Peter Bogdanovich

1939 Regisseur, Acteur, Scenarist, Producer

Peter Bogdanovich (1939) is regisseur, acteur, scenarist en producer.
Er zijn 39 films gevonden.

She’s Funny That Way

2014 | Komedie

Verenigde Staten/Duitsland 2014. Komedie van Peter Bogdanovich. Met o.a. Imogen Poots, Owen Wilson, Jennifer Aniston, Rhys Ifans en Will Forte.

Toneelregisseur Arnold Albertson (Wilson) bestelt call girl Isabella (Poots) op zijn hotelkamer, en ziet haar tot zijn ontsteltenis terug bij de auditie van een van zijn stukken. Albertsons vrouw speelt daarin de hoofdrol, haar tegenspeler heeft gezien hoe Isabella de hotelkamer van Arnold binnensloop. Voor zijn screwball-komedie citeert regisseur Bogdanovich uit klassiekers uit het genre, She's Funny That Way mist helaas het scherpe randje dat die films zo bijzonder maakte. Maar Poots is leuk, en wie niet al te hoge verwachtingen heeft, zal niet teleurgesteld zijn.

Infamous

2006 | Biografie, Drama

Verenigde Staten 2006. Biografie van Douglas McGrath. Met o.a. Toby Jones, Sandra Bullock, Daniel Craig, Sigourney Weaver en Gwyneth Paltrow.

De zaak van de moord op een familie in Kansas trekt eind jaren vijftig de aandacht van de New Yorkse schrijver Truman Capote. Hij reist af naar de plek des onheils, waar hij overigens nogal uit de toon valt. Jarenlang onderzoekt hij de zaak, raakt bevriend met de daders en schrijft ten slotte het true crime-meesterwerk In Cold Blood. Deze biopic kwam min of meer tegelijk uit met Bennett Millers Capote met Phllip Seymour Hoffman in de titelrol. Jones zet een extremer, grappiger, hartverscheurender personage neer, maar Hoffman kreeg een Oscar voor zijn rol.

The Mystery of Natalie Wood

2004 | Biografie, Drama

Verenigde Staten 2004. Biografie van Peter Bogdanovich. Met o.a. Justine Waddell, Michael Weatherly, Matthew Settle, Colin Friels en Elizabeth Rice.

Natalie Wood werd geboren op 20 juli 1938 als Natasha Zakharenko. Haar vader was architect en van Russische afkomst. Haar moeder was balletdanseres en van Franse afkomst. Natalie werd wereldberoemd door haar rollen in REBEL WITHOUT A CAUSE (1955), SPLENDOR IN THE GRASS (1961) en de musical WEST SIDE STORY, ook uit dat jaar. Menigeen zal haar misschien ook nog herinneren uit de uitstekende miniserie FROM HERE TO ETERNITY (1979). Ze trouwde op negentien-jarige leeftijd met de 27-jarige Robert Wagner (in 1957), ging zes jaar later van hem scheiden en trouwde opnieuw met hem in 1972. In 1981 verdween zij tijdens het Thanksgving weekeinde van hun jacht nabij het Zuidcalifornische eilandje Catalina en werd zij korte tijd later uit het water opgevist - ze was verdronken. Deze miniserie die meestal in twee delen wordt uitgezonden, begint met het verdrinkingsdrama en suggereert dat het een ongeluk was, omstandigheden die tot op heden niet zijn opgehelderd. Bekend was dat het `tweede` huwelijk met Wagner geplaagd werd door overvloedig alcoholgebruik, drugs, ruzies en depressies. Elizabeth Egloff, die het scenario schreef heeft vrijelijk geput uit een tweetal boeken: [KL]Natasha: The Biography of Natalie Wood[KLE] van Suzanne Finstad en [KL]Natalie & R.J.[KLE] van Warren G. Harris, maar geeft zo haar eigen kijk op Wood`s leven. Ze wordt afwisselend gespeeld door Fulton (vier tot zes jaar), Rice (als ze veertien is) en door Waddell (als ze volwassen is), maar deze laatste hoeft niet veel meer te doen dan te drinken, ongelukkig te zijn en versuft te kijken of een beetje te kijven. We zien de grote invloed die haar moeder Maria (Krige) over haar had en hoe die haar carri[KA2]ere letterlijk op alle fronten verschrikkelijk pushte. Ook haar zuster Lana (Roy), een minder bekende actrice kan er van meepraten. Haar moeder vond het belangrijk dat ze gunsten verleende aan invloedrijke figuren zoals de regisseur Nicholas Ray (Taylor) of Frank Sinatra, als dat in het belang van haar loopbaan was. In deze film komt een beeld naar voren van een onzekere, enigszins wispelturige jonge vrouw: als ze de rol van Maria krijgt in WEST SIDE STORY, is ze om drie dingen bezorgd - ze kan niet zingen en dansen en ziet er niet als een Portoricaanse uit; het werd haar glansrol. In de biopic komt naar voren dat een zigeunerin de toekomst voorspeld had toen ze nog heel klein was; ze zou beroemd worden en verdrinken. Fact of Fiction? De algehele vormgeving ziet er niet bijzonder uit en dat komt omdat men gedraaid heeft in Australi[KA3]e dat toch niet helemaal lijkt op Californi[KA3]e, veel bijrollen werden ter plekke gerecruteerd en hebben al met al minder opgeleverd. De hoofrollen zijn niet indrukwekkend, ook die van Weatherly als Robert Wagner en Settle als Warren Beatty. De regie van Bogdanovich maakt zeer veel goed en hij gebruikte naar voorbeeld van Heinrich Breloer`s meesterlijke DIE MANNS - EIN JAHRHUNDERT ROMAN (2001) de techniek om tussen de fiction interviews met de echte mensen te houden; Lana Wood (net zoals Elisabeth Mann) getuigt op die manier als tijdgenote. Het camerawerk is van John Stokes. Wordt soms ook in vier delen uitgezonden. Werktitel: LOOKING FOR NATALIE WOOD.

