Matthew Ferguson

Acteur

Matthew Ferguson is acteur.
Er zijn 13 films gevonden.

The Wall

1998 | Drama, Oorlogsfilm, Korte film

Verenigde Staten 1998. Drama van Joseph Sargent. Met o.a. Edward James Olmos, Michael Delorenzo, Frank Whaley, Savion Glover en Michael Stevens.

Het monument ter nagedachtenis aan de gevallenen van de Vietnamoorlog staat in de Amerikaanse regeringshoofdstad Washington en vormt de rode draad voor deze film die episoden bevat. Het zijn enerzijds bloedige en anderzijds sentimentele verhalen. In het verhaal THE PENCILHOLDER vecht de barse kolonel Holst (Olmos) om genegenheid en begrip van zijn zoon Ben (Blumas), die geen moeder meer heeft. In THE PLAYER raakt de cynische sergeant Bishop (Whaley) ge[KA3]emotioneerd door de invloed van de musicus Luis (DeLorenzo). In THE BADGE leert Mrs. Mitchell (Dee) het feit aanvaarden dat haar kleinzoon Bracey (Glover) gevallen is. In voornoemd monument dat de vorm van een muur heeft, zijn 58.183 namen gebeiteld. Het spel is goed, maar het geheel is te melodramatisch en de film doet doelbewust een beroep op de gevoelige snaren van de kijker. Het scenario voor de episode THE PENCILHOLDER is van Scott Abbott, voor THE PLAYER van Patrick Sheane Duncan en voor THE BADGE van Charles Fuller. Het camerawerk is van Donald M. Morgan.

Giving up the Ghost

1998 | Romantiek, Fantasy, Horror, Komedie

Verenigde Staten 1998. Romantiek van Claudia Weill. Met o.a. Marg Helgenberger, Alan Rosenberg, Brian Kerwin, Richard Romanus en Kate Lynch.

Jake Hobson (Rosenberg) is een briljante advocaat die bij het joggen om het leven komt. Zijn vrouw Anna (Helgenberger), eveneens advocate en partner in de praktijk, is heel verdrietig. Voor de buitenwereld is zij heel flink, maar ze is vreselijk ongelukkig. Ze krijgt bezoek van een duistere geest uit de onderwereld die zegt dat ze zelfmoord moet plegen zodat ze bij haar man kan komen. Anna is vertwijfeld, maar krijgt gelukkig bezoek van de geest van Jake, die haar bij haar werk gaat helpen en zij lossen samen een moord op. Het klinkt idioot, en dat is het ook wel als je er nuchter over nadenkt, maar de film die waarschuwt dat je niet te veel moet wensen, is best onderhoudend gedaan en Helgenberger is zonder meer geloofwaardig. Een poging voor een eventuele serie op de kabel-tv. Geen hoogvlieger, maar beslist niet bar slecht. Het scenario is van Anthea Sylbert en Richard Romanus. Het camerawerk is van John Holosko.

La Femme Nikita

1997 | Thriller

Verenigde Staten 1997. Thriller van Jon Cassar. Met o.a. Peta Wilson, Roy Dupuis, Eugene Robert Glazer, Matthew Ferguson en Don Francks.

VV.

The Deliverance Of Elaine

1996 | Thriller

Canada 1996. Thriller van Elodie Keene. Met o.a. Mare Winningham, Chris Cooper, Lloyd Bridges, Ron Lea en LaTanya Richardson.

Op verzoek van de kerk gaat onderwijzeres Elaine Hodges (Winningham) corresponderen met een gedetineerde, Charles Skyler (Cooper). Elaine heeft zich altijd ingezet voor de minderbedeelden en zorgt nu voor haar invalide vader Addison (Bridges), die aan de drank verslaafd is, sinds haar moeder bij een overval om het leven kwam. Als Skyler in voorwaardelijke vrijheid wordt gesteld, wil hij het contact met Elaine voortzetten en haar opzoeken, maar daar is ze niet van gediend. Hij vindt werk in een fastfood-restaurant in de buurt. Hij weet duidelijk meer over de wrede dood van haar moeder, die in nevelen gehuld is. Het contact is niet toevallig. Vergezochte psychologische thriller waarin alleen Bridges opvalt door zijn extroverte vertolking. Voor de rest baant de film zich tamelijk moeizaam een weg naar de geforceerde climax. Paul Eric Myers schreef het scenario. Het camerawerk is van Ron Orieux.

Lilies

1996 | Drama

Canada 1996. Drama van John Greyson. Met o.a. Brent Carver, Marcel Sabourin, Aubert Pallascio, Jason Cadieux en Matthew Ferguson.

