Claude Bolling

Acteur, Componist

Claude Bolling is acteur en componist.
Er zijn 75 films gevonden.

La vie devant soi

2010 | Drama

Frankrijk 2010. Drama van Myriam Boyer. Met o.a. Myriam Boyer, Julien Soster, Eddie Rahaingo en Jude Butel.

Onmogelijke opgave om, na Simone Signoret in de filmadaptatie uit 1977 van de roman van Émile Ajar alias Romain Gary, in de rol te stappen van bejaarde ex-prostituee Madame Rosa? Niet voor de doorgroefde Myriam Boyer (Lyon, 1948), die met een theaterbewerking van de roman twee jaar lang applaus en prijzen oogstte. Ze maakt indruk als de wrakkige ijzervreetster die Auschwitz heeft overleefd en nu in de Parijse volkswijk Belleville een illegaal opvanghuis voor kinderen van straatmadelieven bestiert. In haar laatste dagen is puber Momo (Soster) Rosa's steun en toeverlaat.

Lettre d'une inconnue

2001 | Drama

Frankrijk/Duitsland 2001. Drama van Jacques Deray. Met o.a. David Cameron, Christopher Thompson, Irène Jacob en Joachim Bissmeier.

Een bekende schrijver ontvangt een brief van een vrouw die hem al haar hele leven bemint, al vanaf de tijd dat ze kinderen én buren waren. Hij zegt geen flauw idee te hebben wie ze is. Maar klopt dat? Een mooie rol in dit televisiedrama is weggelegd voor Irène Jacob, de actrice die vooral in samenwerking met de Poolse Krzysztof Kieslowksi furore maakte (La double vie de Véronique, Trois couleurs: Rouge). Het verhaal van Stefan Zweig werd in 1948 onder regie van Max Ophüls ook al verfilmd, met Joan Fontaine en Louis Jourdan in de hoofdrollen.

Autopsie d'un genre... Le polar français

1999 | Documentaire, Misdaad

Frankrijk 1999. Documentaire van Fred Demont. Met o.a. François Guérif, Bertrand Tavernier, Jean-Pierre Mocky, Alain Corneau en Pierre Granier-Deferre.

In de jaren 1930 ontstond de Franse politiefilm. Door de invloed van schrijvers als Georges Simenon ontwikkelde deze zich tot een uniek genre, in vele landen geïmiteerd maar nooit geëvenaard. De 'policier' vermengt sfeer en spanning tot een intrigerend geheel vol onvoorspelbare personages, plotwendingen en suspense. De Amerikanen hadden hun 'film noir', maar de echte 'série noire' is typisch Frans. Met een dozijn regisseurs, schrijvers en historici wordt dit typisch Franse filmgenre ontleed vanaf Jean Renoir over H.G. Clouzot en Henri Verneuil en de nouvelle vague tot Bertrand Tavernier, geïllustreerd met tientallen fragmenten waarin onvergetelijke specialisten als Jean Gabin, Lino Ventura en Vera Clouzot terug levend worden. Een hulde aan een filmgenre dat weigert te sterven, met liefde geschreven door Jean-Pierre Pascaud en Stéphane Roux. Montage is van Annick Hurst en voor de fotografie werd beroep gedaan op François Néméta.

L'enfant des Terres Blondes

1997 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk/Zwitserland 1997. Drama van Edouard Niermans. Met o.a. Jean Yanne, Veronika Varga, Lucie Barret, Julien Rivière en Hervé Pierre.

In 1944 vallen enkele Duitsers binnen in een schuur waar H[KA1]el[KA2]ene (Varga) en Mathieu (Citti) in het stro liggen. Mathieu wordt genadeloos afgemaakt en H[KA1]el[KA2]ene verkracht. Tien jaar later wordt de tienjarige Vincent (Rivi[KA2]ere) uit het weeshuis gehaald door Gustave (Pierre), de pachter van Terres Blondes, die op het punt staat te trouwen met H[KA1]el[KA2]ene, die na haar oorlogservaren stom is achtergebleven. Het weerzien van moeder en zoon is niet bepaald hartelijk. Ook in het dorp laaien haatgevoelens weer op, want Vincent is voor hen het symbool van de gehate nazi`s. Op school wordt de jongen gepest. De enige waarmee hij vriendschap sluit is het kleindochtertje van C[KA1]elestin (Yanne), de burgemeester, een oude norse man die Gustave en Hélène niet bepaald op handen draagt. Ondertussen sterft de eigenares van Terres Blondes en Gustave dreigt zijn land te verliezen als hij niet over de brug komt met de aankoopsom. Een drama van onverdraagzaamheid en onbegrip, gesitueerd in het landelijke zuid-west Frankrijk. Het lijkt misschien allemaal wat overdreven nu, maar wie de naweeën van WOII kent zal best in het verhaal kunnen geloven. De acteurs leveren goed werk af, vooral de kleine Rivière als Vincent. Niermans, Béatrice Rubinstein en Alain Le Henry baseerden het scenario op de roman van Christian Signol. Fotografie is van Bruno Privat.

Hasards ou coincidences

1997 | Drama, Komedie, Romantiek

Frankrijk/Canada 1997. Drama van Claude Lelouch. Met o.a. Alessandra Martines, Laurent Hilaire, Pierre Arditi, Marc Hollogne en Véronique Moreau.

Fantast Lelouch is nog nooit betrapt op sympathie voor de inhoud en ook in deze film is vorm de aanjager. Romantisch is het wel, tenminste als je van reizen houdt en van Martines waar de camera als een krolse kat omheen draait. In haar vierde rol op rij voor Lelouch gaat ze met haar nieuwste aanbidder - met een camcorder als derde oog - naar Canada, Mexico, de VS en Zuid-Europa op zoek naar onder andere ijsberen, duikers en ijshockeyers. Pierre William Glenn, een Franse topfotograaf, is verantwoordelijk voor de schitterende cameravoering.

Le veilleur de nuit

1996 | Romantiek

Frankrijk 1996. Romantiek van Philippe de Broca. Met o.a. Philippe Noiret, Sabine Azéma, Eric Métayer, Catherine Arditi en Alexandre Kazan.

Monsieur (Noiret) is oud, een getalenteerd zakenman en vooral schatrijk. Hij heeft een mooie, jonge minnares (Az[KA1]ema), die hij alles schenkt in ruil voor liefde en trouw. Maar Monsieur is zelden thuis en zij verveelt zich stierlijk. Ze organiseert, zonder zijn medeweten, regelmatig feestjes voor haar vrienden om de verveling wat te breken. Dan op een dag wordt de schilder Jean (Métayer) door hun architect naar hun huis gezonden om de salon te schilderen. Ze begint met hem een affaire, maar Monsieur mag dit niet te weten komen, anders is het gedaan met haar rijke leventje. Speelse en pittige filmische bewerking van het bekende satirische toneelstuk van Sacha Guitry, met een schitterende cast, aangevoerd door een Noiret op het hoogtepunt van zijn gerijpt talent. Arditi, als de meid, krijgt enkele zalige momenten. De Broca's adaptatie van het toneelstuk is erg theatraal en wordt slechts af en toe opengetrokken naar de tuin toe, maar met deze acteurs laat je je alles welgevallen. De slotscène is een waar pareltje. Achter de camera werd plaatsgenomen door Jean-Bernard Aurouet.

Brigitte Bardot, Une Première

1996 | Documentaire, Biografie

Frankrijk 1996. Documentaire van Allain Bougrain Dubourg. Met o.a. Brigitte Bardot, Mijanou Bardot, Roger Vadim, Olga Horstig-Primuz en Christian Brincourt.

De ex-filmdiva B.B. (1933) praat onverbloemd over haar loopbaan, haar liefdesleven en haar liefde voor de dieren. Enkele mensen die met haar werkten (of met haar gehuwd waren) komen enkele anecdotes vertellen. Het geheel staat op het peil van een artikel in een populair vrouwenblad en heeft eigenlijk weinig te zeggen over het innerlijke leven van de actrice of over de motieven die haar dreven. Brigitte is best een sympathieke meid, maar wie is eigenlijk geïnteresseerd in al deze onzin die opgedist wordt als een oppervlakkige talk show voor overjarige bakvisjes. De documentaire wordt opgeluisterd met fragmenten uit enkele van haar bekendste films. Haar zoon Nicolas Charrier componeerde de synthesizer muziek uit de score, Claude Bolling de orkestrale. Bougrain Dubourg schreef het scenario samen met Anne Amado en Catherine Poubeau. Jacques Renoir filmde het nieuwe beeldmateriaal. Nicam Stereo.

Antoine

1996 | Drama

Frankrijk 1996. Drama van Jérôme Foulon. Met o.a. Zabou Breitman, Arélien Recoing, Firmine Richard, Marie Caries en Benoît Le Pat Than.

