Nino Baragli

Editor

Nino Baragli is editor.
Er zijn 34 films gevonden.

Once Upon a Time in the West

1968 | Western

Italië/Verenigde Staten/Spanje/Mexico 1968. Western van Sergio Leone. Met o.a. Henry Fonda, Claudia Cardinale, Charles Bronson, Jason Robards en Keenan Wynn.

Na zijn drie ijzersterke spaghettiwesterns met Clint Eastwood haalde Leone eind jaren zestig het genre western definitief uit het verdomhoekje met Once Upon a Time in the West. Het ingehouden tempo, de prachtige muziek van Morricone en de zeer doeltreffende acteerprestaties van de cast maken deze film tot een must-see voor iedere filmliefhebber. De legendarische openingsscène van bijna een kwartier luidt het begin in van een tergend spannend relaas over de komst van een spoorbaan en de strijd om de grond langs het traject. Leone schreef het verhaal samen met Bernardo Bertolucci en horrormeister Dario Argento.

Và dove ti porta il cuore

1996 | Romantiek, Drama

Frankrijk/Duitsland/Italië 1996. Romantiek van Cristina Comencini. Met o.a. Galatea Ranzi, Margherita Buy en Virna Lisa.

Na de dood van haar oma Olga wordt Marta als enige erfgename geconfronteerd met het feit dat Olga haar haar hele leven leugens verteld heeft. Marta komt te weten dat haar moeder overleden is na een ruzie met Olga, waarna zij het kind opvoedde

Jona che visse nella balena

1993 | Biografie, Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk/Italië 1993. Biografie van Roberto Faenza. Met o.a. Jean-Hugues Anglade, Juliet Aubrey, Luke Petterson, Jenner Del Vecchio en Francesca De Sapio.

Indringende, integere film over de holocaust, gezien door de ogen van een kind dat de verschrikkingen drie jaar lang meemaakt. Niet-begrijpend ervaart Jonah, een vier-jarig Amsterdams jongetje, het proces van ontmenselijking: het maatschappelijke isolement, de jodenster, de razzia's, het doorgangskamp, het transport naar Bergen-Belsen, het gevecht om daar in leven te blijven, tot zijn bevrijding. Zijn ouders overleven het niet, maar uit de liefde die ze hem hebben gegeven put hij als zeven- jarige de kracht zijn leven weer op te pakken. Naar het autobiografische boek Kinderjaren van de Nederlander Jona Oberski dat hij in 1977 op veertig-jarig leeftijd publiceerde. Aangrijpend door de eenvoud en gespeend van alle sentimentaliteit.

Mediterraneo

1991 | Drama, Komedie

Italië 1991. Drama van Gabriele Salvatores. Met o.a. Diego Abatantuono, Claudio Bigagli, Giuseppe Cederna, Claudio Bisio en Luigi Montini.

Het verhaal over een vriendschap tijdens WO II. Het speelt in 1941 op een eiland in de Egeïsche Zee. Een achttal Italiaanse soldaten overleven een schipbreuk, en raken voor lange tijd afgesneden van de wereld en de oorlog. Zij profiteren ervan, door te genieten van het leven en het vreedzame bestaan op het Griekse eiland. Ze leren de primitieve gewoonten en de cultuur van de inwoners kennen. De Griekse eilandbewoners accepteren geleidelijk aan hun aanwezigheid. De oorlog is afgelopen, ieder keert terug op één na. Als een van hen bijna dertig jaar later naar het eiland terugkeert, blijkt het door het toerisme radicaal te zijn veranderd. Het scenario is van Vincenzo Monteleone. Het camerawerk is van Italo Pettriccione.

La voce della luna

1990 | Fantasy, Drama, Experimenteel, Komedie

Italië/Frankrijk 1990. Fantasy van Federico Fellini. Met o.a. Roberto Benigni, Paolo Villaggio, Nadia Ottaviani, Marisa Tomasi en Susy Blady.

