Jane Birkin

Regisseur, Acteur, Auteur

Jane Birkin is regisseur, acteur en auteur.
Er zijn 80 films gevonden.

Nugu-ui ttal-do anin Hae-won

2013 | Drama

Zuid-Korea 2013. Drama van Hong Sang-soo. Met o.a. Jae-eun Jeong, Ji Soo-Won, Yoo Joon-sang, Lee Sun-kyun en Jane Birkin.

Terwijl ze zich voorbereidt op het vertrek van haar moeder, die naar Canada gaat emigreren, worstelt filmstudente Hae-won (Jeong), ook met andere kwesties in haar leven. Ze heeft een, alom becommentarieerde, affaire met een van haar docenten en ziet ook nog haar ex-vriendje. Intiem gefilmd gefilmd portret van een jonge Koreaanse wier gedachten, ondanks haar dagboekaantekeningen, grotendeels een vraagteken blijven. Genomineerd voor een Gouden Beer in Berlijn. Actrice en mode-icoon Jane Birkin komt langs in een gastrolletje.

Bleu catacombes

2013 | Thriller

Frankrijk 2013. Thriller van Charlotte Brändström. Met o.a. Patrick Chesnais, Camille Panonacle, Ludmila Mikaël, Ruth Vega Fernandez en Jane Birkin.

Soepele telethriller naar Amerikaanse snit vertrekt vanaf een fascinerende locatie in Parijs: de catacomben, een twintig meter beneden het asfalt van het 14de arrondissement gelegen ossuarium. Wanneer daar een hoofd zonder lichaam wordt gevonden, heeft commissaris Rousseau een bijzonder macaber mysterie op zijn bordje. Na Hiver rouge van een jaar eerder de tweede France Télévisions-adaptatie van een commissaris Rousseau-roman van Gilda Piersanti. Nummer drie, Jaune iris, volgde in 2015. Chesnais, met zijn droefgeestige kop en alles-al-gezien-uitstraling geknipt voor de rechercheursrol, treedt in alle drie aan.

Hiver rouge

2011 | Thriller

Frankrijk 2011. Thriller van Xavier Durringer. Met o.a. Patrick Chesnais, Camille Panonacle, Jane Birkin, Brigitte Catillon en Gérald Laroche.

IJzige tv-thriller begint in wintergrijs Parijs met een afgehakte arm aan een kerstboom. Een hoofdpijnklus voor commissaris Rousseau (Chesnais), die de stuurse jonge rechercheur-profiler Mariella de Luca (Panonacle) als assistente krijgt toegewezen. Het onderzoek voert het schurende speurdersduo terug naar de Italiaanse 'loden jaren' van extreemlinkse terreur. Veel aandacht voor de privélevens van de hoofdpersonen. Zo leeft het atypische vrouwelijke personage De Luca in het geheim haar seksuele fantasieën uit. Co-scenario van Gilda Piersanti, die het eerste deel van haar noir-romanreeks De vier moordseizoenen bewerkte.

Boxes

2007 | Drama

Frankrijk 2007. Drama van Jane Birkin.

IJzige tv-thriller begint in wintergrijs Parijs met een afgehakte arm aan een kerstboom. Een hoofdpijnklus voor commissaris Rousseau (Chesnais), die de stuurse jonge rechercheur-profiler Mariella de Luca (Panonacle) als assistente krijgt toegewezen. Het onderzoek voert het schurende speurdersduo terug naar de Italiaanse 'loden jaren' van extreemlinkse terreur. Veel aandacht voor de privélevens van de hoofdpersonen. Zo leeft het atypische vrouwelijke personage De Luca in het geheim haar seksuele fantasieën uit. Co-scenario van Gilda Piersanti, die het eerste deel van haar noir-romanreeks De vier moordseizoenen bewerkte.

Les aventuriers des mers du sud

2006 | Avonturenfilm

Frankrijk 2006. Avonturenfilm van Daniel Vigne. Met o.a. Stéphane Freiss, Jane Birkin en Geraldine Chaplin.

2-delige miniserie over schrijver/avonturier Robert Louis Stevenson.

Im Bann der Südsee

2005 |

Frankrijk 2005. Met o.a. Daniel Vigne, Stéphane Freiss, Jane Birkin en Stéphane Medez.

2-delige miniserie over schrijver/avonturier Robert Louis Stevenson.

Mariées mais pas trop

2003 |

Frankrijk 2003. Catherine Corsini. Met o.a. Émilie Dequenne, Jane Birkin en Jérémie Elkaïm.

2-delige miniserie over schrijver/avonturier Robert Louis Stevenson.

Reines d'un jour

2001 | Komedie

Frankrijk 2001. Komedie van Marion Vernoux. Met o.a. Karin Viard, Hélène Fillières, Victor Lanoux, Jane Birkin en Sergi López.

Vier verhalen over Parijse relatieperikelen. Fotografe Marie ontdekt tijdens een bruidsreportage dat ze die ochtend nog heeft geslapen met de bruidegom, de getrouwde logopedist Hortense wil ook wel eens op erotisch avontuur, de aimabele buschauffeur Luis krijgt in zijn volle bus van zijn echtgenote te horen dat ze wil scheiden en voormalig tv-kok Maurice heeft na 22 jaar nog altijd een zwak voor een lieftallige ex-collega. Een sympathieke, inventief gemonteerde stadsfabel, waarin regisseur Vernoux mooi balanceert tussen drama en komedie.

Ceci est mon corps

2001 |

Frankrijk/Portugal 2001. Rodolphe Marconi en Rodolphe Marconi. Met o.a. Elisabeth Depardieu, Louis Garrel en Jane Birkin.

Vier verhalen over Parijse relatieperikelen. Fotografe Marie ontdekt tijdens een bruidsreportage dat ze die ochtend nog heeft geslapen met de bruidegom, de getrouwde logopedist Hortense wil ook wel eens op erotisch avontuur, de aimabele buschauffeur Luis krijgt in zijn volle bus van zijn echtgenote te horen dat ze wil scheiden en voormalig tv-kok Maurice heeft na 22 jaar nog altijd een zwak voor een lieftallige ex-collega. Een sympathieke, inventief gemonteerde stadsfabel, waarin regisseur Vernoux mooi balanceert tussen drama en komedie.

The Last September

1999 | Drama, Historische film

Frankrijk/Ierland/Verenigd Koninkrijk 1999. Drama van Deborah Warner. Met o.a. Maggie Smith, Michael Gambon, Jane Birkin, Fiona Shaw en Lambert Wilson.

Zuid-Ierland, Danielstown, County Cork, september 1920. Op dat moment brandt de Ierse vrijheidsstrijd in alle hevigheid los. Sir Richard Naylor (Ganbom) afkomstig uit de Britse aristocratie, maar al heel wat generaties in Ierland en zijn vrouw Lady Myra (Smith) zijn de `laatsten der Mohikanen` van hun geslacht. De verarming, die sedert de Franse Revolutie had ingezet, eist binnenkort zijn tol. Op hun estate verblijft hun nichtje Lois Farquar (Hawes), die een goede partij moet huwen. Uit Engeland arriveert het neefje van Lady Myra, Laurence (Slinger) die in Oxford studeert. Neergestreken uit Frankrijk zijn Francie (Birkin) en Hugo Montgomery (Wilson), die verhullen dat ze geen thuis meer hebben. Lois leert in het geheim de Britse Captain Colthurst (Tennant) kennen, maar wordt later verliefd op de rebel Peter Connolly (Lydon) die zich in een oude molen heeft verstopt. Ze kan niet kiezen. Als de film al lang op weg is, komt Marda Norton (Shaw), een mondaine mannenverslindster uit Londen over. Ze wordt Lois' vertrouwelinge, terwijl Hugo een pass naar haar maakt. Debuterend regisseuse Warner heeft de nodige ervaring met opera en toneelstukken van William Shakespeare opgedaan. Dit is te merken in de film die daardoor nogal verrassingsloos en statisch is. Ook de vaardige hoofdrollen Campion en Smith komen hierdoor niet goed uit de voeten, terwijl Birkin gereduceerd is tot een onnozele hals; je komt er niet goed achter of dat nu aan haar ligt of aan de regie. Wilson probeert er het beste van te maken, legt enig gewicht in de schaal, maar hij heeft slechts een bijrol. Hawes is fris en lijkt veelbelovend voor de toekomst. Het scenario met gezwollen en idioot klinkend aristocratisch dialoog van John Banville naar de roman van Elizabeth Bowen uit 1929 is nogal traag en hij heeft met Warner niet het niveau bereikt van bijvoorbeeld het Merchant Ivory team. Het camerawerk van Slawomir Idziak is prima en de vormgeving heel mooi, maar niet meer en niet minder dan de talloze kostuumfilms, waarin de Britten zo uitblinken.

A Soldier's Daughter Never Cries

1998 | Drama

Verenigde Staten/Verenigd Koninkrijk 1998. Drama van James Ivory. Met o.a. Kris Kristofferson, Barbara Hershey, Leelee Sobieski, Jesse Bradford en Samuel Gruen.

