Paul Hubschmid: cast.
Er zijn 57 films gevonden.

Forsthaus Falkenau: Ein neuer Anfang

1993 | Drama

Duitsland​/​​Oostenrijk 1993. Drama van Wolfgang Luderer. Met o.a. Christian Wolff, Bruni Löbel, Gisela Uhlen, Katharina Köhntopp en Michael Wolf.

De pilootfilm voor de 26-delige serie uit de titel over de tribulaties van houthandelaar Wolff, die na de dood van zijn vrouw, Augsburg verruilt voor een klein dorpje in de beboste Beierse bergen, waar hij houtvester wordt - een jeugddroom die hij eindelijk kan vervullen. Zijn moeder Löbel en de plaatselijke bevolking zijn ertegen, maar grootgrondbezitter baron Hubschmid en zijn dochter Speidel zijn hem welgezind. Heerlijke kost voor Heitmatfilm-genieters, nu klaar gestoofd volgens traditioneel recept voor de beeldbuis met oudgedienden zoals Hubschmid. Scenario van Barbara Piazza, Arno Wolff en regisseur Luderer.

Bolero

1983 | Drama, Romantiek

Duitsland 1983. Drama van Rüdiger Nüchtern. Met o.a. Katja Rupe, Michael König, Maxi Nüchtern, Kurt Raab en Paul Hubschmid.

Huwelijksproblemen tussen een muzikant en een galeriehoudster, die beiden proberen carrière te maken. De vrouw laat haar echtgenoot langzaam maar zeker achter zich op de maatschappelijke ladder. De film is doorspekt met clichés en toont een oppervlakkig en modieus beeld van de vrouw.

Versuchung im Sommerwind

1973 | Komedie

Duitsland 1973. Komedie van Rolf Thiele. Met o.a. Helmut Käutner, Yvonne Furneaux, Christiane Hörbiger, Paul Hubschmid en Peter Vogel.

Met drie vrienden als oppassers wil een beroemd medicus zich verzekeren van de trouw van zijn echtgenote, wanneer deze alleen op vakantie gaat naar de Middellandse Zee. Zijn vrouw neemt wraak door met alle drie een verhouding aan te gaan. Licht amusement, te gemakkelijk aangepakt om echt leuk te zijn.

Skullduggery

1970 | Avonturenfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1970. Avonturenfilm van Gordon Douglas en Richard. Met o.a. Wilson, Burt Reynolds, Susan Clark, Roger C. Carmel en Chips Rafferty.

Een onzinnige film over een anthropologische expeditie in Australisch Nieuw Guinea. Men treft daar bij toeval een schare schepsels aan, half dier, half mens en de geldschieters van de onderneming (Hubschmid en Carmel) zien meteen mogelijkheden voor een lucratieve slavenhandel! Een dieptepunt in de carrière van Reynolds en halverwege liep regisseur Douglas weg met als gevolg dat Wilson haastig werd ingehuurd om de rolprent af te maken. Deze film kan gerust worden overgeslagen.

Why Would Anyone Want To Kill A Nice Gi

1969 |

1969. Don Sharp. Met o.a. Sophie Hardy, David Buck, Paul Hubschmid, Peter Vaughan en Eva Renzi.

Een onzinnige film over een anthropologische expeditie in Australisch Nieuw Guinea. Men treft daar bij toeval een schare schepsels aan, half dier, half mens en de geldschieters van de onderneming (Hubschmid en Carmel) zien meteen mogelijkheden voor een lucratieve slavenhandel! Een dieptepunt in de carrière van Reynolds en halverwege liep regisseur Douglas weg met als gevolg dat Wilson haastig werd ingehuurd om de rolprent af te maken. Deze film kan gerust worden overgeslagen.

Taste of Excitement

1969 | Mysterie

Verenigd Koninkrijk 1969. Mysterie van Don Sharp. Met o.a. Eva Renzi, David Buck, Peter Vaughan, Paul Hubschmid en Sophie Hardy.

Een jonge toeriste aan de Rivièra gelooft dat iemand haar wil vermoorden, maar de politie schenkt geen geloof aan haar vermoedens. Dat klinkt allemaal erg bekend en de film werd met routine geregisseerd.

Negresco - Eine tödliche Affäre

1968 | Thriller

Duitsland 1968. Thriller van Klaus Lemke. Met o.a. Ira von Fürstenberg, Gérard Blain, Paul Hubschmid, Serge Marquand en Christa Linder.

Een pop art-achtige film met hetzelfde thema als BLOW-UP van Antonioni over een fotograaf die op een foto een verdacht gezicht ontdekt en er achteraan gaat, met vreselijke gevolgen. Nou ja.

In Enemy Country

1968 | Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1968. Oorlogsfilm van Harry Keller. Met o.a. Tony Franciosa, Anjanette Comer, Guy Stockwell, Paul Hubschmid en Tom Bell.

Een matige doorsneefilm over WO II, met een intrige die in Frankrijk en Engeland is gesitueerd, maar op het studioterrein van Universal opgenomen. Niet erg overtuigend.

Games of Desire

1968 | Erotiek, Drama

Verenigde Staten 1968. Erotiek van Hans Albin. Met o.a. Ingrid Thulin, Claudine Auger en Paul Hubschmid.