Zabou, een jonge moeder, verneemt eerst negen maanden na de geboorte dat haar zoontje, Antoine, motorisch gehandicapt is. De arts had dit voor haar verzwegen om te vermijden dat de noodzakelijke band tussen moeder en kind verstoord zou worden. Tot overmaat van ramp laat haar vriend haar zitten, zodat ze er alleen voor staat. Ze zal alles in het werk stellen om Antoine in de normale wereld te laten functioneren. Gevoelig drama, vertelt zonder overdreven sentiment, over een moeder-zoon relatie. Le Pat Than, die Antoine speelt op tienjarige leeftijd, interpreteert zijn rol met een overweldigende zekerheid. Foulon schreef het scenario samen met Odile Barksi en Sophie Deschamps. Fotografie van Valéry Martinov en Philippe Tabarly. Formaat 16/9.

Une femme explosive

1995 | Thriller, Komedie

Frankrijk/Duitsland 1995. Thriller van Jacques Deray. Met o.a. Roger Hanin, Laure Killing, Claude Brosset, Christophe Moosbrugger en Mallaury Nataf.

Mr. M[KA3]Muller (Hanin) heeft alle reden om gelukkig te zijn. Een boeiende baan bij een privébank in Genève, een luxueus huis aan de rand van een meer en een intelligente zoon. Een gelukkig en rijk gevuld bestaan. Dan verschijnt er ineens een geheimzinnige vrouw in zijn leven. Hij kent haar nergens van, maar zij weet blijkbaar een en ander uit zijn verleden dat hij liever verborgen wil houden. Speels opgebouwde thriller met heel wat knipoogjes, duidelijk verteld door talentvolle filmmakers met ervaring. Voor Hanin een welkome afwisseling van zijn NAVARRO-personage. Jean-Claude Carrière schreef een scenario vol verrassende wendingen. De fotografie was in handen van Guillaume Schiffman. Formaat 16/9. Nicam Stereo.

Ce que savait Maisie

1995 | Komedie

Duitsland/Frankrijk 1995. Komedie van Edouard Molinaro. Met o.a. Evelyne Bouix, Stéphane Freiss, Catherine Samie, Matthias Habich en Sophie Duez.

Begin twintigste eeuw. De twaalfjarige Martel ziet met lede ogen aan hoe haar ouders, baron Freiss en zijn vrouw Bouix, besluiten uit elkaar te gaan. Hun scheiding gebeurt in alle vriendelijkheid, zonder dat er diepe wonden ontstaan. Het meisje houdt haar ouders nauwlettend in de gaten, volgt hun nieuwe romantische escapades in hun hoop een nieuw gezinsleven te starten. Martel besluit haar lot in eigen handen te nemen en hen allebei aan iemand te koppelen. De huwelijkscrisis van volwassen mensen bekeken door de ogen van een klein meisje, een delicaat onderwerp dat door regisseur/scenarist Molinaro met veel gevoel behandeld werd, ook al mist hij de typisch verfijnde Britse humor uit de roman van Henry James. De kleine Martel is een revelatie in de rol van Maisie. Michael Epp zette het allemaal op film. Formaat 16/9.

B.B. en chansons

1992 | Muziek, Documentaire

Frankrijk 1992. Muziek van Jean-Luc Prévost. Met o.a. Brigitte Bardot, Serge Gainsbourg, Jane Birkin, Sacha Distel en Gilbert Becaud.

Een compilatie van liedjes die de Franse ex-seksdiva B.B. zong tussen 1957 en 1974. Opnamen voor tv-shows, soms samen met bekende namen als Claude Bolling, Gilbert Becaud, Jane Birkin, Sacha Distel en Serge Gainsbourg, soms alleen, worden afgewisseld met gezongen fragmenten uit BOULEVARD DU RHUM, VIE PRIVEE en VIVA MARIA. Tussendoor vertelt de reeds oudere B.B. over haar zangcarrière, haar muziekleraar, haar professionele relatie met Gainsbourg en hoe deze zijn klassieker Je t'aime moi non plus eigenlijk neerpende als een duet tussen hen beiden. Allemaal ontspannend en onderhoudend, maar je mag er niet bij denken dat deze glamour-queen ondertussen een van de boegbeelden van het Front National geworden is, door haar huwelijk met de rechterhand van Le Pen. Hierover wordt met geen woord gerept, zodat alles onschuldig en ontspannend blijft. Met een bijsmaak.

Plaisir d'amour

1991 | Komedie

Frankrijk 1991. Komedie van Nelly Kaplan. Met o.a. Pierre Arditi, Françoise Fabian, Dominique Blanc, Cécile Sanz de Alba en Heinz Bennent.

De schrijver van kasteelromannetjes, Guillaume de Burlador (Arditi) - Willy voor intimi - wordt aangeworven als de huisleraar van de dertien-jarige Flo. Ze woont op het paradijselijke eiland Anatha. Als Willy aankomt, wordt hij ontvangen door drie aantrekkelijke, goedgeklede en wel verzorgde vrouwen van uiteenlopende leeftijd: Do (Fabian), een ouder familielid, Flo`s moeder Clo (Blanc) en haar zuster Jo (Sanz de Alba). Het kind zou opgehouden zijn in Spanje, maar in werkelijkheid bestaat ze niet. Alles wat de drie vrouwen van Willy willen, is dat hij regelmatig met hen tussen de lakens glijdt voor een stevige portie seks. Ze proberen Willy met allerlei trucs en geneugten te verleiden, maar hij is een echte romanticus en heeft een totaal andere voorstelling over de liefde. Ook de mythe dat Flo wél bestaat, houden ze in stand met listen en verzinsels totdat Willy hen ervan beschuldigt dat ze Flo gevangen houden. Dan bekennen ze dat ze haar als lokaas hebben voorgehouden. Regisseuse Kaplan heeft gezorgd voor een vlot tempo en ze laat de kijker van de ene grappige situatie in de andere rollen. In het scenario dat zij met Jean Chapot schreef heeft ze niet alleen allerlei hilarische toestanden gestopt, maar ook hele handige afleidingsmanoeuvres die de pret flink verhogen. Idem voor de uitstekende bijrollen van Bennent als de homoseksuele butler Raphaël of Dux als Cornelius, een grof gebekte bezoeker. Aanvankelijk een toneelklucht maar op de juiste manier voor de film bewerkt, optimaal het medium benuttend. Het camerawerk is van Jean-François Robin.

Netchaïev est de retour

1991 | Mysterie, Thriller

Frankrijk 1991. Mysterie van Jacques Deray. Met o.a. Yves Montand, Carolina Rosi, Patrick Chesnais, Vincent Lindon en Maxime Leroux.

Montand speelt de directeur van een Franse contraspionagedienst. Zijn zoon Netchaiev (Lindon) is een beruchte terrorist, die terugkeert naar Parijs waar hij zijn levensverhaal wil verkopen aan de hoogste bieder, wat hem ongeliefd maakt bij collegae en wat zijn vader stimuleert om hem levend in handen te krijgen. Het verhaal komt van Jorge Semprun, die eerder de beroemde politieke thriller Z (1969) scriptte, ook met Montand. Netchaiev est de retour is niet zo'n klassieker, maar mag er wel wezen.

Want To Stay Alive?

1990 | Actiefilm, Misdaad

Frankrijk/Italië 1990. Actiefilm van Claude Bernard-Aubert en Claude-Bernard Auber. Met o.a. Michael Brandon, Mickey Sebastian, Guy Marchand, Cathérine Erhardy en Daniel Ubaud.

Brandon als Tom Lepski van James Hadley Chase in zijn vierde en laatste filmavontuur. De kwaliteit van de prestigieus opgevatte reeks deed Sergio Gobbi er terecht toe besluiten ze liever stop te zetten dan er verder nog geld in te pompen en de beoogde twaalf films maar verder niet af te maken. De Franse Riviera wordt opgeschrikt door een reeks moorden, waarvan de slachtoffers steeds behoren tot de vijftig rijkste bewoners. Als de moordenaar zich vergist en een onderhuurster in een villa doodt, zit hij goed fout. Het meisje was een vriendin van Lepski en dat kan niet ongestraft blijven. Na een paar minuten hou je het als toeschouwer wel voor gezien, want het scenario van Gilles Lambert, Alec Medieff en Gobbi gaat alle stompzinnigheid te boven. Gelukkig zijn er nog de mooie toeristische plaatjes van de Azurenkust, ditmaal gefilmd door Claude Becognée.

Vengeance

1990 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1990. Misdaad van Claude Barma. Met o.a. Victor Lenoux, Catherine Alric, Catherine Rich, Jean-Jacques Moreau en Benoît Robert.

