Pierre Bertin (1891-1984): cast.
Er zijn 20 films gevonden.

Le Beaujolais nouveau est arrivé

1978 | Komedie

Frankrijk 1978. Komedie van Jean-Luc Voulfow. Met o.a. Jean Carmet, Michel Galabru, Rabah Loucif, Pierre Mondy en Pierre Bertin.

Relatief frisse Franse komedie met Garmet en Galabru als twee levensgenieters die ieder jaar uitkijken naar de nieuwe Beaujolais. Hun buurtcafé sluit echter en ze zien zich verplicht hun Beaujolais zélf te gaan halen. Op hun tocht ontmoeten ze een gastarbeider en een handelsreiziger in stropdassen. Het viertal zal allerlei mild-komische avonturen meemaken alvorens op hun bestemming te arriveren. Filmisch conventioneel, maar met innemende vertolkingen en geestige dialogen.

Calmos

1975 | Erotiek

Frankrijk 1975. Erotiek van Bertrand Blier. Met o.a. Jean Rochefort, Jean-Pierre Marielle, Bernard Blier, Brigitte Fossey en Claude Piéplu.

Gynaecoloog en de man van een veeleisende echtgenote duiken onder op het platteland voor een 'leven zonder vrouw'. Hun voorbeeld vindt zoveel navolging dat vrouwen zich organiseren in de strijd om hun rechten. Gevangenen van vrouwenleger worden met medische begeleiding tot neukmachines gemaakt en geheel uitgeput. Uitdagende satire van vrouwenhaat - die mannen nauwelijks voordeliger voorstelt - weet in de tweede helft geen maat te houden en ontaardt in zulke grove effecten dat de werkzaamheid verloren gaat. Ironische finale waarin onttakelde slachtoffers een schuilplaats zoeken in de enorme baarmoeder maakt veel goed.

L'Oiseau rare

1973 | Komedie

Frankrijk 1973. Komedie van Jean-Claude Brialy. Met o.a. Jean-Claude Brialy, Micheline Presle, Anny Duperey, Jacqueline Maillan en Barbara.

Een uiterst correcte en charmante huisknecht is zeer in trek bij zijn vrouwelijke werkgevers, maar komt keer op keer in moeilijkheden, waarna hij telkens nieuw emplooi moet zoeken. Een reeks episodes rond verschillende actrices die goed op dreef zijn, vooral chansonnière Barbara als opera-diva. Het scenario heeft te weinig esprit en Brialy zelf is in de regie van anderen beter.

Absences repétées

1972 | Drama

Frankrijk 1972. Drama van Guy Gilles. Met o.a. Patrick Penn, Nathalie Delon, Danièle Delorme, Yves Robert en Patrick Jouané.

Overgevoelige jongeman isoleert zich van werk, vrouw en ouders om als drug-verslaafde de dood af te wachten. Zijn omgeving geeft de strijd op of wordt depressief. Romantische fascinatie met zelfvernietiging van schrijver-regisseur wordt niet door toeschouwer gedeeld die alleen interesse kan opbrengen in mensen rond hoofdpersoon. Mooie moederrol van Delorme.

La nuit des adieux

1966 | Biografie

USSR​/​​Frankrijk 1966. Biografie van Jean Dréville. Met o.a. Gilles Ségal, Nicolas Tcherkassov, Pierre Bertin, Natacha Valitchko en Mariana Strijenova.

Een genuanceerde biografie van de jonge Franse danser Marius Petipa op het moment dat hij naar Sint Petersburg gaat (1847). Hij geniet internationale bekendheid als vernieuwer van de balletkunst, en vooral zijn medewerking aan het Russische meesterwerk [KL]De schone slaapster[KLE] heeft indruk gemaakt. Enkele langdradige momenten en (met uitzondering van een overtuigende Segal als Petipa) een wat fletse acteerprestatie van de Fransen, vergeleken met die van de Russen. Daarnaast bevat deze film een fascinerende tijdsreconstructie, die echter niet geheel juist is. Gevoelige en bekoorlijke beelden van Michel Kelber. Een degelijk werkstuk, vermoedelijk niet aan veroudering onderhevig.