Thulin is getrouwd met de Zweedse ambassadeur in Griekenland en wordt gedwongen met verscheidene mannen de liefde te bedrijven, omdat haar echtgenoot te kooi gaat met zijn secretaris. Lauw verhaal over seksuele ontaarding met niet veel openhartige scènes; voor uitzending op tv zal er dus niet veel uitgeknipt hoeven worden, waardoor de film ook dan langer zal duren dan ook maar iemand wenst.

Upperseven, l'uomo da uccidere

1967 | Misdaad

Italië 1967. Misdaad van Alberto De Martino. Met o.a. Paul Hubschmid, Vivi Bach, Nando Gazzolo en Karin Dor.

Een geheim agent wordt samen met zijn fraaie collega naar Zuid-Afrika gestuurd om de baas van een machtige criminele organisatie op te sporen en te doden. Een als James Bond-imitatie bedoelde film met een zwakke regie en dito acteerwerk.

Playgirl

1966 | Komedie

Duitsland​/​​Verenigde Staten 1966. Komedie van Will Tremper. Met o.a. Eva Renzi, Harald Leipnitz, Paul Hubschmid, Umberto Orsini en Rudolf Schündler.

Een aardige, middelmatige film met een leuke rol van Renzi als opportunistisch fotomodelletje. Het scenario is van de regisseur. Het camerawerk is van Wolfgang Lührse en Benno Bellenbaum.

Funeral in Berlin

1966 | Thriller

Verenigd Koninkrijk 1966. Thriller van Guy Hamilton. Met o.a. Michael Caine, Eva Renzi, Paul Hubschmid, Oskar Homolka en Guy Doleman.

De Britse spion Harry Palmer (Caine) krijgt de opdracht een Russische officier uit Oost-Berlijn te helpen ontsnappen. Hij wil de kolonel in een lijkkist overbrengen, met behulp van een mensensmokkelaar. Dan krijgt hij problemen, als hij tot de ontdekking komt dat de kist het lijk van de smokkelaar bevat. En er liggen nog meer hindernissen op zijn weg, maar met zijn flegmatieke onhandigheid slaat hij zich overal door. Typische spionagefilm uit de jaren zestig, met een vlotte Caine die hier - na The Ipcress File voor de tweede maal in de huid van Harry Palmer kruipt. gebaseerd op de roman The Berlin Memorandum van Len Deighton, gevolgd door Billion Dollar Brain.

Upperseven, agente del diavolo

1965 | Actiefilm

Duitsland​/​​Italië 1965. Actiefilm van Alberto De Martino. Met o.a. Paul Hubschmid, Karin Dor, Vivi Bach, Nando Gazzolo en Guido Lollobrigida.

Een Aziatisch komplot, waarbij via een geheime atoombasis de wereldmacht overgenomen zou moeten worden, wordt opgerold door een agent van de Britse inlichtingendienst, die door vernuftige vermommingskunsten ongrijpbaar is en tussen de bedrijven door ook nog een FBI-agente verovert. Dit transformatievermogen van de held is een nieuwigheidje in het onderhavig standaardspionageavontuur, dat weer naar vele uithoeken van de wereld voert zonder dat de camera daar ooit echt geweest is. Hubschmid heeft plezier in zijn rol, hoewel het scenario weinig aandraagt om de lol voor de toeschouwer aanstekelijk te maken.

Mozambique

1965 | Thriller

Verenigd Koninkrijk 1965. Thriller van Robert Lynn. Met o.a. Steve Cochran, Hildegarde Knef, Vivi Bach, Paul Hubschmid en Martin Benson.

Van dit lopende band-werk word je alleen maar moe. De cynische piloot Cochran raakt zonder het te weten betrokken bij drugssmokkel en slavernij.

Dis-moi qui tuer

1965 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1965. Komedie van Etienne Périer. Met o.a. Michèle Morgan, Paul Hubschmid, Fiona Lewis, Darío Moreno en Jean Yanne.

Voortvluchtige misdadiger duikt onder in een verlaten hotel waar zich in de kelder groep jongeren heeft geïnstalleerd. Hij krijgt lucht van een schat op bodem van Middellandse Zee, maar niet alleen de jongeren willen die te pakken zien te krijgen, ook excentrieke vrouw die hem van Parijs naar Cote d'Azur is gevolgd. In de loop van haar carrière bleek Morgan mogelijkheden als comédienne te bezitten, waarvan weinig gebruik werd gemaakt. Toch al tamelijk flauw scenario over bestolen dieven biedt haar echter rol waarin ze in ander al te dol uiterste vervalt en vermoeiend aanstellerig is.

Der Mann mit den 1000 Masken

1965 | Actiefilm

Italië​/​​Duitsland 1965. Actiefilm van Alberto De Martino. Met o.a. Vivi Bach, Karin Dor en Paul Hubschmid.

Voortvluchtige misdadiger duikt onder in een verlaten hotel waar zich in de kelder groep jongeren heeft geïnstalleerd. Hij krijgt lucht van een schat op bodem van Middellandse Zee, maar niet alleen de jongeren willen die te pakken zien te krijgen, ook excentrieke vrouw die hem van Parijs naar Cote d'Azur is gevolgd. In de loop van haar carrière bleek Morgan mogelijkheden als comédienne te bezitten, waarvan weinig gebruik werd gemaakt. Toch al tamelijk flauw scenario over bestolen dieven biedt haar echter rol waarin ze in ander al te dol uiterste vervalt en vermoeiend aanstellerig is.