Een nieuw avontuur van commissaris Roger Goupil (Lanoux) van de afdeling moordzaken. Een duistere affaire ditmaal, waarbij rivaliteit speelt binnen de afdeling en waarbij wraak wordt genomen met behulp van trucfoto's. Meesterlijk geacteerd door Victor Lanoux en bekwaam geënsceneerd met een langzaam opgebouwde spanning door een ter zake kundige tv-regisseur. Uitstekend acteerwerk en goed uitgewerkte karakters.

Lucky Luke

1990 | Animatie, Familiefilm, Western

Frankrijk 1990. Animatie van Philippe Landrot.

26 afleveringen van 26 minuten naar de stripalbums van de Belg Morris (pseudoniem van Maurice De Bevere), waarvan de eerste verscheen in 1946. Centraal staat uiteraard de revolverheld Lucky Luke (zonder sigaret!) met zijn trouwe paard Jolly Jumper die het steevast tegen de legendarische outlaws als de Dalton Brothers, Billy the Kid, Judge Roy Bean, Jesse James en Calamity Jane opneemt en uiteraard steeds wint. Deze tekenfilmserie houdt zich trouw aan de verhalen van Morris en respecteert ook diens eenvoudige, maar effici[KA3]ente tekenstijl. De lekkere muziek is van de bekende Franse jazz-componist en vertolker Claude Bolling. Voor de verschillende filmscenario`s zorgden Gilberte Goscinny (Ren[KA1]e Goscinny schreef voor Morris de Lucky Luke-scenario`s tussen 1955 tot aan zijn dood in 1977), Lo Hartog van Banda, Alain de Lannoy en regisseur Landrot. De originele (Franse) stemmen zijn afkomstig van Jacques Thebault, Patrice Beaudrier, Olivier Hemon, Pierre Tornade, Henri Labussière, Michel Tugot Doris, Bernard Demory, Gilles Biot en Françoise Blanchard.

Les habitudes de la victime

1990 | Misdaad

Frankrijk 1990. Misdaad van Claude Barma. Met o.a. Victor Lanoux, Françoise Fabian, Catherine Rich, Jean-Jacques Moreau en Stéphanie Lanoux.

Een Parijse advokaat is neergeschoten. Commissaris Roger Goupil leidt een ingewikkeld onderzoek want enerzijds is de voormalige echtgenote van de overleden jurist een nachtprinses en anderzijds stelde hij alles in het werk om een kind te kunnen adopteren waarvan hij de vader niet was en was dus op zoek naar een schijnverloofde. In feite heeft medescenario- en dialoogschrijver Lanoux zichzelf een rol toebedeeld die hem zeer goed tot zijn recht laat komen. Overtuigend acteerwerk inclusief dat van de kleine Robert. Gemaakt met het vakmanschap van een oude rot in het tv-vak.

L'amant de ma soeur

1990 | Komedie

Frankrijk 1990. Komedie van Pierre Mondy. Met o.a. Olivia Brunaux, Karin Viard, Philippe Caroit, Roger Carel en Annick Alane.

Elise (Viard) en H[KA1]el[KA2]ene (Bruneaux) lijken meer op elkaar doordat ze elkaar nadoen dan door hun uiterlijk. Ze dragen dezelfde kleding, hetzelfde kapsel en praten hetzelfde, enz. De een is getrouwd met een jonge, ambitieuze man van het type `dynamisch, leidinggevend functionaris`, en de ander met een onhandig hippie-achtig figuur. Ze vervelen zich dood. Bij de begrafenis van hun moeder maken zij kennis met een verleidelijke fat, die hun bestaan wat spannender zal maken, maar ook verstrikt zal raken in het perverse spel dat de twee paren spelen. Een luchtige verfilming van de komedie van Alan Ayckbourn van deze tv-regisseur, die samen met G[KA1]erard Carr[KA1]e voor de bewerking zorgdroeg. Een zeer lachwekkende, vlotte komedie (de begrafenisscène à la Faydeau mag niemand missen), maar ook een tamelijk harde satire op het snobisme.

Have a Nice Night

1990 | Thriller, Actiefilm, Komedie

Frankrijk 1990. Thriller van Jeannot Szwarc. Met o.a. Michael Brandon, Marisa Berenson, Guy Marchand, Alexandra Lorska en Marc De Jonge.

De tweede in de reeks Tom Lepski-films naar de romans van James Hadley Chase. Ditmaal moet Lepski (Brandon), gedurende een AIDS-benefiet tijdens het Festival van Cannes filmdiva Berenson beschermen - en vooral haar voor vijf miljoen dollar verzekerde smaragd-hanger. Dan blijkt dat haar secretaresse onder één hoedje speelt met meesterdief De Jonge. De strijd wordt beslecht tijdens een adembenemende helikopterjacht. Deze internationale productie tracht met actie, geweld, gadgets en humor de glitter van de James Bond-films te imiteren, maar het scenario van Alec Medieff, Sergio Gobbi en Szwarc is zo zwak en fantasieloos dat Chase als hij nog had geleefd een proces zou hebben aangespannen. Mooie beelden van Cannes en de Gorges du Loup werden geschoten door Jean-Yves le Mener. Big-band muziek van Claude Bolling. Vervolgd door BELIEVED VIOLENT. Op video uitgebracht als NICE NIGHT.

Sauf votre respect

1989 | Actiefilm, Misdaad, Mysterie, Thriller

Italië/Frankrijk/Verenigde Staten 1989. Actiefilm van Guy Hamilton. Met o.a. Arielle Dombasle, Michael Brandon, Guy Marchand, David Carradine en Mario Adorf.

Het eerste en verreweg het beste Tom Lepski-avontuur, gebaseerd op de verhalen van James Hadley Chase. Lepski (Brandon) is een speciale agent van een verzekeringsmaatschappij, werkzaam aan de Rivièra. Tijdens een antiek-tentoonstelling in Antibes is hij verantwoordelijk voor een waardevol 14e eeuws beeldje. Meesterdief Carradine is er op uit om het te stelen. Hij slaagt daar op ingenieuze wijze in. Agent Brandon moet hem door half Zuid-Europa achtervolgen om het kostbare kunstvoorwerp weer in handen te krijgen. James Bond-regisseur Hamilton die zeker geen beginneling is, slaagt er niet in om wat te maken van het ondermaatse scenario van Alec Medieff, Sergio Gobbi en hemzelf, maar dankzij Carradine, gemener dan ooit, zit er toch nog wat spanning in deze mislukte misdaadfilm. Kenmerkend voor de hele reeks zijn de fraaie toeristische plaatjes van de Côte d'Azur; het camerawerk van deze aflevering is van Jean-Yves Le Mener. Gevolgd door HAVE A NICE NIGHT.

Le denier du colt

1989 | Misdaad

Frankrijk 1989. Misdaad van Claude Bernard-Aubert. Met o.a. Michael Brandon, Guy Marchand, Jacques Toja, Micky Sébastian en Catherine Erhardy.

Bewerking van een verhaal van James Hadley Chase, dat zich afspeelt aan de Côte d'Azur, waar een reeks moorden wordt gepleegd die allemaal het teken van 'de beul' dragen. De kracht die zo typisch is voor deze regisseur, straalt ook door in deze film. Het ritme is wervelend en zonder haperingen, maar een persoonlijke visie zoals hij die in zijn speelfilms uitdroeg, ontbreekt. Brandon vertolkt met veel talent de rol van detective Tom Lepski met zijn uiterst gecompliceerde karakter. Scenario van de regisseur, Alec Medieff en Sergio Gobbi.

Le clan

1989 | Misdaad

Frankrijk 1989. Misdaad van Claude Barma. Met o.a. Victor Lanoux, Marie-José Nat, Jeane Manson, Jean Sorel en Daniel Duval.

Het speelt omstreeks 1955. Inspecteur Farina (Lanoux) heeft zo zijn twijfels over de zogenaamde achtenswaardigheid van de meest invloedrijke man van Marseille: César Manotte. Na een roerig verleden bezit hij nu de meest luxe zaal van de stad, waar zowel zwervers als belangrijke personen komen en zowel sociëteiten van projectontwikkelaars als transportbedrijven en spelerskringen elkaar ontmoeten. Onderling tekent zich meer en meer een achterbakse strijd af, die de nodige verwikkelingen met zich meebrengt. André G. Brunelin werkte mee aan het scenario. Redelijke regie.

L'ère de la calomnie

1989 | Komedie

Frankrijk 1989. Komedie van Victor Vicas. Met o.a. Jean-Claude Bouillon, Jean-Paul Tribout, Pierre Maguelon, François Maistre en Evelyne Dandry.

