Mary Beth Hurt

Acteur

Mary Beth Hurt is acteur.
Er zijn 24 films gevonden.

Untraceable

2008 | Thriller, Misdaad

Verenigde Staten 2008. Thriller van Gregory Hoblit. Met o.a. Diane Lane, Colin Hanks, Billy Burke, Joseph Cross en Mary Beth Hurt.

Op een website worden live-filmpjes gestreamd van mensen die worden doodgemarteld. Hoe meer bezoekers de site trekt, hoe sneller de slachtoffers eraan gaan. Lane speelt de FBI-agente die moet achterhalen wie dit perverse spelletje in stand houdt, wat haar, zoals de titel al verraadt, niet gemakkelijk af gaat. Een technovariant op de seriemoordenaarformule, routineus maar effectief uitgevoerd, met een bovengemiddeld goede hoofdrolspeelster. De suggestie van een moraal ('in iedereen schuilt een sadist') is in de ranzige context nogal bezopen.

The Dead Girl

2006 | Drama, Thriller, Mysterie

Verenigde Staten 2006. Drama van Karen Moncrieff. Met o.a. Toni Collette, Rose Byrne, Marcia Gay Harden, Mary Beth Hurt en Brittany Murphy.

Een vermoorde prostituee vormt de rode draad in deze reeks vignetten over ongelukkige vrouwen. We volgen de vindster van het lichaam, de lijkschouwer die haar verdwenen zusje denkt te herkennen, de echtgenote van de mogelijke moordenaar, de moeder van het meisje, en ten slotte het slachtoffer zelf. Regisseur/scenarist Moncrieff begon haar carrière als actrice en laat haar indrukwekkende cast schitteren. De originele vertelstructuur is wel problematisch: vijf aparte spanningsbogen, dat vraagt veel van de kijker. En elk verhaal is al even somber.

After Amy

2001 | Drama, Sciencefiction

Verenigde Staten 2001. Drama van Peter Werner. Met o.a. Bridget Fonda, Mary Beth Hurt, Adam LeFevre, Valerie Mahaffey en Philip Bosco.

Nadat Chris en Virginia hun enige kind verliezen door een auto-ongeluk, besluiten ze tot een controversieel experiment waarbij hun omgekomen dochtertje zal worden gekloond. Een verslaggeefster ziet daaer een mooi verhaal in.

Autumn in New York

2000 | Romantisch drama

Verenigde Staten 2000. Romantisch drama van Joan Chen. Met o.a. Richard Gere, Winona Ryder, Anthony LaPaglia, Elaine Stritch en Vera Farmiga.

Ramsjromantiek met Richard Gere als slinkse charmeur en Winona Ryder als ontvankelijk veulen tegen een decor van herfstig New York. Goed voor een Razzie nominatie voor Slechtste Koppel. Gere gaf de schuld aan het belabberde script én aan zijn 'gebrekkige co-acteurs' maar volgens scenarist Allison Burnett zit de balk toch echt in Gere's oog: Richard Gere is 'verwaand' en een 'narcistische gek die bijna iedere film verknalt waarin hij speelt'. En dat kan omdat steracteurs veelal 'script control' hebben. 'De gekken hebben de sleutel van het gesticht,' besluit de verbitterde Burnett.

Bringing Out the Dead

1999 | Drama, Thriller

Verenigde Staten 1999. Drama van Martin Scorsese. Met o.a. Nicolas Cage, Patricia Arquette, John Goodman, Ving Rhames en Tom Sizemore.

Frank Pierce (Nicolas Cage) is een arts die binnen de hectische wereld van de Eerste Hulp steeds moet opboksen tegen de dood. Hij wordt achtervolgd door het verleden en de patiënten die hij niet heeft kunnen redden. Hij heeft kwellende visioenen die zich uiteindelijk toe spitsen op de geest van één vrouw. Een vrouw voor wiens dood Frank zich in het bijzonder verantwoordelijk voelt. Zij bezoekt hem regelmatig en manifesteert zich na enige tijd in de lastige dochter van een man die hij wel heeft kunnen redden. Aan de hand van deze dagelijkse strijd op leven en dood schetst Bringing Out The Dead een meedogenloos beeld van verlossing en uiteindelijk van liefde.

Boys Life 2

1997 | Drama

Verenigde Staten 1997. Drama van Peggy Rajski, Nickolas Perry, Tom DeCerchio en Mark Christopher. Met o.a. Greg Villepique, Edward Seamon, Kent Broadhurst, J.D. Cerna en Mary Beth Hurt.

