Folco Lulli

Regisseur, Acteur

Folco Lulli is regisseur en acteur.
Er zijn 63 films gevonden.

Une Veuve en or

1969 | Komedie, Misdaad

Italië/Duitsland/Frankrijk 1969. Komedie van Michel Audiard. Met o.a. Michèle Mercier, Claude Rich, Jacques Dufilho, Folco Lulli en André Pousse.

Een gelukkig getrouwde vrouw krijgt uit Amerika een erfenis van honderd miljoen dollar die ze pas kan incasseren wanneer ze weduwe is. Haar liefde voor de echtgenoot en de hebzucht naar het geld nemen afwisselend de overhand. De film is een rampzalige combinatie van een regisseur die niet kan filmen en een hoofdrolspeelster die niet kan acteren. Alle mogelijkheden tot een bizarre zwarte komedie worden daardoor gesaboteerd. Gebrek aan humor van Mercier moet gecompenseerd worden door haar dolzinnige toiletten, terwijl de gewoonlijk toch vakkundige tegenspelers zich moeten uitputten in bekkentrekkerij.

spara Spara, gringo

1968 | Western

Italië 1968. Western van Bruno Corbucci. Met o.a. Brian Kelly, Fabrizio Moroni, Keenan Wynn, Folco Lulli en Erika Blanc.

Een rancher geeft een revolverheld opdracht zijn zoon terug te brengen. Die is lid van een outlawbende. Hij slaagt er in de jongen uit de bende te halen, maar krijgt dan door dat de rancher de jongen op een verschrikkelijke wijze wil ombrengen, daar de jongen zijn zoon niet is doch het produkt van overspel van zijn vrouw. Het scenario van Corbucci en Mario Amendola is te slecht uitgewerkt om echt spannend te zijn. Kelly is vooral bekend als de vader uit de tv-serie FLIPPER.

Anche nel west, c'era una volta dio

1968 | Western

Spanje/Italië 1968. Western van Mario Girolami. Met o.a. Richard Harrison, Gilbert Roland, Enio Girolami, Folco Lulli en Dominique Boschero.

Een expert op het gebied van wapens met een gepantserde vuist speurt naar een enorme goudschat die door bandieten uit een kerk gestolen is. Deze zeer zwakke spaghetti-western wordt gered door het geanimeerde spel van Harrison en Roland. Enkele futloze Spaanse locaties. USA-titel: GOD NEVER WALKED THE WEST.

Gente d'onore

1967 | Thriller

Italië 1967. Thriller van Folco Lulli. Met o.a. Folco Lulli, Rosemary Dexter en Saro Urzì.

Zes leden van de Siciliaanse maffia houden zich schuil voor de politie. Om naar het buitenland te vluchten, moeten ze echter het halve eiland te voet doorkruisen wat niet zonder gevaar blijkt te zijn.

Le grand restaurant

1966 | Komedie, Actiefilm

Frankrijk 1966. Komedie van Jacques Besnard. Met o.a. Louis de Funès, Bernard Blier, Folco Lulli, Maria Rosa Rodriquez en Venentino Venentini.

Een staatshoofd verdwijnt tijdens het souper in een chique restaurant. De restaurateur wordt door de politie verdacht van kidnapping, terwijl terroristen hem belagen in de mening dat hij de politicus verborgen houdt. Hoog tempo en voldoende afwisseling compenseren het gebrek aan oorspronkelijkheid en de slordige uitwerking van de gags. Blier als politiecommissaris slaagt erin de show te stelen van De Funès. Het scenario is van Jean Halian, maar De Funès en Jacques Besnard hadden ook een vinger in de pap.

Le Vicomte règle ses comptes

1966 | Avonturenfilm, Misdaad

Italië/Frankrijk/Spanje 1966. Avonturenfilm van Maurice Cloche. Met o.a. Kerwin Matthews, Sylvia Sorrente, Jean Yanne, Fernando Rey en Folco Lulli.

Een inspecteur van een verzekeringsmaatschappij moet een onderzoek instellen naar een bankroof en ontdekt dat twee concurrerende bendes, ook met drugssmokkel bezig, daarbij betrokken zijn. Deze matige actiefilm verspilt de talenten van Yanne, Rey en Lulli en geeft het verhaal zelfs geen schijn van aannemelijkheid. Naar een roman van Jean Bruce.

L'armata Brancaleone

1965 | Avonturenfilm, Komedie

Spanje/Frankrijk/Italië 1965. Avonturenfilm van Mario Monicelli. Met o.a. Vittorio Gassman, Catherine Spaak, Gian Maria Volonté, Barbara Steele en Folco Lulli.

Een dief laat een ijdele en onnozele lafaard de identiteit aannemen van een vermoorde ridder om zo diens burcht over te nemen, maar de vermomming brengt de namaakridder in een groot aantal onvoorziene avonturen. Historische klucht ontwikkelt zich als stripverhaal met vaak ongegeneerd platte humor die door de fantasierijke aankleding en vormgeving en animo van alle acteurs toch zeer aanstekelijk werkt. Gassman is onweerstaanbaar grappig als de anti-held. Scenario van Age, Scarpelli en Monicelli. Het camerawerk is van Leonida Barboni en Carlo de Palma.

Les Parias de la gloire

1964 | Oorlogsfilm, Drama

Italië/Spanje/Frankrijk 1964. Oorlogsfilm van Henri Decoin. Met o.a. Maurice Ronet, Curd Jürgens, Folco Lulli, Roland Lesaffre en Tiny Young.

Een Franse sergeant, die in 1944 zijn broer heeft zien neerschieten door een Duitse pantser-officier, ziet deze drie jaar later terug als planter in Indo-China. Door de omstandigheden gedwongen sluit de Duitser zich bij het Franse commando aan en ze leren elkaar begrijpen en waarderen. De Duitser redt de Fransman het leven, maar ze zullen samen sneuvelen onder Vietnamees vuur. Dit pleidooi voor verbroedering werd te schematisch uitgewerkt om echt te overtuigen, ondanks sober spel van Ronet en Jürgens. Tegen die strekking celebreert de film tegelijk een stoere oorlogsheroïek, in een op locatie in Spanje gereconstrueerd Indo-China.

