Louis Salou: cast.
Er zijn 28 films gevonden.

Les Amants de Vérone

1948 | Drama

Frankrijk 1948. Drama van André Cayatte. Met o.a. Anouk Aimée, Serge Reggiani, Pierre Brasseur, Louis Salou en Martine Carol.

Figuranten die tijdens verfilming van ROMEO AND JULIET als stand-in voor de hoofdrollen werken worden verliefd op elkaar en beleven buiten camerabereik hun eigen tragisch verlopende liefde. Scenario van Jacques Prévert bezorgde regisseur Cayatte zijn eerste succes en maakte jonge Aimée en Reggiani beroemd. Satirische kijk op filmopnamen.

Fabiola

1948 | Historische film, Avonturenfilm, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1948. Historische film van Alessandro Blasetti. Met o.a. Michèle Morgan, Henri Vidal, Michel Simon, Louis Salou en Massimo Girotti.

Een Gallische gladiator wordt in Rome in de vierde eeuw verliefd op een christenvrouw. Door jaloerse intriganten wordt hij ter dood veroordeeld en zijn geliefde kan hem alleen redden door haar religie af te zweren. Eerste naoorlogse terugkeer tot een van de specialismes van de Italiaanse cinema: het spektakel. Zorgvuldig gemaakt, maar nogal wijdlopig. (De exportversie is maar liefst 70 m korter).

Requins de Gibraltar

1947 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1947. Oorlogsfilm van Emile E. Reinert. Met o.a. Annie Ducaux, Marcelle Geniat, Geneviève Aumont, Louis Salou en Jacques Berthier.

Om belangrijke documenten van de Britse admiraliteit te te kunnen verkrijgen verandert een spion een alcoholistische slet uit een cabaret tot een deftige lady. Wij hebben dit al gezien in het toneelstuk [KL]Pygmalion[KLE] van Bernhard Shaw (1913). Een vorm van plagiaat met het verschil dat de heldin naar de verlopen café's terugkeert om haar liefdesverdriet te vergeten. Een somber en akelig melodrama over omstandigheden gedraaid door een zeer obscure filmer, ondanks de dialogen van Norbert Carbonneaux.

La chartreuse de Parme

1947 | Romantiek

Italië​/​​Frankrijk 1947. Romantiek van Christian-Jaque. Met o.a. Gérard Philipe, María Casares, Renée Faure, Louis Salou en Lucien Coëdel.

Een jonge aristocraat wordt vergeefs bemind door zijn jonge tante, maar heeft zelf andere liefdes en doodt een rivaal. In de gevangenis van Parma komen vele gestraften op mysterieuze wijze om het leven, zodat de verliefde gouveneursdochter met hulp van de tante en de aanvoerder van een liberale groepering zijn ontsnapping organiseert. De film doet, ondanks de lengte, onvoldoende recht aan alle nuances van de roman van Stendhal, zodat goed geacteerde romantiek in luxueuze decors overblijft. Opnieuw verfilmd in 1981. Scenario van Pierre Jany, Pierre Very en de regisseur.

La Vie en rose

1947 | Komedie

Frankrijk 1947. Komedie van Jean Faurez. Met o.a. François Périer, Simone Valère, Louis Salou, Colette Richard en Gustave Gallet.

De leerlingen van een jongensinternaat brengen een jonge docent in de waan dat zijn liefde voor de dochter van de directeur wederzijds is. Een oorspronkelijke, nogal bittere komedie die de 'gelukzalige schooljaren' toont, zowel vanuit een geïdealiseerde visie, als met een melancholiek realisme. Périer en Salou spelen goed als twee tegenovergestelde leraarstypes.

La Colère des Dieux

1947 | Komedie, Avonturenfilm

Frankrijk 1947. Komedie van Karl Lamac. Met o.a. Viviane Romance, Louis Salou, Clément Duhour, Pierre Larquey en Yves Deniaud.