Pas de caviar pour Tante Olga

1965 | Komedie

Frankrijk 1965. Komedie van Jean Becker. Met o.a. Pierre Brasseur, Sophie Daumier, Pierre Vernier, Francis Blance en Dora Doll.

Een werkster in het NATO-gebouw laat zich tot diefstal van een microfilm overhalen door haar Russische minnaar die haar vervolgens vermoordt. Haar dochtertje heeft onwetend de film bemachtigd, zodat de spionnen haar volgen. Deze kluchtige spionagekomedie is te lang en te ingewikkeld en daardoor alleen bij vlagen leuk, vooral door de verve van de kleurrijke rolbezetting.

Le dialogue des carmélites

1960 | Drama, Historische film

Italië​/​​Frankrijk 1960. Drama van Philippe Agostini en R.L. Bruckberger. Met o.a. Jeanne Moreau, Alida Valli, Pascale Audret, Madeleine Renaud en Pierre Brasseur.

Een jonge aristocratische novice die aan haar roeping twijfelt wordt in 1793 met andere Carmelitessen ter dood veroordeeld en vindt voldoende moed en geloof om ook het schavot te bestijgen. Die Letzte am Schafott van Gertrude von Le Fort kreeg een ingetogen en niet nadrukkelijk stichtelijke filmbewerking, met soms onnodige of onnodig uitgesponnen scènes om de sterke rolbezetting dramatische kansen te geven. De zwakste rol is helaas van Audret als novice. Camerawerk van André Bac.

Monsieur Fabre

1951 | Biografie, Historische film

Frankrijk 1951. Biografie van Henri Diamant-Berger. Met o.a. Elina Labourdette, Elisabeth Hardy, Espanita Cortez, France Descaut en Catherine Cullaz.

Gedramatiseerde film over het leven van Jean-Henri Fabre (Fresnay) een wetenschapper uit de Provence, die de geschiedenis is ingegaan als insektenkenner (entomoloog). Het verhaal speelt ten tijde van het Seconde Empire van Napoleon III (Bertin), die van 1852 tot 1870 keizer van Frankrijk was. De film is vooral curieus door het camerawerk van Claude Renoir. Het scenario is van regisseur Diamant-Berger en Jack Kirkland naar een idee van W. Futter.

Knock

1951 | Komedie

Frankrijk 1951. Komedie van Guy Lefranc. Met o.a. Louis Jouvet, Jean Brochard, Pierre Bertin, Jane Marken en Pierre Renoir.

In het pittoreske, rustige plaatsje Saint-Maurice gaat een geliefde huisarts met pensioen. Een ramp is het niet: de inwoners van het plaatsje zijn over het algemeen kerngezond. Maar dan komt er een opvolger naar de praktijk. Docteur Knock weet een groot deel van de bevolking ervan te overtuigen dat ze toch echt iets onder de leden hebben, dat hij daarvoor een medicijn heeft, dat echter niet goedkoop is. Leuke satire over goedgelovige zielen die vallen voor een charlatan. Gebaseerd op een toneelstuk van Jules Romain.

Orphée

1950 | Romantiek, Drama, Fantasy, Experimenteel

Frankrijk 1950. Romantiek van Jean Cocteau. Met o.a. Jean Marais, François Périer, María Casares, Juliette Gréco en Roger Blin.

De dichter Orpheus (Marais) wordt na een ongeluk door een mysterieuze prinses (Casar[KA2]es) naar het hiernamaals gevoerd waar hij zijn overleden Eurydice (Déa) mag zoeken. Als hij haar vindt, wordt ze opnieuw van hem weggevoerd en hij wordt neergeschoten. De prinses - die de Dood is - is verliefd geworden op de dichter en stuurt het paar terug naar de aarde. Deze persoonlijke variant op de Orpheus-mythe kreeg een fascinerende sfeer door fantasierijke beelden vol verrassende symboliek die vooral picturaal werkzaam is en aan de betekenis weinig toevoegt, dus ook niet uitgelegd hoeft te worden. Een opmerkelijke rol van Casarès als de Dood. Het scenario is van regisseur Cocteau. Het camerawerk is van Nicoals Hayer. In 1949 gedraaid en op 29 september 1950 in première gegaan in Parijs. Opgedragen aan Christian Bérard. RCA Sound System, Mono.