I Compagni

1964 | Drama

Frankrijk/YU/Italië 1964. Drama van Mario Monicelli. Met o.a. Marcello Mastroianni, Annie Girardot, Renato Salvatori, Bernard Blier en François Périer.

De niet ingewilligde eisen van fabrieksarbeiders in Turijn in 1905 leiden tot een staking, die wordt gebroken door werkelozen van buitenaf. Een socialistische professor zet de arbeiders aan tot de bezetting van de fabriek, waarna het leger ingrijpt en er slachtoffers vallen. Een opmerkelijk sociaal fresco dat ondanks de historische situering nog altijd actueel is (en bleek bij het uitkomen kwa belangstelling van het publiek zelfs zijn tijd vooruit). Treffend getekende en geacteerde personages, vooral Mastroianni als studeerkamer-revolutionair. Scenario van regisseur Monicelli, Agenore Incrocci en Furio Scarpelli.

Rice Girl

1963 |

1963. Raffaello Matarazzo. Met o.a. Susanne Levesy, Michel Auclair, Rik Battaglia, Elsa Martinelli en Folco Lulli.

De niet ingewilligde eisen van fabrieksarbeiders in Turijn in 1905 leiden tot een staking, die wordt gebroken door werkelozen van buitenaf. Een socialistische professor zet de arbeiders aan tot de bezetting van de fabriek, waarna het leger ingrijpt en er slachtoffers vallen. Een opmerkelijk sociaal fresco dat ondanks de historische situering nog altijd actueel is (en bleek bij het uitkomen kwa belangstelling van het publiek zelfs zijn tijd vooruit). Treffend getekende en geacteerde personages, vooral Mastroianni als studeerkamer-revolutionair. Scenario van regisseur Monicelli, Agenore Incrocci en Furio Scarpelli.

Il Segno di Zorro

1963 | Western, Avonturenfilm

Italië/Spanje/Frankrijk 1963. Western van Mario Caiano. Met o.a. Sean Flynn, Danièle De Metz, Folco Lulli, Gaby Andreu en Armando Calvo.

Een van de zeer zwakke verfilmingen van het verhaal van Zorro, maar dank zij het acrobatisch optreden van Flynn (zoon van Erroll Flynn) zit er tenminste wat beweging in.

The Tartars

1962 |

1962. Richard Thorpe. Met o.a. Folco Lulli, Victor Mature en Orson Welles.

Een van de zeer zwakke verfilmingen van het verhaal van Zorro, maar dank zij het acrobatisch optreden van Flynn (zoon van Erroll Flynn) zit er tenminste wat beweging in.

Il Giorno più corto

1962 | Komedie, Oorlogsfilm

Italië 1962. Komedie van Sergio Corbucci. Met o.a. Franco Franchi, Ciccio Ingrassia, Anouk Aimée, Jean-Paul Belmondo en Pierre Brice.

De film handelt over de komische lotgevallen van twee Siciliaanse soldaten tijdens de Eerste Wereldoorlog, die door het per ongeluk opblazen van een vijandige oorlogsbodem de Italiaanse zege bewerkstelligen. Deze reeks van vaak flauwe en soms voor niet Italianen onbegrijpelijke revuesketches voert in hoog tempo 88 grote en kleine beroemdheden op, de enige overeenkomst met THE LONGEST DAY, waar dit geen satire op is.

Dulcinea

1962 | Drama

Spanje/Italië/Duitsland 1962. Drama van Vicente Escrivá. Met o.a. Millie Perkins, Folco Lulli, Cameron Mitchell, Andrés Mejuto en Hans Sohnker.

De pretentieuze en esthetische herverfilming van de gelijknamige film, die ondanks de ambitie van de produktie een absolute mislukking werd. Alleen de fotografie van Godofredo Pacheco weet zich te onderscheiden.

Duel At The Rio Grande

1962 |

1962. Mario Caiano. Met o.a. Sean Flynn, Folco Lulli en Danielle De Metz.

De pretentieuze en esthetische herverfilming van de gelijknamige film, die ondanks de ambitie van de produktie een absolute mislukking werd. Alleen de fotografie van Godofredo Pacheco weet zich te onderscheiden.

Spade senza bandiera

1961 | Avonturenfilm

Italië 1961. Avonturenfilm van Carlo Veo. Met o.a. Folco Lulli, Leonora Ruffo, Claudio Gora, Mara Berni en Enzo Dora.

Verhaal speelt zich af in de Middeleeuwen. Een jonge edelvrouw is als bruid aan een oude prins toegezegd. Zij is echter verliefd op een jonge landheer. Deze gaat op pad om de oude prins te ontmoeten als hij op weg is om zich met zijn toekomstige bruid te verenigen. De landheer vertelt de prins dat zijn toekomstige bruid op hem verliefd is en dat hij van het huwelijk moet afzien. Woedend trekt de oude prins zijn zwaard. In de schermutseling die daarop volgt, doodt de landheer hem. Hij wordt schuldig bevonden maar ontsnapt met de jonge adellijke dame. Boeren, dieven en het gewone volk sluiten zich bij hem aan om de zwakken tegen de rijken te verdedigen. Mooi camerawerk en fraaie kostuums, maar het acteerwerk is niet van de gewenste kwaliteit.

La Guerra continua

1961 | Oorlogsfilm

Italië/Frankrijk 1961. Oorlogsfilm van Leopoldo Savona. Met o.a. Jack Palance, Giovanna Ralli, Serge Reggiani, Folco Lulli en Venantino Venantini.

In het najaar van 1943 ontsnapt een vijftal Italianen uit de militaire gevangenis om zich bij de oprukkende Geallieerden aan te sluiten. Een meisje dat bij de Amerikanen dollars hoopt te verdienen, voegt zich bij hen en zaait rivaliteit. Samen met een Amerikaanse parachutist ondernemen ze een geslaagde sabotage-actie en worden tijdig gered door te hulp gekomen bevrijders. Deze onderhoudende oorlogsfilm onderscheidt zich alleen door de cynische humor van de middelmaat die het genre eigen is, maar houdt met veel actie de aandacht vast.

La Fayette

1961 | Historische film, Avonturenfilm

Italië/Frankrijk 1961. Historische film van Jean Dréville. Met o.a. Michel Le Royer, Pascale Audret, Michel Galabru, Jack Hawkins en Folco Lulli.