Le Majordome

1964 | Komedie, Misdaad, Thriller

Frankrijk 1964. Komedie van Jean Delannoy. Met o.a. Paul Meurisse, Geneviève Page, Paul Hubschmid, Noël Roquevert en Micheline Luccioni.

Een huismeester van een prominent advocaat heeft stiekeme bindingen met de onderwereld en associeert zich met een gangster - voor de buitenwereld een geacht psychiater - voor de roof van een Russisch goudtransport. Het scenario met flegmatiek keurige misdadigers en de rolbezetting hadden een aardige misdaad-komedie kunnen opleveren als de regisseur er de humor van had ingezien. Gastrol van Bourvil.

Le Grain de sable

1964 | Drama, Misdaad

Italië​/​​Duitsland​/​​Frankrijk 1964. Drama van Pierre Kast. Met o.a. Lilli Palmer, Pierre Brasseur, Laurent Terzieff, Sylva Koscina en Paul Hubschmid.

Een magnaat is uit de weg geruimd door degene die hem hoopt op te volgen. Er zijn nog twee kandidaten, zodat tussen één vrouw en twee mannen een strijd vol intriges ontstaat om de successierechten. Regisseur Kast heeft in films twee duidelijke interesses: beredeneerde strategie in de erotiek en architectuur. Beide probeert hij ook tot uitdrukking te brengen in een commerciëel opgezette misdaadfilm met een internationale bezetting. Opnamen in Portugal en een spel van aantrekken en afstoten leveren boeiende momenten op, maar de thriller gaat in langgerektheid verloren. Koscina is niet geschikt voor die rol en het bederft al haar scènes, Palmer is waar mogelijk subliem.

Heirate mich, Chéri

1964 | Komedie

Oostenrijk​/​​Duitsland 1964. Komedie van Axel von Ambesser. Met o.a. Paul Hubschmid, Letitia Roman, Ann Smyrner, Peter Weck en Adeline Wagner.

Succesvolle, goed van de tongriem gesneden advocaat Dr. Georg Sch[KA3]onberger (Weck) is een verlegen mens als het vrouwen betreft. Zijn vriend Dr. Andreas Gollhofer (Hubschmid) is een notoire rokkenjager, die Georg af en toe een duwtje in de goede richting probeert te geven. Christine Rauch (Roman) is een schuchter schepsel en Marianne (Smyrner) is haar vlotte vriendin met ervaring. Georg en Christine ontmoeten elkaar en het is liefde op het eerste gezicht. Het stel wil trouwen, maar als Andreas ervan hoort, wil hij eerst even uitmaken wat er aan de hand is. Hij legt het zo aan dat hij met Christine aan de Wolfgangsee komt vast te zitten (en versiert haar), terwijl Georg met Marianne in Venetië opgescheept zit. Er is een happy-end met een trouwerij. Ouderwetse, zo niet oubollige komedie der verwisselingen, die met veel routine in elkaar geflanst is. Het scenario is van Janne Furch en Heinz Pauck naar de pulproman van Gabor von Vaszary en het zit vol flauwe dubbelzinnigheden, die toentertijd gewiekst waren, maar waarvan tegenwoordig geen hond meer koud of warm van wordt. Het camerawerk is van Friedel Behn- Grund.

Elf Jahre und ein Tag

1963 | Drama

Duitsland 1963. Drama van Gottfried Reinhardt. Met o.a. Ruth Leuwerik, Bernhard Wicki, Paul Hubschmid en Margot Trogger.

Een jonge vrouw vlucht na een misdrijf en daardoor komt haar verhouding aan het licht. Haar echtgenoot, een vooraanstaand advocaat, zet zijn principes aan de kant en wil alles door de vingers zien, maar de vrouw besluit zich aan de politie over te leveren. Matte vertolking van beide hoofdrolspelers.

Das Grosse Liebesspiel

1963 | Komedie, Erotiek

Oostenrijk​/​​Frankrijk​/​​Duitsland 1963. Komedie van Alfred Weidenmann. Met o.a. Peter van Eyck, Elizabeth Flickenschildt, Thomas Fritsch, Danièle Gaubert en Walter Giller.

Een call-girl ontgroent scholier, die de ervaring in verdere praktijk brengt, waarna de cirkel van erotische contacten zich voortzet en gesloten wordt als een diplomaat zich bij dezelfde call-girl vervoegt. Een eigentijdse en vrije bewerking van Schnitzlers Reigen door schrijver Herbert Reinecker, mist de elegantie en melancholie van het origineel en haalt er bovendien extra affaires en verhoudingen bij, waardoor de cirkelgang kinken en hiaten vertoont. Sterke en aantrekkelijke rolbezetting speelt episodes voor meer dan ze waard zijn, maar in de regie ontbreekt iedere sierlijkheid.

Festival

1961 | Romantiek

Spanje​/​​Duitsland 1961. Romantiek van César Ardavín. Met o.a. Paul Hubschmid, Judith Jordyns en Julio Núñez.