Le Château de la dernière chance

1947 | Komedie

Frankrijk 1947. Komedie van Jean-Paul Paulin. Met o.a. Nathalie Nattier, Corinne Calvet, Robert Dhéry, Jean Marchat en Pierre Bertin.

Na een paar goede en een paar middelmatige films - waaronder deze - geregisseerd te hebben, werd Paulin in 1950 producent. Het scenario van deze film werd geschreven door Henri Troyat en gaat over een serum dat de persoonlijkheid van de patiënten van een arts verandert. Helaas ging het verhaal een beetje de mist in, aangezien noch de regisseur noch de acteurs er iets mee wisten te doen. Met een idee alleen heb je geen film. Ook bekend als LES COBAYES.

Pas un mot à la Reine-Mère

1946 | Komedie

Frankrijk 1946. Komedie van Maurice Cloche. Met o.a. Suzanne Dehelly, Liliane Bert, André Bruno, Pierre Bertin en Maurice Baquet.

Deze film is geheel op het toneel van het theater opgenomen, waar deze komedie van Yves Mirande en Maurice Goudeket werd gespeeld. Met andere woorden: de cinematografische waarde is nihil en het stuk zelf is inmiddels ook aardig muf geworden.

Le Beau voyage

1946 | Romantiek

Frankrijk 1946. Romantiek van Louis Cuny. Met o.a. Renée Saint-Cyr, Jane Marker, Laure Diana, Luce Clament en Ginette Baudin.

Een vrouw, die een middelmatig bestaan leidt, en een virtuoze pianist ontmoeten elkaar in Antwerpen. De twee eenzame mensen gaan aan boord van een passagiersschip. Een ontmoeting die heel, heel lang duurt, waarschijnlijk om de mistige beelden van een overijverige cameraman tot hun recht te laten komen. Alleen misschien genietbaar voor wie nog nooit in Antwerpen is geweest, evenals voor de fans van Pierre Richard-Willm, wiens laatste rol op het witte doek dit was.

L' Insaisissable Frédéric

1946 | Misdaad, Komedie

Frankrijk 1946. Misdaad van Richard Pottier. Met o.a. Renée Saint-Cyr, Denise Grey, Jeanne Fusier-Gir, Annette Poivre en Paul Meurisse.

Een bewerking van de roman van Solange Delmont, die destijds niet-bloedige detectives afleverde. Keurig vermaak zonder pretenties waarin alles goed afloopt. Goed acteerwerk, en Carlo Rin heeft meegewerkt aan het scenario.

L' Affaire du collier de la Reine

1946 | Historische film, Romantiek

Frankrijk 1946. Historische film van Marcel L'Herbier. Met o.a. Viviane Romance, Maurice Escande, Marion Dorian, Jacques Dacqmine en Monique Cassin.

Een avonturierster schakelt de dubbelgangster van Marie- Antoinette in om de aartsbisschop van Straatsburg die bij de vorstin in het gevlij wil komen, op te lichten en hem het collier te laten kopen dat de zogenaamde koerier van de koningin haar zal bezorgen. In plaats daarvan worden de juwelen doorverkocht in Engeland waardoor de intrigante het kasteel kan kopen. Breed spel van acteurs die lijken te denken dat ze in schouwburg staan en langademige regie, maken de film tot een museumstuk, echter niet zonder charme, ook dankzij de opnamen van kastelen in Versailles.

Cyrano de Bergerac

1945 | Komedie, Avonturenfilm

Frankrijk 1945. Komedie van Fernand Rivers. Met o.a. Ellen Bernsen, Alice Tissot, Claude Dauphin, Pierre Bertin en Christian Bertola.

Dit is de zoveelste verfilming van het ijzersterke toneelstuk van Edmond Rostand. Het stuk wordt heel trouw - veel te trouw zelfs - nagespeeld. De acteurs doen hun best, maar aan de regie zit kraak nog smaak. Dan helpen zelfs enige buitenopnames niet.