De Amerikaanse auteur Willis voert met zijn vrouw Marcella en dochter Channe in het Parijs van de jaren '60 een harmonieus gezinsleven. Na de adoptie van de 7-jarige Benoît komt daar verandering in en als de familie door ziekte van Willis terugkeert naar de Verenigde Staten, worden de kinderen geconfronteerd met een cultuurschok en de afwezigheid van een vader

On connaît la chanson

1997 | Musical, Romantiek, Experimenteel, Komedie

Frankrijk 1997. Musical van Alain Resnais. Met o.a. Pierre Arditi, Jean-Pierre Bacri, Sabine Azéma, Agnès Jaoui en André Dussollier.

Net als in werken van Dennis Potter, aan wie beroemd regisseur Resnais deze luchtige komedie opdroeg, onderdrukken de personages in On connaît la chanson hun ware gevoelens. Die komen slechts tot uiting voor ons kijkers, in plotse playback-nummertjes die ongelooflijk naadloos overlopen in gewone scènes. Het is telkens weer absurd en geestig om uit de mond van een serieus karakter bijvoorbeeld de stem van Josephine Baker te horen, maar het is tragisch om tegelijk te merken dat geen persoon zichzelf durft te zijn. Zo is er Parijse toeristengids Camille (Jaoui), die haar depressie niet onderkent en daarom fysieke problemen krijgt. Via Camille leren we nog vijf hoofdkarakters kennen, die met elkaar in contact staan en allen op de een of andere wijze te maken hebben met onroerend goed. Ondanks volhardende ontkenningen draait hun wereld eigenlijk om de liefde. Dat is `altijd hetzelfde liedje´ (titelvertaling), maar onder regie van Resnais nooit saai. (IdH/VPRO Gids)

Noir comme le souvenir

1996 | Mysterie, Thriller

Frankrijk/Duitsland/Zwitserland 1996. Mysterie van Jean-Pierre Mocky. Met o.a. Jane Birkin, Jean-François Stévenin, Jany Holt, Matthias Habich en Jenny Alpha.

De kleine Garance was zes toen ze werd vermoord; de moordenaar werd nooit gevonden. Zeventien jaar later is haar moeder Caroline (Birkin) hertrouwd met David (R[KA1]egent) en heeft ze een boetiek. Ze begint het geschrei van Garance te horen. Caroline`s eerste echtgenoot, zuipende en lanterfantende Chris (Habich) duikt op tot groot ongenoegen van David. Caroline heeft inmiddels weer een bijna even oude dochter. Vervolgens gebeuren er allemaal enge, soms dwaze zaken (voodo-kaarsen, bedreigende clowns, gemutileerde poppen) en vallen er een reeks doden (een doofstomme getuige van de moord op Garance, een verdachte, gestoorde broer en zus). Redenen genoeg voor kettingrokende inspecteur Tom (St[KA1]evenin), die overigens innig bevriend is met Caroline`s hartsvriendin Lucie (Azéma), om nu eens zijn neus in de oude zaak te stoppen. Wat een zeer spannende film had moeten zijn, is een haastig gespeelde vertoning geworden van Birkin, Azéma en Stévenin. Vooral wat je zou moeten zien, wordt uitgelegd in uitgebreide dialoog, dat afkomstig is uit het scenario van André Ruellan en regisesseur Mocky. Al is de fotografie van Edmond Richard heel passend, de locaties in Zwitserland mooi en zijn sommige scènes aantrekkelijk, de oorspronkelijke roman van Carlene Thompson Black for Remembrance is een stuk spannender. Minder geschikt voor de bioscoop, maar lekker amusement - gelijk een kopje warme thee - voor de thuisbuis.

Between The Devil And The Deep Blue Sea

1995 | Drama

België/Frankrijk/Verenigd Koninkrijk 1995. Drama van Marion Hänsel. Met o.a. Stephen Rea, Ling Chu, Adrian Brine, Mascha Aznavour en Maka Kotto.

Een roestig vrachtschip, ooit eigendom van een rederij die bankroet ging, ligt aangemeerd aan een kade in Hong Kong. De bemanning moet weken, of nog veel langer, afwachten wat er met hen gaat gebeuren, of ze gage zullen krijgen, etc.

Les cent et une nuits de Simon Cinéma

1994 |

Verenigd Koninkrijk/Frankrijk 1994. Agnès Varda. Met o.a. Michel Piccoli, Marcello Mastroianni, Henri Garcin, Julie Gayet en Mathieu Demy.

Ter gelegenheid van Honderd Jaar Film maakte Varda een compilatie in combinatie met een filmverhaal met gastoptredens. Piccoli is de honderd jaar oude monsieur Simon Cin[KA1]ema, die een eenzaam bestaan voert in zijn kasteel. Hij is aan zijn rolstoel gekluisterd. Jonge schoonheid Gayet, studente aan de filmacademie wordt door hem ingehuurd om gedurende 101 dagen, telkens een dagje te besteden aan zijn herinneringen en bespiegelingen. Ze wordt overrompeld door alles wat met film te maken heeft: posters, memorabilia, (korte en lange) filmfragmenten (w.o. L`AGE D`OR, LADRI DI BICICLETTI, THE THIEF OF BAGDAD, ORPH[KA1]EE, UN CHIEN ANDALOU, THE WIND uit 1928, etc. etc.). Zijn vriend is Mastroianni, Garcin is zijn butler, Demy (de zoon van Varda en Jacques Demy) een produktie-assistent, die een romance beleeft met Gayet. Tot en met de naam op de credits van Schygulla langere optredens van de `acteur of actrice van de dag` en erna (vanaf Azema tot en met Toscan Du Plantier) cameo's, de z.g. 'steelse en stralende verschijningen'. Muziek van o.a. Max Steiner, Bernard Herrmann, Maurice Jarre, Michel Legrand, George Delarue, Francis Lai en Henri Mancini. Varda heeft in de prent al haar passie voor- en al haar ervaring met het filmvak gestopt van de laatste veertig jaar. Haar keuze is typisch continentaal Europees en zal bij haar eigen landgenoten de hartstochten het meeste doen oplaaien, al kan geen enkele cinefiel om dit eerbetoon aan de Tiende Muze heen. Camerawerk van Eric Gautier.

B.B. en chansons

1992 | Muziek, Documentaire

Frankrijk 1992. Muziek van Jean-Luc Prévost. Met o.a. Brigitte Bardot, Serge Gainsbourg, Jane Birkin, Sacha Distel en Gilbert Becaud.

Een compilatie van liedjes die de Franse ex-seksdiva B.B. zong tussen 1957 en 1974. Opnamen voor tv-shows, soms samen met bekende namen als Claude Bolling, Gilbert Becaud, Jane Birkin, Sacha Distel en Serge Gainsbourg, soms alleen, worden afgewisseld met gezongen fragmenten uit BOULEVARD DU RHUM, VIE PRIVEE en VIVA MARIA. Tussendoor vertelt de reeds oudere B.B. over haar zangcarrière, haar muziekleraar, haar professionele relatie met Gainsbourg en hoe deze zijn klassieker Je t'aime moi non plus eigenlijk neerpende als een duet tussen hen beiden. Allemaal ontspannend en onderhoudend, maar je mag er niet bij denken dat deze glamour-queen ondertussen een van de boegbeelden van het Front National geworden is, door haar huwelijk met de rechterhand van Le Pen. Hierover wordt met geen woord gerept, zodat alles onschuldig en ontspannend blijft. Met een bijsmaak.

Red Fox

1991 | Thriller

Verenigd Koninkrijk 1991. Thriller van Ian Toynton. Met o.a. John Hurt, Jane Birkin, Brian Cox, Didier Flamand en François Négret.

Directeur Cox die voor een Brits internationaal concern met ultra-geheime defensie opdrachten werkt, wordt vlak bij zijn woning in Parijs gegijzeld. Beveiligingsmedewreker Carpenter wordt door het moederbedrijf gestuurd en een vrouwelijke politiebeamte uit de lichtstad proberen hem vrij te krijgen. Een vakkundige doch ongeïnspireerde thriller met hoofdrolspelers die ongenuanceerd hard en onbuigzaam zijn. Seksloze Birkin als echtgenote van Cox past niet in haar rol, maar de jongeren w.o. Flamand zijn op rake wijze onsympathiek.

La belle noiseuse

1991 | Drama

Frankrijk/Zwitserland 1991. Drama van Jacques Rivette. Met o.a. Michel Piccoli, Jane Birkin, Emmanuelle Béart, Marianne Denicourt en David Bursztein.

