Godfrey Cambridge: cast.
Er zijn 16 films gevonden.

Scott Joplin

1977 | Muziek, Biografie

Verenigde Staten 1977. Muziek van Jeremy Kagan. Met o.a. Billy Dee Williams, Clifton Davis, Godfrey Cambridge, Art Carney en Seymour Cassel.

Goed gemaakte, kleurige, maar neerslachtige biografie van de beroemde ragtimecomponist. Voor tv gemaakt, maar vervolgens in bioscopen uitgebracht. Beste scène: het 'pianoduel' in de kroeg.

Whiffs

1975 | Komedie

Verenigde Staten 1975. Komedie van Ted Post. Met o.a. Elliott Gould, Eddie Albert, Harry Guardino, Godfrey Cambridge en Jennifer O'Neill.

Dudley Frapper (Gould) is voor een militair chemisch laboratorium een proefkonijn dat onbruikbaar is geworden. Maar het leger is niet zó gauw van hem af. Alweer een droeve poging de dolle dwaasheden van M*A*S*H te herhalen. Het scenario is van Malcolm Marmorstein. Het camerawerk is van David M. Walsh.

Friday Foster

1975 | Misdaad

Verenigde Staten 1975. Misdaad van Arthur Marks. Met o.a. Pam Grier, Yaphet Kotto, Godfrey Cambridge, Thalmus Rasulala en Eartha Kitt.

Persfotografe en ex-model Grier staat op het vliegveld te wachten op de aankomst van een belangrijke zakenman. Plotseling wordt het plein bestormd door terroristen, die het vuur openen op de lijfwacht van de man. Grier bevindt zich middenin het kruisvuur en slaagt erin een aantal opmerkelijke foto's te maken. Wanneer ze zich naar haar doka wil begeven, stuit ze op de leider van de terroristen, die liever onbekend wil blijven. Een alledaagse actiethriller met voornamelijk zwarte acteurs. Verloopt vlot, maar het is al zo vaak vertoond. Het routine- scenario van Orville Hampton is gebaseerd op het gelijknamige stripverhaal. Harry May stond achter de camera.

Five on the Black Hand Side

1973 | Komedie

Verenigde Staten 1973. Komedie van Oscar Williams. Met o.a. Clarice Taylor, Leonard Jackson, Virginia Capers, D'Urville Martin en Glynn Turman.

Komedie rond zwarte familie van patriarchale kapper was ooit verfrissend tussen vele zwarte exploitatie-films, maar is nu wat dwaas.

The Biscuit Eater

1972 | Drama

Verenigde Staten 1972. Drama van Vincent McEveety. Met o.a. Earl Holliman, Lew Ayres, Godfrey Cambridge, Patricia Crowley en Beah Richards.

Heilzame, maar ongeïnspireerde nieuwe versie - door Disney - van de film uit 1940 met Whitaker en Spell als de jonge vrienden die zich wijden aan de training van een kampioen jachthond.

Come Back, Charleston Blue

1972 | Misdaad, Komedie

Verenigde Staten 1972. Misdaad van Mark Warren. Met o.a. Raymond St. Jacques, Godfrey Cambridge, Jonelle Allen, Adam Wade en Peter De Anda.

Verdere avonturen van Gravedigger en Coffin op politieklopjacht in Harlem. Naar het boek van Chester Himes. Veel geweld, geen humor en half zo goed als deel één: COTTON COMES TO HARLEM. Mooie muziek van Donny Hathaway.

Charleston Blue Come Back

1972 |

1972. Mark Warren. Met o.a. Adam Wade, Godfrey Cambridge, Jonelle Allen en Raymond St. Jacques.

Verdere avonturen van Gravedigger en Coffin op politieklopjacht in Harlem. Naar het boek van Chester Himes. Veel geweld, geen humor en half zo goed als deel één: COTTON COMES TO HARLEM. Mooie muziek van Donny Hathaway.

Beware! The Blob

1972 | Sciencefiction

Verenigde Staten 1972. Sciencefiction van Larry Hagman. Met o.a. Robert Walker, Richard Stahl, Godfrey Cambridge, Carol Lynley en Larry Hagman.

Als Cambridge achteloos een potje vergeet terug te stoppen in de diepvries, kruipt er als het ontdooid is een stukje van de originele 'Blob' uit die de zwarte Amerikaan, zijn vrouw en de kat verorbert om vervolgens de stad in te trekken. Niemand wil het meisje dat getuige van de dood van Cambridge was, geloven. Binnen de kortste keren zaait het glibberige wezen echter dood en verderf in de stad. Er breekt paniek uit. Men haalde voor dit vervolg op THE BLOB uit 1958 een vrijwel identiek scenario van stal. Het werd geschreven door Jack Woods en Anthony Harris naar een verhaal van Richard Clair en Jack H. Harris. Regisseur Hagman wist duidelijk niet of hij voor een griezelfilm of voor een komedie had gekozen, zodat zijn film op beide fronten waanzinnig geflopt is. De meeste acteurs schmieren verschrikkelijk. Enkele goede speciale effecten van Tim Baar kunnen nog iets redden. Al Hamm stond in voor de fotografie, terwijl Dean Cundy de dierenscènes filmde. Ook bekend als SON OF THE BLOB en in 1982 opnieuw uitgebracht met de reclameslogan: 'The film that J.R. shot' verwijzend naar Hagmans succes als J.R. in de tv-serie DALLAS; zoiets is wel slim bedacht, maar helpt natuurlijk geen zier. De originele film werd 'gemoderniseerd' in 1988.

