Artur Brauner

1918 Acteur, Scenarist, Producer

Artur Brauner (1918) is acteur, scenarist en producer.
Er zijn 53 films gevonden.

Der letzte Zug

2006 | Drama, Oorlogsfilm

Duitsland/Tsjechië 2006. Drama van Joseph Vilsmaier en Dana Vávrová. Met o.a. Lale Yavas, Gedeon Burkhard, Roman Roth en Sibel Kekilli.

In april 1943 werden 688 Joodse Berlijners per trein naar Auschwitz afgevoerd. Een verjaardagscadeautje voor Hitler, die de stad nu 'vrij van Joden' had. Der Letzte Zug staat stil bij de zes dagen van pure hel in de veewagens waarin mensen wanhopig proberen te overleven, optimistisch te blijven of juist proberen te ontsnappen. Prima acteurs in een aangrijpend drama dat ook medemenselijkheid en moed laat zien. Producent Artur Brauner, zelf een Holocaust-overlevende, heeft in zijn omvangrijke portfolio meer films over de Jodenvervolging, waaronder Europa Europa.

Babij Jar

2003 | Drama, Oorlogsfilm

Duitsland/Rusland 2003. Drama van Jeff Kanew. Met o.a. Michael Degen, Barbara De Rossi, Katrin Saß, Axel Milberg en Evkilidis Kiourtzidis Kiriakos.

De respectabele Artur Brauner, die o.a. EUROPA, EUROPA (1990) van Agnieszka Holland produceerde, heeft hier het drama van Babij Jar uit de doeken gedaan aan de hand van een melodramatische geschiedenis. Toen de nazi`s in 1941 aan hun inval in Rusland waren begonnen, wat later een fatale inval zou blijken, namen ze in september Kiev, de hoofdstad van de Oekra[KA3]ine, in. De Wehrmacht had instructies om alle joden uit te moorden die er leefden, en de cynische kolonel Blobel (Milberg), ontfermde zich over deze taak. Nabij de stad lag het ravijn met de naam uit de titel en de joden werden erheen gelokt met het vooruitzicht op hun vrijheid. Wat ze niet wisten was dat er met deze vrijheid de eeuwige vrijheid in het hiernamaals bedoeld werd, en ze werden systematisch gefolterd en geslagen net zo lang tot ze dood waren en vervolgens in het ravijn gesmeten. Toen dat niet snel genoeg ging, werden ze doodgeschoten en over de rand geschoven. De operatie, die begon op 29 september 1941 werd binnen een mum tijd voltooid en de nazi`s hadden 33.771 mensen vermoord. Blobel werd zeven jaar later door het oorlogstribunaal van Neurenberg ter dood veroordeeld en in 1951 opgehangen. Tot zover de geschiedenis. In de door Brauner geproduceerde film wonen twee gezinnen in een villa onder [KA1]e[KA1]en kap aan de stadsrand van Kiev, de joodse Lerners en de christen Onofrienko`s. Ze leven al twintig jaar met elkaar in pais en vree, maar door de komst van de nazi`s ontwaakt het latente anti-semitisme in Lena Onofrienko (Sa[KL29]) en wil zij het hele huis voor haar kinderen. Als het in de stad gonst van de berichten over de vernietiging van joden, bedenkt zij een bizarre list om haar buren te verraden bij de nazi`s: ze zegt dat ze partizanen zijn. Vlak voordat het zover is heeft de pater familias van de Lerners Genady (Degen) een paard en wagen gekocht om met allen te vluchten, maar zijn niet-joodse schoondochter Natalya (De Rossi) wil haar man Sascha (Kyriakos) die door de oorlog is gewond, niet in de steek laten. Vijftien-jarige kleinzoon Stepan (Porschnew) besluit de drie joodse onderduikers te helpen; hierbij zijn Franka (Erokhovets) en haar ex-vriend Jakob (Martschenko), die zich liever bij de partizanen voegt. De Lerners worden gearresteerd op Stepan, Franka en Jakob na. Ze zeggen heel verontwaardigd dat ze geen partizanen zijn; de nazi`s bieden hun excuses aan, maar liquideren ze omdat ze joden zijn. Lena wordt gearresteerd wegens het doen van een valse aangifte en haar treft hetzelfde lot als de Lerners. Stepan en Franka roeien in een gammel bootje naar de vrijheid. Het scenario van Stephen Glantz en Art Bernd (een pseudoniem voor Artur Brauner) is te melodramatisch. Dat is heel jammer, want de wereld mag deze misdaad, die door de nazi's werd bedreven, nooit vergeten. De rolverdeling doet zijn werk goed, maar de montage van Brauner en regisseur Kanew bevat net iets te veel effectbejag en dat is heel betreurenswaardig, want hierdoor raakt de film in de kritiek, terwijl zijn belangrijke boodschap gedeeltelijk verloren gaat. Al met al geen slechte film, die terecht in zwart-wit werd gedraaid; oordeel zelf door hem te gaan zien. Het camerawerk is van Alexander Rud, Tatiana Loginova en Sergei Bondarev.

Kasachstan Lady

2000 | Drama, Familiefilm

Duitsland 2000. Drama van Dmitri Astrachan. Met o.a. Valeria Valeeva, Tanja Szewczenko, Daniel Fehlow, Daniel Schmidt en Amira Osman.

Een smartelap in optima forma. Lapzwans Danny (Schmidt), die leadzanger is van een succesloos popbandje, ontfermt zich over zijn veertien-jarige nichtje Jekaterina (Valeeva) uit Kazachstan. Ze is een weesje, en kan goed kunstschaatsen. Door haar komt Danny in contact met een kampioen kunstschaatsster Sophie (Szewczenko), op wie hij verliefd wordt. Danny gaat voor het eerst in zijn leven eindelijk wat doen en zorgt ervoor dat Jekaterina een behoorlijk onderkomen krijgt bij een kennis die in het muziekwereldje zit. Jekaterina begint het op school goed te doen, heeft een vriendje en gaat trainen voor het kunstrijden. Zij krijgt flauwtes en neusbloedingen. De dokter stelt een diagnose: leukemie en haar dagen zijn geteld. Hoewel de nazomer nog maar nauwelijks begonnen is, besluiten Danny en zijn vrienden Jekaterina's wens te vervullen: een Duitse kerst te vieren, omdat ze dat nog nooit had meegemaakt. Het sentimentele scenario van B & B Schmidt-Westhausen brengt een boodschap: mensen wordt elkanders broeder en stap over culturele en sociale verschillen heen. De spelprestaties van deze goed bedoelde soap zijn nog niet eens slecht en producent Arthur Brauner is een heel apart mens, die zijn humanitaire doelstellingen met commercie nastreeft; er zijn er maar weinig die hem zoiets kunnen nadoen. Het camerawerk is van A.F. Rud. Ook bekend als LADY OF KAZAKHSTAN.

