Peter Kreuder: cast en muziek.
Er zijn 33 films gevonden.

Ihr erstes Rendezvous

1955 | Romantiek

Duitsland​/​​Oostenrijk 1955. Romantiek van Axel von Ambesser. Met o.a. Adrian Hoven, Nicole Heesters, Paul Dahlke, Karl Schönböck en Erika von Thellmann.

Professor in de literatuur Martin (Dahlke) heeft een correspondentievriendin, Christa (Heesters), die hij nooit heeft gezien. Ze willen elkaar wel eens ontmoeten. Het wordt voor beiden een teleurstelling. Professor Martin reageert snel, nog voordat Christa het zich realiseert. Martin is een heer van een zekere leeftijd, die geen jong ding van zeventien had verwacht. Hij zegt dat hij inplaats van zijn neef Rolf (Hoven) is gekomen, omdat die verhinderd was. Als hij haar aan Rolf voorstelt, is het liefde op het eerste gezicht maar dan wordt Martin jaloers... Oppervlakkige remake van PREMIER RENDEZ-VOUS uit 1941 van Henri Decoin, die heel wat beter was. Scenarioschrijvers Max Colpet en regisseur Von Ambesser keerden overigens de invalshoek van de oorspronkelijke film om, maar dat mocht niet baten. Camerawerk van Willi Sohm. De jonge Heesters kreeg kort na deze film een ernstig auto-ongeluk, wat haar verdere carrière schaadde.

Die Mücke

1954 |

Duitsland 1954. Walter Reisch. Met o.a. Hilde Krahl, Gustav Knuth, Margot Hielscher, Bernhard Wicki en Walter Janssen.

Krahl is de spionne 'Mücke' die een illegale wapenhandelaar op het spoor is. De man blijkt een vroegere vriend. Wat is plicht? Wat is vriendschap? Maar ook in Duitsland anno 1954 gaat plicht nog steeds voor alles, want een compromis kost Die Mücke bijna haar leven.

Der erste Kuß

1954 | Komedie, Romantiek, Familiefilm

Oostenrijk​/​​Duitsland 1954. Komedie van Erik Ode. Met o.a. Hans Nielsen, Isa Günther, Jutta Günther, Adrienne Gessner en Erich Auer.

Een tegenwoordig ongenietbare romantische komedie voor bakvisjes (ook die kreet gaat niet meer op!). Een tweeling uit Salzburg, Helga en Gretel (Isa en Jutta G[KA3]unther in die volgorde) wisselt elkaar af nadat Helga middels een verstuikt voetje Paul Merleth (Auer), een piloot uit M[KA3]unchen heeft leren kennen en ieder hun eerste kus - een hete - van deze koene ridder krijgt. Ze stellen beiden vast dat hij in werkelijkheid alleen maar houdt van zijn verloofde (ook al zo uit de tijd!) met wie hij gebrouilleerd (ook al zo`n belegen uitdrukking) was. Jonge meiden van nu houden toch wel van iets veel ruigers. Toentertijd leuk gespeeld en uitstekend gericht op de (toenmalige) doelgroep. Thans onbenullig en geheel onverkoopbaar! Scenario van Juliane Kay en Aldo von Pinelli. Gedegen camerawerk van Richard Angst. Tam deuntje van Peter Kreuder.

Das Stahltier

1954 | Documentaire, Historische film

Duitsland 1954. Documentaire van Willy Zielke. Met o.a. Aribert Mog en Laiendarsteller.

Jonge spoorweg-ingenieur Mog raakt bevriend met een aantal baanwerkers. Hij vertelt hun over de geschiedenis van de trein. Deze film uit 1935 is een documentaire met gespeelde sc[KA2]enes, gemaakt naar aanleiding van het eeuwfeest van de eerste Duitse spoorwegverbinding, tussen N[KA3]urnberg en F[KA3]urth. Bij het maken van de film heeft de experimentele filmer Willy Zielke zeer bijzondere filmtechnische middelen gebruikt. Het resultaat was een avant-garde film naar Franse en Russische voorbeelden. De film werd in 1935 dan ook prompt verboden als zijnde `schadelijk voor het aanzien van Duitsland`. Pas in 1954 ging de film in premi[KA2]ere. Jammer genoeg worden de rollen door amateurs (behalve Mog dan) vertolkt, zodat de gespeelde scènes nogal dilettantistisch aandoen.

