Félix Monti: camera.
Er zijn 15 films gevonden.

Ultimo Tango

2015 | Documentaire, Muziek

Argentinië​/​​Duitsland 2015. Documentaire van German Kral. Met o.a. Juan Carlos Copes en María Nieves Rego.

Documentaire over het beroemde danspaar María Nieves Rego en Juan Carlos Copes en hun liefde voor de tango en voor elkaar. María Nieves Rego (81) en Juan Carlos Copes (84) ontmoetten elkaar toen ze 14 en 17 waren en ze dansten bijna vijftig jaar samen. Ze gingen door meerdere pijnlijke scheidingen, maar keerden telkens naar elkaar terug. Nu vertellen ze hun verhaal aan een groep jonge tangodansers en choreografen uit Buenos Aires.

Underdogs

2013 | Animatie

Spanje​/​​Argentinië 2013. Animatie van Juan José Campanella.

De duurste film ooit geproduceerd in Argentinië gaat over Amadeo, een jongen die helemaal gek is van tafelvoetbal. Als volwassene wordt hij opnieuw geconfronteerd met zijn grote rivaal aan de andere kant van de tafel. Goedgemaakte, spitsvondige animatiefilm vol langneuzige personages en snelle grapjes charmeert ook door z'n knipogen naar filmklassiekers (2001: A Space Odyssey, Apocalypse Now). Kaskraker viel in eigen land en Spanje in de prijzen. Regisseur Campanella won eerder een Oscar voor beste niet-Engelstalige film voor El secreto de sus ojos.

El secreto de sus ojos

2009 | Thriller, Misdaad, Drama

Argentinië​/​​Spanje 2009. Thriller van Juan José Campanella. Met o.a. Ricardo Darín, Soledad Villamil, Pablo Rago, Javier Godino en Guillermo Francella.

Combinatie van stijlvolle thriller en liefdesdrama over een officier van justitie die blijft denken aan een gruwelijke, onopgeloste verkrachting en moord van decennia terug. Hij besluit zijn ideeën over de zaak op papier te zetten. El secreto de sus ojos versloeg bij de Oscar voor beste buitenlandse film tot ieders verrassing grote favorieten Das weisse Band en Un prophète, maar na het zien van de Argentijnse film kan je niet anders concluderen dan dat het een waardige winnaar is.

La niña santa

2004 | Drama

Argentinië​/​​Italië​/​​Nederland​/​​Spanje 2004. Drama van Lucrecia Martel. Met o.a. María Alche, Mercedes Morán, Carlos Belloso en Alejandro Urdapilleta.

De Argentijnse filmmaakster Lucrecia Martel maakte een droomdebuut met La ciénaga, een mentaliteitsgeschiedenis over het morele faillissement van de Argentijnse bovenklasse. In La niña santa voert Martel opnieuw gesneefde mensenlevens op. De 16-jarige Amalia belijdt het katholicisme op fanatieke wijze, en tegelijk worstelt ze met ontluikende seksuele gevoelens. Haar leven komt onder druk te staan nadat ze op straat wordt aangerand door de gerespecteerde KNO-arts Jano. Martel haalt van alles overhoop, en ook weer niet. Zij toont in deze suggestieve, beeldschone film de strijd van de personages om iets van het leven te maken als een soort terzijdes, als gebeurtenissen die geen nadruk behoeven.

Assassination Tango

2002 |

2002. Robert Duvall. Met o.a. Robert Duvall, Rubén Blades, Kathy Baker en Luciana Pedraza.

Een huurmoordenaar op leeftijd begint aan zijn laatste opdracht om zich daarna terug te trekken met zijn vriendin en haar dochter.

O Auto da Compadecida

2001 | Komedie, Fantasy

Brazilië 2001. Komedie van Guel Arraes. Met o.a. Selton Mello, Luis Melo, Mauricio Gonçalves, Fernanda Montenegro en Matheus Nachtergaele.

In Brazilië was deze theaterbewerking, gebaseerd op folkloristische vertellingen, een enorm succes. João en Chicó zijn twee handige jongens die met list en bedrog aan hun armzalige bestaan proberen te ontsnappen. Wanneer João omkomt moet hij zich in het hiernamaals verantwoorden. In deze vrolijke, geestige avonturenfilm valt vooral de in eigen land geliefde Matheus Nachtergaele (Belgische voorouders) op. Oplettende kijkers kennen hem van Cidade de Deus en van het aandoenlijke drama Central do Brasil. De hoofdrolspeelster uit die film, de voor een Oscar genomineerde Fernanda Montenegro, speelt hier de Heilige Maagd die João probeert te overtuigen van zijn goede intenties.

Bela Donna

1998 | Romantisch drama

Verenigde Staten​/​​Brazilië 1998. Romantisch drama van Fábio Barreto. Met o.a. Natasha Henstridge, Eduardo Moscovis, Andrew McCarthy, Odilon Wagner en Sophie Ward.