Het is oorlog tussen de `Republiek der kameraden` en de pers maar beide partijen komen nader tot elkaar in weer zo`n vreselijke flutfilm. Alleen een jonge afgevaardigde stelt zich `keihard` op, naar het voorbeeld van Robespierre (?). Het plaatsen van deze vluchtige, meer naar de gemakkelijke satire dan naar iets anders neigende film in het Parijs van 1914 was een verkeerd idee. Bovendien lijkt de van oorsprong Russische niet meer zo jonge routinier Victor Vicas (geboren in 1918) al net zo`n middelmatige carri[KA2]ere als televisiemaker op te gaan bouwen als hij al als cosmopolitisch filmmaker (1953-1961) heeft gedaan, met uitzondering van THE WAYWARD BUS. Het goede humeur van de vertolkers en de huppelmuziek redden deze film nog net van de algehele ondergang.

In der stille... mord

1989 | Mysterie

Duitsland 1989. Mysterie van Sylvia Hoffmann. Met o.a. Dietrich Mattausch, Karin Anselm, Ingmar Zeisberg, Eva Scheurer en Rudolf Kowalski.

Een projectontwikkelaar uit Frankfurt vindt de dood als hij in de buurt van Arcachon onderhandelt met burgermeester Le Mouel over een nog te bouwen recreatiepark. Terwijl haar schoonzuster op het bedrijf aast en zijzelf een motief voor de moord zou hebben, besluit zij desondanks als lokvogel op te treden. Ze vertrekt naar Bordeaux, waar ze verkondigt het project te zullen gaan bouwen. Verrassingsloze thriller, 'modieus' opgesmukt met het milieu-thema. Scenario van Isabella Bresinski en camerawerk van Jürgen Herrmann en Gunder Stegner. Op locatie gefilmd.

Un métier de Seigneur

1988 | Oorlogsfilm, Avonturenfilm, Komedie

Frankrijk 1988. Oorlogsfilm van Edouard Molinaro. Met o.a. Christopher Lee, Pierre Arditi, Annie Girardot, Evelyne Bouix en Alan Adair.

Een bewerking van de roman van Pierre Boulle over de belevenissen van een Franse schrijver in Frankrijk en Engeland tijdens WO II. Het vakmanschap van Molinaro blijkt uit de reconstructie van die periode.

La rumba

1987 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1987. Misdaad van Roger Hanin. Met o.a. Roger Hanin, Michel Piccoli, Niels Arestrup, Guy Marchand en Corinne Touzet.

In het woelige Parijs van 1938 komen de fascistisch geori[KA3]enteerde politie, die lid is van de extreem-rechtse Cagoule en bonzen uit de onderwereld met elkaar in botsing. Deze laatsten nemen het op voor drie figuren die door het regime van Mussolini ter dood zijn veroordeeld. De zaak escaleert en ze moorden elkaar bijna allemaal uit. Regisseur Hanin heeft het fascisme willen laten zien door zijn onderwerp in het verleden te plaatsen maar ook - uiterst actuele (!) - verbanden naar het heden te leggen. En wat dit betreft is zijn film interessant. Het is een kundige reconstructie van die tijd, waarin (ook dankzij de decors van Bernard Evein) de sfeer van toen tot leven wordt gebracht. Het tempo is behoorlijk, evenals het spel. Daarentegen is de rol van het onderwereldje wat te heldhaftig gemaakt, zijn de personages dubbelzinnig (Piccoli en Hanin zelf maken zich de twee positieve rollen zonder problemen eigen...) en in hun gedrag clichématig. Scenario van Roger Hanin en Jean Curtelin.

La gitane

1986 | Komedie

Frankrijk 1986. Komedie van Philippe de Broca. Met o.a. Claude Brasseur, Valérie Kaprisky, Martin Lamotte, Stéphane Audran en Clémentine Célarié.

Bankfiliaalchef Hubert Durieux is permanent omsingeld door aandachteisende dames. Wanneer hij zich echter door knappe zigeunerin Mona zijn klassieke Citroën Traction Avant laat ontfutselen, schiet Huberts stressniveau pas serieus in het rood. Pijnlijk ongrappige klucht van De Broca (L'homme de Rio, Cartouche) stapelt flutgrap op prutscène. Brasseur schmiert, Kaprisky slaapwandelt en de resterende cast struikelt de film in en uit. Curieus genoeg geschreven door Jean-Loup Hubert, de latere parelkweker van Le grand chemin en À cause d'elle. Pluspunt: de muziekfalderietjes van Claude Bolling.

On ne meurt que deux fois

1985 | Misdaad, Drama, Thriller

Frankrijk 1985. Misdaad van Jacques Deray. Met o.a. Michel Serrault, Charlotte Rampling, Xavier Deluc, Elisabeth Depardieu en Gérard Darmon.

Deze bewerking is Robin Cooks boek totaal niet trouw, en is tot het uiterste vereenvoudigd ten behoeve van het grote publiek, zodat alle personages verbasterd zijn. Had de regisseur een origineel scenario gebruikt dan was de kritiek minder negatief geweest. De handeling gaat over inspecteur Serrault, die een moord onderzoekt waarbij Rampling betrokken is. Hij wordt verliefd op haar en als hij ontdekt dat zij in bed ligt met haar broer Deluc, onbrandt er een strijd tussen de twee mannen, waarop Rampling haar broer doodt. Scenario van de regisseur en Michel Audiard. Camerawerk van Jean Penzer.

Le Léopard

1984 | Avonturenfilm, Actiefilm

Frankrijk 1984. Avonturenfilm van Jean-Claude Sussfeld. Met o.a. Claude Brasseur, Dominique Lavanant, Marius Weyers, Max Magy en Nini Crépon.

Een romanschrijfster en een ex-commandant beleven ongelooflijke avonturen. Ze reizen van Parijs naar Afrika op zoek naar een geheimzinnige organisatie. Een soort stripverhaal dat verfilmd werd door een weliswaar niet geniale, maar toch vakkundige regisseur. Goede opnamen van Afrika en mooie stunts, zoals een locomotief die een auto in de kreukels rijdt. Aardige muziek. Scenario van regisseur Sussfeld en Alain Riou.

Lucky Luke : Les Dalton en cavale

1983 | Familiefilm, Animatie, Western

Frankrijk/Verenigde Staten 1983. Familiefilm van Morris, William Hanna en Joseph Barbera.

Lucky Luke en zijn trouwe paard Jolly Jumper achtervolgen de gebroeders Dalton, die zich na hun uitbraak uit de gevangenis verstopt hebben in Canada. De zwakke schakel in deze toch niet zo geslaagde poging om Lucky Luke ook voor de Amerikaanse jeugd bekend en toegankelijk te maken door deelname van de FRED FLINTSTONE-studio van Hanna-Barbera is het lege, cursorische scenario.

Louisiane

1983 | Historische film, Romantiek

Frankrijk/Canada 1983. Historische film van Philippe de Broca. Met o.a. Margot Kidder, Ian Charleson, Victor Lanoux, Andréa Ferréol en Lloyd Bochner.

Een in Europa studerende Amerikaanse ontdekt bij terugkeer in New Orleans dat het erfgoed van haar ouders waardeloos is en trouwt achtereenvolgens met een rijke plantage-eigenaar en een Parijse aristocraat. Ze maakt met hen de Burgeroorlog en de Parijse revolutie mee, om tenslotte een comfortabel geluk te vinden bij de landopzichter op wie ze de hele tijd al verliefd was. Deze film naar de romancyclus van Maurice Denuzi[KA2]ere lonkt naar het succes van GONE WITH THE WIND, maar kreeg niet meer dan een vakmatige regie van De Broca (die tijdens de opnamen Etienne Perier en Jacques Demy verving). Bovendien heeft Kidder onvoldoende dramatisch temperament voor de centrale rol. De internationale rolbezetting wordt zowel in de Franse als in de Engelse versie gesaboteerd door een slordige nasynchronisatie. (De tv-miniserie duurt twee keer zo lang als de bioscoopversie.) Scenario van Etienne Perier en Dominique Fabre.

Le Braconnier de Dieu

1982 | Komedie

Frankrijk 1982. Komedie van Jean-Pierre Darras. Met o.a. Pierre Mondy, Annie Cordy, Jean Lefebvre, Michel Galabru en Jean-Piere Darras.

Niet alleen is een goede Franse komische film al een zeldzaamheid, maar dit produkt slaat waarschijnlijk alles: een grove, beledigende en antikerkelijke klucht. Ook twintig goede acteurs zouden het niet tot een goed eind kunnen brengen met een dergelijk plat scenario. Even zwaar en vulgair als Annie Cordy dus. Naar de roman van René Fallet.

La revanche

1981 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1981. Komedie van Pierre Lary. Met o.a. Annie Girardot, Victor Lanoux, Claude Rich, Dominique Labourier en Catherine Alric.

Een schrijfster van misdaadromans is getrouwd met een politieman die de inspiratie voor haar boeken zelf opeist. Uit wraak beraamt ze met twee vriendinnen, die hun partners ook veel te verwijten hebben, een bankroof. Deze feministische komedie komt niet van de grond door de al te makkelijke effecten en de stereotiepe personages. Girardot en Lanoux maken nog iets van hun rollen, de overige acteurs zijn totaal ongeloofwaardig. Scenario van Jacques Kirsner.