In 1952 wordt in Quebec bisschop Bilodau (Sabourin) naar gevangenis geroepen om biecht af te nemen van zieke Simon Doucet (Pallascio) die hem vertelt over zijn eerste homoseksuele ervaringen in 1912. De bisschop wordt herinnerd aan driehoeksverhouding uit zijn eigen verleden, opgesloten en getuige van gesimuleerde, barokke enscenering van de feiten uit 1912. De gevangeniskapel wordt getransformeerd tot een toneel, bevolkt door jonge mannen die hun eerste verleidingen en hun romantische passies opvoeren. Gebaseerd op in 1987 gecrëerd toneelstuk Les Feluettes, ou la Répétition d'un drame romantique van Michel Marc Bouchard, die ook het filmscenario schreef. Vertaald in het Engels is dit een mengsel geworden van toneelvertolkingen met filmtechnieken met als rode draad onderdrukte homopassies.

Deliverance of Elaine

1996 | Thriller

Verenigde Staten 1996. Thriller van Elodie Keene. Met o.a. Chris Cooper, Lloyd Bridges, Mare Winningham, Don Francks en Matthew Ferguson.

In 1952 wordt in Quebec bisschop Bilodau (Sabourin) naar gevangenis geroepen om biecht af te nemen van zieke Simon Doucet (Pallascio) die hem vertelt over zijn eerste homoseksuele ervaringen in 1912. De bisschop wordt herinnerd aan driehoeksverhouding uit zijn eigen verleden, opgesloten en getuige van gesimuleerde, barokke enscenering van de feiten uit 1912. De gevangeniskapel wordt getransformeerd tot een toneel, bevolkt door jonge mannen die hun eerste verleidingen en hun romantische passies opvoeren. Gebaseerd op in 1987 gecrëerd toneelstuk Les Feluettes, ou la Répétition d'un drame romantique van Michel Marc Bouchard, die ook het filmscenario schreef. Vertaald in het Engels is dit een mengsel geworden van toneelvertolkingen met filmtechnieken met als rode draad onderdrukte homopassies.

Love and Human Remains

1995 | Komedie, Drama

Canada 1995. Komedie van Denys Arcand. Met o.a. Thomas Gibson, Ruth Marshall, Cameron Bancroft, Mia Kirshner en Joanne Vannicola.

Biseksuele David (Gibson) voelt zich meer homo dan hetero. Ooit was hij een tv-tieneridool, nu is hij een belegen twintiger die werkt als kelner om de huur te kunnen betalen. Hij hokt samen met zijn ex-vriendin Candy (Marshall), die boeken recenseert.

Eclipse

1994 | Drama, Experimenteel

Duitsland/Canada 1994. Drama van Jeremy Podeswa. Met o.a. Von Flores, John Gilbert, Pascale Montpetit, Manuel Aranguiz en Maria Del Mar.

De film begint met Brian (Gilbert), die midden in de veertig is en Henry (Flores), een mannelijke prostitu[KA1]e, oppikt. Na een nauwelijks bevredigende ontmoeting keert hij huiswaarts, waar hij eenmaal thuis de hulp in de huishouding Sylvie (Montpetit) pakt, omdat het woensdag is en zijn vrouw er niet is. Vervolgens zien we hoe Sylvie Engelse les geeft (ze draagt totaal iets anders, zodat je haar niet meteen herkent) en uit de kleren gaat voor haar leerling Gabriel (Aranguiz), een vluchteling uit Centraal-Amerika, die vervolgens met Sarah (Del Mar), de vrouw van de advocaat, die zijn vluchtelingenstatus behartigt, tussen de lakens glijdt; Sarah`s echtgenoot Norman (Ellwand) blijkt een voorkeur voor heren te hebben; en zo gaat het nog een tijdje door met totaal tien personen; de ontmoetingsplaatsen zijn wisselend en zo zien we o.a. nog dingen gebeuren in de studio van een kunstenaar en in het toilet van een nachtgelegenheid. Dit alles binnen een tweetal kaders: een middelbare scholier, Angelo (Ferguson) wil een video maken en de zonsverduistering vastleggen. Dat laatste zien we op de film, gedraaid in 1991 door Podeswa in Mexicaans Californi[KA3]e en moet als symbolisch beschouwd worden, omdat je er met het blote oog niet naar mag kijken en zo is het eigenlijk met de film. Er zullen kijkers zijn, die deze rolprent saai erotisch gedoe (in zwart-wit) vinden, terwijl er kijkers zijn die Podeswa beschouwen als een geesteskind van David Cronenberg en Atom Egoyan, die een nieuwe SEX, LIES AND VIDEOTAPE heeft gemaakt. Homo`s, biseksuelen en hetero`s komen aan hun trekken, maar (feministische) lesbische vrouwen komen niet voor - daarover kunnen (dus) protesten komen! Hoe het ook zij, de Canadese rolverdeling doet verschrikkelijk zijn best en het camerawerk van Miroslaw Baszak mag er zijn. Het scenario is van debuterend regisseur Podeswa. De tweede film van Podeswa THE FIVE SENSES liet vijf jaar op zich wachten en werd geselecteerd voor de Quinzaine des réalisateurs op het festival van Cannes. David Cronenberg was dat jaar voorzitter van de jury. Voor liefhebbers zijn er nog THE WAY WE ARE en THE CHAIN REACTION van andere regisseurs weliswaar. Ultra Stereo.