Das Mädchen aus Paris

1954 | Komedie

Duitsland 1954. Komedie van Franz Seitz. Met o.a. Etchika Choureau, Erich Schellow, Anneliese Kaplan, John van Dreelen en Oliver Hassencamp.

Een flauwe komedie met een vergezocht scenario, die alleen nog maar met enig begrip bekeken kan worden als men het tijdsbeeld van het Frans-Duitse vriendschapsverdrag dat De Gaulle en Adenhauer sloten, erbij betrekt: twee oude studievrienden, een Duitse fabrikant van blaasinstrumenten en zijn Franse makker van toen ontmoeten elkaar weer op een kunstveiling in München en ze besluiten dat resp. hun zoon en dochter maar moeten trouwen. Als de kinderen elkaar op Duitse bodem ontmoeten lukt dat bijna, tot een voormalig vriendje van het Franse meisje roet in het eten gooit. Welaan, de vaders zetten alle zeilen bij en dankzij de Frans-Duitse samenwerking lukt het. Wat een euforie en opportunisme van toen. Thans hooguit lachwekkend. Een onzin-film.

So ein Affentheater

1953 | Komedie, Romantiek

Duitsland 1953. Komedie van Erik Ode. Met o.a. Joachim Brennecke, Josefine Kipper, Heli Finkenzeller, Erika von Thellman en Maria Sebalt.

Een tamme, gedateerde klucht rond misverstanden, verwisselde persoonlijkheden en een ontluikende romance tussen een leuke schoonheidsspecialiste en een jonge werkloze chemicus, die van zijn oom (een circusdirecteur) een chimpansee erft en daarmee het brave familiepension waar zij wonen, op stelten zet. Onbeduidend. Er zijn ook versies van 80m en 90m.

Liebeskrieg nach Noten

1953 | Komedie, Muziek

Duitsland 1953. Komedie van Karl Hartl. Met o.a. Johannes Heesters, Marte Harell, Paul Kemp, Ingrid Pan en Per Schmidt.

Een popmuzikant en een lerares klassieke muziek vinden elkaar ten lange leste, als ze ontdekt hebben dat de muziek van de ander toch best acceptabel is. Een schamel muzikaal blijspelletje, waar tussen de liedjes door krampachtig gezocht wordt naar wat handeling.

Arlette erobert Paris

1953 | Muziek, Komedie

Duitsland 1953. Muziek van Victor Tourjansky. Met o.a. Johanna Matz, Karlheinz Böhm, Paul Dahlke en Peer Schmidt.

Buitenechtelijke dochter van een Franse minister wil in Parijs carrière maken als zangeresje. Door een persoonsverwisseling wordt alles nog ingewikkelder wanneer haar vader een schandaal probeert te voorkomen. Een leuk niemendalletje.

In flagranti!

1944 | Komedie

Duitsland 1944. Komedie van Hans Schweikart. Met o.a. Ferdinand Marian, Margot Hielscher, André Mattoni, Lizzi Holzschuh en Jane Tilden.

De aanbidster van een ingenieur geeft een vrouwelijke detective opdracht hem te schaduwen. Hielscher en Marian zijn uitstekend op hun plaats in dit speels geregisseerde blijspel.

Es fing so harmlos an

1944 | Komedie

Duitsland 1944. Komedie van Theo Lingen. Met o.a. Johannes Heesters, Inge List, Theo Lingen, Will Dohm en Maria Eiselt.

Lichtvoetige, voorspelbaar kostuum-niemendalletje van Lingen met Heesters en hemzelf in de hoofdrol. De intrige gaat om een gevonden diplomatentas met een streng geheim verdrag, en de verovering van het seksobject van weleer Eiselt, een rondborstige brave operazangeres à la Bianca Castafiore. Scenario van Lingen en Franz Gribitz naar het gelijknamige toneelstuk. Camerawerk van Erich Claunigk.