Legenden - Curt Jürgens

1998 | Documentaire, Biografie

Duitsland 1998. Documentaire van Roland May. Met o.a. Robert Jungbluth, Judith Holzmeister, Artur Brauner, Jacques Orth en Helmut Käutner.

Curt J[KA3]urgens was in de eerste plaats een levensgenieter. Geboren in 1912 groeide hij op in Berlijn, waar hij droomde van een loopbaan als journalist. Het lot besliste echter anders. Zijn toekomst lag duidelijk op de planken. In 1935 betrok Willi Forst hem bij de productie van DIE KOENIGSWALZER, waarin hij zijn eerste rolletje speelde. Kort voor het uitbreken van WOII trok hij naar Wenen waar hij een ster werd op de planken. Van de oorlog of de politiek trok hij zich niets aan. In 1955 werd hij de lieveling van het Duitse publiek met DER TEUFELS GENERAAL. In een door de oorlog verscheurd Duitsland stond hij model voor een zuivere held, een man in wie de gemiddelde Duitser weer kon geloven. Een jaar later stal hij het hart van de Fransen door zijn rol in ET DIEU CREA LA FEMME met een nog onbekende Brigitte Bardot. Hij werd internationaal een van de meest gezochte acteurs en hij was de enige die erop stond zichzelf te synchroniseren in het Duits, Frans en Engels. Hij had tevens de faam een onverbeterlijke Casanova te zijn. Hij trad vijf maal in het huwelijk, o.a. met Eva Bartok, Judith Holzmeister en Simone Bicheron. Na een zware hartoperatie acteerde hij nog een laatste maal in de schitterende Duitse tv-productie COLLIN (1981). In 1982 moest hij met de dood de tol betalen van zijn uitbundige levenswijze. May schreef zelf het scenario. Commentaar werd ingesproken door Patrick Blank en Uwe Müller. Christian Minder stond in voor de montage en Peter Klotz verzorgde de fotografie.

Izgoj

1991 | Oorlogsfilm

Oekraïne/Duitsland 1991. Oorlogsfilm van Vladimir Savelyev. Met o.a. Yossi Pollak, Stefaniya Stanyuta, Margarita Vishnyakova, Borislav Brondukov en Valentinas Masalskis.

Deze film gaat over een joodse timmerman Simon (Pollack), die na de Duitse inval in Polen met zijn gezin van zes kinderen vlucht naar een dorpje in de Oekraïne. Ondanks het vooroordeel van zijn christelijke buren en dorpsgenoten, weet hij zich geliefd te maken, zodat men de joodse familie accepteert. Het lot is Simon ongunstig gezind, want in 1941 vallen de nazi's Rusland binnen en bezetten o.a. de Oekraïne, waar ze met hun zuiveringsacties beestachtig te keer gaan. Het gezin wordt opgepakt en belandt in een concentratiekamp. Simon weet te ontsnappen, maar daarmee zijn zijn zorgen nog niet afgelopen. De film werd geproduceerd door regisseur Savelyev en Artur Brauner, die over dit onderwerp een aantal uitstekende films heeft gemaakt en gefinancierd en deze rolprent is er een van. Goed spel en authentieke, geloofwaardige enscèringen. Ondanks het gruwelijke onderwerp veel menselijke warmte. Het scenario is van regisseur Savelyev en Anatoli Dimarov naar de roman van Simon Reznik. Het camerawerk is van Yuri Garmasch.

The Rose Garden

1989 | Oorlogsfilm, Drama

Nederland/Duitsland/Verenigde Staten/Oostenrijk 1989. Oorlogsfilm van Fons Rademakers. Met o.a. Liv Ullmann, Maximilian Schell, Peter Fonda, Jan Niklas en Katarina Lena Müller.

Ullmann en Schell zijn resp. advocate en beklaagde in rechtbankdrama dat zijn wortels heeft in de Holocaust. Schrijnend beeld van de naweeën van de naziwreedheden en van de bescherming die Duitse oorlogsmisdadigers nog steeds genieten in bepaalde kringen. Niet zo overtuigend als DE AANSLAG omdat de kunstgreepjes om de boodschap toch wat te laten doordringen er geregeld wat te dik opliggen. Een schoonheidsfoutje in een voor de rest humaan waardevolle en boeiende film. Goed spel van Ullman en Schell, hoewel hij nauwelijks herkenbaar is. De op video uitgebrachte versie is bijna 31m ingekort.

Hanussen

1988 | Biografie, Historische film, Drama

Duitsland/Hongarije/Oostenrijk 1988. Biografie van István Szabó. Met o.a. Klaus Maria Brandauer, Erland Josephson, Walter Schmidinger, Ildikó Bánsági en Károly Eperjes.

In 1981 maakte de Hongaarse regisseur István Szabó furore met zijn Mephisto, waarin Klaus Maria Brandauer schitterde. In 1985 kwam zijn Oberst Redl in de bioscopen, wederom met Brandauer in een glansrol. Een kleine drie jaar later volgde Hanussen, het derde deel van wat men met enige goede wil een drieluik zou kunnen noemen. De Oostenrijkse korporaal Klaus Schneider blijkt, na aan een hoofdwond te zijn behandeld, over paranormale gaven te beschikken. Hij meet zich het pseudoniem Hanussen aan en oogst veel succes met zijn betrouwbare voorspellingen. Wanneer hij zich op politiek terrein begeeft, gaat het mis. Uiteraard speelt Brandauer de titelrol.

La passante du Sans-Souci

1982 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk/Duitsland 1982. Oorlogsfilm van Jacques Rouffio. Met o.a. Michel Piccoli, Helmut Griem, Mathieu Carrière, Gérard Klein en Dominique Labourier.

In 1934 vlucht een vrouw met haar joodse pleegzoontje uit Berlijn naar Parijs, waar haar pogingen om haar echtgenoot uit het concentratiekamp te bevrijden uitmonden in een tragedie. Bijna vijftig jaar later herkent de pleegzoon in een Zuid-Amerikaanse ambassadeur de verantwoordelijke nazi van destijds. De scène waarin een huilende Schneider luistert naar het vioolspel van haar 12-jarige pleegzoon is verreweg het meest aangrijpende moment in deze mooie film. Geen biografie laat onvermeld dat de jongen haar herinnerde aan haar eigen zoontje David die kort tevoren was verongelukt. De film werd dan ook aan David (en zijn vader) opgedragen.

Die Weiße Rose

1982 | Biografie, Drama, Oorlogsfilm

Duitsland 1982. Biografie van Michael Verhoeven. Met o.a. Lena Stolze, Wulf Kessler, Oliver Siebert, Ulrich Tukur en Martin Benrath.

Sophie Scholl en haar broer Hans gaan in 1942 in München studeren. Ze sluiten zich aan bij de pas opgerichte verzetsgroep de Weiße Rose, die geweldloos verzet pleegt tegen het nazi-regime, voornamelijk door pamfletten te schrijven en verspreiden. Als hun schrijfsels steeds radicaler van toon worden, stort de Gestapo zich op de zaak. Begin 1943 worden de leden van de groep opgepakt en geëxecuteerd. Mooi eerbetoon, maar iets minder goed dan Marc Rothemunds Sophie Scholl - Die letzten Tage (2005).