Une Merveilleuse journée

1980 | Komedie

Frankrijk 1980. Komedie van Claude Vital. Met o.a. Michel Galabru, Bernadette Lafont, Daniel Ceccaldi, Stéphane Hillel en Dorothée Jemma.

Een hulpje in een noodlijdende apotheek wordt voor korte tijd in dienst genomen door een zieke miljonair en wint en verspeelt in het casino van Deauville zelf miljoenen. De rijke schoonheid op wie hij indruk wilde maken is in werkelijkheid ook straatarm. Een afgetrapte boulevardklucht compleet met 'dolle' overspelsituaties kreeg een filmvorm als in de oerdagen van de televisie. Anders verdienstelijke acteurs spelen alsof ze het schellinkje van de schouwburg moeten bereiken. Het scenario is van regisseur Vital naar het toneelstuk van Yves Mirande, Gustave Quinson en Georges Lerec. Het camerawerk is van Wladimir Ivanov.

The Awakening

1980 | Horror, Avonturenfilm

Verenigde Staten/Verenigd Koninkrijk 1980. Horror van Mike Newell. Met o.a. Charlton Heston, Susannah York, Jill Townsend, Stephanie Zimbalist en Patrick Drury.

Een buitengewoon trage en clichématige film over een achtendertig-honderd jaar oude bloeddorstige Egyptische koningin, die herrijst als de reïncarnatie van Heston's pasgeboren dochter, omdat hij als archeoloog in 1952 haar graf geschonden had in gezelschap van zijn vrouw, die zeven maanden zwanger was. Een pluspunt wordt gevormd door de sfeervolle decors. Naar het verhaal The Jewel of the Seven Stars van Bram Stoker. Al eens eerder verfilmd als BLOOD FROM THE MUMMY'S TOMB en oorspronkelijk getiteld THE WAKING.

3 hommes à abattre

1980 | Misdaad, Thriller, Actiefilm

Frankrijk 1980. Misdaad van Jacques Deray. Met o.a. Alain Delon, Dalila Di Lazzaro, Michel Auclair, Pascale Roberts en Pierre Dux.

Drie hooggeplaatste werknemers in de bewapeningsindustrie worden vermoord. Een man die een van de slachtoffers - denkend aan een ongeval - naar het ziekenhuis heeft gebracht, maakt zich daarmee tot doelwit van een complot dat de lastige getuige wil elimineren. Deze thriller voltrekt zich zonder oorspronkelijkheid, maar is bekwaam uitgevoerd en geacteerd. De humor uit de roman van Jean-Patrick Manchette is opgeofferd aan de heldenrol van Delon. Scenario van regisseur Deray en Christopher Frank. Camerawerk van Jean Tournier.

Un homme en colère

1979 | Drama, Misdaad, Thriller

Frankrijk/Canada 1979. Drama van Claude Pinoteau. Met o.a. Donald Pleasence, Hollis McLaren, Lisa Pelikan, Christopher Wiggins en R. H. Thompson.

Een Franse weduwnaar komt in Montreal aan om het lijk van zijn zoon te halen. Het blijkt iemand anders; de jongen, die bij drugssmokkel betrokken was, is met een valse identiteit ondergedoken. De Canadese locaties en de onbekendheid van de hoofdpersoon daarin geven een extra dimensie aan deze degelijk gemaakte, maar uiterst conventionele misdaadfilm. Het generatieconflict speelt zich vóór het begin van de film af, zodat de overbrugging daarvan weinig reliëf krijgt. Dickinson speelt een behulpzame ex-dievegge.

La pitié dangereuse

1979 | Romantiek, Historische film, Drama

Frankrijk 1979. Romantiek van Edouard Molinaro. Met o.a. Mathieu Carrière, Marie-Hélène Breillat, Jean Desailly, Silvia Reize en Jacques Dacqmine.

Een zeer getrouwe verfilming, zowel naar de vorm als naar de inhoud, van de roman van Stefan Zweig, die zich afspeelt in een garnizoensstadje in het Oostenrijk van vóór 1914. Het is het verhaal van de ongelukkige liefde tussen een luitenant van eenvoudige komaf en de verlamde dochter van de graaf, die de rijkste man van de streek is. De complexe psychologische en psychoanalytische verwikkelingen worden op subtiele wijze uitgewerkt in deze soepel geregisseerde film, waarin op intelligente wijze de zeden en taboes van deze samenleving in verval worden beschreven. Dit verklaart ook de sombere toonzetting van dit werk. Jean Desailly is overheersend aanwezig in zijn rol van de graaf van Kestalfa.

La gueule de l'autre

1979 | Komedie

Frankrijk 1979. Komedie van Pierre Tchernia. Met o.a. Michel Serrault, Jean Poiret, Bernadette Lafont, Curd Jürgens en Andréa Parisy.

Uit angst voor een terrorist laat een politicus zich tijdens de verkiezingscampagne vervangen door een op hem lijkend familielid. De plaatsvervanger, die acteur is, pakt alles op zijn eigen manier aan, en met succes. Tenslotte zal de vervanger de identiteit van de ander aannemen. De satirische elementen worden al te voorzichtig aangepakt waardoor de uitwerking van dit kansrijke gegeven vrijblijvend vriendelijk wordt. De personages blijven schetsmatig, op de dubbelrol van Serrault na, die door gebrek aan tegenspel ook teleurstelt.

Docteur Teyran : Le procès

1979 | Mysterie, Drama

Frankrijk 1979. Mysterie van Jean Chapot. Met o.a. Michel Piccoli, Nadine Alari, Pascale Bardet, Michel Auclair en Jean-Marc Thibault.

Derde en laatste deel van de serie. Vervolg en logisch einde in de rechtbank. De advocaat van de verdediging heeft een heel slim en logisch verhaal: dat het slachtoffer een jonge crimineel was en dat de moordenaar niemand anders kan zijn geweest dan de vader van zijn laatste vriendinnetje, en hiermee beschuldigt hij Teyran (Piccoli). De verrassende ontknoping doet het nogal statische karakter vergeten van deze epiloog, die vooral bestaat uit briljant optreden van acteurs. Meester Thor (Auclair) geeft staaltjes weg in de rechtszaal, terwijl Piccoli ondoorgrondelijker wordt dan ooit. Het totaal van de drie delen getuigt van degelijk vakmanschap, dat helemaal ten dienste is gesteld van een puik maar zeer klassiek scenario.

Docteur Teyran : Le meurtre

1979 | Mysterie, Drama

Frankrijk 1979. Mysterie van Jean Chapot. Met o.a. Michel Piccoli, Nadine Alari, Pascale Bardet, Philippe Deplanche en Féodor Atkine.

Eerste deel van een trilogie over het leven van het gezin van een prominente Parijse chirurg. De chirurg ontdekt in deze film dat zijn negentien-jarige dochter (Bardet) een verhouding voor hem verbergt. Bovendien weigert ze hem de naam van haar geliefde te vertellen. Dus verandert hij in een amateurdetective. Weinig origineels in dit 'originele' scenario van Roger Sullivan. Geen geniale maar wel degelijke en behendige regie van de maker van LES GRANGES BRULÉES. Het geheel wordt gedomineerd door de sterke persoonlijkheid van Piccoli, die de chirurg speelt.

Docteur Teyran : L'enquête

1979 | Mysterie, Drama

Frankrijk 1979. Mysterie van Jean Chapot. Met o.a. Michel Piccoli, Nadine Alari, Pascale Bardet en Henri Marteau.

Een kennis van Docteur Teyran (tweede deel van de trilogie) is vermoord, en daarom verschijnt inspecteur Maneaud (Marteau) ten tonele. Deze raakt ge[KA3]intrigeerd door het feit dat het slachtoffer zich zo te zien niet heeft verdedigd en de aanvaller dus moet hebben gekend. Welke rol spelen de leden van Teyran`s gezin? Deze film is somberder van toon dan het eerste deel, dat (ondanks de moord aan het einde) met afwisselend dramatische en grappige elementen iets weg had van een familiekroniek. De sfeer is hier aan de zware kant en de personages zijn tweeslachtiger en raadselachtiger. Bovendien wordt het mysterie ondoorgrondelijker. Nogal beklemmend, met Piccoli weer als de locomotief van het gebeuren. Tamelijk

Un papillon sur l'épaule

1978 | Thriller, Drama

Frankrijk 1978. Thriller van Jacques Deray. Met o.a. Lino Ventura, Claudine Auger, Paul Crauchet, Nicole Garcia en Laura Betti.

