Jean-Louis Barrault

Regisseur, Acteur

Jean-Louis Barrault is regisseur en acteur.
Er zijn 33 films gevonden.

Zadig ou la destinée

1991 | Komedie

Frankrijk 1991. Komedie van Jean-Louis Barrault. Met o.a. Jean-Louis Barrault, Bernard Alane en Sophie Deschamps.

Bewerking van het wereldberoemde verhaal van Voltaire (1757), dat door sommigen ondanks de beperkte lengte een roman genoemd wordt. Het gaat om het leven van een Wijze, die door de een bewonderd en door de ander gehaat wordt, maar die zich met een zeldzame elegantie uit alle situaties weet te redden. De regie heeft veel weg van gefilmd toneel, maar een (veel moeilijkere) visuele bewerking zou waarschijnlijk te kostbaar zijn geweest. Barrault speelt de hoofdrol zeer briljant, terwijl hij niet voortdurend achtervolgd wordt door het bijtende geweld en de tijdloosheid van de schrijver. Tamelijk

La Lumière du Lac

1988 | Romantiek, Drama

Frankrijk/Italië 1988. Romantiek van Francesca Comencini. Met o.a. Nicole Garcia, Wadeck Stanczak, Jean-Louis Barrault en Madeleine Renaud.

Een in `t nauw gebrachte leerling-oplichter en gigolo schuilt bij een schrijfster die in een afgelegen bergdorpje vlakbij een meer woont. Alles lijkt hen tegen te zitten, maar zij leren de liefde kennen. De bewoners van het dorp staan de aanwezigheid van de jongeman niet toe en werken deze verbintenis tegen tot er een drama plaatsvindt, waarnaar de symbolische titel verwijst: als een steen die in het kalme water van een meer is gegooid. Als onderwerp al honderd keer eerder gebracht maar de dochter van Luigi Comencini - zij maakte eerder PIANO FORTE (bekroond op het Festival van Venetië) - heeft van haar vader de subtiele analyse van gevoelens en relaties tussen mensen onderling overgenomen, terwijl de fotografie van Denis Lenoir dramatiek toevoegt aan dit eeuwige, steeds nieuwe thema van Romeo en Julia.

Il Nuovo mondo

1982 | Drama, Historische film, Experimenteel

Frankrijk/Italië 1982. Drama van Ettore Scola. Met o.a. Jean-Louis Barrault, Marcello Mastroianni, Hanna Schygulla, Harvey Keitel en Jean-Claude Brialy.

In juni 1791 wil koning Lodewijk XVI naar het buitenland vluchten. De revolutionaire kroniekschrijver Restif de la Bretonne volgt zijn koets in een diligence, waarin leden van de hofhouding, de Amerikaanse rebel Tom Paine en verschillende representanten van de bourgeoisie mede-passagiers zijn en waar onderweg ook de bejaarde Giacomo Casanova instapt. De bedachte geschiedschrijving - wat zou er gebeurd en gezegd zijn als historische personages elkaar ontmoet hadden - gaat gebukt onder een teveel aan losse ideeën en het gemis aan één ondersteunend idee. De teksten van Restif en Casanova zijn boeiend genoeg, maar goed spel van de sterbezetting bewijst alleen hoe slordig en schematisch de talrijke andere personages zijn uitgewerkt.

Chantons sous l'Occupation

1976 | Oorlogsfilm

Frankrijk 1976. Oorlogsfilm van André Halimi. Met o.a. Maurice Bardêche, Michel Audiard, André Pousse, Arno Brecker en Jean-Louis Bory.

Een satire op het gedrag van de leden van de Parijse incrowd, die zich tijdens de Duitse bezetting min of meer aanpast. Een amusante en curieuze film die echter aan de oppervlakte blijft steken. In bijna negendig minuten trekt een (te) groot aantal beroemdheden of wat daarvoor door moet gaan voorbij. Wie kent bijvoorbeeld Michel Gyarmathy?