Frank Pierce (Nicolas Cage) is een arts die binnen de hectische wereld van de Eerste Hulp steeds moet opboksen tegen de dood. Hij wordt achtervolgd door het verleden en de patiënten die hij niet heeft kunnen redden. Hij heeft kwellende visioenen die zich uiteindelijk toe spitsen op de geest van één vrouw. Een vrouw voor wiens dood Frank zich in het bijzonder verantwoordelijk voelt. Zij bezoekt hem regelmatig en manifesteert zich na enige tijd in de lastige dochter van een man die hij wel heeft kunnen redden. Aan de hand van deze dagelijkse strijd op leven en dood schetst Bringing Out The Dead een meedogenloos beeld van verlossing en uiteindelijk van liefde.

Affliction

1997 | Thriller, Drama

Verenigde Staten 1997. Thriller van Paul Schrader. Met o.a. Nick Nolte, Sissy Spacek, James Coburn, Willem Dafoe en Mary Beth Hurt.

Paul Schrader (scenarist van onder meer Taxi driver en Raging Bull) is een meester in de ontleding van de kronkelige diepten van de menselijke (zeg maar mannelijke) psyche. In het geval van Affliction, naar een boek van Russell Banks, levert dat zijn meest gebalanceerde, ontroerendste film als regisseur op. Tegen de achtergrond van een door sneeuw verstild stadje in New Hampshire zijn we getuige van de emotionele neergang van sheriff Wade Whitehouse (Nolte), die een dodelijk jachtongeluk onderzoekt maar ondertussen zelf hardhandig met zijn verleden wordt geconfronteerd. Is Nolte een fysiek imposante man, voor de rol van Wade's vader moest Schrader op zoek naar een acteur die Nolte een klein bang kind zou kunnen doen lijken. Het werd James Coburn, te vaak voor oppervlakkig werk ingezet maar ditmaal onvergetelijk als een ijzingwekkende, van frustratie kokende alcoholist. Beide acteurs werden genomineerd voor een Oscar. Alleen Coburn kreeg het beeldje.

From The Journals Of Jean Seberg

1995 | Drama, Biografie, Documentaire

Verenigde Staten 1995. Drama van Mark Rappaport. Met o.a. Mary Beth Hurt en Marie Beth Hurt.

Jean Seberg (in de gestalte van Hurt) haalt herinneringen op. Ze bekritiseert haar eigen vertolking in SAINT JOAN (1957), die door heel wat cinefielen en fans van het eerste uur inderdaad om h[KA1]a[KA1]ar spel als flop wordt beschouwd. Ze vergelijkt zichzelf met actrices als Marilyn Monroe en Greta Garbo en vraagt zich af wat Otto Preminger (die SAINT JOAN draaide) eigenlijk in haar zag toen hij haar op zeventien-jarige leeftijd uit meer dan duizend kandidates koos. Ze praat over de vloek die rust op de actrices die de rol van Jeanne d`Arc gespeeld hebben: Ren[KA1]ee Falconetti werd een sensatie in LA PASSION DE JEANNE D`ARC (1927) en verdween daarna in de vergetelheid; en Ingrid Bergman die na de titelrol in JOAN OF ARC (1947) een relatie begon met Roberto Rossellini (ze trouwden in 1950), speelde pas zeven jaar later (in 1954) met ANASTASIA weer in een Amerikaanse film. Na de commerci[KA3]ele mislukking van SAINT JOAN gaf Preminger Seberg nog een kans in BONJOUR TRISTESSE, die veel beter ontvangen werd, maar het was Deborah Kerr die schitterde. Na deze twee zwakke rollen zag het er naar uit dat ze als negentien-jarige has-been was, maar toen haalde Jean-Luc Godard haar naar Frankrijk en ze werd wereldberoemd door diens debuutfilm [KA2]A BOUT DE SOUFFLE (1960); ze speelde de rol van haar leven. Erkenning in Amerika kwam met LILITH (1964) van Robert Rossen. Evenals de twee actrices die ze het meest bewonderde, Jane Fonda en Vanessa Redgrave, begon ze zich met politiek te bemoeien: ze steunde de strijd van de Black Panthers, met als gevolg dat ze door de FBI en de CIA werd lastig gevallen. Ze praat ook over haar liefdesleven, vier huwelijken, waarvan drie met regisseurs die haar in hun middelmatige films lieten spelen. Deze rolprent is een origineel concept voor een biopic; hij is doorspekt met fragmenten uit Sebergs films. Hurt portretteert op levendige wijze een ongelukkige Seberg, wier leven op 41-jarige leeftijd in 1979 tragisch eindigde (een overdosis aan barbituraten, waarschijnlijk zelfmoord). Het scenario van Rappaport komt over als capita selecta uit het (fictieve) dagboek van Seberg. De montage is van Egon Kirincic en het camerawerk is van Mark Daniels.