Tijdens het Filmfestival in San Sebastián ontstaat een romance tussen een jong Spaans meisje dat op vakantie is en een buitenlandse acteur. Een dwaze liefdesgeschiedenis, gefilmd tijdens de hoogtijdagen van dit festival.

Heldinnen

1960 | Musical, Komedie

Duitsland 1960. Musical van Dietrich Haugk. Met o.a. Marianne Koch, Johanna von Koczian, Paul Hubschmid, Walter Giller en Günter Pfitzmann.

Een volledig mislukte poging om het klassieke stuk van Lessing 'Minna von Barnhelm' als musical op het witte doek te brengen. De handeling van dit komisch bedoelde produkt voltrekt zich tijdens Duitse Zeven Jarige Oorlog en gaat over een noodlottige romance tussen een fraai-ogende jonge vrouw en een legermajoor.

Die Rote Hand

1960 | Misdaad

Duitsland 1960. Misdaad van Kurt Meisel. Met o.a. Eleonora Rossi-Drago, Paul Hubschmid, Hannes Messemer, Rainer Brandt en Susanne von Almassy.

Jonny Zamaris (Hubschmid) maakt als undercover politieman tussen Berlijn en Lugano jacht op meedogeloze wapensmokkelaars. Zowel de Franse geheime dienst als de Duitse politie lukt het niet te infiltreren in een bende die zich Die Rote Hand noemt en al hun pogingen moesten ze betalen ze met bloedige aanslagen, waarbij heel wat medewerkers het leven lieten. De charmante Jonny weet via de knappe toneelspeelster Violetta Scotoni (Rossi-Drago) door te dringen tot de kopstukken van de misdaadorganisatie. Een onwaarschijnlijke film, die bij het uitbrengen al achterhaald was door veel betere tv-films, al dan niet in serieverband. Regisseur Meisel die te zien is in de rol van Oberst Hubert, maakte zich er als een jantje-van-lei vanaf. Het scenario is van Ernst Neubach, die de rolprent onder de firma met dezelfde naam produceerde. Het camerawerk is van Georg Bruckbauer. Zelfs voor nostalgiegangers niet interessant.

Die Junge Sünderin

1960 | Drama, Komedie

Duitsland 1960. Drama van Rudolf Jugert. Met o.a. Karin Baal, Rudolf Prack, Paul Hubschmid, Vera Tschechowa en Grethe Weiser.

Een burgermeisje raakt, dankzij een vriendin in het mondaine milieu verzeild. Wanneer de vader van die vriendin haar oneerbare voorstellen doet, besluit ze dat ze liever terugkeert naar haar eigen omgeving dan dat ze toegeeft. Gelukkig is er een happy-end voorzien. Scenario van Maria von der Osten-Sacken en Peter Berneis. Camerawerk van Ekkehard Kyrath en Werner M. Lenz.

Marili

1959 | Komedie, Romantiek

Duitsland 1959. Komedie van Josef von Báky. Met o.a. Sabine Sinjen, Paul Hubschmid, Hanne Wieder, Ernst Schröder en Helmut Lohner.

Een bestsellerauteur gaat van zijn vrouw scheiden als hij ontdekt dat zij een minnaar heeft met wie zij in een boshutje geniet van de bijslaap. Toevallig ontmoet de schrijver iets verder in het bos een verwilderd alleenstaand meisje van vijftien, die hij meeneemt en opvoedt tot een volwassen vrouw met wie hij later trouwt. Deze banale komedie is een mislukte poging om een vervolg te maken en verder munt te slaan uit STEFANIE van het jaar daarvoor. Aan het scenario van Emil Burri werkte veelschrijver Mario Simmel mee, die samen het toneelstuk van Stefan Zagon bewerkten voor de film.

Der Tiger von Eschnapur

1959 | Avonturenfilm, Actiefilm, Romantiek

Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Italië 1959. Avonturenfilm van Fritz Lang. Met o.a. Paul Hubschmid, Debra Paget, Claus Holm, René Deltgen en Walter Reyer.

Een Duitse ingenieur die naar Eschnapur is afgereisd om het paleis van maharadja Chandra te moderniseren, wordt verliefd op tempeldanseres Seetha, op wie Chandra eveneens een oogje heeft. Tweede remake van de gelijknamige films uit 1921 en 1938 waarvoor Lang en zijn (latere) echtgenote Thea von Harbou het scenario schreven. Lang probeerde het na een verblijf in Hollywood weer eens in Duitsland maar echt gelukkig werd hij er niet van. De drie films die hij er maakte (waaronder het tweeluik Der Tiger von Eschnapur en Das Indische Grabmal) brachten niet de 'financiële doorbraak' waarop hij hoopte en artistiek werd het naar zijn oordeel ook al geen succes.

Das Indische Grabmal

1959 | Avonturenfilm, Romantiek, Actiefilm

Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Italië 1959. Avonturenfilm van Fritz Lang. Met o.a. Debra Paget, Paul Hubschmid, Walter Reyer, Claus Holm en Sabine Bethmann.