Liebesgeschichten

1943 | Romantiek

Duitsland 1943. Romantiek van Viktor Tourjansky. Met o.a. Willy Fritsch, Hannelore Schroth, Joachim Brennecke en Elisabeth Flickenschildt.

Standsverschil belet Werner en Felizitas een paar te worden. Doordat zijn zoon verliefd wordt op haar dochter ontmoeten ze elkaar na velen jaren weer. Inmiddels is zij weduwe en hij weduwnaar! De aanvankelijk wat trage film wordt boeiend door de sfeertekening, het geroutineerde spel en de prima muziek van Kreuder.

Es lebe die Liebe!

1943 | Musical, Romantiek, Muziek

Duitsland 1943. Musical van Erich Engel en Erich Engels. Met o.a. Johannes Heesters, Lizzi Waldmüller, Hilde von Stolz, Angelo Ferrari en Hilde Seipp.

Een Duitse revue-ster ontdekt in Barcelona de ideale partner, maar wanneer zij een jaar later naar Berlijn komt herkent hij haar niet meer. In deze revuefilm had Heesters de temperamentvolle Waldm[KA3]uller naast zich. Het was [KA1]e[KA1]en van haar laatste films; in het laatste jaar van WO II kwam ze kort voor de afloop (op 8 april 1945) om het leven bij een bombardement op Wenen.

Traummusik

1940 | Muziek

Duitsland 1940. Muziek van Géza von Bolváry. Met o.a. Marte Harell, Lizzi Waldmüller, Albrecht Schönhals, Werner Hinz en Axel von Ambesser.

Het blijkt dat niemand heeft zitten wachten op de door Michele Donato gecomponeerde opera. Gedesillusioneerd besluit hij zijn opera om te werken tot revue en zijn aria`s tot schlagers. Uitsluitend te genieten voor liefhebbers van het onderhavige muziekgenre. Elke connectie met de werkelijkheid (Duitsland 1940) wordt angstvallig vermeden.

Die Drei Codonas

1940 | Drama

Duitsland 1940. Drama van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. René Deltgen, Josef Sieber, Lena Norman, Ernst von Klipstein en Harald Paulsen.

De drie Codonas werken hard aan hun droomnummer: een drievoudige salto, die men tenslotte bij het Ringling-circus uitvoert. Het vergaat de drie echter slecht. Alfredo schiet zijn vrouw dood als hij merkt dat zij van zijn broer houdt. De film werd geprezen om zijn grandioze circusnummers.

Wasser für Canitoga

1939 | Western

Duitsland 1939. Western van Herbert Selpin. Met o.a. Hans Albers, Charlotte Susa, Peter Voß, Hilde Sessak en Heinrich Kalnberg.

Klassieke Duitse western, geproduceerd op het moment dat de plannen voor de verraderlijke inval in Polen (WO II) al zijn gesmeed. Albers die het liedje 'Goodbye, Johnny' zingt, wordt van sabotage aan een stuwdam verdacht, maar na enkele schietpartijen weet de Maharadja van Whisky-Puur de werkelijke schuldige aan te wijzen en ten koste van eigen leven de schade van de sabotage te herstellen. Een Otto-Otto-western van 'große Klasse'. Scenario van Walter Zerlett-Olfenius, Emil Burri en Peter Francke en camerawerk van Franz Koch en Joseph Illig. Naar het toneelstuk van G. Turner Krebs.

Opernball

1939 | Muziek

Duitsland 1939. Muziek van Géza von Bolváry. Met o.a. Paul Hörbiger, Will Dohm, Marte Harell, Hans Moser en Theo Lingen.

Een operettefilm uit de losse, vakkundige pols van Von Bolvary over een bierbrouwer die zijn hart verliest op een operabal, maar zijn charmante vrouw weet er wel raad op.

Nanette

1939 | Komedie, Romantiek

Duitsland 1939. Komedie van Erich Engel en Erich Engels. Met o.a. Jenny Jugo, Hans Söhnker, Albrecht Schoenhals, Hans Schwarz jr. en Siegfried Breuer.

