Jean Renoir (1894-1979): regie, cast, scenario en productie.
Er zijn 39 films gevonden.

Jean Renoir, le patron

1994 | Documentaire

Frankrijk 1994. Documentaire van Jacques Rivette. Met o.a. Jean Renoir en Michel Simon.

Op 25 mei 1966 zitten regisseur Renoir en acteur Simon in een bistro aan de oevers van de Marne. Ze praten er lustig op los over hun jarenlange samenwerking, over hun opvattingen over film, over de principes van een regisseur en een acteur. Deze door Rivette geregisseerde film was bedoeld als een deel van de trilogie die [KL]Cin[KA1]eastes de notre temps[KLE] wijdde aan Renoir. Om juridische redenen mocht deze aflevering echter niet worden uitgezonden. In 1994 heeft Rivette de film opnieuw gemonteerd, waarna hij eindelijk werd vrijgegeven voor vertoning. Vooral interessant voor studenten filmkunde. Jean Eustache monteerde in het gesprek fragmenten uit films als BOUDU SAUVE DES EAUX (1932) en LA CHIENNE (1931). Het gesprek werd in rechte banen geleid door Janine Bazin en André S. Labarthe. Het camerawerk is van Henri Cartier-Bresson en Pierre Mareschal. Ondertitel: PORTRET DE MICHEL SIMON PAR JEAN RENOIR ou PORTRET DE JEAN RENOIR PAR MICHEL SIMON ou LA DIRECTION D'ACTEURS: DIALOGUE.

Jean Cocteau: autoportraits d'un inconnu

1985 | Biografie, Experimenteel

Frankrijk 1985. Biografie van Edgardo Cozarinski. Met o.a. Jean Cocteau, Vaslav Fomitch Nijinski, Serge de Diaghilev, Jean Renoir en Pablo Picasso.

Deze cineast maakte in 1983 al eens een film met dezelfde titel maar toen ging het om een eenvoudig gesprek met Jean Cocteau (1889-1963). Nu heeft hij dit gegeven aanzienlijk uitgebreid door het definitieve portret van deze veelzijdige artiest te maken met foto's, beeldmateriaal van destijds, fragmenten uit films van Cocteau, met zijn familie en zijn vriendenkring etc. Op deze manier neemt hij afstand van de gewone, simpele documentaire en komt uit bij een onderzoek naar de ware essentie van inspiratie en creativiteit. Een meesterwerk van een van oorsprong Argentijns regisseur die een weinig omvangrijk maar uitermate origineel oeuvre op zijn naam heeft staan.

The Little Theatre Of Jean Renoir

1971 |

1971. Jean Renoir. Met o.a. Marguerite Cassan, Fernand Sardou, Françoise Arnoul, Jean Carmet en Jeanne Moreau.

Deze cineast maakte in 1983 al eens een film met dezelfde titel maar toen ging het om een eenvoudig gesprek met Jean Cocteau (1889-1963). Nu heeft hij dit gegeven aanzienlijk uitgebreid door het definitieve portret van deze veelzijdige artiest te maken met foto's, beeldmateriaal van destijds, fragmenten uit films van Cocteau, met zijn familie en zijn vriendenkring etc. Op deze manier neemt hij afstand van de gewone, simpele documentaire en komt uit bij een onderzoek naar de ware essentie van inspiratie en creativiteit. Een meesterwerk van een van oorsprong Argentijns regisseur die een weinig omvangrijk maar uitermate origineel oeuvre op zijn naam heeft staan.

Le Petit théâtre de Jean Renoir

1969 | Komedie

Frankrijk 1969. Komedie van Jean Renoir. Met o.a. Nicolas Fornicola, Minny Monti, Pierre Olaf, Marguerite Cassan en Jacques Dynam.

Deze laatste, voor televisie gemaakte film van Renoir bestaat uit vier losse episodes van wisselend niveau. De bijdrage van Moreau bestaat uitsluitend uit het zingen van een nostalgisch chanson. De laatste sketch LE ROI D'YVETOT waarin de kleurloze Carmet tegelijk beste vriend van echtgenoot en minnaar van vrouw wordt, evenaart in ironie en melancholie Renoirs beste werk.

The Elusive Corporal

1962 | Experimenteel, Komedie

Frankrijk 1962. Experimenteel van Jean Renoir. Met o.a. O.E. Hasse, Jean-Pierre Cassel, Claude Brasseur en Claude Rich.