Als een westerling een tempeldanseresje redt uit de grijpgrage klauwen van een intens slechte maharadja zijn de rapen gaar. De woedende potentaat schroomt niet om complete dorpen plat te branden om wraak te kunnen nemen op het meisje dat het durfde hem af te wijzen. Fritz Lang maakte, nadat hij naar Duitsland was teruggekeerd omdat hij in Hollywood geen artistieke vrijheid kreeg, een fraai, exotisch avonturenverhaal. Maar zelf was hij er niet erg tevreden over, terwijl Jean Luc Godard het juist een 'formeel perfect' meesterwerk vond. Onderdeel van een tweeluik met Der Tiger von Eschnapur.

The day the sky exploded

1958 |

1958. Paolo Heusch. Met o.a. Fiorella Mari, Paul Hubschmid en Madeleine Fischer.

Als een westerling een tempeldanseresje redt uit de grijpgrage klauwen van een intens slechte maharadja zijn de rapen gaar. De woedende potentaat schroomt niet om complete dorpen plat te branden om wraak te kunnen nemen op het meisje dat het durfde hem af te wijzen. Fritz Lang maakte, nadat hij naar Duitsland was teruggekeerd omdat hij in Hollywood geen artistieke vrijheid kreeg, een fraai, exotisch avonturenverhaal. Maar zelf was hij er niet erg tevreden over, terwijl Jean Luc Godard het juist een 'formeel perfect' meesterwerk vond. Onderdeel van een tweeluik met Der Tiger von Eschnapur.

Scampolo

1958 | Drama, Komedie, Romantiek

Duitsland 1958. Drama van Alfred Weidenmann. Met o.a. Paul Hubschmid, Victor de Kowa, Georg Thomalla, Eva Maria Meineke en Franca Parisi.

Nazi-regisseur Weidenmann verfilmde een kwart eeuw later de nieuwe versie van het beroemde romantische verhaal over het zwerfstertje en de edelman. Al in 1928 maakte de Italiaan Augusto Genina een zwijgende film van Niccodemi's toneelstuk. Scenario van Ilse Lotz-Dupont. Camerawerk van Bruno Mondi.

Italienreise - Liebe inbegriffen

1958 | Romantische komedie

Duitsland 1958. Romantische komedie van Wolfgang Becker. Met o.a. Paul Hubschmid, Susanne Cramer, Walter Giller, Hannelore Schroth en Walter Koch.

Tijdens een rondreis in Italië worden fotomodel Ilse en de aantrekkelijke reisleider Robert smoorverliefd op elkaar. Ilse's jaloerse verloofde Hans zit de tortelduifjes echter gevaarlijk dicht op de hielen.

Ihr 106. Geburtstag

1958 | Komedie

Duitsland 1958. Komedie van Günther Lüders. Met o.a. Margarete Haagen, Paul Hubschmid, Gerlinde Locker, Gustav Knuth en Lucie Mannheim.

Hoe een 106-jarige overgrootmoeder de inhalige familie, die op haar bezit aast, voor aap zet en hoe zij haar achterkleindochter helpt bij haar liefde voor een circusdirecteur tegen wil en dank van de hebzuchtige bloedverwanten. Een glansrol van Haagen in een overigens banale klucht naar het toneelstuk van Mama Mouret van Jean Sarment.

Die Zürcher Verlobung

1957 | Musical, Komedie

Duitsland 1957. Musical van Helmut Käutner. Met o.a. Liselotte Pulver, Bernhard Wicki, Paul Hubschmid, Wolfgang Lukschy en Roland Kaiser.

Een verfilming van Barbara Noack's roman met schlagers als 'Du hast mir nie gesagt: es gibt nur dich' en 'Ja, ja die Liebe in der Schweiz' over een schrijfster die haar verse liefdeservaringen verkoopt aan een filmregisseur.

Salzburger Geschichten

1956 | Komedie

Duitsland 1956. Komedie van Kurt Hoffmann. Met o.a. Marianne Koch, Paul Hubschmid, Peter Mosbacher en Richard Romanowsky.

In het romantische Salzburg vallen een aantrekkelijke jongeman en een lieftallig meisje elkaar na de nodige wederwaardigheden in de armen. Aardige re-make van DER KLEINE GRENZVERKEHR waarbij de scenarioschrijver Erich Kästner niet meer onder een pseudoniem hoefde te werken!

Il Tesoro di Rommel

1956 | Avonturenfilm

Italië 1956. Avonturenfilm van Romolo Marcellini. Met o.a. Dawn Addams, Paul Hubschmid, Isa Miranda, Bruce Cabot en Andrea Checchi.

Een nachtclub in Caïro is het trefpunt voor avonturiers, dieven en spionnen die achter de plek proberen te komen waar Rommel tijdens WOII een goudschat in zee heeft laten zinken. Een Duitser met een regeringsopdracht weet als enige de locatie, maar laat zich het geheim ontfutselen door een danseres. Bij het treffen op de zeebodem redt ze hem toch het leven en laat de schat en de rivalen exploderen. Deze cosmopoliete avonturenfilm haalt meer personages bij elkaar dan het scenario kan verwerken, ten koste van het tempo en de duidelijkheid. Geleidelijk aan echter steeds onderhoudender.

Heute heiratet mein Mann

1956 | Komedie

Duitsland 1956. Komedie van Kurt Hoffmann. Met o.a. Liselotte Pulver, Johannes Heesters, Gustav Knuth, Paul Hubschmid en Charles Régnier.