Regisseur Rivette, Pascal Bonitzer en Christine Laurent bewerkten vrijelijk het korte verhaal van Honoré de Balzac Le chef-d'oeuvre inconnu. Schilder Piccoli heeft in zijn atelier een onvoltooid naakt van zijn zachtsprekende vrouw Birkin staan, waaraan hij vijftien jaar geleden begonnen was. Hij schildert het werk nu af met behulp van de mooie Béart, die niet erg op haar gemak lijkt te zijn in d'r blootje, maar toch de voornaamste attractie vormt. Voor het overige is het een trage beweging waar geen einde aan lijkt te komen. Wordt ook uitgezonden in een 'korte' versie van 125m en is met die lengte ook nog even in de zalen te zien geweest. De 'hand' van schilder Piccoli behoort toe aan kunstenaar Bernard Dufour. Achter de camera stond William Lubtchansky.

Gainsbourg, génération Gainsbarre

1991 | Muziek, Biografie

Frankrijk 1991. Muziek van Gérard Lanvin en Bambou. Met o.a. Jean Gabin, Michel Simon, Jane Birkin, Isabelle Adjani en Brigitte Bardot.

Een niet te klassificeren tv-film, want zogenaamde onderzoeks-fictie rond de zeer controversiële persoon van Serge Gainsbourg, die na zijn dood 'over zichzelf' vertelt. Met in willekeurige volgorde degenen die hij heeft ontmoet, van wie hij heeft gehouden en die met hem hebben gezongen, en aan het slot helemaal nergens op slaande thema's die, wat de makers 'de generatie Charlotte' durven noemen, behandelen! Een oppervlakkige, tamelijk onfatsoenlijke en in elk geval misplaatste nagedachtenis. Typisch nostalgie voor een klein kringetje, want deze vedette, die zichzelf zag als Rimbaud en Victor Hugo samen, bezat verre van hun talent.

Mer de Chine : le pays pour mémoire

1990 | Documentaire

Frankrijk 1990. Documentaire van Jacques Perrin. Met o.a. Jane Birkin, Samuel Fuller, Jean-François Balmer en Jacques Perrin.

Maakt deel uit van de serie Médecins des hommes, deze keer gewijd aan het drama van de Boat People, die ronddolen in de Chinese Zee. Met de gebruikelijke kwaliteiten van een realistische documentaire over mensen, maar er zijn ook zwakke punten, zoals dat altijd hetzelfde uitgangspunt wordt genomen, overgebracht van de ene plaats naar de andere. Gelukkig is er de overtuigende aanwezigheid van Birkin, en ook de meer onverwachtse van de Amerikaanse cineast Fuller. Naar het boek Les remparts du silence van Pierre Fyot.

La plus belle nuit du cinéma

1990 | Drama

Frankrijk 1990. Drama van Michel Denisot. Met o.a. Gérard Lanvin, Béatrice Dalle, Roger Hanin, Jacques Villeret en Michel Galabru.

Een bloemlezing van de Franse cinema? Ja, maar het dienstdoende genie heeft het in zijn hoofd gehaald om scènes uit een heleboel bekende films door hedendaagse acteurs te laten spelen. Zo wordt bijvoorbeeld een scène uit HÔTEL DU NORD van Marcel Carné gespeeld door Lanvin en Dalle en een andere scène, uit LES PARAPLUIES DE CHERBOURG, door Birkin en Souchon enzovoort. Het lijkt aanvankelijk een origineel idee, maar na het zien van het resultaat blijkt het een doodgeboren kindje. Bovendien is deze film volledig overbodig: de mensen zien veel liever de originelen! En de scène uit HIROSHIMA MON AMOUR is volstrekt belachelijk.

Daddy Nostalgie

1990 | Drama, Experimenteel, Komedie

Frankrijk 1990. Drama van Bertrand Tavernier. Met o.a. Dirk Bogarde, Jane Birkin, Odette Laure, Emmanuelle Bataille en Charlotte Kady.

Er gebeurt eigenlijks niets bijzonders. Daddy Bogarde, slachtoffer van een zware hartaanval, ziet zijn dagen geteld. Alleen zijn dochter Birkin weet dit. Zij stelt alles in het werk om de resterende tijd samen door te brengen. Dit gebeurt in een sfeer van onderlinge verstandhouding, herinneringen, lachbuien, (verboden) bezoeken aan de nabij gelegen bar, etc. Tegelijkertijd trekken - paradoxaal genoeg - de banden weer aan tussen moeder Laure en haar dochter. Een film met drie personages die hevig ontroert, omdat het allemaal zo raak en waar is. Waarschijnlijk speelde zich een wonder af, toen een grootse Britse filmacteur, een grootse Franse actrice, en een grootse Franse regisseur tot samenwerking besloten. Scenario van Colo Tavernier-O'Hagan. Denis Lenoir stond achter de camera.

Quelque part dans la vie

1989 | Komedie

Frankrijk 1989. Komedie van Thierry Beccaro. Met o.a. Pierre Dux, Jane Birkin en Jean-Loup Dabadie.

Ontmoeting met de schrijver van toneelstukken, romans en dialoog Jean-Loup Dabadie ter gelegenheid van de première van zijn stuk in het Theater des Bouffes Parisiens. De belangrijkste rollen hierin worden vertolkt door twee veelzijdige komediespelers. Een ongecompliceerde verfilming waarin de dialogen en het spel zeek sterk zijn.

L'ex-femme de ma vie

1988 | Komedie

Frankrijk 1988. Komedie van Josée Dayan. Met o.a. Jane Birkin, Thierry Lhermitte, Daniel Berlioux, Cécile Auclert en Josiane Balasko.

Een succesvol schrijver verdeelt zijn tijd eerlijk tussen zijn werk en zijn talloze vrouwelijke veroveringen. Dan staat zijn zeven maanden zwangere ex-echtgenote opeens voor de deur, die door haar vriend in de steek is gelaten. Had een drama kunnen opleveren maar is in feite een onschuldige boulevardkomedie geworden, die Dayan redt van een totale nietszeggendheid dankzij een levendige en luchtige regie op basis van het stuk van Josiane Balasko. Birkin en Lhermitte dragen hun steentje bij met sympatiek en overtuigend spel.

Kung-Fu Master!

1988 | Drama

Frankrijk 1988. Drama van Agnès Varda. Met o.a. Jane Birkin, Mathieu Demy, Charlotte Gainsbourg, Eva Simonet en Judy Campbell.

Een simpel verhaaltje over een vrouw die de veertig nadert met een tiener van amper vijftien jaar (zoon van Varda en Jacques Demy). Hun omgeving dwingt hen uit elkaar te gaan. De jongen vindt al snel troost in videospelletjes (vandaar de titel van de film) maar de vrouw lijdt veel meer onder het besef dat zij ouder wordt. De uitstekende spelprestaties van de twee hoofdpersonen wegen op tegen de hinderlijke indruk dat het om een familieonderonsje gaat en het z.g. kritische, modieuze dialoog dat snel veroudert. naar een verhaal van Jane Birkin. Camerawerk van Pierre-Laurent Chenieux. Ook bekend als LE PETIT AMOUR.

Jane B. par Agnès V.

1988 | Biografie

Frankrijk 1988. Biografie van Agnès Varda. Met o.a. Jane Birkin, Philippe Léotard, Jean-Pierre Léaud, Farid Chopel en Alain Souchon.

Een portret van Birkin waarin zij door Varda van alle kanten wordt belicht. Met bovendien verschillende fictieve scènes, in beeld vormgegeven dromen en tableaux vivants. Kortom, een ware puzzel waarin vrienden optreden - het is een vriendenfilm inclusief de beperkingen die dat met zich meebrengt: een mengsel van werkelijkheid en kunstgrepen, een aardige hoeveelheid overbodige aanstellerij maar ook sterke stukken. Het gaat hier zowel om de betrekkingen die de regisseuse met haar model onderhoudt als om een film over Birkin, waarin voortdurend geflirt wordt met de werkelijkheid en de verbeelding. Camerawerk van Nurith Aviv en Pierre-Laurent Chenieux.

Soigne ta droite

1987 | Experimenteel

Frankrijk/Zwitserland 1987. Experimenteel van Jean-Luc Godard. Met o.a. Jean-Luc Godard, Jacques Villeret, François Périer, Jane Birkin en Michel Galabru.

Een regisseur die vroeger in de mode was, is nu gedwongen opdrachtfilms te maken om zijn brood te verdienen. Hij neemt het vliegtuig om een project (of een film?) af te leveren bij een vage opdrachtgever. Het script is een voorwendsel om stil te staan bij de pogingen, mislukkingen en het concept van de film in kwestie. Het geheel eindigt in een soort absurde klucht met Godard in de rol van de betreffende cineast. Een quasi- surrealistische collage met humor à la Tati, naar wie Godard opzettelijk verwijst. Het is een film van ongelijkmatige kwaliteit, soms voor de hand liggend maar nergens oninteressant. Godard blijft experimenteren en zoeken naar mogelijkheden voor visuele weergave.

Kung Fu master

1987 | Drama

Frankrijk 1987. Drama van Agnès Varda. Met o.a. Eva Simonet, Charlotte Gainsbourg, Mathieu Demy, Jane Birkin en Judy Campbell.

