Rune Ericson: camera.
Er zijn 3 films gevonden.

Ronja de roversdochter

1984 | Jeugdfilm, Avonturenfilm

Zweden​/​​Noorwegen 1984. Jeugdfilm van Tage Danielsson. Met o.a. Hanna Zetterberg, Dan Håfström, Börje Ahlstedt, Lena Nyman en Per Oscarsson.

Gebaseerd op het boek van Astrid Lindgren, die zelf tekende voor het fraaie scenario, over Ronja, de dochter van een roverhoofdman die Birk het zoontje van haar vaders aartsrivaal ontmoet. Aanvankelijk haten ook Ronja en Birk elkaar, maar al snel sluiten ze vriendschap. Ronja's vader verbiedt haar met hem om te gaan. Dan moet Ronja kiezen tussen Birk en haar ouders. De film won in Berlijn een Zilveren Beer. Zou geregisseerd worden door Olle Hellbom, maar die overleed tijdens de voorbereidingen. Danielsson nam het karwei over dat, o ironie, zijn laatste zou zijn: hij overleed een jaar later.

De gebroeders Leeuwenhart

1977 | Jeugdfilm, Avonturenfilm, Fantasy

Zweden 1977. Jeugdfilm van Olle Hellbom. Met o.a. Allan Edwall, Folke Hjort, Per Oscarsson, Lars Söderdahl en Tommy Johnsson.

In begin 20ste-eeuws Zweden sterven de broers Jonathan en Skorpan snel na elkaar. Ze zien elkaar gelukkig weer in Nangijala, een sprookjesland waar Jonatan zijn kleinere broer vaak over vertelde. Maar anders dan hij voorstelde, heerst er niet louter geluk. De zwarte ridder Tengil maakt de omgeving onveilig. De jongens besluiten er iets aan te doen. Avontuurlijke jeugdfilm naar het boek van Astrid Lindgren is spannend, mogelijk té spannend voor te jonge kijkers.

Lyckliga skitar

1970 | Komedie, Drama

Zweden 1970. Komedie van Vilgot Sjöman. Met o.a. Bernt Lundquist, Solveig Ternström, Christer Boustedt, Lasse Werner en Gösta Wälivana.

Onbekommerde vrachtwagenchauffeur Charlie (Lundquist) wordt door de toevallige verantwoordelijkheid voor de zwangere Pia (Ternstr[KA3]om) zich zijn taak in de maatschappij bewust en verliest ondanks reeksen tegenslagen niet zijn optimisme. Een nieuwe poging van Sj[KA3]oman tot een losse filmstijl waarbij de hoofdrollen aan het scenario meeschrijven, hetgeen resulteert in verrassend spontaan acteren, waar zijn logge filmvorm over de Zweedse sociale democratie (de verheerlijking van de vakbond enz.) echter steeds een domper op drukt. Op de aftiteling staat evenwel alleen vermeld dat het scenario van regisseur Sjöman is. Het camerawerk is van Rune Ericson. De eerste film die in Super 16 mm werd geschoten om daarna opgeblazen te worden tot bioscoopformaat, 35 mm. Ericson kreeg voor deze verdienste in het filmvak in 2002 een ere-Oscar. Eastmancolor, Mono.