Scott Dunlap: regie en productie.
Er zijn 11 films gevonden.

Rough Riders-serie

1941 | Western, Actiefilm

Verenigde Staten 1941. Western van

Sinds 1936 lag de maatschappij Republic op kop in de strijd om de populairste westernserie. Toen ging namelijk The Three Mesquiteers-reeks van start. Goed voorbeeld deed goed volgen, en ook de concurrentie koppelde drie westernsterren om het publiek massaal naar de bioscopen te trekken. Monogram bracht Buck Jones, Tim McCoy en de vrolijke oldtimer Raymond Hatton samen voor de Rough Riders-serie. Scott Dunlap produceerde, en Adele Buffington schreef de scenario`s. Regisseurs als Spencer Bennett, Robert Bradbury en Howard Bretherton maakten er goede films van. Na acht afleveringen stapte McCoy op. Het boterde niet zo tussen hem en Jones. Dat lag niet aan de beide sterren, maar aan de scenario`s, die meer aandacht besteedden aan Jones dan aan McCoy. Bovendien moest de vijftig-jarige McCoy, niet veel later, in dienst. Monogram verving hem door de westernster Rex Bell, die in 1936 zijn laatste serie had afgerond. Zijn eerste film, DAWN ON THE GREAT DIVIDE (1942) van Howard Bretherton, was een goede aflevering uit de serie, en het leek alsof niets de toekomst van de Rough Riders in de weg stond. Maar toen sloeg het noodlot toe: tijdens een brand in de Coconut Grove nachtclub in Boston, Massachusetts, probeerde Jones mensen te redden, en met name zijn producent. Hij liep ernstige brandwonden op en overleed twee dagen later, op 30 november 1942. Bij de brand kwamen ongeveer vierhonderd mensen om het leven. De goed gemaakte Rough Riders- reeks sneuvelde voortijdig, na negen afleveringen.

Cisco Kid-serie

1928 | Western, Actiefilm

Verenigde Staten 1928. Western van

In 1907 publiceerde de schrijver O. Henry (ware naam: William Sydney Porter) een kort verhaal getiteld [KL]The Caballero`s Way[KLE]. Het was de eerste maal dat de Cisco Kid werd genoemd. Als je het verhaal niet kent maar wel de films is het gek te horen dat de Cisco Kid aanvankelijk een Amerikaan was genaamd Goodall, en helemaal niet zo`n brave borst. Hij was een bandiet die de dood van veel mensen op zijn geweten had, vooral van veel Mexicanen, aldus het verhaal van O. Henry. 20th Century Fox gaf er een draai aan toen men in 1928 Warner Baxter als eerste Cisco Kid (we vergeten twee korte films uit 1914 en 1919) liet opdraven in IN OLD ARIZONA van Irving Cummings en Raoul Walsh. Baxter was een typisch zuidelijke figuur, en sindsdien is de Cisco Kid een Mexicaan. Hij kreeg er prompt een Oscar voor als Beste Acteur. Hoewel Baxter beslist geen westernacteur was, en ook nooit zou worden, moest hij de rol nog tweemaal overdoen. Fox had er echter ook daarna nog niet genoeg van, en Cesar Romero werd gecontracteerd om in de periode van 1939-41 zesmaal de rol te spelen, met Chris-Pin Martin aan zijn zijde voor de humor. De eerste film was getiteld THE CISCO KID AND THE LADY (1939) en geregisseerd door Herbert I. Leeds. Romero was geen Baxter. Hij was veel stijver en hij wist niet populair met zijn rol te worden ondanks het voorkomen van een gentleman. Producent Philip Krasne blies in 1945 de Cisco Kid nieuw leven in Met THE CISCO KID RETURNS van John P. McCarthy. Voor Monogram produceerde hij een nieuwe serie met Duncan Renaldo, en met Martin Garralaga aan zijn zijde. Renaldo wist veel beter gestalte te geven aan de Cisco Kid, maar de producties waren zo eenvoudig van opzet dat de serie wel aansloeg maar niet doorbrak. Krasne werd door Monogram vervangen door Scott Dunlap en die nam Gilbert Roland voor de rol, die debuteerde in de reeks met THE GAY CAVALIER (1946) van William Nigh. Roland had zo zijn eigen opvattingen over het gestalte geven aan het personage van O. Henry (wiens originele creatie echter absoluut niet meer terug te vinden was). Roland speelde de rol in zes films en toen keerde toch Duncan Renaldo weer terug. Maar toen voor United Artists, met Krasne opnieuw als producent. Garralaga, die in de eerste drie films in 1945 had gespeeld, en die ook met de Roland meespeelde, werd in deze laatste serie vervangen door Leo Carrillo als Pancho in VALIANT HOMBRE (1948) van Wallace Fox. Het duo maakte vijf populaire films en stopte er in 1950 mee. Renaldo en Carrillo zouden echter wereldberoemd worden als de Cisco Kid en Pancho (`Hey Cisco! Let`s Ride`): de tv ontfermde zich over het duo. In de periode 1950-56 werden er niet minder dan 156 afleveringen van 25 minuten geproduceerd, voor een belangrijk deel in kleur en vaak met Lambert Hillyer als regisseur. Het was de eerste tv-serie die uberhaupt kleur bevatte. Iedere aflevering sloot af met de tekstregels: (The Cisco Kid): `Oh, Pancho!`, die beantwoord werd (Pancho): 'Oh, Cisco!' Renaldo - die in werkelijkheid Renault Renaldo Duncan heette - zou voor altijd met de rol worden geïdentificeerd. Tot aan zijn dood in 1980 was hij een veel gevraagd man op westernbijeenkomsten in den lande. Carrillo was al in 1961 gestorven.