Vampyros Lesbos

1971 | Horror, Erotiek

Duitsland/Spanje 1971. Horror van Jesús Franco. Met o.a. Soledad Miranda, Ewa Strömberg, Dennis Price, Paul Muller en Heidrun Kussin.

Vampyros Lesbos, de Citizen Kane van Euro-exploitation, is de cultfilm van Jesús Franco met Soledad Miranda als De Erfgename van Dracula. Eveneens beroemd vanwege de sexadelic soundtrack. Nestor Franco maakte rond 1970 maar liefst zes films met muze Miranda, waaronder Count Dracula, waarbij zijn verliefde camera's haar registreerden als variaties op een bloeddorstig wraakengel. In Vampyros Lesbos lokt ze als bikinigravin een nietsvermoedende blondine (vixen Ewa Strömberg) naar haar mediterraan eiland voor een erotisch bloedmaal. Miranda overleed in de nazomer van 1970 vlak na een auto-ongeluk.

Black Beauty

1971 | Familiefilm, Avonturenfilm, Drama

Verenigd Koninkrijk/Spanje 1971. Familiefilm van James Hill. Met o.a. Mark Lester, Walter Slezak, Peter Lee Lawrence, Ursula Glas en Maria Rohm.

De negentiende-eeuwse jeugdklassieker van Anna Sewell is diverse malen verfilmd, met deze versie waarschijnlijk als bekendste, omdat er een succesvolle televisieserie op volgde. In het boek en sommige adaptaties vertelt het paard uit de titel zelf zijn levensverhaal, maar hier is gekozen voor een realistischere toon, wat mooie plaatjes oplevert maar ook afstand creëert. Paardenaanbidstertjes zullen echter vast geen moeite hebben zich in te leven in de episodische avonturen van de glimmende zwarte hengst, en houterig acteerwerk, gedateerde muziek en pompeuze montagetrucs voor lief nemen.

Il giardino dei Finzi-Contini

1970 | Drama, Oorlogsfilm

Italië/Duitsland 1970. Drama van Vittorio De Sica. Met o.a. Lino Capolicchio, Dominique Sanda, Fabio Testi, Romolo Valli en Helmut Berger.

Na een mindere periode oogstte neorealist De Sica (Ladri di biciclette) een paar jaar voor zijn dood weer groot succes met deze kritische liefdesgeschiedenis, die onder meer de Gouden Beer, een Oscar en een Bafta won. De tuin uit de titel staat in het Ferrara van de late jaren dertig en behoort toe aan de rijke joodse familie Finzi-Contini, waarvan de volwassen kinderen de dagen doorbrengen met feestjes en tenniswedstrijden, zich onbewust van de ernst van het gevaar dat buiten dreigt. In deze setting is de romance van geheimzinnige dochter Micòl en haar minder fortuinlijke jeugdvriend Giorgio gedoemd te mislukken.

Winnetou und Shatterhand im Tal der Toten

1968 | Avonturenfilm, Western

Duitsland/Italië/YU 1968. Avonturenfilm van Harald Reinl. Met o.a. Lex Barker, Pierre Brice, Karin Dor, Ralf Wolter en Eddi Arent.

De commandant van een Amerikaans fort verbergt een goudschat in een ontoegankelijk dal. Later sterft hij in de armen van Winnetou. Men denkt dat de man het goud achterover heeft gedrukt. Zijn dochter zuivert zijn naam met de hulp van Old Shatterhand en Winnetou.

The Unnaturals

1968 | Misdaad, Thriller

Duitsland/Italië 1968. Misdaad van Antonio Margheriti. Met o.a. Joachim Fuchsberger, Marianne Koch, Helga Anders, Alan Collins en Claudio Camaso.

De steenrijke Britse aristocraat Archibald Barrett, zijn advocaat Ben Taylor (Fuchsberger) en diens vrouw Vivian (Koch) blijven op een landweg in een groot bos steken door pech met de wagen. In de nabijheid bevindt zich een huis dat bewoond wordt door zonderlinge lieden, die hen onderdak verlenen.

Columno lui Trajan

1967 | Historische film, Avonturenfilm, Drama

Roemenië/Duitsland 1967. Historische film van Mircea Dragan. Met o.a. Richard Johnson, Antonella Lualdi, Ilarion Ciobanu, Amedo Nazzari en Stefan Ciobotarasu.

In het jaar 104 (nCh) onderwerpt de Romeinse keizer Trajanus (Nazzari) het opstandige Daci[KA3]e (ongeveer het huidige Roemeni[KA3]e). Koning Decebal (Pellea) en zijn vriend Gerula (Ilarion) ontsnappen, maar de tribuun Teberius (Johnson) lokt ze in een hinderlaag, waarop Decebal zelfmoord pleegt en Gerula gevangen genomen wordt. Tiberius verminkt het lijk van Decebal op een schandelijke wijze.

Im Reiche des silbernen Löwen

1965 | Avonturenfilm, Familiefilm

Spanje/Duitsland 1965. Avonturenfilm van Franz Josef Gottlieb. Met o.a. Lex Barker, Marie Versini, Ralf Wolter, Dieter Borsche en Chris Howland.

Kara Ben Nemsi en zijn vriend Hadschi Halef Omar weten te voorkomen dat de doodgewaande pasja van Mossul, de aartsvijand van de Arabieren een legendarische schat bemachtigt, die aan de Galdaeërs zou toebehoren. Regisseur Gottlieb maakte zelf het scenario, waarbij hij zich liet inspireren door een der boeken van Karl May. Gesitueerd in Turkije, maar gedraaid in Spanje.

Im Reiche des silbernen Loewen

1965 | Actiefilm

Spanje/Duitsland 1965. Actiefilm van Franz Josef Gottlieb. Met o.a. Antonio Casas, Dieter Borsche en Lex Barker.

Kara Ben Nemsi en zijn vriend Hadschi Halef Omar weten te voorkomen dat de doodgewaande pasja van Mossul, de aartsvijand van de Arabieren een legendarische schat bemachtigt, die aan de Galdaeërs zou toebehoren. Regisseur Gottlieb maakte zelf het scenario, waarbij hij zich liet inspireren door een der boeken van Karl May. Gesitueerd in Turkije, maar gedraaid in Spanje.

Gorke Trave

1965 | Drama, Oorlogsfilm

Duitsland/YU 1965. Drama van Zika Mitrovíc. Met o.a. Irene Papas, Daniel Gélin, Heinz Drache, Alice Treff en Werner Peters.

Lea Weiss zat tijdens WO II als jonge vrouw in een concentratiekamp, waar Dr. Berger, een soort Mengele, haar steriliseerde en naar een kampbordeel stuurde. Twintig jaar later, rond 1964, komt een verslaggever, Bora Petrovic, Dr. Berger op het spoor, die nu een directeur van een groot farmaceutisch concern is.