Verrukkelijke surrealistische reis waar mensen gek tegenaan zullen hikken, maar die bij Fellini-liefhebbers erg in de smaak zal vallen. Voor het eerst is de film gemaakt naar een roman, Il poema dei lunatici van Ermanno Cavazzoni. Het gaat over de avonturen van demente dromers in een Emilliaanse stad, te beginnen met Salvini die praat tegen de natuur en die gehypnotiseerd wordt door de maan. Hij houdt van Aldina, maar wordt afgewezen. De film is één lange droom van gedachten en poëzie, die oplost in moderne chaos. Prachtige rolbezetting vol verrukkelijke types. Technisch uitstekend. Tonio Delli Colli stond achter de camera. Fellini, Tullio Pinelli en voornoemde Cavazzoni schreven het scenario. De decors zijn van Dante Ferretti en de montage was in handen van Nino Baragli.

Il piccolo diavolo

1988 | Komedie, Fantasy

Italië 1988. Komedie van Roberto Benigni. Met o.a. Walter Matthau, Roberto Benigni, Nicoletta Braschi, John Lurie en Stefania Sandrelli.

Een kleine duivel wordt uitgedreven uit een meisje, maar hij heeft weinig zin om naar de hel terug te gaan. Hij besluit op aarde te blijven en een menselijke gedaante aan te nemen om het leven van de mensen te kunnen bestuderen. Uiteraard veroorzaakt de schelm heel wat moeilijkheden en haalt hij ondeugende grappen uit. Sterke rollen van Benigni als de duivel en Matthau als de priester die door hem lastig gevallen wordt. Het scenario is van Vincenzo Cerami en de regisseur. Het camerawerk is van Robby Müller.

Intervista

1987 | Documentaire, Fake documentaire, Komedie

Italië 1987. Documentaire van Federico Fellini. Met o.a. Federico Fellini, Marcello Mastroianni, Sergio Rubini, Maurizio Mein en Lara Wendel.

Deze Fellini-film zal al zijn fans over de hele wereld groot genoegen verschaffen, want het is een grandioze reis langs de persoonlijke herinneringen van de maestro. De film lijkt op een verjaardagsfeest en valt dan ook samen met het 40-jarig jubileum van Cinecittá. Deze documentaire zit vol olifanten en even dikke vrouwen, spectaculaire decors en platvloerse lieden die elkaar schuttingwoorden naar het hoofd slingeren, meestal lief bedoeld. De scène waarin Fellini met Mastroianni op bezoek gaat bij Ekberg is betoverend. Een fascinerende en onderhoudende film. Werd in de V.S. pas in 1992 voor het eerst vertoond. Het camerawerk is van Jean-Claude Giudicelli.

La Storia

1986 | Drama, Oorlogsfilm

Italië 1986. Drama van Luigi Comencini. Met o.a. Claudia Cardinale, Lambert Wilson, Francisco Rabal, Andrea Spada en Antonio Degli Schiavi.

Deze film volgt de gelijknamige roman van Elsa Morante trouw. Het verhaal speelt in de jaren 1941-'47 en toont de naweeën van de oorlog, gezien door de ogen van een jongetje en zijn moeder die door een jonge Duitse soldaat wordt verkracht. Zij heeft al een vijftienjarige zoon en geeft met tegenzin haar jongste kind ter adoptie. Na de oorlog wordt haar oudste zoon zwarthandelaar, wat hij met de dood bekoopt. Al gauw treedt zijn broertje in zijn voetsporen. Cardinale's beste rol in een prima film. Engelse titel: HISTORY.

Ginger e Fred

1986 | Komedie, Avonturenfilm, Drama, Muziek

Frankrijk/Duitsland/Italië 1986. Komedie van Federico Fellini. Met o.a. Giulietta Masina, Marcello Mastroianni, Toto Mignone, Augusto Poderosi en Friedrich von Ledebur.

