Andrzej Zulawski

Regisseur, Acteur, Scenarist

Andrzej Zulawski is regisseur, acteur en scenarist.
Er zijn 13 films gevonden.

La fidélité

2000 | Drama

Frankrijk 2000. Drama van Andrzej Zulawksi en Andrzej Zulawski. Met o.a. Sophie Marceau, Guillaume Canet, Pascal Greggory, Michel Subor en Magali Noël.

Cl[KA1]elia (Marceau) is fotografe in Canada. Persbaron Rupert MacRoi (Subor), een soort Rupert Murdoch van [KL]News Corporation[KLE], vraagt haar sensatiefoto`s te maken voor zijn Parijse boulevardblad La Verit[KA1]e, waarvan Diane (Scob), de hoofdredactrice is. Cl[KA1]elia ontmoet Cl[KA2]eve (Greggory), een kleine uitgever van kinderboeken, die op het punt staat Ruperts dochter te huwen. Hij hoopt dat Rupert zijn noodlijdende uitgeverijtje zal overnemen, dat hij samen met zijn broers Julien (Tr[KA1]ejan) en Bernard (Recoing), bezit. Bernard is een bisschop. Als Cl[KA1]elia en Cl[KA2]eve elkaar zien, staan ze in vuur en vlam en bedrijven ze onmiddellijk de liefde op de bank op kantoor. Cl[KA2]eve trouwt met Cl[KA1]elia. Op haar werk ontmoet Cl[KA1]elia een collega, N[KA2]emo (Canet), die met grote minachting oordeelt over haar werk, maar o, zo graag met haar tussen de lakens wil duiken. Cl[KA1]elia moet nu tegen de verleiding vechten en proberen haar huwelijk in stand te houden. Het scenario van regisseur Zulawksi is een vrije bewerking van de roman [KL]La princesse de Cl[KA2]eves[KLE] van Madame de La Fayette uit 1678. Het boek wordt beschouwd als de eerste serieuze Franse historische roman. Zulawski leeft al zo`n jaar of vijftien samen met Marceau en zij heeft hem gestimuleerd de film te maken. Als een man zijn vrouw in de hoofdrol regisseert, is het altijd uitkijken geblazen. Hoewel het spel van Marceau en de overige rolverdeling heel goed is, duurt de film veel te lang. Het is eigenlijk een seks-soap opera. De film is te kort voor een soapachtige miniserie en bevat voor een speelfilm te veel onnodige subplots, w.o. Cl[KA1]elia`s moeder (Noël), een ex- zangeres uit het variété, die suggereert dat Rupert MacRoi weleens haar vader zou kunnen zijn. Het is overigens niet de eerste keer dat de roman van Madame de la Fayette verfilmd werd; in 1961 door de 53-jarige Jean Delannoy naar een scenario van Jean Cocteau met Marina Vlady en Jean Marais als LA PRINCESSE DE CLÈVES en in 1999 door Manoel de Oliveira als LA LETTRE met Chiara Mastroianni in de hoofdrol, de dochter van Catherine Deneuve. Het camerawerk is van Patrick Blossier. Werktitel: SEXUELLES. Dolby.

Chamanka

1997 | Mysterie, Thriller

Frankrijk/Polen/Zwitserland 1997. Mysterie van Andrzej Zulawksi en Andrzej Zulawski. Met o.a. Iwona Petry, Bugoslaw Linda, Agnieszka Wagner, Pawel Delag en Wojtek Kowman.

In Warschau ontmoeten anthropoloog Michel (Linda) en een jonge studente (Petry) uit de provincie elkaar, die de Italiaanse genoemd wordt. De Italiaanse, die bijna een nimfomane is, verleidt Michel zodanig dat de vonken er vanaf vliegen. Michel raakt in haar ban. In de moerassen niet ver van de Poolse hoofdstad vindt hij een gemummificeerd lichaam, dat hij meeneemt naar het wetenschappelijke instituut, waar hij werkt. Het is een sjamaan, met wie Michel slaagt te communiceren; hij vertelt Michel dat hij in deze droevige staat is aangeland omdat een jonge vrouw in het bezit wilde komen van zijn macht. Ondertussen werkt onze onverzadigbare studente op het abattoir, waar zij zich sterkt met het gelatine-achtige slachtafval, dat uit de vleesmolen spuit. Michel kan echter zijn noodlot niet ontlopen, want hij wordt geconfronteerd met de uranium-maffia uit de Oekraïne! Deze wonderlijke film bevat een fors aantal seksscène's, de nodige kritiek op de postcommunistische maatschappij en werd door de filmresencenten vooral in Frankrijk gedoodverfd als porno. In Polen liep het storm, vooral vanwege de onvolwassen jeugd, maar buiten het eigen land deed de film eigenlijk niets. Elfde film van de regisseur, die ook elf boeken schreef, na een lange periode van stilte. Het vreemde scenario is van Manuela Gretkowska, die af en toe in de Poolse versie van Elle een artikel schrijft. De hoofdrol Linda is goed en draagt in feite de film, al is Petry - om haar lekkere lichaam - niet te versmaden. Het camerawerk is van Andrzej Jaroszewicz. Wordt niet echt aanbevolen, maar oordeel zelf.