Durchs wilde Kurdistan

1965 | Avonturenfilm, Actiefilm

Duitsland/Spanje 1965. Avonturenfilm van Franz Josef Gottlieb. Met o.a. Lex Barker, Ralf Wolter en Marie Versini.

Kara Ben Nemsi en zijn vriend Hadschi Halef Omar helpen sjeik Mohammed om diens zoon uit handen van de moordlustige pasja van Mossul, een aartsvijand van de Arabieren, te redden. Lekkere, afwisselende, ouderwetse avonturenfilm naar een der verhalen van Karl May, door de regisseur zelf tot scenario bewerkt. De fotografie met mooie landschapsopnamen is van Francisco Marín. Gedraaid in Spanje.

Der Schatz der Azteken

1965 | Avonturenfilm, Actiefilm

Duitsland/Frankrijk/Italië 1965. Avonturenfilm van Robert Siodmak. Met o.a. Lex Barker, Rik Battaglia, Gérard Barray en Michèle Girardon.

Tijdens de Mexicaanse burgeroorlog van 1864 stuurt de Amerikaanse president Lincoln een Duitse arts (Barker) naar Juarez om te bemiddelen. Deze raakt verwikkeld in de strijd om een Aztekenschat en ontmoet afstammelingen van een oud koningsgeslacht. Gemiddelde actie, en een vleugje romantiek. Opgenomen in het voormalige Joegoslavië. Scenario van Ladislas Fodor, Robert A. Stemmle en Georg Marischka.

The Yellow One

1964 | Avonturenfilm, Familiefilm, Actiefilm

Italië/Frankrijk/Duitsland/YU 1964. Avonturenfilm van Robert Siodmak. Met o.a. Lex Barker, Ralf Wolter, Marie Versini, Rik Battaglia en Marianne Hold.

Held Kara Ben Nemsi bindt de strijd aan met een tirannieke roverhoofdman.

Old Shatterhand

1964 | Western, Avonturenfilm

Duitsland/Frankrijk/Italië/YU 1964. Western van Hugo Fregonese. Met o.a. Lex Barker, Pierre Brice, Ralf Wolter, Daliah Lavi en Guy Madison.

Barker is Old Shatterhand en Brice weer Winnetou. Blanken willen de Apachen van Winnetou en de Comanches tegen elkaar uitspelen. Barker wil dat verhinderen, maar valt in handen van de indianenhater kapitein Madison (in een uitstekende rol). Die bindt hem vast in het zicht van de aanstormende Winnetou en zijn dapperen van wie er velen in het gras moeten bijten. Actie volop, maar met een hopeloos scenario. Opgenomen in voormalig Joegoslavië.

Freddy und das Lied der Prärie

1964 | Western

Duitsland/YU 1964. Western van Sobey Martin. Met o.a. Freddy Quinn, Beba Loncar, Rik Battaglia, Mamie Van Doren en Carlo Croccolo.

De Iers-Oostenrijkse schlagerzanger Freddy Quinn (1931) was tussen 1956 en 1966 de succesvolste artiest van Duitsland met tien nummer 1-hits. Ook in de bioscoop had hij succes, steevast in de sympathieke rol van een ontwortelde avonturier die verlangt naar liefde en vriendschap. In zijn enige western, Das Lied der Prärie, is hij de verweesde wreker Black Bill die jammerlijk zingend door het wilde westen trekt op zoek naar gerechtigheid, geld en/of vrouwen. Smaakvol drakerig vermaak, inclusief (en dankzij) de hit 'Wie schön daß du wieder zu Hause bist'. Geschoten op locatie in Joegoslavië.

Die Todesstrahlen des Dr. Mabuse

1964 | Misdaad, Thriller, Sciencefiction

Duitsland/Frankrijk/Italië 1964. Misdaad van Hugo Fregonese en Victor De Santis. Met o.a. Peter van Eyck, O.E. Hasse, Yvonne Furneaux, Walter Rilla en Rika Dialina.

Psychiater Pohland (Rilla), wiens geest in bezit is genomen door de dode Dr. Mabuse, wordt ontvoerd naar het eiland Malta. Majoor Anders (Van Eyck) volgt hem, en ontdekt dat professor Larsen (Hasse) aan een dodelijk wapen werkt. Een ongeïnspireerde verfilming met een voorspelbare handeling over de klassieke misdadiger Dr. Mabuse.

Das Phantom von Soho

1964 | Thriller

Duitsland 1964. Thriller van Franz Josef Gottlieb. Met o.a. Elisabeth Flickenschildt, Barbara Rütting en Dieter Borsche.

De Londense wijk Soho wordt opgeschrikt door een serie gruwelijke moorden. Inspecteur Patton van Scotland Yard komt erachter dat de slachtoffers allen deel uitmaakten van de bemanning en passagiers van een jaren geleden gezonken cruiseboot. Patton denkt dat de dader onder de overlevenden te vinden is.

Der Henker von London

1963 | Misdaad, Thriller

Duitsland 1963. Misdaad van Edwin Zbonek. Met o.a. Hansjörg Felmy, Dieter Borsche, Maria Perschy, Wolfgang Preiss en Harry Riebauer.

In Londen executeert iemand eigenhandig ter dood veroordeelde zware misdadigers door ophanging met de strop, die uit het Misdaad Museum van Scotland Yard gestolen is. De gerechtelijke dossiers bungelen aan de lijven der gehangenen. Tegelijkertijd is er een maniak aan het werk die jonge vrouwen om zeep brengt. Inspecteur Felmy stelt een onderzoek in. Hij haalt zijn mooie vriendin over om als lokvogel te posten. Hij krijgt ook hulp van verslaggever Howland. Perfekte requisieten, goede sfeer en spannend avontuur naar het verhaal White Carpet van Bryan Edgar Wallace. Het script was van niemand minder dan Robert A. Stemmle. Achter de camera stond Richard Angst.

Die Unsichtbaren Krallen des Dr. Mabuse

1962 | Misdaad, Thriller, Mysterie

Duitsland 1962. Misdaad van Harald Reinl. Met o.a. Lex Barker, Karin Dor, Siegfried Lowitz, Wolfgang Preiss en Werner Peters.

Een van de vijf naoorlogse Dr. Mabuse-films, die niet door Fritz Lang gemaakt werden, en waarschijnlijk de beste. Barker is een Amerikaanse rechercheur, die in Duitsland een misdadiger achterna zit, die connecties heeft met Dr. Mabuse (Preiss). Vlot gedaan en de internationale bezetting hielp een handje om het resultaat zo veel mogelijk op te krikken. Ook bekend als The Invisible Claws of Dr. Mabuse.

Robert und Bertram

1961 | Komedie

Duitsland 1961. Komedie van Hans Deppe. Met o.a. Willy Millowitsch, Vico Torriani, Trude Herr, Marlies Behrens en Hubert von Meyerinck.