In de tweede helft van de jaren 1930 gaat een Britse ingenieur, Frank, met zijn oogverblindende vrouw Donna naar Brazilië vanwege het opkomende fascisme in Europa. Terwijl Frank naar olie boort, verveelt Donna zich totdat ze de knappe visser Nô ontmoet en een affaire begint die ze nauwelijks geheim houden. Als Frank er lucht van krijgt, engageert hij een potige jongen, die Nô eens flink de stuipen op het lijf moet jagen.

O que é isso, companheiro?

1997 | Biografie, Thriller

Brazilië​/​​Verenigde Staten 1997. Biografie van Bruno Barreto. Met o.a. Alan Arkin, Pedro Cardoso, Fernanda Torres, Luiz Fernando Guimarães en Cláudia Abreu.

In 1969 vocht de Braziliaanse journalist Fernando Gabeira als lid van de militante verzetsgroep MR-8 tegen het militaire regime in zijn land. Als pressiemiddel ontvoerde de groep onder andere de Amerikaanse ambassadeur Charles Burke Elbrick. Tien jaar later schreef Gabeira het boek `O que é isso, companheiro?´ (What´s up, comrade?) waarop regisseur Baretto zijn film losjes baseerde. Baretto wilde geen 'zwart-wit' film maken die 'de wereld indeelt in goed en slecht, slachtoffer en dader', maar een film over 'de angst, hoop en spanning van mensen in een bepaalde periode'. Ook de folteraars kunnen rekenen op zijn inlevingsvermogen wat niet overal in Brazilië met gejuich werd ontvangen. Vera Magalhaes, de enige vrouwelijke kidnapper, klaagde dat het verzet is afgeschilderd als `stommelingen, bijna barbaren, terwijl de folteraar is vermenselijkt´. Gabeira zelf wilde geen invloed op het scenario maar vond het achteraf een waardige afspiegeling van de gebeurtenissen. Tegenwoordig is hij parlementariër voor de Groene partij in thuisland Brazilië.

De amor y de sombra

1994 | Romantiek, Drama

Spanje​/​​Argentinië 1994. Romantiek van Betty Kaplan en Betty Kaplan. Met o.a. Jennifer Connelly, Antonio Banderas, Stefania Sandrelli, Patricio Contreras en Diego Wallraff.

Chili na de dood van Salvador Allende in 1973; het land zucht onder het juk van de militaire junta van generaal Pinochet. Irene Beltran komt uit een beschermd milieu en beseft nauwelijks wat er zich afspeelt. Er werkt eigenlijk niets in de film, zelfs de twee hoofdpersonages lopen er wat verloren bij.

Di questo non si parla

1993 | Drama

Argentinië​/​​Italië 1993. Drama van Maria Luisa Bemberg. Met o.a. Marcello Mastroianni, Luisina Brando, Alejandra Podesta, Betiana Blum en Roberto Carnaghi.

Een hartstochtelijk, excentriek en ongeloofwaardig liefdesverhaal, dat zich afspeelt in een kleine Argentijnse stad in de jaren 1920-30. Charlotte (Brando) is intelligent en gecultiveerd maar ze heeft een groeistoornis. Haar moeder is een weduwe die weigert de realiteit van het lichamelijke gebrek van haar dochter te aanvaarden. Ze voedt haar op in een ogenschijnlijk normale omgeving. Als anderen Charlotte's lengte aankaarten, snoert ze hen de mond met haar vastbesloten houding en dreigende toon. In deze beschermde sfeer kan Charlotte ongestoord volwassen worden. Ze wordt zelfs verliefd op een rijpere man van Italiaans-Argentijnse komaf, een gaucho met een geheimzinnig verleden. Hun romance is evenmin bespreekbaar; rond deze oprechte liefde houdt de bourgeois-hypocrisie stand. Een lief verhaaltje, voorzien van een slecht scenario en ondermaats geregisseerd. Naar een verhaal van Julio Llinas door Bemberg en Jorge Goldenberg tot scenario bewerkt. Camerawerk van Felix Monti.

El viaje

1992 | Film noir, Drama

Argentinië​/​​Frankrijk 1992. Film noir van Fernando E. Solanas. Met o.a. Walter Quiroz, Soledad Alfaro, Ricardo Bartis, Cristina Becerra en Dominique Sanda.

Ushuaia dat in Argentini[KA3]e aan de Chileense grens ligt, geldt als de meest zuidelijk gelegen stad ter wereld. De zeventien-jarige Martin (Quiroz), die daar met zijn moeder (Sanda) en zijn stiefvader woont, ziet zijn jonge leventje een beetje in een puinhoop veranderen: een vriend verhuist en de zwangerschap van zijn vriendin (Becerra) raakt onderbroken. Hij besluit per fiets zijn vader, een hard-werkende anthropoloog, die ergens in Brazilië woont, te gaan opzoeken. Een te lang Wim Wendersachtig epos over onderdrukte Indianenstammen, het bedreigde Latijns-Amerikaanse milieu en een satire op de Zuid- Amerikaanse maatschappij. Het scenario van deze documentaire- achtige film is van regisseur Solanas hoogst persoonlijk. Camerawerk van Felix Monti. Op het festival van Cannes dat jaar bekroond met de Grand Prix Technique.

