Dolores Heredia (1966): cast.
Er zijn 5 films gevonden.

Bless Me, Ultima

2013 | Drama

Verenigde Staten 2013. Drama van Carl Franklin. Met o.a. Miriam Colon, Luke Ganalon, Benito Martinez en Dolores Heredia.

'Mooi boek,' dacht Wallmart erfgenaam Christy Walton in 2008, toen ze de Rudolfo Anaya's Bless Me, Ultima (1972) dichtsloeg. Dus stampte de miljardair een filmproductiebedrijf uit de grond zodat het boek kon worden verfilmd voor haar leesschuwe voetvolk. Een inspirerend verhaal immers, over een traditionele Spaanstalige Chicano geneesvrouw in de jaren veertig in New Mexico. De verfilming focust op haar steun aan een leergierig jongetje, en de afschuw – 'heks!' - van de lokale bevolking. Het boek is beter, maar de film op zichzelf is gedegen en daarmee de moeite waard.

Rudo y Cursi

2008 | Komedie, Drama, Sportfilm

Mexico​/​​Verenigde Staten 2008. Komedie van Carlos Cuarón. Met o.a. Gael García Bernal, Diego Luna, Guillermo Francella, Dolores Heredia en Adriana Paz.

Twee Mexicaanse broers werken op een bananenplantage, maar Beto (Luna) en Tato (Bernal) kunnen ook goed voetballen. Ze worden ontdekt door een louche scout, stijgen als doelman en spits als kometen in de Mexicaanse voetballiga, en worden heuse sterren. Maar het bestaan van voetbalprof heeft niet alleen positieve kanten, gangsters verdienen bijvoorbeeld veel geld met gokken op wedstrijden. Hoofdrolspelers Bernal en Luna en regisseur-scenarist Cuarón werkten eerder samen in Y tu mamá también, maar deze voetbalfilm - waarin weinig voetbal getoond wordt - haalt dat niveau niet.

Santitos

1999 |

Mexico 1999. Alejandro Springall. Met o.a. Ana Bertha Espin, Fernando Torre Lapham, Alberto Estrella, Demián Bichir en Dolores Heredia.

Twee Mexicaanse broers werken op een bananenplantage, maar Beto (Luna) en Tato (Bernal) kunnen ook goed voetballen. Ze worden ontdekt door een louche scout, stijgen als doelman en spits als kometen in de Mexicaanse voetballiga, en worden heuse sterren. Maar het bestaan van voetbalprof heeft niet alleen positieve kanten, gangsters verdienen bijvoorbeeld veel geld met gokken op wedstrijden. Hoofdrolspelers Bernal en Luna en regisseur-scenarist Cuarón werkten eerder samen in Y tu mamá también, maar deze voetbalfilm - waarin weinig voetbal getoond wordt - haalt dat niveau niet.

Pumaens datter

1994 | Drama

Zwitserland​/​​Denemarken 1994. Drama van Ȧsa Faringer en Ulf Hultberg. Met o.a. Angela Cruz, Gerardo Taracena, Alfonso Lopez S., Dolores Heredia en Elpidia Carrillo.

Politieke vluchtelinge Cruz verlaat een Mexicaans vluchtelingenkamp waar ze na een bloedbad heengevlucht was om Guatemala weer binnen te glippen in de hoop met haar broer Taracena herenigd te worden. Dat is een hachelijk avontuur, want de bewoners worden al dertig jaar door een grimmige dictatuur geknecht. Taracena had zich indertijd aangesloten bij Indiaanse guerrilla`s. De film gaat uitgebreid over Cruz` zoektocht, waarbij zij begeleid wordt door een goede geest, de poema uit de titel. Een wat trage film, niet geheel vrij van Lutheraanse bedillerigheid naar de roman van Monica Zak die zich liet inspireren door de wederwaardigheden Nobelprijswinnares Rigoberta Menchu Tum. Het scenario is van Bob Foss, waaraan beide regisseurs meeschreven. Het camerawerk was in handen van Dirk Bruel. De bezetting betaat v.n.l. uit amateurs. Het dialoog in de film is in het Spaans (met ondertiteling in het Engels) en niet Zweeds of Deens zoals de titel zou doen vermoeden. Voorzien van Dolby-geluid.

Dos Crimenes

1994 | Misdaad, Komedie, Thriller

Mexico 1994. Misdaad van Roberto Schneider en Roberto Sneider. Met o.a. Damián Alcázar, Jose Carlo Ruiz, Pedro Armendáriz jr, Dolores Heredia en Jose Carlos Ruiz.

Een nogal ruwe kwast (Alcazar) wordt ten onrechte beschuldigd van een politieke moord. In de hoop dat het misverstand zich vanzelf zal oplossen, vlucht hij naar het platteland om onder te duiken bij zijn familie. Deze zijn echter niet bepaald blij met zijn 'bezoekje', temeer omdat, met hem erbij, hun deel in de erfenis van hun doodzieke grootvader kleiner zal worden. Een leuke farce die echter niet echt tot explosie komt. Het blijft een klucht waaraan de toeschouwer heel wat plezier zal beleven, maar die niet beklijft. Het had best wat absurder gemogen. Debuterend regisseur Schneider schreef zelf het scenario als een geslaagde stijloefening. Achter de camera stond Carlos Marcovich. Op het Festival van Nantes bekroond met de Grote Prijs.