Deze laatste, voor televisie gemaakte film van Renoir bestaat uit vier losse episodes van wisselend niveau. De bijdrage van Moreau bestaat uitsluitend uit het zingen van een nostalgisch chanson. De laatste sketch LE ROI D'YVETOT waarin de kleurloze Carmet tegelijk beste vriend van echtgenoot en minnaar van vrouw wordt, evenaart in ironie en melancholie Renoirs beste werk.

Le Caporal épinglé

1962 | Oorlogsfilm, Komedie, Drama

Frankrijk 1962. Oorlogsfilm van Jean Renoir. Met o.a. Jean-Pierre Cassel, Claude Brasseur, O.E. Hasse, Claude Rich en Jacques Jouanneau.

Een van de laatste films uit het oeuvre van de Franse veelfilmer Jean Renoir (zoon van de bekende schilder) is deze gelaagde tragikomische oorlogsfilm in zwart-wit. Een groepje Franse soldaten wordt tijdens de Arbeitseinsatz aan het begin van WO II gevangengenomen en aan het werk gezet in daarvoor bedoelde kampen. Een van de gevangenen (mooi gespeeld door Frans acteericoon Jean-Pierre Cassel) onderneemt meerdere pogingen te ontsnappen. Een zowel erg komische als droevige vertelling, over kameraadschap in het leger, klassenverschil tussen soldaten en de absurditeiten van oorlog. Tikkeltje traag misschien voor moderne kijkers, maar wie geduld heeft wacht een bevredigende kijkervaring met prachtig slot. Gebaseerd op de gelijknamige roman van Jacques Perret.

Le déjeuner sur l'herbe

1959 | Drama, Experimenteel

Frankrijk 1959. Drama van Jean Renoir. Met o.a. Paul Meurisse, Catherine Rouvel, Micheline Gary, Ingrid Nordine en Jacqueline Morane.

Een bioloog die kunstmatige inseminatie propageert wordt tijdens een picknick met familie en aanhangers van zijn theorieën door een sater betoverd en wordt vervolgens hevig verliefd op een boerendochter voor wie hij de wetenschap opgeeft. Renoir nam deze film op volgens een experimentele 'tv-methode' (met meer camera's tegelijk). De film is een hommage aan de impressionistische schilders en een pleidooi voor niet- gereglementeerde vitaliteit. Camerawerk van Georges Leclerc.

Le Testament du docteur Cordelier

1959 | Drama, Horror

Frankrijk 1959. Drama van Jean Renoir. Met o.a. Jean-Louis Barrault, Teddy Bilis, Michel Vitold, Micheline Gary en Jacqueline Morane.

Een psychiater heeft zijn testament gemaakt ten gunste van een patiënt die een eigen huisje achter zijn praktijkwoning heeft. Het is een ontsnapte gevangene, die gestoord is en moest zitten wegens gewelddelicten. In werkelijkheid is het de psychiater zelf die in een onderzoek naar de oorsprong van het kwaad een serum heeft ontwikkeld waarvan hij het effect niet kan beheersen. Deze moderne bewerking van DR. JEKYLL AND MR. HYDE was in de eerste plaats een experiment om tv-technieken bij filmopnamen toe te passen en is daarnaast vooral interessant om de rol van Barrault.

Elena et les hommes

1956 | Romantiek, Drama, Komedie, Experimenteel

Frankrijk 1956. Romantiek van Jean Renoir. Met o.a. Ingrid Bergman, Mel Ferrer, Jean Marais, Jean Richard en Magali Noël.

Een Poolse prinses interesseert zich alleen voor mannen die ze maatschappelijk omhoog kan helpen. Dus kiest ze tussen drie aanbidders die door een rechtse groep gemanipuleerd worden om een staatsgreep te plegen waarbij zij ook haar enthousiaste invloed doet gelden. Elegante en symbolisch gestileerde zedenkomedie ligt in de lijn van eerdere Renoirfilms over vrouw-tussen-drie-mannen, hoewel het ditmaal meer om satire op de Belle Epoque- onbezonnenheid gaat. (De Engelstalige versie Paris Does Strange Things is door verandering in dialoog en montage buiten Renoir om van strekking veranderd).

French Cancan

1954 | Musical, Komedie, Romantiek, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1954. Musical van Jean Renoir. Met o.a. Jean Gabin, Françoise Arnoul, María Félix, Anna Amendola en Jean-Roger Caussimon.