The Club

1993 | Horror, Fantasy

Canada 1993. Horror van Brenton Spencer. Met o.a. Joel Wyner, Kim Coates, Corey Haim, Andrea Roth en Rino Romano.

Enkele goed opgevoede jongeren houden een feestje In een statig landhuis. Alles gaat er braaf aan toe totdat er een niet eerder opgemerkte kerel verschijnt. Ineens wordt het huis een val, de deuren sluiten zich hermetisch, de gangen worden een eindeloos labyrint, waarin de feestgangers spoorloos verdwijnen. Het feest wordt een collectieve, duivelse nachtmerrie. Een angstaanjagende film, die echter lijdt onder het lage budget waarmee hij gemaakt moest worden. Het Lovecraft-achtige scenario van Spencer brengt ons in een mysterieuze, duistere parallelle wereld waarin onze normen niet van toepassing zijn. Het enthousiasme, waarmee de film gemaakt is en gespeeld wordt, vergoedt evenwel de vele tekortkomingen in continuïteit en in de speciale effecten.

Pale king and princess

1993 | Thriller

Verenigde Staten 1993. Thriller van Vic Sarin. Met o.a. Matthew Ferguson, Barbara Williams, Sonja Smits, Avery Brooks en Robert Urich.

Privé-detective Spenser gaat op een levensgevaarlijke missie door het onderzoek te starten naar een Colombiaans drugskartel dat opereert in Massachusetts

Life With Billy

1993 | Drama

Canada 1993. Drama van Paul Donovan. Met o.a. Nancy Beatty, Stephen McHattie, Deb Allen, Glenn Wadman en Matthew Ferguson.

Beatty valt voor Billy Stafford (McHattie) juist als haar eigen huwelijk op de klippen is gelopen. Toch had ze beter moeten weten, want de prikkelbare Billy had zelf al twee huwelijken achter de rug en stond bekend als een drinker met zeer losse vuisten. Ze raakt in verwachting en zit gevangen. Billy`s gedrag wordt steeds gewelddadiger en Beatty`s leven en dat van haar kinderen wordt een hel. Totdat ze het niet meer uithouden kan en hem als een dolle hond neerschiet. Ze moet zich voor het gerecht verantwoorden, maar wordt vrijgesproken wegens zelfverdediging. Goed gespeelde, strak in elkaar gezette film, die bekroond werd. Naar een ware gebeurtenis in 1982 (het proces), die tot grote sensatie heeft geleid in Canada. Brian Vallee's boek uit 1986 was gebaseerd op interviews met Judith Hurshman, de beklaagde. Het scenario is van Judith Thompson en John Frizzell.

Il colore dei suoi occhi

1993 | Familiefilm, Drama

Australië/Italië/Canada 1993. Familiefilm van Antonio Tibaldi. Met o.a. Judy Davis, Matthew Ferguson, David McIlwraith, Michele Melega en Nicholas van Burek.

Deze Engels gesproken Italiaans-Canadese coproduktie gaat over Simon (Ferguson), een vijftien-jarige jongen die na de scheiding van zijn ouders werd opgenomen in een pleeggezin. In de kerstvakantie gaat hij naar Toronto om zijn ouders te ontmoeten, maar het bezoek wordt al snel afgeblazen omdat zijn moeder (Davis) in het ziekenhuis ligt. Tijdens het korte ziekenbezoek beseft Simon dat het niet alleen de pijn van de scheiding is waardoor ze zo afstandelijk is: ze lijdt aan schizofrenie. Een pijnlijk en traumatisch verhaal over een jong mens tussen puberteit en volwassenheid. Alle rollen zijn uitstekend bezet. Ook bekend als ON MY OWN en DA SOLO.

On My Own

1992 | Drama, Familiefilm

Canada/Italië/Australië 1992. Drama van Antonio Tibaldi. Met o.a. Judy Davis, Matthew Ferguson, David McIlwraith, Jan Rubes en Michele Melega.

De vader en moeder van de 15-jarige Simon Henderson (Ferguson) zijn gescheiden. Zijn vader (McIlwraith) woont in Hongkong en heeft een vriendin. Zijn moeder (Davis) is naar Engeland gegaan en leeft alleen, terwijl hijzelf op een kostschool in Canada zit.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Matthew Ferguson op televisie komt.

Reageer