Georg Bruckbauer: camera.
Er zijn 13 films gevonden.

Schlußakkord

1960 | Romantiek, Muziek

Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Italië 1960. Romantiek van Wolfgang Liebeneiner. Met o.a. Eleonora Rossi-Drago, Victor de Kowa, Christian Wolff, Marion Michael en Mario del Monaco.

Als hoogtepunt van de feesten in Salzburg staat dit jaar de première van de nieuwe opera van Frank Leroux op het programma. De dirigent had vroeger een relatie met de operazangeres die de hoofdrol voor haar rekening neemt. Dit creëert spanningen en de componist wordt daar zo nerveus van dat hij constant veranderingen aanbrengt, wat dan weer niet naar de zin is van de operazanger Michaelis en waardoor de opvoering in gevaar komt. Scenario van John Kafka. Camerawerk van Georg Bruckbauer. Ook bekend als ACCORD FINAL.

Die Rote Hand

1960 | Misdaad

Duitsland 1960. Misdaad van Kurt Meisel. Met o.a. Eleonora Rossi-Drago, Paul Hubschmid, Hannes Messemer, Rainer Brandt en Susanne von Almassy.

Jonny Zamaris (Hubschmid) maakt als undercover politieman tussen Berlijn en Lugano jacht op meedogeloze wapensmokkelaars. Zowel de Franse geheime dienst als de Duitse politie lukt het niet te infiltreren in een bende die zich Die Rote Hand noemt en al hun pogingen moesten ze betalen ze met bloedige aanslagen, waarbij heel wat medewerkers het leven lieten. De charmante Jonny weet via de knappe toneelspeelster Violetta Scotoni (Rossi-Drago) door te dringen tot de kopstukken van de misdaadorganisatie. Een onwaarschijnlijke film, die bij het uitbrengen al achterhaald was door veel betere tv-films, al dan niet in serieverband. Regisseur Meisel die te zien is in de rol van Oberst Hubert, maakte zich er als een jantje-van-lei vanaf. Het scenario is van Ernst Neubach, die de rolprent onder de firma met dezelfde naam produceerde. Het camerawerk is van Georg Bruckbauer. Zelfs voor nostalgiegangers niet interessant.

Der Eiserne Gustav

1958 | Komedie

Duitsland 1958. Komedie van George Hurdalek. Met o.a. Heinz Rühmann, Lucie Mannheim, Karin Baal, Ingrid van Bergen en Ernst Schröder.

Een typische lachfilm met Rühmann als Gustav Hartmann, de koetsier van een rijtuigje, die niet met zijn tijd wil meegaan, als de auto zijn intrede doet. Terwijl er thuis grote chaos heerst, probeert hij een reis naar Parijs te ondernemen. Het scenario is van regisseur Hurdalek. Het camerawerk is van Georg Bruckbauer.

Liebe ohne Illusion

1955 | Drama

Duitsland 1955. Drama van Erich Engel. Met o.a. Sonja Ziemann, Curd Jürgens, Heidemarie Hatheyer, Ernst Schröder en Leonard Steckel.

Deze film was toen hij uitkwam, een groot kassucces. Vele decennia na dato doet het verhaal belachelijk aan: J[KA3]urgens is een voormalig gevierd toneelspeler, die in WO II zijn arm verloor en nu de `kost` verdient met het ophalen van muntstukken uit speelautomaten; zijn vrouw Hatheyer is dokter in een ziekenhuis, die zo druk en gelukkig met haar carri[KA2]ere is, dat ze niet doorheeft wat een onbenullig baantje haar man heeft en hoe hij zich vernederd voelt. Haar jongere, aantrekkelijke zuster Ziemann, die grafische vormgeving studeert, trekt bij hen in en bekommert zich meer en meer om het huishouden, inclusief de in de schaduw levende J[KA3]urgens. Er ontluikt een romance tussen die twee en Ziemann wordt zwanger. Ze willen allemaal, hoewel ieder voor zich, de verantwoording op zich nemen: scheiden en zorgen voor het kind. Eigenlijk kon zoiets in het geheel niet volgens de toen geldende moraal, dus valt Ziemann schielings van de trap en krijgt een miskraam. Hoewel het verhaal idioot is (inclusief het slappe einde), is het gespeeld volgens de normen die bij een dergelijk vet melodrama horen; bovendien was het thema - overspel en echtscheiding - voor zijn tijdvak gewaagd. Dinah Nelken, Max Colpet en Paul Helwig bewerkten met grote toewijding het toneelstuk Ärztliches Geheimnis van Ladislaus Fodor tot scenario. Georg Bruckbauer stond achter de camera.