Yo, la peor de todas

1990 | Historische film, Biografie, Drama

Frankrijk​/​​Argentinië 1990. Historische film van Maria Luisa Bemberg. Met o.a. Assumpta Serna, Dominique Sanda, Héctor Alterio, Lautaro Murúa en Alberto Segado.

De verfilming van het boek van Nobelprijswinnaar Octavio Paz [KL]Juana In[KA1]es de la Cruz[KLE] over het leven van de beeldschone non, die het klooster inging om zich aan wetenschappelijke arbeid te kunnen wijden, terwijl de Spaanse vice-koning (Alterio) haar het hof probeerde te maken. In de 17e eeuw was het echter ongehoord dat vrouwen intelligent zouden kunnen zijn, laat staan zich met wetenschap zouden kunnen inlaten en de aartsbisschop van Mexico (Caicedo) zorgde er dan ook voor dat zij door de Inquisitie werd berecht. Vernederd en uitgeblust na twee jaar procesvoering overleed zij op 44-jarige leeftijd. Ten opzichte van de historische roman heeft de film zich beperkt tot de figuur Juana Inés, gespeeld door Serna, maar het is een boeiend verslag en een representatief voorbeeld van de Zuid- Amerikaanse cinema.

Old Gringo

1989 | Avonturenfilm, Western, Drama

Verenigde Staten 1989. Avonturenfilm van Luis Puenzo. Met o.a. Jane Fonda, Gregory Peck, Jimmy Smits, Patricio Contreras en Jenny Gago.

In 1913 woont het brave burgervrouwtje Fonda een lezing bij van de oude verbitterde schrijver Ambrose Bierce (Peck). Ze raakt onder de indruk van de woorden van de anarchist en ze besluit met haar routineuze leven te breken en naar Mexico te vertrekken. Ze vindt een job als priv[KA1]elerares bij een rijke familie en maakt kennis met een generaal van de opstandige Pancho Villa (Smits). Ook Peck duikt hier op, als lid van het rebellenleger. Traag verlopende, maar fascinerend vertelde, fantasie over de verdwijning van Bierce. Het scenario van Puenzo en Aida Bortnik is gebaseerd op de roman Gringo Viejo van Carlos Fuentes. Het sublieme spel van de hoofdrollen maakt de film tot een boeiende ervaring. Gevoelige fotografie, met oog voor detail, van Felix Monti.

Tangos, el exilio de Gardel

1985 | Drama, Muziek

Frankrijk​/​​Argentinië 1985. Drama van Fernando E. Solanas. Met o.a. Miguel Ángel Solá, Philippe Léotard en Marie Laforêt.

In 1913 woont het brave burgervrouwtje Fonda een lezing bij van de oude verbitterde schrijver Ambrose Bierce (Peck). Ze raakt onder de indruk van de woorden van de anarchist en ze besluit met haar routineuze leven te breken en naar Mexico te vertrekken. Ze vindt een job als priv[KA1]elerares bij een rijke familie en maakt kennis met een generaal van de opstandige Pancho Villa (Smits). Ook Peck duikt hier op, als lid van het rebellenleger. Traag verlopende, maar fascinerend vertelde, fantasie over de verdwijning van Bierce. Het scenario van Puenzo en Aida Bortnik is gebaseerd op de roman Gringo Viejo van Carlos Fuentes. Het sublieme spel van de hoofdrollen maakt de film tot een boeiende ervaring. Gevoelige fotografie, met oog voor detail, van Felix Monti.

La historia oficial

1985 | Drama

Argentinië 1985. Drama van Luis Puenzo en Argentina Puenzo. Met o.a. Héctor Alterio, Norma Aleandro, Chela Ruiz, Chunchuna Villafane en Analia Castro.

Een vaardig gemaakt drama dat speelt in de tijd van het generaalsregime in Argentini[KA3]e; met de titel wordt bedoeld dat de offici[KA3]ele geschiedschrijving vals is, en dat de officieuze aan de hand van kleine drama`s, juist is. Centraal in deze boeiende film staat een echtpaar (zij is geschiedenislerares Aleandro, die geen oog heeft voor de werkelijkheid en hij (Alterio) werkt bij een bedrijf dat profiteert van de corruptie) met een aangenomen kind (Castro), waarvan zij langzaam maar zeker doorkrijgen dat het de dochter moet zijn van een der vele vermiste ouders. Bekroond in Cannes met een Gouden Palm voor Norma Aleandro. Scenario van Aida Bortnik en Luis Puenzo. Sobere en passende fotografie van Felix Monti. Ook bekend als DESAPARECIDOS.