The Cat's Meow

2001 | Drama

Verenigd Koninkrijk/Duitsland/Canada 2001. Drama van Peter Bogdanovich. Met o.a. Edward Herrmann, Kirsten Dunst, Jennifer Tilly, Eddie Izzard en Cary Elwes.

In 1924 overleed Hollywoodproducent Thomas Ince thuis aan een hartkwaal - zo luidt het officiële verhaal. Maar volgens de geruchten werd een uit de hand gelopen feestje aan boord van het jacht van mediamagnaat William Randolph Hearst hem fataal. Onder de aanwezigen waren beroemdheden als Hearst zelf, diens minnares Marion Davies, Charlie Chaplin en roddeljournaliste Louella Parsons. Bogdanovich doet het verhaal als een sappige anekdote uit de doeken, met veel nadruk op sfeer en tijdsbeeld. Luchtige kost voor zijn doen, maar intelligent en erg vermakelijk.

Reputations: Alfred Hitchcock

1999 | Documentaire, Biografie

Verenigd Koninkrijk 1999. Documentaire van Tim Kirby. Met o.a. Jay Presson Allen, Dan Auiler, Roy Ward Baker, Peter Bogdanovich en Robert Boyle.

De definitieve documentaire over Master of Suspense Alfred Hitchcock (1899-1980). Op bondige, maar uitstekend gedocumenteerde wijze volgen we zijn carri[KA2]ere vanaf het prille begin tot het uiterste einde, met tekeningen en beelden van de twee projecten die hij niet heeft kunnen voltooien, nl. [KL]Kaleidoscope Frenzy[KLE] en [KL]The Short Night[KLE]. Aan de hand van filmfragmenten, trailers, home movies, actualiteits- en werkopnamen, stukken uit interviews met Hitch (w.o. geluidsbanden van het urenlange gesprek dat hij had met François Truffaut) en getuigenissen van mensen die met hem gewerkt hebben, wordt het beeld geschetst van een koppig man die wist wat hij wou en die een uiterst handig zakenman werd. Het enige fiasco van zijn rijke loopbaan was zijn eigen productiehuis, Transatlantic Films, dat na twee flops, ROPE en UNDER CAPRICORN, op de fles ging. Tippi Hedren vertelt o.a. onomwonden hoe Hitch haar carrière maakte, maar zelf ook vernietigde. De documentaire bestaat uit twee delen. In deel een, ALFRED THE GREAT, volgen we zijn Britse periode, zijn werk met David O. Selznick en de Transatlantic-periode. Deel twee, ALFRED THE AUTEUR, handelt over zijn jaren bij Paramount en Universal en hoe hij van een talentvol cineast een pretentieuze 'filmauteur' werd, met als gevolg het floppen van zijn laatste films. Een boeiend document, geschreven door Kirby, met commentaar van Denis Lawson. Montage is van Brand Thumim en achter de camera nam Fred Fabre plaats.

Dial H for Hitchcock

1999 | Documentaire

Verenigde Staten 1999. Documentaire van Ted Haimes. Met o.a. Jonathan Demme, Joseph Stefano, Robert Altman, Peter Bogdanovich en John Michael Hayes.

Deze voor de liefhebbers zeer interessante documentaire over The Master of Suspense besteedt aandacht aan diens originele manier van het gebruikmaken van het medium film om de toeschouwers te boeien en tegelijkertijd hoe hij het inzet voor commerci[KA3]ele doeleinden (ten bate van zichzelf) en de (oorlogs)propaganda. De eerste 23 films van de grote maker passeren in 45 seconden de revue (per film) en de aandacht gaat uit naar SABOTEUR (1942), VERTIGO (1958), PSYCHO (1960), die het ruimst voor het voetlicht gehaald wordt, MARNIE (1964) en scènes uit zijn onvoltooide experimentele film KALEIDOSCOPE, met boeiende analyses en overpeinzingen die de moeite waard zijn. Met de vertelstem van Kevin Spacey. Het scenario is van regisseur Haimes. Het camerawerk is van Michael Barry, Brian Dowley, Brian Duggan, Sam Painter, Mark Petersson, Sam Sewell en Mark Zavad. Niet te missen.

A Saintly Switch

1999 | Komedie, Sportfilm, Fantasy, Familiefilm, Drama

Verenigde Staten/Duitsland 1999. Komedie van Peter Bogdanovich en Peter Bogandanovich. Met o.a. David Alan Grier, Vivica A. Fox, Shadia Simmons, Scott Owen Cumberbatch en Rue McClanahan.