La note bleue

1991 | Historische film, Romantiek, Muziek

Polen/Frankrijk/Duitsland 1991. Historische film van Andrzej Zulawski. Met o.a. Marie-France Pisier, Janusz Olejniczak, Sophie Marceau, Féodor Atkine en Benoît Le Pecq.

Deze film schiet naast zijn doel. Chopin (Olejniczak) is in grote `Verwirrung der Gef[KA3]uhlen`, want hij kan niet kiezen tussen Georges Sand (Pisier) en haar dochter (Marceau), terwijl hij zelf niet begrijpt dat hij alleen maar houdt van de muziek die hij componeert. Teveel personages, teveel kwasi feministisch blah-blah, veel te veel semi-intellectueel gelul, etc., wat niet bijeen wordt gehouden door het zwakke scenario van regisseur Zulawski. Marceau's geloofwaardige rol als de op hol geslagen verliefde jonge vrouw is te gering om de film te dragen en het zeker niet onverdienstelijke spel van acteur-musicus Olejniczak, is toch beter op een muziek-CD. Fotografie van Andrzej Jaroszewicz. Gesitueerd in de zomer van 1846.

Mes nuits sont plus belles que vos jours

1989 | Komedie, Erotiek, Drama

Frankrijk 1989. Komedie van Andrzej Zulawski. Met o.a. Jacques Dutronc, Sophie Marceau, Sady Rebbot, Myriam Mézières en Laure Killing.

Verfilming van de roman met dezelfde prachtige titel van Rapha[KA3]elle Billetdoux. De moeilijke liefdesverhouding tussen twee mensen, die zijn getekend door hun jeugd. Ze gaan van elkaar houden, maken elkaar kapot, ontvluchten elkaar en vinden elkaar uiteindelijk weer. Zulawski overtreft zichzelf in het vastleggen van een hoogtepunt, in de overdrijving (dialogen waar geen touw aan vast te knopen valt om de communicatiestoornis tussen de twee geliefden 'aan te tonen'), de gezwollenheid, opgeblazenheid en hysterie. Dan zijn er nog enkele bijfiguren, waaronder mondaine, verslaafde en ontspoorde types. Bijna twee uur lang vaag surrealistisch gedoe is echt wat teveel van het goede. Wat rest zijn een paar inspirerende momenten, zoals het opmerkelijke optreden van Jacques Dutronc en Sophie Marceau.

Boris Godunov

1989 | Muziek

Spanje/YU/Frankrijk 1989. Muziek van Andrzej Zulawski. Met o.a. Ruggero Raimondi, Kenneth Riegel, Paul Plischka, Nicha Raitzin en Pavel Slaby.

Mussorgsky gaat naar het Operatheater in Moskou voor de première van zijn opera Boris Godunov. Het doek gaat op en de voorstelling begint. Deze filmbewerking van de beroemde gelijknamige opera, zit vol met de dramatische en visuele uitspattingen, altijd uit op effect en uit de lucht gegrepen, die kenmerkend zijn voor de films van deze zeer overgewaardeerde cineast.

Boris Godounov

1989 | Muziek

Spanje/Tsjechië/Frankrijk 1989. Muziek van André Zulawski. Met o.a. Pavel Slaby, Kenneth Riegel en Ruggero Raimondi.

Verfilming van de opera van Mussorgsky over het leven van de 17de eeuwse Russische tsaar Boris Godunov. De muziek werd opgenomen met het Washington Symphony Orchestra en verscheidene opera-sterren.

Diabel

1988 | Horror, Historische film

Polen 1988. Horror van Andrzej Zulawski. Met o.a. Leszek Teleszynski, Wojciech Pszoniak, Malgorzata Braunek, Iga Mayr en Wiktor Sadecki.

Het duurde zestien jaar voordat deze film de bioscopen in Polen bereikte. Dit fantastische, gewelddadige drama werd als een aanval op de geschiedenis beschouwd. Het Polen van 1793 wordt afgeschilderd als een chaotisch, door rampen geteisterd land na het verlies van de zelfstandigheid en de verdeling ervan tussen Rusland, Oostenrijk en Pruisen. De halfgekke Jakub, die een mislukte moordaanslag op de koning pleegde, wordt door de Duivel zelf uit de gevangenis bevrijd. Deze geeft Jakub een scheermes als bloedig wapen en doodt hem tenslotte voor een handvol zilver. Een extravagante, hysterische en merkwaardig mooie film, een voorbeeld van het 'theater van de wreedheid' à la Ken Russell. Ook bekend als DEVIL.

Tristesse et beauté

1985 | Drama

Frankrijk 1985. Drama van Joy Fleury. Met o.a. Charlotte Rampling, Andrzej Zulawski, Myriem Roussel, Béatrice Agenin en Jean-Claude Adelin.