In deze Fellini-film wordt de commerciële tv met haar showprogramma's bekritiseerd. De hoofdpersonen zijn twee bejaarde dansers die aan de vergetelheid worden ontrukt voor een show met andere menselijke rariteiten. Het thema dat Fellini tracht over te brengen is de groteske karikatuur van menselijke exploitatie in een op massamedia en consumptie gerichte maatschappij van naar commercie hongerende kijkers. Het bejaarde paar biedt ons in een onvergetelijke finale nog een sprankje hoop. Verbluffende beelden; een gedenkwaardige film. Scenario van regisseur Fellini, Tonino Guerra en Tullio Pinelli. Camerawerk van Tonino Delli Colli et Ennio Guarnieri. Klasse! Ook bekend als GINGER AND FRED.

Once Upon a Time in America

1984 | Misdaad, Drama, Thriller

Verenigde Staten/Italië 1984. Misdaad van Sergio Leone. Met o.a. Robert De Niro, James Woods, Elizabeth McGovern, Joe Pesci en Treat Williams.

Een halve eeuw omspant deze epische misdaadfilm, regisseur Leones laatste, waarvoor hij bijna vier uur celluloid nodig had. Het lijkt een lange zit, maar eenmaal begonnen blijf je kijken. Het behendige camerawerk van Tonino Delli Colli (Once Upon a Time in the West), de innemende muziekscore van Ennio Morricone, de subtiele tijdswisselingen en het excellente acteren maken dit tot meeslepende kwaliteitscinema. Het verhaal draait om Noodles (De Niro) en Max (Woods), twee onafscheidelijke criminelen in de Lower East Side van New York, en hun leven van diefstal, moord, schuld, verraad, eer en liefde.

La storia vera della signora dalle camelie

1981 | Drama, Romantiek, Historische film, Erotiek

Frankrijk/Italië 1981. Drama van Mauro Bolognini. Met o.a. Isabelle Huppert, Gian Maria Volonté, Bruno Ganz, Fabrizio Bentivoglio en Clio Goldsmith.

Alphonsine Plessis (Huppert) vertrekt als tiener naar Parijs, waar ze zwoegt in een naaiatelier, bijklust als prostituee en uiteindelijk van de ene rijke heer naar de andere dartelt als luxe courtisane. Maar van binnenuit wordt ze langzaam gesloopt door TBC, en ze sterft op haar drieëntwintigste. Erotische scènes te over, Huppert is uitstekend en het ziet er allemaal schitterend uit, maar het tempo is aan de lage kant. Gebaseerd op de bekende roman van Alexandre Dumas fils. Mooie muziek van Ennio Morricone.

Caligola

1979 | Historische film, Erotiek

Italië/Verenigde Staten 1979. Historische film van Tinto Brass. Met o.a. Malcolm McDowell, Teresa Ann Savoy, John Gielgud, Peter O'Toole en Adriana Asti.

Het scenario van Gore Vidal over de psychotische Romeinse keizer werd in 1976 verfilmd met zoveel accent op sensatie en sadisme dat de schrijver zijn naam er niet aan wilde verbinden. De producent, Penthouse-uitgever Bob Guccione, besteedde nog vier jaar aan ingelaste pornoscènes die ook Brass te bar waren. Het resultaat is, ook door de brokkelige montage en een ratjetoe aan muziek, een geheel stijlloze film waar na de eerste verbazing om slecht spelende, respectabele acteurs tussen lamlendige seksscènes te zien rondwandelen, de verveling snel toeslaat. Door keuring of zelfcensuur van distributeurs rouleert de film in uiteenlopende lengten. Hier geldt, hoe korter hoe beter.

L'eredità Ferramonti

1976 | Komedie, Drama

Italië 1976. Komedie van Mauro Bolognini. Met o.a. Dominique Sanda, Anthony Quinn, Fabio Testi, Adriana Asti en Paolo Bonacelli.

De kinderen van rijk geworden broodfabrikant Gregorio Ferramonti (Quinn) ruziën om de toekomstige erfenis. De geraffineerde, ongegeneerde schoondochter Irene (Sanda) weet de gunsten van de oude man te winnen, maar valt op het laatste moment door de mand. Overmatige aandacht voor esthetiek en aankleding maken deze satire onnodig zwaar, maar de film wordt gered door temperamentvol acteren van Sanda, die in Cannes de prijs als Beste Actrice kreeg, en - voor zijn doen - ingetogen spel van Quinn als de tirannieke patriarch.