De biografie van deze historische figuur, vanaf de rol die hij in de Amerikaanse onafhankelijkheidsoorlog speelde tot aan zijn terugkeer naar Frankrijk, waar hij een heleboel weerstand moet overwinnen voor de erkenning van de onafhankelijkheid van de Verenigde Staten. Het gaat dus slechts om het eerste deel van zijn leven (het vervolg was minder gelukkig...). Verwacht geen historische betrouwbaarheid, want het personnage is geen typische Dumas-held. Daarentegen is het spektakel meesterlijk uitgevoerd en in scène gezet met een scherp gevoel voor epiek. Het zwartwit stoort niet want de beelden van Claude Renoir en Roger Hubert zijn prachtig. Een geslaagd project in het romantische genre.

Il Ratto delle Sabine

1961 | Avonturenfilm, Komedie

Italië/Frankrijk 1961. Avonturenfilm van Richard Pottier. Met o.a. Roger Moore, Mylène Demongeot, Scilla Gabel, Luisa Mattioli en Giorgia Moll.

Romulus heeft met vrienden Rome gesticht, maar het ontbreekt hun aan vrouwen om het voortbestaan te verzekeren. Van de naburige Sabijnen ontvoeren ze de dochters, die zich daar alleen in schijn tegen verzetten. Een dreigende oorlog wordt dan ook met vrouwelijk raffinement voorkomen. De legende van de Sabijnse maagdenroof was al eerder onderwerp van allerlei kluchtbewerkingen en deze is niet meer of minder geestig dan de voorgangers. Een deel van de uitvoerige sterbezetting is zich ál te duidelijk bewust dat men leuk moet zijn; een ander deel lijkt dat helemaal niet in de gaten te hebben en is des te grappiger.

I Tartari

1961 | Avonturenfilm, Historische film, Drama, Actiefilm

Italië 1961. Avonturenfilm van Richard Thorpe en Ferdinando Baldi. Met o.a. Victor Mature, Orson Welles, Liana Orfei, Folco Lulli en Arnoldo Foà.

Tartaren verhinderen de vrije doorgang aan Vikingen over de Wolga. De Vikingen weigeren steun aan de Tartaren in hun strijd tegen de Slaven, wat resulteert in valstrikken en gijzelingen over en weer die in bloedige wraak beslecht worden. Deze +spektakelfilm heeft een scenario als een simpel stripverhaal, maar is met geroutineerde vaart in beeld gebracht. De acteurs - Welles in de eerste plaats - doen maar wat. Scenario van Domenico Salvi, Sabatino Ciuffini, Oreste Palella, Mario Frattini en Ambrogio Molteni. Camerawerk van Amerigo Gengarelli.

Gli Invasori

1961 | Avonturenfilm

Frankrijk/Italië 1961. Avonturenfilm van Mario Bava. Met o.a. Cameron Mitchell, Giorgio Ardisson, Françoise Christophe, Folco Lulli en Andrea Checchi.

De Engelse koning elimineert in de achtste eeuw een Viking- nederzetting in Schotland. De koningin adopteert een overlevend Viking-prinsje. Jaren later is deze een volwassen Engelse hertog die het moet opnemen tegen de wraakacties van zijn onbekende Viking-broer. Het doorsnee scenario is iets beter geacteerd en vooral met meer verve en fantasie geregisseerd dan het Italiaanse gemiddelde.

Sotto dieci bandiere

1960 | Avonturenfilm, Oorlogsfilm

Verenigd Koninkrijk/Italië 1960. Avonturenfilm van Duilio Coletti en Silvio Narizzano. Met o.a. Van Heflin, Charles Laughton, Mylène Demongeot, John Ericson en Eleonora Rossi-Drago.

Een Duits oorlogsschip is tijdens de oorlog de Britse koopvaardijvloot in de Indische oceaan steeds te slim af, maar de kapitein neemt overlevenden aan boord en zet ze op neutraal gebied aan land, tot een Amerikaanse spion achter de code komt waarmee hij een schip identificeert. Deze film naar ware gebeurtenissen - naar een dagboek van kapitein B. Rogge - kreeg een spannende en vaak spectaculaire vorm, ondanks zinloze romantiek van de vrouwenrollen. De keuze voor Duitse helden werd geneutraliseerd door ze te laten spelen door Amerikaanse acteurs.

Lupi nell'abisso

1960 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk/Italië 1960. Drama van Sylvio Amado. Met o.a. Massimo Girotti, Jean-Marc Bory, Horst Frank, Folco Lulli en Alberto Lupo.

Een onderzeeboot wordt vlak voor de kust gebombardeerd. De aanval heeft nog één zuurstoftank intact gelaten, zodat slechts een van de tien bemanningsleden het oppervlak kan bereiken. In de halfondergelopen boot met steeds minder lucht vechten de mannen met argumenten en met de vuist om hun overlevingskans. De boeiende acteursprestaties en een beklemmend gegeven tillen de film boven de middelmatige regie uit, al is de plotselinge opofferingsgezindheid van het laatste moment bar weinig overtuigend.

La Regina dei Tartari

1960 | Avonturenfilm, Historische film

Frankrijk/Italië 1960. Avonturenfilm van Sergio Grieco. Met o.a. Chelo Alonzo, Jacques Sernas, Folco Lulli, Mario Petri en Philippe Hersent.

Een meisje, dat door een Tartarenstam is buitgemaakt, groeit op tot de opvolgster van de gestorven aanvoerder. Ze leidt de aanval op een niet-inneembaar geachte stad, die macht en rijkdom blijkt te ontlenen aan wetenschap en landbouw. De Tartaren geven hun nomadenbestaan op en vervangen hun plunderingen door vreedzamer agrarische praktijken. Het niet oninteressante verhaal gaat verloren in de stuntelige - hoewel spectaculair bedoelde - regie, het karikaturaal acteren in potsierlijke kostuums en een onoverzichtelijke montage.

I Masnadieri

1960 | Avonturenfilm, Historische film

Italië 1960. Avonturenfilm van Mario Bonnard. Met o.a. Debra Paget, Antonino Cifariello, Yvonne Sanson, Daniela Rocca en Folco Lulli.