Robert Ziegel verlaat zijn vrouw Klara omdat zij hem financieel teveel beperkt. Hij doet vervolgens mee aan een reclameactie voor de schoenfabriek van Yvonne Berger door een voettocht op een nieuw model wandelschoen te ondernemen. Zijn reisgezel is de echtgenoot van Yvonne, Bertram Weiler, die wat goed te maken heeft bij zijn vrouw. De twee gaan fluitend op stap.

Das Riesenrad

1961 | Drama, Komedie

Duitsland 1961. Drama van Géza von Radványi. Met o.a. Maria Schell, O.W. Fischer, Adrienne Gessner, Rudolf Forster en Gusti Wolf.

Een zeer goede bewerking van het toneelstuk Het Hemelbed van Jan de Hartog met deze keer het hoge rad van het Weense Prater als symbool van het wisselende leven.

Wir wollen niemals auseinandergehen

1960 | Romantiek, Muziek, Komedie, Drama

Duitsland 1960. Romantiek van Harald Reinl. Met o.a. Adrian Hoven, Vivi Bach, Grethe Weiser, Kurt Großkurth en Thomas Alder.

Vehikel rond schlagersterretje Bach, heftig gesteund door Alder. Vivi speelt Italiaanse dorpsschone Marisa en Alder haar vriend Tonio. Componist Guido Terni (Hoven) pikt een liedje dat Marisa zingt en verwerkt het in een show voor zijn baas Gabor (Hartig) die echter Marisa ontdekt en meeneemt naar Rome. In de eeuwige stad komt het ten langeleste toch nog tot een hoogtepunt voor Tonio en Marisa, en Hoven is niet die grote schurk waarvoor men hem houdt. Achterhaald en flauw gedoe dat geen enkele bejaarde fan (van toen) meer in opwinding kan brengen. De makers geloofden toen ook al niet zo in hun product, want ze draaiden een niet al te dure zwart-wit film. Cameraman was Ernst W. Kalinke en Werner P. Zibaso bewerkte een verhaaltje van Carlo Fedier tot scenario.

Sabine und die hundert Männer

1960 | Drama

Duitsland 1960. Drama van Wilhelm Thiele. Met o.a. Sabine Sinjen, Dieter Borsche, Dietmar Schönherr, Hubert von Meyerinck en Paul Hörbiger.

Als dirigent Viktor Lorenz (Borsche) eindelijk uit krijgsgevangenschap na WO II is teruggekeerd naar huis, komt hij niet meer aan de bak. Zijn dochter Sabine (Sinjen) is een handige meid, maar ze heeft slechts een eenvoudig baantje. Toch helpt ze hem aan werk. Een optreden in de film van Yehudi Menuhin met de Berliner Filharmoniker onder leiding van Ferenc Fricsay maakt de film interessant voor Menuhin's fans.

Der Brave Soldat Schwejk

1960 | Drama, Komedie, Oorlogsfilm

Duitsland 1960. Drama van Axel von Ambesser. Met o.a. Heinz Rühmann, Ernst Stankowski, Ursula von Borsody, Senta Berger en Erika von Thellmann.

Hoewel hondenfokker Josef Schwejk niet helemaal goed bij zijn hoofd is, wordt hij na het begin van WO I toch ingelijfd bij het Oostenrijkse leger. Doordat hij, uit domheid of juist uit berekening, bevelen meestal verkeerd interpreteert wordt zijn militaire loopbaan bepaald kleurrijk: op een gegeven moment komt hij zelfs voor een vuurpeloton te staan. Rühmann is een alleraardigste Schwejk, maar hij haalt wel de angel uit Jaroslav Haseks anti-oorlogsboek, doordat hij de balans tussen komische domheid en subversieve berekening iets te veel naar humor door laat slaan.

Und das am Montagmorgen

1959 | Komedie

Duitsland 1959. Komedie van Luigi Comencini. Met o.a. O.W. Fischer, Ulla Jacobson, Robert Graf, Vera Tschechowa en Werner Finck.

Aantrekkelijke vrijgezel Alois Kessel (Fischer) is filiaaldirecteur van een bank. Zijn vrije tijd besteedt hij aan het bestuur van een kunstvereniging. Zijn oog valt op de aantrekkelijke Delia Mond (Jacobsson), die semi-arts is en lid van de vereniging. Zij is echter al `bezet`. Op de bewuste maandagmorgen uit de titel besluit Alois zijn bestaan in de tredmolen drastisch te veranderen en voortaan te doen, waar hij zin in heeft. Dit zet alles op zijn kop, zozeer zelf dat ongeruste mensen uit zijn omgeving de politie inschakelen. Men denkt dat Alois de kolder in de kop is geslagen en zenuwarts professor Gross (Finck) moet hem onderzoeken. Hij schakelt zijn assistente Delia in! Het tweetal voelt snel wat voor elkaar, maar nu wordt hun geluk bedreigd door de algemeen directeur van de bank die Alois via hypnose weer aan het werk wil krijgen. Deze flauwe komedie, die een vehikel was voor supersterren Fischer en Jacobsson is hooguit interessant om te zien hoe belachelijk de opvattingen van toen wel waren. Ondanks de regie van de ervaren Comencini was de rolprent bij de première geen succes en raakte hij al snel in het vergeetboek. Fischer en Jacobsson hadden een beter verhaal en een andere film verdiend. Het scenario is van regisseur Comencini, Peter Goldbaum en Franz Höllering naar het blijspel van J.B. Priestley The Scandalous Affairs of Mr. Kettle and Mrs. Moon. Het camerawerk is van Karl Löb.

Menschen im Hotel

1959 | Drama

Frankrijk/Duitsland 1959. Drama van Gottfried Reinhardt. Met o.a. Otto Wilhelm Fischer, Michèle Morgan, Heinz Rühmann, Gert Fröbe en Sonja Ziemann.

Een van de vele verfilmingen van Vicki Baums roman over allerlei figuren die een hotel bevolken. Greta Garbo was in de Hollywoodversie van 1932, GRAND HOTEL, wel wat beter dan Morgan als Grusinskaja. Scenario van Hans Jacoby en Ladislaus Fodor. Camerawerk van Göran Strindberg.

Melodie und Rhythmus

1959 | Muziek, Komedie

Duitsland 1959. Muziek van John Olden. Met o.a. Peter Kraus, Veronika Beyer, Margit Saad, Rudolf Platte en Fred Kraus.

Violist Peter Kraus speelt in het orkest van zijn beroemde vader Fred Kraus. Hij zou graag de 'eerste viool' spelen, maar zo ver is het nog lang niet. Bovendien hebben vader en zoon een overeenkomende smaak wat vrouwelijk schoon betreft. Kortom voldoende stof voor conflict en Peter neemt de benen naar Hamburg waar hij in een 'modern' combo gaat spelen. Tegenwoordig uitsluitend nog voor bejaarde fans en sociologie-vorsers van het rollenpatroon en voorbeeldfiguren tijdens het Wirtschaftswunder.