De succesvolle schrijver Alexander (S[KA3]ohnker) doet zich voor als arme dichter om succes te hebben bij Nanette (Jugo) op wie hij ontzettend verliefd is. Wanneer Nanette erachter komt, is ze diep teleurgesteld. Het lukt Alexander door middel van een trucje echter toch om haar van zijn liefde te overtuigen. Een aardige komedie met veel leuke vondsten, door regisseur Engel geënsceneerd. Jugo, zijn oude vertrouwde hoofdrolspeelster, is weer geweldig. Helaas is Söhnker geen gelijkwaardige partner. Hij speelt, zoals altijd, alleen zichzelf, de onverschrokken minnaar. Ook Schoenhals als zijn rivaal is in het gunstigste geval een middelmatige acteur. Desondanks een tamelijk goede komedie. Scenario van Jochen Huth. Camerawerk van Reimar Kuntze.

Hallo Janine

1939 | Musical, Muziek

Duitsland 1939. Musical van Carl Boese. Met o.a. Marika Rökk, Johannes Heesters, Mady Rahl, Rudi Godden en Erich Ponto.

Met Peter Kreuder-schlagers als 'Eins, zwei, drei' was dit een populaire Marika Rökk-productie. En als vanouds gaat het verhaaltje over een variétézangeresje dat hogerop wil. Deze schlagerfilms uit de nazi-tijd blijken overigens veel minder snel te verouderen dan al het lopendeband-spul dat de Westduitsers in de jaren 1950-1960 fabriceerden. Scenario van Karl Georg Külb, camerawerk van Konstantin Irmen-Tschet.

Eine Nacht im Mai

1938 | Musical

Duitsland 1938. Musical van Georg Jacoby. Met o.a. Marika Rökk, Viktor Staal, Karl Schönböck, Gisela Schlüter en Albert Florath.

Een danseres trouwt met een eenvoudige kelner die haar vroeger in pijnlijke situaties heeft geholpen. De liedjes van Friedrich Schröder en Peter Kreuder vormen het aardigste onderdeel van deze matige film van Marika Rökk. Scenario van Willy Clever. Camerawerk van Robert Baberske.

Dreizehn Man und eine Kanone

1938 | Oorlogsfilm

Duitsland 1938. Oorlogsfilm van Johannes Meyer. Met o.a. Friedrich Kayssler, Otto Wernicke, Herbert Hübner, Erich Ponto en Alexander Golling.

Een van de dertien soldaten, die de 'bemanning' van een belangrijk kanon vormen, schijnt een 'verrader' te zijn. Dit verhaal uit WOI paste aan het eind van de jaren '30 als 'lofzang op de Duitse soldaat' uitstekend in de propagandamachine.

Der Maulkorb

1938 |

Duitsland 1938. Erich Engel en Erich Engels. Met o.a. Ralph Arthur Roberts, Hilde Weissner, Will Quadflieg, Paul Henckels en Theodor Loos.

Een aardige satire naar een roman van Heinrich Spoerl over iemand die het standbeeld van een staatshoofd van een muilkorf heeft voorzien, wegens diens wet tegen de vrijheid van meningsuiting. De officier van justitie die de zaak moet onderzoeken, blijkt deze gruweldaad zelf gepleegd te hebben. Een klein wonder dat dit gegeven van DER ZERBROCHENE KRUG anno 1938 verfilmd kon worden. Een nieuwe versie in 1958.

Serenade

1937 | Drama

Duitsland 1937. Drama van Willi Forst. Met o.a. Igo Sym, Walter Janssen, Fritz Odemar, Hilde Krahl en Albert Matterstock.

Verfilming van Theodor Storms novelle Viola tricolor met de Peter Kreuder-schlager 'Schön war die Zeit' over een meisje dat met een violist trouwt en hem zijn eerste vrouw probeert te doen vergeten.

Gasparone

1937 | Muziek

Duitsland 1937. Muziek van Georg Jacoby. Met o.a. Marika Rökk, Johannes Heesters, Leo Slezak, Oskar Sima en Heinz Schorlemmer.