Een van de speelfilmfragmenten die Varda voor Birkin in petto had, bleek te groot voor de film Jane B. par Agnes V. Het werd een aparte prent waarin de gescheiden Birkin liefde opvat voor het 15-jarige schoolvriendje van haar dochter. De 'amour-fou' begint heel romantisch: Birkin zingt heerlijk hees een wijsje van Grieg: '...mais tu me reviendras, oh mon doux fiance, pour me ne plus quitter...'. Het joch (zoontje van Varda en regisseur Jacques Demy) staat tegen een deurpost geleund en doet een verwoede poging om spannend naar zijn toekomstige geliefde te kijken. Hoe mooi Varda ook filmde, en hoe knap er meestal wordt geacteerd, het gegeven is te onwaarschijnlijk om echt te kunnen overtuigen.

Jane B. par Agnès V

1987 |

Frankrijk 1987. Agnès Varda. Met o.a. Jean-Pierre Léaud, Philippe Léotard en Jane Birkin.

Een van de speelfilmfragmenten die Varda voor Birkin in petto had, bleek te groot voor de film Jane B. par Agnes V. Het werd een aparte prent waarin de gescheiden Birkin liefde opvat voor het 15-jarige schoolvriendje van haar dochter. De 'amour-fou' begint heel romantisch: Birkin zingt heerlijk hees een wijsje van Grieg: '...mais tu me reviendras, oh mon doux fiance, pour me ne plus quitter...'. Het joch (zoontje van Varda en regisseur Jacques Demy) staat tegen een deurpost geleund en doet een verwoede poging om spannend naar zijn toekomstige geliefde te kijken. Hoe mooi Varda ook filmde, en hoe knap er meestal wordt geacteerd, het gegeven is te onwaarschijnlijk om echt te kunnen overtuigen.

Comédie!

1987 | Drama

Frankrijk 1987. Drama van Jacques Doillon. Met o.a. Jane Birkin en Alain Souchon.

Deze hele film is niet meer dan een voorstelling zonder publiek. Twee personages zitten in een afgelegen huis in het kreupelhout. Hij en zij houden van elkaar, haten elkaar, botsen en vergelijken hun herinneringen met elkaar. Het huis is even duidelijk aanwezig als een levend iets en is getuige van de scènes die zich er afspelen. Komedie? Drama? Ongetwijfeld geen van beide: de film bevat geen enkele handeling, al is die wel steeds voelbaar dichtbij. Deze schitterende film neigt soms naar kunstmatigheid of naar een stijloefening, vanwege met name een literaire dialoog, een beetje in de stijl van Marguerite Duras. Met als gevolg onnodige uitweidingen en minder overtuigende momenten. Opmerkelijk camerawerk, geheel in contrasten, van William Lubtchansky.

Beethoven

1987 | Biografie, Drama

Frankrijk/Duitsland 1987. Biografie van Paul Morrissey. Met o.a. Wolfgang Reichmann, Dietmar Prinz, Jane Birkin, Nathalie Baye en Mathieu Carrière.

Deze film wil breken met de mythe dat Beethoven een genie was en belicht de donkere kanten in de biografie van de componist. Centraal staat de problematische relatie van Beethoven met zijn neef en pupil Karl. Goed camerawerk van Hanus Polak.

La femme de ma vie

1986 | Drama, Romantiek

Frankrijk/Duitsland 1986. Drama van Régis Wargnier. Met o.a. Christophe Malavoy, Jane Birkin, Jean-Louis Trintignant, Béatrice Agenin en Elsa Lunghini.

Alcoholistische violist Simon (Malavoy) weet, na een delirium, dankzij oudere ex-zuipschuit Pierre (Trintignant) de fles te weerstaan. Echtgenote Laura (Birkin) kan echter niet verkroppen dat niet haar jarenlange liefdevolle steun, maar de helpende hand van een buitenstaander Simon tot inkeer brengt. Sterk geschreven en geacteerd doordrinkersverhaal van Wargnier, bekend van opgeblazen melodrama als Indochine en Est-Ouest, kreeg César voor Beste Regiedebuut. In bijrollen twee aanstormende popidolen: Florent Pagny en de dertienjarige Elsa Lunghini. Op de soundtrack vertolkt zij tevens 'T'en va pas', dat een enorme hit wordt.

Leave All Fair

1985 | Biografie

Nieuw-Zeeland/Verenigde Staten 1985. Biografie van John Reid. Met o.a. John Gielgud, Jane Birkin, Féodor Atkine, Simon Ward en Louba Guertichikoff.

Een film over de herfsttij van het leven van uitgever John Middleton-Murrey (Gielgud), echtgenoot van Katherine Mansfield, die tevens de belangrijkste schrijfster van zijn uitgeversfonds was. Door middel van flashbacks passeert zijn leven (een dubbelrol van Birkin) de revue, en zo komt naar voren hoe hij haar bespeelde, terwijl het geheel gekoppeld is aan zijn huidige relatie met een jonge Fran[KA10]caise (Birkin), die veel op zijn overleden echtgenote lijkt. In alle opzichten een goede film.

Dust

1985 | Drama

België/Frankrijk 1985. Drama van Marion Hänsel. Met o.a. Jane Birkin, Trevor Howard, John Matshikiza, Nadine Uwampa en Lourdes Christina Sayo.

Getrouwe verfilming van de roman In the Heart of the Country van J.M. Coetzee tot scenario bewerkt door de regisseuse. Birkin woont met haar bejaarde vader op een Afrikaanse ranch en heeft een goede verstandhouding met haar voorman Matshikiza en zijn vrouw Uwampa. Als zij meesteres van de hoeve wordt, verandert de gezagsverhouding waardoor in de finale de voorman en zijn vrouw het landgoed verlaten, zodat Birkin in eenzaamheid achterblijft. Deze film verdient nauwelijks dat hij meerdere malen bekroond is vanwege de formele perfectie waarmee hij is gemaakt. Dit komt zowel door het vervelende en voortdurende gebruik van flashbacks en de onbeholpen opbouw waardoor dit verhaal over een neurose in de rimboe van Zuid- Afrika afstandelijk wordt. Deze film heeft veel te danken aan Birkin die zich helemaal geeft in een voor haar bijzondere rol. De fotografie is van Walter Van Den Ende.

La Pirate

1984 | Drama

Frankrijk 1984. Drama van Jacques Doillon. Met o.a. Jane Birkin, Marushka Detmers, Philippe Léotard, Andrew Birkin en Laure Marsac.

De dramatische driehoeksverhouding tussen een vrouw, haar echtgenoot en een lesbische vriendin wordt geobserveerd en beslissend beïnvloed door een cynische huisvriend en een mysterieus klein meisje. Dit psychodrama krijgt een imponerende emotionaliteit in het acteren van Birkin en de aandachtige fotografie van Bruno Nuytten met voor de intimiteit van de situatie tegendraadse cinemascope beelden. Hoewel in deze crisissituatie zorgvuldige formuleringen onwaarschijnlijk zouden zijn, wekken de onbeholpen dialoogclichés soms even de lachlust op. Landgenote Detmers doet haar best, maar is nog te jong om haar personage de noodzakelijke achtergrond te kunnen geven.

L'amour par terre

1984 | Drama, Komedie

Frankrijk 1984. Drama van Jacques Rivette. Met o.a. André Dussollier, Geraldine Chaplin, Jane Birkin, Jean-Pierre Kalfon en Isabelle Linnartz.

Twee actrices met nogal tegengestelde karakters krijgen een aantrekkelijk aanbod van een toneelschrijver. Droom en werkelijkheid zijn moeilijk te onderscheiden in de daaropvolgende gebeurtenissen die geheel in handen lijken van de toneelschrijver. Mooie actrices en mooi camerawerk (William Lubtchansky) hoeven nog geen mooie film op te leveren. Na een veelbelovend begin krijgt de film een onbevredigend vervolg. Scenario van Pascal Bonitzer, Marilu Parolini, Suzanne Schiffman en Jacques Rivette.

Le garde du corps

1983 | Komedie, Thriller, Drama

Frankrijk 1983. Komedie van François Leterrier en Francois Leterrier. Met o.a. Jane Birkin, Sami Frey, Gérard Jugnot, Nicole Jamet en Didier Kaminka.

Een employ[KA1]e op een huwelijksbureau wordt verliefd op een journaliste, die echter een aantrekkelijke weduwnaar verkiest boven hem. Hij ontdekt dat de eerdere vrouwen van zijn rivaal op verdachte wijze omkwamen met nalating van forse levensverzekeringen, en volgt zijn aangebedene op haar huwelijksreis naar Marokko om haar te beschermen. De thriller- komedie heeft een aardig scenario (Didier Kaminka en de regisseur), maar is met onvoldoende flair geregisseerd, terwijl Birkin en Jugnot de zoveelste varianten op overbekende typeringen brengen. Onderhoudend, maar nauwelijks verrassend, op Frey's rol als charmeur-killer na.