Der Tiger von Eschnapur

1959 | Avonturenfilm, Actiefilm, Romantiek

Duitsland/Frankrijk/Italië 1959. Avonturenfilm van Fritz Lang. Met o.a. Paul Hubschmid, Debra Paget, Claus Holm, René Deltgen en Walter Reyer.

Een Duitse ingenieur die naar Eschnapur is afgereisd om het paleis van maharadja Chandra te moderniseren, wordt verliefd op tempeldanseres Seetha, op wie Chandra eveneens een oogje heeft. Tweede remake van de gelijknamige films uit 1921 en 1938 waarvoor Lang en zijn (latere) echtgenote Thea von Harbou het scenario schreven. Lang probeerde het na een verblijf in Hollywood weer eens in Duitsland maar echt gelukkig werd hij er niet van. De drie films die hij er maakte (waaronder het tweeluik Der Tiger von Eschnapur en Das Indische Grabmal) brachten niet de 'financiële doorbraak' waarop hij hoopte en artistiek werd het naar zijn oordeel ook al geen succes.

Das Indische Grabmal

1959 | Avonturenfilm, Romantiek, Actiefilm

Duitsland/Frankrijk/Italië 1959. Avonturenfilm van Fritz Lang. Met o.a. Debra Paget, Paul Hubschmid, Walter Reyer, Claus Holm en Sabine Bethmann.

Als een westerling een tempeldanseresje redt uit de grijpgrage klauwen van een intens slechte maharadja zijn de rapen gaar. De woedende potentaat schroomt niet om complete dorpen plat te branden om wraak te kunnen nemen op het meisje dat het durfde hem af te wijzen. Fritz Lang maakte, nadat hij naar Duitsland was teruggekeerd omdat hij in Hollywood geen artistieke vrijheid kreeg, een fraai, exotisch avonturenverhaal. Maar zelf was hij er niet erg tevreden over, terwijl Jean Luc Godard het juist een 'formeel perfect' meesterwerk vond. Onderdeel van een tweeluik met Der Tiger von Eschnapur.

Abschied von den Wolken

1959 | Avonturenfilm

Duitsland 1959. Avonturenfilm van Gottfried Reinhardt. Met o.a. O.W. Fischer, Sonja Zieman, Peter van Eyck, Christian Wolff en Paul Dahlke.

Een verkeersvliegtuig maakt een gedwongen landing op een vliegveld van een grote, dictatoriale eiland-staat (lees: Cuba) om een uitgewezen smokkelaar en een avonturier, Peter van Houten (Hasse) aan boord te nemen. Er ontstaat een schietpartij en de gezagvoerder wordt uitgeschakeld. Van Houten, ongeschoren en ruig, is een ex-piloot die man en muis redt. Zeer ouderwets, voorspelbaar verhaal van Ladislas Fodor met een standaard scenario van Georg Hurdalek en een sterbezetting toen, waarvan het merendeel zijn carrière-hoogtepunt allang gepasseerd had. Zieman is Carla en Van Eyck, Pink Roberti. Camerawerk van Klaus von Rautenfeld. Ook bekend als ANGST IM NACKEN.

Wehe, wenn sie losgelassen

1958 | Komedie, Muziek

Duitsland 1958. Komedie van Géza von Cziffra. Met o.a. Peter Alexander, Ruth Stephan, Bibi Johns, Brigitte Mira en Josef Egger.

Ondanks het feit dat hij zich op een jazz-concours wil voorbereiden, moet Alexander ook zijn oom Egger op de boerderij helpen. Hij wil twee vliegen in één klap slaan en combineert beiden: hij speelt zijn geliefde jazz-oefeningen voor de ossen tot groot ongenoegen van de dorpsbewoners. Een Alexander-film voor de fans.

Madchen In Uniform

1958 | Drama

Duitsland/Frankrijk 1958. Drama van Géza von Radványi. Met o.a. Lilli Palmer, Therese Giese, Blandine Ebinger, Adelheid Seeck en Gina Albert.

Een nieuwe versie van de film uit 1931. De militaristische opvoeding van de kostschoolmeisjes komt hier minder hard aan en de directrice laat zich aan het eind zelfs bekeren, in tegenstelling tot de oorspronkelijke film. Heel wat behoudender dan de versie uit de jaren 1930-40. Franz Höllering en F.D. Andam bewerkten de roman van Christa Winslö tot scenario. Camerawerk van Werner Krien.

Kleine Leute mal ganz groß

1958 | Familiefilm, Komedie

Duitsland 1958. Familiefilm van Herbert B. Fredersdorf. Met o.a. Bibi Johns, Gustav Knuth, Dieter Eppler, Eddi Arent en Roland Kaiser.

De lotgevallen van een viertal Berlijnse kinderen op vakantie in Zuid-Duitsland, die opgenomen worden in uiteenlopende vakantie-pleeggezinnen. Ouderwets vermaak voor de jeugd.

Es geschah am hellichten Tag

1958 | Misdaad, Thriller

Duitsland/Zwitserland/Spanje 1958. Misdaad van Ladislao Vajda. Met o.a. Heinz Rühmann, Michel Simon, Ewald Balser, Gert Fröbe en Berta Drews.

Eerste grote krimi van Duits acteerkanon Heinz Rühmann (1902-1994), de acteur die in de naoorlogse Duitse filmtheaters vooral de paljas uithing. In de cultklassieker 'Het gebeurde op klaarlichte dag' speelt Rühmann een politiecommissaris die vlak voor zijn pensioen een moordenaar hoopt te ontmaskeren met een meisje als lokaas. De booswicht in de film, acteur Gert Fröbe, werd vanwege zijn overtuigende werk gestrikt als tegenspeler van James Bond in Goldfinger (1964). Amerikaanse acteur Jack Nicholson evenaarde Rühmanns spel in de remake The Pledge (2001).

Der Stern von Santa Clara

1958 | Komedie, Misdaad, Romantiek

Duitsland 1958. Komedie van Werner Jacobs. Met o.a. Vico Torriani, Ruth Stephan, Gerlinde Locker, Hubert von Meyerinck en Brigitte Mira.

De gevierde schlagerzanger Carlo del Ponte reist af naar zijn Italiaanse geboortestad Santa Clara, waar hij binnen de kortste keren verzeild raakt in een bloedige familievete tussen de Del Ponte's en de Tartini's.

Wenn Frauen schwindeln

1957 | Komedie, Muziek

Duitsland 1957. Komedie van Paul Martin. Met o.a. Bibi Johns, Erik Schumann, Fita Benkhoff, Boy Gobert en Peer Schmidt.