Mademoiselle Béatrice

1943 | Romantiek, Komedie

Frankrijk 1943. Romantiek van Max de Vaucorbeil. Met o.a. Gaby Morlay, Louise Carletti, Gabrielle Fontan, André Luguet en Pierre Bertin.

Een zoetzure schets van de zeden en gewoonten in de provincie, in een tijd dat de kleinburgerlijke moraal overheerste. Béatrice wordt door verschillende heren het hof gemaakt, zonder dat erg duidelijk wordt wie van hen haar voorkeur heeft. Deze verouderde film, die echter een nostalgische charme heeft, is nu een interessante bron voor de historicus die zich voor de toenmalige gebruiken interesseert. Aardig camerawerk van René Gaveau.

Au bonheur des dames

1943 | Drama, Historische film

Frankrijk 1943. Drama van André Cayatte. Met o.a. Albert Préjean, Michel Simon, Blanchette Brunoy, Juliette Faber en Suzy Prim.

Oprichting van warenhuis voor damesconfectie in midden vorige eeuw leidt tot ondergang van kleine modewinkels. Nichtje van geruïneerde winkelier gaat als verkoopster in warenhuis werken en wordt verliefd op directeur, wat jaloezie van diens geldschietster tot gevolg heeft. Aan roman van Zola ontleend verhaal en acteursprestaties blijven boeiend, al heeft regisseur Cayatte in vroege film nog veel te leren.

Péchés de jeunesse

1941 | Komedie

Frankrijk 1941. Komedie van Maurice Tourneur. Met o.a. Lise Delamare, Harry Baur, Guillaume De Sax, Fred Pasquali en Pierre Bertin.

Monsieur Lacalade (Baur) is het prototype van een grenzenloze ego[KA3]ist. Hij leefde er op los en hield er veel relaties op na. Het kon hem geen zier schelen of zijn vriendinnen in verwachting raakten. Nu is hij oud en zijn dagen zat. Hij voelt zich zeer eenzaam. Hij besluit zijn nakomelingen te gaan navorsen, maar komt van een koude kermis thuis. Edmond Vacheron (Pasquali) denkt dat zijn vader aan het begin van WO I (1914-18) is gestorven en de succesvolle componist Lucien Noblet (Bobillot) heeft uitsluitend oog voor zijn stiefvader aan wie hij veel te danken heeft. Miss Florence (Joyce) maakt hem duidelijk dat haar zoon Fr[KA1]ed[KA1]eric (Buguet) niet van hem is. Lacalade strandt in een weeshuis, waar hij tot inkeer komt, een verloren zoon vindt en zelfs de grote liefde. Deze film, die zijn premi[KA2]ere beleefde onder de Duitse bezetting van Frankrijk in WO II (1939-44), bestaat in feite uit een reeks gebeurtenissen, waardoor de zoektocht van Lacalade bijeen gehouden wordt. Baur is indrukwekkend, maar het moralistische scenario van Albert Valentin is achterhaald en voedt de onwaarachtige mythe dat de Fransen frivool met de liefde zouden omspringen. Het camerawerk is van Armand Thirard. In 1995 heeft Jacques Carrère het geluid hersteld. Laatste film van hoofdrol Baur.

Coralie et Cie

1933 | Komedie

Frankrijk 1933. Komedie van Alberto Cavalcanti. Met o.a. Josette Day, Jeanne Helbing, Héléna Manson, Catherine Hessling en Robert Burnier.

Een couturière in de provincie exploiteert naast haar modesalons ook een gedeelte van haar huis voor romantische ontmoetingen. Paradoxaal genoeg eindigt het stuivertje wisselen in herenigingen van de verschillende echtparen. Cavalcanti heeft dit 'boulevard-verhaal' solide verfilmd. Een klein wereldje wordt half teder, half bitter geschilderd. De film dankt veel aan de goede acteerprestaties en het camerawerk van Léonce-Henri Burel. Gebaseerd op het boek van Hennequin en Valabrègue.