Notes avec musique pour Darius Milhaud

1973 | Muziek, Biografie, Documentaire

België 1973. Muziek van Joseph Benedek. Met o.a. Darius Milhaud, Madame Darius Milhaud, Paul Collaer, Jean-Louis Barrault en Jean Wiener.

Film waarin herinneringen worden opgehaald aan het werk en het leven van de Franse componist Darius Milhaud (1892-1974), die een jaar na de voltooiing van deze film kwam te overlijden. In de film komt hij zelf aan het woord, evenals zijn vrouw en zijn oude vrienden met wie hij al sinds zijn jeugd was opgetrokken. Er worden een aantal van zijn werken uitgevoerd. Te kort, maar zeer interessant.

Chappaqua

1966 | Biografie, Drama, Horror

Verenigde Staten 1966. Biografie van Conrad Rooks en Conrad Brooks. Met o.a. Jean-Louis Barrault, Conrad Rooks, William S Burroughs, Allen Ginsburg en Ravi Shankar.

Rooks, een alcoholische heroïneverslaafde, reist naar Parijs voor een slaapkuur en hallucineert tijdens het afkicken. Autobiografisch en wazig, onwerkelijk, vals. Er bestaan ook kopieën van 82m en 75m.

La grande frousse

1964 |

Frankrijk 1964. Jean-Pierre Mocky. Met o.a. Francis Blanche, Jean-Louis Barrault en Bourvil.

Een poging om Mickey ter dood te bregen na zijn veroordeling mislukt omdat de bijl blijft hangen. De beul onthoofdt zichzelf bij een poging het apparaat te maken, en Mickey weet te ontsnappen. Hij komt in de provincie Barges terecht, waar hij het monster waar de plaatselijke bevolking zo bang voor is weet uit te schakelen. Helaas voor de bewoners begint de ellende daarmee pas echt...

La cité de l'indicible peur

1964 | Thriller, Komedie

Frankrijk 1964. Thriller van Jean-Pierre Mocky. Met o.a. Bourvil, Jean-Louis Barrault, Francis Blanche, Jacques Dufilho en Victor Francen.

Een simpele politieman gaat een valsemunterij onderzoeken in een stadje waar de bizarre bewoners allemaal hun eigen geheimen hebben en waar een reeks onverklaarbare moorden plaatsvindt. De regie aarzelt in toon tussen een misdaadkomedie en een griezelfantasie die door middel van de sfeervolle fotografie en excentrieke rollen van de bejaarde acteurs pakkend overkomt, maar steeds ondermijnd wordt door niet al te beste humor. Scenario van regisseur Mocky, Gérard Klein naar een roman van Jean Ray. Camerawerk Eugen Shuftan. De film werd met coupures ook uitgebracht als LA GRANDE FROUSSE.

The Longest Day

1962 | Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1962. Oorlogsfilm van Ken Annakin, Andrew Marton, Bernhard Wicki en Darryl F. Zanuck. Met o.a. John Wayne, Robert Mitchum, Sean Connery, Robert Ryan en Rod Steiger.

De openingsscène van Spielbergs Saving Private Ryan maakte in 1998 nogal wat los bij het publiek: de close-up presentatie van de landing op de stranden van Normandië visualiseerde de ongekende slachting zoals nooit tevoren. In 1962 was The Longest Day even indrukwekkend voor het massaal toegestroomde publiek. Het immense project van producent/co-regisseur Zanuck bracht tientallen steracteurs op de been die met duizenden (echte) soldaten de beslissende slag historisch verantwoord verbeelden. The Longest Day is ook de eerste film in het genre waarin iedereen zijn eigen taal spreekt. Ontzagwekkend qua schaal, maar soms wat steriel.

Le miracle des loups

1961 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek, Drama

Italië/Frankrijk 1961. Avonturenfilm van André Hunebelle. Met o.a. Jean Marais, Rosanna Schiaffino, Jean-Louis Barrault, Roger Hanin en Louis Arbessier.