Kaisermanöver

1954 | Drama, Romantiek, Komedie

Oostenrijk 1954. Drama van Franz Antel. Met o.a. Rudolf Prack, Winnie Markus, Hans Moser, Hannelore Bollmann en Walter Müller.

Een generaalsdochter wil met een kapitein trouwen, maar haar vader heeft een majoor op het oog. Keizer Franz Joseph zorgt er persoonlijk voor dat alles op z'n pootjes terecht komt.

Tanzende Sterne

1952 | Muziek, Komedie

Duitsland 1952. Muziek van Géza von Cziffra. Met o.a. Fita Benkhoff, Germaine Damar, Axel von Ambesser, Georg Thomalla en Oskar Sima.

Moeder en dochter, die een verlopen nachtclub beheren, zetten het leven van een aristocratische Engelse familie op stelten. Na veel misverstanden en jaloerse scènes vormen zich toch de juiste paren. Alles hangt als los zand aan elkaar in deze revuefilm, die typerend voor de jaren 1950-60 is. Met veel muziek, maar zonder samenhang en zonder humor. Scenario van de regisseur. Camerawerk van Georg Bruckbauer.

Hallo, Fräulein!

1949 | Komedie, Muziek

Duitsland 1949. Komedie van Rudolf Jugert. Met o.a. Margot Hielscher, Hans Söhnker, Peter van Eyck, Bobby Todd en Helmut Zacharias.

Een officier van de geallieerde bezettingstroepen helpt studente Maria een jazzbandje oprichten. Liedjes: 'Swing, swing, swing' en 'Hey, how do you do'. Schlagers in zoete jazz- verpakking. De Duitsers pasten zich aan. Nee, Maria krijgt de Amerikaanse officier niet. Zoveel verbroedering hoefde kennelijk ook weer niet. Scenario van Helmut Weiss naar een idee van Margot Hielscher. Camerawerk van Georg Bruckbauer.

Romanze in Moll

1943 | Romantiek, Erotiek, Drama

Duitsland 1943. Romantiek van Helmut Käutner. Met o.a. Marianne Hoppe, Paul Dahlke, Siegried Breuer, Ferdinand Marian en Elisabeth Flickenschildt.

Käutner wist de sfeer van Guy de Maupassants novelle Les Bijoux, waaraan het thema werd ontleend, zo zuiver te treffen dat Goebbels de film aanvankelijk als 'on-Duits' en morbide wilde laten vernietigen en later slechts met tegenzin toestemming tot openbare vertoning gaf. Schitterende vertolkingen door Hoppe, als de vrouw die uit de sleur van haar huwelijk breekt, Marian, als haar verleider, en Dahlke, als de niet- begrijpende echtgenoot. Een van de belangrijkste films uit de nazi-tijd. Scenario van regiseur Käutner en Willy Clever. Camerawerk van Georg Bruckbauer.

Prinzessin Sissy

1938 | Muziek

Duitsland​/​​Oostenrijk 1938. Muziek van Fritz Thiery. Met o.a. Traudl Stark, Paul Hörbiger, Gerda Maurus, Hansi Knoteck en Emil Stöhr.