Tijdens de ziekte van paus Gregorius XIII beramen kerkelijke en wereldlijke heersers een komplot om hun macht en bezit uit te breiden, waarbij een jonge vrijbuiter het opneemt voor de misdeelden en verdrukten. Paus Sixtus V maakt een eind aan de corruptie. Deze historische avonturenfilm wijkt niet al te zeer van de feiten af, ondanks de toegevoegde romantische en spectaculaire scènes. Binnen het genre redelijk bekwaam en verzorgd geënsceneerd.

Esther and the King

1960 | Avonturenfilm, Historische film

Verenigde Staten/Italië 1960. Avonturenfilm van Raoul Walsh. Met o.a. Joan Collins, Richard Egan, Denis O'Dea, Sergio Fantoni en Rik Battaglia.

Vier eeuwen voor Christus. Egan, koning van Perzië, ontdekt de ontrouw van zijn vrouw. Hij laat haar doden en gaat op zoek naar een geschikte bruid om haar te vervangen. Zijn keuze valt op de joodse maagd Collins. Zo raakt hij betrokken bij de strijd van het joodse volk tegen de soldaten van een verrader. Bijbels vehikel, getransformeerd tot peplum-drama. Niet erg overtuigend en nogal rommelig van montage. De acteurs lopen er wat verloren bij. Duidelijk een film die Walsh niet helemaal in de hand had. Het scenario is van Walsh en Michael Elkins, terwijl de latere cult-regisseur Mario Bava het camerawerk verzorgde. Gedraaid in CinemaScope.

The House Of Intrigue

1959 |

1959. Duilio Coletti. Met o.a. Dario Michaelis, Curd Jürgens, Folco Lulli en Dawn Addams.

Vier eeuwen voor Christus. Egan, koning van Perzië, ontdekt de ontrouw van zijn vrouw. Hij laat haar doden en gaat op zoek naar een geschikte bruid om haar te vervangen. Zijn keuze valt op de joodse maagd Collins. Zo raakt hij betrokken bij de strijd van het joodse volk tegen de soldaten van een verrader. Bijbels vehikel, getransformeerd tot peplum-drama. Niet erg overtuigend en nogal rommelig van montage. De acteurs lopen er wat verloren bij. Duidelijk een film die Walsh niet helemaal in de hand had. Het scenario is van Walsh en Michael Elkins, terwijl de latere cult-regisseur Mario Bava het camerawerk verzorgde. Gedraaid in CinemaScope.

Nel segno di Roma

1959 | Avonturenfilm, Historische film, Drama

Italië/Frankrijk/Duitsland 1959. Avonturenfilm van Guido Brignone. Met o.a. Anita Ekberg, Georges Marchal, Jacques Sernas, Gino Cervi en Folco Lulli.

Een Romeinse generaal moet de koningin van Syrië verslaan, die zich tegen het Romeinse keizerrijk heeft gekeerd, maar wordt verliefd op haar. Hij weet een Perzische aanval te keren en voor de afgezette koningin in Rome genade te bewerkstelligen, terwijl in Syrië een aan Rome getrouwe troonopvolgster komt. Deze met breed pathos geacteerde spektakelfilm maakt minder indruk door de massascènes als wel door de uitzonderlijke architectuur en kostumering van Ekberg die hiermee haar Italiaanse carrière begon.

Marie des Isles

1959 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek

Frankrijk/Italië 1959. Avonturenfilm van Georges Combret. Met o.a. Belinda Lee, Magali Noël, Folco Lulli, Alain Saury en Jacques Castelot.

Een aan een corrupte despoot uitgehuwelijkte vrouw gaat met hem naar het 17e-eeuwse Martinique, waar ze de zeekapitein hervindt op wie ze vóór haar huwelijk verliefd was. Samen met hem bindt ze de strijd tegen de piraten aan. Deze driestuiversromantiek had onderhoudende kitsch à la ANGELIQUE kunnen opleveren, maar de amechtige regie maakt er niets van, terwijl de acteurs alleen maar desinteresse demonstreren.

La grande guerra

1959 | Komedie, Drama, Oorlogsfilm

Italië 1959. Komedie van Mario Monicelli. Met o.a. Bernard Blier, Vittorio Gassman, Alberto Sordi, Folco Lulli en Romolo Valli.

Enige niet zo heldhaftige soldaten proberen met alle mogelijke middelen tijdens WO I (1914-18) aan de dienst te ontkomen, maar worden toch naar het front gestuurd. Ze overleven, maar worden in Duitse uniformen die ze tegen de kou hebben aangetrokken door de vijand gevangen genomen en voor spionnen aangezien. Opmerkelijke tragikomedie vestigde door afwisseling van burleske en dramatische momenten nieuwe traditie. Portret van mentaliteitsverschillen binnen verschillende streken van Italië met reeks dialecten op geluidsband komt internationaal niet over, maar afgezien daarvan zijn film en acteursprestaties indringend genoeg. Bekroond met de Gouden Lleeuw op het festival van Venetië. Het scenario is van Agenore Incrocci, Furio Scarpelli, Luciano Vincenzoni en regisseur Monicelli. Het camerawerk is van Leonida Barboni, Roberto Gerardi, Giuseppe Rotunno en Giuseppe Serrandi.

La Nuit des traqués

1959 | Misdaad, Thriller

Frankrijk/België 1959. Misdaad van Bernard Roland. Met o.a. Juliette Mayniel, Sami Frey, Claude Titre, Folco Lulli en Philippe Clay.

Een jongeman met een slappe mentaliteit is in de Antwerpse onderwereld beland en doodt per ongeluk een bendeleider. Pogingen om zich met zijn zuster en haar verloofde van het lijk te ontdoen maakt hen het doelwit voor chantage door een smokkelaar. De merkwaardige moraal dat het ongestraft liquideren van misdadigers een happy end verdient, krijgt door de ondermaatse regie geen enkele overtuigingskracht. De beginnende acteurs doen hun best, maar het mag niet baten.

Polikuschka

1958 | Komedie, Drama

Frankrijk/Duitsland/Italië 1958. Komedie van Carmine Gallone. Met o.a. Folco Lulli, Antonella Lualdi, Ellen Schwiers, Ivan Desny en Franco Interlenghi.

