Katja De Bock

Producer

Katja De Bock is producer.
Er zijn 9 films gevonden.

Tatort - Erfroren

2005 | Mysterie

Duitsland 2005. Mysterie van Züli Aladag. Met o.a. Klaus J. Behrendt, Dietmar Bär, Karoline Schuch, Eva Kryll en Florian Jahr.

Ex-sporter, trainer en jurylid Stefan M[KA3]uller is vermoord in het ijsstadion. Ballauf (Behrendt) en Schenk (B[KA3]ar) stellen algauw vast dat M[KA3]uller partijdig was als het op jureren en trainen aankwam, en dat hij dopingsmiddelen verschafte, en seksuele gunsten verlangde in ruil voor succes bij het kunstschaatsen. Would-be schaatster Jeanette Hinze (Wasmuth) en haar moeder Ilona (Schmeide) nemen geen blad voor de mond en vertellen in geuren en kleuren over de voorkeursbehandeling van hun rivale Lily Wandhoven (Weiland), die zelfs door de Müllers gesponsord werd. Toch moet er iets anders aan de hand zijn, meent ons speurdersteam dat zich verdiept in het tragische verkeersongeval van Müllers dochter: het veranderde zijn leven. Een TATORT die zich op het ijs begeeft is niet nieuw, maar dit keer is het een beetje glad vanwege het kronkelige verhaal. Behrendt en Bär leveren aanvaardbare routine, maar meer is het beslist niet. Het scenario is van Patrick Gurris en Stephan Brüggenthies. Het camerawerk is van Wojzech Szepel. Aflevering 605. 16:9, Stereo.

Tatort - Mutterliebe

2003 | Mysterie

Duitsland 2003. Mysterie van Züli Aladag. Met o.a. Klaus J. Behrendt, Dietmar Bär, Tessa Mittelstaedt, Joe Bausch en Manfred Zapatka.

De commissarissen uit Keulen Max Ballauf (Behrendt) en Freddy Schenk (B[KA3]ar) worden geconfronteerd met een merkwaardige zaak, die huiveringwekkende kantjes krijgt. De nachtzuster, die dienst deed in een ziekenhuis, is vermoord. Zij was verantwoordelijk voor de pasgeboren babies, die door hun wanhopige moeder door een tuimelraam naar binnen geschoven kunnen worden. Algauw wordt de conclusie getrokken dat ze gedood moet zijn door degene die een baby ontvoerd heeft, die net afgeleverd was. De kijker weet inmiddels al iets meer: getrouwde Maria Wagner (Michelsen) was de moeder, die zonder deskundige hulp bevallen is. Ook weet de kijker dat haar schoonzus Julia (Feo Aladag) als enige op de hoogte was van haar verborgen gehouden zwangerschap. Korte tijd later belandt Maria in het ziekenhuis omdat ze hevige bloedingen heeft. Men is er gauw achter dat zij de moeder van de gekidnapte baby moet zijn. Zij is de schoondochter van de rijke chemie-ondernemer Heinrich Wagner (Zapatka). Ballauf en Schenk volgen nog even een vals spoor, waarbij Bernd Schiffer (Yildiz), de ex-vriend van het slachtoffer, wordt verdacht en opgepakt. Als Maria's echtgenoot in het huis van zijn ouders wordt doodgeschoten, begrijpen ze dat ze te maken hebben met een afschuwelijk familiedrama. Ze weten dat als ze de baby vinden, het tevens betekent dat ze de dader zullen grijpen. Het scenario van regisseur Aladag en Feo Aladag bewandelt de enigszins bekende paden van de familietragedie, maar het spel van Behrendt en Schenk, die gesteund worden door goede bijrollen, is boeiend genoeg. Het camerawerk is van Busso von Müller. Aflevering 527.

Tatort - Der schwarze Troll

2003 | Mysterie

Duitsland 2003. Mysterie van Vanessa Jopp en Christoph Valentien. Met o.a. Sabine Postel, Oliver Mommsen, Camilla Renschke, Judith Engel en Marek Harloff.