Een aristocraat aast op de bezittingen van het petekind van Lodewijk XI, kidnapt haar en - als ze miraculeus aan een aanval van wolven ontsnapt - beschuldigt haar van hekserij. Een verliefde ridder die van de ontvoering is verdacht weet alles ten goede te keren. De verfilming van een romantische avonturenroman heeft een sterkere rolbezetting (Barrault als de koning) en sfeervolle winteropnamen die de film uittillen boven andere in het genre waarin Hunebelle-Marais zich specialiseerden. Het scenario is van Jean Halain, Pierre Foucaud en regisseur Hunebelle naar de roman van Henry Dupuy-Mazuel. Het camerawerk is van Marcel Grignon.

Le dialogue des carmélites

1960 | Drama, Historische film

Italië/Frankrijk 1960. Drama van Philippe Agostini en R.L. Bruckberger. Met o.a. Jeanne Moreau, Alida Valli, Pascale Audret, Madeleine Renaud en Pierre Brasseur.

Een jonge aristocratische novice die aan haar roeping twijfelt wordt in 1793 met andere Carmelitessen ter dood veroordeeld en vindt voldoende moed en geloof om ook het schavot te bestijgen. Die Letzte am Schafott van Gertrude von Le Fort kreeg een ingetogen en niet nadrukkelijk stichtelijke filmbewerking, met soms onnodige of onnodig uitgesponnen scènes om de sterke rolbezetting dramatische kansen te geven. De zwakste rol is helaas van Audret als novice. Camerawerk van André Bac.

Le Dialogue Des Carmelites

1960 | Drama

Frankrijk 1960. Drama van R.L. Bruckberger. Met o.a. Anne Doat, Jean-Louis Barrault en Jeanne Moreau.

Een jonge aristocratische novice die aan haar roeping twijfelt wordt in 1793 met andere Carmelitessen ter dood veroordeeld en vindt voldoende moed en geloof om ook het schavot te bestijgen. Die Letzte am Schafott van Gertrude von Le Fort kreeg een ingetogen en niet nadrukkelijk stichtelijke filmbewerking, met soms onnodige of onnodig uitgesponnen scènes om de sterke rolbezetting dramatische kansen te geven. De zwakste rol is helaas van Audret als novice. Camerawerk van André Bac.

Le Testament du docteur Cordelier

1959 | Drama, Horror

Frankrijk 1959. Drama van Jean Renoir. Met o.a. Jean-Louis Barrault, Teddy Bilis, Michel Vitold, Micheline Gary en Jacqueline Morane.

Een psychiater heeft zijn testament gemaakt ten gunste van een patiënt die een eigen huisje achter zijn praktijkwoning heeft. Het is een ontsnapte gevangene, die gestoord is en moest zitten wegens gewelddelicten. In werkelijkheid is het de psychiater zelf die in een onderzoek naar de oorsprong van het kwaad een serum heeft ontwikkeld waarvan hij het effect niet kan beheersen. Deze moderne bewerking van DR. JEKYLL AND MR. HYDE was in de eerste plaats een experiment om tv-technieken bij filmopnamen toe te passen en is daarnaast vooral interessant om de rol van Barrault.

Si Versailles m'était conté

1953 | Historische film, Romantiek

Frankrijk 1953. Historische film van Sacha Guitry. Met o.a. Michel Auclair, Jean-Pierre Aumont, Jean-Louis Barrault, Bourvil en Gino Cervi.

De geschiedenis van het paleis van Versailles, verteld van de bouw onder Lodewijk XIII tot en met 1919 als het in de feestroes na WO-I een toeristenattractie is geworden. Dit luxueus opgezet fresco haalt zoveel anekdotes uit het leven van diverse vorsten overhoop dat in de vluchtigheid de ironie van Guitry's eerdere, verwante films grotendeels verloren gaat en alleen een fraai aangeklede presentatie van bijna alle Franse acteurs en actrices overblijft.

La ronde

1950 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1950. Drama van Max Ophüls. Met o.a. Anton Walbrook, Simone Signoret, Serge Reggiani, Simone Simon en Daniel Gélin.