Een uitbundige boerenknecht kan niet van de wodka afblijven en raakt daardoor èn door zijn kolossale kracht steeds meer in moeilijkheden en is zo een makkelijk slachtoffer voor degenen die het op zijn aantrekkelijke vrouw en dochter hebben voorzien. Deze pseudo-Russische folklore, die in de late jaren vijftig zeer in trek was voor de Europese co-produkties, krijgt een temperamentvolle vertolking van Lulli die humor en pathos overtuigend maakt, maar het scenario en de regie blijven ver achter.

Los Italianos están locos

1958 | Oorlogsfilm

Spanje/Italië 1958. Oorlogsfilm van Luis María Delgado. Met o.a. José Suárez, Victor MacLaglen, Folco Lulli en Mara Cruz.

De gevangenen van een concentratiekamp tijdens de WO II zijn van plan om aan de mensen die hen in het kamp hebben opgesloten, te laten zien dat zij in staat zijn een kerk op te richten. Een exotisch christelijk oorlogsdrama, waaraan de grote Victor MacLaglen, die vele malen heeft samengewerkt met John Ford, zijn medewerking heeft verleend.

Kanonen-Serenade

1958 | Oorlogsfilm

Duitsland 1958. Oorlogsfilm van Wolfgang Staudte. Met o.a. Vittorio De Sica, Folco Lulli, Heinz Reincke, Ingmar Zeisberg en Lianella Carell.

Een oude Italiaanse schuit, met Vittorio de Sica als kapitein, krijgt een kanon aan boord gemonteerd, waarna De Sica liever gaat jagen op Britse duikboten dan vracht te vervoeren.

Délit de fuite

1958 | Misdaad, Thriller

Italië/Frankrijk 1958. Misdaad van Bernard Borderie. Met o.a. Antonella Lualdi, Félix Marten, Aimé Clariond, Franco Interlenghi en Folco Lulli.

Een journalist leent zijn sportwagen uit aan een jonge vrouw op wie hij verliefd is geworden. Ze krijgt een dodelijke aanrijding, maar achteraf blijkt het slachtoffer al voor het ongeluk te zijn gedood. Deze dynamisch gemaakte thriller laat op scenarioniveau nogal wat steken vallen, maar heeft afzonderlijk onderhoudende scènes.

Oeil pour oeil

1957 | Drama

Italië/Frankrijk 1957. Drama van André Cayatte. Met o.a. Curd Jürgens, Folco Lulli, Lea Padovani, Pascale Audret en Darío Moreno.

Een oververmoeide arts weigert een patiënte te onderzoeken en stuurt haar door naar het ziekenhuis, waar ze sterft. Vanaf dat moment zint de echtgenoot op wraak. De film wijkt af van de voor Cayatte gebruikelijke juridische onderwerpen, maar mist iedere overtuigingskracht. Jürgens speelt de arts met een ongeïnteresseerde expressieloosheid. De locatie-opnamen in Libanon met enkele hallucinerende woestijnscènes zijn de voornaamste pluspunten.

El Hereje

1957 | Drama

Spanje 1957. Drama van Francisco Borja. Met o.a. Folco Lulli, José Guardiola, Nora Sanso en Julio Riscal.

Een in beginsel ongelovige visser wordt rooms-katholiek. Een onbelangrijk religieus melodrama zonder kwaliteit.

Todos somos necesarios

1956 | Drama

Spanje/Italië 1956. Drama van José Antonio Nieves Conde. Met o.a. Alberto Closas, Folco Lulli en Rafael Durán.

De terugkeer van drie ex-dwangarbeiders in de maatschappij. Een achtenswaardige, goed vertelde, hoewel enigszins moraliserende film.

Londra chiama Polo Nord

1956 | Oorlogsfilm

Italië 1956. Oorlogsfilm van Duilio Coletti. Met o.a. Curd Jürgens, Dawn Addams, Folco Lulli, Albert Lieven en René Deltgen.

Het hoofd van de Duitse Abwehr in Nederland tijdens WO II is achter de Britse militaire code gekomen en weet door die kennis diverse vijandige spionnen in de val te lokken. De op feiten gebaseerde oorlogsfilm is onderhoudend gemaakt, al kost het, zoals in zoveel andere films van Coletti, moeite om positieve belangstelling op te brengen voor het vernuft van de 'foute partij'. De situering in Amsterdam met alle clichés en vergissingen van dien maakt de film voor ons tot een curiositeit.

La risaia

1956 | Drama

Italië 1956. Drama van Raffaello Matarazzo. Met o.a. Elsa Martinelli, Folco Lulli, Rik Battaglia en Michel Auclair.

Pietro (Lulli) herkent zijn dochter Elena (Martinelli) tussen de rijstwieders in zijn rijstveld. Ze werd geboren uit een relatie met een vrouw, die hij ooit verleidde en vervolgens in de steek liet. Hij durft niet tegen Elena te zeggen dat hij haar vader is, en zijn aandacht voor haar wordt verkeerd uitgelegd. Ze is verliefd op Gianni (Battaglia). Mario (Auclair), Pietro's neef, is buitenzinnig jaloers. Pietro weet een manier om haar te helpen en zijn fout goed te maken. Na zich voor haar te hebben opgeofferd, onthult hij de waarheid. Onevenwichtig spel met Lulli in een overtuigende rol. Martinelli ziet er leuk uit maar is niet geloofwaardig.

La Risaia

1956 | Drama

Italië 1956. Drama van Raffaele Mattarazzo. Met o.a. Elsa Martinelli, Folco Lulli, Michel Auclair, Rik Battaglia en Lilla Brignone.

De eigenaar van rijstvelden in de Po-vlakte meent in een seizoenarbeidster de dochter van zijn jeugdliefde te herkennen. Het meisje wordt onderwerp van rivaliteit tussen twee mannen, die d.m.v. een gevecht, resulteert in doodslag. De vader neemt de schuld op zich om de dochter met haar geliefde te kunnen laten trouwen. Deze poging om het succes van Mangano en Loren in de rijstoogst te herhalen met Martinelli strandt op het drakerig verhaal, maar de film heeft de kleurfotografie van het landschap voor op zijn voorgangers.

L' Homme et l'enfant

1956 | Misdaad, Actiefilm

Italië/Frankrijk 1956. Misdaad van Raoul André. Met o.a. Eddie Constantine, Juliette Gréco, Folco Lulli, Grégoire Aslain en Michèle Philippe.