De Romy Schneider-SISSY-films hadden een voorganger met de hartveroverende Traudl Stark als Sissy en met een liedje als `So blau wie du ihn haben willst, so kann der Himmel nicht sein`. Hertog Max helpt een afgebrand circus uit de nood waarna hij en kleine Sissy er ook nog in optreden al heeft koning Ludwig I (1825-1848) zoiets strikt verboden en voelt hij kleine Sissy er later over aan de tand om het naadje van de kous te weten. Het is de leukste, meest ongedwongen van alle Sissy-films. Het scenario is van Friedrich Forster Burggraf en Rudolf Brettschneider. Camerawerk van Georg Bruckbauer. In Oostenrijk v[KA1]o[KA1]or de Anschlu[KL19] (1938-1945) gedraaid en een week erna in première gegaan; dus een Duits-Oostenrijkse film!

Nanu, Sie kennen Korff noch nicht?

1938 | Mysterie, Komedie

Duitsland 1938. Mysterie van Fritz Holl. Met o.a. Heinz Rühmann, Viktor Janson, Franz Schafheitlin, Fritz Rasp en Agnes Straub.

De fluitist Niels Korff (Rühmann) wordt door twee gangsters voor een auteur van detectiveboeken gehouden en raakt op deze manier in allerlei avonturen verwikkeld. De rol van held- tegen-wil-en-dank is geknipt voor Rühmann in dit naar een thriller-parodie neigende blijspel. Scenario van Jakob Geis en Peter Francke. Camerawerk van Georg Bruckbauer.

Meine Freundin Barbara

1937 | Komedie

Duitsland 1937. Komedie van Fritz Kirchhoff en Frits Kirchoff. Met o.a. Grethe Weiser, Paul Hoffmann, Franz Zimmermann, Elisabeth Ried en Ellen Bang.

Een oppervlakkige, maar snel verlopende komedie rondom een ouvreuse bij de zwijgende film (de 34-jarige Weiser), die zich voordoet als vlot van de tongriem gesneden huwelijksadviseuse, die een in de steek gelaten echtgenoot helpt zijn vrouw jaloers te maken en weer terug te veroveren. Ze zingt ook nog 'Wovon andere Mädchen träumen, davon träum'ich auch'. Het scenario is van regisseur Kirchhoff naar het toneelstuk van Willi Kollo. Het camerawerk is van Georg Bruckbauer.

Man spricht über Jacqueline

1937 | Drama

Duitsland 1937. Drama van Werner Hochbaum. Met o.a. Wera Engels, Albrecht Schoenhals, Sabine Peters, Hans Zesch-Ballot en Fritz Genschow.

De verfilming van het boek van Katherine Holland over een Duits meisje dat in Engeland een Franse diplomaat leert kennen en hem achterna reist, waarna beiden trouwen. Dan wordt zij bang dat hij iets over haar verleden te weten komt en wil ze zelfmoord plegen. Een aardig melodrama. Scenario van Katrin Holland, F.D. Andam en de regisseur. Camerawerk van Georg Bruckbauer. In 1942 in Engeland verfilmd als TALK ABOUT JACQUELINE.

Die Somme

1930 |

Duitsland 1930. Heinz Paul. Met o.a. Walter Edthofer, Oskar Marion, Hermine Sterler en Hans Tost.

'Ungeheuer war die Konzentration an Artillerie,' meldt een tussentitel in de eerste akte van Die Somme. En inderdaad: spookachtig weerlicht het dagen en nachten lang onafgebroken aan de desolate einder van het loopgravenabattoir. Tussen 1 juli en 18 november 1916 doven er in Picardië meer dan een miljoen soldatenlevens. Deze hallucinante krijgskroniek is een hybride van Duits/Frans/Brits archiefmateriaal en fictiescènes over een Duitse moeder die haar zonen in het inferno verliest. Regisseur Paul (1893-1983) draaide later meer oorlogsfilms, waaronder nazipropaganda.