The Footlight Ranger

1923 | Western

Verenigde Staten 1923. Western van Scott Dunlap. Met o.a. Buck Jones, Fritzi Brunette, James Mason, Lillian Langdon en Lydia Yeamans Titus.

Actieloos gevalletje rond cowboy Buck Jones die verliefd wordt op actrice Fritzi Brunette, die als zodanig geen werk meer heeft. Hij helpt haar terug te keren naar New York teneinde haar carrière weer te hervatten. Als blijkt dat aldaar corruptie troef is, gaan beiden graag terug naar het wilde westen. William Branch schreef het zoetelijke verhaaltje, dat door Dorothy Yost werd bewerkt. Dev Jennings nam de zaak op. De fans van Buck waren niet enthousiast.

Snowdrift

1923 | Western

Verenigde Staten 1923. Western van Scott Dunlap. Met o.a. Buck Jones, Irene Rich, G. Raymond Nye, Dorothy Manners en Lalo Encinas.

Een magere western, waarin Jones in Alaska verliefd wordt op Snowdrift Manners, van wie iedereen denkt dat zij een halfbloed is. Achteraf blijkt ze gewoon van blanke ouders te zijn maar door Indianen opgevoed. De enige actie vindt plaats rond het meisje en Jones, die haar uit de nesten moet halen. Jack Strumwasser bewerkte het verhaal van James Hendryx; George Schneiderman was de cameraman.

Skid Proof

1923 | Drama, Actiefilm, Romantiek

Verenigde Staten 1923. Drama van Scott Dunlap. Met o.a. Buck Jones, Laura Anson, Fred Eric, Jacqueline Gadsden en Peggy Shaw.

Jones speelt eens géén cowboy maar als autoracer, die zijn wedstrijd verliest als er vanuit de lucht op hem wordt geschoten. Daarna wordt hij filmster, om vervolgens zowel een race als een vrouw te winnen. Harvey Gates bewerkte het verhaal van Byron Morgan en Don Short nam deze actie/liefdesfilm op.

Western Speed

1922 | Western

Verenigde Staten 1922. Western van Scott Dunlap en C.R. Wallace. Met o.a. Buck Jones, Eileen Percy, Jack McDonald, J.P. Lockney en Jack Curtis.