In glorieuze Technicolor brengt Jean Renoir het Belle Époque-Parijs van zijn vader, schilder Pierre-Auguste Renoir, tot filmleven. Centraal staan de beroemde impresario-entrepreneur Danglard (Gabin) en zijn creatie van bruisend variétévertier, de Moulin Rouge. Arnoul speelt wasmeisje Nini, die door Danglard in Montmartre wordt ontdekt en tot ster van de risqué cancan-dans omgetoverd. French Cancan is als een piramide van overstromende champagnecoupes nadat de kurk is geplopt: een feest zonder weerga. Tegen de achtergrond van Max Douys meesterlijke decors sprankelt een cast die volop plezier heeft. Onder de pittoreske figuren in dit impressionistische tableau vivant is ook Edith Piaf.

Le carrosse d'or

1952 | Experimenteel

1952. Experimenteel van Jean Renoir. Met o.a. Dante Rino, Nada Fiorelli, Odoardo Spadaro, Duncan Lamont en Anna Magnani.

In glorieuze Technicolor brengt Jean Renoir het Belle Époque-Parijs van zijn vader, schilder Pierre-Auguste Renoir, tot filmleven. Centraal staan de beroemde impresario-entrepreneur Danglard (Gabin) en zijn creatie van bruisend variétévertier, de Moulin Rouge. Arnoul speelt wasmeisje Nini, die door Danglard in Montmartre wordt ontdekt en tot ster van de risqué cancan-dans omgetoverd. French Cancan is als een piramide van overstromende champagnecoupes nadat de kurk is geplopt: een feest zonder weerga. Tegen de achtergrond van Max Douys meesterlijke decors sprankelt een cast die volop plezier heeft. Onder de pittoreske figuren in dit impressionistische tableau vivant is ook Edith Piaf.

La Carrozza d'oro

1952 | Komedie, Romantiek

Italië​/​​Verenigd Koninkrijk​/​​Frankrijk 1952. Komedie van Jean Renoir. Met o.a. Anna Magnani, Duncan Lamont, Eduardo Spadaro, Paul Campbell en Riccardo Rioli.

De onderkoning van een Spaanse kolonie in het zeventiende- eeuwse Peru heeft een gouden koets gekocht, die met hetzelfde schip aankomt als een `commedia dell`arte` groep waarvan de ster zich reeksen aanbidders maakt, onder wie de vorst zelf, die haar de koets schenkt. Na vele intriges en rivaliteiten, gecompliceerd door de strijd tegen indianen, kiest ze echter toch voor het theater. Deze ironische variant op het thema vrouw-met- meer-dan- een-minnaar (als in LA REGLE DU JEU en ELENA ET LES HOMMES) is vooral Renoirs liefdesverklaring aan acteurs in het algemeen en Magnani in het bijzonder. Opmerkelijk van aankleding en kleurgebruik. Bewerking naar een toneelstuk van Prosper Mérimeé Le Carrosse du Saint-Sacrement door regisseur Renoir, Renzo Avanzo, Jack Kirkland en Giulio Macchi. Camerawerk van Claude Renoir en H. Ronald.

The River

1951 | Drama, Romantiek

India​/​​Verenigde Staten 1951. Drama van Jean Renoir. Met o.a. Nora Swinburne, Arthur Shields, Radha, Adrienne Corri en Esmond Knight.

Een bijzonder aangrijpende lyrische bewerking van Rumer Goddens roman over Engelse kinderen opgroeiend in het voormalige Bengalen. Schokkend door de dood van een kind aan het einde van de film. Een grootse kleurenfilm, met prachtig wijdse beelden, een triomf voor de cameraman Claude Renoir, (de neef van Jean) en regisseur Jean Renoir.

The Woman on the Beach

1947 | Drama

Verenigde Staten 1947. Drama van Jean Renoir. Met o.a. Joan Bennett, Robert Ryan, Charles Bickford, Nan Leslie en Walter Sande.

Ryan wordt verliefd op Bennett maar krijgt genoeg van haar blinde man Bickford. Een strak drama met goed spel.

Une Partie De Campagne

1946 |

1946. Jean Renoir. Met o.a. Jacques Brel, Georges Saint-Saens en Sylvia Bataille.

Ryan wordt verliefd op Bennett maar krijgt genoeg van haar blinde man Bickford. Een strak drama met goed spel.