Shimmer

1994 | Familiefilm, Drama

Verenigde Staten 1994. Familiefilm van John Hanson. Met o.a. Marcus Klemp, Elijah Shepard en Mary Beth Hurt.

VV.

Six Degrees of Separation

1993 | Drama

Verenigde Staten 1993. Drama van Fred Schepisi. Met o.a. Donald Sutherland, Stockard Channing, Will Smith, Ian McKellen en Mary Beth Hurt.

Verfilming van het gelijknamige toneelstuk biedt sterke dialogen en fascinerende psychologie. Echtpaar (Sutherland en Channing) woont in een sjiek appartement aan Fifth Avenue en behoort daarmee tot de elite van New York. Als ze op een avond een Zuid-Afrikaanse miljonair te gast hebben, klopt een bloedende man (Smith) op de deur, die beweert een studievriend van hun kinderen te zijn. Het echtpaar en hun gast laten zich door de geraffineerde oplichter overtuigen en bieden hem zelfs een logeerbed aan. Smith (Men in Black) laat zien dat hij iets meer kan dan oppervlakkige types spelen, met zijn vertolking van de homoseksuele, onzekere zwendelaar.

My Boyfriend's Back

1993 | Horror, Komedie, Familiefilm

Verenigde Staten 1993. Horror van Bob Balaban. Met o.a. Bob Dishy, Paul Dooley, Mary Beth Hurt, Cloris Leachman en Austin Pendleton.

Johnny is al sinds zijn kindertijd smoorverliefd op Missy, maar durfde haar nooit te vragen. Alles wat hij in het werk stelt om indruk te maken, mislukt. Na zijn fiasco's met Friday the 13th probeerde producent Sean S. Cunningham de markt te veroveren met een griezelkomedie voor argeloze tieners, maar het resultaat is van zo'n een laag peil dat de doelgroep er niet warm voor loopt.

Light Sleeper

1991 | Thriller, Drama

Verenigde Staten 1991. Thriller van Paul Schrader. Met o.a. Susan Sarandon, Dana Delany, David Clennon, Mary Beth Hurt en Victor Garber.

Drugskoerier Dafoe ziet op zijn veertigste geen toekomst meer, vooral omdat opdrachtgeefster Ann (Sarandon) heeft aangekondigd dat zij met de drugshandel zal ophouden. Hij zoekt naar een houvast, meent dat te vinden in zijn vroegere verloofde die hij toevallig weer ontmoet, en als zij in de drugs-scene gedood wordt, gaat hij door de rooie. Hij schiet een stelletje tuig neer, komt in de gevangenis, maar er is licht aan het eind van de tunnel. Wat mat en traag, echter eerlijke studie van een deerniswekkend milieu. Schrader voelt zich wel meer aangetrokken tot de schaduwkanten van het leven. Verrassing is Sarandon als keiharde drugsdealer.

Defenseless

1991 | Mysterie, Thriller

Verenigde Staten 1991. Mysterie van Martin Campbell. Met o.a. Barbara Hershey, Sam Shepard, Mary Beth Hurt, J.T. Walsh en Kellie Overbey.

Een aantrekkelijke advocate (Hershey) heeft een affaire met een cli[KA3]ent, een zakenman (Walsh), die aanvankelijk verzwijgt dat hij getrouwd is. Ze komt erachter dat hij met haar kamergenote (Hurt) uit haar studententijd gehuwd is en dat ze een dochter (Overbey) hebben. Als zij voor een dinertje bij haar minnaar wordt uitgenodigd, krijgt het echtpaar onenigheid en zij vertrekt. Later blijkt dat haar vriend vermoord is en zij wordt aangezocht om haar voormalige kamergenote te verdedigen, die van moord beschuldigd wordt. Een politieman (Shepard) die een hekel aan vrouwen heeft, probeert iedereen erbij te lappen, terwijl er in werkelijkheid een enge killer aan het werk is. Wie over het onlogische script van James Hicks en Jeff Burkhart heenstapt, kan genieten van een aardige en spannende film, waarin goed gespeeld wordt door de hoofdrollen en die mooi gefotografeerd is door Phil Meheux. De film lag twee jaar op de plank voordat hij geruisloos werd uitgebracht.

Slaves of New York

1989 | Drama

Verenigde Staten 1989. Drama van James Ivory. Met o.a. Bernadette Peters, Adam Coleman Howard, Chris Sarandon, Mary Beth Hurt en Nick Corri.