Salò o le 120 giornate di Sodoma

1975 | Drama, Oorlogsfilm, Erotiek, Experimenteel

Italië/Frankrijk 1975. Drama van Pier Paolo Pasolini. Met o.a. Paolo Bonacelli, Elsa de Giorgo, Giorgio Cataldi, Umberto Paolo Quintavalle en Hélène Surgère.

In de situering van de roman van De Sade in de fascistische republiek van Salò laten vier officieren negen platte- landsjongens en -meisjes gevangen nemen om hen in een kasteel tot machteloze slachtoffers van seksuele, lichamelijke en psychische vernederingen te maken in door vier 'gastvrouwen' voorgezeten rituelen, waarna ze tenslotte worden doodgemarteld. Noch sensationeel effectbejag, noch bevrijdende esthetiek geeft de kalme en klinische presentatie van gruwelen een ontsnappingsmogelijkheid, waardoor de afstompende verveling eerder het resultaat is dan afgrijzen. Het nagenoeg absoluut moreel pessimisme roept gevoelsmatig verzet op, maar Pasolini's eigen gewelddadige dood onmiddellijk na de voltooiing van de film en de onverkwikkelijke nasleep daarvan, lijken hem gelijk te geven.

Amore amaro

1974 | Drama

Italië 1974. Drama van Florestano Vancini. Met o.a. Lisa Gastoni, Leonard Mann, Rita Livesi en Maurizio Fiori.

In de Noord-Italiaanse stad Ferrara van rond 1935 wordt een student, wiens vader als antifascist in de gevangenis zit, verliefd op een knappe lerares. Hun romance wordt overschaduwd door het politieke geweten van de jongeman die zijn vader wil volgen, waardoor de vrouw die in fascistische kringen verzeild is geraakt, hem verlaat. Een aantal goede acteurs en een verhaal dat goed in elkaar zit.

My Name Is Nobody

1973 | Western, Komedie

Italië/Frankrijk/Duitsland 1973. Western van Tonino Valerii en Sergio Leone. Met o.a. Henry Fonda, Terence Hill, Jean Martin, Leo Gordon en R.G. Armstrong.

Een jonge avonturier (Hill) weet ondanks zijn vingervlugheid met het pistool zijn tegenstanders op andere manieren uit te schakelen dan door ze neer te schieten. Tot zijn weg die van een legendarische oude pistolero (Fonda) kruist. Komische spaghettiwestern naar een idee van Sergio Leone, die ook nog wat hand- en spandiensten verrichtte op regie- en productiegebied. Regisseurs Valerii en Leone, hoofdrolspeler Fonda en Leones huiscomponist Ennio Morricone nemen hun eigen oeuvre en een vuistvol genreclichés onbekommerd op de hak. Hill had bij fans van spaghettiwesterns een grote naam opgebouwd met z'n Trinity-films en steelt ook hier de show.

Vita, a volte, è molto dura, vera 'Provvidenza'?

1972 | Komedie, Western

Duitsland/Italië/Frankrijk 1972. Komedie van Giulio Petroni. Met o.a. Tomas Milian, Gregg Palmer, Janet Agren en Maurice Poli.

Een luie maar uitgekookte premiejager levert een in talloze staten gezochte simpele bandiet uit, incasseert de beloning, helpt hem ontsnappen en herhaalt het spel in een volgende staat. De zoveelste variant op de TRINITA-formule met Milan als atletische nietsnut en Hollywood-veteraan Palmer als humeurige dommekracht evenaart het origineel door de vlotte regie en de komische talenten van Milian - groter dan die van Hill - die zijn rol speelt in gentleman-zwerver kostumering en met nauwkeurige mimiek.

I racconti di Canterbury

1972 | Komedie, Erotiek, Historische film

Italië/Verenigd Koninkrijk 1972. Komedie van Pier Paolo Pasolini. Met o.a. Hugh Griffith, Laura Betti, Ninetto Davoli, Pier Paolo Pasolini en Josephine Chaplin.