The Diary of a Chambermaid

1946 | Drama

Verenigde Staten 1946. Drama van Jean Renoir. Met o.a. Paulette Goddard, Burgess Meredith, Hurd Hatfield, Florence Bates en Irene Ryan.

De poging om in Hollywood een film te maken van buitenlandse allure, lukt niet. Goddard - een kamermeisje uit de vorige eeuw - is ingehuurd door Hatfields moeder.

Diary Of A Chambermaid

1946 |

1946. Jean Renoir. Met o.a. Hurd Hatfield, Florence Bates, Irene Ryan, Paulette Goddard en Francis Lederer.

De poging om in Hollywood een film te maken van buitenlandse allure, lukt niet. Goddard - een kamermeisje uit de vorige eeuw - is ingehuurd door Hatfields moeder.

The Southerner

1945 | Drama

Verenigde Staten 1945. Drama van Jean Renoir. Met o.a. Zachary Scott, Betty Field, Beulah Bondi, Bunny Sunshine en Jay Gilpin.

Een man krijgt op het sterfbed van zijn oom de raad om naar het Zuiden van de V.S. te gaan en daar zijn geluk te proberen op nog braakliggend land, dat nog vrij te verkrijgen is. Hij pakt zijn boeltje in een gammele vrachtwagen en trekt met zijn gezin Zuidwaarts. Het nieuwe leven begint in een schamele schuur, niet meer dan een hut en ze krijgen veel tegenslag. Ze houden echter net zo lang vol totdat het lukt van het land te leven. Een fantastisch portret over pionieersgeest en volharding, dat vol gevoel is en natuurlijk gedaan; waarschijnlijk Renoirs best gewaarde film uit zijn Amerikaanse periode. Naar het boek Hold Autumn in Your Hand van George Sessions-Parry. Een aanrader.

The Southener

1945 | Drama, Experimenteel

Verenigde Staten 1945. Drama van Jean Renoir. Met o.a. Zachary Scott, Beulah Bondi en Betty Field.

Een man krijgt op het sterfbed van zijn oom de raad om naar het Zuiden van de V.S. te gaan en daar zijn geluk te proberen op nog braakliggend land, dat nog vrij te verkrijgen is. Hij pakt zijn boeltje in een gammele vrachtwagen en trekt met zijn gezin Zuidwaarts. Het nieuwe leven begint in een schamele schuur, niet meer dan een hut en ze krijgen veel tegenslag. Ze houden echter net zo lang vol totdat het lukt van het land te leven. Een fantastisch portret over pionieersgeest en volharding, dat vol gevoel is en natuurlijk gedaan; waarschijnlijk Renoirs best gewaarde film uit zijn Amerikaanse periode. Naar het boek Hold Autumn in Your Hand van George Sessions-Parry. Een aanrader.

This Land Is Mine

1943 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigde Staten 1943. Oorlogsfilm van Jean Renoir. Met o.a. Charles Laughton, Maureen O'Hara, George Sanders, Walter Slezak en Kent Smith.

'De wet heeft slechts het recht alleen die handelingen te verbieden die schadelijk zijn voor de maatschappij,' parafraseert timide schoolmeester Albert (Laughton) de Verklaring van de Rechten van de Mens uit 1789 in artiste émigré Jean Renoirs Franse oorlogsdrama, geschoten in ballingsoord Californië. Even later wordt de leraar afgevoerd door de Vichy-nazi's 'omdat hij blijkbaar schadelijk is voor de maatschappij'. Renoir wilde met zijn ernstige drama de Amerikanen en Britten laten zien hoe warrig de grenzen zijn tussen collaboratie en verzet in bezet gebied. Een tijdsgebonden theatraal en belerend, maar bovenal oprecht en belangrijk werk.

Swamp Water

1941 | Avonturenfilm, Drama

Verenigde Staten 1941. Avonturenfilm van Jean Renoir. Met o.a. Walter Brennan, Walter Huston, Anne Baxter, Dana Andrews en Virginia Gilmore.

Een sfeervol verhaal over de voortvluchtige Brennan die zich in een moeras in Georgia verbergt, waardoor de anderen het met elkaar aan de stok krijgen. Schiet deels zijn doel voorbij, maar toch goed geregisseerd. Nieuwe versie: LURE OF THE WILDERNESS.