Als een keten gerangschikte reeks ontmoetingen in Wenen rond de eeuwwisseling begint en eindigt met dezelfde prostituee (Signoret). De prostituee slaapt met een soldaat, die maakt een dienstmeisje het hof, zij begeert een jonge man, en zo verder. Regisseur Ophüls maakte zijn Franse comeback met deze stijlvolle en charmante verfilming van Arthur Schnitzlers (ooit omstreden) ironische en melancholieke toneelstuk Reigen over de onbestendigheid en ontnuchtering van liefdesrelaties. Walbrook speelt de ceremoniemeester die verschillende episodes met sarcastisch commentaar verbindt. Ook door de uitzonderlijke rolbezetting niet overtroffen door latere verfilmingen.

D'Homme à hommes

1948 | Biografie

Frankrijk 1948. Biografie van Christian-Jaque. Met o.a. Jean-Louis Barrault, Bernard Blier, Hélène Perdrière, Louis Seigner en Berthe Bovy.

Biografie van Henri Dunant die door de aanblik van de oorlogsslachtoffers bij de slag van Solférino het idee krijgt voor de boven-nationale organisatie voor gewondenzorg. Ondanks onbegrip, tegenwerking en corruptie slaagt hij erin het Rode Kruis op te richten. Levenslang doorzetten is weinig spectaculaire filmstof en omdat zowel de regie als het acteren van Barrault innerlijke bezieling mist, pakt de film uit als een lange en eentonige geïllustreerde les. Tegen feitelijke strekking in werken de oorlogsscènes daardoor als welkome verademing.

Le Cocu magnifique

1947 | Komedie

België/Frankrijk 1947. Komedie van E.G. de Meyst. Met o.a. Maria Mauban, Jean-Louis Barrault, Marcel Josz, Werner Degan en Berthe Charmal.

Het beroemde toneelstuk van Fernand Crommelinck, dat hij zelf bewerkte - inclusief dialogen - voor de film. Niet dat het wat verandert aan het eindresultaat van deze platvloerse rolprent, geregisseerd door een van de grootste Belgische sukkelaars. Het is niet meer dan een 'ingeblikt' toneelstuk. Alleen voor de bewonderaars van deze toneelschrijver.

Les enfants du paradis

1945 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1945. Drama van Marcel Carné. Met o.a. Arletty, Jean-Louis Barrault, Marcel Herrand, María Casares en Louis Salou.

De achtergrondinformatie bij de film is even legendarisch als het drama zelf. Om maar iets te noemen: de duurste productie tot dan toe werd gemaakt in de artistiek-logistieke hel, namelijk nazi-occupatie; regisseur Carné was gedwongen collaborerende figuranten in te huren, terwijl zijn joodse art director en componist vanuit een schuilplaats werkten en hoofdrolspeler Barrault verzetsleden op de set verborg. Tegelijk een allegorie voor het verzet tegen de occupatie en een poëtisch-realistische ode aan het theater en puurheid van hart, vertelt Les enfants du paradis over 19de-eeuwse mime-acteur Baptiste (Barrault), die een van de vele bewonderaars is van de mysterieuze courtisane Garance (Arletty). De film bestaat uit twee episoden: Le boulevard du crime en L'homme blanc, resp. 95 min. en 87 min.

La Part de l'ombre

1945 | Drama

Frankrijk 1945. Drama van Jean Delannoy. Met o.a. Edwige Feuillère, Jean-Louis Barrault, Raphaël Patorni, Jean Yonnel en Yves Deniaud.

Een vioolvirtuoos heeft aan de grote liefdes in zijn leven drie ringen overgehouden, die hij aan zijn dochter nalaat. Ze moet beloven de ringen te geven aan de mannen van wie ze écht houdt. De vrouw - hoewel getrouwd - ontmoet tot drie keer toe dezelfde man. Ze geeft hem de ringen, hoewel hij de standvastigheid van haar emoties niet waard is. Dit absurde drama kreeg een quasi-literaire dialoog waarmee de bekwame rolbezetting niets kon beginnen. De kille regie van Delannoy maakte er geen smartlap van, hetgeen te prefereren zou zijn boven deze hoogdravende verveling. Calvet maakt haar debuut.