De kinderen Annette en Clark verhuizen met tegenzin van Washington naar New Orleans, waar vader een nieuwe baan heeft gevonden als aanvoerder van de plaatselijke footballclub. Het huwelijk van hun ouders Dan en Sara lijkt stuk te gaan, maar de kinderen vinden een manier om de ouders meer begrip voor elkaar bij te brengen

Naked City: A Killer Christmas

1998 | Mysterie, Thriller

Verenigde Staten 1998. Mysterie van Peter Bogdanovich. Met o.a. Barbara Williams, Laura Leighton, Scott Glenn en Courtney B. Vance.

Clichérijke aflevering uit de serie Naked City naar de personages van Malvin Wald. Het politieduo Muldoon (Glenn) en Halloran (Vance) maakt jacht op een enge seriemoordenaar die homo's om zeep brengt. Hun onderzoek wordt bemoeilijkt door de overdosis aan aandacht, die de media aan de zaak geeft.

Hitchcock, Selznick & The End of Hollywood

1998 | Documentaire, Biografie

Verenigde Staten/Verenigd Koninkrijk 1998. Documentaire van Michael Epstein. Met o.a. Peter Bogdanovich, Paula Cohen, Lois Hanby, Al Hirschfeld en Robert E. Kapsis.

Toen Alfred Hitchcock in 1938 een open sollicitatie naar Hollywood stuurde, reageerde enkel de producent David O. Selznick positief. Selznick was met de film "Gone with the Wind" de meest populaire en succesvolle producent van het oude Hollywood op dat moment. Hitchcock was een van de jonge regisseurs die de artistieke vrijheid weer terug wilde. De eerste en tevens beste co-productie van Hitchcock en Selznick was "Rebecca".

Rescuers: Stories of Courage - Two Women

1997 | Drama, Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1997. Drama van Peter Bogdanovich. Met o.a. Elizabeth Perkins, Sela Ward, Fritz Weaver en Anne Jackson.

VV.

Mr. Jealousy

1997 | Romantiek, Komedie

Verenigde Staten 1997. Romantiek van Noah Baumbach. Met o.a. Eric Stoltz, Annabella Sciorra, Chris Eigeman, Carlos Jacott en Marianne Jean-Baptiste.

Toen Lester Grimm (Stoltz) 15 was zag hij zijn vriendinnetje zoenen met een ander en vanaf dat moment was hij Mr. Jealousy. Zijn achterdocht ruïneert iedere potentiële relatie en met Ramona (Sciorra) is het niet anders. Baumbach schreef zelf het script en combineerde op knappe wijze de inherente onzekerheid van relaties met humor à la Woody Allen. Bridget Fonda is buitengewoon leuk als stotterende ex-vriendin van een van Ramona's voormalige liaisons. Deze tweede film van Baumbach werd fraai gefotografeerd door Steven Bernstein.

James Stewart: The Last Of The Good Guys

1997 | Documentaire, Biografie

Verenigd Koninkrijk 1997. Documentaire van Saul Metzstein. Met o.a. Judy Stewart-Merrill, Peter Bogdanovich, Janet Leigh, David Thomson en George C. Scott.

Gemaakt ter gelegenheid van zijn overlijden geeft dit portret een summier, maar goed gefundeerd beeld van leven en werk van acteur James Stewart (1908-1997) met als gidsen diens dochter Judy Stewart-Merrill en regisseur/historicus Peter Bogdanovich. Stewart werd in 1934 een contractspeler voor M.G.M., maar het was Frank Capra die hem in 1939 met MR. SMITH GOES TO WASHINGTON niet enkel zijn doorbraakrol, maar ook zijn image van vriendelijke, maar vastberaden zuiderling zou meegeven. De documentaire besteedt veel aandacht aan Stewarts oorlogsbelevenissen, met soms uiterst zeldzaam archiefmateriaal, en zijn samenwerking in de jaren 1950 met Anthony Mann en Alfred Hitchcock, die hem van zijn eeuwig image afhielpen. Tevens wordt zijn sterk conservatieve politieke overtuiging belicht. Naast het onvermijdelijk aantal filmfragmenten krijgen verschillende mensen die met hem gewerkt hebben de kans om over Stewart als mens en als acteur te praten. De commentaar wordt gesproken door Peter Capaldi. James Hamilton stond in voor de montage en Susan Kemp verzorgde de research. Nieuw materiaal werd gefilmd door Neville Kidd. Stereo.