Zoals met meer werk van agent provocateur Pasolini ontfermden zich de humorloze Italiaanse staatscensoren onmiddellijk over dit tweede deel in het 'drieluik des levens' (de andere delen zijn Il Decameron en Il fiore di mille e una notte). Typisch, want in deze scabreuze avonturen in veertiende-eeuws Engeland, ontleend aan Geoffrey Chaucer, ontbreekt het niet aan humor, van de dronken-wellustelingensoort. Mede door de scenariobewerking, waarin slechts een derde van de oorspronkelijke vertellingen overbleef, blijft het echter een arbitrair gestructureerde lapjesdeken. Wel kroop PPP zelf verdienstelijk in de rol van Chaucer, en zijn decors, fotografie en kostuums ronduit verbazingwekkend.

Le chat

1971 | Drama

Frankrijk/Italië 1971. Drama van Pierre Granier-Deferre. Met o.a. Jean Gabin, Simone Signoret, Annie Cordy, Jacques Rispal en Nicole Desailly.

De voormalige zetter Julien (Gabin) en ex-circusartieste Clémence (Signoret) zijn echtelieden die niets meer met elkaar te bespreken hebben. Ze wonen in hetzelfde huis, in een buurt die stukje bij beetje gesloopt wordt, maar ze eten aan aparte tafels, slapen in aparte bedden. De kat, de enige in huis die liefdevolle aandacht krijgt, wordt het middelpunt van hun psychologische strijd. Verfilming van een roman van Georges Simenon wordt geheel gedragen door de twee grote sterren, die destijds allebei in Berlijn met een Zilveren Beer werden onderscheiden.

Il Decameron

1971 | Experimenteel, Komedie, Historische film, Erotiek

Italië 1971. Experimenteel van Pier Paolo Pasolini. Met o.a. Patrizia Capparelli, Guido Alberti, Angela Luce, Ninetto Davoli en Franco Citti.

Acht verhalen van Giovanni Boccaccio (1313-75) krijgen van Pasolini een Napolitaanse inplaats van een Florentijnse situering, waardoor hij zelf de verbindende rol van de schilder Giotto di Bondone (1266-1337) kan spelen. De losse verteltrant houdt de verschillende episodes opzettelijk onaf, maar laat de beroeps- en amateuracteurs ongegêneerd vitaal spelen. De optelsom van de fantasierijke beelden en de scènes is echter teleurstellend weinigzeggend, of zoals Giotto/Pasolini na voltooiing van een fresco verzucht: 'Waarom zou je al die moeite doen, als de droom toch altijd mooier is?' Pasolini ontving in Berlijn een Zilveren Beer van de jury. Het scenario is van regisseur Pasolini naar de gelijknamige middeleeuwse roman van Boccaccio. Het camerawerk is van Tonino Delli Colli. Technicolor, Mono.

Giù la testa

1971 | Western, Avonturenfilm

Italië 1971. Western van Sergio Leone. Met o.a. Rod Steiger, James Coburn, Romolo Valli, Maria Monti en Rik Battaglia.

Bandiet Juan Miranda (Steiger) haalt in Mexico ttv de revolutie de Ierse explosievenexpert (Coburn) over hem te helpen om een bank op te blazen. Als de bank geen goud maar politieke gevangenen blijkt te bevatten, wordt Miranda zijns ondanks de held van de revolutie. Een echte Sergio Leone spaghettiwestern, vol humor en spektakel. Zoals gebruikelijk voor de westerns van Leone gaat ook deze weer vergezeld van een uitstekende score van Ennio Morricone. Bekend onder maar vier liefst vier verschillende titels.

Medea

1970 | Drama, Experimenteel

Frankrijk/Duitsland/Italië 1970. Drama van Pier Paolo Pasolini. Met o.a. Maria Callas, Giuseppe Gentile, Massimo Girotti, Laurent Terzieff en Ninetto Davoli.