L'ami de Vincent

1983 | Drama, Komedie

Frankrijk 1983. Drama van Pierre Granier-Deferre. Met o.a. Philippe Noiret, Jean Rochefort, Jane Birkin, Fanny Cottençon en Marie Dubois.

Een als rokkenjager te boek staande trompettist van een revue-orkest wordt getroffen door een wraakactie vanwege een vroegere geliefde. Hij vraagt de met hem bevriende dirigent uit te vinden welke vrouw uit zijn verleden erachter kan zitten. De wie-is-de-dader-structuur is vooral de aanleiding voor een indirecte nadere verkenning van de relatie tussen de twee mannen, maar deze gaat niet erg diep en biedt weinig verrassingen. De gastrollen die door een aantal top-actrices worden gespeeld, bieden staaltjes van bravoure-acteren, maar nauwelijks meer dan dat. Fabian, als de stabiele dirigentenechtgenote, maakt het meest indruk.

L' Ami De Vincent

1983 | Drama

Frankrijk 1983. Drama van Denys Granier-Deferre. Met o.a. Marie Dubois, Jane Birkin, Françoise Fabian, Jean Rochefort en Anna Karina.

Een als rokkenjager te boek staande trompettist van een revue-orkest wordt getroffen door een wraakactie vanwege een vroegere geliefde. Hij vraagt de met hem bevriende dirigent uit te vinden welke vrouw uit zijn verleden erachter kan zitten. De wie-is-de-dader-structuur is vooral de aanleiding voor een indirecte nadere verkenning van de relatie tussen de twee mannen, maar deze gaat niet erg diep en biedt weinig verrassingen. De gastrollen die door een aantal top-actrices worden gespeeld, bieden staaltjes van bravoure-acteren, maar nauwelijks meer dan dat. Fabian, als de stabiele dirigentenechtgenote, maakt het meest indruk.

Circulez y'a rien à voir

1983 | Komedie

Frankrijk 1983. Komedie van Patrice Leconte. Met o.a. Michel Robbe, Gaëlle Legrand, Luis Rego, Dominique Faysse en Jean-Michel Ribes.

Een routineonderzoek brengt een politieman in contact met een aantrekkelijke weduwe die hij met allerlei verzonnen aanleidingen onder zijn permanente toezicht brengt, zonder door te krijgen dat ze betrokken is bij een aantal kunstdiefstallen. De charme van Birkin en Blanc's opvallende gebrek daaraan compenseren een ietwat slordig uitgewerkt scenario en matige grappen. Een tegenvaller na VIENS CHEZ MOI J'HABITE CHEZ UNE COPINE. Scenario van de regisseur en Martin Veyron.

Nestor Burma, detective de choc

1982 | Mysterie

Frankrijk 1982. Mysterie van Jean-Luc Miesch. Met o.a. Michel Serrault, Jane Birkin, Guy Marchand, Alain Bashung en Jean-Pierre Kalfon.

Een privédetective moet een popzanger van de verdenking van moord bevrijden en komt in een wespennest met onverwachte slachtoffers terecht, waarbij drugssmokkel aan het licht komt maar de jaloezie van de voormalige beschermster van het idool achter de misdaden blijkt te zitten. Deze parodistische en naar de eigen tijd overgebrachte versie van de romans van Léo Malet offert de sfeer en de psychologie van het origineel op aan een vermommingsvehikel voor Serrault, die zijn rol met verve speelt, maar onvoldoende gesteund wordt door absurde vondsten in de regie en het scenario. Een aantrekkelijke rolbezetting krijgt daardoor te weinig kans.

Evil Under the Sun

1982 | Mysterie, Misdaad, Thriller

Verenigd Koninkrijk 1982. Mysterie van Guy Hamilton. Met o.a. Peter Ustinov, Nicholas Clay, James Mason, Roddy McDowall en Sylvia Miles.

De rol van de Belgische detective Hercule Poirot, geesteskind van detectiveschrijfster Agatha Christie, is door een tiental acteurs vertolkt, waarvan zes keer door Peter Ustinov. Eigenlijk leek hij helemaal niet op het romanpersonage, maar Ustinovs invulling past wonderwel in de sfeer van Christie's boeken. In Evil Under the Sun reist hij af naar een afgelegen eilandje in de Adriatische Zee, waar een moord is gepleegd op een rijke hotelgast. Bond-regisseur Hamilton (Goldfinger) gaf de film nog wat extra flair mee. Voor liefhebbers van lekker ouderwetse whodunnits.

Rends-moi la clé

1981 | Komedie

Frankrijk 1981. Komedie van Gérard Pirès. Met o.a. Jane Birkin, Jacques Dutronc, Guy Marchand, Nathalie Nell en Roland Bertin.

Een vrouw, die bij een uitgeverij werkt, woont samen met een zakenman. Haar nog altijd verliefde ex-echtgenoot trekt bij hen in, samen met een oude gangster wiens memoires door de ex- echtgenoot bewerkt worden voor dezelfde uitgever als waar de vrouw voor werkt. De jaloerse ex-vrouw van de zakenman zorgt op haar beurt voor de nodige complicaties. Deze gekunstelde komedie dankt aanvankelijk veel aan de charme van de acteurs, maar het scenario is zó mager dat de film wordt gevuld met eindeloze luchtopnamen - Dutronc verplaatst zich namelijk per helikopter - om aan een film van enige lengte te komen.

La fille prodigue

1981 | Drama

Frankrijk 1981. Drama van Jacques Doillon. Met o.a. Jane Birkin, Michel Piccoli, Natasha Parry, Eva Renzi en René Féret.

Na een moeilijke periode verlaat Anne (Birkin) haar man en keert terug naar haar ouders. Daar ontdekt ze dat haar vader (Piccoli) een affaire heeft. Zodra haar moeder (Parry) voor een tijdje weg is, krijgt de relatie tussen dochter en vader incestueuze trekken. Intrigerend, psychologisch uitdagend drama met uitstekende cast. Regisseur Doillon, die ook zulke mooi intieme drama's als Ponette en Le petit criminel op zijn naam heeft staan, had indertijd een relatie met actrice Birkin. Samen zijn ze ouders van zangeres-model Lou Doillon.

Egon Schiele - Exzesse

1981 | Biografie, Drama

Oostenrijk/Frankrijk/Duitsland 1981. Biografie van Herbert Vesely. Met o.a. Mathieu Carrière, Jane Birkin, Christine Kaufmann, Nina Fallenstein en Marcel Ophüls.

De film is een portret van de Weense schilder Egon Schiele. Schiele, die in 1918 op 28-jarige leeftijd stierf, veroorzaakte nogal wat opschudding met zijn erotische schilderijen en met zijn levenswandel, wat hem herhaaldelijk op gevangenisstraf kwam te staan. De film toont Schiele als een gespleten, in al zijn gedrevenheid toch zeer onzekere man. Ondanks de sterke rolbezetting blijft de film oppervlakkig.

Melancholy Baby

1979 | Drama

Zwitserland/België/Frankrijk 1979. Drama van Clarisse Gabus. Met o.a. Jane Birkin, Jean-Louis Trintignant, Jean-Luc Bideau, Florence Giorgetti en François Beukelaers.

Haar huwelijk met een Zwitserse zakenman geeft een vrouw materieel comfort, maar ze verliest haar bestaansreden en de aansluiting met de omgeving. Tijdens zijn afwezigheid heeft ze enkele weinig bevredigende relaties met andere mannen met als resultaat een zenuwinzinking. Dit niet geslaagd, maar interessant debuut toont de heldin in een vrijwel voortdurende staat van apathie of bij anderen op zoek naar een beeld van zichzelf. Goed spel van Birkin, Trintignant en Bideau. De contrasterende, vluchtige ontmoetingen geven het niet al te origineel scenario wat meer inhoud. De gedetailleerde aandacht - als in een reclamefilm - voor de rekwisieten van haar luxe wereldje gaan op den duur averechts werken en irriteren.

La Miel

1979 | Komedie

Spanje 1979. Komedie van Pedro Masó. Met o.a. Jane Birkin, José Luis Lopéz Vázquez, Jorge Sanz en Amelia de la Torre.

Een man op leeftijd verlangt hevig naar een jong meisje. Onuitstaanbaar, ofschoon er in het draaiboek enkele interessante ideeën voorkomen.

Au bout du bout du banc

1979 | Komedie

Frankrijk 1979. Komedie van Peter Kassovitz. Met o.a. Victor Lanoux, Georges Wilson, Patrick Chesnais, Jane Birkin en Henri Crémieux.

In opzet interessant portret van vier generaties Parijse joden blijft steken in oppervlakkige folklore en te voor de hand liggende grappen en sentimenten. Eigenzinnige en nog altijd hitsige overgrootvader zorgt voor conflicten en op zijn sterfbed voor verzoening. Acteur Lanoux produceerde deze debuutfilm van tv-regisseur.