Daisy Hellmann (Johns), de knappe dochter van een steenrijke fabrikant, is journaliste bij het damesblad Damenwelt. Ze schrijft snierende columns over het monster `man`. Om aan schrijfstof te komen haalt ze de dolste streken uit. Voor het artikel `Helpen Mannen alleen Knappe Meiden uit de Nood?` doet ze zich voor als juwelendievegge. Peter Kr[KA3]uger (Schuman) redt haar nog net uit de klauwen van het gerecht, maar is vast besloten om van haar net zoals in My Fair Lady een dame te maken en haar op het rechte pad te brengen. Daisy doet alsof ze in Peter gelooft, die bandleader is in de revue Montparnasse, maar ze bereidt in het geniep het artikel 'De Man als Vrouwentemmer' voor op haar luidruchtige schrijfmachine. Peter volgt haar op een avond. Als Daisy het merkt, is het bijna te laat. Ze zet snel een inbraak in scène, die haar haast fataal wordt. Wat Daisy echter werkelijk fataal wordt, is dat ze op Peter verliefd is geworden. Het scenario van J. von Vaszary en Tibor Yost eindigt heel voorspelbaar in de revue met een grote confrontatie en een goede afloop. Johns is in het midden van de jaren 1950 heel populair in eigen land. Zij probeert hier het publiek te verleiden met een muzikale film in navolging van de grote Amerikaanse musicals, die toen al over hun hoogtepunt heen waren. De rolprent heeft vooral curiositeitswaarde. Het camerawerk is van Karl Löb. Ook bekend als EUROPAS NEUE MUSIKPARADE 1958.

Einmal eine große Dame sein

1957 | Komedie

Duitsland 1957. Komedie van Erik Ode. Met o.a. Gudula Blau, Grethe Weiser, Dietmar Schönherr, Erich Winn en Gustl Weishappel.

Jeannette Heider (Blau) weet samen met haar tante Elly (Weiser) een rolletje te krijgen bij de film. Jeannette speelt een prinses en haar tante de kamernierster. Ze maakt ruzie op de set en rijdt met het filmpaard (en haar tante achterop) de stad Lugano (aan een mooi Zwitsers meer) in. Ze neemt zonder dat ze een cent op zak heeft, haar intrek in het Nobel-hotel om vervolgens deel te nemen aan een talentenjacht voor een platenfirma.

Die Unschuld vom Lande

1957 | Komedie

Duitsland 1957. Komedie van Rudolf Schündler. Met o.a. Theo Lingen, Bibi Johns, Rudolf Platte, Ruth Stephan en Walter Groß.

Weinig geslaagde remake van de gelijknamige film van Carl Boese uit 1932/33 (die ook nog in het Italiaans gedraaid werd als LA PROVINCIALINE) over een schone plattelandsdochter die carri[KA2]ere wil maken op de planken van het toneel in de Duitse hoofdstad. Ze raakt verstrikt in allerhande huwelijksgekonkel. In deze dijenkletser zijn de boertige, dubbelzinnige grappen niet van de lucht. Een wegwerp sit-com uit het pre-tv-tijdperk. Het scenario werd geschreven naar het oorspronkelijke draaiboek van Walter Wasserman en Walter Schnee door een team van z.g. deskundigen: C.A. Barret, Per Schwenzen, Fritz B[KA3]ottger en Curth Flatow (die er niet voor uit wilde komen, want hij staat niet op de aftiteling). De Engelsen hebben zo'n fraaie definitie van een kameel: 'a horse designed by a committee'; dat was stellig van toepassing op het voornoemde equipe van auteurs. Werner M. Lenz verzorgde de nauwelijks opwindende fotografie.

... und führe uns nicht in Versuchung

1957 | Drama

Duitsland 1957. Drama van Rolf Hansen. Met o.a. Johanna Matz, Heidemarie Hatheyer, Gerhard Riedmann, Rudolf Forster en Annie Rosar.

Afgeleid door de verleidelijke Anna (Matz) vergeet getrouwde stationschef Hudetz (Riedmann) op een belangrijk spoorwegknooppunt in de bergen een sein te verzetten, waardoor er een verschrikkelijk ongeluk gebeurt. Na een gerechtelijk onderzoek legt Anna een meinedige verklaring af, waardoor de schuld onmogelijk op Hudetz kan vallen. Frau Hudetz (Hatheyer) krijgt de bons en Hudetz trouwt met de mooie Anna, maar hij wordt gekweld en verteerd door wroeging. In de finale stelt hij zich. Indertijd een groot succes aan de Duitse bioscoopkassa, maar een halve eeuw later een naïef drama met sociale trekjes, waarin geen hond geloven kan. De spelprestaties zijn naar behoren en hetzelfde mag opgemerkt worden van de regie en het camerawerk van Franz Weihmayr. Het redelijk in elkaar gezette scenario van Hans Höllering is gebaseerd op het toneelstuk van Ödön von Horváth, dat getiteld is Der jüngste Tag. Hoe de mentaliteit veranderen kan.

Musikparade

1956 | Musical

Duitsland 1956. Musical van Géza von Cziffra. Met o.a. Peter Alexander, Bibi Johns, Georg Thomalla, Ruth Stephan en Else Reval.

Strenge bandleader Greta Lund (Johns) wil geen liefdesaffaires in haar bigbandorkest. Zo ontslaat zij twee tortelduifjes vlak voordat zij moeten spelen op het filmfestival van Berlijn. Haar doortastende manager Trudchen Bandalow (Stephan) engageert gelukkig trompettist/zanger Peter (Alexander) en drummer Tommy (Thomalla) om het gat weer op te vullen. In het vliegtuig van Hamburg naar Berlijn ontmoet Greta Peter voor het eerst. De rest is dan geschiedenis... Vlotte film (voor zijn tijd) met optredens van oa Hazy Osterwald Sextett, Sunshines, Lucas Trio, terwijl Alexander en Johns heel wat nummers zingen.

Der erste Frühlingstag

1956 | Drama, Komedie, Familiefilm, Romantiek

Duitsland 1956. Drama van Helmut Weiss. Met o.a. Luise Ullrich, Paul Dahlke, Ingeborg Schöner, Matthias Fuchs en Fita Benkhoff.

Op een dag in het voorjaar laat huismoeder Dolly Hiller (Ullrich) zich het hof maken door Bruno (Freytag), de broer van Dolly`s vriendin, die uit Afrika is aangereisd, en haar man, advocaat Robert (Dahlke), laat zich verleiden door Bettina Morelli (Mayberg), een van zijn cli[KA3]entes, een bekende zangeres. Ondertussen probeert hun oudste dochter, de negentien- jarige Vera (Sch[KA3]oner), de getrouwde kunstenaar en schoolvriend van haar vader Robert Paul Frank (Fr[KA3]ohlich) in te palmen. Haar jongere broer Martin (Fuchs) lonkt naar buurmeisje Trixi (Grothum) en het jongste zusje, de vijftien- jarige Lilo (Meissner) flirt met Martins vriend, rijkeluiszoontje Fred (Willer). Het blijft allemaal heel braaf en 's avonds wisselt de gehele familie de ervaringen uit, maar dat gaat niet zomaar. Eigenlijk draait het plot om de overspelige gedachten van Dolly, die de verleiding bijna niet kan weerstaan. Ullrich doet het heel behoorlijk, speelt daarbij de verantwoordelijke moeder en draagt de film. Regisseur Weiss deed het idee op aan de hand van het blijspel van Dodie Smith, die bekend werd toen Disney haar stuk 101 Dalmatians als tekenfilm uitbracht. Het scenario is van Juliane Kay en Jacob Gais. Het camerawerk is van Karl Löb.