With Love II: Hard Times In Chi To Sir

1996 | Drama

1996. Drama van Peter Bogdanovich.

Gemaakt ter gelegenheid van zijn overlijden geeft dit portret een summier, maar goed gefundeerd beeld van leven en werk van acteur James Stewart (1908-1997) met als gidsen diens dochter Judy Stewart-Merrill en regisseur/historicus Peter Bogdanovich. Stewart werd in 1934 een contractspeler voor M.G.M., maar het was Frank Capra die hem in 1939 met MR. SMITH GOES TO WASHINGTON niet enkel zijn doorbraakrol, maar ook zijn image van vriendelijke, maar vastberaden zuiderling zou meegeven. De documentaire besteedt veel aandacht aan Stewarts oorlogsbelevenissen, met soms uiterst zeldzaam archiefmateriaal, en zijn samenwerking in de jaren 1950 met Anthony Mann en Alfred Hitchcock, die hem van zijn eeuwig image afhielpen. Tevens wordt zijn sterk conservatieve politieke overtuiging belicht. Naast het onvermijdelijk aantal filmfragmenten krijgen verschillende mensen die met hem gewerkt hebben de kans om over Stewart als mens en als acteur te praten. De commentaar wordt gesproken door Peter Capaldi. James Hamilton stond in voor de montage en Susan Kemp verzorgde de research. Nieuw materiaal werd gefilmd door Neville Kidd. Stereo.

To Sir With Love II

1996 | Drama

Verenigde Staten 1996. Drama van Peter Bogdanovich. Met o.a. Sidney Poitier, Christian Payton, Dana Eskelson, Casey Lluberes en Daniel J. Travanti.

Sidney Poitier speelt opnieuw de rol van Mark Thackeray, een leraar, die in Brits Guyana (dat grenst aan Suriname) is geboren en getogen, maar deze keer is het in een tv-film. Het speelt dertig jaar later, want hij heeft al die tijd les gegeven in het Londense East-End. Er zitten in dit vervolg stukken uit de oorsponkelijke bioscoopfilm TO SIR WITH LOVE gemonteerd. Het begint met de afscheidsreceptie ter gelegenheid van zijn pensionering en we zien Judy Geeson en Lulu (van de oorspronkelijke film) terug in een cameo`tje, als dezelfde personages, maar nu ouder geworden. Lulu zingt zelfs nog de titelsong. Thackeray gaat naar Chicago om les te geven op de high school van een vriend (Travanti), waarop probleem-jongeren zitten. Er zijn leerlingen die betrokken zijn bij prostitutie, bendes, drugs en kleine misdaad. Eigen waarde en de moraal staan op een super laag pitje. Uiteraard krijgen ze van Thackeray het nodige advies en pep-talk. Er is ook een love-interest: Thackeray gaat in Chicago op zoek naar een vrouw (Bruce), die hij ooit in Guyana het hof had gemaakt. Als hij haar opgespoord heeft, verandert hun ontmoeting zijn leven. Poitier laat zien dat hij een goede, charmante acteur is en de kijker komt in dit opzicht beslist niet bedrogen uit; ook de bijrollen doen het uitstekend. De regie van Bogdanovich is vaardig en het scenario van Philip Rosenberg steekt goed in elkaar, maar het wemelt inmiddels van de films over scholen met leerlingen die grote problemen hebben sinds de oorspronkelijke film dertig jaar geleden uitkwam. Derhalve voegt dit late vervolg niets nieuws toe. Het camerawerk avn William Birch is stijlvol.

The Battle Over Citizen Kane

1996 | Documentaire, Biografie, Historische film

Verenigde Staten 1996. Documentaire van Thomas Lennon en Michael Epstein. Met o.a. Ruth Warrick, Norman Lloyd, Richard France, Vern Whaley en Louetta Santucci.

Het portret van twee mannen. Met aan de ene kant de veteraan-krantenmagnaat Randolph Hearst, aan de andere kant een jonge regisseur die met veel tamtam Hollywood werd binnengehaald en zojuist zijn filmdebuut voltooide: Orson Welles. Citizen Kane was die film en Hearst, die de film nooit zag, deed alles om hem te boycotten. De figuur van Kane was namelijk op hem geënt. Het verhaal van twee trotse, begaafde, destructieve mannen in een strijd die voor beiden de ondergang zou betekenen. De grote overwinnaar is de film. Citizen Kane, algemeen beschouwd als een van de tien beste films aller tijden, heeft Hearst uiteindelijk overleefd, terwijl Welles nadien nooit meer in volle vrijheid heeft kunnen werken. Een boeiende documentaire, bekroond met een Oscarnominatie. Getuigenissen zijn er van medewerkers aan de film, oa. Alland, Warrick en Wise, van journalisten die voor Hearst werkten, o.a. Breslin en Whaley en van mensen die een van beide antagonisten gekend hebben.

John Cassavetes

1996 | Documentaire, Biografie

Nederland 1996. Documentaire van Rudolf Mestdagh. Met o.a. Gena Rowland, Sam Shaw, Marty Baum, Al Ruban en Seymour Cassel.