Thesi Petersen (Pulver) hoort dat haar ex-man Robert (Heesters) opnieuw gaat trouwen. Dat gunt ze de boef niet. Desnoods trouwt zij opnieuw met hem! Naar Annemarie Selinko's roman, door Johanna Sibelius en Eberhard Kleindorff tot scenario bewerkt. Het camerawerk is van Günther Anders.

Glücksritter

1956 | Drama

Duitsland 1956. Drama van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Heidemarie Hatheyer, Paul Hubschmid, Barbara Rütting, Hans Nielsen en Eva Kotthaus.

In 1946 begint de jonge journalist Alexander Haupt met een kritisch tijdschrift. Tien jaar later is hij eigenaar van een vooraanstaande uitgeverij. Wanneer een van zijn journalisten een artikel wil brengen over een corruptieschandaal bij een aankoop van wapens voor het Duitse leger, weigert hij de publikatie ervan. Door financiële moeilijkheden is hij afhankelijk van de invloedrijke drukkerij-eigenaar met een nazi-verleden.

Du bist Musik

1956 | Muziek, Komedie

Duitsland 1956. Muziek van Paul Martin. Met o.a. Caterina Valente, Paul Hubschmid, Rudolf Platte, Grethe Weiser en Bum Krüger.

Een onbekende componist (Hubschmid), die geen introductie tot een succesrijke artieste (Valente) krijgt, gooit zijn partituur in het water en verdrinkt bijna als hij zijn muziek even daarna weer wil redden. Als hij weer bijkomt ligt hij in een vorstelijk bed en wordt voor Koning Otto III aangezien. Verwikkelingen volgen. Valente zingt 'Du Bist Musik' en 'Daisy, Crazy Daisy'. Scenario van Tobor Yost en regisseur Martin. De camera werd bemand door Georg Bruckbauer.

Die Goldene Brücke

1956 | Drama

Duitsland 1956. Drama van Met o.a. Ruth Leuwerik, Curd Jürgens, Paul Hubschmid, Jester Naefe en Rudolf Vogel.

Een rijke fabrikant heeft een protégée: een jonge vrouw, die carrière als zangeres probeert te maken, terwijl haar huwelijk op de klippen lijkt te zijn gelopen. De motieven van de ondernemer zijn dan ook niet geheel edel. Als de echtgenoot, een autocoureur bijna een fataal ongeluk krijgt, brengt dat het tweetal weer samen. Courts-Mahlerachtig verhaal naar een van dik-hout-zaagt-men-planken-roman van Lajos Zilahy door Juliane Kay em W.P. Zibaso vakkundig bewerkt tot een scenario vol smart. Het camerawerk is van Werner Krien. Typisch bioscoopvoer uit de opbouwperiode van West-Duitsland na W.O. II, tegenwoordig nog nauwelijks te verteren.

Ingrid - Die Geschichte eines Fotomodelles

1955 | Drama

Duitsland 1955. Drama van Géza von Radványi. Met o.a. Hannerl Matz, Paul Hubschmid, Paul Edwin Roth, Erni Mangold en Louis de Funès.

Ingrid (Matz), een jonge vrouw, wordt na het winnen van de Miss-verkiezingen een gevierd fotomodel. Ze ziet haar carri[KA2]ere in duigen vallen als ze in verwachting raakt van charmante journalist Robert (Hubschmid), die haar in de steek laat. Na de geboorte van het kind maakt ze haar 'come back' als mannequin en herovert ze de weg naar de top. De Funès is opmerkelijk als modekoning D'Arrigio in dit weinig opzienbarende sentimentele damesdrama, dat een humoristische kijk op het zelfbewustzijn van de Duitse vrouw van toen moet weergeven. Het scenario van Gerda Corbett, Joachim Wedekind en regisseur Von Radványi. Het camerawerk is van Richard Angst. Mono.

Schule für Eheglück

1954 | Romantiek, Komedie

Duitsland 1954. Romantiek van Toni Schelkopf en Rainer Geis. Met o.a. Paul Hubschmid, Liselotte Pulver, Wolf Albach-Retty, Cornell Borchers en Ingrid Lutz.

Justus Schneemann (Hubschmid) verschaft onder het pseudoniem Kristine raad in een damestijdschrift. Zijn rubriek is onder de lezeressen zeer populair, maar hij koestert de ambitie romanschrijver te worden. Rokkenjagen gaat hem echter veel beter af tot hij op een zekere Marianne (Pulver) verliefd wordt en halsoverkop met haar trouwt.

Glükliche Reise

1954 |

Duitsland 1954. Thomas Engel. Met o.a. Paul Klinger, Inge Egger en Paul Hubschmid.

Justus Schneemann (Hubschmid) verschaft onder het pseudoniem Kristine raad in een damestijdschrift. Zijn rubriek is onder de lezeressen zeer populair, maar hij koestert de ambitie romanschrijver te worden. Rokkenjagen gaat hem echter veel beter af tot hij op een zekere Marianne (Pulver) verliefd wordt en halsoverkop met haar trouwt.

Glückliche Reise

1954 | Muziek, Komedie

Duitsland 1954. Muziek van Thomas Engel. Met o.a. Paul Hubschmid, Inge Egger, Paul Klinger, Ina Peters en Peer Schmidt.