Het psychologisch getinte scenario van Thea Dorn gaat over de zich alles opofferende vrouw, die te veel hooi op haar vork neemt en dan onder de druk bezwijkt. Laura Kern (Engel) treft haar man Herbert (Herrmann) levenloos aan in zijn haute-cuisine restaurant in Bremen. Hij is het slachtoffer van doodslag. Men denkt aan een roofmoord. Iedereen heeft erg met Laura te doen. Zij loopt tegen de dertig. Ze staat bekend als een goede moeder, de verzorgende engel van haar doodzieke vader en de tolerante echtgenote van een chagrijnige man. Hauptkommissarin L[KA3]ursen (Postel), die de zaak onderzoekt heeft medelijden met Laura. Haar assistent Stedefreund (Mommsen) heeft gerede twijfels over de verdraagzame Laura als hij hoort dat ze ook nog een minnaar heeft, David Gussmann (Harloff) en dat ze een scheiding overwoog. Stedefreund acht het niet uitgesloten dat Laura is doorgeslagen of uit koele berekening heeft gehandeld. Dan sterft plotseling de huisarts aan een overdosis van een medicijn tegen hartstoornissen en de zaak neemt een bizarre wending. Echt spannend is aflevering 533 niet, maar hij wordt behoorlijk gebracht en Engel speelt haar rol met verve. Valentien was co-regisseur en het camerawerk is van Judith Kaufmann.

Good Bye Lenin!

2003 | Komedie, Drama

Duitsland 2003. Komedie van Wolfgang Becker. Met o.a. Daniel Brühl, Katrin Saß, Chulpan Khamatova, Florian Lukas en Maria Simon.

De Berlijnse Muur is gevallen. De moeder (Saß) van Alex (Brühl) weet het niet, want ze heeft maanden in coma gelegen. Nu ze bij kennis is, moet Alex voorkomen dat zij zich opwindt. Ze moet er dus vooral niet achterkomen dat de DDR niet meer bestaat. Dus gaan Alex en z'n vrienden op zoek naar de Oost-Duitse tafelzuurklassieker Spreewälder Gurken en moeten ze voorkomen dat moeder het journaal bekijkt. De oplossingen zijn creatief. Het idee van Good Bye Lenin! - de derde speelfilm van regisseur Becker - kwam als geroepen in een land dat kriebelde van de 'Ostalgie'.

Vergiss Amerika

2002 | Drama, Romantiek

Duitsland 2002. Drama van Vanessa Jopp. Met o.a. Marek Harloff, Roman Knizka en Franziska Petri.

Het originele scenario van Maggie Peren gaat over de in rook opgegane illusies van jongeren. Aschleben is een door god verlaten vlek in voormalig Oost-Duitsland aan de Poolse grens. David (Harloff) wil fotograaf worden, maar verknalt zijn baantje in een fotostudio. Hij moet genoegen nemen met de afdeling vers in een supermarkt. Zijn jeugdvriend Benno (Knizka) lijkt meer geluk te hebben; met zijn grote waffel krijgt hij het geld bij elkaar om een handel in tweedehands auto`s te beginnen. De enige client[KA2]ele die hij krijgt, bestaat het Pools gespuis, dat gespecialiseerd is in het pikken van wagens. Anna (Petri) wil naar de toneelschool in Berlijn, maar keert zonder succes terug. Het was Benno die Anna veroverde, maar het is David bij wie ze troost vindt. Dan is de vriendschap tussen David en Benno ook verbrijzeld. Een geslaagd portret van hedendaagse jonge mensen en hun gebroken dromen. Het spel is mooi en de regie van Jopp is uitstekend. Het camerawerk is van Judith Kaufmann.

Elefantenherz

2002 | Drama, Sportfilm

Duitsland 2002. Drama van Züli Aladag. Met o.a. Daniel Brühl, Manfred Zapatka, Jochen Nickel, Angelika Bartsch en Erhan Emre.

Brühl, die met Goodbye Lenin een ster werd, speelt Marko, een knaap uit een Ruhrpott-probleemgezin. Zijn enige hoop op ontsnapping uit de misère van de betondoodskist en de werkloosheid is het boksen en hij zet dan ook alles op die ene kaart. Dat de profbokserij voor de meesten een opeenvolging van hersenbeschadigende opdoffers is, daar komt ook Marko al snel achter. Sociaal-realistisch drama volop in deze asgrauw ogende tv-productie die ook nog wat andere ingrediënten door de handeling roert, waardoor het geheel nogal zwaar aandoet.

Engel & Joe

2001 | Familiefilm, Drama

Duitsland 2001. Familiefilm van Vanessa Jopp. Met o.a. Robert Stadlober, Jana Pallaske, Nadja Bobyleva, David Winter en Sabine Berg.