Wanneer Roland Fériaud (Ventura) in de Barcelonese hotelkamer naast de zijne verontrustende geluiden hoort, gaat hij kijken. Dan wordt het zwart. Fériaud ontwaakt, confuus, in een vreemdsoortige psychiatrische kliniek. En over welk zwart koffertje hebben ze het? Cineliteraire grootmeesters Jean-Claude Carrière en Tonino Guerra bewerkten John Gearons roman The Velvet Well uit 1946 tot een sublieme 'Alleman in Kafkaland'. Veel scènes werden in guerrillastijl geschoten in de zonoverstroomde straten van Barcelona, waardoor deze noir-nagelbijter zowel vervreemding als authenticiteit ademt. Nevenrol van Nicole Garcia.

Silver Bears

1978 | Komedie, Misdaad, Drama

Verenigde Staten 1978. Komedie van Ivan Passer. Met o.a. Michael Caine, Cybill Shepherd, Louis Jourdan, Martin Balsam en Tommy Smothers.

Gentleman-dief Caine koopt na bemiddeling van een verarmde Italiaanse prins een bank in Lugano. Deze bank blijkt een vervallen kamertje boven een pizzeria. Wat moeten ze hun baas Balsam vertellen? Maar Caine zou geen meester in zijn vak zijn als hij geen oplossing kon bedenken, en die komt in de vorm van een zilvermijn in Iran. Onderhoudende caper-comedy, op speelse wijze vertolkt door een hele reeks bekende gezichten. Een licht niemendalletje, met typisch Britse dialoog- en situatiehumor en zonder gewelddadigheden. Peter Stone bewerkte de roman van Paul Erdman met veel soepelheid en gevoel voor humor. Een kolfje naar de hand van Caine. De camera van Anthony Richmond stond opgesteld in Zwitserland en Marokko.

La Balade des Dalton

1978 | Familiefilm, Animatie

Frankrijk 1978. Familiefilm van René Goscinny, Morris, Henri Gruel en Pierre Watrin.

Voor de tweede maal verschijnen Lucky Luke en de Daltons in een tekenfilm. De film heeft veel vaart en bevat veel leuke sc[KA2]enes, zoals de persiflage van de Daltons op de bekende M.G.M.-musicals. De stemmen in de oorspronkelijke versie zijn van: Daniel Ceccaldi, Ren[KA1]e Goscinny, Pierre Trabaud, Jacques Balutin, G[KA1]erard Hernandez, Pierre Tornade, Jacques Legras en Bernard Haller, Roger Carel, G. Atlas, Xavier Depraz, Deschamps, Gis[KA2]ele Grimm, Michel Elias, Jacques Fabbri, Henri Labussi[KA2]ere, Roger Lumont en J. Morel. De Nederlandse nasynchronisatie is wat de keuze van de stemmen betreft om op te schieten: Gerard Cox (als Lucky Luke!), Jules Croiset, Martin Brozius, Arnold Gelderman, Ferd Hugas, Paul van Gorcum en Ger Smit. Regisseur Morris heet in werkelijkheid Maurice de Bevere. Scenario van Goscinny, Morris en Pierre Tchernia. Camerawerk van Pierre Watrin en Claude Pointis.

L' Horoscope

1978 | Komedie

Frankrijk 1978. Komedie van Jean Girault. Met o.a. Evelyne Buyle, France Dougnac, Henri Courseaux, Claude Rollet en Michel Galabru.

Twee vrienden zijn verliefd op hetzelfde meisje, dat haar leven laat besturen door de astrologie. Van daaruit doet zij voorspellingen waardoor zij grote winsten maken bij het gokken op de paardenrennen en in het casino. Dit is een poging om enige nieuwe, jonge komieken te lanceren in een nogal slome en voorspelbare klucht, waarin de mogelijkheid tot satire over de astrologie-waarde onbenut blijft. Alleen de meest voor de hand liggende satirische grappen zijn in deze film te vinden.

California Suite

1978 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1978. Komedie van Herbert Ross. Met o.a. Jane Fonda, Alan Alda, Maggie Smith, Michael Caine en Walter Matthau.

Vier eenakters van Neil Simon werden door elkaar geweven tot een totaalspektakel over vier kibbelende duo's in een chique hotel in Beverly Hills. Een gescheiden man en vrouw zijn bij elkaar gekomen om over hun dochter te praten. Een Britse actrice is naar L.A. gekomen i.v.m. een Oscarnominatie. Een man kwam voor een familiefeestje en zit op het ogenblik dat hij hoort dat zijn vrouw onderweg is, opgezadeld met een hoertje. Het vierde duo bestaat uit twee kibbelende zwarten. Dit resulteert in joodse humor, huwelijksperikelen, zwarte vulgariteiten en een spel met de heilige waarden van Hollywood - het een beter geslaagd dan het ander, maar als geheel leuke tijdspassering dankzij de cynische dialogen van Neil Simon. De delen met Matthau/May en Smith/Caine bijten de spits af. Fotografie van David M. Walsh en muziek van Claude Bolling. Volgens dezelfde formule schreef Simon later nog een tv-film met dezelfde titel. Gedraaid in Panavision.

Claudine à l'école

1977 | Romantiek, Komedie

Frankrijk 1977. Romantiek van Edouard Molinaro. Met o.a. Marie-Hélène Breillat, Catherine Samie, Jean-Claude Dauphin, Jean Desailly en Dominique Basquin.

Verfilming van de roman van Colette. Een beschaafde regie van een oude rot in het vak. De aanpak mag kundig en klassiek heten, hij haalt het toch net niet bij de bewerking van Serge de Poligny uit 1937. Levendig en spontaan spel.

Claudine s'en va

1977 | Komedie

Frankrijk 1977. Komedie van Edouard Molinaro. Met o.a. Marie-Hélène Breillat, Lyne Chardonnet en Jacques Duby.

Deze bewerking, de laatste roman van Colette is in ieder geval knap - iets te routineus - gemaakt door een degelijk, niet bijzonder geïnspireerd vakman; hij is nauwelijks van het originele werk afgeweken.

Claudine en ménage

1977 | Komedie

Frankrijk 1977. Komedie van Edouard Molinaro. Met o.a. Marie-Hélène Breillat, Georges Marchal, Jean Desailly, Lyne Chardonnet en Dani.

Claudine is getrouwd met Renaud, een Parijse salonschrijver die het goed doet. Zij ziet zich meegesleept in een eeuwig durende maalstroom, waarin zij zich verloren voelt. Dan knoopt zij een vriendschap aan met de Oostenrijker Rézi. Een nogal bittere zedenschets en een knappe, nauwkeurige reconstructie van een tijdperk. Bovendien stuk voor stuk boeiende en ambivalente personages en gloedvolle dialogen.

L'année sainte

1975 | Misdaad, Komedie

Italië/Frankrijk 1975. Misdaad van Jean Girault. Met o.a. Jean Gabin, Danielle Darrieux, Paolo Giusti, Jean-Claude Brialy en Nicoletta Macchiavelli.

Laatste rol van Gabin (die op 15 november 1976 stierf), als oude gangster die vermomd als priester in Rome de verstopte poet gaat achterhalen. Een voorspelbaar scenario en een matte regie maken de film een onwaardige afsluiting van zijn grootse carrière. De scènes met zijn oude vlam Darrieux hebben echter melancholieke tederheid. Het scenario is van Louis-Emile Galey en Jacques Vilfrid, die ook de dialogen schreef. Guy Suzuki stond achter de camera.

Il faut vivre dangereusement

1975 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1975. Misdaad van Claude Makovski. Met o.a. Annie Girardot, Claude Brasseur, Sydne Rome, Hans Christian Blech en Mylène Demongeot.

Een privé-detective merkt dat zijn opdracht - bewijzen verzamelen tegen een overspelige echtgenote - een dekmantel is om hem in een ander bedenkelijk zaakje te gebruiken. Een reeks moorden is het gevolg. Een ongewone misdaadfilm die ernst en parodie afwisselt, maar in beiden de juiste toon treft, goed gespeeld door Brasseur en Girardot als zijn kordate vriendin. Scenario van regisseur Makovski, Nelly Kaplan en Claude Veillot naar de roman Les suicides du printemps van Raymond Marlot.

Flic story

1975 | Misdaad, Thriller

Frankrijk/Italië 1975. Misdaad van Jacques Deray. Met o.a. Alain Delon, Jean-Louis Trintignant, Claudine Auger, Renato Salvatori en Maurice Barrier.

Inspecteur Roger Borniche (Delon) slaagt er maar niet in de uit de psychiatrische afdeling van de gevangenis ontsnapte misdadiger Emile Buisson (Trintignant) te vangen, tot chagrijn van zijn chef. Na de zoveelste moord komt hij hem weer op het spoor en zet een ingenieuze val voor hem op. Spannende en efficiënt gemaakte politiefilm - naar de memoires van de echte inspecteur Borniche - met mooie, ingehouden dreiging in het spel van Trintignant. Delon, die de film ook produceerde, is zoals gebruikelijk bijzonder cool.