Wanneer twee jongens hun correspondentievriendinnen in levenden lijve ontmoeten, blijken er heel wat problemen te moeten worden opgelost voordat er van twee gelukkige paren sprake kan zijn. Matige verfilming van de gelijknamige operette van Eduard Künneke, Max Bertuch en Kurt Schwabach. Scenario van Paul Helwig en Herbert Witt. Camerawerk van Hans Schneeberger.

Musik bei Nacht

1953 | Komedie, Muziek

Duitsland 1953. Komedie van Kurt Hoffmann. Met o.a. Paul Hubschmid, Gertrud Kückelmann, Curd Jürgens, Judith Holzmeister en Günther Lüders.

Een beroemde Amerikaanse liedjescomponist wordt door zijn vrouw bedrogen. Hij ruilt naam en paspoort met een vriend en trekt naar Europa, waar hij verliefd wordt op de eigenaresse van een bijna failliete bar. Middelmatige komedie met als ingrediënten hart, smart en muziek. Hét middel om de zorgen van de na-oorlogse jaren even aan de kant te zetten.

Mit 17 beginnt das Leben

1953 | Drama

Duitsland 1953. Drama van Paul Martin. Met o.a. Sonja Ziemann, Paul Hubschmid, Anne-Marie Blanc, Paul Hörbiger en Loni Heuser.

E[KA1]en van de drie films, die Martin dat jaar draaide voor een verstrooiing zoekend publiek met een behoorlijke rolbezetting. Een wat drakerig verhaal over een geslaagde kunstschilder, die nooit de tijd kon vinden voor zijn geliefde en spijt krijgt als zij plotseling komt te overlijden. Uit schuldgevoel neemt hij haar vijftien-jarige dochter (Ziemann) in huis, die verliefd wordt op hem. Nadat hij haar voor een tweetal jaar weggestuurd had, trouwt hij met het zeventien-jarige meisje, omdat zij nog altijd even verliefd op hem is. Ziemann is een aantrekkelijke dame. De regisseur schreef samen met Gerda Corbett het scenario.

Palast Hotel

1952 | Komedie, Muziek, Mysterie

Zwitserland 1952. Komedie van Leonhard Steckel en Emil Berna. Met o.a. Anne-Marie Blanc, Paul Hubschmid, Käthe Gold, Gustav Knuth en Claude Farell.

Deze rolprent verbindt de lotgevallen van meerdere personeelsleden van een luxe hotel met elkaar. Het gaat daarbij om een kok die kelner wil worden, een keldermeester die geen druppel alcohol aanraakt en een kamerjongen, die van diefstal wordt verdacht. Het is allemaal niet zo spannend, en is alleen vanwege de goede acteurs nog te harden.

Maske in Blau

1952 | Muziek

Duitsland 1952. Muziek van Georg Jacoby. Met o.a. Marika Rökk, Paul Hubschmid, Wilfried Seyfert, Walter Müller en Heli Servi.

Rökk als Gitta, de variété-ster uit de bekende operette van Heinz Hentschke en Fred Raymond, die weigert als model te zitten voor kunstschilder Hubschmid. Het scenario is van Fritz Böttger, Walter Forster en Joachim Wedekind. Camerawerk van Bruno Mondi. Reeds tien jaar ervoor ook al gefilmd door Paul Martin en Forster werkte toen ook mee aan het draaiboek.

Geheimnisvolle Tiefe

1949 | Drama

Duitsland 1949. Drama van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Paul Hubschmid, Ilse Werner, Elfe Gerhart en Stefan Skodler.

Een geleerde gaat op in zijn werk. Zijn vrouw laat zich verleiden door een rijke fabrikant die de geleerde probeerde een voet dwars te zetten. De vrouw gaat naar manlief terug. Beiden gaan grotten bekijken in de Pyreneeën en komen daarbij om. Lusten wij nog peulen? En dat van de beroemde Pabst.

Gottes Engel sind überall

1948 | Drama, Familiefilm

Oostenrijk 1948. Drama van Hans Thimig. Met o.a. Attila Hörbiger, Heiki Eis, Susi Nicoletti, Lotte Lang en Helene Thimig.

Tijdens een evacuatie na de oorlog raakt een moeder haar zoontje kwijt. Hij raakt bevriend met een oude soldaat, die erin slaagt Wenen te bereiken en de jongen wordt hem zo dierbaar, dat hij hem het liefst nooit meer wil laten gaan. Maar de moederliefde is tenslotte toch sterker. Sentimentele smartlap uit Oostenrijk.

Der himmlische Walzer

1948 | Muziek, Komedie

Oostenrijk 1948. Muziek van Géza von Cziffra. Met o.a. Elfie Mayerhofer, Paul Kemp, Curd Jürgens, Paul Hubschmid en Gretl Schörg.

Een brave na-oorlogse komedie over engelen die in de hemel opstandig worden over het dragen van hun saaie witte gewaden. Mayerhofer (van huis uit een operettezangeres) wordt naar de aarde gestuurd om bij kleermaker Jürgens het modevak te leren, die haar woedend over haar slechte resultaat een vleugel ontrukt. Ze kan nu nog alleen maar terug, als ze een goede daad verricht. Oudbollig. Karlheinz Böhm was het piepjong regie- assistentje bij de rolprent. Scenario van de regisseur. Camerawerk van Ludwig Berger.