Meret (Berg), de moeder van de vijftien-jarige, tamelijk volwassen Joe (Pallaske) is een pillenslikkende zenuwpees. Ontredderd loopt Joe van huis weg en op het plein voor de Keulse Dom komt ze de zeventien-jarige blonde rasta Engel (Stadlober) tegen. Hij is een bierslurpende punk, een nietsnut die af en toe een shot neemt, en met andere punkers in de `avontuurlijke` voetgangerstunnels tussen het plein en het station voortraast op een skateboard. Joe is onder de indruk van dit zorgeloze, gelukkige wereldje en blijft hangen. Ze wordt algauw op de proef gesteld als Asi (Bobyleva), Engels ex-vriendin hem weer voor zich opeist. Joe wil Engel behouden en bedrijft de liefde met hem. Kort daarop wordt Engel wegens landloperij opgepakt en achter de tralies geslingerd. De eenzame Joe leert Alex (Lang) kennen. Ze laat zich door hem pakken en dan ontdekt Joe dat ze zwanger is. Op dat moment is Engel weer vrij. Ze `voelt` dat het kind dat ze draagt van Engel is en wil het behouden. Engel wil het vaderschap best op zich nemen, maar als de bevalling nadert, is zijn `vrijheidsdrang` (of is het lafheid?) toch groter. Alex bedekt alles met de mantel der liefde en Joe maakt het weer goed met haar moeder. De tweede film van Jopp na VERGISS AMERIKA is een teleurstelling door het oppervlakkige, voorspelbare verhaaltje dat wemelt van de clich[KA1]es, maar het spel van Stadlober, Pallaske en Bobyleva is goed, gewaagd en geloofwaardig. Pallaske is in werkelijkheid 22. Het scenario is van de journalist Kai Hermann naar zijn reportage - diens boek was ooit de inspiratiebron van de laag gewaardeerde CHRISTIANE F.: WIR KINDER VOM BAHNHOF ZOO (1980 van Ulli Edel), die niettemin een mijlpaal in de film is en over Berlijnse kinderen aan de zelfkant van de maatschappij gaat. ENGEL & JOE werd door een kwade tong snierend bestempeld als de 'cliché-kinderen van het Centraal Station in Keulen'. Het camerawerk is van Judith Kaufmann. Dit soapachtige portret van een X-generatie, werd met een budget van bijna drie miljoen euro gedraaid en meervoudig bekroond. Fujicolor widescreen, Dolby SRD.

Der Verleger

2001 | Biografie

Duitsland 2001. Biografie van Bernd Böhlich. Met o.a. Heiner Lauterbach, Susanna Simon, Sylvester Groth, Anica Dobra en Jürgen Hentsch.