John Cassavetes (1929-1989) verdiende zijn geld als acteur, maar stak dit in eigen projecten die hij maakte als regisseur, met lage budgetten, maar met talentrijke vrienden waarop hij kon rekenen. Voor hem was karakterstudie belangrijker dan plot. Hij zocht niet naar het volmaakte beeld, want dat bestond in werkelijkheid ook niet. Na zijn debuutfilm SHADOWS (1959) kwam hij even in de Hollywood-machine terecht met TOO LATE BLUES (1961) en A CHILD IS WAITING (1962), maar na een ruzie met producer Stanley Kramer, werkte hij verder steeds op onafhankelijke basis met als resultaat films als FACES (1968), HUSBANDS (1970), MINNIE AND MOSKOWITZ (1971), A WOMAN UNDER THE INFLUENCE (1974), THE KILLING OF A CHINESE BOOKIE (1976), OPENING NIGHT (1977), GLORIA (1980) en LOVE STREAMS (1983). De samensteller van deze documentaire mocht rekenen op de kundige leiding van Cassavetes' weduwe en fetisj-actrice Gena Rowland om hem door het complexe leven van de cineast te voeren. Tevens kon hij spreken met een hele reeks van zijn vrienden en medewerkers zodat je met deze film een goed beeld krijgt van een van de belangrijkste filmmakers van zijn generatie. De montage is van Jacco Groen en David Gladstein en voor nieuw beeldmateriaal zorgden Danny Elsen en Jean-Marc Vervoort.

To sir, with love II

1995 | Drama

Verenigde Staten 1995. Drama van Peter Bogdanovich. Met o.a. Judy Geeson, Lulu, Saundra Santiago, Daniel J. Travanti en Sidney Poitier.

Mark Thackeray staat op het punt om met pensioen te gaan nadat hij ruim dertig jaar heeft lesgegeven in Londen. Tijdens zijn afscheidsspeech kondigt hij aan dat hij een nieuwe baan heeft geaccepteerd aan de andere kant van de wereld, in Chicago. Hij heeft echter nog een reden om te vertrekken: hij hoopt de vrouw te vinden op wie hij meer dan dertig jaar geleden verliefd is geworden in Guyana. Eenmaal in Chicago wordt hij geconfronteerd met een klas vol onhandelbare, respectloze en gevaarlijke jongeren. Marks liefde voor het vak zorgt er echter voor dat hij de jongeren zelfrespect en zelfvertrouwen geeft, zodat zij de hoop op een betere toekomst niet opgeven. Ondertussen ontdekt één van zijn studenten dat zijn verloren liefde nog steeds in Chicago woont en arrangeert een ontmoeting tussen hen

Blessed Assurance

1995 | Drama

Verenigde Staten 1995. Drama van Peter Bogdanovich. Met o.a. Grant Show, Lori Loughlin Tyson, Cari Shayne, George Wendt en Cicely Tyson.

Een slordig B-filmpje vol vreemde symboliek over een veteraan uit de Koreaanse oorlog (rond 1952) die zijn trouwe vriendin bedriegt voor een femme fatale, die hem letterlijk en figuurlijk uitkleedt. Zijn schulden lopen hoog op en als het liefdesbedrog uitkomt, is hij in de aap gelogeerd. Zijn wereldje stort in. Hij zoekt zijn toevlucht bij een van zijn rijpere klanten (hij handelt in dubieuze verzekeringspolissen), maar dat mag niet baten, want zijn schuldeisers zitten hem nauw op de hielen. Voer voor de videotheek, dat men gerust mag overslaan.

The Thing Called Love

1993 | Muziek, Komedie, Drama

Verenigde Staten 1993. Muziek van Peter Bogdanovich. Met o.a. River Phoenix, Samantha Mathis, Dermot Mulroney, Sandra Bullock en K.T. Oslin.

Nashville, Tennessee. De bakermat van Country & Western Music. Iedereen hoopt in dit Mekka ontdekt te worden, ook songschrijfster Miranda Presley (Mathis), die speciaal uit New York is overgekomen, maar vijf minuten te laat is voor een auditie. De volgende week dan maar. Ze is eenzaam en alleen in deze vreemde stad. Ze ontmoet zangers in spe James Wright (Phoenix), Kyle Davidson en Linda Lue Linden (Bullock).

Noises Off

1992 | Komedie, Familiefilm

Verenigde Staten 1992. Komedie van Peter Bogdanovich. Met o.a. Michael Caine, Carol Burnett, Denholm Elliott, Julie Hagerty en Marilu Henner.

Indrukwekkende rolbezetting ondersteunt de moeilijke opzet om het bekende, gelijknamige toneelstuk van Michael Frayn in de vorm van een toneelstuk-binnen-een-toneelstuk te verfilmen. Het toneelstuk van Frayn behandelt de lotgevallen van een theatergezelschap in Engeland op tournee met een domme sekskomedie.

Preminger: Anatomy of a Filmmaker

1991 | Documentaire, Biografie

Oostenrijk/Verenigde Staten 1991. Documentaire van Valerie A. Robins. Met o.a. Burgess Meredith, Michael Caine, Deborah Kerr, James Stewart en Frank Sinatra.

Een portret van Otto Preminger (1905-1986), de eerste onafhankelijke Amerikaanse cineast, die regelmatig de Hayes Code uitdaagde door taboe-gegevens als homoseksualiteit, druggebruik, vrije liefde, verkrachting en politieke corruptie in zijn films te verwerken. Hij begon zijn carri[KA2]ere in Wenen onder de vleugels van de legendarische Max Reinhardt. Hier draaide hij zijn eerste film DIE GRO[KL29]E LIEBE in 1931. In 1935 werd hij door Joseph Schenck naar Amerika gehaald. Na zijn ruchtmakende ruzie met Darryl F. Zanuck beleefde hij zijn eerste successen op Broadway, maar al vlug werd hij terug door Hollywood binnengehaald. Met FOREVER AMBER (1947) kreeg hij voor het eerst last met de censuur en moest onder druk van de studio toegeven. Begin jaren 1950 startte hij met zijn eigen productiehuis en vanaf toen sloot hij geen enkel compromis meer met de censuurcommissie. In deze documentaire komen heel wat bekende mensen praten over hun werk met Preminger en hun obades worden geïllustreerd met fragmenten uit zijn bekendste films. Thomas J. Wiener schreef het scenario. Burgess Meredith fungeert als gastheer en nieuw materiaal werd gefotografeerd door Paul C. Goldberg. Een boeiend, maar eenzijdig beeld van een van de grootste Amerikaanse cineasten.