Jacques Companeez is de bedenker van deze zeer originele film. Een ter dood veroordeelde denkt na over zijn leven en komt tot de conclusie: als mijn leven anders geweest was, dan zat ik nu niet hier. Hij borduurt verder op dit thema en bedenkt verscheidene levens: dezelfde mensen, maar andere omstandigheden. Maar wat hij ook bedenkt, hij vervalt toch elke keer weer tot dezelfde fout en pleegt zijn misdaad. De film lijkt qua opzet een beetje op THE TROUBLE WITH HARRY van Hitchcock, maar helaas niet wat regie betreft, want die is zeer fantasieloos. Maar het scenario is prima, en de acteurs ook.

Eternel conflit

1947 | Drama

Frankrijk 1947. Drama van Georges Lampin. Met o.a. Annabella, Fernand Ledoux, Michel Auclair, Louis Salou en Line Noro.

Een geleerde van middelbare leeftijd geeft zijn kleurloos sleurbestaan op voor een circusacrobate, die wordt onderhouden door een financier en uitgebuit door een jonge dompteur. De professor probeert haar leven in banen te leiden en de rijke minnaar tot een huwelijksaanzoek te brengen, met tragische gevolgen. Dit zwaar aangezette drama was de Franse come-back van Annabella na haar Amerikaanse film- en theaterjaren, maar ze heeft noch het temperament noch de juiste leeftijd voor haar rol. Goed spel van Ledoux als een Franse 'Professor Unrath'

Contre-enquête

1947 | Avonturenfilm, Drama, Mysterie

Frankrijk 1947. Avonturenfilm van Jean Faurez. Met o.a. Jany Holt, Lucien Coëdel, Louis Salou, Paul Frankeur en Lise Topart.

Voordat hij zelfmoord pleegt vraagt een ter dood veroordeelde aan een berouwvolle gangster of hij de ware moordenaar van zijn vrouw wil opsporen: hij is ten onrechte beschuldigd. De gangster ontdekt inderdaad, met behulp van zijn gangstervriendjes, wie de schuldige is. De plot van deze bijzonder sfeervolle film is eenvoudig en klassiek, de regisseur is even bijzonder. Jean Faurez heeft tussen 1943 en 1959 zeven speelfilms gemaakt, na een hele serie korte films. Hij had een bijzondere neus voor het ongewone en een sterke verbeelding. Hij verdient het om opnieuw ontdekt te worden. Let vooral op het beweeglijke camerawerk: voor die tijd heel bijzonder! In de film wordt ook nog uitstekend geacteerd.

Les atouts de M. Wens

1946 | Misdaad

België​/​​Frankrijk 1946. Misdaad van E.G. De Meyst. Met o.a. Marie Déa, Claudine Dupuis, Viviane Chantel, Denise Volny en Hélène Lefèvre.

Even vlakke als respectvolle bewerking (door Jacques Companeez) van een roman van Stanislas-André Steeman, die heel wat beter verdient. Camerawerk van Maurice Delattre.

La Revanche de Roger la Hunte

1946 | Avonturenfilm, Komedie

Frankrijk 1946. Avonturenfilm van André Cayatte. Met o.a. María Casares, Paulette Dubost, Simone Valère, Lucien Coëdel en Paul Bernard.

Verfilming van de zeer populaire roman van Jules Mary. De film ademt de sfeer van de 'gouwe ouwe' series van weleer. Bovendien gaat het hier om een van de eerste films van André Cayatte, toen hij zich nog niet bezighield met het aan de kaak stellen van het onrecht in de Franse samenleving. De spelprestaties dragen veel bij aan het vermaak dat deze film biedt.

La Foire aux chimères

1946 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1946. Drama van Pierre Chenal. Met o.a. Madeleine Sologne, Claudine Dupuis, Margo Lion, Annette Poivre en Dora Doll.