La règle du jeu

1939 | Drama, Experimenteel

Frankrijk 1939. Drama van Jean Renoir. Met o.a. Jean Renoir, Roland Toutain, Marcel Dalio, Nora Gregor en Mila Parély.

Psychologisch, dramaturgisch en visueel meesterwerk over de caprices van de menselijke natuur in de slagschaduw van naderend onheil. Als microkosmos van de vooroorlogse Franse beau monde dient een bont ensemble types op het landgoed van de Joodse aristocraat Robert de la Chesnaye en diens Oostenrijkse wederhelft. Al tijdens de opnamen ontvingen de regisseur en steracteur Dalio - zelf Joodse Parijzenaar - antisemitische schotschriften. De nazi-autoriteiten namen de tragikomedie direct uit roulatie, na WO II kwam de klassiekerstatus. Van tevoren deelde Renoir overigens geen scenario's uit: de acteurs kregen 's ochtends hun tekst, 's middags werd er gedraaid. Opgenomen in de Sologne-streek.

La bête humaine

1938 | Drama, Experimenteel

Frankrijk 1938. Drama van Jean Renoir. Met o.a. Jean Gabin, Simone Simon, Fernand Ledoux, Blanchette Brunoy en Julien Carette.

In deze adaptatie van de roman uit 1890 in Émile Zola's Rougon-Macquart-cyclus gaat van het gedoemde koppel Gabin-Simon iets hypnotisch uit. Jacques Lantier, stoomtreinmachinist op het traject Parijs-Le Havre, wordt getourmenteerd door erfelijke psychoseaanvallen. Séverine, echtgenote van de tweede Le Havre-stationschef en manipulatief loeder bij uitstek, betrekt hem bij de passiemoord op een sadistische rijkaard. Vanaf dat moment dendert de Renoir-loc op zijn tragische terminus toe. Noodlotsverhaal met prachtige spoorwegfotografie mengt negentiende-eeuws literair naturalisme en pre-WO II-cineromantiek. Geweldige bijrol van Julien Carette als Lantiers kettingrokende co-machinist.

Regain

1937 | Komedie, Drama

Frankrijk 1937. Komedie van Marcel Pagnol. Met o.a. Fernandel, Orane Demazis, Marguerite Moreno, Gabriel Gabrio en Édouard Delmont.

Een dorpje op een onvruchtbaar plateau in de Provence raakt steeds verder ontvolkt tot slechts een handjevol bewoners overblijft. Uit angst dat haar zoon ook zal vertrekken zoekt een moeder een vrouw voor hem en vindt een door het leven misdeeld dienstmeisje dat geen eisen kan stellen. Er is echter ook nog een dorpsgenoot die uit pure luiheid is gebleven. Pagnols verfilming van de roman van Giono is serieuzer dan zijn eigen scenario's, maar blijft een lofzang op de natuur en degenen die daarmee in harmonie proberen te leven, met zijn vertrouwde acteursensemble. Scenario van Jean Renoir en André Girard naar een roman van Jean Giono.

La grande illusion

1937 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1937. Oorlogsfilm van Jean Renoir. Met o.a. Jean Gabin, Pierre Fresnay, Erich von Stroheim, Dita Parlo en Marcel Dalio.

Tijdens WO I worden drie Franse militairen met zeer verschillende karakters en achtergrond van het ene Duitse krijgsgevangenenkamp naar het andere gesleept. Onderwijl vijlen ze aan een indrukwekkend curriculum van ontsnappingspogingen. Humanistisch meesterwerk chroniqueert hun tragikomische overlevingskunsten in tijd van onvoorstelbare barbarij. Briljant scenario van Renoir en co-auteur Charles Spaak tovert met dialogen: het hagelt wijze subtiliteiten, rake observaties en sarcastenhumor. Dat de bevlogen acteurs als één organisch ensemble optreden maakt iedere minuut van dit beste pacifistenpamflet ooit tot een tijdloze delicatesse.

La Marseillaise

1937 | Historische film, Drama, Experimenteel

Frankrijk 1937. Historische film van Jean Renoir. Met o.a. Pierre Renoir, Lise Delamare, Louis Jouvet, Aimé Clariond en Maurice Escande.