Watermelon Man

1970 | Komedie, Experimenteel

Verenigde Staten 1970. Komedie van Melvin Van Peebles. Met o.a. Godfrey Cambridge, Estelle Parsons, Howard Caine, D'Urville Martin en Kay Kimberly.

Een provocerende serieuze komedie over een hypocriete man die plotseling zwart wordt en zijn wereld in elkaar ziet storten. De moeite waard, ook al heeft het scenario van Herman Raucher met die éne vondst verder weinig voeten om op te staan. De tv- versie duurt 91 minuten.

Cotton Comes to Harlem

1970 | Misdaad, Komedie, Thriller

Verenigde Staten 1970. Misdaad van Ossie Davis. Met o.a. Godfrey Cambridge, Raymond St.Jacques, Calvin Lockhart, Judy Pace en Redd Foxx.

St.Jacques speelt Coffin Ed Johnson en Cambridge is Digger Ed Jones, de zwarte rechercheurs die predikant Lockhardt met zijn 'terug naar Afrika-campagne' van zwendelpraktijken verdenken. Actie en komedie worden hier mooi aaneengeregen met een prima gebruik van de stad New York en locaties in Harlem. Naar de roman van Chester Himes. Vervolg: COME BACK, CHARLESTON BLUE.

The Biggest Bundle of Them All

1968 | Komedie, Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1968. Komedie van Ken Annakin. Met o.a. Robert Wagner, Raquel Welch, Vittorio De Sica, Edward G. Robinson en Godfrey Cambridge.

De bedoeling was om een komedie te maken, maar de film is een slap verhaal geworden over amateurmisdadigers die een Amerikaanse gangster proberen te ontvoeren. In Frankrijk en Italië opgenomen. Scenario van Sy Salkowitz naar een idee van Josef Shaftel. Camerawerk van Piero Portalupi.

The President's Analyst

1967 | Komedie

Verenigde Staten 1967. Komedie van Theodore J. Flicker en Theodore Flicker. Met o.a. James Coburn, Godfrey Cambridge, Severn Darden, Joan Delaney en Pat Harrington.

Volkomen geschifte, maar briljant opgevoerde satire waarin veel heilige huisjes sneuvelen, als Coburn door de halve regering wordt achtervolgd nadat hij ontslag heeft genomen als psychiater van de president. Het slot is prachtig.

The Busy Body

1967 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1967. Komedie van William Castle. Met o.a. Sid Caesar, Robert Ryan, Anne Baxter, Kay Medford en Jan Murray.

Uitgesponnen, geforceerde komedie over gangsters en lijken met Caesar als het slachtoffer voor Ryans gangsterbende. De komieken in bijrollen zorgen voor de vrolijkste ogenblikken van de film.

The Troublemaker

1964 | Komedie

Verenigde Staten 1964. Komedie van Theodore Flicker. Met o.a. Tom Aldredge, Joan Darling, Theodore Flicker, Buck Henry en Godfrey Cambridge.

Een gedateerde komedie over een plattelandsjongen die in Greenwich Village een koffiewinkeltje wil beginnen. Het gegeven is sterk tijdgebonden, maar spel en regie zijn goed.

Gone Are the Days

1963 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1963. Drama van Nicholas Webster. Met o.a. Ossie Davis, Ruby Dee, Sorrell Booke, Godfrey Cambridge en Alan Alda.

Davis' satirische roman Purlie Victorious overleeft de goedkope film-bewerking dankzij opgewekte rollen. Basisverhaal: door zichzelf benoemde prediker bedenkt een plan om af te komen van een despotische-plantage eigenaar als een symbolische bevrijding van zijn volk van de oude wegen van het Oude Zuiden. Alda's filmdebuut.

The Last Angry Man

1959 | Drama

Verenigde Staten 1959. Drama van Daniel Mann. Met o.a. Paul Muni, David Wayne, Betsy Palmer, Luther Adler en Joby Baker.

Een sentimenteel verhaal over een oude, toegewijde familiedokter in Brooklyn wiens leven op tv verslagen zal worden. Muni (in zijn laatste rol) maakt het de moeite van het kijken waard. Bewerkt naar het boek van Gerald Green.