Een naargeestig en somber verhaal over een man die geld vervalst in ruil voor de liefde van een jonge, blinde vrouw. Nadat ze haar gezichtsvermogen terug heeft, verlaat zij hem uiteraard om er met een messenwerper vandoor te gaan. De politie brengt zijn zaak aan het licht. De valsemunter pleegt zelfmoord. Zo`n thema loopt het gevaar onbedoeld komisch uit te vallen. Niets is minder waar. De niet te definie[KA3]eren Pierre Chenal schept hier weer de duistere, troebele en beklemmende sfeer van zijn politiefilms van voor de oorlog, die hij maakte onder zijn ware naam Pierre Cohen (geboren in 1903); hij moet naderhand ongelukkiger zijn geweest. Zoals te doen gebruikelijk doet de glansrijke rolbezetting veel maar de beelden van Pierre Montazel mogen er ook wezen en de decors van Jean d'Eaubonne al evenzeer. Scenario van Jacques Companeez en Ernest Neubach.

Un Ami viendra ce soir

1945 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1945. Oorlogsfilm van Raymond Bernard. Met o.a. Madeleine Sologne, Yvette Andreyor, Cécilia Paroldi, Lily Mounet en Michel Simon.

Een vreemd sanatorium in de Alpen tijdens de Duitse bezetting: het dient als hoofdkwartier van het Verzet terwijl spionnen, door de nazi's betaald, zich onder de demente patiënten bevinden. De sfeer is zo gespannen dat men niet goed de een van de ander kan onderscheiden tijdens de gewelddadige gebeurtenissen. Deze film lijdt onder zijn lengte maar bevat een aantal verstikkende scènes in een claustrofobische sfeer met bovendien uitzonderlijke intense acteerstaaltjes.

Sylvie et le fantôme

1945 | Romantiek, Fantasy

Frankrijk 1945. Romantiek van Claude Autant-Lara. Met o.a. Odette Joyeux, François Périer, Jean Desailly, Louis Salou en Julien Carette.

Een romantisch meisje is verliefd op het schilderij van een overleden aristocraat, dat door haar vader uit geldnood wordt verkocht. Vader neemt een acteur in dienst om voor de geest van de geportretteerde te spelen die zich om middernacht in het gezelschap blijkt te bevinden van een inbreker en van een aanbidder van het meisje dat haar realiteitsbesef hervindt. De film is eerder melancholiek-poëtisch uitgevallen dan dat dolkomische effecten worden uitgebouwd. De charme van de spelers accentueert de gevoeligheid.

Seul dans la nuit

1945 | Thriller, Misdaad

Frankrijk 1945. Thriller van Christian Stengel. Met o.a. Sophie Desmarets, Annette Poivre, Ginette Baudin, Nathalie Nattier en Sylvaine Claudel.

Verschillende misdaden wijzen in de richting van een bekende zanger omdat `zijn` stem daar met zijn grootste succes was te horen. De moordenaar wordt ontdekt tijdens een achtervolging in het nachtelijke Parijs. Het weinig bijzondere scenario wordt gered door de dialogen (Marc-Gilbert Sauvajon), opmerkelijk camerawerk door Christian Matras evenals een goede regie. Het is de eerste film van Stengel, die een te korte carri[KA2]ere had (1945-1956). Hij weet de politiefilms een zware en verontrustende sfeer te geven.

Roger la Honte

1945 | Avonturenfilm, Drama

Frankrijk 1945. Avonturenfilm van André Cayatte. Met o.a. Renée Devillers, Paulette Dubost, José Conrad, Madeline Suffel en Lucien Coëdel.

Eerste gedeelte van de verfilming van de populaire roman van Jules Mary die een mislukking in zijn tijd was. Zie LA REVANCHE DE ROGER LA HONTE.

Les enfants du paradis

1945 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1945. Drama van Marcel Carné. Met o.a. Arletty, Jean-Louis Barrault, Marcel Herrand, María Casares en Louis Salou.