Tijdens het zoeken naar het Gulden Vlies heeft Jason Medea veroverd. Tien jaar later, als zij twee kinderen van hem heeft, verstoot hij haar om te kunnen trouwen met de kroonprinses van Korinthe. De in ballingschap verloren magische kracht komt door de liefdessmart weer terug, zodat Medea de rivale kan uitschakelen, waarna ze uit wraak haar kinderen doodt. Euripides' tragische heldin inspireerde Pasolini veel minder dan de Oedipus- legende. De film mist de bevlogenheid, poëzie en primitieve kracht van zijn andere werk en is vaak ronduit vervelend. Callas' imponerende trots in haar enige filmrol had beter verdiend.

Teorema

1968 | Drama, Mysterie, Fantasy

Italië 1968. Drama van Pier Paolo Pasolini. Met o.a. Silvana Mangano, Terence Stamp, Massimo Girotti, Anne Wiazemsky en Laura Betti.

Een mysterieuze man (Stamp) voegt zich een aantal dagen bij een rijk Milanees bourgeois-gezin, verleidt alle gezinsleden, en verdwijnt vervolgens weer. De verborgen verlangens en frustraties die hij in die korte periode bij hen losmaakt, maken zijn plotselinge vertrek ondraaglijk. Pasolini (Salò) nodigt in zijn vaste stijl van weinig woorden en kille beelden vol symboliek nadrukkelijk uit tot een scala aan interpretaties, voornamelijk over religie en seksualiteit. Een cadeau voor de filmanalyticus, maar voor de gewone kijker is Teorema bijzonder ontoegankelijk.

Il giorno della civetta

1968 | Thriller, Misdaad, Drama

Italië/Frankrijk 1968. Thriller van Damiano Damiani. Met o.a. Franco Nero, Claudia Cardinale, Lee J. Cobb, Serge Reggiani en Nehemiah Persoff.

In een Siciliaans dorpje moet de vers van het Italiaanse vasteland geïmporteerde politieman Bellodi (Nero) de moord op een kleine bouwondernemer oplossen, maar hij loopt stuk op een muur van stilzwijgen. Als hij toch volhoudt komt hij op het spoor van een maffia-complot, maar getuigen worden geïntimideerd of gedood. Destijds was deze film een van de allereerste die onomwonden maffia-praktijken aan de kaak stelde. Gebaseerd op een roman van maffia-kenner Leonardo Sciascia. Regisseur Damiani werd op het filmfestival van Berlijn genomineerd voor een Gouden Beer.

Little Rita nel West

1967 | Komedie, Western, Musical

Italië 1967. Komedie van Ferdinando Baldi. Met o.a. Rita Pavone, Terence Hill, Lucio Dalla en Gordon Mitchell.

Een goudtransport door Texas trekt alle bandieten van de streek aan, maar een vrouwelijke revolverheld is ze met hulp van Indianen allemaal te slim af. Een van de gedupeerden achterhaalt haar en probeert haar te verleiden om achter de bergplaats van de poet te komen. Deze western-parodie rond zangeres Pavone was de eerste film waarin Mario Girotti met het beroemd geworden pseudoniem Terence Hill optrad. Jaren later in een nagesynchroniseerde exportversie werd zijn personage van Star Black in Trinità herdoopt. (Trinità-regisseur Enzo Barboni was bij deze film nog cameraman).

Le streghe

1967 | Komedie, Experimenteel, Romantiek

Italië/Frankrijk 1967. Komedie van Luchino Visconti, Mauro Bolognini, Pier Paolo Pasolini, Franco Rossi en Vittorio De Sica. Met o.a. Silvana Mangano, Clint Eastwood, Annie Girardot, Francisco Rabal en Massimo Girotti.