La symphonie fantastique

1942 | Biografie, Drama, Muziek

Frankrijk 1942. Biografie van Christian-Jaque. Met o.a. Jean-Louis Barrault, Lise Delamare, Bernard Blier en Renée Saint-Cyr.

Woelleven en muziekwerken van componist Hector Berlioz (1803-1869), met een royale scheut pomp en romantiek geserveerd. Voor klassiekemuziekpuristen wellicht een ergernis, voor cinefielen een staaltje Franse-filmambacht à l'ancienne inclusief voortreffelijke rolbezetting. Coscenarist was Alfred Greven, chef van Continental-Films S.A., de Parijse productiemaatschappij van de nazibezetter. Die was veel aan kwaliteit gelegen en zo beschikte classicist Christian-Jaque voor deze opulent aangeklede kostuumfilm over een riant budget en toegang tot exclusieve filmlocaties. Muziek uit de titelgevende symfonie, 'La damnation de Faust' en 'Requiem'.

Parade en sept nuits

1941 | Drama

Frankrijk 1941. Drama van Marc Allégret. Met o.a. Janine Darcey, Elvire Popesco, Marguerite Pierry, Raimu en Marcel Maupi.

Een hond, Pipo genaamd, wordt van de straat opgepakt en in een asiel opgesloten. Daar `vertelt` hij aan zijn lotgenoten middels flashbacks over zijn belevenissen uit zijn hondenleven in een circus, in een huis bij een baas, als zwervertje en ten slotte als het toegewijde huisdier van een priester. Een medewerker van het asiel laat aan het eind van de film op (haast) symbolische wijze alle honden in vrij. Allegrét, begon de film in 1940, maar nam vanwege WO II de laatste gedeelten pas in 1941 op en hij baseerde dit middelmatige werk op een boek van Henri Duvernois Le chien qui parle, dat in de tweede vertelling aanbod komt.

L'or dans la montagne

1939 | Drama

Zwitserland 1939. Drama van Max Haufler. Met o.a. Jean-Louis Barrault, Suzy Prim, Alerme, Janine Crispin en Alexandre Rignault.

De vrijbuiter Farinet spot met de regering en de politie, maar de bergen zijn z'n vrienden. De roman van Charles Ferdinand Ramuz, Farinet ou la fausse monnaie, biedt vele mogelijkheden voor een boeiende film, die hier niet zijn benut. De regie heeft te veel vertrouwd op het, overigens briljante, spel van Barrault en zich praktisch alleen daarop geconcentreerd. Duitse titel: FARINET ODER DAS FALSCHE GELD.

Farinet

1938 | Drama

Zwitserland/Frankrijk 1938. Drama van Max Haufler. Met o.a. Jean-Louis Barrault, Suzy Prim, Alexandre Rignault, André Gérald en Janine Crispin.

Hedendaagse bewerking van het leven van de smokkelaar Farinet, een populaire valsemunter in de Val d'Aoste. We volgen zijn avonturen en zijn liefdes tot aan het tragische slot. Het gaat om een provocerende film die een enorm schandaal teweegbracht, want het is een verfilming van de roman Farinet ou la fausse monnaie van Ramuz. Hij was het zwarte schaap van Zwitserland omdat hij had verklaard: 'Hoe kan ik spreken over een land dat niet bestaat?' Innemende, gevoelige en opmerkelijke regie van Haufler, verwant aan het Franse poëtisch realisme. Deze film onthutste, stoorde en shockeerde het publiek en dat betekende een fiasco die de carrière van Haufler veel schade berokkende. Het scenario is van Louis Robert, Charles-Ferdinand Vaucher en regisseur Haufler naar het boek van C.F. Ramuz. Achter de camera stonden Georges Million en Maurice Barry. Ook bekend als L'OR DANS LA MONTAGNE en L'HORS-LA-LOI.