Percy en haar vader Lockney worden als nieuw-aangekomenen wat scheef en wantrouwig aangekeken. Tot Jones eens als Percy's beschermer optreedt, haar vertrouwen wint en hoort dat haar vader eigenlijk een andere naam heeft en gezocht wordt voor een misdaad die hij niet heeft begaan. Het boek Lynch lawyers van William Patterson White werd door Dunlap bewerkt. George Schneiderman deed het camerawerk.

West of Chicago

1922 | Western

Verenigde Staten 1922. Western van Scott Dunlap en C.R. Wallace. Met o.a. Buck Jones, Renée Adorée, Philo McCullough, Sidney D'Albrook en Charles K. French.

Buck Jones keert terug naar de ranch van zijn oom op diens verzoek. Voorman Philo McCullough deelt mee dat die oom is vermoord en hij het bedrijf heeft overgenomen. Buck is achterdochtig en gaat de zaak nader onderzoeken. Redelijke mystery-western, door Paul Schofield naar een verhaal van George Scarborough geschreven en met Lucien Andriot achter de camera. Renée Adorée was vanaf 1920 in het vak en werd na 1925 een ster. Haar carrière was van korte duur, omdat zij in 1933 aan tuberculose stierf, op 35-jarige leeftijd.

Trooper O'Neil

1922 | Western

Verenigde Staten 1922. Western van Scott Dunlap en C.R. Wallace. Met o.a. Buck Jones, Beatrice Burnham, Francis McDonald, Claude Payton en Sidney Jordan.

Voor de tweede maal is Jones een Mountie, die in het onherbergzame noorden op zoek gaat naar de moordenaar van een man die dood werd aangetroffen. Alles werpt de verdenking op Burnham en Jones arresteert haar, hoewel hij onderweg verliefd wordt op haar. Alleen het getuigenis van de ware dader kan haar redden. Meer drama dan western, door William Howard geschreven en door Lucien Andriot opgenomen.

Bells of San Juan

1922 | Western

Verenigde Staten 1922. Western van Scott Dunlap. Met o.a. Buck Jones, Fritzi Brunette, Claude Peyton, Harry Todd en Kathleen Key.

Sheriff Buck Jones is op zoek naar de moordenaar van zijn vader. Een bende ontvoert zijn meisje Fritzi Brunette, in de hoop hem in een val te kunnen lokken. Maar Buck weet zijn geliefde te bevrijden, de bende uit te schakelen en de moordenaar te vinden. Rex Taylor bewerkte het boek van Jackson Gregory. Dev Jennings was de cameraman.

Twins of Suffering Creek

1920 | Western

Verenigde Staten 1920. Western van Scott Dunlap. Met o.a. William Russell, Louise Lovely, E.A. Warren, Bill Ryno en Henry J. Hebert.

Julius Furtman bewerkte de uit 1912 stammende roman van Ridgewell Cullum over een man die zijn vriend belooft op diens twee zoons te passen, zodat pa achter een bandiet aan kan die zijn vrouw meegenomen heeft. Clyde De Vinna was de cameraman. Het verhaal werd in 1923 al herverfilmd als THE MAN WHO WON met Dustin Farnum. Russell (1886-1929) was een ster vanaf 1912 tot zijn dood en was hoofdzakelijk in actiefilms en westerns te zien. Hij was getrouwd met actrice Helen Ferguson en stierf aan longontsteking.

Forbidden Trails

1920 | Western

Verenigde Staten 1920. Western van Scott Dunlap. Met o.a. Buck Jones, Winifred Westover, Stanton Heck, William Elmer en George Kunkel.

Voor zijn tweede western stond Jones onder regie van zijn ontdekker en beschermheer Dunlap. Het was een betere western dan de eerste (THE LAST STRAW), maar Fox zag in Buck een derderangs western-acteur en het budget werd nog laag gehouden. Tom Mix kreeg alle voorrang. Dunlap begon in 1919 als regisseur en werd 10 jaar later producent. In die hoedanigheid was hij betrokken bij de laatste westerns die Buck in 1942 maakte.