Rode draden in deze intrigerende, zij het erg wisselvallige collectie korte films van Italiaanse regisseurs zijn producent Dino De Laurentiis, zijn vrouw Silvana Mangano, die in alle vijf episodes een rol speelt, en het thema 'heksen'. Geen van de regisseurs lijkt écht z'n best te hebben gedaan, maar elke bijdrage bevat wel een goede vondst of fijne, meestal absurdistische toon. Hoogtepunten zijn de surrealistische bijdrage van Pasolini en de onkarakteristieke rol van Eastwood in Una serata come le altre van De Sica. Eastwood kreeg er van De Laurentiis een Ferrari voor.
Het vijfluik bestaat uit:
1. La strega bruciata viva (The Witch Burned Alive) van Luchino Visconti.
2. Senso civico (Civic Sense) van Mauro Bolognini.
3. La terra vista dalla Luna (The Earth As Seen From The Moon) van Pier Paolo Pasolini.
4. La siciliana (The Girl From Sicily) van Franco Rossi.
5. Una serata come le altre (A Night Like Any Other) van Vittorio De Sica.

Edipo re

1967 | Drama, Experimenteel

Italië/Marokko 1967. Drama van Pier Paolo Pasolini. Met o.a. Franco Citti, Silvana Mangano, Carmelo Bene, Alida Valli en Julian Beck.

Deze hoogstpersoonlijke interpretatie van de tragedie van Sophocles over de koningszoon Oedipus die zonder te weten zijn eigen vader doodt en zijn moeder huwt, ziet af van Freudiaanse psychologisering en brengt het terug tot de oermythe, waarbij de onbezonnenheid van volksacteur Citti de tragische held een overrompelende primitiviteit geeft. Overigens zijn zowel de Jocasta-rol van Mangano als maskerachtige sfinx, als de persoonlijke identificatie van Pasolini met de titelrol - die hij als blinde zwerver in de tegenwoordige tijd zelf overneemt - voer voor Freudianen achteraf, want in de directe kijkervaring overheersen kracht en lyriek van de beelden.

The Good, the Bad and the Ugly

1966 | Western, Actiefilm

Italië/Spanje 1966. Western van Sergio Leone. Met o.a. Clint Eastwood, Lee Van Cleef, Eli Wallach, Mario Brega en Aldo Giuffrè.

Laatste en beste deel van Leone's Dollars-trilogie (na For a Fistful of Dollars en For a Few Dollars More) die hiermee de spaghettiwestern definieerde. Het verhaal dat zich afspeelt tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog draait rond drie mannen (de goede: Eastwood, de slechte: Van Cleef en de lelijke: Wallach) die ieder voor zich op zoek zijn naar een goudschat. Sublieme westernklassieker, opgenomen in Spanje, met een geweldig script, een score van Ennio Morricone die je niet meer uit je hoofd krijgt en fenomenaal camerawerk van Tonino Delli Colli. Het leverde een van de mooiste finales uit de filmgeschiedenis op.

Django

1966 | Western

Italië/Spanje 1966. Western van Sergio Corbucci. Met o.a. Franco Nero, José Bódalo, Loredana Nusciak, Ángel Álvarez en Gino Pernice.

Een zwijgzame man arriveert in een Mexicaans grensplaatsje, een doodskist achter zich aan slepend. Zijn hoofd staat naar wraak, zijn naam is Django en de cinema is een charismatische heldenfiguur rijker. De film maakte destijds brandhout van drie voorzichtig gehanteerde taboes: geweld, vernedering en sadisme, en was het prototype van een lange reeks gewelddadige spaghetti-westerns, geënt op wraak- en vergeldingsgedachte. Er is prima camerawerk van Enzo Barboni, die later onder het pseudoniem E.B. Clucher naam zou maken als regisseur. De film gaf aanleiding tot een totaal van dertig Django-films en wordt samen met A Fistful of Dollars gerekend tot de meest invloedrijke Italo-westerns.

Il vangelo secondo Matteo

1964 | Drama, Experimenteel

Italië/Frankrijk 1964. Drama van Pier Paolo Pasolini. Met o.a. Enrique Irazoqui, Margherita Caruso, Suzanna Pasolini, Mario Socrate en Marcello Morante.