Texasville

1990 | Drama, Experimenteel

Verenigde Staten 1990. Drama van Peter Bogdanovich. Met o.a. Jeff Bridges, Cybill Shepherd, Annie Potts, Timothy Bottoms en Cloris Leachman.

Matig amusant vervolg op THE LAST PICTURE SHOW, naar de roman van Larry McMurtry, waaruit blijkt dat een aantal van de hoofdpersonen in de loop van de tijd in Texaanse karikaturen zijn veranderd. Geen noemenswaardige plot, maar gewoon een reeks karakterschetsen, waarvan de een beter is dan de ander. Potts onderscheidt zich als de verwaande vrouw van Bridges, en Shepherd probeert het serieuze karakter van de rol die ze op zich heeft genomen, te benadrukken door geen make-up te gebruiken en er in elke opname zo beroerd (= realistisch?) mogelijk uit te zien.

Illegally Yours

1988 | Komedie, Misdaad, Drama

Verenigde Staten 1988. Komedie van Peter Bogdanovich. Met o.a. Rob Lowe, Colleen Camp, Harry Carey jr, Kenneth Mars en Kim Myers.

Jurylid Lowe is geshockeerd als hij ziet dat de gedaagde Camp het meisje is waar hij op de lagere school verliefd op was en snuffelt in zijn eentje rond om haar vrijuit te laten gaan. Een onsuccesvolle, pijnlijk onleuke komedie, waarin Bogdanovich nog steeds Howard Hawks probeert na te volgen en Lowe (met bril) bizar genoeg Ryan O'Neal in WHAT'S UP DOC naäapt, die op zijn beurt weer Cary Grant in BRINGING UP BABY imiteerde.

James Stewart: A Wonderful Life

1987 | Documentaire, Biografie

Verenigde Staten 1987. Documentaire van David Heeley. Met o.a. James Stewart, Johnny Carson, Peter Bogdanovich, Carol Burnett en Richard Dreyfuss.

Dit portret werd gemaakt ter gelegenheid van de tachtigste verjaardag van James Stewart (1908-1997). Het geeft een overzicht van zijn carri[KA2]ere aan de hand van een gesprek met zijn vriend, de presentator en gastheer Johnny Carson. Aanvankelijk was Stewart niet voorbestemd om acteur te worden; hij studeerde bouwkunde en het was de bedoeling architect te worden. Tijdens een studentenfeest viel hij op aan Joshua Logan, die hem vroeg mee te doen in het toneelgezelschap [KL]University Players[KLE], waar hij de nodige vriendschappen sloot, w.o. met een zekere Henry Fonda. Dit leidde tot een rol op Broadway en tenslotte deed Hollywood een beroep op hem. We krijgen zijn debuut te zien in de korte film ART TROUBLE uit 1934. Hierna volgde een contract bij MGM en een jaar later speelde hij zijn eerste rolletje in de avondvullende film THE MURDER MAN (1935) naast Spencer Tracy. We krijgen fragmenten te zien uit het merendeel van de bekende films van James Stewart en heel wat sterren maken hun opwachting om lof te spuien voor hun vriend en collega. Het is normaal dat je in dit soort films geen woord kritiek moet verwachten, maar toch geeft de documentaire een goed overzicht van de loopbaan van een van Hollywoods topsterren uit de periode 1935-1975. John L. Miller schreef het scenario. Emily Grossman deed het research en Scot P. Doniger stond in voor de montage. Nieuw filmmateriaal is van Joe Longo, John Sharaf, Dale Vennes en Greg Larsen.

Mask

1985 | Drama, Biografie

Verenigde Staten 1985. Drama van Peter Bogdanovich. Met o.a. Cher, Eric Stoltz, Sam Elliott, Estelle Getty en Richard Dysart.

Rusty (Cher) heeft een zoontje (Stoltz) die aan een zeldzame ziekte lijdt waardoor zijn hoofd misvormd is. Hij wordt geaccepteerd door haar en haar ruige vrienden, maar niet door school en de rest van de buitenwereld. Deze klassiek tragische opzet had makkelijk vervelend melodramatisch kunnen worden, maar met deze acteurs en onder leiding van Bogdanovich (The Last Picture Show) ontstond een emotioneel, oprecht wondertje. Het scenario van Anna Hamilton Phelan is gebaseerd op de ware geschiedenis van Rusty en Rocky Dennis. Muziek van oa Bruce Springsteen.