De achtergrondinformatie bij de film is even legendarisch als het drama zelf. Om maar iets te noemen: de duurste productie tot dan toe werd gemaakt in de artistiek-logistieke hel, namelijk nazi-occupatie; regisseur Carné was gedwongen collaborerende figuranten in te huren, terwijl zijn joodse art director en componist vanuit een schuilplaats werkten en hoofdrolspeler Barrault verzetsleden op de set verborg. Tegelijk een allegorie voor het verzet tegen de occupatie en een poëtisch-realistische ode aan het theater en puurheid van hart, vertelt Les enfants du paradis over 19de-eeuwse mime-acteur Baptiste (Barrault), die een van de vele bewonderaars is van de mysterieuze courtisane Garance (Arletty). De film bestaat uit twee episoden: Le boulevard du crime en L'homme blanc, resp. 95 min. en 87 min.

Le Père Serge

1945 | Drama

Frankrijk 1945. Drama van Lucien Gasnier-Raymond. Met o.a. Jacques Dumesnil, Marcel Herrand, Louis Salou, Mila Parély en Ariane Borg.

Tamelijk trouwe bewerking van de roman van Leo Tolstoj. Een even ambitieuze als moeilijke onderneming, met een uitstekend scenario van Pierre Laroche, en goed acteerwerk. Gasnier-Raymond toont duidelijk het temperament van een Franse filmmaker van vlak na de oorlog, voor het merendeel van de tijd middelmatig. Helaas! Hij verdween na een tweede film: LE CHEVALIER DE CROIX-MORT (1947)

Farandole

1945 | Komedie

Frankrijk 1945. Komedie van André Zwobada. Met o.a. Gaby Morlay, Lise Delamare, Paulette Dubost, André Luguet en Bernard Blier.

Zwobada, die een lage produktie kende, ondertekende zeven films in een ternauwernood tienjarige loopbaan. Het gaat echter om opmerkelijke of tenminste bijzondere en evenzeer persoonlijke werken. Hier volbrengt hij een reeks 'sketches' over het thema 'leven' in de stijl van het stuk La ronde van Arthur Schnitzler. Hoewel niet van constant niveau getuigt het geheel toch van knap vakmanschap evenals een volmaakte acteursregie. Henri Jeanson en André Cayatte hebben het scenario en de dialogen voor hun rekening genomen.

Boule de suif

1945 | Drama

Frankrijk 1945. Drama van Christian-Jaque. Met o.a. Micheline Presle, Louis Salou, Berthe Bovy, Roger Karl en Alfred Adam.

Een meisje van lichte zeden neemt in 1870 de diligence en wordt geminacht door haar medepassagiers, totdat ze het reisgezelschap redt van een Pruisische bezetter. Beroemd verhaal van Guy de Maupassant waarin voor het scenario ook elementen uit zijn Mlle Fifi zijn verwerkt, kreeg een ideale titelrol van Presle die in kleurrijke bravoure en aandoenlijkheid de film boven de middelmaat van regie en medespelers uittilt.

Adieu chérie

1945 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1945. Komedie van Raymond Bernard. Met o.a. Danielle Darrieux, Gabrielle Dorziat, Alice Tissot, Germaine Stainval en Rolande Forest.

Een jonge heer van gegoede afkomst doet een leuke jonge dame het voorstel tot zijn hoogstaande, deftige familie toe te treden. Zij moet zich eerst gewaardeerd zien te maken met het doel hem te trouwen. De truc slaagt perfect maar het jonge meisje zal in een onbewaakt ogenblik (of uit wroeging) de waarheid zeggen. Het huwelijk vindt echter toch plaats maar 'lieveling', de jonge vrouw, verlaat definitief deze omgeving. Het is onterecht dat Raymond Bernard in de vergetelheid is geraakt. Zijn films, zoals deze aardige, bitterzoete komedie, geheel in zijn stijl, zijn opnieuw een ontdekking, ondanks langdradige stukken.

