelt de Elzas weer in twee kampen en de tragische gebeurtenissen volgen elkaar in snel tempo op. Families en familieleden staan weer tegenover elkaar. Gigantische miniserie, geschreven door Henri de Turenne en Michel Deutsch (met 124 acteurs en 2.500 figuranten, gedraaid in 107 dagen) schetst, soms wat te snel, een eeuw van de geschiedenis van de Elzas, een gebied waarvan de inwoners voor dilemma's kwamen te staan omdat het vier keer van nationaliteit veranderde. Passies, liefde, vaderlandsliefde, politiek en familiale drama's wisselen elkaar af. Gefotografeerd door Michaël Epp. Formaat 16/9.

Jeanne

1994 | Drama, Romantiek

Servië en Montenegro/Frankrijk 1994. Drama van Robert Mazoyer. Met o.a. Nicole Garcia, Brigitte Roüan, Agathe De La Fontaine, Guillaume Canet en Annie Girardot.

Jeanne (Garcia) is een ge[KA3]emancipeerde vrouw. Overdag is ze hartchirurg. `s Nachts neemt ze mannen in haar armen - zonder liefde, zonder emotie. Ze neemt en geeft niets terug, vrij en ongebonden als ze is. Op een dag heeft ze echter oogcontact met een adolescent in het ziekenhuis. De jongen, Mathieu (Canet), wordt smoorverliefd op haar. Jeanne wordt overvallen door panische angst. Ze is zo bang om hem te beledigen, dat ze kwetsbaar wordt, maar het is al te laat. Het portret van een onafhankelijke vrouw die weigert zich te binden. Uitstekend gespeeld door Garcia, lijdt de film echter onder een oppervlakkig scenario van Odile Barski gebaseerd op de roman van Nicole Avril. Michael Epp stond achter de camera.

L'éternel mari

1993 |

Duitsland/Frankrijk 1993. Denys Granier-Deferre. Met o.a. Macha Méril, François Marthouret en Roger Hanin.

Jeanne (Garcia) is een ge[KA3]emancipeerde vrouw. Overdag is ze hartchirurg. `s Nachts neemt ze mannen in haar armen - zonder liefde, zonder emotie. Ze neemt en geeft niets terug, vrij en ongebonden als ze is. Op een dag heeft ze echter oogcontact met een adolescent in het ziekenhuis. De jongen, Mathieu (Canet), wordt smoorverliefd op haar. Jeanne wordt overvallen door panische angst. Ze is zo bang om hem te beledigen, dat ze kwetsbaar wordt, maar het is al te laat. Het portret van een onafhankelijke vrouw die weigert zich te binden. Uitstekend gespeeld door Garcia, lijdt de film echter onder een oppervlakkig scenario van Odile Barski gebaseerd op de roman van Nicole Avril. Michael Epp stond achter de camera.

Goldstaub

1993 | Drama

Duitsland 1993. Drama van Ottokar Runze. Met o.a. Corinna Harfouch, Götz Schubert, Dietrich Körner, Gudrun Landgrebe en Petra Kelling.

Harfouch komt erachter dat haar vader naast manager van een lithografeerinrichting ook een hoge officier van de geheime staatspolitie is, de Stasi. Daarop stort zij zich in het huwelijk, haar man vlucht naar het Westen - zij durft niet; ze hoort nooit meer wat van hem. Ze houdt zich in leven met een eenvoudig baantje als serveerster, maar ontdekt algauw dat ze door haar vaders invloed niks te kort komt. Als de Berlijnse muur geopend wordt, ontmoet ze Schubert. Ze is erg onder de indruk van hem maar weet niet dat hij een ex-alcohol verslaafde is en als programmeur, die tegen de veertig loopt te oud is om nog aan de bak te komen. Als ze na de hereniging haar vader bezoekt, geeft hij haar tachtigduizend (echte) Westmarken en valse getuigschriften, waardoor zij en Schubert een goede baan bij de Treuhand krijgen. Schubert raakt verwikkeld in een net van intrige van collega-vamp Landgrebe, raakt weer aan de drank en wordt ontslagen. De inmiddels gedesillusioneerde Harfouch biecht haar chef alles op, die haar niet ontslaat, want hij is zeer tevreden over haar. Onderhoudende film met goede sfeer die een aardig beeld schept van wat er tijdens de Duitse hereniging o.a. is voorgevallen. Scenario van Richard Hey. Camerawerk van Michael Epp.

Der Betrogene

1993 | Mysterie, Thriller

Duitsland/Frankrijk 1993. Mysterie van Heinz Schirk. Met o.a. Günter Strack, Robert Atzorn, Corinne Touzet, Doris Kunstmann en Franz Wacker.