Het leven van Christus in zuivere cinéma vérité-stijl verteld door overtuigd marxist Pasolini, is sober en zonder de pracht en praal die men er graag in religieuze milieus aan toevoegt. De film is wel aan de lange kant en gecombineerd met de onopgesmukte productie, nogal saai en droog. Voor de rolbezetting koos de cineast voor amateurspelers, wat de echtheid van het geheel zeer ten goede komt. Christus wordt voorgesteld als een gedoemd revolutionair strijder en dat viel destijds geheel niet in goede aarde in kerkelijke kringen. De rel die hij ontlokte is vergelijkbaar met de ontsteltenis die jaren later volgde op de release van de overigens uitstekende rolprent THE LAST TEMPTATION OF CHRIST van Scorsese. In Amerika werd de film trouwens 7m ingekort. Ook al baseerde hij zijn score op thema's van Bach, Mozart en Prokofiev, toch hield componist Bacalov er een Oscarnominatie aan over. Ook bekend als THE GOSPEL ACCORDING TO ST. MATTHEW.

La commare secca

1962 | Drama, Mysterie, Experimenteel

Italië 1962. Drama van Bernardo Bertolucci. Met o.a. Francesco Ruiu, Marisa Solinas, Allen Midgette, Giancarlo De Rosa en Vincenzo Ciccora.

Er is een prostituée in een park vermoord. Er worden getuigen verhoord en ze hebben bijna allemaal iets te verbergen. Het onderzoek is de draad tussen de verschillende episodes en portretten waarvan een het sterkste is over de soldaat-met-verlof die zich alleen maar verveelt. Het regiedebuut van de 21-jarige Bertolucci met een scenario van Pasolini zit tussen de invloed van de laatste en het begin van zijn eigen stijl in.

Il bell'Antonio

1960 | Drama, Komedie

Italië/Frankrijk 1960. Drama van Mauro Bolognini. Met o.a. Marcello Mastroianni, Claudia Cardinale, Pierre Brasseur, Rina Morelli en Tomas Milian.

Direct na La dolce vita gooide Mastroianni moedig zijn imago van viriele beau overhoop. Als Siciliaan 'Mooie' Antonio gaat hij een gearrangeerde verbintenis aan met notarisdochter Barbara (Cardinale), maar wanneer families, pastoor en dorpsgenoten in de gaten krijgen dat het huwelijk bedtechnisch een fataal slappe vertoning is, zijn de rapen gaar. Door Armando Nannuzzi prachtig gefotografeerd drama uit de gouden jaren van de Italiaanse cinema veegt de vloer aan met naargeestige mores. Scenariobijdragen van Pier Paolo Pasolini.

La notte brava

1959 | Drama

Frankrijk/Italië 1959. Drama van Mauro Bolognini. Met o.a. Jean-Claude Brialy, Laurent Terzieff, Elsa Martinelli, Mylène Demongeot en Antonella Lualdi.

Twee ontspoorde jongeren willen in de omgeving van Rome gestolen waar verhandelen en nemen prostitu[KA1]ees mee. Een reeks van ontmoetingen en avonturen maakt het een veelbewogen nacht met een kater in de ochtend. Deze episodische film over de bandeloze jeugd onderscheidt zich in het genre door een duidelijke situering in het (sub-)proletariaat, dankzij het scenario van Pier-Paolo Pasolini en Laurence Bost, waaraan regisseur Bolognini meeschreef. Het oorspronkelijk effect wordt inmiddels tenietgedaan door de vergelijking met Pasolini's latere films, waarbij vooral de overigens goed acterende rolbezetting te glad en te conventioneel filmster-mooi is om in de rollen echt te overtuigen. Camerawerk van Armando Nannuzzi.

Mogli pericolose

1958 | Komedie

Italië 1958. Komedie van Luigi Comencini. Met o.a. Sylva Koscina, Georgia Moll, Nino Taranto en Franco Fabrizi.

Terwijl Pirro, Federico en Bruno genieten van een jachtuitstapje, besluiten hun vrouwen hun trouw op de proef te stellen. Tosca, Claudine en Ornella sluiten een weddenschap af om elkaars mannen te verleiden.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Nino Baragli op televisie komt.

Reageer