Altitude 3200

1938 | Familiefilm, Avonturenfilm

Frankrijk 1938. Familiefilm van Jean Benoît-Lévy. Met o.a. Jean-Louis Barrault, Fabien Loris, Odette Joyeux, Dolly Mollinger en Blanchette Brunoy.

Idealistische adolescenten ontvluchten de grote stad om een 'republiek' in de bergen te stichten. Liefdesverwikkelingen en ruzies blijven natuurlijk niet uit. Dan worden zij ook nog bedolven onder een lawine. Hoewel het grappig is dat de film vooruit lijkt te lopen op 1968, is het toch meer een produkt om meewarig bij te glimlachen. Zeker als je bedenkt dat de film door Lucien Luchaire is geschreven die zelf tijdens de Duitse bezetting een 'ideologische buiging' voor de nazi's zou maken.

Orage

1937 | Drama

Frankrijk 1937. Drama van Marc Allégret. Met o.a. Charles Boyer, Michèle Morgan, Jean-Louis Barrault, Lisette Lanvin en Robert Manuel.

Het talent van Marc Allégret is gekoppeld aan de muziek van Georges Auric in deze bewerking van Henri Bernsteins stuk. Een bewerking waar men z'n best voor heeft gedaan, maar een dusdanig doods en moralistisch theaterstuk is ook vandaag de dag niet te redden. Met Michèle Morgan aan het begin van haar carrière.

Mademoiselle Docteur

1937 | Romantiek

Frankrijk 1937. Romantiek van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Dita Parlo, Pierre Blanchar, Pierre Fresnay, Louis Jouvet en Jean-Louis Barrault.

Een duitse spionne weet tijdens WO I aan de Franse contraspionage te ontkomen en vlucht naar Saloniki waar een Franse officier verliefd op haar wordt. Deze film naar authentieke gebeurtenissen, kreeg een sfeervolle en verrassende actie en wordt vooral door de kwaliteit van het acteren en de fotografie bepaald. Scenario van Irma von Cube en Georges Neveux. Camerawerk van Eugen Schüfftan en Paul Portier. Alternatieve titel: SALONIQUE NID D'ESPIONS. In dezelfde periode werd met deels dezelfde acteurs een Engelse versie gemaakt onder regie van Edmond Gréville. De hoofdrol inspireerde in 1968 de Italiaanse film FRÄULEIN DOCTOR. In 1997 restaureerde Eric Le Roy van het Franse filmarchief CNC in Parijs de daaraanwezige kopie, die op de tv werd uitgezonden door de Frans-Duitse zender ARTE.

Les Perles de la couronne

1937 | Historische film, Romantiek

Frankrijk 1937. Historische film van Sacha Guitry en Christian-Jaque. Met o.a. Sacha Guitry, Arletty, Jean-Louis Barrault, Jacqueline Delubac en Huguette Duflos.

Om minnaars uit de buurt van zijn nicht Catherina de Medici te houden geeft de paus Clemens VII hun opdracht vijf peervormige parels te vinden. De parels gaan de weg door de historie van collier naar kroon, vormen zo een leidraad in een overzicht van de Europese geschiedenis met nadruk op ironische anekdotes - Elizabeth I en Maria Stuart, Napoleon en Joséphine, enzovoorts - waarbij de meeste acteurs twee of drie rollen voor hun rekening nemen. Oppervlakkig, maar amusant.

Le Puritain

1937 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1937. Drama van Jeff Musso. Met o.a. Jean-Louis Barrault, Pierre Fresnay, Viviane Romance, Alexandre Rignault en Georges Flamant.