Een Amerikaanse oud-strijder is directeur van een Franse cosmetica-fabriek. Na de ontvoering van zijn pleegdochtertje ontdekt hij, dat met zijn parfum verdovende middelen worden meegesmokkeld en komt hij ook nog een handel in blanke slavinnen op het spoor. Deze Eddie-film begint serieuzer dan gewoonlijk en geeft hem vaderliefde als de voornaamste motivatie, maar komt al gauw uit bij de standaardformule vol knokpartijen. Als zodanig iets onderhoudender dan gemiddeld, al toont Gréco weinig animo als femme fatale.

Stella di Rio

1955 | Avonturenfilm

Duitsland/Italië 1955. Avonturenfilm van Kurt Neumann. Met o.a. Maria Frau, Franco Andrei en Folco Lulli.

Vincente (Andrei) is een non-conformist en goudzoeker, die een enorme diamant vindt op het land van de machtige en slechte Don Felipe (Lulli). De twee worden met elkaar geconfronteerd vanwege de diamant en ook door hun liefde voor de beeldschone Chiquita (Frau). Deze film, opgenomen in Zuid-Amerika, is zwak geregisseerd en het spel is niet veel beter.

Fortune carrée

1955 | Avonturenfilm, Romantiek

Italië/Frankrijk 1955. Avonturenfilm van Bernard Borderie. Met o.a. Pedro Armendáriz, Paul Meurisse, Folco Lulli, Anna Maria Sandri en Fernand Ledoux.

Een Arabische avonturier loopt over naar een vijandige stam waarvan hij met behulp van een wapensmokkelaar koning hoopt te worden. Doordat de wapens te laat aankomen wordt de stam verslagen. Tot inkeer gekomen ontkomt hij aan de wraak van zijn verraden vrienden en hij begint een nieuw leven met zijn geliefde hengst en zijn toegewijde slavin. Dit exotische avontuur naar de roman van Joseph Kessel heeft door het cinemascope-formaat van de woestijnlandschappen en de massale gevechten, een imponerende werking, al is het verhaal te simpel voor de lengte van de film, zodat een spectaculaire zeestorm tenslotte het ontbrekende drama visueel moet compenseren.

Orient expreß

1954 | Komedie

Frankrijk/Duitsland/Italië 1954. Komedie van Carlo Ludovico Bragaglia. Met o.a. Silvana Pampanini, Henri Vidal, Curd J ürgens, Eva Bart ók en Folco Lulli.

Een trein blijft op kerstavond bij een afgelegen bergdorp in de sneeuw steken; dit heeft beslissende (vooral romantische) gevolgen voor het leven van de passagiers. Een in Cortina d'Ampezzo opgenomen film-in-episoden met een internationale sterbezetting en meer clichés dan verrassingen. Scenario van Aldo de Benedetti, Paul Andreota en Kurt Heuser. Camerawerk van Aldo Tonti.

Le comte de Monte-Cristo

1954 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek

Frankrijk/Italië 1954. Avonturenfilm van Robert Vernay. Met o.a. Jean Marais, Lia Amanda, Roger Pigaut, Daniel Ivernel en Folco Lulli.

Al in 1943 draaide Vernay (1907-1979), scenarist-regisseur van goeddeels vergeten genrefilms in alle soorten en prijsklassen, een adaptatie van de avonturenklassieker van Alexandre Dumas père en diens ghostwriter Auguste Maquet. Tien jaar later ontfermde hij zich over deze fraaie naoorlogse versie in Gevacolor. In de ambachtelijk geënsceneerde tweedeler van 90 minuten elk speelt ster Marais de stuurman/kapitein Edmond Dantès die door gekonkel anderhalf decennium gevangen komt te zitten. Na zijn ontsnapping vindt hij op het eiland Monte-Christo een fabelachtige schat. Tijd om oude rekeningen te vereffenen. Deel 1: La trahison. Deel 2: La vengeance.

L' Air de Paris

1954 | Drama

Italië/Frankrijk 1954. Drama van Marcel Carné. Met o.a. Jean Gabin, Arletty, Roland Lesaffre, Marie Daëms en Folco Lulli.

Een ex-bokser traint een jonge arbeider voor het kampioenschap, die echter door zijn liefde voor een vrouw 'boven zijn stand' zijn sport verwaarloost tot zij zichzelf wegcijfert en hij zich weer volledig aan de training kan wijden. Deze teleurstellende rëunie van Carné met de acteurs uit zijn grootste successen geeft hen matig interessante rollen, maar de verdere cast is onder de maat in dit langgerekte, simpele verhaal dat in weinig authentiek populisme is verpakt.

Maddalena la peccatrice

1953 | Drama

Frankrijk/Italië 1953. Drama van Augusto Genina. Met o.a. Marta Toren, Gino Cervi, Charles Vanel, Jacques Sernas en Folco Lulli.

Vanwege een vete met de pastoor huurt een rijke boer een prostituée, die als veronderstelde prille maagd in de Madonna-rol bij de jaarlijkse dorpsprocessie moet meelopen. Door haar identificatie met haar rol verandert de bittere vrouw haar levenswijze totaal, maar als de waarheid aan het licht komt wordt ze door de dorpelingen gestenigd. Dit merkwaardige beeld van godsdienstfanatisme en folkloristisch bijgeloof heeft een breuk in de stijl door de combinatie van internationale steracteurs met de authentieke plattelandsbewoners, die in de neo-realistische aanpak voor de meest overtuigende momenten zorgen. De fraaie kleurenfotografie is van Claude Renoir.

Le salaire de la peur

1953 | Actiefilm, Avonturenfilm, Thriller

Frankrijk/Italië 1953. Actiefilm van Henri-Georges Clouzot. Met o.a. Yves Montand, Charles Vanel, Folco Lulli, Peter van Eyck en Véra Clouzot.

Vier in Zuid-Amerika aan lager wal geraakte mannen accepteren de opdracht om voor tweeduizend dollar de man (toen een leuke som) twee vrachtwagens met nitroglycerine over vijfhonderd kilometer onbegaanbare wegen te vervoeren om een brand in een olieput van de Southern Oil Company te blussen. Onderweg kan ieder kuiltje in de junglewegen al fataal zijn. Zinderende spanning, sterk acteerwerk. Europa was eensgezind enthousiast: de film won de BAFTA, de Gouden Beer en de Gouden Palm. Later maakte William Friedkin een veel minder sterke remake.