Mademoiselle Béatrice

1943 | Romantiek, Komedie

Frankrijk 1943. Romantiek van Max de Vaucorbeil. Met o.a. Gaby Morlay, Louise Carletti, Gabrielle Fontan, André Luguet en Pierre Bertin.

Een zoetzure schets van de zeden en gewoonten in de provincie, in een tijd dat de kleinburgerlijke moraal overheerste. Béatrice wordt door verschillende heren het hof gemaakt, zonder dat erg duidelijk wordt wie van hen haar voorkeur heeft. Deze verouderde film, die echter een nostalgische charme heeft, is nu een interessante bron voor de historicus die zich voor de toenmalige gebruiken interesseert. Aardig camerawerk van René Gaveau.

Le voyageur sans bagage

1943 | Komedie

Frankrijk 1943. Komedie van Jean Anouilh. Met o.a. Pierre Fresnay, Blanchette Brunoy, Marguerite Deval, Jean Brochard en Louis Salou.

Een van de twee films die Anouilh maakte. Deze bewerking van zijn befaamde toneelstuk werd volledig afgekraakt door de critici. Inderdaad maakt het toneelaspect de film erg zwaar. De beklemmende atmosfeer, het pessimisme en de somberheid van het stuk zijn ook hier aanwezig. Alleen al om Fresnay in de hoofdrol is het de moeite waard deze film te bekijken. Het camerawerk van Christian Matras is weliswaar te statisch maar toch opmerkelijk. Goede muziek van Francis Poulenc en fraaie decors van Jacques Krauss.

Lettres d'amour

1942 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1942. Komedie van Claude Autant-Lara. Met o.a. Odette Joyeux, François Périer, Simone Renant, Louis Salou en Julien Carette.

Een duf provincieplaatsje tijdens het regime van Napoleon III biedt de bewoners geen ander tijdverdrijf dan roddel en nieuwsgierig gepeuter in andermans affaires. Om haar liaison geheim te houden vraagt een jonge vrouw een naïeve vertrouwelinge haar vurige liefdescorrespondentie voor haar te bewaren, waardoor dat meisje zelf in opspraak komt. Deze sfeervolle, ietwat trage kostuumkomedie krijgt charme door de hoofdrolspelers.

Le comte de Monte-Cristo

1942 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek

Frankrijk 1942. Avonturenfilm van Robert Vernay. Met o.a. Pierre Richard-Willm, Michèle Alfa, Aimé Clariond, Lise Delamare en Marcel Herrand.

De tijdens de oorlog (WO II) gemaakte filmversie van de beroemde wraakroman van Alexandre Dumas geeft vooral romantiek en nobelheid van de emoties het volle pond, waarschijnlijk al te veel naar huidige maatstaven. In 1814 wordt een jonge officier Edmond Dant[KA2]es (Richard-Willm) ingesloten op het ch[KA4]ateau d`If bij Marseille op de avond voor zijn huwelijk. Hij wordt ervan verdacht een Bonapartistische samenzweerder te zijn. Hij blijft twintig jaar gevangen, maar dankzij de priester Faria (Zacconi), die eveneens opgesloten is, hoort hij op diens sterfbed over de schat van de graaf van Monte-Cristo. Hij slaagt erin te ontsnappen. In de tweede episode beweegt Dantès, die zich nu de graaf van Monte-Cristo noemt, zich in de betere kringen in Parijs. Hij gaat oude rekeningen vereffenen. De eerste episodes is getiteld: PREMIÈRE ÉPOQUE : EDMOND DANTÈS en de tweede, SECONDE ÉPOQUE : LE CHÂTIMENT. Wordt op tv soms in twee gedeelten uitgezonden. Scenario van Charles Spaak. Camerawerk van Victor Arménise.