Een overspannen Ierse moraalprofeet vermoordt uit zuiveringsdrang zijn lichtzinnige buurvrouw en schuift de schuld op haar minnaar. De commissaris van politie raakt geïntrigeerd door zijn merkwaardige psychologie en komt zo achter de waarheid. Een verouderde, maar boeiende karakterstudie/politiefilm, die behalve door zijn opmerkelijke rolbezetting ook curiositeitswaarde heeft door de situering in Dublin. De Ierse Liam O'Flaherty schreef het scenario, dat vervolgens werd vertaald in het Frans.

Drôle de drame

1937 | Komedie, Mysterie

Frankrijk 1937. Komedie van Marcel Carné. Met o.a. Michel Simon, Louis Jouvet, Françoise Rosay, Jean-Pierre Aumont en Jean-Louis Barrault.

Razend gewiekste komedie van regisseur Carné en scenarist Jacques Prévert, de makers van de klassieker Les enfants du paradis (1945). Hun detectiveparodie Drôle de drame is gelardeerd met surrealistische uithalen in een verhaal over een botanist (Simon) die in het geniep misdaadromannetjes publiceert. Neef en bisschop Soper (Jouvet) maakt jacht op de ongrijpbare schrijver en weet hem zelfs te betrekken in een moordzaak zonder dader en zonder slachtoffer. De mooie beelden van Victoriaans Londen zijn geschoten door Eugen Schüfftan, die eerder baanbrekend werk verrichtte voor Fritz Langs Metropolis.

Un grand amour de Beethoven

1936 | Muziek, Romantiek, Biografie

Frankrijk 1936. Muziek van Abel Gance. Met o.a. Harry Baur, Jany Holt, Annie Ducaux, Jean Debucourt en Jean-Louis Barrault.

Ongelukkige liefde van Beethoven voor leerlinge die hem tot Mondscheinsonate inspireerde. Deze zeer wijdlopige film weet te pakken door de ongeremd romantische aanpak van regisseur Gance.

Mayerling

1936 | Historische film, Romantiek

Frankrijk 1936. Historische film van Anatole Litvak. Met o.a. Charles Boyer, Danielle Darrieux, Suzy Prim, Gabrielle Dorziat en Jean Dax.

De kroonprins van Oostenrijk heeft vele politieke vijanden en wordt - hoewel getrouwd - verliefd op de jonge Maria Vetsera. De keizer gelast een einde aan de verhouding en de gelieven vluchten samen weg. De historische liefdestragedie kreeg een hoogst romantische benadering die de film tot een groot internationaal succes maakte. De jonge Darrieux is nog steeds aandoenlijk. Het scenario is van Irma von Cube en Joseph Kessel naar de roman La fin d'un idylle van Claude Anet.

Jenny

1936 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1936. Drama van Marcel Carné. Met o.a. Françoise Rosay, Albert Préjean, Charles Vanel, Lisette Lanvin en Jean-Louis Barrault.

De eigenares van een door de onderwereld bezochte nachtclub heeft een jonge minnaar die tegen zijn zin ook in de misdaad verzeild raakt. Hij haalt zich de jaloezie van een gangster op de hals en wordt intussen zelf verliefd op de dochter van zijn maîtresse. Dit op maat gesneden vehikel voor Rosay zou door haar echtgenoot Jacques Feyder worden geregisseerd, maar die werd vlak voor de opnamen vervangen door debutant Carné. Ondanks de acteursprestaties mist dit drama de overtuigingskracht die Feyder er aan had kunnen geven, maar deze eerste samenwerking tussen Carné en schrijver Jacques Prévert zou tot een reeks betere films leiden.

Hélène

1936 | Drama

Frankrijk 1936. Drama van Jean Benoît-Lévy en Marie Epstein. Met o.a. Madeleine Renaud, Jean-Louis Barrault, Constant Remy, Robert Le Vigan en Jeanne Helbling.

Trouwe en stijve filmbewerking van de zeer melodramatische roman van Vicki Baum, terwijl de regisseurs zwaar tillen aan zaken als opoffering, toewijding, plichtsbesef en zelfmoord. Vandaag de dag niet meer om aan te zien.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Jean-Louis Barrault op televisie komt.

Reageer