Arlbergexpreß

1948 | Mysterie, Romantiek

Oostenrijk 1948. Mysterie van Eduard von Borsody. Met o.a. Paul Hubschmid, Elfe Gerhart, Ivan Petrovich, Hans Putz en Hugo Gottschlich.

Iemand die uit de oorlog naar huis terugkeert, wordt door de vondst van waardevolle sieraden in de verleiding gebracht, en gaat bijna te gronde, maar wordt gered door een trouwe serveerster. Naoorlogse film uit Oostenrijk met de spanning van een misdaadfilm, en avontuurlijke romantiek, die gedeeltelijk de tijdsgeest van toen volstrekt geloofwaardig weergeeft.

Das Gesetz der Liebe

1945 |

Duitsland 1945. Hans Schweikart. Met o.a. Hilde Krahl, Paul Hubschmid en Ferdinand Marian.

Het verhaal speelt aan het begin van de 19de eeuw. De grote wens van het meisje Madeleine is carrière te maken als operazangeres. Ze raakt echter bij spionageactiviteiten betrokken. Vrij gedateerde, en daardoor nogal kinderachtige film.

Der Gebieterische Ruf

1944 | Drama, Romantiek

Duitsland 1944. Drama van Gustav Ucicky. Met o.a. Rudolf Forster, Maria Holst, Paul Hubschmid, Frieda Richard en Heinz Moog.

Christel Exner (Holst) uit Graz is jong, mooi en begenadigd als arts. Haar vriend is toneelspeler Ferdinand Hofer (Hubschmid). Als Ferdinand een engagement in Berlijn krijgt, kan Christel niet mee. Haar relatie met een boh[KA1]emien is eigenlijk onzeker. Christel neemt geroerd afscheid van Ferdinand, maar krijgt in Wenen de kans zich bij de gerenommeerde chirurg Professor Wichmann (Forster) in het werk te storten. Hoewel dokter Wichmann veel ouder is, wordt Christel toch verliefd op hem. Ze trouwen. Als ze van hun huwelijksreis teruggekeerd zijn, is Ferdinand als patiënt in de kliniek opgenomen, want hij werd levensgevaarlijk gewond bij een val op het toneel. Christel voelt de liefde voor Ferdinand weer in zich opbloeien en haar echtgenoot prof. Wichmann merkt dat. Het wordt hem te machtig en hij verdwijnt. Niemand kan de complexe operatie uitvoeren op Ferdinand, behalve professor Wichmann, die gelukkig op het juiste moment over een ridderlijk hart blijkt te beschikken. Draak van een film die niet eens slecht gespeeld is, maar verslagen wordt door veel betere draken die jaren later gemaakt zijn. Het scenario is van Erich Ebermayer naar een idee van Josef Nauders, en het camerawerk is van Günther Anders.

Liebesbriefe

1943 | Komedie

Duitsland 1943. Komedie van Hans H. Zerlett. Met o.a. Hermann Thimig, Käthe Haack, Suse Graf, Paul Hubschmid en Bruni Löbel.

Een directeur van middelbare leeftijd staat in vuur en vlam voor een jong meisje en schrijft zijn liefdesbrieven aan haar uit hetzelfde boekje over als destijds in zijn verlovingstijd. Wat een aardige komedie had kunnen worden is een zich moeizaam voortslepend geval gebleven.

Meine Freundin Josefine

1942 | Komedie

Duitsland 1942. Komedie van Hans H. Zerlett. Met o.a. Hilde Krahl, Paul Hubschmid, Fita Benkhoff, Hans Leibelt en Olga Limburg.

Concurrenten in de modewereld vinden elkaar in de liefde. Er wordt veel gepraat in deze luchtige film, waarvan de entourage van modeshows, luxe-interieurs en eetpartijen tijdens WO II op den duur een steeds groter contrast ging vormen met het dagelijks leven.

Die Missbrauchten Liebesbriefe

1940 | Komedie

Zwitserland 1940. Komedie van Leopold Lindtberg. Met o.a. Annemarie Blanc, Mathilde Danegger, Heinrich Gretler, Paul Hubschmid en Alfred Rasser.

Een zakenman die zich een begenadigd dichter voelt, voert tijdens een zakenreis een hooggestemde, literaire correspondentie met zijn vrouw. De vrouw stuurt de brieven van haar man echter naar een op haar verliefde schoolmeester en diens antwoorden weer naar haar man. Deze uitstekende verfilming van het verhaal van Gottfried Keller werd tijdens de Biennale 1940 in Venetië als beste buitenlandse film onderscheiden.

Füsilier Wipf

1938 | Oorlogsfilm

Zwitserland 1938. Oorlogsfilm van Leopold Lindtberg en Hermann Haller. Met o.a. Heinrich Gretler, Paul Hubschmid, Emil Hegetschweiler, Robert Troesch en Zarli Carigiet.

Een onhandige kappersbediende wordt een dappere soldaat, zij het in het vredige Zwitserland van WOI. Deze militaire klucht doet ook een beroep op de vaderlandsliefde. Mede door de tijdsomstandigheden is dit een van de eerste Zwitserse films die in eigen land een groot succes had. Een debuut van Hubschmid, die daarna eveneens in Duitse en, als Paul Christian, in Amerikaanse films speelde.