Bonjour Monsieur Lewis

1982 | Komedie

Frankrijk 1982. Komedie van Robert Benayoun. Met o.a. Jerry Lewis, Dean Martin, Mel Brooks, Marty Feldman en Sammy Davis jr.

De eerste in een opzet van zes documentaires over komiek Lewis; gemaakt door zijn grootste bewonderaar, Benayoun, die zelf een slecht filmer is. Interessant zijn de bijdragen van Feldman, Bogdanovich, Davis en Brooks die hun visie over Lewis' krankzinnige humor geven, waar vooral de Fransen zo verzot op zijn. Er zitten fragmenten van zijn tv-shows in en uitgesneden opnamen van zijn films, maar het geheel biedt weinig inzicht in de komiek.

They All Laughed

1981 | Komedie

Verenigde Staten/Verenigd Koninkrijk 1981. Komedie van Peter Bogdanovich. Met o.a. Audrey Hepburn, Ben Gazzara, John Ritter, Colleen Camp en Dorothy Stratten.

New York. Detectivebureau Odyssey beschikt niet bepaald over de slimste speurneuzen van het land, integendeel. De belangrijkste opdrachten bestaan dan ook uit het volgen van de vrouwen van jaloerse mannen. Drie van de detectives, Ritter, Gazzara en Novak, moeten drie van overspel verdachte dames schaduwen. Maar het lot speelt het drietal danig parten, en hun opdracht verloopt heel anders dan ze zich hadden voorgesteld. Een vreemde cocktail van humor, drama en sentiment, met als pluspunt vooral een reeks schitterende acteurs en actrices. Comeback voor Hepburn en de eerste belangrijke rol voor Stratten (die nog voor de release van de film zou worden vermoord). Maar de echte hoofdrolspeler van de film is de stad New York, die zelden zo mooi, enerverend en tegelijk afstotelijk in beeld werd gebracht. Bogdanovich schreef zelf het scenario, dat door Robby Muller in beeld werd omgezet.

Saint Jack

1979 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1979. Drama van Peter Bogdanovich. Met o.a. Ben Gazzara, Denholm Elliott, James Villiers, Joss Ackland en Rodney Bewes.

Onderhoudende karakterstudie van een aardige, ambitieuze pooier die zijn bedrijf in Singapore heeft in het begin van de jaren zeventig. Goed acteerwerk van Gazzara en Elliott, prima gebruik van de locaties. Camerawerk van Robbie Müller.

Nickelodeon

1976 | Komedie

Verenigde Staten 1976. Komedie van Peter Bogdanovich. Met o.a. Ryan O'Neal, Burt Reynolds, Tatum O'Neal, Brian Keith en Stella Stevens.

In 1911 wordt debuterend scriptschrijver O`Neal door producent Keith tot regisseur gebombardeerd. Van de ene op de andere dag moet hij zwijgende westerns gaan opnemen in de woestijn. Zonder voorbereiding worden de vreemdste stukjes film gedraaid, rond superster Reynolds. Keith plakt het op goed geluk aan elkaar. Wanneer de crew artistieke vrijheid verlangt, wordt iedereen op staande voet ontslagen. Slapstick-achtig beeld over de begindagen van de Amerikaanse film, gebaseerd op herinneringen van veteranen als Allan Dwan, John Ford en Raoul Walsh. Jammer dat Bogdanovich zijn acteurs niet altijd in de hand heeft en dat vooral Reynolds er nogal storend op los schmiert. Over het algemeen is het scenario van Bogdanovich en W.D. Richter ontspannend, maar cast en crew maken er zich te makkelijk vanaf. Wat een originele kijk had kunnen worden op de geboorte van de commerci[KA3]ele film (van 1911 tot het historisch moment dat D.W. Griffith zijn THE BIRTH OF A NATION voorstelt in 1915) werd slechts een eigenzinnige, plezierige farce. De camera werd bemand door Laszlo Kovacs.

At Long Last Love

1975 | Musical

Verenigde Staten 1975. Musical van Peter Bogdanovich. Met o.a. Burt Reynolds, Cybill Shepherd, Madeline Kahn, Duilio Del Prete en Eileen Brennan.

Burt en Cybill zijn beslist geen Fred en Ginger. Bogdanovich' hommage aan de Hollywoodmusicals van de jaren dertig heeft alles dat te koop is - inclusief dure decors en de muziek van Cole Porter, maar de goede sterren ontbreken om het over te brengen. Door de regisseur opnieuw gemonteerd voor tv.

Daisy Miller

1974 | Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1974. Romantiek van Peter Bogdanovich. Met o.a. Cybill Shepherd, Barry Brown, Cloris Leachman, Mildred Natwick en Eileen Brennan.

De mooie Shepherd, een vrouw met allure, speelt de onbevangen Daisy, die met haar moeder een reis door Europa maakt rond 1800. In Genève maakt zij kennis met voorname student Brown, die verliefd wordt op haar, maar Shepherd's onconventionele gedrag laat de relatie stranden. Als zij naar Rome gaat en in hogere kringen verkeert, veroorzaakt ze opnieuw schandaal en roddel. De onverwachte dood van Brown verandert haar gedrag. De fraai aangeklede verfilming van een kort verhaal van Henry James wordt gedempt door de helaas verkeerd gekozen Shepherd. Gedraaid in Italië.