Na de ontijdige dood van zijn vrouw trouwt belegen filmacteur Arno Kulm (Strack) met de veel jongere journaliste Sylvie Morac (Touzet), maar hij ontdekt algauw dat zij slechts op zijn centen uit is en samen met zijn agent (Atzorn) een duivels plan gesmeed heeft om hem uit de weg te ruimen. Arno Kulm zet al zijn talent in om de schijn te wekken dat hij niets vermoedend is, maar in werkelijkheid probeert hij ze een slag voor te zijn. Niet al te logisch verhaal met een mooie rol van Strack, een bekend gezicht van de tv. Gesitueerd in Duitsland en Frankrijk. Het scenario is van Axel Donner. Het camerawerk is van Michael Epp.

Le souper

1992 | Historische film, Drama

Frankrijk 1992. Historische film van Edouard Molinaro. Met o.a. Claude Rich, Claude Brasseur, Ticky Holgado, Yann Collette en Stéphane Jobert.

Na het stuk van Jean-Claude Brisville 600 keer in het theater te hebben gespeeld, zetten Brasseur en Rich hun personages Fauché en Talleyrand nu voor de camera neer: twee begaafde, machtige en moedige mannen uit de Franse geschiedenis. We zien ze op een avond in 1815, na Napoleons nederlaag bij Waterloo, in een adembenemend duel: ze nemen een beslissing over het lot van hun land. Een schitterend verbaal steekspel, sober en eenvoudig in scène gezet. Als Talleyrand sleepte Rich de César voor beste acteur in de wacht.

Le souper

1992 | Drama, Historische film

Frankrijk 1992. Drama van Edouard Molinaro. Met o.a. Michel Piccoli, Claude Brasseur, Claude Rich, Ticky Holgado en Yann Collette.

Na het stuk van Jean-Claude Brisville 600 keer in het theater te hebben gespeeld, zetten Brasseur en Rich hun personages Fauché en Talleyrand nu voor de camera neer: twee begaafde, machtige en moedige mannen uit de Franse geschiedenis. We zien ze op een avond in 1815, na Napoleons nederlaag bij Waterloo, in een adembenemend duel: ze nemen een beslissing over het lot van hun land. Een schitterend verbaal steekspel, sober en eenvoudig in scène gezet. Als Talleyrand sleepte Rich de César voor beste acteur in de wacht.

L'amour maudit de Leisenbohg

1990 | Romantiek, Drama

Duitsland/Oostenrijk/Frankrijk 1990. Romantiek van Edouard Molinaro. Met o.a. Michel Piccoli, Anouk Aimée, Christine Citti, Friedrich von Thun en Christina Marsillach.

Wenen, rond 1925. Baron von Leisenbohg (Piccoli) is reeds jaren smoorverliefd op de beroemde sopraan Aimée, die door iedereen op handen gedragen wordt. Hij is getuige van haar afwisselende romances, maar zelf wordt hij steeds afgewezen. Ze trouwt met een vorst, die kort na het huwelijk bij een ongeval om het leven komt. Voordat hij sterft, vervloekt hij de eerstvolgende man die haar zal bezitten. Vanwege een geheim uit het verleden verleidt Aimée de baron, waardoor de vloek in werking treedt en het noodlot toeslaat. Stijlvol gefilmde romantische tragedie waarin niemand is zoals hij zich voordoet. Piccoli is schitterend in zijn rol van minnaar die elke vrouw slechts gebruikt om die ene te bereiken die hij begeert. Pascal Bonitzer en Molinaro bewerkten het verhaal van Arthur Schnitzler tot een hedendaagse Griekse tragedie met cynische ondertoon. Feeërieke fotografie van Michael Epp en mooie muziek van Georges Garvarentz.

Palace

1985 | Oorlogsfilm, Romantiek, Komedie

Frankrijk/Duitsland 1985. Oorlogsfilm van Edouard Molinaro. Met o.a. Joachim Hansen, Daniel Auteuil, Claude Brasseur, Gudrun Landgrebe en Jean-Pierre Castaldi.

De film gaat over twee broers, allebei Frans soldaat, die zich in een Duits krijgsgevangenenkamp bevinden. Terwijl de ene zich aan de omstandigheden aanpast en er het beste van probeert te maken blijft de andere een vechter die zich tegen vriendschappelijke betrekkingen met de vijand verzet. Hierdoor komt ook hun onderlinge relatie in het spanningsveld van broederlijke lotsverbondenheid en ideologische strijd terecht. Scenario van Alain Godard en de regisseur. Camerawerk van Michael Epp.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Michael Epp op televisie komt.

Reageer