Verknoeide verfilming van de succesvolle verhalenbundel van Tama Janowitz over de ultrahippe bewoners van het New Yorkse kunstwereldje. Peters lijkt met al haar talent volledig ongeschikt voor de hoofdrol in deze film. Ze is te intelligent om bijna de hele film door haar vriendje (Howard) vernederd te worden. Te lang en te vaag. Janowitz (die de rol van Abby speelt) schreef het scenario.

Parents

1989 | Horror, Komedie

Verenigde Staten 1989. Horror van Bob Balaban. Met o.a. Randy Quaid, Mary Beth Hurt, Sandy Dennis, Bryan Madorsky en Juno Mills-Cockell.

Inktzwarte humor vermengt zich met horror in de jaren 1950- 60, wanneer een jongen zich bezorgd afvraagt waar zijn uiterst conformistische ouders al dat vlees vandaan halen dat ze steeds eten... en wat er in de kelder aan de hand is. Goed geacteerd maar een dun verhaaltje; de goede visuele stijl en de vermakelijke vormgeving kunnen het geheel niet drijvende houden. Regiedebuut van acteur Balaban. Scenario van Christopher Hawthorne.

Baby Girl Scott

1987 | Drama

Verenigde Staten 1987. Drama van John Korty. Met o.a. John Lithgow, Mary Beth Hurt, Linda Kelsey, Ronny Cox en Mimi Kennedy.

Een vrouw bevalt drie maanden te vroeg van haar baby, die daardoor nauwelijks levensvatbaar is. De echtgenoot tekent, gehaast en niets vermoedend, enige papieren die de artsen een vrijbrief geven voor iedere medische behandeling en de ouders het beslissingsrecht ontnemen. De kosten rijzen torenhoog, evenals de geestelijke druk, veroorzaakt door het feit dat ze niet zelf uit kunnen maken wat het beste is voor hun kind. Sterk spel van Lithgow en Hurt in deze tv-film die de ethische vraag opwerpt hoe ver artsen mogen gaan in een dergelijk geval.

D.A.R.Y.L.

1985 | Komedie, Sciencefiction

Verenigde Staten 1985. Komedie van Simon Wincer. Met o.a. Mary Beth Hurt, Michael McKean, Barret Oliver, Kathryn Walker en Colleen Camp.

Een kinderloos stel adopteert een jongen, die lijdt aan geheugenverlies. Het kind blijkt in alles perfect te zijn, tot ontdekt wordt dat hij in feite een robot is. Hij wordt opgeëist door de adoptiegevers, want het leger, de opdrachtgever achter de schermen, wil het programma schrappen. Sommers, die het project leidt, weigert de robot, die steeds meer menselijke trekjes vertoont, te vernietigen en laat hem ontsnappen in een spectaculaire climax. Een verrukkelijke SF- film, met uitstekende speciale effecten, naar een scenario van David Ambrose, Allan Scott en Jeffrey Ellis. Oliver als de jongen is een echte hartedief. De fotografie was in handen van Frank Watts. Een film die je met het hele gezin kunt bekijken.

D.A.R.Y.L

1985 | Sciencefiction, Drama, Avonturenfilm

Verenigde Staten/Verenigd Koninkrijk 1985. Sciencefiction van Simon Wincer. Met o.a. Kathryn Walker, Michael McKean, Josef Sommer, Colleen Camp en Steve Ryan.

Ouders Michael McKean en Mary Beth Hurt adopteren in deze sci-fi een jongen met geheugenverlies, Daryl genaamd, en missen vervolgens heel wat signalen voordat ze doorhebben dat de jongen een robot is en dat Daryl afgeleid is van Data Analyzing Robot Youth Lifeform. De overheid wil Daryl en iedereen die van hem afweet doen verdwijnen. Een prettige sf-film, met uitstekende speciale effecten, naar een scenario van David Ambrose, Allan Scott en Jeffrey Ellis. Barry Oliver doet het uitstekend in de titelrol. De fotografie was in handen van Frank Watts.

Compromising Positions

1985 | Drama, Komedie, Thriller

Verenigde Staten 1985. Drama van Frank Perry. Met o.a. Susan Sarandon, Raul Julia, Edward Herrmann, Judith Ivey en Mary Beth Hurt.

Een huisvrouw raakt gefascineerd door de moord op een lokale tandarts die (zo blijkt) ook een ongelooflijke vrouwenversierder was. Zolang de film zich beperkt tot zwarte komedie, is hij scherp en geestig, maar de andere elementen (mannelijk superioriteitsgevoel, geheimzinnigheid, romantiek) zijn niet erg geslaagd. Ivey zorgt voor de mooiste scènes als de bijtend sarcastische vriendin van Sarandon. Het scenario is van Susan Isaacs, naar haar eigen roman.