Een epische reconstructie van de gebeurtenissen op 14 juli 1789, zowel aan het hof van Lodewijk XVI, bij de inname van de Bastille, het boerenverzet in de Provence en de revolutionaire acties in Marseille. Renoirs onverschilligheid voor een conventionele scenario-opbouw doet deze film tientallen jaren later nog modern lijken. De aandacht voor steeds weer andere individuen binnen de massabeweging geeft de revolutie menselijk reliëf zonder in anekdotes te ontsporen.

The Lower Depths

1936 |

1936. Jean Renoir. Met o.a. Junie Astor, Suzy Prim, Louis Jouvet, Vladimir Sokoloff en Jean Gabin.

Een epische reconstructie van de gebeurtenissen op 14 juli 1789, zowel aan het hof van Lodewijk XVI, bij de inname van de Bastille, het boerenverzet in de Provence en de revolutionaire acties in Marseille. Renoirs onverschilligheid voor een conventionele scenario-opbouw doet deze film tientallen jaren later nog modern lijken. De aandacht voor steeds weer andere individuen binnen de massabeweging geeft de revolutie menselijk reliëf zonder in anekdotes te ontsporen.

Les bas-fonds

1936 | Drama

Frankrijk 1936. Drama van Jean Renoir. Met o.a. Jean Gabin, Louis Jouvet, Suzy Prim, Junie Astor en Vladimir Sokoloff.

Portret van een groep verworpenen der aarde, gehuisvest in een rommelig pension. Onder hen de inbreker Pépel (Gabin), die een verhouding heeft met de vrouw van de huisbaas, maar verliefd is op haar zuster, en Jouvet als geruïneerde aristocraat. Gebaseerd op een van de bekendste stukken van Maxim Gorki (Nederlandse titel: Nachtasiel). Renoir maakte Les bas-fonds vlak voor zijn meesterwerken La grande illusion en La règle du jeu, de film haalt dat niveau niet. Niettemin een mooie, geëngageerde film van een van de zeer groten van de Franse cinema.

La vie est à nous

1936 | Documentaire

Frankrijk 1936. Documentaire van Jean Renoir. Met o.a. Nadia Sibirskaia, Madeleine Sologne, Julien Bertheau, Charles Blavette en Gaston Modot.

Deze film werd belangeloos door een collectief gemaakt onder leiding van Renoir als onderdeel van een verkiezingscampagne van het Front Populaire en de communistische partij. Gespeelde episodes over het leven van hand-, hoofd- en landarbeiders en werklozen worden afgewisseld met fragmenten van documentaires en journaals. De film blijft niet alleen een historisch document, maar tientallen jaren later óók nog altijd schoolvoorbeeld voor de film als wapen. Renoir werd o.a. geassisteerd door Henri Cartier Bresson en Jacques Becker.

Toni

1935 | Drama, Thriller

Frankrijk 1935. Drama van Jean Renoir. Met o.a. Charles Blavette, Édouard Delmont, Max Dalban, André Kovatchevitch en Paul Bozzi.

Een dramatisch verhaal over een Italiaanse gastarbeider, ingeklemd tussen twee vrouwen, die zichzelf de schuld geeft van de dood van de eerste. Hij delft het onderspit. Het gegeven telt minder dan de beschrijving van het milieu van de bewoners van de landen rond de Middellandse Zee en de observaties van het alledaags bestaan (het uitzichtsloze werk, de ontworteling, de eenzaamheid en de communicatiebarrière). Behalve dat kondigde deze weinig bekende film van Renoir ook nog eens het Italiaanse neo-realisme aan. Scenario van Renoir en Carl Einstein. Camerawerk van Claude Renoir.

Le crime de Monsieur Lange

1935 | Drama, Komedie

Frankrijk 1935. Drama van Jean Renoir. Met o.a. René Lefèvre, Jules Berry, Odette Florelle, Nadia Sibirskaia en Sylvia Bataille.

De uitgever van een schandaalblad vlucht voor schuldeisers en doet voorkomen of hij bij een treinongeval is omgekomen. Een journalist maakt van het blad een coöperatieve onderneming en weet die zeer succesvol te maken. Dan komt de uitgever met een nieuwe identiteit de winst opeisen. Combinatie van scenario van Jacques Prévert en regie van Renoir maakt de film tot een meesterwerk, met verrassend moderne zwarte humor en treffende milieutekening van een drukkerij en de bewoners van een binnenplaatsje waar deze gesitueerd is. Sterke rol van Berry als doortrapte uitgever. Camerawerk van Jean Bachelet. Op tv wordt meestal de gerestaureerde versie vertoond.