Met het situeren van de subtiele en briljante roman van de Japanse schrijver Yasunari Kawabata in Frankrijk heeft de regisseuse een kardinale fout begaan. Uit de mond van weinig geloofwaardige - want slecht geregisseerde - acteurs, klinken de verplichte, wat al te literaire dialogen nergens naar. Deze chaotische film, vol stilistische en volledig overbodige kunstgrepen, gaat dan ook ten onder in melodrama van de ergste soort: dit is niet meer Kawabata, maar d'Annunzio! Ambitie is prima zolang het resultaat maar geen algehele mislukking is.

L'amour braque

1985 |

Frankrijk 1985. Andrzej Zulawski. Met o.a. Tchéky Karyo, Sophie Marceau en Francis Huster.

Met het situeren van de subtiele en briljante roman van de Japanse schrijver Yasunari Kawabata in Frankrijk heeft de regisseuse een kardinale fout begaan. Uit de mond van weinig geloofwaardige - want slecht geregisseerde - acteurs, klinken de verplichte, wat al te literaire dialogen nergens naar. Deze chaotische film, vol stilistische en volledig overbodige kunstgrepen, gaat dan ook ten onder in melodrama van de ergste soort: dit is niet meer Kawabata, maar d'Annunzio! Ambitie is prima zolang het resultaat maar geen algehele mislukking is.

L' amour braque

1985 | Drama, Misdaad, Thriller

Frankrijk 1985. Drama van Andrzej Zulawski. Met o.a. Sophie Marceau, Francis Huster, Tchéky Karyo, Christiane Jean en Michel Albertini.

Een vrije bewerking van Dostojewski's De idioot. Nog nooit durfde Zulawski zo ver te gaan in zijn wereld van waanzin en dood als in deze hedendaagse bewerking van het werk van de Russische romanschrijver. Zó ver dat hij zelfs zijn bewonderaars met deze totale overdrijving tot het uiterste brengt. Er worden teveel grenzen verlegd, met een bijsmaak van extreme zelfingenomenheid.

La femme publique

1984 | Drama

Frankrijk 1984. Drama van Andrzej Zulawski. Met o.a. Alain Maline, Yannic Gilbert, Francis Huster, Valérie Kaprisky en Lambert Wilson.

Een duivels drama à la Dostojevsky en niet zonder reden, want de film wordt gemaakt binnen de film LES POSSÉDÉS. De hoofdpersonen zijn halfslachtig van aard, zijn psychisch ziek, gekweld en verscheuren elkaar. Een wereld die bijzonder veel lijkt op die van Ingmar Bergman. Het zou niet mogelijk zijn een juiste samenvatting van de film te geven zonder er tegelijk afbreuk aan te doen. De hoofdpersonen richten zich uiteindelijk tot het publiek en bewijzen zodoende dat het een verward en verwarrend spel van droom en werkelijkheid is. Zulawski is heer en meester over een eigenaardige, krampachtige en expressionistische wereld, die tegelijkertijd schoonheid uitstraalt.

Possession

1981 | Horror, Drama

Frankrijk/Duitsland 1981. Horror van Andrzej Zulawski. Met o.a. Isabelle Adjani, Sam Neill, Heinz Bennent, Margit Carstensen en Carl Duering.

Het loopt bepaald niet lekker in het huwelijk van Mark (Neill) en Anna (Adjani). Gaat ze vreemd om aan de sleur te ontsnappen, of is er meer aan de hand? Mark besluit om uit te zoeken wat Anna allemaal uitvoert. Tikje verouderde, maar nog steeds fascinerende en verontrustende horrorfilm, opgenomen in de troosteloze Berlijnse wijk Kreuzberg. Adjani krijgt alle ruimte om de grenzen van de waanzin te verkennen en had naar eigen zeggen jaren nodig om weer bij te komen van deze rol, maar ze kreeg er wel een Gouden Palm én een César voor.

Important C'est D'Aimer, L'

1975 | Romantiek, Drama

Duitsland/Italië/Frankrijk 1975. Romantiek van Andrzej Zulawski en Andrezj Zulawski. Met o.a. Fabio Testi, Jacques Dutronc, Klaus Kinski, Claude Dauphin en Nicoletta Machiavelli.

Nadine Chevalier (Schneider), een middelmatige actrice, slaagt er niet in om van haar dode geliefde overtuigend afscheid te nemen in haar rollen. Servais Mont (Testi), een fotograaf die verliefd is op haar, verstrikt zich in de onderwereld om haar carri[KA2]ere kansen te geven, maar het wordt zowel de ondergang van haar impotente echtgenoot Jacques (Dutronc) als van hemzelf, waardoor de vrouw tot tweemaal toe een afscheidsscène in haar privéleven moet 'acteren'. De eigenzinnige barokke regie maakt van de nogal gelikte roman La muit Américaine van Cristopher Frank een morsige, verwarrende nachtwereld vol verscheurde emoties, met uitzonderlijk intens acteren van Schneider, Dutronc en Kinski als de schizofrene homoseksuele Shakespeare-acteur Karl-Heinz Zimmer. Het scenario is van Christopher Frank en regisseur Zulawski. Het camerawerk is van Ricardo Aronovitch. Eastmancolor, Mono.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Andrzej Zulawski op televisie komt.

Reageer