Dites-le avec les fleurs

1974 | Komedie, Mysterie, Misdaad

Frankrijk 1974. Komedie van Pierre Grimblat. Met o.a. Delphine Seyrig, Fernando Blanche, Rocio Durcal, John Moulder-Brown en Julien Guiomar.

Verfilming van de roman van Christian Charière. Het lijkt een heel somber verhaal: sommigen verdwijnen, anderen hangen zich op en weer anderen worden gek in de Duitse villa waar alles zich afspeelt. In werkelijkheid een miskend meesterwerk vol zwarte humor. Het is bijna surrealistisch en zonder enige twijfel de beste film van Grimblat.

Dis-moi que tu m'aimes

1974 | Komedie

Frankrijk 1974. Komedie van Michel Boisrond. Met o.a. Mireille Darc, Marie-José Nat, Jean-Pierre Marielle, Daniel Ceccaldi en Geneviève Fontanel.

Drie echtgenoten worden door hun vrouw verlaten en zoeken steun bij elkaar in een hervonden vrijgezellenbestaan. Dat hun vrouwen het alleen ook best redden, kunnen ze moeilijk verwerken. Voorspelbare, wat ouderwetse komedie, maar met verve geacteerd.

Deux grandes filles dans un pyjama

1974 | Komedie

Frankrijk 1974. Komedie van Jean Girault. Met o.a. Philippe Nicaud, Jacques Jouanneau, Micheline Presle, Michel Galabru en Marcha Grant.

De afwezigheid van hun vrouwen geeft de echtgenoten de kans om in Parijs aan de rol te gaan met buitenlandse toeristes. Door zijn onhandigheid realiseert een van hen niet wat zijn slippertje veroorzaakt, maar de onverwachte terugkeer van zijn vrouw verandert de zaak, en ze gaat zich wreken op de vriend die van alles de schuld was. Deze filmversie van de afgetrapte boulevardklucht laat de te versieren toeristes wat vaker uit de kleren gaan, maar blijft verder doorzichtig theatraal. De acteurs doen rumoerig hun best, maar alleen Presle is soms echt leuk als de temperamentvolle echtgenote.

Borsalino & Co

1974 | Thriller, Drama

Frankrijk 1974. Thriller van Jacques Deray. Met o.a. Michel Bouquet, Alain Delon, Jean-Paul Belmondo, Ricardo Cucciola en Mireille Darc.

Na dood van zijn makker is gangster Siffredi alleenheerser van de onderwereld van Marseille, tot een nieuwe rivaal van hem een alcoholistisch wrak weet te maken. Na revalidatie in Napels weet hij zich te wreken. Het vervolg op de succesfilm mist niet alleen Belmondo, maar ook alle andere elementen die Borsalino opmerkelijk maakten. Matte herhalingsoefening van Delon en andere betrokkenen (weer Mireille Darc even als tippelaarster).

Le magnifique

1973 | Komedie, Actiefilm

Frankrijk/Italië 1973. Komedie van Philippe de Broca. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Jacqueline Bisset, Vittorio Caprioli, Monique Tarbès en Raymond Gérôme.

Al 42 kioskthrillertjes lang cultiveert ploeterend opdrachtschrijver François Merlin op driehoogachter zijn alleskunnende alter ego, geheimagent Bob Saint-Clar. Met avontuur 43 wil 't niet vlotten. De typemachine zieltoogt, uitgever Charron perst hem uit en Britse studente Christine, bovenbuur in zijn vergammelde appartementsgebouw, ziet hem niet staan. Ziedaar het knalcontrast van Letterknecht en Superbob in dit hoogst vermakelijke optimistenstripverhaal pingpongend tussen sloebersleur en zevenklapper, met Bébel op z'n komieke best. Fruitige dubbelrollen der drie hoofdvertolkers, swingende Claude Bolling-score - en Bisset is eenvoudigweg ravissant.

Le Solitaire

1972 | Misdaad, Drama

Duitsland/Frankrijk 1972. Misdaad van Alain Brunet. Met o.a. Hardy Krüger, Raymond Pellégrin, Georges Géret, Francis Blanche en Jean Lefebvre.

Een veroordeelde inbreker laat zich door de hoofd-cipier overhalen tot het kraken van een kluis, in ruil voor ontsnapping samen met een celgenoot, die uiteindelijk achter dit komplot blijkt te zitten. Motivatie voor de held is de hereniging met zijn aan een oude vriend toevertrouwde dochtertje, dat op het moment van de vlucht naar het buitenland echter verkiest bij de pleegvader te blijven. Een bekwaam, maar zonder oorspronkelijkheid uitgevoerd misdaaddrama, dat een extra- dimensie krijgt door de tragische vaderliefde die de film weliswaar naïef, maar binnen het genre ongewoon menselijk maakt, waardoor de acteurs meer dan cliché-personages kunnen worden.

La Mandarine

1972 | Komedie

Frankrijk 1972. Komedie van Edouard Molinaro. Met o.a. Annie Girardot, Philippe Noiret, Madeleine Renaud, Murray Head en Marie-Hélène Breillat.

Een familiehotel, eigendom van een oude matriarche, wordt geëxploiteerd door de echtgenoot van de oudste kleindochter. De komst van een hippe Engelsman verstoort de familieharmonie doordat hij de minnaar van beide kleindochters wordt. De jongste blijkt zwanger; haar zuster verlaat met haar opgeluchte man het hotel, maar kan ten slotte haar familie toch niet missen. De roman van Christine de Rivoyre was opgewekt-amoreel; de film blijft meer in de traditie van het boulevardtoneel en is zelfs conservatief in de hulde aan de familieband. Niettemin aanstekelijk geacteerd door de actrices; Noiret kan van zijn rol als stereotiep-sullige echtgenoot niets bijzonders maken.

Lucky Luke

1971 | Familiefilm, Animatie, Western

België/Frankrijk 1971. Familiefilm van René Goscinny.

De cowboy die sneller schiet dan zijn schaduw mocht eindelijk op het witte doek verschijnen. Jammer dat de film zo ongeïnspireerd is gemaakt. Het tekenwerk is niet onaardig; met name de achtergronden zijn mooi. Maar het beste uit de film is zonder meer de schitterende muziek van Claude Bolling.

La grande mafia

1971 | Komedie

Frankrijk 1971. Komedie van Philippe Clair. Met o.a. Francis Blanche, Les Tontos, Micha Bayard, Sim en Michel Galabru.

Een gênante Franse komedie met de onuitstaanbare Blanche als een simpele bankbediende, die na een hartoperatie verandert in een gemene gangster, en vervolgens bijna de hold-up doet mislukken door hard te gillen bij het zien van een muis. Dat niveau, dus. Scenario van de regisseur. Camerawerk van Edmond Sechan.

Doucement les basses

1971 | Komedie

Frankrijk 1971. Komedie van Jacques Deray. Met o.a. Alain Delon, Nathalie Delon, Paul Meurisse, Julien Guiomar en Paul Préboist.

Na veronderstelde dood van grillige echtgenote is organist priester geworden. Als abt in Bretons dorpje krijgt hij opeens ex-vrouw tegenover zich die ondanks nieuwe echtgenoot hem terug wil veroveren. Lofwaardige poging van Delon om van genre te veranderen met uitbundige burleske heeft voor hem meer curieus dan overtuigend resultaat. Anti-clericale grappen zijn al te voor de hand liggend, maar Meurisse als bisschop en de bijrollen weten er goed raad mee.

Qui?

1970 | Thriller

Italië/Frankrijk 1970. Thriller van Léonard Keigel. Met o.a. Gabriele Tinti, Maurice Ronet, Romy Schneider en Simone Bach.

Een liefdespaar besluit na een weekend samen, te breken. Na een auto-ongeluk op weg naar huis overleeft de vrouw en is de man onvindbaar, kennelijk weggespoeld door de zee. De broer van het slachtoffer vertrouwt haar verklaring niet. Hij wordt zelf verliefd als de verdwenen minnaar weer opduikt, die nu echt door de vrouw wordt vermoord. Onwaarschijnlijk scenario kreeg esthetisch verzorgde filmvorm, maar wordt vooral gered door de beeldschone Schneider en boeiend tegenspel van Ronet.

On est toujours trop bon avec les femmes

1970 | Komedie

Frankrijk 1970. Komedie van Michel Boisrond. Met o.a. Elizabeth Wiener, Jean-Pierre Marielle, Robert Dhéry, Roger Carel en Gérard Lartigau.