The World According to Garp

1982 | Drama, Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1982. Drama van George Roy Hill. Met o.a. Robin Williams, Glenn Close, John Lithgow, Mary Beth Hurt en Hume Cronyn.

Sterkste punt van deze rechtlijnige verfilming van John Irvings gelijknamige bestseller is ongetwijfeld John Lithgow, die hier een goedaardige transseksuele ex-American football-speler vertolkt. Deze tragikomedie volgt het leven van Garp (Williams), die slechts een gelukkig gezinnetje wenst, maar wiens leven voortdurend door rampspoed wordt geteisterd. Zijn moeder is verpleegster Jenny (Close), die na publicatie van haar autobiografie tot haar eigen verbazing een spreekbuis voor de feministische beweging wordt. Irvings omstreden visie op, en portret van hardvochtige feministen die uit solidariteit met een verkrachtingslachtoffer hun tong uitsnijden, wordt in de film nogal gesimplificeerd weergegeven. Lithgow en Close ontvingen Oscarnominaties.

A Change of Seasons

1980 | Drama, Romantiek, Komedie

Verenigde Staten 1980. Drama van Richard Lang. Met o.a. Shirley MacLaine, Anthony Hopkins, Bo Derek, Michael Brandon en Mary Beth Hurt.

MacLaine is over haar toeren als ze ontdekt dat haar echtgenoot, professor Hopkins, een relatie heeft met een van zijn studenten, de wulpse Derek. Terwijl Hopkins in gezelschap van zijn jonge minnares op studiereis is naar Montreal, ontmoet ze de knappe jongere Brandon. Het is liefde op het eerste zicht. Het viertal reageert volwassen op de situatie en besluit samen een weekend naar hun buitenhuis te gaan. Komisch opgevat melodrama over amoureuze betrekkingen van mensen van middelbare leeftijd, die op zoek zijn naar nieuwe vrijheid en afwisseling in hun eentonige leven. Het scenario van Erich & Fred Segal en Ronni Kern maakt niet optimaal gebruik van het talent van de twee hoofdrolspelers, die zich duidelijk moesten inhouden om hun jongere collega's ook aan bod te laten komen. Goede fotografie van Philip Lathrop. Swingende score van Henry Mancini.

Head Over Heels

1979 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1979. Komedie van Joan Micklin Silver. Met o.a. John Heard, Mary Beth Hurt, Peter Riegert, Kenneth McMillan en Gloria Grahame.

Eenvoudig verhaal over de obsessie van Heard om zijn vroegere vriendin Hurt terug te winnen; het soort film dat alleen maar persoonlijke reacties veroorzaakt - het charmeert of het verveelt je. Gebaseerd op de roman Chilly Scenes of Winter van Ann Beattie. De film werd opnieuw onder die titel uitgebracht met een lengte van 93m. Onze Toots Thielemans is op het soundtrack te horen.

Chilly Scenes Of Winter

1979 |

1979. Joan Micklin Silver. Met o.a. Ann Beattie, Peter Riegert, Mary Beth Hurt, Kenneth McMillan en Gloria Grahame.

Eenvoudig verhaal over de obsessie van Heard om zijn vroegere vriendin Hurt terug te winnen; het soort film dat alleen maar persoonlijke reacties veroorzaakt - het charmeert of het verveelt je. Gebaseerd op de roman Chilly Scenes of Winter van Ann Beattie. De film werd opnieuw onder die titel uitgebracht met een lengte van 93m. Onze Toots Thielemans is op het soundtrack te horen.

Interiors

1978 | Drama

Verenigde Staten 1978. Drama van Woody Allen. Met o.a. Kristin Griffith, Mary Beth Hurt, Diane Keaton, Geraldine Page en E.G. Marshall.

Drie welgestelde en creatieve New Yorkse zussen krijgen het zwaar te verduren nadat hun fijnbesnaarde moeder door vader wordt verlaten voor een volkse vrouw. Mary Beth Hurt ontroert in de rol van de dochter die het meest wordt geraakt door het pathetische verval van haar moeder (Geraldine Page). Regisseur en scenarist Woody Allen (1935, New York) bracht de cerebrale materie met een zuigende urgentie, conform de Ingmar Bergman-filmtaal die hij eerder ridiculiseerde in bijvoorbeeld Love and Death (1975). De kritieken waren terecht lovend, variërend van 'majestueus' tot 'verbluffend'. Een taai en somber werk met verluchting in de marges.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Mary Beth Hurt op televisie komt.

Reageer