Death on the Nile

1978 | Thriller, Misdaad, Mysterie, Drama

Verenigd Koninkrijk 1978. Thriller van John Guillermin. Met o.a. Peter Ustinov, Bette Davis, Jane Birkin, David Niven en Mia Farrow.

Guillermin - die vier jaar eerder een enorme hit had met dé rampenfilm bij uitstek The Towering Inferno - pakt het hier wat subtieler aan. De verfilming van Agatha Christie's roman is zoals valt te verwachten nogal praterig, maar de uitstekende cast maakt veel goed. Ustinov - die deze rol nog vaak zou herhalen - speelt hier voor het eerst de arrogante maar intelligente Belgische detective Hercule Poirot. Hij is de man die tijdens een vaartochtje over de Nijl de moord op een rijke erfgename moet zien op te lossen.

L'animal

1977 | Komedie, Actiefilm, Drama

Frankrijk 1977. Komedie van Claude Zidi. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Raquel Welch, Dany Saval, Jane Birkin en Johnny Hallyday.

De onuitstaanbare, verwijfde acteur Bruno Ferrari (Belmondo) doet zijn stunts niet zelf, daarvoor wordt stuntman Mike Gaucher (ook Belmondo) ingehuurd. Die is sympathiek maar niet erg capabel, krijgt niet erg veel betaald en heeft het mede daardoor helemaal verprutst bij vriendin Jane Gardner (Welch). Hij probeert haar terug te winnen. Iets gedateerde, weinig diepgravende slapstick waarin Belmondo zich op 44-jarige leeftijd helemaal kan uitleven, hij deed veel van zijn stunts zelf. De film deed het in Frankrijk goed aan de kassa. Welch is charmant en leuk. Gastrollen van Jane Birkin, Johnny Hallyday en Claude Chabrol.

Le Diable au coeur

1976 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1976. Drama van Bernard Queysanne. Met o.a. Jane Birkin, Jacques Spiesser, Emmanuelle Riva en Philippe Lemaire.

Door vader vernederde, in zichzelf gekeerde student bemint in stilte Engels au pair-meisje, totdat hij haar bij zijn vader in bed aantreft. Hij doodt de vader en gijzelt het meisje in een een buitenhuis, waar ze zich eerst door seksueel overwicht op hem, probeert te redden, maar geleidelijk aan zelf ook opgaat in provocerende spelletjes voor de buitenwereld. Toonwisseling van burgelijk melodrama naar satirische slotscènes doet de film in verschillende delen uiteenvallen, waarvan een lang middendeel met psychologisch-erotisch duel in isolement tussen Birkin en Spiesser veruit het boeiendst is. Uitstekend acteren en werkzaam contrast tussen beiden, tillen scènes uit boven gangbare softporno.

Je t'aime, moi non plus

1976 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1976. Drama van Serge Gainsbourg. Met o.a. Jane Birkin, Joe Dallesandro, Hugues Quester, Reinhard Kolldehoff en Gérard Depardieu.

De relatie tussen homoseksuele vrachtrijders wordt verstoord, als een van hen zich aangetrokken voelt tot een jongensachtige serveerster in een wegrestaurant die zijn aandacht met een heftige verliefdheid beantwoordt. Het bedrijven van de liefde veroorzaakt navrant-komische, praktische problemen die tenslotte in de vrije natuur worden opgelost. Bij het conflict met zijn jaloerse vriend kiest de chauffeur echter z[KA1]i[KA1]jn partij en laat het meisje achter. Dit verrassend regiedebuut van chansonnier Gainsbourg plaatst aandoenlijk primitieve personages in een letterlijk en figuurlijk `niemandsland`, dat door een uitgekiende fotografie de vervreemdende werking van de Amerikaanse hyperrealistische schilderkunst krijgt. Birkin is aangrijpend tragisch. (De film heeft met het roemruchte hijgduet van weleer niet meer gemeen dan de titel).

Je t'aime moi non plus

1976 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1976. Drama van Serge Gainsbourg. Met o.a. Jane Birkin, Joe Dallesandro, Gérard Depardieu en Michel Blanc.

De relatie tussen homoseksuele vrachtrijders wordt verstoord, als een van hen zich aangetrokken voelt tot een jongensachtige serveerster in een wegrestaurant die zijn aandacht met een heftige verliefdheid beantwoordt. Het bedrijven van de liefde veroorzaakt navrant-komische, praktische problemen die tenslotte in de vrije natuur worden opgelost. Bij het conflict met zijn jaloerse vriend kiest de chauffeur echter z[KA1]i[KA1]jn partij en laat het meisje achter. Dit verrassend regiedebuut van chansonnier Gainsbourg plaatst aandoenlijk primitieve personages in een letterlijk en figuurlijk `niemandsland`, dat door een uitgekiende fotografie de vervreemdende werking van de Amerikaanse hyperrealistische schilderkunst krijgt. Birkin is aangrijpend tragisch. (De film heeft met het roemruchte hijgduet van weleer niet meer gemeen dan de titel).

Bruciati da cocente passione

1976 | Komedie

Italië 1976. Komedie van Giorgio Capitani. Met o.a. Jane Birkin, Aldo Maccione, Catherine Spaak, Cochi Ponzoni en Mario Maranzana.

Een getrouwde vrouw en een getrouwde man forensen dagelijks gezamenlijk van een voorstad naar Milaan. De jaloerse echtelieden troosten zich met elkaar vóór hun partners overspel hebben kunnen plegen. De nieuwe gevormde paren raken wantrouwend met elkaar in conflict, ook over de kinderen, maar bij een toevallige ontmoeting wordt de oorspronkelijke situatie hersteld. Temperamentvolle komedie parodieert clichés van neo-realisme en houdt er de vaart in, al reikt de humor niet erg hoog. Mooie actrices en onooglijke acteurs geven de liefdesverwikkelingen een curieus aanzien. Scenario van Nicola Badalucco. Camerawerk van Roberto Gerardi.

Sept morts sur ordonnance

1975 | Thriller, Misdaad

Frankrijk/Duitsland/Spanje 1975. Thriller van Jacques Rouffio. Met o.a. Michel Piccoli, Gérard Depardieu, Jane Birkin, Marina Vlady en Charles Vanel.

Een familieclan van chirurgen in de provincie ziet zijn hegemonie en inkomen bedreigd door de vestiging van een andere, begaafde chirurg die ze in diskrediet willen brengen, zodat hij een gewone artsenpraktijk moet beginnen. Hij ontdekt dat tien jaar eerder een voorganger als gevolg van een soortgelijke zenuwoorlog zelfmoord heeft gepleegd, na eerst vrouw en kinderen te hebben gedood. Een film over maffia-achtige praktijken in de medische wereld lijkt onvoorstelbaar, maar is op ware gebeurtenissen gebaseerd. Sterk spel van Piccoli, Depardieu en vooral Vanel als machtig hoofd van de clan.

Catherine et Cie.

1975 | Komedie, Erotiek

Frankrijk 1975. Komedie van Michel Boisrond. Met o.a. Jane Birkin, Patrick Dewaere, Jean-Pierre Aumont, Jean-Claude Brialy en Vittorio Caprioli.

Jonge Engelse in Parijs trekt aandacht van uiteenlopende hitsige heren en besluit vennootschap op te richten met zichzelf als bedrijfskapitaal. Dat heldin aandelen in zichzelf verhandelt is nieuwe variant in doorsnee pikante komedie waarin charme van Birkin en elan van tegenspelers onvoldoende ruimte kregen van scenario.

Catherine & Co.

1975 |

1975. Michel Boisrond. Met o.a. Jean-Pierre Aumont, Patrick Dewaere, Jane Birkin en Vittorio Caprioli.

Jonge Engelse in Parijs trekt aandacht van uiteenlopende hitsige heren en besluit vennootschap op te richten met zichzelf als bedrijfskapitaal. Dat heldin aandelen in zichzelf verhandelt is nieuwe variant in doorsnee pikante komedie waarin charme van Birkin en elan van tegenspelers onvoldoende ruimte kregen van scenario.

Sérieux comme le plaisir

1974 | Komedie

Frankrijk 1974. Komedie van Robert Benayoun. Met o.a. Jane Birkin, Richard Leduc, Georges Mansard, Michael Lonsdale en Jean-Luc Bideau.

Een meisje en jongemannen in een ongecompliceerde driehoeksrelatie gaan spontaan in op alle spelingen van het lot, tot verwarring van hun omgeving. Deze poging tot een surrealistische komedie door een filmcriticus blijft steken in een reeks episodische grappen die zelden echt leuk zijn. De charme van het trio, plus een uitgebreide reeks gastacteurs houden aandacht net vast.

Love At The Top

1974 |

1974. Michel Deville. Met o.a. Florinda Bolkan, Jean-Pierre Cassel, Jane Birkin, Jean-Louis Trintignant en Romy Schneider.