Wie na afloop van WO II in Duitsland een vergunning kon krijgen om een blad of een krant uit te geven, had in feite een `licentie` om geld te drukken, want de leeshonger van de massa was niet te stillen. Toen Axel Springer, de zoon van een tamelijk onfortuinlijke Hamburgse uitgever, aan de Britse autoriteiten een licentie vroeg om een radiogids uit te geven, kreeg hij die, omdat hij zijn toevlucht niet nam tot doorzichtige smoezen, waaruit zou moeten blijken, dat hij `altijd` tegen de nazi`s geweest was en dat hij het `slachtoffer` van hun terreur was, maar heel eerlijk vertelde dat het hem gelukt was om onder het fascisme zijn snor te drukken. Toen men hem vroeg of hij soms toch geen mensen vervolgd had onder druk van het regime, luidde het antwoord: vrouwen, om ze te veroveren! Daarop kreeg Axel Springer toestemming om te beginnen met de radiogids [KL]H[KA3]or Zu[KLE] dat nog steeds tot de koplopers van de Duitse rtv-gidsen gerekend mag worden. Wat later vroeg hij de licentie om een krant uit te geven - die kreeg hij en zo verscheen het [KL]Hamburger Abendblatt[KLE]. Hij kreeg in 1950 de kans om [KL]Die Welt[KLE], een prestigieus weekblad dat hij voor de Engelsen drukte, over te nemen toen de Britten vonden dat het niet meer opportuun was voor hen als bezettingsmacht, om het uit te geven en daarmee opinie te vormen. De grootste coup van Springer was de uitgave van [KL]Bild[KLE], gemodelleerd door de Engelsen naar de [KL]Daily Mirror[KLE]. Tot op heden is het de grootste krant van Duitsland met een oplage die de Engelse [KL]Mirror[KLE] sterk overtreft. Axel toonde zich meer een tycoon dan een journalist en slaagde erin om in relatief korte tijd een groot media-imperium op te bouwen. Springer bemoeide zich altijd met de signatuur van zijn uitgaven, iets wat veel kwaad bloed zette bij zijn hoofdredacteuren, omdat hij hen zo verplichtte om zijn politieke opvattingen te ventileren. Axel had een vooruitziende blik: hij zag de geldsanering aankomen, maakte zich sterk voor de Duitse hereniging en bevorderde de verzoening met Isra[KA3]el en maakte zich sterk voor vergoedingen aan joden, inclusief forse schenkingen van hemzelf. Als mens was Axel een onverbeterlijke rokkenjager, een egotripper en een harteloze tiran, vooral voor zijn zoon Axel junior, die zelfmoord pleegde. Springers bemoeienis en kritiek op de Beweging van 68 bezorgde hem de reputatie reactionair te zijn omdat hij de `oude` waarden verdedigde. Het is natuurlijk onmogelijk om in een lange tv-film van drie uur het turbulente en interessante leven van Axel Caesar Springer (Lauterbach) accuraat weer te geven. Terwijl men in Lauterbach de ideale figuur gevonden heeft, concentreert het scenario van Paul Hengge, naar de biografie [KL]Der Fall Axel Springer[KLE] van Michael J[KA3]urgs en de bewerking tot draaiboek voor de film van regisseur B[KA3]ohlich zich op een periode van 35 jaar, zijn derde vrouw Luise (Simon), zijn vierde echtgenote Monika (Dobra), zijn jonge levensgezellin in de laatse jaren Angela (Martinek) en in mindere mate op Gisela (Blacher), zijn tweede gade en moeder van zijn zoon Axel junior (Schwering- Sohney). Als belangrijkste personen uit Springers directe omgeving worden opgevoerd Christian Kracht (Groth), die procuratie had om zaken af te wikkelen, Hans Zehrer (Hentsch) die jarenlang hoofdredacteur van [KL]Die Welt[KLE] was en Franz Radtke (Rudolph), een goede vriend van Springer. Stuk voor stuk competente spelers die de hoofdrol Lauterbach voortreffelijk ondersteunen. Lauterbach zet Springer neer als een bezeten personage, die heel monomaan kan zijn en tenslotte niet met zijn zoon overweg kon. Er werd gedraaid in Duitsland, op het eiland Sylt (waar Springer een huis had), in Moskou (omdat hij bij Nikita Chroetsjov de Duitse hereniging bepleitte) en op Patmos, waar Springer ging mediteren en dat tevens door moest gaan voor Isra[KA3]el (omdat Springer een gigantische schenking deed aan het Nationale Museum in Jerusalem en het filmen in Israël te riskant gevonden werd). Een boeiend stukje geschiedenis over opinievorming in Europa door middel van kranten en tijdschriften en slechts een tipje opgelicht van de sluier, die de persoonlijkheid van een machtig en mystiek mens bedekte. Springers karakter had veel onsympathieke kanten en hij verwisselde als mens met een weinig positieve balans het tijdelijke met het eeuwige. Wie heel erg geïnteresseerd in de geschiedenis van de Europese printmedia vindt deze lange tv- film niet genoeg. Wordt meestal uitgezonden in twee delen. Het camerawerk is van Eberhard Geick.

Der Krieger und die Kaiserin

2000 | Romantiek, Drama, Thriller

Duitsland 2000. Romantiek van Tom Tykwer. Met o.a. Franka Potente, Benno Fürmann, Joachim Król, Marita Breuer en Jürgen Tarrach.

Potente (Lola rennt), is de dromerige Sissi, die werkzaam is op een gesloten psychiatrische afdeling. Bodo (Fürmann) is een getergde jongeman die worstelt met zijn pijnlijke verleden. Na een caleidoscopisch intro waarin de vele subplots van de film worden ingeleid, ontmoeten de twee Einzelgängers elkaar in een verbluffend mooie scène onder een vrachtwagen waar Bodo ingrijpt in Sissi's bestaan en vervolgens verdwijnt. Vanaf dat moment zijn hun levens onlosmakelijk verbonden. Regisseur Tykwer heeft de dynamiek van Lola rennt ingeruild voor een gelaagde en psychologisch gelardeerde vertelling waarin geen mus van het dak valt zonder betekenis. Een hedendaagse fabel waarin fantasie en werkelijkheid naadloos samenvallen.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Katja De Bock op televisie komt.

Reageer