Paper Moon

1973 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1973. Komedie van Peter Bogdanovich. Met o.a. Ryan O'Neal, Madeline Kahn, John Hillerman, P.J. Johnson en Burton Gilliam.

Een avontuurlijk oplichter wordt op de begrafenis van een vrouw met wie hij een verhouding had, opgezadeld met haar dochtertje. Ouderwetse Amerikaanse familiefilm die een interessant beeld geeft van het platteland in volle crisistijd. Uitstekend vertolkt door vader en dochter O'Neal gesteund door perfecte bijrollen.

What's Up, Doc?

1972 | Komedie

Verenigde Staten 1972. Komedie van Peter Bogdanovich. Met o.a. Barbra Streisand, Ryan O'Neal, Kenneth Mars, Austin Pendleton en Madeline Kahn.

Excentrieke Streisand loopt de niet minder vreemde jongeman O'Neal tegen het lijf. Ze krijgen allerlei problemen met vier identieke koffers. Het verhaal van de film is eigenlijk onbelangrijk, maar de chaos die erin getoond wordt, kent geen grenzen: auto's worden in elkaar geramd tijdens woeste achtervolgingen, ruiten worden aan diggelen gereden, vuilnisbakken worden omgekeerd enz. enz. De rolverdeling is fantastisch.

The Last Picture Show

1971 | Drama, Experimenteel

Verenigde Staten 1971. Drama van Peter Bogdanovich. Met o.a. Timothy Bottoms, Jeff Bridges, Ben Johnson, Cloris Leachman en Ellen Burstyn.

Een klein stadje in Texas rond 1955. We volgen de liefdesperikelen van enkele opgroeiende tieners, waarbij het café en de bioscoop centraal staan. De film betekende de doorbraak van Bogdanovich en van een hele reeks jonge talenten. Bekroond met twee Oscars.

Directed by John Ford

1971 | Documentaire

1971. Documentaire van Peter Bogdanovich.

Een klein stadje in Texas rond 1955. We volgen de liefdesperikelen van enkele opgroeiende tieners, waarbij het café en de bioscoop centraal staan. De film betekende de doorbraak van Bogdanovich en van een hele reeks jonge talenten. Bekroond met twee Oscars.

Lions Love

1969 | Documentaire

Verenigde Staten/Frankrijk 1969. Documentaire van Agnès Varda. Met o.a. Shirley Clarke, James Rado, Gerome Ragni, Viva en Carlos Clarens.

Non-lineaire Franse film in een film waarin avant-gardistische cineast Shirley Clarke probeert een film te draaien rond de ménage à trois van Andy Warhols muze Viva en de makers van de musical Hair, Jerome Ragni en James Rado. Aanlokkelijk gesitueerd in een riant huurhuis op een heuvel in Hollywood, met een enorm bed, een zwembad en plastic binnen- en buitenplanten. Of zoals regisseur Varda het destijds zelf verwoordde: 'een film over sterren, films, huurhuizen, vrije liefde, plastic bloemen, bomen, vrije eindmontage, televisie en de aanslag op Bobby Kennedy.' Prettig naïef en heerlijk Frans.

Voyage to the Planet of Prehistoric Women

1968 | Sciencefiction

Verenigde Staten 1968. Sciencefiction van Peter Bogdanovich. Met o.a. Mamie Van Doren, Mary Marr, Paige Lee, Aldo Roman en Margot Hartman.

Astronauten landen op Venus en doden het creatuur dat door de ravijnvrouwen van de planeet aanbeden wordt. Eigenlijk een Russische film, PLANET OF STORMS, aangevuld met nieuwe opnamen, die door Bogdanovitch werden toegevoegd en van commentaar werden voorzien in 1966. Toch een vreselijke film, maar zeer zeker voor de filmliefhebbers een curiositeit.

Voyage To The Planet Of Prehistoric Wom

1968 |

1968. Peter Bogdanovich. Met o.a. Aldo Roman, Paige Lee, Mary Marr en Mamie Van Doren.

Astronauten landen op Venus en doden het creatuur dat door de ravijnvrouwen van de planeet aanbeden wordt. Eigenlijk een Russische film, PLANET OF STORMS, aangevuld met nieuwe opnamen, die door Bogdanovitch werden toegevoegd en van commentaar werden voorzien in 1966. Toch een vreselijke film, maar zeer zeker voor de filmliefhebbers een curiositeit.

Targets

1968 | Horror, Thriller

Verenigde Staten 1968. Horror van Peter Bogdanovich. Met o.a. Boris Karloff, Tim O'Kelly, Nancy Hseuh, James Brown en Sandy Baron.

Bogdanovichs eerste film is een opwindend verhaal over een Vietnamveteraan die zijn vrouw en kinderen doodschiet en daarna schoten lost op het publiek van een drive-in-bioscoop. In de V.S. kreeg de film na de moord op Robert Kennedy een proloog mee over het privé-gebruik van wapens. Laatste optreden van Karloff. Scenario van Bogdanovich naar een verhaal van hem en Polly Platt. Camerawerk van Laszlo Kovacs.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Peter Bogdanovich op televisie komt.

Reageer