Madame Bovary

1933 | Drama

Frankrijk 1933. Drama van Jean Renoir. Met o.a. Pierre Renoir, Alice Tissot, Valentine Tessier, Héléna Manson en Max Dearly.

Verfilming van het meesterwerk van Gustave Flaubert uit 1857 over de oogverblindende mevrouw, die zich in haar huwelijk verveelt en allerlei vormen van overspel bedrijft totdat het haar ru[KA3]ineert en tragisch met haar afloopt. Op basis van een van de weinige romans die de fatsoenlijke bewerking van Renoir het hoofd weten te bieden. Hij is daarbij zeer trouw gebleven aan de tekst wat dialogen en beelden betreft (de hier aangegeven lengte is die van de originele versie waarvan onbekend is wat er van over is, want er zijn een paar uiteenlopende kopie[KA3]en in omloop), en maakt veelvuldig gebruik van afstand en vervreemding. Alle personages spelen en nemen zichzelf in de maling alsof het om een komedie over hun eigen leven gaat. Zo is Madame Bovary (een bewonderenswaardige Tissot) tot aan haar eigen dood toe, tegelijk geloofwaardig en ongeloofwaardig. Door er van zo dichtbij naar te kijken, blijkt deze film uiteindelijk veel griezeliger dan de nieuwste horrorfilms. De film werd destijds dan ook niet begrepen en was een commerciële flop. De recente bewerking van Claude Chabrol mag dan nog zo goed zijn, dit werk, waarin het gezichtspunt totaal anders is, mag niet worden vergeten. Kort nadat de film in roulatie gebracht werd heeft Renoir de film enigszins bekort. Jean Bachelet deed het camerawerk.

La nuit du carrefour

1932 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1932. Misdaad van Jean Renoir. Met o.a. Pierre Renoir, Georges Terof, Winna Winfried, Georges Koudria en Jean Gehret.

Een onvolledige film, omdat Jean Mitry na afloop drie filmspoelen meenam, die niet in de montage konden worden opgenomen. Desondanks geeft deze bewerking tot nu toe misschien het best de sfeer weer die Simenon voor ogen stond: een 'huis clos'-situatie in de open lucht tijdens een nacht waarin het pijpestelen regent op een verlaten plek waar welgeteld drie woningen staan met nogal bizarre bewoners. Het obsederende geluid van de regen, die als muziek gaat klinken, de ondergeschiktheid van de dialogen aan de blikken en de gebaren, en het camerawerk van Marcel Lucien et Asselin, dat niet zozeer omhullend, maar werkelijk kleverig aandoet, leveren een film op die toch niet beangstigend is. De nadruk ligt namelijk op de panische of juist vage angst waardoor de personages geobsedeerd worden.

Boudu sauvé des eaux

1932 | Komedie

Frankrijk 1932. Komedie van Jean Renoir. Met o.a. Michel Simon, Charles Granval, Sévérine Lerczinska Lerczinska, Marcelle Hainia en Jacques Becker.

Édouard Lestingois, boekhandelaar aan de Quai de Conti in Parijs, redt clochard Boudu nadat deze van de Pont des Arts in de Seine is gesprongen. Vanaf het moment dat de levensmoede straatschuimer weer bij zijn positieven is ('Ben ik dood?') en bij monsieur en madame Lestingois zijn intrek neemt, loopt het huishouden gestaag uit het roer. Klassieke zedenkomedie met een briljante Simon als Boudu, en de aloude levensles: sommige individuen zijn individueler dan anderen. Naar het theaterstuk uit 1919 van René Fauchois, die de ruimhartige boekhandelaar ook zelf op de bühne speelde, tegenover Simon.

On purge bébé

1931 | Komedie

Frankrijk 1931. Komedie van Jean Renoir. Met o.a. Michel Simon, Jacques Louvigny, Marguerite Pierry, Fernandel en Sacha Tarride.

Een zakenman probeert een opdracht tot levering van po's aan een legerkazerne te krijgen, maar een bespreking met een legerfunctionaris wordt onbedoeld volledig in de war gestuurd door zijn gezinsleden. De klucht van Feydeau kreeg in Renoirs filmversie een optimale vaart en vertolking, waardoor de vroege sprekende film in geen enkel opzicht zijn werking heeft verloren.