Een meisje en jongemannen in een ongecompliceerde driehoeksrelatie gaan spontaan in op alle spelingen van het lot, tot verwarring van hun omgeving. Deze poging tot een surrealistische komedie door een filmcriticus blijft steken in een reeks episodische grappen die zelden echt leuk zijn. De charme van het trio, plus een uitgebreide reeks gastacteurs houden aandacht net vast.

Le mouton enragé

1974 | Komedie, Drama

Frankrijk/Italië 1974. Komedie van Michel Deville. Met o.a. Romy Schneider, Jean-Louis Trintignant, Jean-Pierre Cassel, Jane Birkin en Henri Garcin.

Romy Schneider speelt in deze satirische komedie de uitdagende minnares van een 'man zonder eigenschappen' (Trintignant), een verlegen bankbediende die als marionet van zijn vriend & kwade genius (Cassel) carrière weet te maken en vrouwen leert veroveren. Le mouton enragé heeft een sterbezetting in soms verrassend tegendraadse rollen, maar het accent op vooral de pikante en dramatische verwikkelingen maakt de sociaal-politieke toespelingen nogal gratuit. 'Ze is de meest erotische vrouw die ik ken,' stelt Trintignant vast. Off-screen zei Schneider daarover: 'Ik weet dat ik mooi ben, ik kan het me permitteren me naakt te laten zien. En ik vind het leuk, daarom doe ik het.'

Le Moutarde Me Monte Au Nez

1974 | Komedie

Frankrijk 1974. Komedie van Claude Zidi. Met o.a. Danièle Minazzoli, Jane Birkin en Pierre Richard.

De bescheiden wiskundeleraar Pierre Durois, die les geeft op een meisjesinternaat, komt bij toeval in aanraking met de beroemde filmster Jackie Logan. De kranten vermoeden een romance. Het kleine stadje in Zuid-Frankrijk wordt belaagd door paparazzi en Pierre Durois staat plotseling in het midden van de belangstelling

La moutarde me monte au nez

1974 | Komedie

Frankrijk 1974. Komedie van Claude Zidi. Met o.a. Pierre Richard, Jane Birkin, Claude Piéplu, Vittorio Caprioli en Henri Guybet.

Een verstrooide jonge leraar schrijft zowel politieke speeches voor zijn reactionaire vader als sensatie-journalistiek voor een bevriende reporter. De verwisseling van die teksten gecombineerd met filmopnamen in de omgeving van het stadje, leiden tot een opeenhoping van complicaties. Een van de betere Richard-komedies omdat ruime aandacht is gegeven aan de personages om hem heen, zodat alle grappen niet uitsluitend voortkomen uit zijn overbekende verstrooidheid. Caprioli als temperamentvol filmregisseur is een gave karikatuur. Het scenario is van regisseur Zidi, Pierre Richard en Michel Fabre. Het camerawerk is van Henri Decae.

La course à l'echalote

1974 | Komedie

Frankrijk 1974. Komedie van Claude Zidi en La. Met o.a. Pierre Richard, Jane Birkin, Michel Aumont, Claude Dauphin en Amadeus August.

Een bank-employé die door verliefdheid verstrooid is, laat zich de papieren van de eigendomsoverdracht van een nachtclub ontfutselen. Een travestie-danser bemachtigt ze en gaat in vermomming ermee van door. Deze achtervolgingskomedie heeft te veel onwaarschijnlijkheden en te weinig geslaagde grappen waardoor acteurs geforceerd leuk moeten doen. De producent van de film, Christian Fechner, was indertijd de eigenaar van travestie- nachtclub Alcazar in Parijs, maar ook daarvan wordt een flauwe karikatuur gemaakt. Scenario van de regisseur, die werd bijgestaan door Michel Fabre en Jean-Luc Voulfow. Gedraaid in Scope-couleurs.

La Course A L'echalotte

1974 | Komedie, Actiefilm

Frankrijk 1974. Komedie van Claude Zidi. Met o.a. Claude Dauphin, Jane Birkin, Pierre Richard, Dean Martin en Henri Deus.

Een bank-employé die door verliefdheid verstrooid is, laat zich de papieren van de eigendomsoverdracht van een nachtclub ontfutselen. Een travestie-danser bemachtigt ze en gaat in vermomming ermee van door. Deze achtervolgingskomedie heeft te veel onwaarschijnlijkheden en te weinig geslaagde grappen waardoor acteurs geforceerd leuk moeten doen. De producent van de film, Christian Fechner, was indertijd de eigenaar van travestie- nachtclub Alcazar in Parijs, maar ook daarvan wordt een flauwe karikatuur gemaakt. Scenario van de regisseur, die werd bijgestaan door Michel Fabre en Jean-Luc Voulfow. Gedraaid in Scope-couleurs.

Dark Places

1974 | Horror

Verenigd Koninkrijk 1974. Horror van Don Sharp. Met o.a. Christopher Lee, Joan Collins, Robert Hardy, Herbert Lom en Jane Birkin.

Gematigde griezelfilm. Hardy die erfgenaam is van een landgoed dat aan een krankzinnige moordenaar toebehoorde, wordt door zijn geest bezeten en vermoordt degenen die van hem willen profiteren.

Comment réussir... quand on est con et pleurnichard

1974 | Komedie

Frankrijk 1974. Komedie van Michel Audiard. Met o.a. Jean Carmet, Jean-Pierre Marielle, Stéphane Audran, Jane Birkin en Jean Rochefort.

'Hoe te slagen wanneer je een klootzak en een huilebalk bent'. Zo'n filmtitel kon alleen ontspruiten aan het brein van volkse dialoogmeester Audiard. Antoine Robineau (Carmet) is de dubbelsukkel in kwestie, een drankhandelaar die zielige verhalen ophangt om zijn azijnvermouth aan de man te brengen. Ook bij de dames legt de slinkse verkooptechniek hem geen windeieren. CRQOECEP is Audiard tout court: een tegelijk ordinair en hatelijk grappig anti-bourgeois jaren-zeventig-tijdsbeeld met navenante decors en muziekjes. Jane Birkin spreidt als stripdanseres haar talenten tentoon.

Romance of a Horsethief

1973 | Historische film, Drama

YU/Verenigde Staten 1973. Historische film van Abraham Polonsky. Met o.a. Yul Brynner, Eli Wallach, Jane Birkin, Oliver Tobias en Lainie Kazan.

Omstreeks 1904. De Russische tsaar is in oorlog met Japan en alle paarden in Malava (in Polen) worden gevorderd door de Kozakken onderleiding van Brynner. De werkdieren betekenen echter de broodwinning van de bevolking en via pamfletten wordt opgeroepen tot opstand. De verantwoordelijke wordt ontdekt en ingesloten. Daarmee is de strijd niet ten einde. Een film die veelbelovend begint, maar zijn belofte uiteindelijk niet inlost. Het kader, een feodaal stelsel dat de Oktoberrevolutie van 1917 voorafging, komt niet erg realistisch over en de acteurs presteren onder hun niveau, zodat wat overblijft een doodgewone, alledaagse avonturenfilm is. Acteur David Opatoshu baseerde zijn scenario op een roman van zijn vader. Technisch uiterst verzorgde fotografie van Piero Portalupsisic.

Projection privée

1973 | Drama

Frankrijk 1973. Drama van Françoise Leterrier en Francois Leterrier. Met o.a. Jean-Luc Bideau, Françoise Fabian, Bulle Ogier, Jane Birkin en Jacques Weber.

Een regisseur wil een film maken over een tragische episode toen hij zijn vriendin bedroog met een jongere vrouw en zij zich verdronk. Inmiddels is hij met een tweede vriendin getrouwd die vreest dat de geschiedenis zich zal herhalen met de actrice die 'haar rol' gaat spelen. Bovendien weet zij dat de werkelijkheid anders is dan hij denkt en in zijn scenario heeft geschreven. De film combineert psychologisch drama met de ontluistering van het creatief proces: fictie wordt gevoed door werkelijkheid maar vervalst die werkelijkheid ook als het dramatisch beter uitkomt. De sobere en eerlijke aanpak wordt gesteund door het voortreffelijk acteren.

Projection Privee

1973 | Drama

Frankrijk 1973. Drama van Francoise Leterrier. Met o.a. Jane Birkin, Françoise Fabian en Jean-Luc Bideau.

Een regisseur wil een film maken over een tragische episode toen hij zijn vriendin bedroog met een jongere vrouw en zij zich verdronk. Inmiddels is hij met een tweede vriendin getrouwd die vreest dat de geschiedenis zich zal herhalen met de actrice die 'haar rol' gaat spelen. Bovendien weet zij dat de werkelijkheid anders is dan hij denkt en in zijn scenario heeft geschreven. De film combineert psychologisch drama met de ontluistering van het creatief proces: fictie wordt gevoed door werkelijkheid maar vervalst die werkelijkheid ook als het dramatisch beter uitkomt. De sobere en eerlijke aanpak wordt gesteund door het voortreffelijk acteren.