Le Bienfaiteur

1942 | Misdaad, Komedie

Frankrijk 1942. Misdaad van Henri Decoin. Met o.a. Raimu, Suzy Prim, Charles Granval, Lucien Gallas en Pierre Larquey.

In het dorpje Barfleur-sur-Oron is Monsieur Moulinet (Raimu) een geziene burger. Hij helpt waar hij kan, met gulle gaven om minderbedeelden niet aan hun lot over te laten. Hij staat op goede voet met de notabelen van het plaatsje en heeft een blik geworpen op de aantrekkelijke Madame Berger (Prim), een weduwe. Toch is er iets merkwaardigs met hem aan de hand en inspecteur Picard (Colin) is bezig met een onderzoek naar een zekere Guillot, die het hoofd van een misdadige bende is. Er zijn indirecte aanwijzingen die leiden naar Moulinet. Het is nauwelijks te geloven, maar als Picard te dicht nadert, breekt er een brand uit, waarbij Moulinet - of was het Guillot? - verdwijnt. Er wordt een standbeeld opgericht voor Moulinet om hem toch nog te eren. Deze misdaadfilm, die Raimu in een voor hem bijzondere rol toont, geeft een voortreffelijk beeld van het leven in een kleine plaats in Frankrijk - een beeld dat meer dan een halve eeuw na data nog maar weinig veranderd is. De regie en het spel zijn heel behoorlijk, al is de film tamelijk onbekend gebleven. Het scenario is van Pierre Ashelbé, bewerkt door regisseur Decoin en Yves Mirande. Het camerawerk is van Jules Kruger. Gedraaid onder de Duitse bezetting - de productie in dat jaar bedroeg 77 films en het materiaal begon schaars te worden.

La Vie de Bohème

1942 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1942. Drama van Marcel L'Herbier. Met o.a. Maria Denis, Afred Adam, Giselle Pascal, Suzy Delair en Louis Salou.

Vier berooide artiesten leiden een vrolijk leven in het Quartier Latin van de vorige eeuw. De vriendin van één van hen wil hem financieel niet tot last zijn en wordt de maintenée van een rijkaard. Ze keert terug in hun atelier om aan de tering te sterven. Net als CARMEN hetzelfde jaar een opera-verfilming zonder zang, met Puccini's composities als achtergrondmuziek. Regie en acteren maken de vrolijke beginscènes aanstekelijk, maar wie bij de opera al moeite had met Mimi's zingend de laatste adem uitblazen, zal zich helemaal in een niet gezongen sterfscène verslikken.

Premier bal

1941 | Drama

Frankrijk 1941. Drama van Christian-Jaque. Met o.a. Marie Déa, Raymond Rouleau, Gaby Sylvia, François Périer en Fernand Ledoux.

Een arts wordt verliefd op een kokette jongedame en merkt haar degelijke zuster die oprecht van hem houdt nauwelijks op. Na een huwelijkscrisis krijgt deze eindelijk de kans om haar plaats bij haar zwager in te nemen, maar de echtgenote keert berouwvol terug zodat de zuster op haar beurt aandacht krijgt voor een jarenlange stille aanbidder. Conventionele liefdesfilm werd met verfrissende lichtheid geregisseerd en vooral overtuigend geacteerd.

Les nuits blanches de Saint-Pétersbourg

1938 | Drama

Frankrijk 1938. Drama van Jean Dréville. Met o.a. Jean Yonnel, Gaby Morlay, Pierre Renoir, Jacques Erwin en Bervil.

Een nauwkeurige bewerking, zowel wat betreft de tekst als de strekking, van de Kreuzer Sonate van Tolstoi, met een scenario van André Legrand. Hoewel het om uitsluitend Franse acteurs gaat, vindt de kijker de gekwelde en ingehouden wereld van de romanschrijver terug, mede dankzij het grootse spel. Bovendien een van de prachtigste cameravoeringen van de zwartwit- film, waar Michel Kelber verantwoordelijk voor is.