Een roemruchte rover, Gasparone, is in werkelijkheid een 'Regierungsrat' die in deze vermomming een beter oogje op zijn onderdanen kan houden. Liedjes: 'Ja die Frauen sind gefährlich', 'Du hast mich noch nie so geküßt' en 'Einmal vom Herzen verliebt sein' van Peter Kreuder, de rest is de operette van Karl Millöckers tot scenario bewerkt door Hans Leip, Werner Eplinius en Rudo Ritter. Camerawerk van Konstantin Irmen-Tschet.

Capriolen

1937 | Komedie

Duitsland 1937. Komedie van Gustaf Gründgens. Met o.a. Marianne Hoppe, Gustaf Gründgens, Maria Bard, Fita Benkhoff en Volker von Collande.

Een rechter ziet niet in waarom sterverslaggever Gründgens, die eigenwijze vrouwen niet kan uitstaan, wil scheiden van Marianne Hoppe, een beroemde vliegenierster met een gloeiende hekel aan persmuskieten. Naar het toneelstuk van Jochen Huth werd deze verfilming een alleraardigste komedie, door Willi Forst tot scenario bewerkt. Het camerawerk is van Franz Planer en Kurt Neubert.

Weiße Sklaven

1936 | Avonturenfilm

Duitsland 1936. Avonturenfilm van Karl Anton. Met o.a. Camilla Horn, Werner Hinz, Agnes Straub, Karl John en Theodor Loos.

Sebastopol, 1917. De stad wordt opgeschrikt door de revolutie. De bolsjewieken trekken er al rovend en moordend doorheen. Boris (Hinz), gisteren nog bediende in het huis van de gouverneur (Loos), wordt tot commissaris van de communisten benoemd. Het lukt Manja, de dochter van de gouverneur (Horn), met haar familie, waaronder haar zwaargewonde vader, een kroeg in te vluchten, waar zij door de waardin (Straub) verborgen gehouden worden. Maar Boris spoort haar op. Hij is verliefd geworden op Manja, hetgeen hem noodlottig wordt. Zij houdt hem aan het lijntje en beschermt zo tevens haar familie. Tot de tsaristische officieren de stad bevrijden en de gouverneursfamilie per schip kan vluchten. Een propagandafilm, waarin de communisten als beesten worden afgeschilderd. Hij is echter zo spannend gemaakt, dat dat op de tweede plaats komt. Zo is ook te verklaren, dat de vrijwillige zelfcontrole (FSK) hem, ondanks het verbod van de geallieerden, vrijgaf. Wereldberoemd werd het lied 'Wenn die Sonne hinter den Dächern versinkt' van Peter Kreuder, dat ook nu nog tot het repertoire van alle grote chansonniers behoort. Ook bekend als PANZERKREUZER SEBASTOPOL.

Glückskinder

1936 | Komedie

Duitsland 1936. Komedie van Paul Martin. Met o.a. Lilian Harvey, Willy Fritsch, Oskar Sima, Paul Kemp en Paul Bildt.

Een journalist zorgt ervoor dat een knap zwerfstertje uit de gevangenis blijft. Een typische Harvey-Fritsch-productie. Een alleraardigste en zeldzame 'screwball-comedy' van Duitse bodem. Scenario van regisseur Martin en Robert A. Stemmle. Camerawerk van Konstantin Irmen-Tschet.

Ein Hochzeitstraum

1936 | Komedie

Duitsland 1936. Komedie van Erich Engel. Met o.a. Ida Wüst, Inge List, Ferdinand Marian en Heinz Salfner.

Vera is verliefd op een chauffeur, maar haar moeder, de weduwe Polenska, wil haar aan Prins Narischkin koppelen. Wanneer de Prins slechts diens kamerdienaar blijkt te zijn en de chauffeur de echte Prins is er geen vuiltje meer aan de lucht! Dit aardige blijspel is vlot geregisseerd en geacteerd en wordt ondersteund door de muziek van Kreuder.

Burgtheater

1936 | Drama

Duitsland 1936. Drama van Willi Forst. Met o.a. Werner Krauss, Willy Eichberger, Olga Tschechowa, Hans Moser en Karl Paryla.

Wenen anno 1900: Friedrich Mitterer (Werner Krauß) is hopeloos verliefd en wil zelfs het theater vaarwel zeggen. Maar de ware toneelkunst vraagt offers. Een aardig melodramaatje.