La morte negli occhi del gatto

1973 | Horror

Duitsland/Frankrijk/Italië 1973. Horror van Antonio Margheriti. Met o.a. Hiram Keller, Doris Kunstmann en Jane Birkin.

In een kasteel in Schotland houdt zich een moordenaar schuil die zijn slachtoffers met een scheermes om het leven brengt. De nicht van de louche kasteelvrouwe besluit om zelf op jacht te gaan naar de moordenaar en wordt daarbij geholpen door graaf James

Don Juan 73

1972 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1972. Drama van Roger Vadim. Met o.a. Brigitte Bardot, Maurice Ronet, Robert Hossein, Jane Birkin en Robert Walker jr..

Vrouwelijke Don Juan biecht aan priester gevolgen van haar erotische initiatieven: huisvader wordt gecompromitteerd, muzikant pleegt zelfmoord, vriendin van derde man blijkt lesbisch. Dan verleidt ze haar biechtvader, maar wraak van haar eerste slachtoffer wordt haar noodlottig. Ooit koploper in erotische vrijmoedigheid probeert Vadim in reünie met B.B. recentere ontwikkelingen in te halen, maar resultaat is amechtig, muf en onbedoeld moralistisch.

Corringa

1972 | Misdaad

Duitsland/Italië/Frankrijk 1972. Misdaad van Antonio Margheriti. Met o.a. Jane Birkin, Hiram Keller, Françoise Christophe, Anton Diffring en Serge Gainsbourg.

De kasteelvrouw die aan de grond zit krijgt familieleden te logeren die één voor één vermoord worden, terwijl een geheimzinnig monster in de omgeving wordt gesignaleerd. Een zich voor priester uitgevende Amerikaanse neef die op een erfenis aast blijkt de schuldige. Deze misdaadfilm in misleidende horror-verpakking heeft een aantrekkelijke rolbezetting die nauwelijks iets anders mag doen dan angstig kijken en gillen, terwijl een onvaste camera eindeloos door duistere gangen zwerft zodat iedere suspense wordt gesmoord in verveling of leedvermaak. Het scenario is van regisseur Margheriti en Giovanni Simonelli. Het camerawerk is van Salvatore Caruso.

Trop petit, mon ami

1970 | Misdaad, Komedie

Frankrijk 1970. Misdaad van Eddy Matalon. Met o.a. Michael Dunn, Jane Birkin, Bernard Fresson, Claude Brasseur en André Pousse.

Een dwerg die als bediende in een casino werkt, bereidt sinds jaren een coup voor, als wraak tegen de mensheid. De dochter van de bankier die hij wil beroven, wordt van haar kostschool gehaald, gewurgd en vervangen door een dubbelgangster. De roman van James Hadley Chase kreeg een chaotische scenariobewerking waarop de debuterende regisseur geen enkele greep heeft, zodat de acteurs moedeloos aanmodderen en het publiek heel snel de draad en de interesse kwijtraakt. Jammer voor Dunn, die in de hoofrol beter verdiende.

Cannabis

1970 | Misdaad, Drama

Duitsland/Italië/Frankrijk 1970. Misdaad van Pierre Koralnik. Met o.a. Jane Birkin, Paul Nicholas, Serge Gainsbourg, Curd Jürgens en Gabriele Ferzetti.

Een Amerikaanse killer begeleidt een Franse gangsterbons naar Parijs waar hij zijn laatste grootste slag wil slaan. Ze raken betrokken in een wirwar van drugshandel en prostitutie. Dat de personages vaak niet weten wat hen overkomt is tot daar aan toe, maar helaas kan ook de toeschouwer er geen touw aan vastknopen. Eigenlijk is het een doodgewoon gangsterdrama, dat met een modieus drugssausje is overgoten, wat voor de als filmer debuterende tv-regisseur aanleiding was voor quasi-psychedelische beelden. Nogal zenuwslopend, met acteurs die beter verdienen. Het eersteklas camerawerk is van Willy Kuraut.

Wonderwall

1969 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1969. Drama van Joe Massot. Met o.a. Jack MacGowran, Jane Birkin, Irene Handl, Richard Wattis en Iain Quarrier.

Een professor kijkt over een muurtje en ziet zijn hippe buurvrouw, een fotomodel, zich uitkleden en de liefde bedrijven. De professor moet in actie komen om het meisje van zelfmoord te redden. Niet erg geslaagd met trekjes van Polanski; naar een verhaal van Gerard Brach. MacGowran speelt opnieuw een professor, na Polanski's FEARLESS VAMPIRE KILLERS.

Slogan

1969 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1969. Drama van Pierre Grimblat. Met o.a. Serge Gainsbourg, Jane Birkin, Andréa Parisy, Daniel Gélin en Henri-Jacques Huet.

Een getrouwde reclamefilmer wordt verliefd op een jonge Britse en wil een autobiografische speelfilm over hun liefde maken. Al spoedig ontdekt hij echter de trouweloze aard van zijn vlam en hij troost zich met alle prijzen voor zijn commercials. Deze satire op reclame-film-wereld is de achtergrond voor een weinig onderhoudende love story die Birkin in de Franse cinema en bij tegenspeler Gainsbourg introduceerde. Hoewel de werkelijkheid de fictie volgde maakt dat hun samenspel niet overtuigender.

May Morning

1969 | Drama, Erotiek

Italië 1969. Drama van Ugo Liberatore. Met o.a. Jane Birkin, Alessio Orano, John Steiner, Michaela Pirgnavelli en Edda di Benedetto.

Een amorele en luie Italiaanse student wordt op de Universiteit van Oxford slechts gehandhaafd vanwege zijn roeicapaciteiten voor de regatta tegen Cambridge. Na een conflict met de coach wordt hij toch verwijderd en hij wreekt zich door de dochter van zijn professor aan te randen, die hem vervolgens vermoordt. Dit melodrama van Liberatore rond een Italiaanse homme fatal in het buitenland heeft door opgeklopt effectbejag een aantal broeierige scènes, maar het feit dat het merendeel van de Britten ook door Italiaanse acteurs wordt gespeeld, geeft de anti-held Orano zeer weinig reliëf. Nog afgezien van het feit dat iedereen beroerd acteert, Birkin als zich wrekend slachtoffer in de eerste plaats.

Les Chemins de Katmandou

1969 | Drama, Erotiek

Italië/Frankrijk 1969. Drama van André Cayatte. Met o.a. Renaud Verley, Jane Birkin, Elsa Martinelli, Arlene Dahln en Pascale Audret.

Na de mislukking van 'mei 1968' vertrekt een gedesillusioneerde student naar Nepal om zijn vader op te zoeken die bij zijn gescheiden moeder financieel in het krijt staat. Hij wordt verliefd op een aan drugsverslaafde uit een hippiecommune en gaat na haar dood door een overdosis, zich aan liefdadigheid wijden. De film zit er in elk opzicht naast, niet alleen in tekening van flower power-beweging, maar ook van de volwassen jet set die daar contrasterend naast wordt geplaatst. Het zien hoe acteurs en regisseur van naam zich volkomen belachelijk maken, geeft de film bepaalde fascinatie.

La piscine

1969 | Drama, Misdaad

Frankrijk/Italië 1969. Drama van Jacques Deray. Met o.a. Alain Delon, Romy Schneider, Maurice Ronet, Jane Birkin en Paul Crauchet.

Filmmaker Deray, cameraman Jean-Jacques Tarbès en acteur Alain Delon maakten samen een aantal opwindende Franse drama's, waaronder Borsalino (1970) en deze La piscine. Voormalige partners Delon en Schneider schitteren in en rond het titelzwembad van een villa even buiten Saint-Tropez, met een oude vriend (Ronet) en diens achttienjarige dochter (Birkin) als onweerstaanbare sirene. Een spannend verhaal, maar vooral een stilistisch kunststuk op de rand van kitsch, waarbij bijvoorbeeld beelden van een racende bruine Maserati naadloos overgaan in een panorama van het naakte lijf van Schneider. Hoogtepunt in de Franse cinema.

Blowup

1966 | Thriller, Mysterie, Drama, Experimenteel

Verenigd Koninkrijk/Italië/Verenigde Staten 1966. Thriller van Michelangelo Antonioni. Met o.a. David Hemmings, Vanessa Redgrave, Sarah Miles, John Castle en Jane Birkin.

Een gevierde modefotograaf (Hemmings) maakt wat achteloze kiekjes van een liefdespaar in een park. Bij het uitvergroten blijkt dat hij zonder het te weten ook een duistere zaak heeft geregistreerd. Intrigerende, stijlvolle eerste Engelstalige film van Antonioni toont Swinging London uit de jaren zestig, met de nodige seks, drugs en rock 'n roll (van o.a. The Yardbirds). Antonioni speelt voortdurend met de werkelijkheid, zodat de hoofdpersoon en het publiek op het verkeerde been worden gezet. Gebaseerd op een verhaal van Julio Cortázar. Gouden Palm in Cannes.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Jane Birkin op televisie komt.

Reageer