La chienne

1931 | Drama, Experimenteel, Film noir

Frankrijk 1931. Drama van Jean Renoir. Met o.a. Michel Simon, Janie Marèze, Georges Flamant, Magdeleine Bérubet en Jean Gehret.

Wanneer brave klerk Maurice Legrand zich inlaat met prostituee Lulu, neemt het sleurleventje van de ongelukkig gehuwde zondagsschilder een catastrofale wending. Klassiek thema als cynisch-fatalistisch drama, inclusief omineuze marionettenopeningsscène. Simon, later als bon vivant geliefd bij de nachtvlinders van de rue Saint-Denis, speelt hier een van zijn mooiste rollen. Kort na de opnamen stierf Marèse (Lulu) bij een auto-ongeval; haar vriend Flamant (Lulu's pooier Dédé) had de macht over het stuur verloren. Naar Georges de la Fouchardières roman, in 1945 door Fritz Lang verfilmd als Scarlet Street.

Tire-au-flanc

1928 | Komedie, Drama

Frankrijk 1928. Komedie van Jean Renoir. Met o.a. Georges Pomiès, Michel Simon, Fridette Fatton, Félix Oudart en Jeanne Helbling.

Eerste filmbewerking van een toneelstuk van Mou[KA1]ezy- [KA1]Eon en Sylvane, dat toentertijd en nog lang daarna enorm populair was. De film is een kluchtige schets van het kazerneleven en beschikt over alle traditionele elementen: de tirannieke kolonel, die niet van `slappelingen` houdt, de pesterijen, de talloze incidenten die het bestaan van een dienstplichtige kleur geven, enz. Aan het einde van het verhaal voeren de soldaten een (niet minder rommelige) show op om het einde van hun rekrutentijd te vieren. Het toneelstuk en de film zijn al wat ouder, maar de film blijft het bekijken waard, want hoewel Renoir naar zichzelf op zoek is, blijkt de montage dankzij haar vloeiende verloop heel modern te zijn en komen de acteurs heel natuurlijk over. Marc Perrone verzorgde in 1996 een versie met muziek. Regie-assistenten waren Lola Markovitch, André Cerf en Alberto Calvacanti. Het scenario is van Renoir, André Cerf en Claude Heymann. Het camerawerk is van Jean Bachelet.

La petite marchande d'allumettes

1928 | Komedie, Fantasy, Familiefilm, Zwijgende film

Frankrijk 1928. Komedie van Jean Renoir en Jean Tédesco. Met o.a. Catherine Hessling, Jean Storm, Manuel Raaby en Amy Wells.

Nieuwjaarsnacht, ergens in het barre noorden in een arme buurt. Een jong meisje (Hessling) leurt op de straat met lucifers, maar in volle koopwoede merkt niemand haar op. Door de ramen ziet ze hoe de rijken feest vieren, terwijl zij verkleumt van de kou. Ze heeft geen enkel doosje verkocht en durft niet naar huis gaan. Overmand door vermoeidheid en honger zoekt ze warmte bij een brandende lucifer en krijgt visioenen. Lyrisch- poëtische bewerking van het beroemde sprookje van Hans Christian Andersen. Elk beeld is een prachtig schilderij en de surrealistische beelden op het einde grijpen je naar de keel. Renoir zelf bewerkte het sprookje. Jean Bachelet stond in voor de fotografie. De geluidsversie werd door Renoir zelf aangepast in 1929.

Nana

1925 | Drama, Erotiek

Duitsland​/​​Frankrijk 1925. Drama van Jean Renoir. Met o.a. Catherine Hessling, Werner Krauss, Jean Angelo, Raymond Guérin-Catelain en Waleska Gert.

Een courtisane tijdens het Tweede Keizerrijk ru[KA3]ineert al haar minnaars, tot ze door een van haar slachtoffers gewurgd wordt. Deze zwijgende film overtreft alle latere versies van de roman van Zola door een schilderachtig steeds verrassende vorm, een intelligent scenario van regisseur Renoir en Pierre Lestringuez, en vooral de schoonheid en het onvoorspelbaar raffinement van Hessling (Renoirs toenmalige echtgenote). Het camerawerk is van Jean Bachelet, Edmund Corwin en Paul Holsky. In 2002 gerestaureerd door Cin[KA1]eteca Comunale en L`Immagine Ritrovata (Bologna) voor Studio Canal Image met medewerking van ARTE, France en begeleidt door muziek van Marc-Oliver Dupin.