Allotria

1936 | Komedie, Romantiek

Duitsland 1936. Komedie van Willi Forst. Met o.a. Renate Müller, Heinz Rühmann, Jenny Jugo, Adolf Wohlbrück en Hilde Hildebrand.

Het lukt maar niet om tot het altaar te geraken met de paartjes Müller-Wohlbrück en Jugo-Rühmann. Schitterende rolletjes van met name Jugo en Rühmann, prachtige Art Déco-decors en een prima scenario van Jochen Huth en Willi Forst. Camerawerk van Ted Pahle en Werner Bohne.

Henker, Frauen und Soldaten

1935 | Avonturenfilm, Oorlogsfilm

Duitsland 1935. Avonturenfilm van Johannes Meyer. Met o.a. Hans Albers, Charlotte Susa, Jack Trevor, Ernst Dumcke en Annie Markart.

Jachtvlieger Prack (Albers) weet aan Engelse gevangenneming te ontkomen, waarna hij met een vrijkorps in 1918/19 gaat vechten op de Balkan. Daar komt hij tegenover zijn eigen broer te staan (Albers), een echte rotzak die vecht voor de Russen. Na allerlei veldslagen, die breed worden uitgemeten, doodt Prack zijn broer in een duel. Zelf sneuvelt hij tijdens een gevecht. We mogen Albers nog even in de brekende, doch helblauwe kijkers kijken en een paar heroïsche zinnen horen. Een propagandafilm waarin alles zwart-wit wordt voorgesteld, die nog saai en langdradig is op de koop toe. Geen beste beurt voor Albers. De film werd in 1945 door de geallieerden verboden, en dat verbod is nog steeds niet opgeheven.

Das Mädchen Johanna

1935 | Historische film, Drama

Duitsland 1935. Historische film van Gustav Ucicky. Met o.a. Gustaf Gründgens, Angela Salloker, René Deltgen, Heinrich George en Willy Birgel.

Een pretentieuze, maar historisch twijfelachtige en tamelijk symbolische verfilming van de Jeanne d'Arc-legende. Toch is het een boeiende, tegendraadse interpretatie met fraai camerawerk van Günther Krampf.

Un de la Montagne

1934 | Drama, Avonturenfilm, Romantiek

Zwitserland​/​​Frankrijk​/​​Duitsland 1934. Drama van Serge de Poligny en René Le Hénaff. Met o.a. Gustav Diessl, Simone Bourday, Louis Gauthier, Léon Bélières en Jean Toulout.

Om de klanten van een hotel, dat door een lawine bedreigd wordt, te redden, beklimt een berggids voor de eerste keer de oostelijke wand van de Monte-Verita. Hij slaagt in deze onderneming. Dit is het hoofdthema van deze film die de minder belangrijke conflicten goed weet te plaatsen als verzwaringspunten van het scenario en om het een theatraal tintje te geven. Ondanks de fouten, is het geheel van goede kwaliteit, vooral in de geweldige buitenscènes met mooi camarawerk van Otto Martini. Er is gelijktijdig een Duitse versie gemaakt met een andere regisseur en andere acteurs.

Die weiße Majestät

1934 | Avonturenfilm, Drama

Zwitserland​/​​Duitsland 1934. Avonturenfilm van Anton Kutter. Met o.a. Gustav Diessl, Hertha Thiele, Beni Führer, Thekla Ahrens en Max Weydner.

Jakob (Die[KL29]l) is berggids. De dorpsbewoners laten hem links liggen omdat hij een onecht kind is. Er wordt gefluisterd dat hij het testament van zijn oom verdonkeremaand heeft. Als hij dan ook nog verdacht wordt van moord en alleen vrijgesproken wegens gebrek aan bewijs trekt hij zich terug in een eenzame berghut. De liefde van de jonge Monika (Thiele) geeft hem weer moed. Door een gevaarlijke bergbestijging wint hij het respect van de dorpelingen. Niet alleen het spel van de beide hoofdrolspelers, maar ook de regie van scenarioschrijver Kutter maken dit een bezienswaardige film. Regisseur Serge de Poligny maakte er een franse versie van onder de titel: UN DE LA MONTAGNE.