La Grande speranza

1953 | Oorlogsfilm, Drama

Italië 1953. Oorlogsfilm van Duilio Coletti. Met o.a. Renato Baldini, Lois Maxwell, Folco Lulli, Carlo Bellini en Aldo Bufi Landi.

Op zee geleverde strijd tijdens WO II brengt de betrokkenen in conflict voor wat betreft hun keuze tussen nationaal plichtsbesef en gevoelens van medemenselijkheid. De partijen zijn afwisselend elkaars bestrijders en helpers in de nood. Een oorlogsfilm met een meer humane dan pacifistische strekking, die wat merkwaardig overkomt omdat Coletti - die een hele reeks van verwante films maakte - niet kan nalaten een geïdealiseerde oorlogsheroïek te tonen. Dit maakt het toch al vrij geforceerde happy end niet geloofwaardiger.

Jeunes mariés

1953 | Komedie

Frankrijk 1953. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. Anne Vernon, François Périer, Folco Lulli, Henri Génès en Paul Frankeur.

Een stel op huwelijksreis krijgt panne in een dorpje waar een Amerikaanse legerbasis is. De gemeentepolitieke controverses lopen hoog op en bedreigen zelfs de verstandhouding tussen het paar. Het aardige scenario over opgeblazen pro- en anti- Amerikanisme heeft charmant spel van de hoofdrollen, maar de vlakke en amechtige regie verknoeit de meeste kansen.

Carosello Napoletano

1953 | Musical, Romantiek, Komedie

Italië 1953. Musical van Ettore Giannini. Met o.a. Paolo Stoppa, Clelia Matania, Nadia Gray, Maria Fiore en Maria Pia Casilio.

De geschiedenis van Napels van de 16de tot in de 20de eeuw, gebracht in liederen, commedia dell`arte en revue-sc[KA2]enes met de `eeuwige straatmuzikant` (Stoppa) als centraal en verbindend personage. Dit bruisend en vitaal muzikaal spektakel heeft op de geluidsband zang van o.a. , maar de te pretentieus-artistieke balletten van Massine doen in de volkse context nogal misplaatst aan. Het scenario is van de regisseur, Giuseppe Marotta en R. Del Grosso. Het camerawerk is van Piero Portalupi.

Aida

1953 | Muziek

Italië 1953. Muziek van Clemente Fracassi. Met o.a. Sophia Loren, Lois Maxwell, Luciano della Marra, Folco Lulli en Léonide Massine.

Verdi's beroemde 'Egyptische' opera - gecomponeerd ter gelegenheid van de opening van het Suezkanaal - kreeg een tamelijk spectaculaire verfilming, waarbij, anders dan in de Italiaanse film-opera, gevestigde acteurs zangstemmen playbacken. Loren in de titelrol is een fraai ogende slavin, maar acteren kon ze zo vroeg in haar carrière nog niet, ze zingt echter met de stem van Renata Tebaldi wat voor de liefhebbers veel goed maakt. De stem van Lois Maxwel is door Ebe Stignani gezongen. Het camerawerk is van Piero Portalupi. Muzikale regie van Giuseppe Morelli. Muzikale supervisie van Renzo Rossellini. Het ballet wordt gedanst door het Opéra van Roma.

Menzogna

1952 | Drama

Italië 1952. Drama van U.M. Del Colle. Met o.a. Yvonne Sanson, Alberto Farnese, Virgilio Riento, Irene Galter en Folco Lulli.

Een jonge vrouw (Sanson) is verliefd op een jonge zeeman zonder vast werk. Haar strenge vader wil echter dat zij met een welgestelde, zij het onbetrouwbare, koopman trouwt. Dan wordt de zeeman door een rijke dame verleid, die op een nacht in haar villa wordt vermoord. De zeeman krijgt de schuld, maar wordt later dankzij een getuige vrijgelaten, die verklaart dat iemand anders de dame heeft vermoord. De zeeman keert naar de jonge vrouw terug, die inmiddels ernstig ziek is, omdat de onbetrouwbare koopman haar heeft geprobeerd te verkrachten. De vader heeft spijt van zijn strenge en zelfzuchtige houding die zijn dochter zoveel ellende heeft bezorgd.

La Colpa di una madre

1952 | Drama

Italië 1952. Drama van Carlo Duse. Met o.a. Marina Berti, Otello Toso, Folco Lulli, Frank Latimore en Erno Crisa.

Een jonge vrouw baart na te zijn aangerand een dochtertje, dat ze in Italië achterlaat wanneer ze naar Amerika emigreert. Jaren later keert ze terug om het inmiddels volwassen meisje te zoeken wier verwekker zich haar lot heeft aangetrokken. Dit redelijk zorgvuldig gemaakte en behoorlijk geacteerde melodrama heeft een te schetsmatig scenario om echt te kunnen boeien of de personages bestaansrecht te geven.

Altri tempi

1952 | Komedie

Italië 1952. Komedie van Alessandro Blasetti. Met o.a. Vittorio Caprioli, Elisa Cegani, Andrea Checchi, Aldo Fabrizi en Giovanni Grassi.

Een episodenfilm waarin zes verhalen - o.a. naar Luigi Pirandello - het idee van de `goede oude tijd` van ironische kanttekeningen worden voorzien. Een hoogtepunt is de sketch waarin De Sica als advocaat een mooie van moord verdachte vrouw (Lollobrigida) verdedigt op wie hij intussen verliefd is geworden.

Il Figlio di nessuno

1951 | Drama

Italië 1951. Drama van Raffaello Matarazzo. Met o.a. Amedeo Nazzari, Yvonne Sanson, Françoise Rosay en Folco Lulli.

Een graaf heeft een bastaardzoon bij een vrouw die na de ontvoering van het kind in het klooster gaat. Na jaren ontmoet zij de vroegere geliefde weer en ontdekt dat hun kind onwetend op het landgoed van de vader werkt. Als hij een fataal ongeval krijgt, wordt zijn afkomst onthuld en treffen de ouders elkaar aan zijn sterfbed. Deze destijds zeer succesvolle en bijna klassieke smartlap van Italiaanse specialisten werkt nu mogelijk op de lachspieren, maar heeft in zijn optelsom van dramatische toevalligheden toch de merkwaardige overtuigingskracht van een consequente genre-film.