Een Ierse lokettiste is net even een plasje doen als in 1916 Republikeinen het postkantoor van Dublin bezetten; ze wordt per ongeluk gegijzeld. Terwijl buiten de militair met wie ze verloofd is het beleg rond het gebouw aanvoert, is zij binnen haar gijzelaars te slim af met 'de wapens van de vrouw'. Deze merkwaardige en onevenwichtige combinatie van de surrealistische woordhumor van Raymond Queneau met de in lichte pikanterie gespecialiseerde regie van Boisrond en acteurs uit de boulevardtheatertraditie levert een vlotte, vermakelijke en nogal rumoerige film op. Bij het kijken ernaar kan men maar beter níet aan de Ierse realiteit en actualiteit denken.

Le mur de l'Atlantique

1970 | Komedie, Oorlogsfilm

Frankrijk/Italië 1970. Komedie van Marcel Camus. Met o.a. Peter McEnery, Sophie Desmarets, Terry-Thomas, Jean Poiret en Sarah Franchetti.

Een restauranthouder uit Normandië heeft tijdens WO II zowel nazi-officieren als verzetsstrijders onder zijn clientèle, maar weet problemen te vermijden tot een Britse piloot hem letterlijk op het dak komt vallen. Als averechts gevolg van zijn inspanning om overal buiten te blijven wordt hij zelf een verzetsheld. Deze poging om ware gebeurtenissen uit de memoires van Generaal Rémy te verfilmen in de stijl van LA GRANDE VADROUILLE valt tussen twee stoelen, omdat de grappen zich nooit al te ver van de werkelijkheid mogen ontwikkelen. Een op maat gesneden rol voor Bourvil in zijn laatste film. Scenario Marcel Jullian.

Borsalino

1970 | Misdaad, Thriller

Frankrijk/Italië 1970. Misdaad van Jacques Deray en Jacques Demy. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Alain Delon, Cathérine Rouvel, Michel Bouquet en Françoise Christophe.

Delon komt in 1930 in Marseille op vrije voeten na een straf van zes maanden. De jonge, op macht beluste gangster stelt tot zijn ontzetting vast dat zijn vriendinnetje ondertussen warmte en genegenheid is gaan zoeken bij Belmondo. Hij wil de kerel mores leren. Vermakelijke gangsterfilm met leuke momenten en een goede sfeertekening. De maker heeft duidelijk gekeken naar Amerikaanse voorbeelden, maar hij heeft zijn film niet de spontaniteit kunnen geven die we kennen uit de Cagney-, Raft- of Bogart-films. Het scenario is van Deray, Jean-Claude Carrière, Claude Sautet en Jean Cau. Jean-Jacques Tarbès stond in voor de fotografie. Gevolgd door BORSALINO & CO.

Con la muerta a la espalda

1968 | Thriller

Frankrijk/Italië/Spanje 1968. Thriller van Alfonso Balcázar. Met o.a. Jorge Martin, Vivi Bach, Daniele Vargas, Klaus-Jürgen Wussov en Rosalba Neri.

Een uitvinder van vergif, dat krankzinnige razernij teweegbrengt, wordt vermoord en zijn uitvinding gestolen door een misdaadsyndicaat. Zijn laboratorium-assistente (Bach) en een avonturier/meesterinbreker (Martin) achterhalen de levensgevaarlijke ampullen. Dit oninteressante en slordige vluggertje beoogde de filmcarrière van zangeresje Vivi Bach internationale allure te geven. Buitengewoon zwak. Opgenomen in 3D-StereoVision. Scenario van Tony Delom. Ook bekend als ELECTRA ONE.

Moi et les hommes de quarante ans

1964 | Komedie

Duitsland/Frankrijk/Italië 1964. Komedie van Jack Pinoteau. Met o.a. Dany Saval, Paul Meurisse, Paul Hubschmidt, Michel Serrault en Paolo Ferrari.

Een manicure voor heren besluit haar verloofde jaloers te maken met haar oudere cliëntèle. Hun geschipper en trouweloosheid in de liefde blijken fikse tegenvallers. De komedie heeft meer vaart dan humor. De specialiteit van Saval is om iedereen in haar films op de zenuwen te werken. Helaas gaat dat voor het publiek ook op. Scenario van Walter Ulbrich en J.J. Rouff. Camerawerk van Raymond Lemoigne.

Le jour et l'heure

1963 | Oorlogsfilm, Experimenteel

Italië/Frankrijk 1963. Oorlogsfilm van René Clément. Met o.a. Simone Signoret, Stuart Whitman, Michel Piccoli, Pierre Dux en Reggie Nalder.

Een vrouw houdt zich tijdens de oorlog afzijdig van het verzet tot er een geallieerde piloot bij haar onderduikt, die naar onbezet gebied moet worden gebracht. Zorgvuldig gemaakte film is niet vrij van clichés en makkelijke effecten, maar Signoret houdt de aandacht vast.

Le Confession de Minuit

1963 | Drama

Frankrijk 1963. Drama van Pierre Granier-Deferre. Met o.a. Maurice Biraud, Christiane Minazzoli, Julien Carette, Mona Dol en Geneviève Fontanel.

Een middelbare vrijgezel wordt na een ruzie met zijn baas ontslagen en zakt steeds verder weg in het besef een mislukking te zijn, waardoor het ook fout gaat in zijn tijdelijke baantjes. Ondanks de zorg van zijn oude moeder en de liefde van een buurmeisje kan hij niet uit de goot gered worden. Deze roman van Antoine Duhamel kreeg een sobere verfilming die wat al te uitsluitend in mineur blijft, op de bizarre fantasieën van de dolgedraaide held na. Goed spel van komische bijrol, Biraud, in een dramatische hoofdrol en zeer ingetogen Carette als zijn zoveelste clochard. Ook: LES AVENTURES DE SALAVIN.

Constance aux enfers

1963 | Drama, Thriller

Spanje/Frankrijk 1963. Drama van François Villiers en Francois Vilkliers. Met o.a. Michèle Morgan, Dany Saval, Maria Pacôme, Claude Rich en Carlos Casaravilla.

Een weduwe is getuige hoe haar losbandige buurvrouw door een jaloerse minnaar wordt gedood. Ze verbergt de moordenaar en wordt zijn geliefde, maar ze krijgt al spoedig chantagebrieven terwijl de jongeman zich wel erg onbekommerd buiten zijn schuilplaats waagt. De film weet een zekere sfeer en spanning te wekken boven de voorspelbaarheid van het scenario uit, maar de standaard- rolverdeling maakt het geheel ook niet verrassender. Morgan blijft van begin tot einde een waardige dame, Saval is irritant als altijd zodat haar wurging zeer welkom is. Ook bekend als WEB OF FEAR.

Vendredi, treize heures

1960 | Misdaad, Drama

Verenigd Koninkrijk/Frankrijk/Duitsland 1960. Misdaad van Alvin Rakoff. Met o.a. Nadja Tiller, Rod Steiger, Peter van Eyck, Jean Servais en Ian Bannen.

Een geraffineerd voorbereide overval op een geldtransport door drie mannen en één vrouw loopt toch mis. Er vallen slachtoffers en het overlevende liefdespaar pleegt zelfmoord om niet in handen van de politie te vallen. Voor een groot deel is de roman van James Hadley Chase spannend verfilmd. Er wordt goed geacteerd door de internationale rolbezetting, maar de film ontspoort tegen het einde in een opgeklopt melodrama.

The Hands of Orlac

1960 | Horror, Mysterie, Sciencefiction

Frankrijk/Verenigd Koninkrijk 1960. Horror van Edmond T. Gréville en Edmond Greville. Met o.a. Christopher Lee, Mel Ferrer, Dany Carrel, Donald Wolfit en Mireille Perrey.

Een concertpianist krijgt na een vliegtuigongeval nieuwe handen aangezet, die van een wurgmoordenaar blijken te zijn geweest en bezit van hem lijken te nemen. Vaker verfilmd, beroemd horrorverhaal kreeg weinig suspensieve nieuwe versie waaraan curieuze rolbezetting niet veel positiefs bijdraagt. In Hollywood opnieuw gefilmd als HANDS OF A STRANGER, maar toch blijft Peter Lorres versie uit 1935 de beste.

L' Homme à femmes

1960 | Drama, Thriller

Frankrijk 1960. Drama van Jacques-Gérard Cornu. Met o.a. Danielle Darrieux, Mel Ferrer, Claude Rich, Catherine Deneuve en Pierre Brice.

De moord op een jonge rokkenjager leidt tot een politieonderzoek in de welgestelde kringen waar het slachtoffer zijn connecties had. Na een reeks van verdenkingen leidt het spoor naar een vrouw, die gemotiveerd werd door sociale afgunst. Deze onevenwichtig gebouwde thriller - naar de roman van Patrick Quentin - is in de eerste helft een romantisch melodrama (met in het scenario relativerende ironische humor), terwijl daarna de misdaadintrige uitsluitend de aandacht krijgt. De regie is nogal vlak, maar er is een goede dubbelrol van Darrieux; de nagenoeg debuterende Deneuve speelt een dom blondje.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Claude Bolling op televisie komt.

Reageer