Die Ratten

1955 | Drama, Misdaad

Duitsland 1955. Drama van Robert Siodmak. Met o.a. Maria Schell, Heidemarie Hatheyer, Curd Jürgens, Gustav Knuth en Ilse Steppat.

The New York Times schreef in 1911 dat het nieuwe rauw-realistische toneelstuk Die Ratten van Gerhart Hauptmann pathetisch en ouderwets was. Niettemin zag de Duitse regisseur Siodmak (The Spiral Staircase), die na zijn vlucht voor de nazi's tien jaar in de VS had gewerkt, in het boek een mogelijkheid om zijn film noir-technieken toe te passen op de actualiteit van zijn hervonden vaderland. Hij verplaatste het verhaal naar opgedeeld Berlijn, waar de wanhopige Pauline (Schell) haar baby verkoopt voor een paspoort, maar spijt krijgt. Die Ratten wordt tegenwoordig als moeilijk toegankelijk ervaren en heeft ondanks de bekroning met de Gouden Beer geen plekje in het collectieve geheugen veroverd.

Der 20. Juli

1955 | Oorlogsfilm, Historische film

Duitsland 1955. Oorlogsfilm van Falk Harnack. Met o.a. Wolfgang Preiss, Annemarie Düringer, Robert Freitag, Fritz Tillmann en Werner Hinz.

Op 20 juli 1944 trachtte een aantal Duitse officieren onder aanvoering van Oberst Graf von Stauffenberg middels een bom Adolf Hitler om te brengen. De Führer raakte slechts licht gewond. Regisseur Falk Harnack, zelf lid geweest van de Duitse verzetsgroep Weisse Rose, reconstrueert in documentaire stijl de aanloop naar die historische gebeurtenis. In juni 1955 ging slechts twee dagen eerder een andere speelfilm in première rond dezelfde geschiedenis: G.W. Pabsts Es geschah am 20. Juli. Terecht draagt Von Stauffenberg in die film - en ook in de televisiefilm Stauffenberg uit 2004 - een ooglapje over het linkeroog, terwijl merkwaardig genoeg in Der 20. Juli zijn rechteroog wordt bedekt.

Der Onkel aus Amerika

1952 | Komedie, Muziek

Duitsland 1952. Komedie van Carl Boese. Met o.a. Georg Thomalla, Hans Moser, Grethe Weiser, Waltraud Haas en Arno Paulsen.

Ondernemer Hermann Hartung (Paulsen) heeft zijn gehele vermogen gestoken in een oliewinningsproject dat door bankdirecteur Brenner (St[KA3]ockel) was aanbevolen. De aandelen blijken waardeloos, Hartung dreigt het faillissement, zijn vrouw Gertrud (Weiser) is met stomheid geslagen en zijn dochter Elisabeth (Haas) kan een huwelijk met een goede partij op haar buik schrijven. Ook de bank dreigt eraan kapot te gaan. Op dat moment komt het bericht in Groditzkirchen dat oom Thomas Theodor Hoffmann (Moser) uit Amerika terugkeert en het gerucht gaat dat hij aan de overkant van de grote plas miljonair geworden is en zijn geld in Groditzkirchen gaat investeren, hetgeen de redding van Brenners handelsbank zou betekenen. Oom Thomas Theodor heeft in Amerika helemaal niet het grote fortuin gemaakt, maar is teruggekeerd naar de heimat met slechts enkele luttele dollars op zak. Niettemin besluit Bodo Schmidt (Thomalla), een bankbediende, oom Thomas Theodor over te halen zich als miljonair uit te geven, waardoor het vertrouwen in de bank wordt teruggewonnen zodat andere beleggers er hun geld inleggen. Dat gaat goed, zelfs zo goed dat Bodo Elisabeth voor zich kan inpalmen, totdat oom Thomas Theodor met de waarheid voor de dag wil komen. Het wordt dan nog eventjes heel spannend voordat de goede afloop zijn beloop kan krijgen. Er zijn mensen, die zich hebben afgevraagd waarom Boese zijn behoorlijk gemaakte en succesvolle film uit 1931 MAN BRAUCHT KEIN GELD zonodig opnieuw moest maken. Hij had gebrek aan een behoorlijk draaiboek en meende met een aanpassing op de 'huidige' tijd, het na-oorlogse Duitsland, dat hij weer een slag kon slaan. Het is helaas niet gelukt, want deze film is beslist minder dan de vorige, waarin de ongeslagen Heinz Rühmann de rol van Bodo met verve speelde. Het zijn vooral de flauwe satire en de misvattingen vol clichés over Amerika die de film de das om doen. De grappen zijn niet leuk en de parodieën zijn nog erger. Vijftig jaar na dato digitaliseerde omroep ZDF de oorspronkelijke prent zodat de vertoning op tv er heel goed uitziet, maar helaas is de inhoud even slecht gebleven. Het scenario is van Curth Flatow en Peter Paulsen naar het toneelklucht Man braucht kein Geld van Ferdinand Altenkirch. Het camerawerk is van Albert Benitz.

Unschuld in tausend Nöten

1951 | Komedie

Duitsland 1951. Komedie van Carl Boese. Met o.a. Hannelore Schroth, Wolf Albach-Retty, Rudolf Platte, Oskar Sima en Elena Luber.

Aantrekkelijke Eva Born (Schroth) werkt voor een klein, maar exclusief haute-couture huis. Soms helpt ze als mannequin. Zo maakt ze kennis met Herr Bergmann (Sima) een rokkenjager, die haar per abuis het visitekaartje van zijn a.s. schoonzoon Dr. Singer (Albach-Retty) geeft. Privécontacten leggen met klanten is echter ten strengste verboden en Eva wordt op staande voet ontslagen. Ze wil Bergmann opzoeken en komt uiteraard bij Dr. Singer terecht, die zeer éprit van Eva is. Bovendien is zijn verloofde nu niet het aller braafste en trouwste wezentje. Oprecht gespeelde, maar ozo voorspelbare komedie der misverstanden die een halve eeuw later nauwelijks de moeite waard is om nog eens te gaan bekijken. Het scenario vol clichés is van regisseur Boese en Vineta Bastian-Klinger. Achter de camera stond Herbert Körner. Ook bekend als MÄDCHEN AUS DEM REGENBOGEN en MÄDEL AUS DER KONFEKTION.

op televisie
1 uitzending

Datum
Zender
Tijd
vrijdag 29 december
WDR Fernsehen
13:00 - 14:30

Reageer