Non c'è pace tra gli ulivi

1950 | Drama

Italië 1950. Drama van Giuseppe de Santis. Met o.a. Raf Vallone, Lucia Bosé, Folco Lulli, Atillio Torelli en Maria Grazia Francia.

Een gevreesde en machtige boer, die niet vies is van louche praktijken heeft gebruik gemaakt van de afwezigheid van een kleine keuterboer tijdens de oorlog om diens kudde schapen te stelen. Andere slachtoffers die het net zo vergaan is, zwijgen liever dan dat ze hem steunen. Als de boer zijn schapen wil terugnemen, belandt hij in de gevangenis. De terreur tegen de landarbeiders neemt nu echter zulke vormen aan, dat ze collectief in opstand durven te komen. De Santis' voorkeur het sociaal realisme te combineren met spectaculaire melodramatiek krijgt hier het meest overtuigende resultaat; een film die de kijker zal meeslepen in zijn hevigheid. De laatste van de ijzersterke sociale trilogie van De Santis over het harde leven op het na- oorlogse Italiaanse platteland, die verder gevormd werd door CACCIA TRAGICA en RISO AMARO.

Senza pietà

1948 | Drama, Experimenteel

Italië 1948. Drama van Alberto Lattuada. Met o.a. Carla del Poggio, John Kitzmiller, Giulietta Masina, Pierre Claude en Folco Lulli.

In de economische en morele chaos van Livorno na WOII wordt een prostituée verliefd op een zwarte soldaat en krijgt te maken met racisme en vooroordeel. Om haar overtocht naar de VS te kunnen betalen probeert de soldaat de locale mafia op te lichten. Het melodramatische verhaal krijgt authenticiteit door de exacte milieutekening en doorlichting van de in geweld ontaardende, sociale verwarring. Fellini schreef mee aan het scenario.

L'eroe della strade

1948 | Komedie

Italië 1948. Komedie van Carlo Borghesio. Met o.a. Erminio Macario, Carlo Ninchi, Vera Carmi, Lia Della Scala en Folco Lulli.

Macario en Ninchi, twee verarmde daklozen, moeten met slimheid en geluk zien te overleven in het Italië van na de oorlog. Ninchi is listig en sluw, Macario is aardig en eerlijk. Hij verliest zijn vriend uit het oog als hij gaat slapen in een auto. Hij ontmoet een meisje dat leurt met gesmokkelde sigaretten en al gauw voelen de twee zich tot elkaar aangetrokken. Zij vindt warmte bij hem, maar Macario realiseert zich dat zij weduwe is met een kind. Hij vindt Ninchi weer terug en samen doen de vrienden alles om het het meisje en haar baby naar de zin te maken, terwijl ze tegelijkertijd proberen hun armoede voor haar te verbergen. Een film waar je een blij gevoel van krijgt.

La figlia del capitano

1947 | Avonturenfilm, Romantiek, Historische film

Italië 1947. Avonturenfilm van Mario Camerini. Met o.a. Amedeo Nazzari, Irasema Dilian, Vittorio Gassman, Cesare Danova en Olga Solbelli.

Piotr Andrejevich Grimev (Danova), de leider van kozakken, komt in opstand tegen tsarina Catharina de Grote (Solbelli), een revolte die de liefde van kapiteinsdochter Mascia (Dilian) voor haar gezagsgetrouwe vader (Silvani) fataal dreigt te be[KA3]invloeden. Sfeervol gemaakte verfilming van de roman uit 1836 [KL]De kapiteinsdochter[KLE] van Alexander Sergejevitsj Poesjkin (1799-1837) met goed spel, vooral in de bijrollen. Opnieuw gefilmd als LA TEMPESTA (1958) van Aleberto Lattuada met Gassman, die hier de rol van de verrader Svabrin speelt, in andere rol, die van de openbare aanklager, en meer accent op spektakel. Het scenario is van M. Camerini, M. Monicelli, C. Musso en I. Perilli, allemaal heren die hun voornamen afkortten met initialen zoals gebruikelijk was bij sovjetfilms. Het camerawerk is van Aldo Tonti. Mono.

Caccia tragica

1947 | Drama, Misdaad

Italië 1947. Drama van Giuseppe de Santis. Met o.a. Massimo Girotti, Andrea Checchi, Vivi Gioi, Carla Del Poggio en Vittorio Duse.

Kort na WO II wordt een vrachtwagen met de opbrengst van de jaaroogst overvallen door een stel bandieten, van wie er één wordt herkend door een jonge boer. Diens vriendin wordt gegijzeld om hem tot zwijgen te dwingen. De klopjacht, die vervolgens door de boeren wordt gehouden, resulteert bijna in het lynchen van de bandieten, maar uiteindelijk geldt genade voor recht. In deze door ex-partizanen geproduceerde film over de na- oorlogse morele ontreddering ontbreekt de documentaire aanpak van het neorealisme. De film is echter met dramatisch pathos aangezet, met boeiend resultaat. De latere regisseurs Antonioni en Lizzani schreven mee aan het scenario, waar verder nog aan meewerktem: Umberto Barbaro, Cesare Zavattini, Corrado Alvaro en Gianni Puccini. De camera werd bemand door Otello Martelli, Carlo Carlini en Gianna Di Venanzo.

Il Bandito

1946 | Drama, Misdaad

Italië 1946. Drama van Alberto Lattuada. Met o.a. Amedeo Nazzari, Anna Magnani, Carla del Poggio, Carlo Campanini en Eliana Banducci.

Een krijgsgevangene keert na de oorlog terug in Turijn en ontdekt dat zijn huis is verwoest. Zijn moeder is gestorven en zijn zuster is prostituée geworden. Hij zoekt werk in de wederopbouw van de stad, maar na een conflict met de pooier van zijn zuster wordt hij moordenaar en dief. Deze veelgeprezen film werd geïnspireerd door gedesillusioneerde straatgesprekken, maar leent in de tweede helft te veel van de Amerikaanse film noir waardoor hij als sociaal document niet volledig weet te overtuigen.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Folco Lulli op televisie komt.

Reageer